
 

 
 

 

Neutral Citation Number: [2013] EWHC 2182 (QB) 
 

Case No: HQ07X01839 

 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 25/07/2013 

 

Before : 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 GARY FLOOD Claimant 

 - and -  

 TIMES NEWSPAPERS LIMITED Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

James Price QC and William Bennett (instructed by Edwin Coe LLP) for the Claimant 

Richard Rampton QC and Kate Wilson (instructed by Times Newspapers Limited) for the 

Defendant 

 

Hearing date: 18 July 2013 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

 

 

 

............................. 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT 

 

 



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT 

Approved Judgment 

Flood v. Times Newspapers 

 

 

Mr Justice Tugendhat :  

1. On 10 May 2013 I made an order by consent in this libel action, that there be a 

hearing before a judge alone to determine (1) whether the claimant should have 

permission to amend his Particulars of Claim and (2) as a preliminary issue the 

meaning of the article complained of, which was entitled “Detective Accused of 

Taking Bribes from Russian Exiles”.  At the hearing on 18 July, after Mr Price had 

clarified the proposed plea, I gave permission to amend.  I reserved judgment on the 

preliminary issue as to the meaning of the article complained of. 

2. The case has a long history.  The defendant published the article complained of in the 

print edition of the The Times for 2 June 2006 and thereafter on the website.  On 31 

May 2007 the claimant issued proceedings.  The defendant advanced two substantive 

defences, a Reynolds defence and justification (truth).  The Reynolds defence was 

tried as a preliminary issue in July 2009 before myself, sitting without a jury.  I 

handed down Judgment on 16 October 2009 [2009] EWHC 3275 (QB): [2010] EMLR 

8. I held that in respect of a publication in the print edition the Reynolds defence 

succeeded, and in respect of the website publication that it succeeded up to the 5 

September 2007, but it failed in respect of later website publications. 

3. The Metropolitan Police Service had concluded its investigation into the claimant in 

the middle of 2007 and had informed the defendant of the outcome via a letter dated 4 

September 2007.  But the defendant had not carried a report about the outcome.  The 

article complained of had reported that the recipient of the alleged bribes had been 

code named ‘Noah’ and that Noah could be a reference to the claimant. The outcome 

was that the Independent Police Complaints Commission accepted the investigator’s 

final report which concluded: 

“I have been unable to find any evidence to show that Detective 

Sergeant Gary Flood is ‘Noah’ or that he has divulged any 

confidential information for money or otherwise”. 

4. Both parties appealed my judgment to the Court of Appeal.  The claimant was 

successful to the extent that that court reversed my judgment where I had held that the 

Reynolds defence succeeded: [2010] EWCA Civ 04; [2011] 1 WLR 153.  The 

defendant then appealed to the Supreme Court.  That court restored my judgment and 

held that publications up to 5 September 2007 were protected by Reynolds privilege: 

[2012 UKSC 11; [2012] 2 AC 273.  The defendant also appealed against that part of 

my decision in which I had decided that the Reynolds defence failed in respect of 

website publications after 5 September 2007. The Court of Appeal had upheld that 

part of my decision. However the defendant subsequently withdrew their appeal to the 

Supreme Court on that point. 

5. As a result of the foregoing, the claimant’s claim is now confined to publications on 

the website from 5 September 2007 to October 2009. At that time there was added to 

the website an update which reported the outcome of the investigation overseen by the 

Independent Police Complaints Commission. 

6. The legal principles to be applied by a court when determining the question of 

meaning are not in dispute.  Both parties take them from the guidance summarised by 

Sir Anthony Clarke MR in Jeynes v. News Magazine Limited [2008] EWCA Civ 130 



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT 

Approved Judgment 

Flood v. Times Newspapers 

 

 

at para 14, and earlier authorities referred to there including Skuse v. Granada 

Television Limited [1996] EMLR 278.  Mr Rampton emphasises that the article 

complained of must be read as a whole, a principle derived from Charleston v. News 

Group Newspapers [1995] 2 AC 65. 

7. The meaning which the claimant attributes to the website publications of the article of 

which he complains, as set out in his amended Particulars of Claim at para 4, is as 

follows: 

“In their natural and ordinary meaning and/or in their innuendo 

meaning the words complained of meant and were understood 

to mean that there were, and at the date of publication of the 

article online complained of there continued to be, strong 

grounds to believe, or alternatively that there were reasonable 

grounds to suspect, that the claimant: 

4.1 had abused his position as a police officer with the 

Metropolitan Police’s Extradition Unit by corruptly accepting 

£20,000 in bribes from some of Russia’s most wanted 

suspected criminals in return for selling to them highly 

confidential Home Office and police intelligence about 

attempts to extradite them to Russia to face criminal charges;  

4.2 had thereby committed an appalling breach of duty and 

betrayal of trust. 

4.3 had thereby also committed a very serious criminal offence 

Particulars of innuendo 

It would have been known by the vast majority of the readers of 

the words complained of that where a person who is employed 

to perform a public duty takes a bribe to act corruptly in 

discharging that duty he commits a criminal offence under 

common law.  Such readers would have understood the words 

complained of to bear the meaning pleaded in paragraph 4.3 

above”. 

