
 
Neutral Citation Number: [2012] EWHC 3445 (QB) 
 

Case No: HQ10D04585 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 30/11/2012 

 
Before : 

 
MR JUSTICE BEAN 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 REGINALD MENGI Claimant
 - and - 
 SARAH HERMITAGE Defendant
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Mr Richard Rampton QC and Mr Aidan Eardley (instructed by Whitman Breed) for the 

Claimant 
Mr James Price QC and Mr Jonathan Barnes (instructed by Carter Ruck) for the 

Defendant 
 

Hearing dates: 31 October, 1, 6-9, 12-13, 16, 19 November 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 
 
 

............................. 
 

MR JUSTICE BEAN 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

Mr Justice Bean :  

1. The Claimant is a prominent Tanzanian businessman and philanthropist with 
ownership interests in the Tanzanian media, including the ‘Guardian’ and 
‘Nipashe’ newspapers.  The Defendant is an English solicitor who lived in 
Tanzania with her husband Stewart Middleton until February 2008.  Mr 
Middleton acquired the lease to a farm, Silverdale Farm, from a company 
controlled by the Claimant’s brother, Benjamin Mengi.  (I shall refer to the 
Claimant as “Mr Mengi” and to his brother as “Benjamin”.) 

2. From humble beginnings Mr Mengi has achieved a position of enormous 
wealth and considerable influence in Tanzania.  In a career with Coopers and 
Lybrand’s Tanzanian firm he rose to be chairman and managing partner, 
retiring in 1989. Since then, among many other posts, he has been chairman of 
the Media Owners’ Association of Tanzania since 2003, and Chairman of the 
National Board of Accountants and Auditors from 1984 to 2000. His evidence 
is that he plays no active part in any of the media companies which he owns.  
He devotes himself to philanthropic activities and to campaigning against 
corruption.  His actions are regularly the subject of reports in his own 
newspapers. On a more controversial note, he called a press conference on 23rd 
April 2009 at which he named five individuals as being “sharks of grand 
corruption”. When attacked in a Parliamentary speech by a Tanzanian MP he 
complained to the Speaker and obtained a ruling criticising the MP. 

3. Mr Middleton and Ms Hermitage bought Silverdale Farm in 2004 with a view 
to making it their home and building up an agricultural business there (Mr 
Middleton being an agronomist).  They acquired a lease from a company 
owned by Benjamin Mengi and his wife for US $112,000.   

4. The relationship did not remain harmonious for long.  From October 2004 
onwards Benjamin sought to have the lease assignment cancelled or otherwise 
set aside and in any event to avoid its registration.  He mounted a campaign of 
harassment against Mr Middleton including threats to kill him, the taking out 
of vexatious court actions against him and the involvement of the local police 
and courts in the issue of trumped up criminal charges against him, on the 
basis of which Mr Middleton was repeatedly arrested and then imprisoned. 

5. It is not necessary to set out the entire history of the Silverdale Farm dispute in 
detail, but a summary of the main incidents is required.  On this aspect of the 
case the evidence of the Defendant and Mr Middleton is unchallenged.  The 
Claimant’s submission is that it would be “disproportionate” for him to be 
expected to produce contradictory evidence.  I do not accept this.  The 
Claimant has devoted enormous resources to this litigation; apart from his own 
costs, he has complied with orders requiring him to give security for costs of 
over £1.8 million. His English solicitors and Tanzanian lawyers between them 
ran up many hundreds of chargeable hours prior to the issue of these 
proceedings and thereafter in taking witness statements. It would have added 
very little to the costs of this trial for evidence to have been obtained from 
Benjamin to contradict that of the Defendant and Mr Middleton if it really was 
in dispute.  There is no suggestion of an attempt to obtain evidence from 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

Benjamin having been rebuffed.  I therefore approach this case on the basis 
that the Defendant’s evidence about the Silverdale Farm dispute is true. 

6. Mr Middleton’s account of the events of 2004-5, so far as material, is as 
follows:- 

“Although I had maintained a working relationship with 
Benjamin Mengi throughout this time, everything 
changed after I had made the first payment of 
US$60,000 and the lease had been assigned.  More than 
once I was summoned to meetings with him where he 
would seek to renegotiate the terms of our agreement.  
We had agreed from the outset that the balance of the 
purchase price would be paid within 6 months.  We had 
also agreed that his wife would continue to be permitted 
to have use of part of the land for her cattle, away from 
the area where we were growing our vegetable crops.  
However, he then also insisted that I must agree to pay 
him (or his heirs, if he died) US$2,000 per month by 
way of “director’s fees”.  When I questioned this, he 
became aggressive, telling me that the Co-operative 
Societies were not happy about the escrow arrangement 
and were now refusing to hand over the deeds.  Since it 
was proposed that the “director’s fees” would come out 
of his share of the profits, I reluctantly agreed. 

It was clear to me from his conduct that there was no 
way Benjamin Mengi and I could have a working 
relationship in running Silverdale (Tanzania) Ltd.  On 8 
November 2004 I therefore sent him a letter offering to 
buy his shares.  I intended my letter to be friendly and 
hoped that it could resolve matters between us.  I 
received no acknowledgment or reply to my letter 
(Benjamin Mengi never replied to any letters I sent him) 
and, on 1 December 2004, I wrote to him withdrawing 
my offer. 

From this time onwards, Benjamin Mengi subjected me 
to a barrage of threats, litigation, and intimidation until 
eventually in February 2008 it was reported to me that 
Benjamin Mengi was determined to finish me off.  At 
the same time, some of my staff were threatened by an 
armed man on the farm [and] I was advised not to walk 
around the farm.  Sarah and I could stand no more, and 
fled from the country in February 2008.  We had sought 
help from the British High Commission and from 
Tanzanian Ministers, police and the judiciary in Dar es 
Salaam.  Despite their repeated assurances that our 
rights would be respected by the legal system, isolated 
as we were away from Dar es Salaam in a region where 
Benjamin Mengi with his business interests and 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

influence could get the local officials to do whatever he 
wanted, we found in reality that we had no protection at 
all.  The local police, officials and courts would act 
against us on whatever allegations Benjamin Mengi 
concocted against us; for our part, when we complained 
about his conduct, for example when I reported to the 
police information concerning a specific threat to kill 
me, either nothing happened at all or it would be turned 
around so that I or my staff would become the accused. 

In early 2005, I learned that Benjamin Mengi had 
negotiated to re-sell the lease to Silverdale farm to 
another British investor, who also owned property in the 
region.  From April 2005, Benjamin Mengi began in 
earnest to try to get me evicted from the farm and to get 
me thrown out of the country.  On 23 April 2005, he 
turned up at the farm gates, accompanied by, amongst 
others, the local head of police in Bomo Ngombe 
(OCD), to deliver a letter in which he claimed that the 
assignment of the lease agreement was “null and void” 
and demanded we vacate the farm by 30 April 2005.  I 
found it very disturbing and intimidating that Benjamin 
Mengi was able to enlist the support of the local police 
in what was, on my view, plainly a matter for the civil 
courts. 

On 28 April 2005, I heard from a friend, Mrs Rose 
Whiteside, that a person by the name of Augustino had 
been contracted by Benjamin Mengi to have me killed.  
In light of Benjamin Mengi’s previous threats to kill 
me, made both face to face and over the telephone, I 
took this very seriously.  I met this person, and reported 
what he told me to the OCD, Boma Ngombe as well as 
the then Deputy Minister of Home Affairs, John 
Chiligati.  As far as I know, no file on this was ever 
opened. 

In May 2005, Benjamin Mengi, through his company 
Fiona Tanzania Ltd, brought a claim against Silverdale 
(Tanzania) Ltd in the District Land and Housing 
Tribunal.  The claim was that, because I had not paid 
him the US$7,000 he had improperly demanded from 
me, and for which I had signed the post-dated cheque 
payable to Peter Jonathan, the assignment of the lease 
from his company Fiona Tanzania Ltd to Silverdale 
(Tanzania) Ltd was entirely “null and void”, and we 
should be evicted from the property.  It was not part of 
the case that he should repay any of the money we had 
paid him to purchase the lease.  His case in essence was 
that since the US$7,000 had not been paid, he was 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

entitled to re-possess the farm.  In addition his company 
claimed general damages for “…bother, psychological 
torture, frustration and the like as shall be assessed by 
the Tribunal”. This case was eventually dismissed by 
the court in March 2006 because the value of the 
property unquestionably took the claim outside its 
financial jurisdiction.  In order to bring the claim, 
Benjamin Mengi had falsely certified that the value of 
the “land or property” in issue did not exceed Tsh 50 
million (approx. £20,000). 

Also in May 2005, Benjamin Mengi issued an urgent 
application before the same Tribunal, alleging that we 
had prevented his wife, Millie, from tending her herd of 
98 cattle and 50 goats on the farm.  The claim was a lie.  
From the time Benjamin Mengi started his campaign to 
drive us out, he used his small herd of cattle (which was 
said to be owned by his wife) as a weapon against us 
both in the litigation he brought and in order to damage 
our crops.  I did not have a problem with Benjamin 
Mengi or his wife to continue to use part of the land for 
their cattle (where previously they had been allowed to 
roam free).  The issue was that, as Benjamin Mengi 
knew full well, they had to be kept separate from the 
crops we were growing, otherwise we would lose our 
EUREGAP certification.  The cattle were never 
properly looked after by Benjamin Mengi’s staff.  They 
had 3-4 people who would come to milk them, but 
when Benjamin Mengi’s staff, and sometimes Benjamin 
Mengi himself, came onto the land they would 
frequently cause trouble with our staff.  On several 
occasions, the gates were left open at night, so we 
would find the cattle among our crops the next morning, 
where they caused extensive damage.   

At a meeting of the Co-operative Board on 19 May 
2005, Benjamin Mengi alleged that I had sold half of 
the Silverdale estate to Mufindi Tea Co (“Mufindi”).  
Mufindi and I had entered into an agreement whereby 
they would renovate and occupy one of the residential 
houses on Silverdale farm.  Subsequently, I believe on 
21 May 2005, Benjamin Mengi informed the General 
Manager of Mufindi that he was taking back the estates 
from me.  Mufindi therefore had to remove all their 
personnel and materials from the estate by midday on 
that day, or he would come with the bailiffs and seize 
everything.  This resulted in Mufindi abandoning the 
project, which was very financially damaging to us. 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

One of the major issues we had at this time was that, 
under pressure from Benjamin Mengi, the Co-operative 
Societies, in breach of their agreement with us, had not 
delivered the documentation necessary for us to register 
our lease.  On 22 June 2005, with two of our friends and 
managers Deodat Mtenga and Abel Ngoja, I attended a 
meeting in Boma Ngombe which had been called by the 
Permanent Secretary, Ministry of Marketing and Co-
operatives.  The purpose of this meeting as I understood 
it, was to sort this out.  However, before entering the 
meeting, Mr Mtenga was talking to Benjamin Mengi 
who informed him that he had evidence that Abel and I 
had ordered and collected seals on behalf of the Co-
operative Societies.  Furthermore, he threatened to have 
Abel and myself put into jail if I did not come to a 
compromise with him on the issues he had against me.  
At the meeting the Permanent Secretary, Dr Komba, 
informed me that the seals which had been used in 
stamping the amendments made to the Lease before it 
was assigned to Silverdale (Tanzania) Ltd were forged.  
This had nothing to do with me; it had all been handled 
by Benjamin Mengi and the Board of the Co-operative 
Societies.  I realised that Benjamin Mengi was trying to 
fabricate a charge of forgery against me.  I reported this 
to the police in Boma Ngombe that day, making clear 
that I wanted  them to open a criminal case of fraud 
against him. 

On 20 August 2005, I was summoned by the OCD in 
Boma Ngombe to attend the police station because Mr 
and Mrs Mengi had accused me of verbally abusing Mrs 
Mengi.  I went to the police station where I found both 
Benjamin Mengi and his wife present, and the OCD 
confirmed that the charge had been brought against me.  
I explained that the charge was nonsense, as I had been 
in bed all that week with malaria.  The OCD then 
changed tack after a conversation with Mrs Mengi in 
the presence of Benjamin Mengi, and said that it was 
Sarah who was accused.  However, on the day that Mrs 
Mengi was supposed to have been verbally abused by 
someone, Sarah had been in Moshi all day.  Sarah, the 
following day, wrote a letter to Dr Kimaro, copied to 
the then British High Commissioner, Andrew Pocock, 
setting out the whole story, and referring to Benjamin 
Mengi’s campaign to drive us out, and his threats to kill 
me. 

