
 

 
 

Neutral Citation Number: [2010] EWCA Civ 804 
 

Case No:A2/2009/2415  
IN THE COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION)  
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE  
QUEEN’S BENCH DIVISION  
Mr. Justice Tugendhat 
[2009] EWHC 2375 (QB) 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 13/07/2010 

Before : 
 

THE MASTER OF THE ROLLS  
LORD JUSTICE MOORE-BICK  

and 
LORD JUSTICE MOSES  

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 FLOOD 

 
Claimant/ 
Appellant 

 - and -  
 TIMES NEWSPAPERS LTD Defendant/ 

Respondent 
 

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
James Price Q.C. and William Bennett (instructed by Edwin Coe LLP) for the appellant 
Richard Rampton Q.C. and Miss Kate Wilson (instructed by Times Newspapers Limited 
for the respondent 

 
Hearing dates : 25th and 26th May 2010 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
 



Judgment Approved by the court for handing down. Flood v. Times Newspapers 

 

 

Lord Neuberger MR:  

1. This judgment is concerned with an appeal by the defendant, Times Newspapers 
Limited (“TNL”), and a cross-appeal by the claimant, DS Gary Flood, against the 
judgment of Tugendhat J in a preliminary ruling in a libel claim. The hearing very 
sensibly proceeded on the basis that the cross-appeal raised the principal issue, in 
terms of importance (both to the parties and more generally) and court time, so that it 
was DS Flood who was the de facto appellant and TNL the de facto cross-appellant.  

The publication of the article 

2. DS Flood is a Detective Sergeant with the Extradition Unit of the Metropolitan Police 
Service (“MPS”). TNL is the publisher of, amongst other titles, The Times and The 
Sunday Times newspapers. On 2 June 2006, it published an article (“the Article”) in 
The Times under the title:  

"Detective accused of taking bribes from Russian exiles. Police 
investigating the alleged sale to a security company of intelligence on the 
Kremlin's attempts to extradite opponents of President Putin, Michael 
Gillard reports". 

TNL also published the Article on its website, and has continued to publish it there.  

3. The text of the Article, so far as material, read as follows (adopting the paragraph 
numbers added by the Judge):  

“[1] Allegations that a British security company with wealthy Russian 
clients paid a police officer in the extradition unit for sensitive information 
are being investigated by Scotland Yard.  

[2] The officer, who has been moved temporarily from his post, is alleged 
to have provided Home Office and police intelligence concerning moves by 
Moscow to extradite a number of Russia's wealthiest and most wanted men 
living in Britain.  

[3] Anti-corruption detectives are examining documents detailing the client 
accounts of ISC Global (UK), a London based security firm at the centre of 
the investigation. The financial dossier, seen by The Times, shows that ISC 
was paid more than £6 million from off-shore companies linked to the most 
vocal opponents of President Putin of Russia. 

[4] Between 2001 and 2005, ISC provided a variety of specialist security 
services including "monitoring" the Kremlin's attempts to extradite key 
clients to Moscow, where they face fraud and tax evasion charges. 

[5] A former ISC insider passed the dossier to the intelligence arm of the 
anti-corruption squad in February. The informant directed handlers to a 
series of ISC payments, totalling £20,000, made to a recipient codenamed 
Noah. Detectives from Scotland Yard professional standards directorate 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 3 
 

were told that Noah could be a reference to an officer in the extradition unit 
who was friendly with one of ISC's bosses. 

[6] The officer under investigation has been identified as Detective 
Sergeant Gary Flood. His home and office were raided last month. 

[7] A spokesman for the Metropolitan Police said yesterday: 

‘We are conducting an investigation into allegations that a serving 
officer made unauthorised disclosures of information to another 
individual in exchange for money.’ 

[8] Anti-corruption detectives are examining the relationship between 
Sergeant Flood and a former Scotland Yard detective, one of the original 
partners in ISC. The men admit to being close friends for more than 25 
years but deny any impropriety and are willing to co-operate with the 
inquiry. 

[9] Sergeant Flood has not been suspended. His lawyer said: ‘All 
allegations of impropriety in whatsoever form are categorically and 
unequivocally denied.’ 

[10] ISC Global was set up in October 2000 by Stephen Curtis, a lawyer. 
He was already acting for a group of billionaire Russians led by Mikhail 
Khodorkovsky and Leonid Nevzlin, who controlled Yukos Russia's 
privatised energy giant… 

 
[15] The dossier also reveals … Boris Berezovsky was a client of ISC. 

 
[16] … Two companies linked to Mr Berezovsky – Bowyer Consultants 
Ltd … and Tower Management Ltd … - appear to have made payments 
totalling £600,000 to ISC. 

[19] ISC stopped trading last year after Curtis, the chairman, died in a 
helicopter crash. Subsequently, two former Scotland Yard officers, Keith 
Hunter and Nigel Brown, whom Curtis recruited to set up ISC, fell out and 
Mr Hunter bought the company and renamed it RISC. 

[20] A spokesman for Mr Hunter said: ‘Neither my client nor his associated 
companies have ever made illegal payments to a Scotland Yard officer.’ 

[21] Mr Brown, who lives in Israel said: ‘Scotland Yard recently contacted 
me as a result of receiving certain information. I have been asked not to 
discuss this matter.’” 

 

The instant proceedings 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 4 
 

4. In his claim form, issued on 31 May 2007, in respect of both the print and the website 
publications, DS Flood complained that, as the Judge put it, “the Article meant that 
there were strong grounds to believe, or alternatively that there were reasonable 
grounds to suspect, that he had abused his position as a police officer with the MPS 
extradition unit by corruptly accepting £20,000 in bribes from some of Russia's most 
wanted suspected criminals in return for selling to them highly confidential Home 
Office and police intelligence about attempts to extradite them to Russia to face 
criminal charges, that he had thereby committed an appalling breach of duty and 
betrayal of trust and had thereby committed a very serious criminal offence”. In 
making that complaint, DS Flood was relying on the repetition rule, namely the 
principle that a defendant who reports a defamatory statement made by a third person 
about a claimant is as liable to the claimant as if he had made the statement himself. 

5. TNL’s Defence pleaded defences of justification and qualified privilege in relation to 
both the print publications and the website publications of the Article. The meaning 
which TNL seeks to justify is that:  

“[DS Flood] was the subject of an internal police investigation and that 
there were grounds which objectively justified a police investigation into 
whether the Claimant received payments in return for passing confidential 
information about Russia's possible plans to extradite Russian oligarchs.” 

6. The defence of qualified privilege, generally known as Reynolds privilege, or a 
Reynolds defence, drew no distinction between the print publication on 2 June 2006 
and the subsequent website publications. In summary, TNL pleaded that  

“in the circumstances the publication of the Article was in the public 
interest and its journalists acted responsibly in composing and publishing 
it.” 

7. In his Reply, DS Flood pleaded to the public interest defence in terms which applied 
to both the print and the website publications, but he also alleged, in relation to the 
website publication, that the circumstances changed as time passed, further 
information came to TNL, and that there was no continuing public interest in the 
website publication.  

8. On 2 June 2009 Eady J ordered that the validity of the defence of qualified privilege 
be tried by judge alone as a preliminary issue. That is the issue that came before 
Tugendhat J, and, as he explained, if the defence of qualified privilege failed, then the 
defence of justification would fall to be tried, and there was no order for that to be 
tried by judge alone. Accordingly, as he pointed out, it was undesirable for him to 
express a view as to the meaning of the Article. As he also explained at [2009] 
EWHC 2375 (QB), paragraph 10: 

“The parties both submit that it is unnecessary for me to make any decision 
on meaning. TNL admits that the article is defamatory. The meanings 
pleaded by the parties respectively are not so far apart that a decision on 
meaning is required for the purposes of considering the defence of qualified 
privilege. Accordingly I heard no submissions on what meaning the article 
would be understood to bear by the reasonable reader. Both parties have 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 5 
 

made brief submissions on the meaning which they submit that a 
responsible journalist should have considered, [but n]othing turns on this at 
this stage, and I see no need to say any more about it. “ 

The judgment below 

The relevant facts 

9. The facts, as agreed or found by the Judge, are fully set out in the judgment below at 
[2009] EWHC 2375 (QB), paragraphs 15 to 121. They can be summarised as follows. 

10. The article was the result of a lengthy investigation by journalists, Michael Gillard 
(mentioned as the reporter), his father, Michael Gillard senior, and Jonathan Calvert, 
the editor of “Insight” (i.e. investigations) at The Sunday Times, under whose 
auspices the investigation had been carried out. Following its decision not to publish, 
Mr Gillard took the story to The Times, with more success. 

11. Mr Gillard was first told in December 2005 of alleged bribes for information from the 
Extradition Unit by one of his sources (“A”), who identified the police officer in 
question as DS Flood or his brother (a police officer not in the Extradition Unit). Over 
the next three months Mr Gillard had meetings with A and two other sources, one of 
whom, “B”, was working with A together with the ISC insider referred to in the 
article. In January 2006, B contacted the MPS at A’s request, and, the following 
month, the ISC insider met the MPS, and provided them with information and 
documents on a CD-ROM. The ISC insider told Mr Gillard senior about his meeting 
with the MPS in conversations in March and April 2006, during which he also 
provided Mr Gillard senior with a copy of the CD-ROM.  

12. A botched attempt by Mr Gillard and Mr Calvert to “door step” DS Flood on 26 April 
was reported to Mr Hunter, who in turn told DS Flood, who put matters in the hands 
of his superiors the following day. They informed the MPS press office (“the press 
office”), who then made contact with Mr Gillard and Mr Calvert. On 28 April, Mr 
Calvert told the press office that the ISC insider had identified the source of the 
information as DS Flood; this was not quite accurate: the recipient of substantial 
payments in the records included on the CD-ROM was described as “Noah”, and the 
ISC insider had speculated that this was a codename for DS Flood. Also on 28 April, 
the MPS’s Directorate of Professional Standards (“DPS”), initiated a police 
investigation by its Investigation Command, with DCI Crump as the Senior 
Investigating Officer. The DPS investigations included executing search warrants in 
respect of DS Flood’s home and office. 

13. On 28 April, the press office issued the statement quoted in paragraph [7] of the 
Article, and a few days later, DS Flood was moved from the Extradition Unit owing 
to the ongoing investigation. Meanwhile the DPS officers investigating the matter, 
including DCI Crump, had meetings with Mr Gillard and Mr Calvert, at which it was 
suggested by DCI Crump that, once the matter had been brought to the attention of the 
press office, the MPS’s “hand [had been] forced”. Although DCI Crump asked the 
two journalists for any relevant documents they had, they gave them none and “said 
that The Sunday Times had none”, a statement later formally confirmed to the MPS 
by TNL (strictly true, as it was freelance journalists who had them, but arguably 
somewhat disingenuous). 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 6 
 

14. On 2 June 2006, The Times published the Article as a newspaper report and on its 
website. On 2 December 2006 the DPS made their report (“the DPS Report”), in 
which the DPS concluded that they had been: “unable to find any evidence to show 
that [DS Flood] … has divulged any confidential information for monies or otherwise. 
Consequently there are no recommendations made as to criminal or discipline 
proceedings in relation to that matter.” 

