
Neutral Citation Number: [2011] EWCA Civ 1534
Case No: A2/2010/1004 + (A), (B), (E) & (Z)

IN THE COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION)
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE
QUEEN’S BENCH DIVISION
(THE HONOURABLE MR JUSTICE EADY)
HQ07X01481

Royal Courts of Justice
Strand, London, WC2A 2LL

Date: 15 December 2011 

Before :

THE  CHANCELLOR OF THE HIGH COURT
LORD JUSTICE LAWS

and
LADY  JUSTICE RAFFERTY

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Between :

Vladimir Terluk Appellant
- and -

Boris Berezovsky Respondent

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Mr Simon Davenport QC and Mr Aidan Casey (instructed by McGrigors Solicitors LLP) 
for the Appellant

Mr Desmond Browne QC and Mr Matthew Nicklin (instructed by Carter Ruck Solicitors) 
for the Respondent

Hearing dates : 1-3 November 2011
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Judgment
LAWS LJ: 

INTRODUCTION



1.This is a defendant’s appeal in a libel action in which on 10 March 2010, after a trial without a 
jury, Eady J gave judgment for the claimant Mr Boris Berezovsky (respondent in the 
appeal) in the sum of £150,000 ([2010] EWHC 476 (QB)).  The appellant, Mr Vladimir 
Terluk, was the second defendant.  The first defendant was the State-owned Russian 
Television and Radio Broadcasting Company (“RTR”).  RTR did not appear at the trial 
and took no part in the appeal.  For clarity I shall refer to the appellant and the respondent 
as the defendant and the claimant respectively.

2.The case concerns the broadcast in the United Kingdom on 1 April 2007 of a Russian-language 
television programme called Vesti Nedeli (which may be translated “Newsweek”).  It was 
broadcast by RTR on a satellite channel, RTR Planeta, which is available without 
subscription throughout the United Kingdom. The judge found (judgment, paragraph 2) 
that the British audience was likely numbered in thousands.  The programme’s theme was 
the murder of Mr Alexander Litvinenko, which took place in London in November 2006.  
A significant part of the programme consisted in an interview with a man going by the 
name of Pyotr, who spoke the words complained of as defamatory.  The interview was 
said to have taken place in London on 28 March 2007.  In it, Pyotr’s identity was 
disguised.  It was the claimant’s case, and the judge found (judgment paragraph 59, to 
which I will return), that Pyotr was the defendant, despite the latter’s persistent denials.  

3.The appeal’s procedural history is convoluted, and there are a number of discrete issues before 
the court which I will explain in due course.  I will deal with two of them before the others: 
each is within a relatively narrow compass, and success on either for the defendant would 
lead to the appeal being allowed with no question of a retrial.  They are (1) whether the 
words complained of are capable of bearing any meaning defamatory of the claimant, and 
(2) whether in law the defendant bears any responsibility for the publication sued on.  As I 
shall show these are raised as Grounds of Appeal B and E respectively.  Another issue 
which has figured large in the appeal is whether the defendant should be permitted to rely 
on fresh evidence in this court (Ground G).  In particular he seeks to adduce two witness 
statements from Mr Andrei Lugovoy, who is wanted in this country for the murder of Mr 
Litvinenko.  This evidence is not relevant to either of the issues I have mentioned, but is 
said to be critical to the defence of justification, which the defendant says was wrongly 
rejected by the judge.   

4.It will make for clarity if I first give a short account of the case’s factual background, and 
introduce the alleged libel.

BACKGROUND

The Claimant

5.The claimant has lived in this country since 2001.  He was described by one of the witnesses 



before Eady J, Mr Alex Goldfarb, as a leader of the Russian émigré community and the 
principal opponent of Mr Vladimir Putin abroad.  In March 2003 the Russian prosecutor 
applied for his extradition on charges of stealing a large number of motor cars.  The 
claimant has always contended that the charges were trumped up and politically motivated.  
He was granted asylum by the Secretary of State on 10 September 2003 on the footing that 
he had a well-founded fear of political persecution in Russia.  The extradition proceedings 
brought against him here were discharged.  Further details of the claimant’s earlier career 
as scientist, businessman and politician, and of his difficulties with the Russian authorities, 
are given by the judge at paragraphs 16 – 26 of the judgment.

The Defendant

6.The defendant hales originally from Kazakhstan.  He arrived in this country on 15 February 
1999 and has lived here ever since.  His English is very poor, a fact which was relevant to 
the judge’s assessment of the credibility of some aspects of his case.  In a note (“the Rose 
Note”) of two discussions in September and November 2003 between Detective Sergeant 
Simon Rose (as he then was) of the Special Branch and the defendant, the latter is 
recorded as having described himself as a former Russian Intelligence Officer.  While he 
has been resident here he has made repeated, unsuccessful, applications for political 
asylum.  As will become apparent the Rose Note is a piece of evidence of no little 
importance in connection with the defendant’s justification defence.        

Mr Alexander Litvinenko

7.Mr Litvinenko had been an officer in the KGB.  Later he worked for its successor, known from 
1995 as the Federal Security Service (“FSB”).  He was one of the officers required to 
investigate an attempt on the claimant’s life on 7 June 1994, when the latter’s car was 
blown up and his driver decapitated.  That was how they met.  Thereafter, on the 
claimant’s account, he and Mr Litvinenko offered each other material support through a 
series of dangerous, not to say potentially lethal, political exigencies.  Mr Litvinenko 
arrived in London with his wife and son on 1 November 2000.  He was granted political 
asylum in May 2001.  The claimant’s description of the relationship between Mr 
Litvinenko and himself is described by the judge at paragraphs 27 – 37 (see also 
paragraphs 38 – 43, under the heading The “apartment bombings” and the “Ryazan 
incident”).

8.At paragraph 48 the judge said this:

“[O]n 7 October 2006, the Russian journalist Anna Politkovskaya 
was murdered. She had been the Chechen correspondent of the 
Novaya Gazeta and was known as a critic of the Chechen war and 
of Mr Putin’s presidency. Reports appeared shortly afterwards to 
the effect that President Putin had made comments about the 
murder during a trip to Germany on 10 October. He apparently 



suggested that it might have been ordered by those living abroad 
and hiding from Russian justice – the motive being to create anti-
Russian feelings around the world. Some took this to be a 
reference to Mr Berezovsky. Without mincing his words, Mr 
Litvinenko shortly thereafter accused Mr Putin of ordering her 
murder. This took place at a Politkovskaya commemoration at the 
Frontline Club in London. Whatever else may be said about him, 
that no doubt took considerable courage. He first fell ill on 1 
November and died a horrible death on 23 November. Afterwards, 
it was established that he had ingested polonium-210, which is a 
rare radioactive isotope. It destroyed his bone marrow, other 
organs and his immune system. Mr Berezovsky had visited him 
several times in hospital before his death. The funeral took place on 
7 December 2006 at Highgate Cemetery.” 

