
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 

 
 
 

FOURTH SECTION 
 
 
 
 
 
 

CASE OF FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA 
 

(Application no. 31001/03) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 

STRASBOURG 
 

3 July 2007 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 
§ 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision. 





 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 1 

In the case of Flux (no. 2) v. Moldova, 
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Sir Nicolas BRATZA, President, 
 Mr J. CASADEVALL , 
 Mr G. BONELLO, 
 Mr K. TRAJA, 
 Mr S. PAVLOVSCHI, 
 Mr J. ŠIKUTA , 
 Mrs P. HIRVELÄ , judges, 
and Mr T.L. EARLY , Section Registrar, 

Having deliberated in private on 12 June 2007, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 31001/03) against the 
Republic of Moldova lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by Flux (“the applicant”), a newspaper based in 
Chişinău on 15 September 2003. 

2.  The applicant was represented by Mr V. Gribincea, a lawyer 
practising in Chişinău and a member of the non-governmental organisation 
Lawyers for Human Rights. The Moldovan Government (“the 
Government”) were represented by their Agent, Mr V. Pârlog. 

3.  The applicant alleged, in particular, a breach of its right to freedom of 
expression on account of its having been found guilty of defamation of a 
politician. 

4.  On 9 February 2006 the Court decided to give notice of the 
application to the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the 
Convention, it decided to examine the merits of the application at the same 
time as its admissibility. 

THE FACTS 

THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  On 19 June 2002 Flux published on its first page the title of an article 
due to appear in a future issue together with a summary of the article. The 
title of the summary was “The red millionaires” and it was accompanied by 



2 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 

a big picture of the leader of the Communist Party parliamentary group, 
Victor Stepaniuc, wearing a top hat. 

6.  The summary read as follows: 

“The Communists want to sell off piece-meal the Anenii Noi canned food plant 

The Anenii Noi plant is the only undertaking in the region which is still alive. The 
rest of the plants have been sold off piece-meal. Since the Communists came to 
power, a campaign to liquidate this plant has commenced. Certain members of the 
Parliament of Moldova wish to dismantle it and sell it off piece-meal. Sources from 
the plant told our newspaper that the member of Parliament M.A., who is responsible 
for Anenii Noi County, with the support of the main creditors ... is behind this dirty 
affair. Having great influence and parliamentary immunity, he wants to fill his pockets 
following the sale of the plant. 

At present the plant is not operating and is making substantial losses, and this 
situation is being used to maximum advantage by this MP. Since the plant is not 
operating and is not profitable, the shareholders want to liquidate it. The problem is 
that the plant could operate if the shareholders did not hinder the plant's staff. 

(A detailed article about this affair will be published in the Friday issue on page 5)”. 

7.  The next day, on 20 June 2002, Mr Stepaniuc brought civil 
defamation proceedings against the newspaper and against the author of the 
article. He argued, inter alia, that: 

“... the defendants disseminated information which is defamatory of me as a citizen, 
an MP and as the leader of the Communist Party parliamentary group ... 

... the article, which is accompanied by my picture, contains the following 
defamatory statements: 'The Communists want to sell the Anenii Noi canned food 
plant off piece-meal' ... 'Since the Communists came to power, a campaign to liquidate 
this plant has commenced. Certain members of the Parliament of Moldova wish to 
dismantle it and sell it off piece-meal'. 

By publishing this article, the defendants, acted in bad faith, misinforming public 
opinion about my actions in my capacity as MP and also about the activity of the 
Communist Party parliamentary group which I represent, accusing us of destroying an 
enterprise which is part of the national economy.” 

8.  On 21 June 2002 Flux published the article announced in its 19 June 
issue. The article was based on the account of V.N., the deputy Chief 
Executive Officer of the Anenii Noi canned food plant, and reported on 
events concerning alleged attempts by a Communist parliamentarian 
(M.A.), to have the plant declared bankrupt and sold off. It stated, inter alia, 
that the parliamentarian had made use of the Tax Authority and other State 
bodies for that purpose and that he (M.A.) had told V.N. that his actions 
were supported by the Communist Party parliamentary group. According to 
V.N., three other plants from the region had already been declared bankrupt 
and sold off in the same manner. 



 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 3 

9.  On 1 August 2002 Judge I.M., who was also President of the Buiucani 
District Court, ruled in favour of Mr Stepaniuc, relying on the following 
grounds: 

“From the content and meaning of the article [of 19 June 2002] it is clear that Flux 
and the author made defamatory and false accusations against Mr Stepaniuc, in 
particular to the effect that he, in his capacity as MP and leader of the Communist 
Party parliamentary group, had engaged in actions directed at destroying enterprises 
within the national economy of the Republic of Moldova for personal gain. 

In addition, the article was accompanied by a picture of the plaintiff. 

The defendants did not present in the article any proof of the truthfulness of their 
accusations. 

In such circumstances, the court considers it necessary to note that any article should 
be sincere, correct and contain only truthful revelations which correspond to reality 
and are not based on rumours, anonymous letters or inadequately checked information 
from unreliable sources. 

The defendants, however, did not abide by common sense and unjustly defamed the 
plaintiff. 

Accordingly, the defendants clearly overstepped the limits of constructive criticism 
of public persons necessary in a democratic society. 

