Neutral Citation Number: [2017] EWHC 543 (OB)

Case No: HO15D02711

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
QUEEN'S BENCH DIVISION

Rovyal Courts of Justice
Strand, London, WC2A 2LL

Date: 17/03/2017

Before :

HIS HONOUR JUDGE PARKES OC
(Sitting as a Deputy Judge of the High Court)

Between :

ZIPPORAH LISLE-MAINWARING Claimant
-and -

ASSOCIATED NEWSPAPERS LIMITED
First Defendant

KATHRYN KNIGHT
Second Defendant

Mr Hugh Tomlinson QC and Ms Sara Mansoori (instructed by DLA Piper LLP) for the
Claimant
Mr Andrew Caldecott QC and Ms Christina Michalos (instructed by Wiggin LLP) for the
Defendants

Hearing date: 11 November 2016
Approved Judgment

I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this
Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic.

This judgment was handed down in public on 17.03.17. It consists of 48 pages.

The judge does not give leave for paragraphs [182]-[201] “CONFIDENTIAL ANNEX” to be reported and
this section has been removed from the published judgment.

It is a contempt of court for any person to publish the contents of the above paragraphs without first
obtaining a direction for permission to report from the judge.

HIS HONOUR JUDGE PARKES



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

HHJ Parkes QC :

INTRODUCTION

1.

The claimant owns a building in South End, a mews near Kensington Square, London
WB8. In March 2015 she decided to paint the building in loud red and white vertical
stripes, as an act of apparent retaliation against those who objected to her planning
application for development of the site and change of use. As she herself put it, “the
Council and [a] difficult neighbour had insisted that they wished the building to stay
in commercial use ... accordingly, I painted the building appropriately”. Her
behaviour attracted the attention of the first defendant (ANL), and prompted a number
of news and comment stories in the Daily Mail and the ANL website, Mail Online.
Two of those articles defamed the claimant, and she issued proceedings for libel.

The current application is for assessment of compensation pursuant to s3(5),
Defamation Act 1996, following acceptance of a qualified offer to make amends.

The first article was published by ANL on 15 April 2015 on Mail Online. It was
headlined “Revealed: the war hero's daughter who infuriated neighbours with her
£15 million ‘eyesore seaside hut’ - and how she fell out with own family after feud”.
The words complained of were part of a longer article which referred to the
Kensington planning dispute, to her father’s wartime RAF record, and to litigation
with a Mr Cobbe arising from a dispute about a property in Yeoman’s Row. The
offending words read as follows:

“Today Mail Online can reveal Mrs Lisle-Mainwaring has also
fallen out with the family of her late husband Robert, who have
accused her of failing to pass on cash and property worth
millions after his death in 2007.

Robert Lisle, her stepson, said her behaviour does not surprise
him, having last had contact with her in 2012 when they
continued to row over the inheritance he believes is due to him
and the wider family.

He said: ‘She has made commitments and reneged on them.
She’s an extremely unpleasant character.’

His wife Sally claims Mrs Lisle-Mainwaring’s life revolves
around money, which has left her estranged from much of her
family.

She said: ‘She's fallen out with the family. It's sad, she’s
missing out on them growing up and getting married. But she's
not involved because of her decisions.’

‘Her husband promised money and property to his children and
grandchildren but after he died it never materialised. They
were promises my husband's father made, but she has never
kept one.’”



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

4.

The second article was written by Kathryn Knight, the second defendant, and
published by ANL both on Mail Online (on 17 April 2015) and in the print edition of
the Daily Mail on the following day. Headlined in part ‘Toxic neighbour with a past
as colourful as her £15m house’, both variants of the second article contained two
quite distinct components, both of which are complained of. For damages purposes, |
am not invited to make any distinction between Ms Knight and ANL, which no doubt
stands behind her. As before, the words complained of represent small parts of a
longer article that revisited the Kensington planning dispute and the litigation over
Yeoman’s Row.

The first component of the second article raised a further defamatory matter which the
claimant prefers to regard as private (‘the closed matter’). By order of Master Yoxall
dated 9 June 2015, the pleadings available for public inspection were redacted so as to
exclude references to the closed matter, and although I shall deal with it as far as | can
in this judgment, full elaboration has to be relegated to the confidential annex. What |
can say is that the closed matter involves a serious allegation of wrongdoing which
ANL has not sought to justify, and the publication of which | accept has caused the
claimant particular anger and distress.

The closed matter aside, the second article elaborated on the allegations made by the
claimant's stepson. The words complained of are as follows:

“Not long before he died, Robert says, his father told him he'd
be well provided for once he had passed away. ‘He told me that
Yeoman’s Row was being sold for around £40 million, and that
I would be all right.’

‘1'd seen a copy of his will sometime previously in which he left
15 per cent of the joint estate to me and 15 per cent to
Patricia's cousin with provision made for the grandchildren
and various charities.’

But after his father's death, Robert was surprised to find his
father had made a new will in the year before his death, leaving
everything to Zipporah. ‘Obviously, I was taken aback, but I
felt my father had entrusted her to look after the family
financially and I had no reason to believe she would not.’

It was the next conversation about money that soured the
relationship. ‘By 2012, I'd become rather overweight and
Zipporah told me she'd helped me pay off my £240,000
mortgage if I lost 2 st in the next few months,” Robert recalls.

It was a bizarre proposal, but he thought it was her way of
finally passing on some of the money he'd expected. He took the
offer seriously and lost the weight.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

‘She came for dinner in August 2012, then said she wasn't
going to pay - the words she used were that she realised she

19

was “reneging on a commitment”’.

The claimant instructed solicitors. The letter before action was sent on 21 May 2015,
following an initial letter dated 17 April. Proceedings were issued on 9 June seeking
damages, including aggravated and special damages, for libel. The meanings pleaded
(other than in respect of the closed matter) were as follows:

First article -15 April 2015

8.

That the claimant had

i) made commitments to the family of her deceased husband, Robert, and then
reneged on them in an extremely unpleasant fashion;

i) after her husband's death, consistently failed to keep promises of money and
property worth millions made by him to his children and grandchildren,
thereby betraying his expectation and the trust placed in her.

Second article — 17/18 April 2015

9.

10.

11.

That the claimant had

) influenced her husband to write a new will excluding his family, then betrayed
the trust placed in her by her late husband to look after his family financially
and provide for them after his death from an anticipated £40 million proceeds
of the sale of Yeoman’s Row;

i) deliberately and without good reason reneged on a commitment made to
Robert Lisle to pay off his £240,000 mortgage if he lost weight.

The special damage claim, to which | shall return below, seeks to recover the
claimant’s costs incurred in removing from the internet alleged repetitions and
republications of the words complained of by third parties.

After two extensions of time for service of the Defence, a qualified Offer of Amends
was made on 27 August 2015. It closely, although not entirely, endorsed the
defamatory meanings pleaded by the claimant in the Particulars of Claim, including
the meaning pleaded in respect of the closed matter. That matter aside, the defendants
accepted that the articles bore the following untrue defamatory meanings:

First article -15 April 2015

1) The claimant had made commitments to the family of her deceased husband
Robert and then reneged on them in an extremely unpleasant fashion;

i) After her husband's death, the claimant consistently failed to keep promises of
money and property worth millions made by him to his children and
grandchildren, thereby betraying his expectation and the trust placed in her.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

Second article — 17/18 April 2015

12.

13.

14.

15.

16.

17.

iii)  The claimant betrayed the trust placed in her by her late husband to look after
his family financially and provide for them after his death from an anticipated
£40 million proceeds of the sale of Yeoman’s Row;

Iv) The claimant deliberately and without good reason reneged on a commitment
made to Robert Lisle to pay off his £240,000 mortgage if he lost weight.

The defendants stated in the qualified Offer of Amends that they relied on a number
of matters in mitigation of damages, in reliance on the principles set out in Burstein v
Times Newspapers Ltd [2001] 1 WLR 579.

The qualified Offer of Amends was accepted by the claimant on 4 November 2015.

Thereafter, there were difficulties in agreeing a form of wording for an apology and
statement in open court, but an agreed statement was read by the parties in front of
Nicol J on 14 March 2016. A report of the statement was published in the issue of the
Daily Mail dated 15 March 2016 and on Mail Online.

On 17 March 2016, the claimant started proceedings (‘the Lisle litigation’) in
defamation and breach of privacy against her stepson, Robert Lisle, and his wife
Sally, and in harassment against Robert Lisle alone. As far as the defamation claim
was concerned, it was primarily expressed to relate to defamatory statements made to
‘third parties including to journalists working for Associated Newspapers and The
Telegraph (some of which were subsequently published in articles in the Daily Mail,
The Telegraph and elsewhere online via a variety of other media outlets and
websites)” on unknown dates in April and May 2015. The Lisle litigation was
compromised by payment to the claimant of £25,000 in damages and her costs, and by
the reading of a joint statement in open court on 18 July 2016. Its relevance to the
current application is that ANL relies on the damages received by the claimant from
the Lisles for the purposes of s12, Defamation Act 1952.

On 18 March 2016 the claimant issued an application notice seeking an order
pursuant to s3(3), Defamation Act 1996, that the defendants should fulfil the offer of
amends by taking agreed steps in relation to the reporting of the statement in open
court.

The present application was issued by the claimant on 8 July 2016.

MATTERS IN ISSUE

18.

The following matters are in issue.
1) General damages

a) The sum or sums to be awarded to the claimant by way of
compensation under s3(5) Defamation Act 1996;

b) The impact, if any, which the defendants’ Burstein particulars have on
that sum;



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

C) The impact, if any, which the settlement of the Lisle litigation has on
that sum, pursuant to s12, Defamation Act 1952;

d) Whether there should be a single award or separate awards of
compensation;

i) The discount to be applied to the award of general damages to take account of
the qualified Offer of Amends;

i)  Whether the defendants are entitled to their costs of the application made by
the claimant dated 18 March 2016 pursuant to s3(3), Defamation Act 1996;
and

iv) Whether the claimant should be awarded special damages, and if so in what
sum.

GENERAL DAMAGES

19.

20.

21.

22.

23.

By s3(5), Defamation Act 1996,

“If the parties do not agree on the amount to be paid by way of
compensation, it shall be determined by the court on the same
principles as damages in defamation proceedings.

The court shall take account of any steps taken in fulfilment of
the offer and (so far as not agreed between the parties) of the
suitability of the correction, the sufficiency of the apology and
whether the manner of their publication was reasonable in the
circumstances, and may reduce or increase the amount of
compensation accordingly.”

The issue of compensation under s3(5) is governed by the same principles as an award
of libel damages: Turner v NGN [2006] EWCA Civ 540; [2006] 1 WLR 3469 at [16].

An award of general damages for libel serves three functions: first, to act as a
consolation to the claimant for the distress and embarrassment which she has suffered
from the publication of defamatory words, secondly, to compensate for the injury to
her reputation; and thirdly, to act as vindication for her reputation. | bear in mind the
overriding principle that, in order to comply with Article 10 of the European
Convention on Human Rights, an award of damages must be proportionate to the
legitimate aim of compensating the claimant for the injury and distress which she has
suffered and of providing her with vindication.

The gravity of the allegation complained of is particularly important in assessment of
damages for injury to reputation, especially where (as in the present case) it touches
the claimant’s personal integrity, loyalty and the core attributes of personality. By
contrast, vindication will be a less significant factor in an offer of amends case, where
the defendant has never contended that the allegations are true.

The principles of assessment in defamation proceedings were described in the
following terms by Sir Thomas Bingham M.R. in John v MGN Ltd [1997] QB 586 at
p.607:



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

24,

“The successful plaintiff in a defamation action is entitled to
recover, as general compensatory damages, such sum as will
compensate him for the wrong he has suffered. That sum must
compensate him for the damage to his reputation; vindicate his
good name; and take account of the distress, hurt and
humiliation which the defamatory publication has caused. In
assessing the appropriate damages for injury to reputation the
most important factor is the gravity of the libel; the more
closely it touches the plaintiff's personal integrity, professional
reputation, honour, courage, loyalty and the core attributes of
his personality, the more serious it is likely to be. The extent of
publication is also relevant; a libel published to millions has a
greater potential to cause damage than a libel published to a
handful of people. A successful plaintiff may properly look to
an award of damages to vindicate his reputation; but the
significance of this is much greater in a case where the
defendant asserts the truth of the libel and refuses any
retraction or apology than in a case where the defendant
acknowledges the falsity of what was published and publicly
expresses regret that the libellous publication took place. It is
well established that compensatory damages may and should
compensate for additional injury caused to the plaintiff's
feelings by the defendant's conduct of the action, as when he
persists in an unfounded assertion that the publication was
true, or refuses to apologise, or cross examines the plaintiff in
a wounding or insulting way. ”

In offer of amends cases the court will follow a two-stage process, by which it first
assesses compensation on the basis of a suitable award following a trial in which there
had been no significant aggravation or mitigation, and only then makes a reduction to
take account of any apology and of the willingness of the defendant to go down the
offer of amends route. Delay in making an offer of amends may reduce the discount. |
shall return to this aspect of the matter below. For the moment | focus on the award of
general damages before any discount for offer of amends.

The claimant’s evidence

25.

26.

The claimant deals at some length in her evidence with the impact of the libels upon
her. That is entirely proper, for the impact of a libel on the claimant, in terms of
distress, hurt and humiliation, is highly material to the award of damages. | should say
that the parties were content that the witness statements should stand as evidence
without cross-examination, as if this had been an interim application. So while the
experience of coming to court will have been much less stressful for the claimant than
it might otherwise have been, I did not have the advantage of observing her giving
live evidence.

The claimant explains in her evidence how throughout her relationship with her late
husband Robert Lisle, she produced most of the income and capital. The capital seems
to have come largely from a fortunate London property acquisition, Yeomans Row.
The claimant insisted on being described in the statement in open court as a successful
businesswoman, but beyond her good fortune in the property market she says nothing



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

27.

28.

