
 

Neutral Citation Number: [2013] EWHC 3011 (QB) 

Case No: HQ11D03680 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 14/10/2013 

 

Before : 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE DINGEMANS 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 Stanko Subotic Claimant 

 - and -  

 Ratko Knezevic Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Jacob Dean (instructed by Carter-Ruck) for the Claimant 

David Price QC (of David Price Solicitors & Advocates) for the Defendant 

 

Hearing dates: 1 and 2 October 2013 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Judgment
Mr Justice Dingemans  

  

 

Introduction 

1. These applications raise issues whether: (a) there should be an adjournment of 4 

weeks to enable the Claimant’s new legal representatives to have more time to advise 

the Claimant, to prepare for the hearing, and to consider further re-re-amendments to 

the Particulars of Claim; (b) the Claimant should be permitted to re-re-amend the 

Particulars of Claim in the form of the draft prepared by his former legal 

representatives, as further amended during the hearing; and (c) the claim should be 

dismissed as a Jameel abuse of process. 

2. The Claimant is a Serbian national and the Defendant is a Montenegrin national.  The 

Claimant currently lives in Geneva, Switzerland.  The Defendant currently lives in 

Zagreb, Croatia.  Both Claimant and Defendant consider that each other has been 

responsible for very serious criminal wrongdoing in the Balkans, and in the course of 

the hearing I was taken to documents by each side showing that both Claimant and 

Defendant have accused each other of very serious criminal wrongdoing.  Both 

Claimant and Defendant deny any wrongdoing at all.   

3. The Claimant has sued the Defendant for damages for libel in respect of publications 

in certain Balkan language newspapers said to have a hard copy circulation in 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 2 

England and Wales, and in respect of internet publication of those and similar articles 

in England and Wales.   

4. On the first day of the hearing, after hearing argument I refused the Claimant’s 

application to adjourn for reasons shortly explained at the hearing, and which are 

more fully addressed in this judgment.   

5. After the hearing both Mr Dean, on behalf of the Claimant, and Mr Price QC, on 

behalf of the Defendant, each put in a further short Note dealing with an issue of law 

which had been raised by the application to re-amend, whether a plea of justification 

was maintained, and a further amendment to the draft re-re-amendment.  I am very 

grateful to both Mr Dean and Mr Price for their helpful submissions and Notes. 

Some background  

6. I have set out relevant background facts below which I have taken from the witness 

statements and from information set out in the pleadings and draft amended pleadings.  

I am not in a position to make, and am not making, findings of fact on these 

background matters, but it is necessary to set out the  background matters so that the 

issues raised by the claim and applications can be put into the context of what the 

Claimant and Defendant each allege about relevant matters.   

7. The Claimant, Mr Subotic, is apparently known to everyone as “Cane”.  Mr Subotic is 

a Serbian national who left Serbia to live in France when he was 21.  He is fluent in 

Serbian and French.  He returned to Serbia in the late 1980’s where he became a 

successful businessman, and entered the cigarette trade in the Federal Republic of 

Yugoslavia, pursuant to Government authority.  His cigarette business expanded and 

he became the largest tobacco distributor in the Balkans.   

8. Mr Subotic became a friend and supporter of Zoran Djindjic, who was then an 

opposition leader in Serbia, at a time when Slobodan Milosevic was President.  In 

1997 Mr Subotic moved back to France, and then Switzerland because of his fears for 

his safety.  Mr Subotic also became friends and a supporter of Milo Djukanovic, then 

Prime Minister of Montenegro.   

9. After the removal of Mr Milosevic, Mr Djindjic was elected Prime Minister.  Mr 

Subotic began investing in Serbia.  Mr Djindjic was opposed in Serbia, and Mr 

Subotic claims that Mr Djindjic became the victim of a malicious press campaign by 

persons opposed to reforms supported by Mr Djindjic which would prevent 

corruption.  Mr Subotic says that because he was associated with Mr Djindjic, Mr 

Subotic became the subject of a media campaign from 2001 which was highly 

negative and damaging to his professional and personal reputation.  Mr Djindjic was 

assassinated on 12 March 2003.   

10. Mr Subotic says that in the media campaign against him he was accused, among other 

matters, of murder, drug smuggling, witness intimidation, fraud, organised crime and 

concealing his identity by plastic surgery.  Mr Subotic says that all of these 

allegations are false and have caused him financial and personal harm.  Mr Subotic 

says that one of the prime movers of the campaign against him is the Defendant, 

Ratko Knezevic.   



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 3 

11. Mr Subotic says that in 2001 Mr Knezevic had contacted Mr Subotic and demanded 

payment of a substantial sum of money without any justification.  Mr Subotic had 

refused to make the payment, and the media campaign against Mr Subotic had begun.  

Mr Subotic had complained to the Serbian authorities about Mr Knezevic’s alleged 

blackmail, and an arrest warrant had been issued against Mr Knezevic.  After the 

assassination of Mr Djindjic the criminal proceedings in Serbia had not been pursued 

and the claim had been closed after the expiry of the relevant limitation period.  Mr 

Subotic said that another witness to the alleged blackmail had also been murdered, but 

that no one had been brought to justice for that complaint. 

