
Case Nos: IHJ/10/0129 
IHJ/10/0186 

Neutral Citation Number: [2010] EWHC 1068 (QB) 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE  
QUEEN'S BENCH DIVISION  
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 17/05/2010 

 
Before : 

 
MR JUSTICE TUGENDHAT  
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 
 
 Hays Plc Claimant 
 - and -  
 Jonathan Hartley Defendant 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Mr David Sherborne (instructed by Schillings) for the Claimant 

Mr David Price  (instructed by David Price Solicitors & Advocates) for the Defendant 
 

Hearing dates: 5 and 6 May 2010 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Judgment



Mr Justice Tugendhat :  

1. There are two applications in this libel action. On 17 February 2010 the Claimant 
gave notice of its application to strike out of the Defence, or obtain summary 
judgment upon the Defendant’s defence of qualified privilege, on the ground that it 
discloses no reasonable ground for defending the action. On 12 March the Defendant 
gave notice of his application to strike out the whole claim as an abuse of process, on 
the ground that it reveals no real or substantial tort and can yield no benefit to the 
Claimant, alternatively on the ground that it is brought for the dominant purpose of 
achieving some collateral purpose. 

THE PARTIES 

2. The Claimant is a substantial public company well known for carrying on business as 
a specialist recruitment agency.  

3. The Defendant carries on business as an independent news and press agency under the 
name KNS News (formerly known as Ketts News Service). By means of websites he 
invites members of the public to make known to him stories which he then seeks to 
publicise by supplying them to newspapers and other publishers. He had worked as a 
journalist on local and national newspapers for eight years before joining Ketts News 
Service, and had been a publicist for five years by the time of the events in question in 
this action. He has made a witness statement in which he describes KNS as a small 
service business dependent on himself and his business partner. He states that his only 
asset of any substance is his family home, where he lives with his wife and two 
children, and which is subject to a substantial mortgage. It will be necessary to 
consider the nature of his business in more detail later, in relation to his defence of 
qualified privilege. 

4. The Claimant in this action was formerly the employer of three employees (“the 
Employees”). 

CHRONOLOGY 

5. In 2008 the Employees made serious allegations about the Claimant. The Claimant’s 
case is that the allegations meant that it had committed or condoned gross acts of 
racism on the part of its senior employees, of which three instances in particular are 
given (“the Allegations of Racism”). The Employees advanced these allegations and 
other allegations in proceedings they brought against the Claimant in an Employment 
Tribunal in December 2008. Before that, in July or August 2008, they had 
communicated to the Defendant some of their complaints.  

6. On about 7 January 2009 the Defendant in turn communicated the Allegations of 
Racism to a journalist (“the Journalist”) on the Sunday Mirror (“MGN”). 
Subsequently, on about 9 January 2009, the Employees themselves communicated 
these allegations to the Journalist.  

7. On 11 January 2009 MGN published these allegations in an article in the Sunday 
Mirror (“the Article”). The Article is in the form of a report of the proceedings 
commenced in the Employment Tribunal under the heading “’KKK CHANTS’ AND 
RACIST ABUSE CLAIM AT TOP FIRM But recruitment bosses fight 3 black 



workers’ tribunal case”. The Article also sets out the Claimants’ side of the case, 
namely that “These allegations are completely untrue”. The Article also sets out what 
the Claimant’s defence to the each of the three allegations is expected to be. 

8. For the purposes of the law of libel and slander these various communications (other 
than the complaint in the Employment Tribunal) constituted a number of publications, 
both of libels and slanders, each of which may give rise to a separate cause of action. 
These included publications as follows: 

i) The publications by the Employees to the Defendant 

ii)  The publications by the Defendant to the Journalist (a re-publication) 

iii)  The publications by the Employees to the Journalist 

iv) The publications by MGN to the world in the Sunday Mirror (also a re-
publication). 

9. It is important to state at once that the Allegations of Racism were a very serious 
matter for the Claimant. This follows from the fact that racist conduct is unlawful, and 
is seriously so. Such allegations might impede the recruitment of the best qualified 
employees, or make people reluctant to deal with the Claimant. These are the sort of 
allegations which persuaded a majority of the House of Lords that a trading 
corporation such as the Claimant should be able to recover general damages in 
defamation without pleading or proving special damage: see eg Jameel (Mohammed) 
v Wall Street Journal Europe Sprl [2006] UKHL 44; [2007] 1 AC 359 [16]-[17] 
(“Jameel v WSJ ”).  

10. On 31 March 2009 the Claimant sued the Employees (“the Employee libel claims”). 
The causes of action it sued on were the publications orally and in writing by the 
Employees to the Journalist on 9 January. The words complained of were the 
Allegations of Racism. It pleaded the re-publication by MGN on 11 January, but not 
as a separate cause of action. The Claimant pleaded that that republication was a 
consequence of the publication of 9 January for which it claimed damages. The 
Claimant did not plead the publication by the Employees to the Defendant in July or 
August 2008, whether as a cause of action, or as a consequence giving rise to damage. 
But the Claimant did plead the publication to the Defendant in July or August 2008 as 
part of their case that the Employees were responsible for the republication by MGN 
on 11 January. 

11. On 5 June 2009 the Employees filed their Defence, which is settled by Leading and 
Junior Counsel. They denied that they were “responsible for” the publication to the 
Journalist on 9 January 2009. They pleaded defences of justification and qualified 
privilege. As part of the plea of qualified privilege they identified the Defendant, and 
set out their account of their contacts with him in paragraph 10, which has 36 sub-
paragraphs. The case is not easy to follow. At sub-paragraph 10.4 they said that they 
had contacted the Defendant in August 2008 “ to see if there would be some media 
interest in the story” . They said the Defendant suggested that they contact him again 
after they had commenced proceedings in the Employment Tribunal by filing Form 
ET1. They stated that they had contacted the Defendant again as suggested, and had 



sent him their Form ET1, and they set out an account of conversations between each 
of them and each of the Defendant and the Journalist.  

