
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 
 
 
 

FIRST SECTION 
 
 
 
 
 
 

CASE OF ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. 
AUSTRIA 

 
(Application no. 46389/99) 

 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 

STRASBOURG 
 

19 January 2006 
 
 
 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in 
Article 44 § 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision.



 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 1 

In the case of Albert-Engelmann-Gesellschaft mbH v. Austria, 
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Mr C.L. ROZAKIS, President, 
 Mr P. LORENZEN, 
 Mrs N. VAJI�, 
 Mrs S. BOTOUCHAROVA, 
 Mr A. KOVLER, 
 Mrs E. STEINER, 
 Mr K. HAJIYEV, judges, 
 and Mr S. NIELSEN, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 13 December 2005, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 46389/99) against the 
Republic of Austria lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by Albert-Engelmann-Gesellschaft mbH (“the applicant 
company”), the owner and publisher of the magazine “Der 13. – Zeitung der 
Katholiken für Glaube und Kirche” (The 13th – Newspaper of Catholics for 
Faith and Church) with its seat in Austria, on 25 November 1998. 

2.  The applicant company was represented by Mr M. Metzler, a lawyer 
practising in Linz. The Austrian Government (“the Government”) were 
represented by their Agent, Ambassador H. Winkler, former Head of the 
International Law Department at the Federal Ministry for Foreign Affairs. 

3.  The applicant alleged that the Austrian courts’ order to pay 
compensation in proceedings under the Media Act was in breach of 
Article 10 of the Convention. 

4.  The application was allocated to the Third Section of the Court 
(Rule 52 § 1 of the Rules of Court). 

5.  On 1 November 2001 the Court changed the composition of its 
Sections (Rule 25 § 1). This case was assigned to the newly composed First 
Section (Rule 52 § 1). Within that Section, the Chamber that would consider 
the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted as provided in 
Rule 26 § 1. 

6.  By a decision of 15 September 2003, the Court declared the 
application admissible. 

7.  The applicant and the Government each filed observations on the 
merits (Rule 59 § 1). 

 

 



2 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

 
8.  On 1 November 2004 the Court changed the composition of its 

Sections (Rule 25 § 1). This case remained in the newly composed First 
Section (Rule 52 § 1). Within that Section, the Chamber that would consider 
the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted as provided in 
Rule 26 § 1. 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

9.  The applicant company is the owner and publisher of the magazine 
“Der 13. – Zeitung der Katholiken für Glaube und Kirche” (The 13th – 
Newspaper of Catholics for Faith and Church). 

1.  Background 

10.  On 13 November 1996 the magazine “Der 13.” published six letters 
to the editor dealing with the discussion on a “Church Referendum 
Movement (Kirchenvolksbegehren)” organised by catholics to promote 
“progressive” ideas and to strengthen lay influence within the Catholic 
Church in Austria. One of these letters at issue in the present case reflected 
a conservative position towards the Church Referendum Movement and 
criticised Mr Paarhammer, at the material time Vicar General 
(Generalvikar) of the Archdiocese of Salzburg, member of the Salzburg 
Cathedral Chapter (Domkapitel) and Professor of Canon Law at the 
Salzburg University, for his behaviour during the election process for the 
new Salzburg Archbishop in 1988/89. 

11.  The letter’s layout could be distinguished from the remainder of the 
page in that its text was framed and headed with: “Priests loyal to the Pope 
should be appointed to influential positions” and read as follows: 

“The Diocesan Forum in Salzburg came to a close on 24 September, the feast day of 
St Rupert, the patron saint of our diocese and our province. 

It is thanks to the prudent leadership, tactical skill and resolute attitude of Suffragan 
Bishop Laun that the pernicious ideas of the Church Referendum Movement did not 
find their way into the resolutions adopted at the Diocesan Forum. 

For that, our esteemed suffragan bishop deserves our warmest thanks and 
congratulations. 

What will happen now? Will the resolutions be put into effect or will they remain a 
dead letter? 

 



 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 3 

When will the rebels in the cathedral chapter strike their next blow against Laun? 