12. In 2007 an Interpol “Red Notice” for fraud was issued against Mr Subotic at the 

request of the Serbian Government.  Mr Subotic says that the Serbian Government is 

pursuing a malicious campaign against him.  The Red Notice was removed on 5 June 

2012.  However a second Interpol Red Notice was issued at the request of the Serbian 

Government.  This originally referred to fraud, but has been amended to allege 

“continuing criminal offence of abuse of official authority”.  It is said that the 

European Parliament has called on Serbia to amend its Criminal Code to remove this 

offence.  Mr Subotic says that France and Switzerland have made it plain that they 

will not respond to the Red Notices, but the Red Notices have caused him 

considerable inconvenience. 

13. On 28 October 2011, following a trial at which he was represented but did not appear, 

Mr Subotic was convicted by the High Court of Belgrade of offences related to 

organised crime, including the smuggling of and illegal sale of cigarettes.  Mr Subotic 

appealed against this conviction, and his appeal was successful, and a retrial was 

ordered.  It appears from the submissions before me that the second Red Notice has 

now also been rescinded and a retrial is currently taking place. 

14. It also appears that there were criminal proceedings against Mr Subotic in Italy in 

relation to the unlawful transportation of currency between Montenegro and Cyprus, 

but these proceedings terminated without any finding against Mr Subotic. 

15. Mr Subotic claims that Mr Knezevic invited the Swiss authorities to prosecute Mr 

Subotic, but the Swiss authorities found no evidence of any criminal wrongdoing, and 

have declined to prosecute him.  Mr Subotic claims, and Mr Knezevic also relies on 

the fact, that Mr Subotic’s reputation has been ruined by an extended media campaign 

over the course of several years. 

16. Mr Subotic started proceedings in Switzerland against Mr Knezevic on 19 March 

2010 in relation to the damage to his reputation.  The letter to the Principal State 

Prosecutor made it plain that Mr Subotic was seeking redress, and principally criminal 

redress, for the whole of the campaign which he says had been waged against him.  

He named a number of specific persons to be investigated including Mr Knezevic.  I 

have been told that these proceedings are “pending”, but that Mr Knezevic has not 

been served and has no information about their progress.  Mr Subotic did not provide 

any further information. 

17. Mr Knezevic was alleged by Mr Subotic to be domiciled and resident in England and 

Wales in London at the time of the commencement of these proceedings.  Mr 

Knezevic had been Chief of a former Montenegrin trade mission to Washington DC.  

He accepted that he was the source of some of the information published in Nacional, 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 4 

a Croatian weekly magazine.  It appears that in 2006 Mr Knezevic completed a 

Masters at the London Business School, and in 2009 he had given his address as in 

London for the purposes of lobbying registration under the US Lobbying Disclosure 

Act of 1995.   

18. In July 2011 Mr Knezevic had responded to a letter from Geneva attorneys sent to his 

London address to complain that attorneys acting for Mr Subotic had managed to find 

the private address of his wife and children in London.  It is right to record that Mr 

Knezevic did say that he was looking forward to seeing Mr Subotic at the London 

Court, but Mr Price, on behalf of Mr Knezevic, has made the point that Mr Knezevic 

wrote that email at a time before he knew about the cost of libel proceedings in 

England and Wales, and before the procedural delays in dealing with this case had 

occurred.   

19. It now appears to be common ground that Mr Knezevic is living in Zagreb, Croatia.  

A letter of instruction dated 21 December 2012 from the Claimant’s former legal 

representatives to Paul Austin states that Mr Knezevic is “now believed to be 

domiciled in Croatia”.  Mr Knezevic denies that he is the prime mover behind 

defamatory allegations against Mr Subotic, noting that he had been required to give 

evidence in judicial proceedings in Croatia and Italy against Mr Subotic.   

20. Mr Knezevic has also referred to articles in July 2013 published in Pobjeda, said to be 

a state-owned Montenegrin newspaper and the mouthpiece of Mr Djukanovic, a friend 

of Mr Subotic.  These articles have attacked Mr Knezevic relying on previous Court 

orders from this case, making suggestions that Mr Knezevic is fleeing from the British 

judiciary.  Mr Knezevic says that Mr Subotic must have been behind these articles. 

The articles 

21. As currently formulated, that part of the re-amended Particulars of Claim which 

concerns Mr Knezevic relates to the following hard copy and internet publications:  

(a) an article in “Politika”, a Serbian language daily newspaper produced in Serbia on 

5 November 2010, summarising evidence given by Mr Knezevic in Court in 

Belgrade;  

(b) a Serbian language blog known as “Angus Young” which publishes news articles 

available for viewing and which published words attributed to Mr Knezevic on 13 

December 2010;  

(c) a Serbian language blog known as Oriano Mattei with an Italian author which 

published the same words as those on the “Angus Young” blog, also on 13 December 

2010;  

(d) an article in “Kurir”, a Serbian language daily newspaper produced in Serbia on 

14 December 2010, reporting on an online conversation with Mr Knezevic; and 

(e) an article in “Dan”, a Montenegrin language newspaper produced in Montenegro 

on 31 December 2010, following an interview with Mr Knezevic.   



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 5 

The articles were all written in a foreign language and have been translated in the 

Particulars of Claim and in the materials before me.   

22. The defamatory meanings of the articles, some of which were said to be defamatory 

by way of innuendo, have been set out in the Particulars of Claim and its 

amendments.  The articles and publications are said to include meanings that: the 

Claimant was responsible for murders, or associated with persons responsible for 

murders; the Claimant was a tobacco smuggler; the Claimant shared offshore bank 

accounts with a former Prime Minister and President of Montenegro; the Claimant 

was involved in organised crime and money laundering; the Claimant had told 

prisoners not to disclose who had ordered a murder; the Claimant had had plastic 

surgery to conceal his identity; the Claimant was a major criminal in Europe and had 

earned a few billion euros by illegal means; the Claimant should give himself up to 

the Serbian police because of his criminal activities; the Claimant had defrauded the 

budgets of Serbia and Montenegro of millions of euros; the Claimant had consorted 

with a mafia boss; the Claimant had purchased a newspaper to suppress reports 

against him; and that the Claimant was going to be a protected witness in the trial of a 

named person.     