15. Although the DPS Report was presented in December 2006, its outcome was not 
communicated to the parties until 5 September 2007. Thereafter, there was an 
exchange of letters and emails between the solicitors acting for DS Flood and for TNL 
as to what, if anything, should be done in relation to the Article on TNL’s website. In 
the event, it remained on the website unaltered. Meanwhile DS Flood had returned to 
the Extradition Unit in January 2007. 

16. After a four day hearing in July 2009, the Judge, in a full and careful judgment, 
decided that (1) the print and website publications of the Article were both protected 
by Reynolds privilege at the time that they were published, June 2006, but (2) the 
continued publication of the Article on the website after 5 September 2007, when 
TNL learnt of the Report’s conclusions, was not so protected. DS Flood appeals 
against the first decision, and TNL against the second. 

The law as considered by the Judge 

17. The Judge’s decision on the first, and main, issue involved the so-called Reynolds 
defence, or Reynolds privilege, which, if it can be relied on, provides a complete 
answer to a claim for libel. This form of privilege was developed and explained in two 
important decisions of the House of Lords, Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 
2 AC 127 and Jameel v Wall Street Journal Europe Sprl [2007] 1 AC 359, which the 
Judge considered at paragraphs 122 to 153 of his judgment.  

18. At [2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 123, the Judge effectively adopted the 
submission of Mr Rampton QC, for TNL below that the effect of Lord Hoffmann’s 
explanation of Reynolds privilege in Jameel [2007] 1 AC 127, was that it required: 

 “that the article as a whole should be on a matter of public interest (at 
[48]), that the inclusion of the defamatory statement should be part of the 
story and should make a real contribution to it (at [51]), and that the steps 
taken to gather and publish the information should have been responsible 
and fair (at [53]). In regard to this last requirement, the following summary 
in Bonnick [v Morris [2003] 1 AC 300] was expressly approved by Lords 
Hoffman and Scott in Jameel (at [57] and [136]):  

‘Stated shortly, the Reynolds privilege is concerned to provide a 
proper degree of protection for responsible journalism when 
reporting matters of public concern. Responsible journalism is the 
point at which a fair balance is held between freedom of expression 
on matters of public concern and the reputations of individuals. 
Maintenance of this standard is in the public interest and in the 
interest of those whose reputations are involved. It can be regarded 
as the price journalists pay in return for the privilege.’” 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 7 
 

19. In Reynolds [2001] 2 AC 127, 204-205, Lord Nicholls of Birkenhead set out certain 
matters which he considered could usefully be taken into account when considering 
whether the privilege should be invoked. In a passage quoted in full by the Judge 
below, he said this: 

“The elasticity of the common law principle enables interference with 
freedom of speech to be confined to what is necessary in the circumstances 
of the case. This elasticity enables the court to give appropriate weight, in 
today's conditions, to the importance of freedom of expression by the media 
on all matters of public concern. 

Depending on the circumstances, the matters to be taken into account 
include the following. The comments are illustrative only. 1. The 
seriousness of the allegation. The more serious the charge, the more the 
public is misinformed and the individual harmed, if the allegation is not 
true. 2. The nature of the information, and the extent to which the subject 
matter is a matter of public concern. 3. The source of the information. Some 
informants have no direct knowledge of the events. Some have their own 
axes to grind, or are being paid for their stories. 4. The steps taken to verify 
the information. 5. The status of the information. The allegation may have 
already been the subject of an investigation which commands respect. 6. 
The urgency of the matter. News is often a perishable commodity. 7. 
Whether comment was sought from the plaintiff. He may have information 
others do not possess or have not disclosed. An approach to the plaintiff 
will not always be necessary. 8. Whether the article contained the gist of the 
plaintiff's side of the story. 9. The tone of the article. A newspaper can raise 
queries or call for an investigation. It need not adopt allegations as 
statements of fact. 10. The circumstances of the publication, including the 
timing. 

This list is not exhaustive. The weight to be given to these and any other 
relevant factors will vary from case to case. Any disputes of primary fact 
will be a matter for the jury, if there is one. The decision on whether, 
having regard to the admitted or proved facts, the publication was subject to 
qualified privilege is a matter for the judge. This is the established practice 
and seems sound. A balancing operation is better carried out by a judge in a 
reasoned judgment than by a jury. Over time, a valuable corpus of case law 
will be built up. 

In general, a newspaper's unwillingness to disclose the identity of its 
sources should not weigh against it. Further, it should always be 
remembered that journalists act without the benefit of the clear light of 
hindsight. Matters which are obvious in retrospect may have been far from 
clear in the heat of the moment. Above all, the court should have particular 
regard to the importance of freedom of expression. The press discharges 
vital functions as a bloodhound as well as a watchdog. The court should be 
slow to conclude that a publication was not in the public interest and, 
therefore, the public had no right to know, especially when the information 
is in the field of political discussion. Any lingering doubts should be 
resolved in favour of publication.” 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 8 
 

20. As the Judge said at [2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 150, Jameel [2007] 1 AC 
359 is “the most recent and authoritative statement of the law in relation to Reynolds 
public interest privilege”, and its importance is reinforced by the fact that it refined 
and confirmed the existence and scope of Reynolds privilege after the Human Rights 
Act 1998 had come into force. The opinions in Jameel [2007] 1 AC 359 therefore 
took into account Articles 8 and 10 of the Convention, which are, of course, of critical 
importance in this area (given that reputation has been authoritatively held to be 
within the ambit of article 8 – see Cumpana v Romania (2005) 41 EHRR 14 (GC), 
paragraph 91, and Pfeifer v Austria (2009) EHRR 8, paragraphs 33 and 35).  

21. In that connection, although the point was not mentioned in Jameel [2007] 1 AC 359, 
I agree with the Judge (at [2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 146) that the last 
sentence in the passage quoted above in extenso from Lord Nicholls’s opinion cannot 
stand following the 1998 Act: it is clear from In re S (A Child) (Identification: 
Restrictions on Publication) [2004] UKHL 47, [2005] 1 AC 593 and Attorney-
General's Reference No. 3 of 1999; ex p BBC [2009] UKHL 34 that Articles 8 and 10 
have equal weight.  

22. Jameel [2007] 1 AC 359 was fairly heavily referred to in argument before us, as both 
parties were keen to identify differences or similarities between that case and the 
instant case. Given that the law relating to Reynolds privilege is at a relatively early 
stage of development, and in the light of Lord Nicholls’s reference to “a valuable 
corpus of case law [being] built up” over time, this is understandable. However, there 
is a risk of unnecessarily protracted hearings and losing sight of the wood for the trees 
if there is too minute a comparison of the various factors in previous decided cases 
and those in the case at issue. Each case turns on its own facts, and the court has to 
apply the normal sharp focus on the competing factors, which is required where there 
are tensions between Convention rights. Too much concentration on the facts of other 
cases can distract from the exercise. 

                                                                                                                                                    
The reasoning of the Judge 

23. At [2009] EWHC 2375 (QB), paragraphs 155-175, the Judge set out the parties’ 
respective arguments on the various points identified by Lord Nicholls in the 
extensive passage quoted above. After dealing with some points of principle (some of 
which have to be considered on this appeal), he turned to “the balancing exercise” at 
paragraph 199, first considering the factors in favour of “freedom of expression” and 
then those favouring “the claimant’s reputation”. At paragraph 215, he said that “the 
real issue in the present case ... comes down to whether the journalism was 
responsible in the sense of whether the publication of the article, as and when it was 
published, was fair to [DS Flood], that is to say, whether it was a proportionate 
interference with his right to reputation given the legitimate aim in pursuit of which 
the publication was made.”  He then resolved that issue in TNL’s favour for these 
reasons: 

“216. ... [T]he publication on 2 June 2006 was a proportionate interference 
with [DS Flood’s]'s right to his reputation, given the legitimate aim in 
pursuit of which the publication was made. I uphold the defence of 
qualified privilege ... . The story was about a police investigation into an 
allegation that an officer in the extradition unit had been corrupted by a 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 9 
 

former police officer now working on behalf of very wealthy and 
controversial Russians living in England. That was a story of high public 
interest. The purpose of publishing the story was to ensure that that 
investigation was carried out promptly. That too was a matter of public 
interest.  

217. This is not to say that the judgment of TNL was a good judgment in 
the circumstances, but only that it was within the range of permissible 
editorial judgments which the court is required to respect. It is not the 
function of the court to express views on whether it was a good judgment or 
not, and I do not do so.  

218. The naming of [DS Flood] was within the range of judgments open to 
TNL in this case, partly because it gave the story the interest referred to by 
Lord Steyn in Re S at para 34 cited above, but more importantly because not 
naming [him] would not have saved his reputation entirely. Rather it would 
have spread the damage to reputation to all the officers in the extradition 
unit.” 

24. The Judge finally turned to the question whether the continued presence of the Article 
on the website could also attract privilege and concluded that it could not. 

Can Reynolds privilege apply even in principle in this case? 

Publication of the press statement and of the identity of DS Flood 

25. Mr Price QC, on behalf of DS Flood, accepts that his client could have had no 
objection to publication of the MPS press office statement (“the press statement”), 
which is set out in paragraph [7] of the Article, and he is prepared to accept that he 
can have no objection to the Article having named him as the police officer under 
investigation. What he says the Judge should not have held to have been capable of 
being covered by privilege were the paragraphs of the Article (paragraph [5], and also 
paragraphs [8], [15] and [16]) which contained the allegations made by the police 
informant concerning DS Flood, the ISC, and the ISC’s Russian clients, including Mr 
Berezovsky – and the documentary evidence said to support those allegations (“the 
Allegations”). 

26. Mr Price’s acceptance of TNL’s entitlement (a) to publish the press statement and (b) 
to identify DS Flood as the person being investigated, is based, respectively, on (a) 
section 15 of the Defamation Act 1996, and (b) recent judicial statements of the 
highest authority.  

27. So far as publication of the press statement is concerned, section 15(1) provides that 
“[t]he publication of any report or other statement mentioned in Schedule 1 to this Act 
is privileged unless the publication is shown to be made with malice ...”. Paragraph 9 
of that schedule includes reference to “[a] fair and accurate copy of or extract from a 
notice or other matter issued for the information of the public by or on behalf of ... 
any authority performing governmental functions”, and such functions expressly 
include “police functions”. Paragraph 9 is in part II of Schedule 1 to the 1996 Act, and 
so the privilege otherwise accorded by section 15(1) cannot be claimed if section 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 10 
 

15(2) is unsatisfied – i.e. “ if the person claiming the privilege was requested ... to 
publish in a suitable manner a reasonable letter or statement by way of explanation or 
contradiction” and failed to do so. 