9.As is well known, Mr Andrei Lugovoy is wanted by the Crown Prosecution Service in this 
country for the murder of Mr Litvinenko, but the Russian authorities have declined to co-
operate, on grounds that his extradition would be repugnant to the Russian Constitution; 
and indeed Article 61(1) of the Constitution prohibits the extradition to another State of 
any citizen of the Russian Federation. Shortly after Mr Litvinenko’s death, reports began 
to emerge from Russia to the effect that the claimant was to blame for the murder and that 
his motive was to embarrass Mr Putin.  The claimant agreed to be questioned by the 
Russian authorities in the presence of British police officers.  The interview was held on 
30 March 2007.  That was two days before the broadcast complained of in these 
proceedings and two days after the defendant had been interviewed by Mr Medvedev.     

THE ALLEGED LIBEL

10.The programme broadcast on 1 April 2007 did not consist only in the defendant’s interview.  
There was some commentary by a presenter, Mr Kondrashov, and also observations by 
Mr Medvedev, who interviewed the defendant.  Any liability of the defendant was (as the 
judge observed at paragraph 173) limited to what he himself had said.  At paragraph 52, 
however, the judge set out the whole text of the broadcast save for passages dealing with 
other matters altogether.  The quotations which follow are limited to the defendant’s 
broadcast words, together with some linking passages from Mr Kondrashov or Mr 
Medvedev.  (I will refer compendiously to their observations by the word “Comment”.)          

11.After references to the claimant’s interview of 30 March 2007, Mr Kondrashov explains that 
Pyotr described a meeting with Mr Litvinenko (referred to as “Sasha”) and a Mr Chekulin, 
a friend of the claimant, in 2003 during the course of the then extant extradition 
proceedings against the claimant.  Here is what follows.

“[Pyotr] And this Sasha said to me, straight off, ‘We recognise you. You're a 
KGB colonel. And I recognise you for sure: you were following me two days ago 



at Heathrow.’ And Boris Berezovsky told me – Litvinenko that is – that he’d seen 
me at the Prosecutor General’s Office in Russia and you’d been assigned to make 
an attempt on Berezovsky’s life.

[Comment] Pyotr says he tried to explain that no way was he an agent and he was 
trying to get political asylum himself. Litvinenko replied that it didn’t matter. 
‘Confess that you have to poison Berezovsky with a toxin hidden in a fountain pen 
and we’ll pay you two million pounds.’
You had to confess to murder?
[Pyotr] Yes, yes, to Berezovsky’s murder, and they presented it as if I’d decided 
not to do this and met up with them and told them all about it. 
[Comment] Litvinenko immediately explained that this would be a strong 
argument for the British court. If they’re even trying to kill Berezovsky here, that 
means he’s going to be persecuted for his political convictions and there's no way 
he should be sent back to Russia.
[Pyotr] They needed my confession to help Boris Berezovsky when his case came 
to court; to help his lawyers make a sensational announcement, you know, and put 
Boris Berezovsky in a stronger position so they would not extradite him – that’s 
what they were basically trying to achieve.
[Comment] But Pyotr refused. Litvinenko proposed another meeting and 
increased the payment to 5 million. In all, there were more like ten meetings and the 
pay eventually went up to 40 million. Pyotr recalled one of the final meetings, in 
particular. They were sitting in a sushi bar, by coincidence, drinking coffee.
[Pyotr] Litvinenko went to get coffee and we were sitting with Dubov. That 
evening they made up their minds to take action and obviously slipped something 
into my coffee.
[Comment] ‘My head started to spin’, Pyotr says, ‘I couldn’t concentrate.’ 
Litvinenko invited him to meet his lawyer, supposedly for a consultation. The 
lawyer asked him to explain in detail what Litvinenko was basically proposing. 
Evidently, they then recorded Pyotr’s story on tape.
[Comment] And at the end of August 2003, articles appeared in the British press 
with the headline, ‘Attempt on Berezovsky’s life’. The extradition trial was 
brought to a halt and the oligarch was given political asylum in early September. 
Soon after, Litvinenko phoned Pyotr and said, ‘you've got problems, come to my 
office.’
[Pyotr] At our meeting in the office, Berezovsky’s lawyer told me, ‘young man, 
70% of Boris Berezovsky’s success in obtaining political asylum is down to the 
information you gave to Alexander Litvinenko.’ Then I realised that by somehow 
putting together all sorts of tapes they could send something somewhere and get 
someone wanting to look into it.
[Comment] During that meeting, they again proposed to him: tell people you’re 
an FSB agent and you’re planning to kill Litvinenko and Dubov. Pyotr refused 
and said basically, I don’t want to have any more meetings with you.
[Pyotr] Then Alexander Litvinenko went crazy. He grabbed the edge of the oak 
table and in front of everyone literally banged his head on the table several times, 
shouting: ‘Don’t you understand that if we don’t get this confession, they’ll 
extradite Dubov to Russia and all of us will follow? Alexander Litvinenko 



rang Berezovsky and started to discuss the situation that had developed and I 
heard Berezovsky tell him, ‘Agree to all his conditions’.

[Comment] But he didn’t offer any conditions, he just went home. Then they 
started making threatening phone calls and watching his flat.” 

DEFAMATORY MEANING – THE JUDGE’S VIEW

12.The claimant pleaded three possible defamatory meanings.  Eady J set them out at paragraph 
53:

“i) the Claimant was a knowing party to a criminal conspiracy to 
avoid his extradition and obtain political asylum in Britain by 
procuring a false confession from the so-called Pyotr (first by 
offering him massive bribes and then, when he refused to comply, 
by drugging him) that there was an FSB plot to poison the 
Claimant and hence he would be in mortal danger if returned to 
Russia; and

ii) the Claimant had been a party to the murder by poisoning of 
Alexander Litvinenko because the latter had been a witness to the 
said conspiracy and the procurement of the false confession from 
Pyotr; alternatively by his conduct the Claimant had given strong 
cause to suspect that he had been guilty of doing so; and

iii) the Claimant had been a party to threats which made Pyotr fear 
for his life.”

13.The judge held that the first of these defamatory meanings was made out, but not the second or 
third.  This is what he said:

“61.  Mr Terluk seems to me to be accusing Mr Berezovsky, albeit 
indirectly through others, of having offered him massive payments 
to tell a false story to help him gain refugee status. He also makes 
the allegation of drugging. But he does not himself make the 
suggestion that Mr Berezovsky was behind the murder...

 62.  In those circumstances, Mr Terluk can be fixed with 
responsibility for the first of the defamatory meanings listed above 
– but not the second. 

63.  It is also Medvedev, rather than Mr Terluk, who says that ‘… 
they started making threatening phone calls and watching his flat’. 
It is quite possible that the story originates from Mr Terluk, but it is 
equally possible that it did not. This means that I have to exempt 



him from liability for the third of the pleaded meanings also. Only 
the First Defendant can be shown to be responsible for that.”

14.The defendant had sought to justify the meaning attributed by the judge to what had been said 
by Pyotr.  This defence was rejected at paragraph 166 of his judgment after a detailed and 
painstaking analysis of the facts.  (He also stated at paragraph 138: “I can say 
unequivocally that there is no evidence before me that Mr Berezovsky had any part in the 
murder of Mr Litvinenko”.)  He awarded (paragraph 177) damages in the sum of 
£150,000 to the claimant as against both defendants.  (In the course of argument on the 
defendant’s appeal as to damages, which I will address later, there was some discussion of 
this single figure as an apt outcome of the distinct claims against each defendant.)  

