
 

 
 

Neutral Citation Number: [2007] EWHC 926 (QB) 
 

Case No: TLQJ/06/0631 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 25/04/2007 

 
Before : 

 
THE HONOURABLE MR JUSTICE GRAY 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 Peter Curistan Claimant
 - and - 
 Times Newspapers Limited Defendant
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Richard Parkes QC and Matthew Nicklin (instructed by Schillings) for the Claimant 

Patrick Moloney QC (instructed by Times Newspapers Limited) for the Defendant 
 

Hearing date: 26 March 2007 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 
 
 

............................. 
 
 
 

 



Approved Judgment Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 
 

 

MR JUSTICE GRAY :  

Introduction

1. The claimant in this action, Peter Curistan, is a Chartered Accountant and a well-
known businessman in Northern Ireland. He claims damages for libel against the 
defendant, Times Newspapers Limited, in respect of an article published in the issue 
of the Sunday Times for 19 February 2006.  He also claims in respect of the 
reproduction of the article on the defendant’s website.  The claimant’s complaint 
relates to the Irish edition of the newspaper.  The English edition carries a shorter 
version of the same article. 

2. The parties having agreed to trial by Judge alone, I have to decide two preliminary 
issues, namely: 

i) the meaning of the words complained of, and 

ii) whether certain passages in the words complained of are 
protected by statutory qualified privilege, as being a fair and 
accurate report of proceedings in Parliament. 

  Consequential on my decision on those two issues, a number of further questions will 
arise for decision but it has been agreed that those questions should be addressed at a 
separate hearing after this judgment has been handed down. 

3. Notwithstanding an invitation by Mr Patrick Moloney QC for the defendant to the 
contrary, I will deal with the two preliminary issues in the order set out above.  Mr 
Moloney asked me to decide the issue of privilege (issue 2) before the issue of 
meaning (issue 1).  He did so to enable a submission to be advanced as to the meaning 
which the words complained of would bear if the privileged words were left out of 
account.  That would be an unconventional approach.  I reject Mr Moloney’s 
invitation not so much on that ground, but rather because, as I will explain later, it is 
in my view an approach which is wrong in principle. 

The words complained of 

4. Before turning to the two preliminary issues, I will set out the words complained of in 
full.  I have added paragraph numbers for ease of later reference. 

“ ‘IRA’ developer in row over accounts 

i) A Belfast based property developer accused of “association with the IRA’s 
dirty money” has falsely claimed accountants have given him a clean bill of 
health. 

ii) Peter Curistan, an investor in Belfast’s Odyssey Arena complex, has been 
accused under parliamentary privilege of IRA money-laundering and financial 
malpractice.  The claims were made two weeks ago by Peter Robinson, the 
Democratic Unionist MP, in the House of Commons. 

iii) Curistan said last week that he was horrified by “these scandalous allegations” 
for which he said there was no foundation.  He invited Robinson “to come in  

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

and inspect all our books, to appoint whatever accountancy firm he wants to 
inspect our books for the last 10 years”. 

iv) The businessman said the accounts had been done every year by Price 
Waterhouse Coopers (PWC), and had never been qualified in any way. 

v) But The Sunday Times has obtained copies of the accounts of Curistan’s 
Sheridan Millennium Ltd for 2002 and 2003, the latest prepared.  Both contain 
statements of qualification from PWC and state “we were unable to determine 
whether proper accounting records had been kept”. 

vi) The 2003 accounts, which were to be submitted late and are not yet in the 
public domain, contain the heaviest qualification.  PWC says: “We have not 
obtained the information and explanations that we considered necessary for the 
purpose of out audit”. 

vii) PWC says it was unable to obtain records of sums of £593,253 and £162,666 
because of a legal dispute with Irish Estate Management.  They were also 
unable to obtain details of sums amounting to $1,190,564 (£683,000) and 
$688,468 (£395,139) in dispute with the IMAX corporation.  In 2002, PWC 
also state it had not obtained all the information necessary to conduct an audit. 

viii) Asked if they were meeting Curistan to discuss their concerns, and if they 
were confident that they would remain auditors in the long term, the 
accountancy company replied: “It is not PWC’s policy to make a comment in 
respect of its clients’ affairs.” 

ix) Northern Ireland’s Department of Economic Development has called in 
another firm of accountants, BDO Stoy Hayward, to perform a full due 
diligence check on Curistan’s books in order to assess whether his Sheridan 
Group, which is based in British Virgin Islands, should be allowed to retain its 
development contract in the Laganside Corporation. 

x) The contract involves the construction of housing, offices, a hotel, retail 
outlets, cafes and other leisure facilities. 

xi) A source close to the development said: “In order for the department to be 
satisfied, they need BDO to examine accounts that are as up to date as 
possible, but under any sort of normal due diligence they cannot be content 
with an accounting period which is two years in arrears.” 

xii) Curistan has not submitted accounts for 2004 or 2005 and it is understood that 
his next set will cover an 18-month period. 

xiii) In his Commons statement, Robinson linked Curistan to Dessie Mackin, Sinn 
Fein’s head of finance whom he called the IRA’s head of finance.  Security 
sources say Mackin, who has been convicted of IRA membership, succeeded 
Joe Cahill as the IRA’s finance director. 

xiv) Robinson put Mackin’s personal wealth at £1.75m. Mackin and Curistan are 
jointly involved in about 23 companies, seven of which – Century City, Strike 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

Four, Flix Restaurants, Daylong, Sheridan Simulation, Sheridan Theatres 
Dublin and Grovepark Properties – were prosecuted last December in Dublin’s 
District Court for failing to keep proper accounts.  They pleaded guilty. 

xv) All seven companies were given the Probation Act, provided they made a large 
donation to charity.  Most of them were based in the Parnell Centre in Dublin, 
which recently granted a licence to Peter Stringfellow for a table-dancing club, 
despite local objections that it would lower the tone of the place. 

xvi) The latest accounts for Strike Four, which ran a restaurant that close in 2000, 
show accumulated losses of €2.52m (£172m) at the end of September 2004.  
The loss for the year was €447,485. 

xvii) Curistan’s Dublin auditors, Horwath Bastow Charleton, resigned from 
Sheridan Simulation and other companies last year saying that, like PWC, they 
were unable to establish if proper books and records had been kept. 

xviii) Curistan could not be contacted.  He has described Mackin as a friend since his 
student days.” 