Paarhammer did not even shrink from publicly criticising and disparaging the Pope 
in an extremely offensive manner, while Sieberer insulted Laun as soon as he was 
appointed. 

Those who say that the renewal of the Church in Salzburg cannot be effected 
without changes in its clergy will probably prove right. 

With the Diocesan Forum over, the time has come for priests who are critical of the 
Church to be swiftly removed from all influential positions and for priests who are 
truly loyal to Pope and Church to be appointed in their place. 

That step is bound to be painful for the diocese to begin with, but it will 
undoubtedly be worthwhile in the long run. 

We hope that the bishops have the courage to take it. 

Initiative to Restore the Unity of the Church in Salzburg, A-5020 Salzburg 
(Initiative zur Wiederherstellung der Einheit der Kirche in Salzburg)” 

12.  The letter was anonymous as the “Initiative” turned out to be non-
existent. 

13.  The allegations concerning Mr Paarhammer related to a press release 
by the Cathedral Chapter of 30 December 1988 stating, inter alia, that the 
Holy See’s choice of candidates for the Salzburg archbishop had put the 
Cathedral Chapter in a situation of moral conflict. Further reference could 
be made to a radio interview on 10 January 1989, in which Mr Paarhammer, 
as speaker of the Cathedral Chapter, had expressed discontent about the way 
the Holy See had dealt with the succession of the Salzburg archbishop and 
that the Cathedral Chapter, asking to discuss the list of candidates proposed 
by the Holy See, had not been received in audience by the Pope. 

2.  Compensation proceedings 

14.  In March 1997 Mr Paarhammer sought compensation for defamation 
from the applicant company under Section 6 of the Media Act 
(Mediengesetz). 

15.  On 11 November 1997 the Salzburg Regional Court 
(Landesgericht), after having taken evidence of the records of the above 
statements made by Mr Paarhammer during the election process of 1988/89, 
awarded him ATS 30,000 (EUR 2,180.19) by way of compensation under 
Section 6 of the Media Act and ordered the applicant company to publish 
the judgment and to reimburse costs incurred by Mr Paarhammer. The court 
found that the following passages were defaming him, within the meaning 
of Section 111 §§ 1 and 2 of the Criminal Code: 

a)  “When will the rebels in the cathedral chapter strike their next blow against 
Laun?” 

 



4 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

b)  “Paarhammer did not even shrink from publicly criticising and disparaging the 
Pope in an extremely offensive manner” 

c)  “ ... the time has come for priests who are critical of the Church to be swiftly 
removed from all influential positions and for priests who are truly loyal to Pope and 
Church to be appointed in their place”. 

16.  It held that an average reader of “Der 13.”, whose recipients were 
particularly interested in and sensitive to intra-church-related matters, would 
not expect a high-ranking church official offensively to criticise and 
disparage the Pope, and would therefore consider a person doing so to be 
affected by a serious lack of character (erheblicher Charaktermangel). The 
same considerations applied to the two other statements in the letter calling 
Mr Paarhammer a “rebel” and a “critic of the church who should be 
removed”. It noted in particular that Mr Paarhammer had criticised the Holy 
See for its refusal to receive the Cathedral Chapter in audience in the radio 
interview of 10 January 1989. Thus, this criticism related to concrete 
behaviour and was not questioning the authority of the highest church 
officials as such. As regards Mr Paarhammer’s statements concerning the 
succession of the Salzburg archbishop, the court found that criticising the 
Pope for his decisions on personnel-policy matters was lawful also under 
the Canon Law, as the doctrine of papal infallibility only applied to matters 
of belief and morals. Furthermore, the applicant company could not rely on 
any of the exemptions from liability under Section 6 § 2 lit. 2 (a), (b) or 
lit. 4 of the Media Act, as the allegations were neither true, nor was their 
publication in preponderant public interest eight years after the election of 
the Salzburg archbishop in 1989. The applicant company had also failed to 
comply with the ethics of journalism, as it had not given Mr Paarhammer an 
opportunity to comment. Finally, the letter at issue did not constitute a 
correct statement of a third person (Section 6 § 2 lit. 4 of the Media Act), 
since the signed “Initiative” was non-existent as a legal person and not 
represented by any natural person. 