PROCEDURAL HISTORY

15.I will limit this account of the procedural history of the case to what is necessary to explain how 
the various points sought to be taken in this court arise.  I will therefore omit any 
description of the comings and goings of the first defendant RTR.  It is enough to say that 
on 4 December 2008 judgment had been entered against both defendants in default for 
damages to be assessed.  The judgment was set aside by Eady J in July 2009, but only in 
respect of the second defendant, now the appellant.  Accordingly at the trial (which took 
place over eight working days in February 2010), as against RTR the judge was concerned 
with damages only.

16.The defendant has raised seven grounds of appeal altogether, tabulated A – G.  Ground A 
concerned the judge’s refusal to adjourn the trial and the circumstances in which the case 
came to be heard without a jury.  On 25 November 2010 Mummery and Sedley LJJ 
granted permission to appeal against the refusal to adjourn but dismissed that appeal, and 
refused permission to appeal against the decision to sit without a jury.  Accordingly I need 
say no more about Ground A.  The balance of the permission application then went before 
Sedley LJ on the papers.  On 13 December 2010 he refused permission to appeal on 
Grounds B, C and D.  These were as follows: B – the judge’s finding that the words 
complained of were defamatory: the defendant’s case is that nothing said by him in the 
broadcast interview was capable of defaming the claimant; C – the judge’s conclusion as to 
what the defendant had to prove in order to establish his justification defence; and D – the 
judge’s failure (as it is claimed to be) to consider whether the interview was conducted on 
a privileged occasion, and to find that it was.  On the same day Sedley LJ also considered 
Grounds E, F and G.  Ground E was the second of the two grounds which at paragraph 3 
I indicated I would deal with first: that the judge was wrong to hold that in law the 
defendant bears any responsibility for the publication sued on.  The basis of this ground is 
that while there is now no contest but that Pyotr was the defendant, he nevertheless did not 
apprehend (to the extent the law requires to fix him with liability) that the interview would 
or might be broadcast in the United Kingdom.  The judge did not address this issue.  
Ground F was as to the quantum of damages awarded.  Ground G was that there existed 
fresh evidence which ought to be received in this court.  Sedley LJ adjourned Ground E 



for the claimant to show cause in writing why permission should not be granted.  He 
granted permission on Ground F.  He indicated that he would give further directions on 
Ground G when it was finally formulated.  On 4 March 2011 the defendant issued an 
application to amend Ground G so as to introduce the witness statement of Mr Lugovoy of 
the same date.

17.On 23 March 2011 the case went before Mummery LJ in court, though the claimant was not 
represented.  He granted permission on Ground E, and adjourned the application for 
further evidence (Ground G) together with renewed Grounds B, C and D to be heard on 
notice with appeal to follow if permission granted.  All those issues were accordingly 
argued before us, together with Grounds E and F for which the defendant has permission.

18.I turn to the two issues which at paragraph 3 I indicated I would address first.

GROUND B – DEFAMATORY MEANING

19.At paragraph 61 of his judgment, which I have set out, the judge found that words spoken by 
the defendant in the interview bore the first of the defamatory meanings which he had 
listed at paragraph 53.  As I have indicated the judge recognised at paragraph 173 that any 
liability of the defendant was limited to what he himself had said in the interview (see also 
paragraphs 54 and 60).  Mr Davenport QC for the defendant submits that the words 
spoken by the defendant imputed nothing to the claimant; only Mr Litvinenko and Mr 
Dubov were implicated in the bogus plot.  Mr Browne QC for the claimant relies of course 
on the last words the defendant spoke in the broadcast, “I heard Berezovsky tell 
[Litvinenko – on the telephone], ‘Agree to all his conditions’”.  Mr Davenport’s riposte 
was that this reference ties in with nothing and lacks sufficient detail to constitute a libel.  
He also submits that the judge failed to give proper reasons for his finding of defamatory 
meaning, and that is itself enough to found a good appeal.

20.In my judgment, with respect to Mr Davenport’s argument, the judge’s conclusion at paragraph 
61 was obviously right and any elaboration of detailed reasons would have been entirely 
otiose.  Earlier in the interview “Pyotr” had told the plainest tale of a bogus conspiracy to 
murder the claimant in which Mr Litvinenko (together with Mr Dubov) had attempted to 
inveigle him.  The natural and ordinary meaning of the closing words, in their context, was 
that the claimant was involved – or was involving himself – as well: he was urging the 
others to see that the defendant was on board: “Agree to all his conditions”.

21.I would refuse permission to appeal on Ground B.

GROUND E – REPUBLICATION

22.The words complained of were, first published when the defendant, as Pyotr, uttered them to 



Mr Medvedev during the interview on 28 March 2007.  The broadcast on 1 April was 
thus a republication, and one in which the defendant so far as is known played no further 
part.  By Ground E Mr Davenport contends that the evidence did not prove, and the judge 
did not find, such facts as in those circumstances were required to fix the defendant with 
liability for the republication.

23.This issue has prompted much exchange of learning between counsel.  There has been a lively 
debate upon the question what test the law imposes to establish the liability of an original 
publisher for another’s republication of what he has said or written.  I may however deal 
with the point shortly, for the good reason that in my judgment the test is met in this case 
whether Mr Browne or Mr Davenport has the better of the argument.

24.The defendant’s case on the facts on this issue is not made any easier (to say the least) by his 
perjured evidence at trial that he was not Pyotr.  He was in no position to dispute the 
evidence led by the claimant as to the circumstances of the interview.  Moreover, as the 
judge said (paragraph 55), there were many examples of incidents described by Pyotr 
which mirrored events which had happened to the defendant.  Thus the defendant accepted 
(paragraph 57) that on or about 28 March 2007 – the day when “Pyotr” was interviewed – 
he indeed attended at the Russian Embassy in London. There is nothing to contradict the 
description I gave in paragraph 2 of the programme Vesti Nedeli – broadcast by RTR on a 
satellite channel available without subscription throughout the United Kingdom with a 
British audience in the thousands; nor the fact that Mr Medvedev is well known as an 
interviewer.  There was evidence before the judge that the defendant’s interview was pre-
arranged by Mr Medvedev and his crew.  

25.At paragraph 57 the judge said this:

“[The defendant] claims, however, that he thought he was being 
interviewed by someone from the Russian prosecuting authorities 
rather than by a television interviewer. He denies also having 
spotted any television camera or recording equipment. That is 
implausible, not least because of the special lighting arrangements 
that were made. I received expert evidence from Mr Anderson to 
the effect that a camera and operator would have been located about 
six feet behind him and that an obvious microphone would have 
been placed to his left. There would also have been a powerful 
light to his left pointing at Mr Medvedev (in fact reflected off his 
shaven head) and on to the net curtains behind him. This left the 
back of Pyotr’s head in relative shadow.”

Little wonder that the judge concluded at paragraph 59 that he had “no doubt that ‘Pyotr’ 
was indeed Mr Terluk and that he must have known that he was being filmed and 
recorded”.    



26.Given that inevitable conclusion, and the surrounding facts, it is to my mind inescapable that 
the defendant appreciated that his interview was to be broadcast in the United Kingdom.

