HOUSE OF LORDS SESSION 200506
[2006] UKHL 44

on appeal from[2005] EWCA Civ 74

OPINIONS
OF THE LORDS OF APPEAL
FOR JUDGMENT IN THE CAUSE

Jameel and others (Respondents)
V.
Wall Street Journal Europe Sprl (Appellants)

Appellate Committee

L ord Bingham of Cornhill
L ord Hoffmann
L ord Hope of Craighead
L ord Scott of Foscote
Baroness Hale of Richmond

Counsel
Appellants: Respondents
Geoffrey Robertson QC James Price QC
Rupert Elliott Jacob Dean
Guy Vassall-Adams (Instructed by Carter-Ruck and Partners)
(Instructed by Finers Stephens Innocent

LLP)

Hearing dates:
26 — 28 June 2006

ON
WEDNESDAY 11 OCTOBER 2006



HOUSE OF LORDS

OPINIONS OF THE LORDS OF APPEAL FOR JUDGMENT
IN THE CAUSE

Jameel and others (Respondents) v. Wall Street Journal Europe Sprl
(Appellants)

[2006] UKHL 44

LORD BINGHAM OF CORNHILL

My Lords,

1. This appeal raises two questions on the law of libel. The first
concerns the entitlement of a trading corporation such as the second
respondent to sue and recover damages without pleading or proving
special damage. The second concerns the scope and application of what
has come to be called Reynolds privilege, an important form of qualified

privilege.

2. The appellant is the publisher of The Wall Street Journal Europe,
a respected, influential and unsensational newspaper (“the newspaper”)
carrying serious news about international business, finance and politics.
It is edited, published and printed in Brussels for distribution throughout
Europe and the Middle East. It shares some editorial and journalistic
personnel and facilities with its elder sister in New York, The Wall
Street Journal, which hasalarge circulation in the United States.

3. The respondents, claimants in the proceedings, are Saudi
Arabian. The first respondent is a prominent businessman and president
of the Abdul Latif Jameel Group, an international trading conglomerate
based in the Kingdom of Saudi Arabia comprising numerous companies
and with interests in cars, shipping, property and distribution of
electronic goods. The second respondent is a company incorporated in
Saudi Arabia and is part of the Group. The first respondent is the
general manager and president of the company, which does not itself
own property or conduct any trade or business here, but which has a
commercial reputation in England and Wales.



4. On 6 February 2002 the newspaper published the article which
gave rise to these proceedings. It was headed “Saudi Officials Monitor
Certain Bank Accounts’ with a smaller sub-heading “Focus Is on Those
With Potential Terrorist Ties’. It bore the by-line of James M Dorsey,
an Arabic-speaking reporter with specialist knowledge of Saudi Arabia,
and acknowledged the contribution of Glenn Simpson, a staff writer in
Washington. The gist of the article, succinctly stated in the first
paragraph, was that the Saudi Arabian Monetary Authority, the
Kingdom’'s central bank, was, at the request of US law enforcement
agencies, monitoring bank accounts associated with some of the
country’s most prominent businessmen in a bid to prevent them from
being used, wittingly or unwittingly, for the funnelling of funds to
terrorist organisations. Thisinformation was attributed to “U.S. officials
and Saudis familiar with the issue’. In the second paragraph a number
of companies and individuals were named, among them “the Abdullatif
Jamil Group of companies’ who, it was stated later in the article,
“couldn’t be reached for comment”.

5. The jury in due course found that the article referred to was
defamatory of both respondents. They may have understood the article
to mean that there were reasonable grounds to suspect the involvement
of the respondents, or alternatively that there were reasonable grounds to
investigate the involvement of the respondents, in the witting or
unwitting funnelling of funds to terrorist organisations. For present
purposes it is immaterial which defamatory meaning the jury gave the
passage complained of, neither of which the newspaper sought to justify.

6. The article was published some five months after the catastrophic
events which took place in New York and Washington on 11 September
2001. During the intervening months the US authorities had taken
determined steps, with strong international support, to cut off the flow of
fundsto terrorist organisations, including Al -Qaida. These steps were of
particular importance in relation to Saudi Arabia, since a large majority
of the suspected hijackers were of Saudi origin, and it was believed that
much of their financial support came from Saudi sources. Yet the
position of the Saudi authorities was one of some sensitivity. The
Kingdom was an ally of the United States and condemned terrorism.
But among its devoutly Muslim population there were those who
resented the Kingdom’s association with the United States and espoused
the cause of Islamic jihad. Thus there were questions about whether,
and to what extent, the Kingdom was co-operating with the US
authorities in cutting off funds to terrorist organisations. This was,
without doubt, a matter of high international importance, a very
appropriate matter for report by a serious newspaper. But it was a



difficult matter to investigate and report since information was not freely
available in the Kingdom and the Saudi authorities, even if co-operating
closely with those of the United States, might be embarrassed if that fact
were to become generally known.

7. The trial of the action before Eady J and a jury lasted some three
working weeks and culminated in verdicts for the respondents and
awards of £30,000 and £10,000 respectively. Much evidence was called
on both sides, of which the House has been referred to short excerpts
only. The judge rejected the newspaper’s argument on the damage issue
([2003] EWHC 2945 (QB), [2004] 2 All ER 92) and the Court of
Appeal agreed with him ([2005] EWCA Civ 74, [2005] QB 904). The
judge also rejected the newspaper’s claim to Reynolds privilege ([2004]
EWHC 37 (QB)). On this question aso the Court of Appeal upheld his
decision, but on a more limited ground. This calls for more detailed
consideration.

8. The judge put a series of questions to the jury which, so far as
relevant to Reynolds privilege, were directed to two matters: the sources
on which Mr Dorsey, as reporter, relied; and his attempt to obtain the
respondents’ response to his inclusion of their names in his proposed
article. Mr Dorsey testified that he had relied on information given by a
prominent Saudi businessman (source A), confirmed by a banker
(source B), a US diplomat (source C), a US embassy official (source D)
and a senior Saudi official (source E). In answer to the judge's
guestions the jury found that the newspaper had proved that Mr Dorsey
had received the information he claimed to have received from source
A, but had not proved that Mr Dorsey had received the confirmation he
claimed from sources B-E inclusive. The judge attached significance to
these negative findings, since Mr Dorsey said in evidence that he would
not have written the article in reliance on source A alone. In the Court
of Appeal, the judge’s reliance on these negative findings was criticised
by the newspaper. At the outset of his direction to the jury the judge had
pointed out that there was no plea of justification and that therefore, if
the jury found the article defamatory of the respondents, they should
assume it to be untrue. This direction, it was said, may well have
infected the jury’s approach to the questions concerning sources B-E.
The Court of Appeal refused the newspaper leave to raise a new ground
of misdirection, and thought (para 66) that the jury had *amost
certainly” based their answers on the impression made by witnesses in
court. But the Court of Appeal preferred to base its decision on the
other ground relied on by the judge to deny privilege.



9. Mr Dorsey described attempts to obtain a response from the
Group about his proposed article. He said he had telephoned the Group
office at abou 9.0 am. and left arecorded message. The jury found that
the newspaper had not proved on the balance of probabilities that that
was so. There was, it was agreed, a telephone conversation between
Mr Dorsey and Mr Munajjed, an employee of the Group, on the evening
of S5February, the day before publication. During that conversation,
according to Mr Munajjed, he had asked Mr Dorsey to wait until the
following day for a comment by the Group. He had, he said, no
authority to make a statement and the first respondent was in Japan,
where the time was 3.0 am. Mr Dorsey denied that Mr Munajjed had
asked him to wait. But the jury found that Mr Munajjed had made that
request. It was on this ground, as | understand, that the Court of Appeal
upheld the judge’ s denial of Reynolds privilege:

“82. Weturn to the judge' s observation that the Jameels
were not given sufficient time to comment on the proposed
publication. It was to this matter that the jury’s questions
6 and 7 were addressed. Mr Dorsey had given evidence
that he had telephoned the Jameels’ offices on the morning
before the publication and left a recorded message. The
jury found that this did not take place. What the jury did
find had taken place was that Mr Dorsey had spoken to the
Jameels’ representative, Mr Munajjed, on the evening
before publication, that the latter had asked for the
publication to be postponed so that he could contact
Mr Jameel, who was in Japan on business, and that
Mr Dorsey had declined this request. The judge found that
there was no compelling reason why Mr Jameel could not
have been afforded 24 hours to comment on the article.

We can see no basis for challenging this conclusion, nor
did Mr Robertson suggest that there was one.”

10. | turntothetwo issuesraised in the appeal.

I DAMAGE

11. The issue under this head is whether a trading company which
itself conducts no business but which has a trading reputation within
England and Wales should be entitled to recover general damages for
libel without pleading and proving that the publication complained of



has caused it special damage. To resolve this question it is helpful to
distinguish three sub-issues:

(1) whether such an entitlement exists under the current
law of England and Wales,

(2) whether, if so, article 10 of the European Convention
on Human Rights requires revision of the current
domestic law; and

(3) whether, if not, the current domestic law should in any
event be revised.

(1)  Thecurrent domestic law

12.  The tort of libel has long been recognised as actionable per se.
Thus where a personal plaintiff proves publication of a false statement
damaging to his reputation without lawful justification, he need not
plead or prove special damage in order to succeed. Proof of injury to his
reputation is enough.

13. It was agued in South Hetton Coal Company Limited v North-
Eastern News Association Limited [1894] 1 QB 133 that this rule did not
apply to trading companies. The newspaper in that case had published
an article strongly critical of the way in which the plaintiff, a colliery
owner, housed its workers, and the company had not pleaded or proved
any actual damage. It was argued for the publisher that a corporation
could have no personal character, and that the article had not related to
the business of the company (pp 134, 137). The Court of Appeal
unanimously rejected this argument. Lord Esher MR held the law of
libel to be one and the same for al plaintiffs (p 138). While he referred
to obvious differences between individuals and companies (pp 138-139),
his conclusion (p 139) was clear:

“Then, if the case be one of libel - whether on a person, a
firm, or a company - the law is that damages are at large.
It is not necessary to prove any particular damage; the jury
may give such damages as they think fit, having regard to
the conduct of the parties respectively, and al the
circumstances of the case.”



There need be no evidence of particular damage (p 140). Lopes LJ
agreed (p 141): a company may maintain an action for alibel reflecting
on the management of its kusiness without alleging or proving special
damage. Kay LJ also agreed (p 148): a trading corporation may sue for
alibel calculated to injure them in respect of their business, and may do
so without any proof of damage general or specia, although, where
there is no such evidence, the damages given will probably be small.

14. In Lewis v Daily Telegraph Ltd [1964] AC 234, 262, Lord Reid
pointed out that a company cannot be injured in its feelings but only in
its pocket. There was, however, no chalenge in that case to the
principle laid down in South Hetton, which was not cited in either
party’s printed case, or in argument, or in any judgment.

15. Mr Robertson QC, for the newspaper, pointed out, quite
correctly, that the Faulks Committee on Defamation, in its Report
(Cmnd 5909, March 1975), para 336, recommended amendment of the
South Hetton rule. The amendment recommended was, however, only
to limit libel actions by trading corporations to cases where the trading
corporation could establish either that it had suffered special damage or
that the defamation was likely to cause it financial damage. This
recommendation was made after considering trenchant criticisms of the
existing rule made by Mr J A Weir (“Local Authority v Critical
Ratepayer — a Suit in Defamation” (1972A) CLJ 238). It is not a
recommendation to which Parliament has chosen to give effect.

16. In Derbyshire County Council v Times Newspapers Ltd the issue
concerned the entitlement of alocal authority, not a trading corporation,
to sue in libel. But at first instance South Hetton was cited, and
contributed to Morland J's conclusion that a local authority could sue:
[1992] QB 770, 781, 783-788. On appeal, counsel for the newspaper
distinguished South Hetton on the ground of the colliery company’s
trading character and counsel for the local authority relied on it: ibid,
pp 792, 797. No member of the Court of Appea questioned the
decision. Balcombe LJ accepted South Hetton as binding for what it
decided, but also (despite Mr Weir’s criticism) expressed his agreement
with it: p809. In the House, counsel for the local authority cited the
decision ([1993] AC 534, 536-537). Counsel for the newspaper did not
criticise it, but distinguished it as applicable to a company with a
business reputation which alocal authority did not have (p 538). In his
leading opinion, with which the other members of the House agreed,
Lord Keith of Kinkel (who had been a member of the Faulks committee)
cited South Hetton at some length, and also National Union of General



and Municipal Workers v Gillian [1946] KB 81, in which a non-trading
corporation (a trade union) had been assimilated to a trading
corporation. He then continued (p 547):

“The authorities cited above clearly establish that atrading
corporation is entitled to sue in respect of defamatory
matters which can be seen as having a tendency to damage
it in the way of its business. Examples are those that go to
credit such as might deter banks from lending to it, or to
the conditions experienced by its employees, which might
impede the recruitment of the best qualified workers, or
make people reluctant to deal with it. The South Hetton
Coal Co case [1894] 1 QB 133 would appear to be an
instance of the latter kind, and not, as suggested by
Browne J, an authority for the view that a trading
corporation can sue for something that does not affect it
adversely in the way of its business. The trade union cases
are understandable upon the view that defamatory matter
may adversely affect the union’s ability to keep its
members or attract new ones or to maintain a convincing
attitude towards employers. Likewise in the case of a
charitable organisation the effect may be to discourage
subscribers or otherwise impair its ability to carry on its
charitable objects. Similar considerations can no doubt be
advanced in connection with the position of a local
authority. Defamatory statements might make it more
difficult to borrow or to attract suitable staff and thus
affect adversely the efficient carrying out of its functions.”

Lord Keith then went on to give his reasons for concluding that a local
authority was to be distinguished from other types of corporation,
whether trading or non-trading.

17. In Derbyshire the correctness of South Hetton was not
challenged, but acceptance of its correctness was an important step in
Lord Keith's reasoning and | find no ambiguity in the proposition he
propounded: the authorities clearly establish that a trading corporation is
entitled to sue in respect of defamatory matters which can be seen as
having a tendency to damage it in the way of its business. In Shevill v
Presse Alliance SA [1996] AC 959, decided some three years later by a
differently constituted committee of the House, one of the plaintiffs was
atrading corporation and the presumption of damage in libel cases was
treated as part of our national substantive law. | conclude that under the



current law of England and Wales a trading company with a trading
reputation in this country may recover genera damages without
pleading or proving special damage if the publication complained of has
atendency to damageit in the way of its business.

