
 

 
 

Neutral Citation Number: [2006] EWHC 1062 (QB) 
 

Case No: HQ04X03998 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 12 May 2006 

 
Before: 

 
THE HON. MR JUSTICE GRAY 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between: 

 
 MOHAMMED HUSSEIN AL AMOUDI Claimant 
 - and -  
 (1) JEAN CHARLES BRISARD 

(2) JCB CONSULTING INTERNATIONAL SARL 
Defendants 

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Desmond Browne QC and Jonathan Barnes  

(instructed by Nabarro Nathanson) for the Claimant 
Adam Speker (instructed by Reynolds Porter Chamberlain) for the Defendants 

 
Hearing dates: 5 May 2006 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 
 
 

............................. 
 

THE HON. MR JUSTICE GRAY 
 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

Mr Justice Gray:  

The questions 

1. This application raises the question whether and, if so, in what circumstances it is 
open to a claimant complaining of an item on an Internet website open to general 
access to rely on a presumption that substantial publication of that item has taken 
place within the jurisdiction of the court.  The Claimant, Mr Mohammed Hussein Al 
Amoudi, contends that there is such a presumption, albeit a rebuttable one.  The 
Defendants, M. Jean Charles Brisard and JCB Consulting International SARL, 
maintain that no such presumption exists, rebuttable or otherwise. Their case is that 
the Claimant must prove publication in the ordinary way. 

2. In the event that the Claimant is successful on that question, I am asked to strike out 
or in the alternative to give summary judgment in favour of the Claimant in relation to 
those parts of the Defence which deny that there was publication on the website 
within the jurisdiction.   

The background facts 

3. I can take the background facts against which those questions fall to be resolved quite 
shortly. 

4. The Claimant is described as a prominent and respected international businessman 
who is well known in the major financial centres of the world, including London.  He 
was born in Ethiopia but has made his home in Saudi Arabia.  He is said to spend a 
total of approximately two to two-and-a-half months a year in England for business 
and personal reasons.  He has a home in London.   

5. The first Defendant, M. Brisard, who is a French national resident in Switzerland, 
asserts that he is an author and international expert and investigator on terrorism 
financing.  The second Defendant was a limited liability Swiss company of which M. 
Brisard is the managing partner, the majority shareholder and one of the two 
authorised signatories.  The company is said by M. Brisard no longer to be in 
existence.  

6. The claim is in respect of two publications.  The first is entitled “OSAMA BIN 
LADEN ECONOMIC ENVIRONMENT JULY 2001 FINAL REPORT Jean Charles 
Brisard”.  That “Final Report” was described on the Defendants’ website as “…a 
‘First International Report on the Al Qaeda financial network for the intelligence 
community’ published by the French National Assemby (Money Laundering 
Committee), October 2001”.  The Claimant’s case is that the extracts from that 
publication which are the subject of his complaint bore the following meanings 
defamatory of the Claimant:  

i) that he is or, alternatively, there are strong grounds to conclude that he is, a 
knowing participant in the economic, financial and/or terrorist networks of the 
terrorist Osama Bin Laden and/or is likely to have knowingly facilitated ties 
with the said network; and/or 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

ii) that, being himself a part of the vast financing system that is the trademark of 
Osama Bin Laden’s terrorist operations, he has knowingly financed and/or 
facilitated the financing of Osama Bin Laden’s terrorism. 

7. The second publication described itself in the following terms: “TERRORISM 
FINANCING – routes and trends of Saudi terrorism financing – report prepared for 
the President of the Security Council United Nations Dec 19, 2002 – New York, 
USA, Jean Charles Brisard – JCB Consulting”.  Within the body of the document the 
Claimant is listed as one of the “Main individual Saudi sponsors of Al Qaeda”.  I do 
not need to set out the defamatory meaning which the Claimant says this publication 
bears.   

8. I should record without comment that the Claimant challenges the Defendants’ 
description of the two publications and in particular disputes the claim that the second 
publication was prepared for anyone at the United Nations.   

9. A Defence has been served on behalf of both Defendants.  It contains no substantive 
defence.  What is for present purposes relevant is that the Defendants join issue with 
the Claimant on his claim that there was any publication within the jurisdiction of this 
court of either of the reports sued on.  