28. As to the identification of DS Flood as the police officer being investigated, Mr Price 
accepts that statements in a trio of House of Lords or Supreme Court authorities 
appear to justify this, essentially on the basis that “stories about particular individuals 
are simply much more attractive to readers than stories about unidentified people. It is 
just human nature”. Those statements are in In re S [2005] 1 AC 593, paragraph 30, 
per Lord Steyn,  In re British Broadcasting Corporation [2009] UKHL 34, paragraphs 
25-26 and 65-66, per Lord Hope of Craighead and Lord Brown of Eaton-under-
Heywood, and In re Guardian News and Media Ltd [2010] UKSC 1 [2010] 2 WLR 
325, paragraphs 63-65 per Lord Rodger (from which the passage just quoted is taken).  

29. In other words, Mr Price is prepared to accept that the statutory privilege which is 
accorded to publication of a report which falls within the ambit of section 15 of the 
1996 Act can be treated as extending to naming an individual who is referred to, but 
not specifically identified, in the report. Accordingly, where, as here, the Article was 
about a police investigation of alleged wrongdoing on the part of an unidentified 
police officer, the statutory privilege effectively extends to identifying or naming the 
police officer. Technically, it is probably wrong to refer to the statutory privilege 
going any further than the statute provides, but it is, I think, a fair description of the 
effect of Mr Price’s concession. 

Can Reynolds privilege attach in principle to the report of the Allegations? 

30. What Mr Price does not accept, however, is that the statutory privilege can extend to 
publishing the ex parte allegations which gave rise to the investigation in question. 
Unsurprisingly, that is not in contention: neither the Judge’s decision nor Mr Rampton 
QC’s argument for TNL is based on section 15 of the 1996 Act. However, Mr Price 
goes further and contends that Reynolds privilege cannot, as a matter of law, extend to 
publication of allegations of wrongdoing made to the police or other authorities. As I 
understand it, that argument rests on two separate bases. The first is the contention 
that it would be inconsistent with section 15 of the 1996 Act if such privilege attached 
to allegations whether or not made to the police. The second basis is that there is 
authority for the proposition that publication of such allegations is not privileged and, 
far from Reynolds [2001] 2 AC 127 or Jameel [2007] 1 AC 359 calling that authority 
into question, there are dicta in the former case which tend to support it.  

31. In my view, while the argument has some attraction, there is no inconsistency 
between the privilege afforded by section 15 of the 1996 Act and the notion that 
Reynolds privilege can be claimed in relation to the reporting of allegations made to 
the police. Subject to complying with section 15(2) and being unmalicious, 
publication by a defendant of a statement made by the police will be privileged 
irrespective of whether publication of the statement is in the public interest, and 
without the defendant being under any duty to check the accuracy of the statement. 
On the other hand, if it is potentially covered by Reynolds privilege, publication of an 
allegation made to the police will only attract privilege if it is in an article which, 
taken as a whole, is on a matter of public interest, if its inclusion in the article is 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 11 
 

justifiable, and if the steps taken to gather and publish the information were 
responsible and fair.  

32. While these seem to be two conceptually rather different sets of criteria, I accept Mr 
Price’s point that, if one considers the matter more closely, there is, in practice, more 
overlap between the section 15(1) criteria and the Reynolds privilege criteria than may 
at first appear. Thus, reporting a police statement unmaliciously might well normally 
be expected to satisfy all the Reynolds privilege criteria. However, that rather misses 
the point; in some cases, absent section 15, it is quite conceivable that the court might 
take the view that publicising such a statement would not be in the public interest, or 
even that a competent journalist would have checked the original source of the 
contents of the statement before publishing it. One can analyse the legislative 
balancing exercise as involving section 15(2) being a quid pro quo for removing the 
risk of such a possibility in a case where the publication is of a police statement, and 
there is nothing inconsistent with that analysis in the notion that Reynolds privilege 
can apply to publication of the information which led to the statement.  

33. The second argument raised by Mr Price is that there is a line of authority which 
supports the proposition that privilege should not be accorded to the publication of ex 
parte accusations, or of interim stages of official inquiries, and that nothing in the 
more recent learning of the House of Lords impinges on the validity of this principle.  

34. The line of authority originates in Purcell v Sowler (1877) 2 CPD 215, which 
concerned a report in a newspaper of proceedings at a meeting of the board of 
guardians for a local poor-law union, in fact held in public, though the Court of 
Appeal considered that it should have been held in private. At the meeting, ex parte 
charges of neglect against the plaintiff, the medical officer of a union workhouse, 
were made in the form of a report. Cockburn CJ said at (1877) 2 CPD 215, 218 that 
“it is impossible to doubt that the administration of the poor-law is a matter of 
national concern”, but that was not the “true question”, which was “whether ... the 
occasion on which the words were uttered was privileged so as to protect the bona 
fide publication of the report.”  On the following page, he distinguished between 
reports of public meetings of public bodies, such as “municipal councils ... or ... 
magistrates in quarter sessions”, where “publicity may be essential to good 
administration”, and a meeting of a board of poor-law guardians, which is “not 
necessarily public”, and is “a body of very limited jurisdiction, and as to which it 
cannot be asserted that publicity is essentially necessary or usual.” 

35. Mellish LJ said at (1877) 2 CPD 215, 221:  

“Although [the board of guardians] admit the public on an occasion when 
ex parte charges are made against a public officer, which may affect his 
character and injure his private rights, it is most material that there should 
be no further publication; there is no reason why the charges should be 
made public before the person charged has been told of the charges, and has 
had the opportunity of meeting them … Such a communication as the 
present ought to be confined in the first instance to those whose duty it is to 
investigate the charges.” 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 12 
 

Baggallay and Bramwell JJA agreed, the latter saying at (1877) 2 CPD 215, 223 that 
“Serious and grievous harm has resulted to the plaintiff, whose character has been 
assailed, and for no public good.”  

36. Mr Price relies on the fact that Purcell (1877) 2 CPD 215 was cited with apparent 
approval by Lord Nicholls in a passage in his speech on “Privilege and publication to 
the world at large” in Reynolds [2001] 2 AC 127, 195-197. It is important to see what 
Lord Nicholls said in relation to Purcell (1877) 2 CPD 215 in its context, and  so it is 
appropriate to set out a relatively long passage in his opinion: 

“Frequently a privileged occasion encompasses publication to one person 
only or to a limited group of people. Publication more widely, to persons 
who lack the requisite interest in receiving the information, is not 
privileged. But the common law has recognised there are occasions when 
the public interest requires that publication to the world at large should be 
privileged. In Cox v. Feeney (1863) 4 F. & F. 13, 19, Cockburn C.J. 
approved an earlier statement by Lord Tenterden C.J. that ‘a man has a right 
to publish, for the purpose of giving the public information, that which it is 
proper for the public to know’. Whether the public interest so requires 
depends upon an evaluation of the particular information in the 
circumstances of its publication. Through the cases runs the strain that, 
when determining whether the public at large had a right to know the 
particular information, the court has regard to all the circumstances. The 
court is concerned to assess whether the information was of sufficient value 
to the public that, in the public interest, it should be protected by privilege 
in the absence of malice.  

 This issue has arisen several times in the context of newspapers 
discharging their important function of reporting matters of public 
importance. Two instances will suffice, together with one instance of the 
publication in book form of information originating with the publisher. 
Purcell v. Sowler (1877) 2 C.P.D. 215 concerned a newspaper report of a 
public meeting of poor-law guardians. During the meeting the medical 
officer of the workhouse at Knutsford was said to have neglected to attend 
pauper patients when sent for. In deciding that publication of this allegation 
was not privileged, the Court of Appeal looked beyond the subject-matter. 
The court held that the administration of the poor-law was a matter of 
national concern, but there was no duty to report charges made in the 
absence of the medical officer and without his having had any opportunity 
to meet them. The meeting was a privileged occasion so far as the speaker 
was concerned, but publication in the press was not. In Allbutt v. General 
Council of Medical Education and Registration (1889) 23 Q.B.D. 400, 410, 
the defendants published a book containing minutes of a meeting of the 
council recording that the plaintiff's name had been removed from the 
medical register for infamous professional conduct. This was after an 
inquiry at which the plaintiff had been represented by counsel. The Court of 
Appeal held that the publication was privileged. Giving the judgment of the 
court, Lopes L.J. expressly had regard to the nature of the tribunal, the 
character of the report, the interests of the public in the proceedings of the 
council and the duty of the council towards the public. Perera v. Peiris 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 13 
 

[1949] A.C. 1, 21, was an appeal to the Privy Council from the Supreme 
Court of Ceylon. The ‘Ceylon Daily News’ had published extracts from a 
report of the Bribery Commission which was critical of Dr. Perera's lack of 
frankness in his evidence. The Judicial Committee upheld a claim to 
qualified privilege. In the light of the origin and contents of the report and 
its relevance to the affairs of Ceylon, the due administration of the affairs of 
Ceylon required that the report should receive the widest publicity.” 

37. In my judgment, there is no reason to exclude allegations made to the police from the 
ambit of potential Reynolds privilege. As a matter of principle, I find it very hard to 
see why the fact that an allegation is made to the police rather than (or in addition to) 
another third party, or indeed direct to the journalist himself, should preclude 
publication of the allegation from being able to attract Reynolds privilege. After all, 
the material publicised in both Reynolds [2001] 2 AC 127 and Jameel [2007] 1 AC 
359 were of allegations which could be said to have amounted to imputations of 
actual or suspected criminal activity on the part of the claimant, and it is hard to see 
why the fact that the allegations were made to the police should make all the 
difference. Nor do the cases relied on by Mr Price seem to me to support such a 
proposition.  

38. Purcell (1877) 2 CPD 215 itself is clearly a decision on its facts. The observations of 
Cockburn CJ strongly suggest that there is no hard and fast rule as to when an 
allegation of misconduct at a public meeting can be more widely publicised under the 
cloak of privilege, and the “very limited” jurisdiction of the body concerned clearly 
weighed with him. Mellish LJ relied on the fact that the plaintiff had not had an 
opportunity to consider, let alone to meet, the allegations, which chimes well with 
Lord Nicholls’s points 7 and 8 in Reynolds [2001] 2 AC 127, 205. Bramwell JA self-
evidently could have decided the case differently if the publication in question had 
been “for [the] public good”, which again brings into play the sort of factors identified 
by Lord Nicholls. 

