
 

 
 

Neutral Citation Number: [2005] EWCA Civ 1007 
 

Case No: A2/2005/0306 and 0306(B) 
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL APPEALS DIVISION) 
ON APPEAL FROM QUEEN’S BENCH DIVISION 
Mr Justice Eady 
[2004] EWHC 2928 (QB) 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 29 July 2005 

Before : 
 

LORD JUSTICE BROOKE 
Vice-President of the Court of Appeal (Civil Division) 

LORD JUSTICE TUCKEY 
and 

LADY JUSTICE ARDEN 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 
 

 LANCE ARMSTRONG Claimant/ 
Respondent 

 
 - and - 
 TIMES NEWSPAPERS LTD 

DAVID WALSH 
ALAN ENGLISH 

Defendants/ 
Appellants 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Andrew Caldecott QC and Heather Rogers (instructed by Gillian Phillips of Times 

Newspapers Ltd) for the Appellants 
Richard Spearman QC and Matthew Nicklin (instructed by Schillings) for the Respondent 

 
Hearing dates: 11th and 12th July 2005 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Approved Judgment 

 
 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

INDEX 

            Paragraph 

 

Part   1 Introduction ..... ..... ..... ..... ..... ..... .....       1 

Part   2 The three defendants ..... ..... ..... ..... ..... .....       3 

Part   3 The dialogue between the parties before the article 

       was  published ..... ..... ..... ..... ..... .....       9 

Part   4 The Sunday Times article ..... ..... ..... ..... .....    15 

Part   5 The defence of qualified privilege and the response to 

       the claim for aggravated damages ..... ..... .....    25 

Part   6 The claimant’s application pursuant to CPR 3.4(2)  

       and CPR Part 24 ..... ..... ..... ..... ..... .....    31 

Part   7 The judge’s ruling on meaning ..... ..... ..... .....    36 

Part   8 The claimant’s skeleton argument, served on  

       3rd December 2004 ..... ..... ..... ..... ..... .....    40 

Part    9 Other features of the hearing before the judge ..... .....    48 

Part 10 Qualified privilege: the judge’s application of the  

       Reynolds criteria ..... ..... ..... ..... ..... .....    54 

Part 11 The arguments on the appeal ..... ..... ..... ..... .....    70 

Part 12 Conclusions ..... ..... ..... ..... ..... ..... .....    76 

 

APPENDIX 

A. The VO2max issue 

 (1) The judge’s ruling ..... ..... ..... ..... ..... .....    86 

 (2) The claimant’s case ..... ..... ..... ..... ..... .....    87 

 (3) The defendants’ case ..... ..... ..... ..... ..... .....    89 

 (4) Conclusion ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... .....    93 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

B. EPO:   its performance enhancing effects and the risks  

      it creates 

 (1) The judge’s ruling ..... ..... ..... ..... ..... .....    94 

 (2) The defendants’ case ..... ..... ..... ..... ..... .....    95 

 (3) The claimant’s case ..... ..... ..... ..... ..... .....    96 

 (4) Conclusion ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... .....    97 

 

C. The alleged conversation about EPO with the Motorola team 

 (1) The judge’s ruling ..... ..... ..... ..... ..... .....    98 

 (2) The defendants’ case ..... ..... ..... ..... ..... .....  102 

 (3) The claimant’s case ..... ..... ..... ..... ..... .....  104 

 (4) The defendants’ response ..... ..... ..... ..... .....  109 

 (5) Conclusion ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... .....  110 

 

D. Ms O’Reilly’s evidence 

 (1) The judge’s ruling ..... ..... ..... ..... ..... .....  111 

 (2) The defendants’ case ..... ..... ..... ..... ..... .....  114  

 (3) The claimant’s case ..... ..... ..... ..... ..... .....  115 

 (4) Conclusion ..... ..... ..... ..... ..... ..... ..... .....  120   
        

 

 

 

 

 

 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

Lord Justice Brooke:  

Part   1 Introduction 

1. This is an appeal by the defendants Times Newspapers Ltd and others, and a cross-
appeal by the claimant Lance Armstrong, from parts of an order made by Mr Justice 
Eady at a case management conference in this libel action in December 2004.  The 
judge struck out the defendants’ pleas of qualified privilege and their statutory 
defence under section 5 of the Defamation Act 1952, and severely truncated their 
particulars of justification.  He also reduced the range of meanings on which they 
sought to rely, and dismissed their applications for security for costs and a cost-
capping order.  On their appeal the defendants seek to reinstate their pleas of qualified 
privilege and to restore a few of the many particulars of justification which the judge 
struck out.  The claimant, on the other hand, wishes this court to overrule the judge in 
relation to a few of the particulars of justification which he allowed to remain in the 
pleadings. 

2. In order to understand the issues we have to decide, I must explain something of the 
history leading up to the publication of the article complained of, which appeared in 
the sports section of The Sunday Times on 13th June 2004.  I take it largely from the 
assertions contained in the defence, which are assumed to be true for the purposes of 
this pre-trial skirmish. 

Part 2  The three defendants 

3. The second defendant, David Walsh, has worked as a sports journalist since 1978.  He 
first covered professional cycling in 1980, and he has covered the Tour de France in 
most years since 1985.  He wrote a biography of Sean Kelly (then the world’s top 
ranked cyclist) in May 1985, and a biography of Stephen Roche in 1987.  In 1993 he 
wrote a book called “Inside the Tour de France”: he interviewed Mr Armstrong in 
connection with that book.  In 1986 he became the chief sports writer for an Irish 
newspaper, for whom he covered the 1988 Seoul Olympics and the controversy 
surrounding Ben Johnson’s failed drug test.  Eight years later he covered the 1996 
Atlanta Olympics for The Sunday Times, and he was one of three journalists who 
expressed doubts about the Irish triple gold medal winner Michelle Smith, who failed 
a drug test two years later and was then banned from competitive swimming for four 
years. 

4. Mr Walsh has for many years been aware of the problems of drug-taking in sport, and 
the ability of doping to destroy sport.  He sees his job as a journalist covering sporting 
events not as a cheerleader, but as someone who asks questions.  As a result of what 
he has learned over the years, he believes that the abuse of drugs is destructive to 
sports, that it is a pervasive problem, and that it is likely to have grave consequences 
for sport in the future. 

5. Mr Alan English, the third defendant, has worked for The Sunday Times for nine 
years.  In June 2004 he was its deputy sports editor.  In 1999 he edited a best-selling 
book, The Sunday Times Sporting Century.  This book featured his choice of the 50 
most momentous sports stories of the 20th century.  Three of these stories related to 
the use of drugs in sport.  They included the death of the cyclist Tom Simpson.  In his 
introduction to the book Mr English wrote: “as the new millennium approaches, the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

problem of drugs has never been more acute.”  He believes that newspapers should 
address this issue. 

6. From 2003 onwards Mr Walsh was concerned with a project to produce the book 
which was ultimately called “L.A. Confidentiel – les secrets de Lance Armstrong”.  
The book was published in France on 15th June 2004.  His co-author, Pierre Ballester, 
is well-informed and authoritative on cycling matters, and in particular on the 
problems associated with doping, and Mr Walsh had many discussions with him in 
which he learned a great deal about medical and other expert opinions relating to 
doping.  He was also aware of the results of a statistical analysis of Mr Armstrong’s 
performance conducted by Antoine Vayer, a cycling expert, which gave rise to 
questions about how Mr Armstrong had achieved and maintained such high 
performance levels. 

7. In the course of his research for the book, Mr Walsh interviewed a number of named 
sources, and one confidential source.  He also drew on discussions he had had with 
many people concerned with different aspects of the cycling industry over the years.  
Some of these discussions were on a confidential basis, with confidential sources.  
Many of them were with professional cyclists and those who had worked with them, 
and from them Mr Walsh learned a lot about the doping culture within professional 
cycling, and the pressures put upon riders to join that culture in order to achieve 
results.  The team doctor of Motorola, the first professional cycling team which Mr 
Armstrong joined, told him how he had been concerned about the doping culture in 
1994: he had had to tell the team to focus on training, and not on taking 
pharmacological remedies.   

8. Mr Walsh also learned about pharmacological advances from medical and other 
experts.  They described how these advances had led to the introduction of ever-more 
sophisticated performance-enhancing products.  He had followed closely the 
investigation into the activities of a doctor called Michel Ferrari and his prosecution 
by the Italian authorities in 2001.  His sources were well-informed, authoritative and 
reliable.  They did not have any axe to grind, so far as the defendants were aware, 
either in connection with Mr Armstrong or at all. 

Part 3 The dialogue between the parties before the article was published 

9. Mr Walsh had interviewed Mr Armstrong a number of times over the years.  He 
attempted to contact him prior to the publication of the Sunday Times article, in order 
to obtain his answers to certain questions and to record any other comments he might 
wish to make. On 19th May 2004 he faxed a request for an interview to the office of 
Mr Armstrong’s agent, Mr Stapleton.  Mr Stapleton asked if he could provide a list of 
the questions he wished to ask.  Mr Walsh agreed to do this, and then left a message 
on Mr Stapleton’s cell phone asking him for his email address. He received no reply.  
On 28th May he emailed Mr Armstrong directly.  He explained that he had tried to get 
in touch with him through his agent, because he was doing research on both him and 
his team.  In this e-mail he asked eight questions: 

“Many people have made a link between cancer and doping 
problems.   Did your cancer doctor or doctors react in this way 
when you met them? 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

I have heard you once admitted using performance-enhancing 
drugs to your cancer doctors? 

Cycling is a sport where races have been bought and sold.  
Have you ever been involved in any way in a deal to buy off a 
member of an opposing team to help you win a race? 

Witnesses claim you were involved in this kind of deal? 

Witnesses claim they saw needle marks high up on your arm? 
What do you say about this? 

Cycling specialists say needle marks on the arm are likely to 
have been caused by the injection of doping products? What’s 
your reaction? 

About your corticoid affair in the 1999 Tour de France, sources 
claim your positive test of July 4 was not caused by use of 
cemalyt cream but by a corticoid injection and that the medical 
prescription was anti-dated (sic).  Do you still stand by your 
version? 

During your years with the Motorola team (1992-96) sources 
say the issue of EPO use in the peloton was often discussed by 
team members, you included, and that there was a feeling 
something had to be done to allow the team to be more 
competitive.  You have previously said these discussions never 
took place, that Motorola was ‘as pure as the driven snow’ – do 
you still claim this?” 

10. At the end of his message Mr Walsh identified himself as the chief sports writer for 
The Sunday Times.  At the same time he sent ten questions on topics concerned with 
drugs and cycling to Mr Johan Bruyneel, the manager of Mr Armstrong’s team in the 
forthcoming Tour de France. 

