
 

 
 

Neutral Citation Number: [2016] EWHC 250 (QB) 
 

Case No: HQ15D04225 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 12/02/2016 

 

Before : 

 

MR JUSTICE NICOL 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 Priya Hiranandani-Vandrevala Claimant 

 - and -  

 Times Newspapers Ltd Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

James Price QC and Adam Speker (instructed by Schillings) for the Claimant 

Adam Wolanski (instructed by Times Newspapers Ltd) for the Defendant 

 

Hearing dates: 20th January 2016 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

 

............................. 

 

MR JUSTICE NICOL 

 

 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

Mr Justice Nicol :  

1. This is an action for libel and malicious falsehood and breach of statutory duty under 

the Data Protection Act 1998 brought by Ms Hiranandani-Vandrevala in relation to 

articles published by Times Newspapers Ltd in the print edition of the Sunday Times 

for 23rd August 2015 and in its on-line edition of the same date under the headline 

‘Hunt on for AIM firm’s missing £350m: alleged fraud by the former chief of Hirco 

has raised more concern about the junior stock market’. The claim is also made in 

respect of the on-line article which appeared in place of the original from 25th August 

2015 under the headline ‘AIM firm sued over £350m investment; alleged fraud by the 

former directors of Hirco has raised more concern about the junior stock market’. 

2. In accordance with a consent order made by Master Eastman on 2nd December 2015 I 

heard the trial of a preliminary issue to determine the meaning of the articles for the 

purpose only of the libel claims. 

3. The print and original on-line versions of the article were in the following terms. Only 

the words of the article which I have italicised are relied upon by the Claimant. 

Paragraph numbers have been added for convenience. 

‘[1] Prince Charles spent his 65th birthday travelling from India to Sri Lanka on 

official business. A week later he more than made up for it. About 400 guests, 

including the chancellor George Osborne and the steel billionaire Lakshmi Mittal, 

gathered at Buckingham Palace on November 21, 2013 for a champagne 

reception and a performance of Wagner works by the Philharmonic Orchestra.  

[2] The lavish event cost £500,000. It was paid for by Cyrus Vandrevala, an 

Indian private equity investor, and his wife, Priya Hiranandani-Vandrevala. She 

sat next to Prince Charles; her husband was beside the Duchess of Cornwall. 

[3] Clarence House insisted the evening was a gala to celebrate Prince Charles’s 

patronage of the orchestra, but Vandrevala and his wife were keen to present it as 

a more personal occasion. “We are lucky that His Royal Highness has chosen to 

celebrate his birthday with us,” the invitation said. Prince Charles was perhaps 

unaware of the allegations made against his hosts. 

[4] Earlier that year the remnants of a property company once run by 38-year-

old socialite Hiranandani-Vandrevala and her father Niranjan had launched a 

legal claim against them, accusing them of fraudulently breaching their duties as 

directors. Hirco, which was set up in 2006 to invest in township developments in 

India, alleged that the pair had persuaded it to buy plots of land from them at 

“grossly overstated” values. 

[5] Hirco said its backers had lost more than £350m in projects the Hiranandis 

knew to be “unrealistic and unachievable” while more than £300m had gone into 

an offshore trust owned by Hiranandani-Vandrevala, her husband Cyrus and her 

brother, Darshan. The claim was filed in the Isle of Man, where Hirco is 

registered. Neither father nor daughter has filed a defence, although both deny 

the allegations. 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

[6] Hirco’s shares were delisted last year because it was unable to give the City 

an accurate account of its finances. The Isle of Man case stewed as Niranjan 

Hiranandani, 65, a well-known figure in Indian property circles, tried to have the 

court battle moved to his home country. 

[7] John Chapman, a hard-nosed American lawyer who is leading Hirco’s 

campaign, accused him of using “frivolous procedural wrangling” to slow down 

the proceedings in the hope that Hirco would run out of money and go bust. 

[8] Less than two weeks ago the company hit on some rare luck. For months, 

Hirco has been embroiled in a secret parallel arbitration with Niranjan 

Hiranandani and his wife, Kamal, in Singapore (Priya Hiranandani-Vandrevala, 

38, is not a party to the case although she is named in the papers). The arbitration 

brought up reams of evidence that Hirco was unable to publish because the 

process was confidential. 

[9] This month, it won the right to release its opening statement against the 

couple. The 160-page document – whose contents they contest – alleges what 

would be one of the most blatant frauds the London stock market has ever seen. 

[10] It could cast fresh doubt over the integrity of the Alternative Investment 

Market (AIM), which has been smeared by the slow-motion unravelling of 

Quindell, an insurance claims processor, and the collapse of a cash shell called 

Langbar International, where £365m mysteriously went missing. Such scandals – 

and a high rate of run-of-the-mill company failures – have led American officials 

to describe AIM as “a casino”. In an interview before he stepped down this 

summer, Chris Gibson-Smith, former chairman of the London Stock Exchange, 

defended the junior stock market to The Sunday Times. “If one or two are going 

wrong at one moment out of 3,000 companies, that’s a pretty strict track record,” 

he said. 