12. Their account of the conversations between themselves and the Defendant and 
between themselves and the Journalist covers sub-paragraphs 7 to 32. The gist of their 
case seems to be that although they each had a number of such conversations, and the 
Journalist proposed sending a photographer, no one mentioned to the Employees that 
it was proposed to publish the Article, and that they did not authorise the publication 
of the Article. They admitted sending the Form ET1 to the Defendant, but not to the 
Journalist.  

13. However, in sub-paragraphs 33 to 36 they advance what I take to be an alternative 
case, namely the defence of qualified privilege. I make no comments on the merits of 
the plea. It was set out as follows: 

“[The Employees] spoke to [the Defendant] and [the Journalist] 
in order to provide them (and the public) with information 
about the proceedings they had brought against the Claimant 
under the Race Relations Act 1976. [The Employees] wanted 
the public to be made aware of the racial discrimination and 
harassment that they had been subjected to by employees of the 
Claimant and the failure of the Claimant appropriately to 
address the Defendant’s concerns… In all the circumstances, 
[the Employees] had a common and corresponding interest in 
the subject matter of the words complained of. Further and 
alternatively, [the Employees] published the words complained 
of, if they did, which is denied, responsibly and in the 
reasonable protection of their own interests and [the Journalist] 
had a corresponding and legitimate interest in hearing and 
receiving the same”. 

14. There was thus an issue in the Employee libel action as to whether the Employees had 
spoken the words complained of as a slander, and as to whether they had published 
the libel to the Journalist, or authorised the Defendant to publish it to the Journalist. 

15. On 14 July 2009 the Claimant sued the Defendant in this action. The causes of action 
it sued on were the publications orally and in writing by the Defendant to the 
Journalist on about 7 January. The words complained of were in substance the 
Allegations of Racism. The Claimant again pleaded the re-publication by MGN on 11 
January, but (again) not as a separate cause of action. The Claimant pleaded the 
republication by MGN in support of its claim for damages. It said that the 
republication was a consequence of the publication of 7 January for which it claimed 
damages.  

16. On 18 September 2009 the Defendant filed a Defence. He admitted the publication by 
himself to the Journalist of the words complained of as the libel. He raised a defence 
of qualified privilege. He denied that he was liable for any damage caused to the 
Claimant by MGN’s publication of the Article. He stated that the claim against 
himself was an abuse of the process of the court. 



17. On 26 October 2009 the Claimant filed a Reply. The Claimant denied that the 
Defendant could avail himself of the defence of qualified privilege, and pleaded 
specifically to a number of the matters of fact pleaded in support of that case in the 
Defence. But the Claimant does not allege malice in any form. The Claimant is 
critical of the Defendant’s conduct, but does not allege that the Defendant knew that 
the words complained of were false, or was reckless as to whether they were true or 
false. 

18. On 19 November 2009 the hearing in the Employment Tribunal commenced. On 8 
December 2009, after 12 days of the Employees’ case, those proceedings were stayed 
to enable the parties to carry into effect an agreement by which they had settled the 
disputes between them, including the Employee libel action (“the Settlement 
Agreement”). The terms of the Settlement Agreement included a provision for a 
statement to be made to the public (“the Public Statement”) as follows: 

The Agreed Public Statement 

a. KS, RB and CD [ie the Employees] confirm they have 
withdrawn their claims at the employment tribunal without any 
money being paid to them by Hays Plc. 

b. Hays Plc confirms it has withdrawn and discontinued its 
defamation claim at the High Court without any money being 
paid to it by KS, RB or CD. 

c. KS accepts that there is no evidence to suggest that the 
spoken words or physical actions in a meeting dated July 2007 
were motivated by racial discrimination. 

d. KS, CD and RB accept that there is no evidence to suggest 
that either the words spoken by or the physical actions 
displayed by Hays Plc staff members and contractors at a meal 
dated 26th June 2008 were motivated by racial discrimination. 

e. The parties acknowledge that whilst a viral email relating to 
President Obama (which entered Hays Plc email system from 
external sources on 5th November 2008) was racially offensive, 
the matter was fully investigated and properly dealt with by 
Hays Plc. 

f. KS, CD and RB accept that there is no evidence to suggest 
that Hays Plc is an institutionally racist company. 

g. The parties wish to express regret that their employment 
dispute entered the public domain via an article on the Sunday 
Mirror published on 11 January 2009.” 

19. The Article had appeared not only in print but also on the MGN website. The terms of 
the Public Statement were added by MGN to its website as an update to the web 
version of the Article. The Settlement Agreement provided that any media 
organisation which had published anything referring to the Employees’ claim against 



the Claimant, or the Employee libel action was to be provided by the Claimant with a 
copy of the Public Statement. But Mr Price informed me that it was the Defendant 
who in fact provided a copy to MGN, which resulted in its inclusion on their website. 

THE EFFECT OF THE SETTLEMENT AGREEMENT 

20. The Claimant might have taken the practical view that with the Public Statement it 
had either achieved its objective, or had come as near to doing so as was reasonably 
attainable in the circumstances. While paragraphs c to f of the Public Statement could 
be more categorical (instead of saying only that there was no evidence), taken in 
conjunction with the statement in paragraph a, they are an admission by the 
Employees that the Allegations of Racism were without foundation. 

