
U UNeutral Citation Number: [2005] EWHC 472 (Ch)
U U

U UCase No: HC04C02812
U UIN THE HIGH COURT OF JUSTICE
U UCHANCERY DIVISION

U URoyal Courts of Justice
U UStrand, London, WC2A 2LL

U UDate: 23/03/2005

Before :

U UMR. JUSTICE MANN
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Between :

Fraser-Woodward Limited U UClaimant U U

- and -
(1) British Broadcasting Corporation

(2) Brighter Pictures Limited U UDefendantsU U

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

 Miss C.  Michalos (instructed by  Messrs. Charles Russell) for the  Claimant.
 Miss C. May (instructed by  BBC Litigation Department and Messrs. Bristows) 

for the  Defendants.

Hearing dates:  22nd, 23rd,  24th and 25th February 2005
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Approved Judgment
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be 

taken of this Judgment and that copies of this version as handed down may be treated 
as authentic.

.............................

MR. JUSTICE MANN

Mr Justice Mann : 



Introduction

1. This is an action for infringement of copyright in photographs, the copyright 
in which is vested in the claimant (“Fraser-Woodward”).  They are all 
photographs of various members of the well-known Beckham family.  Mr 
David Beckham is a very well-known footballer, and his wife Victoria is a 
well-known pop singer who was formally a member of a group called the 
Spice Girls, in which context she was known as Posh Spice.   Together and 
individually they have acquired celebrity status, and their private and public 
lives are apparently of great interest to many people.  At the time of the TV 
programme which is at the heart of this case they had two small children, 
Brooklyn and Romeo (they have since had a third).  The photographs in 
question were originally published in various tabloid newspapers.  That 
publication was by licence.  The second defendant (“Brighter”) is a television 
production company.  It used images of the newspaper pages on which the 
photographs were published in a programme which it made for, and which 
was broadcast by, the first defendant (“the BBC”).  It is that use which is 
complained of as being an infringement of copyright.  Additional damages for 
flagrancy are sought, partly on the grounds of the flagrancy of the alleged 
breaches.  The principal defences of the defendants are fair dealing within 
section 30(1) of the Copyright, Designs and Patents Act 1988 (“the Act”), and 
incidental inclusion within the meaning of section 31(1) of that Act.

The Facts

2. The fact of the use of the photographs, the existence of copyright and its being 
vested in the claimant are not in dispute.  I will therefore be able to deal with 
them relatively shortly.  There is, however, a dispute as to the level of editorial 
control exerted by Victoria Beckham, and the state of mind of Brighter when 
it made the programme (going to flagrancy of breach and additional damages, 
and going to the fairness of dealing).

3. There are 14 photographs in issue in this case.  At the trial they were given the 
names Beckham 1 to 14, and I shall continue to identify them in that way.  
Beckhams 1-13 were taken by Mr Jason Fraser, a well-known photographer 
who has a reputation for taking photographs of celebrities for the purposes of 
being sold, and ultimately reproduced, in various publications.  The claimant 
company is a company of which he is a shareholder, and it owns the rights in 
various photographs, which it exploits from time to time.  Beckham 14 was 
taken by Michele Crosera, an Italian photographer with a commercial 
relationship with both the claimant and Mr Fraser.  He originally had the 
copyright in this last photograph (“Beckham 14”); he has assigned it to the 
claimant.  All the photographs except Beckham 14 are photographs of two or 
more members of the Beckham family taken in apparently off-guard moments 



when their subjects were conducting their day-to-day activities in public.  
They are not formal photographs in the sense that their subjects formally sat 
for them; on their face they might be thought to be photographs taken on 
occasions not intended for photography and in circumstances in which their 
subjects were not intended to be photographed (though whether that is right or 
not is one of the points made in the television programme which reproduced 
them).  Beckham 14  is of Mrs Beckham by herself.

4. At the end of 2002 Brighter embarked on the production of the television 
programme in question, which was ultimately broadcast under the title 
“Tabloid Tales”.  The pleaded purpose of the programme (which was one of 
six in a series) was that it “intended to and did criticise and/or review tabloid 
journalism and the methods employed by the tabloid press and/or the 
celebrities featured to build and exploit a story to their advantage” (to quote 
the Defence in this case).  The Beckham programme was broadcast on 29P P

th
P P 

April 2003 at 10.40 p.m.  It was narrated by Mr Piers Morgan, a well-known 
former Fleet Street tabloid editor.  He opens the programme by saying:

“Tonight Tabloid Tales exposes Victoria Beckham’s 
relationship with the press, revealing the truth, the 
rumours and the lies behind the headlines.”

A little later on he says:

“The big question is whether she is really just a canny 
little minx cleverly manipulating the media for her own 
gain, or whether the press are a bunch of tabloid 
vultures, preying on Victoria to sell newspapers.”

The programme (which runs for a little under 40 minutes) then contains a sort 
of survey of press coverage of the Beckhams, and in particular Victoria 
Beckham, starting with her career as a member of the Spice Girls pop group 
and showing, or claiming to show, a developing relationship with the press.  
This is achieved by linking narration of Mr Morgan, clips of interviews with 
various journalists and media personnel, some short contributions from Mr 
Fraser himself, rather longer extracts from an interview of Victoria Beckham 
and her mother by Mr Morgan, and a mixture of film clips, clips from pop 
videos and (most importantly for the purposes of this case) images of 
newspaper headlines, articles and photographs.  The 14 photographs which are 
the subject of this action featured in this last context.  Apart from one which 
was on screen for about 4 seconds, they were shown for no more than 2 or 3 
seconds each, and some of them less than that.  On occasions they were shown 
as part of a brief still image; on others the camera panned quickly across them 
or zoomed in relation to them.  

5. I now need to go back and set out one or two brief details of how the 
programme came to be made and how the makers of the programme went 
about dealing with intellectual property rights.  The history is relevant to two 



issues – the fairness of the dealing for the purposes of the fair dealing 
provision, and whether any breach was flagrant or would otherwise attract 
additional damages under section 97(2) of the Act.   The series of which the 
programme formed part had an original working title of “Set the Record 
Straight”.  At some point the title was changed to “Tabloid Tales”.   The 
claimant sought to suggest that the original title betokened the real purpose of 
the programme, which was to give the main subject (Victoria Beckham in the 
subject programme) the opportunity to use the programme as a public 
relations opportunity, and “put the record straight” in that sense.  At the end of 
the day there was no evidence to support an explicit intention on the part of 
Brighter that this should be the thrust of the programme, and I find that there 
was no real significance (for the purposes of the points I have to decide) in the 
original choice of name (or in its change).     Brighter pitched for the series to 
the BBC, and was commissioned to make it.  The budget was about  £845,000. 
6 programmes were broadcast; the Beckham programme was the first.  Miss 
Jacquelene Williamson was the production manager for the series and she 
gave evidence before me.  One of her concerns was the proper rights clearance 
for the various images used in the course of the programme (and the other 
programmes).  In addition to the images which are the subject of this action, 
other still images were used.  She consulted a BBC in-house lawyer about this 
(Mr Alistair Bonnington), and I shall come to that in due course.  However, it 
is clear from her evidence that she considered that the fair dealing provisions 
were capable of applying, and as a result of her consultation with Mr 
Bonnington she claims that her view was reinforced.  In the circumstances 
there was no need to seek the permission of any of the owners of the copyright 
of the photographs with one exception – there was one photograph for which a 
licence fee of £125 was paid.  She produced a document called a Residuals 
Schedule, which is said to demonstrate that all the photographs except that one 
were used on the “fair dealing” basis.   This is a document that was prepared 
at the end of the series for the benefit of the BBC so that the BBC could see 
the basis on which material was used.  It is intended to cover all the material 
used, and shows such things as the basis on which copyright material was 
used, a summary of any licences obtained and the amounts paid.  At the end of 
the schedule is a page referring to “Headlines” from various newspapers.  All 
have the word “Fair” in the relevant columns relating to licences, indicating 
(as I was told, and which I accept) that the fair dealing provision was 
considered to apply to them.  These entries do not expressly refer to 
photographs appearing in newspapers (such as those which are the subject of 
this action), but I am told that there is no other entry in the Residuals Schedule 
which is capable of referring to them, and it was intended that this part of the 
schedule should deal with them thus.   I accept that evidence.

6. In those circumstances it is the defendants’ case that it was not necessary to 
seek Mr Fraser’s consent to the use made of the Beckham photographs, and no 
such consent was sought.  Mr. Fraser’s evidence as to consent was different.  
He says that some time before 27 P P

th
P P February 2003 (he cannot put a date on it) 

he was told by his personal assistant Cathy Carroll that a researcher from 
Brighter had telephoned her to request a licence to use photographs of the 
Beckhams in the programme.  He says that he instructed her to tell Brighter 
that he would not grant such a licence.  In saying No he was acting in 



accordance with what he said his general (though not invariable) practice was 
in relation to the use of his photographs on television.   These particular 
photographs had of course already been published, and the newspapers had 
paid a price of well over £30,000 in aggregate for the right to publish 
immediately after they were taken, and over the course of time these figures 
have apparently yielded an unspecified sum which exceeds six figures, but he 
generally regarded the use of his photographs on television as being very 
damaging to the residual value of his photographs; hence his general practice, 
and hence what he says his reaction was on this occasion.  Miss Carroll gave 
evidence.  She could not recall receiving and relaying such a request (and 
refusal), but what Mr Fraser described as happening would have been in 
accordance with her practice had she received such a request.  

7. The making of such a request, if it occurred, formed a material part of the 
claimant’s case on fair dealing.  As will be apparent later on in this judgment, 
I do not think that it affects the point one way or another, but in case that 
conclusion is wrong and in case this case should be taken further I need to 
make a finding about it.  Having heard the evidence I am not satisfied that this 
particular request was made (and refused).   Miss Carroll’s inability to 
recollect any such request does not point one way or the other – in my view it 
certainly does not mean that the request was not made, because it is quite 
conceivable that the request was of a routine nature that would not necessarily 
be remembered in a busy office.   It is unsatisfactory that the researcher on the 
programme (a Ruth Johnson) has not given evidence – Miss May, who 
appeared for the defendants, told me she could not be contacted, though Miss 
Michalos, who appeared for the claimant, told me her solicitors believed they 
had found her.  However, I am satisfied that neither Miss Williamson nor 
anyone else in a supervisory capacity would have required that it be made.   
There is no evidence that Miss Williamson was intending to rely on anything 
other than fair dealing in relation to these (and other) photographs, and no 
reason emerged why she (or anyone else) would have instructed the researcher 
to make the call alleged by Mr Fraser.   She had an early meeting with Mr 
Bonnington, before the programmes were shot, at which such things were 
discussed, and I think it is likely that fair dealing was in her mind from then 
on.  That makes it very unlikely that she would have instructed anyone to seek 
a licence from Mr Fraser.  Of course, it is possible that the researcher might 
have taken it upon herself to make the request anyway, but if she had then I 
think it inevitable that any refusal would have been reported back to Miss 
Williamson, and Miss Williamson told me, and again I accept, that she could 
not remember receiving any such report and would be likely to have 
remembered if she had.  It is fair to say that a lot of the detail of the making of 
this programme had obviously passed out of her recollection, but I think that it 
is likely that that would have stood out in her mind, especially in the context 
of later discussions about fair dealing to which I will come shortly.   So far as 
Mr Fraser’s recollection is concerned, I am quite satisfied that at all times he 
was a truthful witness who was not deliberately making anything up, but I 
think it likely that he has confused another occasion with this particular 
occasion (his evidence was that he had received many requests for the use of 
his photographs in TV programmes – 3 or 4 per week was his estimate).   He 
clearly felt strongly about the use of his photographs, and there were other 



requests for the use of photographs later on, when he was giving an interview 
for the programme, and it may be that this has all come together in his mind to 
give him a false recollection, but whatever the explanation is I think that he 
was mistaken.  

8. However, there came a time when he was, as I find, asked whether his 
photographs could be used in a different way, and in respect of which he did 
refuse consent.   In early 2003 he was contacted on a number of occasions by 
representatives of Brighter and asked if he would give an interview.  He 
declined, until eventually he was persuaded to do so personally by Mr Piers 
Morgan.  He told me that he agreed once it had been made clear that the 
programme would not be a “hatchet job” on Victoria Beckham.  Four 
proposed appointments were cancelled before the interview was finally filmed 
on 27P P

th
P P February 2003.  In the context of that filmed interview Mr Fraser was 

asked if he would allow his photographs to appear during the interview, 
spread out on the table.  Mr Fraser told me that he refused that, and I accept 
his evidence.  I also accept his evidence that he declined a request made by the 
producer conducting the interview for sending copies of photographs of the 
Beckhams for inclusion in the programme.  I think that this was probably a 
casual request, but I accept that what he described about this occasion actually 
happened.  As a result no photographs were shown as part of Mr Fraser’s 
interview.