29.

of any profession which she may have followed or of her business activities or of how
she earned any income. Evidence about those matters might have been material to the
assessment of damages. Her husband died in 2007, after a long and happy relationship
of over 30 years. The claimant got on well with her husband’s son, also Robert Lisle.
She now has homes in the UK and Switzerland and ‘property interests’, including 19
South End, in the UK. Media interest in the claimant seems to have been ignited by
her planning dispute with her local planning authority. She had intended a very
substantial redevelopment of 19 South End as a final home for herself, and appears to
have sought change of use from commercial to residential. Both the planning
authority and what she calls a ‘particularly difficult’ neighbour insisted that the house
had to remain in commercial use, so she painted the building ‘appropriately’ in
vertical red and white stripes. ‘As is usual’, she says, ‘I did not discuss this with my
neighbours. Painting was not their decision to make, it was mine’.

She was contacted through her planning and property solicitor on 13 April 2015 by an
ANL journalist who was writing an article about 19 South End, but the claimant was
not interested in talking to her. The article was published on Mail Online on 14 April
under the headline “The £15m ‘eyesore seaside hut’”. On 15 April, she was visited by
ANL journalists at her Geneva address, and declined to speak to them.

The first article now complained of was published on 15 April 2015. It contained the
passage set out at [3] above. The claimant could not credit the contents of the article,
which she hated. What upset and angered her most was what she felt to be ‘the gross
intrusion into (her) private life, the inaccuracy and the spite with which the article was
filled’. She felt that she had been stripped for the public gaze. With some justice, she
observes that her generation (she was born in 1943) did not share its personal affairs
with outsiders, and was much more reticent and private than its successors. Against
that background, she was particularly upset to read such hurtful and untrue allegations
about personal matters, and all the more so since not only was it untrue to suggest that
she had made and reneged on commitments to her late husband’s children and failed
to keep financial promises supposedly made by him to his children and grandchildren,
but in reality all the money that she had was her own, and not her late husband’s, and
she had chosen to use it to make some extremely generous and entirely voluntary gifts
to her late husband’s family. That is accepted not just by ANL but also, as is clear
from the terms of the statement in open court in which they participated at the
conclusion of the Lisle proceedings, by her stepson and his wife.

On 17 April the claimant was informed by her solicitor that the second defendant had
called to say that in the next day’s Daily Mail they would be running a further story
about her. It was to make further allegations about the claimant’s supposed failures to
abide by promises to her late husband and her stepson Robert, and to raise for the first
time the closed matter which is dealt with in the confidential annex to this judgment.
At that point the claimant instructed her current solicitors, DLA Piper, to deal with
ANL. On her instructions they wrote to ANL at 21.22 on the evening of 17 April,
enclosing a response for publication. The letter was addressed to the editor of the
Daily Mail, Paul Dacre, and was emailed to news@dailymail.co.uk and to the second
defendant. It made clear that she had not failed to support her stepson: on the
contrary, she had given him very generous support from her own (and not her late
husband’s) funds.



mailto:news@dailymail.co.uk

HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

30.

31.

32.

33.

The claimant read the second article on Mail Online on the morning of 18 April 2015.
She was acutely distressed by it and the untruths that it contained. Understandably,
her distress was magnified by the fact that her stepson and his wife were plainly the
sources of much of what was published, despite the generosity that she had shown
them in the past.

The claimant was further distressed by the cruel, ignorant and vindictive comments
made by a number of readers of the second article on Mail Online, some of whom
expressed the hope that she would soon die. It is not difficult to understand the
claimant’s feeling at the time that it might be simpler to end a life that seemed to have
so little to recommend it and that complete strangers apparently wanted to bring to a
close. It is true that the majority of reader comments were about the painting of the
house rather than the words complained of, and that some were supportive of her, but
the impact on her of such extreme manifestations of hostility from strangers must
have been very upsetting indeed, and can hardly have been mitigated by an element of
sympathy from others. On the claimant’s evidence, after reading the second article she
seriously contemplated suicide; her blood pressure rose to a high level; and she
suffered an attack of urticaria, a pre-existing condition which is exacerbated by stress.
| am not comfortable with the introduction of medical evidence by a lay litigant,
without any expert support, particularly as to causation, and without disclosure of
medical records, and |1 am not prepared to make a finding that these symptoms were
caused by publication of the words complained of. But | am entitled to regard this
evidence as serving to emphasise and underline the distress that the claimant plainly
suffered.

Matters were not improved by the time taken to respond to her complaint, which
seems to have been caused partly by the illness of the ANL lawyer responsible for the
matter, coupled with a failure to pass the file to someone else. A formal letter before
action was sent on 21 May 2015 setting a deadline of 4 June, to which ANL suggested
that the claimant should wait until 11 June, after the lawyer returned from sick leave.
The claimant felt, not without reason, that there was a lack of urgency in dealing with
what from her perspective was a matter of huge importance. The claim form was
issued on 9 June. Meanwhile, the articles remained available to the world on Mail
Online. | should make clear, however, that any aggravation caused by delay in
responding to the complaint, and in making an offer of amends, is a factor to be taken
into account not at this stage but when considering the discount to be made for the
offer of amends and the process of giving effect to that offer.

With effect from 21 April 2015, ANL added to the second online article the statement
which the claimant had provided in her solicitors’ letter of 17 April. The added words
read: ‘In a later statement, Zipporah said: “The dealings between my stepson and
myself are private family matters. It is untrue that | have failed to support my stepson
and this allegation is extremely hurtful. He and his son have been personally financed
by me to the tune of approximately £1 million. This was not in any way from my
husband’s money’”’. The wording was not added to the first article until 24 July 2015.
The impact of this addition, even on readers of the second online article, will probably
not have been great, given that most publication takes place soon after an article
appears, but, as Mr Caldecott QC pointed out, it would have been worse had nothing
been done.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

34.

The articles were taken down on 27 August 2015, when ANL made their qualified
offer of amends, over 4 months after publication. The offer of amends was accepted
by the claimant on 4 November 2015. Thereafter, as is more fully explained below, a
joint statement in open court was read on 14 March 2016. The statement was reported
by ANL, but in terms which are said to have caused further distress to the claimant.

Burstein particulars

35.

36.

37.

38.

The offer of amends was made expressly subject to what have become known as
Burstein particulars, after the decision in Burstein v Times Newspapers Ltd [2001] 1
WLR 579.

It seems to me that the impact of the Burstein particulars falls to be considered at the
stage of assessment of general damages (or statutory compensation), rather than at the
second stage, when the appropriate offer of amends discount is determined. That was
the approach adopted by Eady J in the case of Turner v News Group Newspapers Ltd
[2005] EWHC 892 (QB).

Burstein particulars should be limited to directly relevant background context which
is relevant to the claimant’s reputation in the relevant sector of his or her life. In
Burstein’s case, the claimant, a traditionally minded composer, complained of the
allegation that he used to organise bands of hecklers to go about wrecking
performances of atonal music. The particulars sanctioned by the Court of Appeal
related to the claimant’s behaviour in co-founding a group of campaigners against
modernist music who had urged the public to join them in booing a revival of
Birtwistle’s opera Gawain at Covent Garden, and in associating himself with their
tactics of booing and hissing at the conclusion of the performance. Those particulars
could not have amounted to justification, but they were directly relevant context of the
defamatory words, and, as May LJ observed in Burstein at [41], to keep that context
from the jury when assessing damages was to put them in blinkers. In Turner v News
Group Newspapers [2006] EWCA Civ 540; [2006] 1 WLR 3469, the Burstein
principle was first considered in the context of s3(5) compensation following offer of
amends. In that case, the particulars concerned a similar area of the claimant’s life to
that raised by the libel, and were relevant in particular to assessment of the injury to
the claimant’s feelings. The Court of Appeal stated that to be admissible, such
evidence had to be so clearly relevant to the subject matter of the libel or to the
claimant’s reputation or sensitivity in that part of his life that there would be a real
risk of the jury assessing damages on a false basis if they were kept in ignorance of
the facts to which the evidence related: see per Keene LJ at [56]. The Court of Appeal
considered the question again in Warren v Random House Group Ltd [2008] EWCA
Civ 834; [2009] QB 600, holding that there was no substitute for examination in each
case of whether the material qualified as background context directly relevant to the
assessment of the damage sustained by the claimant, in particular the damage to his
reputation in the sector of his life to which it related and the injury to his feelings.

ANL’s Burstein particulars were set out in an annex to the qualified offer of amends.
The annex also includes other matters relevant to mitigation, but the Burstein
particulars proper, so far as still relied on at the assessment hearing, are as follows:

“(1)  ANL relies on findings of unconscionable conduct on
the part of the claimant in a final judgment given by Etherton J



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

39.

40.

in the case of James Cobbe v (1) Yeomans Row Management
Ltd and (2) Robert Lisle-Mainwaring (the Cobbe proceedings),
and endorsed on appeal to the Court of Appeal and House of
Lords. ANL relies on findings of fact that the claimant had a
settled intention not to abide by the terms of an agreement she
had entered into with Mr Cobbe but deliberately refrained from
telling him that she did not intend to honour the agreement, in
order to ensure that he continued his efforts to obtain planning
permission in respect of the Yeoman’s Row property, and that
she thereby took unconscionable advantage of him.

2 ANL relies also on the claimant’s behaviour in
painting her property at 19 South End in lurid red and white
stripes, without consultation or warning to her neighbours,
after the grant of planning permission for change of use was
quashed by this court. The repainting is said to have been
visually intrusive, gaudy and out of keeping with the
surrounding properties and area, and the claimant is said to
have acted in a provocative way that would inevitably attract
public attention, criticism and inquiry.”

For the claimant, Mr Tomlinson QC submitted that the Cobbe case (which was
referred to in both articles complained of) was a business matter, quite different from
the issues of family loyalty raised by the articles complained of, and did not mean that
the claimant was hardened against the effect of completely different allegations about
her family life. As for the repainting of the house, the public attention of which the
claimant complained did not stem from her behaviour in repainting the house but
from ANL’s publication of the words complained of. Mr Caldecott QC, for ANL, did
not place much reliance on the repainting, although he suggested that the claimant
was inviting scrutiny by acting as she did. That puts it mildly. He regarded the Cobbe
affair as ‘not immaterial’, on the footing that the claimant had been guilty of conduct
of which a number of courts had disapproved.

Plainly, neither the Cobbe matter nor the repainting has any real connection with the
allegations complained of, which relate to betrayal of trust and breach of promises and
commitments made to family members. They do not concern a similar area of the
claimant’s life to that attacked by the libel, and they do not damage her reputation in
the relevant sector of her life. At the most, they suggest (with her words quoted at [26]
above) that the claimant is a less delicate and sensitive individual than her evidence
might otherwise suggest. But that may not be of great help in assessing the injury to
her feelings, because the most thick-skinned of public figures may be highly sensitive
to attacks on their behaviour in a private or personal sphere. In short, I do not regard
the Burstein material as warranting a discount on the award which is otherwise
appropriate.

The Lisle proceedings

41.

Defamation Act 1952 s12 provides as follows:

“Evidence of other damages recovered by plaintiff



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

42.

43.

44,

In any action for libel or slander the defendant may give
evidence in mitigation of damages that the plaintiff has
recovered damages, or has brought actions for damages, for
libel or slander in respect of the publication of words to the
same effect as the words on which the action is founded, or has
received or agreed to receive compensation in respect of any
such publication.”

On 19 February 2016 the claimant caused letters before action to be sent to Robert
and Sally Lisle. Their allegations formed the core of the words complained of in this
action. The letter to Robert Lisle, which was sixteen pages long, complained that he
had caused the publication of the words presently complained of in this action, and
other words, on Mail Online and in the Daily Mail, and of defamatory words
published in the Daily Telegraph and Express. It also complained of the publication
by him of a defamatory email sent by him on 8 July 2015 to six members of DLA
Piper, it complained of breach of privacy, and it made a claim in harassment, a cause
of action which was said to arise from all the other matters complained of in the letter.
The letter to Sally Lisle complained only of defamation in respect of the newspaper
articles, including the words complained of in this action.

On 17 March 2016 the claimant issued proceedings against Robert and Sally Lisle.
The claim form sought (inter alia) damages, including aggravated and/or special
damages, for

i) libel and/or slander in respect of defamatory statements of and referring to the
claimant published by (the Lisles) to third parties, including journalists
working for Associated Newspapers and The Telegraph (some of which were
subsequently published in articles in the Daily Mail, The Telegraph and
elsewhere online via a variety of other media outlets and websites) on
unknown dates in or about April and May 2015;

i) libel in respect of words contained in an email published or caused to be
published by (Robert Lisle) on 8 July 2015 to at least six individuals from
DLA Piper LLP;

iii)  breach of privacy and/or breach of Article 8 of the European Convention on
Human Rights and/or misuse of private information as a result of information
of and relating to the claimant published or caused to be published by (Robert
Lisle) on a website operated by him;

iv) (as against Robert Lisle) pursuing a course of conduct against the claimant that
amounts to harassment under Protection from Harassment Act 1997.

The claim against the Lisles appears to have been fairly quickly compromised. A joint
statement in open court was read on 18 July 2016. The Lisles appeared in person. The
statement recites that the defendants spoke by telephone to the second defendant in
this action, Kathryn Knight, between 14 and 17 April 2015, and made untrue and
defamatory allegations about the claimant which were subsequently published in
national newspapers including Mail Online, the Daily Mail and The Telegraph, and
picked up and repeated by other news organisations. The allegations specifically
identified in the statement in open court were that Robert Lisle said that the claimant



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

45,

46.

had failed to provide for him and his family as his father had wanted, implying that
the claimant had unreasonably denied the Lisles money that had been promised to
them and was properly due to them; that the claimant had broken promises to buy him
a property in France, to ‘deal with his mortgage’ if he lost weight and to pay him a
pension; and that she had treated his father’s sister badly over financial matters. In
addition, the statement referred to the email which Robert Lisle had sent on 8 July
2015 to six individuals, all members of DLA Piper, suggesting that he might become
the victim of an ‘accident’ at the hands of his stepmother, a woman who had the
means and inclination to take revenge against him. The statement also relied on
Robert Lisle’s disclosure of a private matter on a website operated by him. As far as
Sally Lisle was concerned, it was said only that she had alleged that the claimant had
unreasonably denied her and her family money that had been promised to them and
was properly due to them. No mention was made of the claim in harassment, which
seems not to have added anything of substance to the causes of action already pleaded
in the claim form. The Lisles agreed to pay the claimant £25,000 by way of damages.
The claimant’s evidence is that the sum agreed was kept low in part because of the
Lisles’ modest means.

