
 

 
 
 
Neutral Citation No:  [2002] EWCA Civ 772 Case No:  QBENI/2001/2847 
 
IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION) 
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE 
(QUEEN’S BENCH DIVISION) 
(HHJ Previte QC) 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date:  29th May 2002 

 
Before : 

 
LORD JUSTICE SIMON BROWN 

LORD JUSTICE MUMMERY 
and  

LORD JUSTICE DYSON 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 
 

 ROSALYN JANE MARK Appellant 
 - and - 
 ASSOCIATED NEWSPAPERS LIMITED Respondent 

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
David Price Esq, Solicitor Advocate & Rupert Butler Esq 

(of Messrs David Price) for the Appellant 
Mark Warby Esq, QC 

(instructed by Messrs Reynolds Porter Chamberlain) for the Respondent 
 

Hearing dates:  13th/14th May 2002 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

JUDGMENT:  APPROVED BY THE COURT FOR 
HANDING DOWN 

(SUBJECT TO EDITORIAL CORRECTIONS) 
 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
Lord Justice Simon Brown: 

1. The appellant, Miss Mark, was employed by Mr and Mrs Blair as their children’s 
nanny from 1994 to 1998.  When she left she wrote a book about it.  The Mail on 
Sunday (“MoS”) obtained a copy of the book and on 3/4 March 2000 (a Friday and 
Saturday) spoke to the appellant about it.  They then published in that night’s issue of 
MoS an article about the matter.  At 2.00am that Sunday morning (5 March 2000) the 
Blairs obtained a High Court injunction forbidding further publication of the article.  
Some hours later both MoS and the appellant made statements.  The following day, 
Monday 6 March 2000, the Daily Mail - MoS’s sister paper, also published by the 
respondents, Associated Newspapers Limited - published their own article about these 
events.  It is that article which is sued upon in these proceedings.  That it was 
defamatory of the appellant is not in dispute.  What is in dispute, however, is the 
precise defamatory meanings it is capable of bearing. 

2. On 7 December 2001 Judge Previte QC, sitting as a Deputy Judge of the Queen’s 
Bench Division, struck out the meanings pleaded in the appellant’s Amended 
Particulars of Claim.  It is against that order that the appellant, with permission given 
by myself on the papers on 11 February 2002, now appeals to this court. 

3. With that brief introduction let me at once set out the words complained of.  On page 
2 of the Daily Mail for Monday 6 May 2000, under the headline “Blairs step up legal 
battle over book by their former nanny” and alongside a photograph of the 
appellant separately entitled “Miss Mark, as she agreed to pose for a Mail on Sunday 
photographer”, three different versions of the article were published in various 
editions.  The differences were comparatively minor, however, and for the purposes 
of the appeal it has been agreed simply to refer to the version which now follows 
(with paragraph numbers added for convenience): 

“1. Tony and Cherie Blair will today step up their legal 
battle to prevent the publication of a book about their 
family written by a former Downing Street nanny. 

2. The Prime Minister said yesterday he would do 
‘whatever it takes’ to protect the privacy of his children. 

3. He was speaking after his wife obtained a High Court 
injunction at 2am on Sunday halting publication of 
material from the book in the Mail on Sunday.  The 
newspaper was denied the chance to put its case at the 
hearing. 

4. The newspaper stressed yesterday that great care had 
been taken to ‘ensure that nothing in our story intruded 
into the privacy of the Blairs’ children or family life.’ 

5. It also accused the Prime Minister’s Press Secretary, 
Alastair Campbell of ‘astonishing hypocrisy’ and said:  
‘If Mr Blair has a problem, it is with his former nanny.’ 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
6. The book, which runs to 180,000 words, was written by 

Ros Mark, 30, nanny to the Blair children from 1994 to 
1998. 

7. In a robust statement, the Mail on Sunday said it would 
contest the injunction in the High Court today and 
alleged that Miss Mark had ‘misrepresented her 
position’. 

8. ‘She has written a 451-page book about her life with the 
Blairs which has been offered to a number of 
publishers,’ the paper said. 

9. ‘Over 24 hours on Friday and Saturday we spoke to Ros 
Mark several times.  She talked to us openly, confirmed 
she was seeking a publisher for her book and discussed 
its contents. 

