
 

 

 
 

Neutral Citation Number: [2014] EWHC 4104 (QB) 
 

Case No: HQ13D03108 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 5 December 2014 

 

Before : 

 

SIR DAVID EADY 

Sitting as a High Court Judge 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 SABBY MIONIS 

 

Claimant 

 - and - 

 

 

 (1) DEMOCRATIC PRESS SA 

(2) JOHN FILIPPAKIS 

(3) ALEXANDER TARKAS 

(4) ANDREW KAPSABELIS 

 

 

 

Defendants 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Richard Rampton QC and Jane Phillips (instructed by Mishcon de Reya) for the Claimant 

Adam Speker (instructed by Reynolds Porter Chamberlain) for the Defendants  

 

Hearing date: 12 November 2014 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

 

 

............................. 

 

SIR DAVID EADY 

 

 



SIR DAVID EADY 

Approved Judgment 

Mionis v Democratic Press SA & ors 

 

 

Sir David Eady :  

1. On 13 November 2013, the parties to this libel action entered into a confidential 

settlement agreement scheduled to a Tomlin order of the same date.  Each side had the 

benefit of advice from experienced London solicitors during the negotiations.  It was 

part of the agreement that it should be governed and construed in accordance with 

English law (clause 12.1) and that any dispute arising out of it should be subject to the 

exclusive jurisdiction of the English courts (clause 12.2).  The Claimant now alleges 

that the Defendants are in breach of its terms and seeks an injunction against each of 

them, with a view to enforcement, and also an inquiry as to damages occasioned by 

the alleged breaches.  The terms of the settlement were to be regarded as confidential, 

subject to certain specified exceptions, which included such disclosure as was 

“necessary to implement and/or enforce any part of the settlement agreement” (clause 

11.3.4). 

2. The background concerns a series of articles published in the Greek language 

newspaper Demokratia from 29 October 2012 to 13 May 2013, which are said on the 

Claimant’s behalf to form part of “a sophisticated campaign against him” and to have 

included “gratuitous and deeply offensive personal attacks upon him”.  There were 

altogether 18 such articles, all of which were published on the front page of the 

newspaper’s website and most of them on the front page of the hard copy editions.  

The claim was limited, as I understand it, to such publications as took place within the 

jurisdiction of England and Wales.  It is accepted that the newspaper is not published 

here in hard copy but the Defendants accept that it may have been read here “by a 

very few people on the internet”.   

3. The subject matter of the articles was the so called “Lagarde list”, which had been 

passed in 2010 by the then Finance Minister of France, Mme Lagarde, to the Greek 

government with a view to helping the relevant authorities to identify any individuals 

involved in tax evasion.  The list consisted of a spreadsheet containing the names of 

approximately 2000 Greek citizens linked to bank accounts held at the Geneva branch 

of HSBC.  Although I understand that the list had originally been passed in 

confidence, it was published in full (both in hard copy and online) on 27 October 

2012 by Hot Doc magazine.  The contents of the list thus became widely known and 

this underlies an innuendo meaning pleaded in the libel action.   

4. The Claimant is described as a businessman and philanthropist.  He was until 2009 

the chief executive of CM Advisers Ltd (“CMA”) which was the management 

company of CMA Global Hedge, an investment company listed on the London Stock 

Exchange.  The essential and oft repeated theme of the articles sued upon, it is said, is 

that he had knowingly and dishonestly facilitated tax evasion on a large scale and that, 

following publication of the list, he immediately sought to shut down his businesses in 

order to cover his tracks.  The Claimant denies the truth of any of these charges and 

the libel proceedings were commenced in June 2013.   

5. The settlement agreement was entered into a few months later.  As the second 

Defendant put it in his witness statement (at para. 19), this was “purely a business 

decision” for the Defendants.  (They had made a challenge to the jurisdiction of the 

court which remained outstanding at the time of the settlement agreement and was 

never resolved.)  The Claimant agreed to forego any damages or costs because, he 

says, he wanted to bring the campaign to an end so that he “could sleep well at night”.  



SIR DAVID EADY 

Approved Judgment 

Mionis v Democratic Press SA & ors 

 

 

What he obtained thereby, in particular, were the Defendants’ undertakings (i) to 

publish an article (accompanied by a photograph of him) the truth of which he 

warranted in all material respects (clause 2.2), (ii) not to repeat the offending 

allegations (clause 3.1), and (iii) not to publish, in any jurisdiction, any articles or 

statements which “refer to” the Claimant or his “immediate family”, a concept 

expressly defined as including his mother, father, brother or children, but  subject to 

certain exceptions as to reports of court proceedings or parliamentary inquiries (clause 

3.2) . 