9. Production of the programme had started at about the end of November 2002 – 
Miss Williamson could not quite remember more precisely when, but it was 
about then.  In the first month of production Miss Williamson had a meeting 
with Mr Bonnington to discuss the use of material, and it is likely that fair 
dealing was discussed.  The idea assumed more importance in her mind as 
production progressed, and on 11 P P

th
P P February 2003 she emailed Gloria Wood, 

who was the series producer, to pass on a request to Mrs May Mitchinson (the 
executive producer at the BBC) asking, amongst other things, the following:

 “ I am slightly nervous of the fair dealing photo rule with Posh 
because the photographs of her are worth money – the vultures could 
be knocking at her door after the programme goes out.  I would really 
like to talk to Alistair about this and get something in writing… and 
with regard to fair dealing photos in general.  Any chance of asking 
May if I can talk to Alistair as I need to get my head fully round this or 
I could be calling her every day.”

She was obviously given permission because later that day she emailed him 
asking if he could spare some time to see her because:

“I need to be very clear so I can be very clear with the Producers 
exactly how they show photos of Ms Beckham in newspapers and 
magazines” 

They had a meeting the next day, but no note of what was said survives.  
However, Mr Bonnington wrote an email on 13P P

th
P P February in which he 

confirmed his advice:



“I confirm that our approach to the use of newspaper ‘tear-outs’, which 
contain both newspaper copy and newspaper photographs is that the 
fair dealing provisions of the Copyright Designs and Patents Act will 
give us legal protection.  That is because there is an exemption for 
criticism and review.  It is our view that the programmes we are 
making here are both criticism and review of the way in which tabloid 
newspapers report matters which they regard as being of significance.

“As you know, I was concerned when we met yesterday about the 
possible use of a photograph of Victoria Beckham from Hello! 
Magazine without the permission of the owners of the copyright in that 
photograph.  I am not saying it is impossible that we could 
successfully plead the same defence in court proceedings, should they 
be raised against us by Hello! Magazine.  However, Hello! are a 
litigious organisation and in their case photographs are very much their 
stock-in-trade.  In the case of Victoria Beckham I think substantial 
sums have been paid over to her before the “photo shoot” took place.

“What concerns me is the possibility of an interim injunction/interdict 
being granted…

“Of course, if it was the case that the Hello! pictures are regarded as 
absolutely vital to the programme, it might be we took the view that 
we should revisit the question of risk here.  My impression from our 
discussions yesterday was that, although it would be desirable to use 
the Hello! pictures, they were by no means essential for the telling of 
the story in this case”.

10. This email featured quite largely in Miss Williamson’s cross-examination by 
Miss Michalos.  It was put to her that it said, and she should have understood, 
that the advice was that the fair dealing exception could apply only if the 
photographs and some text appeared in the same shot – photographs without 
text would not bring the use within the exception.  This point is said to go to 
flagrancy – it was said that when, in due course, the programme showed 
pictures without showing text at the same time Brighter was acting contrary to 
its own legal advice.  I can deal with that point now.  The point is, I find, a bad 
one.  The email is not a formally written opinion, but looking at it realistically 
and placing it in context it is clear that the writer was not being that 
sophisticated.   The attempt to read it in the manner suggested by Miss 
Michalos was one that obviously puzzled Miss Williamson in the witness box, 
and I am not surprised.  The reasonably obvious sense would be conveyed if 
the letter had contained the words “either or both of” instead of “both”, but 
that would be a level of formality of expression which (as a matter of every 
day experience) one seldom finds in emails.  That this was intended is borne 
out by other things.  First, the subject line of the email reads:  “Subject: 
Tabloid Tales: Use of Newspaper Photographs and Copy from Newspapers”.  
That suggests that photographs and text were being treated separately.  Second 
is the puzzlement of Miss Williamson.  She had talked to Mr Bonnington, and 
her puzzlement indicated that the refinement suggested by Miss Michalos had 
not been referred to in their conversations.  Third is the fact that the final form 



of the programme was subsequently seen by lawyers, and Miss Williamson 
thought that Mr Bonnington had seen it.  The programme shows some 
photographs which are sometimes, albeit briefly, unaccompanied by text, yet 
there was no indication that Mr Bonnington (or any other lawyer) sounded any 
warning about that.  Last, but by no means least, the advice as construed by 
Miss Michalos does not make much sense – fair dealing is, as a matter of 
principle, applicable to photographs whether they are with or without text (and 
to be fair to her, Miss Michalos did not contend otherwise – all her 
submissions on this point were on what the email said, not whether it was 
right or not) and it is hard to justify the effects of Miss Michalos’s 
construction as a matter of common sense, let alone law.  In circumstances 
such as these I see no merit in construing a document such as this in a manner 
which does not coincide with common or legal sense if there is a perfectly 
good alternative construction which makes better sense.  This email, and any 
subsequent display of photos without text, is therefore neither departing from 
any legal advice, nor is it any basis for any claim that any infringement of 
copyright was flagrant.  

11. The programme was broadcast in the late evening of 29P P

th
P P April 2003.  Earlier 

that day Mr Fraser had found out that the programme was to include some of 
his photographs and he telephoned to object and to demand their withdrawal.  
This was refused, and a similar request later that same day, made by his 
solicitors, met with the same fate.  The programme went out with Mr Fraser’s 
photographs in it, and in due course he commenced this action.

Fair dealing and incidental use – the nature of the parties’ respective cases

12. Before turning to the details of the use of the photographs in question it will 
be useful to indicate what the respective cases of the parties are on the point. 

13. Section 30(1) is in the following terms:

“30 (1).  Fair dealing with a work for the purpose of 
criticism or review, of that or another work or of a 
performance of a work, does not infringe any copyright 
in the work provided that it is accompanied by a 
sufficient acknowledgement”

14. The criticism or review on which the defendants rely for these purposes is 
twofold.  First, there is said to be criticism and review of the photographs 
themselves (or at least some of them).  Second, their use was said to have 
taken place in the context of criticism or review of another work (or more 
appropriately, works), namely the tabloid press’s coverage of celebrities.   It is 
said that the use of the photographs was fair for the purposes of the concept of 



“fair dealing” – their use on screen was not over-long, and the use in the 
context of criticism and review was not a contrivance to justify a use whose 
purpose was in substance U Unot U U that of criticism and review.  For the claimant it 
was said that criticism or review, at least in the present context, had to be 
criticism or review of the photographs themselves, and that criticism or review 
had to be with some degree of particularity – a passing and unargued 
observation (for example, and by way of illustration,  “this photograph is a 
bad photograph”) was not sufficient to bring the act within the section.   In the 
context of fairness of dealing, the use should not conflict with the normal 
exploitation of the work, or unreasonably prejudice the legitimate interests of 
the author.  The true purpose must be genuine criticism or review, and the use 
must not be something else dressed up in criticism’s clothing.  The extent to 
which the work is reproduced is also said to be relevant to fair dealing – in the 
case of photographs, the longer the display, and the more completely the 
photograph is displayed, the less likely it is that the use is fair, particularly if 
the criticism is slight.  In addition, there was insufficient acknowledgment.  

15. I shall elaborate on those arguments later, but that indication is sufficient for 
the purposes of enabling me to set out a description of the programme, its 
contents and the use of the photographs in it.  I have, of course, had the 
opportunity of seeing it, and counsel have been able to take me through 
relevant parts of it. 

The alleged infringements of copyright in their context – the appearance of the 
photographs in the programme.

16. The programme starts with a shot of Mrs Beckham reflecting on fame.  Then it 
has the first of the two extracts from Mr Morgan referred to above.  Various 
contributors then make observations (by way of clips from previously filmed 
interviews), including one from a Mr Neil Wallace who says:

“There are few people better in this country at working 
the press [than Victoria Beckham]”

After 25 seconds there is an observation from Mr Morgan:

“…today [Posh Spice] is Britain’s most written about, 
talked about and photographed A List celebrity and the 
readers still can’t get enough”

After a short break he then makes the second of the two observations referred 
to above, which I will repeat here in its context:

“I have worked in Fleet Street for more than 15 years 
and I have rarely encountered anybody more adept in 
handling the tabloids than Victoria Beckham.  Big 
question is whether she is really just a cunning little 
minx cleverly manipulating the media for her own gain 



or whether the press are a bunch of tabloid vultures 
preying on Victoria to sell newspapers.  Fleet Street has 
always had a two-way relationship with celebrities.  
One day you are cock of the walk and the next you are a 
feather duster.  In Posh Spice’s case you learn the hard 
way after a rather brutal apprenticeship with the Spice 
Girls.”

There is then a cut to the previously filmed interview with Mrs Beckham in 
which the following exchange takes place:

“Piers Morgan:  ‘So you are using the media and all you 
want is that front cover, I mean that is true, isn’t it?’

Victoria Beckham: ‘Yeh, I can’t say anything but yeh, I 
mean its very true, we had a message to put out there, 
you know, we loved our music and of course to get that 
message to people you have to use the media because 
that’s the easiest way’.”

17. The next section of the programme refers briefly to the wedding of the 
Beckhams and a short reference to their first son (Brooklyn).  A Mr Mark 
Jagasia is then seen saying:

“There was a sense in the press that we are going to 
milk this one [i.e. the birth of Brooklyn] as long as we 
can because in a sense it is good for everyone, it sells 
newspapers, people enjoy reading about them, they 
clearly enjoy the spotlight to an extent so it was a kind 
of a win win situation.”

The programme then returns to the Beckham wedding and various 
contributors refer to the desire of the media to have pictures of the wedding, in 
circumstances in which that desire was frustrated by control by the Beckhams. 
Mr Morgan observes (at 5 mins 33 secs into the broadcast):

“To maintain absolute control over how the wedding 
was reported, Victoria gagged everyone working on it 
with strict confidentiality agreements.”

And a little later on, having described how a magazine (OK Magazine) had 
bought the sole right to take and show photographs, Mr Morgan observes:

“When OK hit the stands on Friday it sold more than 
1.7 million copies, three times its normal circulation, 
and Victoria by almost controlling the story had 
successfully re-launched herself as the new people’s 
princess.”



Two contributors then observed how strange, or even “ludicrous” according to 
one contributor, it was to think of two people on their wedding day going 
through the proofs of photographs to decide which should be published, which 
is clearly an implicit reference to the degree of control exerted by the 
Beckhams over their own publicity as well as being a reflection on it.  The 
control is recognised in the next contribution from Mrs Beckham, when she 
says:

“The fans wanted to see our wedding and there were 
going to be pictures anyway, so I wanted there to be 
pictures that we had a certain amount of control over.”

Another contributor, a Mr Geoffrey Wansell, observes:

“It’s not just about the million pounds, that’s incidental 
in a way, it is controlling the pictures that emerge, so 
what Posh is really doing is saying I am only going to 
present myself in a way in which I want to be seen, my 
image is more significant than anything else.”

Thus far, therefore, the programme has been referring to the content of the 
newspapers by reference to control over the input, and therefore the output, of 
material.  This is said by the defendants to be criticism of other works.

18. The programme then turns to the theme of new haircuts acquired by the 
Beckhams in the context of which the first of the subject photographs were 
shown.  Having averted to the fact that the “Posh and Becks Plc… brand” was 
now a big one, Mr Morgan observed:

“… Victoria was learning that you must keep re-
inventing your product if you are going to keep the 
press and the public interested.  Nine months after the 
wedding in a prime example of Fleet Street’s rather 
warped news agenda, the new Beckham hairstyle 
smashed war and famine off the front pages.”

Another contributor (a Ms Blackburn) observed that that:

“was just another example of their unerring sense of 
what would get them on the front pages.”

Mr Sean O’Brien was heard to say: 

“and Posh also had gone completely blonde, absolutely 
white blonde, she looked like Billy Idol walking down 
the street.”



As he spoke the words “she looked like Billy Idol” the scene cuts to a picture 
of most of the page in the newspaper which contained the first photograph.  At 
the top of the page, slightly cut off, one can see two or three other photographs 
which are not material.  Below that occupying the right hand half of the page 
and the bottom two thirds of the page was a picture of the Beckhams with 
their new haircuts, both being shown full length with Mr Beckham pushing a 
pushchair with young Brooklyn in it.  On the left hand side of the page next to 
the photograph, there is visible a headline and the story, described as a 
“picture exclusive”.   The camera then pans slightly down the photograph and 
at the same time zooms into the bottom of it to show, prominently and 
obviously, at the bottom of the article and just to the left of the bottom of the 
image, the words “Pictures: JASON FRASER”.  This is accompanied by Mr 
Morgan (off screen) saying:

“The exclusive pictures of the change of image were 
taken by Jason Fraser.”