23. The proposed re-re-amendments relate to further hard copy and internet publications.  

These are: 

(f) an article in Monitor, a weekly news magazine published in Montenegro on 30 

March 2012, based on an interview with Mr Knezevic; 

(g) a further article on the Dan website, the Montenegrin language newspaper 

produced in Montenegro, dated 21 October 2012 containing a quotation from Mr 

Knezevic. 

24. The defamatory meanings of these further articles are said to be that: the Claimant had 

killed persons in revenge for articles published in a newspaper; the Claimant had 

bought a newspaper to remove and conceal evidence about organised crime linked to 

the tobacco industry and to force an apology to the Claimant; the Claimant was hiding 

from authorities; and, by innuendo, the Claimant is in partnership with notorious 

criminals involved in drug trafficking and serious organised crime. 

The proceedings 

25. The Claim Form was issued on 4 October 2011.  Particulars of Claim were attached.  

In the early stages of the proceedings, it appeared that there might be an issue about 

whether the English Courts had jurisdiction to hear the matter, but in the event no 

application to set aside service of the Claim Form was made.  The Claimant invites 

me to infer that no application to set aside service was made because Mr Knezevic 

was resident and domiciled in London and realised that he would not succeed in any 

such application.  The Defendant says that such an inference is not justified.  This is 

because the Claimant had claimed in respect of publications and injury to reputation 

in this jurisdiction, meaning that any application to dispute the jurisdiction of the 

English Court would not have succeeded.  It is not necessary to resolve this point, and 

it is common ground that this Court has jurisdiction to hear this claim. 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 6 

26. It might be noted that the Particulars of Claim contained additional claims against the 

publishers of the articles complained of and other publications.  These are not being 

pursued.     

27. After the issue of proceedings there has been what the Defendant termed “an 

unfortunate procedural history”.  It is not necessary to go into the detail of that 

history, but I record that, among other steps: the Defendant made an unsuccessful 

attempt to strike out part of the Particulars of Claim on various bases including that 

some publications were the subject of absolute privilege; the Claimant brought an 

unsuccessful appeal against orders adjourning so that the whole claim could be 

reformulated and directing the Claimant pay indemnity costs; and there had at one 

stage been a trial date for this action.   

28. There was also an order made that the parties lodge costs schedules but the best 

information at the hearing before me (and both Claimant and Defendant have changed 

legal representatives in the course of the proceedings) is that no one has done that.  It 

is, however, apparent that very considerable costs have been incurred on both sides.  

Costs orders in favour of the Claimant have not been paid by the Defendant, and later 

costs orders in favour of the Defendant which have now exceeded the costs orders 

payable to the Claimant, have not been paid by the Claimant. 

29. It should also be recorded that there have been correspondence and submissions made 

at earlier hearings about the extent of the publication of the relevant articles in the 

jurisdiction.  On 14 November 2011 Mr Knezevic’s former solicitors wrote to Mr 

Subotic’s former solicitors stating that an application to strike out would be made 

because there was no averment that the internet publication had been read in this 

jurisdiction.  In the course of a hearing on 25 May 2012 Tugendhat J. was told by Mr 

Subotic’s former legal representatives that the Claimant was in a position to plead and 

prove actual internet publication, and permission was given for the Particulars of 

Claim to be amended so that this could be done.  In paragraph 21 of the judgment 

dated 25 May 2012 Tugendhat J. noted a failure to plead details relating to internet 

publishees, but recorded that it might not be relevant given the alleged hard copy 

circulation.  In fact when the Re-Re-Amended Particulars of Claim were served on 8 

June 2012 they simply stated that the internet articles had been accessed and read by 

readers in the jurisdiction. 

30. The Particulars of Claim were amended pursuant to the order of Tugendhat J. dated 

25 May 2012, and re-amended pursuant to an order of Tugendhat J. dated 16 

November 2012.  I should record that there appears to be a minor dispute about the 

extent to which some of the re-amendments were in fact the subject of permission to 

re-amend.     

31. In an interim judgment dated 8 November 2012 Tugendhat J. had noted, at paragraph 

5, that some of the pleas then made were not arguably capable of being defamatory, 

and that a proposed plea of innuendo was defective because it did not identify 

particular persons having knowledge from which they drew the defamatory meanings.   

32. The Defence, and draft amended Defence prepared in relation to earlier versions of 

the Re-re-amended Particulars of Claim, relied on various defences.  There seems to 

be in issue: whether there has been any publication in the jurisdiction of England and 

Wales; whether the reports of matters said by Mr Knezevic had been accurately 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 7 

summarised; whether there was absolute privilege; whether there was qualified 

privilege; justification; and whether there has been any loss and damage suffered in 

this jurisdiction.  

The evidence about publication in England and Wales 

33. In 2008 the Serbian Council of Great Britain estimated that there were over 70,000 

ethnic Serbians living in the United Kingdom.  I have not been given a breakdown 

about distribution between England and Wales and other legal jurisdictions in the 

United Kingdom, but I am prepared to infer that the overwhelming majority of that 

70,000 are in England and Wales in the light of evidence that the main geographic 

concentration is in London.  A co-editor of the English Serb magazine stated that this 

population use internet resources, and that some hard copy newspapers are brought at 

airports and brought into the United Kingdom. 