In the court's view, the fact that the plaintiff's name was not given in the article is 
not conclusive, since his picture and the meaning and content of the article make it 
clear that it is directed against him. Consequently, he was exposed to mental and 
moral suffering which should be remedied by the defendants. 

In establishing the compensation to be paid for non-pecuniary damage, the court 
shall take into consideration the considerable vehemence of the attack against Mr 
Stepaniuc, the large readership of the newspaper and the degree of suffering endured 
by the plaintiff. 

The court should also take into consideration the public functions occupied by Mr 
Stepaniuc, that of MP and leader of a parliamentary group, which should increase the 
award for moral damage. Therefore the court considers it necessary to award the 
plaintiff the maximum amount of compensation provided for by the law.” 

10.  The court found the statement: “The Communists want to sell the 
Anenii Noi canned food plant off piece-meal” to be defamatory and ordered 
the newspaper and the author to pay the plaintiff 3,600 Moldovan Lei 
(MDL) (the equivalent of 270 euros (EUR) at the time) and MDL 1,800 
respectively. It further ordered the newspaper to issue an apology within 
fifteen days. The defendants were also ordered to pay the court fees. 

11.  The newspaper lodged an appeal against the judgment in which it 
argued, inter alia, that the article had been directed against M.A., another 
MP from the Communist Party parliamentary group and not against 
Mr Stepaniuc. The latter's picture had been published in order to make it 



4 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 

easy to identify the Communist Party parliamentary group, since he was its 
President. 

12.  The applicant also argued that the impugned article was only an 
abstract of an article to be published subsequently and that the statement 
found by the first-instance court to be defamatory was merely a subjective 
conclusion drawn by the author based on the information published in the 
main article. The applicant further submitted that M.A. had also instituted 
defamation proceedings against the newspaper and requested that the two 
actions instituted by Mr Stepaniuc and by M.A. be joined and examined 
together. 

13.  The applicant finally argued that Judge I.M. lacked independence 
and impartiality because he was a friend of Mr Stepaniuc and had been 
appointed President of the Buiucani District Court by the Communist Party 
parliamentary group. The majority of the defamation cases between Flux 
and Mr Stepaniuc were examined by him personally and his decisions were 
stereotyped. In other defamation cases between Flux and representatives of 
the Government, Judge I.M. had always ruled in favour of the latter and had 
awarded them the maximum amount provided for by law. 

14.  On 6 February 2003 the Chişinău Regional Court dismissed the 
appeal as being unfounded. It did not take into consideration the article 
published on 21 June 2002. 

15.  The newspaper lodged an appeal on points of law, relying on the 
same grounds as in its appeal and added, inter alia, that the impugned 
article merely reproduced the opinion of the management of the Anenii Noi 
canned food plant. 

16.  On 1 April 2003 the Court of Appeal dismissed the appeal. It stated, 
inter alia, that it was clear that the information published in the article about 
Mr Stepaniuc did not correspond to reality; moreover, his picture had been 
attached to the article. 

17.  It appears that the defamation action brought by M.A. against Flux 
was struck out due to M.A.'s failure to appear before the court. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

18.  The relevant provisions of the Civil Code in force at the material 
time read: 

Article 7. Protection of honour and dignity 

“(1)  Any natural or legal person shall be entitled to apply to the courts to seek the 
withdrawal of statements which are damaging to his or her honour and dignity and do 
not correspond to reality, as well as statements which are not damaging to honour and 
dignity, but do not correspond to reality. 

(2)  When the media body which circulated such statements is not capable of 
proving that these statements correspond to reality, the court shall compel the 



 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 5 

publishing office of the media body to publish, not later then 15 days after the entry 
into force of the judicial decision, a withdrawal of the statements in the same column, 
on the same page or in the same programme or series of broadcasts.” 

Article 7§ 1. Compensation for moral damage 

“(1)  The moral damage caused to a person as a result of circulation through the 
mass media or by organisations or persons of statements which do not correspond to 
reality, as well as statements concerning his or her private or family life, without his 
or her consent, shall be compensated by way of a pecuniary award. The amount of the 
award shall be determined by the court. 

(2)  The amount of the award shall be determined by the court in each case as an 
amount equal to between 75 and 200 months' minimum wages if the information has 
been circulated by a legal person and between 10 and 100 month's minimum wages if 
the information has been circulated by a natural person.” 

III.  MATERIALS RELIED ON BY THE APPLICANT 

19.  The Freedom House Organisation 2003 country report for Moldova, 
insofar as relevant, reads as follows: 

“... In 2002, the principle of the rule of law was under challenge in Moldova. This 
was evidenced by the rising number of cases filed by Moldovan citizens in the 
European Court of Human Rights and actions taken by the Parliament and 
government to suppress judicial independence. Also affecting the fragile balance of 
power among the legislative, executive, and judicial branches of government in 2002 
were a series of judicial nominations based on loyalty to the ruling party, the dismissal 
of the ombudsman, and attempts to limit the independence of the Constitutional Court. 

... 

