
 

 
 

Neutral Citation Number: [2005] EWHC 2787 (QB) 
 

Case No: HQ04X02769 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 2 December 2005 

 
Before: 

 
THE HON. MR JUSTICE GRAY 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between: 

 
 MARION HENRY Claimant
 - and - 
 BRITISH BROADCASTING CORPORATION Defendant
 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
RICHARD RAMPTON QC and JACOB DEAN 

(instructed by Carter Ruck) for the Claimant 
ANDREW CALDECOTT QC and CATRIN EVANS 

(instructed by BBC Litigation) for the Defendant 
 

Hearing dates: 16-22 November 2005 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 
 
 

............................. 
 

THE HON. MR JUSTICE GRAY 
 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

Mr Justice Gray:  

The issue 

1. This is the trial of the issue whether the publication of which the Claimant, Mrs 
Marion Henry, complains in this libel action took place on an occasion which is 
protected by the defence of qualified privilege.  The publication in question was a 
report which was broadcast by the Defendant, the BBC, on BBC West as part of an 
early evening news bulletin called Points West.  The subject matter of the report was 
the outcome of an enquiry into allegations that the waiting list figures at a local 
hospital, the Weston General Hospital NHS Trust (“WGH”), had been falsified.   

2. An unusual feature of the defence of qualified privilege advanced on behalf of the 
BBC is that it is an amalgam of various species of the privilege: traditional common 
law privilege (duty/interest and reply to attack); Reynolds privilege and statutory 
privilege (fair and accurate report of governmental information and of a public 
meeting).  The contention for Mrs Henry is that none of these species is available to 
the BBC in the circumstances of the case.  There is no allegation of malice in relation 
to the various heads of privilege, so that the defence of qualified privilege, if made 
out, will be a complete answer to the claim.   

3. I should for completeness add that there is in addition a defence of justification.  
There is a detailed Reply in which Mrs Henry denies the allegations of her complicity 
in the falsification of any waiting list figures.  It has been agreed that this issue 
should, if necessary, be tried at a later date.  This course carries with it the advantage 
that there should be no risk of account being taken of evidence which, though relevant 
on justification, is not relevant on the question of privilege.  So far at least as non-
statutory privilege is concerned, the court is principally concerned with the state of 
knowledge and the state of mind of the defendant publisher.  In this case that means 
the journalist responsible for the broadcast, Mr Matthew Hill. 

4. It does not unfortunately follow that the evidence relevant to the privilege issue comes 
within a narrow compass; far from it.  I fear that it will be necessary for me to set out 
at considerable length the extensive evidence which bears on that issue. 

NHS Waiting lists 

5. I should set out, by way of preface to a narrative history of events, the procedures for 
the management of waiting lists which were or should have been in operation in NHS 
hospitals generally and at WGH in particular.   

6. In January 1996 the NHS Executive issued a document entitled “NHS Waiting Times 
– Guidelines for Good Administrative Practice”.  The Guidelines refer to a Patients’ 
Charter, which had come into effect in April 1995 and which guaranteed 18 months as 
the maximum In-Patient and day-case wait.  According to the Guidelines, the waiting 
list fulfils two principal functions: firstly, to record the patients identified as needing 
admission for treatment and, secondly, to quantify at any given point in time the 
number of patients needing treatment on an In-Patient or day case basis.   

7. The Guidelines contain detailed provision for the structure of waiting lists; the 
circumstances under which patients should be added to a list; how the list should be 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

maintained (including the recording of information) and by whom and according to 
what criteria the list should be reviewed.  Waiting list targets are said now to be “very 
public”.  The Guidelines confirm that the reputation of a hospital is partly determined 
by its success in managing its waiting lists.  Waiting list information is said to have an 
important bearing on clinical and resource decisions.  There is some anecdotal 
evidence that waiting list achievement is linked to extra payments being made to the 
hospital concerned.  Section C of the Appendix to the Guidelines makes it clear that 
waiting time performance is monitored nationally through monthly fast track returns 
made by providers and purchasers.  Health authorities and hospital trusts are required 
to explain why any patient has had to wait for 18 months.  Patient Charter breaches 
could indicate fundamental waiting time problems or poor management of waiting 
lists.   

8. It is common ground that the subject of waiting lists and the long periods the public 
have to wait for treatment at NHS hospitals was and remains a very sensitive political 
issue.   

9. It is common ground in the present case that, in order to monitor waiting lists and to 
ensure that hospitals like WGH were performing according to prescribed standards, 
the Department of Health had put in place guidance as to how long patients should be 
left on waiting lists before they receive treatment.  The parties are agreed that at the 
material times government guidance was that patients on the In-Patient Active List 
and the Out-Patient List should not remain there for longer than 18 months without 
receiving treatment.  The Active In-Patient List was designed for patients who are 
ready and fit for surgery once an appointment could be made.  The Out-Patient List is 
self-explanatory.  There was in addition an In-Patient Deferred List for patients who 
needed treatment in due course but who, for medical or personal reasons, were not yet 
in a position to have it.  Government guidance as to this last List was that patients 
should remain on it for a maximum of three months, after which they should either be 
placed on the In-Patient Active List or removed from the lists altogether.   

10. WGH at the material times fell under the Somerset Health Authority and the Avon 
Health Authority (“the SHAs”) and subsequently the Avon, Gloucestershire and 
Wiltshire Strategic Health Authority Trust (“the AGW Health Authority”).  Both 
authorities would monitor the WGH In-Patient Active List and the Out-Patient List on 
a monthly and year-end basis to ensure that targets were being met.  It is the BBC’s 
case that, if targets were not met, the authorities might hold back funds or require 
WGH to pay for patients to be treated at another hospital.  The case for Mrs Henry is 
that WGH would not necessarily receive extra funding for meeting targets or suffer a 
reduction in funding if targets were not met.  It is, however, common ground that 
there was always a lot of pressure on WGH to ensure that it met its waiting list 
targets.   

Background facts  

11. Much of the background is uncontentious.  WGH provides services mainly for North 
Somerset Primary Care Trust, which is part of the AGW Health Authority.  WGH has 
approximately 360 beds and about 1,600 staff.  It is run by a Board of Directors 
consisting of six executive directors and five non-executive directors.  At the material 
times the Chief Executive of WGH was Mr Roger Moyse; the Director of Finance and 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

Resources and Deputy Chief Executive was Mr Meredith Collins and the Director of 
Personnel was Mr John Edwards.   

12. The department within WGH which is responsible for managing waiting lists is the 
Waiting List Office (“the WLO”), formerly called the Admissions Office.  The role of 
the WLO was to manage WGH’s in-patient waiting lists and to make arrangements 
for patients to come in for treatment.  The way the system then operated was that, 
once it had been decided that a patient needed an operation, a medical secretary (or 
sometimes the consultant himself) would fill out a waiting list card.  This card would 
find its way internally to the WLO, where the patient would be added to the waiting 
list of the relevant consultant.  When the time came for the patient to be admitted, a 
“to come in” (or TCI) card would be sent to the patient.  Patient data relating to the 
lists was maintained on a waiting list module on the hospital’s computer software 
system called Patient Administration System (“PAS”). 

13. The WLO was also responsible for a process called “Validation”, whereby in-patients 
on the lists were reviewed in order to see whether they should be moved onto the 
Active List (because they were fit or willing to go ahead with treatment) or whether 
they should be taken off the List altogether (because, for example, they had moved 
out of the area or had decided that they did not want the treatment).   

14. The position in regard to out-patients was different.  They were not managed by the 
WLO but by WGH’s Out-Patient Department.   

15. The Claimant, Mrs Marion Henry, by 2000 had worked at WGH for 20 years.  She 
had worked her way up through various posts until in April 1988 she was promoted to 
become Patient Services Manager.  Thereafter she was given additional 
responsibilities and became Support Services Manager in 1994.  In December 1998 
she was appointed Facilities and Administration Manager.  In that capacity she had 
line management responsibility for a very wide range of WGH’s activities.  Thirteen 
staff reported directly to her.  Mrs Henry was also Data Protection Officer for WGH 
and as such was direct line manager of the two PAS co-ordinators.   

16. In addition Mrs Henry became “caretaker” of the Medical Sciences Department in 
early 2001, which added substantially to her duties and meant that 11 heads of 
department were directly responsible to her.  In November 2001 her job title changed 
to General Manager.  By that time she was indirectly managing 26 staff.   

17. Ms Michele Storey (who was to become Mrs Masson, by which name I shall refer to 
her) was appointed internally as Admissions Co-ordinator in the WLO in January 
1999.  Although Mrs Masson was an experienced employee of WGH at that time, the 
evidence indicates that she probably had little knowledge of waiting list management 
or processes when she started working in the WLO.  (Mrs Masson did not give 
evidence at the hearing before me).  Mrs Masson’s direct line manager at the relevant 
time was Mrs Linda Marvin, whose job title was Patient Services Manager and later 
Out-Patient Improvement Manager.  Mrs Marvin’s direct line manager was Mrs 
Henry, who thus was indirectly Mrs Masson’s line manager.  There is an issue 
between the parties as to the extent to which Mrs Henry was involved in the 
management of Mrs Masson and as to the extent to which, if at all, Mrs Henry 
monitored in detail what went on in the WLO.  Mrs Henry did, however, chair 
monthly Team Brief meetings which were attended by Mrs Masson.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

Mrs Masson’s dossier 

18. Since the sole issue with which I am at present concerned is the BBC’s claim to 
privilege, it is unnecessary for me to say any more about the background.  I turn to the 
matters bearing directly on the question whether the claim to privilege in respect of 
the BBC broadcast is well-founded, starting with the circumstances under which the 
allegations of manipulation of waiting lists first came to light.   

19. It appears that by the autumn of 2002 Mrs Masson had decided she would leave WGH 
because she was fearful she might be made redundant.  On 20 October 2002 Mrs 
Masson wrote to Mrs Henry agreeing to attend a meeting on her return from sickness.  
Her letter included the following reference to waiting lists:   

“Managing the waiting lists together with all the other 
responsibilities that have been placed upon me has been 
onerous.  However, I have always given 100% commitment 
and worked very closely with the executives and my line 
manager, following their instructions at all times to ensure that 
targets for both outpatients and electives are met, at any cost; 
always documenting and retaining such instructions for future 
reference should this be necessary in the future”. 

20. On 23 October 2002 the meeting took place between Mrs Henry, Mrs Masson and Mr 
Hodkinson (also from WGH).  According to a note of the meeting made by Mrs 
Masson the following day (which Mr Hill saw before the broadcast complained of), 
Mrs Masson made clear her disgust at the way she had been treated by WGH in 
relation to her sickness and performing “on call” duty.  The note indicated that Mrs 
Masson wanted to leave WGH.  There was a discussion about the terms on which she 
might leave; she would only do so if WGH would agree a financial package.  Mrs 
Henry told her she had received written allegations that Mrs Masson had said that, if 
redundancy was not forthcoming, she would “go to the press”.  Mrs Masson had 
replied that she had gained a great deal of information over the years, which she had 
had the forethought to document and retain. She denied that she had any intention of 
blackmailing WGH but she was well aware of her rights under the Whistleblower’s 
policy and, if she wished to exercise her right, that would be her decision.  Mrs 
Masson said she was not going to hand over the information to anyone at WGH.  
According to Mrs Masson’s note, she told Mrs Henry that, if WGH wanted her to 
leave, she should be offered a mutually agreeable financial package.  The note also 
records Mrs Henry as having repeatedly requested to be allowed to be the 
whistleblower.  Mrs Henry is also recorded as having questioned Mrs Masson’s 
sickness (she had been off work for some days). 

