
 
 

Case No: A2/2000/3681 
Neutral Citation Number: [2001] EWCA Civ 1634 
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION) 
ON APPEAL FROM QUEEN’S BENCH DIVISION 
(Mrs Justice Smith) 

Royal Courts of Justice 
Strand,  

London, WC2A 2LL 
 

Monday 5 November 2001 
B e f o r e : 

 
LORD JUSTICE SIMON BROWN 

LORD JUSTICE MANTELL 
and  

LORD JUSTICE LATHAM 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
 

 AL-FAGIH Respondent 
  

- and - 
 

 H.H. SAUDI RESEARCH & MARKETING (U.K.) LTD Appellant 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Mr Andrew Caldecott QC & Mr Timothy Atkinson (instructed by Wedlake Bell of London WC2E 

9HF) for the Appellant 
Miss Adrienne Page QC & Mr Harvey Starte (instructed by Davenport Lyons of London W1S 3NL) for 

the Respondent 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Judgment



LORD JUSTICE SIMON BROWN:  

1. This is the defendant’s appeal in a libel action against that part of Smith J’s interim order on 
28 July 2000 which ruled that the publication complained of, an article in the defendant’s 
newspaper Ash-Sharq Al-Awsat on 7 March 1996, was not protected by qualified privilege.   
Following that ruling, a further hearing took place before Smith J on the issue of damages, 
resulting in a final judgment for the claimant on 28 November 2000 for £65,000. 

2. The words complained of comprised an allegation made by Dr Mohammed Al-Mas’aari 
(AM) about the claimant (AF) in the course of a dispute between the two men, both 
prominent members of a Saudi Arabian dissident political organisation known as the 
Committee for Defence of Legitimate Rights (the Committee) which is opposed to the 
existing Saudi Arabian government and seeks by non-violent means to bring about human 
rights reforms.   The defendant’s newspaper supports the Saudi Arabian government and is 
in part owned by the Saudi Arabian royal family.   It sells about 1500 copies a day in 
London mainly to persons from the Saudi Arabian community with a particular interest in 
Saudi Arabian affairs and personalities.    The newspaper reported the unfolding dispute 
over a period of some two weeks. 

3. The particular report complained of stated that AM had told the defendant’s journalist, Mr 
Al-Khamees (AK), that AF had spread malicious rumours about him (AM) and had said that 
AM’s mother had procured women to have sexual intercourse with him at his home.    At 
the liability hearing it was common ground that AM had made that allegation to AK and that 
it was in fact untrue.   Although there was a defence of justification, this was based not upon 
the truth of that allegation, but rather upon a particular letter allegedly written by AF to 
AM’s elderly father, a founder member of the Committee, which contained serious 
allegations of sexual impropriety against AM.   The appellant contended that this letter 
showed AF to be a purveyor of malicious and scurrilous gossip so that the words 
complained of were substantially true and their publication was incapable of doing further 
harm to AF’s reputation.    That defence, however, was roundly rejected, the appellant 
failing to satisfy the judge either that AF was the author of the letter or, even if he was, that 
it would have sustained the defence of justification.   There is no appeal from that part of the 
judge’s order. 

4. As to the appellant’s claim for qualified privilege, the judge in her subsequent damages 
judgment summarised her earlier ruling as follows: 

“The defendant also claimed qualified privilege, submitting that his 
readership had a need and right to know what [AM] and the claimant 
were saying about each other.    The defendant had done no more than 
provide an accurate day-to-day account of the unfolding dispute.    It 
had not taken sides.    It had not adopted the allegations and counter-
allegations as true but had merely reported what each had said.   Its 
staff had no reason to believe that the words complained of were not 
true.   The defendant had observed the standards of responsible 
journalism.   I rejected that defence as I did not accept that the 
defendant had observed the standards of responsible journalism.   
[AK] had made no attempt to verify the truth of [AM’s] allegation as 
he could and should have done.    When the series of articles was 
viewed as a whole, I considered that the defendant had taken sides 

 



and had implied that the allegation was true.   Although I recognised 
that there was some public interest in the reporting of this dispute, I 
held that the potential harm to the claimant from the publication of 
the unverified allegation outweighed the public interest in 
publication.” 

5. The principal argument advanced below was to the effect that where two politicians make 
allegations against each other relating to their policies and fitness for office, reports of that 
debate are of such public importance that provided the exchanges are clearly attributed and 
fairly and accurately reported, and a fair opportunity is given for each to explain or 
contradict, public interest requires publication and the usual requirement for verification 
does not apply.    The duty on the publisher was contended to be an “intermediate duty”, 
intermediate that is between the full range of duties associated with responsible journalism 
in a case where the newspaper investigates a story and reports the facts as true, and the 
minimal duties of fair and accurate reporting of public proceedings in cases falling within 
schedule 1 to the Defamation Act 1996.  

6. Since the ruling below, the appellants has instructed fresh solicitors and counsel and Mr 
Caldecott QC on its behalf has abandoned the contention of an intermediate duty.   He 
accepts that the claim for qualified privilege falls to be determined in accordance with the 
approach laid down by the House of Lords in Reynolds v Times Newspapers Limited [2001] 
2 AC 127, and submits that on that approach it should be upheld.   “Reportage” (a 
convenient word to describe the neutral reporting of attributed allegations rather than their 
adoption by the newspaper), he argues, certainly in the context of a political dispute such as 
arose here, should more readily attract qualified privilege than publications, as in Reynolds 
itself, by which the newspaper makes the allegation its own.   The essential distinction, he 
submits, is between on the one hand the press’s role as “watchdog” to report on matters of 
public concern, and on the other its role as “bloodhound” which it pursues by investigative 
journalism.   Mr Caldecott abandons too the appellant’s earlier contention that the claim for 
qualified privilege fell to be judged in the light of its coverage of the whole dispute;  rather 
he contends that the court should focus on the more immediate context in which the 
publication complained of was set, in particular the articles published on 6, 7 and 8 March 
1996.  

7. With that relatively brief introduction let me turn now, as inevitably I must, to the more 
detailed facts of the case which for the most part I gratefully take from the admirably careful 
and thorough judgment below. 

8. Both AF and AM had been in prison in Saudi Arabia on account of their political activity 
but on release in about 1994 each had come to London.    AF became the manager of the 
Committee’s London office;  AM its official spokesman.   Differences arose between the 
two men which came to a head in March 1996.   AF disapproved of AM’s association with 
another Muslim dissident group and thought he should be replaced as spokesman.    He 
postponed action on this, however, because AM was preoccupied with his asylum 
application.    This had not been granted.   Instead the Home Secretary had ordered his 
removal to the Dominican Republic.    AM’s appeal against that decision was determined on 
5 March 1996.    The Immigration Appeal Tribunal invited the Secretary of State to 
reconsider his decision and in the result AM was permitted to remain here.     

 



9. On 5 March, as AM came out of court, he distributed a press release in which he announced 
the expulsion of AF from the Committee.     This release was also sent by fax to those on the 
Committee’s mailing list.    The newspaper received a copy.    AK recognised its potential 
interest and obtained the editor’s permission to cover the story.     