During September and October 2005, Mr Mtenga, Mr 
Ngoja and I tried to press the local police to investigate 
the complaints which I had made against Benjamin 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

Mengi.  I complained that nothing had been done about 
the threat to kill me, which I had reported in April 2005, 
nor the charge of fraud which I had made in June 2005.  
In relation to the letter, I knew that at least one member 
of the Board of the Co-operative Societies had made a 
statement to the police that he had witnessed Benjamin 
Mengi himself take out the seals with which he had then 
himself stamped the amendments to the Lease in May 
2004.  At that time, this suited his purposes so that he 
would get the first payment of US$60,000 due to him 
for the assignment of the lease.  Mr Mtenga, Mr Ngoja 
and I were interviewed as witnesses several times by the 
police, under the pretext that the investigation was 
incomplete. 

In early November 2005, the local police, specifically 
an officer by the name of Mshana, turned everything on 
its head, and Abel Njola and I became the accused.  Mr 
Mtenga, Mr Ngoja and I were each interrogated (in my 
case for 8 hours) by Mr Mshana; in Mr Ngoja’s 
interview, Mr Mshana made racist remarks about me 
which Mr Ngoja found very distressing.  On 12 
November 2005, a group of people, headed by the 
Regional Crime Officer (RCO) and Benjamin Mengi, 
accompanied by Mr Mshana and other police officers 
and members of the Co-operative Societies’ Board, 
turned up at the gate to Silverdale farm.  I offered to let 
the RCO in to discuss whatever he wished with me in 
the farm office, but refused to let the rest of them onto 
the property.  Benjamin Mengi subjected me to a tirade 
of abuse, openly in front of the police shouting at me to 
“get off his farm and go back to South Africa”. 

After I refused to let them in, Benjamin Mengi that day 
went with the police to see the Chairman of the Co-
operative Societies’ Board, the late Mr Mushi, who had 
supported our rights, and had in August 2005, with the 
authority of the Board, signed a letter confirming that 
Silverdale (Tanzania) Ltd was recognised as the legal 
leaseholder.  Mr Mushi later told us that the police had 
searched his house that day, then summoned him to the 
police station in Moshi where he was held until late that 
night.  Apologetically, he told us that whilst he was 
there he had signed a document presented to him by 
Benjamin Mengi which said that his company, Fiona 
Tanzania Ltd was the legal owner of the lease.  Mr 
Mushi told us that he had been terrified, and wanted 
nothing more to do with the Co-operative Societies 
Board.  I set out the full account of these events in a 
letter which I sent to Mr Pocock on 19 November 2005. 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

I do not recall precisely when, but some time after I had 
written my letter of 19 November 2005 to Mr Pocock, 
telling him that Sarah and I had feared for our lives, and 
asking him to assist by arranging an audience with 
President Kikwete, Mr Pocock called to tell us that the 
Claimant had asked him to arrange a meeting to discuss 
the dispute I had with his brother. 

From November 2005 onwards a huge concern to Sarah 
and to me was the very biased and damaging media 
coverage generated by Benjamin Mengi in the IPP 
Media newspapers owned and controlled by his elder 
brother Reginald Mengi, the Claimant in these 
proceedings.  On 21 November 2005 both I and Abel 
Ngoja were arrested in Moshi, when I was charged with 
“uttering a bounced cheque” (that is the post-dated 
cheque for US$7,000 made payable to Peter Jonathan) 
and we were both charged with “conspiracy” to commit 
forgery (that is, in relation to the seals which had been 
stamped onto the amended lease).   

On the following day, reports of the charges, written by 
the reporter Jackson Kimambo, appeared in the IPP 
Media newspapers, the Guardian (English language) 
and Nipashe (Swahili).  “Nipashe” is the Swahili for 
“Guardian”.  The articles on 22 November were headed 
“Briton charged over dud cheque” and “Fake cheque 
sends British investor to court”.  We found the Nipashe 
article posted around the farm on telegraph poles.  I 
believe anyone reading the articles would have 
concluded that they were extremely serious, properly 
brought and based on evidence.  Although I had found 
the charges as read out incoherent, both Mr Ngoja and I 
denied them, though even this was not reported in the 
IPP newspapers.  There is no offence under Tanzanian 
law of “uttering a bounced cheque”.  The “evidence” 
regarding the seals which Benjamin Mengi produced 
was in the form of an affidavit, sworn before the lawyer 
Peter Jonathan in June 2005, in which it was alleged by 
a manufacturer of rubber stamps that in August 2004 
Mr Ngoja and I had been to his office and ordered 
stamps for the three Co-operative Societies.  The 
Affidavit stated I had done this months after the lease 
had been executed.  The amendments to the lease had 
been made in May 2004.  In reality, the charges were 
ridiculous and, after I had made representations to the 
DPP, they were dismissed on our first appearance 
before the Magistrates’ Court in Moshi two weeks later, 
on 5 December 2005.  However this was never reported 
by the IPP Media or other newspapers.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

7. The Claimant’s first involvement of which there is evidence consisted simply 
of a telephone call to Mr Middleton in July 2005 after Mr Middleton had met 
an official in the President’s office, Dr Kimaro, in Dar es Salaam.  Mr Mengi 
informed Mr Middleton that he had requested Dr Kimaro’s assistance.  
Unfortunately nothing came of this call, and in November 2005 Dr Kimaro 
indicated to Mr Mtenga, one of Mr Middleton’s managers, that he wanted 
nothing to do with the case.  Dr Andrew Pocock, then serving as British High 
Commissioner in Tanzania, arranged a meeting between the Claimant and Mr 
Middleton, which occurred on 13th December 2005.  Mr Middleton says, and I 
accept, that he did not initially want to go but was persuaded to attend because 
he did not wish to appear to be unwilling.  Ms Hermitage did not go to the 
meeting.  

8. Only three people were present at the meeting: the Claimant, Mr Middleton 
and Dr Pocock.  The best evidence of what took place is contained in a letter 
from Dr Pocock to the Claimant written the following day.  After thanking Mr 
Mengi for the meeting which gave Mr Middleton and Dr Pocock the chance 
“to seek your help in resolving the difficulties surrounding Silverdale Farm”, 
he went on:- 

“Stewart set out his concerns, the trumped-up legal case 
against him; the physical and other intimidation directed 
towards himself his wife Sarah and his staff and 
associates; and his inability to register the farm lease, 
which he has legally obtained and fully paid for. 

You made clear your own position: it was possible to 
resolve the matter; you wanted to see justice done; you 
supported Stewart’s wish legally to register his 
property; you would try to see whether the legal case 
might be withdrawn; and you would intervene with your 
brother to see what could be done to ease the situation. 

We both appreciated this.  We understand that you 
cannot guarantee success, but your understanding of 
Stewart’s case and willingness to act on his behalf is 
most welcome.  We will no doubt continue to keep in 
touch on this.” 

9. It is common ground that the meeting was amicable, and that it began with Mr 
Middleton and Dr Pocock commiserating with Mr Mengi on the recent death 
of his eldest son.  After that there is some divergence between the respective 
recollections of Mr Middleton and Mr Mengi.  Mr Middleton stated:- 

“The Claimant initiated the discussion by saying that he 
was very concerned about the dispute his brother had 
with me as the Mengi family name was being made 
very public.  He asked me what could be done to 
resolve the issue. 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

I made it clear that we had come to Tanzania to invest 
in a farm, to make a living and live a peaceful and 
productive life.  Instead, his brother had embarked on a 
campaign of harassment against us; he had issued 
frivolous court proceedings against me, he was 
responsible for having me arrested by using the police 
and the courts to support his campaign, and he was 
having defamatory articles against me printed in the IPP 
Media newspapers.  The only comment the Claimant 
made on any of these issues was that he could not be 
responsible for everything that was printed in his media 
and he really did not know what was printed in his 
newspapers. 

I had prepared all the documentation relevant to the 
purchase of the Lease Agreement from his brother in 
anticipation of being able to explain the situation from 
my point of view.  Instead the Claimant told me that he 
had in his possession “reams of paper” relating to the 
issues and there was no need for an explanation. 

As he required no explanation on the legalities of the 
purchase of the lease and as he raised no issues, I 
understood that he accepted them, that in essence I was 
right, and that his brother was misbehaving.  I therefore 
requested him, as the elder brother, to: (a) speak to his 
brother about his behaviour and get him to stop the 
harassment, (b) stop the defamatory publications by IPP 
Media and allow us the right of reply before his 
newspapers printed further articles; (c) get his brother to 
cease opening frivolous cases against me in court; and 
(d) assist us in the registration of the Lease on the farm. 

In response the Claimant said that he would: (a) speak 
to his brother about the harassment; (b) put a stop to the 
use of his media as it was publicising the Mengi name; 
(c) assist in the withdrawal of the cases in court; and (d) 
assist in the registration of the lease. 

This was the end of the discussion.  However, as we 
were leaving the room and I was confirming the 
agreement with the Claimant with a handshake, he told 
me that he would sort out the court cases and he would 
cover our legal costs.  I thanked him and he replied that 
all he wanted was for us to live in peace, and all he 
wanted from me was a fine meal using fresh farm 
produce from the farm when he next came to Moshi.” 

10. In his witness statement the Claimant says that to the best of his memory the 
following occurred:- 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

“We had a friendly dialogue about the dispute between 
Stewart Middleton and Benjamin Mengi and I 
expressed my hope that they would be able to resolve 
their dispute amicably and return to being friends.  I 
expressed my belief that I would be able to act as a 
neutral mediator to which Stewart Middleton agreed. 

Stewart Middleton complained that the coverage of the 
dispute by The Guardian and Nipashe was defamatory 
and asked me to intervene.  Without confirming or 
denying that the coverage was defamatory I told him 
that I would not be able to intervene and put a stop to 
the coverage. 

Stewart Middleton complained that he was being 
harassed by Benjamin Mengi who was framing him 
with trumped-up cases and generally making his life 
miserable and I said that I would bring up the issue with 
Benjamin Mengi as part of my efforts to reconcile them. 

Stewart Middleton complained about the Court case 
which Benjamin Mengi had instituted against him and I 
agreed to raise the issue with Benjamin Mengi as part of 
my efforts to reconcile them. 

Stewart Middleton complained about the fact that the 
authorities were refusing to register the Lease 
Assignment in favour of Silverdale (T) Limited and I 
said that I would raise this issue with Benjamin Mengi. 

I understand that the Defendant has stated that in the 
course of this meeting I made a statement to the effect 
that I was in possession of “reams of paper” relating to 
this issue.  I did not have reams of paper and would 
therefore not have made such a statement. 

I also understand that the Defendant has stated that 
during the course of the meeting I gave several 
assurances to Stewart Middleton and volunteered to pay 
for his and the Defendant’s legal costs and I deal with 
these allegations below. 

As to the claim that I assured Stewart Middleton that I 
would intervene and stop the Guardian and Nipashe 
from further covering the dispute.  I deny giving such 
assurance to Stewart Middleton or anyone else. 

As to the claim that I assured Stewart Middleton that I 
would ensure that the Lease Assignment was registered 
in favour of Silverdale (T) Limited, I deny giving such 
an assurance beyond undertaking to raise the matter 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

with Benjamin Mengi as part of my efforts to mediate 
the dispute. 

As to the claim that I would stop Benjamin Mengi from 
harassing Stewart Middleton.  I deny giving such an 
assurance beyond undertaking to raise the matter with 
Benjamin Mengi. 

As to the claim that I privately spoke to Stewart 
Middleton and promised to assist in the withdrawal of 
the Court case and pay the legal costs incurred by him 
and the Defendant.  At the end of the meeting I shook 
hands and spoke to both Andrew Pocock and Stewart 
Middleton.  At this distance in time I cannot recall 
whether I spoke to Stewart Middleton outside the 
hearing of Andrew Pocock but I never made any of the 
promises of the nature which the Defendant claims 
beyond stating that I would raise the issue of the Court 
cases with Benjamin Mengi as part of my efforts to 
mediate the dispute. 

I did not make any assurances of the nature of which the 
Defendant states and I would not have because to do so 
would have been inconsistent with my role as a neutral 
mediator, which role I took seriously.” 

11. In a written witness statement served on behalf of the Defendant and dated 
17th September 2012 Dr Pocock, who was not required to attend the trial for 
cross-examination, wrote:- 

“Mr Middleton said that Mr Benjamin Mengi was using 
his influence with the police and the courts to bring 
pressure and make threats against Mr Middleton.  In 
response, Mr Reginald Mengi said that he would talk to 
his younger brother Benjamin. 