(2) Articlel0

18.  Article 10 of the European Convention provides:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression.
This right shall include freedom to hold opinions and to
receive and impart information and ideas without
interference by public authority and regardless of frontiers.
This Article shall not prevent States from requiring the
licensing of broadcasting, television or cinema enterprises.

2. The exercise of these freedoms, since it carries with
it duties and responsibilities, may be subject to such
formalities, conditions, restrictions or penalties as are
prescribed by law and are necessary in a democratic
society, in the interests of national security, territorial
integrity or public safety, for the prevention of disorder or
crime, for the protection of health or morals, for the
protection of the reputation or rights of others, for
preventing the disclosure of information received in
confidence, or for maintaning the authority and
impartiality of thejudiciary.”

The central importance of this article in the Convention regime is clear
beyond question, and is reflected in section 12 of the Human Rights Act
1998. Freedom to publish free of unjustifiable restraint must indeed be
recognised as a distinguishing feature of the sort of society which the
Convention seeks to promote. The newspaper in this case relies on
article 10 to contend that a domestic rule entitling a trading corporation
to sue in libel when it can prove no financial loss is an unreasonable
restraint on the right to publish protected by article 10.

19. Thisis not an unattractive argument, and it would be persuasive
if, In such a case, excessive, punitive or exemplary damages were
awarded. But the damages awarded to the second claimant in this case
were not excessive, and the argument encounters three problems of
principle. First, as the text of article 10 itself makes plain, the right



guaranteed by the article is not unqualified. The right may be
circumscribed by restrictions prescribed by law and necessary and
proportionate if directed to certain ends, one of which is the protection
of the reputation or rights of others. Thus a national libel law may,
consistently with article 10, restrain the publication of defamatory
material.

20.  Secondly, the national rule here in question, pertaining to the
recovery of damages by a trading corporation which proves no financial
loss, has been the subject of challenge before the European Commission
and Court in the context of libel proceedings brought by two corporate
plaintiffs against two individual defendants. In S and M v United
Kingdom (1993) 18 EHRR CD 172, 173, the challenge to the rule was
somewhat oblique and the Commission made the points summarised in
para 19 above. In Steel and Morris v United Kingdom (2005) 41 EHRR
403 the challenge was direct: see para 31 (@) and (b), p 419. The Court
accepted that the domestic rule was as stated in Derbyshire (para 40) but
held (para 94) that

“The state therefore enjoys a margin of appreciation as to
the means it provides under domestic law to enable a
company to challenge the truth, and limit the damage, of
allegations which risk harming its reputation.”

The Court cited and echoed observations in an earlier decision, Markt
Intern and Beerman v Germany (1989) 12 EHRR 161, paras 33-38.
Thus the Court did not hold the current rule to be necessarily
inconsistent with article 10: it was a matter for the judgment of the
national authorities.

21.  Thirdly, the weight placed by the newspaper on the chilling effect
of the existing rule isin my opinion exaggerated. Among the arguments
It advances is that the rule is unnecessary since, it is said, defamation of
a company involves defamation of directors and individuals who are
free to sue as personal plaintiffs. | very much doubt if thisis always so,
although in some cases it will be. But, to the extent that it is so, |

question whether the possibility of a claim by the company will add
significantly to the chilling effect of aclaim by the individuals.

22. | would accordingly answer this question in the negative.



(3) Revision of the current law

23. Since the European Court accords a generous margin of
appreciation to the judgment of national authorities, and these include
courts, it is appropriate for the House to review the merits of the South
Hetton rule as re-stated in Derbyshire. The newspaper argues that, in
accordance with the trend towards enhanced recognition of freedom of
expression, the rule should be abrogated. Parliament could of course
have legislated to abrogate or modify the rule, but it has not done so. It
is accordingly necessary to revert to basic principles.

24. The tort of defamation exists to afford redress for unjustified
injury to reputation. By a successful action the injured reputation is
vindicated. The ordinary means of vindication is by the verdict of a
judge or jury and an award of damages. Most plaintiffs are individuals,
who are not required to prove that they have suffered financial loss or
even that any particular person has thought the worse of them as a result
of the publication complained of. | do not understand this rule to be
criticised. Thus the question arises whether a corporation with a
commercial reputaion within the jurisdiction should be subject to a
different rule.

25. There are of course many defamatory things which can be said
about individuals (for example, about their sexual proclivities) which
could not be said about corporations. But it is not a all hard to think of
statements seriously injurious to the general commercial reputation of
trading and charitable corporations: that an arms company has routinely
bribed officials of foreign governments to secure contracts; that an oil
company has wilfully and unnecessarily damaged the environment; that
an international humanitarian agency has wrongfully succumbed to
government pressure; that a retailer has knowingly exploited child
labour; and so on. The leading figures in such corporations may be
understood to be personaly implicated, but not, in my opinion,
necessarily so. Should the corporation be entitled to sue in its own right
only if it can prove financial loss? | do not think so, for two main
reasons.

26.  First, the good name of a company, as that of an individual, is a
thing of value. A damaging libel may lower its standing in the eyes of
the public and even its own staff, make people less ready to deal with it,
less willing or less proud to work for it. If this were not so, corporations
would not go to the lengths they do to protect and burnish their

-10-



corporate images. | find nothing repugnant in the notion that this is a
value which the law should protect. Nor do | think it an adequate
answer that the corporation can itself seek to answer the defamatory
statement by press release or public statement, since protestations of
innocence by the impugned party necessarily carry less weight with the
public than the prompt issue of proceedings which culminate in a
favourable verdict by judge or jury. Secondly, | do not accept that a
publication, if truly damaging to a corporation’s commercial reputation,
will result in provable financial loss, since the more prompt and public a
company’s issue of proceedings, and the more diligent its pursuit of a
claim, the less the chance that financial loss will actually accrue.

27. | do not on balance consider that the existing rule should be
changed, provided always that where a trading corporation has suffered
no actual financial loss any damages awarded should ke kept strictly
within modest bounds.

[ REYNOLDS PRIVILEGE

28. The decision of the House in Reynolds v Times Newspapers Ltd
[2001] 2 AC 127 built on the traditional foundations of qualified
privilege but carried the law forward in a way which gave much greater
weight than the earlier law had done to the value of informed public
debate of significant public issues. Both these aspects are, | think,
important in understanding the decision.

29. Underlying the development of qualified privilege was the
requirement of a reciprocal duty and interest between the publisher and
the recipient of the statement in question: see, for example, Harrison v
Bush (1855) 5 E & B 344, 348; Pullman v Hill & Co Ltd [1891] 1 QB
524, 528; Adam v Ward [1917] AC 309, 334; Watt v Longsdon [1930] 1
KB 130, 147, all cases cited in Duncan & Neill on Defamation, 2™ ed
(1983), pp 93-94, paras 14.04-14.05. Some of these cases concerned
very limited publication, but Adam v Ward did not, and nor did Cox v
Feeny (1863) 4 F & F 13; Allbutt v General Council of Medical
Education and Registration (1889) 23 QBD 400; Perera v Peiris[1949]
AC 1 and Webb v Times Publishing Co Ltd [1960] 2 QB 535. Thus
where a publication related to a matter of public interest, it was accepted
that the reciprocal duty and interest could be found even where
publication was by a newspaper to a section of the public or the public at
large. In Reynoldsthe Court of Appeal restated these tests ([2001] 2 AC

-11-



127, 167, 177), although it suggested a third supplemental test which the
House held to be mistaken.

30. | do not understand the House to have rejected the duty/interest
approach: see Lord Nicholls of Birkenhead, pp 194-195, 197, 204; Lord
Steyn, p 213; Lord Cooke of Thorndon, pp 217, 224, 227; Lord Hope of
Craighead, pp 229, 235; Lord Hobhouse of Woodborough, pp 237, 239.
But Lord Nicholls (p 197) considered that matters relating to the nature
and source of the information were matters to be taken into account in
determining whether the duty-interest test was satisfied or, as he
preferred to say “in a ssimpler and more direct way, whether the public
was entitled to know the particular information.”

31. The necessary pre-condition of reliance on qualified privilege in
this context is that the matter published should be one of public interest.
In the present case the subject matter of the article complained of was of
undoubted public interest. But that is not always, perhaps not usualy,
so. It has been repeatedly and rightly said that what engages the interest
of the public may not be material which engages the public interest.

32. Qualified privilege as a live issue only arises where a statement is
defamatory and untrue. It was in this context, and assuming the matter
to be one of public interest, that Lord Nicholls proposed (at p 202) a test
of responsible journalism, a test repeated in Bonnick v Morris [2003]
1 AC 300, 309. Therationale of thistest is, as | understand, that thereis
no duty to publish and the public have no interest to read material which
the publisher has not taken reasonable steps to verify. As Lord
Hobhouse observed with characteristic pungency (p 238), “No public
interest is served by publishing or communicating misinformation”. But
the publisher is protected if he has taken such steps as a responsible
journalist would take to try and ensure that what is published is accurate
and fit for publication.

33. Lord Nicholls (at p 205) listed certain matters which might be
taken into account in deciding whether the test of responsible journalism
was satisfied. He intended these as pointers which might be more or
less indicative, depending on the circumstances of a particular case, and
not, | feel sure, as a series of hurdles to be negotiated by a publisher
before he could successfully rely on qualified privilege. Lord Nicholls
recognised (at pp 202-203), inevitably as | think, that it had to be a body
other than the publisher, namely the court, which decided whether a
publication was protected by qualified privilege. But this does not mean

-12-



that the editorial decisions and judgments made at the time, without the
knowledge of falsity which is a benefit of hindsight, are irrelevant.
Weight should ordinarily be given to the professional judgment of an
editor or journalist in the absence of some indication that it was made in
acasual, cavalier, slipshod or careless manner.

34. Some misunderstanding may perhaps have been engendered by
Lord Nicholls' references (at pp 195, 197) to “the particular
information”. It is of course true that the defence of qualified privilege
must be considered with reference to the particular publication
complained of as defamatory, and where a whole article or story is
complained of no difficulty arises. But difficulty can arise where the
complaint relates to one particular ingredient of a composite story, since
it is then open to a plaintiff to contend, as in the present case, that the
article could have been published without inclusion of the particular
ingredient complained of. This may, in some instances, be a valid point.
But consideration should be given to the thrust of the article which the
publisher has published. If the thrust of the articleistrue, and the public
interest condition is satisfied, the inclusion of an inaccurate fact may not
have the same appearance of irresponsibility as it might if the whole
thrust of the article is untrue.

35.  These principles must be applied to the present case. Asrecorded
in para 8 above, the Court of Appeal upheld the judge's denia of
Reynolds privilege on a single ground, discounting the jury’s negative
findings concerning Mr Dorsey’s sources: that the newspaper had failed
to delay publication of the respondents names without waiting long
enough for the respondents to comment. This seems to me, with
respect, to be a very narrow ground on which to deny the privilege, and
the ruling subverts the liberalising intention of the Reynolds decision.
The subject matter was of great public interest, in the strictest sense.
The article was written by an experienced specialist reporter and
approved by senior staff on the newspaper and The Wall Street Journal
who themselves sought to verify its contents. The article was
unsensational in tone and (apparently) factual in content. The
respondents’ response was sought, although at a late stage, and the
newspaper’s inability to obtain a comment recorded. It is very unlikely
that a comment, if obtained, would have been revealing, since even if
the respondents accounts were being monitored it was unlikely that
they would know. It might be thought that this was the sort of neutral,
investigative journalism which Reynolds privilege exists to protect. |
would accordingly allow the appeal and set aside the Court of Appeal
judgment.

-13-



36. | am in much more doubt than my noble and learned friends what
the conseguence of that decision should be. The House has not, like the
judge and the jury, heard the witnesses and seen the case develop day
after day. It has read no more than a small sample of the evidence. It
seems to me a large step for the House, thus disadvantaged, to hold that
the publication was privileged, and | am not sure that counsel for the
newspaper sought such aruling. But | find myself in a minority, and it
serves no useful purpose to do more than express my doubt.

LORD HOFFMANN

My Lords,

Theissue

37.  On 6 February 2002 the Wall Street Journal published an article
claming that Saudi Arabian Monetary Authority (“SAMA”), at the
request of the US Treasury, was monitoring the accounts of certain
named Saudi companies to trace whether any payments were finding
their way to terrorist organisations. The jury found the article to be
defamatory of the claimants, who are respectively the principal director
and holding company of a group named in the article. The principal
guestion is whether the newspaper was entitled to the defence of
publication in the public interest established by the decision of this
House in Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127. The
judge (Eady J) and the Court of Appea (Lord Phillips of Worth
Matravers MR, Sedley and Jonathan Parker LJJ) rejected it. But in my
opinion they gave it too narrow a scope. It should have been upheld and
the action dismissed.

38. Until very recently, the law of defamation was weighted in
favour of claimants and the law of privacy weighted against them. True
but trivial intrusions into private life were safe. Reports of investigations
by the newspaper into matters of public concern which could be
construed as reflecting badly on public figures domestic or foreign were
risky. The House attempted to redress the balance in favour of privacy
in Campbell v MGN Ltd [2004] 2 AC 457 and in favour of greater
freedom for the press to publish stories of genuine public interest in
Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127. But this case

14



suggests that Reynolds has had little impact upon the way the law is
applied at first instance. It is therefore necessary to restate the principles.

Thearticle

39. The background to the article was the defining event of this
century, the destruction of the World Trade Center and the other
atrocities of 11 September 2001. It was quickly established that 15 out
of the 19 hijackers had come from Saudi Arabia and it was strongly
suspected that sources in the same country had financed them. Efforts to
trace terrorist funds were high on the US and international agenda. On
28 September 2001 the Security Council passed Resolution 1373
requiring all states to prevent and suppress the financing of terrorist acts.
The United States made strong diplomatic efforts to secure the co-
operation of SAMA. In the months that followed, there was much
speculation and controversy about the extent to which the Saudi
government was really helping. Some US newspapers and prominent
politicians such as Senators McCain and Lieberman accused the Saudis
of doing very little, appeasing domestic supporters of the terroristsin the
controlled domestic media while publicly denouncing them in
statements for overseas consumption. “Time to give Saudis an
ultimatum” said the Boston Globe headline on 13 January 2002. But the
official US government line was that they were co-operating fully with
the US Treasury. The subject was one of very considerable public
interest, not least to the financial community served by the Wall Street
Journal.

