
1 

LIBEL UPDATE – September 2004 
 

 
A survey of recent developments in the field 

 
 
1. Offers of Amends – How have they worked so far? 
 
Issues raised:  
 

• ‘Delay’ – does it affect the level of compensation? 
• Is the defendant stuck with the claimant’s pleaded meaning? 
• Cross-examine or not – do you need the ‘aggravation’? 
• Mitigation – what’s allowed and what’s not? 

 
Recent Cases: 
 
Nail v News Group Newspapers Ltd & Others [2004] EWHC 647 (QB); [2004] All ER (D) 
501 (Mar); [2004] EMLR 20 (Eady J) - 26 Mar 2004 
 
In 1998 Harper Collins published a biography of the Claimant entitled "Nailed".  He decided 
not to arouse interest in it by suing.  In 2002 extracts from "Nailed" were published in the 
News of the World and the book attracted new consumer interest, selling about a hundred 
copies.  The Claimant sued the News of the World for the offending article and, separately, 
Harper Collins for the editions of the book sold in 2002.  
 
Both Harper Collins and the News of the World made offers of amends under s2 Defamation 
Act 1996 which the Claimant accepted. The court had to determine the appropriate levels of 
damages.  
 
The Claimant was awarded £7,500 for the Harper Collins book and £22,500 for the News of 
the World article. The Judge held that, as there was a public interest in encouraging media 
defendants to make offers of amends, damages awards in such cases ought to be "healthily 
discounted". The discount he gave in that case was 50%.  
 
Note: The Court of Appeal is due to hear the Claimant’s appeal in November 2004. 
 
Judicial Highlights: 
 
** It is fundamentally important that when an offer has been made, and accepted, any 
claimant knows from that point on that he has effectively ‘won’ **  [35]  
 
** If [media defendants] do not feel confident of getting a ‘healthy discount’ for adopting what 
is, in effect, a conciliation process, then I suspect… that there may be a return to the tactic… 
of using their considerable resources to complicate and prolong litigation with a view to 
discouraging less wealthy litigants ** [40]    
 
 
Milne v Express Newspapers (CA) [2004] EWCA Civ 664 - 27 May 2004  
 
The Claimant, a solicitor, reported Keith Vaz MP to the Parliamentary Commissioner for 
Standards for not declaring payments made to him by a solicitor, Sarosh Zaiwalla, when twice 
recommending him for an honour. Following a finding by the relevant Parliamentary 
Committee upholding the Claimant's complaint, the Sunday Express published an article 
quoting Mr Zaiwalla. The agreed meaning of the article was that the Claimant was reasonably 
suspected of giving false evidence to the Parliamentary Commissioner. The Defendant made 
an offer of amends which the Claimant rejected.  
 



2 

This was the Claimant’s appeal against the first instance judge's interpretation of s.4(3) 
Defamation Act 1996 about what was the relevant state of knowledge of a journalist such as 
to entitle a claimant to reject an offer of amends. The judge held that the journalist had to 
have been “malicious”, in the sense he was recklessly indifferent to the truth, at the time of 
publication. The first instance Judge’s decision was therefore upheld.  
 
Judicial Highlights: 
 
** The word ‘reckless’ was not retained. Instead s4(3) uses the expression “knew or had 
reason to believe”… Mr Parkes invites us to suppose that this change shows a parliamentary 
intention to moderate in favour of the claimants the Neill Committee recommendation as to 
recklessness. … We do not consider that this difference of expression… carries any 
implication of parliamentary intention ** [26] 
 
** We do not consider that… there is a distinct possible meaning of the words ‘had reason to 
believe’ lying between recklessness on the one hand and constructive or imputed knowledge 
based on negligence on the other. … shutting your eyes to an obvious truth is the same as 
reckless indifference to that truth. Move away from that, and you immediately arrive at 
constructive knowledge” **  [35] 
 
 
2. Damages – Where are we now?  What is the relevance of Gleaner? 
 
Issues raised:  
 

• Has Gleaner had any effect at all for media defendants? 
• Where are we with Jury or Judge-made awards ?  