11. On 28th May Mr Stapleton emailed Mr Walsh to say that he would “visit” with Mr 
Armstrong and get back to Mr Walsh “in the next few weeks”.  He asked (for the first 
time) for a tape of an interview Mr Walsh had had with Mr Armstrong in 2001.  Mr 
Walsh replied the same day, asking for an interview in the next 7-8 days.  He added 
that he could not locate the tape.  On 2nd June Mr Stapleton told him that an interview 
would not be possible over the next week, because Mr Armstrong would be preparing 
for the Tour de France: he suggested that something could be arranged afterwards.  
He expressed disappointment that the tape had not been found, and warned Mr Walsh 
that Mr Armstrong was willing to pursue legal options if he was not treated fairly or 
given an adequate opportunity to respond.  He asked for all interview requests with 
Mr Armstrong to be directed to him. 

12. Mr Walsh replied the same day, explaining that he needed a response sooner rather 
than later.  He reminded Mr Stapleton of the history of his request for an interview 
and of the list of questions, and suggested that Mr Armstrong might want to reply in 
writing.  Mr Stapleton replied on 3rd June, saying that Mr Armstrong would need 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

“adequate time” to make himself available to consider the questions.  He did not 
explain why the questions sent on 28th May had not yet received any answer. 

13. Nothing then happened until 8th June when solicitors instructed by Mr Armstrong, Mr 
Bruyneel, and a company called Tailwind and Sports LLC wrote a brief letter to Mr 
Walsh at The Sunday Times (with a copy to the Sports Editor and the Legal 
Department) in relation to an article they said he was proposing to write and publish 
in The Sunday Times.  They said that they anticipated sending a “response” the 
following day.  On 10th June they wrote a three-page letter to the same recipients on 
behalf of the two cyclists and the US Postal Team.  They enclosed with their letter 
copies of the e-mailed questions, which they described as containing implicit 
allegations and insinuations which were false, defamatory, and highly damaging.  
They did not answer any of the questions, and they complained that these false 
allegations might be being repeated verbally when there was absolutely no evidence 
to support them. 

14. They said it was difficult to imagine allegations which were more harmful to an 
athlete’s professional standing, honour or reputation, or a more damaging time to 
publish them, given the US Postal Team’s imminent attempt to win the Tour de 
France for a sixth time.  They asked for the exact nature of any allegations Mr Walsh 
intended to publish, complaining that the allegations arising from the emails were 
vague in the extreme and lacked particularity, so that their clients could not be 
expected to comment on them, even if so minded.  They also sought details of the 
book they understood Mr Walsh might also be writing (or co-writing) for publication.  
They ended their letter by asking for an undertaking from Mr Walsh and The Sunday 
Times by 6 pm on Friday 11th June to the effect that they would not publish any 
articles alleging improper, unprofessional or illegal behaviour by any of their clients. 

Part 4 The Sunday Times article 

15. This letter received no reply, and on 13th June The Sunday Times published an article 
written by Mr English which took up most of a page in its Sports Section.  The article 
is headed:  

"  LA  

CONFIDENTIAL 

A book co-written by David Walsh of The Sunday Times will 
raise new questions about Lance Armstrong, five-time 
champion of the Tour de France and an icon of the sporting 
world. Alan English reports." 

This heading appeared alongside a large photograph of Mr Armstrong, below which 
was the following caption:  

"Heart of the matter: Lance Armstrong after victory in the Tour 
de France, a race he will attempt to win for a sixth time next 
month. The new book investigates the aftermath of a drug test 
on Armstrong during the 1999 Tour.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

In the middle of the text appeared a photograph of Mr Walsh, with the caption: 

“Armstrong claims David Walsh, left, is pursuing a vendetta 
against him.  The publication of the book is likely to lead to 
further recriminations.” 

Towards the bottom of the page there is a photograph of a racing cyclist superimposed 
on a photograph of a bespectacled man, with the caption: 

“The views of Stephen Swart, left, on how pervasive EPO was 
during his time at Motorola will lead to fresh questions about 
Armstrong’s relationship with the Italian cycling doctor 
Michele Ferrari, above” 

16. The article itself contained 34 paragraphs, which have been numbered for the 
purposes of these proceedings.  Paras 1-2 contained a reference to a Dutch newspaper, 
Der Telegraaf, which on 9th June 2004 repeated comments purportedly made by Mr 
Armstrong about Mr Walsh, describing him as the worst journalist he knew, and 
complaining that he had no interest in ethics, standards, values or accuracy in his 
quest for a sensational story.  Para 3 referred to the solicitors’ letter, and paras 4 and 5 
suggested that the Dutch newspaper article had appeared because, as it said, 
“Armstrong is in front of the firing squad again”.  A reference was then made to the 
forthcoming book, whose contents were a closely guarded secret.  It said that it was 
certain to raise serious new questions about drug-taking in professional cycling, and 
to investigate the possibility that Mr Armstrong might have taken performance-
enhancing substances in order to compete in “a sport riven with drugs”.  Particular 
reference was made to “the blood-boosting product erythropoietin (“EPO”), which is 
then described in paras 6-7.  EPO is said to have emerged in the early 1990s, and to be 
capable of altering the composition of the blood by boosting the production of 
oxygen-rich red blood cells.  A blood test for EPO was not introduced until 2001, and 
“even today” it was said to remain difficult to detect. 

17. Paras 8-9 say that it was understood that the book would contain an admission by Mr 
Swart, a team-mate of Mr Armstrong in the Motorola team in 1994-5, saying that he 
had taken EPO due to the pressure on the team to deliver results.  It was said that Mr 
Swart’s views on how pervasive EPO was during his time with Motorola would lead 
to fresh questions about Mr Armstrong’s relationship with Dr Ferrari. 

18. Para 10 says that Dr Ferrari was currently on trial in Italy for sporting fraud and 
doping offences (none of which were said to relate to Mr Armstrong).  It mentions an 
article in The Sunday Times in July 2001 in which it was said that Dr Ferrari had been 
seeing Mr Armstrong.  Dr Ferrari is quoted as having said in 1994 that, if used 
properly, EPO was no more dangerous than orange juice.  The paragraph records that 
Mr Armstrong has strenuously denied that there was anything wrong in his 
relationship with Dr Ferrari. 

19. Para 11 suggests that the book may force Mr Armstrong to answer questions about a 
rumour that he told doctors who had treated him for testicular cancer in 1996 that he 
had used performance-enhancing drugs.  Paras 12 and 13 say that the book also 
investigates the circumstances surrounding the only positive drugs test ever returned 
by Mr Armstrong, when traces of the banned substance corticosteroid triamicolone 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

were found in his urine on the second day of the Tour at Challans.  His explanation 
that he had been taking a corticoidal cream because he was saddle sore was accepted 
by the UCI, cycling’s governing body. Para 14 refers to a former soigneur who is said 
to have extraordinary stories to tell about the disposal of empty syringes and a furtive 
visit to Spain to collect a bottle of pills. 

20. Para 15 describes how the UCI had warned journalists not to jump to conclusions in 
doping cases.  Paras 16 and 17 tell how Mr Armstrong rounded on a journalist at the 
time of the positive test, and how a roomful of journalists dared not ask a follow-up 
question.  The suggestion is made that most cycling journalists prefer to leave 
awkward questions unasked, so that these questions will soon go away. Para 18 
describes how Mr Walsh has been one of the few exceptions to the sport’s rule of 
silence: he has therefore earned Mr Armstrong’s anger.  For some time, he has 
claimed Mr Walsh has been pursuing a vendetta against him, and the publication of 
the new book was likely to lead to a renewed assault on his credibility, 
notwithstanding the fact that Mr Walsh was recently voted sports writer of the year in 
Britain for the third time. 

21. Paras 19 and 20 describe Mr Armstrong’s successes, and say how the Tour de France 
was due to start in 20 days’ time. After a reference to his earnings, it is said that if 
there are questions about the legitimacy of his success, it is only right that they are 
posed and answered.  Mention is then made of the fact that he has been tested many 
times throughout his career, with only the one positive test.  In para 21 a reference is 
made to my judgment in the Musa King case where I praised fearless reporting, with 
the comment added that newspapers can sometimes be deterred from pursuing 
responsible investigative journalism, held to ransom by those who have the means to 
do so. 

22. Para 22 states that allegations of a vendetta are unfair.  It describes how Mr Walsh has 
written for eight years about the cancer of drugs in sport generally, not just cycling.  It 
gives one illustration of his powerful writing in this regard.  Paras 23 and 24 refer to a 
number of unexplained recent deaths in cycling, and include the comment that the 
health risks in using EPO are considerable. Para 25 contains a quotation from Greg 
LeMond, a three-time Tour de France champion, who said in the summer of 2001 of 
Mr Armstrong’s successful return to the saddle after recovering from cancer, that if it 
was true, it was the greatest comeback in the history of sport, and if it was not true, it 
was the greatest fraud.  Paras 26 to 29 speak of a heated telephone conversation 
between Mr Armstrong and Mr LeMond shortly after Mr LeMond said this. 

23. Paras 30 to 32 describe how Mr Armstrong told Mr Walsh in April 2001 that the 
Motorola team did not think of EPO during his time with them.  He said it was not an 
issue or an option for them.  Para 33 contained a quotation from Mr Bruyneel in the 
Der Telegraaf article, saying how they had been accused from all corners for years, 
and “time and time again it is based on nothing”.  Para 34 refers to the list of 
questions, which are said to refer to the allegations made in L.A.  Confidential, and 
how the two men had declined to answer them.   

24. The claim in this action was issued three days later, and the particulars of claim were 
served on 29th June.  The defence was served on 18th August, and for present purposes 
it is convenient to refer only to the plea of qualified privilege and to the response to 
the claim for aggravated damages.  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

Part 5 The defence of qualified privilege and the response to the claim for   
 aggravated damages 

25. The plea of qualified privilege begins by repeating the 102 particulars of justification, 
and the defendants now accept that they should not have included a plea of this type: I 
need not refer to this topic again.  It is then contended that the article reported on 
matters of legitimate public interest, raising questions about Mr Armstrong’s 
performance in his career as a cyclist, against a background of the significant problem 
of doping in the sport of professional cycling (para 5.2).  The Sunday Times is 
described as a national newspaper, with a record of reporting on matters of legitimate 
public interest, and it is asserted that its publishers have a duty to report on such 
matters, so as to inform its readers.  Reference is made to the role of the mass media 
and journalists in reporting on such matters (para 5.3). 