The claimant accepts that this is a sufficient acknowledgment of authorship in 
relation to this appearance of this photograph because, I think, of the written 
attribution, not because of the oral attribution. 

19. Immediately after that Mr Fraser appeared on screen referring to an occasion 
which he managed to get a shot of the Beckhams with new haircuts.  He 
describes how, on the occasion that he is referring to:

“I had a tip and I went out and I took photographs and I 
got them together.”

The Defendants sought to say that that was an express reference to Beckham 
1, and that may well be so, but the context of the remark in the interview has 
to be taken into account in reaching that conclusion, and the defendants had 
successfully resisted disclosure of the unedited interview at an earlier stage in 
these proceedings.  In those circumstances, and in the absence of an admission 
by Mr Fraser that that is indeed what he was referring to (or at least a 
sufficiently clear admission) it would be unfair to him to make that finding.  
However, nothing in this action is going to turn on that.  

20. Immediately following that Mr Morgan is heard saying the following over 
fuzzy images of what are obviously Beckham stand-ins apparently carrying 
out the mundane activity of assembling a pushchair in a car park.  As they do 
that Mr Morgan says: 

“Throughout Victoria’s career Jason Fraser always mysteriously seems 
to be the photographer in the right place at the right time, which has 
raised a few questions about exactly where he gets his information 
from.”



In order to make sense of this remark, and what follows, it is necessary to 
understand the nature of the Beckham photographs which are the subject of 
this action.  With one possible exception (Beckham 14) they are not 
photographs for which the subject has apparently deliberately sat or posed.  
They are all photographs in which the subject was apparently going about his 
or her everyday activities, ostensibly irrespective of the presence of a 
photographer, and they are apparently just “snapped” as they walked along or 
sat.  The next voice to be heard was that of Mr Geoffrey Wansell, who 
observed that:

“Gradually she began to realise that certain photographers and certain 
places could be manipulated to her advantage.”

This followed by a contribution from Mr Andrew Morton, who was seen and 
heard to say:

“So for example on the day in question when David’s 
about to get his hair cut and she is about to go blonde, 
they evade the photographers waiting outside their 
home…”

and at this point four more photographs of the Beckhams (Beckhams 2-5) are 
shown by showing the newspaper pages on which they appeared, 
accompanied by Mr Morton continuing: 

“And they have a pre-arranged assignment with another 
photographer, effectively their court photographer, a 
chap called Jason Fraser.  It looks as though they’re 
snatched pictures, that they’re taken off guard, off duty, 
when all along those pictures were rehearsed and pre-
arranged.”

The pictures are shown until the words “snatched pictures” at which point the 
camera returns to show Mr Morton speaking.  Beckham 2 is shown for just 
over 2 seconds.  It is apparently on the front page of The Sun, and one can see 
what is probably the top half of it.  From what one can see it looks as though it 
was probably taken on the same occasion as Beckham 1 (and Mr Fraser 
confirmed that in the witness box), but one cannot see the pushchair; the 
remaining three photographs (Beckham 3, 4 and 5) are similar photographs, 
showing half-shots of the Beckhams with their new haircuts, and apparently 
displayed in a row across a newspaper page.  Each is displayed for about 1.5 
seconds.  Then before the next interview contribution (Mr Fraser again) 
Beckhams 3-5 are shown again briefly, this time for less than 1 second each, 
flashed on the screen and accompanied by the sound of a camera shutter.

21. Mr Fraser was then seen and heard making observations on how one might get 
tips in order to get the photographs, and Victoria Beckham then says, as part 



of her interview, that on occasions she might make an arrangement with a 
photographer to repeat an exit from a building for photography purposes after 
she had exited for the first time, having (for example) put her children in the 
car first so that they were safe and out of shot.  Mr Morgan then observes, 
partly to camera and partly by other images:

“Victoria may favour certain photographers, but she 
also knows she is likely to be snatched at any time and 
any place, whether she has helped arrange the picture or 
not.  When you are riding high in the press, there is a 
huge industry out there making vast amounts of money 
from your photograph. ”

Another contributor (Mr Joe Sene) makes observations about getting tip-offs 
of what Victoria Beckham is doing, and then that is contrasted by Mr Morgan 
with photographers who stalk their victims more patiently.

22. 12 minutes in, the programme returns to the interview with Victoria Beckham, 
and she observes that every time she comes out of her house she is aware that 
there could be a photographer ready to capture the moment or whatever she 
looks like.  While she is saying this Beckhams 6-10 are displayed.  They are 
shown as they appeared in a sort of montage in one of the tabloids.  They (or 
parts of them) were all taken when Mr and Mrs Beckham and Brooklyn 
visited a wildlife park.  Beckham 6 is a photograph of Mrs Beckham carrying 
Brooklyn; as published in the newspaper it is heavily cropped to exclude a 
number of other people who would otherwise appear in it.  In the left hand 
one-third of the page, appearing one above the other, are Beckhams 7, 9 and 
10 (in that order) which show pictures of Brooklyn, sometimes with one or 
other of his parents.  Two of them are again heavily cropped in order to focus 
on Brooklyn.  On the right hand side of the page is a large blown up extract of 
Brooklyn taken from  Beckham 8; he is apparently in the course of doing 
messy battle with an ice cream.  In order to show these photographs the 
camera pans down the page over the course of about 4 seconds, ending up by 
zooming in on Mr Fraser’s name predominantly displayed in a red box at the 
foot of the photographs.  Mr Fraser is then heard and seen to observe that it is 
hard to take a bad picture of Victoria Beckham.  

23. The theme of the programme then moves on to less favourable newspaper 
coverage of Mrs Beckham, and Mr Morgan observes:

“The debate [about an eating disorder] refused to go 
away, raging out of Victoria’s control, especially after 
her appearance in London Fashion Week.”

This is said in relation to press coverage of her eating disorder in one or more 
newspapers, and Mr Morgan contrasts the coverage of two rival publications.  
Mrs Beckham and her mother are seen and heard to comment on that sort of 
coverage, and then there is an extensive part of the interview with Mrs 



Beckham at which comments on other parts of her appearance are referred to.  
Then Mr Morgan turns to the occasion when:

“In the summer of 2000 the press were still having huge 
fun knocking great lumps out of Posh’s pedestal, which 
did not bode very well for the start of her new solo 
singing career.  In an attempt to gain some street cred 
… and in spite of a cynical press, Victoria used every 
trick in the book to grab headlines with the tabloids 
rubbing their hands in glee.”

There are then several minutes relating to less than flattering coverage of 
Victoria Beckham and a reference to a point of time at which Victoria 
Beckham was thought to have acquired a lip ring but it turned out that the ring 
was false, although not before the Daily Mail was said by Mr Morgan to have 
“vent[ed] its high moral spleen” about it.  This incident was presented as her 
deliberately seeking media attention.  

24. From time to time in the remainder of the programme contributors returned to 
the question of Mrs Beckham’s attempts to control the publicity she received 
in the media, and to turn it to her advantage, and the need of the media to 
show her activities from time to time: 

“With normal artists the manager PR or manager press 
relationship is reasonably simple to control, it’s entirely 
different with the Beckhams, she is one of those faces 
that sells magazines, so if you haven’t got a real story 
for them, they will make it up.” (per Mr John Glover).  

Half an hour into the programme it sought to draw attention to the fact that on 
the day that Mrs Beckham was dropped by her record label she announced 
that she was having her second child:

“Fantastic news but obviously buries the fact that her 
solo career had completely died and she was now on 
skid row as far as her career was concerned.” (per Clare 
Morrisoe).

Mr John Glover attributed the timing of the announcement to the fact that the 
Beckhams did not want to announce it publicly until Mrs Beckham had had 
her three month test.  This was all presented as part of the debate as to who 
was controlling whom in terms of publicity.  Mr Morgan observed:

“Once it was known that Victoria was pregnant again 
the tabloids turned off the knocking copy and turned on 
the charm, Posh was back in favour.  The press know 
that its readers adore little famous babies and with the 
Beckhams speculative stories about what sex, what 



name, what date could be strung out for months.”

In other words, he was observing that the media would exploit pregnancies 
involving famous babies.  

25. The birth of the second child (Romeo) was then the context for showing most 
of the remaining photographs which are the subject of this action.  After 32 
minutes of the programme Mr Geoffrey Wansell observes:

“After the birth of Romeo, the second child, she didn’t 
go out, she quite deliberately kept herself back until she 
was prepared to make a formal appearance, because she 
knows that that is what keeps her brand going.”

Piers Morgan: 

“When Victoria was eventually seen in public for the 
first time with little Romeo, she looked amazingly 
glamorous and slim, and surprise surprise there is her 
old friend Jason Fraser to capture the happy moment, 
splattered across the tabloids, blasted across the 
magazines of the world, Jason Fraser calmly, and rather 
easily, helped himself to another six figure sum.”

As he speaks the words “and surprise surprise” to the words “happy moment”, 
Beckham 11 is shown.  It is a photograph of Mrs Beckham apparently leaving 
a house with Brooklyn by her side, and holding the new baby in her arms.  
Like the other photographs, it is apparently an unstaged, casually snapped 
photograph; she appears full-length in it.  What is reproduced is, again, the 
relevant page from the relevant newspaper, with the headline and the story 
printed in the top right hand quadrant of the page.  During the course of 4 
seconds, the camera pans down from the top of the photograph and, at the end 
of the shot, it zooms in on the words “Pictures: JASON FRASER” in fairly 
large type just below the bottom of the photograph.  As Mr Morgan utters the 
words “splattered across the tabloids, blasted across the magazines of the 
world”, Beckham 12 is shown.  This is similar to Beckham 11, though it is 
either taken rather closer to its subject or the photographer has zoomed in or 
enlarged it.   Again, what is produced is a picture of the newspaper page on 
which the photograph appeared; it seems to have occupied roughly the top half
of the newspaper page.  The original photograph shows Mrs Beckham almost 
full length, carrying Romeo and with Brooklyn at her side.  As it appears in 
the newspaper it is approximately half length shot, still showing Romeo but 
Brooklyn has been cropped out.  To the left of the image of Mrs Beckham is 
the headline “Romeo takes a bow” and below that, in smaller type, the words 
“a five week old superstar sleeps through his debut”.  This time the shot 
zooms out from just showing Romeo to showing the rest of the photograph; it 
takes about four seconds to do that.  Unlike previous occasions, there is no 



identification on screen of Jason Fraser as the author of the photograph.  

26. In this context I should add something about the matter in which Mr Morgan 
delivers the last 13 words of his piece.   The commas after the words “calmly” 
and “easily” were stressed by significant pauses, and the words “and rather 
easily” were themselves given some stress.  The overall effect is to make it 
clear that the words were used ironically.

27. The next contributor is Mr Fraser again.  He is shown uttering the words:

“A style fashion icon, a cute baby with a pretty quaint 
name as well, you know, how can you go wrong?  It’s a 
great shot.”

As he utters the words “you know, how can you go wrong?” Beckham 13 
appears.  This again shows Mrs Beckham holding Romeo, taken from a 
slightly different angle from Beckhams 11 and 12, but otherwise very similar 
and, judging from Mrs Beckham’s appearance and the way she is holding the 
baby, from the same series.  It is on screen for almost 5 seconds;  it remains on 
screen until just after the end of his short piece.  This time one can see the text 
below the photograph, and if one looks very carefully at the text (with an 
opportunity to stop the tape) one can see his name appearing as the author of 
the photograph, but that cannot be taken as any real attempt to identify him, in 
text, as the author since that would not realistically be seen by anybody 
viewing the television programme as a programme.

Immediately after that contribution from Mr Fraser, Mr Morgan’s voice is 
heard again.  He says:

“With the help of these photographs, Victoria was the 
subject of glowing headlines once again.”

As he says that the picture shows Beckhams 11 and 12 again, this time 
appearing on the same page of a different newspaper.  Beckham 11 is shown 
at roughly twice the size of Beckham 12 – they are shown side by side on the 
same page, and on the left hand page there is the headline “Lets See Daddio, 
Romeo”, and some copy below that.  As that finishes, Clare Morrisoe says:

“I think now she’s Mum Spice isn’t she?  She is 
embracing the role as perfect wife and perfect mother.”

The suggestion behind the content and the delivery is that she was deliberately 
projecting herself in that way;  in other words, that the photographs were 
deliberately contrived by her notwithstanding their appearance of non-
contrivance.  As she says this a video is shown of Mrs Beckham in a kitchen 
with Mrs Beckham apparently tidying up.  Then Mr Roy Greenslade (media 



commentator for the Guardian) says:

“Let’s do this scenario.  She has two children, she 
appears in public with two children, the press take a 
picture and then days later, columnists as they like 
to call themselves, suddenly start saying, oh, you 
see she’s re-branding herself, she is now wanting to 
appear as mother.”