10. AM’s press release accused AF of having “an unlimited desire for control and domination” 
in the Committee’s affairs and of being unwilling to consult with his colleagues.    It alleged 
that recently AF had changed the locks on the office and had barred AM and two others 
(who also signed the press release) from the Committee’s premises.   He had also stopped 
the payments to the law firm handling AM’s asylum appeal.   There then followed six 
specific allegations against AF.    The first and second alleged infidelity to the Committee;  
it was suggested that AF was in effect a closet supporter of the Saudi regime.   The third 
alleged that by his carelessness in security matters he had exposed activists to danger in 
Saudi Arabia, leading to a number of arrests.    Fourth, he had insisted on employing  certain 
people in London despite their “suspicious links” with the British and other security 
services.   Sixth, it was said that he had withheld money needed by colleagues working for 
the Committee in London as “an arm twisting tactic”.   The fifth allegation was of a wholly 
different nature.   It said:  “He (AF) defamed the honour of his brethren who are members of 
the Committee and of their families and spread malicious rumours about them in his private 
conversations.    He went on to defame the honour of entire provinces:  the women of Hijaz 
and the women of Ramah are such and such, may God preserve us”.    Finally it was said 
that the decision to dismiss AF from the Committee had been taken after long deliberation 
by the Council within Saudi Arabia.  

11. During the afternoon of 5 March AK telephoned AM to confirm the contents of the release 
and if possible to obtain more information.   Because AM was very busy they spoke only for 
a few minutes. It appears, however, that AM told AK that he had documentary evidence of 
some of his allegations against AF. 

12. AK then telephoned AF who by this time was aware of the contents of the press release.   
AF said that he did not wish to comment in detail on it but would be issuing a specific 
statement to the effect that the Committee had decided to remove AM from his position 
because of his associations with other dissident groups and because he had not kept to his 
undertaking to work solely with the Committee.    AF said that this decision had been taken 
not by him but within Saudi Arabia.   Its implementation had been delayed on account of 
AM’s court case.  He congratulated AM on having won his case and wished him a safe life 
in the UK.   Now the case was over, however, he could be removed.   He denied all the 
allegations in AM’s press release and said that he did not wish to enter into a war of words.   
He stressed that the work of the Committee would continue in the same way as before.    AK 
asked him about his personal relationship with AM and he said there was no personal 
problem.   AK observed that AM had accused AF of defaming the families of his colleagues 
and spreading malicious talk about them.   He replied that those who knew him would know 
that he was above such suspicions.   AK sought his comments on every allegation.   AF 
rejected the allegations that he had withheld funds from his colleagues and said that the 
allegations about changing the locks were laughable.   He rejected the allegations of 
treachery.    He said that the Committee would continue with its work under the direction of 
the founder members in Saudi Arabia and he was optimistic about the future.   He said that 
maybe God would send them someone better than AM and those who had been working for 
the Committee. 

 



13. The following morning, 6 March, the newspaper published an article written by AK as its 
main front page item.    The headlines, which were written by the editor, said:  “Mutual 
Personal Accusations between Al-Houkook elements (the Committee).   Divisions amongst 
Saudi dissidents.”    The text claimed that there had been a dramatic development within the 
“so-called” Committee for the Defence of Legal Rights in Saudi Arabia.    This had taken 
the form of a split within the Committee and the exchange of personal accusations among its 
members.   In the main it faithfully reported the contents of AM’s press release.    However, 
AK modified the fifth allegation.   He wrote:  “The statement also criticised AF’s attacks on 
the honours of the Committee’s members and their relatives and his spreading of unsavoury 
rumours against them in his private circles;  he also spread rumours against the honour of 
provincial citizens.”    In evidence AK explained that the actual words used in AM’s press 
release implied that the women in the two named provinces (one of which contains the holy 
places including Mecca) were immoral, an allegation which would cause such deep offence 
that he had toned it down.    The article then set out AF’s denials.   In respect of the alleged 
slur on the honour of his colleagues and their families it reported AF as saying that those 
who dealt with him knew that he was a man of  honour and above suspicion.    The article 
then, however, repeated AM’s allegation that AF had defamed the “families and honour of 
his brothers in the Committee and their relatives [and had spread] malicious rumours about 
them in his private conversations.  He even went as far as attacking the morality of whole 
regions etc. etc.   God preserve us”. 

14. Later that day, 6 March, AF published a press release announcing the decision of the 
Committee to remove AM as official spokesman.    This said little more than AF had told 
AK the previous day and which had already been published in that morning’s article.   It 
said that the reasons for the decision would be made known at a later date.    AK said that on 
receiving this press release he telephoned AM for his reaction.   He wished in any event to 
continue the conversation of the day before which AM had cut short because he wished to 
investigate further the reasons for the split between the two men.    This conversation took 
place at about 5 p.m. and began where it had left off the day before with a reference to AM’s 
claim to have written proof of some of AF’s allegations.   AM said that mediators were 
seeking to resolve the present situation because they wished to stop AF from washing more 
dirty linen in public. 

15. AK asked about the fifth allegation, in particular about the women of Hijaz and Ramah.   He 
asked whether AM thought AF had reached a bad state of mind in order for him to say such 
words.   AM replied that AF’s state of mind had deteriorated in the last few months and that 
he had tapes to prove it.    AK asked for confirmation that he had tapes.   AM replied:  “Yes, 
it was taped by one of his acquaintances.    Yes, an improper act but what could we do?  
This man was telling me that [AF] was saying this and that about you.   I told him ‘You are 
a liar and you have no proof.  You either tape him and let us hear him or we will not believe 
your words’.   He said ‘I will swear on the Koran’.   I said ‘Leave the Koran in your heart.   
We want evidence’.”   AK asked AM what kind of bad things AF had said.   AM replied:  
“For example there was a woman to whom I wanted to propose marriage who came to my 
house when I wasn’t at home – she came to get to know my mother.   He said about that, 
that the man’s mother brings him women at home.    He also said:  His daughters are loose 
and other things, filthy words’.”   AK said that it was very strange.    AM then said:  “We 
will bring you the tapes, God willing.   We will extract them from the man’s hands and 
enable you to hear them”. 

 



16. AK did not speak to AF that afternoon before writing an article based on his conversation 
with AM which contained the words complained of in this action.    He said he had very 
little time to do so because his deadline for producing copy was 6 p.m.    The article which 
appeared on 7 March was the main front page item.    The headlines said:  “Curses and 
Accusations between Officials of the Saudi Al-Houkook Committee.    War of pamphlets 
and statements between Al-Mas’aari and Al-Fagih”.    The text claimed that disagreements 
had escalated further despite the efforts of mediators.   AF’s press release of 6 March was 
reported with reasonable accuracy.   It was reported that AM had responded by saying he 
had written evidence of AF’s attempts to halt his legal representation and evidence that he 
had changed the locks of the office.    Then came the words complained of: 

“Al-Mas’aari said ’Sa’ad Al-Fagih accused my mother of bringing 
women to me at home after he saw a woman I had intended to marry 
enter my house in London to visit my mother when I was not in the 
house.    It seems that his state of mind has deteriorated in recent 
months to the stage where he would say this.    One of Al-Fagih’s 
acquaintances had recorded statements by Al-Fagih saying improper 
things about me.   I said to that acquaintance that he is a liar.   He said 
he will swear by the Koran that this is true.    I said to him ‘Leave the 
Koran in your heart.  I require a recorded tape of these accusations.’” 