In April, the Moldovan Association of Judges (MAJ) signaled that the government 
had started a process of “mass cleansing” in the judicial sector. Seven judges lost their 
jobs, including Tudor Lazar, a member of the court of appeals, and Gheorghe 
Ulianovschi, the chairman of the Chisinau Tribunal. In the case of Lazar, the move 
was likely revenge for decisions by the court of appeals that favored the Basarabian 
Metropolitan Church and local oil importers over the government. 

The situation worsened when President Voronin refused to prolong the mandates of 
57 other judges. The MAJ conveyed a statement on the matter to COE rapporteurs 
who were in Chisinau at the time on a fact-finding mission. The government 
instructed the Ministry of Justice to delay court decisions related to the payment of 
material damages by state institutions. In October, Gheorghe Susarenco, chairman of 
the Moldovan Association of Judges, stated at a press conference that senior 
government officials were pressuring judges to issue rulings that favored government 
bodies. 

In December, President Voronin promulgated a constitutional amendment giving 
him the right to appoint judges. Under the amendment, the head of state will appoint 
the chairs of courts, their deputies, and lower-ranking judges for four-year terms at the 



6 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 

recommendation of the Higher Council of Magistrates. Parliament will appoint for 
four-year terms members of the Supreme Court of Justice, including the chief of the 
Supreme Court of Justice, the prosecutor-general, and the minister of justice. These 
changes provide evidence that the country's Communist leaders are weakening 
judicial independence and subordinating this branch of governance to their 
authority...” 

20.  The United States Department of State 2003 country report on 
Moldova read as follows in its relevant parts: 

“... The Constitution provides for an independent judiciary; however, official 
pressure and corruption of judges remained a problem. 

There continued to be credible reports that local prosecutors and judges extorted 
bribes for reducing charges or sentences. 

Following a major reorganization in May, the judiciary consists of three levels: 
lower courts, courts of appeals, and the Supreme Court. A separate Constitutional 
Court has exclusive authority in cases regarding the constitutionality of draft and final 
legislation, decrees, and other government acts. While the Constitutional Court was 
generally regarded as fair and objective, observers frequently charged that other courts 
were corrupt or politically influenced. 

The Constitution authorizes the President, acting on the nomination of the Superior 
Court of Magistrates, to appoint judges for an initial period of 5 years. Before being 
reappointed, judges must undertake specialized judicial training and pass a test 
evaluated by the Superior Council of Judges. Political factors have played a large role 
in the reappointment of judges.” 

THE LAW 

21.  The applicant complained under Article 6 of the Convention that no 
reasons had been given for the judgments of the domestic courts and that 
Judge I.M. of the first-instance court lacked independence and impartiality. 
Article 6, in so far as relevant, reads as follows: 

“1. In the determination of his civil rights and obligations ..., everyone is entitled to 
a fair ... hearing ... by an independent and impartial tribunal established by law.” 

22.  The applicant also complained under Article 10 of the Convention 
that the domestic courts' decisions had entailed interference with its right to 
freedom of expression that could not be regarded as necessary in a 
democratic society. Article 10 reads: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises. 



 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 7 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

I.  ADMISSIBILITY OF THE CASE 

A.  The complaint under Article 6 of the Convention concerning the 
independence and impartiality of Judge I.M. 

23.  The Government argued that the applicant had failed to adduce any 
credible proof in support of its submission that Judge I.M. lacked 
impartiality and independence. According to them, the mere fact that the 
applicant had been unsuccessful in proceedings on several occasions before 
that judge was not sufficient proof of his lack of independence and 
impartiality. In any event the applicant had at its disposal the possibility to 
challenge Judge I.M. 

24.  The applicant argued that Judge I.M. lacked independence and 
impartiality. While he had obtained tenure in 2000 under the previous 
Government, he had been appointed President of the Buiucani District Court 
in 2001 by the Communist Party parliamentary group, which held 71 seats 
out of 101 and whose leader was Mr Stepaniuc. Since then he had examined 
four other defamation cases brought by Mr Stepaniuc against the applicant 
newspaper and had found in all of them for Mr Stepaniuc and awarded the 
maximum amount possible under the law. According to the applicant it was 
a strange coincidence that the President of the court should himself have 
examined the majority of the defamation actions brought by Mr Stepaniuc. 
This is moreover strange since he had never examined defamation 
proceedings against Flux brought by “ordinary” plaintiffs. In all the cases 
the actions had been upheld even though Mr Stepaniuc had failed to pay the 
court fees, an omission which was a formal ground for inadmissibility under 
the Code of Civil Procedure. Mr Stepaniuc had not even appeared before the 
court and all of his actions had been examined in his absence, usually at the 
first hearing. Judge I.M. never put questions to the defendant but kept 
advancing reasons which were in support of the plaintiff's position, reasons 
which had never been advanced by the plaintiff himself. This was proof of 
the “special care” shown by Judge I.M. towards Mr Stepaniuc. 

On 18 March 2004 Judge I.M. had been promoted and appointed by 
Parliament as judge at the Supreme Court of Justice. According to the 
applicant it was the first time that a judge from a first-instance court had 



8 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 

been promoted directly to the Supreme Court. Moreover, on 14 May 2004 
Judge I.M. had been appointed Deputy President of the Commercial 
Division of the Supreme Court of Justice and on 7 July 2006 he had been 
awarded a State distinction called Meritul Civic by the President of 
Moldova, who was also the President of the Communist Party of Moldova. 