39. As I read it, in the passage I have just quoted extensively, Lord Nicholls made it clear 
that publication of allegations of wrongdoing may or may not attract privilege 
depending on all the circumstances of the particular case: see the last two sentences of 
the first of the two paragraphs, and the contrast between Purcell (1877) 2 CPD 215 
and the other two cases summarised in the second of those paragraphs. 

40. Furthermore, particularly as the issue involves so much of a value judgment, in an 
area which raises fundamental issues of freedom of speech and respect for private life, 
I believe that it can be rather dangerous to rely on cases decided more than a century 
ago, especially now that Convention rights have become of paramount significance. 
Not only does the introduction of Convention rights into our law potentially justify a 
different approach, but, as the Judge put it at [2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 
122, “[i]n Reynolds [2001] 2 AC 127 the House of Lords reconsidered the weight 
which the law accords to protection of reputation and freedom of the press, and 
redressed the balance in favour of greater freedom to publish matters of genuine 
public interest”.  

41. In other words, quite apart from any change in perceptions and standards which could 
properly be taken into account since 1877, there have been two important relevant 
changes in the past decade – the coming into force of the 1998 Act and Reynolds 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 14 
 

[2001] 2 AC 127. The 1998 Act has caused the courts to focus particularly acutely on 
the competing Convention rights involved in a case where public interest privilege is 
raised to justify what otherwise might be a defamatory and inaccurate statement. And, 
as Lord Bingham of Cornhill put it in Jameel [2007] 1 AC 359, paragraph 28, 
Reynolds [2001] 2 AC 127 “carried the law forward in a way which gave much 
greater weight than the earlier law had done to the value of informed public debate of 
significant public issues.” 

42. Mr Price also relies on de Buse v McCarthy [1942] KB 156, where the Court of 
Appeal held that no privilege could attach to publication of an agenda of a town 
council committee, which suggested that the plaintiffs had been stealing petrol from 
the council’s depot. The court considered that there was no public interest in such 
allegations being publicised generally (by copies of the agenda being posted in public 
libraries and other public places). However, in the leading judgment, Lord Greene 
MR, at [1942] KB 156, 166-167, accepted that there could be reasons justifying 
publication of ex parte allegations, for instance publication by an employer of 
allegations against an employee which resulted in the latter’s dismissal “to bring 
home to its employees the type of action which was regarded ... as a proper subject for 
... dismissal”. As the Judge said at [2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 189, de Buse 
[1942] KB 156 was a case involving a council, not the media, publicising the 
information, and it would “now fall to be considered not under Reynolds public 
interest privilege, but under the Human Rights Act 1998 ... s.6(1) and Article 8 
directly, or, if applicable, under the Data Protection Act 1998 : see Clift v Slough BC 
[2009] EWHC 1550 (QB)”. In summary terms, de Buse [1942] KB 156 turned, 
inevitably, on its facts; it predated the coming into force of the 1998 Act and the 
development of Reynolds privilege; and, even then, the court accepted, albeit on the 
basis of specific facts, that privilege could attach to publication of allegations of 
criminal activity.  

43. Having said that, cases such as Purcell (1877) 2 CPD 215 and de Buse [1942] KB 156 
are salutary reminders that publicising allegations of serious wrongdoing made by 
third parties, whether relayed to the police or not, can cause serious distress and 
reputational harm to the victim, and that, if they turn out to be untrue, there should be 
a good reason before the victim is left without redress. As Lord Nicholls said in 
Reynolds [2001] 2 AC 127, 201, in a passage quoted by the Judge: 

“Once besmirched by an unfounded allegation in a national newspaper, a 
reputation can be damaged for ever, especially if there is no opportunity to 
vindicate one's reputation. When this happens, society as well as the 
individual is the loser. For it should not be supposed that protection of 
reputation is a matter of importance only to the affected individual and his 
family. Protection of reputation is conducive to the public good. It is in the 
public interest that the reputation of public figures should not be debased 
falsely.” 

44. That brings me to the final argument raised on behalf of DS Flood, namely, given that 
Reynolds privilege is, in principle, capable of attaching to the article, the Judge was 
wrong to hold that the requirements of the privilege were satisfied, or, to put it 
another way, that the balance came down in favour of publication of the article being 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 15 
 

privileged insofar as it included information contained in the Allegations made 
against DS Flood. 

Is the publication of the Allegations protected by Reynolds privilege?  

The proper approach on an appeal 

45. Given that the Judge concluded, after a full and careful analysis of the evidence and 
arguments, that the article, including the Allegations, when first published, attracted 
Reynolds privilege, the first question to be considered is the nature of our role as an 
appeal court. Mr Rampton for TNL relies on what was said in this context by Sir 
Anthony Clarke MR giving the judgment of the Court of Appeal in Galloway v 
Telegraph Group Ltd [2006] EWCA Civ 17, [2006] EMLR 11, paragraph 68, where 
he said:   

“The right to publish must however be balanced against the rights of the 
individual. That balance is a matter for the judge. It is not a matter for an 
appellate court. This court will not interfere with the judge's conclusion 
after weighing all the circumstances in the balance unless he has erred in 
principle or reached a conclusion which is plainly wrong.” 

46. I have some difficulty with that approach, which seems to me, with great respect, to 
treat what is a value judgment or balancing exercise as if it were a discretion. While 
an appellate court should be very slow in interfering with a judge’s findings of fact or 
exercise of discretion, it seems to me that the inquiry involved in deciding whether or 
not Reynolds privilege can be claimed is ultimately a matter of judgment. Even 
though one can qualify it as being a “value” judgment or describe it as a balancing 
exercise, it raises a question of law, to which, as a matter of principle, and however 
difficult it may be to resolve, there is only one right answer. 

47. On the other hand, I must admit to being unhappy at the notion that every time a judge 
decides whether Reynolds privilege can be invoked, the dissatisfied party can, in 
effect, have a fresh rehearing on the issue (albeit in all probability on the basis of the 
judge’s findings of primary fact) in the Court of Appeal. Of course, permission to 
appeal would be required, but in many cases it may be hard to say that there is no real 
prospect of success in the Court of Appeal if the issue is effectively the subject of a 
rehearing on appeal. Important though it may often be, it seems to me undesirable in 
terms of certainty, despatch and cost, as well as sensible use of court time, that such 
an issue should effectively be reconsidered, rather than the judge’s decisions on the 
issue being reviewed, on an appeal. 

48. I note that, at the end of his opinion in Jameel [2007] 1 AC 359, paragraph 36, Lord 
Bingham referred to the fact that the House of Lords had not, “like the judge and the 
jury, heard the witnesses and seen the case develop day after day”, and the fact that 
the House had “read no more than a small sample of the evidence”. Accordingly, he 
described it as “a large step” for the House to decide for itself whether Reynolds 
privilege could be invoked in that case. It could be said to be an even larger step for 
an appellate court, which has not (and should not have) been taken through all the 
evidence, and which has not seen the witnesses and the development of the case over 
four days, to disagree with the trial judge’s assessment, unless he has misunderstood 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 16 
 

the evidence, taken into account a factor he ought not to have taken into account, 
failed to take into account a factor he ought to have taken into account, or reached a 
conclusion no reasonable judge could have reached.  

49. In my view, a decision in a case such as this does not involve the exercise of a 
discretion and cannot therefore be approached as the court suggested in Galloway 
[2006] EMLR 11, paragraph 68. Where a first instance court carries out a balancing 
exercise, the appeal process requires the appellate court to decide whether the judge 
was right or wrong, but it should bear in mind the advantage that the trial judge had in 
the ways described in Jameel [2007] 1 AC 359, paragraph 36.  Where the 
determination is a matter of balance and proportionality, it is, generally speaking, 
difficult for an appellant to establish that the judge has gone wrong. 
 

Preliminary points 

50. As I have already explained, the Judge carefully considered the various factors 
identified by Lord Nicholls in Reynolds [2001] 2 AC 127, 205, and conscientiously 
carried out the requisite balancing exercise. In the end, it does not appear to me that 
Mr Price’s attack on the Judge’s reasoning involves attacking much of the detailed 
aspects of his analysis of the facts or even the force of the competing issues as he 
assessed them. In effect, Mr Price’s argument is really that, for a number of reasons of 
principle, the Judge was wrong to consider that Reynolds privilege should attach to 
the article insofar as it included the Allegations. Before turning to what I regard as the 
central reason, it is convenient to dispose of four of those reasons. 

51. First, it is said that TNL cannot rely on responsible journalism in this case, as 
publication of the article, and indeed other actions by Mr Gillard, Mr Gillard senior 
and Mr Calvert (“the journalists”), impeded the police investigation. I am not 
convinced that such matters would, at least normally, be relevant to the issue of 
whether Reynolds privilege can be claimed. However, it is unnecessary to decide that 
point: at [2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 185, the Judge said that there was “no 
evidence that the journalists did in fact interfere with the course of justice, or the 
police investigation.” There are no grounds for doubting that conclusion. 

52. Secondly, Mr Price contends that, as the journalists who wrote the article with the 
Allegations for which Reynolds privilege is now claimed, were responsible for those 
very Allegations being made to the police and causing them to initiate an 
investigation, it should not be open to the publisher of the article to rely on the 
existence of the investigation as a reason for invoking privilege. I do not see anything 
in that point. It is the police who decide whether an allegation deserves investigation, 
and if privilege is dependent on an investigation being under way, it cannot depend on 
whether the journalist responsible for the publication is, in some way, involved with, 
or responsible for, the investigation. Apart from being illogical, it would mean that 
any journalist with a good story would be reluctant to contact the police, even if he 
ought to do so, as it could disadvantage him as against his colleagues when reporting 
the story. As the Judge implied at [2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 191, it might 
have been different if “TNL were simply reporting that they had made allegations to 
the police”, but that was not the case here: there was a police investigation. 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 17 
 

53. Thirdly, Mr Price relies on TNL’s failure to withdraw or amend the website 
publication of the article after September 2007 to support his contention that Reynolds 
privilege should not be available for its original publication. That seems to me to be a 
false point: in relation to the original publication of the article, the claim for Reynolds 
privilege must be judged as at the date of publication. 

54. Fourthly, there was some argument concerning the motives of the journalists in 
writing the article and seeing that it was published. I am doubtful whether that is of 
much relevance. Whether the publication of certain information is in the public 
interest does not depend on the subjective motives of the journalist or publisher. It is 
conceivable that the subjective motives of the journalist could influence the court in 
deciding what reasonable enquiries a responsible journalist would make in the 
particular circumstances, but it would, I think, take a pretty unusual case. I do not 
consider that this is such a case. 