As he utters the words “the press take a picture” the camera shot switches to a 
picture of most of the front page of the Daily Mirror, the right hand one third 
of which is occupied by a slightly cropped version of Beckham 13 (its second 
appearance).  Mrs Beckham is shown from just below the waist upwards, and 
over the course of 3 seconds the shot zooms in and away from the photograph 
and up to the headline at the top of the page (“Romeo’s debut – the new 
Beckham takes centre stage”), so that after those 3 seconds all one can see is a 
small part of the top of Mrs Beckham’s head.  

28. The theme of the programme then moves onto an occasion featured in the 
newspapers when it was reported that there was a plot to kidnap Mrs Beckham 
and her family.  To the accompaniment of words taken from a TV news item, 
the programme then showed Beckham 14.  This is quite hard to spot.  What is 
actually shown on screen, for just over 4 seconds, is a headline appearing at 
the bottom right hand part of what I assume is the front page of a newspaper.  
In very bold type is the headline:

“£5m PLOT TO 

KIDNAP 

POSH AND KIDS”

laid out in that manner.  To the right of the headline is a small square of text – 
the beginning of the account of the story.  Tucked in the gap bounded by the 
words “PLOT TO”, “KIDNAP” and “KIDS” on three sides, and the text on 
the fourth, is a small photograph of Mrs Beckham.  I would judge that the 
photograph in the newspaper is a little bigger than a passport photograph.  The 
full picture (which was not shown on the programme, because the programme 
merely reproduced newspaper photographs) was a three-quarter length shot of 
Mrs Beckham taken out of doors somewhere, which looks as though it might 
have been a little more posed than the other photographs, but nothing turns on 
that.  Although the shot is just a shot of her head, and the rest of the 
photograph has been cropped, no point was taken by the defendants that they 
had not reproduced a substantial part of the original.  After that appearance Mr 
Morgan comments on the story and says:

“The gang was arrested in London for the theft of 
antiques but it was their alleged kidnap plot that set the 
media into meltdown.  The words Beckham and kidnap 



were tabloid gold dust, which left some to question 
whether the story may have been hyped up to create a 
bigger scoop.”

As he speaks the words “May have been hyped up to create a bigger scoop” 
the picture shows two thirds of a newspaper page with Beckham 12 to the top 
right.  To the left of the photograph is a headline “£5m kidnap plot…or just a 
tabloid sting?”  Below that is a picture of a house and some unreadable text.  
Over the course of 3 seconds the camera zoomed into the headline so that all 
that can be seen of Beckham 12 is Romeo in the arms of his mother.  As this 
happens Mr Roy Greenslade comments on the apparent farfetched nature of 
the kidnap story.

29. There are then some contributions in which comment is made on legal steps 
that the Beckhams were prepared to take in order to stop false rumours and in 
his last piece to camera, Mr Morgan observes:

“So has Victoria used and abused the press, or has the 
press used and abused Victoria?  There is no doubt that 
between us we have created a sort of unofficial royal 
family, but the big question for Victoria is whether she 
can now reinvent herself again to be something more 
than just the wife of David Beckham, and the big 
question for the tabloids is whether they will ever let 
her.”

The programme then closes with remarks which are not germane to this 
action.

30. I have sought to describe the programme in some detail, and have set out 
extensive extracts from the soundtrack, because the context of the photographs 
is essential to the defences of the defendants.  What I have not done hitherto is 
to indicate the nature of some of the other accompanying material.  That can 
be described generally, but it is, in its own way, equally important.  As the 
programme progresses, in addition to the short extracts from a number of 
interviews with contributors, the programme shows a considerable number of 
other press stories about the Beckhams.  It does so by showing dramatic 
headlines, invariably accompanied by other pictures of the Beckhams.  There 
are a considerable number of these.  It also contains film footage of the 
Beckhams appearing in public (on catwalks, signing autographs, going on 
holiday and in other contexts)  all of which have obviously been taken from 
film archives of some sort.  How the Beckhams have been treated in the press 
is obviously a key part of the programme.

The Defences

31. Having set out that material, I can now turn to the Defences, and I shall take 



fair dealing first.

Criticism and review

32. The first question which arises under this head is whether the use made of the 
photographs was for the purposes of criticism and review of the work (ie the 
photographs) or of another work.  This raises two separate points – was there 
criticism or review, and if so what was the work being criticised or reviewed?  
In what follows, for ease of exposition I shall use the expression “other work” 
as if it were the expression appearing in the statute (which refers to “ U UanU Uother 
work”) – they do not differ materially.

33. The defendants’ case was that the concept of criticism or review had to be 
interpreted liberally.  Here there was criticism or review of both the 
photographs and of another work or works, namely the coverage of the 
Beckhams (and in particular Mrs Beckham) in the tabloid press.  The criticism 
and/or review was thus of two things – there was criticism and review of the 
photographs themselves (or some of them at least) and the philosophy or ideas 
behind them, and there was criticism and review of another work (or works) 
namely the tabloid press.  One had to look at the programme as a whole, and 
not dissect it too readily into unrealistic parts, and one had to look at the 
programme as it would strike the reasonable viewer.  

34. The claimant had a number of answers to this.  First, so far as it was alleged that 
there was criticism or review of the photographs themselves, it had to be more 
than mere passing comment or passing reference, and in the present case there 
was no such thing.   One pointer as to whether there is genuine criticism or 
review is whether the same point can be made without displaying the 
copyright material.  Second, so far as criticism or review of another work was 
concerned, then that other work had to be a copyright work within the 
meaning of the Act, that is to say a work falling within section 1 of the Act, 
and that other work must be identified (which it was not in the present case).  
Miss Michalos disputed that the other work could be general media attitude, or 
that references to underlying philosophy and ideas appearing in the authorities 
should be taken as being a reference to any such concepts other than those 
appearing in the actual specific work itself.

35. The meaning of “criticism” and “review” were considered in the Australian case
of De Garis v Nevill Jeffress Pidler Pty Ltd (1990) 18 IPR 292, relied on by 
Miss Michalos.   Beaumont J proceeded from dictionary definitions in the 
MacQuarie Dictionary as follows:

“Criticism - 1.  “The act or art of analysing and judging the quality of a 
literary or artistic work, etc: literary criticism; 2  the act of passing 
judgment as to the merits of something … 4. a critical comment, article 
or essay; a critique.”



Review – “1.  a critical article or report, as in a 
periodical, on some literary work, commonly some 
work of recent appearance; a critique …”

In that case the subject of the action was press clippings, so it is not surprising 
that the extracted definitions tend to focus on literary criticism or review.  
Miss May, for the defendants, chose to counter that with the Shorter Oxford 
English Dictionary definitions:

“Criticism: …2a   the work of a critic.   B – an article, essay etc 
expressing or containing an analytical evaluation of something.”

“Review:  1.  a general survey or assessment of a 
subject or thing …”

36. These definitions are of some assistance, so far as they go, but it is important 
to have in mind what Robert Walker LJ said in Pro Sieben Media AG v 
Carlton UK TV Ltd [1999] FSR 160 at p 620:

“’Criticism or review’ and ‘reporting current events’ are 
expressions of wide and indefinite scope.  Any attempt 
to plot their precise boundaries is doomed to failure.  
They should be interpreted liberally …”

Miss May drew my attention to the fact that in Ashdown v Telegraph Group 
Ltd [[2002] Ch 149 the fair dealing provision was an instance of the right of 
freedom of expression displacing copyright protection (see para 33), but I do 
not think that that idea assists in determining the nature of “criticism or 
review” which falls within the section.  It may be that that can be said to be 
the basis for adopting a liberal interpretation, as required to by Walker LJ in 
Pro Seiben, but beyond that it does not assist.  I therefore approach the 
question with the assistance of the concepts behind the definitions but not 
rigidly bound by them, and bearing in mind what Robert Walker LJ said.

37. This impossibility of plotting boundaries makes it impossible to accept Miss 
Michalos’s submission that there must be something beyond a bare comment.  
It is not helpful to try to introduce such limitations into the debate; at worst it 
is misleading, and at best is unhelpful because it will merely shift the debate to 
the question of whether, in its own context, the relevant remark is merely a 
“bare comment” or goes further and is criticism.   The context is likely to be 
all-important.

38. The next point is to what I apply those concepts – what is capable of being the 
subject of criticism or review for the purposes of the section?   The 
photographs, as subjects, are easy enough as a concept.   However, there is 
more difficulty (in the present case) about criticisms of what Miss May called 
the philosophy and ideas underlying a work, and what (if any) other works 



were the subject of any criticism of review in this case. 

39. Miss May said that, in addition to relying on criticism of the photographs 
themselves, she was entitled to rely on criticism or review of the philosophy 
or ideas underlying them.  By the end of the case I do not think that there was 
any difference in principle between her and Miss Michalos on this.  That it is 
correct appears from Hubbard v Vosper [1972] 2 QB 84, in which the 
copyright works were various works about Scientology, extracts of which 
appeared in the defendant’s book which was critical of the cult.  It was 
submitted that the fair dealing section applied only to criticism of the work, 
not of the doctrine or philosophy underlying it.  Lord Denning disagreed with 
this submission:

“I do not think that this proviso is confined as narrowly 
as Mr Pain submits.  A literary work consists, not only 
of the literary style, but also of the thoughts underlying 
it, as expressed in the words.  Under the defence of “fair 
dealing” both can be criticised.  Mr Vosper is entitled to 
criticise not only the literary style, but also the doctrine 
or philosophy of Mr Hubbard as expounded in the 
books.” (at page 94).  

The same view was expressed in Time Warner Entertainments LP v Channel 
Four Television Corporation plc [1994] EMLR 1 at pp 13 and 15, and 
confirmed in Pro Sieben (at p 621).  I agree with Miss Michalos that on 
analysis this is because criticising the philosophy is criticising the work.  It 
must follow that if the review or criticism is of another work (ie a work other 
than the one in respect of which fair dealing is claimed) then that review or 
criticism can extend to, or even be confined to, the ideas and philosophy 
underlying that other work.  Furthermore, it is not appropriate to confine the 
notion to “ideas and philosophy” – that is merely one formulation of the extent 
to which criticism may extent.  Walker LJ expressed himself thus in Pro 
Sieben at p 621:

“Criticism of a work need not be limited to criticism of 
style.  It may also extend to the ideas to be found in a 
work and its social or moral implications.”

40. I was not shown any authority dealing with the nature of the “other work” for 
the purposes of section 30(1).  Miss Michalos submitted in her written 
submissions in reply that it had to be a copyright work.  That seems to me to 
be wrong so far as it requires the other work to be in copyright – why should 
the fair dealing defence in relation to a current copyright work depend on 
whether the other work, which is the subject of criticism, is itself in copyright. 
However, there is more in her submission if one removes the requirement of 
subsisting copyright from another work.   Since the same word (“work”) is 
used to describe both the copyright item whose infringement is in issue, and 
the other item or items which can be the subject of the criticism or review, it is 
likely that it has the same meaning in both instances.  Since copyright can 



only exist in a work of the kind described in section 1 of the Act (as 
elaborated in the following sections), it seems to me to follow that what must 
be the subject of criticism is something which is a “work” in the same sense.  

41. This point was not dealt with as such in Pro Sieben, though my conclusion is 
consistent with it.  In that case the defendant was accused of infringing 
copyright in a TV programme (called the TAFF report) relating to the 
pregnancy of a woman with eight foetuses.   The defendant relied on fair 
dealing, but that defence was rejected by the trial judge.  That rejection was 
reversed by the Court of Appeal.  At p 621 Robert Walker LJ refers to the 
defendant’s pleaded case which was that the works being criticised were:

“The Plaintiff’s Film and/or the Plaintiff’s Broadcast 
and/or other media exploitation” (my emphasis)

He then observes that the judge did not comment on the words that I have 
emphasised and says (all emphases being mine):

“It may be said that those words are very vague … 
Nevertheless the judge should in my view have taken as 
his starting point that the appellants’ pleaded case was 
that the Carlton Programme was criticising various 
works representing the fruits of chequebook journalism, 
of which the TAFF report was one.  The other (which 
might have been more particularised if Pro Sieben had 
pressed) were daily or weekly newspapers mentioned as 
having run stories on Ms Allwood or her partner or one 
or more of the other “ordinary people” to whom  
“something extraordinary happens in their lives”.  Four 
newspapers – the News of the World, the Sun, the Daily 
Mirror and the Daily Mail – were mentioned frequently 
in the Carlton programme, with shots of mastheads, 
headlines and parts of articles in those papers.  Other 
newspapers (and one British television programme) 
received passing references.”