 
Recent Cases: 
 
Gleaner Co v Abrahams (PC) [2003] UKPC 55; [2004] 1 AC 628; [2003] 3 WLR 1038; 
[2003] EMLR 737 - 14 Jul 2003  
 
In 1987 the two daily newspapers in Jamaica, the Daily Gleaner and the Star, both owned by 
the Appellant company, published defamatory articles about the Respondent, the former 
minister for tourism for Jamaica. The Appellant relied on defences of justification and qualified 
privilege but these were both struck out. After a trial on the issue of damages only, the jury 
awarded 80.7 million Jamaican dollars (approximately £1.2 million). The Court of Appeal of 
Jamaica reduced the award to 35 million Jamaican dollars (approximately £533,000). The 
Appellant appealed to the Privy Council, arguing that the award was still excessive and would 
have an inhibiting effect on the exercise of the constitutional right to freedom of expression.  
 
The appeal was dismissed, the Council holding that restrictions on the freedom of expression 
were necessary to protect the reputations of others. The test in Rantzen v Mirror Group 
Newspapers Ltd [1994] QB 670, namely whether a reasonable jury could have thought that 
the award was necessary to compensate the claimant and re-establish his reputation, was 
correctly applied by the Court of Appeal of Jamaica. The argument that the award was still too 
large failed. The Court was also right to include punitive and deterrent elements in the award.  
 
Judicial Highlights: 
 
** defamation cases have important features not shared by personal injury claims. The 
damages often serve not only as compensation but also as an effective and necessary 
deterrent… the effectiveness of the deterrent is the whole basis of Lord Lester’s argument 
that high awards will have a ‘chilling effect’ on future publications. Awards in an adequate 
amount may also be necessary to deter the media from riding roughshod over the rights of 
other citizens ** [53] 
 
Howlett v Holding  
A former mayor was awarded £65,000 libel damages by a jury against a businessman who 
flew a plane towing banners over the neighbourhood accusing her of shoplifting. 

 



3 

 
Jameel v Wall Street Journal Europe  
A jury awarded Mr Jameel £30,000 and his company £10,000 over allegations of links with 
terrorist organisations. 
 
Wood v CC of West Midlands Police 
A jury awarded Mr Wood £45,000 for allegations by a Detective Chief Inspector that Mr Wood 
had aided and abetted the commission of numerous serious criminal offences. 
 
Campbell v News Group 
Lords Nicholls and Hope and Lady Hale dismissed, without giving reasons, the appeal by 
Alan Campbell against the Court of Appeal’s decision in July 2002 to cut his damages from 
the jury award of £350,000 to £30,000. 
 
Bates v Associated  
Former Chelsea chairman Ken Bates was awarded £9,000 damages by a jury over an 
allegation in the Evening Standard that he foul-mouthed a potential business partner. 
 
Bin Mahfouz v JCB Consulting & Brisard  
Saudi businessman Sheikh Khaled Bin Mahfouz was awarded £10,000 damages by a judge 
for allegations of links to Al-Qaeda 
 
 
3. Qualified Privilege – Application of the ‘Reynolds defence’ and the  

sliding scale of responsible journalism 
 
Issues raised:  
 

• Seriousness of the allegations – is this just a single factor? 
• Urgency – is the interest being served the newspaper or the public? 

 
Recent Cases: 
 
Jameel & Another v Wall Street Journal Europe  [2004] EWHC 37 (QB); [2004] EMLR 196  
(Eady J) - 20 Jan 2004  
 
The Defendant published an article in the Wall Street Journal Europe to the effect that the 
Saudi Arabian authorities were monitoring, at the US government's request, certain bank 
accounts in connection with the actual or potential funding of terrorism. Accounts of the Abdul 
Latif Jameel Group were named as being on the list of such accounts. In an action brought by 
the main company in the Group and by its President, the Defendant contended that the 
publication was protected by Reynolds privilege and took issue with the Claimants' meaning, 
which was at the 'reasonable grounds to suspect' level. The jury by their findings of fact 
rejected much of the journalist's account of his sources for the story and his attempt to verify it 
with the Claimants in advance of publication. Subject to the trial judge's ruling on privilege, 
they awarded damages of £30,000 to the President and £10,000 to the company.  
 
The defence of Reynolds privilege failed. The jury's findings of fact had made it look 
somewhat forlorn. Although the subject-matter of the article was of the plainest public interest 
there was no duty to publish an article in these terms, and the Defendant would be 
adequately protected by the defence of justification. Key factors were: the underlying 
imputations in the article were at the higher level of gravity; there was no public interest in 
naming names, given that, on the Defendant's own account (a) the monitoring was supposed 
to be secret and (b) the US government had agreed not to name names in return for the 
Saudi government's cooperation; there was no urgency such as to justify publishing the story 
without having given the Claimants a meaningful opportunity to comment, especially since the 
Defendant had published the same story on the previous day without naming names.  
 