Regarding the press coverage of Mr Middleton, I cannot 
now remember exactly what Mr Middleton or I said, but 
I am fairly certain that the issue was raised that the 
coverage had been unfair and untrue.  I do recall Mr 
Reginald Mengi saying that he would look into the 
coverage but I do not myself remember any undertaking 
from Mr Mengi to stop his newspapers from referring to 
the Silverdale case during that meeting.  However, at 
the end of the meeting I do recall Mr Mengi and Mr 
Middleton speaking between themselves.  I was not 
party to that conversation and it is possible that such an 
undertaking was made to Mr Middleton at that point.” 

12. I find that:- 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

i) The Claimant told Dr Pocock and Mr Middleton that he supported the 
latter’s wish legally to register his property; 

ii) He also told them that he would intervene with Benjamin to see what 
could be done to ease the situation; he believed he could act as a 
neutral mediator; 

iii) He also told them that he would try to see whether the case brought by 
Benjamin against Mr Middleton might be withdrawn.  I am not 
satisfied that he promised to pay Mr Middleton’s costs of defending the 
case, but I am satisfied that he gave Mr Middleton that impression by a 
combination of the less specific assurances that he would try to have 
the case withdrawn and would see what could be done to ease the 
situation; 

iv) He said that he had not been responsible for the articles which had been 
published in his newspapers, and indeed did not always read them; he 
was not the editor;  

v) I am not satisfied that he gave an assurance that he would stop his 
newspaper’s defamatory coverage of the dispute.  But neither am I 
satisfied that he told Dr Pocock and Mr Middleton that he could do 
nothing about the coverage or that it would be improper for him to 
intervene.  I find that Dr Pocock’s recollection is correct: that Mr 
Mengi said that he would “look into” the coverage; and that this also 
gave Mr Middleton the impression that something positive would be 
done. 

13. After the meeting and before leaving Dar es Salaam, Mr Middleton phoned his 
wife to report on what had happened. His evidence, which I accept, is that he 
told her that he was “flabbergasted”. The Claimant  had agreed to stop  the use 
of his media to print defamatory articles about them; to speak to his brother 
about the harassment; to assist them in obtaining registration of their lease; 
and (as they were leaving) added that he would speak to his brother to sort out 
the court case, and that they were not to worry about the costs of it.  

14. On 16th December 2005, Mr Mengi, having spoken to Benjamin on the 
telephone, wrote to Dr Pocock as follows:- 

“It was a great pleasure meeting with you and Stewart 
on the Silverdale Farm issue.  I would like to reiterate 
my sincere undertaking to do all that is possible and in 
my power to ensure that justice is done and the matter is 
concluded amicably.   

In this regard I have had preliminary discussions with 
Benjamin Mengi who has in principle agreed to 
withdraw the case against Stewart if Stewart will fully 
and unconditionally honour the Agreements dated 21st 
May 2004 and 2nd November 2004 and abide by his 
letter dated 21st October 2004 with regards to Benjamin 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

Mengi’s removal from the directorship of Silverdale (T) 
Limited by Stewart’s one director’s meeting of 30th 
August 2004.  An early response to this proposal will be 
appreciated.” 

15. Mr Mengi told me, and I accept, that he simply took down the proposal set out 
in this letter as dictation from his brother over the telephone.  

16. Mr Middleton was shocked by this letter.  He told me that he regarded it as 
simply setting out Benjamin’s demands, which the Claimant must have known 
were “totally unacceptable” to Mr Middleton.  He states:- 

“The letter did not even represent a basis for further 
discussion.  It was clear to me that, as we had feared at 
the outset, the Claimant was simply taking his brother’s 
side, and leaving us without hope of assistance from 
him.  I am not sure of the exact date, but I did phone the 
Claimant a few days after receiving this letter to tell him 
that I was not prepared to meet his brother’s demands.  I 
also informed Dr Pocock of my decision.” 

17. Dr Pocock left Tanzania during January 2006.   

18. Benjamin’s next move was to issue defamation proceedings against the 
Defendant, Mr Middleton and Mr Mtenga in respect of the statements they had 
made to the police complaining of Benjamin’s conduct.  The plaint included a 
claim for aggravated damages in the sum of 2 billion Tanzanian shillings 
(approximately £800,000).   Benjamin’s lawyer acting in this case was 
Agapitus Nguma, who gave evidence before me.  Mr Nguma has been Mr 
Mengi’s personal legal adviser and close friend since 1982. He also was in 
2005 and remains the chief corporate counsel to the Claimant’s media 
companies, the company secretary of IPP Ltd (the holding company), and a 
director and company secretary of The Guardian Limited and of Independent 
Television Ltd, both being directly or indirectly owned by the Claimant and 
his family.  Mr Nguma holds shares in The Guardian Limited as nominee for 
Mr Mengi. His law firm practises from the same building (indeed the same 
floor of the same building) as the head office of IPP Limited; it is also the 
address of the Claimant’s office and that of his family trust.  I should record, 
however, that both the Claimant and Mr Nguma were at pains to emphasise to 
me that there are two wings of the seventh floor at the relevant building, and 
that Mr Nguma’s office is separated from the Claimant’s by at least one 
conference room. 

19.  On 3rd January 2006 an article appeared in Nipashe headed “Investor Given 
Seven Days to pay 7/- Million”. Although the correspondent is not named, Mr 
Luhanga, then chief sub-editor, told me that it was sent in by Jackson 
Kimambo. It read:- 

“The National Social Security Fund (NSSF) 
Kilimanjaro Region branch has given Mr. David 
Stewart Middleton the Investor of Silverdale Farm an 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

ultimatum of 7 days within which to pay workers’ 
contributions arrears of Tsh. 7,842,00 /- to the Fund. 

This step follows complaints by the employees of the 
company that contributions are not being submitted 
although they are being deducted by their employer 
since the company started.  The NSSF Regional 
Manager for Kilimanjaro Mr. Somolo Ngusa, has 
directed the Manager of the Farm to pay the arrears of 
employees contributions within 7 days otherwise further 
action will be taken against him. 

This Director has not paid contributions for 35 
employees from June 2004 up to December 2005 and if 
he does not pay this debt stern action in accordance with 
the law will be taken against him. 

There are complaints by the employees of the Farm that 
they are not being paid their salaries on time and 
deductions are being made from the salaries by not 
being submitted to the Fund. 

“You will find that we sometimes go for 2 or more 
months without being paid our salaries and when we are 
paid it is only Sh. 5,000 or Sh. 10,000.  Now even our 
contributions are not being submitted.  I do not know 
what will be the situation in the days ahead” said an 
employee who did not want his name to be revealed.  
The employees also claimed that their employer has 
been sacking employees for no reason. 

Recently this British national was arraigned before the 
Resident Magistrates Court at Moshi to face two 
charges one of which related to presenting a fake 
cheque to Moshi businessman Benjamin Mengi. 

The second charge against Middleton is attempting to 
change documents over the Farm which legally belongs 
to three villages in the area. 

The Investment Centre (TIC) for Moshi town has stated 
that it does not recognise British national Mr. Middleton 
as an Investor. 

The Director was not available to comment on the 
allegations despite efforts by PST to contact him by 
telephone.” 

20. Mr Middleton’s case on this story, which was not challenged, is that he had 
received from the National Social Security Fund prosecution department a 
summons to appear in court the following day to answer an allegation of not 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

making social security payments.  After a number of adjournments the 
magistrate dismissed the case.  After he did so the prosecutor told Mr Ngoja, 
who had accompanied Mr Middleton to court, that Benjamin was responsible 
for everything that had happened and that it had been Benjamin that had 
instigated the charge. 

21. Mr Price QC for the Defendant draws attention to the two paragraphs towards 
the end of the article telling the readers of the newspaper that Mr Middleton 
had recently been charged with presenting a fake cheque and with forgery.  He 
had indeed: but what the article did not inform readers was that the charges 
had been dismissed a fortnight later, that is to say on 5th December 2005.   

22. On 19th January 2006 both the Guardian and Nipashe published articles 
written by Jackson Kimambo headed “Moshi businessman takes back coffee 
plantation”, this article referred to the charges of issuing a fake cheque and of 
forgery without mentioning that these had been dismissed.  The article alleged 
that “over 2,000 members” of the Co-operative societies who owned the 
Silverdale and Mbono farms, had attended a general meeting where they:- 

“unanimously denounced British national David 
Stewart Middleton as investor of the 500 acre farm and 
accredited it to Fiona (T) Ltd, a company owned by 
famous Moshi businessman Benjamin Mengi.” 

23. Mr Middleton’s own evidence on this is as follows:- 

“The truth was that Benjamin Mengi staged the whole 
show to bring more pressure on us to leave.  The 
Chairman of the Co-operative Board at that time, Mr 
Mushi, had throughout been supportive to me, 
recognising the legitimacy of our lease to the farm.  
Totally improperly, Benjamin Mengi had got his crony 
supporters to call a meeting (of which the Chairman, 
improperly, had not been notified at all).  At that 
meeting those who attended apparently decided 
amongst themselves to sack the old board and appoint a 
new one made of Benjamin Mengi supporters, to 
announce that Benjamin Mengi was the rightful owner 
of the lease, and that I should pay compensation.  The 
article suggests that 2,000 members attended this 
meeting; I was not there, but based on my experience 
and what I was told I do not believe there could have 
been more than 50 people present at most, all cronies of 
Benjamin Mengi.  The whole charade was staged by 
Benjamin Mengi as a publicity stunt with the intention 
that it would be reported by the IPP Media journalist 
Jackson Kimambo.  The “meeting” was of no effect 
legally.” 

24. On 24th February 2006 Ms Hermitage, describing herself as a non-practising 
solicitor of the Supreme Court of England of Wales, wrote a letter to the 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

managing editor of the Guardian in Dar es Salaam headed “Allegations of libel 
and criminal libel: David Stewart Middleton, Abel Ngoja.” (I interpose at this 
point the fact that in contrast with this jurisdiction, where criminal libel was 
abolished by statute in 2009 and had fallen into desuetude for many years 
before that, Tanzania has the Newspapers Act 1976 which makes almost any 
libel a criminal offence potentially attracting up to two years imprisonment, 
provided that the defendant committed the libel deliberately and did so either 
personally or was concerned as a director or officer with the management of 
the affairs or activities of the company which published the libel).  The letter 
enclosed the 19th January 2006 article in the Guardian and alleged that Jackson 
Kimambo had been the author of similar inaccurate and malicious articles over 
a period of months.  Ms Hermitage set out her husband’s case as to the facts 
stated in the article at some length and continued:- 

“You will be aware that the men have a reasonable right 
of reply to the article and they ask for your immediate 
confirmation that the Guardian will publish their replies 
in unedited form and in commensurate typeset as the 
offending article.  The men seek an unqualified public 
apology from the Guardian for the untrue statements 
again in commensurate typeset as the offending article. 
…  Both men urge you to consider the seriousness of 
this matter and offer them damages as an alternative to 
legal action for the harm done to them as a basis of 
resolving it. … The men of course sincerely hope that 
legal action will not be necessary.” 

25. This letter was passed to Mr Nguma who asked his secretary to open an “SH” 
[i.e. Sarah Hermitage] case file.  His secretary noted that “already there is a 
file of Silverdale/Middleton”: that was, clearly, the one which Mr Nguma kept 
in his capacity as advocate for Benjamin in his court action.   

26. No reply was received to that letter.  On 25th March 2006 Mr Middleton wrote 
to Mr Mengi as follows:- 

“Re: Allegations of Libel and Criminal Libel 

I refer you to the enclosed newspaper articles many of 
which have been published in newspapers owned by 
IPP Holdings Ltd of which I am led to understand you 
are Executive Chairman.  Importantly, you will note, 
that many of the articles have appeared in newspapers 
published subsequent to our meeting held at your home 
together with the British High Commissioner in 
December 2005. 

The language of the articles is emotive and part of a 
malicious and mocking campaign of press coverage 
deliberately perpetrated to do harm to me.  In their 
entirety, the articles are libellous and actionable.  The 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

newspapers have shown a reckless disregard towards 
their common law and professional duty of care. 

I have no doubt that you will agree, that the articles are 
deplorable and unacceptable by any media standards.  
The articles have not only enjoyed east African 
publication but in many cases have been published on 
the daily website of the IPP group and have thus been 
‘published’ internationally. 