The pleadings in relation to the issue of publication 

10. In relation to the issue of publication, a convenient starting point is to set out the way 
the Claimant puts his case in the Particulars of Claim:  

“3.  Until at least May 2004 the Defendants owned and 
maintained a website at http://jcbconsulting.com that was 
at all material times open to general access by any user of 
the Internet. 

4. Until the date identified in paragraph 3 above the 
Defendants published or caused to be published on the 
Internet at http://www.jcbconsulting.com to a substantial 
but unquantifiable number of readers in this jurisdiction 
[the words complained of].” 

The same formulation is to be found in paragraph 9 of the Amended Particulars of 
Claim dealing with the second publication complained of.   

11. The reason why there is no complaint of publication prior to 9 December 2003 is that 
any claim in respect of earlier publication would have been statute- barred: the claim 
form was issued 9 December 2003 and the limitation period in defamation is one year.  
The Defendants claim that the website was disabled on 12 February 2004 and that it 
became totally inaccessible from 28 March 2004.  These claims are hotly contested by 
the Claimant. 

12. Pursuant to an Order of Master Eyre dated 28 July 2005, the Claimant amended the 
Particulars of Claim to particularise his case for saying that publication within the 
jurisdiction took place.  The added particulars assert that the purpose of the 
Defendants’ website was to promote publicly and to the world at large the business of 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

both Defendants including in the UK and recite various admissions said to have been 
made by or on behalf of the Defendants in regard to the accessibility of their website 
and the number of hits made on it.  In addition the Claimant relies on a number of 
occasions when various individuals both within and outside the jurisdiction 
downloaded the words complained of.   

13. The Defence contains a useful preliminary summary of the Defendants’ case, which, 
so far as material, states that it is the Defendants’ case: 

“…  

2.3  That in the relevant period the reports containing the 
words complained of were not downloaded within this 
jurisdiction; 

2.4  Alternatively, if and insofar as the Claimant can prove 
that the reports were downloaded within this jurisdiction 
within the relevant period, they were downloaded by 
lawyers acting for the Claimant or for others named in the 
reports or by persons or friends or business associates of 
the Claimant and hence reliance upon such publications 
amounts to an abuse of process as defined by the Court of 
Appeal in Jameel v Dow Jones [2005] 2 WLR 1614;  

2.5  That, save as identified in 2.4 above, the Claimant has 
failed to plead publication to third parties who 
downloaded the words complained of in the relevant 
period;  

2.6  That a jury properly directed could not reasonably infer 
from the matters pleaded at 4A and 9A that the words 
were published to a ‘significant but unquantifiable 
number of readers in the jurisdiction’; 

… 

2.8  That any proved publication (which is denied) would 
result in no more than nominal damages (the Claimant 
having chosen not to plead facts and matters to support 
his claim in damages despite being invited to do so at the 
hearing before Master Eyre and before service of the 
Amended Particulars of Claim); and 

2.9  That, in the light of the above, the cost of pursuing this 
action will be wholly disproportionate to the outcome”. 

14. In answer to the Claimant’s contention that the website was at all times open to 
general access by any user of the Internet, it is pleaded in paragraph 5 of the Defence: 

“5.1 It is admitted that the Defendants were responsible for the 
owning and maintaining of the website at the address 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

incorrectly set out.  The correct address was 
http://www.jcbconsulting.com.  

5.2 It is not admitted that the website was open to general 
access by any user of the Internet since it is not within the 
Defendants’ knowledge that that was the case but it is admitted 
that no restrictions were placed upon access by the 
Defendants…” 

15. Later on in the Defence the Defendants plead to the detailed particulars contained in 
paragraphs 4A and 9A of the Amended Particulars of Claim.  There is no need for me 
to recite these parts of the Defence.   

The progress of the action 

16. The action has made slow progress, in part because the Defendants, when acting in 
person, made an application to stay the proceedings on the ground of forum non 
conveniens and, after they instructed solicitors, on the ground that the action is an 
abuse of the process.  No order was made on those applications when the case came 
before Master Eyre in July 2005.  At that time it was not suggested on behalf of the 
Claimant that there was any presumption that publication had taken place within the 
jurisdiction.   