27.Mr Davenport submits that a party is only liable in defamation for a republication of words 
uttered by him if he intended or authorised the republication.  Mr Browne submits it is 
enough if the party ought reasonably to have foreseen the republication.  The debate 
between them was informed by a distinction between two situations in which the legal 
consequences of a republication may fall to be considered.  The first is where, as here, the 
claimant sues on the republication: that is to say, his cause of action consists in it.  The 
second is where he sues on the original publication only, and relies on the republication as 
swelling the damages.  It is well established that in the latter case the defendant (who ex 
hypothesi is liable for the original publication) will be responsible for additional damage 
occasioned by the republication if he should reasonably have foreseen that it would take 
place: see for example McManus v Beckham [2002] 1 WLR 2982.  Mr Browne relies in 
particular on Broxton v McLelland [1995] EMLR 485, Richardson v Schwarzenegger 
[2004] EWHC QB 2422 (another decision of Eady J) and Mahfouz v Brisard [2005] 
EWHC QB 2304 to show that in the former case the test is the same: reasonable 
foreseeability is enough to found liability.  Mr Davenport says that the learning betrays 
some uncertainty on the question, and that so much is demonstrated by the leading 
textbooks; he refers to the current editions of Duncan and Neill on Defamation at 
paragraphs 8.15 – 8.17 and of Gatley on Libel and Slander paragraph 6.36.  He submits 
that “principle and consistency favour [the] higher test... where the claimant seeks to make 
the original publisher liable as a joint tortfeasor for the separate tort generated by the 
republication” (supplemental skeleton argument paragraph 106).

28.As I have indicated, the defendant is in my judgment liable on the facts for the republication 
(subject to any available defences) whatever the test.  By giving the interview in the sure 
apprehension that it was to be broadcast in the United Kingdom he intended or authorised 
that event.  If my Lord and my Lady agree with that conclusion, it becomes unnecessary to 
resolve the legal issue as to which test is correct.  Nor do I think it appropriate to do so, 
since it seems to me with respect that these may be deeper waters than counsel have 
acknowledged.  If Mr Browne is right, the tort of defamation would be located (at least in 
the republication case) closer to the territory of claims in negligence, where reasonable 
foreseeability of harm is a prime constituent of the duty of care.  That might be apt for the 
protection of reputation seen as akin to a right of property.  But I incline to think that the 
modern law in this area should more visibly occupy the legal territory of privacy and free 
expression, and the tensions between them; and to that end the tort of defamation should 
excoriate not carelessness, but knowing or deliberate action.  

29.That being so, this debate, if it had to be conducted, might be quite extensive.  But as I have 
said, on my view of the case the defendant meets whichever test is right.  I would dismiss 
the appeal on Ground E.      



GROUND G – FRESH EVIDENCE        

30.The question whether the defendant should be allowed to rely on the statements of Mr 
Lugovoy as fresh evidence occupied a substantial part of the hearing, and I will consider 
Ground G next.

The Law

31.It is convenient first to consider the law relating to the deployment of fresh evidence in civil 
appeals.  The locus classicus is Ladd v Marshall [1954] 1 WLR 1489, 1491 where three 
criteria were articulated by Denning LJ as he then was: (1) the evidence could not with 
reasonable diligence have been obtained for use at the trial; (2) the evidence must be such 
that, if given, it would probably have had an important influence on the result of the case 
(though it need not be decisive); and (3) the evidence is apparently credible though it need 
not be incontrovertible.  

32.The admission of fresh evidence in this court is now addressed in the Civil Procedure Rules.  
CPR 52.11(2) provides in part:

“Unless it orders otherwise, the appeal court will not receive... (b) 
evidence which was not before the lower court.”

The impact of the CPR on the established approach set out in Ladd v Marshall has been 
considered in a number of cases.  It is clear that the discretion expressed in CPR 52.11(2)
(b) has to be exercised in light of the overriding objective of doing justice (see for example 
Hertfordshire Investments Ltd v Bubb [2000] 1 WLR 2318 per Hale LJ as she then was at 
paragraph 35, Sharab v Al-Sud [2009] EWCA Civ 353 per Richards LJ at paragraph 52).  
The Ladd v Marshall criteria remain important (“powerful persuasive authority”) but do 
not place the court in a straitjacket (Hamilton v Al-Fayed (No 4) [2001] EMLR 15 per 
Lord Phillips MR as he then was at paragraph 11).  The learning shows, in my judgment, 
that the Ladd v Marshall criteria are no longer primary rules, effectively constitutive of the 
court’s power to admit fresh evidence; the primary rule is given by the discretion 
expressed in CPR 52.11(2)(b) coupled with the duty to exercise it in accordance with the 
overriding objective.  However the old criteria effectively occupy the whole field of 
relevant considerations to which the court must have regard in deciding whether in any 
given case the discretion should be exercised to admit the proffered evidence.  It seems to 
me with respect that so much was indicated by my Lord the Chancellor (then Vice-
Chancellor) in Banks v Cox (17 July 2000, paragraphs 40 – 41):    

“In my view, the principles reflected in the rules in Ladd v 
Marshall remain relevant to any application for permission to rely 
on further evidence, not as rules, but as matters which must 
necessarily be considered in an exercise of the discretion whether 
or not to permit an appellant to rely on evidence not before the 



Court below.”

33.Adopting that approach I turn to the merits of Ground G.

Mr Andrei Lugovoy

34.The principal item of fresh evidence sought to be adduced is Mr Lugovoy’s witness statement 
of 4 March 2011.  He has also made a second statement dated 26 October 2011; in it he 
seeks to answer many of the points made about his prospective evidence in the first 
statement of Claire Gill of the claimant’s solicitors made on 5 October 2011.  There are 
some further items of fresh evidence to which I will turn below, but they are much less 
substantial. 

35.As I have indicated Mr Davenport seeks to rely on Mr Lugovoy’s prospective evidence only in 
relation to the defence of justification which the judge rejected.  His first statement runs to 
no fewer than 166 paragraphs, but its essence (so far as it asserts facts said to assist the 
justification defence) may be summarised quite shortly.  Mr Lugovoy states that Mr 
Patarkatsishvili (a Georgian associate of the claimant: he is now dead) more than once told 
him that the claimant’s asylum claim was a fraud invented by Mr Litvinenko and Mr 
Goldfarb, and that “they [had] found an idiot who had nothing to do in London and that 
they paid him money to say that he had been recruited by FBS [sic: FSB is meant – 
successors to the KGB] to kill Mr Berezovsky” (paragraph 68).  Also (paragraph 150) 
“Mr Litvinenko told me that he came up with the 2003 assassination plot relied on by Mr 
Berezovsky to obtain asylum in the UK”.  Moreover, from conversations Mr Lugovoy 
had with Mr Patarkatsishvili and/or Mr Litvinenko (the attribution is not entirely clear) it 
would in Mr Lugovoy’s opinion (paragraph 145) “inevitably leak back to Mr Berezovsky 
that Mr Litvinenko was actively looking to blackmail him” over the bogus assassination 
plot, which “went to the very foundation of Mr Berezovsky’s asylum claim” (paragraph 
146).  Mr Litvinenko would have to be bought off, or “another way” found to eliminate 
the difficulty (ibid.).  Mr Litvinenko’s death “definitely appears to have been a murder...  I 
am not responsible... nor do I know who did commit the murder” (paragraph 151).