21. On 25 October 2002 Mrs Masson was suspended from duty at WGH pending (as Mrs 
Henry put it in her letter to Mrs Masson) “the outcome of an investigatory process 
concerning both the allegations which you have raised regarding mismanagement of 
waiting lists and also the allegations about your commitment to the Trust.  In addition, 
the investigation will relate to an allegation that you have endeavoured to obtain a 
financial advantage through the misuse of confidential information and, moreover, 
endeavoured to intimidate the Trust and its Senior Managers”.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

22. There followed a meeting on 31 October 2002 between Mrs Masson, Mr John 
Edwards (Director of Personnel at WGH) and a representative from Deloitte & 
Touche.  In the course of the meeting Mrs Masson handed over to Mr Edwards certain 
documents which she had listed in a document entitled “information to be handed 
over to John Edwards”.  I will refer to those documents as “the dossier”.  Amongst the 
documents provided to Mr Edwards was a short personal statement by Mrs Masson in 
which she described her decision not to perform “on call” duty and chronicled the 
subsequent demeaning of her position at WGH which culminated in her suspension.  
The wording of that statement suggests that Mrs Masson felt that she had been 
harassed and victimised by Mrs Henry.  Mrs Masson also handed to Mr Edwards at 
this meeting various lists of patients or their hospital numbers who she claimed had 
been removed from the waiting list and others who had been placed on the Deferred 
List.  Mrs Masson also gave Mr Edwards some of her notebooks which, according to 
her, recorded on a daily basis notes of meetings and the numbers of patients who Mrs 
Masson claimed she had been instructed by managers at WGH to remove from 
waiting lists.  The senior managers identified by Mrs Masson as having been 
implicated in waiting list malpractice during the years she worked in the WLO 
included Mr Moyse, Mr Collins, Mrs Henry and Mrs Marvin.  Mrs Masson also 
provided information about patients she said she had been instructed to remove from 
the Deferred List.  

23. The types of malpractice identified by Mrs Masson in the dossier as having been 
carried out on the instructions of senior managers were as follows: removal of patients 
from the Out-Patient Waiting List (because they would cause WGH to miss its target 
of maximum patient numbers); removal of patients at or near the 18-month target 
from the In-Patient Waiting List onto the Deferred List; deliberately withholding 
“TCI” cards (so that patients would not show on the In-Patient Waiting List at the end 
of the month) and giving priority to long wait “routine” patients over patients 
classified as “soon” to ensure that long waiters would be admitted sooner.    

24. Mrs Masson also gave Mr Edwards various memoranda and other documents 
including memoranda which she had sent to Mr Collins; a two-page e-mail discussion 
about taking patients off lists prior to data leaving WGH and various documents about 
the validation of patients.  Another e-mail which Mrs Masson handed over to Mr 
Edwards was described by her in a written list of the information she was providing in 
these terms:  

“Email to Facilities and Administration Manager (now known 
as Hospital General Manager) [Mrs Henry] following 
conversation with her earlier that day expressing my concerns 
that I had been requested once again to remove long wait 
patients from the waiting list.  Memo sent and requested her 
agreement to the action being undertaken.  Meeting organised 
for later that day when the situation was explained in more 
detail to the above manager who informed me to undertake the 
request.  The Patient Services Manager (now known as 
Outpatient Manager) [Mrs Marvin] was copied in to this 
email.” 

This e-mail, which was not included in the papers before me, was described as “the 
paragraph 17 e-mail”.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

25. I do not think that for the purpose of resolving the privilege issue it is necessary or 
appropriate for me to say any more about the circumstances under which Mrs Masson 
and WGH parted company.  What matters is what Mr Hill of the BBC was told about 
it and how he reacted to what he was told.  I deal with that below.  It is sufficient 
therefore to say that on 13 December 2002 Mrs Masson resigned her position with 
WGH.  Shortly afterwards, she married and went to live in Spain. 

WGH issue a press statement 

26. Although the evidence does not reveal that any public announcement was made about 
it at the time, an investigation which was to result in the so-called Langran report (as 
to which see paragraphs 34-39 below) commenced on 7 January 2003.  It would seem 
that it was prompted by the allegations which Mrs Masson had made about waiting 
list manipulation as described above.  Her allegations had not at this stage received 
any publicity in the media. 

27. Shortly before the Langran report was completed (see paragraph 35 below), WGH 
issued a press statement.  It is dated 25 February 2003.  It included this passage: 

“Towards the end of last year a member of staff at [WGH] 
removed some papers from the hospital, which contained 
confidential patient information. 

This was a potentially serious disciplinary matter … 

[WGH] recovered all the patient documents but subsequently 
the member of staff concerned suggested that in the late 1990s 
she had placed a small number of patients (approximately 40 
people in total) on the wrong deferred waiting list at the 
hospital.  She told colleagues on more than one occasion that if 
she was not given a valuable financial package she would make 
this information public”. 

28. Mrs Henry claimed in her witness statement that she had no involvement with the 
preparation of that statement and had not seen it before it went out.  In her oral 
evidence Mrs Henry went further and said that in her time in the NHS she had never 
gone to the press to get her voice heard.  In cross-examination, she initially stood by 
her claim to have had nothing to do with the WGH press statement quoted above.  
However, when a number of e-mails were put to her, she was constrained to accept 
that the press statement had not been issued until 28 (not 25) February and that she 
had requested and received a copy before it was released.  Mrs Henry further accepted 
that she had, contrary to her initial denial, spoken about it to Mr Edwards and to a Mr 
Underwood of Clear Communications, a PR firm retained by WGH.  She had 
expressed the view that no names should be mentioned in the Langran report.  She 
accepted that the press statement clearly misrepresented the nature and status of the 
allegations which Mrs Masson had made and that she could have pointed them out at 
the time. 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

The involvement of the BBC 

29. On 6 March 2003 Mr Matthew Hill, an experienced radio and television journalist 
who had been the Health Correspondent for the BBC in the West of England since 
1995, happened to read a story in the Sun newspaper entitled “NHS made me fiddle 
waiting lists”.  It reported a claim by Mrs Masson that waiting lists at WGH had been 
manipulated and that she had been instructed to “fiddle” waiting lists by “her bosses”.  
The article detailed the types of fiddling alleged, namely wrongful transfer to the 
Deferred List of patients already on the Active List; holding patients back who should 
have been on the Active List and removing patients from the Out-Patient List.  The 
article also gave details of a wider dispute between Mrs Masson and WGH: a 
spokesman for WGH was quoted as saying that Mrs Masson had tried to obtain 
payment for the return of patient data that she had refused point blank to co-operate in 
an investigation and that she was “malicious”.  The article quoted a spokesman for 
WGH saying that an external investigation had to date found no evidence that any 
patient waited longer than necessary for an operation during the period concerned and 
that there was no suggestion of any discrepancy involving patients currently waiting 
for appointments or operations at WGH.  That was a reference to the Langran report.   

30. WGH was in Mr Hill’s area.  He had in the past covered a number of stories about 
WGH.  He was aware of what he described in his evidence as “the sensitive and 
political nature of waiting lists to the government”.  He had previously read a lot of 
reports about the issue of waiting lists.  He took the view that there was a clear public 
interest in the public hearing about such an issue.  He thought that the story reported 
in the Sun was one which it was important for him to follow up.   

31. Accordingly Mr Hill contacted the Sun journalist two days later.  She gave Mr Hill 
Mrs Masson’s telephone number in Spain and promised to send him some of the key 
documents which Mrs Masson had given to her.  The documents which Mr Hill 
subsequently received from the Sun included correspondence in September and 
October 2002 between Mrs Masson, Mrs Henry and Mrs Marvin which documented 
the breakdown of Mrs Masson’s relationship with WGH.  Mr Hill also received the 
note by Mrs Masson of the meeting on 23 October 2002, attended by her, Mrs Henry 
and the WGH personnel manager which is referred to at paragraph 19 above.   

32. Over the following four months, that is between March and July 2003, Mr Hill was 
provided with a considerable number of additional documents.  Some were provided 
by the Sun and others by Mrs Masson.  The documents are described in paragraph 30 
of Mr Hill’s first witness statement.  It will suffice for present purposes if I summarise 
the documents.  They included: 

i) e-mails chronicling the breakdown in the relationship between Mrs Masson 
and WGH; 

ii) letters and e-mails recording Mrs Masson’s allegations of waiting list 
manipulation.  Several of these e-mails passed between Mrs Masson and Mrs 
Henry.  Others included an e-mail from Mrs Marvin to Mrs Masson dated 22 
October 2002 in which Mrs Marvin explained why she was accessing Mrs 
Masson’s e-mails in her absence from work; 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

iii) a letter from Mrs Henry to Mrs Masson dated 25 October 2002 in which Mrs 
Henry informed Mrs Masson that, following the meeting on 23 October 2002 
referred to at paragraph 19 above, she had decided to suspend her (see 
paragraph 17 above); 

iv) the dossier referred to at paragraph 22 above and 

v) the personal statement referred to at paragraph 22 above.   

33. According to the evidence of Mr Hill, he had a number of short telephone 
conversations with Mrs Masson during March 2003.  He was trying to find out 
whether the story was worth investigating further.  His evidence was that Mrs Masson 
explained in some detail how she had manipulated the waiting list statistics.  She 
explained how the PAS worked and said that patients were being removed from the 
system in order that they did not show up on any statistics that the system generated.  
The patients were later “trickled back” onto the PAS.  Mrs Masson also mentioned in 
the course of these telephone conversations other practices which she said had been 
going on for years, including moving in-patients onto the Deferred List, removing 
out-patients from the waiting list and holding back “TCI” cards.  Mrs Masson gave 
Mr Hill several names of people whom he could approach to corroborate her 
allegations.  Mr Hill questioned Mrs Masson about her refusal to do “on call” duty 
and asked if there was any medical documentation of the injuries which had resulted 
in her being on sick leave in September 2002.  According to Mr Hill, he also asked 
Mrs Masson about the claim that she had tried to blackmail WGH.  She denied this.  
The BBC has disclosed in these proceedings notes made by Mr Hill of these 
conversations.   

The Langran report 

34. The Taylor report, with which I deal at paragraph 59-69 below, refers to three 
enquiries or investigations into allegations of waiting list irregularities at WGH 
having taken place prior to January 2003.  As already stated, the investigation which 
was to produce the Langran report commenced in early January 2003.  It was chaired 
by Keith Johnston, former director of Human Resources at Portsmouth Hospital NHS 
Trust who was assisted by a senior consultant, Mr John Langran.  Their report has 
been called “the Langran report”.   

35. The Langran report itself was and remains a confidential report.  However, an 
Executive Summary dated 14 March 2003 was made public.  One of the matters 
investigated was whether there had been transfers to and from the Deferred List in 
February and August 1999 which were inappropriate according to the prevailing 
guidelines at the time.  The Summary referred to “two key issues” raised by Mrs 
Masson relating, firstly, to the removal of patients from the Out-Patient Waiting List 
in the spring of 2001 and, secondly, to in-patients being placed on the Deferred List in 
March 1999.  The Summary asserted that unsuccessful attempts had been made to 
contact Mrs Masson in Spain.  It is unclear who else, if anyone, was interviewed.   

36. In relation to the first issue, namely the alleged removal of patients from the Out-
Patient Waiting List in the spring of 2001, the Summary refers to a clear conflict 
between Mrs Masson’s version of events and that of other managers.  The summary 
continues:  

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

“Failing further information from [Mrs Masson] that offers a 
clear factual base for her allegations, we can only conclude 
that, if she acted inappropriately, she was not acting under the 
instruction of any other manager.  Alternatively it is possible 
that her actions were entirely appropriate”.   

As to the second issue, the placing of in-patients on a Deferred List in March 1999, 
the Summary records that the critical issue was whether the deferrals were justified.  
The investigation was said to have found no evidence to suggest that the deferrals 
were not justified.  The authors concluded, on the basis of the information available, 
that there was no wrongdoing by any managers of [WGH] in the management of 
waiting lists in the spring of 1999.  According to the summary, the overall conclusion 
and recommendations of the report were:  

“[Mrs Masson’s] complete lack of co-operation in the conduct 
of this investigation must raise considerable concern regarding 
her motivations and the robustness of her allegations.  We can 
only speculate as to the motivation driving [Mrs Masson], but 
we are concerned that she seems to prefer voicing her concerns 
through a national newspaper, rather than through other more 
appropriate channels.   

Because [Mrs Masson] has failed to assist this independent 
investigation we can only conclude that there is no basis for her 
allegations and we prefer to rely upon the evidence of the 
witnesses we have interviewed and the written evidence we 
have reviewed”. 

