
 
 

Neutral Citation Number: [2006] EWCA Civ 1776  
 

Case No: A3/2006/0882/CHANF 
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION) 
ON APPEAL FROM  
THE HIGH COURT OF JUSTICE  
CHANCERY DIVISION 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 21/12/2006 

Before : 
 

THE LORD CHIEF JUSTICE OF ENGLAND AND WALES 
THE MASTER OF THE ROLLS 

and 
THE RIGHT HONOURABLE LORD JUSTICE MAY 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 Associated Newspapers Limited      Appellant 
 - and - 
 His Royal Highness the Prince of Wales      Respondent 

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
M.Warby QC and P. Saini (instructed by Messrs Reynolds Porter Chamberlain LLP) for 

the Appellant 
H. Tomlinson QC and L. Lane (instructed by Messrs Harbottle & Lewis) for the 

Respondent 
 

Hearing dates : 27th and 28th November 2006 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Judgment Approved by the court 
for handing down 

 
 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
Lord Phillips of Worth Matravers, Chief Justice 

 

This is the judgment of the Court 

 

Introduction

1. In this appeal the appellant (‘the Newspaper’) appeals against that part of the order of 
Blackburne J dated 17 March 2006 which granted summary judgment in respect of 
part of the claim of the respondent (‘Prince Charles’) for breach of confidence and 
infringement of copyright. The claim brought by Prince Charles related to eight hand 
written journals kept by Prince Charles to record his impressions and views in the 
course of overseas tours made by him between 1993 and 1999. Copies of these were 
provided to the Newspaper, via an intermediary, by an employee of Prince Charles in 
breach of her contract of employment. Summary judgment was given in respect of 
one of these, the journal that related to the Prince’s visit to Hong Kong between 23 
June and 3 July 1993 (‘the Journal’), when the Colony was handed over to the 
Republic of China. The Newspaper had published substantial extracts from the 
Journal in the Mail on Sunday on 13 November 2005. 

2. The Newspaper admits that Prince Charles owns the copyright in the Journal, but 
relies on defences under the Copyright, Designs and Patents Act 1988 (‘the CDPA’) 
to the allegation of infringement of that copyright. The Newspaper denies that the 
content of the Journal was confidential. Each of the parties has relied upon the impact 
of the Human Rights Act 1998 and the Human Rights Convention (‘the Convention’) 
on the issues raised in this action. Prince Charles alleges that the publication of the 
extracts from the Journal interfered with his right to respect for his private life and his 
correspondence under Article 8 of the Convention, so that it constituted in modern 
parlance a breach of privacy. The Newspaper denies this but alleges, in the 
alternative, that any interference with this right was justified under Article 8(2) as 
necessary to protect the rights of the Newspaper and the public under Article 10. 
Prince Charles accepts that the relief that he has claimed amounts to a restriction on 
the Newspaper’s right of freedom of expression under Article 10, but alleges that this 
restriction is justified under Article 10(2) as necessary to protect his right to privacy, 
his copyright and to prevent the disclosure of information received in confidence. 

3. Blackburne J’s Order was made in proceedings for summary judgment brought by 
Prince Charles under CPR 24. Blackburne J concluded that, so far as the Journal was 
concerned, there was little relevant issue of fact and, insofar as there was any such 
issue, the Newspaper had no real prospect of succeeding on it. There were, however, 
substantial issues as to the application of the principles of the developing law of 
breach of privacy to the facts of this case. These issues were explored before the judge 
in a depth which was not typical of the ordinary proceeding under Part 24. Thus the 
skeleton argument submitted on behalf of Prince Charles extended to 44 pages and 
that submitted on behalf of the Newspaper to 30 pages. The hearing lasted 3 days and 
the judgment was 44 pages in length. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
4. It seems to us that what the judge did, in effect, was to hold that there was no issue of 

fact in relation to the Journal that called for trial, so that disclosure and oral evidence 
were unnecessary, and to proceed to try the remaining issues. The judge resolved 
those issues in favour of Prince Charles. He entertained, however, full argument as to 
why those issues should be resolved in favour of the Newspaper and, had he been 
persuaded by that argument, would have been in a position to give final judgment 
against Prince Charles.  

5. The preparations made for this appeal were appropriate for determination by this court 
of the substantive merits of the case, insofar as it relates to the Journal. The skeleton 
submitted on behalf of the Newspaper is 33 pages in length and that submitted on 
behalf of Prince Charles is 44 pages in length. Three files containing copies of 42 
authorities were prepared for the hearing. In these circumstances we have been in no 
doubt as to how to give effect to the overriding objective as set out in CPR Part 1. Our 
first task must be to consider whether the judge was correct to conclude that there was 
no relevant issue of fact that required a trial. If he was not, then his order must be set 
aside and a trial ordered. If, however, there is no issue of fact that requires trial, we 
should treat this as an appeal on the merits that we can determine either by upholding 
the judge’s Order in favour of Prince Charles, or by setting aside his order and giving 
judgment in favour of the Newspaper. Counsel for each of the parties very sensibly 
agreed with this course. 

6.  Blackburne J’s judgment [2006] EWHC 522 (Ch) has not been reported. The 
convenient course is to annexe it to our own judgment, and we do so. 

The facts 

7. In order to facilitate the conduct of this litigation Prince Charles agreed to the full 
disclosure of the contents of the Journal. These are summarised by the judge at 
paragraphs 28 to 38 of his judgment and we shall not repeat that exercise. Suffice it to 
say they are a personal description of Prince Charles’ participation in the events that 
marked the handing over of Hong Kong. These include a banquet which the Chinese 
President attended and which Prince Charles describes in a manner that is disparaging 
of the formalities and of the behaviour of the Chinese participants. 

8. The publication of and comments on extracts from the Journal in the Mail on Sunday 
came shortly after a State visit to London by the Chinese President in the course of 
which he held a banquet at the Chinese Embassy. Prince Charles declined an 
invitation to that banquet. The judge summarises the articles in that newspaper and 
sets out the editorial comment at paragraphs 54 to 61 of his judgment. The front page 
headline was “Appalling Waxworks”, the phrase used by Prince Charles to describe 
the Chinese entourage, and the article to which it related started by stating that 
“Scathingly candid remarks Prince Charles has made about the Beijing leadership can 
be revealed today – just days after the Chinese President completed his controversial 
state visit to Britain”. Reference should be made to the judgment for details of the 
publication. 

