
 

 
 

Neutral Citation Number: [2005] EWCA  74 
 

Case No: A2/2004/0221 & A2/2004/0221/Z 
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL APPEALS DIVISION) 
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN’S BENCH DIVISION 
The Hon Mr Justice Eady 
[2003] EWHC 2945 (QB) and [2004] EWHC 37 (QB) 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 3 February 2005 

Before : 
 

LORD PHILLIPS OF WORTH MATRAVERS, MR 
LORD JUSTICE SEDLEY 

and 
LORD JUSTICE JONATHAN PARKER 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 JAMEEL & ANR Claimant 

Respondents 
 - and - 
 WALL STREET JOURNAL EUROPE SPRL (No.2) Defendant / 

Appellant 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Geoffrey Robertson QC & Rupert Elliott (instructed by Messrs Finers Stephens Innocent) 

for the Appellant 
James Price QC & Justin Rushbrooke (instructed by Carter-Ruck) for the Respondent 

 
Hearing dates : 18-20 October 2004 & 29-30 November 2004 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Approved Judgment 

 
 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

Lord Phillips, MR : 

This is the judgment of the court 
 
Introduction 
 

1. This appeal is brought in a libel action in respect of an article (‘the article’) published 
by the appellant (‘the publishers’) in the Wall Street Journal Europe on 6 February 
2002. The action was tried before a jury between 1 and 19 December 2003. The 
publishers had raised issues as to whether the article would have been understood to 
refer to the first respondent (‘Mr Jameel’) and to the second respondent (‘the Jameel 
Company’). The jury decided that in each case it would have been so understood. The 
publishers had raised issues as to whether the article was defamatory of Mr Jameel 
and of the Jameel Company. The jury decided, in the case of each, that it was. The 
jury decided that the appropriate sums to be awarded by way of damages were 
£30,000 to Mr Jameel and £10,000 to the Jameel Company. 

2. The publishers had advanced a defence of qualified privilege of the type identified by 
the House of Lords in Reynolds v Times Newspapers [2001] 2 AC 127 (‘Reynolds 
privilege’). The jury answered a number of questions relevant to that defence. The 
judge, Eady J, gave a ruling rejecting the defence on 19 December 2003. He gave his 
reasons for that ruling on 20 January 2004. On 11 March 2004 Sedley LJ gave the 
publishers permission to appeal against that ruling.  

3. It is an established principle of the law of libel in this country that a claimant, whether 
individual or corporate, does not have to allege or prove special damage in order to 
establish a cause of action. Once the defamation is proved damage is presumed. The 
publishers challenged this principle on the ground that it infringed Article 10 of the 
European Convention on Human Rights (‘the Convention’). Eady J rejected that 
challenge in a ruling delivered on 5 December 2003 [2003] EWHC 2945. Sedley LJ 
gave the publishers permission to appeal against that ruling. 

4. It is also an established principle that a claimant does not have to prove that a 
defamatory statement is untrue. Once the defamation is proved there is a presumption 
that it is false. If a defendant wishes to challenge that presumption he must plead and 
prove justification. The publishers sought permission to appeal on the ground that this 
presumption of falsity infringed Article 10 of the Convention. This was not a point 
that the publishers took before the judge. Sedley LJ refused an application for 
permission to appeal on this ground. The publishers have renewed that application 
before us. 

5. The publishers made a second, and distinct, application for permission to appeal in 
relation to the presumption of falsity. This was on the ground that the judge had 
misdirected the jury as to the circumstances in which it should be applied. Sedley LJ 
refused this application. The publishers have renewed it before us. 

6. Directions were given that we would deal with this appeal in two separate sittings. We 
would first sit to hear the appeal in relation to qualified privilege. After an interval we 
would sit to hear the appeal in relation to the presumption of damage and the two 
applications in relation to the presumption of falsity. The object of this unusual course 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

was to hear the presumption of damage appeal at the same time as an appeal raising a 
similar issue in Yousef Abdul Latif Jameel v Dow Jones and Co Inc. In the event we 
heard most of the argument in relation to the application for permission to appeal on 
the ground of misdirection in the course of the first hearing, for it proved convenient 
to consider this in the context of the issue of qualified privilege. 

7. In this judgment we propose to deal first with the appeal in relation to qualified 
privilege, dealing at the same time with the two applications for permission to appeal 
in relation to the presumption of falsity. We shall then deal with the appeal in relation 
to the presumption of damage. 

THE APPEAL IN RELATION TO QUALIFIED PRIVILEGE 

8. In our introduction we explained that the publishers have sought to challenge the 
established law in relation to burden of proof of both falsity and damage on the 
ground that this law is in conflict with Article 10 of the Convention. This appeal also 
raises questions as to what has to be proved, and by whom, where Reynolds privilege 
is in issue. These issues were not explicitly addressed when pleadings were 
exchanged. This was unfortunate. Where a defendant intends to rely on Reynolds 
privilege, careful consideration should be given to what the defendant needs to plead 
and prove in support of that defence. We shall revert to this question in due course.     

The parties 

9. The Jameel Company is a substantial Saudi Arabian trading company, of which Mr 
Mohammed Jameel is the General Manager and President. It has interests in car 
distribution and is part of an international group of companies, which includes the 
English car dealer Hartwell plc. The publishers publish the Wall Street Journal 
Europe and are based in Belgium.  

The Article 

10. The article of which complaint is made was published by the publishers on 6 February 
2002. It was headed:  

“SAUDI OFFICIALS MONITOR CERTAIN BANK 
ACCOUNTS 

Focus Is On Those With Potential Terrorist Ties” 

The article began: 

“RIYADH, Saudi Arabia – The Saudi Arabian Monetary 
Authority, the kingdom’s central bank, is monitoring at the 
request of US law enforcement agencies the bank accounts 
associated with some of the country’s most prominent 
businessmen in a bid to prevent them from being used wittingly 
or unwittingly for the funnelling of funds to terrorist 
organizations, according to US officials and Saudis familiar 
with the issue. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

The accounts – belonging to Al Rajhi Banking & Investment 
Corp, headed by Saleh Abdulaziz al Rajhi; Al Rajhi 
Commercial Foreign Exchange, which isn’t connected to Al 
Rajhi Banking; Islamic banking conglomerate Dallah Al 
Baraka Group, with $7 billion (8.05 billion euros)                                                
in assets and whose chairman is Sheik Saleh Kamel; the Bin 
Mahfouz family, separate members of which own National 
Commercial Bank, Saudi Arabia’s largest bank, and the Saudi 
Economic Development Co; and the Abdullatif Jamil Group of 
companies – are among 150 accounts being monitored by 
SAMA, said the Saudis and the US officials based in Riyadh.                                                    

The US officials said the US presented the names of the 
accounts to Saudi Arabia since the Sept 11 terrorist attacks in 
America. They said four Saudi charities and eight businesses 
were also among 140 world-wide names given to Saudi Arabia 
last month.  

The US officials said the US had agreed not to publish the 
names of Saudi institutions and individuals provided that Saudi 
authorities took appropriate action. Many of the Saudi accounts 
on the US list belong to legitimate entities and businessmen 
who may in the past have had an association with institutions 
suspected of links to terrorism, the officials said. The officials 
said similar agreements had been reached with authorities in 
Kuwait and the United Arab Emirates. “This arrangement sends 
out a warning to people,” a US official said. 

SAMA couldn’t be reached for comment. In a recent report to 
the United Nations about combating terrorism, however, the 
Saudi government said: “The Kingdom took many urgent 
executive steps, amongst which SAMA sent a circular to all 
Saudi banks to uncover whether those listed in suspect lists 
have any real connection with terrorism.”” 

The article went on to record the comments made by a number of those listed in the 
article to the suggestion that they were on the list of those being monitored. It stated, 
“the Abdullatif Jamil Group of companies could not be reached for comment”. The 
author of the article was stated to be James M. Dorsey, but “staff writer Glenn 
Simpson in Washington” was said to have contributed to it. 

The pleadings 

11. Paragraph 6 of the Particulars of Claim alleged: 

“In their natural and ordinary meaning and in the context in 
which they appeared (including the headlines on the front page 
and page 4) the said words meant and were understood to mean 
that the Claimants were reasonably suspected of having 
terrorist ties and of funnelling funds to terrorist organisations, 
and had therefore been included on a list of bank accounts 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

which were required by the US law enforcement agencies to be 
closely monitored by the Saudi Arabian monetary authorities” 

12. The first part of this plea sets out a meaning that constitutes what is      alleged to be 
the sting of the libel. The second part of the plea summarises statements of primary 
facts in the article from which that meaning is to be inferred. It was, as we shall show, 
important to distinguish between the   two. Confusion occurred because the 
distinction was not always made. 

13. In the defence, after particulars as to why the publication was in the public interest, 
the pleading turned to the circumstances of the publication: 

“(d) The primary author of the article, James Dorsey, is a 
distinguished investigative journalist who has covered 
important financial stories arising from the Middle east for the 
WSJE since 1993, and for the previous two decades for the 
United Press International (as Bureau Chief and senior Middle 
East correspondent) and for The Financial Times, and New 
York Times. He is a graduate in economics and the author of a 
book and an encyclopaedia section on the Middle East. He has 
had connections with Saudi Arabia for the past 25 years and is 
fluent in Arabic. The article was the kind of news story that he 
accurately reported throughout his professional career. 

(e) Mr Dorsey had spent 5 months continuously in Saudi 
Arabia (living in Riyadh) before publication of the article, 
investigating stories about Saudi connections with 11 
September and al-Qaida. His cultivated sources included 
Princes of the House of Saud, their officials, bankers (both 
local and foreign), and diplomats. 

(f) Mr Dorsey was informed by his sources in the banking 
community in early December 2001 of the existence of an “off 
the record” list of bank accounts being monitored at US request 
by the Saudi Arabian Monetary Authority in consequence of 11 
September 2001. This list included at least one account 
associated with the Abdul Latif Group of companies of which 
the Second Claimant alleges it is a part. This was confirmed by 
a highly placed Saudi banking source at the beginning of 
February 2002. The said account was subsequently confirmed 
as being on the list by a US diplomat who consulted an official 
file in the author’s presence before providing this confirmation. 
The author, notwithstanding the authoritative status of this 
diplomatic source, made a further check prior to publications 
with a senior Saudi official, who independently confirmed that 
said account was on the list. 

(g) The author and his editors had no reason to believe that any 
of these sources were other than reliable, and the fact that they 
corroborated each other made the statement that the said 
account was on the list extremely reliable. They had no reason 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

to suspect that any of these sources was malicious or self-
serving, and none was paid money in return for information. 

