
 
 

Neutral Citation Number: [2006] EWCA Civ 17 
 

Case No: A2/2005/0308 
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION) 
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE  
QUEEN’S BENCH DIVISION 
The Honourable Mr Justice Eady 
[2004] EWHC 2786 QB 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 25/01/2006 

Before : 
 

SIR ANTHONY CLARKE MR 
LORD JUSTICE CHADWICK 

and 
LORD JUSTICE LAWS 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 GEORGE GALLOWAY MP Claimant/ 

Respondent 
 - and - 

 
 THE TELEGRAPH GROUP LTD Defendant/

Appellant 
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Richard Rampton QC and Heather Rogers (instructed by Davenport Lyons) for the 

Claimant 
James Price QC and Matthew Nicklin (instructed by Dechert) for the Defendant 

 
Hearing dates: 11 and 12 October 2005 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Judgment Approved by the court 

for handing down 
(subject to editorial corrections) 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
Sir Anthony Clarke MR: 

Introduction 

1. This is the judgment of the court.  George Galloway is a well known Member of 
Parliament.  In this action he sued The Daily Telegraph (or strictly The Telegraph 
Group Ltd) for damages for libel on the ground that he was defamed in its editions of 
22 and 23 April 2003.  The action was tried by Eady J without a jury and on 2 
December 2004 he handed down a lengthy judgment running to 218 paragraphs.  He 
held that the articles complained of were seriously defamatory of Mr Galloway.  He 
noted that The Daily Telegraph did not seek to justify the defamatory statements as 
true and held that none of them was protected either by privilege at common law, 
whether under the principle in Reynolds v Times Newspapers Limited [2001] 2 AC 
127 or otherwise, or by the defence of fair comment.  He awarded damages of 
£150,000. 

2. The judge refused permission to appeal.  Permission was subsequently refused on 
paper by Keene LJ but was granted by Tuckey and Latham LJJ after oral argument on 
18 April 2005.  In this appeal it is accepted on behalf of The Daily Telegraph that the 
articles were defamatory but it is said that they were protected by privilege and that 
they were no more than fair comment so that the newspaper is not liable.  
Alternatively it is said that the damages were excessive. 

The articles 

3. The first article was published on 22 April 2003, which was just over a month after 
the invasion of Iraq by coalition forces and at a time when British and American 
troops were still heavily engaged in fighting.  The articles were based on documents 
found by a Daily Telegraph reporter called David Blair in badly damaged government 
offices in Baghdad.  On 21 April, the day before publication, Andy Sparrow of the 
Telegraph telephoned Mr Galloway and asked him for his reaction to a number of 
points arising out of the documents which Mr Blair had found in Baghdad.  There is a 
transcript of that conversation which was before the judge and which we have seen. 

4. It is impossible to set out in this judgment the whole of the material published on 22 
and 23 April which is relevant or potentially relevant to the issues between the parties.  
However we will set out the key parts of it in much the same way as the judge did.  
There are four articles complained of in the issue of 22 April.  The first was on the 
front page under the heading “Galloway was in Saddam’s pay, say secret Iraqi 
documents”.  Underneath appeared three bullet point sub-headings as follows: 

• “Labour MP ‘received at least £375,000 a year’” 

•   “Cash came from oil for food programme” 

•   “Papers could have been forged, he says” 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
5. The article is attributed to Mr David Blair “in Baghdad”.  The whole of the article is 

complained of but the judge, in our view correctly, formed the view that the flavour of 
the article is sufficiently conveyed by the introductory paragraphs: 

“GEORGE GALLOWAY, the Labour backbencher, received 
money from Saddam Hussein’s regime, taking a slice of oil 
earnings worth at least £375,000 a year, according to Iraqi 
intelligence documents found by The Daily Telegraph in 
Baghdad. 

A confidential memorandum sent to Saddam by his spy chief 
said that Mr Galloway asked an agent of the Mukhabarat secret 
service for a greater cut of Iraq’s exports under the oil for food 
programme. 

He also said that Mr Galloway was profiting from food 
contracts and sought ‘exceptional’ business deals”. 

 

6. The second article complained of is also in the 22 April edition, on page three.  It is 
headed “The go-between” and “Loyal Ba’athist ‘supplied Saddam with weapons’”.  
Again the article is attributed to Mr Blair in Baghdad.  It is introduced as follows: 

“GEORGE Galloway’s Jordanian intermediary has a family 
history of loyalty to Saddam Hussein’s Ba’ath Party, according 
to his Iraqi intelligence profile. 

Fawaz Abdullah Zureikat, 53, would clearly be an ideal choice 
to conduct any business dealings with the Iraqi regime. 

His Mukhabarat secret service profile, attached to the 
intelligence chief’s memorandum to Saddam’s office on Mr 
Galloway, refers to him warmly as a ‘sympathiser with Iraq’”. 

 

7. As the judge observed, the article continues with a brief description of Mr Zureikat’s 
background and business activities. It also refers to him as Mr Galloway’s 
“representative in 2000” and to his company having been mentioned (in one of the 
documents found) “as a front for Mr Galloway’s business dealings in Iraq”. 

8. On page four of the same issue alongside a photograph of Mr Galloway, sitting 
smiling with Saddam Hussein, there appears the third article complained of, which is 
attributed to Anton La Guardia, Diplomatic Editor.  It is headed “Oil for food” and 
“Billions poured through holes in sanctions”.  It is introduced by the following 
paragraphs: 

“FOR years, Saddam Hussein abused the United Nations oil-
for-food programme to fund Iraq’s own illegal activities and 
reward the regime’s favoured friends. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
The embargo may have been designed to ‘contain’ Saddam, but 
several loopholes allowed him to earn billions of pounds in 
illegal revenues through oil sales. 

The papers found in Baghdad suggest that George Galloway, 
through his associates, was granted two kinds of deal. 

The first was the right to buy Iraq’s oil, under the oil-for-food 
programme, at concessionary prices and sell it on at a profit. 
The second was to sell food and perhaps other civilian supplies 
to Iraq”. 

 

9.  The fourth article complained of in the issue of 22 April 2003 consisted of a leader 
headed “Saddam’s little helper”, which was the only leader published in The Daily 
Telegraph that day.  The judge identified the flavour of the article as appearing in the 
first three paragraphs: 

“It doesn’t get much worse than this. George Galloway is 
Britain’s most active and visible peace campaigner. The Labour 
MP for Glasgow Kelvin did not just oppose the recent 
campaign against Saddam Hussein; he lobbied equally 
aggressively against the first Gulf war, and - during the years in 
between – for an end to sanctions. Yesterday, The Daily 
Telegraph’s correspondent in Baghdad, David Blair, unearthed 
papers detailing alleged payments from Saddam’s intelligence 
service to Mr Galloway through a Jordanian intermediary. 

There is a word for taking money from enemy regimes: treason. 
What makes this allegation especially worrying, however, is 
that the documents suggest that the money has been coming out 
of Iraq’s oil-for-food programme. In other words, the alleged 
payments did not come from some personal bank account of 
Saddam’s, but out of the revenue intended to pay for food and 
medicines for Iraqi civilians: the very people whom Mr 
Galloway has been so fond of invoking. 

Speaking from abroad yesterday, Mr Galloway was reduced to 
suggesting that the whole thing was a Daily Telegraph forgery, 
but the files could hardly be more specific. One memo 
comments: ‘His projects and future plans for the benefit of the 
country need financial support to become a motive for him to 
do more work, and because of the sensitivity of getting money 
directly from Iraq it is necessary to grant him oil contracts and 
special commercial opportunities to provide him with a 
financial income under commercial cover without being 
connected to him directly’”. 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
10. In the 23 April issue there is more coverage of Mr Galloway’s activities.  Again, we 

take the description of it principally from the judgment.  On the front page there is a 
large photograph of Mr Galloway alongside a poster of Saddam Hussein.  Above the 
photograph, alongside one another, there are three “bullet point” headlines: 

•  “Telegraph reveals damning new evidence on Labour 
MP. 

• Bluster, two homes and the unanswered questions. 

• Tory party donor is named as key partner in oil 
contracts.” 

Underneath those bullet points, but still above the photograph, there is a headline in 
large bold type, which reads: “Memo from Saddam: We can’t afford to pay Galloway 
more”. 

11. Mr Galloway again makes four complaints about the 23 April issue.  They relate to 
articles on the front page, to a headline across the top of pages two and three, to an 
article on page three and to an article or leader on page 25.  The front page article is 
again attributed to Mr Blair in Baghdad and the judge identified these key allegations 
in it: 

“SADDAM HUSSEIN rejected a request from George 
Galloway for more money, saying that the Labour 
backbencher’s ‘exceptional’ demands were not affordable, 
according to an official document found by The Daily 
Telegraph in Baghdad. 

The letter from Saddam’s most senior aide was sent in response 
to Mr Galloway’s reported demand for additional funds. This 
was outlined in a memorandum from the Iraqi intelligence chief 
disclosed in The Daily Telegraph yesterday. 

Mr Galloway denies receiving any money from the regime…    

Saddam was rejecting two specific requests allegedly made by 
Mr Galloway, as recorded in the intelligence chief’s 
memorandum. 

The first was for a greater share of the profits from oil exports. 
The memorandum said that Mr Galloway was already receiving 
between 10 and 15 cents per barrel of three million barrels 
exported every six months: an annual sum of at least £375,000. 

Mr Galloway’s second reported request was for ‘exceptional 
commercial and contractual’ opportunities with three ministries 
and the state electricity commission. These requests for more 
sources of income fell on deaf ears, but Saddam’s decision not 
to allow them did not apply to Mr Galloway’s existing deals. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
Before Saddam issued his rejection, Mr Galloway sent his 
‘work programme’ for 2000 to Mr Aziz…”      

 

12. The headline which forms the second complaint reads: “MP in Saddam’s pay defends 
himself from £250,000 villa in the Algarve”.  The third complaint is of the article 
appearing on the right hand page under the headline described above, which is 
attributed to Sally Pook in Burgau and Nicola Woolcock.  The judge noted, “as part of 
the context of this article” that there are three photographs published alongside it, 
which include a photograph of Mr Galloway’s “converted farmhouse near Burgau in 
the western Algarve” and a photograph of his home in Streatham “estimated to be 
worth around £800,000”.  The article refers to those houses and to a former home “in 
Glasgow’s fashionable West End”, thought to have been sold about two years before 
the article.  As the judge observed, there is also reference to a Range Rover and a 
Mercedes. 

13. The fourth complaint is of a leader on page 25 under the heading “Galloway’s gall”.  
It was the only leader published that day.  The judge noted that it refers to Mr 
Galloway’s “characteristic bravado” and to his “bluster”.  The judge also noted that it 
contains a number of opinions expressed on a conditional basis, for example: 

“If Mr Galloway did receive this money, what precisely has he 
done wrong? First and foremost, it is a betrayal of trust. He has 
betrayed those who, out of genuine philanthropy, donated 
money to his campaigns. He has betrayed his fellow 
campaigners against war and sanctions. He has betrayed the 
voters of Glasgow. He has betrayed the Labour Party, both 
locally and nationally. He has betrayed Parliament. And he has 
betrayed his country. Whether or not he has committed a 
criminal offence, he has done great damage, not only to his 
own reputation, but also to that of Parliament. Those who have 
fought alongside him would be wise not to fall for his 
conspiracy theories, or defend him out of a misplaced sense of 
loyalty or solidarity. Mr Galloway is a greater menace to his 
political friends than to his enemies, as the Labour Party has 
evidently realised.” 