17.  On 28 May 1998 the Linz Court of Appeal (Oberlandesgericht), 
upon the applicant company’s appeal, confirmed the Regional Court’s 
judgment. The court considered that the applicant company could not claim 
to have uttered permissible criticism under Article 10 § 1 of the Convention, 
since the imputation of dishonourable behaviour without reference to facts 
was not justified criticism. Therefore, it fell outside the scope of protection 
of Article 10 of the Convention. The court found that the applicant company 
had failed to produce factual evidence that would have supported the 
incriminated statements. In particular, Mr Paarhammer’s critical remarks 
during the election process of 1988/89 could not be described as “publicly 
criticising or disparaging the Pope in an extremely offensive manner”. 
Considering the high positions he held as Vicar General, entitling him to 
represent the archbishop, and also as Judicial Vicar (Judizialvikar), any such 
behaviour as alleged in the incriminated passages would not only be 

 



 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 5 

incompatible with the requirement of orthodoxy under the Codex Iuris 
Canonici 1983, but also with the profile of a high-ranking church official as 
expected by the clergy and the interested catholic public. Were any of these 
allegations true, Mr Paarhammer would not only risk being recalled from 
his position as Vicar General but also losing his missio canonica at the 
university. The allegation of a “rebel within the Cathedral Chapter” meant 
in its context that Mr Paarhammer rebelled against the church order – which 
he ought to represent himself as well – and was therefore capable to lower 
him in public esteem. All the more so, as the recipients of “Der 13.” 
belonged traditionally to the conservative wing of the Catholic Church in 
Austria. The court confirmed the lower court’s finding as regards the 
applicant company’s failure to comply with the ethics of journalism. 
Finally, as the applicant company had in no way distanced itself from, but 
rather identified itself with its contents by adding the title and by framing 
the text, it could be left open whether the publication had been in the 
preponderant public interest within the meaning of Section 6 § 2 lit. 2 (b) 
and lit. 4 of the Media Act. 

18.  On 11 June 1999 the Salzburg archbishop recalled Mr Paarhammer 
from his function as Vicar General and, on 1 January 2001, appointed him 
President of the International Centre for Scientific Research (Internationales 
Forschungszentrum für Grundfragen der Wissenschaften). 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

19.  Section 6 § 1 of the Media Act provides for the strict liability of the 
publisher in cases of defamation; the victim can thus claim damages from 
him. In this context “defamation” has been defined in Section 111 of the 
Criminal Code (Strafgesetzbuch), as follows: 

“1.  As it may be perceived by a third party, anyone who makes an accusation 
against another of having a contemptible character or attitude, or of behaving contrary 
to honour or morality, and of such a nature as to make him contemptible or otherwise 
lower him in public esteem, shall be liable to imprisonment not exceeding six months 
or a fine (...) 

2.  Anyone who commits this offence in a printed document, by broadcasting or 
otherwise, in such a way as to make the defamation accessible to a broad section of 
the public, shall be liable to imprisonment not exceeding one year or a fine (...) 

3.  The person making the statement shall not be punished if it is proved to be true. 
As regards the offence defined in paragraph 1, he shall also not be liable if 
circumstances are established which gave him sufficient reason to assume that the 
statement was true." 

20.  Section 6 § 2 of the Media Act provides for exceptions to the 
liability of a publisher under Section 6 § 1. Section 6 § 2 lit. 2 (a) states that 
no claim for damages can be made in cases of defamation when a true 

 



6 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

statement of facts had been published, or (b), when the statement’s 
publication was of preponderant public interest and the publisher, having 
complied with the ethics of journalism, had sufficient evidence before him 
to consider the statement as true. Under Section 6 § 2 lit. 4 of the Media 
Act, no such claim could be made if the publication concerned a correct 
statement of a third person and receiving that information was of 
preponderant public interest. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

21.  The applicant company complained under Article 10 of the 
Convention that its conviction violated its right to freedom of expression, 
which, as far as material, reads as follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. (...) 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, ... for the protection of 
the reputation or rights of others, (...)” 