10. She insisted that confidentiality would not be a 
problem.  She was fully aware we were writing a story, 
posed for pictures and gave us two photographs of her 
with the Blairs. 

11. At 5.45pm on Saturday we spoke to Alastair Campbell 
and told him what we had learned.  He said he had 
discussed the matter with Ros Mark.  He insisted that 
Downing Street were relaxed about what she was doing 
and that the Blairs had total faith in her. 

12. Following this, we spoke again to Ros Mark and she 
offered us an option on serialisation of her book. 

13. At 11.15pm, five and a half hours later, we were told by 
Alastair Campbell that he was seeking an injunction on 
behalf of the Blairs. 

14. We told the Blairs’ lawyers that we wanted to be 
represented at any hearing and arrangements were made 
for this to take place. 

15. At 1.58am, when 1.5 million copies of our newspaper 
had already been printed and distributed, we were told 
that an injunction had been granted halting printing of 
our newspaper.  Our lawyers were not even informed  
that a hearing was taking place.  Only after this did the 
judge agree to speak to our lawyers.’ 

16. The decision to seek the injunction was taken after a 
four-way conference phone call late on Saturday 
between Mr Blair in his Sedgefield constituency, Mrs 
Blair in Downing Street, Mr Campbell in his North 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
London home, and Cabinet Office Minister Lord 
Falconer in his Islington home. 

17. Yesterday morning Miss Mark vehemently denied 
authorising publication of material from the book.  Her 
former literary agent Jonathan Harris also denied 
playing any part.  She said:  ‘I am absolutely devastated 
that something I wanted to be nice about the Blairs and 
my time with them has been presented in the way it has, 
and has caused them upset.’ 

18. The Blairs claim publication breaches a confidentiality 
agreement signed by Miss Mark when she went to work 
in Downing Street after the 1997 general election.  Mrs 
Blair was a co-signatory to the agreement. 

19. Mr Blair talked to Miss Mark yesterday and later 
defended her saying she was a ‘good person who will 
not have intended any harm’. 

20. But in a personal statement issued from Downing 
Street, he said:  ‘As Prime Minister I obviously accept 
that there’s a great deal of media interest in me and my 
family.  But I’m not just the Prime Minister, but also a 
father and husband and Cherie and I are absolutely 
determined, no matter how unusual our own lives may 
be because of the nature of my job, that our children 
have as normal an upbringing as possible. 

21. We do not seek injunctions lightly and we will do 
whatever it takes to protect the legitimate privacy of our 
children from unwarranted intrusion in their lives.’ 

22. A further statement from Downing Street last night said 
Miss Mark had indicated she would not proceed with 
publication of the book. 

23. In its first statement the Mail on Sunday, sister paper of 
the Daily Mail, hit out at the process it said had denied 
it the opportunity to put its case. 

24. ‘The process used is called an ex-parte injunction, one 
of the most draconian instruments in English law,’ the 
statement said. 

25. ‘The projected publication of Miss Mark’s book is a 
matter of significant political and public interest.  We 
believe that anyone who cares about press freedom 
should be concerned about the way ex-parte injunctions 
are increasingly used to suppress stories in the media.’ 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
26. In its second statement it said:  ‘Alastair Campbell’s 

press briefing on behalf of the Prime Minister exhibits 
astonishing hypocrisy. 

27. Having obtained an unprecedented 2am injunction (to 
which the Mail on Sunday was not given the chance to 
put its case) on the grounds of breach of confidence, he 
is now implying that the newspaper is guilty of invasion 
of privacy. 

28. It is true, the Mail on Sunday understands, that Ros 
Mark’s 180,000 word manuscript exposes details of the 
Blair children’s private lives on almost every page. 

29. The newspaper, on the other hand is well aware of the 
Press Complaints Commission’s rules on the privacy of 
children and its article scrupulously avoided any 
reference which might breach that code. 

30. If Mr Blair has a problem, it is with his former nanny.  
It was she who composed this 451-page manuscript, she 
who placed it with an agent to sell to publishers, and 
she who was prepared to break every confidence of her 
former employers. 

31 This is what the Mail on Sunday article in essence was 
about, and why it was in the public interest.  But instead 
of entering into sensible debate, first Mr Campbell tried, 
in draconian manner, to suppress our story.  Now he is 
cynically attempting to misrepresent it.’” 