[11] Hirco raised £383m from blue-chip investors such as Lazard Asset 

Management and Standard Life in 2006, making it the biggest AIM fundraising 

of the year. 

[12] The deal generated £15m of fees for the investment banks involved: Bear 

Stearns, which was taken over by JP Morgan in the financial crisis, and HSBC, 

which became Hirco’s nominated advisor after the float. HSBC’s efforts were led 

by a banker called Russell Julius. 

[13] Hirco was then chaired by Niranjan Hiranandani and run by his daughter as 

chief executive. She had worked as an accountant at Arthur Andersen before 

joining the family business. The board featured four non-executives, including Sir 

Rob Young, the former British high commissioner to India. 

[14] Hirco’s purpose was to invest in township developments sourced and 

overseen by the Hiranandanis. David Burton, one of the non-executives, 

acknowledged in retrospect the corporate governance problem of buying assets 

from the company’s management. 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

[15] “I’m sure if you were floating Hirco today, you wouldn’t have as your 

chairman and chief executive the people you were contracting the deals from,” he 

said. “But there was at the time a gold rush and the Indian economy was 

booming.” 

[16] According to Hirco’s Singapore filing, overseen by the law firm Allen & 

Overy, the arrangement turned out to be a “get enormously rich quick” scheme 

for the immediate Hiranandani family and Vandrevala. Hirco paid Niranjan 

Hiranandani £350.8m for two plots – one near Channai in the southeast and one 

in a barren area called Panvel near Mumbai in the west. 

[17] Hiranandani said he had assembled the sites over time and obtained the 

necessary planning permissions. 

[18] In fact, Hirco alleges, he bought them on the cheap and flipped them at a 

mark-up of more than 1,000% without securing the consents needed to start 

building. 

[19] In the case of Panvel, Hirco claims the land it received was different to that 

described by Hiranandani. It alleges that he “manipulated maps” to suggest that 

it was one plot when it was actually “a scattered collection of irregular parcels”. 

[20] The statement says the five to eight-year development times and 25% returns 

that Hiranandani promised Hirco would have “required an unprecedented rate of 

development that has never been achieved in India before or since”. 

[21] It quotes a note from his brother, Surendra, asking: “How in the family 

interest are you going to give the returns you have promised your investors?” 

[22] According to Hirco, £303m went as profit to the Hiranandani family via a 

company called Burke Consolidated Ltd in the tax haven of the British Virgin 

Islands. It is “common ground” that Hiranandani-Vandrevala, her husband and 

her brother at one point owned the trusts that control Burke Consolidated, the 

document says. Hiranandani has denied he was an owner. 

[23] “He is not telling the truth about this,” the document continues, at least in 

part because “he wishes to distance himself from the £303m profit”. 

[24] Despite the “ludicrously ambitious” plans, only 15 homes were completed at 

Chennai, and none at Panvel. The projects went under and were bought out of 

receivership by Hiranandani. 

[25] Hirco says that the Hiranandanis concealed their fraud from the non-

executives, including Young and Burton. Young is quoted as saying, with 

hindsight, Hirco “should have investigated and established whether our 

chairman and CEO were at best negligent and at worst lying to us”. 

[26] Hiranandani Group said: “Niranjan Hiranandani continues to categorically 

deny the allegations by Hirco. The dispute is currently being dealt with in 

confidential arbitration proceedings, and so it would be inappropriate for Mr 

Hiranandani to comment.” 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

[27] It added that Hirco’s publication of the Singapore submission was “in 

keeping with its long-running efforts to pressure Mr Hiranandani into a 

commercial settlement so that its hedge fund investors can extract a premium 

from the shares they bought at a distressed price following the global financial 

crisis”. 

[28] As well as Standard Life, Hirco’s big investors include American hedge 

funds such as Weiss Asset Management and Alpine Woods, and Lars Bader, a 

trader who is understood to have bought shares. 

[29] Hiranandani Group said: “For the avoidance of doubt, Mr Hiranandani will 

continue to aggressively defend himself against these scurrilous allegations – but 

unlike Hirco will do so only in the proper forum.”’ 

4. Each of the articles was accompanied by a photograph showing three figures and the 

caption ‘Well-placed friends: Priya Hiranandani-Vandrevala and her husband Cyrus 

with actress Goldie Hawn, attend a charity event with royal connections’. Later in the 

article is another photograph of a man with the caption, ‘Suspect deals: Niranjan 

Hiranandani.’ 