40. The article was written by Mr James Dorsey, the paper’'s special
correspondent in Riyadh and checked by Mr Glenn R Simpson, a
journalist based in Washington who was concentrating amost
exclusively on terrorist funding and had daily contact with sources at the
US Treasury. It was published in the New York edition but the
claimants have brought their proceedings in this country against the
publishers of the European edition, the Wall Street Journal Europe, in
which it also appeared. The defendants are based in Brussels but some
18,000 copies of the paper are sold daily in the United Kingdom. The
article was not the lead story but appeared on the front page:

-15



SAUDI OFFICIALS MONITOR CERTAIN BANK ACCOUNTS
Focus Is on Those With Potential Terrorist Ties

RIYADH, Saudi Arabia— The Saudi Arabian Monetary
Authority, the kingdom'’s central bank, is monitoring at the
request of US law-enforcement agencies the bank accounts
associated with some of the country’s most prominent
businessmen in a bid to prevent them from being used
wittingly or unwittingly for the funnelling of funds to
terrorist organizations, according to US officials and
Saudis familiar with the issue.

The accounts — belonging to Al Rahi Banking &
Investment Corp, headed by Saleh Abdulaziz al Rahi; Al
Rajhi Commercial Foreign Exchange, which isn't
connected to Al Raghi Banking; Islamic banking
conglomerate Dallah Al Baraka Group, with $7 hillion
(8.05 billion euros) in assets and whose chairman is Sheik
Saleh Kamel; the Bin Mahfouz family, separate members
of which own National Commercial Bank, Saudi Arabia's
largest bank, and the Saudi Economic Development Co;
and the Abdullatif Jamil Group of companies — are among
150 accounts being monitored by SAMA, said the Saudis
and the US officiAls based in  Riyadh.
The US officials said the US presented the names of the
accounts to Saudi Arabia since the Sept 11 terrorist attacks
in America. They said four Saudi charities and eight
businesses were also among 140 world-wide names given
to Saudi Arabialast month.

The US officials said the US had agreed not to publish the
names of Saudi institutions and individuals provided that
Saudi authorities took appropriate action. Many of the
Saudi accounts on the US list belong to legitimate entities
and businessmen who may in the past have had an
association with institutions suspected of links to
terrorism, the officials said. The officials said similar
agreements had been reached with authorities in Kuwait
and the United Arab Emirates. ‘This arrangement sends
out awarning to people,” aUS official said.

SAMA couldn't be reached for comment. In a recent
report to the United Nations about combating terrorism,

however, the Saudi government said: ‘ The Kingdom took
many urgent executive steps, amongst which SAMA sent a
circular to all Saudi banks to uncover whether those listed
in suspect lists have any real connection with terrorism.””

-16-



41. The article went on to say that some of the named companies had
denied that they were being monitored but that “the Abdullatif Jamil
Group of companies couldn’t be reached for comment”. Abdul Latif
Jameel Company Ltd, the second claimant, is a very substantial Saudi
Arabian trading company with interests in a number of businesses,
including the distribution of Toyota vehicles. It is part of an
international group owned by the Jameel family which includes
Hartwell plc, a company which distributes vehicles in the United
Kingdom. Mr Mohammed Abdul Latif Jameel, the first claimant, is
general manager and president of the second claimant and the principal
figure in the group.

42.  Thejury found that the article was defamatory of both claimants.
The newspaper did not attempt to justify any defamatory meaning and
there is no appeal against the finding that it was defamatory. The
absence of a plea of justification is not surprising. In the nature of
things, the existence of covert surveillance by the highly secretive Saudi
authorities would be impossible to prove by evidence in open court.
That does not necessarily mean that it did not happen. Nor, on the other
hand, does it follow that even if it did happen, the Jameel group had any
connection with terrorism. The US intelligence agencies sometimes get
things badly wrong.

The Reynolds defence

43. The newspaper’s principal defence was based on Reynolds v
Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127. It is called in the trade
“Reynolds privilege” but the use of the term privilege, athough
historically accurate, may be misleading. A defence of privilege in the
usual sense is available when the defamatory statement was published
on a privileged occasion and can be defeated only by showing that the
privilege was abused. As Lord Diplock said in a well-known passage in
Horrocksv Lowe [1975] AC 135, 149:

“The public interest that the law should provide an
effective means whereby a man can vindicate his
reputation against calumny has nevertheless to be
accommodated to the competing public interest in
permitting men to communicate frankly and freely with
one another about matters in respect of which the law
recognises that they have a duty to perform or an interest
to protect in doing so. What is published in good faith on

-17-



matters of these kinds is published on a privileged
occasion. It is not actionable even though it be defamatory
and turns out to be untrue. With some exceptions which
are irrelevant to the instant appeal, the privilege is not
absolute but qudified. It islost if the occasion which gives
riseto it ismisused.”

44. Misuse of the privileged occasion is technically known as
“malice” and the burden is upon the claimant to prove it. In Reynolds,
counsel for the newspaper invited the House to declare a similar
privilege for the publication of political information. But the House
refused to do so. Lord Nicholls of Birkenhead said that to allow
publication of any defamatory statements of a political character, subject
only to proof of malice, would povide inadequate protection for the
reputation of defamed individuals.

45. Instead, Lord Nichollssaid (at p 202) that—

“the common law solution is for the court to have regard
to all the circumstances when deciding whether the
publication of particular material was privileged because
of its value to the public. Its value to the public depends
upon its quality as well as its subject matter. This solution
has the merit of elasticity. As observed by the Court of
Appeal, this principle can be applied appropriately to the
particular circumstances of individual cases in ther
infinite variety. It can be applied appropriately to al
information published by a newspaper, whatever its source
or origin.”

46.  Although Lord Nicholls uses the word “privilege”, it is clearly
not being used in the old sense. It is the material which is privileged,
not the occasion on which it is published. There is no question of the
privilege being defeated by proof of malice because the propriety of the
conduct of the defendant is built into the conditions under which the
material is privileged. The burden is upon the defendant to prove that
those conditions are satisfied. | therefore agree with the opinion of the
Court of Appea in Loutchansky v Times Newspapers Ltd (Nos 25)
[2002] QB 783, 806 that “Reynolds privilege” is “a different
jurisprudential creature from the traditional form of privilege from
which it sprang.” It might more appropriately be called the Reynolds
public interest defence rather than privilege.

-18-



47.  In Reynolds itself, the publication failed by a very considerable
margin to satisfy the conditions for the new defence. The House was
therefore able to deal with those conditions only in very general terms.
Lord Nicholls offered guidance in the form of a nonexhaustive,
illustrative list of matters which, depending on the circumstances, might
be relevant. “Over time”, he said (at p 205), “a valuable corpus of case
law will be built up.” This case, in my opinion, illustrates the
circumstances in which the defence shoud be available.

Applying Reynolds

(@  The publicinterest of the material

48.  The first question is whether the subject matter of the article was
a matter of public interest. In answering this question, | think that one
should consider the article as awhole and not isolate the defamatory
statement. It is true that Lord Nicholls said, in the passage which | have
guoted above, that the question is whether the publication of “particular
material” was privileged because of its value to the public. But the term
“particular material” was in my opinion being used by contrast with the
generic privilege advocated by the newspaper. It was saying that one
must consider the contents of each publication and not decide the matter
simply by reference to whether it fell within a general category like
political information. But that did not mean that it was necessary to find
a separate public interest justification for each item of information
within the publication. Whether it was justifiable to include the
defamatory statement is a separate question, to which | shall returnin a
moment.

49. The question of whether the material concerned a matter of
public interest is decided by the judge. As has often been said, the
public tends to be interested in many things which are not of the
slightest public interest and the newspapers are not often the best judges
of where the line should be drawn. It is for the judge to apply the test of
public interest. But this publication easily passes that test. The thrust of
the article as a whole was to inform the public that the Saudis were co-
operating with the US Treasury in monitoring accounts. It was a serious
contribution in measured tone to a subject of very considerable
importance.

-19-



50. In answering the question of public interest, | do not think it
helpful to apply the classic test for the existence of a privileged occasion
and ask whether there was a duty to communicate the information and
an interest in receiving it. The Reynolds defence was developed from
the traditional form of privilege by a generalisation that in matters of
public interest, there can be said to be a professional duty on the part of
journalists to impart the information and an interest in the public in
receiving it. The House having made this generalisation, it should in my
opinion be regarded as a proposition of law and not decided each time as
aquestion of fact. If the publication isin the public interest, the duty and
interest are taken to exist. The Reynolds defence is very different from
the privilege discussed by the Court of Appeal in Blackshaw v Lord
[1984] QB 1, where it was contemplated that in exceptional
circumstances there could be a privileged occasion in the classic sense,
arising out of a duty to communicate information to the public generally
and a corresponding interest in receiving it. The Court of Appeal there
contemplated a traditional privilege, liable to be defeated only by proof
of malice. But the Reynolds defence does not employ this two-stage
process. It is not as narrow as traditional privilege nor is there a burden
upon the claimant to show malice to defeat it. So far as Lord Cooke of
Thorndon said in Reynolds (at p 224) and in McCartan Turkington
Breen v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 277, 301 that the principle
in Reynolds was essentially the same, | respectfully think that he did not
fully analyse the differences. see the comment in Loutchansky v Times
Newspapers Ltd (Nos 2-5) [2002] QB 783, 806.

(b)  Inclusion of the defamatory statement

51. If the article as a whole concerned a matter of public interest, the
next question is whether the inclusion of the defamatory statement was
justifiable. The fact that the material was of public interest does not
allow the newspaper to drag in damaging allegations which serve no
public purpose. They must be part of the story. And the more serious
the allegation, the more important it is that it should make a real
contribution to the public interest element in the article. But whereas
the question of whether the story as a whole was a matter of public
interest must be decided by the judge without regard to what the editor’s
view may have been, the question of whether the defamatory statement
should have been included is often a matter of how the story should
have been presented. And on that question, allowance must be made for
editorial judgment. If the article as a whole is in the public interest,
opinions may reasonably differ over which details are needed to convey
the general message. The fact that the judge, with the advantage of
leisure and hindsight, might have made a different editorial decision

-20-



should not destroy the defence. That would make the publication of
articles which are, ex hypothesi, in the public interest, too risky and
would discourage investigative reporting.

52.  In the present case, the inclusion of the names of large and
respectable Saudi businesses was an important part of the story. It
showed that co-operation with the US Treasury’s requests was not
confined to a few companies on the fringe of Saudi society but extended
to companies which were by any test within the heartland of the Saudi
business world. To convey this message, inclusion of the names was
necessary. Generalisations such as “prominent Saudi companies’,
which can mean anything or nothing, would not have served the same
purpose.

(¢) Responsiblejournalism

53. If the publication, including the defamatory statement, passes the
public interest test, the inquiry then shifts to whether the steps taken to
gather and publish the information were responsible and fair. As Lord
Nichollssaid in Bonnick v Morris[2003] 1 AC 300, 309:

“Stated shortly, the Reynolds privilege is concerned to
provide a proper degree of protection for responsible
journalism when reporting matters of public concern.
Responsible journalism is the point at which a fair balance
iIs held between freedom of expression on matters of
public concern and the reputations of individuals.
Maintenance of this standard is in the public interest and
in the interests of those whose reputations are involved. It
can be regarded as the price journalists pay in return for
the privilege.”

54.  Lord Nicholls was speaking in the context of a publication in a
newspaper but the defence is of course available to anyone who
publishes material of public interest in aay medium. The question in
each case is whether the defendant behaved fairly and responsibly in
gathering and publishing the information. But | shall for convenience
continue to describe this as “responsible journalism”.

-21-



55. In this case, Eady J said that the concept of “responsible
journalism” was too vague. It was, he said, “subjective’. | am not
certain what this means, except that it is obviously a term of
disapproval. (In the jargon of the old Soviet Union, “objective’” meant
correct and in accordance with the Party line, while “subjective” meant
deviationist and wrong.) But the standard of responsible journalism is
as objective and no more vague than standards such as “reasonable care”
which are regularly used in other branches of law. Greater certainty in
its application is attained in two ways. First, as Lord Nicholls said, a
body of illustrative case law builds up. Secondly, just as the standard of
reasonable care in particular areas, such as driving a vehicle, is made
more concrete by extrastatutory codes of behaviour like the Highway
Code, so the standard of responsible journalism is made more specific
by the Code of Practice which has been adopted by the newspapers and
ratified by the Press Complaints Commission. This too, while not
binding upon the courts, can provide valuable guidance.

56. In Reynolds, Lord Nicholls gave his well-known non-exhaustive
list of ten matters which should in suitable cases be taken into account.
They are not tests which the publication has to pass. In the hands of a
judge hostile to the spirit of Reynolds, they can become ten hurdles at
any of which the defence may fail. That is how Eady J treated them.
The defence, he said, can be sustained only after “the closest and most
rigorous scrutiny” by the application of what he called “Lord Nicholls
ten tests’. But that, in my opinion, is not what Lord Nicholls meant. As
he said in Bonnick (at p 309) the standard of conduct required of the
newspaper must be applied in a practical and flexible manner. It must
have regard to practical realities.

57. Instead, Eady Jrigidly applied the old law. Building upon some
obiter remarks of Lord Cooke of Thorndon in McCartan Turkington
Breen v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 277, 301 to which he
referred seven times in the course of his judgment (the case was actually
about statutory privilege), the judge insisted that Reynolds had changed
nothing. It was not in his opinion sufficient that the article concerned a
matter of public interest and was the product of responsible journalism.
It was still necessary to show, in the words of Parke B in Toogood v
Soyring (1834) 1 CM & R 181, 193, that the newspaper was under a
social or moral duty to communicate to the public at large not merely
the general message of the article (the Saudis were co-operating with the
US Treasury) but the particular defamatory statement that accounts
associated with the claimants were being monitored. A “useful cross-
check”, he suggested, was “whether the journalists concerned might be
the subject of legitimate criticism if they withheld the ex hypothesi false

-22-



alegations.” In my opinion this approach, equating a responsible
journalist reporting on matters of public interest with an employer who
has a moral duty to include in his reference the fact that his former
employee was regularly drunk on duty, is quite unrealistic. Its use by
Eady J on two previous occasions had already been criticised by the
Court of Appea in Loutchansky v Times Newspapers Ltd (Nos 25)
[2002] QB 783, 811 at para 49. In my opinion it is unnecessary and
positively misleading to go back to the old law on classic privilege. It is
the principle stated in Reynolds and encapsulated by Lord Nicholls in
Bonnick which should be applied. On this question | have had the
advantage of reading in draft the opinion of my noble and learned friend
Baroness Hale of Richmond and wholeheartedly concur in her remarks.

