
 
 

Neutral Citation Number: [2008] EWCA Civ 432 
Case No: A2/2007/0979 & 0989 

IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION) 
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
MR JUSTICE GRAY 
[2007] EWHC 926 (QB) 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 30/04/2008 

Before : 
 

THE LORD CHIEF JUSTICE OF ENGLAND & WALES 
LORD JUSTICE LAWS 

and 
LADY JUSTICE ARDEN 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 

 PETER CURISTAN Appellant/ 
Respondent 

 - and - 
  

TIMES NEWSPAPERS LIMITED 
Respondent
/Appellant 

 
 

Richard Parkes QC and Matthew Nicklin (instructed by Messrs Schillings) for the 
Appellant/Respondent 

Victoria Sharp QC and Alexandra Marzec (instructed by Times Newspapers Limited) for 
the Respondent/Appellant 

 
Hearing dates : 25-26 February 2008 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Approved Judgment 

 
 



Judgment Approved by the court for handing down. Curistan v Times Newspapers Ltd 
 

Lady Justice Arden :  

Introduction 

 

1. This judgment concerns appeals against the determination by Gray J ( [2008] 1 WLR 
126; [2007] 4 All ER 486) of two preliminary issues in proceedings for defamation 
brought by Mr Peter Curistan, a chartered accountant and well-known businessman in 
Northern Ireland.  I have set the preliminary issues out in [10] below.  Mr Curistan 
contends that an article published by the defendant (whom I shall call “The Sunday 
Times”), which was partly based on statements made in Parliament, was defamatory 
of him. The essential issues concern (1) the availability of qualified privilege for those 
statements and (2) the actionable meaning of the article, which comprised in part 
those statements and in part other factual material representing the newspaper’s own 
investigative findings.  The first issue is largely fact-specific but the second issue 
involves a novel challenge to the so-called “repetition rule” which generally applies to 
reported speech in defamation proceedings.   

2. The repetition rule has the effect that “[f]or the purpose of the law of libel a hearsay 
statement is the same as a direct statement...” (per Lord Devlin in Lewis v Daily 
Telegraph [1964] AC 234, 284).  The purpose of the rule is to protect the individual’s 
right to his reputation:  “repeating someone else’s libellous statement is just as bad as 
making the statement directly” (per Lord Reid in Lewis at 260).   In Stern v Piper 
[1997] QB 123, this court applied the rule to the situation where the defendant 
contended that it had simply made a statement that an allegation had been made.  
Thus the policy of the rule appears potentially to apply in all circumstances and 
irrespective of whether the meaning of a statement is that the publisher is only 
reporting that a statement has been made without adopting or endorsing it.  But an 
important inroad was made in Al-Fagih v H.H Saudi Research Marketing (United 
Kingdom) Ltd [2002] EMLR 13, where this court declined to apply the repetition rule 
where statements that allegations had been made were made on a privileged occasion.    
The first issue in this case is whether any part of the article is entitled to reporting 
privilege but the second and important issue is whether the judge was correct to 
accept the submission that he had to find a single meaning for the whole article, 
including any privileged parts, and in so doing to apply the repetition rule to the 
allegations which he found were entitled to privilege.   Privilege and meaning are two 
key elements of the law of defamation. They ultimately concern the freedom of 
expression of the media as well as the right of the individual to protection for his 
reputation.  Moreover, in these proceedings, that freedom and right are invoked in the 
context of a statement made in Parliament.   The right to freedom of expression 
assumes a special importance in the context of statements in Parliament because they 
concern political matters. 

3. I shall need to start by outlining the background and the judgment of the judge. The 
principal issues and contentions on these issues on these appeals are formulated in 
[16] to [20] below.  A summary of my conclusions will be found at [21] and [22] 
below, and I amplify these at [24] to [76] below. 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 3 
 

Background 

4. Mr Curistan commenced these proceedings following the publication of an article, 
under the headline “ ‘IRA’ developer in row over accounts”, by The Sunday Times in 
its Belfast edition on 19 February 2006 and reproduction of that article on its website. 
(The English edition of The Sunday Times carried only a shortened version of the 
same article).   The article in question, with paragraph numbers added, is set out in the 
Part A of the Appendix to this judgment.  I have added details of the accompanying 
photograph, which was not published on the website, but little turns on it so far as 
these appeals are concerned.   

5. The critical structural feature of the article, which has led to the issues arising on these 
appeals, is that it is a hybrid report containing both statements made by The Sunday 
Times, and statements said to be covered by qualified privilege.  This is because The 
Sunday Times referred in its article to certain statements made by Mr Robinson MP in 
the House of Commons some days earlier on 8 February 2006.  These passages are 
italicised in the Appendix.  I will call them “the privileged passages”, although the 
availability of privilege is one of the issues raised by these appeals. (“The non-
privileged passages” are therefore the passages in the article apart from the privileged 
passages).  The existence of the privilege, however, for fair and accurate reports of 
what is said in Parliament is long-standing, and not in doubt.  Although an article 
reporting something said on a privileged occasion is common in practice, there is 
surprisingly little authority, so far as counsel’s researches go, in which the impact of 
the commingling of privileged material with a substantial amount of non-privileged 
material on the liability of the newspaper or broadcaster for defamation has been 
considered.  The principal authority is the decision of the House of Lords in Dingle v 
Associated Newspapers Ltd [1964] AC 371.  Even then, the issues directly before the 
House concerned only the correct approach to damages. 

6. The Sunday Times’ case is that the privileged passages are a fair and accurate report 
of some of the statements made by Mr Robinson on that occasion.  The significant 
parts of the statements made by Mr Robinson are set out in Part B of the Appendix to 
this judgment.  If The Sunday Times can make out its defence, the privileged  
passages will be the subject of qualified privilege by virtue of s 15 of the Defamation 
Act 1996 (“the DA 1996”), read with Sch. 1, Pt 1, para.1 thereto.  I refer to this 
privilege below as “reporting privilege”.  Section 15 of the DA 1996 and Sch. 1, Pt 1, 
para.1 thereto provide: 

“15 Reports, &c. protected by qualified privilege  

(1) The publication of any report or other statement mentioned in 
Schedule 1 to this Act is privileged unless the publication is shown to 
be made with malice, subject as follows.  

(2) In defamation proceedings in respect of the publication of a report 
or other statement mentioned in Part II of that Schedule, there is no 
defence under this section if the plaintiff shows that the defendant—  

(a) was requested by him to publish in a suitable manner a 
reasonable letter or statement by way of explanation or 
contradiction, and  

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 4 
 

(b) refused or neglected to do so.  

For this purpose “in a suitable manner” means in the same manner as 
the publication complained of or in a manner that is adequate and 
reasonable in the circumstances. 

(3) This section does not apply to the publication to the public, or a 
section of the public, of matter which is not of public concern and the 
publication of which is not for the public benefit.  

(4) Nothing in this section shall be construed—  

(a) as protecting the publication of matter the publication of which 
is prohibited by law, or  

(b) as limiting or abridging any privilege subsisting apart from this 
section. 

SCHEDULE 1 

QUALIFIED PRIVILEGE 

PART I 

STATEMENTS HAVING QUALIFIED PRIVILEGE WITHOUT EXPLANATION OR 
CONTRADICTION 

1. A fair and accurate report of proceedings in public of a legislature 
anywhere in the world.” 

 

These proceedings 

7. Pursuant to agreement between the parties, the judge has ordered that these 
proceedings be tried by a judge sitting without a jury.  It is not necessary to do more 
than indicate the general nature of the issues raised by the pleadings. The essential 
allegation in the particulars of claim is that The Sunday Times’ article heavily 
embroidered the allegations made by Mr Robinson in Parliament.  It is said that Mr 
Robinson did not use the word "financial malpractice” and did not accuse Mr Curistan 
of money laundering.  Mr Curistan's case was that The Sunday Times made use, for 
example, of the qualifications to the accounts of Mr Curistan's companies in order to 
give force to its distorted report of Mr Robinson's allegations when the real position 
was that the qualifications to his company's accounts were immaterial.  In addition, 
the reference in the article to the due diligence report (Appendix, Part A, (ix) to (xi)) 
suggested that the exercise had been prompted by doubts as to the legitimacy of his 
business interests.  In fact, it was an essential ingredient of the process of appointment 
of a developer for the Laganside development.  The Sunday Times also attempted to 
buttress Mr Robinson's allegations by using the standard response of the auditors of 
Mr Curistan's accounts that they would not comment on the client's affairs.  In short, 
The Sunday Times had attempted to cast "a pall of sleaze over" Mr Curistan's 
business operations. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 5 
 

 

8. There are two principal defences.  First, The Sunday Times contends that the article 
was protected by qualified privilege insofar as it reported allegations made in 
Parliament.    Secondly, it seeks to justify the article on the basis, so far as relevant to 
this appeal, that there were reasonable grounds to suspect that Mr Curistan had been 
associated with IRA dirty money, and was also involved in financial malpractice.   

9. The judge summarised the rival contentions on meaning in the following passage, in 
which he also usefully explains two more terms used by practitioners in this field, 
namely  the Lucas-Box meaning and Chase levels: 

“8.  According to para 7 of the defence, the meaning which the 
defendant seeks to justify (the so-called Lucas-Box meaning: 
see Lucas-Box v News Group Newspapers Ltd, Lucas-Box v 
Associated Newspapers Group plc [1986] 1 All ER 177, [1986] 
1 WLR 147) is that: (a) there were reasonable grounds to 
suspect that the claimant had been associated with IRA dirty 
money, and was also involved in financial malpractice; and that 
(b) in order to support his denial of the allegations made against 
him by Peter Robinson MP in Parliament linking him to the 
IRA's 'dirty money', the claimant had publicly made a false 
claim that the accounts of his company Sheridan Millennium 
Ltd were not qualified in any way. 

9.  The rival contentions are therefore whether the article means 
that the claimant was guilty of involvement in money 
laundering and other financial malpractices (criminal or 
otherwise) or whether it means that there are reasonable 
grounds to suspect that the claimant had been associated with 
IRA 'dirty money' and involved in financial malpractice. These 
two different levels of meaning have come to be labelled 'a 
Chase level 1 meaning' and 'a Chase level 2 meaning' 
respectively, following the decision of the Court of Appeal in 
Chase v News Group Newspapers Ltd [2002] EWCA Civ 1772, 
[2003] EMLR 218. 

10.  I can see that there is some advantage in the use of labels 
such as these as shorthand. It is, however, common ground in 
the present case that it is open to me to determine whatever 
meaning I think the words would have conveyed to ordinary 
reasonable readers without being constrained to pigeon-hole 
them in one or other of the Chase levels.” 

 

The preliminary issues heard by the judge 

10. The preliminary issues on which the judge ruled related to: 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 6 
 

i)  Whether reporting privilege was available for that part of the article which set 
out what had been said in Parliament, and  

ii) Whether the article bore a particular meaning which The Sunday Times sought 
in its defence to justify as true, that is to say, whether it bore a Chase level 2 
meaning (reasonable grounds to suspect association with IRA money 
laundering), as opposed to a Chase level 1 meaning only (guilty of 
involvement in IRA money laundering). 

 

The judgment of Gray J 

11. The judge’s rulings on both issues have been appealed.  The judge heard the issues in 
the opposite order to that set out above and dealt with them in his judgment in the 
order in which he had heard them.  He held in favour of The Sunday Times on issue 
(i): 

“55. It seems to me to be clear that, in what he said in Parliament, Mr 
Robinson is accusing the claimant of being associated with IRA 'dirty 
money', ie with laundering money for the IRA. The reference to 'such 
men' being involved in government initiatives must be a reference to the 
claimant and to Mr Mackin, both of whom Mr Robinson had mentioned 
moments earlier. Moreover Mr Robinson refers to 'recent reports' showing 
that it is not the case that the claimant and his business activities are 
legitimate. 
 