5. The article was accompanied by a photograph depicting Mr Mackin at what is 
described in the caption as an IRA funeral.  Reference is made in that caption to Mr 
Mackin’s conviction for being a member of the IRA.  There is also a smaller 
photograph of the claimant captioned  

“Curistan: ‘horrified’”.  

 

There is also a photograph of premises occupied by Stringfellows which has little, if 
anything, to do with the article.   

The publication on the website is in the same terms as the newspaper article but 
without any photographs. 

   

The first preliminary issue 

6. The first preliminary issue, as formulated on behalf of the claimant, is in the following 
terms: 

“which defamatory meaning the words complained of bear, and 
in particular whether they bear the meaning attributed to them 
by the claimant”. 

7. The natural and ordinary meaning attributed to the words complained of by the 
claimant in paragraph 5 of the Particulars of Claim is 

“that the Claimant through his companies, including in 
particular Sheridan Millennium Ltd and the Sheridan Group, 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

was guilty of involvement in money laundering and other 
criminal financial malpractice for the IRA, an involvement 
which was amply demonstrated by his long-standing friendship 
with Dessie Mackin, the finance director of the IRA, by the 
qualification of the accounts of Sheridan Millennium Ltd by 
Price Waterhouse Coopers (PWC).  By the qualification of the 
accounts of various of the Claimant’s companies by their 
Dublin auditors and the auditors’ resignation, by the failure of 
seven of those companies to keep proper accounts and by the 
investigation into the financial affairs of Sheridan Group by 
BDO Stoy Hayward at the instance of the Northern Ireland 
Department of Economic Development.” 

8. According to paragraph 7 of the defence, the meaning which the defendant seeks to 
justify (the so-called Lucas-Box meaning) is that: 

(A) there were reasonable grounds to suspect that the claimant had been 
associated with IRA dirty money, and was also involved in financial 
malpractice; and that 

(B) in order to support his denial of the allegations made against him by 
Peter Robinson MP in Parliament linking him to the IRA’s “dirty 
money”, the Claimant had publicly made a false claim that the accounts 
of his company Sheridan Millennium Ltd were not qualified in any way. 

9. The rival contentions are therefore whether the article means that the claimant was 
guilty of involvement in money laundering and other financial malpractices (criminal 
or otherwise) or whether it means that there are reasonable grounds to suspect that the 
claimant had been associated with IRA “dirty money” and involved in financial 
malpractice.  These two different levels of meaning have come to be labelled “a 
Chase level 1 meaning” and “a Chase level 2 meaning” respectively, following the 
decision of the Court of Appeal in Chase v Newsgroup Newspapers Ltd [2003] EMLR 
218. 

10. I can see that there is some advantage in the use of labels such as these as shorthand.  
It is, however, common ground in the present case that it is open to me to determine 
whatever meaning I think the words would have conveyed to ordinary reasonable 
readers without being constrained to pigeon-hole them in one or other of the Chase 
levels. 

The test to be applied 

11. There is no dispute between the parties as to the test which should be applied in 
determining what meaning the words would have been understood to bear.  There are 
numerous authorities bearing on the point.  Comprehensive guidance was given by Sir 
Thomas Bingham MR in Skuse v Granada Television Ltd [1996] EMLR 278 at 285.  
He summarised the principles, so far as the material in the present case, as follows: 

“(i) the court should give to material complained of the natural 
and ordinary meaning which it would have conveyed to the 
ordinary reasonable [reader]. 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

(ii) the hypothetical reasonable reader is not naïve but he is not 
unduly suspicious.  He can read between the lines.  He can read 
in an implication more readily than a lawyer, and may indulge 
in a certain amount of loose thinking.  But he must be treated as 
being a man who is not avid for scandal and someone who does 
not, and should not, select one bad meaning where other non-
defamatory meanings are available…. 

(iii) while limiting its attention to what the defendant has 
actually said or written, the court should be cautious of any 
over-elaborate analysis of the material in issue… 

(iv) the court should not be too literal in its approach…”. 

12. Apart from Skuse, it is necessary to refer only to a passage from the judgment of Lord 
Phillips MR in Gillick v Brook Advisory Centres and another [2002] EWCA Civ 1263 
in which he repeated at paragraph 7 what he described as an impeccable synthesis of 
the authorities by Eady J: 

“The courts should give the article the natural and ordinary 
meaning which it would have conveyed to the ordinary 
reasonable reader reading the article once.  Hypothetical 
reasonable readers should not be treated as either naïve or 
unduly suspicious.  They should be treated as being capable of 
reading between the lines and engaging in some loose thinking, 
but not as being avid for scandal.  The court should avoid over-
elaborate analysis of the article, because an ordinary reader 
would not analyse the article as a lawyer or accountant would 
analyse the documents or accounts.  Judges should have regard 
to the impression the article has made upon them themselves in 
considering what impact it would have made on the 
hypothetical reasonable reader.  The court should certainly not 
take too literal approach to its task”. 