22.  The Government argued that the interference was justified under 
Article 10 § 2 of the Convention. It was prescribed by law, namely by 
Section 6 of the Media Act and Section 111 of the Criminal Code. It 
pursued the legitimate aim of the protection of the reputation or rights of 
others, protecting in particular Mr Paarhammer’s reputation and the rights 
of the Salzburg Roman Catholic population against attacks on their religious 
beliefs and institutions. It was also necessary in a democratic society for the 
following reasons: Eight years after the election of the Salzburg archbishop 
there was no strong public interest in receiving the information at issue. The 
Government, referring to the case of Prager and Oberschlick v. Austria 
(judgment of 26 April 1995, Series A no. 313), argued that the margin of 
appreciation accorded to Contracting States was a wide one and that church-
related matters were not part of a general political debate. The domestic 
courts had correctly found that the applicant company had not submitted 
facts proving the truth of the allegations at issue. It had failed to comply 
with the ethics of journalism, had not acted in good faith as it had not 
verified the origin of that document, nor had it given the person concerned 
an opportunity to comment. In balancing the conflicting interests, namely 
the applicant company’s interest in the publication of the statements in 

 



 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 7 

question and that of the general public in receiving this information, on the 
one hand, and Mr Paarhammer’s interest and that of the Catholic population 
in protecting the reputation of a dignitary of the Church, on the other, the 
Austrian courts had given priority to the interests of the latter. Since the 
applicant company was ordered to pay a moderate amount of approximately 
EUR 2,180, the interference was not disproportionate either. 

23.  The applicant company contested the Government’s view and 
maintained that the interference with the applicant company’s right to 
freedom of expression had been unnecessary in a democratic society. In 
particular, the Austrian courts had disregarded that the letter to the editor 
contained value judgments which had a sufficient factual basis: 
Mr Paarhammer had publicly criticised the Pope in a radio interview in 
1989 and in a press release in 1988. In the applicant company’s view, 
church-related matters were of public interest and formed an essential part 
of public discussion in Austria at the material time. Further, high-ranking 
church officials exposed themselves to the public as politicians do and had, 
thus, to display a high degree of tolerance against criticism. The applicant 
company further argued that Mr Paarhammer had no negative consequences 
to bear as a result of the letter to the editor at issue. On the contrary, he was 
considered to be a potential successor of the Salzburg or Innsbruck 
Archbishop. Since the domestic courts had found that criticism towards the 
Pope in respect of personnel policy matters was lawful, also critical remarks 
towards Mr Paarhammer in this respect ought to be admissible. 

24.  The Court agrees with the parties that the domestic courts’ order to 
pay compensation constituted an interference with the applicant company’s 
right to freedom of expression under Article 10 of the Convention. The 
interference was prescribed by law, namely by Section 6 of the Media Act, 
read in conjunction with Section 111 §§ 1 and 2 of the Criminal Code (see 
mutatis mutandis, Prager and Oberschlick, cited above, p. 16, § 30). It also 
accepts the Government’s argument that the injunction served the protection 
of the reputation or rights of others, as under Article 10 § 2 of the 
Convention. 

25.  As regards the necessity test, the Court reiterates the basic principles 
governed by Article 10 as laid down in its case-law (see for instance, 
Wille v. Liechtenstein, judgment of 18 October 1999, Reports of Judgments 
and Decisions 1999-VII, p. 301, § 61): 

(i)  Freedom of expression constitutes one of the essential foundations of 
a democratic society and one of the basic conditions for its progress and 
each individual’s self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is 
applicable not only to “information” or “ideas” that are favourably received 
or regarded as inoffensive or as a matter of indifference, but also to those 
that offend, shock or disturb; such are the demands of that pluralism, 
tolerance and broadmindedness without which there is no “democratic 
society”. Freedom of expression, as enshrined in Article 10, is subject to a 

 



8 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

number of exceptions which, however, must be narrowly interpreted, and 
the necessity for any restrictions must be convincingly established. 