37. On 25 March 2003 an e-mail was circulated to all staff at WGH which stated that the 
Langran report had completely exonerated all senior staff; there was no wrongdoing 
by any managers of WGH and WGH’s reporting of its waiting list position was 
accurate.  The e-mail added that it was the responsibility of WGH “to protect staff 
against whom malicious allegations are made”.  The maker of these “malicious” 
allegations was Mrs Masson.  On the same day, Mr Moyse issued a press statement in 
which he said: 

“The investigation team has concluded there was no 
wrongdoing by any managers of [WGH], with the possible 
exception of Mrs Masson herself.  [WGH’s] reporting of the 
position was accurate. 

The managers accused have been completely exonerated.  The 
report says there is no evidence that any of the staff identified 
by Mrs Masson have acted in an improper way in conducting 
their management functions. 

Mrs Masson’s allegations were unfounded.  It is our view that 
Mrs Masson’s actions were questionable and the investigation 
discovered the truth”. 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

This statement received wide publicity in the local press.  The Western Daily Press 
published a report on 26 March 2003 which was headed “Hospital figures ‘correct’”.  
An article in the Evening Post of the same date headed “Report clears health bosses” 
quoted the Executive Summary of the Langran report and its conclusions.  It also 
included a lengthy quotation from Mr Moyse that there had been no wrongdoing on 
the part any managers with the possible exception of Mrs Masson herself.  Mr Moyse 
was also reported as having said that Mrs Masson had asked for payment for returning 
the confidential information she had removed from WGH.   

38. Mrs Henry’s reaction to the Langran report was different: she expressed her broad 
agreement with an e-mail sent to her by Mr Collins on 25 March 2003 in which he 
said that its conclusion might be undermined by the “palpably inept” manner in which 
the investigation was undertaken.  Mr Collins also observed that the lack of 
knowledge about waiting list issues was “painfully evident”.  

39. Mr Hill received the Executive Summary of the Langran report in around late March 
2003.  His evidence was that he spoke to Mrs Masson about it shortly afterwards.  As 
Mr Hill’s notes on the electronic version of the Executive Summary confirm, Mrs 
Masson reiterated to him her claim about the Out-Patient Waiting List and the 
Deferred List.  As to the reference in the Executive Summary to her “complete lack of 
co-operation in the conduct of the investigation”, Mrs Masson told Mr Hill that she 
had tried through the union, through the hospital and the whistle-blowing 
organisation. 

Mr Hill’s initially confidential sources 

40. As I indicated in paragraph 33 above, Mr Hill was provided by Mrs Masson with the 
names of people he might approach to corroborate her allegations.  Mr Hill gave 
evidence that of the several names which Mrs Masson gave him, two agreed to talk to 
him.  In his first witness statement Mr Hill referred to them as Confidential Sources A 
and B.  However, both subsequently agreed to give evidence on behalf of Mrs Henry 
with the result that their names were revealed.  Confidential Source A is Mrs Sheila 
Webber.  Now retired, she worked at WGH for 27 years, of which the years from 
1997 to 1999 were spent in the WLO reviewing the patients on the Deferred List.  
Confidential Source B is Mrs Sue Lambourne, also now retired, who was at WGH for 
even longer.  For most of that time she was the manager of the WLO. 

41. According to Mr Hill, Mrs Webber told him on the telephone that senior managers 
were aware that waiting list manipulation was going on.  Mr Hill said that when he 
mentioned to her the names of Mr Moyse, Mr Collins, Mrs Henry, and Mrs Marvin, 
Mrs Webber replied that “they all knew” and that this was “common knowledge”.  
According to Mr Hill, Mrs Webber said that Mrs Henry had “probably” authorised 
Mrs Masson to give instructions to manipulate data.  Mr Hill’s evidence was that Mrs 
Webber also told Mr Hill that they had been told to put all routine out-patients on a 
pending list so that they did not show up on waiting list statistics.  Mrs Webber said 
that in 1999 there had been a “black hole” of 400 patients who had been on the 
Deferred List for a long time, many of whom should never have been on that list.  Mr 
Hill made a note of one of his conversations with Mrs Webber but none which 
implicated Mrs Henry in any wrongdoing. 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

42. Mr Hill stated that in the course of one of their conversations Mrs Webber told him of 
an e-mail which she thought he would find very interesting.  Subsequently she 
provided a copy of the e-mail, which purported to have been sent by Mrs Masson to 
Mrs Marvin on 2 March 1999.  It read:  

“Subject: Validated Patients 

We have a list of patients (10) that Mr Gough decided should 
be taken off the list – we discussed this some time ago I (sic) a 
letter was sent to the patients advising them that the notes had 
been reviewed again and they had now been put back on the 
list.   

I obviously don’t want to put them on to the Active List – are 
you in agreement that they return to the deferred list?”  

Beneath those words there was a manuscript endorsement which appeared to read 
“2.3.99 Agreed. L. Marvin”.  That e-mail has been referred to in the course of the 
hearing as “the Marvin e-mail” and I shall so refer to it.  As it appeared to Mr Hill, 
this e-mail was suggesting that patients were to be put on the Deferred List, despite 
having been told by letter that they were going back on the Active List.  The reason 
why Mrs Masson “obviously” did not want to return patients to the Active List would 
appear to be her concern about the adverse effect that would have on targets.   

43. Mrs Webber agreed that she had several telephone conversations with Mr Hill.  She 
believed that misconduct had taken place and she did not see why the hospital should 
be allowed to get away with it.  Her view was that allegations made by Mrs Masson 
should be properly investigated.  However, she firmly denied that she told Mr Hill 
that Mrs Henry was among senior managers who were aware that waiting list 
manipulation was going on.  She also denied having told Mr Hill that Mrs Henry 
authorised Mrs Masson to carry out such manipulation.  She would not have told Mr 
Hill that because she did not believe it to be true.  According to Mrs Webber, Mrs 
Henry was simply not in the line of management which was involved in the 
manipulation.  Nor, according to Mrs Webber, is Mr Hill right when he says that in 
2004 she “re-confirmed” that Mrs Henry had known about the manipulation.  She said 
she did no such thing.   

44. In her oral evidence Mrs Webber said that, whilst she was working in the WLO 
reviewing the 768 patients who were on the Deferred List (some of them having been 
on that List for several years), no fiddling went on.  In cross-examination, Mrs 
Webber was asked about what she had said to Mr Taylor in the course of her evidence 
to his Inquiry.  She agreed that, after she had been recruited by Mrs Henry to work in 
the WLO on the Deferred List, she had had “many tussles” with Mrs Masson over the 
Deferred List because Mrs Masson wanted to put in-patients back on that list and she 
was not prepared to do it because she had spent 18 months taking them all off.  Mrs 
Webber agreed that the Deferred List had been “a black hole”.  Management senior to 
her “all the way up” had been putting patients on the Deferred List both before and 
after 1999.  Mrs Webber told Mr Taylor that she could not imagine that Mrs Masson 
did this “off her own bat”.  She thought it would have been Mrs Marvin who told Mrs 
Masson to do that.  Mrs Webber did not tell Mr Taylor in the course of her interview 
that Mrs Henry had been complicit in the manipulation.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

45. Mr Hill’s evidence as to the information provided to him by his second source, Mrs 
Lambourne, was that he had seven telephone conversations with her.  The main 
conversation with her took place on 14 May 2003.  She told him that she worked in 
WGH’s Admissions office.  The team of which she was a member had been really 
irritated by a local newspaper article quoting Mr Moyse as having said that there had 
been no wrongdoing by any senior member of the Trust except perhaps Mrs Masson.  
According to Mr Hill, Mrs Lambourne told him that she had just worked on in-
patients and that the practice had been that if they were long-waiters approaching the 
18-month deadline, they would be taken off the Active List and put on to the Deferred 
List overnight at the end of the month and put back again on the Active List the next 
day.  This was done so that the patients in question did not show up on the waiting list 
statistics.  Mrs Lambourne could not remember if this was done every month or every 
quarter.  She said that the instructions were always given verbally.  She was not 
prepared to tell Mr Hill who gave those instructions, although she confirmed that it 
was not Mrs Masson.  Mrs Lambourne said she thought that manipulation was 
probably still going on at WGH and that the whole enquiry had been a cover-up.   

46. Mrs Lambourne said that she agreed to speak to Mr Hill because she had been 
angered by remarks in the media by Mr Moyse suggesting that the concerns raised by 
Mrs Masson were without foundation and that WGH had done nothing wrong.  That 
was why she had agreed to be interviewed for Inside Out.  She described the very 
senior managers (who did not include Mrs Henry) as having “closed ranks”, by which 
she meant that they had not owned up to the malpractice.  She was appalled at the way 
Mrs Masson had been victimised and made a scapegoat.  She had herself been 
instructed temporarily to transfer patients from the Active List to the Deferred List to 
make the hospital look as if it was performing better than it actually was.  She agreed 
that patients were being hidden.  She felt uncomfortable about that.  Mrs Lambourne’s 
evidence was that it was not Mrs Henry who instructed her to make those transfers.  
She said that she does not have any reason to believe that Mrs Henry was aware that 
such manipulation was taking place.  Mrs Henry’s involvement with waiting lists was 
minimal.  Mrs Lambourne said that she is certain that she did not suggest to Mr Hill 
that Mrs Henry was involved in what had gone on or that she knew about it.  She 
agreed to give evidence at this trial because she feels that Mrs Henry has been 
wrongly accused.   

47. Mr Hill met both Mrs Webber and Mrs Lambourne on an “off the record” basis on 2 
June 2003.  (Mr Hill had in the meantime travelled to Spain to meet Mrs Masson: see 
paragraph 53 below).  The transcript shows that at that meeting Mrs Webber and Mrs 
Lambourne confirmed the main thrust of Mrs Masson’s allegations about deferred 
patients and in-patients.  Mrs Lambourne refers to being asked to take patients off the 
list before the figures were run off and to putting them back the next day.  She told Mr 
Hill that she had expressed disapproval to the (unnamed) person who had given these 
instructions.  She said the practice had been going on for several years.  Mrs 
Lambourne thought there had been a cover-up and Mrs Webber added that “they” (i.e. 
senior management) had just “closed in”.  Mrs Webber expressed the view that Mrs 
Masson would not have acted “off her own bat”.  Both women said they felt it was 
appalling that she should have been victimised.  It was grossly unfair of WGH to say 
that the only person guilty of wrongdoing had been Mrs Masson.  Neither Mrs 
Webber nor Mrs Lambourne implicated Mrs Henry in the manipulation. 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

48. Mrs Webber and Mrs Lambourne agreed to give a television interview on condition 
that their identities were pixillated and their voices disguised.  The interviews were 
broadcast on the BBC’s Inside Out programme to which I will shortly come.   

49. Much later in late August 2004, after the BBC had been requested by solicitors acting 
for Mrs Henry to publish a statement by way of explanation or contradiction, Mr Hill 
says that he contacted Mrs Webber, who reconfirmed that Mrs Henry had definitely 
known about the manipulation.  Mr Hill made a note of that conversation.  It does not 
on its face bear out Mr Hill’s claim that Mrs Webber re-confirmed Mrs Henry’s 
knowledge of the manipulation.  The concluding words are, however, “Marion Henry 
and Linda Marvin were aware …”. 

50. Mrs Webber also gave evidence to Mr Taylor that, after she left the WLO, she 
thought that “all sorts of things” were being covered up.  One such issue concerned 
out-patients on the Deferred List who were not being brought into hospital.  A 
management decision had been taken at about the end of 1999 to bring in “a pending 
list” onto which all routine out-patients were put.  When Mrs Webber expressed her 
concerns about this to Mrs Marvin, she replied that she would “take it on board”, by 
which Mrs Webber said she thought Mrs Marvin meant that there was nothing that 
she could do about it.  Mrs Webber told Mr Taylor that there was unease amongst 
staff at WGH when Mr Moyse made the statement referred to in paragraph 37 above 
that WGH had been exonerated by the Langran report.  People were saying, “We 
know it’s going on”. 

51. Mrs Webber was asked by Mr Taylor about the Marvin e-mail and whether she felt 
that manipulation of that kind had happened in WGH.  Mrs Webber replied that she 
agreed with what Mrs Masson wrote because Mr Bevan (a consultant at WGH) was 
her nightmare.  He did not like to find all these patients being kept waiting when she 
was doing it.  Mrs Webber said in her oral evidence that she thought the Marvin e-
mail established the malpractice going on at WGH.  However, Mrs Webber did not 
suggest to Mr Taylor that Mrs Masson’s instructions had come from Mrs Henry.  
What she said was that the responsible line of management went “all the way to the 
top”.  