25.  The applicant also made reference, inter alia, to the reports of the 
Freedom House Organisation and of the United States Department of State 
(see paragraphs 19 and 20 above) and concluded that, in view of the general 
perception of the Moldovan judiciary, the circumstances surrounding the 
career of Judge I.M. and his behaviour in other similar cases between the 
applicant newspaper and Mr Stepaniuc, it had grounds for an objectively 
justified and legitimate fear that the judge in question had lacked 
independence and impartiality when examining the case. 

26.  The Court considers that it is not required to examine whether the 
applicant failed to exhaust domestic remedies since it finds that the 
complaint is in any event and for the following reasons manifestly ill-
founded. 

27.  The Court reiterates that appointment of judges by the executive or 
the legislature is permissible, provided the appointees are free from 
influence or pressure when carrying out their adjudicatory role (see 
Campbell and Fell v. the United Kingdom, judgment of 28 June 1984, 
Series A no. 80, § 79). In the present case it appears that Judge I.M. had 
tenure and that his employment could not be terminated by the executive or 
the legislature. The applicant did not adduce any evidence to show that 
Judge I.M. had been subject to any form of influence or pressure from the 
executive or legislature. In the light of the above, the Court is unable to 
conclude that Judge I.M. lacked independence and impartiality, viewed both 
subjectively and objectively, within the meaning of Article 6 § 1 of the 
Convention when dealing with the civil action brought against the applicant 
newspaper. Accordingly, this complaint must be declared inadmissible as 
being manifestly ill-founded within the meaning of Article 35 §§ 3 and 4 of 
the Convention. 

B.  The complaints under Article 1 of Protocol No. 1 and Article 13 of 
the Convention 

28.  In its initial application, the applicant newspaper also submitted 
complaints under Article 1 of Protocol No. 1 and Article 13 of the 
Convention. However, in its observations on admissibility and merits it 
asked the Court not to proceed with the examination of these complaints. 
The Court finds no reason to examine them. 



 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 9 

C.  Complaints under Articles 10 and 6 of the Convention 

29.  The Court considers that the applicant's complaint under Article 10 
of the Convention and the complaint under Article 6 concerning the 
insufficient reasons given for the domestic courts' judgments raise questions 
of fact and law which are sufficiently serious that their determination should 
depend on an examination of the merits, and that no grounds for declaring 
them inadmissible have been established. The Court therefore declares the 
application admissible. In accordance with its decision to apply Article 29 
§ 3 of the Convention (see paragraph 4 above), the Court will immediately 
consider the merits of these complaints. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

A.  The arguments of the parties 

1.  The applicant 

30.  The applicant argued that the interference was not provided for by 
law because Moldovan law and case-law did not distinguish between 
statements of fact and value judgments. 

31.  The applicant also submitted that the article of 19 June 2002 was 
merely a summary of the article published on 21 June 2002, which in its 
turn reflected statements made by a third person, V.N. The title of the 
summary, for which the newspaper had been penalised, was nothing more 
than a conclusion drawn by the author from the statements made by V.N. 
and was thus simply a value judgment supported by a sufficient factual 
basis. 

32.  The article had been written in the context of a debate on an issue of 
distinct public importance, namely the management of State property and 
alleged abuses by State officials. Moreover, the article had not contained 
any criticism of Mr Stepaniuc, but only of M.A., who was a parliamentarian 
belonging to the Communist Party parliamentary group. Mr Stepaniuc's 
picture had been published only in order to make the parliamentary group 
easily identifiable. In any event, the margin of appreciation enjoyed by the 
domestic courts had been very narrow in this case, since the plaintiff in the 
proceedings was a politician. 

2.  The Government 

33.  The Government agreed that the facts of the case disclosed an 
interference with the applicant's right to freedom of expression. The 
interference was nevertheless justified under Article 10 § 2 of the 



10 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 

Convention. The applicant had been ordered to pay non-pecuniary damages 
for defamation on the basis of Articles 7 and 7 § 1 of the Civil Code. The 
interference was thus “prescribed by law” and the law was accessible and 
foreseeable. It served the legitimate aim of protecting the dignity of Mr 
Stepaniuc; furthermore, the measure was necessary in a democratic society. 

34.  The Government pointed to the national authorities' margin of 
appreciation in assessing the need for interference and submitted that where 
the Convention referred to domestic law it was primarily the task of the 
national authorities to apply and interpret domestic law. They contended 
that in the present case the domestic authorities had not overstepped their 
margin of appreciation and had made use of it in good faith, carefully and in 
a reasonable way. 

35.  The Government further submitted that the reasons given to justify 
the interference were “relevant and sufficient”. 

B.  The Court's assessment 

36.  It is common ground between the parties, and the Court agrees, that 
the decisions of the domestic courts and the award of damages made against 
the applicant amounted to “interference by [a] public authority” with the 
applicant's right to freedom of expression under the first paragraph of 
Article 10. Such interference will entail a violation of Article 10 unless it is 
“prescribed by law”, has an aim or aims that are legitimate under paragraph 
2 of the Article and is “necessary in a democratic society” to achieve such 
aim or aims. 