21. However, if taking that view meant that the Claimant discontinued the action against 
the Defendant, the consequence would be an exposure to the risk of an adverse costs 
order. Claimants who discontinue normally have to pay the costs of the defendant. 
The Defendant is represented under a CFA. The potential exposure to costs on each 
side in this action is now well into six figures. The Claimant’s estimated future costs 
as at 2 November 2009 were £135,000, and much has happened since then. In reality 
the Claimant has no expectation of recovering any significant part of its costs against 
the Defendant if it wins. But it naturally wishes to avoid paying the Defendant’s costs, 
which include the CFA uplift. 

22. The Claimant has decided to carry on with the action against the Defendant. I have to 
decide whether it is entitled to do that. 

23. Before addressing that question I remind myself of two matters. First, the Claimant is 
a corporation, and second the Claimant has decided not to sue MGN, and has given 
reasons for that decision. 

24. The fact that the Claimant is a corporation is highly material for two reasons. First, in 
this case the Claimant does not claim to have suffered any financial loss. Its claim is 
for general damages. While the same principles as to damages apply in respect of 
individuals and corporations for damage to reputation, a corporation is not entitled to 
damages for injury to feelings, and cannot recover aggravated damages. Accordingly, 
as Mr Sherborne accepts, any damages that might be awarded in this action must be 
kept strictly within modest bounds. See Jameel v WSJ [27] (Lord Bingham of 
Cornhill) and Collins Stewart Ltd & Anor v The Financial Times Ltd. [2005] EWHC 
262 (QB); [2006] EMLR 5 [35].  

25. The second reason why the fact that the Claimant is a corporation is material is that it 
is not said in this case that the words complained of are an infringement of any right 
under Article 8 of the European Convention on Human Rights. Companies enjoy 
certain rights under Art 8, and in some cases damage to reputation can be an 
interference with a person’s rights under Art 8. But that is not this case. It follows that 
the only Convention right engaged in these proceedings is the right of the Defendant 
to freedom of expression under Art 10. 

26. The Claimant did not have to say why it has not sued MGN. A Claimant is free to 
choose who to sue and who not to sue. But its solicitors have given the reason. In his 
second witness statement dated 29 April 2010, Mr Dunlavy states: 



“… the Claimant chose not to [sue MGN] because there was a 
potential Reynolds defence available to the Sunday Mirror as 
well as a potential defence of neutral reportage. The Defendant 
has always known this … since it was set out in the witness 
statement of Ms Afia served on the Defendant on 22 July 
2009…” 

27. The Claimant has given little away by this candour. Each side in this action is 
represented by highly experienced specialist lawyers. That assessment of the strength 
of MGN’s position is one that any such lawyer is likely to have reached. At times Mr 
Price has referred to it as a concession. I do not put it that high. I regard what Mr 
Dunlavy states as an assessment, which is realistic, of what is likely to be the position.  

28. The Defendant could have pleaded in his Defence that there is a Reynolds or neutral 
reportage defence to the republication by MGN. He has not in fact done so. What he 
has pleaded (in paragraph 23 of his Defence) is: 

“Further the Claimant has made no complaint about the Article 
and has indicated through the witness statement of … [Ms] 
Afia that ‘the Article, whilst defamatory of the Claimant, did at 
least include in part the Claimant’s response to the allegations 
as a result of the Sunday Mirror having contacted it prior to 
publication’”. 

29. Mr Price has indicated that should the outcome of the Defendant’s application turn on 
the point, he would apply for permission to amend the Defence to plead that there is a 
defence of Reynolds privilege or neutral reportage in respect of the republication by 
MGN. But the Defendant would prefer not to have to assume that burden if he does 
not have to, and submits that he should not be required to do that. I cannot, as at 
present advised, see any basis for refusing such an application if it were made. The 
reality of the situation may well be that the Claimant would have no real prospect of 
defeating a defence of Reynolds privilege or neutral reportage if it were raised by the 
Defendant in respect of the republication by MGN. But I do not make that 
assumption. However, the admitted balance, and references to the case of the 
Claimant, in the publication by MGN are such that any damages that might be 
awarded against MGN, or against the Defendant in respect of the republication by 
MGN, would in my judgment be modest. 

30. On 16 December 2009 Master Fontaine made an Order for Directions in terms agreed 
between the Claimant and the Defendant.  

31. On 18 January 2009, following the issue of an Application Notice by the Defendant, 
the Claimant disclosed the Settlement Agreement. On the same day solicitors for the 
Defendant wrote asking (in the light of that agreement and the Public Statement) what 
the Claimant hoped to achieve by pursuing its claim against the Defendant. On the 
same day solicitors for the Claimant replied. They acknowledge that by the Public 
Statement the Claimant had received “some vindication”, but said that the Claimant 
had not received any damages, and that it was now seeking damages and vindication 
from the Defendant. They pointed out that the claims against the Employees and 
against the Defendant are on different causes of action: the Employee libel action is 
on the publication by the Employees, the present action is on the publication by the 



Defendant. They stress that the republication in the Article is pleaded in respect of 
damages only and not as an independent tort. 

32. In the Order for Directions disclosure was ordered. It in fact took place in January 
2010. The Order also fixed a trial window between 13 April and 2 July 2010. The 
next step ordered was that the Claimant attend the Clerk of the Lists to fix a trial date 
within the Trial Window, such appointment to be not later than 29 January 2009. The 
Claimant did not do this. What the Claimant did do was to issue its application of 17 
February. If successful, that would limit the scope of the action, but it would not 
dispose of the action one way or the other. In effect the Claimant made clear an 
intention to press on with the action to trial (if no settlement were reached 
meanwhile). 

THE PRINCIPLE OF ABUSE OF PROCESS 

33. The Defendant’s case on abuse of process is advanced on two separate bases. First, he 
submits that what is alleged in this claim did not ever, alternatively does not now, 
amount to a real and substantial tort (Jameel v Dow Jones & Co Inc) [2005] QB 946. 
Second, he submits that the Claimant has pursued this claim for a purpose collateral to 
the permissible purpose of pursuing a defamation action, but for which it would not 
have sued the Defendant (Goldsmith v Sperrings [1977] 1 WLR 478). 