9. There were two areas where there was a degree of conflict in the evidence placed 
before the judge. Mr Warby QC for the Newspaper submitted that these conflicts 
required to be resolved at a trial. The first area covers the practice followed by Prince 
Charles in relation to causing or permitting others to see his journals and, in 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
particular, the course that he followed in relation to the Journal. There are issues of 
fact in relation to this area. The second area relates to the general conduct of Prince 
Charles in making public his views and seeking to influence executive action and, in 
particular, to his conduct in declining invitations to two banquets given in London by 
the President of China, each one on the occasion of a state visit to this country. There 
is a degree of conflict of evidence as to his reasons for not attending the banquets.  

10. The evidence in relation to the journals is set out in paragraphs 13 to 26 of Blackburne 
J’s judgment. Evidence in statement form on behalf of Prince Charles was given by 
Sir Stephen Lamport, who was Prince Charles’ Principal Private Secretary from 1996 
to 2002 and by his successor, Sir Michael Peat. Evidence on behalf of the Newspaper 
was given by Mr Mark Bolland, who served as Assistant Secretary to Prince Charles 
from 1996 to 1997 and Deputy Private Secretary from 1997 to 2002. We shall start by 
setting out evidence which is not disputed. 

11. Over the last 30 years it has been Prince Charles’ practice to make a handwritten 
journal recording his views and impressions on completing a foreign visit. Sir Stephen 
described these as “candid and very personal, and intended as a private historical 
record”. Mr Bolland said that “he viewed the journals both as a historical record and 
as a bit of fun. He would try to make them amusing…”  

12. On his return to this country the completed handwritten journal is photocopied by a 
member of staff in Prince Charles’ Private Office. At the time of the journals which 
are the subject of this action this was Ms Sarah Goodall. Prince Charles handed her a 
list of those to whom the journal should be circulated. Each of these received with the 
journal a letter signed by Prince Charles. The envelope in which these were sent was 
marked ‘Private and Confidential’. The Journal was circulated in this way. 

13. The employment contracts of each of those in Prince Charles’ service provided that 
any information in relation to him that was acquired during the course of his or her 
employment was subject to an undertaking of confidence and was not to be disclosed 
to any unauthorised person. 

14. There is an issue as to the number of people to whom the Journal was sent. Sir 
Michael said that 14 copies were sent to close friends, some of whom were married so 
that the recipients totalled 21. These included Mr Nicholas Soames MP, who was the 
only politician to receive a copy. Sir Michael said that he had contacted each of the 
recipients, who had confirmed that the copy had been kept safely. Mr Bolland was not 
in a position to give evidence that related specifically to the Journal. He said, 
however, that he estimated that 50 to 75 people would have received each of the 
journals, including politicians, media people, journalists and actors. 

15. There is also an issue as to the care that was taken of the journals and copies of them 
that were not circulated. Sir Stephen said that the journals were locked in an archive at 
Highgrove and that photocopies were kept under lock and key at St James’s Palace. 
Thereafter access was limited to four authorised members of staff. Mr Bolland said 
that all the private secretaries got copies of the journals. They were not regarded as 
being especially secret; there was a very relaxed attitude to their contents. The 
Newspaper also sought to rely on hearsay evidence from an undisclosed source 
spoken to by Mr Peter Wright, the editor of the Mail on Sunday. The judge discounted 
this evidence. Mr Warby did not suggest that he was wrong to do so. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
16. The judge did not consider that these issues were significant. He assumed in favour of 

the Newspaper that its case on these issues of fact was made out. Mr Warby submitted 
that this was not an appropriate approach. We disagree. At least for the purpose of 
considering whether the claimant was entitled to judgment, it was both appropriate 
and sensible to assume that issues of fact would be decided against him.   

17.  There was an issue before the judge as to how the journals came into the possession 
of the Newspaper. The judge’s findings in relation to that issue are not challenged. 
Those findings add to the picture in relation to the care taken of the journals. They 
have, however, much greater significance than that. We shall set them out at this 
stage.  

18. Ms Goodall was employed in Prince Charles’ Private Office between May 1988 and 
December 2000. She had given the usual undertakings as to confidentiality. She had 
been dismissed following a disciplinary hearing in relation to matters irrelevant to this 
action. She had not been authorised to make typed copies of the journals or to remove 
photocopies of them from the Private Office. Despite this Ms Goodall, via a friend 
who did not disclose her identity, supplied the Newspaper in May 2005 with typed 
copies of the eight journals in the hope that the Newspaper would purchase them. 

19. On 14 October 2005 Ms Goodall disclosed to Prince Charles’ Communications 
Secretary, Mr Haverson, what she had done. She said that she had asked her friend to 
recover the copy journals, but he had not succeeded in doing so. On the same day she 
met Mr Wellington, the Managing Editor of the Mail on Sunday, told him that she 
was the source of the copy journals and asked for them back. He handed her a set of 
copies and she returned these to Mr Haverson. The Newspaper had, however, retained 
a set of copies. 

20. Meanwhile Prince Charles’ solicitors contacted the Newspaper and made it plain that 
the copy journals were confidential, contained private information, and were protected 
by copyright. They had been removed from Prince Charles’ office without permission 
and should be returned. On 10 November, after the Newspaper had given notice that it 
intended to publish extracts from the Journal, Sir Michael Peat telephoned the Editor 
and subsequently wrote protesting that the journals were private and confidential and 
had been removed from the Private Office in breach of trust. The solicitors also wrote, 
threatening proceedings if the contents of the Journal were published. The Newspaper 
nonetheless proceeded with the publication that has led to this action. 

21. We turn to the second area where Mr Warby submits that there is factual dispute. In 
1994 Mr Jonathan Dimbleby published an authorised biography of Prince Charles. 
This included a number of extracts from the journals then in existence. In the Preface 
Mr Dimbleby stated that he had had unprecedented and unfettered access to original 
sources, from which he had been free to quote extensively. His contract stated that he 
should have “the final decision in his own discretion about the contents” of the work. 
Nonetheless, Sir Michael Peat stated that Mr Dimbleby had been given access to 
material “subject to strict conditions of confidentiality” and that “no material could be 
used from the journals without the express permission of Prince Charles”.  We do not 
accept that this conflict of evidence required to be resolved at a trial. In paragraph 66 
of his judgment the judge records that Mr Tomlinson QC for Prince Charles conceded 
that Prince Charles had allowed Mr Dimbleby free access to the journals and 
disclosure of their contents at his sole discretion. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
22. Finally Mr Warby draws attention to evidence that Prince Charles made use of the 

media to make it plain that he had deliberately boycotted the Chinese banquet at the 
time of the State visit in 1999, which conflicts with evidence provided by Prince 
Charles through Sir Michael Peat that this was not the case. The judge recorded the 
existence of this issue at paragraph 66 of his judgment, as he did Mr Tomlinson’s 
invitation to proceed as if the evidence advanced by the Newspaper was true. The 
judge acceded to this invitation and we consider that this course was appropriate and 
sensible. 