58. | therefore pass to the question of whether the newspaper
satisfied the conditions of responsible journalism. This may be divided
into three topics: the steps taken to verify the story, the opportunity
given to the Jameel group to comment and the propriety of publication
in the light of US diplomatic policy at the time.

Verification of the story

(& InSaudi Arabia

59. Mr James Dorsey, the correspondent in Riyadh, said that his story
was derived from 5 sources whom, in accordance with journalistic
practice, he did not identify by name. The first was “a prominent Saudi
businessman”, referred to as A, whose information was second-hand,
and the others were “a banker”, “a US diplomat”, “a US embassy
official” and “a senior Saudi official”, al of whom were in a position to
know and were referred to as B to E respectively. In Reynolds, Lord
Nicholls said (at p 205) that any disputes of primary fact about matters
relevant to the defence should be left to the jury. The judge therefore
asked the jury whether the defendant had proved, on a balance of
probabilities, that Mr Dorsey had been informed by source A that the
Abdul Latif Jameel group was on an unpublished list of names whose
accounts were being monitored by SAMA at the request of the United
States and whether this had been confirmed by sources B to E.

60. That was a perfectly proper question to leave to the jury, but what
in my opinion vitiated the answers was the assumption which the judge
instructed the jury to make in considering it. He said:

-23-



“If...you come to the view, after due consideration, that
the article does in some way link one or other or both of
them to the funding of terrorism, then we accept, as an
absolute fundamental assumption in this case, that such
alegation is untrue....You and | therefore proceed on the
basis that neither claimant was being monitored nor
suspected nor on any list of suspects provided to the
Saudis by the United States Government or anyone
else...To put it simply, what Mr Price argues is that if in
fact it was not true that they were on the list and it is not
true they were being monitored, how can his sources have
given him that information? What matters at this stage is
that | am stating, as the law requires me to state, that they
are fully entitled to the presumption that they are not
guilty of funding terror or on any list or suspected of doing
s0.”

61. In other words, the jury were told that in deciding whether
sources B to E had given the information, they were to assume that they
would have known that it was false. In the circumstances, it is not
surprising that they were unconvinced that sources B to E had confirmed
the story. It is true that they accepted that source A had provided
Mr Dorsey with his lead, but that may have been because source A did
not have first-hand knowledge and could not therefore be treated as
having known that the information was false.

62. Telling the jury to make that assumption was, as the Court of
Appeal decided (at para59), a misdirection. The fact that the defamatory
statement is not established at the trial to have been true is not relevant
to the Reynolds defence. It is a neutral circumstance. The elements of
that defence are the public interest of the material and the conduct of the
journalists at the time. In most cases the Reynolds defence will not get
off the ground unless the journalist honestly and reasonably believed
that the statement was true but there are cases (“reportage”) in which the
public interest lies simply in the fact that the statement was made, when
it may be clear that the publisher does not subscribe to any belief in its
truth. In either case, the defence is not affected by the newspaper’'s
inability to prove the truth of the statement at the trial.

63. Although the Court of Appea accepted that this was a
misdirection, they refused leave to appeal on the point, partly because
counsel for the newspaper had not raised the matter at the trial and
partly because they thought it would have made no difference to the

24



outcome. But they agreed (at para 72) that they should not rule out the
Reynolds defence on the basis of the jury’s answers to the questions
about Mr Dorsey’s sources and that “if this appeal isto be dismissed, it
should be on the basis of the findings in favour of the Jameels in respect
of the other issues before us.” | agree and one can therefore leave the
answers to the questions about sources B to E on one side.

(b)  InWashington

64. In New York, the news editor Ms Blackshire had Mr Simpson in
Washington check it with the US Treasury, which was alleged to have
provided SAMA with the list of accounts including those of the
companies named in the story. The Washington staff reporter Mr
Simpson gave evidence that he had given his contact at the Treasury the
names provided by Mr Dorsey and that the Treasury had confirmed to
him that they were on the list.

65. Thiswas evidence of such importance that | must explain at some
length why it seems to have received such little attention both at the trial
and in the Court of Appeal. For this purpose, it is necessary to quote a
number of passages from the transcript of Mr Simpson’s evidence. He
was asked to check the story on the morning of 5 February and recorded
the outcome of his first conversation with his Treasury contact in an e
mail at 10:13 am, Washington time:

Treasury sounds like it will issue a partial denial. Off the
record so far, they confirm they’ve asked the Saudis to
monitor some accounts, and that one of the names we have
IS someone who's of interest to them. But the other
players, they insist, they’ve never heard of. They add that
other US agencies have a lot of dealings with the Saudis
on thisissue, including FBI, so some of the folks we name
could be of interest to other agencies. | asked them to look
into it a little more and give us an on the record denial if
that’s what they want to do and they’re going to get back
to me. My sense is that James's story is mostly on the
money but if they come back with a strong denial we may
need to rethink/rejigger.

66. Inevidence, Mr Simpson added (Proceedings Day 8, p 1064):

-25



A. On the record, off the record, however they want to
do it, we needed to get some kind of answer from them. |
made that clear to my contact...l said ‘Y ou know, ook, if
you do not think these names were turned over, | would
like to get that on the record, that kind of denial, so that we
can take appropriate action...there is nothing casual about
this process. It is very deliberate and the Wall Street
Journal has pretty thorough procedures for story
verification, especially with official outlets like the US
Government.

67. Mr Simpson went on to say that he had known his source at the
Treasury for some years and at this time was often speaking to her
several times a day. Her information had been consistently reliable and
she had access to the “senior intelligence official who is involved in
developing lists of names which are of interest to the US government in
financing terrorism.” (See p 1070).

68. Critically for the purposes of this case, he said that he and his
contact communicated with each other in a code (“ritual” was what he
called it) which was well understood in dealings between journalists and
government departments:

A. Wasnington has developed elaborate rituals for
relationships between journalists and government officials
to circumvent laws on  secrecy, to avoid
embarrassment... The official does not act or does not say
‘This story is right’, does not say ‘This story is true.” He
just does not object, he says, and that is done so that, if
later on, if the information comes out and there is a big
fuss, the government official can say ‘| did not actually tell
them anything.’

Q. This is a well known formula between government
officials and reportersin Washington?

A. It isasign of confirmation—aterm for it.

69. Later in the day, Mr Simpson’s source came back to him with
further news:

A. This person replied that they had indeed looked into
this and that the Treasury had elected not to make a public

-26-



comment or dispute in any way. Essentialy, that is a
confirmation.

70.  Mr Simpson immediately telephoned the news editor:

A. When | heard from the Treasury person again, |
picked up the phone and called her back and said they
have decided they are just not going to object to any of
this — and there we go...They have no problem with the
story. | will just reiterate that this is a very deliberate
process. It isthe Wall Street Journal. It isthe United States
Treasury and it is terrorism, and we are all gravely serious
about what we do.

71. He went on to explain that athough his source provided
information off the record and on terms of confidentiality, that did not
mean that she was acting without authority. That was how the Treasury
chose to distribute certain information:

A. You would not really characterise this as a leak.
This was a fully authorised procedure for distributing
information. It was clearly vetted through the Treasury
management... This person was not the type to engage in
freelance activities, and they would not realy even be able
to freelance an answer like this because they had to
contact other people in the security apparatus to check my
guestion. The only answer they could give me would be
one which they were authorisedto give me.

72. It was put to Mr Simpson in cross-examination that he had
misunderstood what his Treasury source had said. It was not
confirmation but simply a decision to make no comment — perhaps
because the US government had agreed not to disclose the identities of
the accounts which they had asked to be monitored. But Mr Simpson
stood his ground:

Q. | just want to get it absolutely clear. What your
evidence is, is that ‘We are not going to make a public

-27-



73.

74.

comment’ must be taken as meaning ‘We do not dspute
the story at all.’

A. My position is that, in this context, that is the
meaning of that.

Q. Why?

A. Because, as| explained, | had frequent dealings
with this person. We had a close working relationship and
thisis the method by which information is conveyed in
Washington where there are frequent government inquiries
into where reporters get their information.

Later, counsel for the claimants put the point again:

Q. Are you able to tell the jury now, as you sit there,
that you are confident that the four names that were
initially denied were in fact later confirmed? Is that your
evidenceto thejury?

A. Yes ... Itismy testimony. | am confident that those
names are confirmed.

In the discussion about the questions to be left to the jury,
Mr Robertson QC (for the defendants) suggested that they should be
asked whether Mr Simpson’s Treasury source had confirmed the story:
see para 75 of the judgment of the Court of Appeal. Mr Price QC for
the claimants objected on the ground that there was no issue of primary
fact about what the Treasury source had said: “the issue was as to the
implications to be drawn from this’. As aresult, the jury was not asked

any question about Mr Simpson.

75.

Eady J dealt with his evidence quite shortly (at para 15):

It is true that Mr Dorsey and Mr Glenn Simpson, based in
Washington, also gave evidence of some degree of
confirmation of the story (or at least of answers or
declination to comment, which they interpreted as
confirmation). That evidence was, however,
fundamentally disputed in cross-examination and the
parties did not suggest formulating any question for the
jury’ s decision on any of these points.

-28-



76. Itistruethat in cross-examination Mr Price suggested more than
once that the words used by the Treasury contact could not have meant
what Mr Simpson said that they were intended and understood to mean.
But Mr Simpson was not shaken on this point. He insisted (at p 1099)
that there was nothing ambiguous about the communication which he
had received. No evidence was called to contradict his statement that
there was a well recognized Washington code by which “we are not
going to make a public comment” meant “we have checked your story
and as far as we are concerned it is correct”. Nor was it suggested that
he was being dishonest in testifying to the existence of this code. All
that was put to him was that this was not, in norma usage, what the
words meant. That of courseistrue.

77. The Court of Appea said that Eady Js concluding words
indicated that he must have forgotten Mr Robertson’s proposed
guestion. But, they said (at para 77):

Mr Simpson’s evidence was not that his Treasury source
confirmed the story that the Jameel Group was on the list,
but that his failure expressly to deny this was tantamount
to confirmation. Having been referred to the evidence we
consider that the judge was entitled to attach no more
weight to it than he did.

78. That is a misunderstanding of Mr Simpson’s evidence. He said
loud and clear that his Treasury source confirmed the story. But the
source did so in words which, in normal usage, would not be regarded as
words of confirmation. If there was the ritua or code to which
Mr Simpson testified, it was nevertheless confirmation. The meaning of
a communication depends not only upon the dictionary meaning of
words but upon the common assumptions between the parties about
what words will be used to mean. If it is clearly understood between
two parties to a conversation that the word black will be used to mean
white, then when one of them says black, he intends to use and knows
that he will be understood to have used the word to mean white. There
was therefore an issue of primary fact in relation to Mr Simpson’s
evidence, namely whether there was a convention among journalists and
their Washington government sources by which “We are not going to
make a public comment” would be intended and understood to mean
“We confirm our understanding that your story is correct.” If it was to
be challenged, the claimants could have called evidence on t he point and
in any event the question should have been left to the jury. As it was,

-29-



Mr Simpson’s evidence of the convention stood unshaken and
uncontradicted.

Opportunity to comment

79.  One of the matters which Lord Nicholls in Reynolds said should
be taken into account was the opportunity, if any, which the claimant
had been given to comment on the allegations before they were
published. Items on the list (at p 205) were:

“7.  Whether comment was sought from the plaintiff.

He may have information others do not possess or have
not disclosed. An approach to the plaintiff will not always
be necessary. 8. Whether the article contained the gist of
the plaintiff’s side of the story.

80. But Lord Nicholls (at p 203) rejected the suggestion that failure
to obtai n and report a comment should always be fatal to the defence:

Failure to report the plaintiff's explanation is a factor to be
taken into account. Depending upon the circumstances, it
may be a weighty factor. But it should not be elevated
into arigid rue of law.

81. Inthiscase, Mr Dorsey telephoned to ask for a comment at 5 pm
(Saudi time) on 5 February, the day before publication. (He said in
evidence that he had left a recorded message that morning, but the jury
did not accept this.) He spoke to Mr Jameel’ s secretary, who referred the
call to a Mr Munajjed in Jeddah, who described himself as Mr Jameel’s
adviser. Mr Mungjjed called back four hours later. Mr Mungjjed said
that he did not think it possible that the group’s accounts would be
monitored. They were a big and respectable organisation. Mr Dorsey
asked whether he could quote this and Mr Munajjed said no, the only
person who could speak on the record for the group was Mr Jameel. He
was asleep in Tokyo and Mr Munajjed was not inclined to wake him. He
asked whether publication could be postponed for 24 hours. Mr Dorsey
said no, the article would be published with a statement that the Jameel
group was not available for comment.

-30-



82. The judge and the Court of Appeal regarded this refusal to delay
publication as fatal to the defence. The judge in particular drew
attention to the fact that Mr Jameel subsequently obtained a denial from
SAMA that they were monitoring his account and, if he had been given
24 hours, would very likely have been able to produce the denial to the
Wall Street Journal before publication. Inthat case, said Eady J—

“the importance of this front-page story would have been
considerably blunted — even to the extent, perhaps, that no
such story could be published.”

83. | am bound to say that | regard this as unrealistic. There was no
way in which SAMA would admit to monitoring the accounts of well
known Saudi businesses at the request of the US Treasury. A denia was
exactly what one would expect. (Mr Dorsey had approached SAMA
directly for a comment but was unable to obtain one.) But | do not
imagine that SAMA'’s denia would have inhibited the Wall Street
Journal from publishing a story which had been confirmed by the
Treasury in Washington. While it is true — and Mr Dorsey admitted —
that the story would have been no better or worse 24 hours later, thisis
only significant if the delay would have made a difference. In my
opinion it would not.

84. Lord Nicholls said that the importance of approaching the
claimant was that *he may have information others do not possess or
have not disclosed”. But that was not the case here. In the nature of
things, Mr Jameel would have no knowledge of whether there was
covert surveillance of his bank account. He could only say, as
Mr Mungjjed and the other named businesses approached by Mr Dorsey
had said, that he knew of no reason why anyone should want to monitor
his accounts. This Mr Dorsey would have reported if he had been
allowed to do so.