In those circumstances, ANL contends that the claimant has recovered damages in
respect of the publication of words to the same effect as those now complained of. For
the claimant, it is submitted that the overlap is limited to a small part of the claim
against the Lisles, and moreover that the type of damage caused to the claimant by the
Lisles’ behaviour was very different to that caused by ANL, because in their case
publication was primarily to one journalist (although in fact republication was relied
on) and caused the claimant a sense of betrayal, whereas the publication by ANL
entailed vast public damage and enormous distress. Moreover, it is said, the Lisle
settlement was not reported by ANL, so ANL cannot rely on the settlement as having
diminished the harm caused to her.

Although the claim form against the Lisles alleged libel and/or slander to ‘third
parties including journalists working for Associated Newspapers and The Telegraph’,
the statement in open court refers only to slander published to the second defendant.
Both the claim form and the statement in open court make clear that the claimant
relied on republication of those words in Mail Online, the Daily Mail and The
Telegraph. In fact, as Mr Caldecott rightly submits, the republication in the Telegraph
(19 April 2015) was considerably less strong than those in the ANL outlets. It is true
that there was also a claim in respect of Robert Lisle’s 8 July 2015 email, although
publication of that was very limited, and also in respect of a privacy matter. And |
must take into account that the claimant relied on republication which went beyond
ANL outlets. Moreover, the claimant understandably felt betrayed and upset by the
Lisles’ behaviour, even though her relations with them had already broken down. All
that said, the claimant’s recovery against the Lisles was substantially in respect of the
publication of words to the same effect as the words on which the action is founded,
and in my judgment it is a matter which ANL can properly rely on in mitigation of
damages, although (given that the statement in open court in the Lisle matter seems to
have received little publicity, and certainly none in ANL outlets) its impact on the
claimant’s reputation (as opposed to her feelings) will have been slight. Mr
Tomlinson QC described the process in argument as essentially ‘a jury exercise’, and
if he meant that the impact of s12 is not susceptible to precise analysis and
calculation, | agree with him. | take it into account in setting the starting point for



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

general damages, but do not propose to quantify this aspect of mitigation any more
than | would any other aggravating or mitigating factor, the offer of amends excepted.

Aggravation of damages: republication

47.

Foreseeable republication of the articles complained of by third parties is a facet of
the pleaded claim for aggravated damages: see paragraph 12.1 of the Particulars of
Claim, repeating paragraph 10. Mr Tomlinson accepted that the impact of any
republication was likely to be negligible as far as general damages was concerned,
and asked that republication should be considered only in the context of special
damages. | therefore say no more about it in this context.

Extent of publication

48.

49,

50.

The extent of publication is highly material to the assessment of damages. Publication
of the first article was on Mail Online; the second article was published online and in
the hard copy edition of the Daily Mail. Usually in such cases, the defendant will
inform the claimant of its circulation and readership figures, which are generally
agreed. Not so in this case, although by the date of the hearing there seemed little real
dispute as to the relevant figures.

ANL’s evidence (De Silva 2™ witness statement) was that between 15 April 2015 and
27 August 2015, when both articles were taken down, the first article had 32,783
unique user views, and that between 17 April 2015 and 27 August 2015, the second
article had 80,855 unique user views. Ruth Hoy of DLA Piper queried the meaning of
‘unique user’ in her 4™ witness statement dated 31 October 2016, observing
presciently that it was unclear whether the term included users accessing the articles
by, for example, iPhone, Android or iPad mobile applications (apps). Ms de Silva (3™
witness statement, 11 November 2016) responded that it meant unique electronic
devices, so that if someone viewed the article on a computer and later on an iPad, that
would register as two unique users. That may be right as far as it goes, although it is
hardly a full definition. But Ms de Silva missed the question implicitly raised, namely
whether the figures for online readership included app users. In the draft judgment
sent to the parties in the usual manner on confidential terms, I concluded, because the
evidence did not suggest otherwise, that Ms de Silva’s figures represented the total of
online readership in England and Wales.

However, it turns out that Ms de Silva’s figures did not give the full picture. It now
appears that access to the online articles via ANL’s apps, ie through special software
enabling access from smartphones and tablets, involves an entirely separate platform
from the main www.dailymail.co.uk website, and the figures for page views through
apps were not included in the figures given by Ms De Silva in her witness statement.
| am now told that the total unique user view figures for England and Wales,
including the ANL website and its Apple and Android apps, are 106,691 for the first
article (as against 32,783 originally stated) and 183,877 (as against 80,855 originally
stated) for the second. Given that the first article was only published online, that is a
very substantial increase in readership. The second article was published both online
and in hard copy, but the revised online figures represent almost 5% of total
readership (taking that figure as 4.015m: see [51] below), as opposed to 2% for the
original figure. Nor should it be forgotten that users of smartphones and iPads are
capable of showing friends a story that they are reading, just as the reader of a



http://www.dailymail.co.uk/

HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

51.

52.

53.

conventional newspaper may do. In other words, the unique user figures are, | take it,
the equivalent of hard copy circulation, but the readership figure is likely to be higher.

The print run of the edition of the Daily Mail for Saturday 18 April (in which the
second article was published) was 2,285,100 in England and Wales, and it appears
that the National Readership Survey gives the average readership of the Saturday
issue of the Daily Mail between April and June 2015 as 4.015 million.

In his written submissions, Mr Caldecott QC accepted that readership was a multiple
of circulation, and suggested 2.5 as the multiple, that being the figure adopted by
Warby J for the mass media publications in Lachaux v Independent Print Ltd [2016]
QB 402 at [148] — [150]. In fact, Warby J referred to a figure of 2 or 3 times
circulation, and it seems to me that the best evidence that | have is that of the National
Readership Survey.

The claimant exhibits the ABC activity certificate for Mail Online between 1 and 30
April 2016, which gives a figure of 14,039,907 as the daily average of unique
browsers. That seems to me to be unhelpful, because the articles were published in
2015, not 2016, and because, as Ms De Silva explains, those figures are not broken
down by article, and they relate not just to the dailymail.co.uk URL, where the two
articles appeared, but to the total traffic for the whole of the Mail Online website,
which include such parts of the Mail Online site as This is Money and Fantasy
Football. It seems to me that notwithstanding the failure of ANL to include app users
until February 2017, I should nonetheless proceed on the basis of the figures stated by
Ms De Silva, as now amended in correspondence.

Comparable awards

54,

55.

56.

The court is entitled to have regard to previous awards, and the parties each suggested
examples. It is true, of course, that the facts of each case vary to such a degree that
unless another decision is almost on all fours with the facts of the case being
considered, such comparators are not often helpful. But they can set the parameters.

For the claimant, Mr Tomlinson QC relied on Cruddas v Calvert [2013] EWHC 2298
(£165,000, plus £15,000 aggravated damages, for the publication in the Sunday Times
of allegations of political corruption and breach of UK electoral law, going to the
claimant’s personal honour and integrity); ZAM v CFW [2013] EMLR 27 (£100,000
plus £20,000 for special aggravating factors, in respect of allegations published to
hundreds and at most the low thousands, that the claimant was dishonest in financial
matters, which went to the heart of his professional career in finance, and was a
paedophile); and Cairns v Modi [2012] EWHC 756 (QB), where an award of £75,000
was upheld by the Court of Appeal, for a ‘tweet’ sent to 65 publishees alleging that
the claimant, a well-known cricketer, had been guilty of match-fixing, with a further
£15,000 to reflect the manner in which the defendant had conducted the trial. As Mr
Caldecott QC pointed out, the original publication may have been limited, but the
defence of justification was reported around the world, and affected the need for
vindication.

Mr Tomlinson referred in argument to two further awards. One was KG v NGN
[2012] EWCA Civ 1382; [2013] 1 WLR 1015, a case in which The People alleged
that the father of Baby P had been convicted in the 1970s of the rape of a 14 year old



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

S7.

58.

girl. KG was not named in the article, but he was identifiable to a limited number of
readers, including friends and relatives who knew that he was the father of Baby P.
Some would have known that the allegation was false, but a number of them would
have been troubled at the possibility that there might be some truth in the allegation,
and others would not have known that the allegation was false. The judge’s starting
point of £150,000 was reduced to £100,000 on appeal before discount for offer of
amends. The other was Angel v Stainton [2006] EWHC 637 (QB), in which the
claimant, a supplier of defence equipment, was libelled in a letter sent to five
influential recipients, suggesting that he had received a prison sentence for illegal
arms dealing. The correct starting point was held by Eady J to be £40,000, the value
of which would now be closer to £50,000. Publication was very much narrower in
those cases, although in each case it reached at least some of those who knew the
claimant, and will have done substantial damage. In the present case, the allegation
was less serious, but will have reached a huge readership.

For ANL, Mr Caldecott referred to the old case of Rantzen v Mirror Group
Newspapers [1993] 3 WLR 53, where the plaintiff was said to have protected a child
sex abuser who was teaching at a school, thus allowing him to continue his abuse, and
was awarded £250,000, reduced on appeal to £110,000, following a failed plea of
justification. That award would be very substantially higher today, given the effect of
inflation. Mr Caldecott also referred in particular to Nail v News Group Newspapers
[2005] EMLR 20, where the claimant would, but for an offer of amends, have been
awarded £45,000 in respect of allegations published in the News of the World (which
had a circulation of almost four million) about the claimant’s sexual behaviour and to
the effect that since he achieved success he had become arrogant, rude and mean.

These authorities provide the beginnings of a framework, even if none is on all fours
with the libels in the present case.

Two awards or one?

59.

60.

Where there are two or more libels, the court has a discretion to compensate the
claimant by a single award of damages: see eg Hayward v Thompson [2982] 1 QB 47
and Pedley v Cambridge Newspapers Ltd [1964] 1 WLR 988. In the present case the
articles were published only days apart and they substantially overlap. In my
judgment, a single award is appropriate in this case.

However, this case is complicated by the closed matter, with which I deal in the
confidential annex to this judgment. Rather than split the award of general damages
between the ‘open’ libels and the closed matter, it seems to me preferable to make one
award which embraces not only both articles, but also the ‘open’ and private aspects
of the case. | should make clear that although the second defendant, Ms Knight, was
only responsible for the second article, at Mr Caldecott’s invitation, not resisted by
Mr Tomlinson, | treat the matter as if ANL were the only effective defendant.

Conclusion on general damages

61.

In Nail v News Group Newspapers Ltd [2004] EWHC 647 (QB); [2004] E.M.L.R. 20,
Eady J described the process of assessing damages where there has been an offer of
amends:



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

62.

63.

64.

65.

66.

“I think it more helpful to focus on what | would have been
inclined to award for these libels following a trial (i.e. sitting
as a judge alone) in which there had been no significant
aggravation (such as a plea of justification) and no significant
mitigation (such as an apology). This is not a wholly artificial
scenario. It might arise in various ways; for example, if there
were a trial confined to meaning or qualified privilege (neither
of which, at least in theory, adds further injury to the claimant's
reputation). | would tend to ask, having regard to the current
conventional overall ceiling for damages .... what the
particular libel is worth on that scale of gravity. The main
factors to be taken into account are the gravity of the
allegations, the extent of publication and the degree of distress
caused to the claimant. Damages must be no more than the sum
necessary and proportionate to compensate the claimant, that
is, to provide her with vindication, and to compensate her for
the damage to her reputation and for the distress which she has
been caused. ”

It has now become conventional to recognise a ‘ceiling’ for general damages in
defamation, which broadly corresponds to the maximum level of damages for pain,
suffering and loss of amenity in personal injury cases. That figure now appears to be
of the order of £300,000 (see Cairns v Modi at [25] and Simmons v Castle (No.2)
[2012] EWCA Civ 1288, [2013] EMLR 4).

Against that background, Counsel made brief submissions on the appropriate level of
award. For the claimant, Mr Tomlinson QC argued for an award no less than
£150,000. Mr Caldecott QC, for ANL, suggested a figure of around £50,000.

The two articles were widely published, the second very much more widely than the
first, because it was not only online but also printed in a hard copy edition of the
Daily Mail. It will have been seen by millions of readers.

The ‘open’ allegations are hurtful and unpleasant. They suggest, wholly falsely, that
the claimant behaved most unpleasantly to the family of her late husband and that she
has betrayed his trust. They go directly to the claimant’s personal honour and
integrity, and impugn the central characteristics of her personality — the kind of person
that at heart she is. As for the closed matter, it involves a serious allegation which |
accept has been particularly distressing to the claimant. I accept that she has suffered
substantial personal distress as a result of the publication of these libels. That said,
they are not the gravest of allegations. They do not, for example, impute corruption to
a public figure (Cruddas); nor do they impute to a famous sportsman (Cairns)
impropriety that goes to the core of his sporting career. By contrast with those cases,
the claimant is a private person, and not widely known; and there has never been any
suggestion that the allegations were true.

| take account of the fact that, as | conclude, the claimant has already recovered
damages from her stepson and his wife, Robert and Sally Lisle, in respect of words
which are substantially (but not wholly) to the same effect as those now complained
of. ANL are entitled to expect, in accordance with s12 Defamation Act 1952, that this
factor should have a mitigating effect. | do not take account at this stage of the offer



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

67.

68.

69.

70.

of amends, although plainly it is relevant to note that ANL has never sought to justify
any of these allegations.