5. The later on-line version of the article had, as I have said, a different headline and 

subheading. Beneath the first photograph and its caption the following was also 

added, ‘This article is the subject of a legal complaint from Priya Hiranandani-

Vandrevala.’ Paragraph [5] of the later on-line article had a slightly different first 

sentence. The print and earlier on-line version said, ‘Hirco said its backers had lost 

more than £350m…’ The later version said, ‘Hirco said its backers had invested more 

than £350m.’ The articles were otherwise identical. 

6. In support of the libel claims, the Claimant alleges that print version and earlier on-

line article meant that,  

‘£350 million is missing from Hirco’s accounts because it has been 

misappropriated and/or fraudulently obtained by the Claimant and other members 

of her family.’ 

7. The meaning of the later on-line version is alleged by the Claimant to be that,  

‘the Claimant, together with other members of her family, has misappropriated 

and/or fraudulently obtained over £300 million from Hirco.’ 

8. In accordance with the consent order, the time for serving a defence has been 

extended until after determination of the preliminary issue of meaning. In his skeleton 

argument for the present hearing, however, Mr Wolanski, on the Defendant’s behalf, 

concedes that the articles were defamatory of the Claimant. As to the print and all on-

line versions of the articles, he contends that their meaning was,  

‘there are reasonable grounds to suspect that the Claimant and other members of 

her family had fraudulently obtained more than £300m by persuading Hirco to 

buy plots of land from them at values they knew to be grossly overstated’. 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

9. The major difference between the parties, therefore, is whether the articles meant that 

the Claimant was guilty of fraudulent conduct or whether there were only reasonable 

grounds to suspect her of such fraudulent conduct, or, in the terminology frequently 

used in libel litigation, whether this was a ‘Chase level 1’ or ‘Chase level 2’meaning 

– see Chase v Newsgroup Newspapers Ltd. [2002] EWCA Civ 1772, [2003] EMLR 

11 at [45]. I will postpone consideration of the other differences between the 

meanings espoused by each party. 

The approach which the Court should adopt to deciding meaning   

10. In Jeynes v News Magazines Ltd [2008] EWCA Civ 130 Sir Anthony Clarke M.R. 

summarised the proper principles at [14]. He said, 

‘(1) the governing principle is reasonableness. (2) The hypothetical reasonable 

reader is not naïve but he is not unduly suspicious. He can read between the lines. 

He can read in an implication more readily than a lawyer and may indulge in a 

certain amount of loose thinking but he must be treated as being a man who is not 

avid for scandal and someone who does not, and should not, select one bad 

meaning where other non-defamatory meanings are available. (3) Over-elaborate 

analysis is best avoided. (4) The intention of the publisher is irrelevant. (5) The 

article must be read as a whole, and any “bane and antidote” taken together. (6) 

The hypothetical reader is taken to be representative of those who would read the 

publication in question. (7) In delimiting the range of permissible defamatory 

meanings, the court should rule out any meaning which “can only emerge as the 

produce of some strained, or forced, or utterly unreasonable interpretation” (see 

Eady J. in Gillick v Brook Advisory Centres approved by this court [2001] EWCA 

Civ 1263 at [7] and Gatley on Libel and Slander (10th edition paragraph 30.6). (8) 

It follows that “it is not enough to say by some person or another the words might 

be understood in a defamatory sense”. Neville v Fine Arts Company [1897] AC 

68 per Lord Halsbury LC at 73.’ 

11. Sub-paragraph (8) is an allusion to what is sometimes called the ‘single meaning’ 

rule. As a matter of common experience, the same words may be understood in one 

sense by one group of readers but in a different sense by another group of readers. 

However, for most purposes, the law of defamation requires a single meaning to be 

attributed to the words that were published. As Lord Bridge said in Charleston v News 

Group Newspapers [1995] 2 AC 65, 71, 

‘although a combination of words may in fact convey different meanings to the 

minds of different readers, the jury in a libel action, applying the criterion which 

the first principle dictates, is required to determine the single meaning which the 

publication conveyed to the notional reasonable reader and to base its verdict and 

any award of damages on the assumption that this was the one sense in which all 

readers would have understood it.’ 

12. Prior to its amendment by the Defamation Act 2013, the Senior Courts Act 1981 

s.69(1) meant that it was not uncommon to have a jury in a libel action. Subsequent to 

the amendment of the 1981 Act by s.11 of the Defamation Act, that will no longer be 

so. One consequence is that it will now be usual for meaning to be determined by a 

judge rather than a jury. Neither party to the hearing before me suggested that this had 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

altered the ‘single meaning’ rule or, indeed, any of the other principles regarding the 

proper approach to the exercise of determining meaning which were set out in Jeynes.  

13. When it was the task of the jury to decide what words meant, the Judge’s role was 

limited to deciding what meanings the words were capable of bearing. In considering 

the earlier authorities, it is necessary, therefore, to be alert to what precisely the court 

had to decide. 