On the 24th February, my wife wrote to the managing 
editor of the Guardian and a copy of this letter is 
enclosed for your attention.  My wife has not yet 
received the courtesy of a reply.  Further, the articles 
here submitted are not complete, the Press Officer at the 
British High Commission has a complete set of 
publications which has now been requested. 

Clearly, the conduct of the newspapers is not conduct 
that I can ignore.  However, before taking any further 
steps in this matter, it is submitted to you for your 
consideration as to how you feel, as executive Chairman 
of IPP Holdings, that the damage done to my reputation 
and investments in Tanzania might be restored.” 

27. Mr Mengi did not reply but passed the letter to Mr Nguma.  On 19th April 
2006 Mr Middleton wrote a further letter to the Managing Editor, threatening 
defamation proceedings if no satisfactory reply was received in 21 days, and a 
further letter to Mr Mengi as follows:- 

“I refer to my letter to you dated 25th March to which I 
have not received a reply. 

I enclose a further letter written to the Managing Editor 
of the Guardian Newspaper the contents of which are 
self-explanatory. 

You will remember that at our meeting called at your 
request in December 2005 with Andrew Pocock you 
were placed on notice of the libellous articles being 
placed  in newspapers owned by the IPP Media Group.  
You personally gave an undertaking that they would 
cease. 

At least four defamatory articles were published in 
newspapers owned by the IPP Media Group after this 
meeting.  As such, if legal proceedings are issued the 
managing Editors of the offending newspapers, the IPP 
Media Group and yourself, will be joined in the Plaint. 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

I feel I have been reasonable in all respects in this 
matter and I sincerely hope that legal process will not be 
necessary and the Managing Editors of the offending 
newspapers will act in a reasonable manner to rectify 
the damage they have caused.” 

28. Again, Mr Mengi passed the letter to Mr Nguma.  Before doing so, he 
underlined the sentence marked “You personally gave an undertaking that they 
would cease.”, added several question marks, and emphasised to Mr Nguma 
that he did not give the underlined undertaking.  He also wrote on the 
document that “this is a Guardian Ltd matter”. 

29. For the claimant Mr Rampton QC lays great emphasis on the fact that this is 
the first letter in which either Mr Middleton or Ms Hermitage alleges that Mr 
Mengi gave an undertaking at the meeting with Dr Pocock that the defamatory 
articles would cease. He relies on the delay as evidence that the allegation is 
malicious, in other words that it is a deliberate invention by Ms Hermitage 
who knew then and knows now that it is untrue. The same is said of the (far 
less significant) allegation that Mr Mengi had promised to pay the Middletons’ 
costs of defending Benjamin’s claim.  

30. I reject the suggestion of malice, in respect of each of the two allegations. Mr 
Middleton told Ms Hermitage, initially in the telephone call and no doubt later 
at home, what he thought Mr Mengi had promised at the meeting. She relied 
on his account when writing the letters. Neither of them thought any purpose 
would be served by challenging Dr Pocock over what was not included in his 
letter. 

31. Back at Silverdale Farm matters went from bad to worse.  Benjamin 
introduced diseased cattle onto the land.  He then began another civil claim 
against Mr Middleton, this time in the name of his wife, alleging that she was 
being prevented from looking after her cattle and claiming 10 million shillings 
for “loss of profit and psychological torture”.  On 24th May 2006 Mr Mtenga 
was attacked with machetes by a gang of thugs in his own home, leaving him 
permanently crippled.  Mr Mtenga was later told by the public prosecutor in a 
criminal case relating to this attack that one of the accused had admitted that 
they had been paid 300,000 shillings by Arnold Kimaro, Benjamin’s associate, 
to kill him.   

32. The next day Benjamin attempted to “arrest” Mr Middleton, who was parking 
his vehicle outside the police station in Moshi.  The following day, Benjamin, 
Arnold Kimaro, and several police officers including the local Chief of Police 
and a large group of other people turned up at the farm “to see that the papers 
in the case brought against [Mr Middleton] by Mrs Mengi were served”. 

33. In July 2006 Mr Middleton was arrested for contempt of court on a complaint 
made by Benjamin relating to a refusal to allow the police to enter the farm on 
27th June.  This arrest was duly reported in the next day’s edition of Nipashe.  
Mr Middleton spent three nights in prison before he was granted bail in the 
High Court of Tanzania on the grounds that the magistrate hearing the case 
was prejudiced.  The contempt of court case was dismissed two weeks later for 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

lack of evidence.  This was reported in the Daily News (not an IPP newspaper) 
but not in any of the newspapers in Mr Mengi’s group, including Nipashe. Mr 
Middleton’s evidence is that he frequently saw Jackson Kimambo laughing 
and joking with Benjamin when he (Mr Middleton) was in court.   

34. In January 2007 Mr Habibu, an employee of Benjamin, drove a herd of cattle 
into a field of baby corn, destroying the crop.  When approached by Mr 
Middleton’s staff, Mr Habibu threatened to kill Abel Ngoja and came at him 
wielding a machete.   He was overpowered by Mr Middleton’s staff after a 
brief struggle.  The police were summoned.  No-one attended for four hours 
after the first call, when an inspector arrived accompanied by Benjamin.  Mr 
Habibu was handed over uninjured to the police and was then released without 
charge.  Three days later Mr Middleton’s employees were instructed to attend 
the local police station, being told that they had been charged with offences of 
grievous bodily harm against Mr Habibu.  In fact none of them was arrested, 
charged or cautioned at that stage; but Benjamin told Mr Ngoja that he would 
see that they were sent to prison anyway.  Benjamin subsequently went to the 
State Attorney’s office, the men were charged and were sent to prison for six 
months.  Mr Middleton and Ms Hermitage had to close down their farm 
operation. 

35. On 2nd June 2006 the Tanzanian Daily News – not an IPP publication - had 
published what Mr Middleton describes as a fair and accurate report of the 
Silverdale Farm dispute: at any rate it gave his side of the story.  The result 
was a claim for libel in a Tanzanian court by Benjamin against Ms Hermitage 
and Mr Middleton.  An ex parte hearing was held and Benjamin was awarded 
90 million shillings (approximately £36,000) damages in default of defence.  
Benjamin obtained an order of attachment over all the assets of Mr Middleton 
and Ms Hermitage in Tanzania.   

36. In January 2008 Mr Middleton and Ms Hermitage found that cattle owned by 
local villagers had been driven onto their land overnight.  An “urgent” 
summons was issued in the name of Benjamin’s wife Millie alleging that Mr 
Middleton had intentionally and maliciously allowed local Masai to graze their 
cattle on the farm contaminating Mrs Mengi’s cattle with disease.   Ms 
Hermitage described in her witness statement how the story ended; 

“I tried to defend the cases that Benjamin Mengi had 
brought against us in the courts and would stay up until 
the early hours of the morning preparing case law and 
arguments that were simply trashed and ignored when 
we were in court.  We went to bed at night with the 
possibility of being hacked to death by machetes as 
more and more of our staff became compromised by 
Benjamin Mengi.  In the end, we had no more than two 
young watchmen at night that we trusted but knew they 
had their limitations.  Less than fifty yards from the 
house were Benjamin Mengi’s men who sat all night 
(supposedly with the cattle) and watched our every 
move.  We were powerless to move them from our 
farms. 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

In the last months of our time in Tanzania there were 
men with firearms on the farm that were high on dope.  
This was the normal way in Africa if you wanted 
someone killed.  You gave them a few US $ and drugs 
and that was a sure recipe.  Stewart could not walk on 
the farm in the mornings and one day, a senior 
businessman came to the farm, an adversary of 
Benjamin Mengi’s but no supporter of ours and told us 
that he knew that Benjamin Mengi had taken a contract 
out again to kill us and that we were not safe.  We both 
realised this was the end of the road.  We had no police 
support, Benjamin Mengi had not succeeded in chasing 
us from Tanzania through his harassment through the 
courts etc.  His only option was now to kill one or both 
of us.  We also knew that if he did, he would not be held 
to account by the Tanzanian government. 

The first time we left was during the day.  We had heard 
that Benjamin Mengi had obtained a court order to 
arrest Stewart on some pretence and that the police were 
coming to arrest him.  We literally stuffed our three 
dogs and cat into the Land Cruiser and with what else 
we could manage and took the back road through the 
farm out onto the Arusha Road.  I phoned Tony 
Brennan at the British High Commission and told him 
what was going on and his response we, “He has finally 
done it then”, i,e. invaded the farm.  Stewart simply 
could not survive going to prison again. 

We went to Arusha to stay with friends for the night; 
few friends would have us to stay under these 
circumstances as they were all so scared stiff of 
Benjamin Mengi.  Our next door neighbours would not 
even store property for us.  I had by this time moved my 
horses and given them away in Kenya which was added 
emotional stress as our animals are extremely important 
to us. When I woke in the morning I was angry.  Philip 
Parham, the then British High Commissioner, had been 
in Moshi the day we left and we had to ask him to go to 
the farm for us, to our house and collect some 
possessions for us which he did.  I was angry we were 
being chased out of the country like dogs when we had 
done nothing wrong.  Although I had spent much time 
persuading Stewart that we should leave, I did feel that 
we should go back to the farm and sort out our personal 
possessions so we took a huge risk and returned to the 
farm for a few more nights and informed the British 
High Commission what we had done. 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

During all of this our loyal staff had stayed but most 
had been chased off the farm by Benjamin Mengi.  It 
gave him much power in the eyes of the locals that we 
were seen to flee.  My cook, Margaret, never then left 
our side.  Deodat Mtenga moved into the house and 
stayed with us for the last few days.  In African culture 
this was indeed a significant event. 

We left Deodat Mtenga in charge of the farms, told the 
police he was our caretaker and provided the police 
with all the documents relating to the ownership of the 
farms.  It made no difference.  The day after we left, 
Benjamin Mengi cut the locks to the farm gates, broke 
into our house, arrested our staff and stole all that was 
left of our property.  Philip Parham spoke to the 
Regional Crime Officer who stated that Benjamin 
Mengi was a director of the company and had a right to 
the property. 

We drove at night and crossed the border in Kenya 
where we stayed with good friends for three weeks to 
try and recover from our ordeal.  We both felt that what 
had happened was just not possible, that somehow the 
British government would intervene and that we would 
return to our home.  This did not happen and indeed the 
Tanzanian government by its inaction condoned 
Benjamin Mengi’s conduct.  Benjamin Mengi had done 
what he promised he would and that was to drive us out 
of Tanzania.” 

37. After leaving Tanzania the Middletons went to Europe, where the animals they 
had taken with them could be quarantined and where a friend’s farm house 
was available. They reached the UK in early 2009. Mr Middleton suffered a 
severe breakdown as a result of his experiences at the hands of Benjamin and 
was ill for several months, though he has now recovered.  

38. Ms Hermitage set up her website in 2009 and began writing articles about the 
Silverdale Farm dispute.  She explained her reasons as follows: (1) to give 
herself a voice; (2)  to warn other people not to go to Tanzania to invest; (3) 
because the British Government is (in her words) “pouring copious amounts of 
money into a country whose president travels around the world spouting 
rhetoric of good governance and upholding the rule of law, and there are some 
inconsistencies in that rhetoric which I felt needed to be recorded”.   

39. On 10 January 2010 there were broadcasts about the Silverdale Farm dispute 
on Independent Television and Radio One, both part of the IPP Media group. 
Mr Ngoja sent Mr Middleton an email about one of them the next day. 
Predictably, they seem to have been favourable to Benjamin, quoting a 
description of him as the “patriotic investor”, and critical of Mr Middleton, 
who was said to have destroyed the farm by uprooting the crops. I am not in a 
position to make findings about the exact contents of the broadcasts; but they 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

plainly gave the Middletons reason to think that the IPP media campaign 
against them was warming up again, though in the event this did not occur. 

