
Pyrrhic victory as libel jury’s verdict is restored 
By Jonathan Barnes and Sara Mansoori 

The House of Lords decision in Grobbelaar 
v News Group Newspapers Ltd [2002] 4 All 
ER 732 resulted in damages of £1 for Bruce 
Grobbelaar, the famous Liverpool and 
Southampton goalkeeper.  Grobbelaar sued 
The Sun newspaper in libel over its 
allegations, made in 1994, that he had 
taken bribes intending to fix matches and 
had actually fixed matches.  In July 1999 a 
jury found in his favour and awarded him 
damages of £85,000.  The newspaper 
appealed and the Court of Appeal, in an 
unprecedented ruling ([2001] 2 All ER 437), 
allowed the appeal and quashed the jury’s 
verdict, declaring it to be perverse.  
Grobbelaar then appealed to the House of 
Lords who (though unable to reach a 
unanimous decision) quashed the Court of 
Appeal’s decision and restored the first 
instance finding in Grobbelaar’s favour - but 
put the derisory value of £1 on his 
reputation. 
Both parties agreed on the defamatory 
meaning borne by the articles complained 
of, namely that Grobbelaar (a) having 
dishonestly taken bribes had fixed or 
attempted to fix the result of matches in 
which he had played and (b) had 
dishonestly taken bribes with a view to fixing 
the result of matches in which he would be 
playing.   However, their views differed 
when it came to consideration of the ‘sting’ 
of the libel.  Grobbelaar contended that it 
was the allegation that he had actually fixed 
matches.  He denied that this was 
something he had ever done and the expert 
evidence from former professional 
footballers at trial bore that out.  For its part, 
the newspaper said the sting lay in the 
allegation that Grobbelaar had corruptly 
agreed to fix matches and had corruptly 
accepted payment for fixing matches.  The 
Sun argued that whether he had actually 
fixed matches, or attempted to do so, was a 
matter of relatively minor significance.  It 
pointed to Grobbelaar’s admissions on 
audio and video tapes, where he had taken 

payments from a Mr Vincent in return for 
agreeing to fix matches, and said that 
Grobbelaar’s explanation that he was 
seeking Mr Vincent’s trust and confidence in 
order to find out who else was involved in 
the scheme and expose them to the 
authorities was incredible.  
We can never know how these complex 
factual issues were resolved by the jury.  
They were asked three simple questions: 
(1) Do you find for the claimant or the 
defendants? (2) What amount of damages 
do you award him? (3) Does your award 
contain any sum by way of exemplary 
damages?  The answers were, respectively, 
‘the claimant’, ‘£85,000’ and ‘No’.  The issue 
that the Court of Appeal and subsequently 
the House of Lords had to contend with was 
whether this was a correct result.  The Court 
of Appeal proceeded on the assumption, 
which was agreed between the parties, that 
because the jury had awarded Grobbelaar 
£85,000 they must have found that he was 
wholly innocent of corruption.  This, they 
found, did not accord with the evidence 
before them, which included audio and 
video tape footage of Grobbelaar entering 
into corrupt deals with two men, Mr Lim and 
Mr Vincent, where he accepted money in 
exchange for agreeing to fix matches.  
Accordingly, the Court of Appeal found that 
the jury’s verdict was perverse and should 
be quashed.  
 In the House of Lords, Grobbelaar applied 
to withdraw the concession made in the 
Court of Appeal that the jury must have 
found him wholly innocent.  There was, he 
claimed, another possibility, namely that the 
jury had found that the sting of the libel was 
that he had actually fixed or attempted to fix 
matches and that they had found that the 
newspaper had failed to justify it.  The 
withdrawal of the concession was allowed, 
although not unanimously. Lord Steyn 
dissented on the basis that the new 
interpretation was ‘plainly inspired by 
tactical considerations’ and that the agreed 



basis upon which the case had been placed 
before the Court of Appeal, ie that the jury 
had found that Grobbelaar was not guilty of 
entering into corrupt agreements, was the 
most likely explanation.  The other members 
of the House disagreed, Lord Hobhouse 
noting that a conclusion that a jury has 
acted perversely, in breach of their oaths, 
was a serious matter and not lightly to be 
inferred. If there was another ‘more 
plausible explanation’ of their verdict it 
should certainly be preferred. That more 
plausible explanation was that the jury had 
found the sting of the libel was the 
allegation of actual match fixing and that the 
sting had not been justified, but that they 
had then erred when considering damages, 
by failing to respond to a steer given by the 
judge and awarding Grobbelaar an 
excessive sum. The House of Lords held 
that it had the power to substitute for a sum 
of damages awarded by a jury such sum as 
appeared to it to be proper instead of 
ordering a new trial. To award substantial 
damages to a man shown to have acted in 
such flagrant breach of his legal and moral 
obligations would be an affront to justice. 
The House therefore quashed the jury’s 
award of damages and substituted a 
nominal award of £1.   On 26 November 
2002 the House’s disapproval of Grobbelaar 
and the hollowness of his ‘victory’ was 
underlined when it ordered him to pay two-
thirds of the newspaper’s legal costs, 
estimated to be over £1m. 

The hearings before both the Court of 
Appeal and the House of Lords involved 
examination of the jury’s verdict, and, in 
particular, speculation as to what they found 
to be the sting of the libel.  Working 
backwards and looking at the quantum of a 
jury award to divine the jury’s reason for 
awarding it is never going to be an exact 
science:  even less so when there are two 
competing serious stings concerning the 
reputation of someone of Grobbelaar’s 
profile.  It proved an impossible task and led 
to starkly differing views, both between their 
Lordships and between the House of Lords 
and Court of Appeal. 
The case raises questions about the 
continued existence of juries in libel trials.  If 
they are to be retained then they must 
continue to be trusted.  But if appeals from 
jury verdicts are to become more familiar, 
then perhaps juries ought to be given more 
detailed questions to answer when 
delivering their verdict.  If this is not thought 
acceptable, then how long will it be before 
the libel judges take over altogether, as they 
are doing increasingly in the context of 
Reynolds newspaper immunity cases (see 
eg Gregson v Channel Four Television 
Corporation [2002] All ER (D) 66 (Jul))? 

© Jonathan Barnes 2004. 
© Sara Mansoori 2004. 

This article first appeared in All England 
Legal Opinion for January/February 2003.

 

 

 

 

 