26.  Paras 5.4 to 5.8 contain the matters I have set out in paras 3-17 of this judgment. In 
para 5.9 it is said that the book was due to be published on 15th June 2004, an event 
which, in view of its subject-matter, was of itself a newsworthy matter and a proper 
subject for an article in The Sunday Times.  It was said to be appropriate to publish 
such an article immediately prior to the publication of the book in France.  The article 
was written by Mr English, and the defendants would rely on the whole of it for its 
tone and content. 

27. Para 5.9 of the defence then continues: 

“(ii) The information which [Mr Walsh] learned in the course 
of his work and from evidence he had (including the first hand 
testimony [referred to in paras 7-10 of this judgment]) led him 
to believe that Mr Armstrong had taken performance-enhancing 
drugs during his cycling career.  [Times Newspapers Ltd and 
Mr English] did not draw any conclusions in the article: they 
were scrupulous to ensure that the article set out the relevant 
evidence, together with [Mr Armstrong’s] denial, for readers. 

(iii) As is apparent from the main headline, the article reported 
upon the ‘questions’ raised by the book.  The article stated 
expressly that the book raises serious new questions about 
drug-taking in professional cycling and investigates the 
possibility that [Mr Armstrong] might have taken performance-
enhancing substances in order to compete in a sport riven with 
drugs’, the most prominent of which was EPO.  The article 
reported upon those questions; it did not allege that [Mr 
Armstrong] had in fact taken drugs. 

(iv) In addition to setting out a number of matters that gave rise 
to questions about [Mr Armstrong], the article also set out [his] 
position.  Although [he] had not responded to [Mr Walsh’s] 
questions … the defendants were able to reflect [his] position 
fairly.  Readers of the article would have been in no doubt 
about the fact that [Mr Armstrong] denied that he had ever 
taken performance-enhancing drugs. The article referred 
(among other things) to  [his] solicitors’ letter; to [his] denial of 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

any impropriety in his dealings with Mr Ferrari; to the fact that 
[he] had been tested many times throughout his career, but had 
tested positive only once (in the circumstances that were set 
out).” 

In para 5.10 it is said that in the circumstances the publication of the article is 
protected by privilege. 

28. Para 5.11 contained a plea, which was withdrawn prior to the hearing before the  
judge, in which complaint was made that “the respected Dutch newspaper De 
Telegraaf” had republished on 8th June 2004 an attack Mr Armstrong made on Mr 
Walsh and The Sunday Times in 2002, when he said that Mr Walsh was the worst 
journalist he knew, and added that there were journalists who were willing to lie, to 
threaten people and to steal in order to catch him out:  “all this for a sensational story.  
Ethics, standards, values, money these are of no interest to people like [Mr Walsh]”.  
It was said that Mr Armstrong must have known and intended that such a public 
attack by him was likely to be repeated in future publications, and that the attack was 
unfounded, unwarranted and unfair. 

29. In the defendants’ response to the claim for aggravated damages, it is said (in para 
7.4) that Mr Armstrong was afforded ample opportunity to respond to the questions 
asked by Mr Walsh.  He could have done so by meeting him or speaking to him on 
the telephone, and/or he could have communicated the substances of his responses in 
writing (by email or otherwise).  The approach adopted by Mr Armstrong and his 
agents to Mr Walsh’s inquiries suggested that he had no wish to answer those 
questions; had the case been otherwise, he could have provided answers.  He chose, 
instead, to instruct solicitors and commence this action.  He could, of course, have 
given answers through his legal advisers: he had chosen not to do so. 

30. In para 7.5 it is said that the article was sent to press on Saturday 12th June; that any 
responses by Mr Armstrong could have been included in the article, which in any 
event reflected fairly Mr Armstrong’s “side of the story”; and that Mr Armstrong had 
not suggested in his correspondence since the article was published that there was any 
fact or further information which he would have supplied for inclusion in the article.  
It is also said that The Sunday Times and Mr English had no involvement in the 
publication of the book. 

Part 6 The claimant’s application pursuant to CPR 3.4(2) and CPR Part 24 

31. Instead of filing a reply, on 30th September 2004 the claimant made the application 
which led to the appeal with which this court is concerned.  A draft of the defence, 
with many paragraphs struck out, was attached to a schedule served with the 
application notice, which was itself in these terms: 

“We, Schillings, on behalf of the claimant intend to apply for 
an order (a draft of which is attached) that 

(1) the paragraphs shown in the attached schedule be struck 
out of the Defence pursuant to CPR 3.4(2); and 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

(2) the claimant be given summary judgment on the 
Qualified Privilege Defence … pursuant to CPR Part 24 
because 

i) these paragraphs do not disclose no reasonable defence (sic) 
and/or are likely to obstruct the just disposal of proceedings; 
and 

ii) the Defendants have no real prospect of successfully 
establishing … a Reynolds Defence…” 

       I (We) wish to rely on my statement of case.” 

Part C of the application notice contained an assertion, backed by a statement of truth 
by the claimant’s solicitor, to the effect that the defendants had no real prospect of 
succeeding with their qualified privilege defence and he knew of no other reason why 
the disposal of these defences should await trial. 

32. Served with the application notice, and apparently intended to form part of it, was a 
five page schedule, settled by counsel, to which was attached the copy of the defence 
to which I have referred.  It is said that Mr Armstrong had already by letter dated 
[date] (sic) set out the basis for his objections to the paragraphs that he contended 
should be struck out.  However, he would now repeat the summary reasons for the 
application which, in the event of a contested application, would be supplemented in 
his skeleton argument.  In the event a 20-page skeleton argument was served on the 
Friday before the application was heard by the judge on the following Monday, which 
gave the defendants no opportunity at all to reply with evidence to anything it 
contained that called for an evidential response.  The only part of this schedule that 
referred to the defence of qualified privilege was in these terms: 

“The claimant contends that the entire Reynolds defence should 
be dismissed.  The pleaded defence is not capable of supporting 
the article that was written.” 

33. There followed an alternative contention that the first paragraph of that defence, in 
which reliance was placed on the 102 particulars of the defence of justification should 
be struck out.  As I have said, nothing turns on that in this appeal, and the earlier 
correspondence, to which reference was made, was no more enlightening. 

34. In view of the extremely general nature of the complaint in the application notice the 
defendants elected to file no evidence in response to the Part 24 application.  
Although they later agreed that the whole of the inter-party correspondence should be 
copied for the judge, there was never any suggestion from Mr Armstrong’s side that 
he wished to rely on anything asserted or disclosed in that correspondence (other than 
his solicitors’ very brief exposition of their complaint about the Reynolds defence) to 
form part of his evidence on the application. 

35. Hearings took place before Eady J on 4th and 30th November at which he disposed of a 
number of issues that arose on a cross-application by the defendants, and he also 
made a ruling on meaning, which was one of the other matters the claimant had 
requested.   

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

Part 7 The judge’s ruling on meaning 

36. In this ruling, which is not challenged on this appeal, the judge decided that in so far 
as the article might reflect upon Mr Armstrong in associating him with illicit 
performance-enhancing drugs, it was capable only of imputing either "guilt" (in the 
sense of having taken such drugs) or, at the least, that there were reasonable grounds 
to suspect him of having taken such drugs.  He excluded a third meaning put forward 
by the defendants, to the effect that the article meant that there were grounds for 
investigating whether he had been taking such drugs.  As a consequence of that ruling, 
many paragraphs of the original plea of justification fell away, and no attempt is being 
made to restore them.  

37. Paragraph 4 of the defence was originally in these terms:  

"If and in so far as the words complained of bore the following 
meanings, they are true in substance and in fact: 

i) That there are serious questions about drug taking in 
professional cycling including the question whether it was 
possible that the Claimant might have taken performance-
enhancing substances in order to compete in a sport riven with 
drugs; 

ii) That there are reasonable and/or proper grounds to question, 
suspect that and/or investigate whether the Claimant might have 
taken performance enhancing substances in order to compete in 
professional cycling, a sport riven with drugs". 

38. The judge struck out most of this paragraph.  All he was prepared to leave was a 
meaning in these terms:  

"That there are reasonable grounds to suspect that the Claimant 
has taken performance enhancing substances in order to 
compete in professional cycling". 

39. Following this ruling, the 102 particulars of justification were significantly reduced, 
and at the hearing which started on 6th December the judge was concerned only with 
the numerous items over which there was still a dispute.  

Part 8 The claimant’s skeleton argument, served on 3rd December 2004 

40. On 3rd December the claimant’s legal advisers served a lengthy skeleton argument, 
settled by leading counsel (Mr Spearman QC), in which 10 single-spaced A4 pages 
were given up to an exposition of the reasons why the plea of qualified privilege 
should be struck out.  Among other things, this document evidenced for the first time 
an unwillingness to accept, for the purposes of this application, the truth of a number 
of the matters that were asserted in the defence. Thus complaint was made about the 
relevance of the particulars relating to Mr Walsh’s career and beliefs (for which see 
paras 3-4 above), on the grounds that none of this material provided, or contributed to, 
the qualified privilege defence.  Its relevance was said to be even more clearly 
untenable, “due to the unsatisfactory nature of the defendants’ case as to the role that 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

was actually played by [Mr Walsh] in the preparation of the article that is complained 
of.”  Similarly, the description of Mr English (see para 5 above) was said to contain 
material that was irrelevant to the defence that the article attracted Reynolds 
immunity. 

41. Para 5.6 of the defence, which contained an unequivocal plea that the defendants 
knew the matters set out in the particulars of justification (save for those matters 
which occurred after the date of publication) was challenged on the basis that if, as it 
appeared, this knowledge was attributed to all three defendants, “it would be 
remarkable if all these defendants shared every item of knowledge that is pleaded in 
paras 4.1 - 4.102 inclusive of the defence.”  Paras 5.6 - 5.7 then went on to say that 
the article drew on the knowledge and expertise of Mr Walsh, and referred to the 
matters summarised in paras 6-12 above, as to which it was now being said that this 
material suggested that it was Mr Walsh alone who knew all these matters.  This was 
said to be important, “having regard to the unsatisfactory nature of the defendants’ 
case” concerning Mr Walsh’s actual involvement in the preparation of the article. 

42. Complaint was then made that the language of para 5.6 was “unclear and elliptical”, 
and suggested that the “sources” were, in truth, those of Mr Walsh alone (for reasons 
that were given).  It was then asserted that it appeared from para 5.6(ix) that Mr 
Walsh had acquired his knowledge in the course of preparing to write a book, and not 
for the purposes of the article.  This led to a complex complaint which commences “In 
short, although the defence has made use of a careful choice of words that glosses 
over this fact, the true case is that…” and contains the assertion that so far as the 
article was concerned, Mr Walsh was the only source for both the other defendants, 
whose reliance upon him extended no further than “drawing on his knowledge and 
expertise (to a degree that is unclear and that is certainly not spelled out with any 
particularity).”   