34. The principle established in Jameel v Dow Jones is as follows; 

“40 We accept that in the rare case where a claimant brings an 
action for defamation in circumstances where his reputation has 
suffered no or minimal actual damage, this may constitute an 
interference with freedom of expression that is not necessary 
for the protection of the claimant's reputation. In such 
circumstances the appropriate remedy for the defendant may 
well be to challenge the claimant's resort to English jurisdiction 
or to seek to strike out the action as an abuse of process. We are 
shortly to consider such an application..... 

54 … An abuse of process is of concern not merely to the 
parties but to the court. It is no longer the role of the court 
simply to provide a level playing field and to referee whatever 
game the parties choose to play upon it. The court is concerned 
to ensure that judicial and court resources are appropriately and 
proportionately used in accordance with the requirements of 
justice. …  

55 There have been two recent developments which have 
rendered the court more ready to entertain a submission that 
pursuit of a libel action is an abuse of process. The first is the 
introduction of the new Civil Procedure Rules. Pursuit of the 
overriding objective requires an approach by the court to 
litigation that is both more flexible and more proactive. The 
second is the coming into effect of the Human Rights Act 1998. 
Section 6 requires the court, as a public authority, to administer 
the law in a manner which is compatible with Convention 



rights, in so far as it is possible to do so. Keeping a proper 
balance between the article 10 right of freedom of expression 
and the protection of individual reputation must, so it seems to 
us, require the court to bring to a stop as an abuse of process 
defamation proceedings that are not serving the legitimate 
purpose of protecting the claimant's reputation, which includes 
compensating the claimant only if that reputation has been 
unlawfully damaged. 

56 We do not believe that Duke of Brunswick v Harmer 14 QB 
185 could today have survived an application to strike out for 
abuse of process. The Duke himself procured the republication 
to his agent of an article published many years before for the 
sole purpose of bringing legal proceedings that would not be 
met by a plea of limitation. If his agent read the article he is 
unlikely to have thought the Duke much, if any, the worse for it 
and, to the extent that he did, the Duke brought this on his own 
head. He acquired a technical cause of action but we would 
today condemn the entire exercise as an abuse of process.... 

69 If the claimant succeeds in this action and is awarded a 
small amount of damages, it can perhaps be said that he will 
have achieved vindication for the damage done to his 
reputation in this country, but both the damage and the 
vindication will be minimal. The cost of the exercise will have 
been out of all proportion to what has been achieved. The game 
will not merely not have been worth the candle, it will not have 
been worth the wick. 

70 … It would be an abuse of process to continue to commit 
the resources of the English court, including substantial judge 
and possibly jury time, to an action where so little is now seen 
to be at stake. Normally where a small claim is brought, it will 
be dealt with by a proportionate small claims procedure. Such a 
course is not available in an action for defamation where, 
although the claim is small, the issues are complex and subject 
to special procedure under the CPR”. 

35. The proper purpose of defamation proceedings is to vindicate and protect the 
claimant’s reputation, (Jameel v WSJ [24]). The principle established in Goldsmith 
was explained by Bridge LJ at p503 

“… ‘court proceedings may not be used or threatened for the 
purpose of obtaining for the person so using or threatening 
them some collateral advantage to himself, and not for the 
purpose for which such proceedings are properly designed 
and exist; and a party so using or threatening proceedings 
will be liable to be held guilty of abusing the process of the 
court and therefore disqualified from invoking the powers of 
the court by proceedings he has abused’ [In re Majory 
[1955] Ch. 600, 623]…. 



… what is meant by a "collateral advantage"? The phrase 
manifestly cannot embrace every advantage sought or obtained 
by a litigant which it is beyond the court's power to grant him. 
Actions are settled quite properly every day on terms which a 
court could not itself impose upon an unwilling defendant. An 
apology in libel, an agreement to adhere to a contract of which 
the court could not order specific performance, an agreement 
after obstruction of an existing right of way to grant an 
alternative right of way over the defendant's land - these are a 
few obvious examples of such proper settlements. In my 
judgment, one can certainly go so far as to say that when a 
litigant sues to redress a grievance no object which he may seek 
to obtain can be condemned as a collateral advantage if it is 
reasonably related to the provision of some form of redress for 
that grievance. On the other hand, if it can be shown that a 
litigant is pursuing an ulterior purpose unrelated to the subject 
matter of the litigation and that, but for his ulterior purpose, he 
would not have commenced proceedings at all, that is an abuse 
of process. These two cases are plain; but there is, I think, a 
difficult area in between. What if a litigant with a genuine 
cause of action, which he would wish to pursue in any event, 
can be shown also to have an ulterior purpose in view as a 
desired by product of the litigation? Can he on that ground be 
debarred from proceeding? I very much doubt it.” 

36. I must also bear in mind the words of Scarman LJ at p498G: 

“Neither wealth nor power entitles a man to censor the press. If, 
however, his purpose be to vindicate and protect his reputation, 
the use of all remedies afforded him by the law for that purpose 
cannot be an abuse of the court's process. It is never easy to 
determine a man's purpose. Ordinarily this task of judgment is 
tackled only after trial. In the instant case, we are being asked 
to pass judgment on the respondent's purpose upon a 
preliminary application, the effect of which, if successful, will 
prevent him bringing to trial actions in each of which (it was 
admitted in argument) he is pleading a cause of action 
recognised by the law. It is right, therefore, that to obtain before 
trial the summary arrest of a plaintiff's proceedings as an abuse 
of the process of the court, the task of satisfying the court that a 
stay should be imposed is, and should be seen to be, a heavy 
one: see  Shackleton v Swift  [1913] 2 K.B. 304, 311-312. 