Mr Hill interviews Mrs Masson in Spain 

52. On 29 April 2003 Mr Hill flew to Spain to interview Mrs Masson.  His decision to do 
so was prompted by his receipt of the Marvin e-mail which I have quoted at paragraph 
42 above.  Whether anything would be broadcast depended, according to Mr Hill, on 
what Mrs Masson told him during the interview.   

53. Mr Hill spent a whole afternoon with Mrs Masson and a further two hours the 
following morning.  He went through the documents with her on camera.  His 
evidence is that he challenged Mrs Masson on a number of topics.  He put to her 
various allegations which had been made against her, including criticisms of her 
motivation; the claim that she had removed confidential medical data from WGH and 
the allegation that she had been trying to bribe WGH.  Mr Hill accepted in cross-
examination that the documents which he was shown, including a letter and e-mails 
containing what were described as “veiled threats” about the action which she might 
take, constituted some evidence that Mrs Masson had attempted to blackmail WGH.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

54. In the course of the interview there was discussion about the two types of Deferred 
List; the allegation that 400-odd patients had been on the Deferred List when Mrs 
Masson came into post, some of them having been waiting for several years; the 
validation of those 400 patients; the removal of patients from the waiting list counted 
by the Health Authority; the inappropriate placing of patients on the Deferred List; the 
raising of Mrs Masson’s concerns about inappropriate practices with Mrs Marvin, Mrs 
Henry and Mr Collins; the instructions she received from those three individuals, 
including the instruction which Mrs Masson claimed she received from Mrs Henry to 
remove long wait patients from the waiting list; the “trickling” of patients from the 
Deferred List back onto the Active List and the instruction to Mrs Masson that she 
remove 120 so-called “Somerset patients” from the Out-Patients’ List.  According to 
Mr Hill, he also asked Mrs Masson about the signature on the Marvin e-mail (which 
Mr Edwards was later to denounce as a forgery).  She confirmed it was Mrs Marvin’s.  
Mr Hill said (and the tape recording confirms) that at one point in the interview Mrs 
Masson referred by name to Mr Collins, Mrs Henry and Mrs Marvin as having been 
implicated in the manipulation.  He asked her to repeat the allegations she was 
making in front of the camera but without naming individuals, so that he would have 
the choice whether or not to name them in the version of the interview to be 
broadcast.   

55. Mr Hill’s evidence is that, having interviewed Mrs Masson, he left Spain feeling 
confident about her account of waiting list manipulation.  He had not detected any 
discrepancies in what she had told him.  Her account had been consistent.  He said 
that he still had reservations about her motivation for “whistle-blowing” but did not 
consider that this called into question the broad thrust of what she was saying about 
systematic manipulation of waiting lists.   

The BBC broadcast Inside Out 

56. Following Mr Hill’s return from Spain, a decision was taken that he should prepare a 
report for a regional current affairs series called Inside Out which is transmitted on 
BBC1.  For the purposes of that report, Mr Hill interviewed a former patient at WGH 
who told him that he had been referred to WGH by his GP but later found out that he 
was not on the waiting list.  The patient had to wait more than three years before 
finally seeing the consultant.  Mr Hill asked WGH if it was possible for him to see the 
full Langran report.  He was told that this was not possible because the report might 
be libellous if published.  Mr Hill also met his sources, namely Mrs Webber and Mrs 
Lambourne on 27 May 2003.  Mr Hill’s account of the meeting is summarised at 
paragraph 44 above.  The two women agreed to do anonymous interviews for the 
Inside Out programme.  Finally, Mr Hill interviewed Mr John Edwards of WGH on 
27 June 2003.   

57. Just under a week before the broadcast, Mr Hill said he telephoned Mrs Henry at work 
and left a voicemail on her phone.  According to his evidence, Mrs Henry phoned 
back within 48 hours.  Mr Hill told her he was investigating Mrs Masson’s allegations 
and wanted to speak to her either on or off the record.  Mr Hill said that Mrs Henry 
told him that an investigation had been undertaken and she had no comment to make.  
In the witness box she said that she did not think having a “slanging match” in the 
media was the right way to proceed.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

58. The Inside Out report was broadcast on 7 July 2003.  It consisted of extracts from the 
interviews which Mr Hill had conducted with Mrs Masson, the patient, his two 
sources and Mr Edwards.  The transcript runs to six pages.  Mr Edwards was quoted 
on the programme as saying of Mrs Masson’s allegations that they had been 
thoroughly investigated by an independent internal investigator who had concluded 
that the waiting lists reported were accurate and that there had been no wrongdoing on 
the part of any senior managers within WGH.  The day after the broadcast Mr 
Edwards circulated to all WGH staff an e-mail which said that “it is very difficult for 
public bodies and their staff to protect themselves against malicious allegations but it 
is heartening when such allegations are thoroughly investigated and overwhelmingly 
rejected”.   

The Taylor report 

59. The Inside Out report generated publicity in local papers.  Several articles appeared in 
mid-July which repeated Mrs Masson’s claim that there had been a cover-up and 
called for a new investigation.  WGH asked Mr Hill for the original of the Marvin e-
mail.  There followed an announcement by the AGW Health Authority on 30 October 
that there was to be another investigation into the claims made by Mrs Masson.  That 
evening Mr Hill interviewed Mrs Masson at Bristol Airport for Points West.  The 
BBC had paid for Mrs Masson’s flight from Spain.  She again said that she had been 
instructed to manipulate waiting lists and that there had been a cover-up.  The 
interview was broadcast that evening.  Other similar publicity appeared in late 
October and early November.   

60. The investigation was conducted by Mr Michael Taylor, a member of the NHS 
Confederation’s National Panel of Investigators.  His terms of reference were:  

“The external team will check whether previous investigations 
have conclusively investigated allegations of waiting list 
mismanagement at [WGH], and if this work reveals that any 
allegations have not been conclusively investigated, the team 
will undertake a full investigation. 

The investigation will establish whether there have been prima 
facie case of wrongdoing and a breach of the DoH Code of 
Conduct for NHS Managers”. 

61. For the purposes of his investigation, Mr Taylor carried out numerous interviews with 
Mrs Masson (the transcript of which is 105 pages long); Mrs Webber (one of Mr 
Hill’s sources) and many others.  It would have been apparent to Mr Taylor from what 
Mrs Masson said in interview (as would also have been apparent to Mr Hill when he 
was shown the transcript of the interview provided to Mrs Masson) how completely 
the relationship between her and Mrs Henry had broken down.  Mr Taylor also 
analysed formal records, correspondence, interviews and telephone conversations.  He 
was, however, unable to see some pages from the notebooks in which Mrs Masson 
claimed to have recorded information relating to the manipulation of waiting lists.  
Mrs Masson had given those pages to Mr Edwards at their meeting on 31 October 
2002 (see paragraph 22 above).  Mr Taylor was given to understand by WGH that the 
notebooks had been mislaid. 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

62. The Taylor report is dated April 2004.  It was a confidential report.  I have read it but 
will not refer to its detailed terms because it was not made available to Mr Hill at the 
time.  Mr Hill’s evidence was that when he approached WGH for a comment about 
the report, he was told there was none to make.  In late April or early May he made a 
number of approaches to Mr Andrew Millward, who worked in the press office of the 
AGW Health Authority.  Mr Hill had been told by Ms Val Morrall of WGH that Mr 
Millward was in charge of handling the media for the Taylor inquiry.  Mr Hill said he 
asked for interviews with Mr Collins, Mrs Henry and Mrs Marvin, telling Mr 
Millward that it was important for him to speak to them because they had been in 
senior positions at the time.  None was prepared to be interviewed.   

63. Subsequently on about 20 April Mr Hill was told by Mr Millward that the new Chief 
Executive, Mr Mark Gritten, would be available for interview.  According to Mr Hill, 
he asked Mr Millward again if he could interview Mr Collins, Mrs Henry and Mrs 
Marvin.  He was told it would not be possible.  Mrs Henry’s evidence that the request 
to interview her was not passed on to her was not challenged.  Mr Hill said he then 
telephoned Ms Morrall to make sure his request for these interviews was being taken 
seriously.  He did not, however, tell her what were the allegations which he had it in 
mind to publish.  Mr Hill accepted that the BBC Editorial Guidelines imposed a 
presumption that those criticised should be given a right to reply and that there was a 
journalistic obligation to present a balanced programme.  He said, however, that he 
did not approach any of the three directly for fear that they might complain that he 
was hectoring them.   

64. On 11 May 2004 Mr Millward telephoned Mr Hill to inform him that the Taylor 
report would be released next day.  He was told to come to WGH for a briefing at 
1.45pm the following day.  No other journalist was to be present.  Mr Hill said he then 
telephoned Mrs Masson and arranged to interview her briefly in the late morning of 
12 May at the WGH car park.  This was for inclusion in a short live broadcast which 
Mr Hill was planning to transmit at 1.30pm.  Mrs Masson was filmed arriving in her 
car at WGH and the interview with her took place.  Mr Hill’s evidence was that later 
that morning Mrs Masson told him she was going to hold a press conference after the 
briefing.  She had already prepared a typescript statement which he looked at briefly.  
Mr Hill said he recalled seeing the initials “MH” and “JP” at the side of the page 
where the names of Mr Collins and Mrs Marvin had been written in pen.  Mr Hill said 
that it was clear to him that Mrs Masson wanted to name those who she believed 
shared responsibility for the manipulation and who she blamed for making her a 
scapegoat.   

65. Mr Hill had expected that at the briefing he would be shown the complete Taylor 
report.  However he was shown an Executive Summary of the Taylor report and a 
press release from WGH.  The former document is plainly important and deserves 
extensive quotation.  Its coversheet explained that it was a fair and accurate summary 
of the full report which could not be published for legal and disciplinary reasons.  It 
described the report as having been endorsed by AGW Health Authority.  The 
material parts of the summary read as follows: 

“Introduction 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

I was asked by [AGW Health Authority] to conduct an 
independent investigation into alleged waiting list 
mismanagement at [WGH].   

They felt it necessary to conduct a formal investigation – 
undertaken to Department of Health guidelines and with input 
from the Audit Commission – due to the nature of allegations 
made by Mrs Michele Masson, a former member of staff at 
[WGH].   

The terms of reference of the independent investigation were to 
‘check whether previous investigations had conclusively 
investigated allegations of waiting list mismanagement at 
[WGH]’ and, if necessary ‘to undertake a full investigation’.   

The allegations 

The allegations made by former employee Mrs Masson related 
to events from 1999 to 2002… 

The allegations were that between 1999 and 2002 [WGH] was 
responsible for the following inappropriate practices in respect 
of patient waiting list management:  

• Deliberate holding back of patient data from the Active 
Waiting List; 

• Inappropriate deferral of patients from the In-Patient 
Waiting List; 

• Inappropriate deferral of patients from the Out-Patient 
Waiting List; 

• Failure to remove patients from Waiting Lists after 
validation that treatment was no longer needed; 

Conclusions 

I concluded that although five attempts had been made to 
secure a comprehensive investigation, the allegations had not 
been conclusively investigated.   

With respect to the deliberate holding back of patient data from 
the Active Waiting List, the inappropriate deferral of patients 
from the In-Patient Waiting List and the failure to remove 
patients from Waiting Lists after validation that treatment was 
no longer needed I concluded that the allegations were proven.   

With respect to the inappropriate deferral of patients from the 
Out-Patient Waiting List I found that the allegations were 
partly proven and partly unproven.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

I also concluded that Mrs Masson was complicit in condoning 
inappropriate practices and was at fault for not exposing the 
issue and the disquiet of her staff until it suited her personal 
circumstances to do so but that this culpability is mitigated by 
the fact that I believe Mrs Masson received direct instruction 
from her superiors to implement these practices.  I have, 
however, been unable to definitely prove all of the sources of 
these instructions.   

Mrs Masson also alleged that a number of patients who may 
have been deferred prior to 1999 were never reported on the 
Waiting List.  I believe this allegation to be invalid.   

Why did the allegations remain unresolved? 