(ii)  The adjective “necessary”, within the meaning of Article 10 § 2, 
implies the existence of a “pressing social need”. The Contracting States 
have a certain margin of appreciation in assessing whether such a need 
exists, but it goes hand in hand with a European supervision, embracing 
both the law and the decisions applying it, even those given by independent 
courts. The Court is therefore empowered to give the final ruling on whether 
a “restriction” is reconcilable with freedom of expression as protected by 
Article 10. 

(iii)  The Court’s task, in exercising its supervisory jurisdiction, is not to 
take the place of the competent national authorities but rather to review 
under Article 10 the decisions they delivered pursuant to their power of 
appreciation. This does not mean that the supervision is limited to 
ascertaining whether the respondent State exercised its discretion 
reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at 
the interference complained of in the light of the case as a whole and 
determine whether it was “proportionate to the legitimate aim pursued” and 
whether the reasons adduced by the national authorities to justify it are 
“relevant and sufficient”. In so doing, the Court has to satisfy itself that the 
national authorities applied standards which were in conformity with the 
principles embodied in Article 10 and, moreover, that they based their 
decisions on an acceptable assessment of the relevant facts. 

26.  In assessing whether the measure taken by the Austrian courts in 
reaction to the letter published by the applicant company corresponded to a 
“pressing social need” and was “proportionate to the aim pursued”, the 
Court will consider the impugned allegations in the light of the case as a 
whole. It will attach particular importance to the context of the statements at 
issue, the reasons given by the national courts and the nature of the 
interference. 

27.  The Court notes that the impugned statements in the present case 
were made in the context of one of the various letters to the editor published 
in the applicant company’s magazine, concerning the Church Referendum 
Movement. The letter at issue expressed the view that priests who were 
critical of the Church should be removed from all influential positions and 
those truly loyal to the Pope and the Church appointed in their place. It 
mentioned Mr Paarhammer, Vicar General of the Archdiocese of Salzburg, 
member of the Salzburg Cathedral Chapter and Professor of Canon Law at 
the Salzburg University, suggested that he was a “rebel” and reproached 
him to have publicly criticised and disparaged the Pope in an extremely 
offensive manner. These allegations related to a press release issued by the 
Cathedral Chapter in December 1988 and a radio interview made with 
Mr Paarhammer in January 1989 in which he had expressed the opinion that 
the Holy See’s proceedings concerning the succession of the Salzburg 

 



 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 9 

archbishop had put the Cathedral Chapter in a situation of moral conflict 
and that he had been discontent about the Holy See’s refusal to receive him 
in audience. 

28.  The domestic courts qualified these statements as statements of fact 
which lacked sufficient factual basis. They further found that they would 
endanger not only the plaintiff’s missio canonica at the university but also 
cast serious doubt on his reputation as a loyal priest of the Archdiocese 
Salzburg, in particular because the recipients of “Der 13.” belonged 
traditionally to the conservative wing of the Catholic Church in Austria. The 
courts also pointed out that the applicant company had not complied with 
the ethics of journalism as it had not given the plaintiff an opportunity to 
comment nor had it distanced itself from the contents of the letter, but had 
rather identified itself with it by highlighting the text through its layout. 

29.  The Court considers that the reasons given by the Austrian courts 
were “relevant” to justify the interference complained of. It remains to be 
determined whether they were “sufficient” within the meaning of 
Article 10 § 2. 

30.  The Court notes in the first place that the impugned statements were 
made in a magazine writing on church issues and related to a religious 
debate which was of considerable interest to the concerned religious 
community at the time of the events, namely the Church Referendum 
Movement which opposed catholics with “progressive” ideas to catholics 
remaining with a “conservative” position. It does not appear that the 
Austrian courts have taken this context into account. 

31.  A further factor to be taken into consideration in the present case is 
the distinction between statements of fact and value judgments. While the 
existence of facts can be demonstrated, the truth of value judgments is not 
susceptible of proof. The requirement to prove the truth of a value judgment 
is impossible to fulfil and infringes freedom of opinion itself, which is a 
fundamental part of the right secured by Article 10 (see, for example, 
Lingens v. Austria, judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, p. 28, § 46, 
and Oberschlick v. Austria (no. 1), judgment of 23 May 1991, Series A 
no. 204, p. 27, § 63). However, even where a statement amounts to a value 
judgment, the proportionality of an interference may depend on whether 
there exists a sufficient factual basis for the impugned statement, since even 
a value judgment without any factual basis to support it may be excessive 
(Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 43, ECHR 2001-II). 