43. It was then asserted that there was no pleaded allegation that the various items of 
information that were pleaded at sub-paragraphs (i)-(viii) inclusive were known to the 
other defendants before the article was published, “and sub-paragraph (ix) strongly 
suggests that they were not (as it makes clear that they were acquired by [Mr Walsh] 
for the purpose of writing a book, and not for the purposes of writing the article).”  
(The general effect of these sub-paragraphs of the defence are summarised at paras 6-
12 above). 

44. Critical comment is then made of the account given in the defence of the attempts 
made by Mr Walsh to interview Mr Armstrong and/or to obtain answers to questions 
before the article appeared.  It is contended that all these attempts were clearly made 
for the purpose of Mr Walsh’s book, and not for obtaining comments on the proposed 
article.  In a sustained attack on the defendants’ bona fides it is made clear for the first 
time that the claimant’s lawyers wished to found arguments on the contents of the e-
mailed questions (which were not set out in anyone’s statement of case), which 
happened to be in the correspondence file prepared for the judge.  It was also asserted 
that elements of Mr Armstrong’s pleaded case – to the effect that the defendants were 
not interested in his answers or his side of the story, and that the timing of the article 
was governed by commercial considerations rather than considerations of either 
urgency or fairness to him – were not met by the defence. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

45. Further reference was then made (without any prior notice of an intention to do so) to 
the later contents of the correspondence file, to support the complaints about “the 
unsatisfactory nature of the defendants’ case” as to the role that was actually played 
by Mr Walsh in the preparation of the article.  Detailed submissions followed, 
purportedly “going through the Reynolds factors and taking the defendants’ pleaded 
case at face value”.  Among these was the unqualified assertion that “the only true 
source” for the article was Mr Walsh, “who plainly had an interest in promoting the 
thesis of his book”.  It was then said that even if other sources were taken into 
account, the only person who appeared to have direct knowledge of Mr Armstrong’s 
conduct was Ms O’Reilly, and she had accepted that she never actually saw him 
taking performance-enhancing drugs. 

46. Many of the matters of which Mr Spearman made complaint would have provided a 
good reason for a request for further information about the defence, if the claimant’s 
advisers were really unsure what the defendants were saying, even if they decided to 
postpone the service of any reply until after the final form of the defence had been 
resolved by the judge.  They could also have been set out in the grounds for making 
the Part 24 application, so that the defendants could have decided what evidence it 
was appropriate to adduce from Mr Walsh and Mr English, whose journalistic 
integrity was being impugned, by way of answer to them, so as to show the judge that 
there were evidential issues that were fit to be determined at the trial.  The speech of 
Lord Hope of Craighead in Three Rivers DC v Bank of England (No 3) [2001] UKHL 
16; [2003] 2 AC 1, 260 at para 95 (appropriately modified so as to cater for a 
claimant’s Part 24 claim) shows how entirely unsuitable the claimant’s approach to 
this Part 24 application was: 

“94.  For the reasons which I have just given, I think that the 
question is whether the [defence] has no real prospect of 
succeeding at trial and that it has to be answered having regard 
to the overriding objective of dealing with the case justly. But 
the point which is of crucial importance lies in the answer to 
the further question that then needs to be asked, which is - what 
is to be the scope of that inquiry? 

95.  I would approach that further question in this way. The 
method by which issues of fact are tried in our courts is well 
settled. After the normal processes of discovery and 
interrogatories have been completed, the parties are allowed to 
lead their evidence so that the trial judge can determine where 
the truth lies in the light of that evidence. To that rule there are 
some well-recognised exceptions. For example, it may be clear 
as a matter of law at the outset that even if a [defendant] were 
to succeed in proving all the facts that he offers to prove he will 
not be entitled to the [successful defence] that he seeks. In that 
event a trial of the facts would be a waste of time and money, 
and it is proper that the action should be taken out of court as 
soon as possible. In other cases it may be possible to say with 
confidence before trial that the factual basis for the [defence] is 
fanciful because it is entirely without substance. It may be clear 
beyond question that the statement of facts is contradicted by 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

all the documents or other material on which it is based. The 
simpler the case the easier it is likely to be take that view and 
resort to what is properly called summary judgment. But more 
complex cases are unlikely to be capable of being resolved in 
that way without conducting a mini-trial on the documents 
without discovery and without oral evidence. As Lord Woolf 
said in Swain v Hillman, at p 95, that is not the object of the 
rule. It is designed to deal with [defences] that are not fit for 
trial at all.” 

47. The way the claimant’s legal advisers set about making this Part 24 application (until 
the eve of the hearing skeleton argument was served) gave the defendants no hint that 
they were facing a mini-trial for which they would have to prepare written evidence.  
Prior to that, the claimant’s lawyers were simply asserting, without any 
particularisation at all, that the pleaded defence was not capable of supporting the 
article that was written, and that the defendants had no reasonable prospect of 
establishing their Reynolds defence (presumably for the same reason, since no other 
reason was given). 

Part 9 Other features of the hearing before the judge 

48. We have been shown the skeleton argument prepared and served by Ms Rogers (who 
appeared for the defendants) on the same day.  It understandably contained no 
response to an attack on the integrity or bona fides of her clients or to any suggestion 
that their defence was unclear or elliptical.  She was at that time unaware that such an 
attack would be made. 

49. At noon on the day of the hearing itself the claimant’s legal advisers served for the 
first time a schedule which compared what had been put to Mr Armstrong in the 
written exchanges in the immediate run-up to the article with the allegations as 
published in the article.  It seems superfluous to observe that although CPR 23.6 
requires an applicant to state briefly the grounds for seeking the order, no complaint 
along these lines had been indicated before the skeleton argument was served. 

50. We have been shown the transcript of counsel’s oral submissions to the judge.  Ms 
Rogers did not apply for an adjournment to file evidence in response to Mr 
Spearman’s last minute strictures.  Instead, she submitted that it was not the role of 
that hearing to give an exhaustive account of everything Mr Spearman had said, and 
that the court was not in a position to evaluate all the circumstances without seeing 
what the evidence was.  She argued that the resolution of the issues he raised should 
have to await the service of witness statements. 

51. At the hearing the judge allowed further documentary evidence to be placed before 
him.  In particular the judge allowed the defendants to submit two articles by Mr 
Walsh which were published in The Sunday Times on 8th and 15th July 2001.  He was 
also shown an interview with Mr Ferrari that was published on the Internet during 
2003, and an extract from a book co-authored by Mr Armstrong which was also 
published during 2003. 

52. This selectively produced material raised more questions than it answered.  This 
simply goes to illustrate the thoroughly unsatisfactory nature of the hearing before the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

judge.  For instance, it showed that much of the material in Mr English’s article had 
appeared in Mr Walsh’s articles two years earlier (after which it had encountered a 
comprehensive refutation by Mr Armstrong), and also that Mr Armstrong knew a lot 
about the characteristics of EPO and its dangers and the original difficulties that had 
surrounded the efforts to provide an effective way of testing its presence.  Mr Walsh’s 
second July 2001 article described what appeared to be a successful endeavour by Mr 
Stapleton, Mr Armstrong’s agent, to stall answering questions put to him by Mr 
Walsh (which were never in fact answered) while he arranged an interview with a 
different journalist who was likely to paint Mr Armstrong’s relationship with Mr 
Ferrari in a more favourable light. 

53. In this judgment I can omit the items that are no longer in dispute, and concentrate 
entirely on those which raise issues we have to determine on this appeal. The range of 
issues open for decision on this appeal is therefore significantly reduced, when 
compared with the task that faced the judge.  He started his judgment under appeal by 
saying that if ever there was a case for isolating the "real issues" between the parties 
in a libel action and excising superfluous material, this surely was it. He will have 
succeeded admirably in that task even if we were to allow the defendants’ appeal in 
full, since there is now no continuing suggestion that many of the particulars of 
justification in the original defence should form part of the defendants’ statement of 
case at the trial. My judgment on the dispute about particulars of justification raises 
no matters of any general issue and is included as an Appendix to this judgment. 

Part 10 Qualified privilege: the judge’s application of the Reynolds criteria  

54. In his judgment on this aspect of the case the judge directed himself that he had to 
assume that all the factual allegations relied upon in support of the defence could be 
established by the defendants at trial. He said he could only strike out the defence if, 
on those assumptions, he was prepared to hold that the defendants simply could not 
bring themselves within the principles identified in Reynolds v Times Newspapers Ltd 
[2001] 2 AC 127. He rejected the defendants’ submission that it was necessary to wait 
for a jury to determine all the facts before the ruling could be made. In so far as they 
were controversial, all the facts had to be assumed in their favour. Specifically, he 
said he had to test the plea against the ten non-exhaustive criteria identified by Lord 
Nicholls in Reynolds at p 205. 

55. He started by saying that the allegation of cheating by the taking of illicit drugs was 
plainly serious. He was prepared to assume that the subject matter was one of public 
concern: see eg Grobbelaar v News Group Newspapers [2001] 2 All ER 437. 

56. Next, he had to consider the source or sources for the article. He clearly accepted Mr 
Spearman’s arguments when he said that it would appear that the only “true source” 
for the information was Mr Walsh himself. He added that it might be that this could 
not be determined on a definitive basis at this stage. He said he had to bear in mind 
Lord Nicholls' observations in this context:  

"Some informants have no direct knowledge of the events. 
Some have their own axes to grind, or are being paid for their 
stories".  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

57. The judge mentioned in this context Mr Spearman’s suggestion that it was possible 
that Ms O'Reilly should be classified as a "source" for this purpose, and his 
observation that it was accepted in the defence that she "never saw Mr Armstrong 
take any performance-enhancing drugs".  He said that it was an unusual situation 
where the primary source for the relevant article was one of the defendants. This 
particular criterion in Lord Nicholls' catalogue might, therefore, loom less large than 
in other cases. 

58. Fourthly, there was the question what steps, if any, were taken to verify the 
information published. There did not appear to be a claim on the part of the 
defendants to have taken any such steps – save in so far as Mr Walsh made some 
inquiries. The defence did not allege that those were made for the purposes of 
obtaining Mr Armstrong's observations on the contents of the proposed article (as 
opposed to Mr Walsh's book). The question therefore arose as to whether or not, 
applying the standards of "responsible journalism", Mr Walsh's efforts were adequate 
for the purpose. 