The argument of the defendants on meaning 

13. It is convenient if I start by summarising the argument of Mr Patrick Moloney QC on 
behalf of the defendant as to meaning.  As I understood him, he initially contended in 
oral argument that, in determining meaning, I should ignore those passages in the 
article which are privileged and decide what meaning the non-privileged words bore 
when considered in isolation.  Whether or not I understood his oral submission aright, 
Mr Moloney ultimately adopted the position (which was also how he put his case in 
paragraph 14 of his skeleton argument) that the meaning falls to be determined by 
reference to the non-privileged words in the context of the privileged words. I take Mr 
Moloney to be accepting that the article complained of must be considered as a whole 
in order to determine the meaning of the non-privileged words. 

14. Mr Moloney disputed the contention of the claimant that the privileged parts of the 
article (i.e the first part of paragraph 1; paragraph 2; the first part of paragraph 13 and 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

most of paragraph 14) would have been understood to bear the meaning that the 
claimant was guilty of being associated with the IRA’s “dirty money” or of IRA 
money-laundering or financial malpractice (i.e a Chase level 1 meaning). His 
contention was that the privileged words meant that Mr Curistan had been accused in 
Parliament of those matters.  The defendant’s pleaded case is that the Sunday Times 
report in those paragraphs of what Mr Robinson said in his speech would have been 
understood to mean no more than that the Claimant was reasonably to be suspected of 
such misconduct but Mr Moloney accepted that this had been pleaded in error. 

15. Mr Moloney further argued that it was illegitimate and contrary to principle for the 
claimant to employ the privileged material so as to elevate the defamatory meaning of 
the non-privileged parts of the article from reasonable grounds for suspicion to actual 
guilt. He submitted that this is to subvert the privilege which parliament has conferred 
on reports of its proceedings. According to Mr Moloney, the claimant is not entitled to 
apply the so-called “repetition rule” in such a way as to remove the protection of 
privilege which parliament has seen fit to give to reports of its proceedings and which 
would otherwise have been available in respect of the report of Mr Robinson’s 
speech. 

16. I should explain that, according to authorities which include Shah v Standard 
Chartered Bank [1999] 1 QB 241 and Chase, the repetition rule requires the court to 
treat the statement that “B says A is guilty” as conveying a defamatory meaning 
which is no different from a statement that “A is guilty”.  The reason why the 
defendants say that the repetition rule should not be applied in the circumstances of 
the present case is that none of the reasons for that rule, as spelled out in Mark v 
Associated Newspapers [2002] EMLR 839, applies or should apply. The overall 
submission of the defendant is that, if the repetition rule is disapplied, as it should be, 
the Sunday Times article is saying in effect no more than that: 

“Peter Robinson MP says Curistan is guilty; Curistan denies it.  
We have looked into the matter and found some grounds to 
suspect that the MP may be right ”. 

Accordingly the defendant contends for a Chase level 2 meaning. 

Argument for the claimant as to meaning 

17. Mr Richard Parkes QC for the claimant does not accept that any question of principle 
arises in relation to the determination of the meaning of the article in this case.  He 
contends that those parts of the article which are privileged must be taken into account 
along with the rest of the article when deciding what meaning or meanings it bears.  
He reminds me that I must find a single meaning for the article read as a whole. 

18. According to Mr Parkes, the starting point, when determining meaning, is the report 
of what Mr Robinson MP said in the House of Commons. There follow paragraphs 3 
and 4 of the article in which the Sunday Times reports the claimant’s response to Mr 
Robinson’s allegations. Mr Parkes submits that, having done so, the effect of the 
whole of the remainder of the article is to undermine the claimant’s denials and 
thereby to bolster and enforce the allegations made by Mr Robinson.  The reader is 
given to understand that the claimant’s denial is a false one and that there are a 
number of good reasons for concluding that the charge made by Mr Robinson in the 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

House of Commons was a true bill.  There is in the circumstances, submits Mr Parkes, 
no room for the Chase level 2 meaning of reasonable grounds to suspect for which Mr 
Moloney contends.  This is a case where the imputation made in the article, read as a 
whole, is one of actual guilt. 

The correct approach to meaning 

19. I will address first Mr Moloney’s argument, summarised at paragraph 13 above, as to 
the approach which Mr Moloney invites me to take as to the meaning of the article 
complained of.  He says that I should determine the meaning borne by the non-
privileged parts of the newspaper article in the context of the privileged words.  To the 
extent that Mr Moloney is urging me to take a special course when deciding the 
natural and ordinary meaning of the Sunday Times article, I reject that invitation.  In 
my judgment the approach which the court should adopt in cases where part, but not 
all, of the words complained of is protected by privilege is to consider the article as a 
whole.  It would in my opinion be artificial, potentially misleading and contrary to 
principle to downgrade the privileged parts of the article when determining its overall 
meaning. 

20. In that connection Mr Moloney referred me in the course of argument to dicta of Lord 
Denning in Dingle v Associated Newspapers [1964] AC 371 at 411 as suggesting 
otherwise.  The passage relied on is this: 

“Suppose that the reports in other newspapers were privileged, 
as they were in this case, cannot they be referred to in order to 
mitigate damage?  I think the answer must be ‘no’.  If a 
newspaper seeks to rely on the privilege attaching to 
parliamentary paper, it can print an extract from the 
parliamentary paper and can make any fair comment on it.  And 
it can reasonably expect other papers to do the same.  But if it 
adds its own spice and prints a story to the same effect as the 
parliamentary paper, and garnishes and embellishes it with 
circumstantial detail, it goes beyond the privilege and becomes 
subject to the general law.  None of its story on that occasion is 
privileged.  It has “put the meat on the bones” and must answer 
for the whole joint.  If it cannot justify it, it must pay damages: 
and it cannot diminish these by reference to the privilege 
reports which it and others may have given previously”. 