1.  “Prescribed by law” 

37.  The Court notes that the interference complained of had a legal 
basis, namely Articles 7 and 7 § 1 of the Civil Code (see paragraph 18 
above). In its judgment in Busuioc v. Moldova (no. 61513/00, § 52-54, 
21 December 2004), the Court found that these provisions were accessible 
and foreseeable. Accordingly, the Court concludes that in this case too the 
interference was “prescribed by law” within the meaning of Article 10 § 2. 

2.  “Legitimate aim” 

38.  It is not disputed by the parties, and the Court agrees, that the 
interference served the legitimate aim of protecting the reputation of 
Mr Stepaniuc. It therefore remains to be examined whether the interference 
was “necessary in a democratic society”. 



 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 11 

3.  “Necessary in a democratic society” 

(a)  General principles 

39.  The relevant general principles have been summarised in Busuioc 
v. Moldova, cited above, §§ 56-62, 2004 and in Savitchi v. Moldova, 
no. 11039/02, §§ 43-50, 11 October 2005. 

40.  In addition to that, the Court recalls that in Lingens v. Austria 
(judgment of 8 July 1986, Series A no. 103, § 42) it held that: 

“[the politician] inevitably and knowingly lays himself open to close scrutiny of his 
every word and deed by both journalists and the public at large, and he must 
consequently display a greater degree of tolerance. No doubt Article 10 para. 2 
enables the reputation of others - that is to say, of all individuals - to be protected, and 
this protection extends to politicians too, even when they are not acting in their private 
capacity; but in such cases the requirements of such protection have to be weighed in 
relation to the interests of open discussion of political issues.” 

(b)  Application of the above principles in the present case 

41.  The Court notes that in essence the applicant newspaper was 
penalised for publishing a picture of the President of the Communist Party 
parliamentary group in the context of a summary of a future article 
containing criticism of that group for alleged involvement in illegal acts. It 
is possible to say that the juxtaposition of the text and the photograph gave 
rise to an implication that there was a link between the alleged illegalities 
and Mr Stepaniuc. Moreover, the summary did not make clear that the main 
article was to be based on the account of a third person. It was, however, 
stated that details were to follow in the main article and the summary made 
clear that it referred to politicians and to political matters. 

42.  The Court notes that the article was written by a journalist and 
recalls the pre-eminent role of the press in a democratic society to impart 
ideas and opinions on political matters and on other matters of public 
interest (see Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), judgment of 26 
April 1979, Series A no. 30, § 65). The Court also recalls that States enjoy a 
very narrow margin of appreciation in cases concerning politicians (see 
paragraph 40 above) and notes that Mr Stepaniuc was a very high-ranking 
politician at the time of the events. Finally, the Court notes that the 
summary and the impugned statement were based on information coming 
from a source which was prima facie reliable, namely from the CEO of the 
plant (see, mutatis mutandis, Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], 
no. 21980/93, § 68, ECHR 1999-III). 

43.  The Court notes that the applicant argued in his appeal and in his 
appeal on points of law that the article of 19 June 2002 was merely an 
abstract of an article which was to appear on 21 June 2002 and that the 
impugned phrase “The Communists want to sell off the Anenii Noi canned 
food plant piece-meal” was merely a conclusion drawn by the author from 



12 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 

the information presented in that article. The information in the main article, 
in its turn, was based on the account of the plant's CEO and was never 
found defamatory or untrue (see paragraphs 8 and 17 above). However, the 
national courts did not pay any attention to the applicant's arguments and 
did not seek to assess them, apparently treating them as irrelevant and 
concluding that the impugned statement was untrue and defamatory of 
Mr Stepaniuc without even reading the main article. 

44.  The Court recalls that, to require an applicant to prove the truth of 
his or her statements, while at the same time depriving him or her of an 
effective opportunity to adduce evidence to support the statements and 
thereby attempt to establish their truthfulness or to show that their content 
was not entirely without foundation, constitutes a disproportionate 
interference with the right to freedom of expression (see, for example, 
Busuioc, cited above, § 88 and Savitchi v. Moldova, cited above, § 59). 

45.  Being mindful of the above, bearing in mind the language used by 
the newspaper in the impugned statement, the fact that journalistic freedom 
also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even 
provocation and having weighed up the different interests involved in the 
present case, the Court comes to the conclusion that the interference with 
the applicant newspaper's right to freedom of expression was not “necessary 
in a democratic society”. 

46.  Accordingly, the Court concludes that there was a breach of 
Article 10 of the Convention. 

III.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 6 § 1 OF THE 
CONVENTION 

47.  The applicant newspaper also alleged a violation of Article 6 § 1 of 
the Convention, arguing that the domestic courts had failed to give reasons 
for their decisions. As this complaint does not raise a separate issue from 
that examined under Article 10 above, the Court does not consider it 
necessary to examine it separately. 

IV.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

48.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 



 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 13 

A.  Pecuniary damage 

49.  The applicant claimed EUR 278 for pecuniary damage, representing 
the damages paid by it to Mr Stepaniuc and the court fees which it had had 
to pay for the examination of its appeals. 

50.  The Government disagreed with the amount claimed and argued that 
the applicant should not be entitled to recover it because the proceedings 
had been fair and ample reasons had been given for the judgments. They 
asked the court to dismiss the applicant's claim for pecuniary damage. 