23. For these reasons we reject Mr Warby’s submission that there are issues of fact 
unresolved that call for a trial. The issue on this appeal is whether the judge’s 
application of  law to the facts that were either undisputed or assumed to be those 
advanced by the Newspaper produced the correct result. 

The approach to the law 

24. At paragraph 85 of his judgment the judge commenced his analysis of the claim for 
breach of confidence with the statement: 

“The modern starting point in a claim of this kind is the 
decision of the House of Lords in Campbell v MGN Ltd  
[2004] UKHL 22; [204] 2 AC 457.” 

Counsel for each of the parties proceeded on the premise that this statement was 
correct. This led them to approach the case as though there were only two significant 
issues: (1) was the subject matter of the Journal ‘private’ so that the Newspaper’s 
publication of it interfered with Prince Charles’ rights under Article 8(1) of the 
Convention? If so (2) was the Newspaper’s publication nonetheless justifiable under 
Article 8(2) as being necessary for the protection of the Article 10 rights of the 
Newspaper and of the public? In short the essential issue in this case was a conflict 
between the rights under Article 8 and Article 10 of the Convention.  

25. We consider that this approach to this action was an over-simplification. Section 3 of 
the Human Rights Act requires the court, so far as it is possible, to read and give 
effect to legislation in a manner which is compatible with the Convention rights. The 
English court has recognised that it should also, in so far as possible, develop the 
common law in such a way as to give effect to Convention rights. In this way 
horizontal effect is given to the Convention. This would seem to accord with the view 
of the Strasbourg court as to the duty of the court as a public authority – see Von 
Hannover v Germany (2005) 40 EHRR 1 at paragraphs 74 and 78. 

26. The English court has been concerned to develop a law of privacy that provides 
protection of the rights to ‘private and family life, his home and his correspondence’ 
recognised by Article 8 of the Convention. To this end the courts have extended the 
law of confidentiality so as to protect Article 8 rights in circumstances which do not 
involve a breach of a confidential relationship. Although their Lordships differed as to 
the result in Campbell v MGN Ltd, there was little between them as to the applicable 
legal principles. Lord Nicholls of Birkenhead described the position as follows:  

“Now the law imposes a “duty of confidence” whenever a 
person receives information he knows or ought to know is 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
fairly and reasonably to be regarded as confidential. Even this 
formulation is awkward. The continuing use of the phrase “duty 
of confidence” and the description of the information as 
“confidential” is not altogether comfortable. Information about 
a person’s private life would not, in ordinary usage, be 
described as “confidential”. The more natural description today 
is that the information is private. The essence of the tort is 
better encapsulated now as misuse of private information.” 

27. Many of the recent decisions in this area of the law involve situations where 
information has been published that has not involved the breach of a relationship of 
confidence. In such circumstances the issue has been whether the information was of 
a private nature, so that its disclosure interfered with  Article 8 rights and, if so, how 
the tension between Article 8 and Article 10 should be resolved.  

28. This action is not concerned, however, with a claim for breach of privacy that 
involves an extension of the old law of breach of confidence. There is an issue in this 
case as to whether the information disclosed was private so as to engage Article 8 and 
there is an obvious overlap between this question and the question of whether the 
information was capable of being the subject of a duty of confidence  under the old 
law. Assuming that it was, there are in this action all the elements of a claim for 
breach of confidence under that law. The information was disclosed in breach of a 
well recognised relationship of confidence, that which exists between master and 
servant. Furthermore, the disclosure was in breach of an express contractual duty of 
confidentiality.  The Newspaper was aware that the journals were disclosed in breach 
of confidence. 

29. Article 10.2  provides that the freedom to receive and impart information and ideas 
‘may be subject to such formalities, restrictions or penalties as are prescribed by law 
and necessary in a democratic society for preventing the disclosure of information 
received in confidence’. Information received in confidence may not be of such a 
nature as to engage Article 8. A trade secret will not necessarily do so.  Thus the 
Convention recognises that it may be necessary in a democratic society to give effect 
to a duty of confidence in the old sense at the expense of freedom of expression. 

30. It seems to us that a case such as this requires consideration of the weight that should 
be given to the fact that the information in this case had been received by Ms Goodall 
in confidence and, furthermore, under a contractual duty of confidence. This factor 
received little recognition in the submissions of counsel or, indeed, in Blackburne J’s 
judgment. At paragraph 135 the judge recorded Mr Tomlinson’s submission that 
‘there is a strong public (as well as the claimant’s own private) interest in preserving 
the confidentiality of private journals and communications within private offices’ but 
no express weight appears to have been given to the fact that the disclosure was in 
breach of a duty of confidentiality arising out of both the relationship and the contract 
between master and servant, and that the newspaper was aware of the breach of 
confidence. 

31. The importance of private duties of confidence in the context of Article 10 rights is 
not much explored in either the English or the Strasbourg authorities. Mr Tomlinson 
suggested that this was because the horizontal effect of the Convention consequent 
upon the recognition by the Strasbourg court that States are under a positive 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
obligation to ensure that their laws protect the fundamental freedoms is a recent 
development. We suspect that this is correct. 

32. Before the Human Rights Act came into force, the English law of confidence had 
recognised that there were circumstances where the public interest in disclosure 
overrode the duty of confidence, and that these circumstances could differ depending 
upon whether the duty was owed to a private individual or to a public authority. The 
present case raises the question whether the principles permitting publication of 
information disclosed in breach of an obligation of confidence require to be revised in 
order to give full effect to Article 10 rights.  Before addressing that question we 
propose to consider the overlapping questions of whether the content of the journals 
was confidential and private within the protection of Article 8.  

Were the journals confidential and was their content private? 

33. In Douglas v Hello (No 3) [2005] EWCA Civ; [2006] QB 125 at paragraph 55 this 
court said: 

“It seems to us that information will be confidential if it is 
available to one person (or a group of persons) and not 
generally available to others, provided that the person (or 
group) who possess the information does not intend that it shall 
become available to others.” 