Reynolds privilege and the allegations included in the article  

55. Mr Rampton’s case is that the Judge rightly held that the three requirements of 
Reynolds privilege, which can be gleaned from the opinions in Jameel [2007] 1 AC 
359 (as summarised in paragraph 18 above), were satisfied: (a) the article as a whole 
was on a matter of public interest, (b) the inclusion of the Allegations was part of the 
story and made a real contribution to it, and (c) the steps taken to gather and publish 
the information were responsible and fair. As to (a), the article concerned police 
corruption, which the Judge described at [2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 131, as 
“a matter of interest to the community”. As to (b), the Judge held at [2009] EWHC 
2375 (QB), paragraph 202, that “it was within the range of editorial judgments open 
to TNL to publish [the article] in the form they did.” As to (c), the Judge said at 
[2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 199 that he accepted the submissions made on 
behalf of TNL in relation to “the steps taken to verify the information”.  

56. Mr Price accepts the Judge’s conclusion on point (a), as far as it goes. However, on 
point (b), he says that what the Judge ought to have asked himself was whether the 
inclusion in the article of the Allegations made by the ISC insider was in the public 
interest, or, to use the words of Baroness Hale of Richmond in Jameel [2007] 1 AC 
359, paragraph 147, whether there was “a real public interest in communicating and 
receiving” the summary of the Allegations made against DS Flood by the ISC insider 
as interpreted and relayed by the journalists in the article.  

57. As to (c), Mr Price says that the journalists made no proper checks on the truth of the 
Allegations, and in particular that DS Flood had accepted money for passing sensitive 
information held by the MPS Extradition Unit to ISC. In effect, says Mr Price, TNL 
succeeded in invoking Reynolds privilege in relation to the publishing of the 
Allegations simply as a result of the journalists getting the ISC insider to tell them 
what he had told the police. While allegations of police corruption are of public 
interest, the mere fact that particular allegations are being investigated by the police 
themselves should not enable the media to publish details of the allegations, without 
fear of being liable for defamation, unless (a) the publication of the allegations is in 
the public interest, and (b) the journalist responsible took reasonable steps to check on 
their accuracy. 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 18 
 

58. Mr Price reinforces the argument by drawing attention to the risk of trial by the 
media, particularly if malicious, or money-seeking, informants are involved. 
Anonymous allegations to the police followed by the maker of the allegations going 
to the press is not an unlikely state of affairs: indeed, there are good reasons for 
thinking that that could have been what the ISC insider did here. If such allegations 
can be published without the publisher or journalist having to take reasonable steps to 
verify their accuracy, then there would be a danger, perhaps particularly in relation to 
police officers, of malicious allegations being easily published with relative 
immunity.  

59. In my opinion, Mr Price’s submission is well-founded. Both limbs of Reynolds 
privilege are based on the public interest: journalists should be relatively free to report 
matters which it is in the public interest to place in the public domain, and journalists 
should take reasonable care to verify the accuracy of stories which may damage 
reputations. It is hard to see why those principles should not apply to publication of ex 
parte allegations made against an individual, simply because those allegations are 
being, and are publicly known to be, investigated by the police. The fact that the 
allegations are being investigated by the police may, depending on all the 
circumstances, influence the question of what investigations a responsible journalist 
might make, but I see no reason why it should go any further than that. 

60. It is said that the decision and reasoning in Jameel [2007] 1 AC 359 is inconsistent 
with Mr Price’s submission. I do not agree. In that case, the newspaper report (quoted 
in full at [2007] 2 AC 359, paragraph 40) stated that the Saudi Arabian Monetary 
Authority (“SAMA”) was monitoring around 150 bank accounts of some prominent 
businessmen to “prevent them being used wittingly or unwittingly” for funnelling 
terrorist funds, and it identified some of the companies and individuals involved. 
There was no question of the report in that case containing any of the allegations or 
information on which the SAMA had proceeded. Accordingly, the report was rather 
similar to an article reporting the police statement in the present case and identifying 
DS Flood.  

61. In Jameel [2007] 1 AC 359, there was an obvious public interest in the fact that the 
SAMA was monitoring certain accounts and why it was doing so, and the report 
informed the public about this and, reasonably, included names of those who were, 
after reasonable and professional inquiries, believed to be holders of accounts which 
were being monitored for funnelling. But what the report did not do was to suggest 
that there was, let alone to publish, any evidence which tended to support the notion 
that the claimants’ account was being used for this purpose, let alone that any such 
use was “wittingly”.    

62. As Lord Hoffmann observed in that case at [2007] 1 AC 359, paragraph 62, “In most 
cases, the Reynolds defence will not get off the ground unless the journalist honestly 
and reasonably believed that the statement was true”. However, as he immediately 
went on to say, “there are cases (‘reportage’) in which the public interest lies simply 
in the fact that the statement was made, when it may be clear that the publisher does 
not subscribe to any belief in its truth.” The reportage defence needs to be treated 
restrictively, as Sedley LJ said in Roberts v Gable [2007] EWCA Civ 721, [2008] QB 
502, paragraph 74, and it only appears to have succeed in this jurisdiction in two 
cases, both involving a political controversy – Al-Fagih v HH Saudi Research & 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 19 
 

Marketing (UK) Ltd [2001] EWCA Civ 1634, [2002] EMLR 13 and Gable [2008] QB 
502 itself. 

63. The fact that an unidentified insider has given specific information which, if true, may 
incriminate a claimant, will very rarely be justifiable reportage. Of course, it will add 
something to the substance and newsworthiness of the story that the police are 
investigating the claimant, but it seems to me that it would be tipping the scales too 
far in favour of the media to hold that not only the name of the claimant, but the 
details of the allegations against him, can normally be published as part of a story free 
of any right in the claimant to sue for defamation just because the general subject 
matter of the story is in the public interest. The fair balancing of Article 8 and Article 
10 would normally require that such allegations should only be freely publishable if to 
do so is in the public interest and the journalist has taken reasonable steps to check 
their accuracy. If they are true, a claim for defamation will fail; if they are untrue, but 
their publication was in the public interest, and a reasonable check was carried out, 
there is good reason why a claim for defamation should fail, even though it is hard on 
the claimant; if they are untrue and their publication cannot be said to be in the public 
interest or no reasonable check was carried out, it seems quite unjust that the claimant 
should have no remedy in law. 

64. The Judge seems to have considered that the question of whether to include the 
Allegations in the article in this case was a matter of editorial judgment with which 
the court should not interfere, following the guidance given in the last paragraph of 
the passage in the opinion of Lord Nicholls quoted in paragraph 19 above – see at 
[2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 205. I accept, of course, that the court should be 
careful that it does not step into the area of editorial judgment.  

65. However, it seems to me that, when the media publish a police statement that a person 
is being investigated for a crime and identify the person concerned, the question 
whether reporting, in addition, the allegations upon which the investigation is based 
should be accorded Reynolds privilege is properly to be judged by seeing whether the 
established requirements of that privilege are met in relation to the reported 
allegations.  Otherwise, one would be effectively extending the privilege by section 
15 of the 1996 Act accorded to the report of the police statement, by refracting it 
through the prism of editorial control, so that the report of the allegations which gave 
rise to the investigation are also privileged, albeit on a slightly different basis. It 
seems illogical in principle and unfair on the person concerned that publication of the 
allegations can attract Reynolds privilege without the requirements of that privilege 
being satisfied in relation to those allegations, simply because section 15 permits the 
publication of a police statement that an investigation (which happens to be based on 
those allegations) to be published.  

66. Accordingly, unless the publication of the Allegations can be said to have been 
responsible journalism, i.e. to have been in the public interest with the journalists 
having taken reasonable steps to verify the truth of the Allegations, it would appear to 
follow that the publication of those Allegations, as part of the article, cannot attract 
Reynolds privilege. I turn, then, to consider that issue. 

Responsible journalism: public interest and steps to verify 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 20 
 

67. This is a case where it seems to me to be quite helpful to go through the factors 
identified by Lord Nicholls in Reynolds [2001] 1 AC 127, 205, while acknowledging 
that they were said to be neither necessary nor sufficient. 

68. The Allegations were serious: accusing a fairly senior police officer of what was not 
inaccurately described in DS Flood’s pleaded case as “an appalling breach of duty and 
betrayal of trust and ... a very serious criminal offence” is self-evidently a very grave 
charge. Being  identified as the officer the subject of the investigation described in 
paragraph [7] of the article in the Times may, on its own, have been pretty damaging 
to DS Flood (although I have doubts as to whether the Times would have published 
on that limited basis). However, by going further and publishing the allegations being 
made against him, with the details given in paragraph [5], coupled with the references 
to Mr Berezovsky and others in paragraphs [10], [15], [16] and [19], the journalists 
must have realised would be very likely to result in the article constituting a story 
with a far greater impact, and far greater effect on DS Flood’s reputation. As Lord 
Nicholls said “the more serious the charge, the more the public is misinformed and 
the individual harmed” – [2001] 1 AC 127, 205. 

69. The nature of the information contained in the Allegations is of considerable public 
concern in that it involves police corruption, but the weight to be given to that point is 
very severely reduced by the fact that the information is contained in the Allegations, 
which, as the journalists knew, were largely unchecked and unsupported.  That factor 
is particularly important once one appreciates that the main content of the article was 
the Allegations, coupled with the identification of DS Flood, and the link with named 
Russian émigrés. 

70. I turn to the source of the Allegations and what Lord Nicholls called “the status of the 
information”. The contrast with Lord Nicholls’s “allegation [which has] already been 
the subject of an investigation which commands respect” could scarcely be more 
marked.  

71. The Judge touched on the quality of the evidence to support the Allegations at [2009] 
EWHC 2375 (QB), paragraph 203, where he said this: 

“[W]hile the basis for the allegation was weak, in that there was no 
evidence that the Claimant was Noah, or that any confidential information 
had been received by ISC, nevertheless, as early as 9 May, and up to the 
time of publication on 2 June, the police had confirmed that they had had 
sufficient evidence to obtain a search warrant and to carry out an 
investigation.” 

72. The Judge also made some relevant remarks at paragraph 210, where he said: 

“While the information was sufficient to enable MPS to obtain a search 
warrant, it was not a strong case, on the basis of what was known to the 
journalists. There was no evidence known to the journalists that [DS Flood] 
had received payments from ISC, and none that he had disclosed 
confidential information. The ISC Insider had specifically said, as reported 
in the article at para [5], that ‘Noah could be a reference to an officer in the 
extradition unit’, not that Noah was in fact a reference to him. So far as 
known to the journalists, the allegations were based on the facts that [DS 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 21 
 

Flood] served in a Unit which might have had information of use to ISC's 
clients, and that he enjoyed a close friendship with Mr Hunter, and that in 
his own personal circumstances he might have been thought to be a 
potential target for corruption if Mr Hunter was that way inclined. There 
was no evidence that Mr Hunter was so inclined, but his clients were 
individuals about whom much adverse information has been published.” 