21. It is necessary to bear in mind that the issue before the House of Lords in Dingle was 
whether a defendant newspaper which published an article in an unprivileged form 
defamatory of the claimant could rely in mitigation of damages upon a privileged 
article previously published by that defendant dealing with the same subject matter.  
That question was answered in the negative by the other four members of the House.  
I note that at page 394 Lord Radcliffe explained how the judge should approach the 
question of damages as follows: 

“The judge’s task in arriving at a figure of damages for the 
defamation contained in the article of June 16 was not a simple 
one.  He had first to eliminate from his mind that small part of 
the imputation that he found to have been justified… next the 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

judge had to eliminate that part of the article that consisted of 
extracts from the select committee’s report, since under the Act 
of 1840 such extracts could not in law be treated as a libel.  
Having done all this, he had to ascertain and measure what was 
the actionable defamation and assess a figure of damages in 
relation to the injury it had caused….” 

The speech of Lord Morris at 414 was to a similar effect.  In these circumstances I 
cannot accept that, in the absence of any expression of disagreement, the passage 
quoted from the speech of Lord Denning is to be interpreted in the way that Mr 
Moloney suggests.  Such parts of the article which are privileged are to be ignored 
when it comes to the assessment of damages; however, at the stage of determining 
meaning those passages are to be taken into account together with the other non-
privileged passages. 

22. I deal next with Mr Moloney’s argument that in the circumstances of the present case 
the repetition rule should be disapplied when determining meaning because the 
application of the rule would have the effect of undermining or eroding the privilege 
which would otherwise attach to parts of the article.  I have summarised his argument 
at paragraphs 15 and 16 above. 

23. Although I do not believe it acquired its label until the decision of the Court of Appeal 
in Stern v Piper [1997] QB 123, the repetition rule is of long standing. As Hirst LJ 
said in Shah at 261g: 

“the judgments [in Stern] traced through in great detail the 
history of the repetition rule, dating back to the 1820’s, thus 
showing how deeply embedded it is in our law of defamation”. 

24. The purpose of the rule is to prevent a jury from deciding that a publication which 
conveys either rumour or hearsay or similar bears a lesser meaning than would attach 
to the original allegation itself.  As a matter of everyday experience, one knows that a 
libel at second or third hand may be just as injurious as its original publication and 
sometimes more so. 

25. Is Mr Moloney right when he contends that this is a case where, exceptionally, the 
repetition rule should be set aside when it comes to interpreting the Sunday Times 
article?  Even assuming that the application of the repetition rule would, as Mr 
Moloney submits, undermine or erode the privilege otherwise available in respect of 
those parts of the article which report parliamentary proceedings, I do not think that 
the circumstances of the present case call for the radical modification to an 
established rule for which Mr Moloney contends.  It seems to me that the reasons 
given by Simon Browne LJ in Mark v Associated Newspapers at paragraphs 27 -35 
for the existence of the repetition rule are just as valid in the circumstances of the 
present case as they are in other cases.  Thus, to the extent that the Sunday Times is 
repeating what Mr Robinson had said, it is just as bad as if the newspaper was making 
the statement about the claimant directly.  If the repetition had not taken place in the 
columns of a newspaper such as Sunday Times, little damage would have been done 
by Mr Robinson uttering his remarks on the floor of the House. Parliament may be a 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

public forum but that does not mean that what MPs say in the House attracts wide 
publicity. 

26. Mr Moloney is of course right when he says that, other things being equal, a 
newspaper can repeat with impunity a libel which was originally published in 
circumstances of parliamentary privilege.  The problem here is that the Sunday Times 
did not confine itself to reporting what Mr Robinson said.  His accusation is coupled 
in the first paragraph of the article with the newspaper’s own allegation that the 
claimant falsely claimed that accountants had given him a clean bill of health.  
Elsewhere in the article the newspaper amplifies that allegation by reference to what 
two firms of accountants have said and done in relation to the claimant’s companies 
(paragraphs 4-8 and 17).  The Sunday Times did not confine itself to reporting what 
Mr Robinson said in Parliament about Mr Dessie Mackin being a co-director with the 
claimant of several companies.  Instead the newspaper chose, as it was of course 
perfectly entitled to do, to endorse that allegation by referring in paragraph 13 to 
information evidently supplied to the newspaper by “security sources”.  The Sunday 
Times also incorporated in its article at paragraphs 9 to 11 a reference to another firm 
of accountants having been called in by the Northern Ireland Department of Economic 
Development to perform a full due diligence test to assess whether the claimant’s 
company should be permitted to retain a substantial building development contract. 
Those paragraphs raise serious questions – to put it at its lowest – as to the claimant’s 
integrity. In these various ways the newspaper, as I repeat it had every right to do, 
considerably fleshed out and enlarged upon what had been said in the House of 
Commons. 

27. I recognise of course the high importance attached to the freedom to publish fair and 
accurate reports on proceedings in parliament: see for example Wason v Walter 
[1868] LR4 QB 73 per Cockburn CJ at page 89 and Cook v Alexander [1974] QB 279 
per Lord Denning at page 288.  But what is the position where a newspaper elects to 
go beyond publishing a report of the proceedings in parliament and includes material 
of its own, as the Sunday Times did in this case? 