Note: The Court of Appeal is due to hear the Defendant’s appeal in October 2004. 
 

 



4 

 
Judicial Highlights: 
 
** The question is whether the particular defamatory allegations about the claimant, 
notwithstanding their gravity, were such that they should be communicated to the public at the 
material time – irrespective of their truth or falsity… Naturally, if the allegations are true there 
will be a defence of justification, but qualified privilege will protect defendants in respect of 
damaging information that turns out to be false – provided always that the public needed to 
have that information straight away true or not ** [31] 
 
  
4. Injunctions in Libel Claims 
 
Issue raised:  
 

• Has the rule in Bonnard v Perryman been undermined by s12(3) of the HRA?  
 
Recent cases: 
 
Coys Limited v Autocherish Limited & others  [2004] EWHC 1334 (QB) (Tugendhat J) - 
4 Mar 2004  
 
The Claimants, auctioneers of classic cars and automobilia, applied for an injunction against 
five out of seven defendants (a mixture of car dealers, ISPs and a former customer of the 
claimants) to restrain them from publishing or maintaining a website containing defamatory 
material about the claimants, such as fraud, dishonesty, improper business practices etc.  
 
Dismissing the application, the correct approach on interim injunctions in defamation cases is 
still as set out in Holley v Smyth [1998] QB 726 and the Court is bound by it. If it was open to 
the Court to rule on the applicability of Cream Holdings Ltd v Banerjee [2003] EWCA Civ 103, 
[2003] Ch. 650 to defamation cases then that decision did not apply. On the facts the words 
complained were unarguably defamatory and there was evidence of an intention to repeat by 
some of the defendants. However, the Defendants raised affirmative defences of qualified 
privilege, fair comment and, in respect of a lesser meaning contended for by the claimants, 
justification. Since that was the position the rule in Bonnard v Perryman applied and the Court 
could not be conclude that there was nothing in them to go before a jury for determination, R 
v Galbraith (1981) CLR 648 applied; Alexander v Arts Council of Wales [2001] WLR 1840 
considered.  
 
Note: The House of Lords has heard argument in the appeal in Cream Holdings and judgment 
is awaited. It is hoped the decision will shed light on the inter-relationship between section 12 
of the Human Rights Act and the various causes of action that can restrict freedom of 
expression. 
 
Tillery Valley Foods Ltd v Channel Four Television Corpn & Another [2004] EWHC 1075 
(Ch) (Mann J) - 11 May 2004  
 
Channel Four ("C4") proposed to transmit secret footage recorded by an undercover reporter 
who had got a job working in the Claimant's food manufacturing plant. The footage showed 
numerous examples of unhygienic practices. C4 put a number of the allegations to the 
Claimant for comment. The Claimant applied for an injunction to restrain the transmission of 
the programme until they had been provided with an adequate opportunity to review the 
undercover footage and comment on the allegations.  
 
Refusing the injunction, Mann J held as follows: 

(1) the footage was not confidential. It was not sufficient simply to point to the breach of 
the employee's contract to establish the necessary degree of confidence. The issue 
was whether the information was confidential and ABC v Lenah Game Meats [2001] 
185 ALR 1 showed that this type of information was not confidential. 

(2) The public interest clearly favoured transmission; 
(3) the law did not recognise the "right of reply" contended for by the Claimants; 

 



5 

(4) the reality was this was a defamation claim dressed up as a breach of confidence in 
order to attempt to get round the rule in Bonnard v Perryman.  

 
Fawcett v Associated; Fawcett v Guardian 
 
Former Royal aide Michael Fawcett was granted injunctions against the Mail on Sunday, 
preventing it from publishing a story that he and the Prince of Wales were seen in a 
compromising situation, and, somewhat unusually, against the Guardian preventing it from 
naming him as the person who got the injunction, although agreement was subsequently 
reached between Fawcett and the Guardian, allowing the paper to name him. 
 