 

14. In addition to the articles and headlines complained of the judge also referred to a 
number of other articles in the same issues.  He did so because, as he put it, “context 
is so often crucial in libel proceedings” and they dealt broadly with the same issues.  
The judge said in paragraph 16: 

“In particular, the Defendants attach great weight to the fact 
that the critical documents, as discovered by Mr Blair in the 
Foreign Ministry in Baghdad, were themselves published in 
full, in facsimile and translation, and that the circumstances in 
which they were found were accurately set out for readers to 
judge for themselves what to make of them. They are not in 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
themselves the subject of complaint in these proceedings; yet 
anyone reading this judgment would not be in a position to 
understand the issues fully without seeing the text of those two 
Arabic language documents which appeared on page 2 of the 
22nd April issue.”  

 

15. The judge set out the letters in translation.  The first was addressed to the “Republic 
of Iraq, President’s Office, Iraqi Intelligence Service”, was marked “Confidential and 
Personal” and was dated 3/1/2000.  It read: 

“To: The President’s Office – Secretariat 

Subject: Mariam Campaign 

1. We have been informed by our Jordanian friend Mr Fawaz 
Abdullah Zureikat (full information about him attached 
appendix no. 1), who is an envoy of Mr George Galloway 
because he participated with him in all the Mariam Campaign’s 
activities in Jordan and Iraq, the following: 

(a) The mentioned campaign has achieved its goals on different 
levels, Arabic, international and local, but it is clear that by 
conducting this campaign and everything involved in it, he puts 
his future as a British member of parliament in a circle 
surrounded by many question marks and doubts. 

As much as he gained many supporters and friends, he made 
many enemies at the same time. 

(b) His projects and future plans for the benefit of the country 
need financial support to become a motive for him to do more 
work. And because of the sensitivity of getting money directly 
from Iraq, it is necessary to grant him oil contracts and special 
and exception[al] commercial opportunities to provide him 
with a financial income under commercial cover without being 
connected to him directly. 

To implement this Mr Galloway gave him an authorisation 
(attached) in which he pointed out that his only representative 
on all matters related to the Mariam Campaign and any other 
matters related to him is Mr Fawaz Abdullah Zureikat, and the 
two partners have agreed that financial and commercial matters 
should be done by the last [Zureikat] and his company in co-
operation with Mr Galloway’s wife, Dr Amina Abu Zaid, with 
emphasis that the name of Mr Galloway or his wife should not 
be mentioned later. 

2. On 26/12/1999 the friend Fawaz arranged a meeting between 
one of our officers and Mr Galloway in which he expressed his 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
willingness to ensure confidentiality in his financial and 
commercial relations with the country and reassure his personal 
security. 

The most important things Mr Galloway explained were: 

(a) He stressed that Mr Fawaz Zureikat is his only 
representative in all matters concerning the Mariam Campaign 
and to take care of his future projects for the benefit of Iraq and 
the commercial contracts with Iraqi companies for the benefit 
of these projects. 

But he did not refer to the commercial side of the authorisation 
he granted to Mr Fawaz for reasons concerning his personal 
security and political future and not to give an opportunity to 
enemies of Iraq to obstruct the future projects he intended to 
carry out. 

(b) He is planning to arrange visits for Iraqi sports and arts 
delegations to Britain and to start broadcasting programmes for 
the benefit of Iraq and to locate Iraq On Line for the benefit of 
Iraq on the internet and mobilise British personalities to support 
the Iraqi position. 

That needs great financial support because the financial support 
given by [a named Arab sheikh] is limited and volatile because 
it depends on his personal temper and the economic and 
political changes. Therefore he needs continuous financial 
support from Iraq. 

He obtained through Mr Tariq Aziz three million barrels of oil 
every six months, according to the oil-for-food programme. His 
share would be only between 10 and 15 cents per barrel. He 
also obtained a limited number of food contracts with the 
Ministry of Trade. The percentage of its profits does not go 
above one per cent. 

He suggested to us the following: 

First, increase his share of oil. Second, grant him exceptional 
commercial and contractual facilities, according to the 
conditions and suitable qualities for the concerned Iraqi sides, 
with the Ministry of Trade, the Ministry of Transport and 
Communications, the Ministry of Industry and the Electricity 
Commission. 

(c) Mr Galloway entered into partnership with [a named Iraqi 
oil trader] (available information in appendix 2) to sign for his 
specific oil contracts in accordance with his representative 
Fawaz, benefiting from the great experience of the first in oil 
trading and his passion for Iraq and financial contribution to 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
campaigns that were organised in Britain for the benefit of the 
country, in addition to his recommendation by Mr Mudhafar al-
Amin, the head of the Iraqi Interests Section in London. 

3. We showed him we are ready to give help and support to him 
to finish all his future projects for the benefit of the country and 
we will work with our resources to achieve this. But we should 
not be isolated from Mr Tariq Aziz supervising the project in 
its different aspects. 

We are going to make arrangements with him to unite the 
positions and co-operate to make the work succeed. 

4. In accordance with what we have said, we suggest the 
following: 

(a) Agreement on his suggestion explained in article 2 b. 

(b) Arranging with Tariq Aziz about implementing these 
suggestions and taking care of the projects and Mr Galloway’s 
other activities. 

Please tell me what actions should be taken.” 

 

16. The second letter was addressed to “Ministry of Foreign Affairs, Minister’s Office”, 
was dated “5/Feb/2000 and was marked “Confidential and urgent”.  It read: 

“To: Mr Health Minister, Mr Information and Culture Minister, 
Mr Transport and Communications Minister, Mr the Head of 
Friendship, Peace and Solidarity Organisation 

Subject: Work programme 

We send you attached a translation of the work programme for 
the year 2000 which was submitted by Member of Parliament 
George Galloway and cleared by the President’s office in its 
letter C/16/1/3562 on 31/January/2000. 

Please read it and adopt suitable procedures to implement its 
phases under discussion according to your specialisations. 

With high regards, 

Tariq Aziz” 

Tariq Aziz was described in the letter as Deputy Prime Minister and Acting Foreign 
Minister and ended by saying that copies should be sent to “Mr Chief of Intelligence 
Service/with a copy of the programme to be read please” and to “Mr Deputy Prime 
minister’s office/ with a copy of the programme” and ended “The First Political 
Unit/to take care please”.  

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
The judgment 

Meaning 

17. The judge identified the parties’ respective cases on meaning in paragraphs 54 and 55 
of his judgment.  Mr Galloway’s case was that the articles conveyed the impression 
that he took large sums of money from Saddam Hussein’s regime for his own 
personal benefit, and indeed requested more.  On Mr Galloway’s case, closely linked 
with that impression was the proposition that the Mariam Appeal was used by him as 
a front for his own financial advantage.  

18. The case for The Daily Telegraph, by contrast, was that the effect of the words 
complained of was that the Baghdad documents consisted of strong prima facie 
evidence that Mr Galloway arranged for his Mariam political campaign, and/or other 
political activities, to be financed by the Iraqi government.  As the judge put it, that 
was said to be the meaning which fair-minded readers would draw from the coverage 
as a whole.  It was also said to be a meaning which a reasonable journalist, involved 
in the publication process, might reasonably have thought the words to bear.  In 
paragraph 123 the judge noted Mr Price’s submission at the end of the trial that “it is 
not and never has been any part of the Telegraph’s intention to suggest guilt, or to 
suggest that guilt could be established other than by a most detailed investigation 
using powers which a newspaper lacks”. 

19. In paragraph 58 the judge identified a major difference between the parties’ cases.  
The paper submitted that the “sting” of the coverage was the source of the funds; that 
is to say, the allegation that Mr Galloway was obtaining money from Saddam’s 
regime.  As the judge put it, the paper did not attach any particular significance, for 
the purposes of this argument, to whether the money was going towards Mr 
Galloway’s political campaigning or whether it was going into his pocket.  The 
submissions on behalf of Mr Galloway, on the other hand, focused very much upon 
the proposition that the coverage imputed venality and personal greed. 

20. The judge accepted the case for Mr Galloway and rejected that for The Daily 
Telegraph.  He did so in paragraphs 59 to 70 of his judgment, which, so far as 
relevant for present purposes were in these terms: 

“59. There are various passages which the Claimant relies 
upon as showing that the overall message of the two-day 
coverage was that it was Mr Galloway himself who was 
benefiting from Iraqi funds. It is conveniently reflected in 
a paragraph from the leading article of 22nd April: 

“There is a word for making money from enemy 
regimes: treason. What makes this allegation 
especially worrying, however, is that the documents 
suggest that the money has been coming out of Iraq’s 
oil-for-food programme. In other words, the alleged 
payments did not come from some personal bank 
account of Saddam’s but out of the revenue intended to 
pay for food and medicines for Iraqi civilians; the very 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
people whom Mr Galloway has been so fond of 
invoking.” 

60. I shall consider first the issue of the newspaper for 22nd 
April. The headlines are very important in setting the tone 
of the articles and are, in any event, generally understood 
by readers as intended to convey, in summary form, the 
meaning of what follows. Particularly significant are 
those on page 1, to which I have earlier referred. Mr 
Galloway is described as being “in Saddam’s pay” and as 
having “received at least £375,000 a year”.  The cash is 
said to have come from the “oil-for-food programme” 
(i.e. monies intended for food and medicines for the 
benefit of the Iraqi people). 

61. There is room for argument as to whether the articles in 
context conveyed the impression (to reasonable readers) 
that Mr Galloway was indeed in Saddam’s pay, and thus 
receiving personal benefits from the oil-for-food 
programme, or whether The Daily Telegraph was pitching 
it no higher than that there was strong evidence that he 
was doing so.  

62. Either meaning is seriously defamatory, the impact being 
no doubt the more serious for the reason that the article 
was published shortly after the invasion of Iraq, and at a 
time when British forces were still engaged. The 
Defendants’ argument that the words do not impute 
personal greed at all, however, seems to me to be quite 
unsustainable. “In Saddam’s pay” means what it says. 
Also, one should not lose sight of the leading article 
“Saddam’s little helper”, which begins with the words “It 
doesn’t get much worse than this”. It expresses a 
conclusion about Mr Galloway. So too does the use of the 
word “treason” in the context of a full length and solitary 
leader. The ordinary reader would assume that the 
strength of the language and the prominence given to the 
“story” indicated the newspaper’s conclusions about its 
significance.  

63. There were particular passages in the leader on which Mr 
Rampton laid emphasis (in addition to those already 
cited): 

“Yesterday, The Daily Telegraph’s 
correspondent in Baghdad, David Blair, 
unearthed papers detailing alleged payments 
from Saddam’s intelligence service to Mr 
Galloway through a Jordanian intermediary. 