(h) Further investigation of the draft article was undertaken in 
the US, and no reason emerged to suspect its untruth. 

(i) The article fairly and accurately reported and presented the 
news of the bank account monitoring by SAMA and fairly and 
accurately reported the US government’s reasons for requesting 
that monitoring. It made clear that its purpose was to send a 
warning message to banks and businesses, and that many of the 
Saudi accounts on the list belonged to legitimate entities. The 
tone of the article was moderate, non-accusatory and 
unsensational, and entirely appropriate to a straight-forward 
and significant news story.  

(j) The reporter was scrupulous in attempting to obtain, prior to 
publication, a comment from the First Claimant or a 
spokesperson for the Second Claimant. At about 9am on the 
day prior to publication a recorded message was left for the 
First Claimant advising him of the nature of the story and 
inviting him to call the reporter if he wished to comment. The 
reporter called again later in the afternoon and spoke to an 
employee who stated that the First Claimant was overseas and 
uncontactable, but who refused to provide his mobile number 
when pressed. This employee refused to comment on the story. 
He was clearly told of its gist and that it was to be published the 
following day, and that if the First Claimant or a representative 
of the second Claimant called the reporter back with any 
comment then it would be incorporated into the article. He 
further agreed that in the event that reporter did not receive a 
call back, the article should simply state that the First and 
Second Claimants had not commented. No such call was 
received. 

(k) Prior to publication of the article, the existence of such a list 
had been widely and wildly discussed in business circles in 
Saudi Arabia: speculation that it covered any thousands of 
accounts was rife. In this context, and given its importance as 
news its publication on 6 February was justified.” 

14. The pleading then made this ambiguous averment:  

“The facts reported in the article were true and/or were honestly 
believed to be true by the WSJE reporter and editors.” 

15. The respondents (‘the Jameels’) sought clarification of this plea, asking which of the 
facts in the article were alleged to be true. The publishers responded as follows:  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

“The plea is of qualified privilege, not of justification. Pursuant 
to this plea, the Defendant makes no allegation that the 
Claimants are associated or linked with terrorism” 

16. The Jameels persevered, asking among other questions whether it was the pubishers’ 
case that the Jameels’ accounts were in fact being monitored by the Saudi Arabian 
Monetary Authority (SAMA) at the request of the United States authorities. The 
publishers replied that this was not their case, but that Mr Dorsey reasonably and 
honestly believed that the monitoring was taking place as described in the article. The 
basis of this belief was pleaded as follows:   

“(i) In early December 2001, Mr Dorsey was informed by a 
prominent Saudi businessman that he reliably knew that 
accounts belonging to some of the country’s most prominent 
businessman were being monitored by SAMA. The 
businessman said that his banker had shown him a list of 
names, accounts linked to whom the bank had been requested 
to monitor by SAMA. He recalled several names including 
Abdul Latif Jameel. 

(ii) Towards the end of January 2002, Mr Dorsey met with the 
highly placed Saudi banking source. Mr Dorsey asked the 
source whether he was aware of requests by SAMA to monitor 
the accounts of certain individuals or institutions. He said he 
was. Mr Dorsey asked him whether the name of Abdul Latif 
Jameel was among those accounts. He confirmed that it was. 
Mr Dorsey asked whether the accounts were personal accounts 
or accounts associated with businesses. The sources could not 
provide any more detail. Mr Dorsey asked whether these were 
the only accounts being looked at. The source said there were 
more but could not indicate how many. Mr Dorsey asked what 
monitoring meant, whether the accounts had been frozen or 
whether it impeded account holders’ transactions. The sources 
said the accounts were being watched but that account holders 
were free to do what they wished with their assets. 

(iii) At the beginning of February 2002, Mr Dorsey met with 
the senior US diplomat. In the course of their discussion, Mr 
Dorsey asked whether an account linked to Abdul Latif Jameel 
was being monitored. The diplomat consulted a file from a 
cabinet near his desk and said, “yes”. 

(iv) Later on the same day, Mr Dorsey met the senior Saudi 
official. Mr Dorsey explained that he had received confirmation 
of some of the names of accounts being monitored and wanted 
to get further confirmation. He told the Saudi official the names 
that he had been given including Abdul Latif Jameel. The 
source said he believed the names to be accurate.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

17. The publishers served a witness statement of Mr Glenn Simpson. This related to 
enquiries that he had made of sources in Washington, which had left him persuaded 
that the article was accurate.  

What must a defendant plead and prove to establish Reynolds privilege? 

18. CPR PD 53 paragraph 2.7 provides:  

“Where a defendant alleges that the words complained of were 
published on a privileged occasion he must specify the 
circumstances he relies on in support of that contention” 

This requirement can be a weighty one where a defendant relies on Reynolds 
privilege, for there may be many different circumstances relied upon in support of the 
defence. Whether Eady J correctly defined the test to be applied when considering 
Reynolds privilege is in issue, and we shall deal with this in due course. For present 
purposes it suffices to record that it is common ground that the test involves 
consideration of whether the publication was in the public interest and whether, in the 
particular circumstances, it was a product of responsible journalism. It is also 
common ground that the non-exhaustive list of material circumstances drawn up by 
Lord Nicholls of Birkenhead in Reynolds at p.205 has to be considered. It is 
convenient to set these out.  

“1. The seriousness of the allegation. The more serious the 
charge, the more the public is misinformed and the individual 
harmed, if the allegation is not true. 

2. The nature of the information, and the extent to which the 
subject matter is a matter of public concern. 

3. The source of the information. Some informants have no 
direct knowledge of the events. Some have their own axes to 
grind, or are being paid for their stories. 

4. The steps taken to verify the information. 

5. The status of the information. The allegation may have 
already been the subject of an investigation which commands 
respect. 

6. The urgency of the matter. News is often a perishable 
commodity. 

7. Whether comment was sought from the plaintiff. He may 
have information others do not possess or have not disclosed. 
An approach to the plaintiff will not always be necessary. 

8. Whether the article contained the gist of the plaintiff’s side 
of the story. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

9. The tone of the article. A newspaper can raise queries or call 
for an investigation. It need not adopt allegations as statements 
of fact. 

10. The circumstances of the publication, including the timing.”  

19. In Reynolds their Lordships adverted on a number of occasions to the proposition that 
qualified privilege will be defeated if the defendant does not believe the defamatory 
statement that he has published to be true. Absence of belief in the truth of what is 
published is one form of express malice that defeats the privilege; see the speech of 
Lord Diplock in Horrocks v Lowe [1975] AC 135 at 149. Yet Lord Diplock himself 
recognised at p.150 that there can be exceptional cases “where a person may be under 
a duty to pass on, without endorsing, defamatory reports made by some other person”. 
Lord Nicholls included in his list of material matters:  

“9. The tone of the article. A newspaper can raise queries or 
call for an investigation. It need not adopt allegations as 
statements of fact.” 

The words that we have emphasised suggest the possibility that Reynolds privilege 
may attach to the neutral reporting of allegations made by a third party, 
notwithstanding that the publisher does not believe that the allegations are true. 

20. Al Fagih v HH Saudi Research & Marketing (UK) Ltd [2001] EWCA Civ 1634; 
[2002] EMLR 215 would seem to have been such a case. The defendant reported 
defamatory comments in a slanging match between two prominent members of a 
political Committee. One of them sued for libel, consisting of the defamatory 
comments reported to have been made about him by the other member. This court 
held that the defendant was protected by qualified privilege notwithstanding that it 
had not sought to verify whether the defamatory allegations that it had published were 
true. Giving the leading judgment, Simon Brown LJ said at paragraph 52: 

“where … both sides to a political dispute are being fully, fairly 
and disinterestedly reported in their respective allegations and 
responses … it seems to me that the public is entitled to be 
informed of such a dispute without having to wait for the 
publisher, following an attempt at verification, to commit 
himself to one side or the other.” 

21. In English& Anr v Hastie Publishing Ltd (31 January 2002, QBD, Unreported); 
[2002] All ER (D) 11 Gray J held that, despite this decision, the court should be 
reluctant to attach qualified privilege to ‘reportage’ in circumstances where 
Parliament, in enacting section 15 and Schedules 1 and 2 of the Defamation Act 1996, 
had not chosen to do so. The editors of the 10th Edition of Gatley comment at 14.90 
that Al Fagih “comes close in its effect to a doctrine of “neutral reporting”, though it 
does not adopt that as its basis”. Earlier they state at 6.34 that “there is no equivalent 
here of the doctrine of “neutral reportage” which prevails in some American 
jurisdictions”. 

22. In the course of our second sitting Mr Robertson stated that he relied upon the       
defence of ‘reportage’. That had not been clear to us and we doubt whether it was 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

clear to the judge. Had it been it would have been necessary to consider whether such 
a doctrine exists under English law. It would also have been necessary to consider a 
further question. The defence of ‘reportage’ normally requires the ‘report’ to be ‘fair 
and accurate’. If qualified privilege can attach to neutral reporting, does the report 
have to be accurate, or is it enough that the publisher believes that the report is 
accurate? These questions are particularly important in a case such as the present 
where the report is of an investigation or of an inquiry, or of monitoring of a nature 
that carries with it defamatory implications relating to the claimant. 

23. The facts of this case also raised questions as to the precise basis of the defence of 
qualified privilege that the Privy Council held to have been established in Bonnick v 
Morris [2002] UKPC 31; [2003] 1 AC 300. Bonnick v Morris was an appeal to the 
Privy Council from the Court of Appeal of Jamaica. It concerned a claim for libel in 
respect of an article written by a Mrs Morris. The first part of the article recounted 
allegations of irregularities in respect of two contracts entered into by a company. The 
article then recorded the true fact that the plaintiff’s services as managing director 
were terminated shortly after the second contract was agreed. There was an issue as to 
whether the article was defamatory of the plaintiff at all. This depended upon whether 
or not the ordinary reader would read the article as implying that the plaintiff had 
been dismissed because of the irregularities. At first instance the Supreme Court held 
that such an inference would have been drawn, and the plaintiff succeeded. The Court 
of Appeal, by a majority reversed that decision. The Judicial Committee restored the 
finding of the Supreme Court.  

24. But the defendant had also pleaded qualified privilege. The Judicial Committee held 
that Reynolds privilege was made out. The subject matter of the article was a matter of 
public interest. The test of responsible journalism was made out. In the context of 
considering the latter, the Judicial Committee held that it was relevant that there was 
room for different views as to whether the article contained a defamatory implication. 
This raised an issue of principle, which the Committee described as follows:  

“19. … The defamatory imputation was a matter of implication. 
Plainly, there is room for different views on whether the article 
contained such an implication. Mrs Morris seems to have 
thought she was not making a statement to this effect in her 
article. Rather more relevantly and importantly, one of the 
members of the Court of Appeal was of the same view. Downer 
JA, on his reading of the article, considered the article carried 
no such implication. 