51.  The Court considers the applicant's claim for pecuniary damage to 
be well founded and awards it in full. 

B.  Non-pecuniary damage 

52.  The applicant claimed EUR 18,500 for non-pecuniary damage 
caused to it by the breach of its Convention rights. In substantiating its 
claims concerning the non-pecuniary damage related to the breach of Article 
10, the applicant argued that it had been obliged to publish a retraction of 
the impugned statements and relied on previous case-law in Moldovan 
cases. In particular, it relied on the cases of Busuioc (cited above) and 
Savitchi (cited above) in which four and three thousand euros, respectively, 
were awarded. 

53.  The Government contested the claim and argued that it was ill-
founded and excessive. 

54.  Having regard to the violation of Article 10 of the Convention found 
above, the Court considers that an award of compensation for non-pecuniary 
damage is justified in this case. Making its assessment on an equitable basis, 
the Court awards the applicant newspaper EUR 3,000. 

B.  Costs and expenses 

55.  The applicant's lawyer claimed EUR 2,680 for the costs and 
expenses incurred before the Court. He submitted a detailed time-sheet and 
a contract according to which the lawyer's hourly rate was EUR 60. The 
calculation in the time-sheet did not include the time spent on the 
complaints under Article 13 and Article 1 of Protocol No. 1 which were 
subsequently withdrawn by the applicant. 

56.  He argued that the number of hours spent by him on the case was not 
excessive and was justified by its complexity and by the fact that the 
observations had to be written in English. 

57.  As to the hourly fee of EUR 60, the lawyer argued that it was within 
the limits of the hourly rates recommended by the Moldovan Bar 
Association, which were EUR 40-150. He also pointed to the high cost of 



14 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 

living in Chişinău, giving as examples the prices of accommodation and 
petrol. 

58.  The Government disagreed with the amount claimed for 
representation. They said that it was excessive and argued that the amount 
claimed by the lawyer was not the amount actually paid to him by the 
applicant. They disputed the number of hours spent by the applicant's 
lawyer and the hourly rate charged by him. They also argued that the rates 
recommended by the Moldovan Bar Association were too high in 
comparison with the average monthly salary in Moldova and pointed to the 
not-for-profit nature of the organisation Lawyers for Human Rights. 

59.  The Court reiterates that in order for costs and expenses to be 
included in an award under Article 41 of the Convention, it must be 
established that they were actually and necessarily incurred and were 
reasonable as to quantum (see, for example, Amihalachioaie v. Moldova, 
no. 60115/00, § 47, ECHR 2004-...). 

60.  The reimbursement of fees cannot be limited only to those sums 
already paid by the applicant to his or her lawyer; indeed, such an 
interpretation would discourage many lawyers from representing less 
prosperous applicants before the Court. In any event, the Court has always 
awarded costs and expenses in situations where the fees were not paid by 
the applicants to their lawyers before the Court's judgment (see, among 
other authorities, Ilaşcu and Others v. Moldova and Russia [GC], 
no. 48787/99, § 493, ECHR 2004-VII, and Christian Democratic People's 
Party v. Moldova, no. 28793/02, § 85, ECHR 2006-...). 

In the present case, regard being had to the itemised list submitted and 
the complexity of the case, and also to the fact that one complaint was 
declared inadmissible, the Court awards the applicant EUR 1,800 for costs 
and expenses. 

FOR THESE REASONS, THE COURT 

1.  Declares by a majority inadmissible the complaint under Article 6 § 1 of 
the Convention concerning the alleged lack of independence and 
impartiality of Judge I.M.; 

 
2.  Declares unanimously the remainder of the application admissible; 
 
3.  Holds unanimously that there has been a violation of Article 10 of the 

Convention; 
 
4.  Holds by six votes to one that there is no need to examine separately the 

complaint under Article 6 § 1 of the Convention; 



 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 15 

 
5.  Holds unanimously 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 
from the date on which the judgment becomes final in accordance with 
Article 44 § 2 of the Convention the following amounts, to be converted 
into the currency of the respondent State at the rate applicable at the date 
of settlement: 
(i) EUR 278 (two hundred and seventy-eight euros) in respect of 
pecuniary damage; 
(ii) EUR 3,000 (three thousand euros) in respect of non-pecuniary 
damage; 
(iii) EUR 1,800 (one thousand eight hundred euros) in respect of costs 
and expenses; 
(iv) any tax that may be chargeable on the above amounts; 
(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points; 

 
6.  Dismisses unanimously the remainder of the applicant's claim for just 

satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 3 July 2007, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 T.L. EARLY  Nicolas BRATZA  
 Registrar President 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the partly dissenting opinion of Mr Bonello is annexed 
to this judgment. 

N.B. 
T.L.E. 



16 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE BONELLO 

1.  In this case the Court could have voiced its views on the pathology of 
an administration of justice. It did not. 

 
2.  The applicant newspaper Flux submitted complaints relating to two 

violations of Article 6 of the Convention. The majority declared 
inadmissible the first complaint on the lack of independence and 
impartiality of Judge I.M. A second complaint regarding the alleged failure 
of the domestic courts to give reasons for their decisions was disposed of by 
the majority with a finding that this complaint did not raise an issue separate 
from the freedom of expression complaint under Article 10, and that 
consequently the Court did not consider it necessary to examine it 
separately. 