85. It might have been better if the newspaper had delayed
publication to give Mr Jameel an opportunity to comment in person.
But | do not think that their failure to do so is enough to deprive them of
the defence that they were reporting on a matter of public interest.

-31-



Diplomatic relations

86. Thearticle, it will be recalled, said that “the US had agreed not to
publish the names of Saudi institutions and individuals provided that
Saudi authorities took appropriate action”. The judge rejected the
newspaper’ s defence on the additional ground that it could not be inthe
public interest for the Wall Street Journal to publish information which
the US government had agreed not to publish. In principle, | would be
very reluctant to accept the proposition that it cannot be in the public
interest for a newspaper to publish information which one’s government
had agreed not to publish. But in any case, the position of the Wall
Street Journal was that they had no wish to publish anything which
might be damaging to the diplomatic interests of the United States or its
attempts to secure Saudi co-operation in tracing terrorist funds. If the
Treasury had indicated that the information should not be published,
they probably would not have done so. But the Treasury cleared the
article and that was good enough for them.

87. The Court of Appea rejected this argument on the ground that
the judge had not been convinced that the Treasury was content that the
information should be released. There seems to me, however, no ground
on which the judge could reject Mr Simpson’s evidence on this point. If
he was to be disbelieved, that should have been left to the jury.

Disposal

88. In my opinion there was no basis for rgecting the newspaper’s
Reynolds defence. For the reasons | have given, no weight can be
attached to the jury’s rejection of the confirmation by sources in Saudi
Arabia and they were asked no question about the confirmation in
Washington. The failure to delay publication and the effect on
diplomatic relations are insufficient reasons. The question is then
whether the case should be remitted for anew trial or whether the appeal
should be allowed and the action dismissed.

89. A new trial would in effect be to allow the jury to answer the
question to which Mr Price objected, namely, whether Mr Simpson was
telling the truth when he sad that he had received confirmation in
Washington. If this question had been answered in the newspaper's
favour, it would have been bound to succeed. Indeed, such an answer,
and a correction of the misdirection on the presumption of innocence,

-32-



would be likely also to have affected the jury’s answers to the questions
on confirmation in Saudi Arabia. But Mr Simpson’s evidence was, as |
have said, essentially uncontradicted. | think that it is now too late for
the claimants to change their minds and have the question of his veracity
put to the jury. | would therefore alow the appeal and dismiss the
action.

Proof of damage

90. That leaves one point which was argued but in the event does not
arise.  Mr Robertson submitted that a commercial company like the
second claimant should not be able to sue for libel unless it can prove
special damage. That would involve overruling the contrary decision of
the Court of Appeal in South Hetton Coal Company Ltd v North Eastern
News Association Ltd [1894] 1 QB 133 and the statement of the law by
Lord Keith of Kinkel in Derbyshire County Council v Times
Newspapers Ltd [1993] AC 534, 547. For my part, | would accept
Mr Robertson’s submission but as | understand that a majority of your
Lordships would reject it and | agree on this point with the opinion of
my noble and learned friend Baroness Hale of Richmond, | shall not
detain your L ordships long with my own reasons.

91. In the case of an individual, his reputation is a part of his
personality, the “immortal part” of himself and it is right that he should
be entitled to vindicate his reputation and receive compensation for a
slur upon it without proof of financial loss. But a commercial company
has no soul and its reputation is no more than a commercial asset,
something attached to its trading name which brings in customers. | see
no reason why the rule which requires proof of damage to commercial
assets in other torts, such as malicious falsehood, should not also apply
to defamation.

LORD HOPE OF CRAIGHEAD

My Lords,

92. | have had the advantage of reading in draft the speech of my
noble and learned friend Lord Bingham of Cornhill. | agree with it, and
for al the reasons that he gives | too would allow the appea and set

-33-



aside the order of the trial judge. | wish to add only a few observations
of my own.

Damage

93. This issue has been referred to as “the presumption of damage”
issue. But to describe the award of damages for libel as based on a
presumption is not wholly accurate. The question in every case of libel
is whether the statement complained of would tend to bring the claimant
into contempt, hatred or ridicule, or to injure his character: South Hetton
Coal Company Ltd v North-Eastern News Association Ltd [1894] 1 QB
133, 138, per Lord Esher MR. Thisis a question of fact. It isthe injury
to the clamant’s feelings or to his reputation that makes the false
statement libellous. The award flows from the fact that, in the case of an
individual, an injury to feelings or to reputation will always sound in
damages. In the same case, at p 145, Kay LJ said one of the differences
between libel and slander is that in an action for libel, generally
speaking, damage is presumed and that special damage need not be
proved or alleged. But it is the fact that the statement was calculated to
injure the claimant in his character or reputation that makes the action
maintainable. Proof that he has a reputation that is capable of being
injured in thisway is an essential element. In the case of an individual it
can be presumed that he has a reputation of that kind. In all other cases
this is something that must be proved.

94.  Mr Robertson QC for the respondents invited the House to depart
from the decision in South Hetton that proof of special damage is not
needed in the case of atrading company. It was on the decision in that
case that in Derbyshire County Council v Times Newspapers Ltd [1993]
AC 534, 547B-C Lord Keith of Kinkel based his observation that a
trading corporation is entitled to sue in respect of defamatory matters
which can be seen as having a tendency to damage it in the way of its
business. In South Hetton the libel complained of fell within this
description as it was an attack on the business reputation of the
company. But Mr Robertson’s submission was that a trading company
must always prove special damage. If that submission is sound, it must
follow that an action for libel will never lie at the instance of a trading
company unless it isin a position to assert and prove that as a result of
the statement complained of it has sustained special damage. It will no
longer be enough for the company to prove that, in the words of Kay LJ
in South Hetton at p 145, it has a trading character which may be ruined
or destroyed by alibel.

-34-



95. It isobvious, of course, that a trading company has no feelings
which are capable of being injured. Trade isits business, and it isinjury
to its reputation in regard to its trade that is of the essence in its case.
Lord Reid’'s comment in Lewis v Daily Telegraph [1964] AC 234, 262
that it can only be injured in its pocket captures the way in which the
principle of the law of libel applies in its case. This does not mean,
however, that it can only be injured in a way that gives rise to loss
which, because it can be calculated, has the character of special damage.
What it means is that it must show that it is liable to be damaged in a
way that affectsits business as a trading company.

96. The principle works in the same way in the case of a non-profit
organisation such as a charity. In itscase it is not only its pocket, due to
a loss of income, that is liable to be injured. Injury to its reputation in
the eyes of those with whom it must deal to achieve its charitable
objects may be just as damaging to the purpose for which it exists. The
principle works in the same way too in the case of other bodies, such as
trade unions or other organisations which exist not to trade but to deal
with others in the interests of their members or those they represent.

Proof that the body has a reputation that has a tendency to be damaged is
an essential element in the claim that the false statement was libellous.

Asthe law stands nothing more need be proved to entitle it to damages.

97. It is not impossible to imagine cases where a trading company
could show that it had sustained financial loss of a kind that would
entitleit to an award of special damages. But in South Hetton at pp 145-
146 Kay LJ said that if such a proof were necessary in order to lay a
foundation for the action it would in many cases put the plaintiff in a
position of much difficulty. The Report of the Faulks Committee on
Defamation 1975 (Cmnd 5909), p 90, para 336 aso recognised that it
was very difficult for a plaintiff, whether corporate or personal, to prove
actual financial damage specifically flowing from a defamation. It
recommended, at para 342, that a trading corporation should have to
establish that it had suffered special damage or that the words used were
likely to cause it pecuniary damage. This recommendation was not
adopted by Parliament. Nevertheless Mr Robertson now invites your
Lordships to go further and hold that proof of special damage is an
essential requirement in every case where a trading company seeks to
establish a cause of action for libel.

98. | do not think that such a change in the law is either necessary or
desirable. The argument that the change is necessary because the law is
incompatible with article 10 of the European Convention on Human

-35



Rightsis not sustainable. This is demonstrated by the way the European
Court dealt with the question in Steel and Morris v United Kingdom
(2005) 41 EHRR 403. In that case, after a very long trial during the
bulk of which they had represented themselves, the applicants were
found liable in damages to McDonalds, a very large multi-national
company. The Court sad at p 435, para 97, that the award was
disproportionate to the legitimate aim served by it. But it took a
different view on the question whether the interference with the
applicants’ rights to freedom of expression which the English law of
defamation prescribes in its pursuit of the legitimate aim of protecting
the reputation or rights of others was necessary in a democratic society.

99. Having noted that large public companies knowingly lay
themselves open to close scrutiny and that the limits of acceptable
criticism are wider in their case, the Court said at p 435, para 94:

“However, in addition to the public interest in open debate
about business practices, there is a competing interest in
protecting the commercia success and viability of
companies, for the benefit of shareholders and employees,
but also for the wider economic good. The state therefore
enjoys a margin of appreciation as to the means it provides
under domestic law to enable a company to challenge the
truth, and limit the damage, of allegations which risk
harming its reputation.”

The European Court, then, leaves it to domestic law to determine how
the balance is to be struck between these two competing objectives. In
Castells v Spain (1992) 14 EHRR 445, 476, para 43 it reminded us that
the pre-eminent role of the press in a state governed by the rule of law
must never be forgotten. But the change in the law for which
Mr Robertson contends would apply to every case where a trading
company wishes to bring an action for libel. He did not suggest that
there should be one law for the press and another law for everyone else
in this respect.

100. As for the question whether the change in the law which
Mr Robertson has urged on us would be desirable, | would make the
following points. First, as Lord Esher MR recognised in South Hetton at
p 138, the law of libel is one and the same to all plaintiffs. As he put it,
it is the same by whomsoever the action is brought — whether by a
person, a firm or a company. To the examples on his list | would add

-36-



the other bodies that Lord Keith referred to in Derbyshire at p 547D-E,
such as trade unions and charities. It would not be satisfactory to single
out trading companies for special treatment.

101. Mr Robertson did not attempt to argue that the other bodies
referred to by Lord Keith such as trade unions or charities, or any other
business organisations apart from companies, should be treated in the
same way. This feature of his argument shows that it is not soundly
based in principle. In the case of those other bodies damages are at
large, as Lord Esher put it at p 139. This is because false statements
which reflect on the way they conduct themselves affect the reputation
on which they rely to perform their objects. In that respect they are no
different from trading companies. In their case too reputation is
something that in itself has a value which the current state of the law
enables them to protect. What the law does not require them to do is to
place a financial value on that reputation or to show, with the precision
that this would require, that damage to it is likely to result in financial or
pecuniary damage. There is no good reason why trading companies
should be treated differently from the rest.

102. Secondly, there is the difficulty that trading companies would be
likely to encounter in proving that a defamatory statement has resulted,
or will result, in special damages. This point goes to the root of the
matter. As the European Court recognised in Steel and Morris v United
Kingdom (2005) 41 EHRR 403, 435 para 94, one of the main functions
which the right of action for libel seeksto serveisto enable the claimant
to challenge the truth, and limit the damage, of alegations which risk
harming its reputation. It is to enable it to nail the lie, as it was put in
argument. A requirement that special damage had to be proved in every
case would deprive the trading company of that opportunity. It would
have to wait until it was in a position to show that some damage had
actually been done to its business which was capable of being proved.
In its case proof of arisk of harm to its reputation — of a tendency to
damageit in the way if its business, as Lord Keith put it in Derbyshire at
p 547B-C — woul d not be enough. The effect would be to undermine the
right of action and to leave trading companies whose reputation was put
at risk without a means of averting the damage that might result from
the libel. This could be incalculable.

103. At various points in his argument Mr Robertson referred to
companies, or corporations, more generally — suggesting, as |
understood him, that the change in the law should be extended to non-
trading as well as to trading companies. But a non-trading company

-37-



would be likely to find it even more difficult to claim and prove special
damage. If the fact that it had a reputation which had a tendency to be
damaged was not a sufficient basis for a right of action for libel, it
would be likely to be left without a remedy.

104. For these reasons | consider that the proposition that an action of
libel will lie at the suit of a trading company without proof of special
damage as stated in South Hetton Coal Company Ltd v North-Eastern
News Association Ltd [1894] 1 QB 133 remains sound law and that it
ought not to be departed from.

Reynolds privilege

105. | should like to emphasise at the outset that the only question on
which there was a difference of view in the House in Reynolds v Times
Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127 on any matter of substance was
whether the issues of justification and qualified privilege should be
reconsidered at a new trial: see Lord Steyn at pp 216D-217A and my
own speech at p 237FG. It has sometimes been suggested that
Reynolds was a mgjority decision. But the primary question raised by
the case was whether there should be a new category of privileged
subject matter — a generic qualified privilege of political speech, as Lord
Steyn called it at p 209C-D. On that question the House was
unanimous. Everyone accepted that the duty-interest test was an
essential element in the structure of the law of qualified privilege. There
was no dissent from the analysis by Lord Nicholls of Birkenhead of the
way in which the common law test should be adapted so as to strike a
balance between the role of the media and the restrictions that are
necessary in a democratic society for the protection of the reputation of
the individua. Nor was there any dissent from his observation at
p 202E-F that the common law does not seek to set a higher standard
than that of responsible journalism.

106. Mr Robertson submitted that the standard of responsible
journalism provided an insufficiently precise test. It was rejected by the
trial judge, Eady J, who said at para 17 that the primary question was
whether the particular circumstances gave rise to a duty to publish. The
Court of Appea agreed with him that the phrase “responsible
journalism” was insufficiently precise to constitute the sole test for
Reynolds privilege: [2005] QB 904, para 87. Mr Robertson said that a
new test should be substituted. This was whether what had been
published was the product of high quality journalism of demonstrable

-38-



value to the public. If met, it would be defeated only by proof either of
malice or of negligence. In effect he was suggesting that journalists
should be subjected to a higher, and certainly more elaborate, standard
than that which Lord Nicholls has identified.

107. Any test which seeks to set a general standard which must be
achieved by all journalists is bound to involve a degree of uncertainty,
as Lord Nicholls recognised in Reynolds at p 202D-E. But, like him, |
think that the extent of this uncertainty ought not to be exaggerated.