Then he goes on to criticise the trial judge because

“He did not consider the possibility that [the 
programme’s use] might have been for the purpose of 
criticism or review of the TAFF report and the 
newspaper material mentioned above, taken collectively 
as a genre of the fruits of chequebook journalism”

thereby clearly indicating that such use, thus described, was capable of falling 
within the section.   At p 623 he then concludes:

“The Carlton programme as a whole was in my 
judgment made for the purpose of criticism of works of 



chequebook journalism in general, and in particular the 
(then very recent) treatment by the media of the story of 
Ms Allwood’s multiple pregnancy.”

42. In my view it is quite clear from those extracts that the other works which 
Robert Walker LJ had in mind for these purposes (that is to say, the works 
other than the TAFF report itself in respect of which criticism was being 
made) were newspapers and broadcasts of a particular type.  Certain 
newspapers are actually identified in those extracts.  All those works are, 
collectively and individually, the “fruits of chequebook journalism”, and 
“works of chequebook journalism”.  Newspapers and broadcasts are “works” 
within the meaning of section 1.  The decision is therefore consistent with my 
view of the proper interpretation of section 30.  

43. The decision also assists on two other points.  First, it demonstrates that the 
ideas or philosophy underlying a certain style of journalism, as manifested in 
the works themselves, can be the subject of criticism which falls within 
section 30.  That, as will become apparent, is important in the present case.  
Second, it demonstrates the fallacy of a submission that at one point Miss 
Michalos seemed to be making (though at the end it was not clear that she was 
putting the matter in this way) namely that the other work or works must be 
specifically identified.   I can see no reason in principle why that should be so 
and the reasoning and decision in Pro Sieben clearly indicates that it is not.  It 
was no part of Robert Walker LJ’s reasoning that specific editions of specific 
newspapers, or specific broadcasts, were identified.  Four newspapers were 
specifically identified, but others (and broadcasts) were identified only in 
general terms, by type, as falling within the genre.  That was sufficient in that 
case, and is therefore sufficient (so far as relevant) in the present one.

44. With those points established and in mind, I can now turn to the assertion of the 
defendants that the programme contained relevant criticism.  They say that it 
contained criticism both of the photographs themselves (except Beckham 14) 
and of a certain style of tabloid journalism which amounted to criticism of the 
newspapers themselves and the ideas behind their reporting of celebrities.  If 
that is a proper description of the nature of criticism then there is criticism (or 
review) within the meaning of section 30 in precisely the same way as there 
was such criticism in the Pro Sieben case.  

45. Having viewed a recording of the programme, I have come to the clear 
conclusion that the deployment of the first 13 photographs is for the purpose 
of criticism or review within the meaning of section 30.  I have sought to set 
out the shape of, and the most significant points in, the programme in the 
extracts referred to above.   Like the programme in Pro Sieben (as that 
programme is described in the law report), Tabloid Tales contains frequent 
shots of newspapers, their mastheads and their stories, and in addition their 
pictures.  It also contains various film clips demonstrating the public 
presentation of, or public appearances of, the Beckhams.  They are all there to 
demonstrate a certain style of journalism – the coverage of celebrity – and to 



comment on (in the form of criticism) that style as manifested in the relevant 
publications (tabloid newspapers and, to a certain extent, magazines).  Various 
points are made in the course of the programme, including important 
reflections on the fact that certain items are covered at all (for example, the 
haircuts), the extent of the coverage, the extent to which rival newspapers 
cover or disdain to cover matters such as Victoria Beckham’s alleged eating 
disorder (which she denies in her interview), and the extent to which the 
newsworthiness of the everyday lives of these particular celebrities is capable 
of pushing other matters which might be thought to be more important (“war 
and famine”) off the front page.   So far as the dictionary definitions are 
concerned, it falls fairly and squarely within the definitions of “criticism” 
when applied to the ideas underlying the reporting, and to some extent to the 
reports themselves, though those reports are not actually cited save insofar as 
headlines are sometimes briefly in shot. 

46. All the photographs apart from Beckham 14 are used in that context.  Beckham 
1-5 are used 9 minutes into the programme after the scene of the programme 
has been set by remarks reflecting on the interest of the public in the lives of 
celebrities and the fact that the Beckhams sought (with some success) to 
manipulate that to their own advantage.   That is clearly criticism within the 
meaning of the section.  These particular photographs then appear having been 
foreshadowed by Mr Morgan’s reflection as to how the change in the 
Beckhams’ hairstyles achieved media prominence in “a prime example of 
Fleet Street’s rather warped news agenda” (again, something clearly in the 
nature of criticism in the context of this programme).  Ms Blackburn is seen 
and heard to describe this as something that would get them on to the front 
pages, and almost immediately afterwards these pictures appear as an example 
of that.   That is clearly use in the context of criticism of the newspapers and 
their reporting ethos.  They are also shown as an arguable example of 
manipulation of that ethos by being arguably staged, and that also seems to me 
to be criticism of the “other works”.  I shall return to that when considering 
the case made by the defendants that there is also criticism of the photographs 
themselves.  When Beckhams 3-5 are shown for a second time accompanied 
by shutter sounds the context and purpose is still essentially the same.   

47. Beckhams 6-10 are shown in a similar critical context.  These are the shots of 
the family in the wildlife park.  They are shown when Mrs Beckham is musing 
on the fact that photographers are apparently ready to capture any moment – a 
criticism of journalistic style and content – and the photographs are apparently 
shown as examples of that.  There is little fundamentally interesting about 
someone else’s family having a day out with some animals; but nevertheless 
here is a photographer who has snapped the event, and here is a newspaper 
which has published it because it believes its readers are interested.  That is 
what the programme is apparently saying.  This is all part of the overall 
critical or reviewing theme.  They are genuine illustrations of what the 
programme is saying – “Section 30 is designed to protect a critic or reviewer 
who may bona fide wish to use copyright material to illustrate his review or 
criticism.” (Banier v News Group Newspapers Ltd [1997] FSR 812 at 815) 
(emphasis supplied).  



48. The first showing of Beckhams 11, 12 and 13 occurred in the context of that 
part of the programme which dealt with the question of who was controlling 
whom – was Mrs Beckham controlling the media in order to divert attention to 
good news when she wanted.   These photographs are shown in order to 
demonstrate the effects of that – the timing of her first appearance after 
childbirth is held back until she is ready (in terms of personal appearance and, 
on one suggestion in the programme, in terms of diverting attention from less 
welcome news about her record label), and the photographs are the coverage 
that she got.  The content of the media has been contrived by the subject of the 
story – that is the suggestion.  The same applies to the second showing of each 
of those photographs.  They accompany, illustrate, elaborate and to a certain 
extent make good what the programme is saying about the content of the 
tabloids, which it portrays as putting forward Victoria Beckham in a new role 
or new light.  There is then one more occurrence of Beckham 12, which 
appears in the context of a recital of the kidnap story.  This part of the 
programme critiques the coverage of that story and the extent to which it was, 
or may have been, hyped, and how it fitted into the media coverage of the 
affairs of the Beckhams.  The newspaper used a certain headline, and with that 
headline a picture of Mrs Beckham appeared, holding a baby.  That is part of 
the dramatic treatment of the story, and it is the coverage that is being 
criticised, or reviewed.  Accordingly, it is a further use of the photograph in 
the context of a criticism of the “other works”.

49. I do not think that this applies to Beckham 14, however.  That is the small 
photograph appearing tucked into the sensational headline about the Beckham 
kidnap plot.  The point of the shot in question is to show the headline.  The 
small photograph happens to be there.  While the photograph appears in the 
context of criticism or review of the other works, it does not appear “for the 
purpose” of criticism or review.  Its proper place appears below when I 
consider it again in the context of incidental use.

50. Accordingly all of Beckhams 1 to 13 are deployed in the context of, and for the 
purpose of, criticism or review of the other works, that is to say the tabloid 
press and magazines, and I so find.  In addition, it is clear to me that in 
relation to most of the photographs there is also criticism of the photographs 
themselves.  Beckham 1 first appears when the programme turns to the 
Beckham haircut.   As it is shown there is an oral attribution of the photograph 
to Mr Fraser by Mr Morgan.   After Mr Fraser’s contribution Mr Morgan 
makes his remark about how mysterious it is that Mr Fraser manages to be in 
the right place at the right time, and questions where he gets his information 
from.  The question is answered almost immediately by Mr Wansell’s saying 
that Mrs Beckham can manipulate “certain photographers” and by Mr 
Morton’s explicit allegation that the photographs are pre-arranged and 

“It looks as though they’re snatched pictures, that they’re taken off 
guard, off duty, when all along those pictures were rehearsed and 
pre-arranged.”



This is accompanied by Beckhams 2 to 5 being shown simultaneously, and 
Beckhams 3-5 appearing again almost immediately afterwards.  It is clear that 
Mr Morton is speaking about the Jason Fraser photographs. That is a clear 
criticism of the photographs – it is said that the photographs are not in fact as 
they appear, or as the subject and photographer would wish them to appear.  
That is a clear act of criticism of the photographs themselves, and the context 
in which all 5 are shown indicates that it applies to all 5.  Similar remarks do 
not accompany the showing of Beckham 6 to 10, but in my view the criticism 
can and should be taken as extending to them.  The photographs are shown in 
a section of the programme which deals with unstaged or non-pre-arranged 
photographs, but there is a clear shot of the Jason Fraser name, and I think that 
the programme is implicitly inviting the reader to consider whether these 
apparently unarranged photographs are nevertheless as pre-arranged as the 
others because they are by the same person (Mr Morton’s “court 
photographer)”.  With Beckhams 11 and 12 the link becomes stronger again, 
because of the ironic tone and content of the accompanying words from Mr 
Morgan (“surprise surprise, there’s her old friend Jason Fraser” and “Jason 
Fraser calmly, and rather easily, helped himself to another six figure sum”), 
which is a return to the theme that these apparently casual and opportunistic 
snaps are not so casual and opportunistic as would appear.  This clearly carries 
over to Beckham 13, and the repetition of Beckhams 11 and 12.  They are 
shown within 30 seconds of the first showing of Beckham 11, while the theme 
is still being advanced or is fresh in the mind, and the second showings of 
Beckhams 11 and 12 are accompanied by Mr Morgan’s remarks about the 
“help of these photographs”, which is again tinged with a little irony – the 
suggestion is that the help is not wholly accidental because the photographs 
are not wholly accidental.  The criticism is still operating when Beckham 13 is 
shown for a second time.  It is, however, not implicitly operating when 
Beckham 12 is shown for the third time (in the context of the kidnap story).  
The theme of the programme has moved on here, and the photograph itself is 
not being criticised or reviewed at this point.  There is no suggestion of 
criticism of Beckham 14, either.

51. For those reasons, therefore, each of the publications of the photographs, save 
for the third showing of Beckham 12 and the only showing of Beckham 14 are 
in the context of criticism of the photographs themselves within the meaning 
of section 30(1).  

52. For the sake of completeness I should deal with a couple of submissions of Miss 
Michalos on this point, each of which I reject.

53. First, she said that something could not be criticism or review unless there is 
specific reference to the content of that which is being criticised.  Since there 
is no sufficiently specific reference to the photographs then there is no 
criticism (or review).  All there is, she says, is criticism of Victoria Beckham.  
She claims to derive support for her submission as to what is required from 
Ashdown v Telegraph Group Ltd.   In that case the Court of Appeal rejected a 
fair dealing defence in relation to a copy of a minute of a meeting, in the 



course of which they quoted with approval from the judgment of Sir Andrew 
Morritt V-C at first instance:

“But what is required is that the copying shall take place as part of and 
for the purpose of criticising and reviewing the work.  The work is the 
minute.  But the articles are not criticising or reviewing the minute: 
they are criticising or reviewing the actions of the Prime Minister and 
the claimant in October 1997”

I do not think that that citation supports a submission that there must be some 
form of specific reference to the work in question.  That citation demonstrates 
clearly that it is not sufficient to criticise something (anything) in order to 
invoke the section; there has to be a criticism U Uof the workU U; and one has to add 
the rider “or another work”, a point which was not germane to that particular 
case.  When judging whether what has happened is a sufficient criticism or 
review there is no requirement of any particular degree of specificity.  There 
has to be sufficient content to amount to criticism of whatever is being 
criticised (the copyright work or another work).  In the present case there is 
sufficient content in the programme to amount to a criticism of other works 
(the tabloid newspapers and magazines), and in most cases the photographs 
themselves.  

54.  She also submitted that a helpful indication as to whether what was taking 
place was criticism or review was whether the “criticism” could be done 
without using the copyright work.  If it could then that was a strong pointer 
against its being criticism (though it was not determinative).  I reject this 
submission too.  It has no foundation in the statute.  What the statute permits 
is “fair dealing” for the purposes of criticism or review.  There is no 
requirement of necessity of use in section 30(1); there is merely a requirement 
of fair dealing.   