I consider the fundamental reason for the allegations remaining 
unresolved was that the circumstances associated with Mrs 
Masson’s departure from her employment at [WGH] dominated 
the analysis.  Consequently, establishing the veracity of the 
specific allegations relating to practices in the area of patient 
activity management became a subordinate issue… 

Contributory factors 

There were a number of contributory and mitigating factors that 
impacted upon the areas under scrutiny:  

… 

• A culture of ‘heavy handed pressure and bullying’ 
against certain groups of staff had developed at the 
Trust… 

Recommendations 

My full report contains a number of recommendations 
including the following: 

• The [WGH] Board should adopt a more enquiring 
approach to reports presented by Executive Directors 

• The [WGH] Board should explore whether disciplinary 
action needs to be taken against any individual. 

…”. 

66. The WGH press release provided to Mr Hill included the following passages:  

“A number of inappropriate practices in respect of patient 
waiting list management took place at the [WGH] between 
1999 and 2002, according to a report published today.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

… 

The report found evidence that a small number of patients were 
held back from the Trust’s active waiting list, that some 
patients were inappropriately deferred from waiting lists and 
that some patients were not removed from the waiting list even 
when it became clear that they did not need treatment.   

The Trust has today begun formal investigations into the 
conduct and performance of a few of its staff to decide what 
actions need to be taken…” 

Another press release issued on behalf of the AGW Health Authority also said that the 
report had concluded that “a small number of patients” had been intentionally held 
back or deferred from waiting lists or not removed from them.   

67. Mr Hill noted that the Executive Summary of the Taylor report referred to Mrs 
Masson having received direct instruction from her “superiors” in the plural.  He then 
recorded an interview with the new Chief Executive of WGH, Mr Gritten.  In the 
course of that interview and a later interview on a hospital ward, Mr Gritten told Mr 
Hill that the Marvin e-mail had been substantiated and that many of the 50 people, 
mainly in the WLO, would have known about the fiddling.  Mr Gritten also said that 
Mrs Masson was due an apology.   

68. Mr Hill’s evidence was that at about 2.30pm on 12 May he met Mrs Masson in the 
garden at the back of the hospital.  She was using her mobile telephone to call local 
papers to ensure that they came to her press conference.  According to Mr Hill, Mrs 
Masson showed him an extract from the Taylor report which had been provided to 
her.  This extract consisted of passages in the full report which related to Mrs Masson.  
Mr Hill noted passages which read:  

“Allegation relating to the deliberate holding back of 
patient data from the Active Waiting List 

Mrs Masson was complicit in condoning such practices and is 
at fault for not exposing the issue and the disquiet of her staff 
until it suited her personal circumstances to do so.  This 
culpability is mitigated by the fact that I believe Mrs Masson 
received direct instruction from her superiors to implement this 
practice.  I have however been unable to definitively prove the 
actual source of these instructions. 

I consider Mrs Masson’s allegations in this area to be proven”. 

Inappropriate deferral of patients from the In-Patient 
Waiting List 

Mrs Masson and (another employee) were wrong to undertake 
inappropriate practice.  I consider that they would not have 
acted without instructions from more senior managers. 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

… 

Failure to remove patients from the waiting list after 
validation that they no longer required treatment 

Mrs Masson was complicit with this irregular practice.  I do not 
consider that she acted without the overt knowledge of certain 
senior managers.  Direct proof has not been found to identify 
which managers authorised this practice.  

… ”. 

Mr Hill’s evidence was that it appeared to him from his investigations that the 
obvious candidates as the superiors from whom Mrs Masson received her instructions 
were Mr Collins, Mrs Henry and Mrs Marvin.   

69. Mr Hill then conducted an exclusive interview with Mrs Masson and obtained her 
agreement to give a further interview for transmission on the Points West programme 
that evening. 

Mrs Masson’s press conference 

70. Mr Hill gave evidence that at around 3pm he attended Mrs Masson’s press conference 
in the WGH car park.  The information about the press conference is sparse.  Mr Hill 
said various other journalists were present.  A journalist and cameraman from 
HTV/ITV were there, so were at least two other local journalists.  There may have 
been a local newspaper photographer as well.  There was no evidence from anyone 
else as to what transpired at the meeting or as to how it was convened.  Mrs Masson 
was not called to give evidence at the hearing of the privilege issue.  Mr Hill simply 
says that Mrs Masson read out her press statement and the BBC filmed her doing so.  
In the course of it Mrs Masson named Mr Collins, Mrs Marvin and Mrs Henry as the 
senior management team at WGH who had covered up the removal of patients from 
the Waiting List and blamed her for irregularities.  No interview of Mrs Masson by 
any of the journalists present took place.   

The preparation and transmission of the broadcast complained of  

71. Mr Hill then left WGH and returned to the newsroom, arriving at about 4.45pm.  The 
intention was to transmit the story about the Taylor report as part of the news 
programme at 6.25pm.  There was what Mr Hill described as “the usual rush” to get 
the story ready.  He said it would have been inconceivable to hold the story back and 
let others run it first, since it was a story that BBC West had already featured.  At 
about 5pm Mrs Masson did a live interview with BBC Radio Bristol.  Mr Hill then 
did what is called a “two-way”, that is, an interview between the presenter and 
himself as the correspondent.  The purpose of these reports was, according to Mr Hill, 
to inform viewers about the publication of the Taylor report which had confirmed 
waiting list manipulation.  There had been no time to script Mrs Masson’s 
contribution to the radio interview, so Mr Hill asked her not to name individuals in 
that interview.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

72. Mr Hill’s evidence was that he considered that the news item that he was preparing 
covered a subject of significant public interest.  He was aware of the downsides of 
hospitals failing to meet targets and the positive benefits of doing so.  He knew that 
WGH had received substantial financial benefits from meeting its targets or 
supposedly doing so.  He was also aware that waiting list manipulation had been 
taking place at other West Country hospitals.  It reported what appeared to be a 
credible and detailed investigation into serious issues of waiting list manipulation and 
mismanagement.  His view was that people in the west of England needed to be told 
what had happened since they or their relatives might have been affected by what had 
gone on.  Mr Hill said that his own belief was that the three people named by Mrs 
Masson were amongst those complicit in the manipulation.  Nevertheless he was not 
himself, as the BBC reporter, going to name any of them as being likely to have been 
involved in the malpractice.  When preparing the report for transmission, Mr Hill said 
he gave careful thought to whether he should use that part of the film of Mrs 
Masson’s press conference in which she had named Mr Collins, Mrs Marvin and Mrs 
Henry.  He made sure that the producer of the programme saw his script and also took 
legal advice.  It would, as Mr Hill accepted, have been technically feasible to 
obliterate the names.  But he decided that he could include the names mentioned by 
Mrs Masson.  His evidence was that he thought that Mrs Masson was entitled to give 
her response to the report because she had been subjected to what had, in the light of 
the Taylor report, been shown to be an unjustified attack on her by her managers at 
WGH.  He would have preferred to have included a response from one of Mrs 
Masson’s superiors at the time but his requests had been refused (see paragraphs 63 
and 64 above).   

73. The early evening news bulletin on Points West, which is the subject of Mrs Henry’s 
complaint in this action, was as follows:  

“Sally Challoner (BBC Points West presenter):  

Tonight, hospital waiting lists scandal, senior managers 
found guilty of fiddling the figures.  

… 

Chris Vacher (BBC Points West Presenter): 

First tonight, senior managers at a major hospital in the West 
systematically fiddled patient waiting lists.   

Challoner: 

That’s the conclusion of a new independent inquiry into 
allegations that records were falsified at Weston General in 
order to win a better star rating for the hospital than it 
deserved.  Two previous inquiries concluded that there had 
been no wrongdoing and this latest investigation was only 
carried out after fresh evidence was unearthed by a special 
Points West report.  Our health correspondent Matthew Hill 
has the full story. 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

Matthew Hill: 

This is the first time Michele Masson’s come back to the 
hospital that got rid of her.  She was in charge of waiting 
lists until 2002, when she took the brave decision to speak 
out about how staff were being pressured into fiddling the 
figures.  She maintained that patients were simply vanishing 
from the list without having their treatment.  The hospital 
and two inquiries said she was lying; today a third 
investigation came up with a very different conclusion and a 
chance for her to clear her name.   

Michele Masson: 

I am really glad that after 18 months we’re finally going to 
get to see hopefully an independent report.   

Hill: 

After making her allegations Ms Masson was forced to 
resign.  She spent the last year working in a Spanish bar, her 
career and reputation in tatters.  It was only after the second 
inquiry that the BBC in the West uncovered new evidence 
that supported her case.  It prompted today’s report that 
concluded that patients were removed from waiting lists over 
the period.   

Masson: 

The first inquiry, which was set up by the former Chief 
Executive in 2003, was undoubtedly a cover up and clearly 
laid the blame for any irregularities at my foot, despite 
evidence to the contrary.  As a result, the senior management 
team including the Finance Director, Meredith Collins, 
Linda Marvin and Marion Henry Justice of the Peace, were 
permitted to continue in post.   

Hill: 

Today the hospital’s new boss apologised.   

Mark Gritten, Chief Executive Weston Hospital: 

I think at the time there was a culture that didn’t promote 
openness, didn’t promote staff coming forward and stating 
their concerns.   

Hill: 

The scandal happened under the leadership of Roger Moyse.  
The report says there was a culture of heavy handed pressure 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

and bullying against certain groups of staff.  Mr Moyse left 
the NHS shortly after the new information came to light. 

Member of the public: 

I am surprised that it’s a cover up.  We are supplying money 
into the National Health Service, they should respond by 
providing the service for which they have been paid. 

Member of the public: 

Well, it’s fiddling innit? 

Hill: 

Today’s report shows that it wasn’t just one or two 
individuals who knew about the fiddling of waiting lists but 
dozens of people here at Weston.  It took years for this to 
come out and patients may have suffered.  Matthew Hill, 
BBC Points West, Weston-super-Mare.   

… 

Vacher: 

Well, Michele Masson joins me now in the studio for an 
exclusive interview.  Good evening to you.  You must feel 
totally vindicated by what has happened today.  What sort of 
pressure have you been under since you exposed this?   

Masson: 

It’s been horrendous over the last 18 months actually waiting 
for the inquiry after the first inquiry when the blame was, 
you know, put at my foot basically and I was publicly 
maligned through the press and through the media when all 
the time I knew that, I knew the truth.  So it’s been a long 
time in coming in getting this report out now.   

Vacher: 

And what was this bullying like of you, and other staff 
presumably, to make sure these figures did what they did?   

Masson: 

I was basically, whenever I questioned what I being 
instructed to do by my senior managers I was always told 
that basically this is your job, you do it, if you want to get 
anywhere in this Trust or in this organisation, you have to do 
as you are instructed.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

Vacher: 

And do you think others suffered this too? 

Masson: 

I am sure because other managers worked with me to 
remove patients from the waiting list.   

Vacher: 

Do you think patients have suffered because of this? 

Masson: 

I am not a clinician so I can’t really say but all I can say is 
when I went into post there were several hundred patients 
that have been either removed from the active waiting list or 
were not on the waiting list.   

Vacher: 

So their operations were delayed for instance? 

Masson: 

Oh absolutely, you know we could be talking by several 
years. 

Vacher: 

Because the hospital says there is no evidence of that. 

Masson: 

No, well when I went into post there were many medical 
records in the office and I arranged for the hospital numbers 
to be put into my workbooks which I gave as evidence to the 
inquiry team, unfortunately those pages have been removed 
from my books.   

Vacher: 

Do you think this has been going on at other hospitals, other 
hospitals have fiddled their waiting lists too? 

Masson: 

I think there is a strong possibility, everybody was anxious 
to meet targets.   

Vacher: 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

We must leave it there.  Thank you very much.  …”   

Mrs Henry requests the BBC to publish a statement of explanation or contradiction 

74. Carter-Ruck, solicitors instructed on behalf of Mrs Henry, wrote to the Editor of 
Points West on 18 June 2004 complaining that the broadcast had been highly 
defamatory of their client.  The letter sought a full apology, an undertaking not to 
repeat the allegation complained of, the payment of compensation and legal costs.  
The response of the BBC Litigation Department said that the defences of justification 
and qualified privilege would be relied on.  Carter-Ruck wrote on 21 July 2004 
refuting the claim that either defence was available to the BBC.  The last paragraph of 
the letter included a request that a statement be read out on Points West within the 
next seven days in terms set out in an attachment to the letter.  That request was made 
pursuant to section 15(2) of the Defamation Act 1996.  The terms of the statement 
requested were: 

“On 12 May 2004, BBC Points West broadcast a feature 
concerning the findings of an independent Report, known as the 
Taylor Report, into allegations of waiting list manipulation at 
Weston General Hospital.  The Points West feature suggested 
that senior managers at the hospital had been found guilty of 
fiddling waiting list figures.  It also suggested, amongst other 
things, that there was a culture of heavy-handed pressure and 
bullying against certain groups of staff.  The article specifically 
named me as one of the “senior managers” in question.   