Dealing at paragraph 83 of the same case with the issue of privacy, the court said: 

“What is the nature of “private information”? It seems to us 
that it must include information that is personal to the person 
who possesses it and that he does not intend shall be imparted 
to the general public. The nature of the information, or the form 
in which it is kept, may suffice to make it plain that the 
information satisfies these criteria” 

34. We consider that these observations remain sound. They are in no way discordant 
with the statement of Lord Nicholls of Birkenhead in Campbell v MGN Ltd at 
paragraph 21: 

“Essentially the touchstone of private life is whether in respect 
of the disclosed facts the person in question had a reasonable 
expectation of privacy”  

Lord Hope of Craighead at paragraph 85 advanced a similar test: 

“…a duty of confidence will arise whenever the party subject to 
the duty is in a situation where he knows or ought to know that 
the other person can reasonably expect his privacy to be 
protected.” 

Lady Hale at paragraph 134 advanced the same test and Lord Carswell at paragraph 
165 endorsed this. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
35. Lord Hope at paragraph 96 remarked that there is no need for a test where “the 

information is obviously private”. In many cases it will be perfectly obvious that 
information is both confidential and of a private nature. This is such a case. The 
Journal set out the personal views and impressions of Prince Charles. They were set 
out in a journal in his own hand. They were seen by his staff, who were under an 
express contractual obligation to treat their content as confidential. They were sent to 
selected recipients under cover of a letter signed by Prince Charles in an envelope 
marked ‘private and confidential’. The journals were paradigm examples of 
confidential documents. They also satisfied each of the tests of confidential and 
private documents to which we have referred above.  

36. It is not easy in this case, as in many others, when concluding that information is 
private to identify the extent to which this is because of the nature of the information, 
the form in which it is conveyed and the fact that the person disclosing it was in a 
confidential relationship with the person to whom it relates. Usually, as here, these 
factors form an interdependent amalgam of circumstances. If, however, one strips out 
the fact of breach of a confidential relationship, and assumes that a copy of the 
Journal had been brought to the Newspaper by someone who had found it dropped in 
the street, we consider that its form and content would clearly have constituted it 
private information entitled to the protection of Article 8(1) as qualified by Article 
8(2). 

37. The judge applied the test of reasonable expectation derived from Campbell v MGN 
and concluded that Prince Charles had a reasonable expectation that the content of the 
Journal would remain private. 

38. Mr Warby advanced the following arguments in an attempt to persuade the judge and 
to persuade us that the content of the Journal was not confidential and private: 

i) the subject of the Journal consisted of events that were in the public domain; 

ii) the relaxed way in which the journals were treated and the width of their 
circulation belied an expectation that they would remain private; 

iii) having regard to the nature of the content of the Journal any expectation of 
privacy on the part of Prince Charles was unreasonable. 

39. While most of the events described in the Journal were in the public domain, what 
were not in the public domain were Prince Charles’ comments about them, and it was 
these that were the essence of the publication in the Mail on Sunday. That 
newspaper’s headline that it “reveals his extraordinary and historic journal” [our 
emphasis] gives the lie to the suggestion that what was being published was already in 
the public domain. 

40. Mr Warby submitted that the manner in which Prince Charles dealt with his journals 
was so relaxed that he could not reasonably expect their contents to remain 
confidential. In support of this submission he relied on: (i) the evidence of Mr Bolland 
as to the practice of letting all the private secretaries have copies of the journals, (ii) 
the width of the circulation of the journals and (iii) the permission that was, on the 
facts agreed for the purpose of this litigation, given to Mr Dimbleby to have free 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
access to the journals then in existence and to publish in the biography that he was 
writing such extracts from them as he chose.   

41. There was no merit in any of these points. As to any laxity in allowing members of 
staff to have copies of the journals, they were all under express contractual duties not 
to disclose the contents of the journals and, over 30 years and until the breach of trust 
by Ms Goodall, there was no abuse of the duty of confidence that they were under. As 
to Ms Goodall’s conduct, the judge remarked at paragraph 77 of his judgment that the 
conduct of Ms Goodall was almost wholly antithetical to the notion that the journals 
were not treated by the staff as confidential. We agree. 

42. The judge proceeded on the basis that Mr Bolland was correct to say that those to 
whom Prince Charles sent his journals totalled 50 to 75, including  politicians, media 
people, journalists and actors. The judge commented that the number and occupations 
of the recipients of the journals were of no significance in the absence of any 
suggestion that they would have felt free to publish the contents of the journals 
without Prince Charles’ permission. Again we agree and again the significant fact is 
that over a period of some thirty years there is no evidence that any recipient of the 
journals breached the confidence under which they had received them. If it be the fact 
that the circulation of the journals was as wide as Mr Bolland has suggested, this 
cannot, having regard to all the circumstances, lead to a conclusion that Prince 
Charles could not reasonably expect the contents of his journals, and in particular the 
Journal, to have been kept confidential. 

43. If, as has been conceded for the purposes of this litigation, Prince Charles in 1994 
gave Mr Dimbleby free access to his journals and unconditional permission to 
reproduce those  passages that he wished, we do not accept that this meant that Prince 
Charles could not reasonably expect that, in the absence of similar authorisation, the 
content of subsequent journals would remain confidential. 

44. We turn to Mr Warby’s suggestion that, having regard to the nature of the content of 
the Journal, any expectation by Prince Charles that it would remain confidential was 
unreasonable. Mr Warby submitted that Prince Charles, as heir to the throne, was a 
public figure who had controversially courted public attention and used the media to 
publicise views, particularly in relation to the Chinese, of a similar kind to those 
expressed in the Journal. The views expressed in the Journal were political in nature. 
In these circumstances he could have no reasonable expectation that the Journal 
would remain confidential.  

45. The judge expressed the view that these matters did not go to the question of whether 
the content of the journal was confidential but rather to whether that confidentiality 
would have to give way when weighed against the rights of freedom of expression 
enjoyed by the Newspaper and its readers. We agree with that view. There is a 
distinction, not always drawn, between the question of whether a claimant can 
reasonably expect those in a confidential relationship with him to keep information 
confidential and whether a claimant can reasonably expect the media not to publish 
such information if the duty of confidence is breached. As to the latter it may be 
argued that if the circumstances are such that Article 8 rights of privacy in relation to 
particular information are likely to be trumped by Article 10 rights of freedom of 
expression, then it cannot be reasonable to expect the information to remain 
confidential. Such an approach blurs the question of whether Article 8 is engaged with 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
the question of how the balance should be struck between Article 8 and Article 10 
rights. We consider that the better approach is to consider the points made by Mr 
Warby in relation to the subject matter of the Journal in the context of the competition 
between Article 8 and Article 10. It is to this that we now turn, which brings us back 
to the question posed in paragraph 32 above. 