“Responsible journalism” is a standard which everyone in the media and
elsewhere can recognise. The duty-interest test based on the public’'s
right to know, which lies at the heart of the matter, maintains the
essential element of objectivity. Was there an interest or duty to publish
the information and a corresponding interest or duty to receive it, having
regard to its particular subject matter? This provides the context within
which, in any given case, the issue will be assessed. Context is
important too when the standard is applied to each piece of information
that the journalist wishes to publish. The question whether it has been
satisfied will be assessed by looking to the story as a whole, not to each
piece of information separated from its context.

108. When he was examining the nature of privilege as shown by the
casesin Reynolds Lord Nicholls said at p 195E-F that whether the public
interest requires that publication to the world at large should be
privileged depends on an evaluation of the particular information in the
circumstances of its publication. He then said that through the cases
runs the strain that, when determining whether the public at large had a
right to know the particular information, the court has regard to all the
circumstances. | do not believe that he was intending by those remarks
to indicate that the public’s right to know each piece of information in
any given article should be assessed, piece by piece, without regard to
the whole context. On the contrary, each piece of information will take
its colour and its informative value from the mntext in which it is
placed. A piece of information that, taken on its own, would be
gratuitous can change its character entirely when its place in the article
read as a whole is evaluated. The standard of responsible journalism
respects the fact that it is the article as a whole that the journalist
presents to the public. Weight will be given to the judgment of the
editor in making the assessment, as it is the article as a whole that
provides the context within which he performs his function as editor.

109. | would reject Mr Robertson’s argument that a higher test is
needed to distinguish between those stories that are in need of protection

-39



and those that are not. The cardinal principle that must be observed is
that any incursion into press freedom that the law lays down should go
no further than is necessary to hold the balance between the right to
freedom of expression and the need to protect the reputation of the
individual. It must not be excessive or disproportionate.  Mr
Robertson’s test which introduces the criterion of “high quality
journalism”, especialy if it is applied to each particular piece of
information that is published, would contravene that principle. But he
does not need to have the benefit of a higher standard to succeed in this

appeal .

Conclusion

110. Like Lord Bingham, | have been troubled by the fact that the
information about Mr Dorsey’s sources is incomplete. His evidence as
noted by Eady J, para 11, was that it would not have been possible,
responsibly, to publish the story on the basis of A’s information aone.
This led to the judge’s comment in para 13 that in the light of the jury’s
verdict, as A was only alead and not a primary source, the four corners
of the respondents’ case on sources had been knocked away. The jury’s
verdict on the other sources is tainted by a misdirection, so that
conclusion cannot stand. But we cannot assume that the other sources
were proved. Nor are we in aposition to examine all the other evidence.

111. On the other hand, the question whether publication of the
respondents’ names was privileged has to be judged in the context of the
article read as a whole. Taken overal it has all the halmarks of
responsible journalism. Its subject matter was of considerable interest to
the public in general, and to readers of the Wall Street Journal Europe in
particular. It did not seek to sensationalise or to exaggerate. The truth
and accuracy of the references to the other Saudi institutions and
individuals have not been chalenged. Nor have Mr Dorsey’s
experience and qualifications as a specialist reporter or of the senior
staff who approved his article been called into question. It was said that
the publication of these names was needed to show how seriously the
Issue was being taken by the Saudi authorities as they were monitoring
the leading, most prominent businessmen in the country. The editorial
judgment that the respondents names should be included, with the
comment that the Group could not be reached for comment, is not
conclusive. But much weight must be given toit, in light of the thrust of
the whole article of which that particular information forms part.

-40-



112. On balance | am persuaded that no advantage would be gained by
sending the case back for further consideration of the evidence. Thereis
a sufficient basis in the information which we have and which my noble
and learned friend Lord Hoffmann has so carefully analysed for a
finding that the appellants are entitled to claim that publication of the
respondents’ names was protected by qualified privilege.

LORD SCOTT OF FOSCOTE

My Lords,

I ntroduction

113. The facts which have given rise to these defamation proceedings
have been fully set out by my noble and learned friends Lord Bingham
of Cornhill (paras 2, 3, 4 and 6 of his opinion) and Lord Hoffmann
(paras 39 to 42 of his opinion). To avoid tedious and unnecessary
repetition | propose to refer only to the essential background necessary
to explain the conclusions | have come to on the issues before the
House.

114. On 11 September 2001 there occurred the horror of the
destruction of the Twin Towersin New Y ork, the attack on the Pentagon
and the frustration (brought about by the bravery of some of the
passengers on the fourth hijacked airliner) of the planned attack on the
White House. The loss of lives was huge. The shock to and sense of
outrage felt by the citizens of the United States, shared vicariously by
most of the citizens of most of the countries of the world, was
immeasurable. The international repercussions of that shock and
outrage were immediate, and are continuing and of a duration that none
of us can foretell. Investigations soon revealed that most of the
hijackers who had seized control of the four airliners came from or had a
connection with Saudi Arabia. There was natural speculation about the
sources of the finance that must have been available to those who had
planned the 11 September atrocities. Resolution 1373 passed by the
Security Council required all states to prevent and suppress the
financing of terrorist acts and the co-operation of the Saudi Arabian
government and its central bank, SAMA, was sought by the US
authorities.

41-



115. | have mentioned these background matters (referred to also, and
more fully, in para 39 of Lord Hoffmann’s opinion) for the purpose of
underlining the high degree of public interest, not only in the United
States but also in this country and many other countries, in information
indicating whether or to what extent the authorities in Saudi Arabiawere
taking steps to comply with Resolution 1373. Swudi Arabia is not a
democracy and, so far as | am aware, does not aspire to become one. It
Is ruled by the sons and grandsons of Abdul Aziz ibn Saud. An
institution such as the central bank, SAMA, cannot be taken to be
independent of government control. And it would be foolish to suppose
that either the Saudi government or SAMA would feel any obligation to
be forthcoming with information to investigative journalists wishing to
discover what steps were being taken to monitor bank accounts of Saudi
indivi duals and companies with a view to identifying transfers of funds
that might be going to terrorist organisations. It has to be borne in mind,
also, that the dominant religion in Saudi Arabia is Wahabiism, a
fundamentalist version of Islam, and that the Saudi Arabian rulers
preside over a population that is not uniformly sympathetic to the United
States and western culture. To the extent that Saudi Arabia may have
been co-operating with the United States in trying to identify the sources
of funding for terrorism by authorising, at the request of the US, the
monitoring of bank accounts of particular individuals or companies, it is
not necessarily to be expected that the Saudi authorities would publicly
acknowledge that this was happening.

116. This is the background to the publication by the Wall Street
Journal Europe of the article by Mr James Dorsey, its specia
correspondent in Riyadh, which has led to this litigation. The articleis
set out and the circumstances of its publication are described in paras 40
and 41 of Lord Hoffmann’s opinion.

117. The trial before Eady J and a jury of the libel action brought by
Mr Mohammed Abdul Latif Jameel and the company he controls, Abdul
Latif Jameel Co. Ltd, led to a verdict in their favour and awards of
£30,000 to Mr Jameel and £10,000 to the company. The defence of
qualified privilege failed. The Wall Street Journal Europe’'s appeal to
the Court of Appeal aso failed but a further appeal has been brought
before your Lordships.

118. Mr Robertson QC, for the appellant, has taken two points. First,
he contends that the rule, well established in the law of defamation, that
where a libel has been published damage is presumed to have been
caused to the object of the libel, ought to be held to have no application

-42-



to complaints of libel by corporations. In order for a corporation to
succeed in alibel claim it ought, Mr Robertson submits, to be necessary
for the corporation to plead and prove that some actual damage has been
caused to it by the libel. This is a free-standing point of law to which
the particular circumstances of and background to the publication of
Mr Dorsey’s article have no relevance whatever. Mr Robertson’s
second point is the qualified privilege point. If an investigative
journalist, or anyone else for that matter, uncovers, or fortuitously
comes across, a story of genuine public interest and importance, in what
circumstances can the publisher of the story clam the protection of
gualified privilege? The question assumes that the story contains a
defamatory statement or innuendo and that the publisher cannot, or does
not, prove that the sting of the libel istrue.

The presumption of damage

119. Defamation constitutes an injury to reputation. Reputation is
valued by individuals for it affects their self-esteem and their standing in
the community. Where reputation is traduced by a libel “the law
presumes that some damage will flow in the ordinary course of things
from the mere invasion of the plaintiff’s rights’ (Bowen LJ in Ratcliffev
Evans [1892] 2 QB 524 at 528). It is accepted that the rule applies and
should continue to apply to individuals. But it is argued that it should
no longer be applied to corporations. Corporations, it is said, have no
feelings to be hurt and cannot feel shame. If they are to sue for libel
they should be required to show that the libel has caused them actual
damage.

120. These arguments, in my opinion, miss the point. The reputation
of a corporate body is capable of being, and will usually be, not simply
something in which its directors and shareholders may take pride, but an
asset of positive value to it. Why else do trading companies pay very
substantial sums of money in advertising their names in TV
commercials which usually say next to nothing of value about the
services or products on offer from the company in question but
endeavour to present an image of the company that is attractive and
likely to cement the name of the corporation in the public memory?
Why do commercial companies sponsor sporting competitions, so that
one has the XLtd Grand National or the YLtd Open Golf Championship
or the ZLtd Premiership? It is surely because reputation matters to
trading companies and because these sponsorship activities, associating
the name of the company with popular sporting events, are believed to
enhance the sponsor’s reputation to its commercial advantage. The

43



organisers of a variety of activities some sporting, some cultural, some
charitable, are constantly on the look-out for sponsorship of the activity
in question by some commercial company. The choice of sponsor and
the reputation of the sponsor matter to these organisers. Who would
these days choose a cigarette manufacturing company to sponsor an
athletic event or a concert in aid of charity? If reputation suffers,
sponsorship invitations may be reduced, advertising opportunities may
become difficult, customers may take their custom elsewhere. If trade
suffers, profits suffer.

121. It seems to me plain beyond argument that reputation is of
importance to corporations. Proof d actual damage caused by the
publication of defamatory material would, in most cases, need to await
the next month’s financial figures, but the figures would likely to be
inconclusive. Causation problems would usually be insuperable. Who
is to say why receipts are down or why advertising has become more
difficult or less effective? Everyone knows that fluctuations happen.
Who is to say, if the figures are not down, whether they would have
been higher if the libel had not been published? How can a company
about which some libel, damaging to its reputation, has been published
ever obtain an interlocutory injunction if proof of actual damage is to
become the gist of the action?

122. There is no doubt that, as the case law now stands, a libel is
actionable per se at the suit of a corporation as it is at the suit of an
individual, without the need to prove that any actual damage has been
caused. In the South Hetton Coal Co Ltd case [1894] 1 QB 133 the
plaintiff, a colliery company, complained of alibel that had attacked the
company in respect of its management of company houses in which
some of its colliery workers lived. The Court of Appeal held that the
libel was actionable per se and, at p 140, that “... the plaintiffs would be
entitled to damages at large, without giving any evidence of particular
damage.”

123. English and Scottish Co-operative Properties Mortgage and
Investment Society Ltd v Odhams Press Ltd [1940] 1 KB 440 was a case
in which a society registered under the Industria and Provident
Societies Act 1893 complained of an article in the Daily Herad
commenting on the way in which the society had kept its accounts and
insinuating that the figures had been deliberately falsified and that the
society had carried on business “by dishonest methods’ (p 450).
Slessor LJ commented that “A more terrible indictment of a society of
thiskind it is difficult to imagine” (pp 450 - 451). The jury found these

-44-



insinuations to be false. But the society had neither alleged nor proved
any special damage and the juy, inadequately directed by the trial
judge, had awarded damages of one farthing. The society successfully
appealed and the case was remitted for a retrial limited to the issue of
guantum of damages. Slessor LJsaid, at 455 that

“1 cannot help feeling that ...... the jury must have come
to the conclusion that in so far as they were not satisfied
that the company had lost any business, they must treat the
damages as quite nominal or trivial. If they did go into
their deliberations with that view they were entirely in
error. A libel by the invasion of alegal right gives aright
to damages. It is the duty of a jury to assess those
damages, which may be punitive or contemptuous, or, in
an ordinary case, may be such as would recompense the
plaintiff for the wrong done to his reputation.”

Goddard LJ said, at 461, that

“There is no obligation on the plaintiffs to show that they
have suffered actual damage. A plaintiff may, if he can,
by way of aggravating damages, prove that he has suffered
actual damage. But in every case heis perfectly entitled to
say that there has been a serious libel upon him; that the
law assumes that he must have suffered damage; and that
he is entitled to substantial damages.”

All of this was said of a corporate industrial and provi dent society
whose reputation had been besmirched by the libel. And it is to be
borne in mind that the primary purpose of an award of damages in a
libel action, where no actual damage caused by the libel has been
pleaded or proved, is not compensation but vindication of reputation.

124. Derbyshire County Council v Times Newspapers Ltd [1993] AC
534 established the important principle that institutions of central or
local government have no right at common law to maintain actions for
damages for defamation. But no doubt was cast on the right of
corporations to do so. The leading speech was given by Lord Keith of
Kinkel who (at 544 - 545) cited the South Hetton Coal Co case with
approval.

-45



125. My Lords | can see no good reason why your Lordships should
now disqudify corporations from bringing libel actions unless able to
allege and prove actual damage caused by the libel. Every corporation
Is incorporated for some purpose. In the constitution of every
corporation its principal objects will be set out. A trading company’s
principal object will be to carry on trade. A charitable corporation’s
principal object will be the promotion or pursuit of some charitable
object. Some companies are incorporated as holding companies,
holding subsidiary companies or other assets for the benefit of the group
of which they form part. Whether publications containing disparaging
or derogatory remarks about a company can be complained of by the
company as being defamatory will depend upon the nature of the
remarks and the nature of the corporation’s objects and reputation. It
might be quite difficult to defame a holding company. But a holding
company’s reputation might be indistinguishable from that of the
corporate group to which it belonged. If, however, the conclusion can
be reached that the remarks in question were indeed defamatory,
damaging to the reputation of the company and apt to damage its ability
to pursue its trading or charitable or other objects, | can see no reason of
principle why the long-standing rule of law enabling the company to
pursue a remedy in a defamation action without the need to allege or
prove actual damage should be changed.