 
3.  As the applicant's first Article 6 complaint was declared inadmissible 

not by a judgment but by a separate 'decision' of the Court, I am restrained 
from expressing if and why I agreed or disagreed with that decision, finding 
some comfort in the reflection that it is not the first time that courts trip over 
semantics on their way to justice. This restraint does not apply to the second 
complaint which was dealt with by a judgment; this enables me to elaborate 
and make public the reasons for my dissent. 
 

4.  I find it hard to agree with the majority's conclusion that a claim of 
violation of fair-trial guarantees (deriving from an alleged failure by the 
domestic courts to give reasons for their decision) raises no separate issue 
from that of a violation of freedom of expression. The domestic courts had 
condemned the applicant newspaper to pay damages, plus costs, and to 
make an apology to a leading government politician. The Court 
unanimously found these domestic judgments to have been in violation of 
the applicant's freedom of expression. This 'freedom of expression' finding 
surely determined an issue totally distinct from that whether the applicant's 
fair-trial guarantees had been respected or not, and in my view this separate 
complaint should have been considered and determined separately. 
 

5.  The Court enjoys unquestionable discretion to refrain from deciding 
complaints which, although admissible and meritorious, do not raise issues 
substantially different from others in which a violation of some Convention 
guarantee has already been found. By rule of thumb, it can safely be said 
that if a graver violation has previously been established, the Court would 
rightly find it futile to determine also a lesser violation arising from the 
same facts. 



 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT –  17 
PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE BONELLO 

 

6.  In the circumstances of the present case I do not consider a possible 
infringement of the fair-trial guarantees to be meaner in weight or flimsier 
in value than a breach of freedom of expression. The very particular facts on 
which this application is based tend to indicate that one core issue to be 
determined should have been whether the Article 6 fair-trial guarantees had 
been respected or not. 
 

7.  The applicant newspaper claims the domestic courts failed to give 
reasons on which to base its conviction for libel – not accidentally, not 
through some genuine pressure-of-work oversight, but inasmuch as the 
judge who ruled against the applicant lacked independence and impartiality 
“because he was a friend of Mr Stepaniuc (the plaintiff in the libel 
proceedings) and had been appointed president of the Buiucani district court 
by the Communist party parliamentary group” whose leader was the 
plaintiff in the defamation proceedings against the applicant newspaper. 
 

8.  The applicant added that in other defamation cases between Flux and 
representatives of the government, judge I.M. had always ruled in favour of 
the latter and awarded them the maximum amount provided for by law. By 
“a strange coincidence” the same judge examined the majority of 
defamation actions brought by his friend Mr Stepaniuc. All the claims of Mr 
Stepaniuc had always been upheld by judge I.M. even in those lawsuits in 
which the plaintiff had failed to pay court fees, which fact, by itself, should 
have rendered the action procedurally inadmissible. Nor did the fact that the 
plaintiff consistently failed to appear for the hearing of his court cases have 
any negative impact on his pending cases – they were all the same examined 
and determined by judge I.M. usually at the first hearing. 
 

9.  These are the plaintiff's allegations of fact to explain why judge I.M. 
could not be considered independent and impartial and why he failed to give 
reasons for finding the applicant newspaper liable to maximum libel 
damages. 
 

10.  These allegations on their own, if proved, would be worrying 
indicators of a questionable detachment of the presiding judge from the 
litigants – or from one of them. The alert however sounds louder still, as the 
alleged failure of judge I.M. to give reasons for his decision (a decision the 
Court unanimously found to have been in violation of the Convention) has 
to be assessed against a wider historical backdrop. If, as alleged, this failure 
of the presiding judge marches hand in hand with systemic evidence of 
feeble guarantees for the independence and impartiality of the judiciary as a 
whole, the alert should have sounded more inexorably. 



18 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT –  
PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE BONELLO 

 

11.  I am attaching as an appendix brief summaries of several external 
reports on the state of the judiciary in Moldova, all highly negative and 
startling. For reasons of balance I wanted to include reports from other 
authoritative sources denying that the independence of the judiciary in 
Moldova is a stretcher case. I found none. 

 
12.  It is, in my view, against these seemingly universal concerns that the 

alleged failure by judge I.M. to give reasons should have enticed the Court 
to take some note. The Court could have asked itself whether a reluctance to 
reason out an unreasonable decision is the minimum to expect from a self-
respecting, hire and fire judiciary. The Court could, or should, have 
investigated whether this was 'telephone justice' in which the telephone was 
pointless and the justice hilarious. 

 
13.  I find it self-delusory to harness impressive formulas to avoid facing 

core issues of the administration of justice, and then to feel fulfilled by one 
dexterous sweep of the debris under the carpet. No doubt irrationally, I 
believe more than I make-believe. Strasbourg, I thought, has a role to play 
in fortifying standards, well beyond that of seeking refuge behind legal 
fictions. In the long run they only energize the determination of those with a 
talent for finding the independence of the judiciary amusing. Those bent on 
making the independence of the judiciary obsolete know they need look no 
further. 