20. This divergence of view is neither surprising nor unusual. 
Language is inherently imprecise. Words and phrases and 
sentence take their colour from their context. The context often 
permits a range of meanings, varying from the obvious to the 
implausible. Different readers may well form different views 
on the meaning to be given to the language under 
consideration. Should the law take this into account when 
applying the objective standard of responsible journalism? Or 
should the law simply apply the objective standard of 
responsible journalism, to the single meaning the law attributes 
to the offending words, regardless of how reasonable it would 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

be for a journalist or editor to read the words in a different, 
non-defamatory sense? ” 

25. The Committee answered this question as follows:  

“23. Stated shortly, the Reynolds privilege is concerned to 
provide a proper degree of protection for responsible 
journalism when reporting matters of public concern. 
Responsible journalism is the point at which a fair balance is 
held between freedom of expression on matters of public 
concern and the reputations of individuals. Maintenance of this 
standard is in the public interest and in the interests of those 
whose reputations are involved. It can be regarded as the price 
journalists pay in return for the privilege. If they are to have the 
benefit of the privilege journalists must exercise due 
professional skill and care. 

24. To be meaningful this standard of conduct must be applied 
in a practical and flexible manner. The court must have regard 
to practical realities. Their Lordships consider it would be to 
introduce unnecessary and undesirable legalism and rigidity if 
this objective standard, of responsible journalism, had to be 
applied in all cases exclusively by reference to the “single 
meaning” of the words. Rather, a journalist should not be 
penalised for making a wrong decision on a question of 
meaning on which different people might reasonably take 
different views. Their Lordships note that in the present case 
the selfsame question has resulted in a division of view 
between members of the Court of Appeal. If the words are 
ambiguous to such an extent that they may readily convey a 
different meaning to an ordinary reasonable reader, a court may 
properly take this other meaning into account when considering 
whether Reynolds privilege is available as a defence. In doing 
so the court will attribute to this feature of the case whatever 
weight it considers appropriate in all the circumstances. 

25. This should not be pressed too far. Where questions of 
defamation may arise ambiguity is best avoided as much as 
possible. It should not be a screen behind which a journalist is 
“willing to wound, and yet afraid to strike”. In the normal 
course a responsible journalist can be expected to perceive the 
meaning an ordinary, reasonable reader is likely to give to his 
article. Moreover, even if the words are highly susceptible of 
another meaning, a responsible journalist will not disregard a 
defamatory meaning which is obviously one possible meaning 
of the article in question. Questions of degree arise here. The 
more obvious the defamatory meaning and the more serious the 
defamation, the less weight will a court attach to other possible 
meanings when considering the conduct to be expected of a 
responsible journalist in the circumstances.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

26. Was the defendant protected by qualified privilege because Mrs Morris reasonably 
believed that her article did not carry any defamatory implication? The statements 
“Mrs Morris seems to have thought that she was not making a statement to this effect 
in her article” and “a journalist should not be penalised for making a wrong decision 
on a question of meaning on which reasonable people might reasonably take different 
views” seem to suggest that Mrs Morris’ subjective belief as to the meaning of her 
article was relevant to the defence of qualified privilege. Yet, classically, the 
subjective belief of those responsible for a publication on an occasion of qualified 
privilege will only become relevant if and when the claimant raises a plea of express 
malice; see the analysis of Lord Hope of Craighead in Reynolds at p.229. 

27. It seems to us that, in seeking to demonstrate that a publication accords with the 
requirements of responsible journalism, a publisher will almost certainly wish to 
adduce evidence of the subjective belief of those responsible for the publication. To 
demonstrate that it was reasonable to believe that a defamatory article was true, the 
writer is likely to be called to give evidence of why he thought that it was true. To 
demonstrate that it was reasonable to believe that a third party was conducting an 
investigation, or inquiry, or monitoring, the writer is likely to be called to explain why 
he believed this to be the case. To demonstrate that it was reasonable not to appreciate 
that an article bore a defamatory meaning, the writer is likely to be called to say that 
he did not appreciate this. Issues of subjective belief which hitherto have only been 
relevant where malice is in issue now become relevant to the inquiry of whether 
responsible journalism has been exercised. Thus, in Bonnick at paragraph 14 Lord 
Nicholls observed: 

“… Mr Tomlinson rightly accepted that malice does not arise 
as an independent issue. Matters relating to malice are to be 
considered in the context of deciding whether the publication 
attracted qualified privilege in accordance with the common 
law as developed by the decision of the House of Lords in 
Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127.” 

28. We have also had our attention drawn to the following statement in an article by 
Tipping J, who sat in the Privy Council in Bonnick v Morris, in (2002) 10 Waikato 
Law Review 1, 4-5:  

“The Reynolds privilege in England now treats considerations 
which would hitherto have been addressed in the context of 
malice as part of the question whether the occasion is one of 
qualified privilege at all. In short, that question, under 
Reynolds, involves the defendant in showing (1) that the subject 
matter is of sufficient public concern; and (2) if so, that a 
significant degree of responsibility has been shown in making 
the publication.” 

29. These statements suggest that it may be necessary or at least admissible for a 
defendant to allege and prove subjective belief in order to establish a defence of 
Reynolds privilege. 

30. On 2 December 2004 Eady J gave judgment in George Galloway v Telegraph Group 
Ltd [2004] EWHC 2786. That case raised similar issues in relation to Reynolds 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

privilege to those that we have discussed above. The complexity of attempting to deal 
with these issues in a jury trial led, it seems, to the parties sensibly agreeing that the 
trial should be by judge alone. The issues received attention in the judgment. In the 
present case the issues were not clearly identified as they needed to be in order to 
decide what questions should be put to the jury. We have not heard argument on these 
issues and it is not necessary for us to resolve them in order to determine this appeal. 
We do not propose to do so. We can, however, make a general observation in relation 
to the pleadings.  

31. It is important that the pleadings should make clear where a defendant is relying on 
reasonable belief in the truth of matters published, or their implications, and where he 
is not. It is also important that the claimant should make clear whether or not he 
denies that the belief was held, or whether he merely contends that the belief was not 
reasonable. To a large extent this was ultimately achieved by the pleadings in this 
case, which we now propose to analyse. 

The issues raised by the pleadings 

32. We understand the publishers’ case, as stated in or inferred from the pleadings, to 
have been as follows: 

i) The article did not bear any defamatory meaning. 

ii) Those responsible for the publication could reasonably have believed that the 
article did not bear a defamatory meaning. 

iii) Those responsible for the publication reasonably believed that the article did 
not bear a defamatory meaning. 

iv) Those responsible for the publication did not believe, nor intend to suggest, 
that the Jameel group had any connection with terrorists. 

v) It was no part of the publishers’ case that, nor was it relevant whether, the list 
naming the Jameel group that was referred to in the article actually existed. 

vi) Those responsible for the publication reasonably believed that the list bearing 
the name of the Jameel group existed. 

vii) Reliable sources had told those responsible for the publication that the list 
bearing the name of the Jameel group existed. 

viii) In these circumstances, those responsible for the publication had practised 
responsible journalism in publishing an article in circumstances where this was 
in the public interest. 

33. It followed implicitly from the defence that we have set out above that, if the article 
proved to have a defamatory meaning, the publishers had no belief that it was true. 
With hindsight their defence in this eventuality seems to have been that they had 
nonetheless acted as responsible journalists and without malice because (1) the report 
of the monitoring was reportage of facts which they reasonably believed to be true 
and (2) they reasonably failed to appreciate that the article bore a defamatory 
meaning. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

34. The matters alleged in the Defence were put implicitly in issue by virtue of CPR 16.7. 
The Jameels never expressly challenged Mr Dorsey’s honesty. In the interlocutory 
proceedings they did, however, demonstrate that it was their case that the Jameel 
group was never on any list or subject to monitoring and that Mr Dorsey’s sources 
could not have told him to the contrary. Thus the Jameels served notices under the 
Civil Evidence Act of their intention to put in evidence eleven witness statements. 
One of these was from SAMA. The other ten were from Saudi banks. The publishers 
raised an issue as to whether this evidence was relevant or admissible. On 7 October 
2003 Eady J ruled on this issue. He summarised the reason why the respondents 
wished to adduce this evidence as follows:  

“The object of that exercise is to demonstrate to the jury that 
the central allegation of the article is quite simply wrong, since 
no such monitoring was taking place, whether of the Claimants 
or at all.” 

35. Eady J described the issue of principle that arose. There was a presumption that the 
defamatory words were false. There was no plea of justification. Why should the 
Jameels be permitted to adduce evidence apparently directed to the unnecessary 
exercise of disproving the truth of the libel? We observe that Eady J appears to have 
treated the allegation that the Jameels were being monitored as the central defamatory 
allegation to which the presumption of falsity applied. Mr Price QC for the Jameels 
submitted that the evidence would serve three purposes. First it would show that Mr 
Dorsey’s account of what he had been told by his sources could not be correct, for the 
evidence would prove that no monitoring had been carried out. Secondly it would 
support the Jameels’ claim to aggravated damages by proving conclusively that the 
central allegation in the article was false. Thirdly it would rebut Mr Simpson’s 
evidence that he was convinced that the article was accurate.  

36. Eady J was persuaded by these arguments and gave permission for the evidence to be 
adduced in rebutting evidence to be given by Mr Dorsey and Mr Simpson. The 
appellant appealed against this ruling. In a judgment dated 26 November 2003 [2003] 
EWCA Civ 1694, to which we are about to turn in another context, Simon Brown LJ, 
with the agreement of the other two members of the Court of Appeal, dismissed the 
appeal. It is noteworthy that he, like Eady J, referred to the evidence as: 

“going to the truth or falsity of the article’s central assertion – 
that the respondents’ accounts are now being monitored by the 
Saudis” 

37. The judgment does not suggest that there was any debate before the Court of Appeal 
as to the relevance, if any, of the presumption of falsity in the context of Reynolds 
privilege. Simon Brown LJ did, however, record the following, at paragraph 32: 

“ … I should perhaps notice that although, as Eady J observed, 
in the absence of a plea of justification the law presumes the 
defamatory words to be false, Mr Robertson was at pains to 
indicate his unease at that presumption, a presumption which I 
understood him to suggest may not be compatible with Article 
10 of the European Convention on Human Rights.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

The range of meanings that the article might bear 

38. Another issue which arose at the interlocutory stage was the meaning or meanings 
which the article was capable of bearing as a matter of law. What, if any, defamatory 
inference could be drawn from the words used?  When the matter was debated before 
Eady J reference was made to the three tiers of gravity of defamation identified in 
Bennett v News Group Newspapers [2002] EMLR 39 and Chase v News Group 
Newspapers [2003] EMLR 218. The Jameels did not suggest that the article was 
capable of bearing the most serious of the three defamatory meanings which, in the 
present context, would be that the Jameels were involved in funding terrorists. The 
Jameels contended that the article bore the second tier of defamatory meaning, 
namely that there were reasonable grounds for suspecting that they had been involved 
in funding terrorists. Mr Robertson was recorded by the judge to have contended that 
the words were capable of bearing the lowest of the three tiers of gravity, namely that 
there were grounds merely for investigation. As we understand it the publishers’ case 
went further than this inasmuch as they contended that the article bore no meaning 
defamatory of the Jameels at all. In any event, Eady J held that the words complained 
of were not capable of bearing a lesser defamatory meaning than the second tier of 
gravity, namely ‘reasonable grounds to suspect’ the Jameels of involvement with 
terrorists. 