28. In my judgment the Sunday Times article of which the claimant complains does not 
qualify for the special exemption from the repetition rule for which Mr Moloney 
contends.  It would have been open to the Sunday Times to publish an unadorned 
report of Mr Robinson’s words in the House.  If that course had been adopted, the 
newspaper’s entitlement to privilege would not have been open to doubt.  However, in 
this case the Sunday Times chose not to take that course.  I have summarised above 
the material extraneous to what was said in the course of the parliamentary debate 
which the newspaper included in its report. 

29. The newspaper having chosen to enlarge upon Mr Robinson’s strictures, I see no 
reason to disapply the repetition rule when determining the meaning of the article in 
its entirety.  It may be that as a result the hurdle which the newspaper will have to 
surmount when seeking to establish a defence to this action will be a higher one.  But 
that stems from the Sunday Times’s own choice to make substantial additions to and 
elaborations of what Mr Robinson said in parliament.   

Ruling on meaning 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

30. I have not rehearsed the detailed textual arguments of counsel on the issue of meaning 
because I think it would be unprofitable for me to do so.  Instead I will give my 
answer to the first preliminary issue and thereafter explain my reasons for arriving at 
that conclusion. 

31. In my judgment the natural and ordinary meaning which would have been conveyed 
to the hypothetical ordinary reasonable reader of both the Sunday Times article and 
the website posting is that the claimant through his companies was associated with 
IRA “dirty money” and was thereby guilty of IRA money-laundering and financial 
malpractice. 

32. My reasons for that conclusion are as follows: I accept that the quotation marks 
around IRA in the headline of the article, taken by itself, would indicate to the reader 
no more than that it had been alleged that the claimant is linked to the IRA. However, 
the body of the article, read as a whole, appears to me to convey clearly to the reader 
that such a link did in fact exist. It is true that the language employed in the first two 
paragraphs of the article is consistent with a Chase level 2 meaning, i.e the existence 
of reasonable grounds for suspicion rather than actual guilt. It is also true that 
paragraphs 3 and 4 contain the claimant’s denials of wrongdoing and that those 
denials are by no means formulaic.  The claimant expressed himself in firm and 
apparently convincing terms.   

33. As it appears to me, the balance of the article is couched in terms which would in my 
view cause the ordinary reasonable reader to conclude that the claimant’s denials are 
untrue and that he has indeed been associated with the IRA’s dirty money. Why else 
the references to false accounting within the claimant’s business empire? PWC are 
said to have qualified the 2002-2003 accounts of one of the claimant’s companies; the 
2003 accounts are said to have contained “the heaviest qualification”.  The reader is 
told that information and explanations have been denied to PWC by or on behalf of 
the claimant.  The records of various substantial sums are said in the article either to 
have been unobtainable for reasons which are unexplained or to be so lacking in detail 
than an audit could not be carried out.  The quotation attributed to a PWC spokesman 
about the firm’s policy would in my opinion suggest to the reader that PWC were not 
prepared to stand behind and support their client – why else include this paragraph in 
the article? 

34. Moreover the reader of paragraph 9 of the article would, I think, conclude that 
something was seriously amiss with the claimant’s Sheridan Group of companies if a 
“full due diligence check” needed to be carried out in order to assess whether the 
group should be allowed to retain what is evidently a large and lucrative development 
contract.  There follows immediately a reference in paragraph 13 to the claimant’s 
links to Mr Mackin who has, so the reader is told, been convicted of IRA membership 
and was the IRA’s finance director before becoming Sinn Fein’s head of finance.  
Some indication is given to the reader of the closeness of that link in paragraph 14 of 
the article, where the two of them are said to be co-directors of 23 companies.  7 of 
those companies are said to have been convicted of failing to keep proper accounts.  
Then in paragraph 17 the reader is told that a Dublin firm of accountants has resigned 
from some of the claimant’s companies because they too were unable to establish 
whether proper books and records had been kept.  The article concludes with a 
reference to Mr Mackin as a friend of the claimant since student days. 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

35. Mr Moloney rightly points out that nowhere in the article is it said in terms that the 
claimant is a money launderer for the IRA or that he has been associated with the 
IRA’s “dirty money”.  Any such conclusions would, I accept, be inferences.  Are they 
inferences which the ordinary reasonable reader would draw?  I answer that question 
in the affirmative.  Although the claimant’s rebuttal features with some prominence in 
the article, virtually everything which follows casts doubt on the truth of that rebuttal.  
The first paragraph of the article links the charge of association with the IRA’s “dirty 
money” with the claimant’s false claim to have been given a clean bill of health by 
accountants.  The reader is told that one firm of accountants has qualified the 
claimant’s companies’ accounts twice that another firm has resigned and that a third 
firm has been called in to carry out full due diligence to see if a company of the 
claimant should be allowed to retain a lucrative contract.  The reader would in my 
view inevitably draw the conclusion that the reason for the claimant’s persistent 
failure across the gamut of his companies to make proper disclosure of  financial 
records was to conceal the fact that such disclosure would reveal the claimant’s 
association with the IRA’s “dirty money” and so would also reveal the claimant’s 
involvement in money-laundering for the IRA. 

The second preliminary issue 

36. The second preliminary issue, as formulated by the Defendant is “whether and to what 
extent the passages in the article complained of, for which the defendant has claimed 
in its Defence herein qualified privilege as a fair and accurate report of proceedings in 
Parliament, are so protected”.  The claimant’s formulation is different, namely: 
“whether publication of the words complained of is protected by qualified privilege as 
a fair and accurate report of proceedings in Parliament”.  The difference in the parties’ 
respective formulations of the issue foreshadows the fundamental dispute between 
them, which is whether privilege is forfeited in the present case because of the 
inclusion in the Sunday Times article of admittedly non-privileged material. 