126. And, in particular, | can see nothing in article 10 of the European
Convention on Human Rights that requires a different conclusion. The
right to freedom of expression was never intended, in my opinion, to
allow defamatory statements, whether of individuals or companies, to be
published with impunity. If a defamer can neither justify the statement
nor claim the protection afforded by the law to fair comment on matters
of public interest or to statements that qualify for privilege, he must, in
my opinion, be prepared to answer for the libel. On thisissue | am in
full agreement with the opinions that have been expressed by my noble
and learned friends Lord Bingham of Cornhill and Lord Hope of
Craighead.

Qualified Privilege

127. | have found it instructive to remind myself of the reason why
qualified privilege emerged from the case law of the 19th Century as a
defence in defamation actions. The reason was given by Parke B in
Toogood v Spyring 1 CM & R 181,149 ER1045. Parke B was explaining
why there were “cases where the occasion of the publication affords a
defence in the absence of express malice.” He said this (at 193):

-46-



“In general, an action lies for the malicious publication of
statements which are false in fact, and injurious to the
character of another (within the well-known limits as to
verbal slander), and the law considers such publication as
malicious, unless it is fairly made by a person in the
discharge of some public or private duty, whether legal or
moral, or in the conduct of his own affairs, in matters
where his interest is concerned. In such cases, the
occasion prevents the inference of malice, which the law
draws from unauthorised communications, and affords a
gualified defence depending upon the absence of actual
malice. If fairly warranted by any reasonable occasion or
exigency, and honestly made, such communications are
protected for the common convenience and welfare of
society; and the law has not restricted the right to make
them within any narrow limits.”

Parke B’ s references to “malice” were explained by Lindley LJin Suart
v Bell [1891] 2 QB 341 at 345:

“A privileged occasion is one which is held in point of law
to rebut the legal implication of malice which would
otherwise be made from the utterance of untrue
defamatory language”

and, at 347, citing Erle CJin Whiteley v Adams (1863) 15 CB (NS) 392,
414:

“l take it to be clear that the foundation of an action for
defamation is malice. But defamation pure and simple
affords presumptive evidence of malice. The presumption
may be rebutted by showing that the circumstances under
which the libel was written or the words uttered were such
asto render it justifiable”

128. It would be convenient to be able to extract from these dicta the
principle that any circumstances attending the publication that render the
publication “justifiable” would rebut the “presumptive evidence of
malice” and attract the protection of qualified privilege. But to do so
would be to overlook subsequent authority that appears to place fairly

A47-



rigid limits on the occasions that can attract qualified privilege. In
Adamv Ward [1917] AC 309 Lord Atkinson said, at 334, that

“A privleged occasion is .... an occasion where the
person who makes a communication has an interest or a
duty, legal, social, or moral, to make it to the person to
whom it is made, and the person to whom it is so made has
a corresponding interest or duty to receive it. This
reciprocity is essential.”

129. My Lords, however accurate Lord Atkinson’'s statement of law
may be where the defamatory communication has been made to a
relatively limited number of people, it does not, as it seems to me, cater
for therole of the press, at the end of the 20th Century and the beginning
of the 21st, in reporting on matters of public importance. Newspapers
address their contents to the public at large. Some, like the Wall Street
Journal Europe, have an international readership, but the relationship
between a newspaper and the members of the public who choose to read
it is essentially the same, whether the readership be international or
local. The publication isto the public at large. To insist on areciprocity
of duty and interest between the publisher of a newspaper and the reader
of the newspaper, who may be in New York, London, Rome, or
anywhere, either makes the requirement of reciprocity meaningless or
deprives any defamatory statement in the paper, no matter how
Important as a matter of public interest the content of the statement may
be, of the possibility of the protection of qualified privilege. It was this
undesirable rigidity of the law of qualified privilege that, to my mind,
the seminal judgment of Lord Nicholls of Brkenhead in the Reynolds
case [2001] 2 AC 127 was designed to meet.

130. Lord Nicholls did not turn his back on the reciprocal duty/interest
test for qualified privilege. Instead he moulded the test so as to cater for
the publication of information that the public as a whole, as opposed to a
specific individual or individuals, was entitled to know. He said, at 197,
that the court should take into account the nature, status and source of
the material published and the circumstances of the publication and
continued:

“These factors are to be taken into account in determining
whether the duty-interest test is satisfied or, as | would
prefer to say in asimpler and more direct way, whether the
public was entitled to know the particular information.

-48-



The duty-interest test, or the right to know test, cannot be
carried out in isolation from these factors and without
regard to them. A clam to privilege stands or falls
according to whether the claim passes or fails this test.

Thereis no further requirement.”

131. At 204, under the heading “Conclusion”, Lord Nicholls rejected
the notion that a new category of qualified privilege needed to be
developed. He emphasised that

“The elasticity of the common law principle enables
interference with freedom of speech to be confined to what
IS necessary in the circumstances of the case. This
elasticity enables the court to give appropriate weight, in
today’s conditions, to the importance of freedom of
expression by the media on all matters of public concern.”

He then (at 205) gave some illustrative examples of matters that should
be taken into account by the court when judging whether a particular
publication attracted qualified privilege, but warned that:

“This list is not exhaustive. The weight to be given to
these and any other relevant factors will vary from case to
case’

and that

“The court should be slow to conclude that a publication
was not in the public interest and, therefore, the public had
no right to know .... Any lingering doubts should be
resolved in favour of publication.”

132. Lord Steyn, in his speech, in Reynolds said, at 214, that a
publication should be entitled to the protection of qualified privilege if

“... it can fairly be said to be in the public interest that the
information about political matters should be published”

-49-



and, at 215, that he

.. would uphold qualified privilege of political speech,
based on a weighing of the particular circumstances of the
case.”

And Lord Cooke of Thorndon, in an important passage at 225, said that

“Hitherto the only publications to the world at large to
which English courts have been willing to extend qualified
privilege a common law have been fair and accurate
reports of certain proceedings or findings of legitimate
interest to the general public. In Blackshaw v Lord [1984]
QB1, Templeton v Jones [1984] 1 NZLR 448, and now
the present case, the law is being developed to meet the
reasonable demands of freedom of speech in a modern
democracy, by recognising that there may be a wider
privilege dependent on the particul ar circumstances ...”

Lord Hobhouse of Woodborough expressed his full agreement with
what Lord Nicholls had said.

133. In effect, in my opinion, the House was, in the context of
journalistic reporting, re-investing qualified privilege with the flexibility
that Baron Parke in Toogood v Spyring and Lindley LJ in Suart v Bell
would appear to have accorded it: As Erle CJsaid in Whiteley v Adams

“That presumption [of malice] may be rebutted by
showing the circumstances under which the libel was
written .... were such asto render it justifiable”.

This view of the effect of Reynolds accords with remarks by Lord Cooke
of Thorndon in McCartan Turkington Breen v Times Newspapers Ltd
[2001] 2 AC 277 at 301:

“... until Reynolds it would seem that the legal profession
in England may not have been fully alive to the possibility

-50-



of a particular rather than a generic qualified privilege for
newspaper reports where the circumstances warranted a
finding of sufficient general public interest” (Emphasis
added).

and

“It seems to me that the Reynolds case was less a
breakthrough than a reminder of the width of the basic
common law principles asto privilege”.

134. A somewhat different, though no less welcoming, view of
Reynolds, was expressed by the Court of Appeal in Loutchansky v Times
Newspapers Ltd (Nos 2-5) [2002] QB 783. The judgment of the court
said, in para 33 that

“Whereas previously it could truly be said of qualified
privilege that it attaches to the occasion of the publication
rather than the publication, Reynolds privilege attaches, if
at all, to the publication itself: it is impossible to conceive
of circumstances in which the occasion of publication
could be privileged but the article itself not so. Similarly,
once Reynolds privilege attaches, little scope remains for
any subsequent finding of malice.”

And, in paras 35 and 36, that

“35. Once Reynolds privilege is recognised, as it should
be, as a different jurisprudential creature from the
traditional form of privilege from which it sprang, the
particular nature of the ‘interest’ and ‘duty’ which underlie
it can more easily be understood.

36. The interest is that of the public in a modern
democracy in free expression and, more particularly, in the
promotion of a free and vigorous press to keep the public
infformed .... The corresponding duty on the journalist
(and equally his editor) is to play his proper role in
discharging that function. His task is to behave as a
responsible journalist. He can have no duty to publish

-51-



unless he is acting responsibly any more than the public
has an interest in reading what may be published
irresponsibly. That is why in this class of case the
guestion whether the publisher has behaved responsibly is
necessarily and intimately bound up with the question
whether the defence of qualified privilege arises. Unless
the publisher is acting responsibly privilege cannot arise.”

135. My Lords | am in respectful and complete agreement with the
explanation of Reynolds privilege given by the Court of Appea in
paragraph 36 cited above. But | woul d not myself accept the conclusion
that Reynolds privilege is “a different jurisprudential creature” from
traditional qualified privilege. The “interest” and “duty” referred to in
para 36 and the criteria for establishing their existence do no more, in
my opinion, than give expression in a particular journalistic context to
the principle expressed by Erle CJ that qualified privilege arises where
“the circumstances under which the libel was written ... were such as to
render it justifiable.”

136. The advice of the Privy Council, written by Lord Nicholls, in
Bonnick v Morris [2003] 1 AC 300, represented, again in a journalistic
context, a further move away from rigidity. There were two issues
before the Board. One was as to the meaning to be attributed to the
statement complained of. A defamatory meaning was one possibility
but was not the only meaning that might be conveyed to a reasonable
reader. The Board took the view the natural and ordinary meaning of
the words used in the statement carried with them a defamatory
implication. The other issue was whether a defence of qualified
privilege was available. Lord Nicholls explained, in para 22, the
dilemma produced by the ambiguity of the words used in the statement
in question.

“It is one matter to apply this [single meaning] principle
when deciding whether an article should be regarded as
defamatory. Then the question being considered is one of
meaning. It would be an altogether different matter to
apply the principle when deciding whether a journalist or
newspaper acted responsibly. Then the question being
considered is one of conduct.”

He continued, in paras 23 and 24:

-52-



“23. Stated shortly, the Reynolds privilege is concerned
to provide a proper degree of protection for responsible
journalism when reporting matters of public concern.
Responsible journalism is the point at which a fair balance
is held between freedom of expression on matters of
public concern and the reputations of individuals.... If
they are to have the benefit of the privilege journalists
must exercise due professional skill and care.

24.  To be meaningful this standard of conduct must be
applied in a practical and flexible manner ... A journalist
should not be penalised for making a wrong decision on a
guestion of meaning on which different people might
reasonably take different views ... If the words are
ambiguous to such an extent that they may readily convey
a different meaning to an ordinary reasonable reader, a
court may properly take this other meaning into account
when considering whether Reynolds privilege is available
as a defence. In doing so the court will attribute to this
feature of the case whatever weight it considers
appropriate in al the circumstances.”

In the event the Board held that the “article was a piece of responsible
journalism to which the defence of qualified privilege is available” (para
28). In my opinion, this appea presents an opportunity which your
Lordships should take to confirm that the approach taken in Bonnick v
Morris was an approach which accords with the principles expressed by
the House in Reynolds.

137. My Lords, in my opinion the judgments in the courts below
which have led to this appeal have not correctly applied the principles
for which the Reynolds case stands as authority. In para 23 of his
judgment Eady J said that it was not possible to construe what Lord
Nicholls had said in Reynolds at 202 “as supplanting the common law
touchstone of ‘social or moral duty’ by a different test such as
‘responsible journalism’ or the exercise of ‘due professional skill and
care’.” However the touchstone of a reciprocal interest and duty
between the receiver and the giver of the defamatory statement was a
judicial construct of the 20th Century designed to produce certainty as to
the circumstances in which a defamatory statement made by A to B
could be accorded the protection of qualified privilege. It is a
touchstone that makes little sense in relation to statements, typically
those contained in the pages of newspapers, made to the world at large.
Reynolds was not supplanting the duty/interest touchstone for situations
to which that touchstone was intended to apply and could sensibly be

-53-



applied. It was supplementing that touchstone in order to provide the
protection of qualified privilege, where the circumstances warranted that
protection, to statements published to the world at large. The expression
“responsible journalism” has been usefully coined as a succinct
summary — but only a summary — of the circumstances in which a
defamatory article in a newspaper can claim that protection.

138. Journalists, and the editors and publishers of the newspapers in
which journalists' articles appear, may or may not regard themselves as
under a “social and moral duty” to publish the information contained in
their articles. If the impulsion to publish is to be expressed in “duty”
terms, it would be nearer the mark to describe the duty as a
“professional duty”. Newspapers exist to supply information to the
public. The information may be interesting but trivial; it may be lacking
in much interest but nonetheless important. Newspapers may decide to
publish information that would be interesting to the public but that is
essentially unimportant or, as it might be put, of very little public
interest. It would be a misuse of the word “duty” to describe a
newspaper as having a “duty” to publish information of that character.
But there is other information the public interest of which is real and
unmistakable. In relation to information of that character it makes sense
to speak of newspapers having a “duty” to publish. They, and their
reporters, should, of course, take such steps as are practicable to verify
the truth of what is reported. Fairness to those whose names appear in
newspapers may require, if it is practicable, an opportunity to comment
being given to them and/or an opportunity to have a response published
by the newspaper. These are all circumstances the weight of which in
assessing whether a report should be protected by qualified privilege
will vary from case to case. Lord Nicholls made all of this clear in
Reynolds.

139. Eady J, having (in para 36), posed for himself the question
whether Mr Dorsey or the Wall Street Journal Europe had a “social or
moral duty” to write and publish the article and, in it, to name the
Jameel group, said, in para 41, that “more is required for privilege than
that the subject of the defamatory allegations should be of public
interest”. But that must depend on the nature of the public interest, the
degree of its importance. The 11 September 2001 background to the
story and the importance, as a matter of public interest, of whether the
Saudi authorities were, at the request of the United States authorities,
monitoring the bank accounts of Saudi companies or individuals,
entitled Mr Dorsey’s report to be ranked as of very high public interest
indeed. Mr Dorsey had, as the jury accepted, been given the names of
some of those whose accounts were said to be being monitored. Mr

-54-



Dorsey’s ability to give the names added verisimilitude to hisreport. He
endeavoured to check, both by inquiries in Saudi Arabia and by
inquiries in Washington DC, the accuracy of the information he had
been given. He received that confirmation in Washington, and | agree
entirely with Lord Hoffmann’s criticism (para 65 to para 78 of his
opinion) of the judge's and the Court of Appea’s treatment of Mr
Dorsey’s and Mr Simpson’s evidence about that confirmation. Mr
Dorsey said that he had received that confirmation also from four
different sources in Saudi Arabia. But, the judge having directed the
jury that they must assume that the story that the Jameel group was on
the list of those whose accounts were being monitored was false, the
jury not surprisingly said that they did not accept that Mr Dorsey had
had that story confirmed.