Fair dealing

55. If use of copyright material is to fall within section 30(1) then that use must 
amount to “fair dealing”.  In considering whether the use in the present case 
amounted to fair dealing (and the claimant says it was not) the following 
guidelines are relevant:

i) It is relevant to have regard to the motives of the user (contrast the 
question of criticism and review where the focus is more on the actual 
use without, or without so much, reference to the motive – see Pro 
Sieben at page 620).  

ii) Whether there is fair dealing is a matter of impression.



“What amounts to fair dealing must depend on the facts of the 
particular case and must to a degree be a matter of impression.  
What is of prime importance is to consider the real objective of the 
party using the copyright work.  Section 30 is designed to protect a 
critic or reviewer who may bona fide wish to use the copyright 
material to illustrate his review or criticism.” (Banier v News Group 
Newspapers Ltd [1997] FSR 812 at 815.

iii) If some degree of use would be fair dealing, excessive use can render 
the use unfair – Hyde Park Residence Ltd v Yelland [2001] Ch 143 at 
para 40.

iv) In assessing whether the dealing is fair the court can have regard to the 
actual purpose of the work, and will be live to any pretence in the 
purported purpose of the work:

“… it is necessary to have regard to the true purpose of the work.  Is 
it a genuine piece of criticism or review, or is it something else, 
such as an attempt to dress up the infringement of another’s 
copyright in the guise of criticism, and so profit unfairly from 
another’s work?” (Time Warner, supra, at p 14).

v)  In the same vein, the amount of the work used can be relevant:

“I may add, however, that the substantiality of the part reproduced 
is, in my view, an element which the Court will take into 
consideration in arriving at a conclusion whether what has been 
done is a fair dealing or not.  To take an example, if a defendant 
published long and important extracts from a plaintiff’s work and 
added to those extracts some brief criticisms upon them, I think that 
the Court would be very ready to arrive at the conclusion that that 
was not fair dealing within the section (Morton J in Johnstone v 
Bernard Jones Publications Ltd [1938 2 Ch 599 at 603-4).  

vi) However, this must be carefully applied in relation to photographs.  It 
makes more sense in relation to extended literary or musical works.  If 
one is critiquing a photograph, or using it for the purpose of criticising 
another work, then the nature of the medium means that any reference 
is likely to be by means of an inclusion of most of the work because 
otherwise the reference will not make much sense.  This degree of care 
is particularly appropriate in the context of a television programme 
where the exposure is not as (for example) continuous or permanent as 
publication in printed form would be.

vii) Reproduction should not unreasonably prejudice the legitimate interests 



of the author or conflict with the author’s normal exploitation of the 
work – see the Berne Copyright Convention Article 9(2).

56. These factors were not seriously in dispute between the parties.  Miss May 
said that none of them pointed towards unfairness of use or dealing, and Miss 
Michalos said that they did, when one looked at the actual use and at the 
evidence of the parties.   Despite the many points that Miss Michalos made in 
relation to fairness, my clear view is that there was nothing unfair about the 
use of the photographs in this case in relation to which I have found criticism 
or review to have occurred (Beckhams 1 to 13).  It was the defendants’ case 
that the use of the photographs was genuinely for the purpose of criticism and 
review; that there was no hidden or ulterior motive; that manner of use was 
not unfair; and that the interests of the claimant were not unfairly prejudiced 
(if indeed they were prejudiced at all).   The claimant alleged, for the reasons 
appearing below, that the use of the photographs was not fair in the 
circumstances, and put forward a number of reasons for saying this.

57. First, it was said that the use was not fair because the programme relied on 
comments by Mr Fraser when he had refused consent to use his photographs.  
It was unfair to obtain those comments from someone who gave them 
voluntarily believing that the defendants were not going to use his works.  I 
have already held that I am not satisfied that one of the requests was made 
(and refused), so much of the point of Miss Michalos in this respect does not 
arise on the facts.  So far as the actual refusal of consent which I have found is 
concerned, there is no link between that refusal and the use which would make 
the use unfair.  That refusal would not reasonably give rise to any belief on the 
part of Mr Fraser that the photographs would not be used, since it says nothing 
about whether they would be used from another source.   On the evidence and 
on the basis of my findings, therefore, there was no unfairness in this respect.  
However, even if I had found in favour of Mr Fraser’s case on the evidence 
(that is to say, even if I had found that he had been explicitly asked for consent 
by a researcher and had refused) I would still not have found that this made 
the use of his photographs in the programme unfair (within the section).  The 
unfairness has to arise in relation to the dealing with photographs – it has to go 
beyond some aspect of unfairness as between the parties which is not related 
to the use of the photographs.  It principally relates to the manner and purpose 
of use, though it can extend to the circumstances in which the copyright 
material was obtained (see eg Hyde Park Residence v Yelland, where the 
photographs in question had been dishonestly obtained).   It might just be that 
if Mr Fraser’s evidence were that he participated on the basis of express 
assurance that none of his photographs would be used then the subsequent use 
of film of the newspaper photographs could become unfair dealing, but the 
evidence in this case stopped short of that even if Mr Fraser’s evidence about 
the request for use were accepted in full.  On that hypothesis what would have 
happened would have been that a researcher asked for a consent that would 
not have been necessary (if there were no other bar to fair dealing), and the 
other programme makers, apparently unaware of that request and refusal, 
made a legitimate use and innocently asked Mr Fraser for some participation.  
That might entitle Mr Fraser to feel personally let down in relation to the 
circumstances of his interview, but it does not entitle him to say that it renders 



what would otherwise be fair dealing unfair in relation to the use of his 
photographs.

58. Next, it was said that there was excessive use of the photographs in the sense 
that they were substantially reproduced when that was not justified by the 
brief criticism of the photographs themselves.   I do not consider that this 
criticism is justified.  It is true that in every case what the programme showed 
was what the newspaper printed.  It is also true that in many, though not all, 
cases what the newspaper reproduced was substantially the whole of the 
photograph (it was not true of Beckham 8 and Beckham 10, which were 
heavily cropped to reveal what the newspaper wished to use as the central 
subject).  However, any legitimate use of a photograph for the purposes of 
criticism and review is likely to require display of a large part of the 
photograph in order to make the point that is being made.  That is certainly 
true of the photographs in this case.  Unless the photographs had been shown 
as printed the point made by the programme could not have been made, either 
in relation to the criticism of the tabloid press coverage or in relation to the 
particular photographs themselves.  The length of display of the whole 
photograph has to be taken into account here too.  It could not conceivably be 
treated as too lingering on the facts of this case.   In no case was the display of 
any photograph longer than about 3 seconds, and many were shorter.  And in 
the case of some of the longer periods the whole photograph was not shown 
for the entire period because the camera panned across it or zoomed into some 
limited part of it, thus preventing any potentially unjustifiable lingering.  In 
some cases the exposure was so brief as to make it difficult to spot exactly 
which photograph was being shown – see the second uses of Beckhams 3 to 5, 
which are little more than flashes on the screen as a directorial nuance 
demonstrating “snapping” (perhaps with some irony).  Overall I regard this 
criticism as unjustified.  If there is such a thing as a limit defined by a 
criticism:exposure ratio, then this case fell easily on the “fair” side of the line.

59. The claimant then relied on the fact that this was a commercial use of the 
photographs which makes the use unfair.  Miss Michalos did not go so far as 
to say that U UanyU U commercial use was unfair, and obviously she could not 
sensibly do so – there is no reason why a review done for commercial 
purposes (which most reviews will be, since they will appear in some 
commercial publication) should be deprived of the use of the reviewed 
material when a non-commercial review would not be.  However, she said that 
a use which had a commercial purpose would or could be unfair, and should 
be put in the scales when weighing up matters in order to arrive at an overall 
impression.  As an example she relied on Associated Newspapers Group plc v 
News Group Newspapers [1986] RPC 515 where one newspaper (the Sun) 
printed copyright letters passing between the late Duke and Duchess of 
Windsor, the exclusive rights to which had been obtained by another.  At page 
518 Walton J referred to a passage in Hubbard v Vosper in which it was said 
to be not fair for a rival “to take copyright material and use it to his own 
benefit”.  Walton J said:

“That seems to be exactly what has happened in the present case.  



There is no blinking the fact that the Sun is trying to attract readers by 
means of printing these letters or extracts from letters.” (at page 518)

It is not clear to what extent there was any attempt at criticism or review in 
that case, but what I think Walton J was seeking to say is that it is not fair if 
what the user of the material is actually doing is seeking to deploy the 
copyright material so as to derive benefit U Ufrom that deployment U U.  That is 
basically a user which is coloured by the motive.  The motive was not to use 
the letters so as to criticise them (see the examples of genuine criticism given 
earlier on the same page of Associated Newspapers), but “to attract readers”.  
There is absolutely no evidential basis on which that can be said in the present 
case.  There was, for example, no suggestion that the programme was trailed 
by alerting viewers to the fact that it would contain these photographs, or even 
photographs of a similar nature which would have the viewers switching on to 
see them.  Nor is it plausible that that was the motive when one looks at the 
programme itself.  The photographs were deployed briefly at various points in 
the programme, amidst a lot of other visual material.  There is no way in 
which it can sensibly be said that these photographs were somehow intended 
as a ratings booster, and no evidence which would begin to justify such an 
assertion (let alone a finding) to that effect.

60. The same point can be made in relation to the allied point that this was 
copyright infringement dressed up as criticism and review.  The criticism and 
review were, on their face, genuine enough – I have so found above.  It is not 
readily apparent that there was a disguise to be penetrated when one looked at 
the programme.  Having heard about the making of the programme from Miss 
Williamson, there is no evidence that behind the scenes there was any attempt 
at dressing up either.  

61. Next is the point that the use in the programme competes with the claimant’s 
own commercial use of the material in such a way, and to such an extent, as to 
tend to render the use unfair.  Mr Fraser gave very firm evidence that he was 
generally reluctant to allow use of his photographs in television programmes 
because the more lucrative press market was “hugely diminished” by over 
exposure to large TV audiences, and for that reason he would never have 
considered allowing the use of his exclusive photographs of the Beckhams to 
be included in this programme.  There were occasions when he would allow 
his photographs to be used, and he had even allowed a use of one of the 
subject photographs in a prior programme called Diet Another Day.  In that 
programme there was a brief shot of the front page of a magazine, and one of 
the Beckham photographs (Beckham 11) appeared as part of that front page.  
He made a charge of £500 for the licence to use that photograph and countered 
a suggestion that that showed that the photograph had declined in value, and 
that it demonstrated that he was not as reluctant to allow TV exposure as he 
sought to make out, by saying that this was a brief appearance on a 
programme on a TV station which he clearly thought would not give it the 
same exposure as a BBC (or indeed an ITV) programme would give it, 
particularly a programme of the nature of the Tabloid Tales Beckham 
programme.  I was urged to accept Mr Fraser’s evidence as to the devaluing 



effect of TV exposure since Mr Fraser knew the business generally, and knew 
his own business in particular, and that therefore the exposure of these 
photographs on this programme would indeed compete seriously with his own 
exploitation of the photographs in the future.

62. I do not doubt that Mr Fraser knows his own business, and is a master at 
exploiting his own photographs.   It is also true that the defendants did not 
adduce much evidence of their own as to the effect of broadcasting on the 
residual value of photographs such as the Beckham photographs.  All they 
adduced was a statement of Miss Williamson that she had never heard such an 
argument being advanced.  Bearing in mind the nature of her experience in the 
industry I think that that is of more limited value when compared with Mr 
Fraser’s greater experience of dealing with his own photographs.  However, 
despite the lack of countervailing evidence I think that some of Mr Fraser’s 
evidence has to be viewed with care.  These are photographs whose principal 
benefit as photographs lies in the ability to view and consider their content at 
the viewer’s pace.  Anyone really interested in their content would want to be 
able to study them for a period of many seconds, if not longer.  The viewer of 
the programme would not have that opportunity.   I have indicated the length 
of time for which they were on the screen.  Anyone interested, for example, in 
the Beckham haircuts and hoping to see a good shot of them would have to be 
pretty quick and would ultimately be very disappointed at the length of time 
they were given to reflect on the subject matter.  They would be better off 
getting hold of a back copy of the newspaper.  It seems to me to be unrealistic 
to suppose that, so far as the interested tabloid reader is concerned, this 
exposure will lead to increased boredom with these pictures.  I accept that that 
is not determinative of a devaluing effect, because it may be that despite that 
the photos would be devalued in the amounts that future users would pay no 
matter how blasé the average tabloid viewer had become, and I accept that that
is possible.  Mr Fraser sought to address that point.  At one point he asserted 
that the value of these photographs was “crippled” by their use in the Tabloid 
Tales programme, but it immediately appeared that he did not mean that in the 
sense that no-one else wanted to use them afterwards.  He was still asked for 
licences to use them afterwards, and gave no details about those requests 
which would have enabled me to judge the extent to which he was no longer 
able to ask the sums that he had asked hitherto.  Over the course of his 
evidence he indicated the sort of things that he would take into account in 
deciding whether to license photographs for TV use.  They included the nature 
of the programme, the broadcaster, the time of broadcast, the number of times 
the photograph was to be shown and the extent to which the programme might 
be repeated.  At one point he said:

“My fear is always repeats.  This is one of the reasons why I do not 
come to agreements very often because people will want to repeat a  
programme again and again and again.