 
5. Fair Comment 
 
Issue raised:  
 

• The broadening of the law of fair comment does not mean that the ‘traditional’ 
requirements no longer apply 

 
Recent cases: 
 
Oliver v Chief Constable of Northumbria Police [2003] EWHC 2417 (QB)  (Gray J) - 
14 Oct 2003  
 
The Claimant was a police inspector who brought this action for slander against his chief 
constable (the Defendant) in relation to four statements made on the Defendant's behalf, in 
response to journalists' questions about a murder enquiry into the alleged mercy killings by a 
nursing sister at Victoria Infirmary in Newcastle. The Defendant relied on qualified privilege, 
justification and fair comment.  
 
It was settled law that in order to be defensible as fair comment, the facts upon which the 
comment was based needed to be sufficiently stated or indicated in the words complained. 
The words spoken in this case did not contain such information, and thereby deprived those 
to whom the press release was published or republished of the opportunity to make up their 
own minds as to the validity of comment. Therefore, the defence of fair comment was not 
available to the Defendant. The publication was however protected by qualified privilege, and 
there would be a trial on the issue of malice.  
 
Hamilton & Hamilton v Clifford  [2004] EWHC 1542 (QB) (Eady J) - 22 Jun 2004  
 
The Claimants sued the Defendant over words published by him as the publicist of Nadine 
Milroy-Sloan. The statements were made following the arrests of the Claimants by police in 
respect of allegations by Miss Milroy-Sloan that the Second Claimant raped her and the First 
Claimant encouraged or participated in the assault. The allegations were wholly untrue and 
maliciously made and Miss Milroy-Sloan was later sentenced to three years imprisonment for 
perverting the course of justice. The Defendant admitted the publications but denied the 
meaning alleged, namely, that the allegations made by Miss Milroy-Sloan were true. He 
raised defences of justification (to a meaning of reasonable grounds to suspect guilt of the 
criminal offences alleged), fair comment and qualified privilege based on 'reply to attack'. He 
also pleaded general bad reputation.  
 
In holding that the defence of fair comment would be struck out, Eady J rejected the 
submission that following Branson v Bower (No 1) [2001] EMLR 800 and (No 2) [2002] QB 
737, statements of belief or inferences about states of affairs were now defensible as 
comment.  What was required in order to accommodate Article 10 within the relevant law was 
that defendants should not have to prove the unprovable, ie matters incapable of objective 
verification (referring to Lingens v Austria (1986) 8 EHRR 407).  Nothing in the Branson 
decisions was intended to undermine the repetition rule; the fair comment defence cannot be 
called in aid when the defamatory sting is one of verifiable fact, such as the rape allegation 
here. 
 

 



6 

6. 3 levels of meaning - in libel cases involving an investigation by the  
police or other authorities 

 
Issues raised:  
 

• The 3 levels of meaning – Chase v News Group 
• To what extent do the repetition and conduct rules apply to level 3 meanings? 

 
Recent cases:  
 
Jameel v Wall Street Journal Europe (CA)  [2004] EWCA Civ 1694; [2004] EMLR 6 
 
The Claimants contended that the words complained of meant that they were reasonably 
suspected of having terrorist ties and of funnelling funds to terrorist organisations. WSJ 
disputed that the words were defamatory and alternatively contended for a lesser defamatory 
meaning. They further contended that the words were published on an occasion of qualified 
privilege. 
 
The judge held that the words complained of were not capable of bearing a lesser defamatory 
meaning than that of 'reasonable grounds to suspect' reflected in the second tier of gravity 
identified in Chase v News Group Newspapers Ltd (2003) EMLR 11, para.45.  
 
Allowing the appeal in part, the Court of Appeal held that there was a high threshold for a 
meaning to be excluded as in doing so the judge was in effect ruling that a jury would be 
perverse to take a different view on that question. Therefore the judge should be wary of 
withdrawing meanings unless there were good reasons for doing so. The distinction here 
between the level 2 meaning (reasonable grounds to suspect) and the level 3 meaning 
(grounds merely for investigation) was somewhat blurred, and it was not a case in which the 
imputations were so plain as to justify the judge withdrawing from the jury, in terms of 
qualified privilege, the possibility of finding at least that the author could reasonably have 
been intending to convey some lesser defamatory meaning than reasonable grounds for 
suspicion, even if they were ultimately to regard that level 2 meaning as the single meaning of 
the words. Therefore the appeal against the judge's first ruling was allowed. 
 