59. Fifthly, on “the status of the information", the judge noted that this was not a case in 
which the allegations had already been the subject of an investigation which 
commanded respect. Mr Spearman had described the status of the allegations as being 
"… that Mr Walsh had formed the belief that Mr Armstrong was guilty of taking 
performance-enhancing drugs and Times Newspapers and Mr English were prepared 
to present material that they had obtained from Mr Walsh as 'the relevant evidence'".  
The judge said that it was perhaps fair to say that the status of much of the 
information was that of rumour or speculation. It certainly could not be said that it 
came from any kind of official report or "public document".  

60. As to "urgency", the judge recorded Mr Spearman’s submission that there was no 
urgency here at all, save in the sense that the book was about to be published in 
France, and added that the article was no doubt, to some extent at least, linked with 
the desire to promote that book. He said that there might also be said to have been a 
certain topicality by reason of the imminence of the 2004 Tour de France. But where 
the allegations were very serious, as they plainly were here, the judge said that one 
should not necessarily conflate topicality or commercial expediency with urgency, 
which had to be judged from the public's point of view. 

61. Seventh, he had to consider whether comment was sought from Mr Armstrong.  Lord 
Nicholls recognised that such an approach would not always be necessary, but the 
judge said that it seemed to him that where the allegations were as serious for Mr 
Armstrong as they were here, it was likely to be very rare that an approach would not 
be regarded as necessary.  Closely linked, of course, was the question whether or not 
the article contained the gist of Mr Armstrong's "side of the story", and the judge 
recorded Mr Spearman’s submission that the attempts to obtain comment from his 
client and to present his side of the story were both completely inadequate in view of 
the nature of the allegations that were to be made.  

62. Ninth, there was the "tone" of the article. It was in the judge’s view quite sensational 
and likely to "stir things up" for the purposes of the book and in the context of the 
Tour de France in July. Although it claimed merely to "raise questions", it could 
hardly be described as measured, impartial or neutral reportage. That did not 
necessarily matter, however, since journalists were in the business of stirring up 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

controversy and were fully entitled to express themselves vigorously. Yet sometimes, 
if they did so too enthusiastically, they must be prepared to establish the defence of 
justification. 

63. Finally, there was Lord Nicholls' "sweep up" provision about "other circumstances".  
In this context the judge mentioned the suggestion that the article had been driven by 
commercial expediency and a desire to promote the book. 

64. As I have said, no issue arises on the judge’s decision to strike out para 5.1, by which 
all the particulars of justification were adopted as part of this quite different defence. 
The judge struck out para 5.2 (see para 27 above) although no doubt he would have 
allowed it to stand if it had been amended to reflect the meanings he had held the 
article was capable of bearing.  He dealt with paras 5.3-5.5 quite briefly.  He would 
have been willing to allow these descriptions of the three defendants to stand as 
background if the pleading had been otherwise unobjectionable.     

65. He then adopted Mr Spearman’s complaints about paras 5.6 and 5.7 of the defence, 
referring to “the equivocal case on the respective roles of the three defendants”; the 
problem of identifying which defendant had what knowledge; and the vagueness of 
the formula that "the article drew upon the knowledge and expertise of [Mr Walsh] 
gained over many years", particularly in a context in which he was not admitted to be 
an author of the article (as opposed to having caused its publication).  The judge said 
that it was unclear, for example, to what extent The Sunday Times and Mr English 
"drew upon" Mr Walsh’s knowledge other than by borrowing chunks of his book.  He 
also adopted Mr Spearman’s “pleading points” I have summarised in para 44 above. 

66. The judge then went on to say that it would seem, although it was not spelt out, that 
Mr Walsh’s contacts from mid-May to early June 2004 were for the purpose of his 
book rather than for the article. The article was written by Mr English, it seemed, and 
no attempt was made by him or anyone else from The Sunday Times to contact Mr 
Armstrong about the allegations they were going to make. 

67. The judge then summarised the main allegations in the article which had not been put 
to Mr Armstrong for comment:  

(1) that cycling was "a sport riven with drugs"; 

(2) as to the properties of EPO or whether he knew anything 
about them; 

(3) that it would be extremely difficult for a clean cyclist to 
beat a rider taking EPO; 

(4) that there were "experts" who took the view that it would 
probably be impossible for a clean rider to win the Tour de 
France when he was competing against those on drugs; 

(5) that one of his team mates (Stephen Swart) had taken EPO; 

(6) that there was pressure on the Motorola team to deliver 
results in 1994 and 1995, such as to lead to doping; 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

(7) what his relationship with Mr Ferrari or his "controversial 
reputation" was; 

(8) whether he knew of Mr Ferrari’s 1994 statement about EPO 
being "no more dangerous than orange juice"; 

(9) what he had to say in response to Ms O’Reilly’s 
“extraordinary stories” about the disposal of empty syringes 
and a furtive trip to Spain to collect a bottle of pills; 

(10)  the matters concerned with Mr LeMond in paras 25-29 of 
the article.  

68. The judge said that on an application of this kind he had to decide (making all 
relevant assumptions in favour of the defendants) whether in all the circumstances the 
"duty-interest test or the right to know test" had been satisfied: per Lord Phillips MR 
in Loutchansky v Times Newspapers (Nos 2-5) [2001] EWCA Civ 1805 at [23]; 
[2002] QB 783. It was an objective test, but he had to bear in mind that the long 
established common law principles were adaptable to a great variety of circumstances. 
What was more, it was clear from Reynolds itself and from McCartan Turkington 
Breen v Times Newspapers [2001] 2 AC 277 (at pp 300-301) that the courts were 
encouraged to invoke those principles more generously than in the past.  The judge 
referred to the observation of Lord Nicholls in Reynolds at p 205:  

"Above all, the court should have particular regard to the 
importance of freedom of expression. The press discharges 
vital functions as a bloodhound as well as a watchdog. The 
court should be slow to conclude that a publication was not in 
the public interest and, therefore, the public had no right to 
know, especially when the information is in the field of 
political discussion. Any lingering doubts should be resolved in 
favour of publication". 

69. The judge said that after he had made due allowance for the width of the common law 
principles as now recognised, and made all relevant factual assumptions in their 
favour, he could not see that the defendants could be said to be under a duty to publish 
allegations to the effect that Mr Armstrong had probably taken performance-
enhancing drugs or that, given his prowess in the Tour de France, he "must" have 
done so. The judge said he would readily accept, of course, that the use of forbidden 
drugs in sport is a matter of public concern. It was a different question, however, from 
whether or not they were under a duty to publish these allegations, about this 
Claimant, without at least affording him an opportunity of giving a measured response 
to the charges. For these reasons the judge struck out the paragraphs of the defence 
that related to a plea of qualified privilege. He said that the case would proceed on the 
limited plea of justification which remained on the pleadings. 

Part 11 The arguments on the appeal 

70. In opening his clients’ appeal, Mr Caldecott QC took us to passages in each of the 
leading speeches in the Reynolds case.  He observed, as did the judge, that a failure to 
put damaging allegations to a person before publishing them did not necessarily 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

deprive a defendant of a Reynolds defence.  Lord Nicholls accepted that this was one 
of the matters that a judge had to place in the balance, and Mr Caldecott submitted 
that on the facts of this case it was simply unfair for the judge to have done the 
balancing exercise before hearing the defendants’ witnesses give evidence. 

71. He said that the judge had seriously misdirected himself both when he suggested that 
there was only one source for the story (Mr Walsh), and when he had been drawn by 
Mr Spearman into trying to determine the issues on the pleadings without hearing any 
evidence.  For instance, he would have to hear evidence before he could be sure that 
the knowledge of Mr Walsh, who described himself as the newspaper’s chief 
sportswriter, should not be treated as the knowledge of the newspaper itself.  He 
would have to hear evidence before he could make any findings as to the knowledge 
of the author of the article, Mr English, who was said to know all the matters set out 
in the particulars of justification.  He would have to hear evidence before he could 
make any assessment about the extent to which Mr Walsh, as a responsible journalist, 
was entitled to rely on the evidence of Ms O’Reilly (whom he interviewed three 
times), Mr Swart, Mr LeMond and the unidentified source referred to in para 7 above 
(whom he interviewed twice), and on all the other sources of information mentioned 
in paras 6-8 above: for the appropriate approach to an unidentified source, see Lord 
Nicholls in Reynolds at p 205E.  He would have to hear evidence on whether Mr 
English was entitled to rely on what Mr Walsh told him about his sources, and on the 
extent to which it was meaningful to say that the research had been conducted for the 
purposes of the book, as opposed to the article. 

72. Furthermore, Mr Caldecott argued that the judge should have recognised that it was 
quite unfair to place weight on technical pleading points raised by Mr Spearman 
without even a clear day’s notice before the hearing, particularly as they involved an 
attack on Mr English and Mr Walsh which they did not have the opportunity of 
answering.  For the purpose of a Part 24 application, the judge ought to have acted on 
his professed intention to accept the assertions made in the defence as true.  These 
included the assertions that all the witnesses contacted by Mr Walsh were 
authoritative and had no axe to grind, and that all the defendants knew the matters set 
out in the plea of justification. 

73. The submissions of Mr Spearman on behalf of the claimant were premised on the 
accuracy of his contention that the defendants had had fair notice of the nature of the 
claimant’s case on the application, and that this court should be very slow to interfere 
with a decision of a very experienced specialist judge on a case management matter.  

74. I readily accept the second of these contentions.  Unhappily, however, the basis on 
which the application was prepared and put before the judge was very far from 
satisfactory, and it would not be surprising if a judge, with such a massive volume of 
allegations and counter-allegations before him, were to fall into error for failing to see 
the wood for the trees.  In Miller v Associated Newspapers Ltd [2003] EWHC 2799 
(QB); [2004] EMLR 33, Eady J commented on the tendency of defendants to plead 
qualified privilege since the Reynolds decision in “rather waffly generalities”, and he 
was right to direct himself that such defences required close scrutiny.  Nevertheless, if 
a challenge is made under Part 24 in terms as vague as those that featured in the 
claimant’s application in this case, a judge must be very careful to ensure that he does 
in fact accept as true everything asserted by the defendants (unless there is no 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

reasonable prospect that some or all of it would be accepted as true), and on the 
present occasion Mr Spearman lured the judge away from this cardinal rule. 

75. In his submissions Mr Spearman made a number of points which he will no doubt 
deploy with equal fervour at the trial, after disclosure has been completed and the 
various witnesses have been tested on their evidence.  But for the reasons Lord Hope 
gave in Three Rivers (see para 46 above) it would in my judgment be quite wrong on 
the facts of this case to deny the defendants the benefit of the trial process, if that is 
what they wish to have.  When we asked Mr Spearman how fair he would think the 
process before the judge had been if he had been one of the journalists who were 
being condemned unheard, we did not receive a very satisfactory answer. 