Unless the court is satisfied, a stay is a denial of justice by the 
court - a situation totally intolerable.” 

37. In addition, Mr Price submits that today the continuation of these defamation 
proceedings infringes the Defendant’s right to freedom of expression. That argument 
was advanced in Goldsmith. Bridge LJ held that it was not a consideration he could 
take into account in that case.: 



“If the true issue be, as upon the authorities it must be, what 
was (and is) the purpose of Sir James Goldsmith in pursuing 
the rights given him by law against the secondary distributors, 
Sir James Goldsmith is not putting the press in peril. If his 
purpose be illegitimate, his actions will be stayed. If it is not, he 
is exercising rights given him by law. If, therefore, there be in 
these proceedings a threat to press freedom, the threat comes, 
not from Sir James Goldsmith, but from the law itself, in that it 
provides a cause of action against distributors as well as 
publishers. That is a matter for Parliament, not the courts. So 
long as the cause of action exists, it may be invoked unless it 
can be shown that it is being used to secure a collateral 
advantage”. 

38. However, I must take that argument into account for the reasons given in the passage 
from Jameel v WSJ cited above. Since Goldsmith Parliament has intervened by the 
Human Rights Act 1998. 

 

 

THE CLAIMANT’S PURPOSE 

39. As Mr Price observes, there is no evidence before me from an officer of the Claimant, 
whether direct or indirect. The evidence is from the Claimant’s solicitors. The two 
witness statements of Mr Dunlavy are expressed entirely in objective terms. He does 
not identify any officer or employee of the Claimant as his source. The facts he 
verifies are all ones which he can set out from information available either publicly or 
from his conduct of the proceedings. He refers to what he says are the Claimant’s 
rights.  

40. It thus appears to be common ground that, in the words of Scarman LJ at p499F: 

“[the Claimant’s] purpose must be objectively ascertained, that 
is by reference to what a reasonable man placed in his situation 
would have in mind when initiating or pursuing the actions”. 

41. Mr Price took me in detail through the correspondence and the steps taken by the 
Claimant in the action with a view to establishing that the Claimant’s purpose in the 
present case was only to obtain information and documentation to assist in its rebuttal 
of the defence in the Employee libel action. He submitted that the proper course for 
obtaining evidence was by the procedures for obtaining evidence from third parties, 
which normally involves the applicant paying the third party’s costs of providing the 
evidence. The Employee’s denial of responsibility for publication was too weak to 
justify suing the Defendant. 

42. Mr Sherborne submitted that the purpose of suing the Defendant was to obtain 
vindication of the Claimant’s reputation. The Employees’ defence was weak, but the 
fact is that they did deny publication, and they appeared to be asserting that they had 
acted at the instigation of the Defendant. The claim against the Employees might have 



failed. The claim against the Defendant stood a good prospect of success. That the 
libel had been published to the Journalist by the Defendant was the Employees’ case, 
and it was in due course admitted by the Defendant. Vindication could be obtained in 
the claim against the Defendant. 

43. I accept that one of the purposes for which the Claimant sued the Defendant, and one 
of the advantages they in fact obtained from that course, was to obtain evidence as to 
the publication of the words complained of by the Employees. But I do not accept that 
that was the main purpose, and I do not accept that, in the circumstances of this case, 
that purpose was collateral or illegitimate. 

44. All litigation is inherently unpredictable to a degree. The Employees’ denial of 
publication, and their claim to have been instigated solely by the Defendant and the 
Journalist, were each implausible, but not impossible. The allegations against the 
Claimant were very serious. The Claimant sued the Defendant for the legitimate 
purpose of vindicating its reputation, and did so in good faith. 

45. That is my finding in relation to the period up to the Settlement Agreement. Different 
considerations may apply to the continuance of the action following that settlement. I 
shall consider below in more detail what remains for the Claimant to achieve in this 
action. But as to the Claimant’s purpose, I have little doubt. Its main purpose must be 
to limit or avoid an exposure in costs that might follow if it were to discontinue. That 
may or may not be a sufficient reason for it to be allowed to proceed in accordance 
with the principle in Jameel v Dow Jones. But it is not a collateral purpose such as is 
referred to in Goldsmith. And Mr Price does not submit that it is. 

REAL AND SUBSTANTIAL TORT 

46. It is the Defendant’s case that, in the action against himself, the Claimant can in 
practice achieve no more than they have already achieved by the Public Statement. He 
stresses that the publication relied on as against himself is to a single publishee, the 
Journalist. He states in his witness statements that, while he believed the allegations 
of the Employees to be credible, he does not know whether they are true or false, that 
following the Public Statement it appears that they are not true, and that any 
withdrawal of the allegations by himself would be meaningless. The only way in 
which the Claimant’s reputation is said to have been damaged by the Defendant is by 
the publication to the Journalist and the republication in the Article. So far as the 
Article is concerned, MGN has put the Public Statement on the Sunday Mirror 
website, and so far as the Journalist is concerned, the injury to the Claimant’s 
reputation is minimal, and in any event a written withdrawal by himself would be 
pointless. 

47. In order to see what is now at stake in this action it is helpful to review the 
correspondence between the parties. 

48. The Claimant (through its solicitors) first wrote to the Defendant on 24 June 2009. At 
that time they were concerned with the Defendant both as potential source of evidence 
and as potential defendant to new proceedings. They made requests for the 
preservation of evidence which the Defendant acceded to. They asked to be told the 
Defendant’s case on the Employees’ denial of responsibility. He declined. They asked 
him to “undertake not to publish any material that is defamatory of our client”. On 1 



July Mr Price replied to that request adopting the Claimant’s own form of words: 
“Our client has no intention of publishing anything that is defamatory or your client”.  