39. The publishers appealed against this ruling. The appeal was considered by the Court 
of Appeal in the course of the hearing that dealt with the admissibility of the hearsay 
statements. The Court allowed the appeal. Simon Brown LJ held that: 

“28. … it should be open to the appellant to invite the jury to 
conclude that the article asserted no reasonable grounds to 
suspect any actual misconduct whatever on their part and that 
they were simply being investigated and monitored, first as “a 
warning to people” (paragraph 4 of the article), and secondly to 
ensure that they would not in future inadvertently conduct their 
operations so as to enable terrorists to benefit.” 

Questions for the jury 

40. Counsel for each of the parties invited the judge to ask the jury what meaning the 
words in the article bore. The judge declined to do so. The questions posed to the jury 
and the answers which, in due course, the jury gave to those questions were as 
follows: 

 “ 

(1) Have the Claimants proved on 
the balance of probabilities that 
reasonable readers of the Wall 
Street Journal Europe (WSJE) in 
this country who knew of 
Mohammed Jameel (ie not 
merely those who knew him 
personally) would have 
understood the article to refer to 

Yes 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

him by implication? 

(2) If yes, was the article defamatory 
of him? 

Yes 

(3) Have the Claimants proved on 
the balance of probabilities that 
there would be reasonable 
readers of the WSJE in this 
country who would have 
understood the article to refer to 
Abdul Latif Jameel Company 
Limited? 

Yes 

(4)  If yes, was the article defamatory 
of the company? 

Yes 

(5)  Has the Defendant proved on the 
balance of probabilities that: 

 

(a) James Dorsey was informed by a 
prominent Saudi businessman 
(referred to as Source A) in 
December 2001 that the ALJ 
group was on an unpublished list 
of names whose accounts were 
being monitored by SAMA at the 
request of the United States? 

Yes 

(b) a banker (referred to as Source 
B) confirmed the above to Mr 
Dorsey in January 2002? 

No 

(c) a US diplomat (referred to as 
Source C) confirmed the above 
to Mr Dorsey in the days before 
publication of the article? 

No 

(d) a US embassy official (referred 
to as Source D) confirmed the 
above to Mr Dorsey on the same 
occasion? 

No 

(e) A senior Saudi official (referred 
to as Source E) confirmed the 
above to Mr Dorsey? 

No 

(6) Has the Defendant proved on the 
balance of probabilities that Mr 
Dorsey contacted the ALJ offices 
at about 9am on 5 February 2002 

No 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

and left a recorded message? 

(7) In the telephone conversation in 
the evening of 5 February 2002 
did Mr Munajjed ask Mr Dorsey 
to wait until the following day 
for a comment? 

Yes 

(8) Subject to the Court’s ruling, in 
due course, on the defence of 
qualified privilege: 

 

(a) if the answer to questions 1 and 2 
is yes, how much would you 
award by way of damages to 
Mohammed Jameel? 

£30,000 

(b) if the answer to questions 3 and 4 
is yes, how much would you 
award by way of damages to 
Abdul Latif Jameel Company 
Limited? 

£10,000 

” 

The judge’s direction to the jury 

41. Before addressing the jury on the issues that they had to decide, the judge gave them 
this direction on the law:  

“Before I come to the evidence on these issues, which you have 
to consider, can I just say one or two more things about the 
general shape of this case. First, if you decide that it is 
defamatory of one or both claimants, we must all proceed on 
the basis that any such defamatory allegation is untrue. We take 
that as a given. The defendants would be entitled to prove the 
truth of the allegation they have made, and that would, needless 
to say, always be a complete defence in a libel action. 

They have chosen not to do that in this case and, therefore, the 
claimants are entitled to that presumption of innocence. It is not 
for them to prove anything. Of course, if you do not find that 
the article defames, then that is the end of the case anyway. We 
do not get to this stage. If it does reflect in any way in a 
defamatory sense upon either of them, and you come to the 
view, after due consideration, that the article does in some way 
link one or other or both of them to the funding of terrorism, 
then we accept, as an absolute fundamental assumption in this 
case, that such allegation is untrue. The defendants could have 
taken the course of proving it if they wished, but they have 
chosen not to. It is not for the claimants to prove anything. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

You and I therefore proceed on the basis that neither claimant 
was being monitored nor suspected nor on any list of suspects 
provided to the Saudis by the United States Government or 
anyone else. You have heard evidence from bankers and in 
written form from SAMA in this case, but that is not because 
the claimants have to prove their innocence. They do not. That 
is for reasons which I will explain more fully later, but it is 
partly said to be relevant to Mr Dorsey’s evidence on what his 
sources told him. To put it simply, what Mr Price argues is that 
if in fact it was not true that they were on the list and it is not 
true they were being monitored, how can his sources have 
given him that information? What matters at this stage is that I 
am stating, as the law requires me to state, that they are fully 
entitled to the presumption that they are not guilty of funding 
terror or on any list or suspected of doing so.” 

42. The judge then addressed the jury on questions 1 to 4. This part of his summing up 
occupies 33 pages of the transcript. After a short adjournment he turned to question 5. 
He introduced this question as follows: 

“There is, as you know, a huge clash here that could not really 
be clearer or starker. It is a classic jury issue to be resolved by 
you in the light of your impression of the witnesses, primarily, 
but also of course the documents and of counsels’ rival 
submissions on them. Mr Robertson argues that the sources are 
genuine and invites you to find that, and that this very 
experienced journalist, Mr Dorsey, would not have dreamt of 
making any of it up. He set out yesterday, you will remember, 
13 reasons why you should believe him. I am sure you will 
have those arguments well in mind.” 

He then summarised at length the evidence that Mr Dorsey had given of what he was 
told by sources A to E.  

43. The judge then addressed the jury on questions 6 and 7. Finally, and 21 transcript 
pages on from dealing with question 5, he turned to question 8. In the context of this 
question he said this:  

“Of course people may decide not to do business with a 
company or may be wary of doing business with a company, 
but much greater damages no doubt, you would think, would be 
appropriate for a human being than a corporate entity. Of 
course, even so, there has to be something sufficient to serve 
the object of vindicating the company, assuming always that 
you decide that the article bears some defamatory meaning of 
the company. 

Here, as you know, you heard evidence from the bankers and in 
writing from SAMA. As I said to you earlier, it is somewhat 
disconcerting because there is here a presumption of innocence 
to which the claimants are entitled. They do not have to prove 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

anything. In this case, the defendants have not made it part of 
their case that the allegations were true in any defamatory 
sense, but they do still maintain, as a justification for not 
publishing the SAMA denial, that they do not actually believe 
the SAMA denial. 

In judging the reasonableness of that stance in the context of 
damages, you were asked to take that evidence into account. 
Three bankers were called before you in person, and you had 
statements read to you from others, to say, “We were not asked 
to monitor any accounts relating to the Jameel Group and we 
have not done so,” and SAMA has also issued the denial, 
saying that they were not given a list on which that name 
appeared. 

The defendants do not believe that. That is their privilege. Of 
course, we also heard evidence from various people in the 
banking world that SAMA is respected internationally as a 
central bank. It operates within the standards required by the 
International Monetary Fund and those people, at any rate, 
would take statements from SAMA seriously and would pay 
regard to what they said. You have got a conflict there. It may 
not matter very much at the end of the day, because, as I say, in 
this context we are only concerned with how it plays on 
damages.” 

The Judge’s ruling on qualified privilege  

44. The judge considered the publishers’ suggestion that Reynolds had reduced the test of 
qualified privilege to the question of whether the publication of the article in question 
constituted ‘responsible journalism’. He concluded that it had not. The fundamental 
test laid down by Reynolds was whether it was in the public interest for the article to 
be published and, the obverse of this, whether the publisher had a social or moral duty 
to publish the article.  

45. The judge purported to follow the guidance given by the House of Lords in Reynolds, 
with particular regard to the 10 matters identified by Lord Nicholls as relevant to the 
question of whether a publication attracted qualified privilege. The judge addressed 
these relevant matters as follows: 

1. The seriousness of the allegation published 

46. The judge had regard to the ruling in the interlocutory proceedings as to the possible 
range of meanings which the words could bear, to the jury’s finding that the words 
were defamatory of the Jameels and to the sums which the jury had specified as 
representing the appropriate damages. He concluded: 

“8. I must assume that the words are defamatory in some sense 
but not in one that is pitched any higher than “reasonable 
grounds to suspect” involvement in the funnelling of money to 
terrorists. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

9. Mr Robertson invited me to conclude that the jury must have 
decided, in the light of their awards of damages (£30,000 and 
£10,000 respectively), that the words conveyed a meaning 
corresponding to the lowest tier of gravity listed by Brooke LJ 
in Chase – that is to say that there must have been merely some 
“grounds for investigating”. I am not prepared to make that 
leap, since it is by no means an obvious inference …”  

47. In the middle of his judgment the judge added: 

“I turn first to the gravity of the underlying defamatory 
imputation here (i.e. possible involvement at some level in 
funnelling funds to terrorists), which is plainly at the higher end 
of the scale. Whatever the precise meaning to be attributed to 
the article, which is a matter for the jury, it plainly 
contemplates at least the possibility of “witting” involvement. 
One interpretation would be that the 150 accounts allegedly 
being monitored belonged to persons suspected of terrorist 
involvement. It is not suggested that what was taking place was 
a purely routine monitoring, such as would not reflect adversely 
upon anyone (e.g. analogous to screening luggage at an 
airport). In any event, the finger is clearly pointed at no more 
than a handful of entities or institutions.” 