The repetition rule 

14. Mr James Price QC for the Claimant submitted that the plain ordinary meaning of the 

articles was that she was guilty of fraud. However, if I was in any doubt about that, he 

submitted, I was obliged to apply the repetition rule. In short, this provides that a 

statement prefaced by words such as ‘it is alleged that…’ will be taken to mean the 

substance of what is alleged. So, for instance, the publication of the libel, ‘X is 

alleged to be a fraudster’, will be treated as meaning that X is a fraudster.  This, in 

turn, has two consequences. First, if the claim is successful, it will mean that damages 

are assessed on the basis that X has been wrongly accused of being guilty of fraud. 

Secondly, it will mean that the Defendant cannot prove justification (or, now, the 

statutory defence of truth) by showing that it was correct that someone had indeed 

alleged that X was a fraudster: the Defendant must instead prove that X was guilty of 

fraud. 

15. The term ‘the repetition rule’ was coined by Hirst LJ in Stern v Piper [1997] QB 123 

CA, but, as he explained in that case, it was a principle with a much lengthier 

pedigree. In that case, the newspaper defendant, The Mail on Sunday, had published 

an article about the plaintiff which had quoted from an affirmation by a Mr Gorman 

which had been filed in court proceedings against the plaintiff for debt. The defendant 

pleaded that it was true that the things which it had published had indeed been set out 

in the affirmation. The plaintiff applied to have the defence of justification struck out. 

The Court of Appeal held that it should be struck out. Hirst LJ at p.132 referred to the 

argument of Mr Price (who had appeared for the Plaintiff and who is the same counsel 

who appeared for the Claimant in the present action), 

‘At the forefront of Mr Price’s argument was the submission that the case falls 

squarely within the repetition rule, which he submitted applies precisely to the 

report of the contents of Mr Gorman's affirmation, which is a hearsay report of 

what Mr Gorman affirmed; from this it follows, in the words of Lord Devlin [in 

Lewis v Daily Telegraph Ltd [1964] AC 234], that it is the same as a direct 

statement, and that is all there is to it.’ 

At p. 134 Hirst LJ agreed with the submission because the report of statements in an 

affirmation ‘palpably falls directly within the rule, since it is essentially hearsay.’ This 

was not a situation where the defendant could rely on privilege for reporting court 

proceedings, since the affirmation had not been deployed in any public hearing. Hirst 

LJ added at p. 135, 

‘It is indeed the one-sidedness of the present publication which to my mind 

vindicates the justice of applying the repetition rule to the present case, avoiding 

the unfairness similar to that identified by Lord Denning in ‘Truth’ (N.Z). Ltd v 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

Holloway [1960] 1 WLR 997 of a private court document emanating from one 

side being disseminated on a very wide scale to the public at large.’ 

16. Simon Brown LJ at p. 135 said, 

‘The repetition rule (I gratefully adopt Hirst LJ’s term for it, as well as his 

exposition of the facts, authorities and arguments) is a rule of law specifically 

designed to prevent a jury from deciding that a particular class of publication – a 

publication which conveys rumour, hearsay, allegation, repetition, call it what one 

will – is true or alternatively bears a lesser meaning than would attach to the 

original allegation itself. By definition, but for the rule, those findings would 

otherwise be open to the jury on the facts, why else the need for a rule of law in 

the first place?’ 

17. I add at this point that Mr Wolanski did not suggest that the substitution of a judge for 

a jury as the fact finder made any significant difference. The judge, no less than the 

jury, would be bound by the same rule of law. 

18. Simon Brown LJ also referred to Lewis v Daily Telegraph Ltd. He said at p. 138, 

‘As, however, Hirst LJ has shown in the passages he cites from the various 

speeches (including Lord Devlin’s) so far from Lewis’s case undermining the 

repetition rule, it in fact reiterates it. And, as I began by pointing out, the 

repetition rule is indeed a rule which, where it applies, dictates the meaning to be 

given to words used. Had Mr Gorman’s affirmation alleged, not that the appellant 

is guilty of dishonesty and perjury, but only that he is suspected of such 

misconduct, then Lewis’s case would be in point: the defendant on repeating such 

lesser allegation would then have had to prove merely grounds for suspicion and 

not actual guilt. As it is, however, Lewis’s case affords Mr Eady [counsel for the 

defendant] no support whatever.’ 

19. Mr Price in the present case submits that the Defendant’s articles were exactly on a 

par with the publication in Stern v Piper. The Mail on Sunday had published Mr 

Gorman’s affirmation with its allegations of dishonesty and perjury. The repetition 

rule had the consequence that the article was to be treated as meaning that Mr Stern 

was guilty of that misconduct and a defence would be ineffective if it sought to justify 

any lesser meaning. So, too, in the present case, the Sunday Times had effectively 

summarised the opening statement of Hirco in the private arbitration. The opening 

statement had accused the Claimant and her family of fraud. As a result, the repetition 

rule precluded the Defendant from advancing any lesser meaning than guilt of fraud. 