46. After conclusion of the hearing we were referred by the parties to the discussion of 
the ambit of Article 8 in M v Secretary of State for Work and Pensions [2006] UKHL 
11; [2006] 2 AC 91. That case was not concerned with breach of privacy. Nothing 
said by their Lordships in relation to Article 8 causes us to alter our view that the 
publication by the Newspaper of extracts from the Journal interfered with Prince 
Charles’ right to respect for his private life. This is even clearer when one reflects that 
this right extended to protect Prince Charles’ “correspondence”.   

The impact of Article 10 on an action for breach of confidence. 

47. In A G v Guardian Newspapers (No. 2) (H. L.(E)) (Spycatcher) at p. 109 Lord 
Griffiths referred to the provisions of Article 10 of the Convention and commented 
that he saw no reason why our law should take a different approach. In Campbell v 
MGN Ltd Lord Hoffman said:  

“51 The result of these developments has been a shift in the 
centre of gravity of action for breach of confidence when it is 
used as a remedy for the unjustified publication of personal 
information.  It recognises that the incremental changes to 
which I have referred do not merely extend the duties arising 
traditionally from a relationship of trust and confidence to a 
wider range of people.  As Sedley LJ observed in a perceptive 
passage in his judgment in Douglas v Hello! Ltd [2001] QB 
967, 1001, the new approach takes a different view of the 
underlying value which the law protects.  Instead of the cause 
of action being based upon the duty of good faith applicable to 
confidential personal information and trade secrets alike, it 
focuses upon the protection of human autonomy and dignity – 
the right to control the dissemination of information about 
one’s private life and the right to the esteem and respect of 
other people.  

52 These changes have implications for the future development 
of the law.  They must influence the approach of the courts to 
the kind of information which is regarded as entitled to 
protection, the extent and form of publication which attracts a 
remedy and circumstances in which publication can be 
justified. 

53 In this case, however, it is unnecessary to consider these 
implications because the cause of action fits squarely within 
both the old and the new law.” 

48. We do not believe that Lord Hoffman intended to suggest that the fact that 
information has been disclosed in breach of the duties of good faith that arise in a 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
relationship of trust and confidence is irrelevant when considering the balance 
between the requirements of Article 8 and Article 10. In that case the press had been 
informed of Ms Campbell’s treatment as a result of a breach of confidence, either on 
the part of a fellow participant at meetings of Narcotics Anonymous or on the part of 
one of her staff or entourage. But the House of Lords did not have to consider the 
extent to which this weighed in the balance to be struck between Article 8 and Article 
10 rights. It was common ground that, had Ms Campbell not herself put her 
experience of drugs into the public domain, all the information published would have 
constituted an interference with her Article 8 rights which was not justified by Article 
10 considerations. 

49. Reference to decisions of the Strasbourg court identifies, as a common theme, the 
importance of the role of the press in a democratic society. A recent formulation of 
the relevant principles is to be found in Fressoz and Roire v France (2001) 31 EHRR 
28 at paragraph 45: 

“(i) Freedom of Expression constitutes one of the essential 
foundations of a democratic society.  Subject to paragraph 2 of 
Article 10, it is applicable not only to ‘information’ or ‘ideas’ 
that are favourably received or regarded as inoffensive or as a 
matter of indifference, but also to those that offend, shock or 
disturb.  Such are the demands of pluralism, tolerance and 
broadmindedness without which there is no ‘democratic 
society’. 

(ii) The press plays an essential role in a democratic society.  
Although it must not overstep certain bounds, in particular in 
respect of the reputation and rights of others and the need to 
prevent the disclosure of confidential information, its duty is 
nevertheless to impart – in a manner consistent with its 
obligations and responsibilities – information and ideas on all 
matters of public interest.  In addition, the Court is mindful of 
the fact that journalistic freedom also covers possible recourse 
to a degree of exaggeration or even provocation. 

(iii) As a matter of general principle, the ‘necessity’ for any 
restriction on freedom of expression must be convincingly 
established.  Admittedly, it is in the first place for the national 
authorities to assess whether there is a ‘pressing social need’ 
for the restriction and, in making their assessment, they enjoy a 
certain margin of appreciation.  In cases, such as the present 
one, concerning the press, the national margin of appreciation 
is circumscribed by the interest of democratic society in 
ensuring and maintaining a free press.  Similarly, that interest 
will weigh heavily in the balance in determining as must be 
done under paragraph 2 of Article 10, whether the restriction 
was proportionate to the legitimate aim pursued.” 

50. A number of decisions of the Strasbourg court provide examples of situations where 
the public interest in the receipt of information protected by Article 10 has prevailed 
over restraints on publication that were lawful under domestic law. In general the 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
Strasbourg court views with disfavour attempts to suppress publication of information 
which is of genuine public interest. Where it relates to a matter of major public 
concern, even medical confidentiality may not prevail: Editions Plon v France (2006) 
42 EHRR 36.  

51. Where the published information invades an individual’s right of privacy, as protected 
by Article 8, the court gives careful consideration to whether the information is truly 
of public interest rather than of interest to the public. Thus in Von Hannover v 
Germany (2005) 40 EHRR 1 the Court observed at paragraph 63:  

“The Court considers that a fundamental distinction needs to be 
made between reporting facts – even controversial ones – 
capable of contributing to a debate in a democratic society 
relating to politicians in the exercise of their functions, for 
example, and reporting details of the private life of an 
individual who, moreover, as in this case, does not exercise 
official functions.  While in the former case the press exercises 
its vital role of ‘watchdog’ in a democracy by contributing to 
‘impart[ing] information and ideas on matters of public 
interest’ it does not do so in the latter case.” 

52. In In re S (a child) [2004] UKHL 47; [2005] 1 AC 593 Lord Steyn, in a speech with 
which the other members of the House concurred, deduced the following principles 
from the decision of the House in Campbell v MGN :  

“First, neither article has as such precedence over the other.  
Secondly, where the values under the two articles are in 
conflict, an intense focus on the comparative importance of the 
specific rights being claimed in the individual case is necessary.  
Thirdly, the justifications for interfering with or restricting each 
right must be taken into account.  Finally, the proportionality 
test must be applied to each.” 

