
 

 
 

Neutral Citation Number: [2005] EWCA Civ 75 
 

Case No: A2/2004/1540 
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL APPEALS DIVISION) 
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN’S BENCH DIVISION 
The Hon Mr Justice Eady 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 3 February 2005 

Before : 
 

LORD PHILLIPS OF WORTH MATRAVERS, MR 
LORD JUSTICE SEDLEY 

and 
LORD JUSTICE JONATHAN PARKER 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 DOW JONES & CO INC Appellant 
 - and - 
 YOUSEF ABDUL LATIF JAMEEL Respondent 

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Gavin Millar QC & Anthony Hudson (instructed by Messrs Finers Stephens Innocent) for 

the Appellant 
James Price QC & Justin Rushbrooke (instructed by Carter-Ruck) for the Respondent 

 
Hearing dates : 29 & 30 November 2004, & 1 December 2004 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Approved Judgment 

 
 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

Lord Justice Phillips MR : 

This is the judgment of the Court 

Introduction 

1. This is an appeal against four interlocutory rulings against the defendant (‘Dow 
Jones’) made by Eady J in two separate judgments on 6 July 2004. It was heard 
conjointly with an appeal against a preliminary ruling given by Eady J on 5 December 
2003 in Mohammed Abdul Latif Jameel and Abdul Latif Jameel Company Limited v 
The Wall Street Journal Europe SPRL (‘the Mohammed Jameel Action’). That action 
resulted in awards of damages in favour of each of the claimants. We heard other 
grounds of appeal against that result at an earlier sitting. In a judgment which we are 
handing down at the same time as this we have dismissed all the grounds of appeal in 
that action. 

2. The claimant in this action is the brother of the first claimant in the Mohammed 
Jameel Action. Dow Jones is, we presume, affiliated with the defendant in the 
Mohammed Jameel Action. Dow Jones publishes The Wall Street Journal and The 
Wall Street Journal On-line. The latter is a publication made on a world wide web 
site, access to which is available to subscribers. In each action the individual 
claimants complain of publications implying that they have been, or are suspected of 
having been, involved in funding al Qaeda. In each action the defendants have not 
sought to justify the defamations alleged. Rather their case has been that they have 
been acting as responsible journalists in reporting statements made by the US 
authorities. 

3. One of the rulings that we deal with in this appeal struck out from the defence a plea 
which attacked what has been described as ‘the presumption of damage’ on the 
ground that it is not compatible with Article 10 of the European Convention on 
Human Rights. More precisely, this plea was as follows: 

“The Defendant …will contend that Article 10 of the European 
Convention on Human Rights precludes [the Claimant] from 
relying on any legal presumption of damage to establish 
standing, injury or harm.” 

4.  This attack was, of course, made in respect of a claim by an individual claimant. In 
the Mohammed Jameel Action what appeared to be a similar point was taken in 
respect of the claim by the corporate claimant. Because of this apparent similarity we 
dealt with the point in each appeal at the same hearing. In the event the arguments 
advanced in each appeal proved very different. The appeal in relation to the 
presumption of damage is brought with permission granted by Sedley LJ. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

5. The second issue raised by this appeal is whether the claimant has any prospect of 
proving that the words complained of were written of and concerning him. Dow Jones 
contends that he has not and advanced this and other grounds in support of an 
application for summary judgment. The judge ruled in favour of the claimant on this 
point.  Sedley LJ refused permission to appeal against this ruling. In the course of 
argument we invited Mr Gavin Millar, who appeared on behalf of Dow Jones, to 
renew the application for permission to appeal. He did so and we granted the 
application. 

6. The other two issues raised on this appeal both arise out of the fact that the 
publication in this jurisdiction of which complaint is made was minimal. This led 
Dow Jones to include in their grounds for seeking summary judgment the contentions 
(1) that the claimant could not demonstrate that a real and substantial tort had been 
committed in this jurisdiction and (2) that this action was an abuse of process.  

The claim 

7. On 18 March 2003 Dow Jones posted on the world wide web servers of the Wall 
Street Journal On-Line in New Jersey the article complained of (‘the article’). This 
enabled subscribers around the world, and in England in particular, to draw down the 
article. According to Dow Jones the article remained on the website until around 22 
March 2003, when it was moved into an archive. It remained in the archive until July 
2003, when it was removed altogether. 

8. The Article began as follows:  

“WAR ON TERROR 

List of Early al Qaeda Donors Points to Saudi Elite, 
Charities 

By GLENN R. SIMPSON 

Staff Reporter of THE WALL STREET JOURNAL 

 

WASHINGTON – A cache of al Qaeda documents seized last 
year by U.S. agents in Bosnia identifies some of Saudi Arabia’s 
richest and most influential families as among the first financial 
supporters of Osama bin Laden, and shows how al Qaeda used 
charitable arms of the Saudi government. 

An account of the roots of al Qaeda found on a computer used 
by a suspected al Qaeda front group contains a 1988 
memorandum listing 20 Saudi financial backers of Mr bin 
Laden – “the Golden Chain,” as the bin Laden organization 
called it. The list includes the families of three billionaire Saudi 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

banking magnates, several top industrialists and at least one 
former government minister. 

The Golden Chain list, which doesn’t indicate the size of the 
donations, was drawn up at a time when supporting the Afghan 
revolt against Soviet invaders – Mr bin Laden’s cause at the 
time – was a top U.S. foreign policy objective, as well as a 
Saudi national cause with deep patriotic and religious 
overtones. The list doesn’t show any continuing support for al 
Qaeda after the organization began targeting Americans, but a 
number of the Saudis on it have been under scrutiny by U.S. 
officials as to whether they have supported terrorism in recent 
years.” 

9. There was a box of text published as part of the article, headed “The Golden Chain”, 
which read as follows: 

“See the list of donors originally filed under seal in U.S District 
Court for the Northern District of Illinois (United States of 
America v Enaam Arnout). The list was seized from the 
Benevolence International Foundation, an alleged al Qaeda 
front. According to a court filing, “BIF possessed a handwritten 
draft list of people referred to within al Qaeda as the “Golden 
Chain”, wealthy donors to mujahdaeen efforts. At the top of the 
list is a Koranic verse stating ‘And spend for God’s cause’. The 
list contains twenty names, and after each name is a 
parenthetical, likely indicating the person who received the 
money from the specified donor. ” 

10. There was a hyperlink which would enable readers of the article to find the so-called 
list of donors. On that list appeared the words “In the name of God, the most gracious, 
the most merciful and spend for God’s cause (Quraanic verse)”, followed by the list. 
The name which appeared fourth on the list was “Yousif Jameel … (Baterji)”. 