It hardly needs to be said how unfortunate it is that the correct figures for online
publication were not supplied by ANL until after the judgment was sent out to the
parties in draft. It is true that the pleaded claim related to online publication on the
www.dailymail.co.uk website, and not to publication via mobile apps, and the
qualified offer of amends related to the claim as pleaded. | do not doubt, nonetheless,
that had the issue of the separate platform occurred to ANL or their advisers, they
would have disclosed the relevant figures so that the claim could have been amended
and the full extent of publication embraced by the qualified offer of amends. They
would hardly have wanted to proceed to trial in reliance on a technical pleading point,
knowing that the claimant was labouring under a misapprehension about the true
extent of publication. It appears unlikely, therefore, that there was any bad faith on the
part of ANL, although there must have been a failure to apply minds properly to the
true extent of publication, even though the issue was not specifically pleaded.
Conversely, had the claimant’s advisers realised that there was a wider online
readership than that represented by www.dailymail.co.uk, they would have sought
permission to amend to plead it, and permission would have been given. | shall
proceed as if that permission had indeed been sought and granted.

| allowed the parties to make further very brief written submissions on the
significance of these developments. It appears that the statement in open court was not
available to app users, because they were unable to view the news page on which the
report of the statement was published. It follows, the claimant argues, that ANL did
not publish a suitable correction or sufficient apology within s2(4) of the 1996 Act as
far as the mobile app users (some 176,930 in total) are concerned. That is true, but the
offer of amends did not relate to publication via mobile apps, that (for very good
reasons) not having been pleaded. The claimant argues for an increase in the quantum
of general damages over the figure determined by the court in the original draft
judgment, and for a reduction in the discount for offer of amends (dealt with below).
ANL accept that damages should be reviewed in the light of the new information, but
contend that the discount for offer of amends should not be reduced because the
omission was plainly inadvertent, and apps were not raised as an issue until a very late
stage. Moreover, it is said, the additional app figures, seen in the context of overall
publication, should not lead the court to the conclusion that damages should be
increased.

It seems to me that an upward adjustment to general damages is inevitable in the light
of evidence of further publication to 176,930 users who could never have seen the
statement in open court unless they had also accessed the Daily Mail website from a
computer or read a hard copy of the newspaper. The fact that these readers will never
have had that apology and retraction brought at least to their potential attention is in
my judgment a matter of real significance as far as damages are concerned,
notwithstanding that they represent (as far as the second article is concerned) only a
fraction of the total likely readership. I have attempted to look afresh at the correct
level of general damages in the light of the new evidence.

In my judgment it is not appropriate to adjust the level of discount for offer of
amends, given the fact that the failure to appreciate that app users represented a
further significant group of publishees is likely, as | accept, to have been inadvertent.


http://www.dailymail.co.uk/

HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

71.

Had the point been appreciated at any earlier stage | do not doubt that the further
publication would have been factored in to the arrangements for a report of the
statement in open court, so as to ensure that the further publishees were reached. |
note that ANL proposes to arrange for re-publication of the report of the statement in
open court on www.dailymail.co.uk, this time on the home page, and on the Apple
and Andoid apps if the claimant wishes. As ANL accept, the reasonable costs of this
discrete issue of the extent of online publication will have to be borne by them.

In all those circumstances, looking at the matter afresh in the light of the new
evidence of online publication, my conclusion is that the least sum necessary to
compensate the claimant for the injury to her reputation and for the distress that she
has suffered is £90,000.

DISCOUNT TO BE APPLIED TO GENERAL DAMAGES TO TAKE ACCOUNT OF

THE QUALIFIED OFFER OF AMENDS

72.

73.

74.

75.

The articles complained of were published between 15 and 18 April 2015. The letter
before action was sent on 21 May 2015, following an initial letter dated 17 April.
Proceedings were issued on 9 June seeking damages, including aggravated and special
damages, for libel. The qualified offer of amends was made on 27 August and
accepted on 4 November. Thereafter, there were substantial delays in carrying the
offer of amends into effect, with the result that a joint statement in open court was not
made until 14 March 2016. Even then, there were arguments about the sufficiency of
ANL’s published report of the statement.

By s3(5) of the 1996 Act, in determining the amount to be paid to the claimant by way
of compensation, the court shall take account of any steps taken in fulfilment of the
offer and (so far as not agreed between the parties) of the suitability of the correction,
the sufficiency of the apology and whether the manner of their publication was
reasonable in the circumstances, and may reduce or increase the amount of
compensation accordingly.

In the passage set out at [59] above, Eady J explained how he went about assessing
damages against the background of an offer of amends. He went on to describe in
these terms how he approached the reduction for the offer of amends (Nail v News
Group Newspapers Ltd [2004] EWHC 647 (QB); [2004] E.M.L.R. 20):

“l would then aim to make a significant reduction to take
account not only of any actual apology but also of the very
willingness of the defendant to use the offer of amends route. A
defendant is in those circumstances effectively laying down his
arms, and inviting meaningful negotiation over compensation
and restoration of reputation. ”

Eady J spoke of the need for a ‘healthy discount’, and his approach was broadly
endorsed by the Court of Appeal [2004] EWCA [2005] E.M.L.R. 12 at [41]:

“One principle on which damages are awarded in defamation
proceedings is that they are assessed as at the point of
assessment. Of necessity, they are not in fact assessed at the
date of publication, nor are they notionally assessed then. A


http://www.dailymail.co.uk/

HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

further consequent principle is that conduct of the defendant
after the publication may aggravate or mitigate the damage
and therefore the award. Each case depends on its own facts
and this will apply to the determination of compensation under
s3(5). That said, if an early unqualified offer to make amends is
made and accepted and an agreed apology is published, as in
the present cases, there is bound to be substantial mitigation.
The defendant has capitulated at an early stage without
pleading any defence, has offered to make and publish a
suitable correction and apology (and has in fact done so in
agreed terms in the present cases) and has offered to pay
proper compensation and costs, these to be determined by the
court if they are not agreed—see ss2(4), 3(5) and 3(6). The
claimant knows that his reputation has been repaired to the full
extent that that is possible. He is vindicated. He is relieved
from the anxiety and costs risk of contested proceedings. His
feelings must of necessity be assuaged, although they may still
remain bruised (and he is still entitled to say so, if that is so).
He can point to the agreed apology to show the world that the
defamation is accepted to have been untrue and unjustified.
There may be cases in which some of these features are absent,
or in which their impact may be slight. An example could be if
the defendant had offered and published a correction and
apology, which the claimant had not agreed and which the
court found to be unsuitable and insufficient—see s3(5), second
sentence. There may also be aggravating features, although the
use of the procedure would generally suggest that there is
unlikely to be significant aggravation after the making of the
offer to make amends. “A healthy discount” may be a more
colourful phrase than “substantial mitigation”, but they mean
the same thing.”

Complaint and response

76.

77.

78.

79.

It is necessary in this case to consider not only the delay before the offer of amends
was made, but also, and in some laborious detail, the problems which delayed the
making of the joint statement in open court. In addition, even the report of the
statement in the Daily Mail and on Mail Online proved contentious.

The claimant’s original letter of complaint, which was sent on 17 April 2015 by DLA
Piper in anticipation of publication of the second article, was met with a short and
somewhat dismissive response dated 21 April 2015 from Kirsty Howarth, described
as the ANL Group Legal Adviser.

On 21 April ANL added to the second online article the statement which the claimant
had provided in her solicitors’ letter of 17 April 2015 (see [31] above). The wording
was not added to the first article until 24 July 2015.

A very much fuller letter of complaint about the second article was sent by DLA Piper
on 23 April. It was followed by a chaser on 27 April, and an exchange of emails in
which Ms Howarth explained that she was looking into the complaint. Unfortunately,



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

80.

Ms Howarth had to undergo a medical procedure on 5 May, and ANL informed DLA
Piper by email dated 6 May that she would not be back until 19 May. It was said that
in all the circumstances it would be inappropriate for the claimant to issue
proceedings without waiting for Ms Howarth’s response, and that there was no
urgency that could justify that course. Yet of course in the meantime the articles
remained available on the internet. ANL’s email showed a clumsy lack of
understanding of the claimant’s concerns. As DLA Piper observed by email dated 7
May, and as ANL’s Head of Editorial Legal, Elizabeth Hartley, accepted with
hindsight, another ANL lawyer should have dealt with the matter in Ms Howarth’s
absence.

In the event, a formal letter before action, dealing with both articles, was sent on 21
May 2015 setting a deadline of 4 June, to which ANL suggested that the claimant
should wait until 11 June, after the lawyer returned from sick leave. This seemed to
the claimant to betray a lack of any sense of urgency, and the claim form was issued
and served, with Particulars of Claim, on 9 June. An extension of time for service of a
defence was agreed to 6 August, but it should be noted that on 30 July Ms Hartley
rang the claimant’s solicitor to apologise for the delay, to make it clear that ANL
wished to resolve the complaint and that she would be writing with proposals on
settlement (as in fact she did the following day, albeit that they were without
prejudice). Thereafter, ANL obtained by consent an order for a further extension to 3
September.

Offer of amends and consequent negotiations

81.

82.

83.

The qualified offer of amends was made by letter dated 27 August 2015. On that day,
the two articles were taken down. The offer of amends contained offers in accordance
with s2, Defamation Act 1996, to make a suitable correction and apology, and to
publish them in a manner reasonable and practicable in the circumstances. The letter
stated ANL’s assumption that the claimant would not want the apology to refer to the
closed matter.

It is a feature of this litigation that it has been very hard fought, with little quarter
given. That is not in accordance with the intended spirit of the offer of amends
scheme, which is meant to be quick, economical, and conciliatory. One example is the
exchange of correspondence over what might have been thought to be the simple and
not unreasonable request by Wiggin, for ANL, for an extension of time for service of
the Defence until 28 September, with the object of giving the claimant time to
consider the offer of amends and of minimising costs in the meantime. Co-operative
solicitors could normally have dealt with such a simple matter over a telephone call.
In this case it required a total of six letters, arguing over whether the order should be
expressed to be final, and as to whether or not costs should be in the case, before the
extension of time was eventually agreed. In the event, a further extension of 14 days,
to 12 October, was offered by DLA Piper, apparently because the claimant was still
considering her position.

On 30 September, DLA Piper wrote to warn Wiggin that the claimant was considering
amending her Particulars of Claim to add claims based on privacy and harassment. In
the light of that threat, Wiggin suggested a further extension of time for service of
defence, to 27 October. In response, DLA Piper suggested an extension to 17



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

84.

85.

86.

87.

88.

November, so that ANL would have time to take into account in their Defence the
proposed amendments to the Particulars of Claim.

By a letter dated 15 October 2015, ANL offered to publish an apology in terms of the
drafts attached, in the Daily Mail and Mail Online Clarifications and Corrections
column (page 2 of the hard copy edition, and on the news home page of Mail Online
for 24 hours, thereafter searchable indefinitely); to provide (if so wished) a private
apology in respect of the closed matter, in the terms of a draft attached, to be signed
by the Assistant Editor; to make a joint statement in open court in terms to be agreed,
to include an apology; and to pay substantial compensation. However, there was no
offer to publish a separate report of the statement in open court in addition to the
published apology, for that ‘would be duplication and liable to confuse’.

ANL’s offer was rejected on 21 October in strident terms. The proposed apology was
‘wholly inadequate’, as, it was suggested, must have been plain to ANL; a correction
on page 2 would not be sufficiently prominent, but would have to be published with a
prominence equal to that of the articles, in the same size font and accompanied by a
picture of the South End property; the suggestion that a private apology should be
signed by the Assistant Editor was ‘quite frankly offensive’: an apology would only
be accepted if signed by Mr Paul Dacre of ANL, and it would have to apologise in
general terms for ‘grossly libellous and unnecessary allegations’, without clarifying
the detail of the libel. The letter suggested that the claimant would regard £1 million
as representing substantial compensation, and stated the claimant’s belief that ANL
was ‘determined to continue its course of printing unpleasant, inaccurate and
malicious articles about her’.

The offer of amends was accepted by the claimant on 4 November 2015. Acceptance
was said to be without prejudice to the claimant’s intention to bring separate
proceedings in harassment and breach of copyright. The claimant’s proposals for
remedies were to be the subject of a separate letter.

Further proposals were made by DLA Piper by letter of 18 November 2015, with a
view to agreeing an apology first. The claimant wished an apology to be published at
the top of page 3 of the Daily Mail, and the top half of the home page of Mail Online,
to include the largest font used in the original articles for the heading, and to be
accompanied by a colour picture of the South End property. The proposed apology
read as follows:

“We have published numerous articles about the striped house
and its owner Mrs Lisle-Mainwaring. Those articles have
contained many errors and included defamatory statements.
Further and specifically we published allegations from a
Robert and Sally Lisle, which allegations we have been unable
to substantiate. We apologise unreservedly and have paid Mrs
Lisle-Mainwaring her legal costs and a sum in lieu of damages
to charity on her behalf.”

That was not acceptable to ANL, on the basis that it had to be clear to its readers what
they were apologising for. By letter of 26 November Wiggin proposed a revised
wording, with a view to its wording being agreed before the issue of prominence was



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

89.

90.

discussed. The counter-proposal on wording of an apology for online publication was
as follows (that proposed for the Daily Mail was not different in substance):

“A Mail Online article on 15 April and a Daily Mail article of
18 April reporting on the painting of a house in Kensington
with red and white stripes wrongly alleged that Zipporah Lisle-
Mainwaring had mistreated her stepson’s family in relation to
their inheritance in various ways. We accept that these
defamatory allegations were untrue and apologise for the
distress and upset caused and have [agreed to pay] [paid] Mrs
Lisle-Mainwaring her costs and a sum to charity on her behalf
in lieu of compensation. ”

That was unacceptable, and the correspondence continued. Meanwhile, however, on 5
December 2015 the claimant issued proceedings against ANL in harassment and
breach of copyright, as threatened earlier. The harassment alleged a course of conduct
which embraced the publication of many allegedly inaccurate articles by ANL about
the claimant, including the articles complained of in this action, but not complaining
of the defamatory elements of those articles. The copyright claim was founded on the
publication by ANL of reproductions of one watercolour and three photographs. The
claimant was said to be the copyright owner of one of the photographs: copyright in
the other images was assigned to the claimant by the copyright owners by deeds dated
4,5 and 13 November 2015.