37. Privilege of the kind relied on by the newspaper was recognised by the common law 
for reasons explained by Cockburn CJ in Wason v Walter in the passage referred to at 
paragraph 27 above.  The privilege now also exists by virtue of statute: section 15(1) 
of the Defamation Act 1996 confers privilege on reports within the categories listed in 
Schedule 1 to the Act.  The question which I have to decide is whether the report in 
the Sunday Times qualifies as a “fair and accurate report of proceedings of a 
legislature anywhere in the world” within the meaning of the Schedule.  If so, there is 
no right to an explanation or contradiction. 

38. The Defence identifies at paragraph 6(b) those parts of the article for which privilege 
is claimed.  They consist of the words of paragraph 1 up to and including “the IRA’s 
dirty money”; the whole of paragraph 2; the first sentence of paragraph 13, and 
paragraph 14 except for the names of the companies and the last sentence of that 
paragraph. 

Argument of the defendant on privilege 

39. Mr Moloney for the newspaper invites me to note the context in which the claimant 
came to be mentioned in Mr Robinson’s speech.  Particular points include the main 
theme of the speech being the continued involvement of Sinn Fein/IRA in criminal 
activities; the reference to the “massive wealth” of senior IRA figures; the 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

involvement of “such men” in government projects; and Mr Robinson’s call for a full 
investigation into the claimant’s group of companies and its association with the 
IRA’s “dirty money”.  

40. Mr Moloney contends that the Sunday Times makes clear, amongst other things by 
using quotation marks, which parts of the article constitute reporting of the MP’s 
words. Paragraph 2 of the article refers in terms to the words having been spoken 
under parliamentary privilege.  

41. It is the newspaper’s case that no reasonable observer of the debate could be in any 
doubt but that Mr Robinson was accusing the claimant of being guilty of involvement 
in illegal IRA fundraising/money laundering. It is clear from the words of the 
published article, as it is from what Mr Robinson said in Parliament, that he was 
asserting as a fact that the accusation of IRA money laundering against the claimant is 
well-founded. Citing Cooke v Alexander and Wason v Walter, Mr Moloney contends 
that the report gives the reader a fair impression of what Mr Robinson said. 

42. According to the newspaper, the non-privileged parts of the article reflect the 
investigation carried out by the Sunday Times into the question whether Mr 
Robinson’s charges against the claimant were well-founded. The argument for the 
Sunday Times is that the inclusion of this material is no reason to deny privilege for 
those parts of the article which constitute reporting of what took place in the House of 
Commons.  The additional unprivileged material does not render the reportage unfair 
or inaccurate. 

The response of the claimant to the claim for privilege 

43. Responding to the contention that the passages identified at paragraph 6(b) of the 
Defence are protected by privilege, Mr Parkes emphasises that, as appears from Cook 
v Alexander, the requirement is that the report should be fair and accurate insofar as it 
relates to the claimant and his reputation.  He does, however, concede that the report 
may be selective and subjective.  He points out that the burden of proving fairness and 
accuracy rests on the defendant. 

44. Reliance is placed on Dingle v Associated Newspapers; dicta by Kirby J in 
Chakravarti v Advertiser Newspapers Limited [1998] HCA 37 and a decision of mine 
in Henry v BBC [2005] EWHC 2787 (QB). 

45. The first point made by Mr Parkes is that, when one compares what Mr Robinson said 
in the House of Commons with the Sunday Times article, it is immediately apparent 
that the article is not reporting fairly or accurately what the MP said. According to Mr 
Parkes, Mr Robinson did not suggest or even imply that the claimant has been guilty 
of handling IRA “dirty money”. On analysis the effect of what was published was 
that, until the claimant has been properly investigated to discover whether he has been 
involved in criminality, his previous good reputation as a legitimate businessman is 
under a shadow.  

46. Mr Parkes submits that the claim for privilege is unsustainable because of the nature 
and extent of the material which the newspaper has added to and mixed with its report 
of Mr Robinson’s speech.  It is contended that this is a case where the newspaper has 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

(to quote Lord Denning in Dingle) “put meat on the bones and must answer for the 
whole joint”. 

The law relating to privilege for a fair and accurate report 

47. The starting point, when deciding whether the claim to privilege is well-founded, is 
the importance which must be attached to the role of the media in reporting 
proceedings in public of the various entities listed in Schedule 1 to the 1996 Act.  This 
consideration was emphasised in the 19th century case of Wason v Walter and, more 
recently, by Lord Bingham of Cornhill in McCartan Turkington Breen v Times 
Newspapers Limited [2001] 2 AC 277 at 290: 

“In a modern, developed society it is only a small minority of 
citizens who can participate directly in the discussions and 
decisions which shape the public life of that society.  The 
majority can participate only indirectly, by exercising their 
rights as citizens to vote, express their opinions, make 
representations to the authorities, form pressure groups and so 
on.  But the majority cannot participate in the public life of 
their society in these ways if they are not alerted to and 
informed about matters which call, or may call for 
consideration and action.  It is very largely through the media, 
including of course the press, that they will be so alerted and 
informed.  The proper functioning of a modern participatory 
democracy requires that the media be free, active, professional 
and enquiring.  For this reason the courts, here and elsewhere, 
have recognised the cardinal importance of press freedom and 
the need for any restriction on that freedom to be proportionate 
and no more than is necessary to promote the legitimate object 
of the restriction.” 