56.  It is true that Mr Robinson calls for an investigation. But I think that 
his audience would have understood that the investigation for which he 
called was designed to expose the claimant's criminality (as he saw it) 
rather than to discover if he had been guilty of criminality. 
 

57.  As I have already pointed out at [45], above, Mr Parkes maintains 
that the Sunday Times report of what Mr Robinson said is neither fair nor 
accurate. Certainly the report is not complete. I have to bear in mind that - 

'a reporter is in principle allowed to summarise and to be selective 
without losing the benefit of the privilege. It is not suggested that in 
themselves these parts of the article are unfair.' 

 
58.  I must next consider the extent of the extraneous material added to 
the reportage. It is on any view substantial, since it extends to most, 
although not all, of paras (v)-(xviii) of the article. On the other hand this 
additional material does not consist of adjectival or journalistic comment; 
nor is there any 'editorialisation'. In these respects the Sunday Times 
article can be distinguished from the BBC programme which was the 
subject of complaint in Henry v BBC. Furthermore there was in the 
present case 'no excessive commentary or misleading headlines' of the 
kind against which Kirby J warned in Chakravarti's case. 
 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 7 
 

59.  Is the privileged reportage extricable from the rest of the article? In 
other words is it severable or capable of being distinguished by the typical 
Sunday Times reader? Paragraph (i) conflates part of what Mr Robinson 
said in Parliament with what the newspaper claims to have discovered 
about the falsity of claims made by the claimant about having a clean bill 
of health. There are, however, no quotation marks around the second half 
of para (i). Moreover, para (ii) makes clear what was Mr Robinson's 
accusation against the claimant made in the House of Commons. That is 
plainly the accusation which the claimant seeks to rebut in paras (iii) and 
(iv) of the article. 
 
60.  It is plain that from para (v) onwards the article is largely, if not 
exclusively, devoted to the newspaper's investigation into the claimant's 
various companies and into their accounts. It is true that in paras (xiii) and 
(xiv) there are references back to what Mr Robinson had said in 
Parliament. In each of those two cases it is made clear that it is Mr 
Robinson who is being quoted. Moreover it is in my view important to 
note that these references are made (and would appear to the reader to 
have been made) in the context of the Sunday Times investigations into 
the claimant's corporate empire and the companies' accounting practices. 
Readers would no doubt expect a newspaper to follow up an MP's claims 
about a prominent businessman like Mr Curistan by carrying out an 
investigation of its own. 
 
61.  In my judgment the parts of the article which quote or refer to what 
Mr Robinson said in his speech would be recognised as such by Sunday 
Times readers. I think the passages are extricable from the remainder of 
the article in that sense. The same applies to the headline: the inverted 
commas around IRA indicate that the allegation is one made by someone 
other than the newspaper itself, ie Mr Robinson. 

 
62.  Finally I ask myself whether there is a connection between the 
reportage in the article and what the Sunday Times added. My answer is 
that there is such a connection. The accusation levelled against the 
claimant in the House of Commons was an association with the IRA's 
'dirty money'. What is more, Mr Robinson mentioned the claimant's 
companies, albeit without naming all of them, as well as mentioning Mr 
Mackin, formerly of the IRA. As for the material added by the Sunday 
Times, that consisted in the fruits of its investigation into the claimants' 
companies in order to see whether there was evidence of IRA money 
being laundered through those companies' accounts. 

 

63.  It is common ground that Mr Mackin was at the material time a co-
director with the claimant of seven of those companies. In my view there 
is a clear and real nexus between what Mr Robinson said in the House on 
the one hand and the additional material included in the Sunday Times 
article alongside reporting of Mr Robinson's speech. This is not a case of 
gratuitous or collateral or irrelevant commentary being published 
alongside the privileged material. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 8 
 

 

64. For the above reasons I conclude that the passages in the Sunday 
Times article which are identified in para 6(b) of the defence are protected 
by qualified privilege as being a fair and accurate report of proceedings in 
Parliament….” 

 

12. On issue (ii) (meaning), the judge dealt first with two “pre-preliminary” points.  He 
first disposed of the contention made by Mr Patrick Moloney QC, who then appeared 
for The Sunday Times that, on the question of the meaning, those parts of the article 
which constituted a report of what Mr Robinson said should be treated merely as the 
context for the non-privileged words.  The judge held that he was precluded from 
accepting this argument by Dingle, which I shall have to consider below (judgment, 
[19] to [21]).  The judge then dealt with the next “pre-preliminary” issue, which was 
whether the repetition rule applied.  The judge held that the rationale of the repetition 
rule still applied and that it could not be disapplied where the defendant had 
considerably enlarged upon the report of what had been said in Parliament: 

“25.  Is Mr Moloney right when he contends that this is a case 
where, exceptionally, the repetition rule should be set aside 
when it comes to interpreting the Sunday Times article? Even 
assuming that the application of the repetition rule would, as 
Mr Moloney submits, undermine or erode the privilege 
otherwise available in respect of those parts of the article which 
report parliamentary proceedings, I do not think that the 
circumstances of the present case call for the radical 
modification to an established rule for which Mr Moloney 
contends. It seems to me that the reasons given by Simon 
Browne LJ in Mark v Associated Newspapers Ltd [2002] 
EMLR 839 at [27]-[35] for the existence of the repetition rule 
are just as valid in the circumstances of the present case as they 
are in other cases. Thus, to the extent that the Sunday Times is 
repeating what Mr Robinson had said, it is just as bad as if the 
newspaper was making the statement about the claimant 
directly. If the repetition had not taken place in the columns of 
a newspaper such as the Sunday Times, little damage would 
have been done by Mr Robinson uttering his remarks on the 
floor of the House. Parliament may be a public forum but that 
does not mean that what members of Parliament say in the 
House attracts wide publicity.  

26. Mr Moloney is of course right when he says that, other things 
being equal, a newspaper can repeat with impunity a libel which was 
originally published in circumstances of parliamentary privilege. The 
problem here is that the Sunday Times did not confine itself to 
reporting what Mr Robinson said. His accusation is coupled in the first 
paragraph of the article with the newspaper's own allegation that the 
claimant falsely claimed that accountants had given him a clean bill of 
health. Elsewhere in the article the newspaper amplifies that allegation 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 9 
 

by reference to what two firms of accountants have said and done in 
relation to the claimant's companies (paras (iv)-(viii) and (xvii)). The 
Sunday Times did not confine itself to reporting what Mr Robinson 
said in Parliament about Mr Dessie Mackin being a co-director with 
the claimant of several companies. Instead the newspaper chose, as it 
was of course perfectly entitled to do, to indorse that allegation by 
referring in para (xiii) to information evidently supplied to the 
newspaper by 'security sources'. The Sunday Times also incorporated 
in its article at paras (ix)-(xi) a reference to another firm of accountants 
having been called in by the Northern Ireland Department of 
Economic Development to perform a full due diligence test to assess 
whether the claimant's company should be permitted to retain a 
substantial building development contract. Those paragraphs raise 
serious questions--to put it at its lowest--as to the claimant's integrity. 
In these various ways the newspaper, as I repeat it had every right to 
do, considerably fleshed out and enlarged upon what had been said in 
the House of Commons.  

27. I recognise of course the high importance attached to the freedom 
to publish fair and accurate reports on proceedings in parliament: see 
for example Wason v Walter (1868) LR 4 QB 73 at 89, [1861-73] All 
ER Rep 105 at 110-111 per Cockburn CJ and Cook v Alexander [1973] 
3 All ER 1037 at 1041-1042, [1974] QB 279 at 288 per Lord Denning 
MR. But what is the position where a newspaper elects to go beyond 
publishing a report of the proceedings in Parliament and includes 
material of its own, as the Sunday Times did in this case? 

28. In my judgment the Sunday Times article of which the claimant 
complains does not qualify for the special exemption from the 
repetition rule for which Mr Moloney contends. It would have been 
open to the Sunday Times to publish an unadorned report of Mr 
Robinson's words in the House. If that course had been adopted, the 
newspaper's entitlement to privilege would not have been open to 
doubt. However, in this case the Sunday Times chose not to take that 
course. I have summarised above the material extraneous to what was 
said in the course of the parliamentary debate which the newspaper 
included in its report. 

29. The newspaper having chosen to enlarge upon Mr Robinson's 
strictures, I see no reason to disapply the repetition rule when 
determining the meaning of the article in its entirety. It may be that as 
a result the hurdle which the newspaper will have to surmount when 
seeking to establish a defence to this action will be a higher one. But 
that stems from the Sunday Times's own choice to make substantial 
additions to and elaborations of what Mr Robinson said in 
Parliament.” 

 

13. Having dealt with the two “pre-preliminary” issues in the way described above, the 
judge went on to hold that the article bore the Chase level 1 meaning: 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 10 
 

“30. I have not rehearsed the detailed textual arguments of counsel on the 
issue of meaning because I think it would be unprofitable for me to do so. 
Instead I will give my answer to the first preliminary issue and thereafter 
explain my reasons for arriving at that conclusion. 

31.  In my judgment the natural and ordinary meaning which would have 
been conveyed to the hypothetical ordinary reasonable reader of both the 
Sunday Times article and the website posting is that the claimant through 
his companies was associated with IRA 'dirty money' and was thereby 
guilty of IRA money laundering and financial malpractice. 

32.  My reasons for that conclusion are as follows: I accept that the 
quotation marks around IRA in the headline of the article, taken by itself, 
would indicate to the reader no more than that it had been alleged that the 
claimant is linked to the IRA. However, the body of the article, read as a 
whole, appears to me to convey clearly to the reader that such a link did in 
fact exist. It is true that the language employed in the first two paragraphs 
of the article is consistent with a Chase level 2 meaning, ie the existence 
of reasonable grounds for suspicion rather than actual guilt. It is also true 
that paras (iii) and (iv) contain the claimant's denials of wrongdoing and 
that those denials are by no means formulaic. The claimant expressed 
himself in firm and apparently convincing terms. 
 
33. As it appears to me, the balance of the article is couched in terms 
which would in my view cause the ordinary reasonable reader to conclude 
that the claimant's denials are untrue and that he has indeed been 
associated with the IRA's dirty money. Why else the references to false 
accounting within the claimant's business empire? PWC are said to have 
qualified the 2002-2003 accounts of one of the claimant's companies; the 
2003 accounts are said to have contained 'the heaviest qualification'. The 
reader is told that information and explanations have been denied to PWC 
by or on behalf of the claimant. The records of various substantial sums 
are said in the article either to have been unobtainable for reasons which 
are unexplained or to be so lacking in detail than an audit could not be 
carried out. The quotation attributed to a PWC spokesman about the 
firm's policy would in my opinion suggest to the reader that PWC were 
not prepared to stand behind and support their client--why else include 
this paragraph in the article? 
 
34. Moreover the reader of para (ix) of the article would, I think, conclude 
that something was seriously amiss with the claimant's Sheridan group of 
companies if a 'full due diligence check' needed to be carried out in order 
to assess whether the group should be allowed to retain what is evidently 
a large and lucrative development contract. There follows immediately a 
reference in para (xiii) to the claimant's links to Mr Mackin who has, so 
the reader is told, been convicted of IRA membership and was the IRA's 
finance director before becoming Sinn Fein's head of finance. Some 
indication is given to the reader of the closeness of that link in para (xiv) 
of the article, where the two of them are said to be co-directors of 23 
companies. Seven of those companies are said to have been convicted of 
failing to keep proper accounts. Then in para (xvii) the reader is told that 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 11 
 

a Dublin firm of accountants has resigned from some of the claimant's 
companies because they too were unable to establish whether proper 
books and records had been kept. The article concludes with a reference 
to Mr Mackin as a friend of the claimant since student days. 
 