… 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
Speaking from abroad yesterday, Mr Galloway 
was reduced to suggesting that the whole thing 
was a Daily Telegraph forgery, but the files 
could hardly be more specific. One memo 
comments: ‘His projects and future plans for the 
benefit of the country need financial support to 
become a motive for him to do more work, and 
because of the sensitivity of getting money 
directly from Iraq it is necessary to grant him oil 
contracts and special commercial opportunities 
to provide him with a financial income under 
commercial cover without being connected to 
him directly’. 

It is hard to think of a graver setback to the 
British anti-war movement. How would you feel 
if you were one of the many well-meaning peace 
protesters which had followed Mr Galloway’s 
lead? What would your emotions be if you had 
given money to his Mariam Appeal, thinking that 
you were paying to treat a young Iraqi girl for 
leukaemia and wondering now how your money 
had been used? For months, anti-war 
campaigners have been imputing the basest of 
motives to their adversaries. The whole 
campaign, they argued, was really about money 
and oil.  

What if it turned out that they, rather than their 
opponents, had hidden pecuniary motives? What 
if it was actually the supporters of the campaign 
who were acting on behalf of Iraqi civilians, 
while anti-war activists - or at least their leaders 
– were acting for profit?  

If it is a bad day for the ‘not in my name’ brigade 
it is also a bad day for British Intelligence. If 
Baghdad was paying one of our MPs, did our 
security services know about it? If so, what 
action did they take? If not, what does it say 
about their competence? Is it possible that they 
were using Mr Galloway as an unwitting 
intermediary, probing to see whether Saddam 
might settle without a war? 

Both the Labour Party and the Stop the War 
Coalition will, no doubt, be following the 
revelations nervously… 

Many, from all wings of the Labour Party, have 
nursed their doubts about the Glasgow MP, 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
peering suspiciously at his natty suits and winter 
sun-tan. Yet they have never been able to pin 
their doubts on anything concrete. 

If the allegations in the documents are borne out, 
however, expulsion from Labour is the least Mr 
Galloway should expect… In order to comply 
with the European Convention on Human 
Rights, Tony Blair has abolished the death 
penalty in treason cases; but collaborating with a 
hostile regime remains the most serious of 
offences… 

By the same token, although they would be 
quick to put the boot into Mr Galloway – as 
much for the crime of profiting from oil as 
anything else – hardcore peace campaigners 
would not be disheartened by the evidence that 
he was paid by one of the vilest regimes on 
earth. 

…The next time Britain and the US deploy 
force, they will march as though nothing had 
changed, for their convictions are beyond 
argument. But some of those who demonstrated 
for peace did so open-mindedly, from decent 
motives, believing that the war was, on balance, 
the greater evil. Such people may be prepared to 
extrapolate from today’s revelations. 

…Certainly it was Saddam’s view that the anti-
war movement was an ally of the Ba’athist 
regime – so much so, it seems, that he was 
prepared to divert money away from hungry 
children in order to finance it. 

It is just possible that, like the British 
Communists who tore up their membership cards 
following the Soviet invasions of Hungary and 
Czechoslovakia, some of these people may 
recant their support. They may even, as they see 
how much more the occupying forces are doing 
for Iraqi civilians than the old regime ever did, 
feel guilty. Above all, they may be reluctant to 
march in support of this kingdom’s enemies in 
future”. 

64. These allegations (as Mr Darbyshire almost conceded in 
the witness box) refer at least in part to personal gains for 
Mr Galloway – not to funds going merely to the Mariam 
Appeal or to anti-sanctions campaigning associated with 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
it. So the charge is personal avarice at the expense of the 
“very people Mr Galloway has been so fond of invoking”. 
After all, if the funds went into the Mariam Appeal 
(whatever their source) they would be spent, according to 
Mr Galloway’s belief, to the advantage of the Iraqi 
people. Whether one agrees with Mr Galloway or not, he 
was according to his evidence always open about the dual 
purpose of the Appeal – medical treatment and anti-
sanctions campaigning. Of course, he denies that the 
Mariam Appeal received such monies anyway, but the 
thrust of such an allegation is rather different from saying 
that he diverted oil-for-food money into his own pocket. 

65. Does it make any difference to the overall impact that 
some of the passages are framed in the form of rhetorical 
questions (What if …?), or that sometimes the word 
“allegations” is used rather than “revelations”? Not in this 
context, because whatever the firmness or otherwise of 
the assertions, they all go to personal greed on Mr 
Galloway’s part, and hypocrisy over his professed 
concern for the suffering of Iraqi people. Mr Rampton is 
correct, in my judgment, in submitting that the words 
convey at least the proposition that there is very strong 
evidence of these charges. For my part, I would go 
further. I construe the coverage in the 22nd April issue, 
taken as a whole, as conveying the clear message that, 
despite his protestations, and despite the lack of any 
inquiry into the authenticity or veracity of the documents, 
The Daily Telegraph has concluded that the evidence is 
overwhelming. 

66. The coverage of Mr Galloway’s denials is relevant to 
qualified privilege, to which I shall turn in due course, but 
also to meaning. One has always, in such cases, to focus 
on the bane alongside the antidote. Crucial is the 
dismissive treatment given to Mr Galloway’s responses in 
his interview with Mr Sparrow on 21st April. Whether or 
not the content of that interview was fairly and accurately 
reported is a matter which is relevant to Reynolds 
privilege. It is reflected in Lord Nicholls’ non-exhaustive 
tests. Here, however, I am concerned with the treatment 
of the denials as attributed to Mr Galloway in the articles. 
Mr Sparrow on page 3 describes how he asked him during 
his telephone conversation to “explain away the 
documents found in Baghdad” (emphasis added). Mr 
Sparrow, in the witness box, described the introduction of 
the word “away” as a “figure of speech” or 
“colloquialism”. Indeed it is. The question is what 
significance it would convey to the reader. It is most 
commonly used in the context of those placed in the 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
predicament of having to explain evidence pointing to 
their guilt. It means, as everyone knows, that damning 
evidence has been produced, for which there is no 
plausible explanation consistent with innocence. Mr 
Rampton put it to Mr Sparrow that it simply meant that 
his client had been “caught red handed”. 

67. That approach was followed through in the next day’s 
coverage. The very first words on the front page of the 
23rd April issue were “Telegraph reveals damning new 
evidence on Labour MP”. The word “damning” means 
that the “evidence” condemns him; that it is conclusive of 
guilt. In the context, the publication of denials does not 
achieve balance or neutralise the charges. What it does is 
to show that the newspaper has decided that the denials 
were dishonest or unreliable, and thus to be discounted by 
the readers. The next bullet point heading, alongside the 
first, is “Bluster, two homes and the unanswered 
questions”. Again the denials are portrayed as “bluster”. 
What that means is that they are just hot air and lacking 
substance. The evidence is strong and, what is more, there 
is nothing but “bluster” to put on the scales on the side of 
the defence. Therefore, the strong evidence prevails. It 
cannot be characterised as merely a prima facie case. 
Guilt has been established. 

68. The same impression is confirmed by the coverage on 
pages 2 and 3, across the top of which appears the 
headline “MP in Saddam’s pay defends himself from 
£250,000 villa in the Algarve”. Underneath appears a 
very large colour photograph of the villa (or “cottage” as 
Mr Galloway described it in evidence) with its swimming 
pool and another one of his house in Streatham. The 
Telegraph witnesses recognised that it would have been 
preferable to put the words “in Saddam’s pay” in inverted 
commas in the headline. But that shows how little 
significance they really attached to the distinction 
between direct assertions in this context and those merely 
reported as allegations. What matters, of course, is not 
what they intended but how the readers would understand 
the words and photographs. Yet they too would surely 
realise that The Daily Telegraph was not drawing any 
such fine distinction. The inference to be drawn from that 
headline and the photographs is inescapable. The huge 
colour photograph was not there to show readers the 
fortuitous and incidental fact of where Mr Galloway was 
expressing his denials, but rather to demonstrate the link 
between being “in Saddam’s pay” and the material 
rewards of those undeclared “profits”. Readers can hardly 
have failed to get the message. Nor (in the context of 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
Bonnick v Morris) can the journalists. To suggest 
otherwise is disingenuous or, at best, wishful thinking.  

69. The references to two homes and expensive cars will only 
have relevance to the story as confirming the receipt of 
significant rewards over and above Mr Galloway’s 
Parliamentary salary. The introductory paragraph said that 
Mr Galloway began his defence “from the comfort of his 
holiday home in Portugal” (emphasis added). These 
pointed references were not merely background 
“lifestyle” colour, as was suggested at one stage in 
argument. It was not a lifestyle piece, such as one might 
find in (say) Hello magazine. It was a gravely serious 
exposé of wrongdoing by a member of Parliament. 

70. Then there are “the questions Galloway must answer” 
underneath his photograph on page 2, formulated so as to 
undermine each one of Mr Galloway’s telephone answers 
to Mr Sparrow on 21st April. The object of that exercise 
would surely be construed by the reader, not as “putting 
the other side”, but as demolishing Mr Galloway’s 
“blustering” answers one by one.” 

 

21. The judge published a short summary of his conclusions which, although they were 
not part of the judgment, seem to us accurately to summarise the conclusions set out 
in detail in his judgment.  He held that the allegations published in The Daily 
Telegraph articles on 22 and 23 April 2003 were seriously defamatory of Mr 
Galloway.  They conveyed, among others, the following meanings to reasonable and 
fair-minded readers: 

i) Mr Galloway had been in the pay of Saddam Hussein, secretly receiving sums 
of the order of £375,000 a year; 

ii) he diverted monies from the oil-for-food programme, thus depriving the Iraqi 
people, whose interests he had claimed to represent, of food and medicines; 

iii) he probably used the Mariam Appeal as a front for personal enrichment; and 

iv) what he had done was tantamount to treason. 

In short, the judge held that the sting of the libel was the use by Mr Galloway of 
monies diverted from the oil for food programme for personal enrichment. 

22. We have set out the judge’s conclusions in relation to meaning in some detail because 
a central part of the argument advanced by Mr Price on behalf of The Daily Telegraph 
was that the judge failed to distinguish in this part of his judgment, as in others, 
between published allegations of fact and comment.  We return to this important 
question below. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
Qualified privilege 

23. The case for The Daily Telegraph was, as the judge put it in paragraph 24 of his 
judgment, that the public had a right to know the contents of the documents in April 
2003, even if they were defamatory of Mr Galloway and irrespective of whether the 
factual content was true or not.  In paragraph 31 the judge directed himself that he 
needed to ask, broadly speaking, whether The Daily Telegraph was under a duty to 
convey to the world the content of the documents that they discovered and the words 
they actually published about Mr Galloway.  He asked himself the question whether 
the paper had such an obligation irrespective of the truth or falsity of the allegations.  
The judge rejected this part of The Daily Telegraph’s case and answered those 
questions in the negative. 

24. In paragraph 152 of his judgment the judge noted that an important element in the 
case for The Daily Telegraph was its defence that the coverage amounted to 
reportage, and that it was therefore entitled to publish the material complained of 
notwithstanding the repetition rule.   