 
14.  I would have expected the Court to pounce on this opportunity to 

give hope to the people of Moldova. To let out some timid whispers for 
justice politically untainted. I would have expected the Court to have 
thoroughly investigated if the judgment that condemned the applicant was 
supported by good reasons or by any reason at all. I would have been 
gratified had the Court asked how often judge I.M., and other candidates for 
the heroes of the resistance award, found against the ruling party or its 
exponents in politically sensitive lawsuits. It would seem that the 
administration of justice in Moldova respects a number of precepts. I looked 
for them in Article 6 and could find none of them there. 

 
15.  All this alarms me profoundly. I have this old-fashioned prejudice 

against judges approximately impartial. I respond with inconstant passion to 
the credo of some politicians that judges fit nicely everywhere, but best of 
all in their pockets. I find bland, if not inconsequential, the doctrine that 
justice must not only be done, but should manifestly be seen to be done. Far 
more relevant, to me, is the doctrine that, for control-freaks to rule 
undisturbed, injustice should not only be done, but should manifestly be 
seen to be done. 

 



 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT –  19 
PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE BONELLO 

 

16.  Judge I.M.'s career crashed - from minor district judge to President 
of the Supreme Court in a span of time shorter than it takes to say 'the party 
is always right'. In an otherwise bleak panorama, it is comforting to note 
that the sacrifice of judges who align their energies with the welfare of the 
ruling political class, does not always cripple their careers. 

 
17.  I thought this was the right time for the Court to start panicking. This 

a self-evident opportunity to detox an administration of justice. Instead I 
had to witness the Court allowing the Moldovan judiciary the widest margin 
of depreciation. 

APPENDIX 

1.  According to reports provided by the applicant and not contested by 
the respondent state, at the relevant time there were a series of nominations 
to the bench based on loyalty to the ruling party, the dismissal of the 
Ombudsman, and attempts to limit the independence of the Constitutional 
Court. The Moldovan Association of Judges had recorded that the 
government had started a 'mass cleansing' of the judicial sector. Seven 
judges had been ousted outright and the President of the Republic failed to 
prolong the mandate of 57 other judges. The Chairman of the Association of 
Judges declared publicly to the media the “senior government officials were 
pressurising judges to issue rulings that favoured government bodies”. 
 

2.  By virtue of a constitutional amendment, the President was given the 
right to appoint judges and select the chairs of courts, their deputies and 
lower-ranking judges for four year terms, at the recommendation of the 
Higher Council of Magistrates. Parliament (by political majority vote) was 
given the power to appoint for four year terms members of the Supreme 
Court, including its president, the prosecutor-general and the minister of 
Justice. 

 
3.  Another report, the U.S. Department of State country report on 

Moldova for 2003, underlined that “official pressure and corruption of 
judges remained a problem ... observers frequently charged that other courts 
were corrupt or politically influenced ... political factors have played a large 
part in the reappointment of judges”. 

 
4.  The report of the Council of Europe's Commissioner for Human 

Rights (Com D+1 (2003) 7) has made no mystery of the fact the “the 
independence of the judiciary in Moldova is a serious worry”. It pointed out 
the exercise of powers of appointment, reappointment and dismissal of 



20 FLUX (NO. 2) v. MOLDOVA JUDGMENT –  
PARTLY DISSENTING OPINION OF JUDGE BONELLO 

 

judges vested in the President of the Republic as “a serious interference with 
the independence of the judiciary”. The Commissioner's office delegation 
had sought in vain to establish what guarantees apply in the procedure 
leading to the non re-appointment of judges”. The report concluded that “it 
follows that the present presidential practice on appointment and re-
appointment of judges does not provide sufficient rule of law guarantees 
and seems therefore arbitrary ... It is thus urgent that the presidential 
practice be revised in order to safeguard judicial independence and the rule 
of law”. 

 
5.  Similarly, the International Commission of Jurists painted the bleakest 

of pictures on the functioning of the Judiciary following a joint mission to 
Moldova with the Centre for the Independence of Judges and Lawyers in 
February 2004. Its report, dated November 30, 2004, slammed virtually 
everything relating to the appointment, tenure of office and removal of 
judges; it found these to be wholly out of line with basic minimum 
European guarantees for the independence and impartiality of the judiciary, 
and noted the massive return of “telephone justice” by the executive and the 
legislative to control the decisions of judges. 

 
6.  In the same vein was the statement of the International Helsinki 

Federation for Human Rights on “Violations' of the Freedom of the Media 
and the Independence of the Judiciary in Moldova” dated June 10, 2003, 
which claimed that the Federation was “deeply concerned about the ... gross 
violations of the freedom of the media and the independence of the judiciary 
... the judiciary continues to face excessive political intrusion, the status of 
judges is insecure due to the re-appointment procedure, the highly 
questionable overhaul of the judiciary system and precedents of politically 
motivated extralegal dismissal of judges ... the abolition of the guarantees of 
a life term for judges and the large number of removals also put additional 
pressure on the judges ... a basically uncritical mode of operation resulting 
in further possibilities for executive control over the judiciary and 
infringements of the separation of powers”. 

 
7.  A wider spectrum of non-domestic observations on the independence 

and impartiality of the judiciary in Moldova is to be found in the First 
Annex to the I.C.J. report mentioned above. 