11. It is pleaded in the particulars of claim that the words in the Golden Chain list 
accessible via the hyperlink, in their context, were defamatory of the Claimant and 
bore the following natural and ordinary or inferential meanings: 

“6.1 that the Claimant had been among the first financial 
supporters of the notorious terrorist Osama bin Laden and al 
Qaeda; 

6.2 that there were reasonable grounds to suspect that the 
Claimant had continued thereafter to provide financial support 
to Osama bin Laden and al Qaeda, that he had financially 
supported such terrorism in recent years, and in particular that 
he supported those responsible for the September 11 attacks.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

12. There was lively debate before us as to the precise circumstances in which the Golden 
Chain list came into the possession of Dow Jones. There is no need to go into this in 
detail. It is common ground that the list originated in Bosnia and was made available 
by a United States prosecuting attorney, pursuant to letters rogatory, to claimants in 
civil proceedings in Washington brought by 9/11 victims against several hundred 
defendants, mostly Saudi, who are alleged to have funded terrorists (‘the Burnett 
action’). It is the claimant’s case that this list should have been used exclusively for 
the purpose of the civil proceedings but that it was improperly made available to Dow 
Jones by those acting for the claimants. It is Dow Jones’ case that no restrictions were 
placed upon the use that could be made of the list when it was released to the civil 
claimants and that the United States authorities were content that the list had been 
made public. 

13. It is the claimant’s case that the Golden Chain list was first put into the public domain 
by Dow Jones. It has since become a very well known document, although we did not 
understand Mr Price to submit that Dow Jones was responsible for this. There has 
been placed in evidence in this action a statement by the claimant in an action against 
Times Newspapers Limited which relates to an article in the Sunday Times on 8 June 
2003 which, so it seems, concerned the litigation inspired by the Golden Chain list. It 
is the claimant’s case that, as a result of the Golden Chain list he has become 
suspected of association with Osama bin Laden and al Qaeda when he has had no 
connection of any kind with either. On the strength of his name in the Golden Chain 
list he has been added as a defendant in the Burnett action. In these proceedings his 
objective is not to recover damages but to achieve vindication. 

14. The claimant’s solicitors wrote a letter before action on 15 April 2003 in moderate 
terms. They stated: 

“We understand that WSJ.com has several thousand subscribers 
within the English jurisdiction. Our client’s reputation in 
England is of the utmost importance to him. … provided you 
agree to remove the Golden Chain list from your web site 
within 7 days, our client will not seek from you any 
compensation or the legal costs which he has had to incur in 
consequence of this matter.” 

15. Dow Jones declined to act as requested. After further correspondence the Claim Form 
was issued on 18 July 2003. Permission was obtained to serve this out of the 
jurisdiction and it was duly served in New York. The Particulars of Claim which were 
served with it alleged that there were between 5,000 and 10,000 subscribers to the 
web site in the jurisdiction. Paragraph 5 of the Particulars of Claim included the 
following: 

“The Claimant will (if necessary) invite the inference that a 
substantial number of readers of the main article as set out 
above will have followed the said hyperlink and read the page 
to which it led.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

16.  Dow Jones made no challenge to English jurisdiction. The Defence, served on 24 
November 2003, asserted that the approximate number of subscribers within this 
jurisdiction was 6,000. The claimant issued an application to strike out four 
paragraphs of the Defence on 3 February 2004. The success of this application has 
given rise to the second, third and fourth issues with which we have to deal. 

17. On 17 March 2004 Dow Jones’ solicitors wrote giving notice that they intended to 
apply to have the action dismissed on the ground that it had no reasonable prospect of 
success. They alleged that Dow Jones had been able to ascertain that only four 
subscribers within the jurisdiction had followed the hyperlink and thereby accessed 
the Golden Chain list. They were subsequently to accept that they had, by error, 
overlooked a fifth subscriber. It is their case that there were no more. On grounds of 
confidentiality Dow Jones have not disclosed the identity of two of the subscribers, 
but have submitted evidence that neither of these knows of the claimant nor has any 
recollection of reading the claimant’s name. The other three subscribers are Mr 
Andrew Stephenson, the claimant’s solicitor, Mr Edward McCabe, a director of 
Hartwell PLC, a company with which the claimant has been associated, and Mr 
Jonathan Edwards, a consultant who has worked for the Abdul Latif Jameel group 
over the last seventeen years. They are members of the claimant’s camp, to put the 
matter colloquially. 

18. The claimant has not been prepared to accept without further factual enquiry that only 
five subscribers in this jurisdiction accessed the Golden Chain list. Before us Mr Price 
conceded that, even if there were more subscribers, publication was likely to be slight. 
The judge recorded that 

“Mr Price does not accept that Ms Downey’s evidence should 
be taken at face value or that more evidence will not be 
available in the light of disclosure and cross-examination. But 
for present purposes, he is prepared to respond to Mr Millar’s 
arguments on the factual assumptions he wishes to make. He 
submits that the conclusions which Mr Millar seeks to draw 
from those factual assumptions are, in any event, fallacious 
and/or wrong in law.” 

The argument before us has also proceeded on the premise that Dow Jones case on the 
size of publication is correct. 

The appeal in relation to the presumption of damage 

19. In the Mohammed Jameel appeal Mr Robertson submitted that English law should be 
changed so as to place upon corporations the burden of proving special damage as an 
essential element in a cause of action for libel. This was necessary to accommodate 
the requirements of the Human Rights Act 1998 and Article 10 of the European 
Convention on Human Rights (‘the Convention’). He made no submissions about the 
position of an individual claimant.  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

20. Mr Millar’s submissions were very different. He accepted that where there is a 
significant media publication of a defamatory article damage to the reputation of the 
individual defamed can properly be inferred. That, he submitted, was very different to 
presuming damage as a matter of law. Where no inference of damage could properly 
be drawn it was an unjustified infringement of freedom of expression to presume 
damage as a matter of law. It was particularly objectionable that, as seemed to be the 
case on existing authority, the presumption of damage should be irrebuttable. In the 
present case Dow Jones were in a position to show that the very limited publication 
that had taken place had caused the claimant no damage. A principle of law which 
made them liable none the less was contrary to Article 10. When the Human Rights 
Act came into force on 1 October 2000 the courts became bound by section 6 to bring 
English law into line with the Convention. 