On 11 December 2015, Wiggin wrote to suggest an apology by joint statement in
open court, in terms attached. They also offered a contemporaneous report of the
statement. It was to be published on the news page of Mail Online, with an
appropriate heading and accompanied by a photograph of the claimant, for 24 hours,
after which it would be permanently searchable; and on a news page of the Daily Mail
on or before the page number on which the original article appeared, above the fold,
in a typeface of the same size as that of surrounding articles, with an appropriate
heading and a photograph of the claimant. Wiggin warned that if a joint statement
could not be agreed quickly, ANL proposed to seek permission to make a unilateral
statement. Since the claimant wanted Robert and Sally Lisle referred to, they would
have to be given an opportunity to make submissions on any application for leave to
make an agreed joint statement. The object of the draft was to state matters in general
terms since that was what the claimant wanted, but to give an indication of the subject
matter sufficient for the apology to serve its purpose. The central wording of the part
of the draft to be read by the claimant’s counsel read as follows:

“The articles wrongly alleged that Zipporah Lisle-Mainwaring
had mistreated her late husband’s son, Robert Lisle, and his
family in relation to inheritance claims in various ways. The
defendants have been unable to substantiate these allegations
which were untrue and defamatory of the claimant and caused
her considerable distress. Robert Lisle and his wife contributed
to their publication which increased the hurt to her feelings.
The claimant felt she had no alternative but to instruct her
solicitors to issue a defamation claim. The defendants have
accepted that the allegations are untrue and made an offer of
amends which the claimant has accepted. The defendants are



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

91.

92.

93.

94.

here today by their counsel to apologise unreservedly for the
publication of these allegations. The first defendant has
[agreed to pay] [paid] the claimant’s legal costs together with
a sum to charity on her behalf in lieu of compensation. ”

On 17 December 2015, DLA Piper replied with counter-proposals. In respect of the
closed matter, the point was made that ANL could not apologise explicitly because
that would only compound the damage caused, so some general wording was required
to acknowledge that. In particular, it was argued that Wiggin’s draft was insufficiently
broad to cover that wrong implicitly, and was therefore misleading, by giving the
impression that the allegations referred to in the statement were the only ones which
were defamatory, when that was not the case. That was sought to be achieved in the
DLA Piper draft by use of a reference to the articles having included many
inaccuracies, some of which were defamatory, including specifically the allegations
made by Robert and Sally Lisle about mistreatment of his family in relation to
inheritance claims and in relation to reneging on promises. The letter added that the
claimant did not accept that a contemporaneous report of the statement should replace
the publication of a separate apology.

Wiggin replied on 30 December 2015 with a number of amendments which might
have been thought insubstantial, except that their draft proposed omitting the device
(‘many inaccuracies, ... including specifically the allegations made by Robert and
Sally Lisle’) by which DLA Piper had intended to refer obliquely to the closed matter.
Wiggin also stated that ANL no longer felt it was proportionate to publish a separate
apology as well as a report of the statement.

This was not satisfactory for the claimant (DLA Piper letter 5 January 2016), because
no amends were being offered for publication of the closed matter. Since the closed
matter could not be repeated in the joint statement, it was necessary to refer to it in a
general way in terms of ‘inaccuracies’, as the 17 December draft had done, and
Wiggin’s suggestions as to an alternative device were invited. The claimant insisted
on publication of an apology, which was ‘a fundamental part of your original offer of
amends’, and had to be honoured. That was not entirely correct, for the offer of
amends had offered to make a suitable correction and apology, and to publish the
correction and apology in a manner reasonable and practicable in the circumstances.
ANL were still offering a correction and apology (by statement in open court) and
appropriate publication of a report, but were simply jibbing at the publication of an
apology separate from publication of the statement in open court. There were other
points of less importance.

A further draft was enclosed by DLA Piper. Most unfortunately, the new draft did not
seek to narrow the divide between the two previous competing drafts or to focus on
the small but surely bridgeable gap between the parties, but instead added new
material, some of which was more rhetoric than substance (eg reference to a
‘disregard for accuracy’, and to ANL having failed to attempt to establish the truth)
and much of which (eg a reference to the claimant’s funds having been produced by
her own efforts and not the fruits of inheritance) bore the hallmark of intervention in
the actual drafting process by the claimant herself. The draft also stated, quite
wrongly, that the defendants had attempted to justify the articles and had denied that
they were defamatory.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

95.

96.

97.

98.

99.

On 19 January 2016, Wiggin replied. Most importantly, they explained that a
reference to unspecified ‘inaccuracies’ was unacceptable and would not make clear to
readers what they were apologising for. ANL’s offer of a private letter of apology
stood. Alternatively, the closed matter could be referred to as ‘a private matter’. A
further draft was proposed. It referred to the Lisle allegations, and stated that the
second article had included another matter which was private: the publication of the
allegations, and of the private matter, had a detrimental effect on the claimant’s
reputation and caused her acute distress and embarrassment. On the face of it, the
proposed draft was very close indeed to DLA Piper’s draft of 17 December 2015. The
only difference of real substance remained the use of the reference to the ‘private
matter’, in place of DLA Piper’s ‘many inaccuracies, ... including specifically’. But
that difference was a sticking point.

On 26 January, DLA Piper explained that they could not understand why a reference
to ‘many inaccuracies’ was unacceptable, given that ANL had published so many
inaccuracies about their client. Wiggin had in fact explained the reason: it was that
apologising for unspecified inaccuracies would not tell readers what was being
apologised for. DLA Piper did not at that stage say why it was inappropriate to refer
to the ‘private matter’. The 5 January draft statement was again enclosed, unaltered.

By letter of 2 February 2016, Wiggin explained the problems with the 5 January draft.
For the first time, Wiggin expressed the fear that the matter was not going to be
resolved in correspondence, and stated that rather than delaying further, ANL was
going to apply to the court for permission to make a unilateral statement in terms of a
draft enclosed, which would be published contemporaneously online and in hard copy
with a prominence in accordance with their 11 December letter. An application notice
and supporting witness statement were sent the same day. The Lisles were to be
notified. The issue of an application to make a unilateral statement was a very
remarkable step for a defendant to take. Ms Hartley, ANL Head of Editorial Legal, is
aware of no other case where it has been done.

On 3 February, DLA Piper said that the claimant would consider her response, but
that it might depend on the response of the Lisles. They asked for the hearing date of
15 February to be adjourned, because the claimant would then be out of the country.
An alternative date of 10 March was requested. They made clear that use of a
reference to a ‘private matter’ would not be acceptable, because it was likely only to
exacerbate the problem, by drawing public attention to it. Yet, they said, the claimant
took the view that a unilateral statement without that reference (sc: to the private
matter) would amount to a failure to honour the offer of amends. The claimant
reserved her right to make a unilateral statement in the form of the draft supplied to
Wiggin on 26 January.

ANL did not agree to an adjournment. By letter of 8 February Wiggin insisted that the
differences between the parties were modest and that the only potentially contentious
matter was the mention of the Lisles, on which the claimant had insisted, but the
Lisles had now confirmed that they would not contest the application. Moreover,
Wiggin did not see how the claimant could simultaneously request the removal of the
reference and reserve the right to argue that without it, ANL was not honouring their
offer.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

100.

101.

102.

103.

104.

105.

DLA Piper responded on 10 February that they were disappointed by ANL’s refusal
to re-fix the application to make a unilateral statement: it was clear that there was ‘no
urgency which required (ANL’s) application to be heard’ on 15 February. That was a
very surprising proposition, given what one would expect would be the importance to
the claimant of prompt public vindication. The letter contended that ANL had not
sought to agree a sufficient or appropriate correction or apology with any degree of
urgency, and again referred to the claimant’s right to make a unilateral statement of
her own.

On 11 February, Wiggin agreed to adjourn ANL’s application on condition that the
claimant agreed by a mutually agreed date to state whether or not she wished to make
a unilateral statement of her own, and if so, to issue her application within the same
time period and fix a hearing date for both applications, with a view to saving costs
and efficient use of court time. That suggestion was refused: DLA Piper saw no
reason to agree to the conditions, and insisted that the hearing should be adjourned in
any event. Their client was considering ‘in her own time’ whether she wished to make
a unilateral statement. In the event, Wiggin bowed to the claimant’s wishes and
agreed to adjourn the hearing on 15 February.

On 17 February, DLA Piper announced that the claimant was considering proceedings
against Robert and Sally Lisle, and requested notes of interviews with them.

Wiggin wrote on 19 February, arguing that there was no point in two unilateral
statements, and urging agreement to the draft submitted on ANL’s behalf on 19
January. They expressed concern at the potential for yet more delay, which was liable
to increase costs further. In the light of the claimant’s rejection of ANL’s proposals
for reference to the closed matter, Wiggin enclosed a private letter of apology in
respect of that matter, signed by the assistant editor of the Daily Mail, Charles
Garside.

On 22 February, DLA Piper made a fresh proposal, which was that a joint statement
should deal with the closed matter by referring to a ‘breach of our client’s article 8
rights’. The enclosed draft was in all other respects identical, or substantially so, to
the draft put forward by Wiggin on 19 January, which itself had been very close
indeed to DLA Piper’s draft of 17 December 2015. That proposal, clumsy as it was,
was accepted (Wiggin 24 February), subject to the resolution of minor drafting points.

A joint statement was agreed on 1 March 2016, and was read on 14 March. By the
statement, ANL accepted the falsity of the allegations and apologised. The core of the
statement, after the usual introductory material, described the claimant as a successful
businesswoman and read as follows (omitting the rejoinder by Counsel for the
claimant):

“The articles wrongly repeated allegations made by Robert
Lisle, her late husband’s son, and his second wife, Sally Lisle,
that Zipporah Lisle-Mainwaring had mistreated her late
husband’s son and his family in relation to inheritance claims
in various ways, including allegations that she unreasonably
denied them moneys that they claimed had been promised to
them and were properly due to them.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS
Approved Judgment

The Defendants have been unable to substantiate these
allegations as they were untrue, and defamatory of the
Claimant. The second article also breached the Claimant’s
rights under Article 8 of the European Convention on Human
Rights. The publication of the allegations and the breach of the
Claimant’s rights under Article 8 of the European Convention
on Human Rights had a detrimental effect on her reputation
amongst friends, family and business associates and caused her
acute distress and embarrassment.

Both prior to (in respect of one of the articles) and following
publication (in respect of both articles) the Claimant, via her
solicitors, wrote to the Defendants requesting that the online
content be removed and suitable remedies be made including
an apology and the payment of money by way of damages,
which she intends to donate to charity. The Defendants did not
remove the articles and, by June 2015, the Claimant felt she
had no alternative but to instruct her solicitors to issue a
defamation claim in respect of the articles.

The Defendants have now accepted that the allegations are
untrue. The Defendants removed the online articles at the end
of August 2015, over four months after publication, and at the
same time as making an offer of amends, which the Claimant
has accepted. The Defendants are here today by their counsel
to apologise unreservedly for the publication of these
allegations and the breach of the Claimant’s Article § rights.
The Defendants have agreed to pay the Claimant’s legal costs
together with a sum as damages which she in turn will donate
to charity. In addition the Defendants have undertaken not to
repeat allegations bearing the same or similar meanings to
those referred to above.

[Counsel for the Defendants]

My Lord, on behalf of the Defendants, I confirm all that has
been said on the Claimant’s behalf. The Defendants apologise
to the Claimant for the distress and hurt caused to her. A few
days after publication, the First Defendant added a footnote to
the online version of the second article referred to above
explaining the Claimant’s generosity to her late husband’s son
and his family. It subsequently removed both articles that are
the subject of this defamation in their entirety and has
undertaken not to publish allegations which bear the same or
similar meanings to those referred to above in future. I confirm
that the Defendants have agreed to pay the Claimant’s legal
costs together with a sum as damages which she in turn will
donate to charity.”



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

Report of the statement in open court

106.

107.

108.

109.

110.

The statement was reported above the fold on page 10 of the issue of the Daily Mail
dated 15 March 2016 under the headline ‘Damages for striped house millionaire’,
with a photograph of the red and white striped building captioned ‘Dispute: the
London mews house’. The report read as follows:

“Millionaire property developer Zipporah Lisle-Mainwaring
received an apology and damages at the High Court yesterday
over articles in which we reported on a dispute involving her
London mews house being painted with red and white stripes.

The articles, on April 15 and 17 last year, wrongly reported
untrue allegations made by her late husband’s son, Robert
Lisle, and his wife that she had mistreated him and his family in
relation to inheritance claims, including by unreasonably
denying them money they claimed they had been promised.

The Daily Mail, Mail Online and journalist Kathryn Knight
apologised for the distress and embarrassment caused by the
allegations and a further defamatory matter mentioned in one
article which she considered similarly infringed her rights.

We agreed not to repeat that allegations and to pay her costs.
Mrs Lisle-Mainwaring said she was donating the damages to a
charity for Second World War pilots. ”

The statement was also reported in identical terms on Mail Online, where it seems to
have been carried for over 24 hours on the home news page. (As it now appears, the
statement was not reported in a form accessible to online users of mobile apps).

The claimant was very upset by what she regarded as the misreporting of the
statement in open court, and caused a lengthy letter of complaint to be sent on her
behalf 15 March 2016.

In particular, she was upset that the closed matter had not been reported as a breach of
her Article 8 rights, that having been the agreed solution to the difficulties in
negotiating a joint statement. She considered that the wording used, ‘a further
defamatory matter which she considered similarly infringed her rights’, suffered from
the same problems as the wording which she had refused to agree, because it served to
provide intrigue and would cause readers to look for details of the matter. Moreover,
the report did not state ANL’s acceptance that the ‘further defamatory matter’ had in
fact breached the claimant’s rights, but only that she considered it had.

There were other problems with the report which upset the claimant. She maintained
that no report had appeared on the Mail Online, but that it had instead been
immediately archived. That seems to have been a misunderstanding, possibly
stemming from the erroneous belief of the claimant and/or her solicitors that the
report should have been on the home page of Mail Online (as opposed to the news
page), for the evidence of ANL (de Silva 2" witness statement [54]) was that the



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

111.

112.

113.

114.

115.

116.

report had indeed been carried on the Mail Online news page for over 24 hours. That
seems no longer to be in dispute.

In addition, the claimant was concerned that she had been described in the headline as
a ‘millionaire property developer’ rather than as a ‘successful business woman’; and
that the property at 19 South End had been wrongly described as a ‘mews house’,
which was said to suggest that it was more valuable than in fact it was.

She also complained that font size of the hard copy report was ‘dwarfed’ by the font
size of the other article on the same page, and bore no resemblance to the font size
used in the original hard copy publication. Similarly, she complained that the online
report was not of the same size as that of surrounding articles and did not use an
‘appropriate heading’.