35. Mr Moloney rightly points out that nowhere in the article is it 
said in terms that the claimant is a money launderer for the IRA or 
that he has been associated with the IRA's 'dirty money'. Any such 
conclusions would, I accept, be inferences. Are they inferences 
which the ordinary reasonable reader would draw? I answer that 
question in the affirmative. Although the claimant's rebuttal 
features with some prominence in the article, virtually everything 
which follows casts doubt on the truth of that rebuttal. The first 
paragraph of the article links the charge of association with the 
IRA's 'dirty money' with the claimant's false claim to have been 
given a clean bill of health by accountants. The reader is told that 
one firm of accountants has qualified the claimant's companies' 
accounts twice, that another firm has resigned and that a third firm 
has been called in to carry out full due diligence to see if a 
company of the claimant should be allowed to retain a lucrative 
contract. The reader would in my view inevitably draw the 
conclusion that the reason for the claimant's persistent failure 
across the gamut of his companies to make proper disclosure of 
financial records was to conceal the fact that such disclosure 
would reveal the claimant's association with the IRA's 'dirty 
money' and so would also reveal the claimant's involvement in 
money laundering for the IRA.” 

14. In the course of his judgment, the judge made one reference only to the single 
meaning rule.  He noted at [17] that Mr Parkes had reminded him that he had to find a 
single meaning for the article read as a whole.  He did not explain the effect of the 
rule but Mr Parkes has referred the court to Charleston v News Group Newspapers 
Ltd [1995] 2 AC 65 at 71 to 72.  In essence the single meaning rule is the rule that for 
purposes of the law of libel a defamatory statement is taken to have a single meaning, 
to be determined by the judge or jury as appropriate, and this is so even if different 
readers would read the same statements as having different meanings.  The statement 
must of course be read as a whole or, as it has been put, “the bane and the antidote 
must be taken together”.   The following passage from Duncan & Neill on 
Defamation, 2nd ed. (1983), p. 13, para. 4.11, approved by the House of Lords in 
Charleston at page 70, provides a useful description of this principle: 

 “In order to determine the natural and ordinary meaning of the 
words of which the plaintiff complains it is necessary to take 
into account the context in which the words were used and the 
mode of publication. Thus a plaintiff cannot select an isolated 
passage in an article and complain of that alone if other parts of 
the article throw a different light on that passage." 

15. The combined operation of the single meaning rule and repetition rule had the effect 
that the meaning of the non-privileged parts of The Sunday Times’ article was found 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 12 
 

not simply in the context of Mr Robinson having made allegations about Mr Curistan 
but on the basis that, having repeated those allegations, The Sunday Times was to be 
treated as having made those allegations itself.  

 

Issues arising on these appeals 

16. The issues arising on these appeals may be described as follows: 

(1) The privilege issue – did the judge err in his determination that the 
privileged passages in the article are privileged pursuant to section 15 of 
the 1996 Act?   

(2) The meaning issue – this has two parts:- 

(i) The single meaning/ repetition rule issue - Is the meaning of the 
non-privileged parts of the article to be found by applying the 
single meaning rule and the repetition rule to the allegations made 
by Mr Robinson and referred to in the article, or should the 
allegations in the privileged passages be treated only as forming 
the context in which the non-privileged parts of the article are 
written? 

(ii) The Chase meanings issue - Do the non-privileged passages of the 
article bear a Chase level 2 meaning (The Sunday Times’ defence, 
which pleads such a meaning, is summarised in [8] above), or do 
those passages bear only a Chase level 1 meaning, as the judge 
found, namely that Mr Curistan was in fact guilty of IRA money 
laundering and financial malpractice? 

17. Mr Curistan appeals against the judge’s ruling on the privilege issue.  The Sunday 
Times appeals against the judge’s ruling on the meaning issue. 

 

Summary of the parties’ cases on the main issues 

18. In the briefest of outlines, the parties’ cases are as follows: 

Mr Curistan’s case 

19. Mr Curistan submits that The Sunday Times is not entitled to rely on qualified 
privilege because: 

i) the privileged passages were not a fair or accurate report of what Mr Robinson 
had said in Parliament; 

ii) the privileged passages were so intermingled with non-privileged material that 
the privilege was lost; 

iii) The Sunday Times had adopted Mr Robinson's allegations as its own; 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 13 
 

iv) whether or not The Sunday Times was entitled to rely on reporting privilege, 
the article had to be read as a whole applying both the single meaning rule and 
the repetition rule; and 

On that basis the article bore the meaning that Mr Curistan was guilty of involvement 
in money laundering  and other criminal financial malpractice for the IRA.  

The Sunday Times’ case 

20. The Sunday Times submits: 

i) the privileged passages were a fair and accurate report of Mr Robinson's 
statements in Parliament and were entitled to reporting privilege; 

ii) The Sunday Times had not adopted any of those allegations; 

iii) the meaning of the non-privileged passages was to be ascertained on the basis 
that the privileged passages formed the context in which the statements in the 
non-privileged passages were made and on the basis that the repetition rule did 
not apply; and 

iv) on that basis the meaning of the non-privileged passages was that there were 
reasonable grounds to suspect that Mr Curistan might be guilty of IRA money 
laundering and financial malpractice. 

 

Summary of conclusions 

21. In summary, for the reasons given below, in my judgment:  

(1) on the privilege issue, the judge was correct; 

(2) on the single meaning/repetition rule issue, the judge was wrong to treat 
the privileged passages as other than the context in which the statements in 
which the non-privileged passages were made; and 

(3) he ought to have held that the article had a Chase level 2 meaning.   

22. The two appeals were argued separately but the issues are interrelated. Accordingly I 
have formulated a unified set of propositions to explain how I have reached the 
conclusions summarised above: 

i) Section 15 of the DA 1996 constitutes a mandatory rule of law that fair and 
accurate reports to which it applies and which satisfy the conditions set out in 
that section are entitled to qualified privilege;  

ii) One of the requirements of a fair and accurate report is that the quality of 
fairness must not be lost by intermingling extraneous material with the 
material for which privilege is claimed; 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 14 
 

iii) The maker of a report will be liable in defamation for allegations entitled to 
reporting privilege if he adopts them as his own; 

iv) The judge correctly applied these principles to the privileged passages and 
correctly concluded that they were entitled to qualified privilege;   

v) In the case of an article consisting in part only of passages entitled to reporting 
privilege, the meaning of the non-privileged passages is to be ascertained on 
the basis that (1) the privileged passages merely provide the context in which 
the statements in the non-privileged passages were made, and (2) the repetition 
rule has no application to the privileged passages; 

vi) In the present case, the meaning of the article is a Chase level 2 meaning.  The 
defence of The Sunday Times pleads such a meaning, namely that there were 
reasonable grounds to suspect that Mr Curistan had been associated with IRA 
dirty money and involved in financial malpractice. 

23. I will take each of those reasons in turn and amplify them, addressing as I do so the 
submissions made by counsel. 

 

Proposition (i): Section 15 of the DA 1996 constitutes a mandatory rule of law 
that fair and accurate reports to which it applies and which satisfy the conditions set 

out in that section are entitled to qualified privilege 

 

24. Section 15 is set out in [6] above.  Although this proposition is self-evident, it is 
necessary to start with it as section 15 is the rule laid down by Parliament.  Miss 
Alexandra Marzec, junior counsel for The Sunday Times, prepared a note setting out 
the statutory history of section 15, which is derived from section 3 of the 
Parliamentary Papers Act 1840, which figured in Dingle. The important policy behind 
the statutory rule was authoritatively explained thus by Cockburn CJ in Wason v 
Walter (1868) LR 4 QB 73 at 89:  

“It seems to us impossible to doubt that it is of paramount 
public and national importance that the proceedings of the 
Houses of Parliament shall be communicated to the public, who 
have the deepest interest in knowing what passes within their 
walls, seeing that on what is there said and done, the welfare of 
the community depends…. Can any man bring himself to doubt 
that the publicity given in modern times to what passes in 
Parliament is essential to the maintenance of the relations 
existing between the government, the legislature, and the 
country at large? ” 

25. As Simon Brown LJ observed in Stern v Piper at page 137 (and again in Al-Fagih at 
[35]), the law of statutory privilege presupposes the existence of the repetition rule. 
Section 15 does not require any act of the parties to become applicable.  Provided the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 15 
 

statutory conditions are met, the report is privileged.  Any common law rule that 
would diminish or destroy this privilege would have to give way to the statutory rule. 

 

Proposition (ii): One of the requirements of a fair and accurate report is that the 
quality of fairness must not be lost by  intermingling extraneous material with the 

material for which privilege is claimed 

 

26. There are a number of authorities on what constitutes a fair and accurate report.  It 
need not be a verbatim report.  It can be selective and concentrate on one particular 
aspect as long as it reports fairly and accurately the impression that the reporter would 
have received as a reasonable spectator in the proceedings: see generally Cook v 
Alexander [1974] QB 279, and Tsikata v Newspaper Publishing Ltd [1997] 1 All ER 
655. 

27. However, these appeals are principally concerned with the quality of fairness. 
Fairness in section 15 has been held to mean fairness in terms of presentation rather 
than fairness between the speaker and the subject of the statement (see per Lord 
Denning MR in Cook v Alexander at 289). A report does not cease to be fair because 
there are some slight inaccuracies or omissions (Andrews v Chapman (1853) 3 C & K 
286 at 290).  It follows that if there is a substantial or material misstatement of fact 
that is prejudicial to the claimant’s reputation, the report will not be privileged.   If the 
report refers to an accusation made on a privileged occasion which is in fact untrue, 
the defence of fair comment may be available if it is in terms which would be fair if 
the accusation were well-founded and provided that the comment is made in good 
faith and without malice (Mangena v Wright [1909] 2 KB 958, 977). 

28. Fairness can also be lost by the presence of extraneous material.  This proposition is 
supported by a memorable passage in the speech of Lord Denning in Dingle (see [33] 
below).   In that case, the plaintiff complained of an article written in the Daily Mail 
which included the reporting of a report of a Parliamentary select committee.  The 
reporting of the select committee’s report was privileged under the Parliamentary 
Papers Act 1840.  At trial the judge held that the part of the article which reported on 
the proceedings in Parliament was privileged.  The remainder of the article was found 
to be defamatory and the judge then set about fixing the damages for the libel. The 
case then went to this court and to the House of Lords (Lord Radcliffe, Lord Morton 
of Henryton, Lord Cohen, Lord Denning and Lord Morris of Borth-y-Guest). The 
issues before the House related to the assessment of damages.  The House, dismissing 
an appeal from this court, held that the judge had wrongly taken into account evidence 
that the plaintiff’s reputation had already been damaged by what had been said in 
Parliament or by what had been said on other occasions, and that the Daily Mail had 
subsequently published an article which vindicated the plaintiff’s reputation.   

29. Only Lord Radcliffe, Lord Denning and Lord Morris focussed on the issues arising 
from the inclusion within a single article of privileged and non-privileged material.  
Lord Radcliffe clearly considered that the privilege attaching to the reporting of a 
select committee report was not lost simply because the article included other matters.  
He held at page 389:  “We have to start our consideration of this case therefore by 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 16 
 

recognising that so far as the Daily Mail or any other newspaper confined itself to 
reproducing extracts from the report and acted in good faith and without malice the 
respondent would have no cause of action in defamation against it." Then again at  
page 392 he importantly held that the meaning of the article was to be found by 
disregarding the privileged part of the article:  

“If one reads the article through without including the extract 
from the select committee report, which is protected, the effect 
of what is imputed to the respondent does not seem to amount 
to such deliberate misstatements or deliberate concealments as 
constitute an offence under section 12 of the Prevention of 
Frauds Act.” 

30. Lord Radcliffe therefore approached the judge’s assessment of damages on the basis 
that the judge has assessed them for a libel imputing sharp practice but not a criminal 
offence. 