21. Mr Price accepted that the presumption of damage was irrebuttable, although talk of 
the presumption of damage was somewhat misleading. He submitted that the gist of a 
claim for defamation was that a publication tended to damage the claimant’s 
reputation not that it actually did so. Thus, once it was established that a defamatory 
publication had been made about an identifiable individual, the tort was made out. 
There was no need to prove that the publication had in fact damaged the reputation of 
the claimant in the eyes of anyone. Mr Price submitted that this was a desirable 
principle of law and one that was not in conflict with Article 10. 

English law prior to 1 October 2000 

22. In support of his contention that the tort of libel can be established even where the 
claimant’s reputation has not in fact been damaged Mr Price relied first and foremost 
on Duke of Brunswick v Harmer (1849) 14 QB 185. The facts of that case were 
remarkable. On 19 September 1830 an article was published in the “Weekly 
Dispatch”. The limitation period for libel was then six years. The article defamed the 
Duke of Brunswick. Seventeen years after its publication an agent of the Duke 
purchased a back number containing the article from the “Weekly Dispatch”’s office. 
Another copy was obtained from the British Museum. The Duke sued on those two 
publications. The defendant contended that the cause of action was time barred, 
relying on the original publication date. The Court of Queen’s Bench held that the 
delivery of a copy of the newspaper to the plaintiff’s agent constituted a separate 
publication in respect of which suit could be brought. (The law reporters do not 
indicate what the libel was, and no copy of the offending issue of the Weekly Dispatch 
appears to have survived. The volumes for 1830 in otherwise complete runs in British 
Library and the Library of Congress are missing. Other libraries have partial runs, but 
none of them include 1830. The proceedings seem to have had the intended chilling 
effect.) 

23. It is plain that the publications sued on can have caused little or no damage to the 
Duke’s reputation, indeed the facts set out in the short report raise serious doubts as to 
whether the Duke’s agent even read the article. This doubt is accentuated by the 
following somewhat equivocal passage in the judgment of Coleridge J:  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

“The defendant, who, on the application of a stranger, delivers 
to him the writing which libels a third person, publishes the 
libellous matter to him, though he may have been sent for the 
purpose of procuring the work by that third person. So far as in 
him lies, he lowers the reputation of the principal in the mind of 
the agent, which, although that of an agent, is as capable of 
being affected by the assertions as if he were a stranger. The act 
is complete by the delivery: and its legal character is not 
altered, either by the plaintiff’s procurement or by the 
subsequent handing over of the writing to him.” 

24. We do not think that this decision can stand as authority for more than the proposition 
that each separate publication gives rise to a separate cause of action. More pertinent 
is Shevill v Presse Alliance SA [1996] AC 959. The relevant plaintiff in that case was 
a young woman whose home was in Yorkshire and who was defamed by an article in 
France Soir. That newspaper had a circulation of about 200,000 copies in France, but 
only about 250 in England and Wales, of which perhaps 10 were in Yorkshire. The 
issue was whether the plaintiff could establish English jurisdiction under Article 5 (3) 
of the Brussels Convention of 1968 on the ground that, so far as the 250 publications 
were concerned, this jurisdiction was the “place where the harmful event occurred”. 
The case was referred to Luxembourg, where the ECJ ruled that a claimant could 
bring an action for defamation before the courts of each state in which the publication 
was distributed and the claimant claimed to have suffered damage. The issue then 
arose as to whether the plaintiff had an arguable claim that the publication had caused 
her to suffer damage in England and Wales. In giving the judgment of the Court of 
Appeal, Purchas LJ said this:  

“The only idiosyncratic aspect arising from the law in England 
and Wales is the assumption of damage. I do not recognise this 
as a jurisdictional point. Whether or not there may be detected a 
publishee in England who both knew the plaintiff and read and 
understood the French evening newspaper may well arise in the 
course of the action and be relevant to the assessment of 
damages. In my judgment, however, to restrict the exercise of 
jurisdiction to cases where the existence of such a person is 
established would not be correct.” 

He went on to say that the judgment of Coleridge J in Brunswick v Harmer supported 
this proposition.  

25. In the House of Lords Lord Jauncey of Tullichettle, with whom the remainder of the 
House agreed, approved the following proposition advanced by Mr Eady QC on 
behalf of the plaintiff: 

“Since under English law there is a presumption of damage in 
libel cases, the plaintiffs did not have to adduce evidence of 
damage arising from the publication of the article in question” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

His Lordship went on to hold at p. 983: 

“Where English law presumes the publication of a defamatory 
statement is harmful to the person defamed without proof of 
special damage thereof that is sufficient for the application of 
article 5(3). An award of even nominal damages is recognition 
of some harm having been suffered by the plaintiff.” 

26. In Berezovsky v Michaels [2001] 1 WLR 1004 at p. 1012 Lord Steyn, after reviewing 
the relevant authorities, stated that the distinctive features of the English law of libel 
included the fact that it was not necessary for the claimant to prove that publication of 
defamatory words had caused him damage because damage was presumed. 

27. Shevill and Berezovsky sufficiently establish that under English law publication of a 
defamatory article carries with it a presumption that the person defamed by it has 
suffered damage, without the need to prove that anyone knowing that person has read 
the article. What neither case, nor Brunswick, establishes is that the presumption is 
irrebuttable.   

28. What if an article defames a person who can plainly be identified by his name or 
description in the article but the defendant succeeds in proving that no reader of the 
article knew or knew of that person? In Multigroup Bulgaria Holding AD v Oxford 
Analytica Ltd [2001] EMLR 737 Eady J expressed the view that an article defaming 
an identifiable individual would give rise to a cause of action even where no one 
reading the article had prior knowledge of the victim. While we are unaware of any 
authority that supports this proposition, it seems to us that it makes sound sense. 
There seems no reason in principle why a newspaper should not simultaneously create 
and besmirch an individual’s reputation. To take an extreme example, imagine that an 
unknown American who was about to visit an English town was erroneously 
described in the town’s local paper as a paedophile. Manifestly the law ought to 
afford him a cause of action in libel.  