48. Towards the end of his judgment he returned to this question:  

“Here the Defendant contends that the words were not 
defamatory in any sense, but for present purposes I am 
constrained by the jury’s finding that the words bore a 
defamatory meaning. In general terms, it was the Claimants’ 
case that the meaning which an ordinary reader would infer is 
that there were grounds to suspect them of some degree of 
involvement in the funnelling of funds to terrorists – and that 
there is at least the possibility of “witting” involvement. (Mr 
Hudson’s suggestion, as the former Managing Editor, that no 
reasonable reader could conclude that the phrase “potential 
terrorist ties” in the headline could apply to the Jameel group 
was, I thought, disingenuous). It does not, in the present 
context, seem to me to matter where on the scale of gravity this 
defamatory allegation falls, since the effect of the article was to 
link the Jameel group and Mr Jameel to terrorism at some 
level.” 

2. The nature of the information and the extent to which the subject matter is a 
matter of public concern; 

6. The urgency to publish 

49. The judge dealt with these two matters together. He observed that the general subject-
matter of terrorism, its prevention and the tracing of those responsible were matters of 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

the plainest public interest. He went on to comment, however, that this was not the 
relevant issue: 

“What matters is whether the public interest required that the 
Wall Street Journal, as published here, should identify these 
Claimants on 6 February 2002 as being on a list, emanating 
from law enforcement agencies in the United States, of persons 
whose financial transactions it would be appropriate to 
monitor.” 

50. The judge answered this question in the negative for a number of reasons. First he 
held that there was no urgency that required the publication to be made before the 
Jameels had been given a reasonable opportunity to comment on the matters alleged. 
Secondly he held that the public interest had not required the names of those alleged 
to be the subject of monitoring to be published. It would have been sufficient to use a 
phrase such as ‘prominent Saudi businesses’. Thirdly he held that it was, in fact, 
contrary to the public interest to publish the names of those being monitored. This 
was because the consequence of so doing was to “blow the gaffe” on a secret 
monitoring operation. Furthermore, on the publishers’ own account, the United States 
Government had assured the Saudi Government that it would not reveal the names of 
those whose accounts were supposed to be being monitored.  

7. Confirmation sought from the claimant 

51. Here also the judge was critical of the publishers. Mr Dorsey had said that he left a 
recorded message at the Jameel Group offices at about 9 am on 5 February 2002, the 
day before publication. The jury’s answer to question 6 showed that they did not 
accept this evidence. Their answer to question 7 showed that they accepted the 
evidence of the Jameel’s representative, Mr Munajjed, that on the evening of 5 
February, he asked the publishers to postpone publication so that he could contact Mr 
Jameel, who was in Japan on business, for his comments. Mr Dorsey declined to do 
so, although the judge took the view that there was no reason why he should not have 
acceded to the this request. 

3,4. The sources of the information and the steps taken to verify it 

52. The judge remarked that the publishers’ case was founded to a significant extent on 
the quality and number of the sources. He observed that the jury had accepted that 
source A had informed Mr Dorsey that the Jameel group was on an unpublished list of 
names whose accounts were being monitored by SAMA at the request of the United 
States, but that their answers in relation to sources B to E had been negative. As to 
these answers the judge commented: 

“Mr Robertson asks me not to proceed on the footing that the 
jury’s answers entailed dishonesty on Mr Dorsey’s part. I do 
not propose to do so. I am strictly bound by the answers of the 
jury, save in so far an answer may inevitably carry some 
implication. I accept, naturally, that the jury may have 
concluded that Mr Dorsey’s evidence about the sources was 
mistaken, through faulty recollection, or that his evidence about 
the sources was prompted to an extent by wishful thinking. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

Nevertheless, I have to accept, it seems to me, that they rejected 
the Defendant’s evidence in respect of those sources. Since 
Source A was only “a lead”, it would appear that the remaining 
four corners of the Defendant’s case on sources have been 
knocked away by the jury’s answers.” 

53. A little later the judge commented: 

“It is true that Mr Dorsey and Mr Glenn Simpson, based in 
Washington, also gave evidence of some degree of 
confirmation of the story (or at least of answers or declination 
to comment, which they interpreted as confirmation). That 
evidence was, however, fundamentally disputed in cross-
examination and the parties did not suggest formulating any 
question for the jury’s decision on any of these points.” 

The applications for permission to appeal in respect of the presumption of falsity 

54. At paragraphs 41-43 above we have set out the passages from the judge’s direction to 
the jury that bear on the second application, and it is convenient to deal with both 
applications at this point. The proposed Grounds for Appeal, dated 6 February 2004, 
included the following:  

“THE PRESUMPTION OF FALSITY APPEAL 

6. The learned judge erred: 

a. In directing the jury that any words they found to be 
defamatory were necessarily false; 

b. In directing them that this presumption meant that the 
article was false in implying that either Claimant was (a) on 
a US list, (b) that had been supplied to SAMA, and (c) in 
respect of which SAMA had ordered monitoring.” 

These two grounds of appeal were distinct the one from the other, as the appellant’s 
accompanying skeleton argument made plain:  

“D contends in respect of (a) and (b) above that: 

a. The common law presumption that defamatory words are 
false is irrational and unnecessary and gravely prejudicial, and 
in breach of Article 10 and Article 6 of the Human Rights Act 
1998, and 

b. that the direction based on this presumption was (i) a 
misdirection, since it was applied to allegations which were not 
defamatory, (ii) severely prejudiced the defence, because in the 
circumstances of the case it amounted to a direction that the 
jury could not find that D had proved affirmatively that sources 
B – E had confirmed the information because that information 
had to be false.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

55. The first ground of appeal contends that the common law presumption of falsity 
infringes Articles 6 and 10 of the European Convention on Human Rights. This is a 
far-reaching submission. If correct, a major change of our law of defamation is 
required in order to make it compliant with the Convention. If correct, the Jameels 
should have been required to plead and prove that the defamatory meaning or 
meanings of the publication were untrue, notwithstanding that there was no plea of 
justification. 

56. Mr Price submitted that it was far too late for the publishers to raise this point now. It 
should have been raised at the interlocutory stage. The parties on both sides had 
conducted the case on the premise that any defamatory meaning that the article bore 
was presumed to be untrue unless the publishers pleaded and proved justification. The 
publishers could not at this stage be permitted to seek to undermine the hearing before 
the judge by attacking an approach to which they had been party. There was, in short, 
nothing against which the publishers could properly appeal. 

57. We were in no doubt that this submission was well-founded. Accordingly, in the 
course of the second sitting we refused Mr Robertson permission to advance this 
ground of appeal. 

58. The second ground of appeal is much narrower. An important issue raised on the 
pleadings in relation to the publishers’ claim to Reynolds privilege was whether Mr 
Dorsey reasonably and honestly believed that the Jameels were on a list of names 
whose accounts were being monitored by SAMA at the request of the United States 
authorities. This was the issue to which the Jameels’ hearsay evidence from the Saudi 
banks was directed. This was the issue to which the oral evidence was predominantly 
directed. Early in his charge to the jury the judge directed the jury that they must 
proceed on the presumption that the Jameels were not on any such list. Mr Robertson 
complained that the judge should not have directed the jury that the presumption of 
falsity extended to the existence of a list with the Jameels’ names on it.  This is how 
Mr Robertson put it in his skeleton argument: 

“The judge erroneously applied the presumption as to falsity in 
relation to statements (a) that the Cs were on any list provided 
by the US to the Saudis (information provided by two US 
embassy officials, source C and source D); and (b) that the Cs 
were in consequence monitored (information from source B 
and source E). These statements were not defamatory. The only 
allegation to which the presumption could properly, in its own 
terms, apply was the defamatory implication that they were 
suspected of terrorist funding. By directing the jury to apply the 
presumption to the information given by the sources, the judge 
effectively foreclosed them from finding that D had proved on 
the balance of probabilities that the journalist Dorsey had 
received confirmation from them of the information that he 
published. The jury had no alternative but to return negative 
answers – the “presumption of innocence” (as the judge 
miscalls the quite different presumption of falsity) meant that 
the Cs could not have been on a US list and could not have 
been monitored. Thus the judge was wrong to find, in his 
decision on qualified privilege at paragraph 13, “since source A 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

was only ‘a lead’, it would appear that the remaining four 
corners of the defendant’s case on sources have been knocked 
away by the jury’s answers”. In fact they were knocked away 
by the judge through his use of the presumption of falsity in his 
summing up.” 

59. We consider that there is force in Mr Robertson’s submission that the presumption of 
falsity applied only to the defamatory sting and not to the existence of the list, 
although as Mr Price remarked, the two were closely interlinked. The problem was 
that the pleadings had treated the existence of the list as part of the defamation. There 
was, however, a more general ground for attacking the judge’s direction to the jury. 
We do not consider that it was appropriate for the jury to apply the presumption of 
falsity when considering the issues of fact that were relevant to Reynolds privilege. 

60. When considering whether Reynolds privilege attaches to the publication of a 
potentially defamatory article it is necessary to decide whether the publishers acted as 
‘responsible journalists’ in publishing the article. This question has to be addressed 
having regard to the position as it should have appeared to those responsible for the 
publication at the time of publication. Whether or not the article was true is not 
normally relevant to this question – see GKR Karate v Yorkshire Post [2001] 1 WLR 
2571. What has to be considered is whether it was responsible to publish the article 
having regard to the risk that the defamatory imputation in the article might prove to 
be untrue. Relevant to that question may be the information given to the publishers by 
the sources of the article, the nature of the sources, and the extent to which they 
backed that information. 

61. Where, as in this case, an issue is raised as to whether those responsible for the 
publication of an article have accurately described  the information supplied to them 
by their sources, the question of whether the information allegedly supplied was true 
or false will have obvious relevance. In that context it does not seem to us right that 
the jury should apply a presumption that the article was false. It follows that the jury 
are required to perform some mental gymnastics. They must presume that the 
defamatory allegation is false when considering liability and damages, but must not 
apply this presumption when resolving issues of fact that are relevant to the claim of 
Reynolds privilege. The judge should give a careful direction to this effect. In this 
case he did not do so. 

62. When seeking permission to adduce the hearsay evidence from the Governor of 
SAMA and others, Mr Price had suggested to the judge that it would not be 
appropriate to apply the presumption of falsity when considering the Reynolds 
privilege plea. Before us he did not suggest that the jury could properly have had 
regard to the presumption when considering whether to accept Mr Dorsey’s evidence 
as to the information that he had received from his sources. But he objected to the 
grant of permission to appeal in relation to this issue on three grounds: 

i) Mr Robertson had taken the point too late; 

ii) The jury had not been influenced when considering the questions under 5 by 
the judge’s direction on the presumption of falsity; 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

iii) The jury’s answers to questions under 5 were not determinative of the 
qualified privilege issue. 