31. Significantly, when Lord Radcliffe dealt with the matters which the judge had to leave 
out of account in assessing damages, he held at page 394: 

“… and the judge had to eliminate that part of the article that 
consisted of extracts from the select committee's report, since 
under the Act of 1840 such extracts could not in law be treated 
as a libel.” 

32. Similarly, at page 414, Lord Morris accepted that the judge had to leave the privileged 
parts of the article out of account when he was fixing damages: 

“The judge had approached the case with two broad questions 
in mind which he framed as follows: (1) To what extent was the 
plaintiff wrongfully defamed by the defendants? And (2) How 
much damage to his reputation was caused by this? 

In regard to the first of these questions I think that the approach 
of the judge was entirely correct: he excluded from 
consideration those parts of the article which were privileged 
and he excluded those parts which were true.  He held that the 
extracts contained in the article which came from the select 
committee’s report were published without malice.    He held 
that some parts of the article though only of slight materiality 
were true.  He proceeded therefore to isolate those matters from 
the “indefensible part of the libel” and then posed the second 
question in the words: “How much damage is attributable to so 
much of the libel as is neither privileged under the Act nor 
true?” 

 

33. Lord Denning, however, went further and considered the extent of the privilege 
provided by the 1840 Act.  At page 411, he held: 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 17 
 

“But here comes the question: Suppose that the reports in other 
newspapers were privileged, as they were in this case, cannot 
they be referred to in order to mitigate damage?  I think the 
answer must be “No.”  If a newspaper seeks to rely on the 
privilege attaching to a parliamentary paper, it can print an 
extract from the parliamentary paper and can make any fair 
comment on it.  And it can reasonably expect other newspapers 
to do the same.  But if it adds its own spice and prints a story to 
the same effect as the parliamentary paper, and garnishes and 
embellishes it with circumstantial detail, it goes beyond the 
privilege and becomes subject to the general law.  None of its 
story on that occasion is privileged.  It has “put the meat on 
“the bones” and must answer for the whole joint.  If it cannot 
justify it, it must pay damages: and it cannot diminish these by 
reference to the privileged reports which it and others may have 
given previously.  It is rather like the position of a Member of 
Parliament.  Within the House he may make all sorts of 
defamatory statements under the cloak of parliamentary 
privilege.  If he steps outside and, throwing off his cloak, 
repeats them at large, he exposes himself to attack.  If he fails 
to justify his words, he must pay damages.  He is not allowed to 
say in mitigation that he had already done the plaintiffs a lot of 
harm by what he had already said in the House, or even that 
other members in the House had also done the plaintiffs harm 
by what they had said there”. 

34. The judge considered these passages and concluded at [21] of his judgment that he 
could not accept that the passage which I have quoted from the speech of Lord 
Denning was to be interpreted as meaning that the privileged passages in a hybrid 
article were relevant only as context.  However, Lord Denning clearly thought that in 
the absence of over-embellishment the passages which merely contained a fair and 
accurate report would be privileged and outside the scope of liability for defamation.  
Lord Radcliffe treated the privileged passages as not constituting a libel at all.  Lord 
Morris only dealt with the issue in the context of damages but he put the privileged 
passages on a par with passages which could be justified.  It can be argued that these 
passages are concerned only with damages.  However, I read the passages as going 
further than this. Even if I am wrong on that point, I cannot see that the law can 
consistently provide that the same matter should be relevant in establishing liability 
for defamation yet be irrelevant when it comes to the assessment of damages.  I will 
come back to this point below.   

35. The position, therefore, is, as Kirby J observed the High Court of Australia in 
Chakravarti v Advertiser Newspapers (1998) 193 CLR 519 at para. 153 that: 

“Excessive commentary or misleading headlines which amount 
to commentary run the risk of depriving the text of the quality 
of fairness essential to attract the privilege” 

36. Thus, I conclude that reporting privilege will be lost if the quality of fairness required 
for reporting privilege is lost by intermingling extraneous material with the material 
for which privilege is claimed. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 18 
 

 

Proposition (iii): The maker of a report will be liable in defamation for allegations 
entitled to reporting privilege if he adopts them as his own 

 

37. This proposition is worded in the way that it is so as to deal in terms with an issue in 
this case as to the effect of the adoption of a privileged statement if the adoption 
occurs in a non-privileged context. Mr Richard Parkes QC, for Mr Curistan, submits 
that, if a defendant has so intermingled the privileged material with non-privileged 
material that, on a true interpretation of the latter, he has effectively adopted the 
privileged statement as his own, it is no defence that the privileged material taken on 
its own had the benefit of reporting privilege.  The privilege is lost. 

38. It is common ground that there is a concept of adoption in this field.  Buchanan v 
Jennings [2005] 1 AC 115 is an example of such adoption, though in that case the 
adoption was by the maker of the privileged statement rather than the maker of a fair 
and accurate report of that statement.  In Buchanan, an MP who had made a statement 
in Parliament (a privileged occasion) was asked about it in a newspaper interview.  
The MP told the interviewer that he did not "resile" from the statement that he had 
made in Parliament.  The Privy Council held that Parliamentary privilege was not 
available, as the MP had adopted his earlier statement on a non-privileged occasion.   
In that case, the MP had adopted his privileged statement by express words, but 
clearly adoption can also be by conduct or by implication from the express words 
used.  In addition adoption may be of a part only of the privileged statement.  Whether 
adoption has occurred in any case depends on the meaning of the statement whereby 
adoption is said to have occurred. 

39. In my judgment, Mr Parkes’ formulation runs together the concept of intermingling 
and that of adoption.  It is important to keep the two concepts separate. As Buchanan 
shows, the effect of adoption is that the defendant becomes liable (subject to any other 
defences available to him) for the tort of defamation for what he has said. The report 
(if it is itself privileged) continues to be privileged.  Where intermingling occurs the 
legal consequence is different.  Intermingling results in a loss of privilege for the 
report as well as liability in defamation (subject to any relevant defences) for 
statements which do not form part of that report.  Intermingling and adoption can 
arise out of the same statement but Buchanan shows that they need not do so and that 
the concept of adoption can be applicable on its own. 

40. In the present case, for the reasons given in [46] below, The Sunday Times did not 
adopt any of Mr Robinson’s privileged statements. 

 

Proposition (iv):  The judge correctly applied these principles to the privileged passages and 
correctly concluded that they were entitled to qualified privilege 

41. Mr Parkes points out that in this case the volume of the extraneous material far 
exceeded that for which reporting privilege is claimed. He submits that the addition of 
this quantity of extraneous material rendered the report of the Parliamentary 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 19 
 

proceedings unfair.  He also submits that the reader would have been left with a 
confused impression as to what was and was not actually said in Parliament and that 
the additional material served to reinforce and confirm the truth of the report so that 
the reader would have concluded that Mr Robinson's allegations are likely to have 
been “a true bill”.  Put another way, the article so intermingled potentially privileged 
material with non-privileged material that the resulting article could not be protected 
by privilege. Mr Parkes used a number of metaphors: he contended that the newspaper 
had chosen to muddy the waters of the Parliamentary report and had been responsible 
for embroidery and elaboration. 

42. Mr Parkes criticises the reasoning of the judge.  The judge held that the privileged 
passages were “extricable” from the non-privileged parts of the article and would 
have been so understood by the readers (Judgment, [61]).  He then went on to find 
that there was an adequate connection between the privileged passages and the non-
privileged passages so that the additional material was not irrelevant (Judgment, [63]).  
Mr Parkes submits that the judge's reasons do not go to the point which he makes, 
namely that the additional material reinforced the allegations made by Mr Robinson.  
The connection which the judge found between the extraneous material and the 
privileged passages did not support the judge's conclusion.  The issue was whether the 
report was rendered unfair.  Unfairness to Mr Curistan arises because the additional 
material reinforced the allegations.  The connection is likely to make it more difficult 
for the reader to distinguish between what was said in Parliament and the additional 
material.  The reader would have had difficulty telling what was or was not part of the 
report of the Parliamentary proceedings.  The judge wholly failed to consider in this 
context whether the article was a confusing tangle of reportage and extraneous 
material.  Yet, when it came to meaning, he accepted the submission that The Sunday 
Times had in various ways “considerably fleshed out and enlarged upon what had 
been said in the House of Commons” ([26]). 

43. Mr Parkes further submits that, in any event, the article misrepresented the words 
used by Mr Robinson.  Mr Parkes lays particular emphasis on paragraph 21 in part B 
of the Appendix to this judgment.  On his submission, all Mr Robinson was saying 
was that until Mr Curistan had been properly investigated to discover whether he had 
been involved in criminality, as the IRA leaders had been, his previously good 
reputation as a legitimate businessman was under a shadow.   In other words, Mr 
Parkes submits that Mr Robinson’s speech merely suggests that there are reasonable 
grounds to suspect whether Mr Curistan may have an association with the IRA’s dirty 
money. (Indeed this was the meaning of the Parliamentary statement pleaded in the 
defence as originally served.)   In any event, the judge was wrong to suggest that an 
allegation of guilt of an association with IRA dirty money was an allegation of money 
laundering.  He might, submits Mr Parkes, merely have been referring to innocent 
handling of money.  Moreover, the reference to an association between Mr Curistan 
and Mr Mackin might simply be an entirely innocent reference to an association 
between them as co-directors in the company.  The judge was altogether too cynical. 

44. Miss Victoria Sharp QC, for The Sunday Times, submits that, with one qualification, 
the judge adopted the right approach and came to the right conclusion. The 
qualification relates to the judge’s suggestion that it was relevant that there was a 
connection between the privileged passages and the extraneous material.  Miss Sharp 
agrees with Mr Parkes that such connection is unnecessary:  it imposes a requirement 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 20 
 

that is not required by the statute for the reporting privilege to apply.  But as she 
points out, the judge used it to create an additional hurdle to be overcome by The 
Sunday Times.  In those circumstances, Mr Curistan cannot complain about it.  I 
agree that section 15 of the DA 1996 does not require any connection.   

45. Miss Sharp submits that it is not enough to look at paragraphs (19) and following of 
the Hansard report.  It is necessary to start at paragraph (6), and the references to the 
Northern Bank raid and then the allegation that senior members of the IRA have 
accumulated serious wealth and have been involved in money laundering.  (I have not 
included these passages in part B of the Appendix to this judgment).  She points out 
that Mr Curistan does not say that any part of the report is untrue except the allegation 
by Mr Robinson amounting to an accusation of money laundering of financial 
malpractice.  There was no adoption by The Sunday Times of the allegations made by 
Mr Robinson. She further submits that the sentence "They pleaded guilty", together 
with paragraphs (xv) and (xvi), make the report of what was said in Parliament less 
serious.  The reference to Stringfellows and table dancing made no difference.  The 
matters about the company's accounts could not be attributed to Mr Robinson's 
Parliamentary speech because they referred to the denial which post-dated that 
speech. 

46. On a fair reading of the article, The Sunday Times did not, in my judgment, adopt Mr 
Robinson’s statements made in Parliament.  The word ‘IRA’ in the headline to the 
article is in quotation marks.  The statements made by Mr Robinson are set out 
without any express comment.  The material in (v) to (xii) of the article is directed to 
Mr Curistan’s riposte to Mr Robinson’s statements.  The additional material about the 
companies’ convictions in respect of deficiencies in their compliance with accounting 
requirements  merely fill out Mr Robinson’s privileged statement on that subject and 
give it greater definition.  The Sunday Times does not expressly or by implication 
express any view on Mr Robinson’s statements, their truthfulness, gravity or 
otherwise. The statement about Stringfellows adds nothing of relevance to Mr 
Robinson’s statements. 