4. Two adjacent boxes of text accompanied the main text as follows: 

“What the Prime Minister said: 

‘As Prime Minister I obviously accept that there’s a great deal 
of media interest in me and my family.  But I’m not just the 
Prime Minister, but also a father and husband and Cherie and I 
are absolutely determined, no matter how unusual our own 
lives may be because of the nature of my job, that our children 
have as normal an upbringing as possible. We do not seek 
injunctions lightly and we will do whatever it takes to protect 
the legitimate privacy of our children from unwarranted 
intrusion in their lives.’ 

What the Mail on Sunday said: 

‘Alastair Campbell’s press briefing on behalf of the Prime 
Minister exhibits astonishing hypocrisy.  He is now implying 
that the Mail on Sunday is guilty of invasion of privacy.  It is 
true that Ros Mark’s manuscript exposes details of the Blair 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
children’s private lives on almost every page.  But our article 
scrupulously avoided any reference which might breach that 
code.  If Mr Blair has a problem, it is with his former nanny. 
She composed this manuscript, placed it with an agent and was 
prepared to break every confidence of her former employers. 
This is why the article was in the public interest.  But instead of 
entering into debate, Mr Campbell tried to suppress our story.  
Now he is cynically attempting to misrepresent it.’” 

5. The natural and ordinary meaning of that article as pleaded by the appellant in her 
Amended Particulars of Claim is: 

“that the claimant lied when she (a) denied authorising the 
publication of material by the Mail on Sunday from the book 
and (b) claimed to be devastated the Mail on Sunday article [ie 
by the way that her plans for a book had been presented by the 
Mail on Sunday], when the truth was that the claimant had 
willingly co-operated with the newspaper in the disclosure of 
such material and had offered an option on serialisation.” 

6. In his judgment striking out that meaning (subsequently referred to as the “lying 
meaning”) the Deputy Judge observed: 

“The defamatory meanings which I do consider the words are 
capable of bearing are that Miss Mark: 

(i) has written a book which contains matter confidential to 
the Blair family and has offered it to publishers; 

(ii) has done so in breach of an agreement she entered into 
with Mr and Mrs Blair; 

(iii) wrongly represented to MoS that nothing in her book 
constituted breach of confidentiality.” 

7. There followed an application by which the appellant sought permission to re-amend 
her Particulars of Claim to allege (in addition to the lying meaning were she to 
succeed in her proposed appeal for its reinstatement) a further natural and ordinary 
meaning (subsequently referred to as “the breach of confidence meaning”): 

“that the claimant was prepared to sell to publishers a book that 
she had written about the Blair family and had offered the Mail 
on Sunday an option on serialisation in total disregard of her 
obligations of confidence to the family.”  

8. Although by his further order dated 14 February 2002 the Deputy Judge appears to 
have given only a conditional permission to re-amend, at the start of the hearing 
before us it was agreed by both parties that, whatever the outcome of the appeal, the 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
appellant would amend her pleading to include the breach of confidence meaning and, 
indeed, would plead it in an extended form as follows: 

“that the claimant was prepared to sell to publishers a book that 
she had written about the Blair family and had offered the Mail 
on Sunday an option on serialisation in total disregard of her 
obligations of confidence to the family and had lied in 
representing to the Mail on Sunday that confidentiality would 
not be a problem.” (extension underlined) 

The respondents, I may add, are keen that these further meanings should be pleaded:  
the scope for their proposed plea of justification is thereby widened. 

9. It will readily be seen that the lying meaning focuses principally upon paragraph 17 of 
the article (although, of course, in the context of other paragraphs too) whereas the 
breach of confidence meaning concentrates on paragraphs 8, 12, 30 (and the second 
box), the extension to that meaning being found in paragraph 10. 