29. It follows that where a statement is published to a reader that is defamatory of an 
identifiable individual, it will not be possible for the publisher to prove that no 
damage has been caused to the individual simply by showing that the reader did not 
know the individual. If this remains good law after 2 October 2000 and if the article 
identified the claimant as the Yousef Jameel on the Golden Chain list, it follows that 
the publication of that list to the two unnamed subscribers caused the claimant some, 
albeit very modest, damage. 

30. What of the three subscribers in the claimant’s camp? We have no knowledge of their 
state of mind. What if Dow Jones were able to prove that they thought none the worse 
of the claimant after reading the article and the list? Would they then have succeeded 
in rebutting the presumption of damage? We do not believe that English law, prior to 
1 October 2000, would so have held. Coleridge J in Brunswick came close to covering 
the point when he spoke of the defendant lowering the reputation of the principal in 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

the mind of the agent “so far as in him lies”.  In Hough v London Express [1940] 2 
KB 507 at p. 515 Lord Goddard CJ said: 

“If words are used which impute discreditable conduct to my 
friend, he has been defamed to me, although I do not believe 
the imputation and may even know it is untrue” 

Lord Morris approved this statement in Morgan v Oldhams Press Ltd [1971] 1 WLR 
1239 at 1253. 

31. There have always been strong pragmatic reasons for proceeding on the premise that a 
defamatory publication will have caused the victim some damage rather than opening 
the door to the claimant and the defendant each marshalling witnesses to say that, 
respectively, they did or did not consider that the article damaged the claimant’s 
reputation. 

32. In summary, our conclusion is that, prior to 1 October 2000, the presumption that a 
defamatory publication caused some damage to its victim was, in practice, 
irrebuttable.  

Has the Human Rights Act changed the law? 

33. Mr Millar relied upon a number of principles well established under Strasbourg 
jurisprudence in support of the submission that the presumption of damage was 
incompatible with Article 10. The most pertinent of these were the following:  

i) Freedom of expression, as protected by Art 10(1), is one of the essential 
foundations of a democratic society (Handyside v UK (1976) 1 EHRR 737), 
accordingly any restriction must be convincingly established under Art 10(2), 
the burden of proof being on the party seeking to justify the interference 
(Sunday Times v UK (No 2) (1991) 14 EHRR 229); 

ii) Restrictions directed against the media should be particularly closely 
scrutinised, since the media have a special place in any democratic society as 
purveyor of information and public watchdog (eg Prager and Oberschlick v 
Austria (1995) 21 EHRR 245 (para 34)); 

iii) Where there has been an interference with the Art. 10(1) right, it is not 
sufficient that its subject-matter fell within a particular category or was 
caught by a legal rule formulated in general or absolute terms; the Court has 
to be satisfied that the interference was necessary having regard to the facts 
and circumstances prevailing in the specific case before it … (Sunday Times v 
UK (1979) 2 EHRR 245, para 65); 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

iv) In reviewing the necessity for the interference the Strasbourg Court will ask 
not only whether the standards applied by the national authorities were in 
conformity with Art 10 but also whether they based themselves on 
unacceptable assessment of the relevant facts … (Zana v Turkey (1999) 27 
EHRR 667, para 51). 

34. Mr Millar submitted that the presumption of damage infringed these principles for a 
number of reasons. He submitted that a necessity to hold a claimant liable in 
defamation where in fact his publication may have caused no damage cannot be 
convincingly demonstrated. On the contrary it is an unjustified interference with 
freedom of expression. The presumption operates against media defendants who are 
frequently defendants in libel actions and therefore any purported justification must 
be particularly closely scrutinised. The presumption is calculated to have a chilling 
effect on freedom of speech as claimants will be able to bring proceedings even 
though they do not know whether anyone has read the material complained of, or 
associated it with them. Insofar as it is necessary to provide a claimant who cannot 
prove damage with vindication in the face of a defamatory publication, English law 
could and should devise other ways, such as a declaration of falsity. He further 
submitted that the presumption of damage was likely to result in awards which 
infringed the principle in Tolstoy.  

35. Mr Price’s arguments in favour of the presumption of damage were essentially 
pragmatic. He submitted that, but for the rule, defamation actions would be even 
longer and more complex, to the detriment of the media. Witnesses would have to be 
called to testify as to the meaning that they attached to the words published, instead of 
leaving it to the jury to determine this. Leaving it to the jury to reflect the extent of the 
defamation by the size of their award of damages was more flexible and simple than 
would be requiring the judge to frame a declaration of falsity. The latter would often 
be totally impracticable. 

36. Mr Price also made the point that the presumption of damage does not carry with it 
more than liability to pay a penny damages. There was no justification for the 
suggestion that it was liable to result in awards which infringed the principle in 
Tolstoy. 

37. The presumption of damage has long been a principle of the English law of 
defamation. We are aware that it has received adverse comment in other jurisdictions. 
In recent times the English law of defamation has received detailed consideration in 
both the Faulks Report of 1975 and the Neil Report of 1991. The abolition of the 
presumption of damage has not been recommended. It seems to us that English law 
has been well served by a principle under which liability turns on the objective 
question of whether the publication is one which tends to injure the claimant’s 
reputation. It would not be right to abandon this principle in the absence of a 
convincing case that it is in conflict with Article 10 of the Human Rights Convention 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

38. Mr Millar has admitted that, so far as media publications are concerned, it will be a 
rare case where the presumption of damage has any significance. Where, as will 
usually be the case, publication is significant, an inference that the claimant’s 
reputation has been damaged will arise which it is impossible to rebut. The 
presumption has assumed significance in this case because it has proved possible to 
identify the five individuals who, on Dow Jones’ evidence, are the only ones to whom 
the article was published in this jurisdiction. The harm done to the claimant’s 
reputation by the publication to these five individuals is minimal. When the claimant 
commenced this action he had reason to believe that the publication was very much 
more substantial. Had he known the limited nature of the publication we find it hard 
to believe that he would have started an action in this jurisdiction. As Mr Price 
pointed out in argument, libel proceedings are extremely expensive and not lightly 
undertaken.  