As Lord Denning had said in ‘Truth’ (N.Z.) Ltd. v Holloway  [1960] 1 WLR 997, by 

repeating the rumour, the newspaper broadcasts it to a much wider audience and will 

be taken as adding its own endorsement to the worth of the rumour. 

20. Mr Wolanski submits that this is to ignore an important feature of Stern v Piper, 

namely that the Mail on Sunday had done no more than quote from the Gorman 

affirmation. There had been no attempt to put the other side. By contrast, the Sunday 

Times had set out the denials of wrongdoing by the Claimant and her family. The 

Defendant did not suggest that this completely removed all defamatory sting from the 

article, but it did require an assessment of its overall meaning which was not dictated 

by the repetition rule.  



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

21. In conducting that task, Mr Wolanski submitted, it was relevant that the newspaper 

had not adopted the Hirco allegations as its own. It had been careful to make clear that 

they were only allegations and, by including the denials of the Hiranandanis, had 

conveyed to the reader that there was another side to this dispute. He relies on Shah v 

Standard Chartered Bank [1999] QB 241 CA where the Court had to consider 

whether the slanders and libels on which the plaintiffs sued were capable of meaning 

(a) guilt and / or (b) reasonable grounds to suspect various types of misconduct. In the 

event, the Court held that the words were capable of either meaning. Mr Wolanski 

relies on what Hirst LJ said at p.257, 

‘Coming now to Mr Rampton [counsel for the defendant]’s meanings of no more 

than reasonable suspicion, his argument rests principally on the context in each of 

the publications, and, in particular the omitted words with their frequent use of 

qualifying words such as “alleged”, “suggested”, “apparently”, “said to be” and 

the like, coupled with reservations sometimes expressed such as the statement in 

the last paragraph of the report that inquiries have so far failed to substantiate that 

Suresh Shah is the frontman for Dalal. I do not propose to go through these in 

detail; suffice it to say that I have come to the conclusion that in the case of each 

of the publications these miscellaneous qualifying words and reservations do 

render each set of the words complained of capable of bearing a meaning of no 

more than reasonable suspicion.’ 

22. Mr Price argues that Mr Wolanski’s submission turns the repetition rule on its head. 

The rule says that the publication of a hearsay statement such as ‘it is alleged that X is 

a fraudster’ must be taken as meaning ‘X is a fraudster’ and will admit no lesser 

meaning. Mr Wolanski, on the other hand, is seeking to rely on their hearsay character 

in support of just such a lesser meaning. That is impermissible. 

23. In my judgment, Mr Wolanski is right to draw attention to the context in which Stern 

v Piper was decided. The publication was nothing more than a summary of Mr 

Gorman’s affirmation. The straightforward issue was whether, in those circumstances, 

the words were capable of meaning ‘Mr Gorman alleged that Mr Stern was 

dishonest.’ The Court decided that this lesser meaning was shut out by the repetition 

rule and the words simply meant that Mr Stern was dishonest. ‘Truth’ (N.Z.) Ltd v 

Holloway was another example of a simple report of a third party’s allegation. There 

was nothing in the publication to counter or rebut the allegation.  

24. However, it is quite clear that when a judge (or, in the past, a jury) has to make a 

decision as to the meaning of a publication, what matters is the publication taken as a 

whole. Sir Anthony Clarke M.R. made this point in sub-paragraph (5) of his summary 

of the principles to be adopted in Jeynes. As he said there, it is the reason why any 

antidote in the publication must be considered along with the bane.  At least in theory, 

the antidote may be so powerful that it cancels out the bane and the publication has no 

defamatory meaning at all. But that is only an extreme illustration of the more general 

proposition that the publication complained of must be considered as a whole. As 

Simon Brown LJ said in Mark v Associated Newspapers Ltd  [2002] EMLR 839 at 

[37], 

‘[T]he correct approach is not in doubt. If the defamatory sting of an article is 

wholly removed by surrounding words then, to use Baron Alderson’s famous 

phrase in Chalmers v Payne  (1835) 2 CM &R 156 at 159, “The bane and the 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

antidote must be taken together.” Nor could it be doubted that the principle 

applies to repetition cases – see again, Stern v Piper. As Huntley JA observed in 

Sergi v Australian Broadcasting Commission [1983] 2 NSWLR 669 at 670: “the 

bane and antidote theory …is merely a vivid way of stating that the whole 

publication must be considered not a segment of it”. One asks, therefore, in this 

as in any other case where the principle is invoked, whether, considered as a 

whole, the publication is damaging to the claimant’s reputation. That, at least, is 

the question ultimately to be asked. At present, of course, the court is concerned 

with whether the defamatory meaning sought to be alleged - here the lying 

meaning - could be conveyed to the ordinary reasonable reader, the supposed 

antidote notwithstanding.’ 