17. Thereafter on 21 December 2005 M. Brisard served his List of Documents.  In it he 
claims that documents relating to persons accessing the website 
www.jcbconsulting.com are no longer in his control.  He explains that the webmaster 
no longer works for the Second Defendant and reasonable enquiries have been made 
of him for documents.  He adds that the Second Defendant moved offices in 2003 and 
some of the documents relating to website access have not been retained.   

18. In consequence of these unfortunate events, the only documents which have been 
disclosed by the Defendants in relation to the number of hits on the website are 
monthly summaries of the number of hits said to have been recorded broken down by 
country.  The provenance of those summaries is unclear.  On the face of them it 
appears that the number of hits made on the website from the United Kingdom has 
been few.  The summaries do, however, record a large number of hits where the 
country from which they were made is either not known or not recorded.  It is an open 
question whether some at least of these unsourced hits have been made from this 
country.   

19. The Claimant does not accept that these summaries reveal the true position.  What is 
clear, however, is that disclosure has not provided the Claimant with the assistance in 
relation to the issue of publication which, understandably, had been expected.   

20. Although the trial is due to start on 6 June, witness statements have still not been 
exchanged.  There is no reason to suppose that they will cast any further light on the 
issue of publication within the jurisdiction.   



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

The argument for the Claimant 

21. The rebuttable presumption for which the Claimant contends is that the Defendants 
published or caused to be published on the Internet to a substantial number of readers 
in this jurisdiction the two items complained of.  By “substantial” is meant sufficient 
readers of the publication to justify judgment.  It is accepted that the presumption is 
formulated in those terms in order to avoid the charge that the Claimant is claiming in 
respect of only a nominal publication with the result that his claim would be struck 
out as an abuse of the Court’s process: see Jameel v Dow Jones [2005] QB 946.  In 
any event Mr Desmond Browne QC for the Claimant argues that, in light of the very 
serious charges levelled against the Claimant of connections with international 
terrorism, which the Defendants do not assert to be justified, it would be extraordinary 
to deny the Claimant relief on abuse of process grounds.   

22. The Claimant relies by analogy on the accepted practice that where the publication 
complained of is to the world at large (as in the case of publication in a newspaper or 
a book), the claimant is not expected to plead or prove publication to individual 
publishees: see Fullam v Newcastle Chronicle [1977] 1 WLR 651 and Gatley on Libel 
and Slander, 10th Edition and Supplement, 2005 at paragraph 26.5.  Mr Browne 
accepts that there is no existing authority to the effect that the rule for newspaper and 
book publication applies to Internet postings or openly accessible web pages.  
However, citing a dictum of Kirby J in Gutnick v Dow Jones [2002] HCA 56 at 
paragraph 67 to the effect that the Internet will require almost every concept and rule 
in the field [of defamation] to be reconsidered in the light of this unique medium of 
international communication, Mr Browne argues that it should be assumed, unless and 
until the contrary is proved, that material available on the Internet will have been read 
by a substantial number of readers in the jurisdiction.  He says it would be illogical 
not to do so, especially given the ease of access provided by search engines.   

23. So far as authority is concerned, Mr Browne suggests that a decision of mine in 
Loutchansky v Times Newspapers Ltd (No 2) [2001] EMLR 876 is distinguishable on 
its facts.  He relies strongly on a dictum of Sedley LJ in Steinberg v Pritchard 
Englefield & another [2005] EWCA Civ 288 at paragraph 21 that, in the 
circumstances of that case, the inference of substantial publication of a letter posted 
on the internet was irresistible.  Finally, Mr Browne points out that, as it happens, 
damages have already been assessed by the English court in respect of another 
publication by the present Defendants on the same website: see Mahfouz v Brisard & 
others [2004] EWHC 1735 (QB).   

The argument for the Defendants 

24. In his impressive skeleton argument on behalf of the Defendants, Mr Adam Speker 
starts by pointing out that the Claimant already relies on the presumption of damage, 
in that he asserts no fact beyond the presumption to support his case on damage.  The 
Claimant also relies on the presumption of falsity.  If he is to be entitled to the benefit 
of a further presumption in relation to publication, the Claimant will, in the absence of 
rebutting evidence from the Defendants, be entitled to judgment in the action, 
including injunctive relief and perhaps a declaration of falsity pursuant to section 
9(1)(a) of the Defamation Act, 1996.  All this in a case where, as Mr Speker further 
points out, the Claimant has chosen not to sue the Defendants in either the United 
States or Saudi Arabia or Switzerland or any other jurisdiction.  In these 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

circumstances he suggests that the court should be particularly cautious about 
acceding to the present application.   