39. We believe that circumstances in which a claimant launches defamation proceedings 
in respect of a limited circulation which has caused his reputation no actual damage 
will be very rare. We reject the suggestion that the fear of such suits will have a 
chilling effect on the media. We have not been persuaded that the possibility of such 
suits calls for the radical change in English law for which the defendant has called. 
Nor do we accept the broader submission that, because damage does not have to be 
proved, juries may award damages on a scale which offends against the principle in 
Tolstoy. Judges give juries appropriate directions as to their approach to awarding 
damages and if such directions are disregarded the Court of Appeal has jurisdiction to 
intervene. 

40. We accept that in the rare case where a claimant brings an action for defamation in 
circumstances where his reputation has suffered no or minimal actual damage, this 
may constitute an interference with freedom of expression that is not necessary for the 
protection of the claimant’s reputation. In such circumstances the appropriate remedy 
for the defendant may well be to challenge the claimant’s resort to English 
jurisdiction or to seek to strike out the action as an abuse of process. We are shortly to 
consider such an application. An alternative remedy may lie in the application of costs 
sanctions.  

41. For these reasons we are not persuaded that the presumption of damage that forms 
part of the English law of libel is incompatible with Article 10 of the Convention and 
that it must, accordingly, be swept away. The appeal in relation to this issue will be 
dismissed.  

Identification of the claimant 

42.  Before Eady J Mr Millar submitted that the claimant had no real prospect of 
establishing that readers in England would have understood that the article referred to 
him. The judge rejected that submission. Before us Mr Millar indicated that he would 
seek to rely on this submission, not as an independent ground of appeal, but in support 
of his contentions that no substantial tort had been committed within the jurisdiction 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

and that the action was an abuse of process. In these circumstances it seemed to us 
appropriate to grant Mr Millar permission to appeal against the judge’s rejection of 
his contention that it could not be shown that English readers might have understood 
that the article referred to the claimant. 

43. The starting point of Mr Millar’s argument was that both Yousif and Jameel were 
common Muslim names (the first can be transcribed from Arabic as either Yousef or 
Yousif). This is correct. The claimant made this very point himself, when contending 
in his action against Times Newspapers Ltd that it did not follow that the Yousif 
Jameel on the Golden Chain list was himself. Mr Millar further relied upon Dow 
Jones’ evidence that the publication of the Golden Chain list in England was limited 
to 5 subscribers. 

44. In his judgment Eady J cited the statement in paragraph 7.3 in Gatley that: 

“Where the claimant is expressly identified by name, it is not 
necessary to produce evidence that anyone to whom the 
statement was published did identify the claimant” 

He went on to hold that: 

“The Claimant’s name appears in the relevant passage of the 
words complained of, and that is sufficient for [Mr Price’s] 
purposes.” 

45. Taken on its own, that finding would not have justified the judge’s rejection of Mr 
Millar’s submissions. Where a common name is included in an article, the name itself 
will not suffice to identify any individual who bears that name. The context in which 
the name appears, coupled with the name may, however, do so. Reference by the 
judge to passages from Hulton v Jones [1910] AC 20 has satisfied us that the judge 
attached significance not merely to the publication of the name Yousif Jameel, but to 
the context in which it appeared. He concluded that the two together would, or might, 
lead those who knew Mr Jameel to identify him as the Yousif Jameel in the Golden 
Chain list. 

46.  We have concluded that the judge was right not to grant Dow Jones summary 
judgment on the basis that there was no reasonable prospect of proving that the name 
Yousif Jameel in the Golden Chain list identified the claimant. The article alleged that 
the list was of Saudi financial backers of Mr bin Laden in 1988. It may well be that 
the claimant was the only Saudi of that name who, in 1988, was sufficiently wealthy 
to feature on such a list. Furthermore it appears that the claimant has been widely 
identified as the Yousif Jameel on that list. This certainly lends support to the 
proposition that, applying an objective test, the claimant was one of those about 
whom the article was written. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

47. For these reasons Dow Jones’ appeal against the judge’s ruling on identification is 
dismissed. 

No substantial tort and abuse of process 

48. It is convenient to take these two matters together, for they overlap. This action relates 
to libel in a publication effected by the internet. The article was posted on the web 
servers in New Jersey. Dow Jones pleaded in their Defence that it was this which 
constituted publication of the article, so that no publication occurred in England. The 
judge struck out that plea, holding that it was contrary to decisions which included 
Loutchansky v Times Newspapers & Ors Nos 2 to 5 [2002] QB 783 and at page 813 
and Berezovsky. Sedley LJ gave permission to appeal against this ruling. Mr Millar 
recognised that this court was likely to feel bound to follow the same authorities that 
had led to his defeat on this point at first instance and simply reserved his position in 
relation to it. Internet publication can, however, raise in an acute form the issues that 
we are now considering.  

49. Where there is a worldwide publication of an allegedly defamatory article, whether in 
hard copy form or on the internet, difficult issues of jurisdiction may occur. Where the 
claim is governed by the Brussels and Lugano Conventions and the Judgments 
Regulation (Council Regulation 44/2001 of December 22 2000) a claim for all 
publications can be brought in the jurisdiction where the defendant is established or 
individually in each member state where publication has taken place in respect only of 
the publication within that member state: Shevill v Presse Alliance [1995] 2 AC 18. If 
the latter alternative is adopted, English jurisdiction in respect of the publication in 
England cannot be challenged on the ground that England is not the most convenient 
forum. Where the Conventions do not apply, a claimant can obtain permission to 
serve a foreign publisher out of the jurisdiction in respect of a publication in England, 
pursuant to CPR 6.20(8). In those circumstances the claim will be limited to the 
publications within the jurisdiction. Furthermore, the defendant can apply to have 
service set aside on the ground that there is an alternative jurisdiction “in which the 
case may be tried more suitably for the interests of all the parties and for the ends of 
justice”: The Spiliada [1987] AC 470. 