The claimant therefore demanded the immediate removal of the website report, to
‘curb the serious damage and distress which it is causing in its current form’, and to
allow her to approve and agree a form of apology which properly reported the
statement. She proposed a form of words which she contended was more appropriate.
The amended article was then to be published on the top half of the home page of
Mail Online for a further 2 days. Failure to comply with her requirements would be
met with an application to the court for an order pursuant to s3(3), Defamation Act
1996, that ANL should fulfil their offer of amends by taking the steps which had been
agreed, including to publish a correction and apology in a manner reasonable and
practicable in the circumstances.

ANL rejected her complaints. They argued (17 March 2016) that the description of
the closed matter in the report as a ‘further defamatory matter’ was a fair one, given
that Art.8 embraces injury to reputation, and that it was wholly unrealistic to suppose
that anyone would be prompted to investigate what lay behind that brief reference.

The complaints about prominence were, in my judgment, rightly rejected, for there
was nothing in the prominence of either report which failed to comply with ANL’s
offer dated 11 December 2015. Similarly, the damaging connotations put on the use
of the term ‘millionaire property developer’ were rejected, and the complaint about
the use of the term ‘mews house’” was simply ignored. I do not think ANL are to be
criticised for that.

It is important to note that there had been no agreement for the detailed wording of the
report. ANL had offered in their offer of amends to publish a correction and apology
in @ manner reasonable and practicable in the circumstances, and on 11 December
2015 to publish a contemporaneous report of the statement in open court both on Mail
Online and in the Daily Mail, with conditions as to the use of a photograph and as to
prominence which were met. On 19 January 2016, Wiggin said that the clear apology
for and withdrawal of the allegations contained in their then draft statement in open
court would be ‘reflected’ in any report of the statement. In my judgment the
published reports represented a fair index of the statement in open court, and satisfied
ANL’s obligations under the offer of amends. In particular, I regard the claimant’s
concerns about ANL’s decision to refer to the closed matter as ‘a further defamatory
matter ... which she considered similarly infringed her rights’ as exaggerated. It is
unrealistic to suppose that ANL’s formulation would have been more likely to lead a
reader on a course of inquiry as to what lay behind it than a reference to a breach of



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

117.

her art.8 rights, which was an unusual and inelegant form of words, at least as well
calculated to cause the ears of readers to prick up.

The claimant’s response to the reports of the statement in open court does perhaps
serve to illustrate her distrust of ANL and her acute sensitivity to any action on
ANL’s part which could be construed as an attempt to escape from their obligations to
her. Those feelings are to a considerable degree understandable in the light of the
impact of the articles complained of on the claimant, and in the light of ANL’s failure
to engage properly with her complaint in the early stages, but they undoubtedly
infused her solicitors’ correspondence and cannot have made for an easy process of
negotiation.

Factors affecting discount

118.

119.

120.

There is no standard discount to be applied where an offer of amends has been made.
The range of discounts has run from 10% (Barron v Collins [2017] EWHC 162 (QB))
to 50% (KC v MGN Ltd [2012] EWHC 483 (QB), that discount being upheld on
appeal in Cairns v Modi [2013] 1 WLR 1015). Mr Tomlinson argued for a discount of
30%; Mr Caldecott accepted that 50% would be unduly generous.

Mr Tomlinson helpfully set out in his skeleton argument the factors that have been
held to bear on the level of discount:

) Whether the offer of amends is made suitably early, bearing in mind that the
latest date is the last date for service of the defence;

i) Whether the defendant’s apology is published late or is off-hand;

iii)  Whether the defendant has advanced in correspondence an ill-founded
defence;

iv) Whether the defendant has made clear the way in which it will present its
defence in court and whether there is a possibility that the claimant’s character
will be attacked; and

V) Whether a defendant’s overall attitude aggravated the overall hurt to the
claimant’s feelings through the contents of solicitors’ letters, including by
treating the claimant dismissively, or behaving in a way which was grudging
or not sufficiently conciliatory. Aggravating conduct could be relevant to
reducing the size of the discount or even, in an extreme case, might at least
theoretically make it appropriate to offer no discount at all.

Delay is a factor of great importance. So in Veliu v Masrekaj [2007] 1 WLR 495,
where the grave allegation of involvement in terrorism posed real risks to the
claimant’s safety, there was significant delay in making an offer of amends, and there
were many aggravating factors, the discount was one third. A similar discount (35%)
was made in Campbell-James v Guardian Media Group [2005] EMLR 24, where the
claimant, a senior officer in the Intelligence Corps, was accused in the Guardian of
being linked to the abuses of prisoners at Abu Ghraib in Irag. That was another case
which posed personal risks to the claimant and called for a speedy apology, but his
complaint was met with a three month delay before anything was done, and even then



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

121.

122.

123.

the only response was an off-hand apology in the ‘Corrections and Clarifications’
column. The complaint in Turner v News Group Newspapers [2006] 1 WLR 3469
was met with an offer of amends which was made after four months, on the very day
when a defence had to be served: the discount was 40%. The same discount was
applied in Angel v Stainton [2006] EWHC 637 (QB), where the offer of amends was
made the day before the defence was due, despite the fact that the defendant knew
perfectly well that there was no evidence to make good the serious allegation
complained of.

In this case there is no doubt that ANL were slow to engage with the claimant’s
concerns. It was nobody’s fault that the lawyer dealing with the matter became unwell
and required an operation; nor that she appears to have returned to work later than had
been hoped. But ANL’s failure to bring someone else in to take over the case, and the
apparent belief of its legal department that it was reasonable to expect the claimant to
wait for a response until 11 June, approaching 2 months from publication of the
articles, suggest a very dismissive attitude, notwithstanding Ms Hartley’s apology for
the delay. It is true that ANL needed to interview Robert and Sally Lisle before they
were going to be able to form a view of the merit of the complaint: this was not a case
like Angel v Stainton, where the defendant knew there was no evidence to make the
allegation good. 1 do not know how long that process took. However, in the event it
was over four months before the qualified offer of amends was made. It was coupled
with a statement of intention to refer to Burstein particulars, but | do not regard that as
a factor which can have significantly detracted from the effective surrender which the
offer entailed. There was no real prospect of the claimant’s character being attacked
except to the extent that she had already been criticised for unconscionable conduct in
the Cobbe proceedings.

However, having considered the correspondence after the offer of amends with care, |
do consider that ANL engaged reasonably with the claimant’s requirements, which
were often expressed in aggressive terms which will have made a conciliatory
response difficult. Indeed, it seems to me that the delay in the making of the statement
in open court cannot to any substantial extent fairly be blamed on ANL. The claimant
herself was inexplicably slow to respond to the offer of amends, accepting it only on 4
November, and thereafter significant delay was caused by her insistence on 5 January
2016, at a point when agreement had almost been reached on a draft statement in open
court, on the inclusion of further material, including the untrue assertion that ANL
had attempted to justify the articles. The draft of the statement in open court which
was finally agreed on 24 February was very similar to a draft put forward on her
behalf on 17 December, at a point when there was only one area of dispute, which
should, with goodwill on both sides, have been capable of prompt resolution. It is
remarkable also that on 10 February her solicitors asserted that there was no urgency
which required ANL’s application for leave to make a unilateral statement to be heard
on the return date obtained. In all the circumstances I am not prepared to say that
ANL should lose credit for their offer of amends on account of the difficulties of
negotiation; nor, as explained above, for the reports which they published of the
statement in open court. | have explained at [70] above that the apparently inadvertent
understatement of true online publication should sound in damages rather than in a
reduction of the discount.

In my judgment the proper discount allowable in this case is 40%.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

124,

In consequence, the discounted award of general damages will be £54,000.

COSTS OF APPLICATION UNDER DEFAMATION ACT 1996 S3(3)

125.

126.

127.

128.

129.

130.

In the light of the claimant’s concerns about misreporting of the statement in open
court, she issued an application on 18 March 2016 under Defamation Act 1996 s3(3)
for an order that ANL should take the agreed steps in fulfilment of that offer, by
taking down the online report of the statement in open court and replacing it with a
version, to be published for 24 hours on the Mail Online home page, which satisfied
the claimant’s concerns. She also sought leave to serve short. The application was
served shortly before 4.30pm on Friday 18 March and listed for hearing on
Wednesday 23 March 2016.

ANL did not consent to short service and asked the claimant to agree to an
adjournment so that they could file evidence. Initially the claimant would only agree
if the report of the statement in open court was taken down, because it was said that
ANL’s refusal to do so was causing her to suffer distress. ANL refused, because the
application was disputed and founded on misunderstanding. ANL had to instruct
counsel, who settled a skeleton argument.

In the event, at 1356 on 22 March the claimant consented to the application (and the
issue of costs) being adjourned. On 29 March, DLA Piper suggested that the
application be amended and listed instead for a full assessment of damages. That was
a sensible suggestion, and it was accepted by ANL, although it meant that the report
would necessarily remain in archived form on the Mail Online website until the
hearing of the assessment of damages. That did not sit easily with the claimed
urgency of the original application.

Eventually, the claimant confirmed by letter dated 6 October 2016 that she was not
seeking an order under s3(3) but that she intended to rely on the evidence served in
support of the application, in respect of what was said to be ANL’s failure to fulfil its
offer of amends.

ANL seek their costs incurred solely as a result of what they consider an unreasonable
refusal to agree to an adjournment so that they could put in evidence. In the course of
the hearing, Mr Tomlinson stated that the claimant did not oppose an order for the
costs of the adjournment. In my view ANL are entitled to those costs. The application
was rushed, overly aggressive and ultimately misconceived, and an adjournment was
inevitable.

There is a statement of costs showing a total amount of £10,076, which | am told
relates only to the application to adjourn for directions and opposition to the
application for short service. | heard no oral argument on quantum. The claimant
asserts in her subsequent written submissions that there are also issues about
Cheltenham solicitors charging London rates, which is said to be a matter for a costs
judge, and that the sum claimed is excessive, given that the defendants’ costs on a
contested disclosure hearing had been £3,926 (the claimant’s own costs of that
hearing had been £16,347.40). The figure of £2,000 is suggested. The former point is
unpersuasive when litigation appears from the correspondence to have been
conducted from a substantial London office, and the suggested figure is implausible in
the context of this closely fought litigation. But given that quantum is contested and



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

that | have heard no proper argument on it, and given the very substantial amount
claimed in respect of a narrow and discrete issue, | will hear argument on quantum
with a view to a summary assessment on the handing down of this judgment, if either
party wishes it. The costs will be the defendants’ in any event. In the absence of
further argument | shall have to say that those costs will be subject to detailed
assessment if not agreed.

SPECIAL DAMAGES

131.

132.

133.

There is a claim for special damages, founded on what the claimant says was the need
to take down from the internet repetitions and republications of the words complained
of. In effect, the claim is for the costs incurred in mitigating her loss. It has turned out
to be an issue of very considerable difficulty.

By CPR 16PD 8.2(8), a claimant must specifically set out in the Particulars of Claim
‘any facts relating to mitigation of loss or damage’. CPR 53 PD, which relates to
defamation claims, has the following material paragraphs:

“2.1  Statements of case should be confined to the
information necessary to inform the other party of the nature of
the case he has to meet. Such information should be set out
concisely and in a manner proportionate to the subject matter
of the claim.

2.10 (1) A claimant must give full details of the facts and
matters on which he relies in support of his claim for
damages.”

It has always been necessary to plead and prove special damage with proper
particularity: so in Perestrello v United Paint Co [1969] 1 WLR 570, a contract case,
Lord Donovan stated at p579 that

“... if a plaintiff has suffered damage of a kind which is not the
necessary and immediate consequence of the wrongful act, he
must warn the defendant in the pleadings that the compensation
claimed will extend to this damage, thus showing the defendant
the case he has to meet and assisting him in computing a
payment into court.

The limits of this requirement are not dictated by any
preconceived notions of what is general or special damage but
by the circumstances of the particular case. “The question to

be decided does not depend on words, but is one of substance”
(per Bowen L.J. in Ratcliffe v Evans [1892] 2 QB 524, 529.

The same principle gives rise to a plaintiff's undoubted
obligation to plead and particularise any item of damage which
represents out-of-pocket expenses, or loss of earnings, incurred
prior to the trial, and which is capable of substantially exact
calculation. Such damage is commonly referred to as special
damage or special damages but is no more than an example of



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

134.

135.

136.

137.

damage which is “special” in the sense that fairness to the
defendant requires that it be pleaded.

The obligation to particularise in this latter case arises not
because the nature of the loss is necessarily unusual, but
because a plaintiff who has the advantage of being able to base
his claim upon a precise calculation must give the defendant
access to the facts which make such calculation possible.”

What is the claimant’s pleaded case? In the context of serious harm (s1, Defamation
Act 2013), the following is pleaded at paragraph 10 of the Particulars of Claim:

“10.3 The Internet’s ubiquity and the permanent and
accessible nature of the words complained of .... mean not only
that the claimant’s reputation is already irreparably harmed
but also that further serious harm to it is in the future likely.

10.4  The words complained of have entirely foreseeably
been repeated and republished extensively by other websites
worldwide with open accessibility in this jurisdiction, so
increasing the scope of publications here and the serious harm
to the claimant’s reputation for which the Defendants and each
of them are responsible. For example, at.... [the pleader goes
on to identify three locations, one on the website wn.com, and
two on source30.com].”

At paragraph 13, the special damage claim proper is stated as follows:

“Further, in support of her claim for special damages the
Claimant will rely upon her costs incurred in having removed
from the Internet the various repetitions and republications by
third parties of the words complained of and links to the same,
which repetitions, republications and links are the foreseeable
consequence of the publications of the said words by the
Defendants and each of them and have been caused by the said
publications. The Claimant is presently unable to quantify or
particularise her loss in these respects but will serve
particulars of special damage separately when the same are
available.”

No particulars of special damage were ever served in pleading form. Indeed, no
particulars at all were served until 8 July 2016, when the second witness statement of
Ruth Hoy was served on behalf of the claimant. The reason that the particulars had
not been served earlier was said to be that the clean-up operation was never-ending,
making it cost-effective and proportionate to serve the information in July 2016: to
have done it earlier, Ms Hoy says, would have required regular updating.

The whole task is said by the claimant to have been the reasonably foreseeable
consequence of the publication by ANL of the words complained of. The claimant’s
case is that material published on Mail Online attracts an immense global readership,
and is bound to be re-published and shared many times over. It appears that some



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

138.