25. The judge described the repetition rule thus in paragraph 35, albeit in the context of 
justification: 

“It is trite law that if a defendant asserts “X says that Y has 
committed murder”, he can only justify by proving that Y has 
committed murder. It does not avail him to prove merely that X 
had made the claim. He may call X, and X may be believed as a 
witness to the killing, but that is a different point. Here, the 
Defendants do not seek to prove the truth of the contents of the 
Baghdad documents, as they would have to do if pleading 
justification. They repeated the content of the documents found 
in Baghdad because they perceived it right, or so they have 
pleaded, to let the public know of the allegations themselves – 
irrespective of truth or falsity.” 

 

26. There is an exception to the repetition rule which is sometimes called reportage.  In 
recent times it has developed from the decision of the House of Lords in Reynolds v 
Times Newspapers Limited, which was considered in some detail by the judge.  The 
facts are well known.  The claimant, a former Taoiseach in Ireland, claimed that he 
had been defamed by the publication in England of words which he said meant that he 
had deliberately and dishonestly misled the Dail and his cabinet colleagues.  This 
court ruled that the publication was not covered by qualified privilege.  The 
defendants appealed to the House of Lords, asserting that the courts should recognise 
a generic qualified privilege encompassing the publication by a newspaper of political 
matters affecting the people of the United Kingdom.         

27. The House of Lords rejected the submission that the common law should develop a 
new subject matter category of qualified privilege but held that the elasticity of the 
ordinary principles of qualified privilege was such as to enable the court to maintain a 
fair balance between the importance of freedom of expression or freedom of speech 
on the one hand and the importance of reputation on the other: see in particular per 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
Lord Nicholls at pages 200-1 (and see further below).  In the course of his speech 
Lord Nicholls, with whom Lord Cooke and Lord Hobhouse agreed, emphasised that 
the defence of qualified privilege is concerned only with allegations of fact.  He noted 
at page 201D that the common law denies protection to defamatory statements, 
whether of comment or fact, which are proved to be actuated by malice in the relevant 
sense.  Freedom of speech, he said, does not embrace freedom to make defamatory 
statements out of personal spite or without having a positive belief in their truth.  In 
the case of statements of opinion on matters of public interest that is (as he put it) the 
limit of what is necessary for the protection of reputation.  In such a case, in the 
absence of malice, the defendant has a defence of fair comment or, as it should 
probably be called, honest comment: see per Lord Nicholls at page 193.  We note in 
passing that malice is not alleged against The Daily Telegraph by Mr Galloway. 

28. Lord Nicholls said (at page 201F) that with defamatory imputations of fact the 
position is different and more difficult.  In rejecting the submission that the common 
law should develop a new subject matter category of qualified privilege, Lord 
Nicholls said at page 204G that the established common law approach to 
misstatement of fact was essentially sound.  He added at pages 204H to 205E: 

“The elasticity of the common law principle enables 
interference with freedom of speech to be confined to what is 
necessary in the circumstances of the case. This elasticity 
enables the court to give appropriate weight, in today's 
conditions, to the importance of freedom of expression by the 
media on all matters of public concern. 

Depending on the circumstances, the matters to be taken into 
account include the following.  1. The seriousness of the 
allegation. The more serious the charge, the more the public is 
misinformed and the individual harmed, if the allegation is not 
true.  2. The nature of the information, and the extent to which 
the subject matter is a matter of public concern.  3. The source 
of the information. Some informants have no direct knowledge 
of the events. Some have their own axes to grind, or are being 
paid for their stories.  4. The steps taken to verify the 
information.  5. The status of the information. The allegation 
may have already been the subject of an investigation which 
commands respect.  6. The urgency of the matter. News is often 
a perishable commodity.  7. Whether comment was sought 
from the plaintiff.  He may have information others do not 
possess or have not disclosed. An approach to the plaintiff will 
not always be necessary.  8. Whether the article contained the 
gist of the plaintiff’s side of the story. 9. The tone of the article.  
A newspaper can raise queries or call for an investigation.  It 
need not adopt allegations as statements of fact.  10. The 
circumstances of the publication, including the timing. 

This list is not exhaustive.  The weight to be given to these and 
any other relevant factors will vary from case to case.  Any 
disputes of primary fact will be a matter for the jury, if there is 
one.  The decision on whether, having regard to the admitted or 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
proved facts, the publication was subject to qualified privilege 
is a matter for the judge. This is the established practice and 
seems sound.  A balancing operation is better carried out by a 
judge in a reasoned judgment than by a jury. Over time, a 
valuable corpus of case law will be built up. 

In general, a newspaper's unwillingness to disclose the identity 
of its sources should not weigh against it. Further, it should 
always be remembered that journalists act without the benefit 
of the clear light of hindsight. Matters which are obvious in 
retrospect may have been far from clear in the heat of the 
moment. Above all, the court should have particular regard to 
the importance of freedom of expression. The press discharges 
vital functions as a bloodhound as well as a watchdog. The 
court should be slow to conclude that a publication was not in 
the public interest and, therefore, the public had no right to 
know, especially when the information is in the field of political 
discussion. Any lingering doubts should be resolved in favour 
of publication.”  (Our emphasis: see paragraph 37 below) 

In similar vein, in Loutchansky v Times Newspapers Limited (Nos 2-5) [2001] EWCA 
Civ 1805, [2002] QB 783, Lord Phillips MR, giving the judgment of the court, said in 
paragraph 23, to which the judge referred in paragraph 170 (quoted below): 

“So far so good. At the end of the day the court has to ask itself 
the single question whether in all the circumstances the "duty-
interest test, or the right to know test" has been satisfied so that 
qualified privilege attaches.” 

 

29. The judge considered a number of cases decided since October 1998, when Reynolds 
was decided in the House of Lords.  In particular he considered the decision of this 
court in Al-Fagih v H H Saudi Research and Marketing (UK) Limited [2002] EMLR 
13, where the majority allowed an appeal against a trial judge’s ruling that the 
publication in question was not within the protection of Reynolds privilege.  He noted 
that at paragraph 6 Simon Brown LJ described “reportage” as “a convenient word to 
describe the neutral reporting of attributed allegations rather than their adoption by the 
newspaper” and quoted these passages from his judgment: 

“51. I am not, of course, saying that verification (or at least 
an attempt at verification) of a third party’s allegations will not 
ordinarily be appropriate and perhaps even essential.  In 
rejecting the general claim for qualified privilege for political 
discussion Lord Nicholls said in Reynolds at 203B: 

‘One difficulty with this suggestion is that it would seem to 
leave a newspaper open to publish a serious allegation which 
it had been wholly unable to verify.  Depending on the 
circumstances, that might be most unsatisfactory.’ 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
52. I am saying, however, that there will be circumstances 
where, as here, that may not be ‘most unsatisfactory’ – where, 
in short, both sides to a political dispute are being fully, fairly 
and disinterestedly reported in their respective allegations and 
responses.  In this situation it seems to me that the public is 
entitled to be informed of such a dispute without having to wait 
for the publisher, following an attempt at verification, to 
commit himself to one side or the other”. 

 

30. The judge correctly observed in paragraph 126 that, when applying Reynolds, it is 
always important to concentrate on the particular facts in hand.  He distinguished the 
facts in Al-Fagih from those here.  In particular he noted (again correctly) that in that 
case the newspaper had not adopted the allegation or implied that it was true and that 
it was one of those cases where the mere fact that the allegations were being made 
was of public interest and importance, even though the reader was not in a position to 
determine whether the allegations were true or false. 

31. In paragraph 130 the judge identified a number of significant potential distinctions 
between the two cases.  He said: 

“First, it is necessary for me to consider whether The Daily 
Telegraph did, or did not, adopt any defamatory imputation or 
imply that it was true. Secondly, this was not a case of 
politicians or other public figures making allegations and cross-
allegations about one another, so as to give rise to a dispute 
which would itself be of inherent public interest. Thirdly, this is 
not a case where one or other, or both, of two persons could be 
shown to be disreputable by the very nature of the allegations 
being made (whether true or false). Fourthly, I shall need to 
consider whether The Daily Telegraph was “fully, fairly and 
disinterestedly” reporting the content of the Baghdad 
documents and Mr Galloway’s response to those allegations. 
Fifthly, it would clearly be significant if they went beyond 
reporting them and made independent allegations or 
inferences.” 

We agree. 

32. The judge considered a number of decisions of the European Court of Human Rights, 
in which that court considered the provisions of Article 10 of the European 
Convention on Human Rights (“the Convention”), both before and after the decision 
in Reynolds.  The House of Lords had also considered the Strasbourg jurisprudence in 
Reynolds, even though the decision in Reynolds was in October 1999, whereas the 
Human Rights Act did not come into force until October 2000.  Since the House of 
Lords concluded that the common law approach accorded with the then state of  the 
law of human rights (see per Lord Nicholls at pages 203-4), it is not appropriate for us 
to consider decisions of the European Court before Reynolds.  That is subject to this.  
As the judge observed in paragraph 142, it is necessary to remember that Article 10 
requires that journalists be permitted a good deal of latitude in how they present their 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
material and that a degree of exaggeration must be accepted: see eg Prager and 
Oberschlick v Austria (1996) 21 EHRR 1 and Bladet Tromso and Stensaas v Norway 
(1997) 23 EHRR CD40.   

33. The decisions since Reynolds which the judge considered included Thoma v 
Luxembourg (2003) 36 EHRR 21, Radio France v France (Application No 53984/00 
decided on 30 March 2004) and Selisto v Finland [2005] EMLR 1, which was decided 
during the trial before the judge.  The judge rejected Mr Price’s submission that, if he 
were to uphold Mr Galloway’s claim, such a decision would be unsustainable in the 
light of the Strasbourg jurisprudence. 

34. The judge recognised, we think, that Mr Price’s submissions gained some support 
from Thoma and, in particular, Selisto (which the judge described as striking) but 
concluded in paragraph 145 that neither case required English law to be changed so 
that direct allegations of fact should be treated in the same way as genuine reportage.  
He held that he should follow the analysis of reportage adopted by Simon Brown LJ 
in Al-Fagih and consider whether, on the facts of a particular case, the newspaper 
coverage could fairly be regarded as “the neutral reporting of attributed allegations 
rather than their adoption by the newspaper”.   

35. The judge’s approach can be seen from paragraph 135 of his judgment, in connection 
with Thoma: 

“Thus, in assessing the relevance of these cases to the present 
facts, one of the first questions to be decided would be whether 
the Defendants here were adopting allegations contained in the 
Baghdad documents, or merely repeating them in 
circumstances which made it plain to readers that there was no 
adoption by The Daily Telegraph of the contents. A closely 
related issue is whether they went beyond the content of the 
documents and embellished them, by adding allegations of their 
own, or drawing inferences from them which they could not 
sustain.” 

 

36. Ultimately the judge concluded that each of the European cases, like those decided 
here, involved carrying out its own balance.  He held that, in the light of Reynolds and 
Al-Fagih, it was the duty of the court to carry out its own balance between freedom of 
speech (and thus the right to publish) on the one hand and the reputation of the 
individual on the other.  He further held that the balance is fact-sensitive and should 
be carried out in accordance with the approach set out in the passage from the speech 
of Lord Nicholls in Reynolds quoted above.  We will return to this below but we 
detect no error in that approach.  It was the correct approach for the judge to adopt 
and, having regard to the decision of the House of Lords in Reynolds, it is the correct 
approach for this court to adopt too.   