73. When one turns to the “steps taken to verify the information”, the journalists do not 
seem to have done much to satisfy themselves that the Allegations were true. When 
they were published in the article, they were, as the passages just quoted from the 
judgment show, and as the journalists must have appreciated, no more than 
unsubstantiated unchecked accusations, from an unknown source, coupled with 
speculation. The only written evidence available to the journalists did not identify any 
police officer, let alone DS Flood, as the recipient of money from ISC at all, let alone 
for providing confidential information.  

74. As to urgency, there was no reason for rushing to publish, so far as I can see. DS 
Flood was given an opportunity to answer the Allegations, but, as Mr Price points out, 
he was rather hampered in what he could say, in the light of the fact that he was being 
investigated.  The tone and timing of the article (subject to the point I have made 
about lack of urgency) do not, in my judgment, take matters much further either way.   

75. I have not so far mentioned the factor which played such a large part in Jameel [2007] 
2 AC 359, and which encompasses most of the points I have been considering, 
namely the public interest in the Allegations being placed in the public domain.  The 
mere fact that an ISC insider had made the Allegations against a member of the MPS 
is plainly not enough to justify publication of the Allegations: otherwise, as Moore-
Bick LJ points out, there would have been a reportage defence. Further, the public 
interest must take into account factors already mentioned, namely the harm 
publication of the Allegations would have on DS Flood and his family: for the reasons 
described by Lord Nicholls in the passage cited in paragraph 43 above, the ease with 
which accusations of impropriety can be made against members of the police is a 
factor to be borne in mind.  

76. Once one examines Lord Nicholls’s factors in relation to this case, and indeed once 
on asks whether publication of the Allegations constituted responsible journalism, it 
seems to me that it is clear that the publication of the article, insofar as it included the 
Allegations, does not attract Reynolds privilege. That makes it unnecessary to 
consider TNL’s appeal, but, as it was fully argued and it raises a point which may 
occur again, I shall deal with it.                                                                                                                                                                           

Did publication on the website attract privilege after September 2007? 

77. The Judge concluded that, even though the original publication, on 2 June 2006, of 
the article on the Times website, like the publication of the article in the Times 
newspaper, attracted Reynolds privilege, it ceased to do so after early September 
2007, once TNL had been told the result of the DPS investigation and the conclusion 
reached in the Report. As the Judge put it, at [2009] EWHC 2375 (QB), paragraph 
249, “The failure to remove the article from the website, or to attach ... a suitable 
qualification, cannot possibly be described as responsible journalism. It is not in the 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 22 
 

public interest that there should continue to be recorded on the internet the questions 
as to [DS Flood's] honesty which were raised in 2006, and it is not fair to him. It is not 
in the public interest ... ”. 

78. On the face of it, at least, that conclusion appears to be not merely one which the 
Judge was entitled to reach: it was plainly right, and indeed appears to be consistent 
with the decisions of this court in Loutchansky [2002] QB 783 and (on effectively the 
same facts) of the European Court of Human Rights in Times Newspapers Ltd v UK 
(Nos 1 & 2) (application nos 3002/03 and 23676/03), 10 March 2009. If the original 
publication of the allegations made against DS Flood in the article on the website had 
been, as the Judge thought, responsible journalism, once the Report’s conclusions 
were available, any responsible journalist would appreciate that those allegations 
required speedy withdrawal or modification. Despite this, nothing was done. 

79. The only argument to challenge the Judge’s conclusion that the website publication of 
the article no longer attracted Reynolds privilege after early September 2007, which 
TNL sought to raise below or in this court is based on correspondence which passed 
between the solicitors to the parties after 5 September. As Mr Rampton very fairly 
accepts, the precise way in which TNL puts its case on that correspondence has 
changed, or developed, since the hearing before Tugendhat J.   

80. The essence of his case is that (a) TNL’s solicitors made reasonable proposals to DS 
Flood’s solicitors, which were rejected, (b) that DS Flood’s solicitors demanded that 
TNL posted on the website a statement which was far more than DS Flood was 
entitled to, and (c) that the correspondence ended with TNL’s solicitors saying that 
they would assume that DS Flood would not want any change to the website unless 
they heard otherwise, a statement to which there was no specific reaction or reply 
from DS Flood’s solicitors. The third point was not really developed before the Judge. 

81. Subject to one point, I would adopt what the Judge said at [2009] EWHC 2375 (QB), 
paragraph 244, namely: 

“Each party was entitled to reject the form of words tendered by the other in 
correspondence. The parties to a dispute are not obliged to settle it, and may 
choose to litigate. But the risk in relation to the Reynolds public interest 
defence lay on TNL, and not on the Claimant. It is for a defendant to make 
good his defence. It may well be good practice to seek to agree a form of 
follow-up publication in a case such as this. But if there is no agreement, 
then the publisher must take his own course, and then defend it if he can at 
trial. He cannot offer the claimant a form of words which the claimant 
refuses to accept, and then rely on that refusal to relieve him of the 
obligation of acting responsibly and fairly, at least when the claimant's 
refusal is reasonable, as it was here.” 

The only qualification I would make to that analysis relates to the last sentence. The 
fact that the claimant’s refusal is unreasonable will, save perhaps in the most unusual 
circumstances, not be enough to justify the defendant doing nothing if responsible 
journalism would otherwise require him to retract or modify a website publication if 
further relevant information comes to light. The essential point is that it is for a 
defendant to decide on the appropriate course to take. As well as being contrary to 
principle, it seems to me to be literally adding insult to injury to enable a defendant to 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood -v- Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 23 
 

require a claimant, after new evidence has come to light, to agree a form of words to 
amend a publication, which is defamatory of him but against which he cannot protect 
himself in law, so as to ensure he still cannot protect himself against it in law.  

82. Of course, in an appropriate case, a claimant may be held to be unreasonable in his 
attitude to a defendant’s proposal, and this could be reflected in any order for costs a 
court may make, or even, conceivably, in the measure of damages it awards. If a 
claimant says in clear terms that he does not want the publication to be amended or 
withdrawn, or even that he does not care whether it is amended or withdrawn, then, at 
least as at present advised, I consider that he could be held to have lost any right to 
contend that the defendant’s failure to amend or withdraw the article was actionable: 
it could be a simple case of waiver or estoppel, or even, if there was consideration, of 
contract. However, it is fanciful to suggest that DS Flood’s solicitors were adopting 
such an attitude in the correspondence in this case. 

83. I am unimpressed with the argument that DS Flood cannot complain of the continued 
publication of the article because his solicitors did not reply to a statement in an email 
from TNL’s solicitor effectively indicating that he would assume that DS Flood was 
content that nothing be done to the website article if he received no reply. First, I 
doubt that that interpretation is one which TNL’s solicitor’s letter properly bears; 
secondly, even if it does, it is not open to a defendant’s solicitor, in circumstances 
such as these, to require the claimant to elect between continuing discussions as to the 
form of words which should be added to the publication and accepting that nothing 
will be done; thirdly, although they did not expressly answer, it was clear from DS 
Flood’s solicitors’ reply that he would not be happy if nothing was done: his 
consistent position was that what TNL was offering did not go far enough.  

Conclusion  

84. For these reasons, and for the reasons more concisely expressed by Moore-Bick LJ 
and Moses LJ, I would dismiss TNL’s appeal and allow DS Flood’s cross-appeal. 

85. Following the hearing, our attention was drawn by Mr Price to the decision of the 
European Court of Human Rights in A v Norway (Application no 28070/06). The 
decision may well provide some support for the conclusion I have reached, and it may 
even cast doubt on the concession made on behalf of DS Flood that TNL was entitled 
to identify him in the Article. However, as Mr Rampton points out the facts were 
slightly different, and the decision predates the Supreme Court’s decision in Guardian 
[2010] 2 WLR 325. As it has not been suggested by Mr Rampton that the decision in 
A v Norway assists TNL’s case, it seems to me that it is unnecessary to say any more 
about it. 

Lord Justice Moore-Bick : 

86. This appeal raises once again the difficult task of balancing freedom of expression 
against the right to reputation.  The circumstances which have given rise to the 
proceedings have been fully described by the Master of the Rolls. I gratefully adopt 
his account and agree that the appeal should be allowed for the reasons he gives. 
However, in view of the importance of the case I propose to explain in my own words 
my reasons for allowing the appeal. 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood v. Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 24 
 

87. The case concerns the publication in The Times of an article rehearsing various 
allegations made by third parties against the appellant, an officer in the Metropolitan 
Police Force. The article not only set out the allegations but named the appellant as 
the person against whom they had been made.  The precise meaning to be attributed to 
the article is in dispute, but for the purposes of this appeal it can be presumed to have 
been defamatory and untrue. The question is whether the newspaper is entitled to 
claim privilege in respect of the publication on the grounds that it represented 
responsible journalism of the kind considered in Reynolds v Times Newspapers Ltd 
[2001] A.C. 127 and Jameel v Wall Street Journal Europe S.p.r.L [2006] UKHL 44, 
[2007] 1 A.C. 359. 

88. Since the article reported allegations made by others the starting point, in my view, is 
the repetition rule, that is, the principle that a person who reports a defamatory 
statement made by a third party about another renders himself liable as if he had made 
the statement himself: see Gatley on Libel and Slander, 11th ed., paragraph 11.4. A 
limited incursion into that rule has been made by the recognition that in some 
circumstances the mere fact that a person has made allegations of a defamatory nature 
about another is a matter of sufficient public interest to justify a report of what was 
said: see Roberts v Gable [2007] EWCA Civ 721, [2008] Q.B. 502. However, such 
cases are relatively rare and no attempt is made to rely on the reportage defence in this 
case. 

89. The judge held in paragraph 126 of his judgment that whether the subject matter of 
the article was a matter of public interest depended upon the effect of the article as a 
whole, and not upon the effect of the particular defamatory statement which is 
complained of, which, unless it had no contribution to make to the overall effect of 
the article, should not be isolated for separate consideration. He derived those 
propositions from paragraphs 48 and 51 of Lord Hoffmann’s speech in Jameel. Since 
police corruption is a matter of interest to the community, he held that the requirement 
of public interest was satisfied and turned to the issue of responsible journalism, 
which he considered by reference to the factors identified by Lord Nicholls in 
Reynolds. Having done so, he held that the test of responsible journalism was satisfied 
in this case. 

90. Mr. Price submitted that there is no public interest in reporting the details of 
allegations that have yet to be investigated and to which no response is called for by 
the person against whom they are made in accordance with the ordinary principles 
that govern the pursuit of criminal or disciplinary charges. On the contrary, he 
submitted that the public interest requires that such allegations should in general not 
be made public. Many unfounded allegations are made maliciously or by misguided 
persons wholly without foundation and, if made public, may cause considerable 
embarrassment or more serious harm. Even if the allegations are true, premature 
publication may place the person concerned under serious pressure to respond in 
detail at a time when he is not prepared to do so or contrary to the safeguards for 
accused persons provided by the criminal law. He relied on the decisions in Purcell v 
Sowler (1877) 2 C.P.D. 215 and De Buse v McCarthy [1942] 1 K.B. 156 in support of 
the general proposition that there is no public interest in reporting allegations of that 
kind. 