25. Mr Speker maintains that what the Claimant is seeking by this late application is a 
change in the law.  Not only is it undesirable for an application like this to be made so 
late in the day for the reasons given by Brooke LJ in Waple v Surrey County Council 
[1998] 1 WLR 860 at 869D-F; by May LJ in Alexander v Arts Council of Wales 
[2001] 1 WLR 1840 and by Simon Brown LJ in McPhilemy v Times Newspapers Ltd 
(No 3) [2001] EMLR 832, it is also misconceived because under English law there is 
no presumption of law that, merely because a report is available on the Internet, it has 
been published to a substantial number of readers.  Mr Speker asks rhetorically what 
are the facts or conditions which, according to the Claimant’s case, give rise to the 
presumption relied on.  In any case it is, he says, wholly unclear what is meant in this 
context by the term “substantial” and how the jury would be supposed to assess 
damages.   

26. Mr Speker accepts that in publications to the world at large (such as newspapers or 
books) the claimant is not required as a matter of practice to plead that publication 
took place to any particular individual.  In such cases sale and circulation figures are 
invariably available with the result that the jury are able to infer substantial 
publication and would be perverse not to do so.  In the present case by contrast, it is 
submitted that publication over the Internet takes place if and only if the material is 
accessed and downloaded by a third party within the jurisdiction.  Mr Speker accepts 
that the jury may draw an inference to that effect at trial but at this interim stage the 
Claimant does not and cannot assert that a jury would be perverse not to do so.   

27. In support of his argument Mr Speker relies on the refusal of Eady J in Hewitt v 
Crunwald [2004] EWHC 2959 (QB) in rather different circumstances to make the 
assumption, which he described as “formulaic” that a substantial but unquantifiable 
number of readers would have understood the words complained of to refer to the 
claimants.  He relies also on my decision in Loutchansky and by analogy on the 
reluctance of the Court of Appeal in a trademark case, 800 – Flowers Trade Mark 
[2002] FSR 12 at paragraphs 136-137, to infer the use of a mark in the United 
Kingdom from the mere fact that the mark had been placed on the Internet from a 
location outside the UK.  The Defendants’ case is that the issue of publication should 
be left to the jury to determine on the evidence, if necessary by inference, the extent 
of the publication of the two items complained of.   

Discussion and conclusion 

28. It is clear from the terms of the Application Notice, as well as from the skeleton 
argument of the Claimant, that the preliminary ruling sought by the Claimant is that 
there is a presumption that the words complained of were published via the Internet to 
a substantial but unquantifiable number of readers in the jurisdiction of the Court.  
However, it became apparent during the course of the oral hearing that there was 
disagreement between the parties as to the difference, if any, between a presumption 
(in this case a rebuttable presumption) on the one hand and an inference.  The 
uncertainty was highlighted by the heavy reliance placed by the Claimant on 
Steinberg, in which case Sedley LJ described the inference of publication as being 
“irresistible”. 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

29. The current (16th) edition of Phipson on Evidence describes the relevance of 
presumptions at paragraph 6-16 in these terms: 

“Certain presumptions of fact and law are recognised by the 
courts.  Presumptions may be rebuttable or irrebuttable.  Where 
a presumption operates, the court may or must draw a certain 
conclusion.  On most occasions this will be in the absence of 
evidence in rebuttal, thus assisting the party who bears the 
burden of proof on that issue.  The effect of a presumption may 
be to require less evidence than would otherwise be necessary, 
or to make it unnecessary to call any evidence at all.  Some 
presumptions are irrebuttable, in that the court is bound to draw 
a certain conclusion, whether or not there is evidence to 
contrary effect; in such circumstances evidence in rebuttal will 
be inadmissible.” 

The editors then deal at paragraph 6-17 with the different types of presumption as 
follows:  

“(a)  Rebuttable presumptions of law: where a rebuttable 
presumption of law applies in favour of a party, on the 
proof or admission of one fact, another fact is to be 
presumed.  Once the presumption applies, the persuasive 
or evidential burden (as the case may be) is on the other 
party to disprove the presumed fact.   