37. The judge thus asked himself (in paragraph 154) whether it was in the public interest 
that the readers should know what The Daily Telegraph chose to publish in the 
articles complained of and whether, applying an objective test, The Daily Telegraph 
properly considered that it was under a duty to tell the public.  As we understand the 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
concept of duty in this context, it is not a legal duty, but flows from the conclusion 
that the public have a right to know, or a legitimate interest in knowing, the facts 
alleged, even if they cannot be shown to be true.  The touchstone is that of the public 
interest and responsible journalism.  The judge correctly added that in answering the 
questions, he should have regard both to Lord Nicholls’ ten non-exhaustive tests and 
to what the judge called Lord Nicholls’ general exhortation, which is the passage we 
have put in italics in the quotation in paragraph 28 above.   

38. It is convenient to note here that in Jameel (Mohammed) v Wall Street Journal Europe 
Sprl [2005] EWCA Civ 74, [2005] 2 WLR 1577 Lord Phillips MR, giving the 
judgment of the court on appeal from an earlier decision of Eady J, said this at 
paragraphs 86 and 87: 

“86. There is no doubt that the judge rejected a simple test of 
responsible journalism. He described this as imprecise and 
carrying the suggestion that the test was subjective (paragraph 
17). He held that the primary question was whether the 
particular circumstances gave rise to a duty to publish. The 
question of whether there had been responsible journalism or 
the exercise of due professional skill and care were matters to 
be addressed when answering that primary question (paragraph 
23). The judge made it plain that the duty in question was a 
social or moral duty and that the obverse of this test was 
whether it was in the public interest at the time for the words to 
be published (paragraphs 30 and 31). 

87. We agree with the judge that the phrase responsible 
journalism is insufficiently precise to constitute the sole test for 
Reynolds privilege. It seems to us that it denotes the degree of 
care that a journalist should exercise before publishing a 
defamatory statement. The requirements of responsible 
journalism will vary according to the particular circumstances 
and, in particular, the gravity of the defamation. Responsible 
journalism must be demonstrated before Reynolds privilege can 
be established. But there is a further element that must be 
demonstrated. The subject matter of the publication must be of 
such a nature that it is in the public interest that it should be 
published. This is a more stringent test than that the public 
should be interested in receiving the information; see A v B plc 
[2002] EWCA Civ 337; [2003] QB 195 at p 208 D.” 

As we see it, the court was there articulating the same principle as had been stated by 
Lord Hobhouse in Reynolds, where he said (at page 239E) that there was no generic 
privilege because no genus was satisfactory and added: 

“nor is any genus more satisfactory than the criterion of what it 
is in the public interest that the public should know and what 
the publisher could properly consider that he was under a 
public duty to tell the public.” 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
That approach is entirely consistent with the approach of the judge in the instant case. 

39. In paragraphs 155 to 157 the judge summarised Mr Rampton’s submissions for Mr 
Galloway.  As we read them, the key point, to which we referred earlier, was that the 
Baghdad documents do not allege that Mr Galloway took money for himself, whereas 
the articles complained of do make that allegation unequivocally.  The articles were 
not “fairly and disinterestedly” reporting the contents of the Baghdad documents 
neutrally.  They went beyond assuming the contents of the documents  to be true and 
drew their own inferences as to the personal receipt of funds diverted from Iraq’s oil 
for food programme, which was something which was not alleged in the documents 
themselves. 

40. As we indicated earlier, the judge accepted Mr Rampton’s submissions and rejected 
those of Mr Price to the contrary.  He set out his reasons in detail in paragraphs 159 to 
173 of his judgment.  He said that The Daily Telegraph was not neutral.  It did not 
merely adopt the allegations but embraced them with relish and fervour and even 
embellished them.  He considered each of Lord Nicholls’ factors.  As to factors 1, 2 
and 3, he held that there could be no doubt about the seriousness of the allegations, 
that the subject matter would be of public concern and that the sources of the 
information could hardly be classified as inherently reliable.  As to factor 4, no steps 
were taken to verify the information because The Daily Telegraph did not think that it 
needed to do so.  As to factor 5, the status of the information, the judge said that it 
could hardly be suggested that the allegations that Mr Galloway had received money 
from Saddam Hussein, or from the oil for food programme had been “the subject of 
an investigation that commands respect”. 

41. As to factor 6, there was no urgency.  Although in one sense “scoops” are “the 
lifeblood of the newspaper industry”, the fact that this story was a scoop did not 
justify urgent publication.     As the judge put it in paragraph 163, if the story could be 
stood up, it would be of interest at any time.  Here, the urgency from the public point 
of view (the judge’s emphasis) could not be said to be so great as to justify either not 
giving Mr Galloway a proper opportunity to comment on the Baghdad documents or 
omitting to carry out any attempt at all at verification.  Somebody at least needed to 
take the opportunity to speak to Mr Zureikat (either Mr Galloway or The Daily 
Telegraph).  Channel 4 was able to interview him at mid-day on 22nd April, so that it 
was not an unreasonable step to expect the newspaper to take. 

42. As to factors 7 and 8, all turned on the telephone conversation between Mr Sparrow 
and Mr Galloway.  The judge’s conclusions can be seen from paragraphs 166 and 
167: 

“166. …  I am quite satisfied that (a) the articles published 
on 22nd April conveyed the impression that Mr 
Galloway was in receipt of hundreds of thousands of 
pounds from Saddam Hussein, (b) it is clear from the 
morning and afternoon “foreign lists” of 21st April that 
this was fully intended by the editorial team, and (c) 
that no such allegation was put to him in advance of 
publication by Mr Sparrow or any one else. It should 
have been. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
 167. It also emerges from the “foreign lists” that they had it 

in mind, as a real possibility, to allege that he solicited 
an “Iraqi bribe” and/or that he was an “Iraqi spy”. 
Following through that theme, the leader next day 
accused him of “treason” to all intents and purposes 
and, even though it is not customary to put leaders to 
people in advance, the underlying factual basis for 
such a charge clearly should have been put to him with 
complete frankness. Since it was not, the gist of what 
Mr Galloway had said to Mr Sparrow related to a 
different “story” from that published.” 

In short, the judge concluded that The Daily Telegraph did not sufficiently put the 
allegations it intended to make to Mr Galloway.   

43. As to factor 9, the tone of the coverage was dramatic and condemnatory and the judge 
noted that, in Lord Nicholls’ terminology, The Daily Telegraph did not “raise queries 
or call for an investigation” but chose to “adopt allegations as statements of fact”.  
The judge added that, even more significantly, it went beyond the documents and 
drew its own conclusions.  Nothing arose under factor 10. 

44. The judge summarised his conclusions in paragraphs 170 to 173 as follows: 

“170. In the last analysis, after all these factors have been 
individually addressed, the question to be answered is 
“whether in all the circumstances the ‘duty-interest test 
or the right to know test’ has been satisfied so that 
qualified privilege attaches”: per Lord Phillips MR in 
Loutchansky at [23]. It is to be answered according to 
an objective test: ibid. at [40]. It is the classic test long 
established at common law. The decision in Reynolds 
served as a reminder of the width of those common 
law principles and of how adaptable they are to a great 
variety of circumstances. It was also more encouraging 
of their invocation than previous English decisions, 
according to Lord Cooke, who was one of the majority 
of three. He made this clear in the later case of 
McCartan Turkington Breen [v Times Newspapers 
[2001] 2 AC 277] cited above, at pp. 300-301. 

171. The question is not simply whether the allegations in 
the Iraqi documents were of public interest, but 
whether The Daily Telegraph was under a social or 
moral duty to communicate the totality of what it 
chose to publish to the world at large on 22nd and 23rd 
April 2003 and, specifically, the words complained of 
in these proceedings. 

172. As is obvious, those communications went well 
beyond reporting the content of the documents and 
calling for an inquiry. Did the public have a right to be 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
given The Daily Telegraph “blizzard” of interpretation 
(in Mr Galloway’s phrase) as well as the basic facts? 
To put it another way, did The Daily Telegraph have a 
duty to publish the material to the effect that Mr 
Galloway was an “MP in Saddam’s pay” at all? Did 
they have a duty to do so without putting that 
allegation to him? To my mind the answer must clearly 
be in the negative. Unfortunately, as emerged from a 
consideration of the transcript, the discussion between 
Mr Sparrow and Mr Galloway was confined to the 
Mariam Campaign and whether Iraqi money had been 
solicited or received for that. That was denied in 
unequivocal terms, but nothing was said about using it 
as a front, or siphoning off monies from the oil-for-
food programme, for personal enrichment. 

173. Thus, I am afraid that making all due allowance for the 
encouragement towards the wider and more flexible 
use of common law principles, in Reynolds, I am quite 
unable to uphold the privilege defence.” 

Fair comment 

45. In paragraphs 174 to 176 of his judgment the judge considered the type of fair 
comment which supports the proposition that one may comment upon reports which 
are themselves the subject of privilege.  However, he observed in paragraph 176 that, 
since this limb of fair comment depends upon the outcome of the defence of privilege, 
given his conclusion on privilege, it did not arise. 

46. The judge otherwise rejected the defence of fair comment on the basis that the 
defamatory statements complained of in the articles were statements of fact and not 
comment, so that the defence of fair, that is honest, comment could not succeed. 

Damages 

47. Mr Price submitted to the judge, among other things, that The Daily Telegraph would 
have been entitled to publish the content of the Baghdad documents as reportage in 
accordance with Reynolds and that damages should only take account of any marginal 
damage to Mr Galloway’s reputation over and above that occasioned by the Iraqi 
documents themselves of which he does not complain.  The judge rejected that 
submission for the reasons fully explained in paragraphs 194 to 218 of his judgment. 

The appeal 

48. It is not in dispute that the Baghdad documents were of great interest to the public and 
The Daily Telegraph was naturally very keen to publish them.  If the documents had 
been published without comment or further allegations of fact Mr Galloway could 
have no complaint since, in so far as they contained statements or allegations of fact it 
was in the public interest for The Daily Telegraph to publish them, at any rate after 
giving Mr Galloway a fair opportunity to respond to them.  Such publication would be 
reportage.  The balance would come down in favour of freedom of expression, which, 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
subject to Article 10.2, is protected by Article 10.1 of the Convention, and the 
statements would be protected by privilege. 

49. There was no formal challenge to the authenticity of the Baghdad documents; and in 
the absence of a notice under CPR 32.19 requiring proof of authenticity they must be 
taken to be what they purport to be.  But it is right to say that The Daily Telegraph 
took the position throughout that it would have been willing to establish authenticity 
if it had been required to do so; and right, also, to say that Mr Galloway’s stance, in 
evidence, was that he did not accept that the documents were genuine.  It is important, 
of course to keep in mind that a deemed admission as to authenticity is not to be taken 
as any admission of the truth of the contents.  It would have been for the newspaper to 
seek to establish that the contents were true if it had sought to run a defence of 
justification.  It did not do so. 