17. AF read the article on 7 March with, he said in evidence, shock and disbelief.   He was 
deeply upset.   He said that in Muslim society an allegation that a person had made 
imputations of a sexual nature such as he was alleged to have made was regarded with 
greater censure than the person of whom the imputations were made. 

18. Later that day, AK telephoned AF to seek his comments on the article and the words 
complained of.    AF denied having said any such things and quoted a proverb:  “Tell a wise 
man some unbefitting things.   If he believes them he is no longer a wise man”.   AK asked 
him if he intended to sue AM for libel and AF said that he did not as it would only inflame 
the situation.    He said in evidence that at that time he did not believe that AM could have 
said what had been reported about the defamation of his mother.   It was not until much 
later, when the tape recording of AM’s telephone conversation with AK was disclosed in 
these proceedings, that he came to realise that AM had indeed made that allegation against 
him. 

19. On 8 March the newspaper published another long article on the split within the Committee.    
Included within it was AF’s response to the article of 7 March including the words 
complained of. 

20. So much for the facts.   Let me turn next to the way in which the judge dealt with the 
defence of qualified privilege in the light of those facts.   Again it is necessary to set out the 
matter in some detail, this time quoting a number of passages from the judgment, although I 
shall be as selective as possible. 

21. Having directed herself in accordance with Reynolds and rejected the appellant’s argument 
for “an intermediate duty”, the judge said this: 

 



“53.   … the House of Lords in Reynolds set their faces firmly against 
the creation of any special categories of material.   They did so for a 
variety of reasons, one of which is the difficulty of deciding where to 
draw the boundaries of the category.    The House preferred the 
flexibility of the duty-interest test, considered in the light of the 
particular circumstances.    I accept [the defendant’s] submission to 
the extent that the duty to verify the underlying truth of an allegation 
may be of less importance in a case where a newspaper provides a fair 
and accurate report of what has been said and does not state or imply 
that it is true.    That would be so especially in cases where the very 
fact that the allegation has been made is a matter of genuine public 
interest.   But acceptance of that submission is no more than the 
provision of an example of a general proposition that the weight to be 
attached to any particular factor will vary from case to case.” 

22. The judge then turned to consider “whether the question of privilege should be determined 
by reference to the whole of the newspaper’s coverage of the unfolding story or … only the 
events leading up to the moment of publication”, and concluded: 

“54.   …   In my view the decision on whether qualified privilege 
attached to the publication of the words complained of must in the 
end be determined in the light of what was known to the defendant at 
the time of publication or, more accurately, at the time the decision 
was taken to publish.    However, the existence and coverage of the 
continuing dispute is relevant to the assessment of the importance of 
the material to the public interest and the balancing of that with the 
way in which and the extent to which the claimant’s reputation was 
damaged.   So, the journalist’s conduct is to be judged principally at 
the time of the decision to publish although the rectification of his 
omission to put the claimant’s side of the story on the following day 
is obviously relevant.   The public interest and the final balancing 
exercise must be considered in the context of the whole coverage of 
the dispute.” 

23. Turning then to what she considered to be the relevant factors for determining whether the 
claim to qualified privilege was established (against the background of Lord Nicholls’ non-
exhaustive list of ten such factors identified in Reynolds at 205A-D), she said: 

“55. … I consider first the nature of the material published in the 
whole dispute and the extent to which that was a matter of concern to 
the limited section of the public which comprised the readership of 
Ash-Sharq Al-Awsat in the U.K.   …   I do accept that the news of the 
split within the Committee was a matter of real interest and concern 
to the readership.   It was important news.    …   The reports included 
many damaging allegations made by [AM] against [AF], besides the 
words complained of.   [AF] also made some statements which were 
damaging of [AM], although these were fewer, less specific and much 
less damaging.   Much of the material reported covered allegations 
which were of an obviously political nature.   I refer, for example, to 
[AM’s] allegations that [AF] was a closet supporter of the Saudi 

 



regime and that he sought to exercise complete control of the 
Committee’s activities without consulting his colleagues.   Such 
allegations are damaging and defamatory but are of obvious political 
importance.   The mere fact that such allegations are being made is of 
public interest and importance.   I observe also that such allegations 
are the common currency of political warfare and by their very nature 
difficult if not impossible to verify.    In respect of this kind of 
allegation I accept [the defendant’s] submission that where two 
politicians voluntarily enter into a public dispute they must expect to 
have this kind of allegation published about them.    

56. However, that material is not complained of.   I am concerned 
only with the dissemination of [AM’s] accusation that [AF] is a 
purveyor of malicious sexual gossip.   I accept that such an allegation, 
if it could be stated with reasonable reliability to be true, is a matter 
of proper public interest as many would think such a man unfit for 
office or political leadership.   If the allegation were known to be 
untrue and was stated to be untrue, there would be a legitimate public 
interest in that the report would show that [AM] was a man willing to 
make untrue and scurrilous allegations about a colleague.  The 
readers would have a legitimate interest in knowing the kind of man 
he was and some might say he was unfit for office.   What is the 
public interest in putting the allegation in the public domain and 
leaving the public to make its own mind up about whether it is true or 
not?  That is what [AK] said he was doing.   He said he thought the 
allegation was true or at least that there was something in it because 
[AM] had said it and he was a religious man.   Moreover, the original 
press release of 5th March had been signed by two others besides him.   
But he agreed that he did not know whether it was true.   He said 
there was no way he could tell.  He could not suggest any method by 
which the public would be able to make their minds up.   Accepting 
for the moment the defendant’s claim that it did not adopt the 
allegation or in any way imply that it was true, it seems to me that the 
only possible proper public interest in the allegation as presented is 
that it could be said to show the public the kind of people there were 
on this Committee.   Where ever the truth of the allegation lay, one or 
other (or possibly both) of the leading members of the Committee was 
a purveyor of scurrilous gossip.   Either or both were disreputable 
men.   I can see that that may provide some basis for a proper public 
interest which would not depend upon the underlying truth of the 
allegation.   But apart from receiving the message that the Committee 
comprised disreputable men, the public is left without any greater 
understanding of the situation.   They do not know whom they are 
supposed to believe or disbelieve or whom they are to approve or 
disapprove of.   They are left to speculate about the truth.   This is the 
kind of material which the public might find very interesting but 
which they could have only a very limited proper interest in 
receiving.   That limited public interest will have to be considered in 
conjunction with the obvious potential damage to [AF’s] reputation if 
the material turns out to be untrue. 