25. It is clear from this passage that the issue immediately before the Court in Mark was 

different to the one which faces me in two important respects. Firstly, the defendant 

there was saying that the defamatory meaning contended for by the claimant (that Ms 

Mark had lied) was entirely nullified by the other parts of the article. Here, the 

defendant accepts that the articles were defamatory of the Claimant. The dispute is 

whether the defamatory meaning was of guilt or of reasonable suspicion. The second 

difference is that in Mark the Court was ruling on what the published words were 

capable of meaning. I have to decide what the words actually meant. Nonetheless, the 

principle, that the Court must judge the publication as a whole remains applicable. 

26. That principle was reaffirmed in Charleston v News Group Newspapers Ltd.  [1995] 2 

AC 65. In that case the News of the World published photographs which, at first sight, 

appeared to be of the plaintiffs in pornographic poses. The text of the article made 

clear that the photographs had been doctored and the heads of the claimants had been 

superimposed onto pictures taken of other actors. Read as a whole, the plaintiffs 

acknowledged, the publication was not defamatory of them, but, they submitted, some 

readers would only notice the pictures and the headlines (which referred to their TV 

characters). Their claim failed. Lord Bridge said at p.70, 

‘The first formidable obstacle which Mr Craig’s argument encounters is a long 

and unbroken line of authority the effect of which is accurately summarised in 

Duncan & O’Neill on Defamation,  2nd ed. (1983), p. 13, para 4.11 as follows: 

“In order to determine the natural and ordinary meaning of the words of 

which the plaintiff complains it is necessary to take into account the context 

in which the words were used and the mode of publication. Thus a plaintiff 

cannot select an isolated passage in an article and complain of that alone if 

other parts of the article throw a different light on that passage.”’ 

27. In Charman v Orion Publishing Group Ltd.  [2005] EWHC 2187 (QB) at [51] Gray J. 

said this, 

‘But as the authorities emphasise, account must be taken of the context; the 

publication must be considered as a whole. What Mr Tomlinson [counsel for the 

claimant] described as a “Socratic dialogue” should take place with one reader 

saying to another such words as “Be fair…” (per Lord Reid in Lewis  at 259) or 

“Steady on…” (per Hirst LJ in Mapp at 529H). The question which I have to 

decide is whether, taking proper account of the context, the passages on which 

Miss Page [counsel for the defendant] relies as antidote have the effect of 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

displacing or modifying the impression created by the passages selected for 

complaint and so lowering the overall impression conveyed to the ordinary 

reasonable reader to a level of meaning lesser than guilt of corruption.’ 

28. In Lewis v Daily Telegraph Ltd.  Lord Devlin also spoke of the ‘broad impression 

conveyed by the libel’, although he also cautioned about a too ready attribution of a 

lesser meaning. He said at p. 285, 

‘It is not, therefore, correct to say as a matter of law that a statement of suspicion 

imputes guilt. It can be said as a matter of practice that it very often does so, 

because although suspicion of guilt is something different from proof of guilt, it is 

the broad impression conveyed by the libel that has to be considered and not the 

meaning of each word under analysis. A man who wants to talk at large about 

smoke may have to pick his words very carefully if he does not want to exclude 

the suggestion that there is also a fire; but it can be done. One always gets back to 

the fundamental question: what is the meaning that the words convey to the 

ordinary man: you cannot make a rule about that. They can convey a meaning of 

suspicion short of guilt; but loose talk about suspicion can very easily convey the 

impression that it is a suspicion that is well founded.’ 

29. Mr Price submitted that the repetition rule obliged me to start from the position that 

any of the Hirco allegations included in the article were to be treated as the statements 

of the Sunday Times itself and with no lesser meaning than guilt of fraud. Those 

statements were then to be weighed against the denials (such as they were) to decide 

whether the article as a whole conveyed no more than a reasonable suspicion that the 

Claimant had behaved fraudulently. He submitted that if I adopted this approach, the 

answer was clear and the articles did have the meaning that the Claimant was guilty of 

that behaviour. 

30. It seems to me, though, that this is an artificial approach. Rather than take a part of the 

article, decide on its meaning and then look to see if that is altered by the remainder of 

the article, in my view it is preferable and in accordance with the authorities I have 

cited, simply to consider the meaning of the article as a whole. 

31. I do not accept Mr Price’s argument that Mr Wolanski’s approach confuses meaning 

and credibility. It is right that in Shah v Standard Chartered Bank Hirst LJ said at p. 