53. This passage does not assist with the weight to be given to the fact that the publication 
under consideration involves ‘the disclosure of information received in confidence’. 
We have not been referred to any Strasbourg decision where this question receives 
express consideration, other than the consideration that was given to medical 
confidentiality in Editions Plon v France. 

54.   Before the Human Rights Act came into force, the English Court recognised that the 
public interest could justify the publication of information that was known to have 
been disclosed in breach of confidence. Initially this was limited to the so called 
‘iniquity rule’; confidentiality could not be relied upon to conceal wrongdoing. In 
Lion Laboratories v Evans [1985] 1 QB 826 a more general test of public interest was 
upheld. Employees, in breach of confidence and copyright provided the media with 
documents that cast doubt on the accuracy of ‘breathalisers’. This court held that there 
was an arguable public interest defence to the action brought for breach of confidence 
and copyrights, so that an interlocutory injunction was not appropriate. Griffiths LJ 
held at p. 550 that he was quite satisfied that the defence of public interest was well 
established in actions for breach of confidence and referred to circumstances in which 
it might be ‘vital in the public interest’ to publish confidential information. 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
55. In Spycatcher at p. 282 Lord Goff identified three limiting principles to the protection 

that the law affords to confidence. The third is material. 

“..although the basis of the law’s protection of confidence is 
that there is a public interest that confidences should be 
preserved and protected by the law, nevertheless that public 
interest may be outweighed by some other countervailing 
public interest which favours disclosure.  This limitation may 
apply, as the learned judge pointed out, to all types of 
confidential information.  It is this limiting principle which may 
require a court to carry out a balancing operation, weighing the 
public interest in maintaining confidence against a 
countervailing public interest favouring disclosure.” 

56. Shortly after the Human Rights Act came into force, this Court had to consider the 
impact of Article 10 of the Convention on an action for breach of confidence in 
London Regional Transport v Mayor of London  [2001] EWCA Civ 1491; [2003] 
EMLR 4. The claimants had sought an interlocutory injunction restraining the 
defendants from publishing a report in breach of a contractual duty of confidence. 
This had been granted initially but discharged by Sullivan J on the defendants 
undertaking only to publish a redacted version. On an application for permission to 
appeal, it was alleged that Sullivan J had wrongly conducted a balancing exercise that 
had regard to the requirements of Article 10 of the Convention notwithstanding that 
the publication was in breach of contractual obligations of confidence. The claimants 
had argued that because of a contractual confidentiality agreement the court had no 
option but to grant the injunction. The defendants had relied, successfully, on the 
argument that if, which was not admitted, publication of the redacted report would 
breach the confidentiality agreement, the injunction should none the less be set aside 
because of the strong public interest in the content of the report. Sullivan J had held 
that the public interest required the report to be published in it redacted form, even if 
an exceptional case had to be made for breaching the contractual duty of confidence. 
He held that the case was exceptional: 

“…this is not a case where some employee is seeking to pass 
confidential information to someone else for commercial gain, 
or where someone is trying to use confidential material to steal 
a march on a commercial rival. What the defendants seek to do 
is to disclose matters which are of genuine public 
concern…this is a most exceptional case. It could not properly 
be described as the normal run-of-the-mill breach of confidence 
case, whether it is in breach of an implied duty of confidence or 
an express duty of confidence contained in an agreement…” 

57. Giving the leading judgment in this court, at paragraph 46, Robert Walker LJ rejected 
the submission that a duty of confidence carried greater weight if it was contractual: 

“No authority has been cited to the court establishing that an 
apparent breach of a contractual duty of confidence is more 
serious, and is to be approached differently (as regards 
injunctive relief) than other apparent breaches the court adopts 
the same approach to both.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
58. He went on to deal with an argument advanced by the respondents that the judge had 

applied too stringent a test in requiring them to demonstrate that there was an 
exceptional case for publication. He held that on the test applied by the judge his 
conclusions were amply justified. 

59. In a short concurring judgment, Sedley LJ held that Convention rights introduced by 
the Human Rights Act lent force to Robert Walker LJ’s conclusion. He held that 
applying a test of proportionality furnished a more certain guide to the exercise of the 
court’s discretion than ‘the test of a reasonable recipient’s conscience’.  He held in 
paragraph 60 that the effect of section 3(1) of the Act was 

“…in the absence of any meaningful threatened breach of 
confidentiality, that it is unlawful by virtue of section 6(1) of 
the Human Rights Act 1998 for either claimant to seek, 
whether by contract or lawsuit, to interfere with Article 10 
rights – whether those of the defendant or those of the public”. 

60. Aldous LJ added at paragraph 63 that, although the hearing had been of an application 
for permission to appeal, as the court had heard full argument “we regard our 
judgments as making a modest extension to the law”. 

61.  Finally we should refer to the lengthy discussion of the public interest defence to an 
action for breach of confidence in paragraphs 94 to 105 of the judgment of Eady J in 
McKennitt v Ash [2005] EWHC 3003; [2006] EMLR 10. In issue in that action was 
information about the first claimant in a book written by the first defendant who had 
had a close friendship with her and worked for her under a contract which contained a 
confidentiality clause. The judge held that the case required him to perform a 
balancing exercise between Article 8 and Article 10 rights. One argument advanced 
against granting an injunction was that the book legitimately disclosed instances of 
misconduct by the first claimant. As to this, the judge held at paragraph 97:  

“I am prepared to acknowledge that a court nowadays might 
not apply quite so strict a test to that laid down by Ungoed-
Thomas J. in Nora Beloff v Pressdram Ltd [1973] 1 All E.R. 
241 at 260: 

‘…the disclosure justified in the public interest, of matters 
carried out or contemplated, in breach of the country’s security, 
or in breach of law, including statutory duty, fraud or otherwise 
destructive of the country or its people, including matters 
medically dangerous to the public; and doubtless other 
misdeeds of similar gravity.’ 

I would nevertheless accept that Mr Browne is broadly correct 
when he submits that for a claimant’s conduct to ‘trigger the 
public interest defence’ a very high degree of misbehaviour 
must be demonstrated.  Relatively trivial matters, even though 
falling short of the highest standards people might set for 
themselves, will not suffice.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
62. The judgment in favour of the claimant was appealed and the Court of Appeal 

delivered judgment last week, upholding Eady J – [2006] EWCA Civ 1714.  In the the 
leading judgment Buxton LJ approved the approach adopted by Eady J to striking a 
balance between Article 8 rights and Article 10 rights.  He also emphasised the 
significance of the fact that the information that was in issue had been revealed within 
a relationship of confidence.  He observed at paragraph 15 that having regard to this 
fact the case: 

“reverts to a more elemental enquiry into a breach of 
confidence in the traditional understanding of that expression.  
That does not of course exempt the court from considering 
whether the material obtained during such a relationship is 
indeed confidential; but to enquire into that latter question 
without paying any regard to the nature of the pre-existing 
relationship between the parties, as the argument for the 
appellant in this court largely did, is unlikely to produce 
anything but a distorted outcome.” 