 



57. I consider next the seriousness of the allegation.   As Lord 
Nicholls observed, the more serious the charge, the more the public is 
misinformed and the individual harmed if the allegation is not true.  It 
is common ground that I must look at the seriousness of the words 
complained of through the eyes of the Arab or Muslim readership of 
Ash-Sharq Al-Awsat.   [AK] said that allegations of a sexual nature 
are very serious in Muslim society and allegations against women are 
more serious than against men.   [AF’s] unchallenged evidence was 
that in Muslim society the making of allegations about sexual matters 
brings greater opprobrium on the maker of the allegation than upon 
the person spoken about.   Also he said that to say something about 
somebody’s mother is ‘the lowest of the low’.   I note also that the 
victims of the alleged gossip were people who were supposed to be 
[AF’s] close friends.   Perhaps I am there introducing a ‘western’ 
element into consideration as neither witness mentioned that point.   
However, on any view, this was a very serious allegation indeed.   It 
struck at [AF’s] personal integrity, his credentials as a man of deeply 
held religious belief and his fitness for political leadership. 

58. [AK] accepted that when considering whether to publish a 
potentially harmful allegation such as this, a responsible journalist 
should usually consider whether he has reasonable grounds for 
believing it to be true.  He agreed that if he had believed it to the 
untrue, it would be wrong to publish it.   But he said that as he was 
only reporting what [AM] had said and was not adopting it or 
implying that it was true, he was not under any duty to verify it.   He 
considered it would be impossible to verify.   Accepting for the 
moment and for the sake of argument that the report was fair and 
accurate and did not imply that the allegation was true, in my 
judgement there may still remain some duty to verify.   This will arise 
particularly in a case where the source of the material cannot be 
regarded as reliable and authoritative.   The duty will also depend on 
how damaging the material is, how important it is for the public to 
receive the material straight away and how easy or difficult it will be 
to find verification.   [AK] said he thought the allegation was true.   
Whatever he believed about its truth, he knew that [AM] and [AF] 
were on opposing sides in a serious dispute.   In his witness statement 
he described the two men as ‘bitter rivals’.   He knew that [AF] had 
emphatically denied the general allegations in the press release.  He 
also knew that [AF] was supposed to be a religious man just as [AM] 
was,   In my judgment, no reasonable journalist in his position could 
have regarded [AM] as an authoritative or reliable source.   Anyone 
should have seen that he had an ‘axe to grind’.   [AM] did not actually 
assert that he had heard the tape recording of [AF] saying these 
scurrilous things.  He implied that he had done.   But [AK] did not 
even ask him to confirm that he had.   Nor did he ask that [AM] 
should obtain them for him.   He wrote his article and sent it off.  He 
did not contact [AF] for his response.   He said there was no time.   
Even accepting that this was so and his deadline for that night was 
6pm, he should at the very least have repeated [AF’s] general denial 
from the day before.   He accepted that that was so.   But in my view 
that would not have been enough.   Objectively considered, there was 

 



no real need to include that particular allegation in that night’s copy.   
The story was obviously going to run a little longer and publication 
should properly have been delayed pending verification and comment 
from [AF].   It is not for me to speculate about what the situation 
might have been when [AK] found that [AM] could not produce a 
tape recording.   That might or might not have caused him to doubt 
[AM’s] word.   I say no more of that.   I say only that bearing in mind 
the damaging nature of the material and the partisan position of its 
source, a responsible journalist would have waited and sought to 
verify the truth of the allegation and [AF’s] response. 

59. That is my view of the position on the assumption that the 
article concerned was a fair and accurate report of what had been said 
by [AM] and did not contain any assertion or implication that the 
allegation complained of was true.   In fact I accept that looked at in 
isolation, the article met those criteria, save that it did not include 
anything of [AF’s] side of the story.   But even so, I take the view that 
[AK’s] duty of responsible journalism required him to undertake the 
obvious and simple step of verification by seeking production of the 
tape.   In my view, the correction on the following day of the 
omission not to put [AF’s] side of the story does not meet the real 
gravamen of the complaint against him, which is his failure to verify. 

… 

61. As I have said [the defendant] can properly say that the words 
complained in the text of the article of 7th March are an accurate 
report of what [AM] said to him and the words are clearly attributed 
to him.   There is nothing in that article by which [AK] adopts the 
words as true or implies that they are.   …  I would not say that that 
article was unfair or inaccurate except in that it did not contain [AF’s] 
side of the story and not even a repetition of his general denial made 
the day before.   But that was rectified the next day.   However, I do 
not think that [the defendant] can make good his claim to fair, 
accurate and pure reportage when the whole series is considered.   …   
The longer the dispute went on the more it appeared that the 
newspaper believed and invited its readers to believe in[AM] as being 
generally truthful and [AF’s] denials as untrue … 

62.   However I look at the publication of the words complained of, 
whether as an individual article or as a part of the coverage of an 
important dispute, I reach the same conclusion.   In the balance in 
favour of free publication is the public interest to know everything 
about this dispute but, as I have said, the interest in hearing this 
allegation without knowing whether it is supposed to be true is 
modest.   Once the series of articles begins to imply that the allegation 
is true, the public interest may be increased.   In the other side of the 
scales, it is clear that the repetition of the allegation would be 
seriously damaging to [AF’s] reputation if it turned out to be untrue.   
As the series begins to imply that the allegation is true, the potential 
damage increases correspondingly.   No attempt was ever made to 
verify the allegation although the source was obviously partisan.   An 

 



attempt at verification would have been very easy.  In my judgement, 
the balancing exercise results in a clear conclusion that the public 
interest in unfettered communication ought in this case properly to be 
restricted as being necessary for the protection of [AF’s] reputation.  I 
hold that the defence of qualified privilege fails.” 

24. The judge’s essential reasoning in those paragraphs appears to have been this: Accepting 
that the defendant did not adopt AM’s allegation, the report showed no more than that either 
AF or AM or both were disreputable purveyors of scurrilous gossip.   The public interest of 
being informed of this was “very limited” (or “modest”).   It was “a very serious allegation 
indeed” and, if it turned out to be untrue, seriously damaging to AF’s reputation.   AK could 
very easily have attempted to verify the allegation by asking AM to produce the tapes he 
said had been made.  Although it is unclear what would have happened had he done so and 
found no tapes available, his failure to make this attempt at verification was to be regarded 
as fatal to the claim for qualified privilege.   The overriding importance in the judge’s mind 
of this failure appears perhaps even more plainly from her subsequent judgment on 
damages: 

“[Counsel] submitted that some mitigation lay in the fact that [AK] 
was not recklessly indifferent to the truth of the allegation and that he 
had ‘understandable reasons to believe that verification was not 
appropriate’.   I do not accept that [AK] was not reckless.   I think he 
was.” 

25. Before examining Mr Caldecott’s criticisms of that reasoning (and, indeed, Miss Page QC’s 
submission that the subsequent finding of recklessness would in any event be decisive 
against the appellant on the issue of malice even had the publication been held protected by 
qualified privilege), it is convenient next to consider the rival submissions advanced more 
generally as to how political reportage publications of this character ought to be approached 
following Reynolds. 