34. The Particulars of Claim alleged that each of the newspapers had “a considerable 

circulation and readership throughout the jurisdiction of this Court”.   

35. It is common ground for this application, and relied on by the Defendant in support of 

the defence of qualified privilege, that the content of the articles engage matters of 

public interest such as large scale tobacco smuggling, organised crime, political 

corruption and related matters.   

36. Information was provided as to website hits in relation to internet publication of the 

articles in the Particulars of Claim.  Subsequent requests for details of publishees were 

answered on the basis that full details would be provided on exchange of witness 

statements.  It was common ground that there is no rebuttable presumption of law that 

publication on the internet will be publication to a substantial but unquantifiable 

number of people within the jurisdiction, but evidence may justify an inference that 

there has been publication, see Al Amoudi v Brisard [2006] EWHC 1062 (QB); [2007] 

1 WLR 113.   

37. On 14 May 2013 the Claimant’s former solicitors served witness statements and an 

expert’s report for the purposes of the trial, which dealt with the issue of publication.  

On 17 May 2013 the Claimant’s former solicitors were warned that in the light of this 

evidence, a Jameel application was now likely.  On 23 May 2013 HHJ Moloney QC 

sitting as a High Court Judge, while dealing with an appeal against an order made by 

Master Leslie, stayed previous directions in the light of the proposed Jameel 

application. 

38. When the Amended Particulars of Claim were served on 8 June 2012 they simply 

stated that the internet articles had been accessed and read by readers in the 

jurisdiction.  This meant that answers to requests for further information about the 

extent of publication were not provided, even though Mr Subotic’s previous legal 

representatives had said that they would be answered in full. 

39. Witness statements served on behalf of the Claimant included statements from 

Vasilije Calasan and Neboisa Katic.  Mr Calasan had known Mr Subotic since 2004 

having been introduced by a family member.  He said, at paragraph 7 of his witness 

statement dated 8 March 2013, that he had accessed all the relevant articles in the Re-

Amended Particulars of Claim and read them in the United Kingdom (he was not in 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 8 

fact specific about England and Wales but I have, for the purposes of this application, 

assumed that he read the articles within England and Wales – they remain accessible 

here).  He did not give a date when he accessed the articles.  Mr Calasan had been 

identified as an innuendo publishee in respect of the second Dan article in a draft 

Amended Particulars of Claim served on 8 February 2013.   

40. Mr Katic worked as a business consultant with Mr Subotic from 1997 to 2000 and is a 

friend of Mr Subotic.  He said, at paragraph 14 of his witness statement dated 1 

February 2013, that he read the articles in Kurir and Politika and that he had accessed 

and read them in the United Kingdom.  Again I have assumed that to be a reference to 

England and Wales, and again no date of publication is given. 

41. The Claimant’s expert report was from Mr Austin, a Director of Operations at Pelican 

Worldwide Limited (“Pelican”).  Pelican had carried out investigations into the 

“readership and distribution” of the relevant publications within the jurisdiction.  He 

had researched the issue of the extent of the hard copy and internet publication of the 

articles.  There is an issue about whether Mr Austin’s report is “expert evidence” 

properly so called, or factual evidence, but it is common ground that it represents 

material which it is appropriate to consider on the applications before me.   

42. Mr Austin recorded that statistical information for some publications for the day when 

the article was published was not capable of being obtained.  Mr Austin had also 

researched Serbian organisations based in London in an attempt to find a readership, 

including the UCL School of Slavonic and Eastern European Studies (“SSEES”).  It 

also appears that on 15 January 2013 Pelican carried out an investigation into the 

distribution and readership of hard copies in the area of the densest population of the 

Serbian and Montenegrin diaspora in London which was Hammersmith, Shepherd’s 

Bush and Acton.  On that day Eastern European publications distributed from 

newsagents were found to be from Romania and Poland.  The only 

Serbian/Montenegrin publication was one called “Vesti”, which is not the subject of 

this claim.   

43. Mr Austin’s evidence relates to each publication.  I will summarise it below: 

(a) Politika is not officially distributed in England and Wales.  Although supposedly 

available by subscription, copies are available only at the library at SSEES and then 

only to the university community.  Mr Austin speculated that some migrants might 

have brought a copy of the article in with them.  The website evidence suggested that 

between October and December 2012 there were about 6,250 hits per month from the 

United Kingdom.  If it is assumed that all of those hits were from England and Wales, 

and that there were 25 editions per month, this would give about 300 hits per edition of 

the newspaper. There is no information on where the relevant article was placed on the 

website or the volume of other articles and materials on the website. 

(b) Angus Young is published only online.  However there were no figures available 

showing publication in the United Kingdom, let alone England and Wales. There is no 

information on where the relevant article was placed on the website or the volume of 

other articles and materials on the website. 

(c) Oriano Mattei is published only online. However there were no figures available 

showing publication in the United Kingdom, let alone England and Wales.  The author 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 9 

said his main contacts were in Italy, followed by the Balkans, Switzerland and 

Germany. There is no information on where the relevant article was placed on the 

website or the volume of other articles and materials on the website. 