36.Mr Lugovoy’s statement plainly implicates the claimant in the killing, on the footing that Mr 
Litvinenko was threatening or would threaten to expose the sham conspiracy on the 
strength of which the claimant’s grant of asylum had been falsely procured.  But this was 
the very basis of the defendant’s justification case; hence Mr Davenport’s pressing reliance 
on what Mr Lugovoy has to say.  

37.It is plain on reading Mr Lugovoy’s statements that what he says about the supposed plot was 
on its face based entirely on hearsay accounts, or alleged accounts, from Mr Litvinenko 
and Mr Patarkatsishvili.  That is, perhaps, a less than promising overture for Mr 
Davenport’s submission that the third Ladd v Marshall criterion (that the evidence is 
apparently credible) is satisfied.  Though I will start with the perspective of the first 



criterion – whether the evidence could with reasonable diligence have been obtained for 
use at the trial – it will quickly be apparent that that question, and the issue of Mr 
Lugovoy’s credibility, run together.

38.Mr Lugovoy (see his statement of 4 March 2011, paragraphs 6 – 12) asserts that he was aware 
in March 2010 that the claimant had obtained judgment in libel proceedings in London, but 
learnt that the defendant had launched an appeal only in November 2010, because of an 
interview given by the claimant to Voice of America which had been quoted in a Russian 
newspaper article published on 25 November 2010.  It was brought to his attention by his 
personal assistant.  He realised that he had relevant evidence to give.  He made himself 
known to the defendants’ solicitors McGrigors.  He first spoke to them in January 2011.

39.On this part of the case Mr Davenport sought to make something of the fact that his client was 
a litigant in person at first instance (see his supplemental skeleton argument paragraphs 35 
– 39), though at the hearing he disavowed any suggestion that that circumstance justified 
an objectively distinct approach, and for my part I am clear that it does not.  In any event 
the defendant enjoyed a substantial degree of assistance at the trial from a McKenzie friend, 
Ms Margiani, to whom the judge gave a good deal of latitude to act as advocate.  Much 
more germane for the purposes of the first Ladd v Marshall criterion, however, is the part 
played in the proceedings by a number of Russian State prosecutors.  This unusual, not to 
say bizarre, aspect of the case is important because of the evidence of the Russian 
prosecutors’ links both with the defendant and with Mr Lugovoy.  Mr Browne relies on 
this as showing that if Mr Lugovoy’s witness statements are true his testimony would 
have been readily available, through the agency of the Russian prosecutors or 
(presumably) associates of theirs, to be given at the trial.

40.In the six months or so following Mr Litvinenko’s death Mr Lugovoy, on his own account, 
actively co-operated with the Russian prosecutors.  So much is clear from a number of 
items of evidence, including the following.  At a press conference on 31 May 2007 called 
in the context of the Crown Prosecution Service’s accusation that he murdered Mr 
Litvinenko, Mr Lugovoy stated that he “constrained himself within the limits... determined 
by cooperation with the Russian Federation Procurator [sic: Prosecutor is meant] General 
Office”; that he “cooperated willingly with our Procurator General Office, and answered 
all the questions”; and “I naturally gave the maximum information to the Russian law 
enforcement agencies”.  Also at the press conference Mr Lugovoy indicated that he had 
been in touch with English solicitors since January or February 2007.  In an interview 
published in Izvestia on 4 June 2007 he said that he had “agreed our position with the law 
enforcement agencies” and “worked actively with the Russian Office of the Prosecutor 
General”.  There is material to like effect in a radio interview broadcast on 20 July 2007.  
Moreover he had had contact with Inspector Otvodov of the Russian Prosecutors’ Office 
since at least December 2006, when he was interviewed by officers of the Metropolitan 
Police in the Inspector’s presence.  In December 2010, according to his statement, he 
contacted Inspector Otvodov to tell him that he had “information that may be of interest to 



the Court in London”.       

41.Given this degree of contact with the Russian prosecutors, in the very context of Mt 
Litvinenko’s killing, it is in my judgment inescapable that if the tale told in Mr Lugovoy’s 
new statements were true, he would have revealed it to the prosecutors at an early stage, in 
2006 or 2007 – and certainly once the defendant’s interview was broadcast on 1 April 
2007: the broadcast was available on the internet and the allegations repeated in the 
Russian press.  But as I shall show in dealing with that account’s credibility, Mr Lugovoy 
has in fact repeatedly told quite a different story.   

42.No less inescapably, if the Russian prosecutors had been informed of what is now Mr 
Lugovoy’s version of events, they would have armed the defendant with it for the trial.  
The degree of cooperation between the prosecutors and the defendant is one of the most 
extraordinary dimensions of the case.  At paragraph 151 the judge said this:

“Because their interests coincide, Mr Terluk has been assisted both 
before and during the trial by a team from the Russian prosecutor’s 
office.  Four to five people have accompanied him throughout the 
hearing.  One or two of the team have been sitting in the silk’s row 
and asked for the opportunity to cross-examine Mr Berezovsky.  I 
thought that a step too far.  But they were able to assist Mr Terluk 
by presenting him with lists of questions to ask the witnesses in 
cross-examination.  They also prepared applications for him to be 
allowed to introduce new evidence in the middle of the trial.”  

With respect to the judge this measured account hardly does justice to the welter of activity 
pursued by the prosecutors.  They were involved in the application in July 2009 to set 
aside the judgment obtained in default.  They assisted in the preparation of the defendant’s 
defence.  They sent documents directly to the judge with a request that he keep them to 
himself.  They applied to the judge to have the proceedings stayed pending the conclusion 
of the criminal proceedings in Russia.  Documents disclosed by the defendant included 
many supplied by the prosecutors’ office, which also supplied documents to the defendant.  
The extent of their participation in the trial itself is graphically demonstrated by substantial 
passages extracted from the transcript by Mr Browne’s junior showing the responses of 
judge, counsel, and Ms Margiani to their repeated interventions.

43.Against all this, the defendant thought fit to state at paragraph 11 of his second witness 
statement that “[t]he assistance provided to me by the PGO [Prosecutor General’s Office] 
in the High Court proceedings was very limited”.  I note also the light thrown on the 
defendant’s relationship with the prosecutors by an aspect of his conduct described by the 
judge at paragraphs 153 – 154:

“153.  Unhappily, Mr Terluk decided to hand over documents 
disclosed by Mr Berezovsky in these proceedings to the Russian 



prosecutors in breach of his obligation of confidentiality.  This 
despite being given clear information about this rule in letters dated 
28 August and 9 October 2009.  Mr Terluk made expressly clear 
his contempt for the English court when he said at the trial, ‘If you 
don’t want me to have them, do not send them to me but, if I have 
them, I will decide myself what to do with them’.  The disclosed 
documents have been used to further the criminal proceedings in 
Russia and also to launch civil proceedings there at the suit of Mr 
Terluk (presumably funded by the Russian government).

154.  The civil claim was launched against Mr Berezovsky, Mr 
Dubov and Mr Goldfarb...”  

44.In summary, I have no doubt but that if Mr Lugovoy’s present account were genuine, the 
Russian prosecutors would have been armed with it before the trial, and so would the 
defendant.  It would have been thrust before the judge as important evidence for the 
defence.     