91. Mr. Rampton submitted, however, that the legal landscape has been altered by the 
decisions in Reynolds and Jameel, whose effect was to protect the publication by 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood v. Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 25 
 

responsible journalists of information, including reports and statements made by third 
parties, which it is in the public interest to know. He submitted that in Jameel itself 
their Lordships had held to be privileged the publication in good faith of allegations 
made by a third parties, in that case the United States authorities, of steps said to have 
been taken by the Saudi central bank to monitor the bank accounts of those, including 
the claimants, who might, wittingly or unwittingly, be involved in terrorism. The 
decision, he submitted, is authority for the proposition that responsible reports of 
statements made by third parties will be protected if the subject matter is such that 
publication is in the public interest. Corruption in the police is a matter of public 
interest and accordingly a responsible report of statements made by others relating to 
such matters is privileged. The approach taken in Purcell v Sowler and De Buse v 
McCarthy has given way to the broader test of responsible journalism which seeks to 
hold a proper balance between freedom of expression and the protection of reputation. 

92. Purcell v Sowler concerned a report in a local paper of proceedings at a meeting of the 
board of guardians of the Altrincham poor-law union at which allegations of neglect 
of duty had been made against the medical officer. At trial it was admitted that the 
allegations were ill-founded, but that the report of the proceedings was accurate and 
had been made in good faith. The defendants asserted qualified privilege, that is, 
privilege attaching to reports of public proceedings made in good faith. All the 
members of the court accepted that the administration of the poor-law was a matter of 
legitimate public concern, but they recognised that publicity was not essential and that 
the guardians were entitled to conduct their proceedings in private. Privilege did not 
therefore attach to a report of their proceedings. 

93. In De Buse v McCarthy [1942] 1 K.B. 156 the town clerk sent out a notice convening 
a meeting of the council to consider the report of a committee on the loss of petrol 
from one of the council’s depots. Copies of the notice, which included a full copy of 
the report, were sent to public libraries where they were available to members of the 
public. Four employees of the council complained that the report contained statements 
which were defamatory of them and brought proceedings for libel. The defendants 
argued that the council and the ratepayers had a common interest in the subject matter 
of the words complained of and that the occasion of publication was therefore 
privileged. The argument was rejected on the grounds that there was no common 
interest between the ratepayers and the council to communicate what at that stage 
were allegations that had not been fully investigated.  

94. These cases go some way towards supporting Mr. Price’s submission that, at least 
prior to the decisions in Reynolds  and Jameel, the public interest was not normally 
thought to be served by reporting allegations of misconduct that remain to be 
investigated and substantiated. On that basis he submitted that there was no public 
interest in reporting allegations made by an “ISC insider” against a member of the 
Metropolitan Police, much less in identifying  the officer concerned.   

95. The judge rejected Mr. Price’s submission, which he considered to be inconsistent 
with the decision in Jameel under which the law provides protection for the 
responsible reporting of statements made by others on a matter of public interest. He 
also considered that the means available to prevent newspapers from interfering with 
the proper administration of justice were such that it was not possible to justify on 
those grounds preventing them from questioning those who were under investigation 
or from reporting of allegations. If the judge is right, there is very little distinction to 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood v. Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 26 
 

be drawn between the defence of reportage and the defence of responsible journalism 
in relation to the reporting of statements made by third parties. 

96. In his celebrated speech in Reynolds Lord Nicholls emphasised that the principle 
underlying the defence of qualified privilege is the recognition of the need in the 
public interest for a particular recipient to receive frank and uninhibited 
communication of particular information from a particular source.  When that is 
translated into reporting to the public at large the question becomes whether the 
public has a right to know the particular information and in answering that question 
the court has regard to all the circumstances. It is concerned to assess whether the 
information is of sufficient value to the public that, in the public interest, it should be 
protected by privilege in the absence of malice. Lord Nicholls referred to a number of 
cases in which the principle had been considered in the context of reporting in 
newspapers. One of the cases to which he referred was Purcell v Sowler, which he 
clearly regarded as providing an example of that general principle, rather than as 
establishing any principle relating specifically to uninvestigated allegations.  At page 
202C he pointed out that the common law solution is for the court to have regard to 
all the circumstances when deciding whether the publication of particular material 
was privileged because of its value to the public and that its value to the public 
depends upon its quality as well as its subject matter. The common law does not seek 
to set a higher standard than that of responsible journalism. At page 205 Lord 
Nicholls identified ten matters which he intended to be no more than illustrative of the 
kind of things that the court should take into account when deciding whether the 
occasion of publication was subject to qualified privilege. Ultimately, in his view, the 
test of public interest is a compendious. 

97. In Jameel their Lordships applied the principles developed in Reynolds.  The 
newspaper reported that at the request of the United States’ authorities the central 
bank of Saudi Arabia was monitoring certain bank accounts to prevent their use for 
channelling funds to terrorist organisations. It listed, as account holders, the names of 
a number of individuals and companies, including that of the claimants’ trading 
group. Lord Hoffmann suggested a structured approach to the application of the 
principles derived from Reynolds. The first step is to decide whether the subject 
matter of the report is a matter of public interest; the second to decide whether the 
inclusion of the defamatory statement was justifiable; the third to decide whether the 
steps taken to gather and publish the information were responsible and fair. In that 
way one arrives at a decision on the overall question whether publication was in the 
public interest. 

98. The article in the present case did not take the form of a classic piece of investigative 
journalism, in which the newspaper reports facts uncovered by the journalist, but 
reported the fact that the police were investigating allegations by a former ISC insider 
that a member of the Metropolitan Police Extradition unit had provided information in 
exchange for payments. It went on to name the claimant as the person under 
investigation. The sting of the article is said to be that there were reasonable grounds 
for suspecting that DS Flood had been corruptly passing information to ISC. For 
present purposes it does not matter whether the allegation was true or false since, as 
Lord Hoffmann pointed out in Jameel (paragraph 62), that is not relevant to the 
Reynolds defence. It is a neutral circumstance, because the elements of that defence 
are the public interest of the material and the conduct of the journalists at the time.  



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood v. Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 27 
 

99. The article went much farther than merely reporting the fact that the police were 
investigating an allegation of corruption, because it set out the details of what had 
been alleged and referred to the fact that the allegations were said to be supported by a 
dossier. Part of the contents of the dossier were then described, including references it 
was said to contain to a series of payments made by ISC totalling £20,000 to a 
recipient codenamed Noah, which ‘could be a reference to an officer in the extradition 
unit who was friendly with one of ISC’s bosses’. The article then went on to name DS 
Flood as the officer under investigation. Mr. Price submitted that even if DS Flood 
had not been named, the codename Noah was an obvious allusion to him. 

100. Since the subject matter of the article was police corruption, there can be no doubt 
that it was a matter of public interest. I can therefore pass at once to the second 
question, namely, whether the inclusion of the defamatory material was justifiable. 
The details of the allegations and the naming of DS Flood were potentially very 
damaging to him and it was therefore necessary for them to make a real contribution 
to the public interest element of the article. It has been recognised that a considerable 
degree of deference should be paid to editorial judgment when deciding whether the 
inclusion of the defamatory material was justified and undoubtedly setting out the 
allegations and naming DS Flood added force and credibility to the story. The 
paragraphs about various Russian oligarchs, their business affairs and their 
relationship with the Kremlin, were no doubt included essentially for colour and 
presentational purposes.  However, this was not a case in which the article simply 
purported to report information which it was in the public interest to know, the 
presentation of that information being rendered more vivid and arresting by the 
inclusion of some defamatory material. In this case the allegations were the whole 
story. So if the inclusion of the defamatory material was justifiable, so was the story, 
and vice versa. 

101. In my view, therefore, it is not possible to decide whether the publication was in the 
public interest without some consideration of the question of responsible journalism.  
Lord Nicholls identified ten matters which will often fall to be considered in this 
context, but which were not meant to be exhaustive. They were primarily directed to 
the publication of information put before the public as reliable and for that reason 
some emphasis was placed on the steps taken to obtain the information and to verify 
its accuracy. Similar requirements apply to the true reportage defence: a responsible 
journalist will take proper steps to ensure the accuracy of the statement being 
reported, the identity of the person by whom it was made, the occasion on which it 
was made and the circumstances in which it came to be made, including any relevant 
statement from the person about whom the allegation was made to which it is a 
response, or which was made in response to it. 

102. There was no public interest in knowing the mere fact that an ISC insider had made 
allegations against a member of the Metropolitan Police (hence the absence of any 
attempt to rely on the reportage defence), but there was a public interest in knowing 
the facts insofar as the allegations were true and by virtue of the repetition rule the 
newspaper is to be treated as having itself made the statements contained in the 
allegations which it reported. It is therefore necessary to ask, in particular, what was 
the source of the journalist’s information, what steps were taken to verify it, what was 
the status of the information, how urgent the matter was, whether the article reported 
DS Flood’s side of the story and its general tone. 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood v. Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 28 
 

103. Mr. Price criticised the standard of journalism in this case on a number of grounds. I 
agree with the Master of the Rolls that there is no substance in many of them and I do 
not wish to add to what he has said in paragraphs 51 to 54 of his judgment. However, 
in some respects his criticisms were well-founded. Although the journalists in this 
case had taken steps to ensure the accuracy of their reporting, I think Mr. Price was 
right in saying that they had taken few, if any steps, to verify the truth of the 
allegations themselves. Moreover, the status of the information was no more than that 
of an uninvestigated and unsubstantiated allegation. The dossier, which the journalists 
had seen, did not itself identify DS Flood or any other member of the Metropolitan 
Police as ‘Noah’; nor did it specifically support the allegation that any officer had 
been  the recipient of payments from ISC. The status of the information was, 
therefore, little greater than any allegation made to the police and currently under 
investigation. There was no urgent need for publication. 

104. In my view responsible journalism requires a recognition of the importance of 
ensuring that persons against whom serious allegations of crime or professional 
misconduct are made are not forced to respond to them before an investigation has 
been properly carried out and charges have been made. It is very easy for allegations 
of impropriety or criminal conduct to be made, to the police, professional bodies and 
others who may have a duty to investigate their truth, out of malice, an excess of zeal 
or simple misunderstanding. If the details of such allegations are made public, they 
are capable of causing a great deal of harm to the individual concerned, since many 
people are inclined to assume that there is “no smoke without fire”. Moreover, there is 
a serious risk that once the allegations have been published the person against whom 
they are made will feel obliged to respond to them publicly, thereby depriving himself 
of the safeguard of the ordinary process and risking a measure of trial by press. I am 
not dealing here with the publication of the simple fact that a complaint has been 
made against a person, without any details being given, or with the publication of the 
fact that a person has been charged with a criminal offence. Such information is likely 
to be a matter of public interest. It is routinely made public in statements issued by the 
police and when that occurs a report of the statement is protected under section 15 of 
the Defamation Act. However, it is unnecessary and inappropriate for such reports to 
set out the details of the allegations made against the person charged; the description 
of the charge itself is sufficient to inform the public of what it has an interest in 
knowing. The alternative is trial by press without proper safeguards, which is clearly 
not in the public interest. 