(d) Kurir is officially unavailable in England and Wales.  Mr Austin speculated that 

some migrants might have brought a copy of the article in with them.  Between 1 and 

31 December 2010 0.63 per cent of its online traffic was from the United Kingdom, 

which meant that there were 30,024 views from England (29,819 from England) and 

Wales (205 from Wales), with a combined bounce rate of about 21.5 per cent.  Each 

visit was for about 6 pages per visit.  If the figures are 30,000, and 6,450 are excluded 

for bounce rate, that gives a total of 23,350 over the month.  If there are assumed to be 

25 editions this would give 934 views per edition.  There is no information on where 

the relevant article was placed on the website or the volume of other articles and 

materials on the website. 

(e) Dan is not officially circulated in England and Wales.  Mr Austin speculated that 

some migrants might have brought a copy of the article in with them.  Between 1 

December 2010 and 31 December 2010 1.09 per cent of the total visits were from the 

United Kingdom.  This was 3,614 visits, and an average number of pages viewed of 

4.36.  There was a bounce rate of 30.4 per cent.  Central London accounted for 2,498 

views.  If it is assumed that there were 25 editions in the month, this gives about 100 

readers for each edition. There is no information on where the relevant article was 

placed on the website or the volume of other articles and materials on the website.   

(f) Monitor is not officially available in England and Wales.  Mr Austin speculated that 

some migrants might have brought a copy of the article in with them.  The number of 

views in March 2012 was not available, but in April 2012 there were 35,390 views.  

Figures were given for views from April 2012 to December 2012. There is no 

information on where the relevant article was placed on the website or the volume of 

other articles and materials on the website. 

(g) It might be noted that figures for the second Dan article (on 21 October 2012) 

suggest 0.78 per cent of visits were from the United Kingdom, with 3,568 visits and a 

bounce rate of 36.27 per cent.  Figures were given for views after October 2012. There 

is no information on where the relevant article was placed on the website or the volume 

of other articles and materials on the website. 

44. Having summarised the evidence for the website Mr Austin aggregated figures for 

website hits and said variously words to the effect that “it is not possible to state a 

more accurate estimate as to how many different users viewed the article”, or “a 

proportion … could have read the article”.  

45. Mr Dean, on behalf of the Claimant, noted that it might be possible to obtain further 

evidence.  He said surveys of the 70,000 Serbians in England and Wales might be 

carried out, and noted that greater specificity about the internet hits could be provided, 

showing for example whether any of the hits had related to the articles.  However the 

report from Mr Austin exhibits, at appendix 1, the instructions given by the 

Claimant’s former legal representatives to Mr Austin.  This made it clear that Mr 

Austin was to assess whether the relevant articles were “published and read in the 

jurisdiction … both in … hard copy format and … electronic format”.  There was also 

an email sent to Mr Austin which made it clear that “litigation is now in an advanced 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 10 

stage”, see paragraph 2 of the report.  It is also apparent that Mr Austin had carried 

out investigations by considering website statistics and, in some instances, Google 

Analytics.   

46. I also note that the Claimant’s former legal representatives, having been pressed on 

the issue of publication in correspondence and requests for further information, had 

promised to provide full details in the witness evidence.  Since the issue of the Jameel 

application in June 2013, the Claimant has not adduced any further evidence relating 

to publication in England and Wales.  In these circumstances although I accept that it 

might be possible to obtain more evidence showing, for example, the number of pages 

on each website publication at relevant dates, I do not accept that further evidence 

about publication and publishees will be forthcoming.  The Claimant, having been 

represented by experienced counsel and solicitors, has had ample time to put in 

evidence about the extent of, and effect of, the publications in England and Wales.   

47. In the light of the evidence about publication it seems to me that Mr Dean is entitled 

to say that there is a “good arguable case from which the Court can infer publication 

of the articles”.  However the extent of that publication is, on the evidence, minimal. 

There was a hard copy of Politika at the SSEES at UCL.  The online publication has 

been so minimal that it has proved impossible to identify anyone, other than persons 

reasonably described as being members of the Claimant’s camp (Mr Calasan and Mr 

Katic), who have seen the articles in England and Wales, even though the articles are 

still on the web.  Even Mr Calasan and Mr Katic, whose evidence I accept for the 

purposes of this application, did not say that they saw the online articles 

contemporaneously, when they saw the articles, or how difficult it was to find the 

material online. 

No adjournment 

48. Mr Dean noted that Mr Subotic’s former solicitors had come off the record shortly 

before the hearing of this application, that new solicitors had been instructed very 

shortly before the hearing, and that Mr Dean, who has made with skill every proper 

point that can be made on behalf of Mr Subotic, was instructed with even less notice.  

The reasons why Mr Subotic’s former solicitors had come off the record were not 

provided to the Court. 

49. Mr Dean relied on a letter from Mr Subotic’s current solicitors indicating that Mr 

Subotic’s former solicitors threatened to stop acting for him on 11 September 2013, 

which was the date Mr Subotic had left Geneva to go to the Belgrade Court to give 

evidence in the criminal proceedings against him.  Mr Subotic had not returned until 

22 September, and other legal advisers had in the interim not appreciated the urgency 

of the situation.  In these circumstances Mr Dean submitted that an adjournment 

should be given. 