6. In exchange for these concessions the Defendants were relieved of the pressures of 

litigation.  Mr Rampton QC borrowed a phrase of Bean J from Small v Turner [2013] 

EWHC 4362, at [9].  Until the settlement, he said, they had been “staring down the 

barrel of an extremely expensive defamation action”. 

7. It will be noted that the restrictions imposed upon the Defendants’ future conduct 

went in certain respects beyond anything the court would have been able to grant if 

the Claimant had proceeded successfully to trial.  The standard form of injunction, 

when granted at the close of a successful libel claim, would prevent only publication 

of the words complained of and “any similar words defamatory of the claimant” 

(emphasis added).  Specifically, however, these Defendants are not permitted to refer 

to the Claimant or members of his family in any way; they are not merely prevented 

from publishing words that are defamatory, false, in breach of privacy or otherwise 

prima facie unlawful.  That does not mean in itself that the terms of the agreement are 

unenforceable.  Parties are, in general terms, allowed to negotiate an agreement, by 

way of settling litigation, which goes wider than the scope of legal remedies 

obtainable from the court. 

8. It is now suggested by reference to a witness statement from the Claimant’s solicitor, 

that there have been breaches of clause 3.2.  The first breach relied upon is to be 

found in two articles published in the issue of Demokratia dated 20 January 2014 

(both in hard copy and online).  The second breach alleged relates to the edition dated 

23 June 2014.  The second Defendant has explained in his witness statement that, in 

his view, “… we took sufficient steps to disguise the Claimant and his brother’s 

identity to satisfy our obligations under the settlement agreement”.  Evidence has 

been produced from some 20 witnesses, however, to say that they read the 23 June 

article as referring to the Claimant in the light of their background knowledge of him 

and of the Lagarde list.  Moreover, submits the Claimant, any reasonable reader with 

some knowledge of the rather notorious background would understand these articles 

to refer to the Claimant (and the June article also to his brother).   

9. The solicitor’s witness statement explains that the Defendants’ original allegations 

about the Claimant had become common knowledge and, in particular, the often 

repeated assertion to the effect that he was behind half the money referred to in the 

Lagarde list.  As Mr Rampton put it, the Defendants made him the “central character” 

or “chief fixer”.  It had been said, for example, on 29 October 2012 (in the first of the 

articles complained of) that a female secretary was named on that list and that she 

managed half a billion Euros on behalf of the Claimant.  He himself was reported as 

confirming that she did indeed handle the money together with one Solomon Levy 

and a lawyer called Stavros Papastavrou (who is known to have acted for the 

Claimant).  He denied, on the other hand, that there was anything unlawful about this.  

Other articles in the series were referred to also, as making it clear that he was 



SIR DAVID EADY 

Approved Judgment 

Mionis v Democratic Press SA & ors 

 

 

supposed to be linked to these vast sums (those dated 3, 5, 9 and 11 December 2012 

and 22 February 2013).  There is no need at the moment to recite these in detail. 

Suffice it to say that the Claimant’s advisers now submit that such had been the 

prominence of the Defendants’ allegations about the Claimant’s role in relation to 

these suspect monies that they had become “indelibly etched into the public mind”. 

10. Against that background, the coverage of 20 January 2014, while not actually naming 

the Claimant, referred to Mr Papastavrou and stated that he had in relation to “certain 

unusual bank transfers amounting to 5,397,856 Euros between 2005 and 2011 

represented some sort of temporary assistance to a person in his social and 

professional circles”.  That description would be quite enough, says the Claimant, to 

identify him in view of the supposed links highlighted in the original series of articles 

(for reasons set out in paragraphs 18 and 19 of his solicitor’s witness statement).  It is 

important to note, however, that the original articles had been removed from the 

website by this time in accordance with the settlement agreement.  Nonetheless, for 

present purposes, I can assume that the Claimant would have been so identifiable to a 

significant number of readers.  

11. The article dated 23 June 2014 is said to represent an even more “blatant” breach of 

the agreement.  It also broadens the scope of the defamatory allegations, referring to 

allegedly fraudulent documents (in respect of which the Claimant again denies 

involvement). As noted above, the second Defendant effectively admitted in his 

witness statement that the Claimant and his brother were indeed the subject of the 

article but thought that they had been sufficiently “disguised”.  It is submitted that the 

unnamed “businessman” in this article can only be the Claimant.  That is because 

various pointers are mentioned which had been supplied in earlier articles (including 

those dated 9 December 2012, and 8, 9, 10, 11 and 14 January, 27 February, 6 March 

and 13 May 2013).  Again, I will assume in the Claimant’s favour that there were 

readers able to identify him. 