50. In what is sometimes called a speaking note Mr Price summarised the essence of The 
Daily Telegraph’s case in this way.  In non common law language, which he says (no 
doubt correctly) is more used in Strasbourg than here, the newspaper was entitled to 
report the finding of the documents and their content and to fill in what it adjudged to 
be background information about Mr Galloway and his history and (for example) 
about the oil-for-food programme and to express its own views, its own conclusions 
and its own interpretation of their weight and significance and of what they 
established.  We accept the first part of that submission.  Thus, we accept that the 
newspaper was indeed entitled to report both the finding of the Baghdad documents 
and their content, but only subject both to giving Mr Galloway a fair opportunity to 
comment on them and to carrying out such investigation as was appropriate before 
publication.  We also accept that it was entitled to fill in what it adjudged to be 
background information about Mr Galloway and his history and about the oil-for-food 
programme and the like, provided that none of the factual background or information 
was defamatory of him. 

51. We also accept that the paper was entitled to express its own views, its own 
conclusions and its own interpretation of the weight and significance of the 
documents and what they established if it did so by way of honest comment and 
without malice.  As we see it, The Daily Telegraph was however only entitled to 
make allegations of fact if it could justify them or it was entitled to claim Reynolds 
privilege in respect of them.  We will return to this point below. 

52. A central issue between the parties in the appeal was whether the allegations 
complained of were in truth allegations of fact or merely comment.  Mr Galloway’s 
case throughout was (and remains) that the passages complained of contained not 
comment but allegations of fact which were not mere reportage, either because The 
Daily Telegraph adopted the allegations in the documents or because it embellished 
them, and that the newspaper was not entitled to claim Reynolds privilege in respect 
of them.  As indicated above, the judge accepted Mr Galloway’s case and the question 
in this appeal is whether he was entitled to do so.  In order to answer that question, it 
is necessary, or at least helpful, to consider a number of further questions or sub-
questions.  The first such question seems to us to be whether The Daily Telegraph 
adopted and embellished the allegations in the documents, although it is convenient to 
consider at the same time whether the allegations complained of were fact or 
comment. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
Were the statements in the Baghdad documents adopted and embellished?  Were the 
statements complained of fact or comment? 

53. We have already referred in some detail to the judge’s conclusions.  It seems to us 
that in answering the questions just posed it is important to form a view as to whether 
the judge’s conclusions about the meaning of what was published are correct.  We set 
them out in paragraphs 17 to 22 above.  In short, was he justified in rejecting Mr 
Price’s submission that The Daily Telegraph was not suggesting guilt?  Was he 
justified in holding that the “sting” of the coverage was not simply that Mr Galloway 
was obtaining money from Saddam’s regime but that he was doing so for the 
purposes, not only of political campaigning (or use in the Mariam appeal), but of 
lining his own pocket, so that, as Mr Rampton had put it, the coverage imputed 
venality and greed? 

54. The relevant passages are in paragraphs 59 to 70 of his judgment, which are quoted in 
paragraph 20 above.  As appears in paragraph 62, the judge was particularly struck by 
phrases in the 22 April issue, such as Mr Galloway being guilty of “treason”, being 
“in Saddam’s pay”, having “received at least £375,000 a year” and being “Saddam’s 
little helper”.  He also noted the words “It doesn’t get much worse than this”.  In 
paragraph 63 the judge set out a detailed extract from the leader in the same issue, 
which he said in paragraph 64 contained allegations which referred at least in part to 
personal gains for Mr Galloway and not just to funds going to the Mariam Appeal or 
to anti-sanctions campaigning associated with it.  The judge said that the charge was 
“personal avarice”.  Moreover he rejected the submission that no such allegation of 
fact was made because some of the passages complained of asked “what if” questions 
or used the word “allegation” rather than “revelation”.  He concluded (in paragraph 
65) that the coverage on 22 April did not merely convey that there was strong 
evidence of personal greed on the part of Mr Galloway but conveyed the strong 
message that, despite his protestations and despite the lack of any inquiry into the 
authenticity or veracity of the documents, The Daily Telegraph had concluded that the 
evidence was overwhelming. 

55. As appears in paragraph 66, the judge further drew attention to the approach of Mr 
Sparrow in his telephone conversation with Mr Galloway, in which he asked him to 
“explain away” (the judge’s emphasis) the Baghdad documents.  It is clear that the 
judge accepted Mr Rampton’s submission that Mr Sparrow used the expression 
“explain away” as a way of saying that Mr Galloway had been caught red-handed. 

56. The judge focused on the issue of 23 April in paragraphs 67 to 70 of his judgment 
quoted above.  In particular he was struck by the expression “damning new evidence”, 
which he said meant that the evidence condemned Mr Galloway.  The newspaper’s 
coverage showed that Mr Galloway’s denials were dishonest or unreliable and thus to 
be discounted by its readers.  The judge also drew attention to other parts of the same 
coverage.  They included the bullet point which said: “Bluster, two homes and the 
unanswered questions”.  The judge then referred to pages two and three (as described 
above), with their photographs and references to Mr Galloway being “in Saddam’s 
pay” and to his “£250,000 villa in the Algarve”.  He concluded that the inference to be 
drawn by Daily Telegraph readers was inescapable.  The photographs were not there 
to show where Mr Galloway was expressing his denials but to demonstrate the link 
between his being “in Saddam’s pay” and the material rewards of those undeclared 
“profits”.  Neither readers nor journalists (the judge thought) could have failed to get 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
the message.  In short, as he put it in paragraph 69, this was not a lifestyle piece, such 
as one might find in (say) Hello magazine, but “a gravely serious exposé” of a 
Member of Parliament.  Finally he said that the list of “the questions that Galloway 
must answer” underneath his photograph would not be construed by readers as 
“putting the other side” but as demolishing Mr Galloway’s “blustering” answers one 
by one.                      

57. Mr Price submits that the statements in the coverage simply indicated that the 
documents stated that Mr Galloway was receiving money from Saddam’s oil-for-food 
programme, that they did not assert that he was lining his own pocket and that they 
were consistent with his using the monies for his political campaigns.  He further 
submits that much (if not all) of the matters complained of is comment.     

58. The judge thought that the suggestion that the statements used in the coverage did not 
impute personal greed at all was quite unsustainable.  We agree.  We do not accept Mr 
Price’s submission that it was relatively unimportant how any money taken was used 
by the claimant.  It seems to us that the judge was right to hold that the headlines and 
articles complained of went further than simply stating that Mr Galloway was taking 
money from the oil-for food programme for his political and charitable purposes but 
meant that he was taking money for personal gain and that that allegation was 
seriously defamatory of Mr Galloway.  Moreover, when the articles, leaders, 
headlines and photographs are taken together and viewed in their context through the 
eyes of readers of The Daily Telegraph, the judge was entitled to reach the 
conclusions he did.  Indeed, he was in our opinion right to do so.  

59. It appears to us that the newspaper was not merely reporting what the Baghdad 
documents said but that, as the judge held, it both adopted and embellished them.  It 
was alleging that Mr Galloway took money from the Iraqi oil-for-food programme for 
personal gain.  That was not a mere repeat of the documents, which in our view did 
not, or did not clearly, make such an allegation.  We agree with the judge that, 
although there were some references to allegations, the thrust of the coverage was that 
The Daily Telegraph was saying that Mr Galloway took money to line his own 
pockets.  In all the circumstances we answer the question whether the newspaper 
adopted and embellished the statements in the Baghdad documents in the affirmative. 

60. The next question is whether the statements complained of were allegations of fact 
and not merely comment.  We agree with the judge that the allegations principally 
complained of, namely that Mr Galloway was taking money from Iraq which was 
destined for the oil-for-food programme for his own personal gain, were allegations of 
fact.  We appreciate that the line between fact and comment may not always be easy 
to draw but it is difficult to think of anyone more experienced than the judge to draw 
it.  It is true that the judge does not discuss the distinction but that is for the very good 
reason that the point was not, as we understand it, taken at the trial.  In the defence 
only the leading articles and the headlines were said to be the subject of a defence of 
fair or honest comment.  The same was true in the particulars of comment given by 
The Daily Telegraph.  Moreover we note that the particulars do not include the 
assertion that the comment included the suggestion that Mr Galloway was lining his 
own pocket.  By way of contrast, the publication of the news articles was said in the 
defence to be protected by privilege.  This distinction was expressly maintained in the 
defendant’s written case on meaning, which included this: 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
“If the editorials (and two of the headlines) are comment, one 
of the issues, perhaps the key issue, will be whether the news 
articles standing alone are protected by privilege – the 
editorials (and two of the headlines) being the subject of a 
defence of fair comment on privileged material.” 

The same distinction was maintained in a skeleton argument prepared for a hearing on 
4 October 2004 and adopted in the skeleton argument prepared for the trial. 

61. In these circumstances it is not surprising that the judge does not address the question 
whether the statements in the articles which he held to be defamatory were comment.  
Nevertheless it is plain from the whole tenor of his judgment that he treated them as 
statements of fact which could only be defended on the basis of justification or 
privilege.       

62. We were referred to a number of authorities on fair comment.  For example we were 
referred to the classic statements of Lord Porter in Kemsley v Foot [1952] AC 345 at 
356-7, where he approved a passage from Odgers on Libel and Slander (6th edition, 
1929) as follows: 

“Sometimes, however, it is difficult to distinguish an allegation 
of fact from an expression of opinion.  It often depends on what 
is stated in the rest of the article.  If the defendant accurately 
states what some public man has really done, and then asserts 
that ‘such conduct is disgraceful’, this is merely the expression 
of his opinion, his comment on the plaintiff’s conduct.  So, if 
without setting it out, he identifies the conduct on which he 
relies by a clear reference.  In either case, the defendant enables 
his readers to judge for themselves how far his opinion is well 
founded; and, therefore, what would otherwise have been an 
allegation of fact becomes a mere comment.  But if he asserts 
that the plaintiff has been guilty of disgraceful conduct, and 
does not state what that conduct was, this is an allegation of 
fact for which there is no defence but privilege or truth.  The 
same considerations apply where a defendant has drawn from 
certain facts an inference derogatory to the plaintiff.  If he 
states the bare inference without the facts on which it is based, 
such inference will be treated as an allegation of fact.  But if he 
sets out the facts correctly, and then gives his inference, stating 
it as his inference from those facts, such inference will, as a 
rule, be deemed a comment.  But even in this case the writer 
must be careful to state the inference as an inference and not to 
assert it as a new and independent fact; otherwise, his inference 
will be something more than a comment, and he may be driven 
to justify it as an allegation of fact.”           

See also Branson v Bower [2001] EMLR 800, per Latham LJ at paragraph 12, where 
he approved a passage from Gatley on Libel and Slander, 9th edition, at paragraph 
12.6, where, citing from a judgment of Cussen J in Clarke v Norton [1910] VR 494 at 
499, the editors said, in the context of what amounts to fair comment:  

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
“More accurately it has been said that the sense of comment is 
“something which is or can reasonably be inferred to be a 
deduction, inference, conclusion, criticism, remark, observation 
etc.” 

The same editorial comment appears at paragraph 12.6 of the 10th edition of Gatley, 
which post-dates Branson v Bower. 