45.As I have indicated, it is plain that in the exigencies of this case the first and third Ladd v 
Marshall criteria run together.  The fact that Mr Lugovoy’s present account was not 
forthcoming until March 2011 very strongly suggests in the circumstances that it is at best 
extremely suspect.  Mr Davenport relies in particular on the third statement of the 
defendant’s solicitor, Mr Botiuk, and the statement of Mr Yalovitsky of the PGO as 
tending to show that Mr Lugovoy’s new account was not reasonably available at an earlier 
date.  This material contains a description of events in December 2010 when Mr Botiuk’s 
office was contacted by the PGO and introduced to Mr Lugovoy whom the solicitor met in 
Moscow in January 2011.  (Mr Botiuk’s fourth statement, which is principally advanced 
to support Mr Lugovoy’s credibility and assault that of the claimant.)  None of this, 
however, begins to refute the conclusion that if true Mr Lugovoy’s present account would 
have been produced much earlier.  Moreover there is, as regards Mr Lugovoy’s credibility, 
a good deal more to say; and I turn now to the third Ladd v Marshall criterion distinctly.

46.Mr Lugovoy gave a witness statement at the British Embassy in Moscow on 23 November 
2006 – the day of Mr Litvinenko’s death.  But he said nothing then about the murder 
having been committed in order to silence threats to expose a bogus assassination plot 
which had been deployed to procure the claimant’s grant of asylum.  Nor did he do so 
when he was interviewed in December 2006, as I have said, in the presence of Inspector 
Otvodov.  On the contrary he has repeatedly asserted that the cause or most likely cause of 
Mr Litvinenko’s death was the careless handling of polonium.  He was party to such a 
suggestion in a NTV programme broadcast on 2 March 2007, in the Izvestia interview of 
4 June 2007, and in a Sunday Times interview of 25 November 2007 (in which he 
suggested that polonium had been planted on him).  On 8 September 2011 – thus after his 
statement of 4 March 2011 – in an interview with a BBC correspondent, Mr Lugovoy said 
that “[w]e can presume that [Mr Litvinenko] was handling polonium without enough care 



and died as a result”.  And on 13 October 2011 at the inquest into Mr Litvinenko’s death 
his counsel submitted, no doubt on instructions, that death by misadventure was a verdict 
which the inquest should consider.            

47.Mr Lugovoy’s evidence is, of course, sought to be deployed to support the defendant’s account 
to the effect that in 2003 he had been pressed by Mr Litvinenko and Mr Dubov to give a 
false account of an FSB plot to murder the claimant.  But in my judgment that account 
itself, and therefore Mr Lugovoy’s statements supporting it, are (aside from anything else) 
very substantially undermined by the content of the Rose Note to which I briefly referred 
at paragraph 6.  I will explain how the point arises.

48.In a witness statement of 31 July 2003, Mr Litvinenko gave an account of what he had been 
told by the defendant.  It was to the effect that he, the defendant, had attended the Bow 
Street Magistrates Court in the course of the claimant’s extradition proceedings at the 
behest of a “handler”, a Russian intelligence officer named Smirnov.  He was told (I 
summarise) to survey the lie of the land at the court; and in particular to take with him a 
packet of ballpoint pens and a sealed packet of cigarettes, to see whether they would be 
examined by the security people.  The purpose, so the defendant said he was informed, 
was 

“to see whether it would be possible to take in unexamined pens 
and cigarettes and to see if there was some place within the 
premises where someone posing as a journalist would be able to 
get sufficiently close to Berezovsky to drip fluid from the pen onto 
his clothing or shoe and then light a cigarette, blowing smoke in 
the direction of the liquid” (Litvinenko statement, paragraph 28).

The defendant was telling Mr Litvinenko about an actual plot to murder the claimant.

49.The Rose Note is a document compiled by Detective Sergeant Rose, now Detective Chief 
Inspector Rose, from his contemporary notes (which were destroyed) of two 
conversations with the defendant, one shortly after 21 September 2003 and the other on 24 
November 2003.  According to the Note, the defendant described his contacts with 
Smirnov, who

“asked lots of questions in minute detail about what went on at the 
hearing [sc. at the Magistrates Court].  He asked about the layout 
of the building, Berezovsky’s security detail, the general security 
and how members of the public were shown in and out...  [He] 
was asking about how people were searched when they entered, if 
they used metal detectors, if they checked inside folders and if they 
examined pens...  [H]e had never been tasked or asked to carry out 
an assassination...  [H]e realised that Smirnoff [sic] worked for the 



Russian Security Services and that he was being used by him...” 

It is the claimant’s case on the facts that the defendant was instructed to carry out a 
reconnaissance for a possible assassination attempt, not an actual assassination (see 
judgment paragraph 65).  That is what the defendant described to Mr Litvinenko, on the 
latter’s statement; and it is what the defendant described to DS Rose.  The coincidence is 
stark, as is the contrast between those materials on the one hand and the defendant’s 
justification case together with Mr Lugovoy’s new account on the other.  DS Rose, who 
gave evidence before the judge, had not seen Mr Litvinenko’s statement (or that of Mr 
Goldfarb) when he spoke to the defendant (judgment paragraph 68).  The defendant 
asserted before Eady J that the Rose Note was bogus and “probably manufactured by the 
police” to help the claimant (judgment paragraph 70).  The judge concluded (paragraph 
158) that it would be “perverse” to hold that DS Rose was lying or had concocted a false 
record. 

50.In support of his application to be permitted to rely on Mr Lugovoy’s evidence Mr Davenport 
advanced a large number of detailed submissions (which also went generally to the merits 
of his client’s defence of justification) on a whole series of specific points in the evidence.  
He rehearsed the acts of various participants, including Mr Goldfarb, Mr Levtov and the 
solicitor Mr Menzies, as well as more major players.  He sought to drive wedges between 
one account and another, for example between the Rose Note and Mr Litvinenko’s 
statement; he asserted that Mr Litvinenko and Mr Goldfarb gave lying accounts; he said 
different and contradictory versions had been given of the details about pens at the 
Magistrates Court; he denied that Mr Lugovoy was a PGO stooge; he urged the 
defendant’s disadvantage as a litigant in person; he condemned this or that aspect of the 
claimant’s case as illogical or improbable.

51.I entertain some doubt as to the degree of any real disadvantage endured by the defendant as a 
litigant in person.  The judge allowed Ms Margiani considerable leeway; he seems to some 
extent even to have indulged the Russian prosecutors, who had no proper standing of any 
kind save as onlookers in a public court.  As for Mr Davenport’s many submissions on 
the merits, the fact is that the judge painstakingly and in great detail described and assessed 
the history of the matter from paragraph 64 to paragraph 166 where as I have said he 
rejected the justification defence.  With respect to Mr Davenport I think it unnecessary and 
inappropriate to confront his points line by line.  They are by and large apt, and only apt, 
for the factual contest at first instance.  None of them begins to persuade me that there is 
anything in the judge’s analysis which should excite the intervention of this court.  I will 
cite two further paragraphs of the judgment:

“160.  The evidence of Mr Litvinenko, Mr Goldfarb, Mr Dubov, 
Mr Levtov and Mr Menzies [for the claimant] is in all essentials 
consistent and plausible.  I am not only asked to disbelieve Mr 
Rose, a senior police officer, but also Messrs Levtov and Menzies, 
who are two experienced practising solicitors.  They are officers of 



the court and appeared to me to be scrupulously careful as to their 
professional responsibilities.  Nor can I see why they would have 
any motive to mislead the court and put their careers in jeopardy.