263 that, ‘One most salutary advantage of holding fast to the repetition rule is that it 

avoids lengthy investigation of the reliability of the makers of hearsay statements 

which might otherwise be admissible.’ However, this comment was made in the 

context of a dispute as to whether, in support of a meaning of reasonable suspicion of 

discreditable conduct, the defendant could lead evidence that ‘he suspected X was 

guilty because Y who is reliable told him so, [and] he could prove what Y told him 

without calling Y or otherwise proving first-hand the truth of what he had been told.’ 

(see p. 262). Hirst LJ understandably rejected the argument. It would have been 

contrary to the ‘conduct rule’ which Hirst LJ himself expounded in the same case. As 

May LJ said at p.266, ‘To justify [a publication with the meaning of reasonable 

grounds to suspect guilt] you have to establish that there are objectively reasonable 

grounds for suspicion.’ 

32. Nor do I agree with Mr Price that the alternative of simply considering the meaning of 

the article as a whole has the danger of subverting the structure of the law of 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

defamation. He argues that substantial parts of the law of qualified privilege would be 

rendered otiose if the course advocated by Mr Wolanski was followed. A defence of 

qualified privilege for reporting certain types of court proceedings and the qualified 

privilege for the neutral reportage of disputes would become unnecessary if the 

defendant could successfully circumvent the repetition rule and challenge the 

claimant’s attribution of a meaning of guilt. But I do not accept that these 

consequences would follow. I recall that in this case, the Defendant accepts that the 

articles do have a defamatory meaning. If Mr Wolanski is successful at this stage and, 

if I were to hold that the articles meant that there were reasonable grounds to suspect 

that the Claimant had committed fraud, the Defendant would still need to establish a 

defence. If the Defendant relies on the defence of truth, it will still have to show that 

there were, objectively, reasonable grounds to suspect that the Claimant had 

committed fraud – see Shah v Standard Chartered Bank per May LJ at p. 266.     

33. In conducting that exercise, I bear in mind Lord Devlin’s warning against too readily 

accepting the lesser meaning of reasonable suspicion.  On the other hand, Mr 

Wolanski is entitled to say that if the newspaper reports both sides of a dispute and 

does not ally itself with either, that may be a pointer to a lesser meaning. Shah v 

Standard Chartered Bank involved a complicated set of facts where the plaintiffs 

brought a number of claims in both slander and libel. The slanders were evidenced by 

memoranda prepared by the Bank of England. I appreciate the comments of Mr Price 

that in some cases the Bank of England used the expression ‘alleged’ to refer to 

allegations which Standard Chartered Bank itself was making. Those were 

straightforward accusations and, so far as they were concerned, the repetition rule had 

no role. However, Mr Wolanski is right to say that this was not universally the case. 

At other times in their meeting with the Bank of England, SCB was relaying 

information which it had received from third parties. If Mr Price’s approach was the 

right one, then the Court should have started from the premise that those statements 

were to be attributed to SCB. Not only was this not the Court’s approach, but Hirst LJ 

placed some emphasis, as I have shown, on the use of expressions such as ‘allegedly’ 

to support his conclusion that the words were capable of meaning that there was only 

reasonable grounds to suspect the plaintiffs of wrongdoing. 

34. In deciding on the meaning of the articles, I am not confined to the meanings 

advanced by the parties. In particular, I recognise that the Chase level 2 meanings are 

capable of finely tuned gradation, especially when the meaning is determined by a 

judge rather than a jury – see Charman v Orion Publishing  at [17] – [18]. 

35. On this principal issue, I find that each of the articles meant that there were cogent 

grounds to suspect the Claimant of wrongdoing (I return below to consider precisely 

the nature of the wrongdoing). These are therefore Chase level 2 meanings, but 

refined in the same way that Gray J. did in Charman v Orion Publishing  at [58]. My 

reasons are as follows: 

i) I have followed the principles in Jeynes, which it is unnecessary to repeat. 

ii) The article includes the allegations made by Hirco, but it also includes the 

denials by the Claimant and her father (Mr Price was minded to accept that his 

response would be understood by the reader to extend to the Claimant as well). 