The publications sued on  

40. Since the present claim was not issued until 1st December 2010 Mr Mengi 
could only complain in it of articles written within the preceding 12 months. 
The first one complained of is therefore that of 5th December 2009.  This was 
headed “Reginald Mengi – A Look into his Mirror”.  It referred to comments 
by the Claimant responding to a Tanzanian government minister who had 
cautioned the media against attacking individuals. Mr Mengi is said to have 
urged journalists to adhere to media ethics and not distort the truth, stating:- 

“The media is like a mirror which reflects due reality, 
one whose face is dirty cannot look into a mirror and 
expect to see a clean one…” 

41. The Defendant’s blog, after asking “What does Reginald Mengi and IPP 
Media’s mirror reveal?”, and setting out a brief summary of the Silverdale 
Farm story, continued:- 

“In late 2005, Reginald Mengi reported to the British 
Government he felt the Silverdale case was damaging 
his business interests.  He told former British High 
Commissioner to Tanzania Mr Andrew Pocock he was 
going to issue a statement on the case.  Mengi was 
asked to explain IPP Media’s defamation of the 
investors and he gave his assurance it would stop.  
Mengi lied.  Three weeks later, IPP Media began a 
relentless campaign of defamation against the investors 
amounting to criminal libel under the penal code of 
Tanzania.” 

42. On 15th December 2009 Ms Hermitage published on the website an article 
headed “Reginald Mengi, IPP Media openly supports corruption”.  
Underneath this heading was a cartoon of a puppet-sized man and a camera 
each suspended from the little finger of someone’s hand with the caption 
“Jackson Kimambo reporting live for IPP Media above (sic) Silverdale Farm”.  
It cited the hostile article of 11th April 2007 published in Swahili, noted that it 
gave a one-sided account of the circumstances in which Mr Middleton and his 
wife had been ordered to pay defamation damages based on comments 
accredited to them in the Daily News in 2006, and continued:- 

“Instead of demonstrating a commitment to 
investigative journalism with a commitment to fighting 
corruption and good governance, the above media 
practice amounts to nothing short of a cowardly, 
deliberately inaccurate and abusive attack on the British 
investors, which appears to be nothing short of 
journalistic terrorism.  

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

All the publications are couched in a language of 
suspicion and unqualified accusations of guilt against 
Mr Middleton and his staff.  No right of reply was ever 
given and all viciously attack Mr Middleton’s 
commercial interest and reputation, not only in 
Tanzania but worldwide given that the articles were 
published on the internet. 

In November 2005 Reginald gave his personal 
assurances to the British government that IPP Media 
would not engage in defamatory practises against the 
British investors in the “Silverdale case”.   

He lied.” 

43. The third website article complained of was published on Christmas Day 
2009.  It was entitled “Reginald Mengi, IPP Media, corrupt and libelous 
journalism”.  The article began:- 

“In early November 2005 Reginald Mengi gave his 
word to the British government that IPP Media would 
cease to publish libellous material in the Silverdale 
Farm case.  He lied!” 

44. The next website article complained of was published on 31st January 2010.  
At the top of the page, under the heading “The Silverdale Farm Case”, Ms 
Hermitage wrote:- 

“This is the story of British investors Stewart Middleton 
and Sarah Hermitage driven from Tanzania by violence, 
abuse and intimidation instigated by Benjamin Mengi 
and facilitated by the police, judiciary and senior 
members of the Tanzanian government.  Tanzania 
receives copious amounts of aid from the UK.  In 
return, the country has abused British citizens.  
President Kikwete has made numerous promises to the 
British government to apply the rule of law to this case 
and has failed to do so.” 

45. The article underneath this is headed “Kikwete’s committment [sic] to 
agriculture and investment undermined by the Silverdale Farm case”.  After 
citing remarks of the President about agriculture it continues:- 

“It would seem that his committment [sic] to both 
agriculture and investment is nothing more than 
rhethoric [sic] as he deliberately fails to address the 
corruption involved in the Silverdale case involving 
Benjamin and Reginald Mengi which has destroyed 
both agriculture and investment where British investors 
were exporting vegetables to Europe and supplying the 
local market.  ” 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

Both the Tanzanian investment center and head of the 
PCCB (corruption bureau) have informed Kikwete that 
the lease to Silverdale and Mbono Farms belongs 
lawfully to British investors Stewart Middleton and 
Sarah Hermitage and that the Mengi’s have engaged in 
corruption to invade the farms and steal the lease 
forcing the investors from the country.” 

46. The final website article complained of was dated 11th March 2010.  It was 
entitled “IPP Media accuses British investor of serious criminal assault”.  It 
then set out the article published three years earlier on 3rd February 2007 in the 
Guardian about the alleged assault on Mr Habibu.  It continued:- 

“The continued harassment against the British investors 
in the Silverdale Farm case included a defamation 
campaign by IPP Media, with publications appearing in 
Tanzania in high profile English and Swahili 
newspapers owned by the company, radio stations and, 
published world wide on the Web. All the publications 
are couched in a language of suspicion and unqualified 
accusations of guilt against the investors or their staff. 
They attack the investors status in Tanzania and accuse 
them of criminality. 

In late 2005 Mr. Reginald Mengi expressed his 
concerns to the British Government that the case 
involving his brother was damaging his own business 
interests and reputation. The British High 
Commissioner to Tanzania at the time, Mr. Andrew 
Pocock, stated that he was concerned about our 
reputation and about the defamatory statements 
appearing in IPP Media publications. Mr. Mengi stated 
that he was not aware of the defamatory publications 
and that, as CEO of IPP Media (i.e. not the editor), he 
could not be held responsible for them. He requested a 
meeting with my husband and Mr. Pocock at his home 
in Dar es Salaam. At this meeting Mr. Mengi promised 
the British Government that he would address his 
brother’s behaviour and that he would personally pay 
for our legal costs arising from the vexatious litigation 
started by his brother. Mr. Mengi did not honour these 
promises. Far from diminishing, the defamation 
campaign in IPP Media publications escalated from this 
point onwards.” 

47. In the meantime, on 24 January 2010, Ms Hermitage had sent the first of two 
emails in respect of which the Claimant sues her.   This was addressed to the 
Rev. Mark Hanson, the presiding bishop of the Lutheran Church in Tanzania, 
but also copied to another bishop, six diocesan email addresses, the office of 
the Secretary General of the Church, a Church information officer, a medical 
centre connected with the church, a company providing aviation services for 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

the Tanzanian clergy, and two other individuals with English email addresses.  
The email included a detailed narrative of the Silverdale affair including the 
activities of Benjamin Mengi.  It continued:- 

“There is a particular aspect of the campaign that is 
relevant to you.  The continued harassment against us 
including a defamation campaign by the local 
organisation IPP Media, with publications appearing in 
Tanzania in high profile English and Swahili 
newspapers owned by the company, radio stations and 
published world wide on the Web.  All the publications 
were couched in a language of suspicion and 
unqualified accusations of guilt against our staff and us.  
They called into question our investor status in 
Tanzania, accused us of criminality in the face of clear 
evidence to the contrary, and damaged our commercial 
interests and personal reputation.  No right of reply was 
ever given.  These defamatory publications are on going 
with a broadcast last week by IPP Media Radio One, 
network, that we had stolen the lease to the farm and 
that the lease had been given to ‘patriotic investor’ 
Benjamin Mengi. 

The relevance to you is that IPP Media is owned and 
run by Mr Reginald Mengi, the brother of Benjamin 
Mengi.  Both hold themselves out to be staunch 
followers of the Lutheran Church in Tanzania.  The 
former states himself to be a ‘church leader’ and ‘elder’ 
and the later (sic) is publicly afforeded (sic) high status 
by the Church and is constantly referred to and 
supported by the media generally and particularly, 
media owned by IPP Media. 

In late 2005 Mr Reginald Mengi expressed his concerns 
to the British Government that the case involving his 
brother was damaging his own business interests and 
reputation.  The British High Commissioner to Tanzania 
at the time, Mr Andrew Pocock, stated that he was 
concerned about our reputation and about the 
defamatory statements appearing in IPP Media 
publications.  Mr Mengi stated that he was not aware of 
the defamatory publications and that, as CEO of IPP 
Media (i.e. not the editor) he could not be held 
responsible for them.  He requested a meeting with my 
husband and Mr Pocock at his home in Dar as Salaam.  
At this meeting Mr Mengi promised the British 
Government that he would address his brother’s 
behaviour and that he would personally pay for our 
legal costs arising from the vexatious litigation started 
by his brother.  Mr Mengi did not honour these 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

promises.  Far from diminishing, the defamation 
campaign in IPP Media publications escalated from this 
point onwards. 

It is well known that many African administrators and 
judicial systems do not live up to the standards of the 
developed world.  However, the Lutheran Church is 
committed of course to maintaining and building on 
high standards even in countries where the operating 
environment is difficult in an attempt to build 
sustainable and accountable community in which 
corruption can play no part. 

In April 2009, Reginald Mengi stated in the Guardian 
(IPPMEDIA) that “rampant corruption was a major 
reason for increasing abject poverty among the people 
in the country (being) a source of poverty facing most 
of our people, but surprisingly, there are some 
Tanzanians born and raised from poor families, who 
perpetrate its practice.  The (sic) even dare to protect 
thieves and become traitors to their own nation, only a 
clean person can stand up bravely against corruption. 

In June 2009, Bishop Martin Shao (ELCT Northern 
Diocese) speaking at a special Mass […] commended 
Mr Mengi (sic) actions stating “everybody in this 
country has the right to fight corruption.  However, not 
everybody has the guts to attack people suspected to be 
taking bribes.  Let us support the few who have been 
given the powers by God to fight corruption”. 

Mr Mengi clearly has the support of the Lutheran 
Church within Tanzania and as a result, is for many, the 
‘face’ of the church within the community and 
perceived to aspire to the ethic advocated by the church 
and deserved of its support. 

[...] 

In our view, it will not be long before a headline such as 
‘Lutheran church leader/elder in Tanzania intimidates 
British Investors in order to grab their property” hits 
the newsstands. 

[…] 

Defamation is a tort, a civil wrong. However, in 
common law jurisdictions, it can also represent the 
crime of criminal libel. The legal advice we have is that, 
under normal circumstances, the actions of the IPP 
Group, and (since the meeting with the British High 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

Commissioner, at which he promised to have the 
defamation stopped) Mr. Reginald Mengi himself, 
would probably meet the threshold of proof for this 
crime. [...] Mr Mengi’s conduct is wholly inconsistent 
with his rhetoric. 

[...] I respectfully ask you to consider, as Head of the 
Lutheran Church, if Mr. Mengi’s conduct in this case 
promotes the ethics and reputation of the church or 
those of civil society”. 

48. The final publication complained of was an email addressed to Amadou 
Mahter Ba, Chief Executive Officer of the Africa Media Initiative (“AMI”), 
which is based in Kenya and, the Defendant told me, subsidised by the British 
government. It was copied to Linus Gitahi, Chief Executive of the Nation 
Media Group in Kenya, another employee of that Group, and the Guardian 
newspaper in London. Ms Hermitage wrote:- 

“In November, the African Media Leaders Forum, a 
flagship AMI project is being held in Cameroon, Mr 
Reginald Mengi, owner and chief executive of IPP 
Media in Tanzania has been appointed co-chair of this 
Forum.  This Forum is being held to provide an 
opportunity for African media professionals of a 
thorough exploration of media related issues including, 
the issues relating to ethical standards, It is on the issue 
of ethics that I am now writing to you. 

There is a particular aspect of the campaign that is 
relevant to you.  The continued harassment against us 
included a defamation campaign by IPP Media, with 
publications appearing in Tanzania in high profile 
English and Swahili newspapers owned by the 
company, radio and television stations and published 
world wide on the Internet where many remain. All the 
publications are couched in a language of suspicion and 
unqualified accusations of guilt.  The viscously (sic) 
attack our investor status in Tanzania, accuse us of 
criminality in the face of clear evidence to the contrary, 
and damaged our commercial interests and personal 
reputations.  No right of reply is ever given.  The 
publications continue with the latest being an IPP Radio 
1 and ITV television production early this year stating 
we stole the lease to Silverdale Farm and the lawful 
owner was the ‘patriotic investor’, Benjamin Mengi.  
IPP Media is owned and run by Mr Reginald Mengi, the 
brother of Mr Benjamin Mengi, Mr Reginald Mengi 
[sic]. 

In late 2005 Mr Reginald Mengi expressed his concerns 
to the British Government that the Silverdale case was 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

damaging his own business interests and reputation.  
The British High Commission to Tanzania at the time, 
Mr Andrew Pocock, stated that he was concerned about 
our reputation and about the defamatory statements 
appearing in IPP Media publications.  Mr Mengi stated 
that he was not aware of the defamatory publications 
and that, as CEO of IPP Media (i.e. not the editor) he 
could not be held responsible for them.  This, is in 
complete contradiction to Tanzanian Law.  At this 
meeting Reginald Mengi promised he would stop the 
defamation.  Far from doing this, the defamation 
escalated from this point onwards. 