47. Mr Curistan’s real case is one of intermingling.  On that basis, the only questions are 
(1) whether there was a recognisably distinct report of Parliamentary proceedings, (2) 
how far Mr Robinson went and (3) whether the excessive extraneous material 
deprived the report of the Parliamentary proceedings of its quality of fairness.  

48. On the question whether the report of the Parliamentary proceedings was recognisably 
distinct, there can, in my judgment, be no doubt but that the passages italicised in part 
A of the Appendix to this judgment explicitly report something that was said in 
Parliament. The passages attribute the information given to this source.  (Paragraphs 
(i) and (ii) clearly would be read together).  The rest of the article is easily 
distinguishable from this report.  This is, however, subject to the qualification about 
paragraph (xiv) which the Lord Chief Justice makes in his judgment (which I have 
seen in draft), and with which I agree.  The whole of the rest of the article, that is, the 
whole of the article apart from the passages italicised in part A of the Appendix, is 
addressed to matters germane to what Mr Curistan inaccurately said in his denial of 
Mr Robinson's accusations, which is itself reported in paragraphs (iii) and (iv). As the 
headline says, Mr Curistan is in a “row over accounts”. Paragraphs (xiii) and (xiv) 
report allegations made by Mr Robinson of a personal association between Mr 
Curistan and Mr Mackin, but in my judgment the hypothetical reasonable reader 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 21 
 

would conclude that they were inserted because the link with Mr Mackin was also 
referred to by Mr Robinson and because it is relevant to the accounting breaches and 
other matters referred to in (xv) to (xvii). Clearly, the editor of the article has taken 
care not to make the allegations made by Mr Robinson: see, for example, the 
quotation marks round the word ‘IRA’ in the headline and round various quotations in 
the article itself. 

49. The report also had to convey an accurate impression of what Mr Robinson said.  The 
issue here is whether The Sunday Times misinterpreted what Mr Robinson was 
saying. Contrary to Mr Parkes’ submission, it is in my judgment impossible to 
conclude that simply because Mr Robinson does not say money laundering he was 
referring to some form of association with IRA dirty money involving less or no 
criminality.  What Mr Robinson said has to be read as a whole.  When the statement 
in Parliament is read as a whole, it is in my judgment clear that Mr Robinson was 
suggesting a lack of legitimacy and that the judge correctly took a realistic view of 
what Mr Robinson was suggesting.  In reality, Mr Robinson was accusing Mr 
Curistan of actual involvement in illegal fundraising/money laundering for the IRA. 
In particular, in paragraph 21 in part B of the Appendix to this judgment, Mr 
Robinson said that, until recently, he had believed that: 

 “most people believed that [ Mr Curistan’s] activities were 
legitimate.  Given recent reports, I believe they will consider 
that this is not the case." 

50. Para (i) of the article (part A of the Appendix) quotes the words "association with 
IRA’s dirty money", which are a verbatim report of what Mr Robinson said about Mr 
Curistan’s Sheridan group. On a commonsense understanding of what he said, Mr 
Robinson accused Mr Curistan of money laundering and financial malpractice.  Mr 
Robinson also linked Mr Curistan with Mr Mackin.   

51. Was the extraneous material in the non-italicised parts of the article in part A of the 
Appendix sufficient to deprive the report in the italicised passages of its necessary 
quality of fairness? I agree with the judge that the extraneous material could be 
distinguished from the report of what was said in Parliament.  In addition, it is of 
some materiality that the additional material was factual, not comment. I agree with 
the judge that the extraneous material was not excessive and that the report was 
therefore privileged.  That is sufficient to dispose of Mr Curistan’s appeal on the 
meaning issue.   

 

Proposition (v): In the case of an article consisting in part only of passages entitled to 
reporting privilege, the meaning of the non-privileged passages is to be ascertained 
on the basis that (1) the privileged passages merely provide the context in which the 
statements in the non-privileged passages were made, and (2) the repetition rule has 

no application to the privileged passages  

 

52. What the judge did, having rejected the submissions made on the "pre-preliminary" 
issues, was to consider the meaning of the non-privileged passages on the basis of the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 22 
 

whole of the article and he did this through a combination of the single meaning rule 
and the repetition rule.  The real complaint is about the repetition rule.  If that is not 
applicable to the privileged words, those words can only be relevant as context. 

53. As Mr Parkes submits in his skeleton argument, the repetition rule is a very well 
established common law principle in England and Wales, and profoundly affects the 
meaning to be put on words and the way in which words can be justified.  It "reflects 
a fundamental canon of legal policy in the law of defamation, dating back nearly 170 
years, that words must be interpreted, and the implications they contain justified, by 
reference to the underlying allegations of fact and not merely by reliance upon some 
second-hand report or assertion of them." (Shah v Standard Chartered Bank [1999] 
QB 241 at 263).  Mr Parkes submits that importance of the repetition rule was 
recently reasserted by this court in Roberts v Gable [2008] 1 WLR 129. Likewise, he 
relies on the judgment of this court, of which I was a member, given by Sedley LJ in 
Berezovsky v Forbes [2001] EMLR 45, where this court held that the repetition rule 
was Convention-compliant.  However, that case did not concern reporting privilege. 
Stern v Piper is binding authority for the proposition that, in a case where no privilege 
arises, the effect of the rule is that the reported statement has to be treated as one 
made by the defendant.   

54. A feature of the repetition rule is that it applies irrespective of the defendant’s position 
in relation to it.  As Simon Brown LJ said in Stern v Piper, the repetition rule dictates 
the meaning to be given to the words used.  In Mark, Simon Brown LJ (with whom 
Mummery and Dyson LJJ agreed) went on to say that the assumed meaning accorded 
with reality.  Thus he said: 

“…that [i.e.that the repetition rule dictates the meaning to be 
given to the words used] is by no means to say that that the 
meaning dictated is an artificial one.  Rather, the rule accords 
with reality.  If A says to B that C says D is a scoundrel, B will 
think just as ill of D as if he had heard the statement directly 
from C.” 

 

55. I venture respectfully to think that Simon Brown LJ was not here saying that in every 
case where a person reports that someone has made an accusation that that person is 
himself necessarily to be understood as underwriting the truth of the accusation, but 
rather that he must take responsibility for its further dissemination.  This is consistent 
with what Simon Brown LJ went on to say was the responsibility of a newspaper for 
the dissemination of reported speech: 

“29.   …If, moreover, A is a respectable newspaper, D’s 
position will be worse than if B had merely heard the statement 
directly from C. It will be worse in part because there will be 
many more Bs, and in part because responsible newspapers do 
not generally repeat serious allegations unless they think there 
is something in them so that the very fact of publication carries 
a certain weight. If, of course, in retailing C’s statement, A says 
that C is often unreliable so that B should not suppose the 
statement necessarily to be true, that would certainly mitigate 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 23 
 

the gravity of the libel. Just as it would aggravate the libel if A 
said that C’s statements ordinarily turned out to be true. But in 
either event, D’s reputation would be damaged and the 
repetition rule precludes A from pretending the contrary (ie, 
justifying by asserting that what he said was true, the only 
defamer being C).” 

 

56. Simon Brown LJ referred to the Strasbourg jurisprudence and considered whether 
there was any inconsistency between the repetition rule and that jurisprudence.  He 
reached the conclusion that there is no conflict because the repetition rule does not 
apply where qualified privilege applies: 

“33…For my part I see no inconsistency between the repetition 
rule as explained in Stern and Shah on the one hand and, on the 
other, the ECtHR’s decision in Thoma that journalists cannot be 
“systematically and formally” required to “distance themselves 
from the content of a [defamatory] quotation”. On the contrary, 
it seems plain to me that any supposed tension between these 
has now been satisfactorily resolved by this court’s decision in 
Al-Fagih. What that case recognised is that “the repetition rule 
concerns only the scope of the defence of justification in report 
cases: it does not limit the scope of qualified privilege at 
common law. Least of all does it require that an unadopted 
allegation is to be treated in the same way as an allegation 
asserted to be true.” 

34 That, to my mind, is the crucial point to bear in mind. The 
repetition rule concerns the meaning of words—and, of course, 
justification, the other side of the same coin. It recognises the reality as 
I have sought to explain it. It does not have the effect of making 
defamatory a publication which otherwise would not be. But when, of 
course, it comes to qualified privilege, the precise terms and 
circumstances in which the defamation comes to be repeated become 
all-important. The (non-exhaustive) 10 factors identified by Lord 
Nicholls in Reynolds v Times Newspapers Ltd [2001] 2 AC 127 are 
then all in play. It is at this point that the journalist can seek to pray in 
aid “the contribution of the press to discussion of matters of public 
interest” (see paragraph 30 above). Thoma, in short, says much about 
the circumstances in which the defence of qualified privilege may be 
available in a case of mere reportage, nothing about the meaning to be 
attributed to the published words. That is true equally of the Verdens 
Gang case on which Mr Warby also seeks to rely. Both proceeded on 
the clear basis that the publications in question were defamatory. 
Whereas in Thoma, however, the journalist had merely reported the 
allegations (and so, in the absence of “particularly strong reasons” for 
penalising him, there was no sufficient cause to do so), in Verdens 
Gang the allegations had been adopted and in those circumstances the 
court held the complaint inadmissible. 
 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 24 
 

35 In short, whilst I am certainly prepared to recognise that the 
approach adopted in Al-Fagih may need to be taken further still—
rather than perhaps confined merely to the reporting of statements 
(attributed and unadopted) by both sides to a political dispute—I reject 
entirely the argument that the repetition rule as such needs changing. 
To regard reportage as being incapable of harming a person's 
reputation would be to introduce into the law a fiction which the 
repetition rule is designed to avoid. Furthermore, as I sought to point 
out in both Stern v. Piper and Al-Fagih, abolishing the repetition rule 
would make a nonsense of the law of qualified privilege.” 

 

57. In those paragraphs Simon Brown refers to Al-Fagih.  In that case, this court held that 
the repetition rule does not apply to a case where the newspaper is entitled to qualified 
privilege at common law for neutral reportage, that is, for responsible reporting on 
matters of public interest under the principle in Reynolds v Times Newspapers [2001] 
2 AC 127 in circumstances in which it does not adopt the allegation, which it reports 
neutrally.  It is one of the indicia of Reynolds privilege that the defendant does not 
adopt the allegations on which it is reporting as statements of fact (see Reynolds at 
205), but as explained above a defendant becomes liable for defamatory statements 
made under reporting privilege if he adopts them as his own.   

58.  In my judgment, it is impossible to distinguish what Simon Brown LJ says in Mark 
about qualified privilege under the principle in Reynolds and reporting privilege.  He 
was, however, referring only to the application of the repetition rule to the passages 
protected by qualified privilege and not to non-privileged passages in a hybrid article. 
Mr Parkes submits that The Sunday Times repeats a submission that was rejected by 
this court in Stern v Piper.  In that case it was unsuccessfully argued that where a 
journalist was discussing, as opposed to adopting, an allegation made by another he 
ought not to be required to prove the truth of the underlying allegation.  I do not 
accept Mr Parkes’ submission.  Stern v Piper was decided before Al-Fagih and Mark, 
and accordingly before this court held that the repetition rule does not apply to reports 
entitled to qualified privilege.   