50. It is in the context of an application to set aside service outside the jurisdiction on 
such grounds that the question of whether ‘a real and substantial tort has been 
committed within the jurisdiction’ has been relevant. In Kroch v Rossell [1937] 1 All 
ER 725 the plaintiff brought libel proceedings against the publishers of a French 
newspaper and a Belgian newspaper. He obtained permission to serve each defendant 
out of the jurisdiction on the ground that a small number of copies of each newspaper 
had been published in England. The vast bulk of the publications had been in France 
and Germany. The defendants applied successfully to have the order giving 
permission to serve out set aside. Slesser LJ remarked at p. 729: 

“in no sense can it be said that there is any substantial 
importation of these papers in England, or that the libel which 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

is said to affect the plaintiff in England is anything but a very 
minor incident of the substantial publication in France.” 

 Scott LJ added: 

“I think that it would be ridiculous and fundamentally wrong to 
have these two cases tried in this country, on a very small and 
technical publication, when the real grievance of the plaintiff is 
a grievance against the widespread publication of the two 
papers in the respective countries where they are published.” 

51. More recently, in Chadha v Dow Jones & Co Inc [1999] EMLR 724at p. 732 Roch LJ 
stated:  

“In my judgment once it is established that there has been an 
“English tort” that is to say that there has been a significant 
publication of prima facie defamatory matter concerning the 
plaintiff within the jurisdiction, the English courts have 
jurisdiction with regard to that English tort. Where the 
perpetrator of the tort is not within the jurisdiction but is 
abroad, then leave to serve process abroad under Order 11 is 
required and the fundamental principle identified by the House 
of Lords in The Spiliada applies. If there is a substantial 
complaint with respect to the English tort, having regard to the 
scale of the publication within the jurisdiction and the extent to 
which the plaintiff has connections with and a reputation to 
protect in this country as against the inconvenience to the 
defendant in being brought here to answer for his alleged 
wrong-doing then service of the writ abroad is to be ordered.” 

52. Mr Millar submitted that these principles applied equally to his application to strike 
out the claim on the ground that the action was an abuse of process. He submitted that 
no substantial tort had been committed in this jurisdiction. The publication had been 
minimal and it had done no significant damage to the claimant’s reputation. In these 
circumstances pursuing this expensive action was disproportionate and an abuse of 
process. 

53. Mr Price conceded that, had Dow Jones objected to the jurisdiction on the grounds 
that England was not the appropriate forum he might have been hard pressed to justify 
exercise of an exorbitant jurisdiction. He contended, however, that by submitting to 
the jurisdiction Dow Jones had conceded that England was the ‘forum conveniens’ for 
the claimant’s claim. From the outset, the claimant’s only concern was to achieve 
vindication in respect of the defamation. English law recognised this as a legitimate 
reason for bringing a claim for defamation. The claimant had believed that there had 
been a substantial publication of the article together with the Golden Chain list in 
England. Dow Jones had not disabused him. It was far too late to take the point that 
there had been no substantial tort within the jurisdiction. In pursuing the English 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

proceedings the claimant had acted to his detriment by permitting the possibility of 
bringing proceedings in an alternative jurisdiction to become time-barred. 

54. Mr Price’s submissions amount, so it seems to us, to asserting that Dow Jones’ failure 
to challenge English jurisdiction estops them from relying at this stage on arguments 
that could have been advanced in support of such a challenge. We do not accept this. 
An abuse of process is of concern not merely to the parties but to the court. It is no 
longer the role of the court simply to provide a level playing-field and to referee 
whatever game the parties choose to play upon it. The court is concerned to ensure 
that judicial and court resources are appropriately and proportionately used in 
accordance with the requirements of justice. If Dow Jones have caused potential 
prejudice to the claimant by failing to raise the points now pursued at the proper time, 
it does not follow that the court must permit this action to continue. The court has 
other means of dealing with such prejudice. For instance, appropriate costs orders can 
compensate for legal costs unnecessarily incurred and relief can be made conditional 
on Dow Jones undertaking not to raise a limitation defence if proceedings are now 
commenced in another jurisdiction. 

55. There have been two recent developments which have rendered the court more ready 
to entertain a submission that pursuit of a libel action is an abuse of process. The first 
is the introduction of the new Civil Procedure Rules. Pursuit of the overriding 
objective requires an approach by the court to litigation that is both more flexible and 
more pro-active. The second is the coming into effect of the Human Rights Act. 
Section 6 requires the court, as a public authority, to administer the law in a manner 
which is compatible with Convention rights, insofar as it is possible to do so. Keeping 
a proper balance between the Article 10 right of freedom of expression and the 
protection of individual reputation must, so it seems to us, require the court to bring to 
a stop as an abuse of process defamation proceedings that are not serving the 
legitimate purpose of protecting the claimant’s reputation, which includes 
compensating the claimant only if that reputation has been unlawfully damaged. 

56. We do not believe that Brunswick v Harmer could today have survived an application 
to strike out for abuse of process. The Duke himself procured the republication to his 
agent of an article published many years before for the sole purpose of bringing legal 
proceedings that would not be met by a plea of limitation. If his agent read the article 
he is unlikely to have thought the Duke much, if any, the worse for it and, to the 
extent that he did, the Duke brought this on his own head. He acquired a technical 
cause of action but we would today condemn the entire exercise as an abuse of 
process. 

57. In Schellenberg v BBC [2000] EMLR 296 the claimant had settled defamation actions 
against the Guardian and the Sunday Times on disadvantageous terms, when it 
seemed likely that he was about to lose. He then pressed on with this almost identical 
action against the BBC. Eady J struck this out as an abuse of process. He rejected the 
submission that he should not do so as this would deprive the claimant of his 
‘constitutional right’ to trial by jury. He said:  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

“… I see no reason why such cases require to be subjected to a 
different pre-trial regime. It is necessary to apply the overriding 
objective even in those categories of litigation and in particular 
to have regard to proportionality. Here there are tens of 
thousands of pounds of costs at stake and several weeks of 
court time. I must therefore have regard to the possible benefits 
that might accrue to the claimant as rendering such a significant 
expenditure potentially worthwhile.” 

He added that the overriding objective’s requirement for proportionality meant that he 
was bound to ask whether “the game is worth the candle”. He concluded:  

“I am afraid I cannot accept that there is any realistic prospect 
of a trial yielding any tangible or legitimate advantage such as 
to outweigh the disadvantages for the parties in terms of 
expense, and the wider public in terms of court resources.” 