50. Mr Price noted that the applications had originally been listed for 10 July 2013, but 

that they had been adjourned because of professional commitments of leading counsel 

then retained on behalf of Mr Subotic, and because of personal commitments of the 

partner of the firm of solicitors then acting on behalf of Mr Subotic.  Mr Price said 

that it was wholly unsatisfactory to attempt to rely on such a change of legal 

representation as a reason for an adjournment without providing any evidence about 

the reasons for the change. 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 11 

51. In further support of his application for an adjournment Mr Dean submitted that as Mr 

Knezevic had been resident and domiciled in London at the time when proceedings 

were issued in 2010, Mr Subotic would have been entitled to bring proceedings 

against Mr Knezevic for the publications in England and Wales, and for any other 

worldwide torts, delicts and quasi-delicts, including wrongful publications in Serbia, 

Croatia and Montenegro, pursuant to the provisions of Council Regulation (EC) 

No.44/2001 (“the Judgments Regulation”).  The applicable law governing any such 

claim would be determined by the common law, because defamation was excluded 

from the provisions of the Private International Law (Miscellaneous Provisions) Act 

1995 and, despite various proposals, such claims remain excluded from the provisions 

of Regulation 864/2007 of the European Parliament and of the Council on the law 

applicable (“Rome II”).  Therefore in order to determine such a claim in respect of 

damage to reputation in Serbia, Croatia and Montenegro it would be necessary to have 

evidence of the law where the publication and loss had occurred.  Mr Dean asked for 

an adjournment in order to get evidence of these laws, and in order to get further 

evidence relating to publication. 

52. As noted above I refused to adjourn these applications.  The Jameel application has 

been outstanding since June 2013.  An earlier date had been adjourned at the 

Claimant’s request to accommodate commitments of his then legal representatives.  

No reason has been given for the late change of legal representatives.  The change of 

legal representatives is therefore a matter entirely for the Claimant but in the absence 

of an explanation, the Claimant cannot rely on such a change to put off a longstanding 

application.  If the Claimant had wanted to rely on the change, he would have to have 

given some explanation about why it had occurred, and why it had occurred so late.  

The Claimant had that opportunity, and did not take it. 

53. As to the point about pleading in this action the Balkan publications and losses, it is 

relevant to record that the Particulars of Claim, and its amendments and draft 

amendments to date, relate only to the publications made in England and Wales.  It 

would not be right to adjourn matters so that investigations can be made about 

pleading claims for torts, delicts and quasi-delicts arising out of the publications in the 

Balkans, causing losses in the Balkans.  This is because the claim has been ongoing 

for nearly 3 years, and such a claim has not been made to date.  Pleading a claim 

about publications and losses in the Balkans may be, as the Defendant submits, what 

this claim is all about, but it is a completely new claim to make at a very late stage in 

the proceedings.  It might also be noted that the Claimant was given an opportunity to 

reformulate the claim in February 2013, but refused to take such an opportunity, and 

there is not yet evidence about the laws of Serbia, Montenegro and Croatia.   

54. As I have noted in paragraph 19 above, the Claimant’s former legal representatives 

even suggested that Mr Knezevic is now probably domiciled in Croatia, whatever 

may have been Mr Knezevic’s domicile at the time of issue of the proceedings.  It 

would be wrong to allow a late amendment to bring a claim dependent on Mr 

Knezevic’s domicile, if he is in fact now domiciled elsewhere.  There is nothing to 

prevent Mr Subotic bringing proceedings against Mr Knezevic in Croatia.  If in truth 

Mr Knezevic is domiciled in London, and (as Mr Subotic contends) there are 

continuing publications in the Balkans by Mr Knezevic about Mr Subotic, a claim in 

respect of publications made in Serbia, Croatia and Montenegro can be made, which 

the Courts in England and Wales may have to entertain pursuant to the Judgments 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 12 

Regulation.  However this is a completely different claim from the one made, and in 

my judgment it should not be added on to the existing action at this stage.   

Applicable legal principles on Jameel application 

55. It is established that in order to deal with cases justly, proportionately and to maintain 

a proper balance between the Convention right to freedom of expression and the 

protection of other rights, the Court is required to stop as an abuse of process 

defamation proceedings which serve no legitimate purpose, see Jameel v Dow Jones 

[2005] EWCA Civ 75; [2005] QB 946 at paragraph 55.  The test proposed in that case 

and accepted by the Court was whether “a real and substantial tort” had been 

committed in the jurisdiction, see paragraph 50 of Jameel.   

56. The test has been expressed in a number of different ways, namely whether “the game 

is worth the candle”, see paragraph 69 of Jameel, or whether there is any prospect of a 

trial yielding “any tangible or legitimate advantage such as to outweigh the 

disadvantages for the parties in terms of expense, and the wider public in terms of 

court resources”, see Schellenberg v BBC [2000] EMLR 296.   

57. A number of cases were cited to me in which this principle has been applied.  In some 

of those cases the determinations that the action had become an abuse of process was 

against a background where rulings on meaning and comment had been given.  In 

such cases it is sometimes easier to show that the proceedings would not achieve 

anything of practical utility for the Claimant, see Cammish v Hughes [2012] EWCA 

Civ 1655; [2013] EMLR 13 at paragraph 60 and Euromoney Institutional Investor Plc 

v Aviation News Limited and another [2013] EWHC 1505 (QB) at paragraphs 142-

144.   

58. Vindication is an important point of defamation proceedings, and vindication, and 

consequential injunctions, may eliminate or reduce the risk of republication, see 

McLaughlin v London Borough of Lambeth [2010] EWHC 2726 (QB); [2011] EMLR 

8 at paragraph 112.  This is particularly so if the Defendant is continuing to publish 

the allegations in this jurisdiction, see Jameel at paragraph 74 and Mengi v Hermitage 

[2012] EHWC 3445 (QB) at paragraph 52. 