At the forthcoming Forum in Cameroon, the perception 
is that AMI endorses Reginald Mengi and the ethics of 
the media he controls.  The mission of the AMI is to 
promote democratic governance, social development 
and economic growth by transforming and 
strengthening the continent’s media sector.  We had the 
potential to provide sustainable development in 
Tanzania and improve the lives of the poor line with the 
values of the AMI.  Theer (sic) is no doubt, that IPP 
Media was constructive in destroying that investment 
and the lives of 150 Tanzanian, who lost their jobs some 
of who remain under threat in Tanzania due to the overt 
corruption in this case. 

I ask you to consider if having appraised yourself of the 
above facts and established my credibility, you feel 
Reginald Mengi’s conduct in the Silverdale case meets 
the mission statement of the AMI by supporting 
democratic governance, social development and 
economic growth and strengthens Africa’s media in a 
manner that aids investment on the continent and 
whether his position as co-chair of this Forum is 
appropriate.” 

Meaning 

49.  There is a good deal of repetition in these postings and emails. I agree with 
Mr Rampton that it is not necessary to subject each line of each individual 
publication to detailed analysis (although one passage in the 31 January 2010 
blog requires special consideration). He is right to say that essentially there are 
three allegations directed at Mr Mengi. I find that the meaning of the passages 
complained of is as follows:  

(1) Mr Mengi encouraged IPP’s media outlets to conduct a campaign of 
deliberately inaccurate, abusive and defamatory attacks on the British 
investors in Silverdale Farm (the Middletons), which under 
Tanzanian law is also a crime; 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

(2) This campaign of “journalistic terrorism” facilitated Benjamin’s 
corruption of local officials and intimidation of the Middletons and 
thus helped Benjamin to destroy their investment and grab their 
property; Mr Mengi was in that sense complicit in Benjamin’s 
corruption and intimidation; 

(3) Mr Mengi lied to the British High Commissioner by making promises 
which he had no intention of keeping, namely: (a) to have the 
defamatory media campaign stopped; (b) to speak to Benjamin and 
“address his behaviour”; and (c) to pay the Middleton’s costs of 
defending the claim brought against them by Benjamin. 

50. The last sentence quoted in paragraph 44 above from the 31 January 2010 
posting, if read in isolation, might suggest that Mr Mengi had himself taken 
part in invading the farm and stealing the lease. However, it must be read in 
the context of the introductory paragraph of the same posting, as well as other 
recent postings on the website; and with that context it should have been clear 
to the ordinary reader that this was not suggested. The meaning is that Mr 
Mengi enabled Benjamin to do these things, and was thereby complicit in 
corruption and intimidation.   

Mengi v Manji  

51. Mr Yusef Manji is a businessman in Tanzania. On 26 October 2010 Mr Mengi 
issued a civil claim against him in the Ilala District Court alleging that he had 
conspired with the Middletons to tarnish Mr Mengi’s reputation. Much of 
what was said in the plaint reproduces what Mr Mengi has alleged in this 
claim, but in one respect it goes further, claiming that part of this conspiracy 
involved Mr Manji paying the Middletons US $55,000 to further the 
campaign. The claim in Mengi v Manji was abruptly discontinued shortly 
before the beginning of this trial. It was suggested that this was on legal 
advice, but a redacted advice from Mr Eardley produced to me only suggested 
that any award of damages on one case would be taken into account in 
reducing the damages recoverable in the other. Since I have been told that the 
Claimant’s primary concern is to vindicate his reputation rather than 
recovering damages, this does not seem a convincing reason for the 
discontinuance. 

No substantial tort?  

52. On 8 October Tugendhat J heard an application under what is generally 
described as the Jameel jurisdiction (Jameel v Dow Jones & Co Inc [2005] QB 
946) to strike out the claim in respect of the website publications on the 
ground that the evidence served on behalf of the Claimant failed to establish 
any substantial tort. Mr Rampton made it clear that the objective of the 
Claimant was to clear his name and obtain an injunction to prevent future 
republication of the defamatory allegations: while not conceding that Mr 
Mengi has no claim for damages, Mr Rampton recognised that the Defendant 
would be unlikely to be able to pay any damages awarded. Tugendhat J said: 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

“The main difficulty facing the Defendant in her 
application to strike out seems to me to be the fact that 
she has not removed the words complained of from her 
blog……….I am not suggesting that she should have 
removed the words complained of from the blog.   
Whether she ought to have done that, or not, depends on 
whether she wrote was true, or protected by any other 
defence in law, and those are issues to be tried in the 
action, as is the issue of meaning.  However she has 
decided to exercise what she claims to be her right to 
freedom of expression. 

Given the seriousness of the allegations made in the 
weblog, and the Defendant’s insistence that she is 
entitled to continue publishing the words complained of, 
I cannot conclude that it is an abuse of the process of 
court for the Claimant to continue to prosecute this 
action. 

In the circumstances, it would be inappropriate for me 
to express a view on the strength or otherwise of the 
Claimant’s case as to the extent to which the words 
complained of in the blog have been published in the 
past.  But as a matter of case management, in the light 
of the foregoing, I would expect that little time will be 
spent at the trial on the issue of who read the words 
complained of on the blog, and in what jurisdiction.” 

53. At the trial Mr Price QC sought to revive the Jameel argument. As I indicated 
in the course of argument, I was not prepared to accede to it. The jurisdiction 
to strike out can be exercised even at the end of a trial, but only in very 
exceptional circumstances: see the decision of the Supreme Court in 
Fairclough v Summers [2012] 1 WLR 2004 and the judgment of Tugendhat J 
in Abbey v Gilligan [2012] EWHC 3217, the latter handed down the day after 
I reserved judgment in the present case.  

54.  The position might well have been different if clause 1 of the Defamation Bill 
at present before Parliament had been enacted and brought into force. That 
provides that “a statement is not defamatory unless its publication has caused 
or is likely to cause serious harm to the reputation of the claimant”. There is 
no evidence that Ms Hermitage’s website postings, the latest of them in 2010, 
have caused or are likely to cause serious harm to Mr Mengi’s reputation. But 
of course I have to apply the law as it now stands, not as it may be in the 
future. 

Two significant issues of fact   

55. I have already made findings about what was said at the meeting with the High 
Commissioner. Before coming to the defences of justification and qualified 
privilege advanced by Ms Hermitage it is necessary to consider two other  
issues of fact which I regard as even more central. The first is Mr Mengi’s 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

relationship with Benjamin. The second is the extent to which Mr Mengi 
encouraged or knowingly permitted the one-sided coverage in his newspapers 
of the Silverdale dispute. 

The Claimant’s relationship with Benjamin: NICO Ltd   

56. The Claimant’s 184-paragraph witness statement had only 3 paragraphs 
devoted to the question of his relationship with Benjamin, as follows: 

“100. My brother, Benjamin Mengi is based in Moshi 
Town while I am for all intents and purposes 
geographically based in Dar as Salaam although I have 
a residence and a business, namely Bonite Bottlers 
Limited, in Moshi Town.  We are not involved in each 
other’s business and neither of us is a partner, director 
or shareholder in any of the companies or businesses of 
the other. 

101. For the most part Benjamin and I lead separate 
lives and do not socialize or move in the same social 
circles except for a few filial engagements in which we 
participate by virtue of being related. 

102. I would not and have never allowed my 
relationship with Benjamin Mengi to compromise my 
principles and responsibilities.  For example: 

a) In 2005 the National Environment Management 
Council while under my chairmanship intervened 
and stopped the growing of Genetically Modified 
Tobacco, which was being conducted by 
Benjamin Mengi through a company called Alpha 
Tobacco Limited at Silverdale Farm. 

b) In 2007 I resigned in protest as Chairman of the 
Investment Committee of the National Investment 
Company (NICO) after the company invested in a 
company in which Benjamin Mengi has an interest 
without following the proper protocols.  I exhibit a 
copy of my letter of resignation at RAM 1 pages 
170 and 171.” 

57. The exhibited letter signed by Mr Mengi, dated 3rd August 2007 and addressed 
to Mr Felix Mosha, Chairman of the Board of Directors of NICO, was headed 
“Resignation as Chairman and Member of the Investment Committee of 
NICO”, and stated: 

“I would like to inform you with regret that I wish to 
resign from the Chairmanship and Membership of 
NICO from the date of this letter for the following 
reasons:- 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

1. NICO has invested in Interchem Pharma Ltd.  
This investment was not recommended by the 
Investment Committee because the proposal 
thereof was not submitted to the Committee as it 
was required.  In other words, it was approved by 
the Board without the recommendation of the 
Investment Committee of which I am the 
Chairman. 

2. Interchem Pharma was and is still partly owned 
by my brother Benjamin Mengi.  Because the 
intention to invest in the company was not 
submitted to the Investment Committee as stated 
above, I did not have knowledge that NICO was 
going to have such business relationship with my 
brother because I was not so informed at any time.  
Even though I did not participate in any in way in 
the decision to invest in Interchem, my conscience 
haunts me both as an individual and Chairman and 
member of the Investment Committee. 

May I clarify that my action is not in any way 
suggesting that the investment was wrong value wise 
but ethically wrong because of my brother’s interest in 
Interchem Pharma Ltd.” 

58. On 10th August 2007 Mr Mosha replied saying that “the issue of Interchem 
should no longer be a matter of concern to you because, as you will note from 
the enclosed NICO Board resolution, the Board of NICO has decided that 
NICO will divest all its shares (51%) from Interchem……We hope that this 
decision on Interchem by the NICO Board will now make it possible for you 
to withdraw your resignation.”  

59. On 6th October 2007 NICO Ltd issued a Prospectus inviting the general public 
to buy 50,000,000 shares in the company. The prospectus mentions the 
investment already made in Interchem, and assures readers that “although one 
of the original shareholders is related to one member of the investment 
committee, NICOL would like to confirm that the agreement was signed at 
arm’s length”. But no divestment had occurred: on the contrary, the prospectus 
speaks of the prospect of more funds being required “to enable NICOL to 
complete its investment portfolio in this venture at a cost of TZS 2.5 billion”. 
Mr Mengi was still held out to investors as Chairman of the Investment 
Committee. He was still Chairman of the Investment Committee on 15th July 
2008, when NICOL’s Annual Report for 2007 was published, again making 
favourable reference to Interchem; and on 26th July 2008 he became a director 
of NICOL. Later Interchem was placed into receivership and NICOL’s 
investment was written down to zero. Mr Mosha, chairman of NICOL, was 
appointed a director of IPP Media Solutions Ltd in 2009 or 2010. 

60. On 9th June 2009 the Tanzanian Capital Markets and Securities Authority 
(CMSA) sent the Board of NICO a highly critical report. It found that NICO 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

had invested over 1.7 billion Tanzanian shillings in Interchem Pharma without 
conducting independent due diligence. It states that “Doubts surround the 
whole deal as to what was the motivation for NICOL to invest in the Company 
without obtaining independent review from a qualified valuer and based solely 
on balance sheet values.” It noted that the investment proposal had not been 
discussed by the Investment Committee as required by that Committee’s terms 
of reference approved by CMSA, but was apparently approved by four 
directors: and that a final instalment had been paid to Interchem even after a 
due diligence report had been issued and a creditor Bank had served a default 
notice. It directed NICO to reconstitute its Board by removing all Directors 
who participated in approving the investment. Mr Mengi, as already noted, 
had not been a director at the time the investment in his brother’s company 
was approved, but accepted appointment to the Board at about the time that 
the investment was written off. 

61. Mr Mengi then wrote a further letter to Mr Mosha on 3rd September 2009 
saying that his name had “appeared in several allegations that I engineered the 
NICOL investment in Interchem for my benefit and that of the Mengi family. 
Undisputedly, my name has been tarnished by these allegations and these 
allegations will continue so long as I continue playing an active role in the 
management of the business of NICOL as a member of the Board of Directors. 
For this reason and in order to save my reputation, I regrettably have no option 
but to resign as a member of the Board of Directors of NICOL with effect 
from the date hereof.”  

62. Mr Price put it to Mr Mengi that either his letter of 3rd August 2007 to Mr 
Mosha, Mr Mosha’s reply a week later, and the Board’s “divestment decision” 
enclosed with it were shams, or the information given to the investing public 
by the directors of NICO in the prospectus of October 2007 and the annual 
report of July 2008 (when he was still chairman of the Investment Committee, 
and just before he accepted appointment to the Board) was nonsense. Mr 
Mengi had no satisfactory answer to this: he emphasised repeatedly that he 
had no control over the Board of NICO, could not be held responsible for their 
publications, and was entitled to assume that they would disinvest because that 
was what they told him in August 2007 that they would do.   