32.  In the present case, the letter to the editor expressed the opinion on 
necessary changes within the clergy of the Catholic Church and, in this 
context, suggested that Mr Paarhammer was a “rebel” and “critical of the 
Church” and that he had “publicly criticised and disparaged the Pope in an 
extremely offensive manner”. In this respect the Court does not agree with 
the domestic courts’ position that these statements were statements of fact 
and considers that they have to be understood as value judgments. It further 

 



10 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

notes that there existed a factual basis for these statements as the evidence 
obtained by the Austrian courts proved that Mr Paarhammer had previously 
publicly uttered criticism against the Holy See. Admittedly, the terms used 
in the letter to the editor at issue may appear somewhat far fetched. 
However, the Court recalls its constant case-law according to which 
freedom of the press covers possible recourse to a degree of exaggeration, 
or even provocation (see Prager and Oberschlick v. Austria, judgment of 
26 April 1995, Series A no. 313, p. 19, § 38). Thus, in the view of the facts 
of the case, the impugned comment has to be regarded as permissible value 
judgment. 

The Court finally disagrees with the national courts that the fact that the 
author of the impugned statements in the letter to the editor was not 
identified and that the applicant company did not distant itself from its 
contents was relevant for the applicant company’s conviction under the 
Media Act. As the Court has stated on previous occasions, a general 
requirement for the press systematically and formally to distance itself from 
the content of a statement of a third person that might insult or provoke 
others or damage their reputation is not reconcilable with its role of 
providing information on current events, opinions and ideas. (see mutatis 
mutandis Thoma v. Luxembourg, no. 38432/97, § 64, ECHR 2001-III). 

33.  Consequently, the Court cannot find that the statements in respect of 
Mr Paarhammer, which were made in the particular context of a church 
related debate, constituted a gratuitous personal attack on his person. In 
these circumstances, the reasons adduced by the Austrian courts to justify 
the interference cannot be regarded as “sufficient”. 

34.  There has therefore been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

35.  Article 41 of the Convention provides: 
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 

A.  Damage 

36.  The applicant company claimed EUR 55,000, which amount it based 
on the title of non- pecuniary damage and pecuniary damage. In the latter 
regard it referred to damages resulting from loss of subscribers. It also 
sought interest payable pending the proceedings before the national courts 
and the Convention institutions at a rate of 6.75 % per annum that should be 

 



 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 11 

added to their claim for costs paid in the domestic proceedings, which it put 
at EUR 9,278.54. 

37.  In so far as the claim related to pecuniary damage, the Government 
contested it as being speculative since there was no proof of a causal link 
between the courts’ order to pay compensation and the alleged loss of 
earnings. The Government referred to the Court’s practice concerning 
default interest rate. Further, the claim for non-pecuniary damage was 
excessive and, in any event, the finding of a violation would offer sufficient 
redress. 

38.  As regards the claim for non-pecuniary damage, the Court finds that 
the finding of a violation constitutes in itself sufficient just satisfaction 
(Scharsach and News Verlagsgesellschaft mbH & CoKG v. Austria, 
no. 39394/98, § 50, ECHR 2003-XI). 

39.  As regards pecuniary damage, the Court considers that there is no 
causal link between the alleged loss of subscribers and the violation found. 
On the other hand, some of the applicant company’s claims sought under 
the head of reimbursement for costs and expenses fall to be examined, and 
granted, under the head of pecuniary damage, namely EUR 2,180.19 for 
compensation paid to the plaintiff upon the courts’ order, EUR 5,509.92 for 
reimbursement of the plaintiff’s costs and EUR 697.66 for publication costs 
of the institution of the proceedings and the judgment. These amounts 
include VAT. The Court also agrees with the applicant that some pecuniary 
loss must have been occasioned by reason of the period that elapsed from 
the time when the above costs were incurred until this Court’s award (see, 
for example, Dichand and Others v. Austria, no. 29271/95, § 62, 
26 February 2002, with further references). Deciding on an equitable basis 
and having regard to the statutory rate of interest in Austria, it awards the 
applicants EUR  2,000 with respect to their claim for interest payable 
pending the proceedings before the national courts and the Convention 
institutions. Therefore a total of EUR 10,387.77 is awarded in respect of 
pecuniary damage. 