105. The judge considered and rejected these arguments in paragraphs 176-187 of his 
judgment. He was of the view that in substance Mr. Price’s submissions were 
inconsistent with the decision in Jameel since, if they were sound, they would have 
succeeded in that case. In my view, however, the decision in Jameel does not provide 
a defence of responsible journalism in this case. The problem is not one of interfering 
with the administration of justice (which I accept the court has power to control), but 
with the public interest in publishing as fact allegations made by third parties which, 
if true, may lead to prosecution or disciplinary proceedings but have yet to be 
investigated. Both the judge’s analysis and Mr. Rampton’s submission fail to 
recognise an important distinction between the nature of the publication in Jameel and 
the publication in the present case. The thrust of the article in Jameel was that the 
Saudi authorities were actively co-operating with the United States authorities in the 
fight against terrorism. It was impossible for the journalists to verify independently 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood v. Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 29 
 

whether what the United States authorities said was true, but what mattered was that 
they had said it. It was in the public interest to know that the United States’ authorities 
were expressing themselves to be satisfied that the Saudi authorities were providing 
co-operation in the fight against terrorism at a time when some were inclined to 
question that. Moreover, the article itself indicated that the accounts being monitored 
might be used by terrorists without the knowledge or connivance of the holders and to 
that extent itself neutralised any potentially defamatory implication. The allegation 
being made by the United States authorities (if that is how it should be viewed) that 
the Saudi central bank was monitoring certain accounts is very different from the kind 
of allegation with which the present case is concerned. I do not think their Lordships 
intended to hold that even where the reportage defence cannot be made out the 
publication of detailed allegations by third parties of criminal behaviour or other 
serious misconduct which have still to be investigated is in the public interest. In my 
view there is no parallel between the two cases. 

106. The judge accepted that part of the public interest in publishing the story lay in 
prompting the police to pursue an investigation that they would or might otherwise 
abandon. However, I am unable to accept that. If that had been the purpose of the 
article it would surely have been written in a way that would have placed greater 
emphasis on the existence of the allegations and the failure of the police to pursue an 
investigation. In fact the police were pursuing an investigation, as the statement they 
issued, itself reported in the article, made clear. 

107. In the end the question is one of striking a balance between freedom of speech and the 
protection of reputation, or, as the judge put it in paragraph 215 of his judgment, of 
deciding whether the publication of the article was a proportionate interference with 
the claimant’s right to reputation. The judge held that the balance in this case was to 
be struck in favour of freedom of speech and that the interference with DS Flood’s 
right to reputation was proportionate. Mr. Rampton naturally submitted that this court 
should not interfere with the judge’s assessment and drew our attention to the remarks 
of Sir Anthony Clarke M.R. in Galloway v Telegraph Group Ltd [2006] EWCA Civ 
17, [2006] E.M.L.R. 11, to which the Master of the Rolls has referred, suggesting that 
the decision is essentially one for the judge at first instance rather than an appellate 
court. In my view, however, that is not correct. There is an intrinsic difference 
between exercising a discretion and deciding a question of law. In cases where the 
court is called upon to exercise its discretion views may legitimately differ about the 
order that should be made. For that reason the judge’s decision cannot be overturned 
otherwise than on well-recognised grounds which, if established, undermine the basis 
on which the discretion was exercised. When a question of law is to be decided there 
is only one correct answer, however difficult it may be to find. Thus, if the true 
meaning of a document is in issue, the fact that the construction preferred by the judge 
is plausible does not prevent an appellate court from deciding the matter for itself. 
Nonetheless, where newspapers and broadcasters are involved striking a balance 
between freedom of speech and the protection of reputation will often depend to a 
large extent on an assessment of the behaviour of the journalists involved in the 
publication. Factors of the kind identified by Lord Nicholls require a careful 
assessment of the evidence and an appellate court should be cautious before 
overturning the decision of the judge below, particularly since it has not itself had the 
advantage of seeing the witnesses. 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood v. Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 30 
 

108. Nonetheless, I agree with the Master of the Rolls that the judge reached the wrong 
conclusion in this case. He did so because he failed to have sufficient regard to the 
serious nature of the allegations made against DS Flood and the journalists’ failure to 
take any significant steps to verify their accuracy and because he misunderstood the 
effect of the decision in Jameel. I would therefore allow the cross-appeal. 

109. As to the appeal itself, there is nothing I wish to add to what has been said by the 
Master of the Rolls. I agree that it should be dismissed. 

Lord Justice Moses : 

110. The crucial question in the instant appeal is whether the article of 2 June 2006 went 
too far. The publication by the police of the statement reproduced at [7] of the article 
is protected by section 15(1) and paragraph 9 of Schedule 1 to the 1996 Act. It was 
not argued that the privilege did not extend to publication of DS Flood’s name. But 
TNL seeks to uphold the judge’s view that the cloak of qualified privilege covers not 
only the fact that the police were investigating an allegation of corruption against a 
fellow officer but the nature of the case on which the allegation is based. Tugendhat J 
regarded publication of the basis of the case as part of that which he described as ‘the 
story’, inclusion of which was a matter of editorial judgement with which the court 
should not interfere [216]-[218]. 

111. It seems to me that the distinction between the fact and nature of the investigation 
should not be so easily elided with the facts which triggered the investigation. The 
Master of the Rolls calls the facts on which the allegation was founded ‘the 
Allegations’ [25] and Lord Justice Moore-Bick describes them as the details of what 
had been alleged [99].  I prefer to call those facts the material on which the allegation 
is based since it assists in drawing the distinction on which I believe, in agreement 
with my lords, resolution of this appeal depends. 

112. It seems to me that, whether or not the police had published the statement at [7], it 
was a matter of public interest that the Times should publish and the public should 
learn that the police were investigating an allegation of corruption against a fellow 
officer. It is instructive to emphasise why such publication is a matter of public 
interest; if the reason why it was of public interest is identified, it becomes easier to 
identify the limits of that public interest. 

113. That the police are pursuing an investigation of corruption against a fellow police 
officer is a matter of public interest because corruption undermines the necessary 
public trust in those responsible for upholding the law and protecting the public. Trust 
depends, at least in part, upon the belief that corruption will be investigated and 
rooted out wherever it occurs and that the police will investigate and pursue the 
investigation with due rigour against one of their own. 

114. Whilst I accept that the suggested subjective motives of the journalists to ensure that 
the investigation was vigorously pursued does not assist in identifying whether or not 
the publication was in the public interest [54], and that the article was not drawn in a 
way which suggested such a purpose, as Lord Justice Moore-Bick points out, 
nonetheless it does seem to me that the effect of such an article does demonstrate why 
publication of the fact of the investigation was in the public interest.  It underlined the 
significance of alleged corruption and provided some assurance to the public. Test it 



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood v. Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 31 
 

in this way: keeping quiet about its inception would only fuel the suspicion, however 
unfounded, should the fact of the investigation ever emerge, that the police were 
better at keeping from the public gaze the fact of an investigation against their own 
than against other members of the public. Moreover, publication does provide some 
impetus to pursuing the investigation to conclusion.   I am not, for one moment, 
suggesting that the investigation would not be properly pursued but public perception 
of corruption and efforts to repel its   insidious consequences is important. 

115. Once the reasons for the conclusion that it was of public interest to publish the nature 
of the allegation and its target are identified, it becomes easier to discern the need to 
separate publication of the allegation and publication of the facts on which it was 
founded. As the Master of the Rolls points out, [57]-[65], it does not follow that 
because it is in the public interest to publish the allegations, it is in the public interest 
to publish the details of their foundation.  In the instant case, of what public interest, 
in the correct legal sense, was it to know that it was alleged that the payments were to 
a recipient to whom a code-name was applied with an unfortunate but incorrect 
biblical connotation with the officer under investigation?(Article[5])  Of what public 
interest was it that he was a close friend of an employee of ISC? (Article [8]) Of what 
public interest was it that Berezovsky was a client of ISC?(Article[15]). 

116. Such allegations merely added credence to the grounds on which the investigation 
was pursued; they invited the reader to think that, although they had not been 
investigated let alone substantiated, there might be “something in them”. The greater 
the detail, the greater the potential for harm. The details added nothing to the public 
interest on which the claim to qualified privilege was based.  On the contrary, they 
exposed DS Flood to the suggestion that unchecked and unsubstantiated allegations, 
from an unknown source, might be well-founded.  And all that at a time when it was 
quite wrong to expect him to have to give any detailed answers. 

117. The distinction I have drawn between publication of the details on which the 
allegation was based and the allegation itself  is the very distinction which forms the 
basis of Jameel, as the Master of the Rolls and Moore-Bick LJ have demonstrated. 
The basis on which SAMA had chosen to co-operate with the United States was never 
disclosed.  Nothing that was published suggested  justification for the inclusion of the 
claimant’s bank accounts amongst those to be monitored.  Monitoring embraced those 
whose accounts might be used unwittingly. 

118. Of course, the details in the Times’ article added spice to the story; of course those 
details might make it more likely that a reader would notice the article.  Editors know 
how to attract the attention and interest of their readers and the courts must defer to 
their judgement of how best to achieve that result (In re Guardian News and Media 
Ltd [63], In re S [34]). But non sequitur that it can be left to them to judge whether 
publication of the impugned details is of public interest.  That is for the courts when 
determining whether the article as a whole was a proportionate interference with DS 
Flood’s right to his reputation. I agree that publication without investigation of the 
details on which the allegation was based was not in the public interest.  The 
newspaper must be left to justify any imputation, as yet undetermined, without 
protection of qualified privilege. 

119. Lest it be thought that the conclusion of this court impedes attempts to add interest 
and colour to a story, the newspapers and their readers have only themselves to blame.  



Court of Appeal Unapproved Judgment: 
No permission is granted to copy or use in court 

Flood v. Times Newspapers 

 

 
Draft  13 July 2010 12:40 Page 32 
 

That a person is accused is generally of far greater interest than his or her subsequent 
triumphant acquittal.  Once an accusation is dismissed, the blaring headline of 
accusation on page 1 becomes a tepid reference in the graveyard of page 2. I agree 
that DS Flood’s cross-appeal should be allowed and TNL’ appeal be dismissed. 

 