In fact, and quite contrary to what the Points West feature 
suggested, the Taylor Report found that there was no evidence 
whatsoever of any wrongdoing by me.  The Report accepted 
that I have not been involved in, and was not aware of, any 
improper management practices.   

A subsequent independent report published in June 2004 
confirmed the findings of the Taylor Report and expressly 
commended me for my efforts in ensuring that a thorough 
investigation into the waiting list allegations had been 
undertaken”.   

75. The response of the BBC to the request that a statement in those terms be published 
was to request copies of the two reports relied on, namely the Taylor report and the 
subsequent confidential independent report of June 2004 (the Gammage Report), 
which were said by Carter-Ruck to show that Mrs Henry had not been involved in or 
aware of any improper management practices.  That request was initially denied by 
Carter-Ruck but by letter dated 25 August 2004 copies of the two reports were 
provided together with an internal “Team Brief” published within WGH on 28 June 
2004.   

76. The extract from the Taylor Report provided to the BBC included the following (from 
which the name of another line manager had been redacted):  

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

“… I have been puzzled that within a relatively small Trust, the 
immediate line managers to …, i.e. … and Mrs M. Henry, 
profess to be unaware of unease among junior Trust personnel 
within the Admissions Office.  This unease centred on certain 
practices within the Admissions Office that occurred during the 
tenure of … .  My puzzlement is compounded by the fact that 
numerous interviewees were at pains to point out that informal 
communication and networking within the Trust was, and 
remains, very strong.   

Equally, in a relatively small Trust, the day-to-day supervision 
of …, by … and Mrs Henry, appears to have been extremely 
light touch.  This situation was also evident during the early 
period of …’s employment in the Admissions Office.  This 
suggests that … and Mrs Henry had a high degree of 
confidence in … and/or felt that the supervision of her more 
important duties came from a more senior level in the executive 
hierarchy.   

… and Mrs Henry deny any awareness of, or involvement with, 
inappropriate managerial practices.  No contrary evidence has 
emerged.  Accordingly, I accept their statements.   

… 

I also remain uneasy about the knowledge of such practices 
held by … and to a lesser extent Mrs Henry.  They both deny 
any knowledge or involvement and I have no proof to implicate 
them; except for some subjective comments against ….  My 
principal concern is that they were the immediate line managers 
of Mrs Masson and presumably supported the extension of her 
responsibilities in 1999, and again in 2000.  My second concern 
is that it was made clear to me, and on a number of occasions, 
that in a comparatively small trust, with a very flat management 
structure, that a great amount of informal communication and 
networking occurs.  I do accept that Mrs Henry and … held a 
wide portfolio of responsibility.  No evidence of wrongdoing 
by Mrs Henry and … has emerged.” 

77. The extract from the Gammage Report, also sent to the BBC, included these words:   

“3. Key issues  

3.1 The SHA investigation [the Taylor Report] concluded that 
there was no evidence that either Mrs Henry or … were 
aware of the waiting list manipulation.  Numerous e-mails 
were sent by … many of which were copied to Mrs Henry 
and … and some sent directly to them.  However, both 
individuals have stated that they did not read all of these e-
mails and were not aware of any malpractice.  There is no 
evidence to suggest that this was not in fact the case.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

3.2  … and Mrs Henry have stated that they felt ‘left out of the 
loop’ with communication being directed between others - 
… … and … - with only copies of e-mails sent to 
themselves.  This would appear to have been the case and 
most correspondence is between the senior staff and … 
with Mrs Henry and … being copied in.  However there 
are examples of direct correspondence between … and … 
(Appendix 5(v) of the SHA investigation) and … and Mrs 
Henry (Appendix 5(vii)) which appear to explain 
difficulties in deferring patients and the risks involved in 
doing this.   

3.3 Mrs Henry and … questioned whether the e-mails were 
authentic and written contemporaneously.  A subsequent 
meeting was held with Richard Watkins, head of IT, and 
Mark Gammage, at which Mr Watkins explained the 
difficulties in retrieving data.  However the data used in 
the SHA report was authentic…   

4.  Conclusions 

… 

4.2 … and Mrs Henry were the line managers of … and had 
line management responsibility for waiting list 
administration.  To this extent they have to take some 
responsibility for the way the administration was managed 
during this time.  However there are factors which must be 
taken into account in mitigation:  

• … was widely viewed as being very competent 

• She had a better understanding of waiting list 
administration, particularly In-Patient administration, 
than either … or Mrs Henry 

• They had particularly large spans of control and 
workload and had raised issues with senior 
management with regard to aspects of this 

• The culture at the time militated against a proper 
debate regarding working arrangements 

… 

4.4 … and Mrs Henry were often bypassed in correspondence 
with … and … communicating directly with one another 
and only sending copies to … and Mrs Henry.  However 
there is evidence that some direct e-mails were sent to 
them.  Mrs Henry and … have explained that they receive 
many e-mails and simply did not read them all.  In 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

hindsight they did have the option of either asking (or 
indeed instructing) … to only include them in e-mails of 
significance or to read and question the e-mails that were 
sent to them.  It is difficult to see how … could have been 
effectively managed when one-to-one meetings were rare 
and correspondence was not read.   

4.5 … and Mrs Henry are to be commended for their tenacity 
in endeavouring to ensure that a thorough investigation 
was undertaken.   

5.   Recommendations 

…  

5.2 The SHA investigation concluded that there was no 
evidence to suggest that either … or Mrs Henry were 
complicit with waiting list malpractice, and this report will 
confirm this conclusion.   

5.3 The report has concluded that some responsibility for the 
management of waiting lists must rest with … and Mrs 
Henry as the line managers.  As managers with experience 
and some seniority they could have taken steps to manage 
communication with … differently.  However it is 
recognised that there were significant mitigating factors 
which would have impinged on their ability to have 
managed the situation completely differently.   

5.4 Therefore it is recommended that no formal disciplinary 
action on the grounds of conduct or capability should be 
taken against either individual and no notes regarding this 
investigation placed on their personal files. 

…”. 

78. Having considered those extracts, the BBC took the view that they did not bear out 
what had been said by Mrs Henry’s solicitors.  No statement of explanation or 
contradiction was published.  In the meantime these proceedings had been 
commenced.   

Preliminary observations on the claim to privilege 

79. I am conscious that I have had to set out the circumstances leading up to the Points 
West broadcast at very considerable length.  As I think the parties agree, it is 
necessary to do so in order to address the matters which I need to take into account 
when deciding whether the BBC’s claim to Reynolds privilege is made out.  Having 
dealt with the facts, I am now in a position to address the arguments which had been 
deployed in relation to the privilege.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

80. I start with some general observations.  It should not be overlooked that Mrs Henry 
has brought this action because she says she was libelled by a broadcast which 
accused her of 

i) systematically falsifying waiting list figures at WGH and had been found to 
have done so by an independent enquiry report; 

ii) heavy-handed pressuring and bullying of staff at WGH under her management 
into falsifying the figures; 

iii) having been complicit in a cover-up of the waiting list fraud.   

I am paraphrasing the defamatory meanings which are pleaded in paragraph 4 of the 
Particulars of Claim.  I accept that viewers would have understood the broadcast to 
bear the meanings which I have set out above.   

81. I should not approach the issue whether the broadcast is privileged with any 
presumption that its sting in relation to Mrs Henry was false: see Jameel v Wall Street 
Journal (No 2) [2005] 4 All ER 356.  That issue will be determined if and when the 
trial of the issue of justification takes place.  The issue of privilege with which I am 
now concerned raises two different aspects of the public interest.  On the one hand 
there is the undoubted public interest in ensuring freedom of expression.  On the other 
hand it is necessary to bear in mind that protection of reputation is conducive to the 
public good and that no public interest is served by publishing or communicating 
misinformation.  These points were made by Lords Nicholls and Hobhouse in 
Reynolds v. Times Newspapers Limited [2001] 2 AC 127 at 201B and 238B 
respectively.  The two aspects of the public interest are reflected in Article 10 of the 
European Convention on Human Rights (ECHR): the right to freedom of expression 
is subject to such conditions as are prescribed by law for the protection of the 
reputation of others.   

82. Sometimes the public interest requires that information be published irrespective of its 
truth or falsity.  It is the function of the defence of privilege, as it applies in the field 
of defamation, to identify the circumstances in which the public interest in free 
publication should outweigh the public interest in the protection of reputation.  In 
some instances, with which this case is not concerned, the privilege will be absolute.  
In others it is a qualified privilege.  In former times the publisher normally had to 
establish that he was under a duty to publish the information in question and that 
those to whom the information was published had a reciprocal interest in that 
information.  Traditionally that privilege was qualified in the sense that malicious 
publications would not be protected.   

83. The formulation of the test to be applied when deciding whether a publication enjoys 
qualified privilege has been adapted by recent authority.  Nowadays, since the 
decision in Reynolds, the position is different at least in most cases involving the 
media.  All the members of the House in Reynolds said they were applying the 
traditional duty/interest test: see Lord Nicholls at 204; Lord Steyn at 213; Lord Cooke 
at 224; Lord Hope at 229 and Lord Hobhouse at 239.  However, Lord Nicholls at 
197C expressed a preference for a simpler and more direct test, namely whether the 
public was entitled to know the particular information.  That approach effectively 
dispensed with the concept of malice defeating privilege: malice is effectively 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

subsumed in the right-to-know test.  That preference may have been due in part to the 
conceptual difficulty about an editor being under a “duty” to communicate 
information to the world at large.  I do not subscribe to the view that the duty/interest 
test is, as Mr Caldecott put it, no more than an “archaeological” relic.  But I bear in 
mind that in Loutchansky v. Times Newspapers Limited (No.s 2-5) [2002] QB 783 
Lord Phillips at paragraph 32 said that Reynolds privilege, although built on an 
orthodox foundation (viz the duty/interest test) is in reality sui generis.  In the same 
case at paragraph 35 it was said that it should be recognised as “a different 
jurisprudential creature”.  In Jameel (op cit), the Court of Appeal said at paragraph 87 
that, in order for privilege to attach, the publication must be of such a nature that it is 
in the public interest that it should be published; this is a more stringent test than that 
the public should be interested in receiving the information. In the light of those – and 
no doubt other – authorities both Mr Richard Rampton QC for Mrs Henry and Mr 
Andrew Caldecott QC for the BBC agreed that the test which I should apply in the 
present case is whether the public had a right to know the particular information 
which was published.   

84. To say that the test is whether the public had a right to know the particular 
information which was published begs an important question.  Mr Caldecott advanced 
a cogent argument to the effect that the subject matter of the Points West news 
bulletin was of high public interest.  It was, he said, concerned with internal 
corruption within a public institution over a prolonged period.  Not only was patient 
data corrupted, so too were the junior employees who were sucked into fiddling the 
figures.  The malpractice found by the Taylor report to have taken place involved the 
deception of the public.  Once it came to light, there was a cover-up which involved 
Mrs Masson being made a scapegoat for the manipulation of waiting lists which had 
in fact been authorised at a very senior level.  With all of this I entirely agree.  But it 
is vital to bear in mind, when considering the availability of Reynolds privilege, that 
the broadcast also included a claim by Mrs Masson that named individuals, including 
Mrs Henry, had been complicit in the “irregularities” and had thereafter participated 
in a cover-up.   

Statutory privilege 

85. As already pointed out, the BBC relies on an amalgam of various species of qualified 
privilege.  There is nothing objectionable about that: Tsikata v. Newspaper Publishing 
plc [1997] 1 All ER 655 is but one example of a case where the defendant relied on 
both statutory and common law privilege. Both were upheld in the Court of Appeal.   