B.  Costs and expenses 

40.  The applicant company sought a total of EUR 36,769.49 including 
VAT for costs and expenses, consisting of various costs incurred in the 
domestic proceedings and Convention proceedings, such as EUR 694.97 for 
court costs and the reimbursement of the expert’s costs, but also those 
incurred in related civil proceedings. The claim also includes EUR 3,927.17 
including VAT for costs incurred in the Convention proceedings. In 
addition, it requested EUR 57,643.67 for future publication costs. 

41.  As regards the costs for the domestic proceedings, the Government 
contested that there was a causal link between the proceedings at issue and 
the civil proceedings. Further, only EUR 5,297.85 including VAT were 

 



12 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

incurred for the applicant company’s legal representation. The Government 
submitted that the costs claim for the Convention proceedings was 
excessive and that no reimbursement of future costs could be claimed. 

42.  The Court considers in respect of the domestic proceedings that the 
court costs and the reimbursement of the expert’s costs, which the applicant 
company put at EUR 694.97, as well as EUR 5,297.85 for its legal 
representation, were actually incurred. Thus, the amount of EUR 5,992.82 
including VAT is awarded for domestic costs and expenses. 

43.  The Court considers the claim in respect of the Convention 
proceedings to be reasonable and therefore awards the full amount, namely 
EUR 3,927.17 including VAT. However, it rejects the claim for possible 
future costs. 

In sum, a total of EUR 9,919.99 is granted under this head. 

C.  Default interest 

44.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points. 

 
 

FOR THESE REASONS, THE COURT 

1.  Holds by five votes to two that there has been a violation of Article 10 of 
the Convention; 

 
2.  Holds unanimously that the finding of a violation constitutes in itself 

sufficient just satisfaction for any non-pecuniary damage sustained by 
the applicant company; 

 
3.  Holds by five votes to two 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant company, within 
three months from the date on which the judgment becomes final 
according to Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts: 

(i)  EUR 10,387.77 (ten thousand three hundred eighty-seven euros 
and seventy-seven cents) in respect of pecuniary damage; 
(ii)  EUR 9,919.99 (nine thousand nine hundred and nineteen euros 
and ninety-nine cents) in respect of costs and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 

 



 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 13 

rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points; 

 
4.  Dismisses unanimously the remainder of the applicant company’s claim 

for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 19 January 2006, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Søren NIELSEN Christos ROZAKIS 
 Registrar President 

 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of the Court, the dissenting opinion of Judge Steiner, joined by 
Judge Kovler is annexed to this judgment. 

S.N. 
C.R. 

 



14 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

DISSENTING OPINION OF JUDGE STEINER JOINED BY 
JUDGE KOVLER 

I do not agree with the majority that there has been a violation of 
Article 10 of the Convention for the following reasons. 

The domestic courts found that the allegations published by the applicant 
company were untrue and, thus, lacked a sufficient factual basis. 
Furthermore, they would endanger not only the plaintiff’s missio canonica 
at the university but also cast serious doubt about his reputation as a loyal 
priest at the Archdiocese Salzburg, in particular because the recipients of 
“Der 13.” belonged traditionally to the conservative wing of the Catholic 
Church in Austria. The courts also pointed out that the applicant company 
had not complied with the ethics of journalism as it had not given the 
plaintiff an opportunity to comment nor had it distanced itself from the 
contents of the letter, but had rather identified itself with it by highlighting 
the text through its layout. 