63. Mr Price draws particular attention to the proposition that, where the defendant 
enables his readers to judge for themselves how far his opinion is well founded, what 
would otherwise be an allegation of fact becomes merely a comment.  He submits that 
here it would have been clear to readers of The Daily Telegraph that the newspaper 
was expressing its opinion on the statements in the Baghdad documents and thus 
leaving them to decide whether that opinion was right or wrong.  He further submits 
that the judge failed to distinguish sufficiently between what was comment and what 
was not. 

64. We entirely accept Mr Price’s submission that a newspaper (or anyone else) is entitled 
to comment in the strongest terms provided that what it says is in truth honest 
comment and not a statement of fact.  There is in our opinion, however, no 
justification for the view that the judge failed to distinguish between a statement of 
fact and comment.  As already indicated, it was not suggested before him that the 
articles contained comment and not statements of fact but, however that may be, it is 
clear from his judgment that he considered the articles to contain statements of fact 
and, in the case of the leaders, his judgment shows that he was well aware of the 
distinction.  The problem with Mr Price’s submission is that the judge held, in our 
view correctly, that the newspaper adopted and embellished what was contained in the 
Baghdad documents. 

65. In our opinion, whatever the precise line between fact and comment, the allegations 
which the judge considered not to be protected by qualified privilege, as described 
above, were allegations of fact not opinion.  The statements that Mr Galloway was 
taking money originally destined for food and using it for his own personal gain were 
allegations of fact, not comment.  In these circumstances, it does not seem to us to be 
surprising that the contrary was not argued before the judge.  As already explained, 
the newspaper’s case before the judge was not that the statements in the articles were 
comment but that they were allegations of fact which were protected by qualified 
privilege on the basis of Reynolds privilege. 

Reynolds privilege 

66. The question remains whether the judge was correct to hold that such statements of 
fact were not protected by Reynolds privilege.  This involved a consideration of the 
nature of the principle identified by the House of Lords and whether that principle has 
been affected in any way by subsequent decisions of the European Court of Human 
Rights in Strasbourg.  Mr Price submits that the judge was wrong to hold that none of 
the statements of fact was protected by Reynolds privilege as identified by Lord 
Nicholls and, in any event, that the Strasbourg jurisprudence leads to the conclusion 
that The Daily Telegraph was entitled to publish the matter complained of under 
Article 10 of the Convention.  In short, he submits that The Daily Telegraph would be 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
bound to succeed in Strasbourg.  We will consider first the position without regard to 
the Strasbourg decisions since Reynolds. 

67. Mr Price submits that adoption by a newspaper of defamatory allegations of fact 
which would otherwise be reportage may take them out of the category of material 
which is protected by Reynolds privilege but that, whether it does so or not, all 
depends upon the facts of the particular case.  He notes that Lord Nicholls said that a 
newspaper need not adopt the allegations as statements of fact, not that it must not 
(my emphasis).  We accept that whether a particular statement of fact is protected by 
qualified privilege of the kind referred to in Reynolds does depend upon all the 
circumstances of the case.  That is we think clear both from the speech of Lord 
Nicholls and from the Strasbourg cases, to some of which we refer below.  It is a 
question of balancing the various considerations. 

68. Lord Nicholls made it clear in stating his conclusions which we have quoted above 
that the starting point is freedom of expression.  Moreover, as he put it at page 205E, 
any lingering doubts should be resolved in favour of publication.  The right to publish 
must however be balanced against the rights of the individual.  That balance is a 
matter for the judge.  It is not a matter for an appellate court.  This court will not 
interfere with the judge’s conclusion after weighing all the circumstances in the 
balance unless he has erred in principle or reached a conclusion which is plainly 
wrong. 

69. We see the force of Mr Price’s submission that the mere fact that the newspaper has 
adopted some of the allegations should not be decisive in deciding where the balance 
lies.  Indeed, recent decisions of the European Court suggest that it is not.  On the 
other hand, the court is essentially concerned with what has been described as 
reportage, which, as the passages from the judgment of Simon Brown LJ in Al-Fagih 
quoted in paragraph 29 above show, is a “convenient word to describe the neutral 
reporting of attributed allegations rather then their adoption by the newspaper”.  See 
also, to much the same effect, Mark v Associated Newspapers Ltd [2002] EWCA Civ 
772, [2002] EMLR 38 and the Jameel case at paragraphs 19 to 22.  Thus, so far as 
English law has progressed to date, as shown by the reasoning in Reynolds and Al-
Fagih, the adoption of defamatory statements contained in reports made by others has 
been treated as fatal to a defence of qualified privilege.   

70. The question may arise in an appropriate case whether the law should be more 
flexible and not adopt quite such an inflexible rule.  It does seem to us that the tenor 
of the European Court decisions would support a more flexible approach, in which the 
nature and extent of any adoption of the report would be no more than a factor, albeit 
an important factor, in deciding how the balance should be struck on the facts of a 
particular case.  An example of such a case may be Thoma v Luxembourg, where the 
Court noted (at paragraph 60) that the  applicant “had adopted – at least in part – the 
content of the quotation in issue”, although in Mark Simon Brown LJ (with whom 
Mummery and Dyson LJJ agreed) did not see the decision in quite that light, noting 
(at paragraph 33) that the Court in Thoma decided that journalists cannot be 
“systematically and formally” required to distance themselves from the content of a 
[defamatory] observation”. 

71. It is not necessary, in order to determine the issues in this appeal, to decide whether 
English law should adopt a flexible approach of the kind suggested above or whether 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
it should hold that any adoption of defamatory material is fatal to a defence of 
Reynolds privilege.  Nor is it necessary to decide whether it would be open to this 
court so to hold in the light of the decision of the House of Lords in Reynolds.   

72. The reason that it is not necessary to decide either of those questions is this.  Mr Price 
correctly recognises that how any such balance is to be struck depends upon all 
circumstances of the particular case and here it is plain that the judge took the view 
that The Daily Telegraph had gone a long way to adopt and embellish the allegations 
in the Baghdad documents.  Indeed it had done so with relish.  He was in our opinion 
entitled to reach that conclusion.  Moreover, it is we think clear from his judgment 
that, if he had accepted the submission that adoption of some of the allegations in a 
document which is being reported is not fatal to a case of Reynolds privilege, he 
would nevertheless have held that the balance fell on the side of Mr Galloway and not 
on the side of the newspaper.  Such a conclusion would in our view be entirely 
justified on the facts found by the judge. 

73. In paragraphs 39 to 43 above we have summarised both the judge’s approach to the 
balancing exercise identified by Lord Nicholls and his reasons for reaching the 
conclusion that the defence of qualified privilege was not available to The Daily 
Telegraph.  The judge was plainly right to conclude that the newspaper was not 
neutral but both embraced the allegations with relish and fervour and (as he put it) 
went on to embellish them.  As to the particular points identified by Lord Nicholls, 
the judge was further right to conclude that the allegations were serious, especially the 
allegation that Mr Galloway took money destined as part of the oil-for-food 
programme for his own personal gain.  As to the second point, it is not in dispute that 
both the nature of the information and its subject matter were of public concern. 

74. As to Lord Nicholls’ third, fourth and fifth points, Mr Price criticises the judge’s 
conclusion that the sources of the information in the Baghdad documents were 
operatives within Saddam’s regime, had axes to grind and could hardly be classified 
as inherently reliable.  He submits that, since, quite apart from the fact that they were 
deemed to be authentic under the CPR, the documents were plainly authentic since 
they came from internal Iraqi government sources and were not intended for 
publication, there is no reason to think that their contents were not correct.  Mr Price 
further submits that there was nothing that could be done to verify the information and 
that there could not be or have been an independent investigation of it.  There is we 
think some force in the point that there was no reason to think that the information in 
the documents was not inherently reliable, but the judge was right to say that the 
newspaper could have made further enquiries, perhaps through Mr Zureikat, and that 
this was not a case in which the allegations had been the subject of an inquiry which 
commanded respect.  

75. As to the sixth point, the judge correctly held that there was no great urgency and that 
the scoop would still have been available if the newspaper had made further enquires, 
perhaps of Mr Zureikat and, importantly, of Mr Galloway himself.  As to the seventh 
and eighth points, Mr Price submits in particular that there was no need to go further 
in asking Mr Galloway questions than Mr Sparrow did.  He says with force that, since 
Mr Galloway denied receiving any money at all from the Iraqi regime, he would be 
bound to have denied using it for personal gain.  While this point has some forensic 
force, it does appear to us that, before a newspaper publishes allegations of fact which 
involve the taking of money from a regime such as Iraq for personal gain, in 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
circumstances in which it knows that it cannot justify the allegations, it should at the 
very least put the thrust of the allegations to the person concerned in order to give him 
the opportunity of saying whatever he thinks appropriate.  As the judge correctly held 
in paragraph 166 of his judgment quoted in paragraph 41 above, The Daily Telegraph 
did not do so.  Accordingly the articles did not contain, in Lord Nicholls’ words, the 
gist of the claimant’s side of the story in response to the allegations of personal gain. 

76. In connection with the ninth point, the judge emphasised that the tone of the coverage 
was dramatic and condemnatory.  He then summarised his conclusions in paragraphs 
170 to 173 which we have quoted in paragraph 43 above.  He considered the matter in 
the round, as Lord Nicholls stressed that a judge should do.  In short, as stated above, 
he concluded that The Daily Telegraph did not merely report the contents of the 
Baghdad documents or even simply adopt their contents but embellished them and 
presented them as facts to which Mr Galloway’s only response was bluster. 

77. We see no basis upon which this court could properly interfere with the judge’s 
conclusions.  Even if the judge had concluded both that Reynolds privilege was 
potentially available to a newspaper that adopted the contents of documents being 
reported and that the contents of the documents themselves were likely to be reliable, 
we have no doubt that he would have concluded that the matters complained of were 
not protected by privilege because of the way in which the facts were adopted and 
embellished.  He would have been both entitled and (in our opinion) correct to reach 
such a conclusion.                                                          

Strasbourg jurisprudence 

78. In the light of the conclusions on the particular facts of this case set out above, it is 
not necessary to analyse the Strasbourg cases in any detail.  However, we should refer 
briefly to some of the cases because Mr Price places particular reliance upon them.  It 
is not easy to reconcile them all but the reason for that is, as it seems to us, that the 
approach of the European Court is an essentially pragmatic one which focuses on the 
particular facts of each case and tries to balance the rights conferred by Article 10 of 
the Convention with those conferred by Article 8.  Articles 8 and 10 provide so far as 
relevant: 

“Article 8 – Right to respect for private and family life 

1. Everyone has the right to respect for his private and family 
life, his home and his correspondence. 

2. There shall be no interference by a public authority with the 
exercise of this right except such as is in accordance with the 
law and is necessary in a democratic in the interests of … the 
economic well-being of the country … or for the protection of 
the rights and freedoms of others. 

 

Article 10 – Freedom of expression 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
1. Everyone has the right to freedom of expression.  This right 
shall include freedom to hold opinions and to receive and 
impart information and ideas without interference by public 
authority … 

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties 
and responsibilities, may be subject to such formalities, 
conditions, restrictions or penalties as are described by law and 
are necessary in a democratic society … for the protection of 
the reputation and rights of others, … or for maintaining the 
authority and impartiality of the judiciary.”                  