58. In Wallis v Valentine [2002] EWCA Civ 1034; [2003] EMLR 8 the Court of Appeal, 
in a judgment delivered by Sir Murray Stuart-Smith, endorsed Eady J’s approach and 
dismissed an appeal by the claimant against the striking out of his claim as an abuse 
of process. That was an extreme case where the judge had found that even if the 
claimant succeeded his damages would be very modest, perhaps nominal, and not 
such as could justify the costs of an action which was estimated to last 14 days in 
circumstances where the claimant had no assets. Furthermore the claimant was not 
motivated by a desire for vindication, but was pursuing a vendetta.   

59. In the present case there is no doubt that the claimant is seeking vindication. His 
complaint is that the media, including the Wall Street Journal On-line, have, without 
justification, treated the Golden Chain list as if it is a list of those who, in 1988, had 
contributed to funding Osama Bin Laden and who, in consequence, remained 
suspected of funding terrorism. Dow Jones had refused to state that the claimant was 
guilty of neither, or even to publish his own assertion to that effect. Dow Jones for 
their part do not assert that the claimant had in fact contributed to funding Osama Bin 
Laden sixteen or more years ago. They are not prepared, however, to publish a 
statement that he did not do so. They assert that they are entitled, by way of 
responsible reporting, to publish, without adopting, such comments as are made by 
the United States authorities in relation to the claimant’s position. Whether that is all 
that they have done and whether that provides them with a defence of qualified 
privilege are issues raised in this action. 

60. If vindication is the first object advanced by the claimant for pursuing this litigation, 
the second is to obtain an injunction restraining Dow Jones from repetition of the 
alleged libel. We must now consider each objective to see whether it justifies the 
continuance of this action. 

Vindication 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

61. Mr Price accepted that the claimant’s cause of action related only to the publications 
within this jurisdiction, which for purposes of argument are assumed to have been no 
more than the five individual publications that Dow Jones have identified. Yet the 
publication was a worldwide publication and at times Mr Price’s submissions 
suggested that it was legitimate to have regard to the vindication that these 
proceedings would, if successful, bring about in relation to the worldwide publication. 
If the claimant obtains a favourable verdict from the jury in this action there will be 
nothing to prevent him from asserting that the verdict provides vindication in respect 
of the global publication. Two questions arise. First, where there has been a 
worldwide publication on the internet, can a claimant justify proceeding in a country 
where publication has been minimal on the ground that this is a good forum in which 
to seek global vindication? Second, to what extent are the present proceedings likely 
to result in vindication? 

62.  Berezovsky provides assistance in answering the first question.  The plaintiff, a 
Russian, brought a libel action in respect of an article in the American magazine 
Forbes. 98.9% of the issue in question was sold in the USA, Canada or to US forces. 
The English circulation was about 2000 copies. The plaintiff obtained permission to 
serve proceedings out of the jurisdiction. On the application of the defendants the 
judge set this service aside, on the ground that the appropriate jurisdiction for the 
dispute was Russia. The defendants gave undertakings that ensured that the claimant 
would be able to pursue his claim in that jurisdiction.  

63. The Court of Appeal reversed that decision [1999] EMLR 278. They held that the 
judge had erred in principle in approaching his decision as if the global publication 
was a single tort in respect of which an action could only be brought in a single 
jurisdiction. Each publication in England had to be treated as a separate tort. Where 
there was no complaint of substance in relation to that English torts, either because 
there was an insignificant English circulation, or because the plaintiff had no 
connection with or reputation to protect in England, or both, permission to serve out 
should not be given because the Spiliada test would not be satisfied. In the instant 
case the claimant had connections with and a reputation to protect in England and, 
having regard to the extent of the publication, there was a substantial complaint as 
regards the English torts. An appeal in respect of a second similar action was heard at 
the same time and followed the same course. 

64. There was a further appeal to the House of Lords. The majority supported the analysis 
of the Court of Appeal. Lord Hoffmann viewed the matter differently. He said at pp 
1023-4: 

“… the notion that Mr Berezovsky, a man of enormous wealth, 
wants to sue in England in order to secure the most precise 
determination of the damages appropriate to compensate him 
for being lowered in the esteem of persons in this country who 
have heard of him is something which would be taken seriously 
only by a lawyer. An English award of damages would 
probably not even be enforceable against the defendants in the 
United States: see Kyu Ho Youm, “The Interaction Between 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

American and Foreign Libel Law: U.S. Courts Refuse to 
Enforce English Libel Judgments” (2000) 49 I.C.L.Q. 131. The 
common sense of the matter is that he wants the verdict of an 
English court that he has been acquitted of the allegations in the 
article, for use wherever in the world his business may take 
him. He does not want to sue in the United States because he 
considers that New York Times v Sullivan (1964) 376 U.S. 254 
makes it too likely that he will lose. He does not want to sue in 
Russia for the unusual reason that other people might think it 
was too likely that he would win. He says that success in the 
Russian courts would not be adequate to vindicate his 
reputation because it might be attributed to his corrupt 
influence over the Russian judiciary.” 

65. A little later Lord Hoffmann added: 

“The plaintiffs are forum shoppers in the most literal sense. 
They have weighed up the advantages to them of the various 
jurisdictions that might be available and decided that England 
is the best place in which to vindicate their international 
reputations. They want English law, English judicial integrity 
and the international publicity which would attend success in 
an English libel action.” 

Lord Hoffmann concluded: 

“My Lords, I would not deny that in some respects an English 
court would be admirably suitable for this purpose. But that 
does not mean that we should always put ourselves forward as 
the most appropriate forum in which any foreign publisher who 
has distributed copies in this country, or whose publications 
have been downloaded here from the Internet, can be required 
to answer the complaint of any public figure with an 
international reputation, however little the dispute has to do 
with England. In Airbus Industrie G.I.E. v Patel [1991] 1 AC 
119 your Lordships’ House declined the role of “international 
policeman” in adjudicating upon jurisdictional disputes 
between foreign countries. Likewise in this case, the judge was 
in my view entitled to decide that the English court should not 
be an international libel tribunal for a dispute between 
foreigners which had no connection with this country.” 