49. On 7 July 2009 the Claimant wrote to the Defendant asking that he make an apology 
and statement in open court, “indemnify our client for all its costs in this matter” and 
pay “very substantial damages”, and an undertaking never to repeat the allegations 
complained of. Mr Price wrote on 14 July stating the Defendant had a defence of 
qualified privilege for his communications with MGN. 

50. There then followed two ancillary disputes between the parties. The Claimant issued 
its Claim Form and Master Fontaine made an order under CPR 5.4C on 20 July 2009 
preventing access to the court file by a non-party. The Order also contained an 
injunction: “The Defendant shall not disclose a copy of any of the statements of case 
in these proceedings to any third party, save for the purposes of these proceedings”. 
This is surprising. A Master has no jurisdiction to grant an injunction, and an 
application for such an injunction should not be made without notice unless there is a 
compelling reason. The witness statement of Ms Afia did not draw either of these 
points to the attention of the Master. Nor does it appear to me to include any evidence 
of a threat of publication by the Defendant such as would have entitled the Claimant 
to an injunction on the merits of the application.  

51. On 9 September the Defendant gave notice that he would apply to set aside the Order 
of 20 July. Following inconclusive correspondence on this point, he issued an 
application notice on 16 November which was dismissed by Master Eastman on 20 
November. There then arose a second dispute, when the Claimant declined to provide 
the Defendant with a copy of the Settlement Agreement. On 21 December 2009 Sir 
Charles Gray gave permission to the Defendant to appeal the orders of Master 
Fontaine of 20 July. On 11 January 2010 the Claimant did disclose a copy of the 
Settlement Agreement and on 14 January the Claimant consented to the discharge of 
the Order of 20 July 2009. These two disputes gave rise to costs, and to a substantial 
correspondence as to who was to pay them, which the Claimant eventually agreed to 
do. 

52. On 18 January 2010 Mr Price asked, in the light of the Public Statement, what the 
Claimant hoped to achieve by pursuing the claim against the Defendant. This and the 
Claimant’s response is set out in paragraph 31 above. 

53. On 4 March Mr Price for the Defendant wrote again to ask what these proceedings 
could now achieve for the Claimant. He threatened to apply to strike out the claim. He 
wrote: “there is no realistic threat of any further publication by our client and he made 
clear before proceedings were issued that he had no such intention”. 

54. On the same day solicitors for the Claimant re-iterated that the Claimant sought 
vindication and damages. They added the Claimant was also entitled to an injunction 
against the Defendant. They asked in open correspondence for damages of £5,000, a 
letter withdrawing the allegations, and undertaking not to repeat the allegations, and 
costs.  

55. On 11 March 2010 solicitors for the Claimant wrote that, in addition to the 
vindication and damages previously referred to, the Claimant was entitled to an 
injunction. They said the damages were of secondary importance. They did not accept 



that there was no realistic threat of any further publication by the Defendant. They 
said that the persistence with which the Defendant pursued his application to set aside 
the Order of 20 July 2009 and the presence of a journalist at another hearing 
suggested otherwise. They said that the statement in Mr Price’s letter of 1 July 
(paragraph 48) was unclear, because the Defendant had not admitted that the words 
complained of were defamatory. They repeated their previous requests and quantified 
their claim for damages at £5,000. 

56. On 29 March Mr Price wrote in terms which the Claimant accepts are unambiguous. 
He wrote that the Defendant has no intention of publishing the allegations of which 
the Claimant complains. 

57. There is nothing wrong in a claimant seeking an undertaking from a defendant not to 
repeat words complained of, whether or not the claimant would be entitled to an 
injunction. Defendants commonly offer such an undertaking, especially if they have 
no intention of repeating the words. But as a matter of law, a claimant is not entitled 
to an injunction unless there is good ground for apprehending a wrongful repetition: 
Jameel v Dow Jones [74]-[76]. 

58. As from 29 March, the Claimant accepts that the pursuit of an injunction can no 
longer be relied upon as a legitimate aim for the Claimant to pursue. In my judgment 
it never was. The Defendant’s involvement in this affair is in his business capacity. 
He has no personal knowledge of the matters which are the subject of the words 
complained of. His only interest in any republication would be on a business basis. 
From the date on which this action was commenced there was no realistic prospect of 
the Defendant repeating the words complained of. He would have been very unwise 
and unreasonable to do so before the Settlement Agreement. It would have been the 
height of folly for him to do so after the Public Statement. There is nothing to suggest 
he would do that. 

59. That leaves vindication and damages as the only remedies which the Claimant can 
pursue. Mr Sherborne referred me to a number of well known cases on the jurisdiction 
to strike out a claim for abuse of process. In none of them are the significant facts at 
all similar to those in the present case. In my judgment the significant facts are that 
the Claimant is a corporation, that the Defendant is a professional intermediary and 
not the originator of the words complained of, that the action is brought on a 
publication to a single individual, the Journalist, that the republication gave proper 
coverage to the Claimant’s case (so any damages would be likely to be modest) and 
that the Claimant has received vindication both from the originators of the words 
complained of (in the form of the Public Statement) and from MGN (in the form of 
the republication on their website of the Public Statement). That damages would on 
any view be modest is accepted by Mr Sherborne. In so far as the damages may have 
value as money they are not worth pursuing. If the Claimant pursued this action to 
trial and won, there is little prospect that it would be able to enforce any award that it 
might have. The Defendant would be unable to pay any significant part of the 
damages and costs that might be awarded against him. Damages in defamation actions 
have an additional value: they are symbolic. They mark the seriousness of the 
defamation and are a part of the vindication. But in the present case, the sum itself 
could not be so high as to add any value in terms of vindication to the Public 
Statement.  