12. Mr Speker resists the allegations of breach and relies on a number of arguments: 

i) Clause 3.2 is too vague to be enforceable; 

ii) Even if it is not, it should not be enforced as a matter of public policy, having 

regard to the Court of Appeal decision in Neville v Dominion of Canada News 

Co Ltd [1915] 3 KB 556 and/or to the values enshrined in Article 10 of the 

ECHR; 

iii) In any event, on a reasonable construction of clause 3.2, neither the publication 

of 20 January nor that of 23 June 2014 amounts to a breach. 

             It is the first of these submissions that seems to me the most significant.  

13. It may be relevant to have Article 10 in mind, as an aid to construction, in so far as 

clause 3.2 appears, upon close examination, to be genuinely ambiguous or unclear: 

see e.g. London Regional Transport v Mayor of London [2001] EWCA Civ 1491, 

[2003] EMLR 88.  (The facts were quite different. The court was there concerned 

with the question whether a judge should have taken the “exceptional” step of 

overriding an express obligation of confidentiality.)  It would be a material factor, too, 



SIR DAVID EADY 

Approved Judgment 

Mionis v Democratic Press SA & ors 

 

 

as and when the court comes to consider whether it would be appropriate to grant an 

injunction constraining a party’s right of free expression: ibid., at [61]. 

14. I was reminded of the well known words of Lord Hoffmann in Investors 

Compensation Scheme Ltd v West Bromwich Building Society [1998] 1 WLR 896, at 

912-13, where he stated that “the meaning of the document is what the parties using 

those words against the relevant background would reasonably have been understood 

to mean”. 

15. It seems clear that the words “refer to” appearing in clause 3.2 must have been 

intended by the parties to bear their everyday meaning.  Mr Speker submits that they 

should not be construed in an artificial or technical way and implies that the use of the 

words in a libel context is unduly technical.  Mr Rampton contends, however, that it is 

natural in an agreement the whole purpose of which is to settle a libel action that 

“refer to” should be given the same meaning as that in which it is generally 

understood in that area of law.  I am not sure that there is much of substance between 

counsel in this particular debate.  It seems to me that the use of the words “refer to” in 

a libel context accords with ordinary usage.  As illustrated in Gatley on Libel and 

Slander (12
th

 edn) at para 7-2, words are taken to refer to a person if reasonable 

readers would understand them so to refer.  The test is an objective one.  It is also 

relevant here to have in mind the comment of the learned editors of Duncan & Neill 

on Defamation (3
rd

 edn) at para 7-02: 

“If reasonable people would so understand the words, the 

defendant will not escape liability though he may have tried to 

disguise the reference to the claimant by using initials or 

asterisks or a fictitious name or some other subterfuge …” 

16. The second Defendant’s evidence includes an admission, as I have said, that in some 

instances they were intending to refer to the Claimant but thought that they had taken 

sufficient steps to disguise him.  If, despite those efforts, reasonable people would still 

understand the words to refer to the Claimant, then that is enough to establish 

reference. “Ordinary” people would see the sense of that principle also: there is 

nothing technical or artificial about it.  We do not in everyday speech take “reference” 

to be confined, for example, only to direct reference by name. 

17. I would accordingly construe clause 3.2 as embracing indirect reference as well as 

direct.  Yet the clause still needs to be interpreted in the context of what the 

contracting parties understood at the time of the agreement.  I have in mind what Lord 

Hoffmann described as “the relevant background”: see the West Bromwich case, at 

p.913, cited above. 

18. It was from the outset recognised by the Claimant and his advisers that the Defendants 

had a right and indeed a duty to report accurately and fairly on the developing story of 

the Lagarde list. That was expressly stated in early correspondence and reaffirmed by 

counsel in the course of submissions.  This gives rise to a tension, however, when it 

comes to construing the scope of the restrictions sought to be imposed on their 

freedom of expression by the terms of the agreement.  If it be right that they are to be 

restrained from mentioning the Claimant, not only directly but also indirectly, then 

problems are bound to arise if it is going to be alleged that the mention of other 

persons (mentioned in the Lagarde list or with connections to HSBC accounts in 



SIR DAVID EADY 

Approved Judgment 

Mionis v Democratic Press SA & ors 

 

 

Switzerland) is tantamount to impermissible indirect reference to the Claimant.  This 

is all part of the “relevant background” context against which the words of the 

agreement must be construed. 