Part 12 Conclusions 

76. I do not consider that it is necessary to say very much about the law, except to 
recognise that it is now in a state of development following the ground-breaking 
judgments in Reynolds.  For present purposes it is sufficient to rely on what Lord 
Phillips MR said in Loutchansky (Nos 2-5) (for which see para 68 above) at paras 35-
36: 

35. … “Once Reynolds privilege is recognised, as it should 
be, as a different jurisprudential creature from the traditional 
form of privilege from which it sprang, the particular nature 
of the ‘interest’ and ‘duty’ which underlie it can more easily 
be understood. 

 

 36.  The interest is that of the public in a modern democracy in 
free expression and, more particularly, in the promotion of a 
free and vigorous press to keep the public informed. The vital 
importance of this interest has been identified and emphasised 
time and again in recent cases and needs no restatement here. 
The corresponding duty on the journalist (and equally his 
editor) is to play his proper role in discharging that function. 
His task is to behave as a responsible journalist. He can have 
no duty to publish unless he is acting responsibly any more 
than the public has an interest in reading whatever may be 
published irresponsibly. That is why in this class of case the 
question whether the publisher has behaved responsibly is 
necessarily and intimately bound up with the question whether 
the defence of qualified privilege arises. Unless the publisher 
is acting responsibly privilege cannot arise. That is not the case 
with regard to the more conventional situations in which 
qualified privilege arises. A person giving a reference or 
reporting a crime need not act responsibly: his communication 
will be privileged subject only to relevance and malice.” 

See also Lord Phillips MR in Jameel v Wall Street Journal [2005] EWCA Civ 74 at 
[87], a case in which we were told that an appeal to the House of Lords is now
pending. 

77. It is also appropriate to note that in Bonnick v Morris [2002] UKPC 31; [2003] 1 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

AC 300 Lord Nicholls, giving the opinion of the Privy Council, said that although 
the law of defamation ordinarily adopts an artificial “single meaning” rule, it would
be quite wrong to apply that rule when deciding whether a journalist or newspaper
behaved responsibly.  In other words, on the facts of this case, although a jury 
might find that the article meant for the purpose of the justification defence that Mr
Armstrong was in fact guilty of taking performance-enhancing drugs, the words 
were capable of meaning no more than that there were reasonable grounds for 
suspecting that he had, and the defendants would be entitled to rely at the trial on
this possible meaning when putting forward their claim for qualified privilege as
responsible journalists. 

78. In my judgment, the judge was wrong in his approach to the treatment of the source 
material, which he did not subject to any detailed examination.  At the trial one of
the critical issues, once the relationship between the roles of the different
defendants has been sorted out (and in the absence of a request for information, this 
should become clear when the witness statements are served), is whether Mr Walsh
was acting responsibly when he relied on the different people he interviewed, and
whether Mr English was acting responsibly when he relied on the outcome of Mr 
Walsh’s interviews.   

79. It was also wrong, in my judgment, of the judge to suggest, without hearing
evidence, that the first and third defendants had probably merely borrowed “chunks
of the book”, or that Mr Walsh had merely “made some inquiries” (see para 58 
above), or that the status of much of the information was that of rumour or
speculation (if by that phrase he intended to rely on the outcome of Mr Walsh’s
inquiries).  Again, given that the claimant’s advisers could have submitted a request
for information, but failed to do so, the nature of the defendants’ case will no doubt
become clearer as the trial process goes on.  I accept Mr Caldecott’s submission
that the detailed history of the article and its preparation and the quality of the
research material was a matter for witness statements and disclosure, not for
summary disposal on a Part 24 application in which most of the claimant’s
complaints were sprung at the last moment.  

80.  Similarly, although the defendants’ case in relation to the way they gave Mr 
Armstrong an opportunity to answer their charges may fail at the trial, I do not
consider that the judge was entitled to dispose of their defence summarily,
particularly in the circumstances which I have outlined in paras  41-46 above.  It 
should have been plain to the judge that there was some past history that might be
relevant in this context, if the defendants had had a proper opportunity of
appreciating that an attack along these lines was to be launched.  Mr Armstrong had
consistently denied that he had taken drugs or that he was aware that any member
of any team of which he was a member had ever taken drugs, and this was reported
in the article.  He could have readily answered the questions he was asked on 28th

May before the article was published if he had cared to do so: the questions put to
Mr Bruyneel had similarly gone unanswered.   

81. The defendants were afforded no opportunity of adducing evidence to explain why
they had proceeded with the article in the light of the exchanges before publication, 
and it must have been obvious that the material which related to the pre-publication 
exchanges, and to Mr Walsh’s previous relationship with Mr Armstrong, was not
complete.  And given that Mr Walsh had identified his role with The Sunday Times

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

in his emails, and that the claimant’s solicitors wrote to him in the belief that he
was about to publish an article in that newspaper, it was not open to the judge, in
advance of the trial, to conclude that his contacts were made in connection with the
book alone, and that nobody on behalf of the newspaper tried to contact Mr
Armstrong about the allegations it was going to make. 

82. In any event, I accept Mr Caldecott’s submission that a failure to put allegations to
a claimant is not necessarily determinative (as the judge himself recognised).  After 
all, in Reynolds no effort was made to contact Mr Reynolds before publication, and
his defence, as given in the Dail, did not feature at all in the article complained of.
Nevertheless, following a full trial of the action, the House of Lords was split 3-2 
on the question whether this was fatal to the defence of qualified privilege.  In GKR 
Karate v Yorkshire Post (No 2) [2000] EMLR 410 Popplewell J, at the end of the
trial of the action, upheld a defence of Reynolds privilege, notwithstanding the fact 
that the journalist had made only one inadequate attempt to put  damaging
allegations to the claimant.  After referring to Lord Nicholls’s seventh factor in
Reynolds Popplewell J simply said that this criticism of the journalist was a matter 
to be put in the balance on the claimant’s behalf. 

83. In a respondent’s notice the claimant sought to rely on some further pleading
points, but for the reasons I have already given, in my judgment fairness demands
that the merits of the Reynolds defence in this action should be properly 
investigated at the trial and not disposed of in a summary way on the pleadings in
the unsatisfactory manner that was essayed by the claimant’s advisers before the
judge. 

84. For these reasons I would restore the defence of qualified privilege.  It has now 
been amended, and in the absence of any opposition to the amendment as such, I
would grant the defendants permission to amend on the usual terms as to costs.
The contentions in relation to the plea of qualified privilege in the respondents’ 
notice are rejected. 

85. For the reasons set out in the Appendix, para 4.15 of the particulars of justification
may be restored now that the defence has been significantly amended.  I would also
restore paras 4.74(i) and (ii).  Paras 4.73 and 4.72 may be restored in a suitably
amended form.  Para 4.54(iv) should remain struck out and the struck out elements
of paras 4.87 and 4.88 cannot stand in their present form.  I would dismiss the
claimant’s cross-appeal in relation to the particulars of justification. 

APPENDIX 

THE PARTICULARS OF JUSTIFICATION 

The dispute about the particulars of justification can be conveniently considered under  
four main headings 

A. The VO2max issue 

(1)  The judge’s ruling 

86. Paras 4.9-4.11: The judge permitted a truncated form of pleading explaining the

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

concept of "VO2max" in these terms:  

"4.9  In endurance sports, maximal oxygen intake, VO2max, 
is a major determinant of performance. An athlete's VO2max 
depends on a number of variables, including: 

(i)  ventilation: the respiratory function of the lungs; 

(ii) transport of inhaled oxygen through the pulmonary 
membranes to the blood – the diffusion capacity of the 
lungs, diffusion-distance; 

(iii) oxygen transport capacity of the blood, determined by 
haemoglobin concentration and cardiac output; 

(iv) capacity of the working tissue to absorb and 
metabolise the delivered oxygen – enzymatic systems of 
the muscles, mitochondrium. 

Maximal cardiac output is a key determinate of VO2max. 

4.10  Some of the variables above can be influenced by 
endurance training; others cannot. 

4.11  Haemoglobin is the protein contained in red blood cells 
that transports oxygen from lungs to tissue. Manoeuvres that 
increase total body haemoglobin increase VO2max; and 
manoeuvres that decrease total body haemoglobin reduce 
VO2max. The changes appear to be independent of total 
blood volume. Increased VO2max and total body 
haemoglobin increase performance". 

These paragraphs should be read with para 4.13, in the form permitted by the judge,
against which there is no challenge: 

“Erythropoetin is one of a number of hormones that 
stimulate red cell production.  Recombinant EPO (“EPO”) 
was developed for clinical purposes and became available 
commercially in 1987.” 

(2) The claimant’s case 

87. The first three of these pleas should be struck out because the defence now
contained no allegations concerning Mr Armstrong’s VO2max or his total body 
haemoglobin.  Nor did it contain any allegation that he increased his VO2max or 
total body haemoglobin at any material time, still less any basis for any allegation 
that there were reasonable grounds to suspect him of having increased his VO2max 
or his total body haemoglobin by taking performance enhancing substances in order
to compete in professional cycling.  Although para 4.94(i) of the original defence 
alleged that questions arose as to the increase in his haematocrit between December
1997 and February 1998, there was nowhere any allegation or suggestion that any
questions arose as to the figures for his haemoglobin that were pleaded in para 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

94(ii).  Moreover, paras 4.9 and 4.10, in the form permitted by the judge, expressly
averred that an athlete’s VO2max depended on a number of variables, some of
which could be influenced by endurance training and others of which could not. 

88. In these circumstances, even if new averments were permitted to the effect that Mr
Armstrong had increased his VO2max at any material time, any such increase could 
not amount to reasonable grounds to suspect him of taking any performance
enhancing drugs.  It was therefore contended that the allegations in paras 4.9-4.11 
were irrelevant, would provide unhelpful complication, and would distract the jury,
and that the judge gave no reasons for allowing them to remain. 

(3) The defendants’ case 

89. The defendants, for their part, contended that they had a positive right to explain
how EPO worked.  As a starting point, they must clearly be allowed to explain to
the jury how EPO served to enhance performance in an endurance sport like
cycling.  The four paragraphs that appear in para 86 above explain this concisely. 
There is no challenge to the fourth.  The second, for which no request for further
information had been served, merely record that endurance training could influence
some of the variables that made up VO2max but not others.  The obvious 
implication is that EPO can stimulate red cell production in a manner which
endurance training cannot. 