63. Mr Mengi’s evidence on this subject was evasive and unsatisfactory; and 
paragraph 102(b) of his witness statement, cited above, is grossly misleading. 
Even on the assumption, which may be generous to him, that the August 2007 
documents were genuine, he did not “resign in protest” in August 2007 as he 
said in his statement. Instead, he was persuaded to stay on as chairman of the 
Investment Committee, and subsequently accepted appointment to the Board, 
notwithstanding that the company had made what he himself described in 
2009 as an “ethically wrong” investment in his brother’s company. He did not 
resign until 2009, by which time all the money invested by NICO in 
Benjamin’s company had been written off.  

64. No doubt Mr Mengi took care not to be party to the formal decision to approve 
the investment in his brother’s company. But that does not make it irrelevant 
for present purposes. The clear inference which I draw from the NICO affair is 
that he is much closer to Benjamin than he would have me believe: and that he 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

is content to allow organisations with which he is concerned to give Benjamin 
preferential treatment, so long as he is not the one making the decision.  

The Claimant’s relationship with Benjamin: the role of Mr Nguma 

65. Turning from NICO to the Silverdale dispute, I have already noted that Mr 
Nguma, chief corporate counsel for the IPP media group and chairman of The 
Guardian Ltd, was also acting for Benjamin in his civil action against Mr 
Middleton. Any lawyer of any experience would have seen that this created a 
conflict, at any rate if the IPP media really were independent of the Mengi 
family.   

66. Mr Nguma seems to have been aware of the concept of conflict of interests, 
though such awareness did not prevent him from acting for Benjamin.  Asked 
by Mr Rampton what advice he gave to the managing director of the Guardian 
in relation to the Defendant’s letter of complaint of 24th February 2006, Mr 
Nguma replied:  

“I told him to use their complaints settlement to 
investigate the matter, and if they did find there was 
some wrongdoing they should consult an external 
lawyer, because I had a conflict of interest with the 
defendant in the case I was doing for Benjamin Mengi.” 

67. This was not what Mr Nguma had said in his witness statement. In it he had 
described how the letter was forwarded to the Managing Director of the 
Guardian (Mr Mshana) and then to him, in accordance with the established 
practice of referring matters which may have serious legal implications to the 
Legal Department. He added: “In line with this routine, I considered the letter 
and gave legal advice to TGL, privilege in which is not waived.”  

68. Mr Nguma accepted in cross-examination that he had not given them legal 
advice – on the contrary, he had declined to do so on conflict of interest 
grounds – and that what he had written in his witness statement was highly 
misleading. I agree.  

69. Later he told me that Mr Mengi personally had asked him for legal advice 
about one of the Middletons’ letters. Mr Price’s questions and the witness’ 
answers continued:  

Q: In that situation it was your plain duty to tell him, “I cannot give you legal 

advice because I am acting for your brother against the Middletons”. 

A: Yes. 

Q: Did you do that? 

A: No 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

Q: Why not? 

A: I just decided not to. 

Q: Why 

A: As it was not at that stage important.  

Q: It was extremely important because it was the Chairman’s own brother, 

was it not? 

A: I do not think so. 

……… 

Q: You have accepted that it was your plain duty to tell Mr Mengi that you 

could not give him legal advice because you were conflicted, in a case which 

involved his own brother. Why did you not carry out your duty as a lawyer, 

Mr Nguma? There must be an explanation, please can we have it? 

A: There was not any real reason why not. 

70. Mr Nguma then gave the explanation that he thought Mr Mengi already knew 
from Benjamin that he was handling his case. Mr Price put it to him that there 
was all the more reason simply to tell Mr Mengi that he (Mr Nguma) could not 
advise him on the same matter: Mr Nguma did not have any coherent answer 
to this, though a little later he said that he had advised Mr Mengi that he 
should not reply to the letter on the ground that Mr Middleton’s letter of 25th 
March 2006 is addressed to Mr Mengi as Executive Chairman of IPP Holdings 
Ltd, and no such company exists (the correct name of the holding company 
being IPP Ltd).   

71. In his own evidence before me Mr Mengi was categorical that in early 2006 he 
was unaware that Mr Nguma – his friend and trusted counsellor for 32 years, 
with an office one or two rooms away from his own - was acting for 
Benjamin. I do not believe that either of them was telling the truth. I am quite 
satisfied that Mr Nguma would not have taken on Benjamin’s case unless he 
had either been asked by Mr Mengi to do so or at the very least had sought and 
obtained Mr Mengi’s permission. Mr Mengi, therefore, either encouraged or 
knew and approved of Mr Nguma’s decision to act for Benjamin in litigation 
against the Middletons. It follows from this that when, instead of replying to 
Mr Middleton’s letter of 25 March 2006, he passed it to Benjamin’s lawyer, he 
was demonstrating partisanship rather than neutrality. 

The Claimant’s relationship with Benjamin: his view of the Silverdale dispute 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

72. Perhaps the most remarkable feature of the evidence in this case is what Mr 
Mengi has not said. In the course of his lengthy witness statement, several 
hours in the witness box, and years of correspondence since the meeting with 
Dr Pocock, he has at no time uttered a word of criticism of his brother nor a 
word of sympathy for Mr Middleton and Ms Hermitage. In this respect, at 
least, he has not been insincere.  

The Claimant’s influence over his newspapers  

73. Mr Mengi’s evidence is that he adopts a hands-off approach to his 
newspapers. He repeatedly emphasised that he never “tampers” with the 
judgment of his editors, and that the IPP group’s media policy emphasises the 
importance of complete editorial independence. As Mr Rampton put it, “he is 
entitled to wash his hands of what appears in his newspapers”. 

74. The Claimant was supported on this point by a number of witnesses holding 
senior positions within the IPP group.: Mr Nguma, the group’s chief corporate 
counsel; Wallace Mauggo, managing editor of the Guardian; Jesse Kwayu, 
managing editor of Nipashe; Joyce Mhaville, managing director and managing 
editor of ITV; Boniface Luhanga, chief sub-editor of Nipashe; and (in a 
written statement) Stephen Chuwa, head of news and current affairs at ITV.  

75. Before looking at coverage of Benjamin and Silverdale it is worth looking at 
coverage of Mr Mengi himself. It is readily understandable that his press 
conference about “sharks of grand corruption”, or the Speaker’s ruling in his 
favour, should have been covered in his newspapers: they were newsworthy 
by anyone’s standards. More surprising is the fact that a speech in April 2009 
by Professor Lipumba, then leader of the largest opposition party in Tanzania, 
was reported in several non-IPP papers as containing passages strongly critical 
of Mr Mengi, but the Guardian somehow omitted the criticisms and told its 
readers that Prof Lipumba had “commended” Mr Mengi.   

76. I was also struck by the frequent coverage in IPP papers of the Claimant’s 
uncontroversial activities such as speeches at school prizegivings.  He told me, 
and I accept, that he hardly ever visits the newsrooms of his papers (which are 
several miles from his office in Dar es Salaam); but he has a press secretary 
who does, with press releases issued on his behalf.  I was solemnly assured 
that each of these was considered on its merits and only published if it was 
considered newsworthy. No one, however, told me of any occasion when the 
press secretary’s offerings were “spiked”.  

77. Turning to coverage of the Silverdale story, there was no dispute between 
counsel that the series of articles, mostly though not always written by Jackson 
Kimambo, gave a slanted and partisan account wholly supportive of Benjamin. 
The dispute is over why this was so. No one suggested that the Guardian or 
Nipashe has an editorial policy of supporting the violent expropriation of 
foreign investors generally. So with that possibility discarded there are, as it 
seems to me, only two logical alternatives. One, advanced by the Claimant’s 
witnesses, is that the editors accepted at face value copy filed by Mr Kimambo  
and other correspondents based in Moshi, whose integrity they had no reason 
to doubt; exercised their customary editorial independence; and printed those 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

stories which they considered newsworthy without fear or favour, affection or 
ill will. The other, advanced by the Defendant, is that the Guardian and 
Nipashe are mouthpieces for Mengi family interests, and that journalists and 
editors alike ensured that there was no coverage adverse to Benjamin because 
they knew that those were Mr Mengi’s wishes. 

78. Mr Kimambo is, I am told, alive and well and still regularly filing copy for 
IPP media companies. The Claimant’s failure to adduce any evidence from 
him is very striking. Mr Kimambo might, for example, have testified how it 
came about that he covered Mr Middleton’s arrest on 21 November 2005, but 
did not cover the magistrate’s dismissal of the charges a fortnight later. He did 
not do so. 

79. The witness with the most detailed involvement in the editing of the Silverdale 
copy was Mr Luhanga. His evidence was that there were two editorial 
meetings per working day until 2008 and three thereafter: in other words, 
several hundred meetings a year. 

80. The first article dealt with specifically in Mr Luhanga’s witness statement is 
the one which appeared in Nipashe on 22 November 2005. Mr Luhanga stated:  

“This article was submitted by Jackson Kimambo a PST 
correspondent in Moshi.  I handled the story at various 
stages as follows: 

a) I spoke to Mr Kimambo about the story in the 
morning before the post-mortem meeting and we 
agreed that he should attend the court proceedings 
and brief me on what had transpired. 

b) During the course of the day I spoke to Mr 
Kimambo several times although at this distance 
in time I cannot remember exactly how many 
times and he briefed me about the case. 

c) As the acting News Editor I presented the story 
idea at the editorial meetings where it was decided 
that the story should be carried. 

d) I received a copy of the article written by Mr 
Kimambo and asked the assistant News Editor to 
edit it which he did. 

e) After the article being edited I sent it to the 
Chief Sub Editor where the story was edited again 
and a headline was created. 

All the decisions relating to the story and in particular 
whether to carry it and if so how much prominence it 
should be given were made solely by the editors in the 
editorial meetings.  As such I can state that the story 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

was treated in the normal manner and the fact that the 
story also involved Reginald Mengi’s brother never 
came up and was not a consideration in the decision to 
carry the story. 

At no time before or after the story being published was 
I approached Mr Mengi [sic] or anyone acting on his 
behalf.”  

81. This wording, including the typing error, is faithfully reproduced for each of 
seven other articles which had appeared in Nipashe between November 2005 
and April 2007.  

82. Mr Luhanga gave his oral evidence through an interpreter, and I therefore 
make allowance for the fact that there may be some lack of precision in the 
translation of particular words or phrases; but the meaning was clear enough. 
He tried for some time in cross-examination to maintain the line that in 2012, 
when his witness statement was compiled, he had an actual recollection of 
each of his conversations with Mr Kimambo, and the course he took at the 
relevant editorial meeting, several years earlier. Plainly he did not. As the 
formulaic wording of the witness statement makes clear, he could only tell me 
what usually happened or was supposed to happen. 

83. Mr Price asked why the article about Mr Middleton’s arrest and appearance in 
court did not mention that the accused denied the charges. Mr Luhanga said 
that unfortunately the story did not mention it: it was supposed to be written, 
but it was not. “It was maybe the unprofessional way, this information”. Later 
Mr Price showed the witness that Mr Middleton’s release, ordered by the High 
Court, had been reported in the Daily News (a non-IPP paper) but not in 
Nipashe, Mr Luhanga said that unhappily Nipashe’s correspondent missed the 
story. He described it as “a lack of professionalism in how it is written, but it 
is human error”.  He gave the same explanation for the fact that a story 
reported in the East African under the headline “Terrified British farm 
investors flee from Moshi”, and telling its readers that the investors had fled 
after receiving persistent death threats, should not have been reported in 
Nipashe at all. Again, he said, “maybe my correspondent did not get it, missed 
[it] out”. He denied that his managing editor or managing director had 
instructed him not to report anything favourable or sympathetic to Mr 
Middleton.   

84. The mechanistic evidence of Mr Luhanga served to confirm my view that 
there is only one realistic explanation for the one-sided coverage of the 
Silverdale Farm dispute in the Guardian and Nipashe: namely that Mr Mengi 
has appointed a loyal team of editors who lay down the party line, with his 
approval, that nothing is to be published which criticises the Executive 
Chairman or his family.   