59. However, at least so far as in a case such as this, which relates only to publication in 

this jurisdiction, vindication must relate to the Claimant’s reputation in this 

jurisdiction, and “it is not legitimate for the Claimant to seek to justify the pursuit of 

these proceedings by praying in aid the effect that they may have in vindicating him in 

relation to the wider publication”, see Jameel at paragraph 66. 

60. It needs to be remembered that dismissing an action for an abuse of process is a 

draconian power vested in the Court which should only be exercised in an exceptional 

case, see Haji-Ioannou v Dixon and others [2009] EWHC 178 (QB) at paragraph 30.  

Applications of this type are not a “numbers game” so far as evidence about 

publication is concerned.  This is because cases have shown that a slander published 

to only one person can cause immense damage, and everything will be specific to the 

relevant case.   

61. The fact that costs are likely to be high does not mean that an action should be struck 

out as an abuse, Haji-Ioannou at paragraph 43.  This is particularly so given the 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 13 

increased power available to Courts to control the expenditure of disproportionate 

costs following the recent reforms to the Civil Procedure Rules. 

62. I also accept the proposition that on this application it is not for me to determine 

disputed matters which are for trial.  However that does not prevent the Court from 

looking at the evidence which is adduced for the purposes of this application, and 

taking proper account of what other evidence may become available, in order to 

determine whether the proceedings are an abuse of process. 

63. Finally I should record that applications to dismiss proceedings as an abuse of process 

must not become a routine, expensive, procedural hurdle over which Claimants are 

forced to jump in an attempt to secure justice.  On the other hand it is essential that 

the Court is able to control its process to ensure that actions which do not serve any 

legitimate purpose are not pursued and that there is not disproportionate and 

unnecessary interference with freedom of expression.   

Abuse of process to continue this action and no re-re-amendment 

64. For the purposes of considering whether the action is an abuse of process I have 

considered both the original publications in the re-amended Particulars of Claim, and 

the new publications for which permission to re-re-amend was sought. 

65. The issue about whether Mr Subotic’s reputation was in any way affected by any 

publications in England and Wales has been very much engaged in this action from 

the beginning.  However it is plain that, when these proceedings were started, there 

was a common misunderstanding that there was an extensive circulation of hard 

copies of the relevant publications.  This appeared from the Claimant’s pleadings, and 

submissions that were made.  The internet publications were therefore not the 

particular subject of forensic examination, but the Claimant was also saying that 

internet publishees in this jurisdiction could be located. 

66. The evidence before me now establishes a completely different picture for both the 

claim as it is pleaded, and in respect of the proposed re-re-amendments.  Apart from 

the purchase of Politika by SSEES, part of UCL, there appears to be no hard copy 

distribution of the relevant publications.  Mr Austin speculated that persons travelling 

from Serbia to England and Wales might have brought relevant newspapers into the 

jurisdiction, but this is not a basis on which any action could be brought.   

67. There has therefore been an understandable and intense focus on the extent of the 

internet publication.  The only direct evidence of anyone reading the internet articles 

was from Mr Calasan and Mr Katic, who were reasonably described as being in the 

Claimant’s camp, who do not give a date of publication, and who do not say how the 

articles were located.  The evidence from Mr Austin shows that internet hits from 

England and Wales were minimal, being 1 per cent or less of online traffic, and there 

is simply no one who appears to have read the article contemporaneously. 

68. Further Mr Subotic’s own evidence is that, as early as 2001, the media campaign 

against him had affected his ability to do business in the UK, referring to articles 

published in the Observer and Private Eye.  He made it clear in Further Information 

that he has carried out no business in the UK since 1 January 2010, which is a date 

before the publications referred to in the Particulars of Claim or Re-Re-Amended 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 14 

Particulars of Claim.  Mr Subotic has not provided further information of any attempts 

to carry out business in England and Wales, despite a statement that he would.  The 

real point is that Mr Subotic has not been able to identify any loss in England and 

Wales from any hard copy or internet publications in England and Wales.   

69. In this respect a number of witnesses have provided statements on behalf of the 

Claimant showing the effect of the media campaign against Mr Subotic on him and 

his business.  However they disclose a picture of business losses suffered elsewhere, 

for example in Serbia (paragraphs 32 and 33 of the witness statement of Bodo 

Hombach), or Montenegro (paragraphs 9 and 10 of the witness statement of Robert 

Sprunt).  

70. Even accepting, as I do, that there has been some minimal internet publication in 

England and Wales, and there has at least been publication of Politika in hard copy 

form to academics, in my judgment it is impossible to say that the extent of the 

publication, and the loss and effect on his reputation in England and Wales, is worth 

the candle of pursuing this litigation in England and Wales.  The time, effort and cost 

involved in determining the issues engaged in this action, for the amount of damages 

that are in issue, is simply not justifiable.   

71. Mr Subotic says that publications about him from Mr Knezevic are continuing, and 

points to his proposed re-re-amendments as a reason for continuing the action, but all 

the evidence shows that those are publications in the Balkans with no, or minimal, 

leakage into England and Wales.   

72. Mr Subotic says that he wants to vindicate his reputation, and I accept Mr Dean’s 

submission that I cannot ignore Mr Subotic’s evidence about why he wants to bring 

this action (namely vindication).  However that does not answer the point that “it is 

not legitimate for the Claimant to seek to justify the pursuit of these proceedings by 

praying in aid the effect that they may have in vindicating him in relation to the wider 

publication”.  It is plain that it is wider vindication in the long-running media 

campaign against him that Mr Subotic wants, and this appears from his own witness 

statement, and the fact that he still seeks to pursue this action in England and Wales in 

the absence of anything more than minimal publication in England and Wales, and in 

the absence of any loss caused by the publications in England and Wales.  