140. The direction was a misdirection. It perpetrated much the same
sort of error that was exposed by Lord Nichollsin Bonnick v Morris. In
deciding whether or not the criterion of responsible journalism had been
met, the court should apply the fandard of conduct expected of the
journalist “in a practical and flexible manner” (emphasis added). The
guestion the jury should have been asked was whether Mr Dorsey had
received the confirmation he clamed to have had that the name of the
Jameel Group was on a list of those whose accounts were to be
monitored that had been provided to the Saudis by the US authorities.
To preface the question by requiring the jury to assume the list to be
non-existent deprived the jury’s answers of any value.

141. Another matter the judge took into account was that a response to
the story had not been obtained from Mr Jameel. He had been
unavailable and a comment that Mr Dorsey had obtained from one of
Mr Jameel’ s subordinates could not be used. The judge concluded, and
the Court of Appea confirmed the conclusion, that the criterion of
“responsible journalism” required that publication of the article be
postponed until Mr Jameel could be contacted. | disagree. Mr Jameel
did not know that his group’s accounts were being monitored. He was
not in a position to deny that they were being monitored. He could say
no more than his subordinate had already told Mr Dorsey, namely, that
his companies had no connection of any sort with terrorism and there
was no reason for their accounts to be monitored. He could have
requested, or demanded, publication in the next edition of the Wall
Street Journal Europe, of a response on those lines, but he never did so.
In the circumstances the newspaper’s refusal to postpone publication of
the story was not, in my opinion, a circumstance of any real weight in
the scale for measuring the presence or absence of “responsible
journalism”.

-55-



142. Finally the judge appears to have regarded it as reprehensible or,
at least, inconsistent with “responsible journalism” for the Wall Street
Journal Europe to have published a story disclosing the names on a list
that the US authorities had undertaken to keep confidential. Coupled
with thisis the denial by SAMA and the Saudi banks that the list existed
(see para 54 of the judgment). In para 58 the judge said that

“where there was an inter-governmental agreement not to
reveal the names of those being investigated in the fight
against terror, cogent grounds are required to show why
the public interest called for that agreement to be
breached.”

| would, for my part, answer that point in two ways. First the
importance of the story was not the identity of the names on the list but
that there was such a list, evidencing the highly important and
significant co-operation between the US and the Saudi authorities in the
fight against terror. The names gave credibility to the story. Second, |
know of no government that discloses information to which sensitivity
may attach otherwise than with great reluctance. Subject to D notices
and the like, it is no part of the duty of the press to co-operate with any
government, let alone foreign governments, whether friendly or not, in
order to keep from the public information of public interest the
disclosure of which cannot be said to be damaging to national interests.

143. This is a case in which, as it seems to me, the information
disclosed in Mr Dorsey’ s article was information of high importance and
public interest not only, or even particularly, in this country but
worldwide. The public had a right to the disclosure of the information
and the newspaper had a professional duty to disclose it. The
circumstances attending the writing of the story by Mr Dorsey and its
publication by the Wall Street Journal Europe satisfied, in my opinion,
the criterion of responsible journalism. If the truth be that Mr Dorsey
had failed to obtain confirmation of the story by Saudi sources, other
than the Saudi source from whom he had obtained the story in the first
place, nonetheless, in my opinion, the confirmation that Mr Simpson
had obtained in Washington justified the publication of the story. The
criterion of responsible journalism, given the importance of the story,
would have been satisfied. | see no reason for the case to be referred
back for are-trial.

-56-



144. | would for these reasons uphold the privilege defence, allow the
appeal, set aside the damages award and dismiss the action. Having had
the advantage of reading the respective opinions of my noble and
learned friends on the qualified privilege point | am unable to discern
any real differences of principle. If, however, there are any, | want to
express my full agreement with the reasons given by my noble and
learned friend Lord Hoffmann.

BARONESSHALE OF RICHMOND

My Lords,

145. There are two issues before us and on both of them | agree with
the opinions expressed by my noble and learned friend, Lord Hoffmann.
There is only a little | wish to add on the issue of “Reynolds privilege”
but rather more on the issue of damage.

The Reynolds defence

146. It should by now be entirely clear that the Reynolds defence is a
“different jurisprudential creature” from the law of privilege, although it
IS a natural development of that law. It springs from the general
obligation of the press, media and other publishers to communicate
important information upon matters of general public interest and the
genera right of the public to receive such information. It is not helpful
to analyse the particular case in terms of a specific duty and a specific
right to know. That can, as experience since Reynolds has shown, very
easily lead to a narrow and rigid approach which defeats its object. In
truth, it is a defence of publication in the public interest.

147. This does not mean a free-for-all to publish without being
damned. The public only have a right to be told if two conditions are
fulfilled. First, there must be a real public interest in communicating and
receiving the information. This is, as we all know, very different from
saying that it is information which interests the public — the most vapid
tittle-tattle about the activities of footballers wives and girlfriends
interests large sections of the public but no-one could claim any real
public interest in our being told all about it. It is also different from the
test suggested by Mr Robertson QC, on behalf of the Wall Street Journal

-57-



Europe, of whether the information is “newsworthy”. That is too
subjective a test, based on the target audience, inclinations and interests
of the particular publication. There must be some real public interest in
having this information in the public domain. But thisis less than a test
that the public “need to know”, which would be far too limited.

148. If ever there was a story which met the test, it must be thisone. In
the immediate aftermath of 9/11, it was in the interests of the whole
world that the sources of funds for such atrocities be identified and if
possible stopped. There was and should have been alively public debate
about this. Given the nationalities of the hi-jackers, this focussed
particularly upon the efforts of the Saudi Arabian authorities. Anti-Saudi
feeling was running high in some places. Information that the Saudis
were actively co-operating, not only with the United Nations, but also
with the United States was of great importance to that debate. This was,
in effect, a pro-Saudi story, but one which, for internal reasons, the
Saudi authorities were bound to deny. Without names, its impact would
be much reduced.

149. Secondly, the publisher must have taken the care that a
responsible publisher would take to verify the information published.
The actual steps taken will vary with the nature and sources of the
information. But one would normally expect that the source or sources
were ones which the publisher had good reason to think reliable, that the
publisher himself believed the information to be true, and that he had
done what he could to check it. We are frequently told that “fact
checking” has gone out of fashion with the media. But a publisher who
Is to avoid the risk of liability if the information cannot later be proved
to be true would be well-advised to do it. Part of thisis, of course, taking
reasonable steps to contact the people named for their comments. The
requirements in “reportage” cases, where the publisher is simply
reporting what others have said, may be rather different, but if the
publisher does not himself believe the information to be true, he would
be well-advised to make this clear. In any case, the tone in which the
information is conveyed will be relevant to whether or not the publisher
has behaved responsibly in passing it on.

150. Once again, as my noble and learned friend Lord Hoffmann has
demonstrated, the publication of this story passed this test. We have to
judge the steps which are known to have been taken against the
background of the style and tone of the publication in general and the
article in particular. This is not a newspaper with an interest in
publishing any sensational information however inaccurate (or even in

-58-



some cases invented). It is, as the journalist quoted by my noble and
learned friend said, “gravely serious’ (indeed some might find it
seriously dull). We need more such serious journalism in this country
and our defamation law should encourage rather than discourageit.

151. In short, My Lords, if the public interest defence does not
succeed on the known facts of this case, it is hard to see it ever
succeeding.

Damage

152. The tort of defamation exists to protect, not the person or the
pocket, but the reputation of the person defamed. Indeed, as Tony Weir
points out in A Casebook on Tort (10" edition, 2004, at p 519), it is so
tender to a person’s reputation that it allows him to claim substantial
damages without having to show that the statement was false, or that it
did him any harm, or that the defendant was at fault in making it. In the
case of an individual, all thisis so well established that we have ceased
to think it odd (if we ever did) and it would certainly take the
intervention of Parliament to change it. But the authority for the
proposition that a company isin the same position as an individual is the
Court of Appea decision in South Hetton Coal Company Limited v
North-Eastern News Association Limited [1894] 1 QB 133. This House
is therefore free to overrule it, although of course it would only disturb
an authority of such long-standing if there were good reason, in modern
circumstances, to do so.

153. Among those modern circumstances is the importance now
attached in al developed democracies to freedom of expression,
especially on matters of political interest. South Hetton was decided
before there was universal suffrage in this country, so before we were a
proper democracy. Since then, we have acceded to several international
instruments which guarantee freedom of speech. The most important is
article 10 of the European Convention on Human Rights, because we
have not only an international but also a domestic obligation to comply
with it. Article 10(2) acknowledges that the protection of a person’s
reputation is a legitimate am which may justify the restriction of
freedom of speech. This includes the reputation of a commercial
company. The competing interests in “open debate about business
practices’ and “protecting the commercial success and viability of
companies’ mean that the state enjoys “a margin of appreciation as to
the means it provides under domestic law to enable a company to

-59-



challenge the truth, and limit the damage, of allegations which risk
harming its reputation”: see Steel and Morris v United Kingdom (2005)
41 EHRR 403, para 94 (the “McLibel Case”). Nevertheless, those means
must be “necessary in a democratic society”: ie they must meet a
pressing social need and be proportionate to the legitimate aim pursued.
One of the reasons why the European Court of Human Rights found that
the award of damages against the defendants in the “McLibel” case was
disproportionate was that “in accordance with the principles of English
law, they were not required to, and did not, establish that they had in
fact suffered any financial loss as a result of the publication”: ibid, para
96.

154. It seems, therefore, that while the retention of the rule that a
company does not have to show that it has in fact been harmed in any
way may be within our margin of appreciation, we should scrutinise its
impact with some care to see whether it may have a disproportionately
chilling effect upon freedom of speech. The earliest critical comment
upon the rule in the United Kingdom to which we have been referred
came again from Tony Weir, in a case-note on Bognor Regis Urban
District Council v Campion [1972] 2 QB 169: see “Local Authority v
Critical Ratepayer — A Suit in Defamation” [1972A] CLJ 238 (but see
aso “Libel and the Corporate Plaintiff” (1969) 69 Columbia Law
Review 1496):

“There is still some justification, however, for the rule that
the human plaintiff need not prove any harm. If the
statement is defamatory, he will feel bad and others will
think badly of him; the first need not be proved and the
second cannot be. Indeed, this duality of harm can be
presumed precisely because it is required: you get
damages only if someone has been rude about you to
someone else.”

But it was absurd to give substantial damages to a trading company:

“It was absurd because [the company] had no feelings
which might have been hurt and no social relations which
might have been impaired. The two kinds of presumptive
harm could not be presumed because they could not have
occurred. . . . the reasons for which we absolve the human
plaintiff from the usual requirement of proving loss cannot
and do not apply to the inhuman plaintiff ... To prefer the

-60-



interest in maintaining the corporate image to the right of
the citizen to say what he reasonably believes to be true is
agrim perversion of values.”

155. Lest it ke thought that these are maverick academic views, it
should be noted that amongst the recommendations of the Report of the
[Faulks] Committee on Defamation (1975, Cmnd 5909, para 342) was
the proposal that:

“(@ No action in defamation should lie at the suit of any
trading corporation unless such corporation can establish
either — (i) that it has suffered special damage, or (ii) that
the words were likely to cause it pecuniary damage.

(b)  Actions in defamation by non-trading corporations
(including government bodies and local authorities) and
trade unions should be subject to similar limitations.”

The Faulks Committee were influenced by Mr Welir’s views, and also by
the well-known words, albeit uttered in a different context, of Lord Reid
inLewisv Daily Telegraph [1964] AC 234, at p 262:

“A company cannot beinjured initsfeelings, it can only
be injured in its pocket. Its reputation can be injured by a
libel but that injury must sound in money. The injury need
not necessarily be confined to loss of income. Its goodwill
may be injured.”

The Committee included the likelihood of future financial damage
because of the difficulty of proving “actual financia damage
specifically flowing from a defamation”: para 336.

156. This recommendation was not enacted, dthough others were.
Nevertheless, this House felt able to go further than the Committee had
gone in relation to local authorities, when in Derbyshire County Council
v Times Newspapers Ltd [1993] AC 534, it overruled the Bognor Regis
UDC case and held that central and local government authorities could
not sue in defamation at al. At p 547, Lord Keith of Kinkel, giving the
only reasoned opinion, accepted that the cases cited “clearly establish
that a trading corporation is entitled to sue in respect of defamatory
matters which can be seen as having a tendency to damage it in the way

-61-



of its business’. He gave examples including deterring banks from
lending, or the best qualified workers from joining, or a trade union’s
ability to keep its members, or a charity’s ability to raise money. He
then went on to distinguish governmental organisations on the grounds
of democratic accountability.

157. Asnone of the authorities cited by Lord Keith was binding upon
this House, and the question of non-governmental corporate bodies was
not before the Houseg, it is open to us to take the matter further. It would
require very little amendment to Lord Keith's formulation for us to
reflect the recommendations of the Faulks Committee. Thus for the
words “which can be seen as having a tendency to damage it in the way
of its business’” we could substitute “which can be shown to be likely to
cause it financial loss’. Indeed, Mr James Price QC, on behalf of the
claimants, was keen to stress that Lord Keith’'s formulation was already
something of a barrier to companies which could not show such a
tendency. We cannot know whether Lord Keith, had the matter been in
issue, would have accepted the invitation to require that corporations
produce at least some evidence to support the likelihood that their
pockets would indeed be injured in some way.

158. My Lords, in my view such a requirement would achieve a
proper balance between the right of a company to protect its reputation
and the right of the press and public to be critical of it. These days, the
dividing line between governmental and non-governmental
organisations is increasingly difficult to draw. The power wielded by the
major multi-national corporations is enormous and growing. The
freedom to criticise them may be at |least as important in a democratic
society as the freedom to criticise the government.

159. For these short reasons, | would have allowed the appeal against
the award to the Company in any event. But as a majority of your
Lordships take a different view, and the appeals against each claimant
are in any event to be allowed on the Reynolds point, there is no need to
say more.

-62-