(b)   Irrebuttable presumptions of law: where an irrebuttable 
presumption of law applies, on proof or admission of a 
basic fact, another fact will be presumed and the other 
party is barred from calling any evidence in rebuttal…  

(c)   Presumptions of fact: presumptions of fact are invariably 
rebuttable.  Where a presumption of fact applies, on the 
proof or admission of a fact, another fact may be 
presumed.  But unlike rebuttable presumptions of law, 
presumptions of fact do not shift the persuasive or 
evidential burden.  Strictly speaking, the term 
‘presumption of fact’ is a misnomer.  It describes the 
readiness of the court to draw certain repeated inferences 
as a result of common human experience”. 

30. Those paragraphs appear to me to make clear that the presumption for which the 
Claimant contends in his Application Notice and in his skeleton argument is a 
rebuttable presumption of law.  That is to be distinguished from a presumption of fact, 
which label is described in Phipson as “a misnomer” and which is in my view more 
appropriately described as an inference which the tribunal of fact may, depending on 
the circumstances, draw as a result of common human experience.   

31. The question which I therefore have to decide is whether the Claimant is right to say 
that there is a rebuttable presumption of law, in the sense which I have indicated, that 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

the publication on the Internet of the two items complained of was to a substantial but 
unquantifiable number of people within the jurisdiction.   

32. As to that the general rule, as stated by the editors of the current edition of Gatley, at 
paragraphs 6.1 and 32.5, is that the claimant bears the burden of proving that the 
words complained of were read or seen by a third party.  From that proposition it 
would appear to follow that, in the case of an Internet libel, it would be for the 
claimant to prove that the material in question was accessed and downloaded.  This is 
what the editors of Gatley suggest at paragraph 32.7.  I do not accept that Fullam is 
authority for any contrary proposition; it decides no more than that for the purpose of 
pleading publication in a case where the claimant relies on an innuendo meaning, it is 
sufficient for the claimant to assert that the publication was to a substantial but 
unquantifiable number of readers possessing the knowledge of extrinsic facts 
necessary for them to understand the words in their innuendo meaning.   

33. It is well known (and juries are routinely so directed) that some facts are capable of 
direct proof, whereas others may properly be proved by inference.  Thus publication 
of the items complained of in the present case to a particular individual could be 
proved by calling that individual to say that he or she accessed the items and 
downloaded them within the jurisdiction.  A wider publication may be proved by 
establishing a platform of facts from which the tribunal of fact could properly infer 
that substantial publication within the jurisdiction has taken place.  As I read the 
observations made (obiter) by Sedley LJ when refusing an application for permission 
to appeal in Steinberg, he was simply saying that on the facts of that case the 
inference that a substantial number of people would have accessed Mr Steinberg’s 
letter was irresistible.  He was not in my view suggesting that there was any 
presumption to that effect.   

34. Contrary to the submission of the Claimant, I consider that my decision in 
Loutchansky is in point.  The facts in that case were that the claimant was 
complaining of the posting on the website of The Times of an article defamatory of 
the claimant which had been published in the newspaper.  The evidence showed that a 
large number of visits had been paid to the website but there was no direct evidence 
how many of these visitors, if any, accessed the article complained of.  In my 
judgment I said this:  

“14. In the present case, whilst it is not pleaded [counsel for the 
claimant] contends that the evidence is that 12.5 million 
direct visits are paid to The Times’ website each month.  
He therefore submits that it can safely be assumed that a 
number of those visits would have been paid in order to 
gain access to the particular article about the Claimant, 
which is complained of in this action.  [He] further draws 
attention to the publicity and promotional material put out 
by the Defendants advertising the existence of their 
website and the facility with which access to it can be 
obtained.  [Counsel for the defendants], however, 
contends that, for a number of reasons, the basis for any 
such inference of publication having taken place is simply 
not made out.  He points out that the two articles 
complained of had been placed online on the date when 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