63. Taken overall I think that his evidence does not show that the value of these 
photographs was inevitably and seriously damaged by their use in this 
programme.  It was not inevitable that U UanyU U TV use would “cripple” a 



photograph, because otherwise he would never license them at all, and he 
admitted that he did.  Alternatively, if there were always likely to be a serious 
damaging effect then he would charge a large fee, and the evidence was that 
when he licensed TV use he would charge a smaller fee.  He said that this was 
because TV companies were not able to pay the sort of sums that newspapers 
would pay, but that does not really meet the point. That explains why they 
would not pay large sums.  It does not explain why he would agree to license 
at smaller sums.  He also explained that such exposure would sometimes have 
the merit of maintaining his profile, but again to my mind that does not 
explain why he would tolerate an inevitably “crippling” effect.  The fact that 
he would license at all at the smaller sums he referred to (usually a few 
hundred pounds, though he did refer to a more substantial TV deal) 
demonstrates that the damaging effect was not inevitable, or always 
significant.  He even licensed what he obviously regarded as some of his most 
precious (and therefore controlled) photographs of Mr Dodi Fayed and 
Princess Diana kissing on a boat to a TV programme which was discussing 
iconic photographs (there was a debate as to which were the most famous 
pictures of all time) – apparently therefore a programme containing criticism 
or review – and to 2 or 3 other TV programmes, without apparently 
“crippling” their value.  So the most I can get out of the evidence is that 
putting a photograph on TV is capable of adversely affecting the future value 
of the photograph, but it depends on the circumstances.  Mr Fraser’s attitude 
to the use of a photograph in the “Diet Another Day” programme 
demonstrates this – he clearly thought that the use of the photograph in that 
television context did not risk the same damage as use in other television 
contexts would.  It was indeed a very brief appearance, and I can quite see 
why he might take the view he did about it.  If repeats are damaging, then that 
point would go to any repeats of the Tabloid Tales programme, which have 
not (so far as I know) taken place.  I find that on the evidence presented to me 
it was not proved that the exposure of the photos in the Tabloid Tales 
programme had a diminishing effect on the value of the photos of any, or any 
significant, amount.  I accept that Mr Fraser thought that it might, and that his 
fear was genuinely felt, but overall he has not made out more than his fear of 
the risk of damage.  He has not made out any actual damage to his commercial 
interests, and he has not established any particular level of significant risk.

64. How, then, does that affect the assessment as to the fairness of the dealing?  
Risk to the commercial value of the copyright may go towards demonstrating 
or creating unfairness, but it does not follow that U UanyU U damage or U UanyU U risk 
makes U UanyU U use of the material unfair.  If it did then there could be no use of 
copyright material in criticism or review if it could be said that that use might 
damage the value of the material to the copyright owner.  That would be 
inconsistent with the purpose of the section which is to balance the interests of 
the copyright owner and the critic.  It is all a question of balance.   In the 
present case I consider it to be clear that the level of risk of damage (whatever 
it may be) is not sufficiently great to mean that the use of the photographs was 
unfair.  The exploitation of the photographs in the programme was not 
gratuitous or lingering, so if there was any risk of over-exposure it was kept to 
an acceptable minimum.  So far as this factor is concerned the use of the 
photographs was well on the “fair” side of the fair/unfair borderline (wherever 



that may lie).

65. For the sake of completeness I would add that as part of her written reply Miss 
Michalos put before me a short summary report of a decision of Hart J 
delivered on 24 P P

th
P P February 2005 in IPC Media Ltd v News Group Newspapers 

Ltd.  The report was a very brief Lawtel report and a transcript is not yet 
available.  Hart J seems to have found that on the facts the reproduction of the 
front page of a competitor’s magazine on the front page of the defendant’s 
magazine was not fair dealing because such criticism as there was could have 
been done without it, and in copying the work to advance its own competing 
purposes at the claimant’s expense the defendant was advancing its own work, 
and that did not amount to fair dealing.  So far as one can tell, that is a 
decision on the facts where the balance on fair dealing went the other way.  I 
can detect nothing in that case which would affect the decision which I have 
reached without it.

66. Last, as an aspect of “dressing up”, it was alleged that the programme was not 
genuine criticism or review because what the programme makers in fact set 
out to do was to produce a lightweight piece of entertainment which was in 
fact a public relations exercise for Mrs Beckham.  It was even asserted that 
Mrs Beckham had editorial control over the programme.  Having seen the 
programme, and considered the evidence, I am satisfied that there is nothing in 
this point.  Objectively speaking the programme contains criticism; I have 
already dealt with that above.  It may or may not amount to entertainment as 
well, but I do not think that entertainment is necessarily inconsistent with 
criticism or review.  If “lightweight entertainment” is intended as some sort of 
antithesis to criticism and review, then this programme does not fall into that 
category, but in truth it does not seem to me that the question of whether use is 
fair dealing or not can be determined by deciding what other labels can be 
applied to it.  The real question here is whether this is a trivial programme 
dressed up as criticism or review so as to provide an ostensible justification 
for showing copyright material under some pretence, or whether it is 
genuinely critical and reviewing.  Objectively speaking it is the latter, as I 
have already found, and nothing in the evidence suggests that anyone behind 
the scenes had any other, more sinister, intention.

67. If it were established that Mrs Beckham had editorial control over the 
programme, then that might tend to indicate that it was not genuine criticism 
or review, though what would be more significant would be how she exercised 
it.   However, it is quite clear on the evidence that she had no such thing.  
What was established was that she had managed to extract some concessions 
from Brighter in relation to the use of her recorded interview.  Like other 
contributors, she signed a release form which governed the terms on which 
she permitted her taped interview to be broadcast, but hers contained 
additional terms.  It provided:

“The Contributor shall be provided with an opportunity to view the 
transcript of her edited interview prior to the final edit of any 



Programme in which she features and she shall have twenty four (24) 
hours to notify the Company of any element of the edited interview 
which is legally sensitive and therefore unsuitable for transmission in 
which case the Company shall re-edit the Programme to remove the 
offending element to make the Programme suitable for transmission 
…”

68. This was negotiated in her case because she was thought to have some 
ongoing legal disputes as to which she was sensitive.  Mrs Mitchinson, a BBC 
executive producer who was responsible for this programme, gave evidence 
that the BBC approved this wording in this particular case because of that 
sensitivity.  She was aware of what she thought was a couple of disputes, 
(though it appears she was wrong about one of them because it had been 
previously settled, but nothing much turns on that).  What is important is that 
the control was limited as to the basis of intervention by Mrs Beckham, and 
that in its terms it did not contravene BBC guidelines which prevented the 
ceding of editorial control to a contributor.  The actual wording of the clause 
gives no foundation for saying that Mrs Beckham had editorial control.  She 
had a limited right of objection in relation to her interview, and not in relation 
to the rest of the programme, and that remains the case even if (as may have 
been the case) there would have been question marks over whether the 
programme would have been broadcast without it.

69. However, the matter does not quite stop there.  The actual operation of the 
clause went beyond its strict terms. First, Mrs Beckham was given the 
opportunity to see a tape of the interview, not just a transcript.  There was 
some uncertainty as to whether she was sent a tape of the rushes (that is to say 
a rough version) of the whole programme or just of her interview.  I think it 
likely, and find, that it was the latter.  That gave Mrs Beckham an additional 
advantage over just seeing transcripts, but it does not betoken any greater 
degree of editorial control.  However, she also put forward objections which 
for the most part clearly went beyond anything that would impact on apparent 
existing legal disputes.  The first objection was as to the appearance of her 
skin tone.  Then she raised a point about not wishing to have broadcast small 
parts dealing with the following: a question concerning whether she had taken 
money for setting up photographs with paparazzi; a bit about her husband’s 
personal life; a reflection on her own honesty and willingness to disclose; and 
a passage reflecting a certain haziness as to whether Essex has a coastline or 
not.   All her requests were conceded, apart from the last where something that 
she wanted added in was not added (perhaps because the requested additional 
material did not in fact exist).  Mr Morgan himself approved the relevant 
alterations.  Only one (the reference to payment) was referred to by Brighter 
as apparently having reference to an ongoing legal dispute, and Brighter may 
have been under a misapprehension about that.  The others were not ostensibly 
justified in that way, and they seem to have resulted from the personal 
preferences of Mrs Beckham.  However, this does not mean that she had 
editorial control over the programme.  She had some limited control over part 
of it for legal reasons; and she took the opportunity of making some requests, 
in relation to her interview, which were granted.  To say that this amounted to, 
or betokened, some significant degree of editorial control so as to make the 



whole programme a piece of PR for her seems to me to be unarguable.   Mrs 
Beckham’s participation in the programme might have been important, but 
there is absolutely no evidence that anyone thought it was so important that 
they would, in substance, be forced to cede editorial control over the 
programme.  Since it appears the whole programme (even in rushes form) was 
not sent to her I do not see how she can have exercised it.  Had she had that 
power, then (judging by the sensitivity demonstrated by her actual requests) I 
think it likely that other aspects of the programme would have been 
challenged as well.  At the end of the day to say that this programme, with the 
slants that it adopts, is a PR piece for Mrs Beckham is seriously to 
mischaracterize it.  The suggestion that she arranges her own publicity under 
the guise of chance photographs, and the less than flattering treatment of her 
solo singing career, are demonstrations of that.  Last, no support is to be 
gleaned in this respect from the apparent change of name of the series from 
“Set The Record Straight” to “Tabloid Tales”.  That does not disguise some 
hidden agenda in this respect.

70. In the circumstances I find that the use of the photographs amounted to fair 
dealing for the purposes of section 30(1) of the Act.

Sufficient acknowledgment

Under section 30(1), fair dealing is only a defence:

“…provided that it is accompanied by a sufficient 
acknowledgement”

It is accepted by the claimant that there was sufficient acknowledgment in 
relation to Beckhams 1, 6-10 and the first use of 11, but not in respect of the 
other use of photographs said to be covered by the fair dealing defence.  I 
must therefore consider it in relation to those.

71.   “Sufficient acknowledgment” is defined in section 178:

“ ‘sufficient acknowledgment’ means an acknowledgment identifying the 
work in question by its title or other description, and identifying the 
author unless-

(a) in the case of a published work it is published anonymously;

(b) [immaterial on the facts of this case]”



No question arises as to anonymous publication in this case, nor does any 
question arise in relation to an identification of the work in question.  The 
questions that are said to arise do so in relation to the requirement to identify 
the author.  Miss Michalos’s point was that the identification of the author had 
to be express, and it was not sufficient for it to be implied.  

72. There is no authority in support of Miss Michalos’s submission, and it does 
not seem to me to accord with principle.  The borderline between what is 
express and what is implied can get blurred anyway, and it is not a satisfactory 
distinction to introduce in this area of the law.  What is important in principle 
is that there is something which can properly be seen as an identification of 
the author.  Miss Michalos drew my attention to Sillitoe v McGraw-Hill Book 
Co [1983] FSR 545, where the absence of an express recognition of 
authorship meant that there was no sufficient acknowledgment, but on this 
point the case was simply a decision on the facts.  Such identification as there 
was of the author of the material in that case was too far divorced from the 
appearance of the material to be associated with it, apparently, because the 
copyright works were treated as though they were non-copyright (see page 
565).  It is not an authority for the proposition that any identification must be 
express.  All that is required is that it is an identification, though I think that I 
can accept that it probably has to be one that can be readily seen and not 
require some form of hunting around or detective work in order to ascertain it. 
It is probably not enough to say that the author can be identified if you look 
hard enough; the authorship must be more apparent than that.  However, at the 
end of the day it is a question of fact whether there has been an identification.

73. I turn therefore to consider the dispute in relation to the photographs.  The 
identification of the author of Beckham 1 is presumably conceded because the 
camera pans down to and zooms in on Mr Fraser’s name at the foot of the 
newspaper photograph.  That does not occur in relation to Beckhams 2 to 5, 
but the voice over of Mr Morton (the text of which appears above) identifies 
him, and in that context I consider that he is sufficiently identified as the 
author.  That is reinforced by the fact that not long before, Beckham 1 had 
been shown with Mr Fraser’s name, and anyone paying a moderate amount of 
attention would be able to identify the photographs as being from the same 
series (and therefore by the same photographer), particularly bearing in mind 
that Mr Morgan had identified “the exclusive pictures of the change of image” 
as being Mr Fraser’s.  The whole context of the appearance of these 
photographs clearly links them with Mr Fraser, and there is sufficient 
identification of him to amount to a “sufficient acknowledgment”.