In balancing the conflicting interests, namely the applicant company’s 
right to freedom of expression, on the one hand, and the plaintiff’s interest 
in respect for his reputation as a high official within the Catholic Church in 
Austria, the domestic courts gave preference to the interests of the latter. 
They found that eight years after the election of the Salzburg archbishop, 
there was no preponderant public interest in receiving such information. 

It is the Court’s constant case-law that national authorities are better 
placed than an international judge to assess the importance of a religion and 
its place in the respective State (see Otto-Preminger-Institut v. Austria, 
judgment of 20 September 1994, Series A no. 295, pp. 20-21, § 56; and 
Harlanova v. Latvia (dec.), no. 57313/00, 3 April 2003). I am, therefore, not 
persuaded by the applicant company’s argument that high-ranking church 
officials were comparable to politicians in general and that similar standards 
under Article 10 had to apply to religious figures. While it is true that 
religious topics may well be of public interest, such as was the failure of the 
Church Referendum Movement in the present case, this topic was, however, 
unrelated to the allegations against Mr Paarhammer which concerned his 
conduct eight years earlier, namely in the election process of the Salzburg 
archbishop. 

In the majority’s view the statements at issue have to be understood as 
value judgments which had a sufficient factual basis, although they might 
appear somewhat far fetched (§ 32). I cannot agree. In my mind the 
allegations were quite severe for a high-ranking church official as they put 
in question Mr Paarhammer’s compliance with his professional duties and 
loyalties. They were positively damaging for Mr. Paarhammer’s reputation 
as he was actually removed from the post he held a short time after (§ 18). 

Given the seriousness of the allegations, it seems to me that special 
diligence on the part of the publisher would have been required (see mutatis 

 



 ALBERT-ENGELMANN-GESELLSCHAFT MBH v. AUSTRIA JUDGMENT 15 

mutandis, Prager and Oberschlick, cited above, pp. 18-19, § 37) in order to 
fulfil the “duties and responsibilities” under Article 10 § 2. This is why I 
attach significant importance the fact that the applicant had not verified the 
origin of the letter at issue before its publication and do not agree with the 
majority’s critique of the domestic courts’ decisions in § 32. To hold 
otherwise would render the duties and responsibilities of journalists, to 
which the Court attaches particular importance, theoretical and illusionary. 
The case of Thoma v. Luxembourg, on which the majority relies, relates to 
circumstances which are quite different from the facts at hand. 

Therefore I also endorse the domestic courts’ findings that the applicant 
company had not complied with the ethnics of journalism in that it had not 
distanced itself from, but rather identified itself with the contents through its 
layout. Therefore I cannot find that there was sufficient factual basis for the 
statement at issue 

Viewed against this background, I find that the applicant company’s 
statements did not constitute a fair comment but rather amounted to a 
gratuitous personal attack on the professional reputation of a church official 
(see, mutatis mutandis, Chernysheva v. Russia (dec.), no. 77062/01, 
10 June 2004; and e contrario, Unabhängige Initiative Informationsvielfalt 
v. Austria, no. 28525/95, § 43, ECHR 2002-I). There was, therefore, a 
pressing social need to prevent the careless use of the allegations at issue. 

As regards the nature of the interference, I note that the domestic courts 
ordered the applicant company to pay EUR 2,180.19 by way of 
compensation to the plaintiff, to publish the judgment and to reimburse the 
plaintiff’s costs. Thus the imposed measures were neither disproportionate 
nor did they place a severe burden on the applicant company. 

In my mind, the domestic courts struck a fair balance, by finding that the 
interest in protecting the plaintiff’s reputation as a high-ranking church 
official outweighed the applicant company’s right to freedom of expression 
in the circumstances of the case. I am also satisfied that the domestic 
decisions were based on reasons which were “relevant and sufficient” as 
they took due account of Mr Paarhammer’s position as church official, 
taken in the Austrian framework of the place and importance of religion, in 
general, and the recipients of the readers of the applicant company’s 
magazine, in particular. Thus, the interference with the applicant company’s 
freedom of expression was proportionate to the aim pursued and the 
Austrian authorities did not overstep the margin of appreciation accorded to 
them, within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention. 

Accordingly, I do not find that there was a violation of Article 10 of the 
Convention. 

 

 