60. For these reasons alone I would hold that the pursuit of this action after the Settlement 
Agreement was and is an abuse of the process of the court. There is simply nothing of 
value that it can achieve for the Claimant. 

61. Finally, I consider the Art 10 rights of the Defendant. In the event nothing turns on 
this in my judgment. But in case I am wrong in my conclusion so far (namely that 
there is no further legitimate aim to be pursued by the Claimant) I set out my view on 
this point. If an award of £5,000 is a legitimate aim for the Claimant to pursue in this 
action at this stage, then this action is in my view not a proportionate means of 
pursuing it. As argued by Mr Comyn QC in Goldsmith, and as established in Jameel v 
Dow Jones [40], a libel action can constitute an interference with the freedom of 
expression of the defendant. I find that to be so in the present case. The costs and the 
demands on the limited resources of the court that would be involved, and the 
devastating effect on the Defendant, would not be commensurate with a (probably 
irrecoverable) award in favour of the Claimant, having regard to the vindication 
already achieved by the Claimant in the form of the Public Statement. The 
Defendant’s role in the matter was a narrow (though important) business role. The 
Claimant’s solicitors speak of the role of a publicist in harsh terms: Mr Dunlavy’s 
witness statement refers to him as “hawking stories around the press for commercial 
gain… for his own financial reasons” (first witness statement paragraph 8). But that is 
simply his personal view. Mr Dunlavy also rightly refers to the Defendant as a 
journalist (second witness statement paragraph 4), although unlike most journalists, 
the Defendant regards himself as providing a service to the source of story and not 
just to the newspaper which circulates the story to the public. In my judgment 
journalists may work in many different ways, and it is not just journalists who provide 
their services exclusively to the media who are entitled to be regarded as serving a 
function which may be of benefit to the public. 

62. The court now recognises that the defences available to a defendant in defamation 
proceedings are not the only means by which the law gives effect to the principle of 
freedom of expression. As the court noted in Jameel v Dow Jones [55] the Claimant 
must be pursuing the legitimate purpose of protecting its reputation. If it is not doing 
that, or if the means by which it is doing it are disproportionate, the court may have 
regard to the principle of freedom of expression in deciding whether or not the claim 
should be allowed to go forward at all. For example, in Dee v Telegraph Media Group 
Ltd. [2010] EWHC 924 (QB) (28 April 2010) [29] Sharp J had regard to Art 10 in 
deciding an issue on meaning in a libel action. As the court said in Jameel v Dow 
Jones [40], it will be rare that the pursuit of a legitimate libel action by a claimant is 
held to be a disproportionate means of pursuing the aim of vindication of the 
claimant’s reputation.  But on the particular facts of this action, I find that to be the 
case here. 

63. In holding that the pursuit of this action is an abuse of process, I mean no criticism of 
the Claimant or their lawyers. The word “abuse” has a special meaning in the law and 
implies no subjective wrongful state of mind on the part of the Claimant or its 
lawyers. I have already recorded my view that the Claimant was faced with a 
seriously defamatory allegation. It had every reason to pursue its legal rights, and to 
do so forcefully. It chose, quite properly, not sue the Defendant in the first instance. 
Claimants in defamation actions are normally careful in their choice of whom to sue. 
They do not sue all the many potential defendants that are available in most cases. But 



once the Employees had denied responsibility for publication, it was prudent for the 
Claimant to preserve its rights against the Defendant.  

64. But the fact that the Claimant acted reasonably in preserving its rights and suing the 
Defendant, is not a reason why it should be entitled to continue pursuing the 
Defendant once it has become clear that it has achieved its objective in the action 
against the Employees. If the Employees had been good for the money, it might have 
been expected that the Claimant would have sought to recover from the Employees 
the costs that they would incur in discontinuing their action against the Defendants. If 
they had taken their action against the Employees to trial, and won, they might have 
expected to obtain an order that the Employees pay the costs of the Claimant and the 
Defendant. It has always been the Claimant’s case that it sued the Defendant because 
it was prompted to do so by the denial of publication pleaded by the Employees. But 
the fact that Claimant chose not to do that (no doubt for good reason) is not a reason 
why the Defendant should have to continue defending this action. 

DAMAGES FOR REPUBLICATION BY MGN 

65. Mr Price advanced a separate argument that it would be contrary to Art 10 for the 
Defendant to be held liable for the republication by MGN on the particular facts of 
this case, namely where it must be taken that MGN would have had a defence under 
Reynolds or neutral reportage. 

66. The argument required consideration of McManus v Beckham [2002] EMLR 40 [39], 
Slipper v BBC [1991] 1 QB 283, Clift v Timms [1997] QCA 61, Belbin v McLean 
[2004] QCA 181 [30] and Baturina v Times [2010] EWHC 696 [52]-[54]. He submits 
that where the commercial republisher has a Reynolds defence, or may have one, and 
is not sued, it is not consistent with Art 10 that a journalist who played the role of an 
intermediary should have to bear the burden of raising and proving the republisher’s 
defence. He may not have access to the witnesses and other evidence to enable him to 
do so. 

67. In Collins Stewart Ltd & Anor v The Financial Times Ltd. [2005] EWHC 262 (QB); 
[2006] EMLR 5, 112-3 paragraphs [24]-[28] Gray J made some important 
observations on the difficulties that may ensue when a claimant chooses to sue on a 
republication only in support of a claim for damages, and not as a substantive cause of 
action. This is a difficult topic. Since I do not have to address it, it is better that I 
should not do so. 

CLAIMANT’S APPLICATION TO STRIKE OUT QUALIFIED PRIVILEGE 

68. This too is a subject which I am not required to address, given the conclusion that I 
have reached. But I shall state my conclusions shortly. 