59. To apply the repetition rule would also in my judgment be inconsistent with section 
15 of the DA 1996.  As I have already noted, Simon Brown LJ observed in Stern v 
Piper at page 137 (and again in Al-Fagih at [35]) that the law of statutory privilege 
presupposes the existence of the repetition rule.   Put another way, the clear intention 
of section 15 is at minimum to disapply the repetition rule as it would otherwise apply 
to the fair and accurate report.  What Mr Curistan contends is that the single meaning 
rule applies to the article as a whole, and that the meaning of the non-privileged words 
is to be found by taking the cumulative effect of the privileged words and the non-
privileged words together and applying the repetition rule.  There is no “antidote” in 
the article to the bane of Mr Robinson’s allegations.  The existence of a defence of 
privilege would be relevant only to the assessment of damages and not meaning.  As I 
see it, this is merely an indirect way of applying the repetition rule to the privileged 
words.  The non-privileged words have on this analysis to be interpreted (from the 
standpoint of the hypothetical reasonable reader) on the footing that the defendant is 
himself making the allegations which in the report are attributed to someone else.  In 
my judgment, this infringes the privilege given to the fair and accurate report since it 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 25 
 

imposes a sanction on its author for what is said in that report.  Moreover, it is bound 
to have a chilling effect on the addition of factual material to a report, as is commonly 
expected from the responsible press today, and may have the same effect on the 
addition of comment, even though the defence of fair comment is not affected. 

60.  Moreover, if the repetition rule were to apply to the ascertainment of meaning of the 
non-privileged statements appearing in the same article so as to impose a higher 
hurdle for the maker of those statements to have to overcome if he wishes to justify 
the truth of those statements, the value of the privilege would be undermined and 
indeed would be revealed as incomplete.  That would in my judgment be contrary to 
the purpose of section 15. In all the circumstances, I conclude that the submission that 
the repetition rule should apply to the accusations made in the report is contrary to 
section 15.  It is therefore no answer that the defendant may be able to rely on some 
other defence, such as Reynolds privilege.  My conclusion on this point is also an 
answer to the submission of Mr Parkes that to disapply the repetition rule would 
elevate political speech into a special category by requiring an adjustment of the rules 
of meaning when applied to a report of a statement in Parliament when this would be 
contrary to Reynolds.  As I see it, the disapplication is a consequence of the statutory 
protection given to reporting privilege.  

61. Furthermore, a conclusion that, where an article contains both passages entitled to 
reporting privilege and passages not so entitled, the repetition rule applies to the 
privileged parts is also internally contradictory. It involves saying that the report is 
privileged but at the same time can enhance the seriousness of allegations made in 
other parts of an article containing both the privileged words and non-privileged 
words. Moreover, my conclusion on this point receives support from Al-Fagih and 
Mangena, referred to above ([27]).  

62. Mr Parkes further submits that to disapply the repetition rule to the privileged 
passages would be to water down the meaning of the rest of the article. He contends 
that, if a statement is made recording an allegation made in Parliament, the objective 
meaning of the report may be (subject to principles outlined in [14] above) and in this 
case was, that the allegations are true.  In my judgment, it cannot automatically be 
said that, because a report has been made of someone else's statement, the reader will 
automatically treat the report as a statement by the person making the report that what 
was said was true.  Mr Parkes further submits that the newspaper can protect itself by 
stating that it does not adopt or endorse an allegation made on the privileged occasion.  
He suggests that the newspaper should specifically qualify its report, by adding some 
such words as follows after the accusations: "whether this allegation is true or false 
cannot be ascertained”.  In my judgment, this is artificial, and merely makes explicit 
something that a reader would regard as implicit since newspapers are expected to 
report on allegations made in Parliament in a neutral way, because the mere fact of the 
making of the allegations is a matter of public interest.  Moreover, Mr Parkes’ 
approach imposes a burden on the reporters not required by Strasbourg jurisprudence: 
in Pedersen and Baadsgaard v Denmark (App no 49017/99) [2006] 42 EHRR 486, at 
[77], the Strasbourg court held that: 

“…[A] general requirement for journalists systematically and 
formally to distance themselves from the content of a quotation 
that might insult or provoke others or damage their reputation is 
not reconcilable with the press’s role of providing information 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 26 
 

on current events, opinions and ideas (see, for example, Thoma 
v. Luxembourg, cited above, § 64).” 

63. Putting aside the repetition rule and returning to Dingle, Mr Parkes submits that the 
correct rule is that privilege is only taken into account at the stage of damages.  There 
is no doubt that the privileged passages must be left out of account if and when 
damages for defamation are assessed. But, in my judgment, it makes little sense to 
leave privileged passages out of account at that stage and yet to allow them to be used 
in order to influence the meaning of the non-privileged passages. 

64. Mr Parkes further submits that to disapply the repetition rule would be incompatible 
with the Convention.  It would “tip the balance” unfairly against the individual in 
violation of his rights under art 8.  This is an important submission because the law 
must be Convention-compliant, as I have stated above.  In my judgment, it is not 
disproportionate to disapply the repetition rule.  It will be recalled that the repetition 
rule involves an imputed meaning.  It does not turn on whether the hypothetical reader 
would have interpreted the report as an endorsement by the maker of the report of the 
allegations made in it.  In the present case, the allegations in the report were not 
adopted and were as I have held clearly distinguishable from the rest of the article.  
There was no suggestion by The Sunday Times that Mr Curistan was guilty of 
association with IRA money laundering or dirty money or financial malpractice.  The 
operation of the repetition rule is in these circumstances arbitrary and for the reasons 
given above diminishes the privilege given to reports of Parliamentary proceedings.  
In my judgment, in those circumstances, it is not disproportionate to hold that the 
repetition rule does not apply to determine the meaning of the non-privileged parts of 
the article.  Mr Curistan’s private interest in the protection of his reputation has to 
give way to the public interest in knowing what was said in Parliament. 

65. I will now deal with some ancillary submissions of Mr Parkes.  Mr Parkes submits 
that if the repetition rule could be sidestepped the requirement of fairness of the report 
would be rendered otiose.  This is not correct.  Fairness is a separate requirement 
related to the manner of presentation of what was said (see [27] above). 

66. Mr Parkes submits that there would be substantial practical difficulties if the 
repetition rule were disapplied for the purposes of ascertaining the meaning of non-
privileged passages of an article containing both privileged and non-privileged 
material.  In particular, he submits that, in cases where there was a factual dispute as 
to whether qualified privilege was available, it would be difficult to reduce the 
number of potential meanings by interim applications since the jury would be entitled 
to consider meaning on more than one basis. He submits that there might indeed have 
to be more than one trial.  The existence of qualified privilege would have to be 
established before meaning could be established. But that does not seem to be any real 
reason why a jury could not be asked to bring back alternative verdicts. 

67. Mr Parkes submits that this application of the repetition rule might also make it 
difficult to make an offer of amends since there would be an element of added 
uncertainty about the meaning of the allegedly defamatory words where there was a 
dispute as to whether qualified privilege applied or not.  But this does not seem to me 
to be an insuperable difficulty.  On the contrary, it is just another variable that those 
advising the defendant would have to consider before making an offer of amends. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 27 
 

68. It might be suggested that to disapply the repetition rule would also make it more 
difficult to establish malice.  This is as it may be.  However, I do not consider that this 
can be a real objection to disapplying the repetition rule. Disapplication of the 
repetition rule does not render privileged a report which is actuated by malice. 

Proposition (vi): in the present case, the meaning of the article is a Chase level 2 
meaning.  The defence of The Sunday Times pleads such a meaning, namely that there 
were reasonable grounds to suspect that Mr Curistan had been associated with IRA 

dirty money and was also involved in financial malpractice 

 

69. Once the repetition rule is disapplied, there is no reason why a fair and accurate report 
entitled to qualified privilege under section 15 should be read as anything more than a 
statement that the allegations mentioned in the report were made.  The report would 
not of course be entitled to qualified privilege if the writer had adopted the allegations 
made in the privileged passages or so intermingled them with extraneous material that 
the privilege was lost. 

70.  If qualified privilege applies, the only remaining question is the meaning of the non-
privileged passages in the context of the accompanying report.  To some extent I have 
already dealt with this above. 

71. The judge's conclusion was that the non-privileged passages were couched in terms 
which would cause the ordinary reasonable reader to conclude that Mr Curistan's 
denials were untrue and that he had been associated with the IRA's dirty money. He 
took the view that this was the reason for referring to what he called false accounting 
within Mr Curistan's companies.  He considered that the quotation attributed to a 
spokesman for the companies’ auditors would suggest to the reader that the auditors 
were not prepared to stand behind the client.  The need for a due diligence check 
would convey to the reasonable reader that such a check was necessary in order to 
assess whether the group should be allowed to continue to be involved in the 
Laganside development.  The closeness of the link with Mr Mackin was emphasised.  
In the judge’s view, the ordinary reasonable reader will draw those inferences (see 
Judgment, [33] to [35]), despite the fact that nowhere in the article was it said in terms 
that Mr Curistan was a money launderer for the IRA or that he had been associated 
with the IRA's dirty money.   

72. Mr Parkes submits that, even if the repetition rule is disapplied, the article as a whole 
would still bear the meaning that Mr Curistan was guilty of IRA money laundering, 
because the remainder of the article would still serve to tell the reader that Mr 
Robinson’s allegations were a true bill and reinforce those allegations. 

73. In the skeleton argument signed by Mr Moloney and adopted by Miss Sharp on this 
appeal, the case for The Sunday Times on the meaning of the non-privileged passages 
of the article is put as follows : 

“The hypothetical reasonable reader, reading this article on a 
Sunday morning, would see that it did not state, expressly or by 
implication, that the claimant was guilty of being a money 
launderer for the IRA.  Rather it is stated that: 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 28 
 

a) he had been so accused, by a Paisleyite MP, acting under the 
protection of Parliamentary privilege (which is expressly 
referred to in the article); 

b) he had vigorously denied it, and had prayed in aid the state of 
his accounts; 

c) but that the newspapers enquiries had revealed that his claims 
about his accounts were false. 

The reasonable reader would not conclude, whether from the 
article as a whole or from considering the actionable passages 
(b) and (c) in the context of the privileged passage (a), that the 
MP was certainly right that the claimant was certainly guilty.  
Rather he would understand that the newspaper to be saying 
that there were reasonable grounds to suspect that the MP 
might be right, but that the claimant’s guilt had by no means 
yet been established." 

74. I do not accept Mr Parkes’ submission.  As I have already said, the extraneous 
material in the non-privileged passages was directed to the subject matter of Mr 
Curistan's denial of Mr Robinson's allegations. To my mind, the ordinary reasonable 
reader would have quickly picked up that what The Sunday Times was doing was 
giving facts which cast doubt on Mr Curistan’s rebuttal of Mr Robinson's accusations. 
The Sunday Times is known to be a serious newspaper.  By inference, the ordinary 
reasonable reader would infer that there were grounds for suspecting that Mr 
Robinson's accusations might have or had some truth in them.  But, since the 
extraneous material did not directly go to IRA money laundering or financial 
malpractice, I do not consider that the ordinary reasonable reader would have read the 
additional facts concerning the accounting irregularities in Mr Curistan's companies, 
which were of a comparatively technical nature, as pointing to guilt. 

75. Moreover, as I have explained above, the details which The Sunday Times gave about 
the companies in which Mr Curistan and Mr Mackin were jointly involved merely 
made what Mr Robinson said more precise, and did not constitute any material 
adverse change from what Mr Robinson said.  

76. In the circumstances, I consider that the appeal of The Sunday Times on the meaning 
issue should be allowed.  In my judgment, the meaning is a Chase Level 2 meaning 
and not a Chase level 1 meaning.  If there properly remains any issue as to the exact 
Chase level 2 meaning which applies, the judge can determine that matter.   

Disposition 

77. For the reasons given above, I would dismiss Mr Curistan's appeal and allow the 
appeal of The Sunday Times.  The parties are agreed that they will apply to the High 
Court for any further case management directions consequential on the order of this 
court. 

Lord Justice Laws: 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 29 
 

78. I have had the advantage of reading Arden LJ’s judgment in draft and I gratefully 
adopt her comprehensive account of the facts and circumstances of the case.  I agree 
with her conclusion that Mr Curistan’s appeal should be dismissed and The Sunday 
Times’ appeal allowed.   In particular, I share her view (paragraph 48) that the 
material in the article which was of the newspaper’s own making – Arden LJ calls it 
the “extraneous” material – can on the facts be distinguished from the article’s report 
of what was said in Parliament.  The judge below held to like effect: paragraph 61 of 
his judgment, cited by Arden LJ at paragraph 12.   