66. So far as concerns the issue currently under consideration there is no conflict between 
the view of Lord Hoffmann and the view of the majority. This action falls to be 
considered as relating exclusively to an independent tort, or series of torts, in this 
country. It is thus not legitimate for the claimant to seek to justify the pursuit of these 
proceedings by praying in aid the effect that they may have in vindicating him in 
relation to the wider publication. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

67. To what extent will this action, if successful, vindicate the claimant’s reputation? 
English law and procedure does not permit the court to make a declaration of falsity at 
the end of a libel action. Where justification has been pleaded the verdict of the jury 
will determine whether the defendant has justified the defamation. Where there is no 
plea of justification, the jury is directed to proceed on the presumption that the 
defamatory allegation is untrue. The damages that they award will indicate their view 
of the injustice that has been done to the claimant by the allegation that is presumed to 
have been untrue. To this extent an award of substantial damages provides vindication 
to the plaintiff. The presumption of falsity does not however leave the judge in a 
position to make a declaration to all the world that the allegation was false. In the 
present case, where the matter will not even be explored at the trial, the judge could 
not possibly be expected to declare, with confidence, that the claimant never provided 
funding to Osama bin Laden. There may well in due course be a finding in relation to 
this in the Burnett action, where the question will be directly in issue.   

68. What will be in issue at the trial, if it proceeds, has not been explored before us. The 
judge summarised the position by saying that the Defence included “defences by way 
of qualified privilege on various bases”. We anticipate that these defences are likely to 
prove cumbersome to try with a jury, involving a lengthy and expensive trial. At the 
end of the day the trial will determine whether the publications made to the five 
subscribers were protected by qualified privilege. If they were not, it does not seem to 
us that the jury can properly be directed to award other than very modest damages 
indeed. These should reflect the fact that the publications can have done minimal 
damage to the claimant’s reputation. Certainly this will be the case if the three 
subscribers who were in the claimant’s camp prove to have accessed the Golden 
Chain list in the knowledge of what they would find on it and the other two had never 
heard of the claimant. 

69. If the claimant succeeds in this action and is awarded a small amount of damages, it 
can perhaps be said that he will have achieved vindication for the damage done to his 
reputation in this country, but both the damage and the vindication will be minimal. 
The cost of the exercise will have been out of all proportion to what has been 
achieved. The game will not merely not have been worth the candle, it will not have 
been worth the wick. 

70. If we were considering an application to set aside permission to serve these 
proceedings out of the jurisdiction we would allow that application on the basis that 
the five publications that had taken place in this jurisdiction did not, individually or 
collectively, amount to a real and substantial tort. Jurisdiction is no longer in issue, 
but, subject to the effect of the claim for an injunction that we have yet to consider, 
we consider for precisely the same reason that it would not be right to permit this 
action to proceed. It would be an abuse of process to continue to commit the resources 
of the English court, including substantial judge and possibly jury time, to an action 
where so little is now seen to be at stake. Normally where a small claim is brought, it 
will be dealt with by a proportionate small claims procedure. Such a course is not 
available in an action for defamation where, although the claim is small, the issues are 
complex and subject to special procedure under the CPR.  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

71. Mr Price submitted that to dismiss this claim as an abuse of process would infringe 
Article 6 of the Convention. We do not consider that this Article requires the 
provision of a fair and public hearing in relation to an alleged infringement of rights 
when the alleged infringement is shown not to be real or substantial. Subject to the 
final issue, to which we now turn, and on the premise that there have only been the 
five individual publications within this jurisdiction, we would dismiss this action as 
an abuse of process. 

The claim for an injunction 

72. The claimant’s objection to the publication in this case, and in other cases, is not to 
the reporting of the discovery of the Golden Chain list and the names on it, but to 
assertions that this list demonstrates that he was an early donor to Al Qaeda and a 
financial backer of Osama bin Laden and that he has been under scrutiny by the US 
officials as a possible supporter of terrorism. Mr Price contends that the continuation 
of these proceedings is justified because of the risk of repetition of these libels and the 
need to obtain an injunction against such repetition. He accepted that he could only 
seek an injunction restraining further publications within this jurisdiction, but 
contended that it is technically possible for Dow Jones to restrict access to matter put 
on the world wide web so as to exclude from such access those within this 
jurisdiction. 

73. Mr Millar challenged this last contention. He made Dow Jones’ position plain:  

“Dow Jones, as major American news organisation, will assert, 
if I can put it this way, to the last breath of its advocate, its 
freedom to report both in the US and worldwide two things. 
First of all, the fact of the existence of a document of major 
public importance (that is the list; the golden chain list itself) 
and, secondly, what the US Government has repeatedly said 
about it in public, having itself, that is the government, put the 
document into the public domain. I emphasize, we are not 
talking here, if I can put it that way, about the stray comments 
of a stray US attorney in the odd case as Mr Price tries to 
suggest. The golden chain is a key piece of factual history, re 
the development of international Muslim terrorism, and is 
referred to repeatedly, as I have said, in, for example, the 9/11 
Commission Report. It is therefore now part of the currency of 
the public debate in the US and, indeed, therefore worldwide 
surrounding the 9/11 tragedy.” 

74.  Where a defamatory statement has received insignificant publication in this 
jurisdiction, but there is a threat or a real risk of wider publication, there may well be 
justification for pursuing proceedings in order to obtain an injunction against 
republication of the libel. We are not persuaded that such justification exists in the 
present case. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Jameel v Dow Jones & Company Inc 
 

 

75. There seems no likelihood that Dow Jones will repeat their article in the form in 
which it was originally published. It has been removed from the web site and from the 
archive. If they do publish further material about the Golden Chain list, it is likely to 
be by way of reports about litigation in which the list features, or statements made 
about the list by the US Government or other authorities. It is quite impossible to 
predict whether any such future publication will be protected by privilege, or 
calculated to cause significant damage to the claimant’s reputation. 

76. In these circumstances, if this litigation were to proceed and to culminate in judgment 
for the claimant, it seems to us unlikely that the court would be able, or prepared, to 
formulate and impose an injunction against repetition of the defamation in terms that 
would be of value to the claimant. We do not believe that a desire for this remedy has 
been what this action has been about, or that the possibility of obtaining an injunction 
justifies permitting this action to proceed. 

77. For these reasons we shall allow this appeal and make an order staying these 
proceedings. 

 