63. At paragraph 18 Buxton LJ added: 

“The Judge accordingly approached, and correctly approached, 
his consideration of the passages complained of against the 
background of a pre-existing relationship of confidence, known 
to be such by Ms Ash, while at the same time not assuming that 
that covered everything that happened between the two women 
with the cloak of confidence.” 

Later, at paragraph 43, he remarks that the provision of the written contract did not 
add much to the obligations that the first defendant owed in equity by reason of the 
closeness of her personal relationship with the claimant. 

 

Discussion 

64. In Hosking v Runting [2004] NZCA 34 the Court of Appeal of New Zealand 
suggested that there were now in English law two quite distinct versions of the tort of 
breach of confidence. 

“One is the long-standing cause of action …under which 
remedies are available in respect of use or disclosure where the 
information has been communicated in confidence. Subject to 
possible ‘trivia’ exceptions and to public interest (iniquity) 
defences, those remedies are available irrespective of the 
‘offensiveness’ of the disclosure. The second gives a right of 
action in respect of publication of personal information of 
which the subject has a reasonable expectation of privacy 
irrespective of any burden of confidence” 

65. Time has moved on since that judgment, which was delivered in March 2004 and its 
summary of the position under English law can be seen to be inaccurate. Whether a 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
publication, or threatened publication, involves a breach of a relationship of 
confidence, an interference with privacy or both, it is necessary to consider whether 
these matters justify the interference with Article 10 rights that will be involved if the 
publication is made the subject of a judicial sanction. A balance has to be struck. 
Where no breach of a confidential relationship is involved, that balance will be 
between Article 8 and Article 10 rights and will usually involve weighing the nature 
and consequences of the breach of privacy against the public interest, if any, in the 
disclosure of private information. 

66. What is the position where the disclosure relates to ‘information received in 
confidence’? The authors of The Law of Privacy and the Media in their Second 
Supplement at 6.111 express the view that it would be surprising if this consideration 
was ignored. We agree. It is a factor that Article 10(2) recognises is, of itself, capable 
of justifying restrictions on freedom of expression. 

67. There is an important public interest in the observance of duties of confidence. Those 
who engage employees, or who enter into other relationships that carry with them a 
duty of confidence, ought to be able to be confident that they can disclose, without 
risk of wider publication, information that it is legitimate for them to wish to keep 
confidential. Before the Human Rights Act came into force the circumstances in 
which the public interest in publication overrode a duty of confidence were very 
limited. The issue was whether exceptional circumstances justified disregarding the 
confidentiality that would otherwise prevail. Today the test is different. It is whether a 
fetter of the right of freedom of expression is, in the particular circumstances, 
‘necessary in a democratic society’. It is a test of proportionality. But a significant 
element to be weighed in the balance is the importance in a democratic society of 
upholding duties of confidence that are created between individuals. It is not enough 
to justify publication that the information in question is a matter of public interest. To 
take an extreme example, the content of a budget speech is a matter of great public 
interest. But if a disloyal typist were to seek to sell a copy to a newspaper in advance 
of the delivery of the speech in Parliament, there can surely be no doubt that the 
newspaper would be in breach of duty if it purchased and published the speech. 

68. For these reasons, the test to be applied when considering whether it is necessary to 
restrict freedom of expression in order to prevent disclosure of information received 
in confidence is not simply whether the information is a matter of public interest but 
whether, in all the circumstances, it is in the public interest that the duty of confidence 
should be breached. The court will need to consider whether, having regard to the 
nature of the information and all the relevant circumstances, it is legitimate for the 
owner of the information to seek to keep it confidential or whether it is in the public 
interest that the information should be made public.   

69. In applying the test of proportionality, the nature of the relationship that gives rise to 
the duty of confidentiality may be important. Different views have been expressed as 
to whether the fact that there is an express contractual obligation of confidence affects 
the weight to be attached to the duty of confidentiality. In Campbell v Frisbee [2002] 
EWCA Civ 1374; [2003] ICR 141 at paragraph 22 this court drew attention to this 
conflict of view, and commented:  

“We consider that it is arguable that a duty of confidentiality 
that has been expressly assumed under contract carries more 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
weight, when balanced against the right of freedom of 
expression, than a duty of confidence that is not buttressed by 
express agreement” 

We adhere to this view. But the extent to which a contract adds to the weight of duty 
of confidence arising out of a confidential relationship will depend upon the facts of 
the individual case. 

Conclusions 

70. The information at issue in this case is private information, public disclosure of which 
constituted an interference with Prince Charles’ Article 8 rights. As heir the throne, 
Prince Charles is an important public figure. In respect of such persons the public 
takes an interest in information about them that is relatively trivial. For this reason 
public disclosure of such information can be particularly intrusive. The judge rightly 
had regard to this factor when he said at paragraph 133: 

“Not the least of the considerations that must be weighed in the 
scales is the claimant’s countervailing claim to what was 
described in argument as “his private space”: the right to be 
able to commit his private thoughts to writing and keep them 
private, the more so as he is inescapably a public figure who is 
subject to constant and intense media interest. The fact that the 
contents of the Hong Kong Journal are not at the most intimate 
end of the privacy spectrum does not, to my mind, lessen the 
force of this countervailing claim. The claimant is as much 
entitled to enjoy confidentiality for his private thoughts as an 
aspect of his own “human autonomy and dignity” as is any 
other.” 

71. The information in the Journal was disclosed to the Newspaper by Ms Goodall. She 
was employed in Prince Charles’ Private Office in circumstances and under a contract 
that placed her under a duty to keep the contents of the Journal confidential. Mr 
Tomlinson emphasised in his submissions to the judge the strong public interest in 
preserving the confidentiality of private journals and communications within private 
offices. He was right to do so. There is an important public interest in employees in 
the position of Ms Goodall respecting the obligations of confidence that they have 
assumed. Both the nature of the information and of the relationship of confidence 
under which it was received weigh heavily in the balance in favour of Prince Charles. 