79. We are dealing therefore with a hybrid publication.  It includes both a report of 
Parliamentary proceedings and some comments of the newspaper’s own.  Mr Curistan 
complains of the whole article.  The right result in the case depends on the accurate 
application of three principles in the law of defamation: the repetition rule, qualified 
privilege, and the single meaning rule.  I desire to make some short observations as to 
the relationship between these principles in the context of a hybrid case such as this.  
In her very full and thoroughgoing treatment of the case Arden LJ has cited all the 
relevant authorities, for which I am grateful.  

The Three Principles Described 
 

80. The repetition rule is a rule of policy.  It is a buttress of the law’s protection of 
reputations.  It “reflects a fundamental canon of legal policy in the law of defamation, 
dating back nearly 170 years, that words must be interpreted, and the implications 
they contain justified, by reference to the underlying allegations of fact and not 
merely by reliance upon some second-hand report or assertion of them” (Shah v 
Standard Chartered Bank [1999] QB 241, 263, cited by Arden LJ at paragraph 53); 
see also Lord Reid in Lewis v Daily Telegraph [1964] AC 234, 260, cited by Arden LJ 
at paragraph 2: the purpose of the rule is to protect the individual’s right to his 
reputation: “repeating someone else’s libellous statement is just as bad as making the 
statement directly”.  And as Simon Brown LJ (as he then was) said in Mark v 
Associated Newspapers Ltd  [2002] EMLR 839 at [29], “If A says to B that C says D 
is a scoundrel, B will think just as ill of D as if he had heard the statement directly 
from C.” 

81. The rule involves an exception to the law’s general approach to the meaning of words 
in defamation cases, which is that an impugned publication is to be judged according 
to the natural and ordinary meaning of the words used, since it may be plain that the 
publisher is doing no more than repeating what someone else said: in that case the 
natural and ordinary meaning of the words used is not “X is the case”, but “A said that 
X is the case”.  But for the policy reasons given in the cases, the publisher is in the 
same position as if he had indeed stated, “X is the case”.  

82. Qualified privilege is also a rule of policy.  It is a buttress of free expression.  As 
regards reports of Parliamentary speech, the need to ensure that what is said in 
Parliament may be freely disseminated may be taken as obvious.  There is a plain 
affinity with the absolute privilege that attaches to what is said by members of the 
legislature within Parliament itself.  The privilege is now given by statute, in the 
shape of s.15 of and Part 1 of Schedule 1 to the Defamation Act 1996, by which 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 30 
 

qualified privilege is accorded to “[a] fair and accurate report of proceedings in public 
of a legislature anywhere in the world”. 

83. The single meaning rule is, I think, not so much a rule of policy as a function of the 
need to understand and interpret expressions in the context in which they appear; and 
this is a matter of common sense and fairness.  At paragraph 14 Arden LJ cites 
Duncan & Neill on Defamation, 2nd ed. (1983), p. 13, para. 4.11, approved by the 
House of Lords in Charleston v News Group Newspapers Ltd [1995] 2 AC 65 at 70: 

“In order to determine the natural and ordinary meaning of the 
words of which the plaintiff complains it is necessary to take 
into account the context in which the words were used and the 
mode of publication. Thus a plaintiff cannot select an isolated 
passage in an article and complain of that alone if other parts of 
the article throw a different light on that passage.” 

Relation Between the Three Principles 

84. A publication may, and the article in this case does, contain both a fair and accurate 
report of statements made in Parliament and also comments of the publisher’s own, 
and the two – as is also here the case – may be readily distinguishable.  In those 
circumstances the repetition rule, which favours the protection of reputations, and 
qualified privilege, which favours free expression, may be in opposition; and the 
single meaning rule cannot bridge the gap between them.  The court’s approach to a 
defamation claim relating to the whole publication must in my judgment be as 
follows: 

i) The report of what was said in Parliament is subject to qualified privilege.  
This necessarily involves a disapplication of, or an exception to, the repetition 
rule as regards that part of the publication.  If the rule were applied, the 
privilege would be nullified.  The privilege allows the publisher to rely on the 
fact that he is reporting what another has said.  That other is a legislator 
speaking in Parliament.  The very purpose of the privilege is to facilitate what 
s/he has said.  It can only be done if the repetition rule is set aside. 

ii) The meaning of the publisher’s own comments is to be ascertained separately 
from the meaning of the report of Parliamentary speech.  This necessarily 
involves a disapplication of, or an exception to, the single meaning rule.  So 
much follows from proposition (i): once it is accepted that those parts of the 
publication consisting in the report of Parliamentary speech, being covered by 
qualified privilege, must be understood without reference to the repetition rule, 
the publisher’s own comments must necessarily be interpreted according to 
their own terms and no special rule applies.  Accordingly the relation between 
the report and the comments is that the first sets the context for the second; no 
more.    

85. Thus the hybrid case involves exceptions both to the repetition rule and the single 
meaning rule, but does so on a principled basis for the reasons I have outlined.  All 
this is consistent with, indeed largely flows from, the reasoning of their Lordships in 
Dingle v Associated Newspapers Ltd [1964] AC 371.  Arden LJ has set out the 
material passages.   

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 31 
 

86. The learned judge below held (i) (paragraph 64) that those parts of the publication 
consisting in the report of Parliamentary speech were subject to qualified privilege, 
and (ii) (paragraphs 25 – 29) that those same parts of the publication (as well as the 
rest) were subject to the repetition rule.  But on the approach I have outlined, these 
findings contradict each other.  The first was correct, and the second incorrect. 

Embellishment and Adoption 

87. Finally I add these short comments about embellishment and adoption.  It is plain that 
there will be no qualified privilege in an account of Parliamentary speech if the 
publisher has so embellished the material that it cannot be said to be a fair and 
accurate report.  So much, I think, is shown by this passage from Lord Denning’s 
speech in Dingle at 411: 

“But if it [sc. the publisher] adds its own spice and prints a 
story to the same effect as the parliamentary paper, and 
garnishes and embellishes it with circumstantial detail, it goes 
beyond the privilege and becomes subject to the general law.  
None of its story on that occasion is privileged.  It has ‘put the 
meat on the bones’ and must answer for the whole joint.” 

88. Some care is I think needed in considering the concept of adoption, discussed by 
Arden LJ at paragraphs 37 – 40.  In a sense the publisher who embellishes 
Parliamentary speech may be said to have adopted it: by “putting the meat on the 
bones” he has made the allegation his own.  But I think it is misleading to characterise 
such a case as one of adoption.  Rather than adopting what was said, the publisher has 
produced a critically different text.  Since what he has produced cannot be said to be a 
fair and accurate report of Parliamentary speech, the law gives him no shield of 
qualified privilege.  That is the whole analysis of the case; no recourse to any such 
idea as adoption is required. 

89. In Buchanan [2005] 1 AC 115 a Member of Parliament effectively re-stated outside 
Parliament what he had earlier stated inside it.  The first statement was absolutely 
privileged.  It could not sensibly be suggested (and was not) that the later utterance 
was somehow a fair and accurate report of the earlier.  Thus the species of qualified 
privilege which arises in this case did not arise there.  Again, no recourse to adoption 
is needed for the case’s analysis. 

90. In a hybrid case such as this, where there is, first, a fair and accurate report of 
Parliamentary speech and, secondly, further distinct material, the law is clear: other 
things being equal the first is subject to qualified privilege and the second is not. 

91. In all these circumstances I entertain some doubt as to whether adoption is a useful 
conceptual tool in this area of the law. 

Conclusion   

92. For all these reasons I would as I have indicated concur in the orders which Arden LJ 
proposes. 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 32 
 

Lord Phillips of Worth Matravers CJ : 

93. I am grateful to Arden LJ for her careful exposition of the facts and issues and for her 
analysis of the relevant law which, as she has observed, is surprisingly sparse. I am 
also grateful to Laws LJ for his concise identification of the principles that are 
applicable. I share the conclusions reached by each of them and propose, by way of 
summary, to set out my own list of the issues raised by this appeal and my resolution 
of those issues. Although we are concerned with an appeal and a cross-appeal, I shall 
refer to the claimant as the ‘appellant’ and the defendant as the ‘respondent’.  

94. The issues are as follows: 

i) Did the article published by the respondents make clear those parts that 
purported to report what Mr Robinson had said in Parliament? 

ii) Were those parts sufficiently fair and accurate to attract ‘reporting privilege’? 

iii) Was reporting privilege in respect of those parts lost by reason of the 
comments made by the respondent in the remainder of the article? 

iv) What is the correct approach to ascertaining the meaning of the article? 

v) What did the article mean? 

Did the article make clear those parts that purported to report what Mr 
Robinson had said in Parliament? 

95. The judge held that the parts of the article which quoted or referred to what Mr 
Robinson said in his speech would be recognised as such by Sunday Times readers, so 
that what was reported could be distinguished from the remainder of the article. Arden 
LJ agrees. She has italicised in Part A of the Appendix to her judgment those passages 
which she considers explicitly report what was said by Mr Robinson in Parliament. I 
agree with the judge and with Arden LJ, subject to one minor reservation. I do not 
think that it is clear how much of that portion of the article that Arden LJ has 
subdivided as portion (xiv) purports to be a report of what Mr Robinson said and how 
much of it consists of additional information provided by the respondent. It seems to 
me that the reader might only attribute the first sentence to Mr Robinson. I do not 
think that this matters. As I understand the position, no challenge is made to the 
accuracy of portion (xiv) of the article. If that is correct, then the defendant does not 
need to rely on privilege in relation to the statements in portion (xiv). Apart from 
portion (xiv) the article clearly delineates those parts that purport to be reporting what 
Mr Robinson said in Parliament. The article does not resort to the type of 
‘intermingling’ with extraneous matters that is inconsistent with a fair and accurate 
report.     

Was the report of what Mr Robinson said in Parliament ‘fair and accurate’? 

96. It was submitted on behalf of the appellant that the respondent’s report of what Mr 
Robinson said in Parliament was not ‘fair and accurate’. The respondent reported that 
Mr Robinson had accused the appellant of ‘IRA money laundering’. The appellant 
submitted that this significantly exaggerated the accusation made by Mr Robinson. He 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 33 
 

submitted that all that Mr Robinson had said was that there were grounds to 
investigate whether the appellant had been associated with the IRA’s dirty money. 
The judge rejected this submission. Arden LJ, in paragraphs 49 and 50 of her 
judgment, concludes that he was right to do so. I agree, for the reasons given by 
Arden LJ. 

Was reporting privilege lost by reason of the comments made by the respondent 
in the remainder of the article? 

97. I have adopted Arden LJ’s helpful shorthand ‘reporting privilege’ to describe the 
qualified privilege that is the subject matter of this appeal. In answering this question 
I believe that the judge has fallen into confusion. He ruled that the reported portions 
of the article were protected by qualified privilege, but went on to hold that when 
considering the meaning of the article the so called ‘repetition rule’ applied to them. 
The repetition rule, as accurately described by Arden and Laws LJJ, is the antithesis 
of reporting privilege. What, in effect, the judge did was to hold that the respondent 
lost the benefit of reporting privilege by virtue of the comments that the respondent 
added to what was reported. The judge came close to recognising this in paragraphs 
28 and 29 of his judgment when he said:  

“It would have been open to the Sunday Times to publish an 
unadorned report of Mr Robinson’s words in the House. If that 
course had been adopted the newspaper’s entitlement to 
privilege would not have been open to doubt. However in this 
case the Sunday Times chose not to take that course. I have 
summarised above the material extraneous to what was said in 
the course of the parliamentary debate which the newspaper 
included in its report. The newspaper having chosen to enlarge 
on Mr Robinson’s strictures, I see no reason to disapply the 
repetition rule” (emphasis mine). 