19. I need to consider the practical difficulties confronting the Defendants whenever they 

contemplate publishing an article in the course of exercising their right to cover the 

Lagarde list controversy (all of which would have been foreseeable at the time the 

contract was entered into).  It is clearly a matter of legitimate public interest in Greece 

and elsewhere in Europe.  Because it has been alleged, whether by the Defendants or 

anyone else, that the Claimant has played such a significant role in the investment or 

management of the vast sums of money in the Swiss bank accounts, it is likely that his 

name will be linked in the minds of reasonable readers with any allegation on the 

subject.  If any such risk is to be eliminated, the Defendants are likely to be severely 

inhibited in what they can cover (and particularly as compared to their competitors).  

In reality, their capacity to carry out their duty to cover that important story will be 

seriously restricted.  That will impact not only on their own freedom of 

communication, but also on the public’s right to be informed (in various 

jurisdictions).   

20. The second Defendant has given evidence as to how they have tried to achieve 

compliance with the settlement agreement.  Their difficulties are compounded by the 

fact that the agreement is governed by English law. They need to have regard to that, 

with such advice as they have available, when determining the viability of any 

proposed article. 

21. They were aware that express restrictions had been imposed on referring in any way 

to members of the Claimant’s immediate family, but other protagonists with whom he 

was (or was said to be ) connected (such as the secretary, Mr Levy and Mr 

Papastavrou) had not been mentioned in clause 3.2 of the agreement.  In so far as they 

would be referred to from time to time, there were difficult decisions to be made as to 

how far their involvement could be legitimately covered without indirectly referring 

also to the Claimant. 

22. The court should always strive to give effect to the true intention of contracting 

parties.  Here, I do not find it easy to identify an underlying common intention 

between the parties.  I doubt whether they were ad idem on the scope of the 

restrictions to be imposed.  One way of testing it would be to apply the response of 

the “officious bystander”.  When clause 3.2 was being negotiated, suppose someone 

had put a question along the following lines: If you want to refer, in a forthcoming 

article, to individuals associated with the Claimant, would you need to ensure that it 

is so worded that no reasonable reader would take the passage to be referring 

indirectly to him?  I suspect that the Defendants would have replied in the negative, 

but I would be confident that they (standing in the shoes of the reasonable onlooker) 

would not have reacted by saying, “Of course we would”.   

23. Mr Rampton cited one article dated 22 October 2014 as an example of how it is 

possible for the Defendants, if they take the trouble, to publish an article on the 

Lagarde list which does not offend against the terms of the agreement.   I have no 

doubt that it would be relatively easy to avoid any reference to the Claimant, even 

indirectly, by erring on the side of caution, were it not for the fact, expressly 

acknowledged by the Claimant, that the Defendants had to go on covering the 



SIR DAVID EADY 

Approved Judgment 

Mionis v Democratic Press SA & ors 

 

 

Lagarde story.  In my view, the difficulties of interpretation that would repeatedly 

arise, almost every time an article on that subject was contemplated, would render 

clause 3.2 too vague and uncertain, as to the scope of the obligation imposed, for it to 

be enforceable.   What a contracting party is required to do or to refrain from doing 

needs to be spelt out clearly, and especially so when it is sought to limit the right to 

communicate information and ideas.  It follows that I cannot hold the Defendants to 

be in breach of its terms in the light of the evidence adduced. 

24. So too, there would be a corresponding inhibition in granting an injunction to enforce 

it.  Its terms would leave so many uncertainties as to how it was to be carried into 

effect that it would be unenforceable by process of contempt. 

25. Any inquiry as to damages would clearly be inappropriate for the reasons I have 

given. 

26. If I am right in holding clause 3.2 to be unenforceable, it by no means follows that the 

whole agreement is unenforceable and of no effect.  There is a severability provision 

(clause 9.1): 

“If any provision of this Settlement Agreement is found to be 

void or unenforceable, that provision will be deemed to be 

deleted from this Settlement Agreement and the remaining 

provisions of this Settlement Agreement will continue in full 

force and effect.” 

27. In such circumstances, the parties would have to use their reasonable endeavours to 

find a valid and enforceable replacement, so as to give effect to the “spirit and intent” 

of the agreement (clause 9.2).  It is not for me to speculate as to whether such an 

exercise is likely to have a successful outcome, but it would appear to be the next step 

for the parties to take if my conclusions are correct.  

28. Finally, I would observe that the Claimant is not without a remedy in respect of the 

January and June publications, since it would still be open to him (subject to any 

jurisdictional challenge) to sue in separate libel proceedings.  

29. I have for the above reasons decided that I must reject the Claimant’s present 

applications. 