That case concerned the reporting of a public meeting but it appears to me that 
precisely the same considerations arise in connection with the reporting of 
parliamentary proceedings. 

48. The question which arises here is when that privilege which in principle attaches to a 
report of parliamentary proceedings is lost because of the addition of extraneous non-
privileged material in the same article or report.  At what point is privilege lost?  The 
editors of the current (10th) edition of Gatley say at paragraph 14.104: 

“There is a great deal of case law on the meaning of a fair and 
accurate report in the context of judicial proceedings but 
comparatively little on parliamentary proceedings…” 

Fairness and accuracy in relation to reports of judicial proceedings is dealt with at 
paragraph 13.37.  It is clear that what is required is substantial fairness and substantial 
accuracy.  Paragraph 13.46 reads: 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

“It has been said that for privilege to apply a report ‘must be 
strictly confined to the actual proceedings in court, and must 
contain no defamatory observations or comments from any 
court or whatever, in addition to what forms strictly and 
properly the legal proceedings’.  This is true if, e.g the report 
contains comment inextricably mixed with what happened in 
court or remarks plainly unconnected with the proceedings, but 
the proposition needs to be qualified in two ways.  First, if an 
article contains an accurate report and comment which is 
separable from it, the report may be defended as a fair and 
accurate report and the comment as fair comment…..” 

The second qualification is not for present purposes material. 

49. I accept that the following three considerations are important when it comes to 
deciding whether a particular report qualifies as “fair and accurate”, namely 

(i) the amount of the extraneous non-privileged material which has been added 
to and mixed with the privileged material; 

(ii) whether the typical reader of the particular publication would be able to 
distinguish the passages which constitute reportage in the true sense of that 
word from the unprivileged material added by the publisher. This is largely a 
matter of editorial or journalistic presentation; and 

(iii) the extent to which it can be said that the extraneous additional material 
is connected with the privileged reportage. 

50. There is comparatively (and surprisingly) little modern authority which assists on the 
question when privilege is lost on the grounds with which this case is concerned.  In 
Tsikata v Newspaper Publishing [1997] 1 ALL ER 655 one of the three sentences 
complained of was held by the trial judge and by the Court of Appeal not to be 
protected by the statutory privilege which was available in respect of the other two 
sentences. Nevertheless the claim to privilege in respect of those two sentences was 
upheld.  However, there was in that case a reasonably clear connection between all 
three sentences. 

51. In Henry v BBC, I rejected the BBC’s claim for statutory privilege in respect of a 
news bulletin the terms of which are set out in paragraph 73 of my judgment.  My 
reasons for doing so, as stated at paragraphs 88 and 89, were that, whilst the broadcast 
did include some privileged material, there was a substantial amount of what [counsel 
for the claimant] called “editorialising”.  I gave some examples.  My conclusion was: 

“….that the news bulletin is so heavily laden with editorial 
comment that it does not qualify for protection under section 15 
of the 1996 Act.  There is simply too much in the broadcast 
which is plainly not reportage of the kind which section 15 is 
designed to protect.  The BBC was in effect adopting the 
Taylor conclusions as its own and indeed embroidering them”. 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

52. The only other authority to which I should refer is the decision of the High Court of 
Australia in Chakravarti to which I have already referred.  Kirby J agreed with the 
other members of the court that the claimant’s appeal should be allowed.  At 
paragraph 153 of the report he commented on the principles applicable to the fair 
report issue as follows: 

“i) it is not enough that the challenged report be generally fair.  
It must also be accurate.  It must be a report of the proceedings 
described. To the extent that it goes beyond a report, and the 
reporter engages in comment, description and elaboration of the 
reporter’s own, the privilege provided for a ‘report’ will be 
inapplicable and may be entirely lost.  The tendency for 
journalists to intersperse descriptive reports with adjectives and 
comments of their own is not new.  …… 

Excessive commentary or misleading headlines which amount 
to commentary run the risk of depriving the text of the quality 
of fairness essential to attract the privilege”. 

   Kirby J went on to refer to the public benefit to be derived from reports of the 
privileged kind.  It is to be noted that in the passage quoted that he confines himself to 
saying that, where the publication goes beyond a report, the privilege “may” be 
entirely lost. He said that excessive commentary or misleading headlines “run the 
risk” of depriving the text of the quality of fairness essential to attract the privilege. 

53. In the light of those authorities it appears to me that I must first decide what was the 
effect of what Mr Robinson said in his speech in the House.  I must then decide 
whether the extraneous material added by the newspaper in the article has the effect of 
rendering the article as a whole substantially lacking in the qualities of fairness and 
accuracy on which the privilege depends.  The answer to the latter question depends 
on the three considerations to which I have alluded at paragraph 46 above, namely the 
extent of the extraneous non-privileged material added; the extricability or 
severability of that material (i.e the extent to which it would be distinguishable by the 
reader from the reportage strictly so-called); and the degree of connection between the 
privileged material and the extraneous additional material.   

Conclusion on the privilege issue 

54. The Hansard report makes clear that the theme of Mr Robinson’s speech in 
Parliament was one of opposition to the precipitate restoration of Parliamentary 
allowances to Sinn Fein MPs.  The ground of that opposition is broadly the continued 
involvement of members of the Provisional IRA in money laundering and other 
criminal activity.  Mr Robinson introduces the name of Mr Curistan in this passage: 

“It has now been revealed that, over several years, senior IRA 
figures have accumulated massive wealth.  Its finance director, 
Des Mackin now owns property worth more than £1.75 million.  
He has a conviction for IRA membership in the mid-1980s and 
served as Sinn Fein’s treasurer.  He, along with the Belfast 
tycoon, Peter Curistan, are the two co-directors of numerous 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

companies, seven of which were prosecuted in the District 
Court in Dublin recently for failing to keep proper accounts. 