139.

140.

141.

websites will simply °‘lift’ and republish entire articles without amendment or
permission; others will republish particular information. ANL’s evidence is that
neither article was syndicated, and any repetition of them was unauthorised. Some of
the sites were ‘scrapers’, which illegally search the internet for other people’s work
and reproduce it without permission; some are content farm websites which
automatically republish material taken from the MailOnline website, using the RSS
feed. Nonetheless, Mr Tomlinson maintains, publication by news scrapers and content
farm websites was entirely foreseeable.

ANL removed the online copies of the articles complained of when the qualified offer
of amends was made on 27 August 2015. However, that had no immediate effect on
republication of the articles, and even after the content had been removed, references
to the articles continued to appear in Google search results.

DLA Piper asked for ANL’s help in removing this defamatory content. By letter dated
2 September 2015, DLA Piper informed ANL’s solicitors, Wiggin, of material which
continued to be available, including Google search results which themselves (that is to
say, without following the links thrown up) contained repetitions of the defamatory
material. They complained of a ‘Mail Online’ branded YouTube video which repeated
some defamatory information from the first article; a PressReader.com search result
that quoted the headline of the second article and repeated words from the article that
gave the claimant’s maiden name in the context of the closed matter; and a
newstral.com search result that republished the headline of the second article and
provided a link to it. They asked for ANL’s help in removing such references to the
articles and related content over which they had control or where they had a
relationship with the publisher.

Wiggin replied on 23 September. They explained that ANL did not have a YouTube
channel and had no knowledge of the video: the link in the search result did not work,
and no results were returned for a search of the claimant’s maiden name; the
PressReader articles could not be found; and the newstral.com website contained only
the headline of the second article, with a link to a page on MailOnline which stated
that the article could no longer be found. There were therefore no defamatory
republications. Wiggin also explained that when ANL removed the articles from their
website they asked Google to carry out a ‘flush’ to remove all iterations, including
cached versions of either article. ANL had also notified all those to whom its material
was syndicated, so that they should remove the articles also. In the circumstances,
ANL felt that no further action could reasonably be expected of them.

However, the claimant continued to face the difficulty that although the underlying
content might not be available when a link was clicked on, defamatory material
continued to appear on the face of the search results. That was the difficulty with the
PressReader material: the search result itself repeated the libel about the closed
matter. (On the face of it, however, it did not identify the claimant by her current
names). In the case of Newstral, the claimant’s former name, the article title and the
link to MailOnline were shown, and apparently other articles (not complained of)
linking or referring to her former name remained on MailOnline. The complaint is not
entirely clear, but seems to be that the link was made between her current names and
her former name (and thus the closed matter). There was also a search result from
Source30.com, which repeated details of the closed matter on the website but also in
the search result itself.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

142.

143.

144,

145.

146.

147.

Wiggin observed (letter 23 October 2015) that the primary complaint now appeared to
concern Google search results summarising publications that were no longer
available, rather than publications on third party websites themselves, and suggested
that the claimant should request Google to remove the search results, with ANL’s
support in the form of a letter confirming that it had taken down the articles referred
to in the search results. The letter also explained ANL’s efforts to deal with the
Source30 material, which was an unauthorised edited copy of the second article. ANL
managed to have it taken down, but it was then reactivated and further efforts were
being made to remove it. In fact, Wiggin reported on 10 November that it had been
successfully taken down.

On 30 October Wiggin provided a draft of a letter which ANL proposed to send to
Google to support the claimant’s efforts to remove all Google search results referring
to the articles complained of or their content, and in particular search results relating
to Newstral, Source30 and PressReader. PressReader continued to be a matter of
concern to the claimant, but as at 9 November 2015 Wiggin were insisting that the
search result only came up with the claimant’s old name and contained no reference to
her current ones: there was no offending content on the PressReader site.

Yet whatever the content of the site, there were still difficulties with PressReader
search results linking the claimant to her old name and the closed matter (DLA Piper,
17 November 2015). What appeared was a result headed with ‘Toxic neighbour’, a
reference to the Daily Mail of 18 April 2015, and a reference to the closed matter and
the claimant’s former name. ANL’s retort (26 November 2015) was that the closed
matter was not linked to the claimant’s current names, but only to a search against her
old one.

The letter to Google was eventually provided on 7 December 2015. There is no point
in setting out in detail the correspondence between the parties on this issue. Suffice it
to say that Wiggin required DLA Piper’s contact at Google so that ANL’s letter could
be sent to that contact, not apparently understanding DLA Piper’s point that they were
not liaising with a particular person, because that was not how Google worked. It is
enough to say that the claimant remained concerned about iterations of the defamatory
material continuing to be available on the internet, and ANL responded to each matter
raised.

But the difficulties with alleged republications, and with problematic search results,
do not seem to have morphed into a claim for continuing special damage until well
into 2016. There had been rumbles in the correspondence about consequences: for
instance, on 11 December 2015 DLA Piper threatened to hold ANL liable for the
costs of following up a particular point with Google; on 1 February 2016 DLA Piper
warned that they would ‘share details of this website (Source30.com) and
correspondence in respect of any damages assessment’; and in a letter dated 11
February 2016 DLA Piper maintained that it was ANL’s responsibility to address the
harm which, it was contended, continued to be caused to the claimant as a direct result
of ANL’s actions, and warned that it would be addressing the issue when damages
were assessed. But it does not appear that a formulated continuing special damage
claim was announced until Ms Hoy’s 8 July 2016 witness statement.

In that witness statement Ms Hoy set out instances of republication of one or other or
both articles on Newstral.com, which is primarily a German language website but has



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

148.

149.

150.

151.

152.

an English arm as well; journalisted.com; londonmercury.com; pressreader.com; and
source30.com. In addition, she referred to other UK national newspapers having
‘lifted’ content from the articles and published articles of a similar nature, and to the
difficulty of references to the articles complained of appearing in Google search
results. Further difficulties arose from the publication of the claimant’s former name
in the context of the closed matter, because that enabled searches to be made against
that name. It was therefore necessary, according to Ms Hoy, to ensure that details of
her former name which provided a link to her current names and to the closed matter
were taken down. She gave a number of examples in a confidential exhibit RPH12.
Some seem to have republished one or other of the articles; others provided snippets
which on their face did not publish defamatory material. Articles appeared and
disappeared: for example, a Nigerian site, Nigeria Daily News, appears to have
republished the second article in February 2016, ten months after the articles
complained of and six months after ANL had taken them down.

As at 8 July 2016, the accrued value of the special damage claim was put by Ms Hoy,
in her witness statement of that date, at £32,798. That turned out to be an arithmetical
error: the sum was actually £35,455. That was said to represent the costs incurred by
the claimant up to 30 June 2016 of ‘engaging in a “cleaning up” operation of the
republication of defamatory material about her on the internet’. The sum was broken
down by Ms Hoy by reference to DLA Piper’s monthly invoices. For example, the
total invoiced for February 2016 was £6,357, in respect of ‘Tackling on line
republications and search results including source30.com, Press Reader, Nigeria Daily
News, Vanuatu, correspondence with Nigeria Daily News, the primary service
provider for Nigeria news’. That was the extent of the particulars supplied for any
given month.

By letter dated 2 September 2016 Wiggin asked for a breakdown of the costs, seeking
details of invoiced costs, including hourly rates, number of hours and disbursements,
in relation to each of the websites referred to in Ms Hoy’s 8 July 2016 witness
statement, and in relation to Google.

DLA Piper responded on 7 September that the information was not readily available
in the format requested: they did not understand why it had been requested or what
relevance it had to the claim for damages.

Wiggin responded the same day: they maintained that the evidence should have been
included in Ms Hoy’s witness statement, and ANL were plainly entitled to see it. The
information supplied did not allow ANL to make any informed assessment of the
merits or reasonableness of the costs claimed.

DLA came back on 15 September. The time spent was not easily divisible, because
what they had generally done was to search to see if defamatory material about their
client had appeared in Google searches against her current and former names, taking
evidence of what was found, contacting Google with a request to remove the result,
and contacting website owners, hosts and registrars. To produce the kind of
information that ANL sought, and to calculate an approximate split of the total spent
on each third party, would require detailed analysis and a significant amount of work.
In any event, they did not consider the information relevant. In DLA Piper’s view, the
information provided in Ruth Hoy’s witness statement was ‘more than sufficient for



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

153.

154.

155.

the court to be able to assess the damages payable’ to the claimant. | am afraid that |
disagree, as | explain below.

Beyond the accrued figure as at 8 July 2016 (£35,455), Ms Hoy added a further
£15,000, said to be an estimate of the claimant’s future costs of continuing with the
operation, at £2,500 per month for the next six months. However, her witness
statement of 31 October 2016 (which corrected her earlier arithmetic) showed that the
costs incurred DLA Piper between July and October 2016 had in fact exceeded that
estimate and reached a figure of £12,682.50. There had been republications on
eveyo.com, nigeriadailynews, twimoview.news, blogpvan.com and
townhousesnewjersey.us, with which DLA Piper had had to deal. That therefore took
the accrued figure to £48,137.50, but in the light of the recent discovery of further full
republications of both articles, Ms Hoy regarded her earlier estimate of the time
needed to complete the work as being unrealistic, and took the view that as much as
another six months or more of work might be needed, at £2,500 per month. The claim
for future loss was therefore a further £15,000, which brought the total special
damage claim to £63,137.50.

Some argument was advanced by reference to a document headed ‘Table of Internet
Pages complained of’, which is a kind of Scott Schedule that lists and numbers 21
material internet pages. The various points made by the parties on this schedule are by
no means all agreed, and it is not clear if (and if so, how) the parties can have
expected the court, on the basis of very brief oral argument, to make findings about
the reasonableness or otherwise of pursuing each of these, or the cost of doing so, or
the recoverability of that cost, or whether any particular republication would satisfy
the serious harm requirement of sl, Defamation Act 2013. It was not entirely
unwelcome, in the circumstances, that the defendants, followed by the claimant, put in
further written submissions on the issue following the oral hearing. The claimant went
further, supporting its submissions with a fifth witness statement by Ruth Hoy dated
21 November 2016. None of this should have been necessary had the parties
acknowledged in advance of the hearing that the sort of analysis which was bound to
be required could not possibly have been achieved in the course of a day’s hearing,
much of which was devoted to other aspects of the assessment of damages.

The ‘Table of Internet Pages Complained of” starts by listing the three republications
which were pleaded.

) Item (1) (wn.com): according to the claimant’s comments on the table, this
gave a link to the first article (which presumably will not have been available
after it was taken down on 27 August 2015), and a summary with the
claimant’s current name and some other details. According to ANL, the page
did not repeat the words complained of and in any event was not accessible
online when they tried to access it. However, it appears from Ms Hoy’s fifth
witness statement that the words complained of in the first article were
repeated, although not visible in the exhibited screenshot, because they were
accessed via a scroll down tool bar. That is shown on two pages of screen shot
which are now (but had not previously been) exhibited. (The claimant also
refers in the table to her complaint (not pleaded in the Particulars of Claim, nor
apparently raised in correspondence) about a Google search result from
new.wn.com, apparently a different site to wn.com, which links her current
names to her birth names).



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

156.

157.

i) Item (2) is a page from source30.com, a website based in Baghdad. This page
is said by the claimant to have republished the first article, although it is said
on behalf of ANL not to have been accessible. There was no copy of it in
evidence, until Ms Hoy exhibited it to her fifth witness statement after the
hearing. What has been belatedly exhibited appears to be a variety of pidgin
English translation of the first article, suggestive of a computer-generated
translation into another language and then back into English. This seems to
have been a feature of Source 30, which under its banner at the top of the page
has the words ‘Quote for you the news fully and high credibility’. At the top of
the page allegedly repeating the first article is the headline ‘Lady behind
striped Kensington house made as a lot as £60m out of property offers’ (sic). It
goes on to state that she ‘has fallen out together with her household over
inheritance’. There is room for argument as to exactly what it all means,
although the allegation that the claimant made commitments and reneged on
them is clearly made.

iii) Item (3) (also source30.com) reproduced a full copy of the second article, but
with some similarly curious changes, which the defendant’s written
submissions stigmatise, not unfairly, as gibberish. However, the claimant
contends that the meaning still ‘comes through’. There may be some room for
argument about that.

ANL says that it sought to have both the Source 30 articles taken down through the
Newspaper Licensing Agency but the articles were not accessible. Later they were
reactivated, after which, by early November 2015, the entire source30.com website
was suspended. It then became active again on about 25 January 2016. It is accepted
that the site was inactive by the date of Ms Hoy’s second witness statement (8 July
2016). Between December 2015 and March 2016 it is said to have had some 5000
visits, which would have been to the site as a whole rather than any individual page.
The defendants point out that it is not known whether any readers in this jurisdiction
saw these articles. It is submitted that this was a rogue website, publishing material
which was wholly unauthorised and unlawful, thereby breaking the chain of causation
in respect of publications for which the defendants could properly be held liable.
Moreover, the articles said to have been republished were barely comprehensible and
would be seen by any English reader as unreliable nonsense. In ANL’s submission,
such results as remained on Source 30 during its periodic reappearances were not
realistically likely to have caused the claimant any damage, and for DLA Piper to
have persisted in attempting to persuade Google to remove links to the site was
excessive and went beyond reasonable mitigation. The claimant, by contrast, argues
that the articles were not gibberish and that the sting of the libel was repeated (that
does seem to be true in respect of the closed matter at least); that their republication
was a reasonably foreseeable consequence of the defendants’ original unlawful acts;
and that the website continued to appear in the results for Google searches under her
former names, which had not only been revealed in the articles complained of but had
also been included in other articles about the claimant which were not complained of
as containing material defamatory of her.

That may serve to illustrate the kinds of issues which arise about the three articles of
which complaint was made in the Particulars of Claim. The claimant seeks to recover
the cost of removal of many more in addition, which are set out in the Table of



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

158.

159.

160.

161.

162.

Internet Pages. | do not propose to set them out. Four pages were raised in
correspondence in September or October 2015; one in February 2016; and the
remainder in Ms Hoy’s witness statements of 8 July or 31 October 2016, prepared for
this application.