69. Mr Price submits that the occasions on which the Defendant published the words 
complained of to the Journalist were protected by common law duty and interest 
qualified privilege (see Adam v Ward [1917] AC 309). He also submitted that they 
gave rise to a Reynolds privilege. Both submissions involve a development of the law. 
It seemed to me that if he succeeded on Reynolds he did not need duty and interest 
privilege, and if he failed on Reynolds privilege, he could not succeed on duty and 



interest privilege (see Seaga v Harper [2008] UKPC 9; [2009] 1 AC 1 [15]). So I 
considered only the argument on Reynolds privilege. 

70. The gist of the case pleaded by the Defendant is as follows. The subject matter of the 
words complained of was a matter of public interest. This much was accepted by Mr 
Sherborne for the purposes of this hearing only. The Defendant is a journalist who 
solicits and receives from members of the public stories that they wish to be 
publicised by the press or other media. The Defendant’s practice, which he followed 
in this case, is to seek to filter out stories which are obviously false, and to forward 
them on to another journalist to be given further investigation. For example in the 
present case, the Defendant did nothing about the story when it was first offered to 
him in about August 2008, but waited until he received the information in the form in 
which it was submitted to the Employment Tribunal. The Defendant does not assume 
all the tasks that would have to be performed before publication to the world at large 
could be held to be responsible journalism. For example, he does not check the story 
with the subject of the story whom might be defamed. He has established 
relationships with other journalists. He does not publish to the world at large, and his 
understanding with the journalists to whom he does publish stories is that they, or the 
organisations for which they work, will carry out the tasks necessary to be performed 
if publication to the world is to be counted as responsible journalism. He published 
the words complained of to the Journalist and through him to MGN on that 
understanding. They agreed that MGN would need to take legal advice. He was 
justified by events: MGN did publish to the world, and they did so in a form which 
met the requirement of responsible journalism. 

71. Mr Price submits that it is not necessary for the Defendant to have acted as if he was 
the person who made the publication to the world at large. He acted responsibly in 
confining his publication to one publishee in the circumstances and on the 
understanding set out above. That is sufficient. The Strasbourg Court has recognised 
the need to give protection to sources in the different context of disclosure of sources. 
But the same principles require Reynolds privilege to be afforded to at least an 
intermediate source such as the Defendant. See Financial Times v UK Application no 
821/03 [2009] ECHR 2065 [59]. Reynolds privilege may in principle extend to any 
person who publishes material of public interest in any medium: Seaga [11]. 

72. Mr Sherborne submits that this argument is hopeless. He submits that Reynolds 
represents an exception to the general principle that a publisher of a libel is liable for 
the republication unless he can prove the truth of the allegations or some other 
established defence. On the facts of this case the Defendant’s argument has no 
application, because on his own case he looks to the originator of the story as his 
principal. The Employees obviously had an axe to grind, but the Defendant did not 
check the story or ask the Claimant for its side of the case. The Defendant’s argument 
is authoritatively closed to him by Malik v Newspost [2007] EWHC 3063 (QB). He is 
in effect to be treated as the originator of the words complained of, and the originator 
cannot claim Reynolds privilege. Anyone who claims Reynolds privilege must satisfy 
all the requirements for responsible journalism set out by Lord Nicholls. 

73. Mr Price submits that Malik is distinguishable. In that case the defendant Mr Scott 
was the writer of a letter published in a newspaper. The action was brought on the 
publication to the world at large, not (as in the present case) on the publication to the 
single addressee of the letter. The letter was a reader’s letter intended for publication 



in the form in which it was sent, and the writer was not performing the function of a 
journalist even on an ad hoc basis (see paragraphs [7]). So there was no reason for the 
claimant in that case to sue the writer of the letter on the publication to the single 
addressee. 

74. In my judgment the point raised in the Claimant’s application is not one which I ought 
to decide on an application to strike out or for summary judgment.  

75. In Reynolds the first defendant was the corporate commercial publisher, Times 
Newspapers Ltd. There were three personal defendants, two said to be the writers of 
two articles, and the editor. During the trial the action was discontinued against one of 
the personal defendants on the basis that he bore no responsibility ([2001] 2 AC at 
p134C). The plaintiff succeeded against all the remaining defendants, obtaining an 
award of 1p. In giving the leading opinion Lord Nicholls did not need to consider the 
roles of the two remaining individual defendants. His conclusions at [2001] 2 AC 
204-5, including the well known list of ten matters to be taken into account, are not 
directed to each of the defendants individually. On the facts of that case, all the 
remaining defendants failed on their appeals.  

76. But in the present case it is necessary to consider what might have happened if the 
corporate defendant D1 had succeeded, on the basis that (acting through its 
representatives) it had satisfied the requirements of responsible journalism. Suppose 
the individual defendants worked on the story performing different roles, so that only 
one of the individual defendants D2 had taken steps to verify the information and 
sought comment from the subject of the story, while the other D3 had done neither of 
these things, but had confined himself to receiving information from the source or 
sources. The appeals of D1 and D2 would then have succeeded. Would the appeal of 
D3 failed? My provisional view is that that would be contrary to the principles that 
the House of Lords was formulating. I see no principle on the basis of which each 
defendant has individually to satisfy all the criteria for responsible journalism, 
regardless of whether he is one of a number of individuals contributing to the final 
publication in circumstances where the roles are shared out or the tasks distributed. If 
that provisional view is right, the next question arising is: would it make any 
difference if D3 was not employed by D1, but freelance, or if (like the Defendant) he 
was providing a service to the source?  

77. That as it seems to me is the question that is raised in this case. This is a point which 
is an important one and may be fact sensitive. 

CONCLUSIONS 

78. For the reasons set out above, I strike out the action, while making clear that I do not 
consider that this reflects adversely on the Claimant or its advisers. It is a 
consequence of their success in the Claimant’s proceedings against the Employees. 

 