Instead of rewarding republicans for criminality, the Government should 
address the involvement of such men in government initiatives.  Curistan is 
the key private sector investor behind Belfast’s flagship £100 million Odyssey 
centre in my East Belfast constituency.  Many of us have been aware of Mr 
Curistan and his business activity and, until recently, I believe that most 
people believed that they were legitimate.  Given recent reports, I believe they 
will consider that that is not the case.  His Sheridan Group was awarded a 
massive development contract in June 2005 by the Laganside Corporation, 
which is a public body, for residential provision, offices, a hotel, niche retail 
outlets, waterfront cafes and other leisure facilities, together with parking.  
When he winds up will the Secretary of State ensure that the activities of the 
Sheridan Group and its association with the IRA’s “dirty money” are fully 
investigated?  Will he guarantee that no further public money is channelled in 
its direction until, if ever, it gets a clean bill of health?” 

55. It seems to me to be clear that, in what he said in Parliament, Mr Robinson is accusing 
the claimant of being associated with IRA “dirty money”, i.e. with laundering money 
for the IRA.  The reference to “such men” being involved in government initiatives 
must be a reference to the claimant and to Mr Mackin, both of whom Mr Robinson 
had mentioned moments earlier.  Moreover Mr Robinson refers to “recent reports” 
showing that it is not the case that the claimant and his business activities are 
legitimate.   

56. It is true that Mr Robinson calls for an investigation. But I think that his audience 
would have understood that the investigation for which he called was designed to 
expose the claimant’s criminality (as he saw it) rather than to discover if he had been 
guilty of criminality. 

57. As I have already pointed out at paragraph 45 above, Mr Parkes maintains that the 
Sunday Times report of what Mr Robinson said is neither fair nor accurate.  Certainly 
the report is not complete.  I have to bear in mind that “a reporter is in principle 
allowed to summarise and to be selective without losing the benefit of the privilege. It 
is not suggested that in themselves these parts of the article are unfair.” 

58. I must next consider the extent of the extraneous material added to the reportage.  It is 
on any view substantial, since it extends to most, although not all, of paragraphs 5-18 
of the article.  On the other hand this additional material does not consist of adjectival 
or journalistic comment; nor is there any “editorialisation”.  In these respects the 
Sunday Times article can be distinguished from the BBC programme which was the 
subject of complaint in Henry v BBC.  Furthermore there was in the present case “no 
excessive commentary or misleading headlines” of the kind against which Kirby J 
warned in Chakravarti.  

59. Is the privileged reportage extricable from the rest of the article? In other words is it 
severable or capable of being distinguished by the typical Sunday Times reader?  
Paragraph 1 conflates part of what Mr Robinson said in Parliament with what the 
newspaper claims to have discovered about the falsity of claims made by the claimant 

 



Approved Judgment 
 

Peter Curistan –v- Times Newspapers Limited 

 

 

about having a clean bill of health. There are, however, no quotation marks around the 
second half of paragraph 1. Moreover, paragraph 2 makes clear what was Mr 
Robinson’s accusation against the claimant made in the House of Commons.  That is 
plainly the accusation which the claimant seeks to rebut in paragraphs 3 and 4 of the 
article. 

60. It is plain that from paragraph 5 onwards the article is largely, if not exclusively, 
devoted to the newspaper’s investigation into the claimant’s various companies and 
into their accounts.  It is true that in paragraphs 13 and 14 there are references back to 
what Mr Robinson had said in Parliament.  In each of those two cases it is made clear 
that it is Mr Robinson who is being quoted.  Moreover it is in my view important to 
note that these references are made (and would appear to the reader to have been 
made) in the context of the Sunday Times investigations into the claimants’ corporate 
empire and the companies’ accounting practices.  Readers would no doubt expect a 
newspaper to follow up an MP’s claims about a prominent businessman like Mr 
Curistan by carrying out an investigation of its own. 

61. In my judgment the parts of the article which quote or refer to what Mr Robinson said 
in his speech would be recognised as such by Sunday Times readers.  I think the 
passages are extricable from the remainder of the article in that sense.  The same 
applies to the headline: the inverted commas around IRA indicate that the allegation is 
one made by someone other than the newspaper itself, i.e Mr Robinson. 

62. Finally I ask myself whether there is a connection between the reportage in the article 
and what the Sunday Times added.  My answer is that there is such a connection.  The 
accusation levelled against the claimant in the House of Commons was an association 
with the IRA’s “dirty money”.  What is more, Mr Robinson mentioned the claimant’s 
companies, albeit without naming all of them, as well as mentioning Mr Mackin, 
formerly of the IRA.  As for the material added by the Sunday Times, that consisted in 
the fruits of its investigation into the claimants’ companies in order to see whether 
there was evidence of IRA money being laundered through those companies’ 
accounts.   

63. It is common ground that Mr Mackin was at the material time a co-director with the 
claimant of seven of those companies.  In my view there is a clear and real  
nexus between what Mr Robinson said in the House on the one hand and the 
additional material included in the Sunday Times article alongside reporting of Mr 
Robinson’s speech.  This is not a case of gratuitous or collateral or irrelevant 
commentary being published alongside the privileged material.   

64. For the above reasons I conclude that the passages in the  Sunday Times article which 
are identified in paragraphs 6(b) of the Defence are protected by qualified privilege as 
being a fair and accurate report of proceedings in parliament. Accordingly I answer 
the second preliminary issue in the affirmative. 

 

 