...

165.  Mr Terluk did himself no favours in cross-examination.  
Although articulate and never lost for words, he was truculent and 
evasive throughout.  As often as not, he simply failed to engage 
with the questions he was being asked and tried to quip his way 
out of difficulty.  This tactic made it very difficult to take what 
evidence he did give at face value.  He tended to dismiss anyone 
who gave evidence inconsistent with his story as a liar in Mr 
Berezovsky’s pay. He also accused Mr Browne of being a 
disgrace to his profession and even of ‘palming’ one of the 
documents he was passed by Mr Terluk in court.  He seemed to be 
directing his performance more to the team of Russian prosecutors 
than the court; this plainly was not calculated to boost his 
credibility.”    

52.Mr Davenport had a number of points on the Rose Note, but in particular the following.  He 
submitted that the officer’s interviews with the defendant, recorded in the Note, involved 
“wholesale breaches” of the Code for Crown Prosecutors promulgated under the 
provisions of the Police and Criminal Evidence Act 1984.  Thus no caution was 
administered at the beginning of the interviews (or at all) and there was no lawyer present.  
This is a false point.  The defendant was not being interviewed as a suspect.  The police 
were gathering information or intelligence.  The Code has nothing to do with the case.  

53.In my judgment Mr Lugovoy’s present account, given principally in his statement of 4 March 
2011, is not sensibly capable of belief.  The third Ladd v Marshall criterion is not met.  
Nothing in Lattimer v Cumbria CC [1994] PIQR 395, on which Mr Davenport placed 
particular reliance, begins to suggest otherwise.  It is in the circumstances unnecessary to 
consider the second criterion.  More broadly, it would be contrary to the overriding 
objective to admit the evidence, whether in written form, or as I understand is suggested, 
by video-link.  The interests of justice do not require its admission; quite the contrary.  

Other Fresh Evidence

54.The defendant also sought the admission of (a) a written House of Commons answer by Hazel 
Blears MP published in Hansard for 13 January 2004, (b) two convictions of the claimant 
in Russia, recorded in his absence respectively by the Krasnogorsk City Court on 25 June 
2009 and the Savelovskiy District Court on 29 November 2007; (c) the book Death of a 
Dissident by Mr Goldfarb and Mr Litvinenko’s widow, published in 2007; and (d) 
Londongrad by Mark Hollingsworth and Stewart Lansley, on general sale from July 
2009.  These items were not pressed at the hearing by Mr Davenport, though they were 



not as I understand it formally abandoned.  I will deal with them very shortly.

55.The Hansard extract is not new evidence.  It was put to the claimant in cross-examination by 
Ms Margiani.  The convictions in Russia are not new evidence either.  In fact the judge 
observed during the course of the trial that they were not legally relevant to the quantum of 
damages; nonetheless the defendant proceeded to rely on them in his closing speech, 
which had been written by the Russian prosecutors.  Death of a Dissident was published 
in 2007 and publicly available for sale in the United Kingdom.  Londongrad likewise, as 
from July 2009.  There is nothing in these applications.

GROUND C – PROOF OF JUSTIFICATION

56.It will be plain from all I have said about Mr Lugovoy’s prospective evidence that in my view 
the judge was wholly entitled to reject the justification defence on the merits.  That is, 
however, on the premise that at paragraph 64 of his judgment he correctly identified the 
question on which the defence turned.  He said:

“So far as Mr Terluk is concerned, therefore, the central issue 
remaining in the case is whether he can prove on the balance of 
probabilities that Mr Berezovsky, indirectly through his associates, 
in particular Mr Litvinenko and Mr Goldfarb, attempted to bully 
and browbeat him into making a false statement to assist in Mr 
Berezovsky’s asylum claim in 2003.”

57. By Ground C Mr Davenport submits that this was the wrong question.  He says 
(supplemental skeleton argument paragraph 149) that the defendant had to do no more than 
“establish on the balance of probabilities that the conversations and meetings he had with 
Mr Litvinenko and Mr Dubov were as he described in his evidence”.

58. This argument has no force.  If my conclusion on Ground B (as to the defamatory 
meaning to be attributed to what the defendant said in the interview) is right, the judge was 
in effect bound to pose the question on which the justification issue turned as he posed it at 
paragraph 64.  In any event, of course, the judge comprehensively rejected the defendant’s 
account of what had passed between him and Mr Litvinenko and Mr Dubov, and as I have 
made clear was in my view perfectly entitled to do so.

59. I would refuse permission to appeal on Ground C.

GROUND D – PRIVILEGE 

60. Mr Davenport submits that the judge should have held that the defendant’s interview was 
conducted on an occasion of absolute privilege.  He says that it was part of a criminal 
investigation, or an equivalent process.  He cites Evans v London Hospital Medical 



College [1981] 1 WLR 184, 192, and other authority for the proposition that a statement 
made in the course of investigating a suspected crime with a view to possible prosecution 
is clothed with absolute immunity from suit.  He asserts that it was common ground that 
the interview took place at the instance of the PGO; and the defendant’s evidence was that 
he answered questions because the prosecutors required him to do so in the course of their 
investigation of possible criminality on the part of the claimant.

61. Mr Davenport acknowledges (supplemental skeleton argument paragraph 163) that “the 
factual issues surrounding these points were not examined in any depth”.  It is a model of 
understatement.  No case of privilege was pleaded or argued below.  There was no 
suggestion that the interview was in fact given as part or parcel of an investigation 
(whatever the defendant said he thought was the position).  That was no accident: the 
defendant was advancing a completely different case to the effect that the interviewee was 
someone else called Pyotr.  But whatever the defendant’s beliefs or apprehensions, what 
matters is the objective reality: see Adam v Ward [1917] AC 309 per Lord Atkinson at 
324.  This was not an investigation at all but an interview by Mr Medvedev of RTR for the 
purpose of a television broadcast.  There was evidence that it had been pre-arranged by Mr 
Medvedev and his crew.  There is no question of its having been conducted by the 
Russian prosecutors; indeed they sought a copy of the interview.

62. Ground D is in my judgment hopeless, and I would refuse permission to advance it.  

GROUND F – DAMAGES

63. At one stage during the argument on the quantum issue the court was somewhat perplexed 
by the position relating to RTR.  In accordance with what Mr Browne submitted was 
established practice, the judge awarded the single figure of £150,000 against each 
defendant.  Such an approach would no doubt be apt in a case where the defendants are 
joint tortfeasors responsible for a single libel bearing a single meaning and with nothing 
else to choose between them.  However the position in this case appears, with respect, 
somewhat opaque having regard to the judge’s reasoning at paragraphs 173 – 175:

“173.  First, I have found on the evidence that Mr Terluk is only 
responsible for what he actually said on the programme...  There is 
no truth in any of the allegations, but I am not persuaded that Mr 
Terluk (as opposed to RTR) is to be held responsible for 
publishing them all. He may have been a party to the entirety of the 
messages proclaimed in the programme: on the other hand, he may 
have been confined to a subsidiary role.