26. I must take as read the bulk of what was said in each of the five speeches in Reynolds.   To 
cite even the most important passages would unduly lengthen this judgment.   In essence the 
case held that the question whether a particular publication attracts qualified privilege at 
common law should be decided simply by asking whether in all the circumstances “the 
duty-interest test, or the right to know test” (per Lord Nicholls at 197G) is satisfied.   
Amongst the relevant circumstances are likely to be the ten specific factors identified by 
Lord Nicholls at 205A-D.   This approach reflects the ECHR jurisprudence under Article 10 
of the Convention and is designed to enable a proper balance to be struck between on the 
one hand the cardinal importance of freedom of expression by the media on all matters of 
public concern, and on the other the right of an individual to his good reputation.    Neither 
right is absolute but the former, particularly in the field of political discussion, is of a higher 
order, a constitutional right of vital importance to the proper functioning of a democratic 
society.   That is why “any curtailment of freedom of expression must be convincingly 
established by a compelling countervailing consideration, and the means employed must be 
proportionate to the end sought to be achieved” (per Lord Nicholls at 200F-G), and why 
“Any lingering doubts (as to how the balance should be struck) should be resolved in favour 
of publication.” (per Lord Nicholls at 205F) 

 



27. In abandoning “the intermediate duty” argument advanced below – in effect an argument for 
a new genus of political speech where all that is required is correct attribution by the 
journalist and a fair and accurate record of the relevant dispute – Mr Caldecott recognises its 
incompatibility with Reynolds’ rejection of a new category of qualified privilege to cover 
the publication of all political information.   He accepts that the general approach set out in 
Reynolds must now apply in every case, irrespective of whether or not it is within the field 
of political discussion and irrespective of whether the defamatory allegation is adopted or 
unadopted, attributed or unattributed.   That said, however, he submits that within the broad 
Reynolds approach these will be important and often decisive considerations and, he 
submits, given that that the allegation here sued upon was attributed, unadopted, and in the 
political sphere, the judge should have held that qualified privilege applied. 

28. Mr Caldecott further submits that, although in every case the balancing exercise must 
necessarily be performed by the trial judge, this court should be readier than usual, at least at 
this early stage of the developing jurisprudence, to interfere with first instance decisions.    
As the House of Lords itself recognised in Reynolds, the difficulty with the approach it laid 
down is that of unpredictability and uncertainty.   In effect the court is to ask simply in each 
case:  is it in the public interest to publish this information even though it may turn out to be 
false?  Nevertheless, observed Lord Nicholls, “With the enunciation of some guidelines by 
the court, any practical problems should be manageable” (202E-F);  “Over time, a valuable 
corpus of case law will be built up.” (205E)   The early decisions which apply the Reynolds 
test will obviously, therefore, be influential in determining the correct approach.   Mr 
Caldecott urges us to assist in the law’s development and in particular to guard against its 
deflection from a proper course. 

29. I turn to consider the rival submissions upon each of the three important  features of this 
publication to which I have already referred. 

1. Its political dimension 

30. Mr Caldecott referred us to several Strasbourg decisions including the well-known passage 
from the ECtHR’s judgment in Lingens v Austria (1986) 8 EHRR 407: 

“41. Whilst the press must not overstep the bounds set, inter alia, 
for the ‘protection of the reputation of others’, it is nevertheless 
incumbent on it to impart information and ideas on political issues, 
just as on those in other areas of public interest.   Not only does the 
press have the task of imparting such information and ideas:  the 
public also has a right to receive them … 

42. Freedom of the press furthermore affords the public one of the 
best means of discovering and forming an opinion of the ideas and 
attitudes of political leaders.   More generally, freedom of political 
debate is at the very core of the concept of a democratic society which 
prevails throughout the Convention.  

The limits of acceptable criticism are accordingly wider as regards a 
politician as such than as regards a private individual.   Unlike the 
latter, the former inevitably and knowingly lays himself open to close 

 



scrutiny of his every word and deed by both journalists and the public 
at large, and he must consequently display a greater degree of 
tolerance.    No doubt Article 10(2) enables the reputation of others – 
that is to say, of all individuals – to be protected, and this protection 
extends to politicians too, even when they are not acting in their 
private capacity;  but in such cases the requirements of such 
protection have to be weighed in relation to the interests of open 
discussion of political issues.” 

31. Most of the ECHR’s jurisprudence, however, save for one or two recent cases, was 
discussed in Reynolds and to my mind it adds little of value to the English caselaw, at any 
rate in the context of the present appeal.    The importance of freedom of expression with 
regard to political matters was fully acknowledged in all their Lordships’ speeches.   As 
Lord Nicholls said at 200G-H “… there is no need to elaborate on the importance of the role 
discharged by the media in the expression and communication of information and comment 
on political matters.   It is through the mass media that most people today obtain their 
information on political matters”;  and, at 205F: 

“The court should be slow to conclude that a publication was not in 
the public interest and, therefore, the public had no right to know, 
especially when the information is in the field of political discussion.” 

32. Miss Page urges upon us a countervailing interest in reputation in the political field.    Again 
reliance is placed upon Lord Nicholls’ speech in Reynolds, at 201A-C: 

“Reputation … forms the basis of many decisions in a democratic 
society which are fundamental to its well-being:  [including] whom 
… to vote for.   Once besmirched by an unfounded allegation in a 
national newspaper, a reputation can be damaged forever, especially 
if there is no opportunity to vindicate one’s reputation.   When this 
happens, society as well as the individual is the loser.   ...   It is in the 
public interest that the reputation of public figures should not be 
debased falsely.   In the political field, in order to make an informed 
choice, the electorate needs to be able to identify the good as well as 
the bad.” 

33. Even under this head, therefore, there are competing considerations in play:  alongside the 
particular need for full political discussion stands not only the politician’s legitimate private 
interest in his good reputation but also the public interest in the electorate being assisted to 
make informed rather than misinformed decisions. 

2. Reportage 

34. The defamatory allegation in the present case was specifically ascribed to a political rival 
and was not adopted by the newspaper.   That, submits Mr Caldecott, is in striking contrast 
to the facts of Reynolds where the newspaper, under the headline “Goodbye gombeen man” 
and the sub-heading “Why a fib too far proved fatal …,” published what Lord Nicholls at 
206E-F called “serious allegations … presented as statements of fact but shorn of all 

 



mention of Mr Reynolds’ considered explanation”.   It is, I may further note, at the very 
opposite end of the spectrum from the sort of publication with which this court was 
concerned in Grobbelaar v News Group Newspapers Ltd [2001] 2 AllER 437, 448:  
“exposés …unambiguously asserting the criminal guilt of those they investigate.”   

35. At first blush one might wonder why a correctly attributed and unadopted allegation is 
defamatory at all;  to state that the allegation has been made is, after all, true.   Such a report 
is, however, plainly defamatory under what is known as the repetition rule:  a report of a 
defamatory remark by A about B is not justified by proving merely that A said it;  rather the 
substance of the charge must be proved.    The jury cannot be invited to treat the allegation 
as reported as bearing any lesser defamatory meaning than the original allegation – see Stern 
v Piper [1997] QB 123 and Shah v Standard Chartered Bank [1999] QB 241.    As, indeed, 
Stern v Piper points out, the whole law of statutory privilege presupposes such a rule:  why 
else would it be necessary to afford qualified protection to reports of proceedings and the 
like? 