63. Mr Price was correct to submit that Mr Robertson had taken the point very late in the 
day. On 17 December 2003, towards the end of his directions to the jury the judge 
paused “to give counsel an opportunity of pointing out mistakes or omissions that I 
may have made”. Mr Robertson made no mention of the directions in respect of the 
presumption of falsity. On 20 January 2004, after considering the reasons for the 
judge’s ruling on privilege, Mr Robertson made a detailed application for permission 
to appeal, giving a number of reasons why permission should be granted. The 
direction in relation to the presumption of falsity was not among them. The point only 
surfaced in the written grounds of appeal in support of his application to Sedley LJ 
dated 6 February 2004. 

64. Mr Price referred us to a substantial body of relevant authority in footnote 40 to 
paragraph 36.4 of the 10th Edition of Gatley on Libel and Slander. This gives strong 
support to the proposition that this court will not entertain a complaint of misdirection 
in a defamation action if counsel has failed to avail himself of the chance of raising 
the matter at the trial. We consider that this principle is particularly significant in the 
present case. The only remedy for a misdirection is a re-trial. The trial of this action 
spanned nearly three weeks. The costs incurred must dwarf the damages awarded. We 
would be very reluctant to permit a point to be raised on appeal which could and 
should have been taken below in circumstances such as this. Were it plain that the 
misdirection had resulted in a miscarriage of justice we might have been persuaded to 
grant permission to appeal none the less. But that is far from the case, as we shall 
explain. 

65. The only explanation for the fact that Mr Robertson did not raise this objection to the 
judge’s summing-up at the appropriate time is that he and his team had not 
appreciated that the summing-up was objectionable in this respect. Mr Price submitted 
that he also could have been expected to raise objection to this aspect of the summing-
up had it occurred to him that it was flawed. The judge’s directions on the 
presumption of falsity were given in passages of his judgment remote from that in 
which he dealt with the questions under 5. The judge directed the jury to answer these 
questions in the light of their impressions of the witnesses, the documents and the 
rival submissions of counsel. Mr Price submitted that this is precisely what the jury 
must have done. This was demonstrated by the fact that they gave an affirmative 
answer to question 5(a).  

66. In paragraph 16 of his judgment on the issue of qualified privilege the judge remarked 
that the answers given by the jury to their questions were “to a large extent based on 
the impression the witnesses made in court, and also upon how consistent the 
contemporaneous documents appeared to be with their evidence”. We consider that 
this is almost certainly correct. If this were a criminal trial and if the result turned 
upon the answers of the jury to the questions under 5, we might none the less have 
been left with a lurking doubt as to whether those answers might have been influenced 
by what the judge had said at other parts of his summing-up about the presumption of 
falsity. In the circumstances of this case, such lurking doubt is not enough to justify 
permitting the publishers to seek to secure a re-trial on the ground of a misdirection. 
This conclusion is reinforced by the final point made by Mr Price. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

67. The jury’s negative answers to questions 5(b)(c)(d) and (e) dealt a formidable blow to 
the publishers’ case that those responsible for the publication had exercised 
responsible journalism. But it was not the only reason why the judge rejected the 
defence of Reynolds privilege. The judge found the publishers wanting in respect of 
each of the relevant matters considered in accordance with Lord Nicholls’ guidance in 
Reynolds. We consider that Mr Price was correct to submit that the juries’ answers to 
the questions under 5 were not determinative of the issue of qualified privilege. We 
have concluded that the judge would have reached the same result on the basis of his 
conclusion that it was not in the public interest to publish the names of those said to 
be the subject of monitoring and his conclusion that Mr Dorsey was at fault in not 
permitting Mr Jameel the time that had been requested to comment on the proposed 
publication. For the reasons that we are about to give, we have concluded that the 
judge was entitled to reach the conclusions that he did about these matters.  

68. For all these reasons we have concluded that we should refuse the application for 
permission to appeal on the ground of a misdirection in relation to the presumption of 
falsity. 

The Respondents’ Notice 

69. Having refused permission to appeal on the ground of an alleged misdirection in 
relation to the questions under 5, it is appropriate to turn to the Respondents’ notice in 
relation to the answers given to the jury questions. The respondents obtained 
permission to serve a Respondents’ Notice out of time contending that the judge 
should have held that the answers given by the jury to the questions put to them were 
fatal to the defence of qualified privilege. This permission was granted on terms that 
the Notice should introduce no more by way of supporting material than the judge’s 
charge to the jury and the jury’s verdicts. Mr Robertson complained that the 
respondents’ skeleton argument disregarded this limitation by setting out, over 15 
pages, what Mr Robertson described as a one-sided evaluation of the evidence. Lest 
we should be beguiled by this evidence, Mr Robertson provided a summary of his 
own selection of the evidence. We propose to consider the issue raised by the 
Respondents’ Notice on the basis of the charge to the jury and the jury verdicts 
without reference to all this additional material. 

70. What conclusions could properly be drawn from the jury’s answers in relation to 
questions B to E? What bearing did they have on the crucial issue of whether Mr 
Dorsey reasonably and honestly believed that there was such a list bearing the name 
of the Group? It seems to us regrettable that this should have been a matter for 
speculation. The division between the role of the judge and that of the jury when 
Reynolds privilege is in issue is not an easy one; indeed it is open to question whether 
jury trial is desirable at all in such a case. But we wonder whether it would not have 
been appropriate in the present case to have asked the jury whether Mr Dorsey 
honestly believed in the existence of a list with the name of the Jameel Group on it. 

71. As it is the judge proceeded on the basis that the jury’s answers did not carry the 
implication that Mr Dorsey was dishonest. He proceeded on the basis that the jury 
might have concluded that his evidence was mistaken as a result of faulty recollection 
or wishful thinking. The judge went on to say that the jury’s answers gave rise to 
formidable difficulties as far as the publishers’ case on privilege was concerned but 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

that, although that case appeared ‘somewhat forlorn’ the jury’s decisions were not 
necessarily, as a matter of law, fatal. 

72. The Respondents’ Notice invites us to rule that the judge was wrong and that he 
should have ruled that the jury’s answers to questions B to E were fatal to the defence 
of Reynolds privilege. Having regard to the comments that we have just made in 
relation to the judge’s direction on the presumption of falsity it would not be 
appropriate to accede to this invitation. If this appeal is to be dismissed, it should be 
on the basis of the findings in favour of the Jameels in respect of the other issues 
before us. We turn to consider these issues.  

The grounds of appeal 

73. We can summarise the various grounds upon which Mr Robertson has attacked the 
judgment in relation to qualified privilege as follows: 

i) The judge applied an erroneous and over-strict test of Reynolds privilege. 

ii) The judge failed to obtain from the jury a definitive meaning of the words 
used. 

iii) The judge wrongly imposed his own meaning on the words used. 

iv) The judge attached undue weight to the US/Saudi confidentiality agreement. 

v) The judge construed the subject matter of the article too narrowly. 

vi) The judge failed to put a question to the jury in respect of Mr Simpson’s 
evidence and attached insufficient weight to this evidence. 

vii) The judge failed to leave to the jury the question of whether any of those 
involved in the publication intended to defame either respondent. 

viii) The judge wrongly ruled that Bonnick had no application to the facts of the 
case. 

The last two questions are relevant to Bonnick. The second question is relevant 
to both Reynolds and Bonnick. 

We shall deal first with those grounds of appeal that relate to matters of detail before 
dealing with those that are more general. 

Mr Simpson’s evidence 

74. Mr Robertson complained that the judge failed to put a question to the jury in respect 
of Mr Simpson’s evidence. The judge, when dealing with Mr Simpson’s evidence, 
had said (judgment paragraph 15): 

“It is true that Mr Dorsey and Mr Glenn Simpson, based in 
Washington, also gave evidence of some degree of 
confirmation of the story (or at least of answers or declination 
to comment, which they interpreted as confirmation). That 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

evidence was, however, fundamentally disputed in cross-
examination and the parties did not suggest formulating any 
question for the jury’s decision on any of these points ” 

75. Mr Robertson drew our attention to a passage in the transcript at the end of day 11 
where he suggested to the judge that the jury might be asked whether Mr Simpson’s 
US Treasury source confirmed the accuracy of the story. That suggestion was raised 
as an afterthought some time after the period when lengthy discussion had taken place 
as to the questions that should be left to the jury. Mr Price objected to the question on 
the ground that there was no issue of primary fact as to what the Treasury source had 
said; the issue was as to the implication to be drawn from this. 

76. The judge had obviously forgotten about this passage. So, possibly, had Mr Robertson 
when he drafted his skeleton argument. He commented of Mr Simpson’s evidence: 

“It is correct that no question was left to the jury concerning his 
evidence but neither did the Cs ask that it should be. (In any 
case, any such question would not have been straightforward: 
the jury would have had to have been asked if Mr Simpson’s 
source had effectively confirmed what Mr Dorsey had been 
told). But this did not release the Learned Judge from the 
obligation to evaluate that evidence and express his view about 
it. The fact that no question was formulated for the jury as to 
this evidence does not have the consequence that D is 
prevented from relying upon it.” 

77. Mr Simpson’s evidence was not that his Treasury source confirmed the story that the 
Jameel Group was on the list, but that his failure expressly to deny this was 
tantamount to confirmation. Having been referred to the evidence we consider that the 
judge was entitled to attach no more weight to it than he did. 

The US/Saudi confidentiality agreement 

78. The judge remarked that according to the appellant’s own story the United States 
Government had assured the Saudi Government that it would not reveal the names of 
any of the persons or entities whose accounts were supposed to be monitored. The 
judge suggested that it was not in the public interest to undermine this agreement and 
‘blow the gaffe’ on the fact that monitoring was being conducted. The publishers 
contend (skeleton argument paragraph 38) that the judge overlooked the evidence as 
to why that confidentiality “was respectably being breached”. This contention is 
unjustified. The judge referred to evidence that personnel in the United States 
government were in fact content that the information should be released but he was 
not convinced by this evidence. 