 

79. The general principles to be applied where a court is seeking to strike the balance 
between Articles 10 and 8 have been stated by the European Court on a number of 
occasions.  A good example is Cumpănă and Mazăre v Romania (2005) 41 EHRR 
200, which was decided on 17 December 2004, just over a fortnight after the decision 
of the judge in the instant case.  So far as directly relevant, the Court said this at 
paragraphs 88-91: 

“88. The test of “necessity in a democratic society” [in 
Article 10] requires the Court to determine whether the 
interference [with Article 10 rights] complained of 
corresponded to a “pressing social need”.  The 
Contracting States have a certain margin of 
appreciation in assessing whether such a need exists, 
but it goes hand in hand with European supervision, 
embracing both the legislation and the decisions 
applying it, even those delivered by an independent 
court.  The Court is therefore empowered to give the 
final ruling on whether a “restriction” is reconcilable 
with freedom of expression as protected by Art 10. 

 89. The Court’s task in exercising its supervisory function 
is not to take the place of the competent domestic 
courts but rather to review under Art 10 the decisions 
they have taken pursuant to their power of 
appreciation.  … 

 90. In particular, the Court must determine whether the 
reasons adduced by the national authorities to justify 
interference were “relevant and sufficient” and 
whether the measure taken was “proportionate to the 
legitimate aims pursued”.  … 

 91. The Court must also ascertain whether the domestic 
authorities struck a fair balance between, on the one 
hand, the protection of freedom of expression as 
enshrined in Art 10, and on the other hand, the 
protection of the reputation of those against whom 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
allegations have been made, a right which, as an aspect 
of private life, is protected by Art 8 of the Convention.  
That provision may require the adoption of positive 
measures designed to secure effective respect for 
private life even in the sphere of the relations of 
individuals between themselves.”      

 

80. For present purposes the crucial paragraph in that judgment is paragraph 91 because it 
stresses the importance of the national court striking a fair balance between the 
protection of freedom of expression enshrined in Article 10 and the protection of a 
person’s reputation enshrined in Article 8 as an aspect of private life.  It seems to us 
that that is exactly the balance which Lord Nicholls was articulating in Reynolds: see 
eg the passages from his speech quoted above.  Moreover, it also seems to us that 
Lord Nicholls was himself according particular importance to freedom of expression 
and thus freedom of the press in just the same way as the European Court has done.  
We detect no difference in principle between the approach of the House of Lords in 
Reynolds and that of the European Court. 

81. Like the judge, we were referred to a number of cases, including Lingens v Austria 
(1986) 8 EHRR 407, which emphasised the importance of Article 10.  The application 
of the principles identified in the Cumpănă case will of course vary from case to case.  
This can be seen for example in Selisto, to which the judge referred, where it is clear 
from the dissenting judgment of Sir Nicholas Bratza that the principles were not in 
dispute but that there was room for different views as to the application of the 
principles to the facts.  While it may be said that the application of the principles to 
the particular facts in Selisto (upon which Mr Price relies) provides some assistance to 
the case being advanced by The Daily Telegraph on the facts, the opposite can be said 
of the decision of the Court in Pedersen and Baardsgaard v Denmark (Application no 
49017/99), which was delivered on 17 December 2004, which was the same day as 
the Cumpănă case and thus about a fortnight after the decision of the judge, and 
which is relied upon by Mr Rampton as being a not dissimilar case from this in which 
(as can be seen from paragraph 77) the applicants had adopted and embellished and 
not merely reproduced the statements of others.   

82. See also, for example, Busuioc v Moldova (Application no 61513/00), where the 
decision was delivered on 21 December 2004, and where the Court stressed in 
paragraph 61 that it had distinguished between statements of fact and value 
judgments.  It concluded that some of the statements complained of were statements 
of fact (as in paragraph 68) and some as “value judgments which had a factual basis” 
(as in paragraph 84).  Whether a particular statement comes into one category or the 
other depends upon the circumstances of the particular case.  The Strasbourg cases are 
of course relevant in determining where, in principle the line is to be drawn but, in our 
view, the distinction drawn by the European Court is essentially the same as has 
traditionally been drawn at common law between fact and comment.  See also in this 
regard Branson v Bower per Latham LJ at paragraphs 11 to 13 and Sir Philip Otton at 
paragraph 16.        

83. The Strasbourg cases are in our opinion of limited assistance if used as comparators 
for the facts of this case, since their facts vary considerably.  They are, however, of 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
assistance in so far as they identify the correct approach and the correct principles to 
apply.  As stated above, those principles have been most recently and authoritatively 
summarised in the Cumpănă case.  They are essentially the same principles as 
identified by the House of Lords in Reynolds, subject perhaps to the question whether 
it is fatal to a defendant to have adopted the statement of others as true.  Assuming 
that it is not fatal, the question in every case is how to balance the freedom of speech 
enshrined in Article 10 with the reputation of an individual enshrined in Article 8.  
How the balance is to be struck is essentially a matter for the national court.  In 
England and Wales it is essentially a matter for the judge.  We have already expressed 
our conclusion that there is no proper basis upon which we could interfere with the 
balance he struck. 

84. For all these reasons, we dismiss the appeal on qualified privilege. 

Fair comment 

85. We have already stated our conclusion that the judge was justified in concluding that 
the various statements in the articles and headlines complained of that Mr Galloway 
took money from Iraq for his personal gain were allegations of fact and not comment.  
It follows from our further conclusion that the statements in the articles complained of 
are not protected by Reynolds (or any other kind of) privilege and from the fact that 
The Daily Telegraph did not seek to justify the statements as true that the newspaper 
had no defence to Mr Galloway’s claim for damages and that the judge was right for 
the reasons he gave. 

86. That is not to say that the issues of The Daily Telegraph for 22 and 23 April 2003 did 
not contain comment or that some of that comment was not honest comment but that 
does not affect the validity of the judge’s decision, which was based on his conclusion 
that the key allegations were allegations of fact.  In these circumstances, we do not 
see how this appeal can succeed under this head once it is held that the defence of 
qualified privilege has failed.  That is in our view so even if, as Mr Price submits, the 
judge mischaracterised some of the statements in the leaders as statements of fact 
when they were in fact comment.  Such a conclusion would not affect the 
newspaper’s liability in circumstances in which the judge had (as we concluded 
earlier) correctly characterised the allegations in the articles as statements of fact.   

87. It could at best only relate to the editorials or leaders in so far as they stated the 
newspaper’s views based on the Baghdad documents.  Mr Price submits that the judge 
held that the editorial expression of the paper’s views based on the documents was 
found to be fact rather than comment just because it was conclusionary.  However, we 
do not accept the submission that there was any mischaracterisation of opinion as fact 
in the leaders or that the judge’s conclusion as to what was fact was based on the mere 
fact that the paper’s views were conclusionary.   

88. The judge explained his reasons in some detail in paragraphs 177 to 190 of his 
judgment.  In paragraphs 177 to 179 he rejected submissions based upon the 
conditional nature of the leaders.  In paragraph 180 he said that one cannot comment 
upon allegations (his emphasis) about the claimant and then avail oneself of a fair 
comment defence any more than one can justify by reference to the fact that the 
allegations have been made.  As the judge put it, one has to comment on the 
claimant’s conduct and, if it is not admitted, prove the conduct.  He held, in our 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
opinion correctly, that the defence in relation to the 22 April leader would fail for that 
reason alone. 

89. In paragraphs 181 to 188 the judge gave his reasons for his conclusions that the 
allegations were either allegations of fact or, in so far as they were comment, they 
were based on unproven conduct, by which he meant unproven facts.  As to the first 
the judge was in our opinion entitled to hold, as he put it in paragraph 188, that the 
sting of the leaders (which were defamatory of Mr Galloway) was factual rather than 
comment.  As to the second, he was right to hold that, in the absence of either a 
defence of justification or of privilege, The Daily Telegraph could not rely on a 
defence of fair or honest comment.              

  Damages 

90. The remaining issue is whether the judge erred in principle in awarding damages of 
£150,000.  Mr Price submits that he did.  He submits (as he did to the judge) that The 
Daily Telegraph would have been entitled to publish the contents of the Baghdad 
documents as reportage in accordance with Reynolds and that damages should only 
take account of any marginal damage to Mr Galloway’s reputation over and above 
that occasioned by the Iraqi documents themselves of which he does not complain.  
The judge rejected that submission and, for reasons fully explained in paragraphs 194 
to 218 of his judgment, awarded the sum of £150,000. 

91. We accept Mr Rampton’s submission that it was the function and duty of the judge to 
assess damages on the basis of the damage to Mr Galloway’s reputation caused by the 
articles complained of and held to be defamatory.  It was not his role, as Mr Rampton 
put it, to assess what damage might have been suffered to his reputation if The Daily 
Telegraph published different articles which contained defamatory material, but in 
respect of which it had a good defence of qualified privilege, or indeed if the 
documents had been published by someone else.  The judge said in paragraph 195: 

“My duty is clear.  I must reach conclusions on the issues 
before me and, if I hold that Mr Galloway has been defamed, I 
must award appropriate damages in respect of the relevant 
allegations.” 

We detect no error in that approach. 

92. The judge concluded his judgment thus: 

“217. It seems to me that Mr Galloway is entitled to be 
compensated for the manner in which the newspaper 
chose to put the Iraqi documents into the public 
domain and the spin which the Defendants chose to put 
upon them. As he said, The Daily Telegraph chose not 
to confine itself to reporting the documents.  He 
complains of the effect upon his reputation and hurt 
feelings brought about by the “blizzard” of comment 
and inference with which the publication of the 
documents was surrounded. Moreover, the “blizzard” 
came out of the blue without any opportunity to refute 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Galloway v Daily Telegraph 

 
their inferences. This again illustrates how unrealistic 
it would be for me to try to compensate Mr Galloway 
for the “blizzard” but not for the content of the 
underlying documents. 

 218. The allegations are plainly very serious. There has 
been no apology. Nor has there been any plea of 
justification. Yet there were undoubtedly aggravating 
features about the conduct of the trial to which I have 
referred above. The figure I must award by way of 
general damages for compensation must be no greater 
than is necessary to achieve the legitimate objectives 
which I have identified, and must be proportionate to 
those objectives and the harm done. In all the 
circumstances, it seems to me that the right figure is 
£150,000.” 

 

93. Again, we detect no error in that approach.  The judge assessed damages for the libel 
he found proved.  Given the seriousness of the key allegation Mr Galloway had taken 
money from Iraq for personal profit, we can see no basis upon which this court could 
interfere with the amount of damages awarded by the judge. 

CONCLUSIONS 

94. In summary the crucial features of this case are these.  The judge held that parts of the 
issues of 22 and 23 April 2003 were seriously defamatory of Mr Galloway, especially 
in so far as they alleged that he had taken money from Iraq for personal gain.  The 
Daily Telegraph did not at any stage seek to justify those defamatory statements as 
true.  It defended the action only on the basis of privilege and fair comment.  The 
judge rejected both defences.  He was, in our judgment, right to do so.  It follows that 
the appeal on liability must be dismissed.  We also dismiss the appeal on damages for 
the reasons given above.  

 