36. What, however, Mr Caldecott stresses is that the repetition rule concerns only the scope of 
the defence of justification in report cases;  it does not limit the scope of qualified privilege 
at common law.    Least of all does it require that an unadopted allegation is to be treated in 
the same way as an allegation asserted to be true.   That this is so, moreover, is plain from 
the ninth of Lord Nicholls’ ten factors in Reynolds:  “The tone of the article.   A newspaper 
can raise queries or call for an investigation.   It need not adopt allegations as statements of 
fact.”   (emphasis added).   This is implicit too in Lord Hobhouse’s comment at 238B-C:  
“Misleading people and the purveying as facts statements which are not true is destructive 
of the democratic society and should form no part of such a society.”  (again, emphasis 
added) 

37. Miss Page accepts that argument as far as it goes but submits that it overlooks an important 
consideration: publication in a newspaper, whether adopted or not, disseminates the 
allegation to the public at large.   As Lord Denning said in Truth (NZ) Limited v Holloway 
[1960] 1 WLR 997, 1003: 

“If the words had not been repeated by the newspaper, the damage 
done by [the maker of the allegation] would be as nothing compared 
to the damage done by this newspaper when it repeated it.   It 
broadcast the statement to the people at large.   …   ” 

38. Miss Page further submits that the very fact that the newspaper is publishing the allegation 
is likely to carry with it some measure of endorsement:  newspapers should be responsible 
and selective and generally filter out unverified allegations.   She further submits that no 
clear distinction can be drawn between on the one hand investigative journalism and on the 
other mere reportage:  in this very case, she submits, the borderline is blurred given that AK, 
on the afternoon of 6 March, of his own initiative telephoned AM to explore the fifth 
allegation and thereby prompted the further allegation now sued upon.  

 



3. Attribution 

39. It is, submits Mr Caldecott, an important feature of this case that the article clearly attributes 
the allegation to AM and reports it, moreover, in the context of a personal dispute involving 
mutual accusations between him and AF.    True, as the judge pointed out, AK could not 
reasonably regard AM “as an authoritative or reliable source.    Anyone should have seen 
that he had an ‘axe to grind’.”   But so too could the reader recognise this.   AM was not 
being portrayed as a neutral source but rather as one engaged in a bitter dispute with AF.   
And there is this consideration too:  when the source is disclosed, not only is his reliability 
more easily assessed, but the defamed person can sue him and thereby secure vindication.   
Although:  “[i]n general, a newspaper’s unwillingness to disclose the identity of its sources 
should not weigh against it” (per Lord Nicholls at 205E], the disclosure of the source avoids 
the especial difficulty referred to by Lord Nicholls at 201B (in the passage cited in 
paragraph 32 above):  “…  [where] there is no opportunity to vindicate one’s reputation”. 

40. Considerations such as these underlie Mr Caldecott’s reliance upon McCartan Turkington 
Breen v Times Newspapers Limited [2001] 2 AC 277, where the House of Lords again 
considered the scope of qualified privilege, this time in the context of the statutory defence 
of fair and accurate reporting of the proceedings of a “public meeting”.   Mr Caldecott draws 
our attention in particular to Lord Bingham’s speech at 290G-291C: 

“1.   In a modern, developed society it is only a small minority of 
citizens who can participate directly in the discussions and decisions 
which shape the public life of that society.   The majority can 
participate only indirectly, by exercising their rights as citizens to 
vote, express their opinions, make representations to the authorities, 
form pressure groups and so on.   But the majority cannot participate 
in the public life of their society in these ways if they are not alerted 
to and informed about matters which call or may call for 
consideration and action.   It is very largely through the media, 
including of course the press, that they will be so alerted and 
informed.   The proper functioning of a modern participatory 
democracy requires that the media be free, active, professional and 
inquiring.    For this reason the courts, here and elsewhere, have 
recognised the cardinal importance of press freedom and the need for 
any restriction on that freedom to be proportionate and no more than 
is necessary to promote the legitimate object of the restriction. 

2.   Sometimes the press takes the initiative in exploring factual 
situations and reporting the outcome of such investigations.   In doing 
so it may, if certain conditions are met, enjoy qualified privilege at 
common law, as recently explained by this House in [Reynolds].   In 
the present case the role of the press is different.   It is that of reporter.    
The press then acts, in a very literal sense, as a medium of 
communication.” 

41. It is Mr Caldecott’s submission that in the present case too the newspaper’s role was 
essentially that of reporter, the medium of communication of a political dispute between 
AM and AF, rather than that of an investigator exploring the actual facts and reporting the 
outcome of such investigations.   True, he acknowledges, statutory privilege does not in fact 

 



attach to publications of this sort and they must find protection, if at all, at common law.    
But, he submits, the essential similarity between the reporting of a public meeting (and, in 
that case, a press release integral to it) and the role which this appellant was discharging 
should predispose the court to find qualified privilege here too. 

42. Miss Page urges on the contrary the obvious differences between this case and McCartan 
Turkington Breen and points in any event to the many statutory safeguards to which the 
privilege attaching to reports of proceedings of a public meeting is subject.   These were 
listed by Lord Steyn at 295F-G as follows: 

“a.   The meeting must be bona fide and lawfully held for a lawful 
purpose.  b. It must be one for the furtherance or discussion of a 
matter of public concern.   c.   It must be a fair and accurate report of 
the proceedings.   d.   The report must be of a matter of public 
concern and for the public benefit.   e.   The defence is lost if the 
publication is proved to have been made with malice.   f.   The 
newspaper loses the privilege if it refuses or neglects to publish a 
requested explanation or contradiction.” 

43. Miss Page would, I think, contest any suggestion that comparable safeguards were satisfied 
here.     

44. The submissions outlined above represent, I fear, a limited part only of the very full 
arguments addressed to us on all aspects of this appeal.   But I hope they indicate at least the 
central themes of each side’s case.   Let me now, therefore, with these arguments in mind, 
return to the facts. 

45. At the end of the day it is necessary to stand back from much of the detail and ask oneself 
the root question whether in all the circumstances of the case the duty-interest test (or the 
right to know test) was satisfied.   What precisely these tests involve has been the subject of 
some recent consideration, most notably perhaps by Gray J in Loutchansky v Times 
Newspapers Limited (No 4) [2001] EMLR 898.    Since, however, that decision is under 
appeal and for imminent consideration by this court, rather than discuss it here I propose 
simply to adopt the approach suggested by Lord Hobhouse at 239E in Reynolds: 

“No genus is satisfactory, nor is any genus more satisfactory than the 
criterion of what it is in the public interest that the public should 
know and what the publisher could properly consider that he was 
under a public duty to tell the public.” 