The subject matter of the article 

79. Mr Robertson complained that the judge construed the subject matter of the article too 
narrowly. He approached the case on the basis that the article was about the fact that 
the named individuals were on the list of those whose accounts were being monitored. 
This was not the significance of the article. The significance of the article was that the 
Saudi Arabian government was in fact cooperating with the United States in the war 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

against terrorism. That was something which had been in doubt and which it was in 
the public interest to make clear. The names on the list were published not because it 
was in the public interest to know who was on the list but because the publication of 
the names was necessary to demonstrate that the monitoring was being conducted in 
earnest. Reference was made to passages in the speeches of the House of Lords in 
Campbell v MGN Ltd [2004] 2WLR 1232 in relation to the importance of the freedom 
of the press and the need to accord to the press reasonable latitude in the manner of 
publication of a story which is in the public interest.  

80. The judge was not impressed by this argument. He considered that the defamation of 
the Jameels was serious (as to this see below) and that there was no need for their 
names to have been published. More particularly, he considered that the publication of 
their names was unwarranted when the publishers had afforded the respondents 
insufficient time to comment on the proposed publication.  

81. We are prepared to accept that the story with names was more compelling than the 
story without names. Nonetheless the names were not the essential feature of the 
story. Before adding names in order to add weight to the story, responsible journalism 
required the exercise of care to ensure that the names were correct. It seems to us that 
this was implicitly conceded by the number of sources from whom Mr Dorsey alleged 
he sought confirmation.  

82. We turn to the Judge’s observation that the Jameels were not given sufficient time to 
comment on the proposed publication. It was to this matter that the jury’s questions 6 
and 7 were addressed. Mr Dorsey had given evidence that he had telephoned the 
Jameels’ offices on the morning before the publication and left a recorded message. 
The jury found that this did not take place. What the jury did find had taken place was 
that Mr Dorsey had spoken to the Jameels’ representative, Mr Munajjed, on the 
evening before publication, that the latter had asked for the publication to be 
postponed so that he could contact Mr Jameel, who was in Japan on business, and that 
Mr Dorsey had declined this request. The judge found that there was no compelling 
reason why Mr Jameel could not have been afforded 24 hours to comment on the 
article. We can see no basis for challenging this conclusion, nor did Mr Robertson 
suggest that there was one. 

The meaning of the article 

83. Mr Robertson complained that the judge failed to obtain from the jury the meaning 
that they attached to the article, but instead accorded the article his own meaning. He 
further attacked the meaning accorded to the article by the judge. We shall deal at this 
point with these criticisms in the context of the relevance that the severity of the 
defamation has to the test of Reynolds privilege. We shall return to the criticism when 
we deal with Bonnick v Morris. 

84. The judge dealt with the meaning to be attached to the article in the passages we have 
set out at paragraphs 46 to 48 above. No criticism can be made of the judge’s 
reasoning. The only issue is whether he should have required the jury to define 
precisely the gravity of the defamatory meaning of the article. It seems to us the 
choice was between ‘reasonable grounds to suspect’ and ‘grounds for investigating’. 
The difference between the two can be a narrow one. Had the issue of Reynolds 
privilege been likely to turn on whether the words bore the more or the less serious 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

meaning, it might have been necessary to invite the jury to choose between the two. 
But the judge plainly did not consider that the precise nature of the defamatory sting 
was capable of affecting the outcome. We share that view. In these circumstances, we 
consider that the judge was well advised not to seek a meaning from the jury – subject 
always to the effect of Bonnick v Morris, which we have yet to consider. 

The test for Reynolds privilege.  

85. The judge devoted 18 paragraphs of his judgment to discussing how the test for 
Reynolds privilege should be formulated and it is not easy to produce a short synthesis 
of this lengthy passage of his judgment. In his skeleton argument Mr Robertson 
submitted that the judge approached the issue by asking whether the appellant had an 
obligation to publish the article and whether the public had a need to have the 
information contained within it in the sense that it would have been wrong to deprive 
the public of it. Mr Robertson submitted that this was too stringent a test. He 
advanced as the correct test the following passage from the decision of this court in 
Loutchansky v Times Newspapers Ltd (Nos 2-5) [2001] EWCA Civ 1805; [2002] QB 
783 at paragraph 36:  

“The interest is that of the public in a modern democracy in 
free expression and, more particularly, in the promotion of a 
free and vigorous press to keep the public informed. The vital 
importance of this interest has been identified and emphasised 
time and again in recent cases and needs no restatement here. 
The corresponding duty on the journalist (and equally his 
editor) is to play his proper role in discharging that function. 
His task is to behave as a responsible journalist. He can have no 
duty to publish unless he is acting responsibly any more that 
the public has an interest in reading whatever may be published 
irresponsibly …” (emphasis added) 

The emphasis is Mr Robertson’s and his submission was that the essence of the test 
was whether the publisher had exercised responsible journalism. 

86. There is no doubt that the judge rejected a simple test of responsible journalism. He 
described this as imprecise and carrying the suggestion that the test was subjective 
(paragraph 17). He held that the primary question was whether the particular 
circumstances gave rise to a duty to publish. The question of whether there had been 
responsible journalism or the exercise of due professional skill and care were matters 
to be addressed when answering that primary question (paragraph 23). The judge 
made it plain that the duty in question was a social or moral duty and that the obverse 
of this test was whether it was in the public interest at the time for the words to be 
published (paragraphs 30 and 31). 

87. We agree with the judge that the phrase responsible journalism is insufficiently 
precise to constitute the sole test for Reynolds privilege. It seems to us that it denotes 
the degree of care that a journalist should exercise before publishing a defamatory 
statement. The requirements of responsible journalism will vary according to the 
particular circumstances and, in particular, the gravity of the defamation. Responsible 
journalism must be demonstrated before Reynolds privilege can be established. But 
there is a further element that must be demonstrated. The subject matter of the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

publication must be of such a nature that it is in the public interest that it should be 
published. This is a more stringent test than that the public should be interested in 
receiving the information; see A v B plc [2002] EWCA Civ 337; [2003] QB 195 at p. 
208 D. 

88. On the facts of this case it does not seem to us that the precise definition of Reynolds 
privilege was material. Assume, contrary to the judge’s finding, that the publication of 
the article, names and all, would have been in the public interest if appropriate checks 
had been made. Quite apart from the jury’s rejection of Mr Dorsey’s evidence in 
relation to his four sources, their rejection of his evidence of having sought the 
Jameels’ comments on the morning before the publication, coupled with the jury’s 
findings that Mr Dorsey was requested to give Mr Jameel the time to comment were, 
so it seems to us, fatal to the appellant’s case that they had satisfied the test of 
responsible journalism. 

89. Had the judge appreciated that Mr Robertson was seeking to rely on reportage, he 
would have held that this defence, even if available under English law, was not made 
out. It is clear that he did not consider that the article was one which it was in the 
public interest to publish without adequate attempts at verification and without belief 
in the truth of its defamatory implications. We are of the same mind. 

Bonnick v Morris 

90. It remains to consider Mr Robertson’s arguments in relation to Bonnick v Morris. As 
we understand it the defence that he sought to found on this decision was as follows: 
Mr Dorsey did not consider that the article bore a defamatory meaning. His 
understanding was that of a reasonable journalist. In these circumstances publication 
of the article constituted responsible journalism.  

91. The judge was plainly puzzled by Bonnick v Morris. This is apparent from the 
following passage in his judgment:  

“There are at least two potential problems in the light of 
Bonnick v Morris, First, I raised the question with counsel 
whether the “alternative” meaning that their Lordships were 
contemplating (at paragraph [24] of the judgment) would 
necessarily be a defamatory meaning or whether it might also 
be non-defamatory. The answer may depend perhaps on how 
the alternative meaning fits into the particular case. If one is 
considering whether there would have been a duty to publish 
words bearing that meaning, it would only make sense if it was 
indeed defamatory. Otherwise, judges would find themselves in 
the position sometimes of recognising, in the light of a jury’s 
decision, that the offending article was defamatory but holding 
that it was nevertheless privileged because some people 
(including perhaps the author) thought it had a non-defamatory 
meaning. The matter could not surely be judged on the basis of 
a duty to publish a non-defamatory imputation.” 

92. The other problem that troubled the judge was how to apply Bonnick where the 
meaning of the publication was a matter for a jury. Ultimately, he concluded:  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

“no responsible journalist could conceivably disregard the 
defamatory meaning pleaded by the Claimants (i.e. of 
“reasonable grounds for suspicion”) since it was “obviously 
one possible meaning of the article in question”. Had it not 
been at least a “possible” meaning, no doubt it would have been 
struck out of the Particulars of Claim. I have no hesitation in 
also characterising it as an “obvious” meaning.” 

93. Mr Robertson attacked the judge’s conclusions. First he submitted that the judge was 
wrong to conclude that the principle in Bonnick could only apply where a publication 
bore alternative meanings each of which was defamatory. Thus far we are in 
agreement with Mr Robertson. In Bonnick it seems that Mrs Morris gave evidence 
that she did not appreciate that her article had a defamatory meaning (see paragraph 
19 of the Privy Council’s judgment). The Committee considered that she could be 
forgiven for this and therefore had not acted irresponsibly in publishing the article.  

94. Mr Robertson’s second complaint was that the judge had refused to ask the jury to set 
out the definitive meaning of the article. We do not see why this was necessary in 
order to apply the reasoning in Bonnick. For that purpose the issue was not what the 
article meant. The issue was whether those responsible for the publication may 
reasonably have believed that the article was not defamatory. 

95. As to that, Mr Robertson complained that the judge did not ask the jury to make a 
finding as to the meaning that Mr Dorsey had intended to convey by the article.   

96.  If the judge’s conclusion that we have set out in paragraph 92 above was correct, it 
mattered not what Mr Dorsey thought that his article meant. But Mr Robertson 
attacked this finding also. We consider that the judge was justified in holding that no 
reasonable journalist could have ignored the fact that the article was capable of 
bearing a defamatory meaning. We note that Mr Simpson, when giving evidence that 
he believed that the article was correct, commented: 

“these are all people with reputations to protect and, you know, 
if you are an experienced reporter you know the consequences 
of your story” 

 That comment can properly be applied to Mr Dorsey. 

97. For these reasons we have concluded that the judge was correct to rule that Bonnick v 
Morris had no application to the facts of this case. It is therefore not necessary for us 
to consider whether the Privy Council’s decision represents     the law of England and 
Wales. For all the reasons that we have given the appeal in relation to the issue of 
qualified privilege is dismissed. 