90. The claimant’s point that the reformulated plea did not allege that he was
reasonably to be suspected of having increased his VO2max or his total body 
haemoglobin was obviously wrong.  The particulars focus on EPO and on drugs
with similar effects.  The whole purpose of EPO is to stimulate red cell production,
and therefore the volume of haemoglobin in the blood, and, therefore, the oxygen-
transporting capacity of the blood.  Mr Armstrong was seeking to distinguish the
unchallenged particulars which questioned his haematocrit levels (paras 4.29(i) and
4.30, which contained details of measurements of his haematocrit levels on 2nd

December 1997 and 14th February 1998, when they increased by 5.5% in 12 weeks)
and the explanatory references in these four paragraphs to haemoglobin.  However,
as haematocrit is the measure of red cells as a percentage of total blood volume, 
and haemoglobin is the oxygen-carrying protein in those red cells, there is an 
inextricable link between haematocrit and haemoglobin levels. 

91. Quite apart from its general value, the preliminary explanation in the first three
paragraphs illuminated the defendants’ unchallenged case on haematocrit.  It was
also material in considering Mr Armstrong’s association with Mr Ferrari, who had
recorded Mr Armstrong’s haematocrit and haemoglobin levels in his records.  This
was also relevant to the defendants’ general case on the problems of drug testing in 
this context.  Although the pleas on this point were reduced by the judge, the
defendants’ appeal sought to restore certain particulars relating to EPO (see paras 
94-97  below). 

92. The defendants contended that the error of seeking to treat haemoglobin and 
haematocrit as unconnected neatly illustrated the dangers of seeking artificially to
restrict their case on how EPO works on a narrow semantic approach to the
pleadings alone. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

(4) Conclusion 

93. I agree with the defendants.  I see no reason to disturb the decision of the judge.  

B. EPO:  its performance enhancing effects and the risks it creates 

(1) The judge’s ruling 

94. Para 4.15: The judge disallowed this paragraph as unnecessary.  It was in these
terms: 

“The use of EPO was of concern because its performance 
enhancing effects gave an unfair advantage to those 
competitors who abused it.  It was also of concern because of 
the health risks involved.  Rapidly expanding erythrocytic 
volume increases blood viscosity and, especially in 
endurance races, might predispose the athlete to blood clots 
or other complications.  In 1996, the American College of 
Sports Medicine issued a Position Stand decrying the use of 
EPO because it was unethical, unfair and exposed athletes to 
health risks.” 

(2) The defendants’ case 

95. The defendants wish to see this paragraph restored.  They say that the judge rightly
left in para 4.99, which sets out evidence that Mr Ferrari administered EPO to
cyclists, and paras 4.93 and 4.94(ii) which give details of Mr Armstrong’s contact 
with Mr Ferrari.  Furthermore para 4.54(ii) relies on what the defendants will
contend was Mr Ferrari’s extraordinary remark to the effect that EPO was no more
dangerous than orange juice.  The plea in para 4.15 therefore bore directly on the 
suspicious nature of Mr Ferrari’s observation.  The danger to health was also said
to be relevant general background to the contention that the only possible reason for
taking EPO would be to enhance performance, having regard to the perceived
health risks.  The fact that EPO was taken by cyclists despite the health risks also
underlined the enormous commercial pressures on professional cycling teams to
win, and the paragraph is therefore not irrelevant to the issues.  The defendants’
article referred both to health risk and to Mr Ferrari’s contacts with Mr Armstrong,
and the defendants suggested that Mr Armstrong might well admit this paragraph. 

(3) The claimant’s case 

96. Mr Armstrong contended that the judge did not allow para 4.99 to remain in the
judgment: he said it would only be relevant if it were alleged that Mr Ferrari was
guilty of supplying EPO to cyclists.  They maintained that para 4.15 was rightly
struck out as being irrelevant and not giving rise objectively to grounds upon which
Mr Armstrong could be suspected of taking performance enhancing drugs. The
alleged “danger to health” basis was erroneous.  What had to be proved was that
there were grounds to suspect Mr Armstrong of having taken EPO.  Whether it was
dangerous was irrelevant to whether it was taken. 

(4) Conclusion 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

97. The judge’s ruling was correct on the defence as it appeared before him.  The
allegations concerning Mr Ferrari in the defence have now been amended
significantly, and it would be appropriate to permit this paragraph to be restored to 
the text in the light of the amendments. 

C. The alleged conversation about EPO within the Motorola team 

(1) The judge’s ruling 

98. It is convenient at this stage to set out the parts of the pleading which feature in the
next round of challenges by both sides to the judge’s ruling: 

“4.54(iv) [struck out]  There were discussions about EPO use 
within the Motorola team.  In addition to the matters set out 
in para 4.74 below, Mr Swart discussed EPO at the end of 
1995, at a race in Australia, with Bobby Julich, Kevin 
Livingston and George Hincapie.  When asked for his views 
about EPO, Mr Swart replied that if they were going to make 
it in cycling, they would have to use EPO. 

4.72 [struck out]  The Claimant joined the Motorola cycling 
team when he turned professional in 1992. 

4.73 [struck out]  By 1994, there were discussions within the 
Motorola team about doping in cycling (the matters in para 
4.54(iv) above are repeated).  Max Testa, the team doctor, 
had discussions with individual riders and with the team 
about what products other teams might be using.  Dr Testa 
was concerned about the ‘doping culture’ in cycling which 
led some riders to feel that, without medication, they would 
not have a chance of winning races.  Dr Testa discussed EPO 
with the team on one occasion, seeking to persuade them to 
focus on training, rather than taking pharmacological 
remedies. 

4.74 [not struck out]  In 1995, during a training ride in 
Como, a discussion about doping took place between the 
Claimant and two other members of the Motorola team, 
Stephen Swart and Frankie Andreu. 

(i) [struck out]  The Motorola team achieved very poor 
results in 1994.  Since Motorola’s sponsorship contract 
was due to last only until the end of the 1996 season, there 
was concern among the team its sponsorship would not be 
renewed, unless the team achieved results. 

(ii) [struck out]  As set out above, the success achieved by 
the Gewiss  team in the Fleche Wallonne in 1994 had had 
a big impact on cycling and on the Motorola team, being a 
blow to morale. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

(iii) [not struck out]  The initial stance in the discussion 
between the Claimant, Mr Swart and Mr Andreu was that 
if they were going to ride the Tour de France that year, 
they would have to be on a doping programme; their view 
was that, in order to get results, they would have to do so. 

(iv) [not struck out]  During their discussion, they planned 
that each team member would organise their own 
programme for himself; everyone riding the Tour de 
France would have to do so, if they were to be able to 
compete. 

(v) [not struck out] Following that discussion, Mr Swart 
obtained EPO from a pharmacy in Switzerland.  He was 
able to obtain it without prescription. 

(vi) [not struck out]  Mr Swart did not see the Claimant 
obtain or take EPO." 

99. Para 4.54: The judge said that this paragraph mentioned Michel Ferrari in the
context of his having expressed views during an interview in 1994 about EPO. It
appeared that he was on record as having said that, if used properly, it was no more
dangerous than orange juice. There was a dispute between the parties as to whether 
this is a fair or accurate summary of what he said, but the defendants wished to
retain this in their pleading in order to support the argument that Mr Armstrong's
consultation of Mr Ferrari, later, provided a ground for suspicion. To that limited 
extent, it seemed to the judge that parts of paragraph 4.54 were legitimate. Much of
it, however, appeared impermissible, and he permitted a pared down version along
these lines:  

"In 1994, riders from the Gewiss Team were placed first, 
second and third in the Fleche Wallonne. At that time, 
Michel Ferrari was working for the Gewiss Team. Shortly 
after the victory, he was interviewed about EPO and said 
words to the effect that, if used properly, it was no more 
dangerous than orange juice. His comments about a 
performance-enhancing drug led people to believe that Mr 
Ferrari felt there was nothing wrong in principle with the use 
of EPO as part of a medical programme". 

The judge was persuaded that this apparent public position on Mr Ferrari’s part had 
a role to play in the material relied upon as reasonable grounds for suspicion. 

100. Paras 4.72 and 4.73: These paragraphs were concerned with Mr Armstrong's
membership of the Motorola Cycling Team from 1992 onwards. There was no
objection, as such, to recording the fact that Mr Armstrong was a member of the
team, but the judge said that it did not advance the case of "reasonable grounds to
suspect". It was asserted that the team doctor encouraged the team to focus on
training and discouraged them from taking pharmacological remedies. It was not
suggested the advice was ignored. Nor was there anything to connect Mr
Armstrong with the taking of drugs. The judge therefore ruled that para 4.73 should

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

be excluded, as a consequence of which para 4.72 would lose its relevance also. 

101. Paragraph 4.74: The judge summarised the effect of the introduction to this
paragraph and read sub-para (iii) in full.  He stated that it was said that the men
then decided that each team member would organise his own programme for 
himself. It was not alleged that Mr Armstrong thereafter used EPO, or indeed any
other drug, although it was asserted that Mr Swart obtained EPO from a pharmacy
in Switzerland. The defendants argued that this discussion (whatever Mr Armstrong 
chose to do after it) was relevant and constituted grounds for suspicion (particularly
in the context of Mr Armstrong's denial that there were any discussions of doping at
Motorola). The claimant submitted that there was a fallacy in this, highlighted by 
the words "whatever the claimant chose to do after it".  The judge disagreed, since
an apparent willingness to participate could provide grounds for suspicion that he
did take drugs. He therefore permitted the introductory rubric to the paragraph
together with sub-paras (iii) to (vi).  For reasons similar to those already advanced
in respect of other paragraphs, he considered that sub-paragraphs (i) and (ii) were 
impermissible. 

(2) The defendants’ case 

102. The defendants wished to see paras 4.54(iv), 4.72. 4.73, 4.74(i) and (ii) restored to 
their pleading.  They said that para 4.72 was on any view clearly relevant, having
regard to para 4.74.  Para 4.73 was highly relevant background to what even on the
judge’s ruling remained in para 4.74 (namely the introduction and paras (iii) to (v)). 
They said that the fact that these discussions took place despite a warning from the
team doctor was relevant.  It was hard to understand the judge’s assertion that “it is
not suggested that this advice was ignored” in the light of the discussions pleaded 
in para 4.74, and in any event their case was that there were reasonable grounds to
suspect that Mr Armstrong ignored this advice.  Mr Swart was allegedly party to
those discussions with Mr Armstrong, and the fact that he had said to other 
members of the team in the same year (1995) “that if they were going to make it in
cycling they would have to use EPO” (para 4.54(iv)) was also highly relevant
background. 

103. In the same way the commercial pressures on the Motorola team to improve their 
results (paras 4.74(i) and (ii)) were clearly both relevant and significant as evidence
of possible motive.  The judge’s conclusion that sub-paras (i) and (ii) were 
impermissible for reasons similar to those already advanced in respect of other
paragraphs contained no reasoned analysis for striking them out.  The jury should
not be deprived of a full picture of what preceded the discussion to which Mr
Armstrong was allegedly party within his own team, let alone material going to
motive.  