8. The defendants accept that the words complained of are defamatory of the claimant.  

The meaning which they seek to justify is: 

“If and insofar as the article bore the natural and ordinary 

meaning that: 

(1) The claimant was the subject of an internal police 

investigation 

(2) There were grounds which objectively justified a police 

investigation into whether the claimant received payment 

in return for passing confidential information about 

Russia’s possible plans to extradite Russian oligarchs,  



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT 

Approved Judgment 

Flood v. Times Newspapers 

 

 

then it is true in substance and in fact ”. 

9. The website publication bears the date 2 June 2006, being the date on which it was 

originally published.  Immediately under the title are the words “Police are 

investigating the alleged sale to a security company of intelligence on the Kremlin’s 

attempts to extradite opponents of President Putin.”  There then follows the by-line 

naming Michael Gillard. Immediately under that there were added the words “this 

article is subject to a legal complaint”. These were added after the claimant 

complained, and remained there until October 2009.  There then follow the 21 

paragraphs of the article complained of which, so far as material, are set out in my 

judgment of October 2009 at paragraph [5].  It is unnecessary to repeat them in this 

judgment. 

10. One aspect of the dispute between the parties over meaning relates to the level of 

seriousness of the allegation.  It has become customary to refer to three levels of 

seriousness by reference to Chase v. Newsgroup Newspapers Limited [2003] EMLR 

1. In that taxonomy level 1 is the most serious, that is to say it is an allegation of 

actual guilt.  However, the distinction between levels of seriousness can be traced 

back at least as far as the decision of the House of Lords in Lewis v. Daily Telegraph 

[1964] AC 234.  In that case Lord Devlin said at page 282 (using the reverse 

taxonomy): 

“In the present case, for example, there could have been three 

distinct categories of justification – proof of the fact of an 

inquiry, proof of reasonable grounds for it and proof of guilt”. 

11. Mr Rampton submits that the meaning contended for by the defendants in the present 

case falls between there being the fact of an inquiry and there being reasonable 

grounds for it.   

12. Mr Rampton submitted that the court cannot infer that the readers of the website knew 

what is pleaded in support of the true innuendo, namely that where a person who is 

employed to perform a public duty takes a bribe to act corruptly in discharging that 

duty he commits a criminal offence under common law. I agree that I cannot infer that 

they would have known that the offence in question was one under common law 

rather than statute. The readers of The Sunday Times are a well educated and well 

informed section of society. But Mr Rampton submits that readers of an archive on 

the web will be likely to have reached the article in question through a search engine, 

and so not be typical of the readers of the current edition of the newspaper. That may 

well be so. But in my judgment it is very widely known that where a person who is 

employed to perform a public duty takes a bribe to act corruptly in discharging that 

duty he commits a criminal offence. In my judgment anyone who reaches the archive 

in question in this action and is sufficiently interested to read the words complained 

will probably have that knowledge. 

13. Another aspect of the dispute over meaning relates to the effect of the passage of time.  

Mr Price submits that the reader of the website publication who read it after 5 

September 2007 would reasonably understand it to be making a statement not only 

about events as they were on 2 June 2006, the date at the head of the article, but also 

about events up to the date at which it was being read.  Were that not so, there would 

be no need for a responsible journalist to update the article by including a reference to 



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT 

Approved Judgment 

Flood v. Times Newspapers 

 

 

events subsequent to the original publication.  But the Court of Appeal had held that 

the journalist or publisher was under an obligation to do that. 

14. Mr Rampton on the other hand submits that the reasonable reader would simply 

regard the article as part of an archive which referred to events as they were at the 

date of publication, but not to events or circumstances as they were or became at a 

later date. 

15. Mr Price submits that the first impression given to the reader is that given by the 

headline, the words immediately under it above the by-line, and the first two 

paragraphs of the article.  These all emphasise the allegation, that a police officer in 

the extradition unit has taken payment from wealthy Russians for sensitive 

information. Taken by itself, the effect of the repetition rule would be, as he submits, 

that that would simply be an allegation of guilt.  However, he accepts that read as a 

whole the article does not allege actual guilt.  This is because the article states that 

“detectives … were told that Noah could be a reference” to the claimant, not that they 

were in fact references to him. 

16. Mr Price stresses that the article is not simply stating there is an investigation. Rather, 

it sets out the allegations upon which the investigation is focussed, and what is said to 

be the evidence.  This includes “documents detailing the client accounts of ISC… the 

financial dossier, seen by The Times shows that ISC was paid more than £6,000,000 

from offshore companies linked to the most vocal opponents of President Putin of 

Russia”.   It is said that “a former ISC insider passed the dossier to the intelligence 

arm of the anti-corruption squad…” It is said that “anti-corruption detectives are 

examining the relationship between Sergeant Flood and a former Scotland Yard 

detective, one of the original partners in ISC.  The men admit to being close friends 

for more than 25 years. Of course, the article goes on to say the men “deny any 

impropriety and are willing to co-operate with the inquiry”. Mr Price submits that the 

reference to an admittedly close friendship over 25 years suggests grounds to suspect 

or believe that the claimant has taken bribes. 