The claimant’s position is that the special damage claim was included in the claim
form and in the Particulars of Claim, and ANL were on notice of it when making their
offer of amends. When they were served with Ms Hoy’s witness statement of 8 July
2016 they had the particulars that they needed, and those particulars were updated on
31 October 2016. Had ANL wanted particulars earlier they could have asked for
them, but did not. The steps taken by the claimant were, it is argued, reasonable ones
to take in mitigation of the damage caused. Moreover, Mr Tomlinson argues, the case
on serious harm made it clear that the damage caused by the articles complained of
was likely to continue. The claim for special damage at paragraph 13 (set out above)
picked up that plea, and on Mr Tomlinson’s case made it plain beyond doubt that the
loss was continuing.

Mr Caldecott, for ANL, does not suggest that a claimant cannot in principle plead a
continuing special damage claim with proper particulars, for example a case where a
company is suffering a continuing loss. But the basis of such a claim must be fully
and properly pleaded. He submits that there are a number of shortcomings in the way
in which the claimant’s case is pleaded.

In particular, he objects to the reference to three websites ‘by way of example’: the
claimant should have identified all known websites when the Particulars of Claim
were served; he argues that paragraph 13 of the Particulars of Claim refers only to
costs incurred, not costs to be incurred, and insists that there is no indication of any
element of continuing loss; in any event, the claim is limited to ‘repetitions and
republications by third parties of the words complained of and links to the same’: that
cannot include taking lengthy and expensive steps to closing down Google results
showing the claimant under her maiden name, because no part of her claim extends to
mere mention of that name.

Mr Caldecott relies on the claimant’s undertaking at paragraph 13 to serve particulars
of special damage when they are available: that was her obligation. It was not ANL’s
obligation to seek further information. No particulars had been supplied by the date of
the qualified offer of amends (27 August 2015), nor by the date of its acceptance (4
November 2015). Moreover, it is for the claimant to show that the republications
repeat the words complained of, and that the work done by DLA Piper flows from
work to take down such republications.

In any event, he submits, proper particulars of special damage would have gone
beyond the details provided by Ms Hoy in her witness statements dated 8 July and 31
October 2016, and would have included the hours spent by DLA Piper staff, the rate
per hour charged, and a summary of the actions taken, so that ANL could have judged
whether the steps taken were reasonable and proportionate, whether the publications
in question were ANL’s responsibility and whether they would have caused the
claimant serious harm. He emphasises the need to show serious harm, because of
course there can be no liability for republication of material related to the articles
complained of unless the serious harm test under s1 Defamation Act 2013 is satisfied.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

163.

164.

165.

166.

167.

168.

The claimant cannot discharge her evidential burden in respect of each purported
republication by asserting that it would be disproportionate to do so.

There are also issues as to remoteness. How far can it be said that ANL continue to be
liable for republications of republications, or defamatory Google search results, many
months after the articles were taken down? How far is any liability affected by the
long delays in agreeing the statement in open court, which in my judgment cannot
fairly be laid at ANL’s door?

It will be apparent that this aspect of the claim raised very difficult questions which
were hardly apt to be determined as one part of a single day’s application, even with
the aid of further written submissions. However, there are a number of principles
which are uncontroversial.

A claimant may take steps to mitigate her loss, and to recover the cost of doing so
from the defendant as special damage. The authorities show that the standard of
reasonableness to which the victim of loss will be held, in seeking to mitigate, is not a
high one. | have in mind the remarks of Lord Macmillan in Banco de Portugal v
Waterlow [1932] AC 452 at 506, spoken in the context of contract, but equally
applicable to tort:

“Where the sufferer from a breach of contract finds himself in
consequence of that breach placed in a position of
embarrassment, the measures which he may be driven to adopt
in order to extricate himself ought not to be weighed in nice
scales at the instance of the party whose breach of contract has
occasioned the difficulty. It is often easy after an emergency
has passed to criticise the steps which have been taken to meet
it, but such criticism does not come well from those who have
themselves created the emergency. The law is satisfied if the
party placed in a difficult situation by reason of the breach of
the duty owed to him has acted reasonably in the adoption of
remedial measures and he will not be held disentitled to
recover the cost of such measures merely because the party in
breach can suggest that other measures less burdensome to him
might have been taken.”

In principle, I can see no possible reason why a claimant should not take steps to take
down reasonably foreseeable internet repetitions and republications of a defamatory
article, and recover the reasonable cost of doing so from the defendant. I did not
understand Mr Caldecott to suggest otherwise.

Nor is there any dispute that special damages are in principle recoverable in cases
where an offer of amends has been made. Indeed, Mr Caldecott accepts that if a
specific item of special damage, expressly pleaded with full particulars, has an
element of continuing loss, the basis of which is itself clearly pleaded, the claimant
should not be precluded from seeking to recover that loss.

However, he points out that there are constraints inherent in the offer of amends
procedure, which limit the scope for continued proceedings and require claimants to



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

169.

170.

171.

172.

make clear the full scope of their claim so that defendants can make an informed
decision as to whether or not to make an offer of amends.

The limited scope for continued proceedings depends on s3(2) Defamation Act 1996,
which provides that

“The party accepting the offer may not bring or continue
proceedings in respect of the publication concerned against the
person making the offer, but he is entitled to enforce the offer to
make amends ...”

So in Murray v Associated Newspapers Ltd [2004] EMLR 23 at [16], Tugendhat J
regarded an oral hearing of a defendant’s submissions that a claimant should be
refused leave to make a unilateral statement as not being a normal procedure, and as
coming close to the continuation of proceedings, contrary to s3(2). Once the offer is
accepted the claimant may not, it seems, even be able to obtain an injunction to
restrain further publication: Warren v Random House Group Ltd [2009] QB 600 at
[12].

In effect, Mr Caldecott submits, acceptance of the offer ‘freezes’ the action, subject
only to the outstanding assessment of the pleaded claim for damages and to the
court’s obligation to take into account under s3(5) the adequacy of the defendant’s
implementation of the offer of amends, which plainly requires a consideration of steps
taken after acceptance. That proposition seems to me to be correct.

The other constraint cited by Mr Caldecott is the obligation on claimants to make
clear the full extent of their claim, so that defendants can offer to make amends on an
informed basis. Eady J, who was an author of the Neill Committee’s July 1991 Report
on Practice and Procedure in Defamation, which led to the enactment in 1996 of the
offer of amends procedure, considered the issue in Abu v MGN Ltd [2002] EWHC
2345 (QB); [2003] 1 W.L.R. 2201:

“[81  The Neill Committee recommendation was primarily
directed towards providing a fair and reasonable exit route for
defendants confronted with unreasonable demands from such
manipulative or powerful claimants, who felt no doubt
sometimes that they had them “over a barrel”. Yet it was
naturally hoped that the “offer of amends” would help to focus
minds on achieving realistic compromise, and thus reduce the
cost, for a much wider range of litigants. Whether any such
reform will succeed, however, must depend on whether the
statutory provisions as drafted are attractive to use. In this
instance, it must provide an incentive to defendants to make the
offer and to claimants to accept. In either case, a rational
decision can only be made if it is possible within reasonable
limits to predict the range of outcomes to which one is
committing oneself. For example, before making an offer a
defendant? needs to be able to assess the gravity of the impact

! The judgment says ‘claimant’ but this is plainly an error.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

173.

174.

175.

of the libel upon the complainant's reputation and feelings, and
this will generally have to be done in the light of the particulars
of claim and/or letter before action. It would not seem fair if an
offer is made and accepted on one basis, and the complainant
then reveals for the first time elements of pleadable damage not
previously mentioned, such as for example that his marriage
has broken down or that he has lost his employment.

[9] It would only accord with most people's sense of
justice if the offer of amends is construed as relating to the
complaint as notified. Such an approach would also accord
with the modern “cards on the table” approach to litigation
generally and, more specifically, with the thinking behind the
Defamation Pre-Action Protocol. ”

To similar effect are May LJ’s words in Nail v News Group Newspapers Ltd [2004]
EWCA Civ 1708; [2005] E.M.L.R. 12;

“[15] Both parties prepared bodies of evidence seeking
respectively to aggravate and to mitigate the compensation.
The judge either ignored or declined to admit most of this. He
was right to do so. Speaking generally, there may of course be
evidence from both sides relevant to the determination of
compensation. But in principle it seems that a claimant should
not normally be permitted to enlarge significantly pleaded
allegations upon which the offer to make amends was made and
accepted, for example by promoting a new case of malice. Nor
should a defendant, who has made an unqualified offer which
has been accepted, be permitted to water down significantly the
pleaded allegations. Claimants should therefore plead the full
substance for which they seek redress: defendants who wish to
make amends for significantly less than that full substance
should make appropriate qualifications to their offer.”

It is worth noting also Gray J’s approach in Loughton Contracts plc v Dun &
Bradstreet Ltd [2006] EWHC 1224 (QB), a case where a claim for special damages
was envisaged but had not been pleaded. Gray J found at [24] that ‘the procedural
code laid down in sections 2 to 4 of the Defamation Act 1996 is a relatively strict one
and that the scope for enlarging the claim for damages after the offer of amends has
been accepted is and should remain limited in the way suggested in Nail’. He also
pointed out the unfairness for a defendant, having made an offer of amends on the
basis that a claim for damages is confined to that set out in the claimant’s pleading, to
be faced at a later date, and after committing to the offer of amends route, with a very
much more substantial claim for damages. Similarly in Angel v Stainton [2006]
EWHC 637 (QB) at [26] Eady J stated that it was well known that ‘both claimants and
defendants should put their cards on the table before an offer of amends is accepted. It
is unlikely that permission will be given to introduce new material, on either side,
once the parties have committed themselves to this statutory process’.

In my judgment there is no pleaded claim for continuing special damage. There is no
reference in the special damage claim (paragraph 13) to continuing loss. In the case



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

176.

177.

178.

179.

on serious harm, the claimant pleads (paragraph 10(3)) that the presence on the
internet of the words complained of means that further serious harm to the claimant’s
reputation is likely in the future, and (paragraph 10(4)) that the words complained of
have been repeated and republished by other websites, ‘so increasing the scope of
publications here and the serious harm to the claimant’s reputation for which the
defendants ... are responsible’. Those averments are designed to enable the claimant
to surmount the preliminary hurdle put in place by s1, Defamation Act 2013, namely
that a statement is not defamatory unless its publication has caused or is likely to
cause serious harm to the claimant’s reputation. They are asserting that the current
presence on the internet of the words complained of, and the repetition and
republication of those words which have taken place (of which three examples are
given), have the effect that there will be further serious harm, scilicet from further
publication of those existing internet postings. They do not allege that further
republications are likely, let alone that the claimant intends to seek to recover the cost
of taking down such republications.

If, as Mr Tomlinson would say, that is a narrow construction of the claimant’s pleaded
case, it surely accords with the requirement that claimants should plead the full
substance for they seek redress, so that defendants can decide on an informed basis
whether or not they should make an offer of amends. | therefore conclude that the
special damage claim must be taken to be limited to that which was notified in the
Particulars of Claim, namely the cost of removing from the internet the repetitions and
republications complained of at paragraph 13 by reference to paragraph 10(4).

The only particulars that have been supplied by the claimant are the rolling monthly
invoices submitted by DLA Piper. On 2 September 2016 Wiggin asked for a
breakdown of the costs involved in dealing with the original three websites and
others, but (see [152] above) the request was refused. Mr Caldecott submits that any
claim for the cost of removing republications must be reasonable and proportionate
and must show a reasonable basis for assuming that the serious harm requirement
would be satisfied. It could not extend to work done merely (for example) to remove
mention of the claimant’s former name. There should have been a pleaded case as to
the nature and foreseeability of each republication, the basis of ANL’s liability, the
harm that would be likely to be caused by it, and the cost incurred in dealing with it.
The rolling monthly invoices show only the billed time that DLA Piper spent on the
work. They do not provide any basis on which the court can assess whether the work
done was reasonable, necessary or proportionate.

Mr Tomlinson objects that if Mr Caldecott was right, he would have to plead
particulars of serious harm in respect of every republication, which might involve
hundreds of pages. The pleading obligation must be limited to that which is
proportionate.

It seems to me that this argument is over-stated. Even if in principle it is permissible,
as in my view it certainly is, for the claimant to recover the reasonable cost of
mitigating the damage done to her by removing republications for which ANL is
liable and which are likely to cause her serious harm (which would entail showing at
least some readership in this jurisdiction), it would not have been difficult to plead
continuing loss so as to put the defendants on proper notice, and to have given proper
particulars of the republications relied on, the basis on which the sl serious harm
requirement was satisfied, and of the discrete cost of dealing with each republication.



HIS HONOUR JUDGE PARKES LISLE-MAINWARING v ASSOCIATED NEWSPAPERS

Approved Judgment

180.

As matters stand, even leaving on one side questions of remoteness, and even of
likelihood of serious harm, it is quite impossible for the court to assess the
recoverable cost of removing damaging and defamatory republications for which
ANL was in truth liable. It simply is not enough, in my judgment, for the claimant to
assert in broad terms that her solicitors’ monthly costs of following up references to
the claimant on the internet should be allowed.

My provisional conclusion, therefore, is that the special damage claim should be
dismissed, even to the limited extent that it is properly advanced. Mr Caldecott
contends that it is too late to order a separate assessment of special damage.
Moreover, the cost of further proceedings might well be disproportionate to the
amount likely to be recovered, so that the process would not be worth the candle, as
well as arguably running counter to the policy considerations underlying s3(2) of the
1996 Act. However, | will not shut the claimant out from at least applying to go down
that road, if so advised. But if she were to be permitted to do so, the assessment would
have to be limited to the claimant’s pleaded case.

DISPOSAL

181.

In the result, my starting point for an award of general damages was £90,000. I
discount that figure by 40% to take account of the offer of amends, and my award of
general damages for libel will therefore be £54,000. I dismiss the special damage
claim, subject only to any application for a separate assessment of such special
damage as | have found to have been properly pleaded. | order that the claimant
should pay the defendants’ costs of the claimant’s application of 18 March 2016, to be
subject to detailed assessment unless the parties wish me to conduct a summary
assessment when this judgment is handed down.