86. Ultimately it will be necessary for me to stand back and consider the various species 
of privilege collectively.  However, for the purpose of analysis it is necessary that I 
take them in turn.  It is convenient if I consider first the BBC’s claim that the 
broadcast was privileged by virtue of the provisions of s15 of the Defamation Act, 
1996.  So far as material s15 provides:  

“(1)  The publication of any report or other statement 
mentioned in Schedule 1 to this Act is privileged unless 
the publication is shown to have been made with malice, 
subject as follows. 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

(2)  In defamation proceedings in respect of the publication of 
a report or other statement mentioned in Part 2 of that 
Schedule, there is no defence under this section if the 
plaintiff shows that the defendant 

(a)  was requested by him to publish in a suitable manner 
a reasonable letter or statement by way of 
explanation or contradiction and  

(b)  refused or neglected to do so. 

For this purpose “in a suitable manner” means in the 
same manner as the publication complained of or in a 
manner that is adequate and reasonable in all the 
circumstances. 

(3) This section does not apply to the publication to the 
public, or a section of the public, of matter which is not of 
public concern and the publication of which is not for the 
public benefit”. 

Schedule I Part 2 is headed “Statements privileged subject to explanation or 
contradiction”.  The categories relied on are 9 and 12 which are in these terms: 

“9(1) A fair and accurate copy of extract from a notice or other 
matter issued for the information of the public by or on 
behalf of … 

(b)  the government of any member State or any 
authority performing governmental functions in any 
member State … 

… 

12(1) A fair and accurate report of proceedings at any public 
meeting held in a member State   

(2)  In this paragraph a “public meeting” means a meeting 
bona fide and lawfully held for a lawful purpose and for 
the furtherance or discussion of a matter of public 
concern, whether admission to the meeting is general or 
restricted”. 

87. Before I come to the various conditions which must be established if statutory 
privilege is to attach to the Points West broadcast, I should refer to the submission of 
Mr Rampton that the broadcast, considered as a whole as he says it must be, is not 
reportage but rather is editorialised to an extent that the availability of statutory 
privilege is ruled out.  In support of that submission Mr Rampton referred firstly to 
McCartan Turkington Breen v. Times Newspapers Limited [2001] 2 AC 277.  Lord 
Bingham at paragraph 2 emphasises the distinction between the role of the press in 
exploring factual situations and reporting the results of its investigations on the one 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

hand and the role of press as reporter on the other hand.  The same distinction is 
recognised in the Strasbourg jurisprudence: see Pedersen v. Denmark (Application 
No. 49017/99 (78)).  Mr Rampton submits that s15 is designed to protect only 
publications which come within the category of reportage.  Mr Caldecott replies that 
such an approach is too narrow.   

88. I have set out the terms of the broadcast at paragraph 73 above.  True it is that it 
included a summary of the conclusions of the Taylor report and reports of what Mrs 
Masson said at her press conference.  But there is also a substantial amount of what 
Mr Rampton called “editorialising”.  Examples include the introductory words of Mr 
Hill referring to Mrs Masson’s brave decision to speak out; his reference to her 
reputation having been in tatters; his description of what took place as a “scandal” 
involving “heavy-handed pressure and bullying” and his comments that dozens of 
people at WGH knew about the manipulation.   

89. I have come to the conclusion that the news bulletin is so heavily laden with editorial 
comment that it does not qualify for protection under s15 of the 1996 Act.  There is 
simply too much in the broadcast which is plainly not reportage of the kind which s15 
is designed to protect.  The BBC was in effect adopting the Taylor conclusions as its 
own and indeed embroidering them.   

90. This does not mean that statutory privilege is irrelevant in the present case.  As Lords 
Steyn and Cooke pointed out in McCartan, Reynolds privilege is capable of 
conferring the protection on reportage as well as media reports of their own 
investigations.  Al Faghi v. HH Saudi Research [2002] EMLR 215 is a (somewhat 
unusual) case in point.  Mr Caldecott accepted in the course of his closing 
submissions that in the final analysis the question is whether Reynolds privilege 
attaches to the Points West broadcast.   

91. Such being my conclusion on the claim to statutory privilege, it is not necessary for 
me to address at any length the arguments which have been advanced in relation to 
the conditions which must be satisfied under s15.  I will therefore confine myself to 
saying: 

i) that I accept that those parts of the broadcast which summarise the Executive 
Summary of the findings of the Taylor enquiry do fall within paragraph 
9(1)(b) of the Schedule to the 1996 Act.  I reject the submission of Mr 
Rampton that those parts in themselves are materially unfair or inaccurate.  I 
also reject his submission that the AGW Health Authority, on whose behalf the 
Executive Summary was issued, is not “an authority performing governmental 
functions” in the UK within the meaning of paragraph 9(1)(b).  AGW Health 
Authority is what is described as a “Strategic Health Authority”.  It is clear 
from the NHS (Functions of Strategic Health Authorities and Primary Care 
Trusts and Admission Arrangements) (England) Regulations, 2002 that, as 
such, the AGW Health Authority is exercising the Secretary of State’s 
functions relating to the health service for the benefit of its area.  I am satisfied 
that the Executive Summary was issued by an authority exercising 
governmental functions in the UK.  I accept also that the publication of those 
parts of the broadcast was of public concern and for the public benefit within 
the meaning of 15(3) of the 1996 Act.   

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

ii) Mr Rampton conceded, in the light of observations made in McCartan by Lord 
Bingham at 229b-c and by Lord Steyn at 298d-e, that Mrs Masson’s press 
conference (as to which see paragraphs 65-71 above) constituted a “public 
meeting” within the meaning of paragraph 12 of the Schedule.  However, I am 
not persuaded it was of public concern or for the public benefit for the BBC to 
publish Mrs Masson’s claim that Mrs Henry (and the other two individuals 
named) had manipulated waiting lists and participated in a cover-up.  A 
relevant consideration was said by Ward LJ in Tsikata (op cit) at 670j to be the 
status and source of the information.  Mrs Masson’s allegations had no special 
status; they were not the result of any investigation; they were about to be the 
subject of an enquiry.   

iii) Finally the BBC are in my judgment disentitled from relying on statutory 
privilege by reason of the provisions of s15(2) of the 1996 Act.  I have set out 
at paragraphs 74 to 78 above the terms of the statement which Carter-Ruck on 
behalf of Mrs Henry requested the BBC to broadcast and the exchanges which 
thereafter followed.  Mr Caldecott submits that the statement as submitted by 
Carter-Ruck was not a reasonable one because its terms did not faithfully 
reflect what the Taylor and Gammage reports had said.  There is some force in 
that submission: for example I can understand the BBC’s reluctance to accept 
that the Taylor report found that there was no evidence “whatsoever” of any 
wrongdoing on the part of Mrs Henry.  However, it was in my view incumbent 
on the BBC to raise such objections as were considered appropriate and to 
endeavour to reach agreement on any points of difference.  This is what often 
happens in practice when a statement is requested pursuant to s.15. 

General approach to Reynolds privilege 

92. It is customary in cases where Reynolds privilege is relied on for counsel and the 
judge to go through the ten factors in Lord Nicholls’ non-exhaustive list.  No doubt it 
will in most cases be necessary to carry out that exercise.  But, as Mr Caldecott rightly 
points out, Lord Nicholls described them as no more than “matters to be taken into 
account”.  They are certainly not definitive criteria.  If one focuses too closely on 
those ten matters, there is some danger of missing the wood for the trees: the central 
underlying question is always whether in the particular circumstances the public 
interest in freedom of expression should yield to the public interest in an individual 
being able to vindicate his or her reputation.   

93. It was no doubt at least in part for that reason that Mr Caldecott placed at the forefront 
of his submissions on Reynolds privilege the very real public interest in the subject 
matter of the Points West broadcast.  I have already summarised his submissions at 
paragraph 85 above.  In my opinion in many cases where Reynolds privilege is relied 
on it is necessary to identify the nature and extent of the public interest engaged in the 
publication before embarking on Lord Nicholls’ ten matters to be taken into 
consideration.  As I have also already said, in the present case I accept that in the 
respects set out at paragraph 84 above, the subject matter of the broadcast was of clear 
public interest.  It does not, however, follow from that that the public also had the 
right to know that Mrs Henry was implicated.  To that question I shall have to return.   

94. Another question which arises in this case is whether it can be said of the broadcast 
that it was a reply to attack and, if so, how that is to be taken into account in deciding 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

whether the claim to privilege is made out.  A reply to attack is one of the particular 
situations identified in Gatley on Libel and Slander 10th Edition at paragraph 14.49, 
where the duty/interest test may be satisfied.  In the context of the present case, where 
the action is brought on a media publication, the preferable course seems to me to be 
to treat the issue of reply to attack as being one of the matters to be taken into account 
in deciding Reynolds privilege rather than as a free-standing ground on which 
privilege at common law may be established.  I think both Mr Rampton and Mr 
Caldecott were in agreement with this.   

95. Another matter to be taken into account in addition to the ten matters listed by Lord 
Nicholls is the fact that the Points West broadcast consisted in part at least of a report 
of Mr Taylor’s conclusions and what Mrs Masson had said at what I have accepted 
qualified as a public meeting for the purposes of s15 of the 1996 Act.  I think those 
are relevant considerations, notwithstanding that I have rejected the defence of 
statutory privilege.   

96. Finally, at this point I should mention that I accept Mr Hill’s evidence that he did not 
at the time intend the broadcast to convey the meaning that the Taylor report had 
found as a fact that Mrs Henry had been complicit in the wrongdoing at WGH.  As is 
clear from Bonnick v Morris [2003] 1 AC 300, it is permissible for me to take his 
interpretation into account when determining the issue of privilege and I will do so.  
His answers in cross-examination suggest that Mr Hill may since have had second 
thoughts on the question of meaning. 

Lord Nicholls’ matters to be taken into account 

97. I turn to the matters to be taken into consideration.  As Mr Caldecott pointed out, they 
overlap to a considerable extent.  But I shall nevertheless take them in turn. 

i) The seriousness of the allegation 

This must refer to the allegation against Mrs Henry.  I assume for present 
purposes that the broadcast would not have been understood to be reporting 
findings made by the Taylor report.  Even so the allegations were plainly 
serious: that Mrs Henry had participated in the falsification of waiting lists; 
bullied other members of staff to do likewise and then taken part in a cover-up 
to divert blame wrongly onto Mrs Masson.  Charges of this kind, if untrue, 
would obviously harm her considerably.   

ii) The nature of the information and the extent to which it is a matter of public 
concern 

I have summarised at paragraph 84 above the nature of some of the 
information which was broadcast.  Information as to the findings of an 
independent inspector who has carried out a detailed investigation into grave 
malpractices within a public body is clearly a matter of public concern.  I have 
already so found in the context of statutory privilege: see paragraph 91(i) 
above.  

I note, however, that I have to consider also “the extent to which the subject 
matter is a matter of public concern”.  That formulation appears to me to 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

require me to take into account those parts of the publication which are not or 
may not be of public concern.  As to this I accept that such elements of the 
broadcast as Mr Hill’s commentary; the quotes from members of the public 
and even what Mrs Masson had to say about the what she had done may 
properly be regarded as being of public concern.   

I am not, however, persuaded that this extends to Mrs Masson’s claim that 
senior managers, including Mrs Henry, had been complicit in the wrongdoing.  
The Executive Summary of the Taylor report contained no such findings: see 
paragraph 65 above.  In fact Mr Taylor had accepted the evidence of Mrs 
Henry that she had been unaware what had been going on: see paragraph 76 
above.  Moreover, Mr Taylor had recommended that various steps should be 
taken including the Board exploring whether disciplinary action needed to be 
taken against any individual.  Mr Gammage had yet to carry out his 
investigation.  I repeat the view I expressed at paragraph 91(ii) above, namely 
that this part of the broadcast was not of public concern.   

iii) The source of the information 

A considerable amount of time was spent in the course of the hearing 
exploring the question what were the sources for the information broadcast 
about Mrs Henry.  Plainly the primary source was Mrs Masson.  She was a 
first-hand source and she was not anonymous.  Moreover her allegations of the 
malpractices at WGH had been accepted by Mr Taylor.   