73. Mr Subotic says that he wants to obtain an injunction in the action in England and 

Wales, and register it in Croatia.  However any injunction, if granted, would be 

limited to publications in England and Wales.  Any such injunction would not serve 

the purpose which Mr Subotic wants, which is to prevent damage to his reputation in 

Croatia and the Balkans. 

74. I should record that, in coming to this conclusion, I have not made any finding that Mr 

Subotic’s purpose in bringing this action was to increase costs and expense for Mr 

Knezevic.  It is right to record that the action has not been properly progressed on 

behalf of Mr Subotic, but that is as consistent with a dawning realisation on the part of 

Mr Subotic and his legal representatives that there was no sufficient publication and 

loss in England and Wales to justify the action, as it was with an attempt to open 

another front in another jurisdiction against Mr Knezevic to cause Mr Knezevic loss 

and expense.   



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 15 

75. Mr Price also submitted that Mr Subotic would not pay any costs orders, and that this 

was a further reason for finding a Jameel abuse.  I reject that submission.  In respect 

of costs the material before me suggests that neither party wants to pay costs to the 

other side (in common with almost all litigants), and will not pay costs if they can 

avoid it.  This last inference is based on the fact that both parties have ignored adverse 

costs orders.  The Defendant did this at the start, and the Claimant did this when his 

costs orders were overtaken by costs orders to the Defendant.  No explanation was 

given for Mr Knezevic’s original failure to make payment.  In respect of Mr Subotic’s 

subsequent failure it was said that the balance owed is not a great sum.  This is true, 

but if Mr Subotic had wanted to comply with Court orders the fact that the sum was 

insignificant rather suggests that he should have paid that sum, and that he should not 

have treated compliance with costs orders as an optional extra in litigation.  However 

there is no sufficient evidence to justify the finding that, if pursued for costs, Mr 

Subotic, who is resident in Switzerland, would continue to evade costs orders. 

76. In my judgment the fact that this action really has nothing to do with Mr Subotic’s 

reputation in England and Wales, and everything to do with his reputation in the 

Balkans, was part demonstrated by Mr Dean’s original, but overly late, request for 

time to plead the publications and loss to reputation suffered in Serbia, Montenegro 

and Croatia against a person domiciled in this jurisdiction.   

77. I accept that to prevent a Claimant from having a determination on the merits at a trial 

is always a step that should be taken only after careful consideration.  However in this 

case when, properly analysed, what might be determined on the merits will not 

resolve anything of sufficient worth to justify pursuing the action, it is proper to 

refuse to permit such a trial to take place. 

78. In all these circumstances I refuse permission to re-re-amend the Particulars of Claim 

to make amendments.  The evidence shows that there was no substantial publication 

in England and Wales, and that there was no effect on the reputation of Mr Subotic in 

England and Wales.  There is therefore no point in permitting the re-re-amendments 

to be made. 

79. As noted in paragraph 23 above the re-re-amendments related to: (1) the internet 

publication of an article on 30 March 2012 in Monitor, a Montenegrin weekly 

magazine, which contained an interview with Mr Knezevic; and (2) a Dan article 

dated 21 October 2012 which included a quotation from Mr Knezevic.  Although the 

position is not entirely clear to me, because I have not seen all the interim drafts of the 

re-re-amendments of the Particulars of Claim, it appears that they were originally 

relied on in aggravation of damages, see paragraph 20 of the witness statement of 

Korieh Duodu.  However the pleading now before me, for which Mr Dean is not 

responsible and which he fairly accepted was not a model of clarity, does appear to 

rely on the publications as giving rise to new causes of action.  The draft for which Mr 

Dean sought permission to amend was itself amended in paragraph 66 so that the 

continuing threat to publish could be more clearly established.  As noted in 

paragraphs 71-73 above, any threat of further publications is in the Balkans. 

80. There is an issue about whether I have power to permit an amendment to the claim in 

respect of the Monitor article because such a claim is now statute barred.  The Court 

has jurisdiction, set out in CPR 17.4(2), to allow claims which are statute-barred to be 

added to existing proceedings if the new claim “arises out of the same or substantially 



MR JUSTICE DINGEMANS  

Approved Judgment 

Subotic v Knezevic 

 

 16 

the same facts as a claim in respect of which the party applying for permission has 

already claimed a remedy in the proceedings”.  This power derives from section 35 

of the Limitation Act 1980. 

81. Reference was made in the Notes submitted by counsel after the hearing to Goode v 

Martin [2001] EWCA Civ 1899; [2002] 1 ELR 1828, Komarek v Ramco Energy plc, 

unreported, 21 November 2002,  Reuben v Time Inc [2003] EWCA Civ 06, and Wood 

v Chief Constable of West Midlands [2004] EWCA Civ 1638; [2005] EMLR 20 on 

whether subsequent publications of identical, or similar, statements come within the 

terms of CPR 17.4(2).  I do not determine this issue because: even if I had power to 

make the amendment I would not do so because any such claim would be a Jameel 

abuse; although I have formed a provisional view having read the cases there was not 

full argument on the point; and the authorities are not consistent with each other.  I 

would prefer to leave this issue to be determined in a case where it is necessary to 

determine it.   

Conclusion 

82. For the reasons given above I have refused to adjourn the hearing of these 

applications, I refuse permission to re-re-amend the Particulars of Claim, and I 

dismiss the action as a Jameel abuse of process. 