174.  Secondly, the aggravation has been different in the case of 
each Defendant.  In Cassell v Broome [1972] AC 1027, 1063F-H, 
1090D-E, it would appear that Lord Hailsham and Lord Reid were 
of opinion that, in such circumstances, any joint tortfeasor will 
only be liable for the lowest common denominator (that is to say, 



only to the limit of their joint responsibility). In Hayward v 
Thompson [1982] 1 QB 47, 62E-G, on the other hand, Lord 
Denning MR thought this unsatisfactory. He seemed to think that 
in the case of a joint publication, such as a newspaper article, one 
should not draw fine distinctions as between one defendant and 
another. I do not read the judgments of his brethren (Sir George 
Baker and Sir Stanley Rees) as expressing a view on this point 
either way. Accordingly, the law in this respect cannot be 
definitively stated.

175.  I have indicated that the words complained of bear each of 
the Claimant’s pleaded meanings and that, in respect of each of 
those meanings, the allegations are false. Nevertheless, I plan to 
compensate in respect of only the first of those meanings – for the 
reason that Mr Terluk cannot be shown to have published all the 
allegations. I propose to ignore individual aggravating factors, as 
something of a distraction, because I think the lowest common 
denominator approach is likely to be preferred by a modern 
appellate court – not least because it is more compatible with 
Article 10 of the European Convention on Human Rights. There 
would seem to be an inhibiting or ‘chilling’ effect on freedom of 
expression in so far as the law may render each individual 
contributor to an investigative story liable for the words or conduct 
of other people. In a genuine case of ‘joint enterprise’, that may be 
appropriate, but I am not persuaded that this is such a case. Yet I 
do not believe that for the purposes of this case I need to resolve 
this dilemma.”

64. No appeal by RTR against the damages award is before us.  If we had to consider their 
case as well as the defendant’s, we might have to embark upon issues of the nature and 
reach of the “lowest common denominator approach” to libel damages where there is more 
than one tortfeasor.  As it is, however, it is appropriate in my judgment simply to consider 
the merits of the judge’s award of £150,000 against the defendant.  Nothing in this 
judgment reflects one way or the other on the aptness of that sum to compensate the 
claimant for the wrong done by RTR. 

65. The judge concluded as follows:

“176.  What I propose to focus upon is the seriousness of the 
allegation and the fact that it has gone uncorrected for about three 
years. The figure selected needs to compensate for distress, as well 
as the fact that the allegation was calculated to put at risk 
Mr Berezovsky’s refugee status and leave to remain in the United 
Kingdom. It needs also to serve the purpose of vindication. 
Obviously, many people have fixed views about Mr Berezovsky 



and most will not change them as a result of this judgment. He is 
nevertheless entitled to his remedy as reflecting the court’s clear 
and unequivocal finding, on the evidence, that the relevant 
allegations are false.

Conclusion

177...  I have concluded that there should be judgment for the 
Claimant and that an appropriate award in respect of these joint 
tortfeasors is £150,000. It would have been higher if I were also 
compensating for the equally unfounded allegation that he was 
responsible for the death of Mr Litvinenko.”  

66. Mr Davenport submits that £150,000 is far too high.  The right figure would have been in 
the region of £25,000.  He says that the claimant’s witness statement and outline written 
submissions at first instance reveal that his real or principal concern was the apparent 
allegation of involvement in murder, which of course the judge held not to be the meaning 
of the defendant’s spoken words.  However the letter before action complains of the 
meaning found by the judge.  

67. More pointedly, Mr Davenport referred us to the well known decision in John v MGN Ltd 
[1997] QB 586, showing that damages for personal injuries may serve as a reference point 
for libel damages.  He submitted that in the personal injury field an award of £150,000 for 
pain, suffering and loss of amenity would be apt only for a case of catastrophic injury.  He 
proceeded to rely on a number of recent cases whose gravity was (he contended) broadly 
comparable to that of the present case but where much lower awards were made.  Thus in 
Field v Local Sunday Newspapers (unreported, March 2002) a borough solicitor was 
awarded £27,000 in respect of two publications alleging that he used public funds to 
advance party political interests.  In Greenaway v Poole [2003] EWHC 1735 a parish clerk 
and local councillor were each awarded £25,000 for false allegations of dishonesty, 
corruption an misappropriation leading to the resignation of one and a lost election for the 
other.  In Keith-Smith v Williams [2006] EWHC 860 £10,000 (including £5,000 
aggravated damages) was awarded to a UKIP parliamentary candidate for false 
accusations of sexual perversion and racism.  In Galloway v Jewish Communications 
(unreported, July 2008) a well known politician received £15,000 for an allegation of anti-
semitism.  Mr Davenport says that a figure of the order of £150,000 would be appropriate 
for a case where the facts were nearer those of Lillie v Newcastle City Council [2002] 
EWHC 1600, in which qualified nursery workers were awarded £200,000 for false 
accusations by their employers of sexual, physical and emotional abuse of children in their 
care.  The accusations were reported nationally and the claimants had to flee their homes, 
go into hiding and change their names.  

68. For his part Mr Browne referred us to other recent cases in which six-figure sums had 
been awarded.  Ghannouchi v Al Arabiya [2007] EWHC 2855 (£165,000) concerned a 
false broadcast to the effect that the claimant, a Tunisian exile, was an extremist with links 



to Al-Qaeda.  In Veliu v Mazrekaj [2007] 1 WLR 495 Eady J held that the starting point 
under the offer of amends procedure was £180,000 for a newspaper publication 
suggesting that the claimant was implicated in the London terrorist bombings of July 2005.  
The libel in Al Amoudi v Kifle [2011] EWHC 2037, published in this country on an 
Ethiopian website, alleged that the claimant had perpetrated the financing of terrorism and 
hunting down his own daughter to secure her execution by flogging or stoning in Saudi 
Arabia.  He was awarded £175,000.

69. In Kiam v MGN [2002] EWCA Civ 43 Simon Brown LJ as he then was stated at 
paragraph 49 that “this court should not interfere with the jury’s award unless it regards it 
as substantially exceeding the most that any jury could reasonably have thought 
appropriate”, and (paragraph 53(3)) “[i]n short, the jury’s award should not be condemned 
as ‘unreasonable’ unless it is out of all proportion to what could sensibly have been 
thought appropriate”.  See also Gatley, paragraph 38-32.  These dicta, with respect, in my 
judgment indicate the approach this court should adopt in addressing the defendant’s 
damages appeal.  I would also accept Mr Browne’s submission that the decision in John v 
MGN was not intended to prescribe a sharp or precise correlation with damages for 
personal injuries.  

70. Mr Davenport also complains of a want of sufficient reasoning in the judge’s assessment 
of the damages.  But he clearly took account of the libel’s inherent gravity, its having gone 
uncorrected for about three years, the attempt to show that it was true, the distress 
occasioned, and the need for vindication.

71. In all these circumstances I would hold that no sufficient basis is made out to justify this 
court’s interference with the judge’s award.  The award was certainly a high one.  But it 
did not, in my judgment, “substantially [exceed] the most that any jury could reasonably 
have thought appropriate”.

CONCLUSION

72. I would dismiss the appeal in relation to the grounds on which the defendant has 
permission to appeal; and I would refuse permission in relation to the remainder.           

Lady Justice Rafferty:

73. I agree. 

The Chancellor:



74. I also agree.