(3) The claimant’s case 

104. The claimant, for his part, contended that even if para 4.74 were allowed to remain
in its entirety, this did not permit the introduction of para 4.54(iv), which was
simply material giving rise to suspicion against Stephen Swart.  Objectively judged, 
casting suspicion (or even proving guilt) against one person did not (absent some
clearly established common enterprise) provide grounds to suspect a different
person.  This was part of the guilt by association plea that was correctly struck out

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

by the judge.   

105. There was no objection to the mere recitation that Mr Armstrong was a member of
the Motorola team (4.72).  What Max Testa believed about an alleged “doping
culture in cycling” was, however, irrelevant (4.73).  There was not even any
suggestion that Dr Testa believed that Mr Armstrong was taking EPO, which was
the only conceivable basis on which his subsequent warning could be said to be
relevant. Even then, pleading his belief was a breach of the repetition rule.  To be
admissible the defendants would have to set out the facts, which, objectively
judged, supported such belief. 

106. The judge was right to strike out para 4.74(i) and (ii) of the defence, and his
reference to “reasons similar to those advanced in respect of other paragraphs” was
explicable by reference to earlier paragraphs of his judgment which Mr Spearman
identified. 

107. The effect of para 4.74(iii) – (vi) was then summarised.  It was said that a
discussion that allegedly led another cyclist to obtain EPO was not capable of
providing objectively reasonable grounds for suspecting that Mr Armstrong took
performance enhancing substances, especially when that other cyclist did not see
Mr Armstrong obtain or take them.  Moreover, in reasoning that “an apparent
willingness to participate could provide grounds for suspicion that [the claimant]
did take drugs”, the judge paid no or no sufficient regard to the fact that not merely
was it not alleged that Mr Armstrong obtained or used performance-enhancing 
substances after the alleged discussion, but also that the defendants’ case is that the 
alleged discussion constituted grounds for suspicion, “whatever the claimant chose
to do after it” (ie even if he did not obtain or use performance enhancing substances
after it). 

108. The meaning that the defendants sought to justify was that there were reasonable
grounds to suspect that Mr Armstrong took performance-enhancing substances, and 
not a meaning that he expressed an apparent willingness to do so.  An alleged
discussion about doping that was not alleged to have been followed by Mr 
Armstrong obtaining or taking drugs was incapable of supporting the meaning that
the defendants sought to justify.  And Mr Armstrong’s denial that there were
discussions of doping within the Motorola team added nothing. If, as contended 
above, a discussion that was not alleged to have been followed by his obtaining or
taking drugs was incapable of providing objectively reasonable grounds to suspect
that he took drugs, then the fact that he denied the discussion did not make it
capable of doing so.  The judge should therefore have struck out the whole of para
4.74, and not merely part of it. 

(4) The defendants’ response 

109. The defendants replied that the judge was right to conclude that “an apparent
willingness to participate [in a doping programme] could provide grounds for 
suspicion that he [the claimant] did take drugs”.  The fact that the defendants could
prove that one of the other cyclists (who admits it) took EPO after the discussion
strengthened the case rather than weakened it.  The fact that the other cyclist did 
not see Mr Armstrong take EPO, and that the defendants do not plead that he did in
fact take it (which would constitute a plea of guilt, rather than reasonable grounds

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

for suspicion), did not in any way destroy its weight as a plea establishing or 
tending to establish suspicion (and indeed strong suspicion), read both alone and in
conjunction with the other particulars of justification). 

(5) Conclusion 

110. The judge was right to exclude para 4.54(iv) for the reasons he gave.  So long as 
para 4.73 is redrafted so as to be limited to what Dr Testa told relevant members of
the team, and to exclude his own alleged concerns, that paragraph (and, in
consequence, para 4.72) may be restored, for the reasons put forward by the
defendants. Paras 4.74(i) and (ii) should be restored, for the reasons advanced by
the defendants.  The judge was correct to permit para 4.74(iii) to (vi) for the reasons
he gave. 

D. Ms O’Reilly’s evidence 

(1) The judge’s ruling 

111. Para 4.87-4.88: These paragraphs, which the judge permitted to stand (apart from 
4.87 (v) and the last sentence of 4.88) were in these terms: 

“In May 1999, the claimant asked Ms O’Reilly [who was a 
soigneur in the US Postal team] to collect something from Luis 
Del Moral (the team doctor) in Piles, where there was a US 
Postal Service Course. 

(i) Ms O’Reilly had to pick up a rental car from Beziers and 
drive to Piles. 

(ii) On the following day, at Piles, Johan Bruyneel went up to 
her and discreetly, out of the view of anyone else, handed over 
a pill box (a brown one, with a white lid), containing white 
tablets.  Mr Bruyneel was very pleasant to Ms O’Reilly, which 
indicated to her that she was doing him a favour. 

(iii) When he asked her to collect those drugs, the claimant told 
Ms O’Reilly not to tell Simon (that is, Simon Lillistone, who 
was then her boyfriend).  In fact, Ms O’Reilly travelled to Piles 
with her boyfriend and they spent the weekend there. 

(iv) Ms O’Reilly handed the drugs to the claimant on 10 May 
1999.  They met at a McDonald’s outside Nice.  Ms O’Reilly 
was late, but the claimant made no fuss about that and was 
pleasant to her, suggesting that she was doing him a favour. 

(v) [struck out]  Ms O’Reilly did not know what the drugs 
were.  However the circumstances (set out above) were such 
that she had reasonable grounds to believe that they were not 
paracetamol or any other permitted drug, which could have 
been obtained openly from the team doctor.  She believed in the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

circumstances, on these reasonable grounds, that what she had 
collected were illegal drugs. 

4.88  On 10 June 1999, during the Dauphine, while Ms 
O’Reilly was massaging Mr Armstrong, he told her that his 
haematocrit level was 41%.  Ms O’Reilly said that was terrible 
and asked what he was going to do.  As set out above, such a 
level was widely regarded as being too low for high 
performance in an endurance sport.  In response, Mr Armstrong 
looked at Ms O’Reilly and said words to the effect: ‘Emma, 
you know what I am going to do – what everybody does’. 

[struck out]  Ms O’Reilly believed on reasonable grounds, that 
Mr Armstrong meant doping to improve his haematocrit level 
by pharmacological means, probably the use of EPO.” 

112. The judge said that para 4.87 was coming close to the high water mark of the 
defendants' case. He said that the facts alleged were capable of constituting reasonable 
grounds to suspect the acquisition by Mr Armstrong of illicit drugs.  He therefore 
allowed this paragraph to stand, with the exception of sub-paragraph (v), which he 
struck out on the grounds that Ms O'Reilly's beliefs were irrelevant. 

113. Para 4.88: Here one sentence only was challenged. The judge said that it related 
again to Ms O'Reilly's beliefs, and had to come out, since the test was an objective 
one. 

(2) The defendants’ case 

114. The defendants wished para 4.87(v) and the whole of para 4.88 to be restored.  They 
argued that they did not merely believe that this was Ms O’Reilly’s reaction: they also 
pleaded that her reaction was reasonable.  They also challenged the view that a 
witness to a conversation could not state how he or she interpreted what was said.  
Hearsay, whether of fact or opinion, was admissible under the Civil Evidence Act 
1995.  The defendants also relied on the criminal case of R v Johnson [1994] Crim LR 
377, in which a witness in a rape case had been permitted to say that she believed that 
the victim’s distress was genuine.  They added that common sense also suggested that 
it was artificial to rule out such evidence, as it was almost bound to emerge in cross-
examination in any event.  Because such matters required careful consideration of the 
admissibility of evidence at trial, it was wholly inappropriate by their very nature to 
strike them out. 

(3) The claimant’s case 

115. The clamant submitted that Ms O’Reilly’s beliefs were irrelevant, as was the question 
whether the defendants believed that she said she believed.  These beliefs were 
irrelevant even were they to be proved to be based on reasonable grounds.  Proving 
that someone believed something which there were objectively valid reasons to 
suspect adds nothing to the fact (which is what is relevant) that there are reasonable 
grounds to support that belief. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Armstrong v Times Newspapers Ltd 
 

 

116. The objection was not based on hearsay.  The fact that hearsay might be admissible 
did not mean that the hearsay evidence was not objectionable on other grounds.  Here, 
proof that Ms O’Reilly thought that the packet she collected contained drugs was 
entirely irrelevant.  What the defendants were being allowed to advance was that the 
facts about the trip to Piles objectively gave rise to the suspicion that it was to collect 
a packet of drugs.  Equally, what Ms O’Reilly thought Mr Armstrong meant when he 
said something was irrelevant on the same basis.  Based on the same principles as the 
repetition rule, one could not seek to prove that suspicion fell on someone simply 
because an accuser believed him to be guilty.  What the accuser believed was 
irrelevant and a breach of the repetition rule.  The same principle informed the 
rejection as irrelevant of what Ms O’Reilly thought of these two incidents. 

117. Whether an issue might emerge on cross-examination was palpably not a justification 
for allowing something to remain in a pleading. 

118. The rape case analogy did not advance the defendants’ case.  What was sought to be 
established in a rape case was that the defendant had had sexual intercourse with the 
victim without her consent.  Evidence of distress on the part of the victim was 
relevant to the question whether she consented.  As the jury did not have the 
opportunity to assess for themselves the state of the victim at the relevant time, 
evidence from other witnesses as to her distress was admissible. 

119. It was here that the analogy broke down.  The jury in the defamation case would not 
be inquiring into whether there were actually drugs in the box, or whether Mr 
Armstrong was actually confessing to taking drugs by his remarks, but whether 
objectively judged the base facts gave rise to the suspicion.  Unlike the distress of the 
victim in the rape example, the jury could assess for itself the base facts which were 
said to give rise to the suspicion.  They could not legitimately be assisted in their task 
by being told what Ms O’Reilly made of base facts.  

 (4) Conclusion 

120. The judge’s ruling, and the claimant’s’ arguments in support of it, are well founded.  
Corroborative evidence in a rape case falls into a very special category.  Of course, if 
there were any other indication, by way of demeanour, tone of voice etc, from which 
Ms O’Reilly derived her beliefs, or if more facts were introduced by amendment 
(such as the fact that paracetamol or any other permitted drug could be obtained 
openly from the team doctor without having to be delivered out of the sight of anyone 
else) an amendment along those lines might be permitted.  The pleading certainly 
cannot stand in its present form in para 4.87 or 4.88. 

 

 