they were published, namely September and October 1999 
respectively.  The complained made by the Claimant, in 
respect of those publications, is confined to a period 
commencing on February 21, 2000.  [He] suggests that the 
articles, being respectively five and six months’ old, are 
unlikely to have been visited so long after their original 
publication.  He also draws attention to the fact that the 
name of the Claimant was misspelled in the original 
articles, so that the search engine would not have enabled 
a person to type in the word “Loutchansky”, and so gain 
access to the articles complained of.  For these and other 
reasons which I need not recite, [counsel for the 
Defendants] submits that it cannot be presumed, merely 
because the article was available on the website, that 
anyone would in fact have read it after February 21, 2000.  
Moreover, he contends that this is a situation where it is 
incumbent on a claimant to prove affirmatively that 
publication took place, and that the court should not 
permit a claimant to establish publication on the basis of 
mere inference.  Speaking for myself, I understand the 
force of many of [counsel for the Defendant’s] 
observations.  However, it appears to me that proof of 
publication in a defamation action is no different from 
proof of a number of other propositions that may fall to be 
established in the course of such an action.  It is possible 
for publication, as for other propositions, to be established 
by inviting a tribunal to draw inference from the platform 
of facts.  That, as it appears to me, is what [counsel for the 
Claimant] is inviting the tribunal in the present case to do.   

15.   I consider that the law in Gatley, albeit ante-dating 
website publications over the Internet, accurately sets out 
the applicable principles.  I accept that a publication may 
be established as a matter of inference if the underlying 
facts justify the inference being drawn.  

… 

20. … In the present case it appears to me to be an open 
question whether or not visits were paid to The Times’ 
website, and as a result of such visits being paid, access 
was obtained to the article complained of.  That appears to 
me to be an open question of fact.  I see no reason why it 
should not be decided by the jury as other questions of 
fact fall to be decided and that is my ruling in this case.” 

35. What I said in my judgment in Loutchansky appears to me to be consistent with what 
is now to be found in the section of Gatley dealing with proof of publication under the 
heading “Inferences” at paragraph 32.6.  I believe it is also consistent with what Dr 
Matthew Collins says at paragraph 5.04 of “The Law of Defamation and the Internet” 
(2nd Edition):  



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Al Amoudi v Brisard & anr 

 

 

“Proof that Internet communications have been published is 
therefore not usually a difficult task.  Every e-mail message 
which has been received and seen by a recipient, other than the 
person defamed, who is capable of understanding it, has been 
published.  So too is every message posted on a bulletin board 
and every web page which is accessible to computer users, if it 
can be proved that any third person capable of understanding it 
has displayed and seen the message or web page on a computer 
screen.  The claimant bears the burden of proof.  That burden 
will generally be discharged by proving that at least one person, 
other than the claimant, saw, read or heard the communication.  
In the case of generally accessible web pages and bulletin 
boards with many subscribers, it may be inferred that 
publication has occurred”. 

36. I think that further assistance on the question which I have to decide can be derived 
from Jameel v Dow Jones Inc.  That was another claim in respect of a libel on a Saudi 
businessman in respect of an article published on an internet website which was said 
on behalf of the claimant to be available to between five and ten thousand subscribers 
within the jurisdiction.  The claimant in that case invited the inference to be drawn 
that a substantial number of readers of the main article would have read the page to 
which the hyperlink led.  The defendant publishers adduced evidence that only five 
subscribers within the jurisdiction had been able to access the alleged libel via the 
hyperlink.  Of those five, three were members of the claimant’s “camp”.  The Court of 
Appeal struck out the claim as an abuse of process on the ground that the extent of the 
publication within the jurisdiction was minimal and did not amount to a real and 
substantial tort.  It appears to me to be of some significance that there was no 
suggestion made on behalf of the claimant in the context of that case that he could 
rely on any presumption of publication.  The fact that the Court of Appeal struck out 
the claim provides some support for the view that an argument in favour of the 
existence of a presumption of publication would not have found favour with the court.   

37. For the above reasons I am unable to accept that under English law a claimant in a 
libel action on an Internet publication is entitled to rely on a presumption of law that 
there has been substantial publication.  I am not dissuaded from that view by the 
outcome of the separate action previously brought by Mr Mahfouz against the present 
Defendants.   

38. Finally, I should for completeness add that, whatever the position may turn out to be 
at trial, I do not think it would be right for me to conclude at this stage and before 
exchange of witness statements that it would be perverse for a jury to draw any other 
inference than that there was substantial publication of the two items complained of 
within the jurisdiction.   

39. It follows that I do not accede to the application of the Claimant that those passages in 
the Defence which deny publication should be struck out or that summary judgment 
should be entered for the Claimant on the issue of publication.   