46. This  approach (or “criterion” to use Lord Hobhouse’s word) seems to me properly to reflect 
on the one hand the importance of keeping the public informed and on the other the need for 
responsible journalism to guard against needless misinformation.   A publisher could not 
“properly consider that he was under a public duty” to communicate the information to the 
public unless in deciding to do so he reasonably believed that he was acting responsibly. 

47. In coming finally to state my conclusions let me begin by saying that this is a difficult case 
made still more so by the undoubted shift in the defendant’s arguments between the hearing 

 



at first instance and that before us.   We are as ever conscious, moreover, that we lack 
certain advantages enjoyed by  the trial judge in having heard all the evidence as it emerged 
over the space of several days.   These considerations notwithstanding, we must, I believe, 
by reference to the facts found, address the central question arising so as to reach our own 
conclusion upon whether qualified privilege should properly be held to attach to this 
publication:  I accept Mr Caldecott’s submission that in this immediate post-Reynolds period 
it is important for the appellate courts to play a full part in ensuring that the law develops 
along the right lines. 

48. Hesitant though I am to reach a different conclusion from that so carefully and skilfully 
reasoned below, I feel in the end entitled (and therefore, for the reason just given, 
compelled) to do so. 

49. This publication occurred in the course of what was undoubtedly a political dispute.    The 
judge herself rightly “accept[ed] that the news of the split within the Committee was a 
matter of real interest and concern to the readership.   It was important news”.    She was 
prepared to accept too “the defendant’s claim that it did not adopt the allegation or in any 
way imply that it was true”.   To my mind she should not in these circumstances have 
concluded that, without an attempt to verify the allegation, the publication could not be 
regarded as being in the public interest.   That was the critical finding and I find her 
reasoning in this regard unconvincing.   In the first place it must be recognised that both 
parties to the dispute had issued press releases and were ready to make allegations against 
the other.    The fact that AF’s allegations were “fewer, less specific and much less 
damaging” seems to me of limited relevance.   Secondly, I am unpersuaded that there was in 
truth any fundamental difference between the allegation here complained of and those which 
had foreshadowed it in reason 5 of AM’s initial press release, of which no complaint was 
made.    More generally indeed, I cannot see that this type of allegation was to be regarded 
as different in kind from those identified in paragraph 55 of the judgment as “of obvious 
political importance”.   If, as the judge accepted (and seems to me plain), “the mere fact that 
such allegations are being made is of public interest and importance” notwithstanding that 
the reader could not determine whether they were true or false, then I have difficulty with 
the view that the public interest in being informed of the particular allegation complained of 
was only “very limited”.   These, it seems to me, are nice distinctions for which there is 
really no place in the reporting of an on-going dispute on a day-to-day basis.   “News is 
often a perishable commodity.”  (Lord Nicholls in Reynolds at205B-C)   “[I]t should always 
be remembered that journalists act without the benefit of the clear light of hindsight.    
Matters which are obvious in retrospect may have been far from clear in the heat of the 
moment.”   (Lord Nicholls at 205E-F)   What was clear from these mutual allegations, 
however, is that one or other if not both of these leading Committee members were being 
shown to be disreputable and that basic fact seems to me something which the appellant’s 
readership were entitled to be kept informed about.   In my judgment there was no need for 
the newspaper, at any rate at this early stage of mutual accusation, to commit itself to 
preferring and adopting the contentions of one side over the other.    

50. In short, the case for finding qualified privilege here seems to be not merely to have been 
very much stronger than in Reynolds (and even there two of their Lordships dissented upon 
the need for a rehearing in the light of their newly formulated approach), but strong enough 
not to have been held forfeit by the appellant’s failure to turn an objective report into a 
verified and adopted allegation.   To my mind AK was entitled in this case to publish 

 



without attempting verification.   Indeed in the present context verification could even be 
thought inconsistent with the objective reporting of the dispute.    Assume, for example, that 
AK had asked for and been unable to obtain the tapes.   Was he bound then not to have 
published the allegation?  Or assume tapes had been available and had appeared to support 
the allegation.   Should he have so reported?  And should he in those circumstances have 
refused to publish AF’s denial lest that were to defame AM?   How would he know whether 
any tapes were genuine? 

51. I am not, of course, saying that verification (or at least an attempt at verification) of a third 
party’s allegations will not ordinarily be appropriate and perhaps even essential.   In 
rejecting the general claim for qualified privilege for political discussion Lord Nicholls said 
in Reynolds at 203B: 

“One difficulty with this suggestion is that it would seem to leave a 
newspaper open to publish a serious allegation which it had been 
wholly unable to verify.    Depending on the circumstances, that 
might be most unsatisfactory.” 

52. I am saying, however, that there will be circumstances where, as here, that may not be “most 
unsatisfactory” – where, in short, both sides to a political dispute are being fully, fairly and 
disinterestedly reported in their respective allegations and responses.    In this situation it 
seems to me that the public is entitled to be informed of such a dispute without having to 
wait for the publisher, following an attempt at verification, to commit himself to one side or 
the other. 

53. I must touch briefly on three other matters before concluding this judgment.   First, AK’s 
recognition in evidence that in the article of 7 March “he should at the very least have 
repeated AF’s general denial from the day before” – see paragraph 58 of the judgment.    
That, however, it is plain from paragraphs 59 and 61, was not what decided this case against 
the newspaper, and, indeed, in my judgment it could never properly  have done so.   Given 
that the dispute was receiving daily coverage, it seems to me implicit in the article of 7 
March that AF’s reactions to AM’s latest allegations would be likely to be found, as indeed 
they were, in the next day’s issue. 

54. Secondly, I should refer to the judge’s conclusion, stated in her later judgment on damages 
(quoted in paragraph 4 above) that, viewed as a whole, the newspaper “had taken sides and 
had implied that the allegation was true” –  see also the last two sentences of paragraph 61 
of the judgment under appeal.    Although Mr Caldecott challenges that view, we did not 
think it necessary to explore it:  the fact is that at the time of the publication complained of 
the newspaper was reporting the allegations entirely neutrally and, there being no complaint 
as to the later articles, it would be wrong to deny the claimed qualified privilege by 
reference to them.    As this court recently decided in Loutchansky v Times Newspapers 
Limited [2001] 3 WLR 404, the duty to publish must exist at the time of publication.    That 
duty, and correlative right, cannot sensibly be lost by reference to subsequent publications. 

55. Third and finally, malice.   Despite what Smith J said in her damages judgment (quoted in 
paragraph 24 above), it could not now be contended, having regard to what we are saying on 
the issue of qualified privilege, that recklessness and therefore malice is established merely 

 



by AK’s failure to verify.     That would be inconsistent with the very basis of our decision.   
Rather the claimant’s plea of malice, which has always remained outstanding and will now 
require determination, will have to be sustained, if at all, by reference to the other main limb 
of AF’s case, his contention that the appellant’s real agenda here was to damage the 
Committee rather than disinterestedly inform their readership of the dispute between its 
leaders. 

56. The issue of malice, however, is for the future.    For the present I would allow this appeal, 
set aside the final judgment on damages, and uphold the claim to qualified privilege. 