These are not just bare denials, but include a counter-allegation that Hirco was 

trying to pressurise Mr Hiranandani into a settlement so that shares, which the 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

current holders bought at a knock down price, could yield a substantial profit 

(see paragraph 27). Hirco’s allegations are described as ‘scurrilous’ and they 

were to be ‘vigorously defended.’ 

iii) More space is given to Hirco’s allegations than to the Hiranandani response, 

but it would be apparent to the reader that Mr Hiranandani took the position 

that the proper forum for a detailed refutation of the charges was the private 

arbitration taking place in Singapore (see paragraphs 26 and 29).  

iv) Mr Wolanski relied on paragraph 6 (‘Hirco’s shares were delisted last year 

because it was unable to give the City an accurate account of its finances’) to 

argue that the reader would take this as meaning that Hirco’s credibility was 

suspect and that itself would weaken the weight to be given to its allegations. I 

considered this to be a more neutral factor. The article elsewhere said that 

Hirco had lost £350m as a result of the transactions with the Hiranandani 

family. It is not made clear to the reader whether this was the cause of its 

inability to give an accurate account of its finances or whether there was some 

independent reason for this.   

v) The headline of the print version (‘Hunt on for AIM firm’s missing £350m’) 

suggests that there is an issue as to what has happened to the missing money, 

rather than stating definitively that it has been lost through fraud. The headline 

of the later on-line version (‘AIM firm sued over £350m investment’) is 

neutral as to whether the suit is or is not well-founded. 

vi) The sub-heading refers to an alleged fraud and elsewhere in the article it is 

made clear that the allegations of wrongdoing by the Hiranandanis are just one 

side of the dispute. In the context of an article which does a good deal more 

than simply repeat one person’s allegations (and which the repetition rule 

would treat as a statement of guilt and no lesser meaning), this is a feature on 

which the defendant can rely in support of a Chase level 2 meaning, just as the 

Defendant was able to do in Shah v Standard Chartered Bank. This is not an 

article which purports to be an independent investigation or judgment by the 

Sunday Times. In Charman at [16] Gray J. said,  

‘The first to which Miss Page rightly draws attention, is that a report of a 

police investigation into alleged criminality is likely to bear a lower level 

meaning than a report of a newspaper’s own investigation.’ 

vii) In his skeleton argument Mr Wolanski submitted ‘No reasonable reader would 

conclude from this article that the allegations made by Hirco must be well-

founded’ [my emphasis]. This may be a forensic flourish, but it is worth 

emphasising that my task is to decide what meaning a reasonable reader would 

attribute to the article. It is not to eliminate meanings which a reasonable 

reader could not give to the article. Nonetheless, I agree with the substance of 

Mr Wolanski’s submission, that the meaning which the article had was a 

Chase level 2 rather than a Chase level 1. I have said that the meaning was that 

there were cogent rather than just reasonable grounds to suspect wrongdoing 

because of the degree of detail with which Hirco’s case is set out. 



Mr Justice Nicol 

Approved Judgment 

Hiranandani-Vandrevala v Times Newspapers Ltd 

 

 

viii) In my judgment the later on-line version of the article had the same meaning. 

Mr Wolanksi argued that the case was clearer still in this case because of the 

different headline and because the reader was told that the article had been the 

subject of a legal complaint from Priya Hiranandani-Vandrevala. In my view 

the change in the headline was of marginal significance. The addition of the 

notification of the legal complaint had no effect on the meaning of the article 

as a whole. 

Other issues as to the meaning of the articles 

36. The other issues concerned the nature of the wrongdoing which the articles alleged. 

37. Mr Wolanski argued that the words ‘missing from Hirco’s accounts’ were vague. It 

was unclear whether it was being said that the missing sums had been stolen or that 

there was an accounting discrepancy. From the text of the articles, it was clear that the 

allegation was that Hirco had lost over £350 million as a result of fraudulent 

misrepresentations by the Hiranandanis and that some £300 million had gone into 

offshore trusts owned by the Claimant, her husband and her brother. The term 

‘misappropriated’ added nothing to ‘fraudulently obtained’, but was also not an 

expression which was used in the article. Mr Wolanski also argued that the meaning 

should include the nature of the fraud alleged, i.e. that the Hiranandanis had 

persuaded Hirco to buy plots of land from them at values which they knew to be 

grossly overstated. 

38. Mr Price had little to say on these matters, concentrating, understandably, on the 

principal issue of the appropriate Chase level of meaning. 

39. It is sufficient to say that I agree with Mr Wolanski that ‘missing from Hirco’s 

accounts’ adds nothing. In my view the wrongdoing alleged in each article was that 

the Claimant and her father had fraudulently breached their duties as directors which 

had caused Hirco a loss of £350m and had led to £300m going into an offshore trust 

owned by the Claimant, her husband and her brother, Darshan. The article referred 

both to the loss to Hirco and the gain to the Claimant and her family. I also agree with 

Mr Wolanski that the articles had said that the Claimant and her father had persuaded 

Hirco to buy plots of land from them at grossly over-stated values. 

Conclusion 

40. Putting this together, in my judgment the print version, the original on-line version 

and the latter on-line version all meant that: 

There were cogent grounds to suspect that the Claimant (and her father) had 

fraudulently breached their duties as directors by persuading Hirco to buy plots of 

land from them at grossly over-stated values. This had caused a loss to Hirco of 

£350 million and had led to £300m going into an offshore trust owned by the 

Claimant, her husband and her brother, Darshan. 