17. Mr Rampton submits that in using the word “accused” the writer of the headline has 

over stated the case, and that the reader will understand that when he reaches the end 

of the article.  That is why Mr Rampton emphasises the importance of the decision in 

Charleston.  Mr Rampton emphasises that the article reports that the claimant has not 

been arrested, charged or suspended, but “moved temporarily from his post”.  He 

notes that the denials by the claimant and Mr Hunter are not simply added right at the 

end, as is sometimes done, which can suggest that the denial is treated as formulaic, 

but rather that the denials are given the prominence in the middle of the article to 

which I have already referred.   

18. Mr Price cites the words of Lord Neuberger of Abbotsbury MR at para 78 : 

“If the original allegations of the publications made against DS 

Flood in the article on the website had been responsible 

journalism, … once the report’s conclusions were available, 

any responsible journalist would appreciate that those 

allegations required speedy withdrawal or modification”. 



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT 

Approved Judgment 

Flood v. Times Newspapers 

 

 

19. He submits that implicit in that statement is recognition that readers of archive 

material do not just treat it as historical, and relating only to the original time of 

publication, but that they also treated it as speaking as at the date on which it is being 

read.  It does not follow that it bears the same meaning to a reasonable reader who 

reads it on the original date of publication as it does to the reasonable reader who only 

reads it for the first time at a later date.  But it must be read on both dates as saying 

something about the position current as at the date of the reading. 

20. Mr Price submits that the addition of the words “this article is subject to a legal 

complaint” not only did not improve the position from the point of view of the 

claimant, it made it worse.  First, there is no indication from whom the complaint may 

have come.  So those words do not inform a reader that it is the claimant who has 

made the complaint rather than one of the other persons named in the article.  And 

since the additional words are expressed in the present tense (“is subject to a legal 

complaint”) the reasonable reader would infer that, if there was more recent 

information as to the outcome of the investigation which cast a different light on the 

matter, then that too would have been added in the form of an update, so the 

reasonable reader would infer that the grounds which led to the investigation in the 

first place, that is to say grounds to suspect or believe the commission of a serious 

offence, were currently still giving rise to the same concerns.   

21. Mr Rampton also referred to a passage in the speech of Lord Mance JSC in the 

Supreme Court at para 180 (which are to a similar effect to the observations I made in 

my October 2009 judgment at paragraphs 172 to 173 and 199). At para 180 Lord 

Mance said: 

“The article, although undoubtedly damaging to DS Flood’s 

immediate reputation, was balanced in content and tone… it did 

not assert the truth of the reported allegations of impropriety 

made by the ISC insider, but it identified them as the basis of 

an investigation in progress to establish whether there had been 

impropriety”. 

22. That paragraph, and the corresponding paragraphs in my judgment, was expressed in 

relation to the defence of responsible journalism.  Neither I nor Lord Mance was 

addressing the issue of meaning.  It does not appear to me that the paragraphs in my 

judgment, or the paragraph in Lord Mance’s judgment, take the matter any further on 

the issue of meaning. 

23. In my judgment the website publication obviously does not allege actual guilt. As Mr 

Rampton submitted, the article is about an investigation and not just about the making 

of allegations.  As was said in Lewis, a statement that a claimant is under investigation 

cannot reasonably be understood as stating that he is guilty because if that were so it 

would be almost impossible to get accurate information about anything (see page 

285).   

24. And in my judgment Mr Price’s submissions are correct. In particular, if the 

reasonable reader is a person who would treat the archive material as stating no more 

than what was the position at the time the material was originally published (in this 

case June 2006), then there would be no sense in the requirement to update the 

archive. That is a requirement, as stated by Lord Neuberger, against which the 



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT 

Approved Judgment 

Flood v. Times Newspapers 

 

 

defendant first appealed to the Supreme Court, and then withdrew their appeal. I 

reject Mr Rampton’s submission that the reasonable fair minded reader would 

understand that the allegations might, in the interim, have turned out to be ill founded, 

when the update does not suggest that. 

25. In deciding the issue of meaning I am not bound to choose between the meanings put 

forward by the parties.  However, in this case I do accept the submissions of Mr Price 

that the words complained of actually meant  

“that there were, and at the date of publication of the article 

online complained of there continued to be, strong grounds to 

believe that the claimant: 

4.1 had abused his position as a police officer with the 

Metropolitan Police’s Extradition Unit by corruptly accepting 

£20,000 in bribes from some of Russia’s most wanted 

suspected criminals in return for selling to them highly 

confidential Home Office and police intelligence about 

attempts to extradite them to Russia to face criminal charges;  

4.2 had thereby committed an appalling breach of duty and 

betrayal of trust. 

4.3 had thereby also committed a very serious criminal offence. 

26. For those reasons I determine that the actual meaning of the website publication for 

readers who read it in the period after 5 September 2007 and before the update in 

October 2009 is the meaning pleaded in the preceding paragraph. 

 