LORD JUSTICE MANTELL: 

57. I have had the opportunity of reading in draft the judgment of Lord Justice Simon Brown. 

58. I gratefully adopt his summary of the facts as well as the statement, extracted from the 
speech of Lord Hobhouse in Reynolds, as to the approach which the court ought to adopt in 
confronting the facts of any particular case, namely to ask itself, “what it is in the public 
interest that the public should know and what the publisher could properly consider that he 
was under a public duty to tell the public.” 

59. It seems to me that in this case the judge adopted the self-same approach (see paragraph 53 
of the judgment).  She also recognised (paragraph 54) that: 

“The public interest and the final balancing exercise must be 
considered in the context of the whole coverage of the dispute.” 

60. She then went on to consider what the dispute was all about.  She acknowledged that much 
of it consisted of cross-allegations of an “obviously political nature”.  Of these she said at 
paragraph 55: 

“Such allegations are damaging and defamatory but are of obvious 
political importance.  The mere fact that such allegations are being 
made is of public interest and importance.  I observe also that such 
allegations are the common currency of political warfare and by their 
very nature difficult if not impossible to verify.  In respect of this kind 
of allegation I accept (the defendant’s) submission that where two 
politicians voluntarily enter into a public dispute they must expect to 
have this kind of allegation published about them.” 

61. Then at paragraph 56 she focussed on the material which was the subject of the action which 
she characterised as “the dissemination of (AM’s) accusation that (AF) is a purveyor of 
malicious sexual gossip.”  She was not, therefore, viewing the particular statement as having 
a clear cut political context and for that reason, to her mind, it would be of less interest to 
the public unless the statement could be accepted as true in which case it might show that 
the party of whom it was said was unfit for office or political leadership.  Similarly if the 
allegation were known to be untrue and could be so stated the public would be entitled to 
know that fact as telling them something about its disseminator.  However, if the public was 

 



not to be told anything about the truth or otherwise of the allegation the interest it might 
have in learning of the allegation would be limited at best.  I have no quarrel with the 
judge’s reasoning as to that.   

62. She was, therefore, seeking to apply the Reynolds criteria to what on her finding was no 
more than a malicious and gratuitous side swipe in the ongoing political debate and that was 
the starting point for what, I think, everybody acknowledges was a conscientious attempt to 
apply the correct test. 

63. In doing so it is suggested that she set too much store by the failure to verify or attempt to 
verify the offending allegation and I have to allow that the judge gave that factor rather 
more weight than I might have done in her place.  But also prominent amongst her reasons 
was the failure to obtain AF’s response for publication at the same time as the defamatory 
statement coupled with the unnecessary haste with which the defendant rushed into printing 
this extremely damaging material.  She held that in all those circumstances qualified 
privilege did not attach to the publication.  I find myself quite unable to contradict her, 
particularly as she had the flavour of the case and I do not.  All in all, therefore, I am of the 
opinion that the judge correctly applied the principles suggested in Reynolds and reached a 
conclusion which was properly available to her on the evidence which she had heard.  That 
is what judges are expected to do and I would uphold her for having done it.   

LORD JUSTICE LATHAM: 

64. I have had the opportunity of reading in draft the judgments of both Simon Brown and 
Mantell LLJ.  I share the concerns of Mantell LJ that we, in this court, do not have the 
advantage of having heard the evidence over a substantial number of days, which clearly 
gives the trial judge the opportunity to develop a feel for the case which is unlikely to be 
replicated on appeal.  I also acknowledge, as does Simon Brown LJ, that the judge clearly 
had in mind all the criteria which the House of Lords indicated in Reynolds were relevant to 
the consideration of whether or not the particular publication was protected by qualified 
privilege.  Nonetheless, I have come to the conclusion, like Simon Brown LJ, that the 
judge’s application of those criteria to the facts of the present case was flawed in two 
fundamental respects. 

65. I need not set out the facts, which are sufficiently summarised for my purposes in the draft 
judgment of Simon Brown LJ, to whom I am grateful.  What emerges clearly from  that 
summary is that the paper was reporting a split in a political group which was clearly of 
significant interest to its readers.  It seems to me that in this context, what is said by the one 
side in relation to the other is itself of considerable interest.  This is so whether what is said 
is of high political importance, or merely scurrilous gossip or personal accusations.  The fact 
that allegations of the latter sort are made rather than the former enables the interested 
reader to obtain some insight into the nature of the dispute.  It is the fact that the allegation 
of a particular nature has been made which is in this context important, and not necessarily 
its truth or falsity. 

66. In paragraph 56 of her judgment, reproduced in paragraph 23 of Simon Brown LJ’s 
judgment, the judge described the words complained of in the following terms: 

 



“This is the kind of material which the public might find very 
interesting but which they could have only a very limited proper 
interest in receiving” 

67. I disagree.  It seems to me that in the context of allegation and counter-allegation as was 
undoubtedly the case here, the interested reader was entitled to know what type of 
allegations were being made from time to time by one side against the other, for the reason 
which I have already given.  Provided that the paper did not, and there is no question here of 
it having done so, in any way suggest that it was adopting the allegation, the fact that the 
allegation was made was a matter of proper interest to the reader and the paper had an 
appropriate duty to publish it.  This is the more so as the structure of the reporting was such 
that the interested reader would, it seems to me, have clearly understood that the allegation 
was likely to be met by refutation and/or counter-allegation.  This indeed was what 
subsequently occurred. 

68. It is in this context that the need for verification has to be considered.  Whether or not there 
has been verification is only one of the criteria to which consideration has to be given.  
Whether verification is necessary in any given case in order to obtain the protection of 
qualified privilege would clearly depend upon the facts.  That is a trite statement.  But if, as 
here, the publication is of an allegation made in the context of allegation, counter-allegation 
and refutation, where attribution is clear, and where the paper has said nothing to suggest 
that it in any way adopts an allegation, verification is only likely to be of significance where 
the allegation is, for example,  of criminality the ramifications of which may go well beyond 
the ambit of the dispute which is the subject matter of the publication. 

69. In my judgment, the judge was wrong to conclude that in the present case the absence of 
verification was of such significance as to deprive the paper of the protection of qualified 
privilege.  It could only have verified by asking for the tapes; the outcome of such a request 
was entirely unknown.  It would have delayed publication in circumstances where it could, 
reasonably, be said that the interested readers were entitled to know the latest development 
in the dispute. 

70. I acknowledge that the allegations which were reported were clearly serious allegations.  
But they do not appear to me to have been of a different order to the allegations which had 
already been reported and about which no complaint is made.  It is interesting to note that 
the action was commenced at a time when the claimant believed that the report was false.  In 
the light of what might be considered to have been the claimant’s dignified and moderate 
response, fully and accurately reported later by the paper, it seems to me that the overall 
picture is of a series of publications relating to a matter of proper interest to the paper’s 
readership which did not go beyond an accurate report of a relevant allegation being made 
in that context, and accordingly should attract qualified privilege. 

71. Like Simon Brown LJ, I would allow this appeal. 

 