98. I consider that this approach by the judge was wrong in principle. The extraneous 
material did not have the effect of removing reporting privilege from the portions of 
the article which were otherwise protected by that privilege. My conclusion flows 
from the clear approach of Lord Radcliffe and Lord Morris in Dingle v Associated 
Newspapers Ltd [1964] AC 371, as identified by Arden LJ in paragraphs 29 to 32 of 
her judgment. I agree with Arden LJ that, while Dingle was concerned with the 
assessment of damages, the necessary implication of these passages is that reporting 
privilege for those parts of the article that were protected by it was not lost by the fact 
that the article included extraneous matter, albeit that the extraneous matter was itself 
defamatory. 

99. Nor, on analysis, did Lord Denning dissent from this approach. In the passage quoted 
by Arden LJ at paragraph 33 of her judgment, Lord Denning was considering the 
effect of a separate publication that included matter that had been published under the 
cloak of privilege on an earlier occasion. I emphasise the words that make this clear: 

“But if it adds spice and prints a story to the same effect as the 
parliamentary paper, and garnishes it and embellishes it with 
circumstantial detail, it goes beyond the privilege and becomes 
subject to the general law… If it cannot justify it, it must pay 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 34 
 

damages: and it cannot diminish these by reference to the 
privileged reports which it and others may have given 
previously.” 

100. For these reasons I have concluded that the privileged portions of the article published 
by the respondent did not lose reporting privilege by reason of the comments that the 
respondent added to those portions. This leads me directly to the next issue. 

What is the correct approach to ascertaining the meaning of the article? 

101. The judge approached this question by applying the so-called ‘single meaning rule’. It 
does not seem to me that this rule can always be applied to an article that reports that 
a person has made a defamatory statement, which it details, and then goes on to make 
its own comment on the statement. If the defamatory statement alleges that the 
claimant has committed a criminal offence, if the repetition rule applies to the report 
of that statement, and if the additional comment alleges no more than that there must 
be a suspicion that the statement is true, the article cannot be given a single meaning. 
The reported portion has one meaning and the comment another. By adding its 
comment the publisher of the article cannot escape liability for the meaning in the 
reported portion, for the repetition rule prevents this. 

102. Where, as here, the repetition rule does not apply to the reporting passages, because 
these are protected by reporting privilege, the publisher is only liable in respect of the 
comments that have been added to those passages. The meaning of the added 
comments has, however, to be determined having regard to their context, and the most 
significant element of that context is likely to be the privileged passages to which the 
comments are added. If the meaning of the added comments is that the reported 
allegations are true, then the publisher of the added comments can be said to have 
‘adopted the reported allegations as his own’. In those circumstances the publisher 
will, however, be liable (subject to any defences such as justification or fair comment) 
in respect only of the added comments. Reporting privilege will still attach to the 
reporting passages, but because he has adopted them in un-privileged commentary, 
this will be of little comfort to the publisher. 

103. It follows, on the facts of this case, that the meaning for which the respondent is liable 
is the meaning to be attached to those portions of the article that are additional to 
those that reported what Mr Robinson said. The report of what Mr Robinson said is, 
however, the context in which the additional portions were written and in which the 
meaning of those portions falls to be determined. 

What did the article mean? 

104. For reasons that I have just given, the more accurate question is ‘what did the portions 
of the article that were additional to the report of Mr Robinson’s statement mean?’ As 
to that question, I agree with Arden LJ that the comments added by the respondent 
meant that there were grounds to suspect that the appellant had been associated with 
IRA dirty money and was also involved in financial malpractice: the so-called Chase 
level 2 meaning. It is the publication of words bearing that meaning that the 
respondent has to defend.   

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 35 
 

105. For these reasons, I agree with Arden and Laws LJJ that the appellant’s appeal should 
be dismissed and the respondent’s cross-appeal be allowed. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 36 
 

APPENDIX 

Notes: 

1. The numbering of the paragraphs did not appear in the originals and have been added to facilitate reference to 
parts of the document.  

2.  The article was accompanied by a photograph depicting Mr Mackin at what is described in the caption as an 
IRA funeral. Reference is made in that caption to Mr Mackin's conviction for being a member of the IRA. There is 
also a smaller photograph of the claimant captioned "Curistan: 'horrified'".  There is also a photograph of premises 
occupied by Stringfellows. The publication on the website is in the same terms as the newspaper article but 
without any photographs. 

 

PART A 

"'IRA' developer in row over accounts 

(i) A Belfast based property developer accused of "association with the IRA's dirty 
money" has falsely claimed accountants have given him a clean bill of health. 

(ii) Peter Curistan, an investor in Belfast's Odyssey Arena complex, has been accused 
under parliamentary privilege of IRA money-laundering and financial malpractice. 
The claims were made two weeks ago by Peter Robinson, the Democratic Unionist 
MP, in the House of Commons. 

(iii) Curistan said last week that he was horrified by "these scandalous allegations" for 
which he said there was no foundation. He invited Robinson "to come in and inspect 
all our books, to appoint whatever accountancy firm he wants to inspect our books for 
the last 10 years". 

(iv) The businessman said the accounts had been done every year by Price 
Waterhouse Coopers (PWC), and had never been qualified in any way. 

(v) But The Sunday Times has obtained copies of the accounts of Curistan's Sheridan 
Millennium Ltd for 2002 and 2003, the latest prepared. Both contain statements of 
qualification from PWC and state "we were unable to determine whether proper 
accounting records had been kept". 

(vi) The 2003 accounts, which were to be submitted late and are not yet in the public 
domain, contain the heaviest qualification. PWC says: "We have not obtained the 
information and explanations that we considered necessary for the purpose of out 
audit". 

(vii) PWC says it was unable to obtain records of sums of £593,253 and £162,666 
because of a legal dispute with Irish Estate Management. They were also unable to 
obtain details of sums amounting to $1,190,564 (£683,000) and $688,468 (£395,139) 
in dispute with the IMAX corporation. In 2002, PWC also state it had not obtained all 
the information necessary to conduct an audit. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 37 
 

(viii) Asked if they were meeting Curistan to discuss their concerns, and if they were 
confident that they would remain auditors in the long term, the accountancy company 
replied: "It is not PWC's policy to make a comment in respect of its clients' affairs." 

(ix) Northern Ireland's Department of Economic Development has called in another 
firm of accountants, BDO Stoy Hayward, to perform a full due diligence check on 
Curistan's books in order to assess whether his Sheridan Group, which is based in 
British Virgin Islands, should be allowed to retain its development contract in the 
Laganside Corporation. 

(x) The contract involves the construction of housing, offices, a hotel, retail outlets, 
cafes and other leisure facilities. 

(xi) A source close to the development said: "In order for the department to be 
satisfied, they need BDO to examine accounts that are as up to date as possible, but 
under any sort of normal due diligence they cannot be content with an accounting 
period which is two years in arrears." 

(xii) Curistan has not submitted accounts for 2004 or 2005 and it is understood that 
his next set will cover an 18-month period. 

(xiii) In his Commons statement, Robinson linked Curistan to Dessie Mackin, Sinn 
Fein's head of finance whom he called the IRA's head of finance. Security sources say 
Mackin, who has been convicted of IRA membership, succeeded Joe Cahill as the 
IRA's finance director. 

(xiv) Robinson put Mackin's personal wealth at £1.75m. Mackin and Curistan are 
jointly involved in about 23 companies, seven of which – Century City, Strike Four, 
Flix Restaurants, Daylong, Sheridan Simulation, Sheridan Theatres Dublin and 
Grovepark Properties – were prosecuted last December in Dublin's District Court for 
failing to keep proper accounts. They pleaded guilty. 

(xv) All seven companies were given the Probation Act, provided they made a large 
donation to charity. Most of them were based in the Parnell Centre in Dublin, which 
recently granted a licence to Peter Stringfellow for a table-dancing club, despite local 
objections that it would lower the tone of the place. 

(xvi) The latest accounts for Strike Four, which ran a restaurant that close in 2000, 
show accumulated losses of €2.52m (£172m) at the end of September 2004. The loss 
for the year was €447,485. 

(xvii) Curistan's Dublin auditors, Horwath Bastow Charleton, resigned from Sheridan 
Simulation and other companies last year saying that, like PWC, they were unable to 
establish if proper books and records had been kept. 

(xviii) Curistan could not be contacted. He has described Mackin as a friend since his 
student days." 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 38 
 

Part B 

The statements in Parliament 

Extract from statement made in Parliament by Mr Robinson MP: 

“…. 

17. The proceeds of the Northern bank raid—the largest ever in 
the British isles - have still not been recovered. They are 
retained by the republican movement, and the IRA has done 
nothing to assist in the recovery of that cash—in fact, it has 
done the opposite. Holding and using the proceeds of a bank 
robbery is a continuing crime… 

18....  

19….  

20. It has now been revealed that, over several years, senior IRA 
figures have accumulated massive wealth. Its finance director, Des 
Mackin, now owns property worth more than £1.75 million. He has a 
conviction for IRA membership in the mid-1980s and served as Sinn 
Fein's treasurer. He, along with the Belfast tycoon, Peter Curistan, are 
the two co-directors of numerous companies, seven of which were 
prosecuted in the district court in Dublin recently for failing to keep 
proper accounts.  

21. Instead of rewarding republicans for criminality, the Government 
should address the involvement of such men in government initiatives. 
Curistan is the key private sector investor behind Belfast's flagship 
£100 million Odyssey centre in my East Belfast constituency. Many of 
us have been aware of Mr.   Curistan and his business activities and, 
until recently, I believe that most people believed that they were 
legitimate. Given recent reports, I believe that they will consider that 
that is not the case. His Sheridan Group was awarded a massive 
development contract in June 2005 by the Laganside Corporation, 
which is a public body, for residential provision, offices, a hotel, niche 
retail outlets, waterfront cafés and other leisure facilities, together with 
parking. When he winds up, will the Secretary of State ensure that the 
activities of the Sheridan Group and its association with the IRA's 
dirty money are fully investigated? Will he guarantee that no further 
public money is channelled in its direction until, if ever, it gets a clean 
bill of health? 

22.  I have already referred to the security concerns in Dublin over a 
popular city centre hotel, which is thought to be run by the Provisional 
IRA.  It is used by the Irish Government Ministers and others during 
their working week.  A senior Republican who is originally from 
Armagh is the main owner of the hotel and he had his home and 
businesses raided last week by the Irish police, and files searched in 

 



Judgment Approved by the court for handing down. 
 

Curistan v Times Newspapers Ltd 

 

 
 Page 39 
 

the offices of his solicitors and accountants.  This particular individual 
has a collective property portfolio valued in excess of £70 million.  
The Garda are investigating a money trail that is likely to trace his 
multi-million pound fortune back to IRA slot machine scam in London 
in the 1980s. 

23.  In recent years, the IRA purchased businesses in Dublin and 
further afield.  They were usually high-turnover cash businesses, such 
as public houses and gaming halls, that allowed the terrorist to launder 
dirty money, stolen cash and counterfeit notes.  It is estimated that the 
provos own more than 20 pubs in Dublin alone, but their interests 
extend very much further.  The IRA sought to use the proceeds of the 
Northern bank robbery to infiltrate the banking system in Bulgaria to 
provide the ultimate vehicle for laundering cash.  The IRA's chief of 
staff, Siab Murphy, is the owner of a property portfolio that stretches 
to Eastern Europe.  He has made a personal fortune £40 million on the 
back of a smuggling empire based at his farm that straddles the border 
with south Armagh.  I have referred to these individuals in order to 
highlight on members just how deeply embedded criminality is within 
the IRA, including its upper echelons. ” 

 

 

 

 