Mr Rampton says that Mrs Masson was a source who had an axe to grind.  
Lord Nicholls’ illustrative comments specifically mentioned this type of 
source.  The relationship between her and Mrs Henry had broken down, as Mrs 
Masson had made clear in her evidence to Mr Taylor.  There were allegations 
that she had made veiled threats to WGH as to what she might do with the 
information she had about manipulation of waiting lists.  It was said that she 
had tried to blackmail WGH (see paragraphs 19 to 21 above).  Mrs Henry had 
suspended Mrs Masson and she then resigned.  The documents provided to Mr 
Hill by the Sun and by Mrs Masson herself (see paragraphs 31 and 32 above) 
to an extent confirmed the doubts about the reliability of Mrs Masson as a 
source.   

Mr Hill was pressed in cross-examination on the question whether he had 
regarded Mrs Masson as being a person who had an axe to grind.  Mr Hill said 
that he had questioned Mrs Masson on these points both on the telephone (see 
paragraph 33 above) and at their meeting in Spain (see paragraph 54 above).  I 
accept that evidence.  Mr Hill struck me as a conscientious journalist who was 
genuinely alarmed about the goings-on at WGH but who at the same time was 
alive to the doubts about Mrs Masson’s reliability.  I accept the evidence 
which Mr Hill gave and which I have summarised at paragraph 56 above. 
Experience suggests that journalistic sources tend to have mixed motives.  He 
was entitled to treat Mrs Masson as a credible source.   

Given the seriousness of the allegations against Mrs Henry, it is pertinent to 
consider what corroborative sources there were that Mrs Henry was complicit 
in wrongdoing.  I have set out in paragraphs 40 to 51 above the dealings which 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

Mr Hill had with Mrs Webber and Mrs Lambourne.  As will be apparent from 
what I have there said, there is an issue as to what the two sources told Mr Hill 
about Mrs Henry.  In my judgment all three were doing their best to recollect 
what took place in conversations which took place over two years ago.  I have 
no doubt that the name of Mrs Henry came up in the course of some of those 
conversations between Mr Hill and Mrs Webber.  But I do not accept that in 
any of their conversations Mrs Webber told Mr Hill that Mrs Henry was aware 
of the manipulation of waiting lists, still less that she had authorised or 
participated in it.  I do, however, think that Mrs Webber said words to the 
effect that “they were all in it” and that it was “common knowledge”.  I accept 
the evidence of Mrs Lambourne that she named no names but I think she too 
told Mr Hill that senior managers had been involved.  The transcript of the 
meeting on 2 June 2003 bears this out.  Although he had not been told so in so 
many words, I believe that Mr Hill not unreasonably assumed, because Mrs 
Henry was indirectly the line manager of Mrs Masson, that Mrs Henry had 
known about the manipulation.   

The fact is, however, that Mr Hill’s only live source was Mrs Masson.  The 
question then arises what, if any, corroborative evidence in document form 
was available to Mr Hill.  One candidate is the Marvin e-mail quoted at 
paragraph 42 above.  But it does not even indirectly implicate Mrs Henry.  
Then there is the so-called paragraph 17 e-mail to which I refer at paragraph 
24 above.  As described to Mr Edwards by Mrs Masson it was an e-mail sent 
to Mrs Henry (who was at the time the Facilities and Administration Manager) 
and copied to Mrs Marvin (who was then the Patient Services Manager).  Mr 
Taylor asked Mrs Masson about it when he interviewed her: he asked her 
where he should look for proof that Mrs Henry had seen that e-mail if Mrs 
Henry were to deny ever having done so.  The reason which Mr Taylor gave 
for asking that question was that there were no minutes in the waiting list 
team.  Mr Taylor does not mention that evidence had been given to him that 
the paragraph 17 e-mail had not been sent to Mrs Henry.  Mr Hill had read the 
transcript of Mr Taylor’s interview of Mrs Masson.  Mr Caldecott was able to 
point to documents which could be regarded as providing circumstantial 
evidence of Mrs Henry’s complicity but the only contemporaneous document 
which was corroborative of what Mrs Masson had told him about Mrs Henry’s 
complicity in the manipulation was the paragraph 17 e-mail.   

iv) The steps taken to verify the information 

Mr Hill tried to obtain corroboration of Mrs Masson’s allegations and to that 
extent took steps to verify the information about malpractice at WGH which 
had been authorised or condoned by senior managers.  But he had no reason to 
be concerned about Mrs Henry specifically until he saw that Mrs Masson was 
going to name her in the course of her press conference.  By then it was too 
late to verify the information concerning her.   

v) The status of the information 

A distinction needs to be drawn between the reporting of the findings of the 
Taylor enquiry on the one hand and the identification of Mrs Henry and others 
as having been implicated in the manipulation.  The status of the former was 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

plainly high, whereas the latter was based almost exclusively (see paragraph 
(iii) above) on the say-so of Mrs Masson.   

vi) The urgency of the matter 

According to Mr Caldecott, the urgency arises from the publication that day of 
the Taylor report.  As noted at paragraph 71 above it would have been 
inconceivable to hold back a story already featured on BBC West and let 
others publish it first.  I have considerable sympathy with that.  It is, I think, 
what Lord Nicholls had in mind when he said the “news is a perishable 
commodity”.  Allowance must in my view be made for the constraints under 
which journalists, and especially news journalists, have to operate. 

The problem, as I see it, is that the urgency attached to what Taylor had found 
rather than to what Mrs Masson chose to say about Mrs Henry.  The possibility 
of disciplinary action being taken against Mrs Henry was a reason for 
postponing the publication of allegations against Mrs Henry.   

vii) Whether comment was sought from Mrs Henry 

I have set out at paragraphs 62 to 64 above the attempts made by Mr Hill to 
obtain comments about the Taylor report from, amongst others, Mrs Henry.  I 
do not think Mr Hill is to be criticised for his decision not to approach Mrs 
Henry direct.  The fact remains, however, that no-one on behalf of the BBC 
tried to obtain a response from Mrs Henry or even from WGH to the specific 
charges which Mrs Masson levelled against her at the press conference and 
which the BBC proposed to broadcast that evening.  It does not appear that Mr 
Hill considered doing so.  In my judgment this was a case where an approach 
to Mrs Henry or at least someone who could speak on her behalf was 
necessary.   

viii) Whether the broadcast contained Mrs Henry’s side of the story 

The short answer is that it did not.   

ix) The tone of the article 

It is clear from Lord Nicholls’ illustrative comments that the distinction which 
he had in mind is between the broadcast which raises queries or calls for an 
investigation and a broadcast which adopts allegations as statements of fact.  
When dealing with the defence of statutory privilege at paragraphs 88 and 89 
above I set out my reasons for concluding that the BBC did adopt the 
allegations by Mrs Masson that she had been bullied into falsifying the waiting 
lists and that she had thereafter been blamed for what she had done.  The 
Points West bulletin was far from being a detached account of the Taylor 
findings.   

x) The circumstances of the broadcast, including its timing 

Nothing turns on this. 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

Reply to attack 

98. I have explained at paragraph 94 above why I think it best to treat this as the eleventh 
matter to be taken into account in relation to Reynolds privilege.   

99. The case for the BBC is that Mrs Masson was entitled to say what she did about Mrs 
Henry at the press conference because she was defending herself against an attack.  It 
is important to include what constituted the attack, when it took place and who were 
the attackers.   

100. Mr Caldecott was in my opinion entirely right to assert that Mrs Masson has been the 
victim of appalling treatment at the hands of WGH and probably the AGW Health 
Authority as well.  I think that in the period leading up to her departure from WGH 
Mrs Masson behaved foolishly in what she said and did about the information in her 
possession relating to the falsification of waiting list data.  But that comes nowhere 
near justifying the way WGH treated Mrs Masson once it became apparent that, after 
she had left the hospital, she was intent on exposing the wrongdoing.   

101. The matters relied on by the BBC as constituting the attack on Mrs Masson are 
pleaded in paragraph 7.6D of the Defence.  The WGH press statement quoted at 
paragraph 27 above is one example of WGH’s conduct towards Mrs Masson.  Mr 
Caldecott did not mince his words in relation to that statement and he was in my view 
right not to do so: he described it (and in particular its third paragraph) as “not just 
spin but downright misrepresentation”.  The word “subsequently” is not only wrong 
in terms of the chronology; it also appears to have been inserted so as to suggest that 
Mrs Masson made her claim about the waiting list because she had been caught out 
removing patient documentation.  The number of patients was certainly not “small”.  
It was not just a question of placing patients on the “wrong” list; patients were also 
removed from lists altogether.  The press statement gives the appearance of WGH 
being more concerned about the removal of papers from the hospital than they were 
about the manipulation of waiting lists.  It was an exercise in disinformation.  As 
WGH no doubt hoped and intended, it received extensive coverage in the local press: 
see for example the issue of the Weston and Somerset Mercury for 28 February 2003.   

102. When the Langran report was published in late March 2003 Mr Moyse circulated the 
e-mail and made the public statement denigrating Mrs Masson to both of which I 
referred at paragraph 37 above.  On the basis of what senior managers must have 
realised was a perfunctory investigation, WGH was described as having been 
“completely exonerated” and Mrs Masson was described as the sole villain of the 
piece.  Again there was extensive local press coverage.   

103. There are two reasons why I do not feel able to give much weight to this factor when 
considering Reynolds privilege.  In the first place, the attacker was WGH rather than 
Mrs Henry.  I do not overlook the fact that Mrs Henry had some hand in the 
production of the press statement of 25 February 2003: see paragraph 28 above.  But 
that evidence does not in my view warrant the conclusion that Mrs Henry was 
responsible for that attack on Mrs Masson.  Secondly, there is the fact that by the time 
of the broadcast complained of, over a year had passed since WGH had issued the 
press statement.  Mr Caldecott argues that the publication of the Taylor report was the 
first effective opportunity which Mrs Masson had to reply.  But that is to ignore the 
chance which the Inside Out programme broadcast on 7 July 2003 (see paragraph 59 

 



THE HON. MR JUSTICE GRAY 
Approved Judgment 

Henry v. BBC 

 

 

above) gave for Mrs Masson to reply.  Besides there is some truth in Mr Rampton’s 
claim that the publication of the Taylor report killed off the need for a reply.   

Statutory privilege 

104. Although for the reasons given in paragraphs 85 to 91 above I have rejected the 
defence of statutory privilege, I nevertheless think it right to take into account in 
relation to Reynolds privilege the fact that a significant part of the Points West 
broadcast was reporting a summary of the findings of a report commissioned by a 
body exercising governmental functions.  That part of the broadcast was of undoubted 
public interest.  Little weight can, however, be given to the fact that Mrs Masson said 
what she did at a “public meeting”, because, as I have found at paragraph 91(ii) it was 
not of public concern or for the public benefit that the BBC should have named Mrs 
Henry.   

Overview and conclusion in relation to Reynolds privilege 

105. As I have already indicated, the appropriate starting point appears to me to be to 
assess the nature and extent of the public interest in the subject matter of the 
publication complained of.  I am of the clear view that, in so far as it reported the 
findings of the Taylor report, the Points West broadcast was of high public interest.  
But I am required to take into consideration the matters identified in Reynolds plus, in 
the circumstances of this case, the considerations addressed at paragraphs 98 to 104 
above.  In doing so, I must have regard to the broadcast as a whole but always bearing 
in mind those parts of the broadcast which give rise to Mrs Henry’s complaint.  As I 
have pointed out, several of the Reynolds considerations are directed at the 
information of which the Claimant complains, including (i), (vii) and (viii).   

106. Standing back and taking account of the contents of the whole broadcast together with 
the circumstances preceding and surrounding it, I find myself unable to accept that, in 
the circumstances as they obtained at the time of the broadcast, the public had a right 
to know what Mrs Masson had to say about Mrs Henry.  Mr Caldecott suggested that, 
if names are not named in cases of serious institutional abuse such as the present, the 
abusers will not be found and may do it again and people will be discouraged from 
speaking out.  I remind myself that the issue in the present case is not whether the 
guilty should be named but rather whether privilege should attach to a broadcast in 
which the allegedly guilty were named at a time when (as the BBC was aware) 
disciplinary proceedings were likely to be taken against those named.  It was not 
necessary for Mrs Henry to be named.  I do not accept that it was in the public interest 
that the broadcast should have been published in a form which named Mrs Henry as 
one of those complicit in manipulation of waiting lists at WGH and in the cover-up of 
that dishonest conduct.  Accordingly my decision is that the broadcast was not 
privileged.   

 