85. Mr Rampton submitted that Mr Mengi “is entitled to wash his hands……of 
what is in the Guardian because he does not run the editorial content and he 
has no power in the company. He could, I suppose, call an extraordinary 
general meeting and have the directors dismissed. Beyond that, he has no 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

power to interfere. He is not a director.” No doubt that is an accurate statement 
of the formal position in English or Tanzanian company law. But it is, I find, 
very far from the reality of the IPP Media Group. 

86. Taking the evidence in this trial as a whole, in particular the consistently 
partisan coverage of the Silverdale affair; the mendacious attempts by Mr 
Luhanga to distance himself from it; the fact that Mr Mengi, despite his 
denials on oath, plainly knew and approved of Mr Nguma’s acting for 
Benjamin in litigation against the Middletons; and Mr Mengi’s steadfast 
refusal to express any criticism of Benjamin or any sympathy for the 
Middletons, I am in left in no doubt that Mr Mengi encouraged the campaign 
in his newspapers to praise his brother and denigrate the Middletons; and did 
so by making senior editorial staff aware, through Mr Nguma or otherwise, of 
what line the journalists on the ground were expected to take. 

Coverage of the President 

87. The hollowness of the pretence that the editorial teams at Mr Mengi’s 
newspapers exercise robust independence at all times is illustrated by a 
memorandum of 16th October 2008 from Mr Kiondo Mshana, Managing 
Director of the Guardian, to Sakina Datoo, then IPP Print Media Group’s 
Editorial Director. Headed “Publication of stories on the President”, and 
copied to Mr Nguma in his capacity as a director of The Guardian Ltd, the 
memo read: 

“You will recall my having officially notified you 
recently that it is absolutely necessary for my advice to 
be sought before any of The Guardian Limited 
publications runs controversial or any otherwise 
sensitive stories on President Jakaya Kikwete. 

I told you that I must actually see the copy in question 
before it goes to print or, in case circumstances make 
that impossible, that I be contacted by telephone so that 
I can advice as appropriate. 

I take this opportunity to state that this remains the 
Company’s official stand and that all editors are obliged 
to observe it without fail.  Doing so has many 
advantages. 

Please, ensure no-one defaults on this.  Many thanks for 
your understanding and cooperation.” 

88. The next day Mr Mshana was slapped down by Mr Nguma, who wrote:  

“In my view, this is direct interference with editorial independence and I 
hope that you will not do this again in the future in respect of this or any 
other case”. 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

89. Mr Nguma was right: the memo was indeed direct interference with editorial 
independence. But, Mr Price asked, how did it come about that Mr Mshana 
was under the impression that a policy of not criticising the President in the 
Guardian without asking the managing director’s permission remained the 
Company’s “official stand” which all editors were “obliged to 
observe….without fail”? Mr Mshana was identified by Mr Kabendera, a 
young Tanzanian journalist who worked for the Guardian in 2009-10 and gave 
evidence for the Defendant, as having been present in court during part of the 
evidence before me. Nevertheless no evidence from Mr Mshana, written or 
oral, was produced, with the result that he could not be asked for his 
explanation.  

90. The obvious inference to be drawn from Mr Mshana’s memo is that it was a 
momentary glimpse of the truth. The memo is also consistent with evidence 
from Mr Kabendera that he and other reporters at the Guardian were told that 
they must never publish anything negative about President Kikwete. This 
supports the conclusion that they had also been told that they must never 
publish anything negative about Mr Mengi or his family.  

Justification 

91. I can now give my conclusions on justification in respect of each of the 
allegations complained of:  

Mr Mengi encouraged IPP’s media outlets to conduct a campaign of 
deliberately inaccurate, abusive and defamatory attacks on the British 
investors in Silverdale Farm (the Middletons);  

I find that this factual allegation is true, and thus justified at common law.  

……..which under Tanzanian law is also a crime. 

As to whether Mr Mengi was committing the offence of criminal libel under 
Tanzanian law, it is a nice question whether an Executive Chairman of a 
holding company (in this case IPP Ltd) who is not a “director” of the 
subsidiary company (in this case The Guardian Ltd) which publishes a 
newspaper is nevertheless to be regarded as an officer of the subsidiary. But 
since I find that Mr Mengi encouraged the defamatory campaign, that appears 
to me to be sufficient to have founded personal liability in Tanzanian criminal 
law, in the event – which was surely theoretical – that the authorities decided 
to prosecute him. 

This campaign of “journalistic terrorism” facilitated Benjamin’s corruption of 
local officials and intimidation of the Middletons and thus helped Benjamin to 
destroy their investment and grab their property; Mr Mengi was in that sense 
complicit in Benjamin’s corruption and intimidation; 

I find that the campaign in the Guardian and Nipashe facilitated Benjamin’s 
corruption of local officials and intimidation of the Middletons and thus 
helped Benjamin to destroy their investments and grab their property; and that 
Mr Mengi, since he either encouraged or knowingly permitted the campaign, 

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

was in that sense complicit in Benjamin’s corruption and intimidation. The 
allegation is thus substantially true, and justified at common law. The phrase 
“journalistic terrorism” is a comment, which Ms Hermitage was entitled to 
make as a fair description of the newspapers’ campaign: she did not say that 
Mr Mengi was a terrorist. 

Mr Mengi lied to the British High Commissioner by making promises which he 
had no intention of keeping, namely: (a) to have the defamatory media 
campaign stopped; (b) to speak to Benjamin and “address his behaviour”; 
and (c) to pay the Middleton’s costs of defending the claim brought against 
them by Benjamin. 

As I have found already, this set of allegations was not entirely true. As to (a), 
Mr Mengi lied when he promised to look into the media coverage, but he did 
not promise to have it stopped; (b) is not precisely correct, though very nearly 
so, in that Mr Mengi promised to speak to Benjamin and see what could be 
done to ease the situation; and as to (c), Mr Mengi promised to see what could 
be done to get Benjamin’s case against them withdrawn, but did not promise 
to pay the costs.  

92. To this extent, the defence of justification therefore fails at common law. But 
it succeeds under s 5 of the Defamation Act 1952. This provides that:  

“In an action for libel or slander in respect of words 
containing two or more distinct charges against the 
plaintiff, a defence of justification shall not fail by 
reason only that the truth of every charge is not proved 
if the words not proved to be true do not materially 
injure the plaintiff's reputation having regard to the truth 
of the remaining charges.” 

93. The allegations that Mr Mengi encouraged or knowingly permitted and 
approved of his newspapers’ defamatory campaign against the Middletons, 
and that by doing so he facilitated Benjamin’s campaign of corruption and 
intimidation and in that sense was complicit in it, are separate and distinct 
from, and far more serious than, the allegations of making false promises to 
the High Commissioner. I find that the allegations which Ms Hermitage has 
not proved do not materially injure Mr Mengi’s reputation having regard to the 
truth of the allegations which she did prove. (Nor do the references to criminal 
libel, even if I am wrong in my understanding of Tanzanian criminal law.) 

Qualified privilege: reply to attack  

94. In addition to justification, Mr Price relied on the defence of qualified 
privilege on two alternative bases: (a) reply to attack; and (b) common duty 
and interest. He did not rely on Reynolds privilege.  

95. The type of qualified privilege based on reply to attack is described in Gatley 
as follows:  

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

“A person whose character or conduct has been attacked 

is entitled to answer such attack, and any defamatory 
statements he may make about the person who attacked 
him will be privileged, provided they are published 
bona fide and are fairly relevant to the accusations 
made…… Mere retaliation, which cannot be described 
as an answer or explanation, is not protected, but the 
defendant is not required to be diffident in protecting 
himself and is allowed a considerable degree of latitude 
in this respect….. .” 

96. Lord Oaksey said in Turner v Metro-Goldwyn-Mayer Pictures Ltd [1950] 1 
All ER 449: 

“The law does not concern itself with niceties in such 
matters. If you are attacked by a prize fighter you are 
not bound to adhere to the Queensberry rules in your 
defence.” 

97. There is no requirement of necessity. In Watts v Times Newspapers Ltd [1997] 
QB 650 at 671C Hirst LJ said that the victim of the attack had:  

“a right to reply in order to rebut the accusations against 
him and to do so with a considerable degree of latitude, 
so long as he did not overstep the bounds and include 
entirely irrelevant and extraneous material.” 

98.  Eady J said in Hamilton v Clifford [2004] EWHC 1542 (QB):  

“The defendant would be entitled to protect his 
reputation by a proportionate response which was 
appropriate both in terms of subject matter and scale of 
publication. In order for a defendant to avail himself of 
this form of privilege, the response should not go into 
irrelevant matters or, in particular, cross over into an 
attack on the integrity of the claimant if it is not 
reasonably necessary for defending his own reputation.”   

99. Mr Price accepted that the reply to attack must be proportionate, relevant and 
appropriate for the privilege to apply. It is also common ground that no 
distinction should be drawn between Ms Hermitage and Mr Middleton for 
these purposes: the privilege is not confined to attacks on the defendant, but 
extends to action taken by him or her to defend family or friends.  

100. The first question is whether Mr Mengi can be held responsible for the attack 
to which Ms Hermitage was responding. For the reasons I have given in 
relation to justification he can. Mr Kimambo was the instrument of both 
Mengi brothers in leading the attack. As the great Irish judge Palles CB said in 
Dwyer v Esmonde (1877) Ir R. 11 C.L. 542,  

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

“A person libelling another in the public Press cannot 
by sheltering himself under anonymity, or under the 
name of another, abridge the right of his adversary to 
defend himself”. 

101. The next issue is whether the delay between the attacks and the reply removed 
the privilege. Again, this is a question of fact. The reason for the delay was 
that (a) Ms Hermitage did not dare to make public criticism of Mr Mengi 
while she and her husband were still in Tanzania; (b) they were in transit 
during 2008, and Mr Middleton then suffered a breakdown in his health. Only 
when they were safely back in the UK and his health had improved did she 
begin her campaign. On the facts Ms Hermitage’s blog and emails, despite the 
passage of time, were plainly a reply to the original attack. If, which I doubt, 
the email to Bishop Hanson and his colleagues dated 24 January 2010 has to 
be considered separately, it was triggered by the broadcasts of a fortnight 
earlier. 

102. Mr Rampton further argued that the fact that Ms Hermitage replied more than 
once to the attack deprives her of privilege. He was unable to find a case in 
this jurisdiction which has so held as a matter of law, but he cited a first-
instance decision from Western Australia, Heytesbury Holdings Pty Ltd v City 
of Subiaco and Costa [1998] WASC 183.  The defendant council, under attack 
from the claimants, had responded in newspaper articles of 13 and 15 March 
1996. They then issued a news release to similar effect on 20 March 2006. 
Steytler J held (at p 83): 

 “In those circumstances it seems to me not to be open 
to the defendants to contend that the purpose of the 
news release on 20 March 1996 was that of vindicating 
their character or actions. Their position had by then 
been set out in the preceding newspaper reports…..The 
news release was merely a further shot in the battle, 
which shot had been provoked, to some extent at least, 
by the 13 March article. It did nothing new in order to 
vindicate the character or actions of the City or Mr 
Costa.”  

103. If Steytler J was intending to lay down a rule of law that the person replying to 
the attack only has one “shot” in response to each salvo from the attacker, I 
respectfully disagree. In my view it is a question of fact whether the 
defamatory statement complained of is a reply to an attack; and, if it is, 
whether it is reasonable, proportionate and relevant. Ms Hermitage did indeed 
publish a number of entries on her website over a period of about 18 months (I 
accept Mr Rampton’s submission that the articles published before December 
2009 can be taken into account for this purpose even though they are statute-
barred); and in addition she sent one email to Mr Ba, and one to every Bishop 
of the Lutheran Church. They were a reasonable, proportionate and relevant 
response to the campaign waged against Mr Middleton in IPP publications  
over a period of several months. Indeed, the reply was in my view measured, 
even restrained, when compared with the attack.  

 



Judgment Approved by the court for handing down Mengi v Hermitage 
 

 

104. As I have already found in relation to justification, Ms Hermitage was not 
guilty of malice in publishing any of the articles or emails.  

105. The defence of qualified privilege therefore succeeds on the grounds of reply 
to attack. It is unnecessary to consider whether it would also have succeeded 
on the grounds of a reciprocal interest and duty between Ms Hermitage and 
her readers.   

106. Mr Mengi is evidently highly sensitive to criticism, perhaps because he is not 
used to it.  But this case recalls to mind the old French nursery rhyme: 

Cet animal est tres méchant; 

Quand on l’attaque, il se défend. 

Conclusion  

107. I find for the Defendant on both justification and qualified privilege. Mr 
Mengi’s claim is dismissed.  