72. The judge set out his conclusions in relation to the matters that Mr Warby submitted 
weighed on the other side of the scales at paragraphs 123 to 132 of his judgment. Mr 
Warby had identified as matters of public interest (1) the nature of lobbying by Prince 
Charles of this country’s elected leaders; (2) the political conduct of the Heir to the 
Throne; (3) the conduct of Prince Charles in failing to attend the 1999 Chinese 
banquet; (4) Prince Charles’ public statements about his non-attendance at that 
banquet. The judge’s conclusions were that the contribution that the Journal or the 
articles in the Newspaper made to providing information on any of these matters was 
minimal. We agree, for the reasons given by the judge.  

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
73. We consider, in agreement with the judge that the significance of the interference with 

Article 8 rights effected by the Newspaper’s publication of information in the Journal 
outweighed the significance of the interference with Article 10 rights that would have 
been involved had the Newspaper been prevented from publishing that information. 
We think that this is the correct way to view the contest between the two Articles. Mr 
Tomlinson argued that, because Prince Charles had not sought a prior injunction 
restraining publication of the articles, the correct balance to be struck was between the 
interference with Prince Charles’ Article 8 rights caused by the publication and the 
interference with the Newspaper’s Article 10 rights constituted by the damages, as yet 
un-assessed, that the Newspaper will have to pay. We were unable to follow this 
argument. Damages will only be payable if the publication was wrongful. To 
postulate that that question depends upon the effect of the damages is nonsensical. 

74. Thus, even if one ignores the significance of the fact that the information published 
had been revealed to Ms Goodall in confidence, we consider that the judge was 
correct to hold that Prince Charles had an unanswerable claim for breach of privacy. 
When the breach of a confidential relationship is added to the balance, his case is 
overwhelming.  

Copyright 

75. It is now common ground that Prince Charles owns the copyright in the Journal. The 
judge found that there were two infringements of this copyright. The first occurred 
when the Newspaper copied the version of the Journal that had been provided by Ms 
Goodall before returning this to her. He ordered that all copies retained by the 
Newspaper should be delivered up. Mr Warby confirmed that there is no challenge to 
this conclusion or the order based upon it.  

76. The other infringement found by the judge was the reproduction of parts of the 
Journal in the 13 November edition of the Mail on Sunday. It is now conceded that 
these constituted a ‘substantial part’ of the Journal so as to constitute an infringement 
of copyright, subject to any statutory defences.  

77. Before the judge Mr Warby had relied on three statutory defences.  First he relied 
upon the defence of fair dealing afforded by section 30(2) of the Copyright, Designs 
and Patents Act 1988. This provides that: 

“Fair dealing with a work (other than a photograph) for the 
purpose of reporting current events does not infringe any 
copyright in the work provided that … it is accompanied by a 
sufficient acknowledgment.” 

78. The judge dealt with this defence at paragraphs 164 to 174 of his judgment.  He held 
that this defence was not made out.  He accepted that it was just arguable that part of 
the published articles related to current events, namely Prince Charles’ failure to 
attend the banquet at Buckingham Palace for the Chinese state visit that had occurred 
just before the publication of the articles and his role as Heir to the Throne.  Much of 
the article, however, had no bearing on current events.  The quotations from the 
Journal that infringed copyright had been chosen for the purpose of reporting on the 
revelation of the contents of the journal as itself an event of interest and not for the 
purpose of reporting on current events.  In these circumstances, and having regard to 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
other relevant matters, including the fact that the Journal had been obtained in breach 
of confidence, it could not be argued that the publication of the articles constituted 
fair dealing for the purpose of reporting current events. 

79. Mr Warby argued that the judge had erred in principle in having regard to the extent 
to which the articles concerned current events for the purpose of deciding whether a 
defence under section 30(2) was made out.  Once he had decided that the articles were 
concerned, however broadly, with current events, he should have considered whether 
the dealing was fair without further reference to the question of the extent to which 
the articles related to current events.  We do not agree.  We can fault neither the 
judge’s approach to section 30(1) nor his conclusion that the defence under this sub-
section was not made out. 

80. Next Mr Warby argued before the judge that the Newspaper had a defence under 
section 30(1) of the CDPA.  This provides: 

“Fair dealing with a work for the purpose of criticism or 
review… does not infringe any copyright in the work provided 
that it is accompanied by a sufficient acknowledgement and 
provided that the work has been made available to the public. 

(1A) For the purposes of subsection (1) a work has been made 
available to the public if it has been made available by any 
means, including – 

(a) the issue of copies to the public…” 

The judge rejected this defence on the ground that the Newspaper could not establish 
that the Newspaper’s publication related to a work that had been “made available to 
the public”. 

81. Before us Mr Warby argued that, if the Newspaper had a defence to its publication 
under section 30(2), it could then rely upon its legitimate publication as making the 
work available to the public for the purpose of a defence under section 30(1).  This 
amounted to arguing that the Newspaper could haul itself up by its own bootstraps in 
order to add a belt to the braces that it already had in place.  Mr Warby’s point might 
have been arguable had the Newspaper first made a publication of parts of the Journal 
that it could justify under section 30(2) and then made a subsequent publication of the 
same material for the purpose of criticising or reviewing the matter in its earlier 
publication.  As, however, there was but one publication and this publication did not 
enjoy the protection of a defence under section 30(2) Mr Warby’s argument does not 
get off the ground. 

82. Finally, Mr Warby argued that the newspaper could rely as establishing a public 
interest defence under section 171(3) of the CDPA on the same grounds as those 
relied upon in respect of the confidence claim.  In respect of both this defence and the 
defence advanced under section 30(2), Mr Warby advanced an interesting and novel 
argument.  He relied upon the evidence that Prince Charles had no intention of 
publishing the Journal, so that no commercial interest was at stake.  In these 
circumstances he submitted that Prince Charles’ only purpose in invoking the CDPA 
was to protect his privacy.  If he was not in a position to complain of publication by 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
 

Associated Newspapers Ltd and HRH The Prince of Wales 

 
the assertion of his Article 8 rights, because these gave way before the Article 10 
rights of the Newspaper and the public, it could not be right that he should be able to 
rely upon his copyright in order to protect his privacy. 

83. As we have held that Prince Charles has a valid claim based on breach of confidence 
and interference with his Article 8 rights, Mr Warby’s argument is bereft of the 
foundation that it requires and we need give it no further consideration. 

84. For the reasons that we have given, this appeal is dismissed. 

 

 