 

 

 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

The Presumption of Damage Appeal 

Introduction 

98. The jury concluded that the Jameel Company had been defamed by the article 
published by the publishers and that the appropriate award of damages was £10,000. 
These findings were made after directions on English law given by the judge. Those 
directions were true to English law as expounded in the authorities and the text books. 
In short the jury were directed that they should award appropriate damages if they 
found that the Jameel Company had a trading reputation in England and that the 
article bore a defamatory meaning that was apt to damage that trading reputation. The 
Jameel Company had not attempted to prove that the article had caused it any specific 
financial loss by way of special damages 

99. In interlocutory proceedings a week before the trial had begun Mr Robertson had 
made a radical submission of law. His contention was that the Human Rights Act 
1998 required the court to redefine the English law of libel in so far as it related to 
corporations or, alternatively, foreign corporations. If English law was to be 
compatible with Article 10 of ‘the Convention’ (‘Article 10’) it had to require proof of 
special damage as an essential element in the cause of action in libel. 

100. In a judgment delivered on 5 December 2003 [2003] EWHC 2945; [2004] 2 All ER 
92 the judge rejected this submission. The publishers have appealed against that 
judgment, with permission granted by the Sedley LJ on 11 March 2004. 

101. In Yousef Abdul Latif Jameel v Dow Jones & Co Inc what appeared to be a similar 
preliminary point was taken on behalf of Dow Jones at a hearing on 6 July 2003. 
Certainly both counsel for Dow Jones, Mr Gavin Millar QC, and the judge, Eady J, 
proceeded on the premise that if the judge’s decision on the point in this case was 
sound, Mr Millar’s submission on the similar point was doomed to failure. On this 
premise the judge dismissed Mr Millar’s submission without additional reasons. 

102. We have heard appeals against the judge’s decisions on the presumption of damage 
point in each action at a conjoined hearing. In the event there proved to be little 
overlap in the arguments advanced in each and it is convenient to deal with each in a 
separate judgment.  

English Law Before the Human Rights Act Came into Effect 

103. The Human Rights Act came into effect on 2 October 2000. There is no dispute as to 
the relevant principles of English law prior to that date. 

104. In South Hetton Coal Company Ltd v North Eastern News Association Limited [1894] 
1 QB 133 the plaintiff company successfully sued for libel in respect of an article 
which alleged that it neglected its workforce. In the Court of Appeal the defendants 
contended that no action for libel would lie on the part of a company unless actual 
pecuniary damage was proved. This submission was rejected. The clearest statement 
of principle is to be found in the judgment of Kay LJ at p. 148:  

“a trading corporation may sue for a libel calculated to injure 
them in respect of their business, and may do so without any 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

proof of damage general or special. Of course if there be no 
such evidence the damages given will probably be small.” 

The other two members of the court gave judgments to similar effect.  

105. The principle stated has never since been judicially doubted. The Defamation Act 
1952 section 2 introduced a similar principle in relation to slander:  

“Slander affecting official, professional or business reputation 

2 In an article for slander in respect of words, calculated to 
disparage the plaintiff in any office, profession, calling, trade 
or business held or carried on by him at the time of the 
publication, it shall not be necessary to allege or prove 
special damage, whether or not the words are spoken of the 
plaintiff in the way of his office, profession, calling, trade or 
business.” 

106. In Lewis v Daily Telegraph [1964] AC 234 at p. 262 Lord Reid observed that a 
company cannot be injured in its feelings, it can only be injured in its pocket. The 
injury must sound in money. But he added that the injury need not necessarily be 
confined to loss of income. Its goodwill may also be injured.  

107. In Derbyshire CC v Times Newspapers [1993] AC 534 at 574 Lord Keith of Kinkel, 
after reviewing the relevant authorities, remarked that they 

“clearly establish that a trading corporation is entitled to sue in 
respect of  defamatory matters which can be seen as having a 
tendency to damage it in the way of its business.” 

108. Mr Robertson argued that this well established principle of English law has been 
swept away by the requirement, imposed on the court by sections 6 and 12 of the 
Human Rights Act, to act in a way which is compatible with Article 10 of the 
Convention. Article 10 provides, in so far as material: 

“1. Everyone has the right to freedom of expression. This right 
shall include freedom to hold opinions and to receive and 
impart information and ideas without interference by public 
authority and regardless of frontiers…” 

“2. The exercise of these freedoms, since it carries with it 
duties and responsibilities, may be subject to such formalities, 
conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and 
are necessary in a democratic society …for the protection of the 
reputation or rights of others…” 

109. It is Mr Robertson’s submission that it is not necessary in order to protect the 
reputation of others to allow a corporation to recover damages for libel when it has 
not demonstrated that the libel has caused it pecuniary damage. The effect on freedom 
of the press of the protection afforded by this area of English law before the Human 
Rights Act was introduced was disproportionate to the object that it was intended to 
achieve. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

110. There is high authority which, while not strictly binding on us, suggests that there is 
no incompatibility between the principles of the English law of defamation and the 
Convention. Sir John Donaldson MR so stated in Attorney General v Guardian 
Newspapers Ltd (No 2) [1990] 1 AC 109 at 178 and, in the same case, Lord Goff of 
Chieveley agreed at pp 283-4. The authors of the 10th Edition of Gatley on Libel and 
Slander rightly observe at footnote 73 to paragraph 8.16 that the proposition that a 
trading corporation can maintain an action for defamation was central to the decision 
of the Court of Appeal and of the House of Lords in Derbyshire CC v Times 
Newspapers [1992] 1 QB 770; [1993] AC 534. In the Court of Appeal the result was 
largely influenced by the recognition that, where the common law was in doubt, 
policy dictated that it should be developed in harmony with the Convention. In the 
House of Lords, Lord Keith of Kinkel, with whom the other members of the House 
agreed, did not find it necessary to have resort to the Convention in order to decide 
the appeal, but concluded that the common law of England was consistent with the 
obligations assumed by the Crown under it. 

111. Putting this guidance on one side, we turn to consider whether a requirement for a 
corporation to prove special damage in order to establish a cause of action in libel 
would produce a fairer balance between the freedom of the press and protection of 
individual reputation. The 1975 Report of the Faulks Committee on Defamation 
considered a submission that a corporation should be required to allege and prove 
special damage in order to establish a cause of action for libel. The Committee 
rejected this suggestion “since it is naturally very difficult for a plaintiff, whether 
corporate or personal, to prove actual financial damage specifically flowing from a 
defamation”. The Committee did, however, recommend that a trading corporation 
should have to establish that “the defamation has either caused, or is likely to cause, 
financial loss”.  

112. The difference between a defamation which is ‘calculated to injure’ in respect of 
business or ‘having a tendency to damage’ in the way of business and one that is 
‘likely to cause financial loss’ is nebulous in theory and unlikely to be encountered in 
practice. In his skeleton argument Mr Robertson urged that the Faulks Committee’s 
recommendation should be adopted, before giving notice that this was a mistake and 
that his case was actually that proof of special damage should be required. Mr Price, 
not unnaturally, made much of this. It was, forensically, something of an ‘own goal’. 

113. The difficulty that a trading corporation will often have in proving that a defamation 
calculated to cause damage to its trading reputation has resulted in specific financial 
loss is obvious. This impressed Eady J as much as it impressed the Faulks Committee. 
He pointed out that an important object of the law of defamation is to provide a means 
for those defamed to achieve vindication. A requirement to prove special damage 
would leave many an injured corporation without remedy. We agree. We do not 
consider that such a requirement would go far enough to provide necessary protection 
for the reputation of corporations that are at risk of being damaged by inaccurate press 
reports. 

114. What of the position of a foreign corporation which has a trading reputation in this 
country but which does not actually trade here? Mr Robertson’s alternative 
submission was that at least for such a company there should be a requirement to 
prove special damage. No presumption should be made that defaming such a 
company will cause it damage. In McDonalds Corporation & McDonalds Ltd v Steel 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

& Morris [1999] All ER (D) 384 the first claimant was a US corporation which did 
not trade in this jurisdiction. The second claimant was its subsidiary. Both claimants 
sought damages for defamation against the two defendants. Eady J cited the following 
statement by Pill LJ, which applied to each of the claimants:  

“As with an individual plaintiff, where a company brings 
proceedings for libel, there is no obligation on them to show 
that they have suffered actual damage … The effect of this is, 
not that there is an irrebuttable presumption of substantial 
damage, but that a corporate plaintiff which shows that it has a 
reputation within the jurisdiction, and that the defamatory 
publication is apt to damage its goodwill, has a complete cause 
of action capable of leading to an award of substantial 
damages. Other considerations could lead to an award of 
nominal damages …” 

115. The defendants, who were acting in person, sought to make a complaint to the 
Strasbourg Court that the proceedings infringed their Article 10 rights of freedom of 
expression: S & M v United Kingdom (1993) 18 EHRR CD 172.  One of their grounds 
was that the law of the United Kingdom did not place ‘restrictions on damages’ which 
might be awarded. The Commission found their complaints to be ‘manifestly ill-
founded’.  It observed: 

“… the freedom conferred by Article 10 of the Convention is 
not of an absolute, unfettered nature. It does not authorise the 
publication of defamatory material. On the contrary, the second 
paragraph of Article 10 offers specific protection for the 
“reputation or rights of others”. McDonalds are, therefore, 
entitled to seek the determination of their civil rights to a good 
reputation and, if successful, the protection of that reputation 
against an alleged libel. Similarly the applicants are entitled to 
defend themselves against McDonald’s writ in the 
determination of their civil right to free speech and fair 
comment in matters of public interest. 

The Commission does not find that the matters which may 
involve the responsibility of the respondent Government under 
the Convention, namely a lack of legal aid, simplified 
procedures or restrictions on damages, essentially interfere with 
the applicants’ freedom of expression. They have published 
their views, upon which there was no prior restraint, and, if 
those views are subsequently found to be libellous, any ensuing 
sanctions would in principle be justified for the protection of 
the reputation and rights, within the meaning of Article 10(2) of 
the Convention.” 

116. Mr Price sought to rely on this decision as demonstrating that the publishers’ attack 
on the presumption of damage was without merit. Having regard to the general nature 
of the decision we do not consider that it goes this far. It does suggest, however, that 
the Commission saw no objection in principle to a foreign corporation receiving the 
same protection for its reputation within the British jurisdiction as a British 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel & Anr v Wall Street Journal SPRL 
 

 

corporation. For our part, we can see every reason why they should receive the same 
treatment. Differential treatment would be likely to constitute discrimination in the 
accordance of Article 6 rights, contrary to the prohibition imposed by Article 14.  

117. It is likely in practice that a foreign corporation which trades outside this jurisdiction 
but does not trade within it will have greater difficulty in establishing that it has a 
trading reputation within this jurisdiction. If it succeeds, however, the interests of 
justice require that the same principles of law should apply to its claim for 
defamation.  

118. We have dealt with this ground of appeal more shortly than did the judge but we 
endorse and commend his judgment. For the reasons that we have given the appeal 
against the judge’s ruling of 5 December 2003 is dismissed.  

 

 
 

 