Hamilton & Hamilton v Clifford  [2004] EWHC 1542 (QB) (Eady J ) - 22 Jun 2004  
 
(See above) 
 
(1) The meaning of 'guilt' pleaded by the Claimants would not be struck out. The Court should 
only intervene at that stage to pre-empt perversity (Jameel v Wall Street Journal Europe 
SPRL [2004] EMLR 6). 
(2) The Defendant's Lucas-Box meaning would be struck out in the case of one publication 
only by virtue of the operation of the repetition rule. As to the remaining publications the 
Lucas-Box meaning could stand. 
(3) None of the particulars of justification was capable of supporting reasonable grounds to 
suspect the Claimants of participating in the alleged rape: Musa King v Telegraph Group Ltd 
[2004] EWCA Civ 613 at [22]; Shah v Standard Chartered Bank [1999] QB 241. 
 
Jameel & Another v Times Newspapers Ltd (CA)  [2004] EWCA (Civ) 983 - 21 Jul 2004  
 
The Claimants sued on an article published in the Sunday Times under the headline "Car 
Tycoon 'linked' to Bin Laden" which named Yousef Jameel and referred to his involvement 
and that of his family in owning and running Hartwell plc, the second Claimant. The Defendant 
contended that the article was incapable of bearing the meanings attributed to it by the 
Claimants, that it was incontrovertibly true in the only defamatory meaning which it was 
capable of bearing of the first Claimant, and that it was incapable of defaming the company. It 
applied for summary judgment accordingly. At first instance Gray J ruled out the first 
Claimant's higher (Chase 'level 2') meaning but dismissed the Defendant's application for 
summary judgment; he also struck out the second Claimant's claim altogether. The Claimants 
appealed.  

 



7 

 
Allowing the first Claimant’s appeal, the Court of Appeal held that the article was arguably 
capable of bearing the first Claimant's higher meaning. However, dismissing the second 
Claimant’s appeal, the article was incapable of bearing the company's meanings or any 
meaning defamatory of it: the article did not suggest that the company was itself implicated in 
the wrongdoing or suspicion of wrongdoing attributed to the individual.  
 
 
 
 

DAVID SHERBORNE 
5RB 

5 Raymond Buildings 
Gray’s Inn 

London WC1R 5BP 
 

Tel 020 7242 2902 
Fax 020 7831 2686 

 
davidsherborne@5rb.com 

21 September 2004 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 

 



8 

CLAIMANT DEFENDANT S. 8 OR 
OFFER OF 
AMENDS? 

ALLEGATION 
COMPLAINED 

OF 

APOLOGY 
PUBLISHED? 

COMPENSATION 
AWARDED 

JUDGE LIVE 
EVIDENCE? 

Sir Alex 
Ferguson 

Associated 
Newspapers Ltd 

s.8 That C was so 
greedy that he was 
happy to give pre- 

and post-match 
interviews only if 

he was paid a 
substantial sum of 
money for doing 

so. 

No – but a factual 
correction was 

published to the 
effect that it was 

untrue that C was 
paid £10,000 a 
game to give 

interviews and he 
was in fact not 

paid at all.  

£7,500 Eady J No 

John Cleese (1) Peter Clark  
(2) Associated 
Newspapers Ltd  

Offer of 
Amends 

That C’s latest US 
television show 

attracted a vitriolic 
response from the 
American nation 
and had caused 
him humiliation 
which was richly 

deserved on 
account of his 

arrogance.  

Yes, but not 
agreed with C and 

not to his 
satisfaction. (His 

solicitors were not 
in fact informed 

when it was 
published).  

£13,500 Eady J Yes, by video-
link 

Jimmy Nail (1) Geraint Jones 
(2) Harper Collins 
Publications Ltd 

Offer of 
Amends 

Matters of a sexual, 
personal & 

professional nature  

- £7,500 
 
 
ON APPEAL TO CA 

Eady J Yes 

Jimmy Nail  (1) News Group 
Newspapers Ltd 

(2) Rebekah Wade 
(3) Jules Stenson  

Offer of 
Amends 

[Repetition of 
matters published 

in the Harper 
Collins book] 

Yes (shortly after 
offer of amends 

accepted) 

£22, 500  
 
[’50 %’ discount] 
 
ON APPEAL TO CA  

Eady J Yes 

 

 