74. Next there is the second appearance of Beckham 11.  The first appearance is 
accompanied by a shot of his name, so he is identified there, as well as by the 
oral statements of Mr Morgan which accompany it.  The second appearance of 
the photograph is not so accompanied, but I consider that it is sufficiently 
clearly a repetition of the earlier photograph that the identification of the 
author can be said to be carried over – bearing in mind the emphasis given to 
the authorship in its first appearance (“surprise surprise”) this repetition will 



be even clearer than it otherwise would be.  Accordingly this appearance 
sufficiently identifies the author.

75. Next there are all three appearances of Beckham 12.  The first appearance is not 
accompanied by any clear separate visual identification of Mr Fraser as an 
author, but the accompanying words are the clearest attribution of authorship 
short of that.  Mr Morgan all but says in terms “the author of this photograph 
was Jason Fraser” – his actual words appear above, and are in my view clearly 
sufficient to identify him as the author.  The second appearance of Beckham 
12 is sufficiently clearly linked with the first appearance to carry over the 
identification   The third appearance is more distanced in time and when the 
programme has moved on.  One cannot say that the identification is carried 
over in the same way.  However, the photograph is sufficiently clearly a 
repetition of the earlier photograph for the identification to be carried over 
simply by virtue of its being the same photograph.  I do not think that the 
concept of identification means that there has to be a precisely or virtually 
contemporaneous act of identification.  Once the identification has been 
provided then it is capable of operating in relation to a later appearance of the 
copyright material, and I find that on the facts that is what has happened here.  
There is therefore sufficient identification of the author in all three 
appearances of Beckham 12.

76. The claimant then says there is no sufficient identification in relation to both 
appearances of Beckham 13.  The first occurrence follows very shortly after 
Beckhams 11 and 12.  Its appearance (the subject matter is very similar to 11 
and 12), its positioning in the programme and the fact that its showing is 
accompanied by Mr Fraser speaking, makes it sufficiently plain that it has the 
same author.  This is so whether or not Mr Fraser was, subjectively speaking, 
talking about this photograph during his interview.  What matters for these 
purposes is how the material appears in the programme, and there is a 
sufficient link to make the identification.   This is sufficiently clearly a 
repetition of the previous photograph for the identification to carry over for 
the purposes of the acknowledgment provision.  

77. I therefore find that there was a sufficient acknowledgment in relation to all 
occurrences of Beckhams 1-13.

Conclusions on fair dealing

78. It follows from the above, and I find, that the defendants are entitled to the 
benefit of the fair dealing provisions of section 30(1) in relation to each of 



Beckhams 1 to 13.

Incidental inclusion

79. Section 31(1) provides:

80. “Copyright is not infringed by its incidental inclusion in an artistic work, sound 
recording or broadcast”.

81. The defendants rely on this provision as an additional or alternative defence in 
relation to the third appearance of Beckham 12, and the appearance of 
Beckham 14.  Their case is that both photographs were included as an integral 
part of the headlines or coverage of the kidnap plot.

82. Guidance as to the law as to incidental inclusion can be found in Football 
Association Premier League Ltd v Panini UK Ltd [2004] FSR 1.  In that case 
the defendants had published photographs of Premier League footballers in 
their club strip, which included Premier League or club logos; the League and 
clubs claimed copyright in their logos.  The defendants relied on the defence 
of incidental inclusion, and it was rejected on the facts of the case.  Chadwick 
LJ said that the question of whether there was incidental inclusion:

“is to be answered by considering the circumstances in which the 
relevant artistic work – the image of the player as it appears on the 
sticker or in the album – was created”

And whether or not the inclusion is incidental 

“turns on the question: why – having regard to the circumstances in 
which the [allegedly infringing work] was created -  has [the original 
copyright work]  been included in [the former].” (at p 12)

He went on to hold that commercial, as well as aesthetic, considerations came 
into play in that consideration.  Mummery LJ (at p 15) observed that

 “incidental is an ordinary descriptive English word … The range of 
circumstances in which the word ‘incidental’ is commonly used to 
describe a state of affairs is sufficiently clear to enable the courts to 
apply it to the ascertainable objective context of the particular 
infringing act in question.”

83. Accordingly, my task is to review the use of the photograph in its context and 
consider whether it was incidental (which must mean incidental to some other 



purpose) in the ordinary sense of that word.

84. The programme contains many shots of newspaper pages containing 
photographs, headlines and text.  In most cases the camera zooms in or 
occasionally out, or it pans across its subject matter.  It may well be that very 
often an image of a still subject will move in order to make it more interesting 
– a series of static images appearing for seconds at a time in a TV programme 
will not be as visually interesting or stimulating as a moving image.  However, 
I have come to the conclusion that in many if not most of the cases of 
movement there is a further purpose – to provide or demonstrate the context of 
part of the image.  I certainly consider that there is a similar purpose in the 
treatment of the third occurrence of Beckham 12.  I have described its 
appearance above.  The camera starts by including most of the newspaper 
rendition of the photograph in its shot.  A small part at the bottom is obscured 
by some sort of shadow, to which I will return.  It ends by concentrating on 
the headline, having zoomed in on it.  The inclusion of the photograph in the 
newspaper was obviously deliberate – a picture of the potential victim of the 
kidnap plot holding her young baby.  This was a programme about the 
newspaper treatment of celebrity stories about the Beckhams, including the 
kidnap story.  The juxtaposition of photograph and headline (and copy) is part 
of that treatment.  When that treatment is considered by the programme it is 
that combination that makes the display of the photograph something that 
occurs for the purpose of criticism and review.  But that same factor means 
that the photograph cannot have been incidentally included.  The producers of 
the programme were not interested in the headline alone.  They were 
interested in the headline in the context of the Beckham celebrity treatment, 
which included the use of sympathetic photography.  I am satisfied that the 
broad picture of the page, including the photograph, followed by the zooming 
in, was not merely a production technique in order to show the page in an 
interesting form or of producing a moving image which is more interesting 
than a still one; it was a deliberate way of placing the page in the context of 
the overall story and then focusing on the aspect then being considered (the 
kidnap plot).  In that context the inclusion of Beckham 12 was not incidental.

85. I consider that this conclusion is strengthened by the shadow to which I have 
referred.  At first sight it looks like a casual introduction, or even an accident, 
but in fact I think it is something else.  It obscures the bottom part of the 
photograph, but leaves Romeo’s appearance intact, and it also obscures most 
of what is probably an advertisement in the box below.  Its effect is to 
concentrate the eye on the upper three-quarters of the photograph, and on that 
part of the page which shows the newspaper story.  There are three significant 
features of this shading.  First, there is a similar darkening effect to the left of 
the newspaper page, suggesting a deliberate framing.  Second, the framing 
effect of such shading is apparent on earlier portrayals of newspaper articles, 
where it is obviously used to frame a headline or photograph, or to obscure 
other non-Beckham material on the same page, or both.  Third, those first two 
points indicate that the shading is deliberate, in order to focus attention.  That 
being the case, it is significant that the shading was not applied to the whole of 
the photograph.  If the real point was the headline, I would have expected the 
programme makers to have done that.  But the photograph was left unshaded, 



and within the frame.  That suggests that the photograph was significant in the 
eyes of the programme makers, which in turn suggests that its inclusion was 
not incidental.  

86. I have reached a different conclusion in relation to Beckham 14.  This is the 
small photograph appearing within a newspaper headline.  The focus of the 
filmed shot in the programme is on the headline.  It zooms in slightly during 
the 4 seconds it is shown, but that is obviously to create a little drama or visual 
interest.  In the run up to this shot the story was introduced by Mr Morgan, 
and there were three separate shots of headlines appearing in the News of the 
World, followed by a brief clip from a BBC News broadcast of the item.  Then 
the relevant headline and Beckham 14 appear.  I am satisfied that the headline 
appears as an example of another sensational headline; that is why it is there.  
In that context the small photograph of Mrs Beckham is incidental – it is there 
because it happened to be there in the original.  While it might have been there 
to lend interest to the original headline, its appearance in the programme shot 
was, in everyday terms, incidental.  In Panini the publishers of the 
photographs would not have wanted to publish photographs without the 
relevant logos.  The logos were important to the photographs.  That is not true 
of Beckham 14.  As far as I can judge, the headline was chosen as a headline, 
not because it also contained a photograph of Mrs Beckham.  That conclusion 
is fortified by the fact that at least one of the reproductions of the News of 
World headlines is without any photographic accompaniment – it is there for 
the drama of the headline, and that is true of the headline accompanying the 
appearance of Beckham 14.

87. In the circumstances I find that there was no infringement in relation to the 
appearance of Beckham 14 because its inclusion in the programme was 
incidental.

Additional damages – flagrancy

88. I was asked to make findings in relation to additional damages within the 
meaning of section 97(2) of the Act.  Since I have found no breach of 
copyright the question of damages does not arise, and strictly speaking it 
could be said I need not make any findings under this head.  However, I heard 
evidence and argument on this point, and in case it should matter in the future 
I will express my conclusions on it briefly.

89. If my conclusions are wrong as to infringement, I do not think that there is any 
basis at all for seeking additional damages.  Miss Michalos’s opening skeleton 
focused on the flagrancy of the alleged breaches, but her closing arguments 
were broader than that and focused on other factors.  Dealing first with 
flagrancy, so far as Miss Williamson’s evidence bore on the point it contained 
no positive evidence pointing that way, and nothing implicit or unsaid could 
be taken to point that way either.  There was evidence that she took advice on 
fair dealing generally, which demonstrates conscientiousness, not a desire to 



try to evade in a manner which would make the breach flagrant.  The matter 
was, on the evidence, considered carefully.  The suggestion that she did not 
follow the advice of Mr Bonnington is in my view completely misplaced.  Nor 
is there any material in the evidence of Mrs Mitchinson, or in the documents, 
which would support the allegation of flagrancy.  This is not a case where it 
can be said that the breach was flagrant.

90. So far as other factors are concerned, I have not identified any which would 
give rise to a right to additional damages.  Miss Michalos submitted to me that 
the defendants knew that they were running a risk, and it is right that if that 
risk eventuates then the breach should be considered to be sufficiently serious 
as to attract additional damages.  In this context she relied on a passage from 
Sillitoe v McGraw-Hill Book Company (UK) Ltd at page 557, where HH Judge
Mervyn Davies QC said:

“What the defendants have done here and knowing of the plaintiffs’ 
comments and the facts on which the complaints were based, was to take 
the risk of finding their legal advice wrong.  If a person takes a deliberate 
risk as to whether what he is doing is wrong in law, I do not see that he 
can say later that he did not, at the time, know that what he was doing was 
wrong, if in the event his actions are held to be wrong.”

91. That passage concerned a different point, namely whether the defendant 
should be treated as having knowledge of an infringement for the purposes of 
the then importation provisions in section 5(3) of the Copyright Act 1956.  
That is not the same point that arises in relation to a claim for additional 
damages.  It does not follow that knowing there was a risk automatically 
translates a breach into a more serious one for the purposes of additional 
damages.  Miss Williamson strongly denied that they knew there was a serious 
risk in what they were doing and did, and I accept that evidence.  I also find 
that no other relevant person thought there was a serious risk of infringement 
in broadcasting what was ultimately broadcast.  The decision to use the 
material was taken as a result of an honest belief of entitlement to do so.  Even 
if that belief was wrong, it was not so wrong, or so dishonest, or so reckless, 
or so calculating, or even so negligent (assuming that one or more of those 
factors is relevant to additional damages) as to attract a claim to additional 
damages.  Miss Michalos also relied on the way Mr Fraser had been treated – 
his consent was asked for and refused, and then he was asked to appear (and 
did appear) in the programme.  Since I have found that the initial request for 
use is not established this point is weakened on the facts.  The other request or 
requests (for general display of his shots during his interview) and his 
subsequent participation is not such as lead to, or contribute to, a claim for 
additional damages.  The defendants honestly thought they were entitled in 
law to make use of the material that they used in the manner in which they 
used it, and the fact that a contributor participated on a false assumption does 
not mean that if their belief was wrong then additional damages should follow. 
It does not materially increase the seriousness of the breach.  I would have 
reached the same conclusion even if I had found for Mr Fraser in relation to 



the original request.

92. It follows that, had I been required to do so, I would have found against any 
claim for additional damages.

Conclusion

93. Accordingly I shall dismiss this claim. 