10. The respondents’ application for the court’s ruling on meaning was made under 
paragraph 4.1 of Practice Direction Part 53: 

“4.1 At any time the court may decide: 

(1) whether a statement complained of is capable of 
having any meaning attributed to it in a 
Statement of Case …” 

11. The correct approach to such an application, formulated by Eady J at first instance 
and expressly commended and adopted by this court on appeal, appears in Gillick -v- 
Brook Advisory Centres & Jones:  [2001] EWCA Civ 1263: 

“The proper role for the judge when adjudicating a question of 
this kind is to evaluate the words complained of and to delimit 
the range of meanings of which the words are reasonably 
capable, exercising his or her own judgment in the light of the 
principles laid down in the authorities and without any of the 
former Order 18 rule 19 overtones.  If the judge decides that 
any pleaded meaning falls outside the permissible range, then it 
will be his duty to rule accordingly.  In deciding whether words 
are capable of conveying a defamatory meaning, the court 
should reject those meanings which can only emerge as the 
product of some strained or forced or utterly unreasonable 
interpretation.  The purpose of the new rule is to enable the 
court to fix in advance the ground rules and permissible 
meanings, which are of cardinal importance in defamation 
actions, not only for the purpose of assessing the degree of 
injury to the claimant’s reputation but also for the purpose of 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
evaluating any defences raised, in particular, justification and 
fair comment. 

The court should give the article the natural and ordinary 
meaning which it would have conveyed to the ordinary 
reasonable reader reading the article once.  Hypothetical 
reasonable readers should not be treated as either naïve or 
unduly suspicious.  They should be treated as capable of 
reading between the lines and engaging in some loose thinking, 
but not as being avid for scandal.  The court should avoid an 
over-elaborate analysis of the article, because an ordinary 
reader would not analyse the article as a lawyer or accountant 
would analyse documents or accounts.  Judges should have 
regard to the impression the article has made upon them 
themselves in considering what impact it would have made 
upon the hypothetical reasonable reader.  The court should 
certainly not take a too literal approach to its task.” 

12. The Deputy Judge below, having directed himself in accordance with Gillick, said 
this: 

“If a reader of MoS were to be asked to summarise the article I 
think that a fair summary would be:  Miss Mark, who was 
employed for four years by Mr and Mrs Blair as their nanny, 
has written a book about her life with the Blairs.  The book 
contains material about the private lives of the Blair children.  
Publication of that material would be in breach of Miss Mark’s 
obligation of confidence which she entered into when Mr Blair 
became Prime Minister.  Miss Mark has offered her book to 
publishers.  She has discussed her book with MoS and told that 
newspaper that ‘confidentiality would not be a problem’.  She 
co-operated with MoS knowing that MoS intended to publish 
an article about the book.  When the Blairs learned that MoS 
intended to publish an article about the book they applied for 
and obtained from a judge at a private hearing an injunction 
which stopped MoS publishing the article.  MoS maintains that 
publication of the article would be in the public interest;  and 
that no injunction should have been granted, least of all at a 
private hearing at which MoS was not represented.’ 

If a reader were to be asked to say, very briefly, what the article 
was about, I think the answer would be:  ‘There are court 
proceedings between Mr and Mrs Blair and MoS arising out of 
the Blairs’ former nanny, Rosalyn Mark, writing and seeking to 
publish a book about the Blair family in total disregard of her 
obligations of confidence to the Blair children.’” 

13. Concluding that the words complained of were not reasonably capable of being 
understood to bear the lying meaning pleaded, the Deputy Judge said: 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
“It is submitted by Mr Price that a reasonable reader would 
infer from the words attributed to MoS and Miss Mark that 
Miss Mark had lied when she said that she had not authorised 
publication of material from her book.  In order to draw that 
inference the reader would have had to understood MoS to be 
saying that Miss Mark had authorised publication of material 
from her book.  I do not consider that a reasonable reader 
would understand MoS to be saying that.  In my opinion a 
reasonable reader would understand MoS to be saying, in the 
context of paragraphs 8 - 10, that Miss Mark had discussed the 
content of the book with MoS and had told MoS that 
‘confidentiality would not be a problem’.  Insofar as it is 
alleged by MoS that Miss Mark had ‘misrepresented her 
position’ in my opinion a reasonable reader would understand 
‘misrepresented’ to mean in the context of paragraph 8 - 10 that 
Miss Mark had told MoS wrongly that ‘confidentiality was not 
a problem’, in other words that Miss Mark had said either that 
she was not under any obligation of confidence to the Blair 
family or that the book did not breach that obligation.  Whilst a 
reasonable reader might well conclude that there was scope for 
misunderstanding between MoS and Miss Mark I do not 
consider that a reasonable reader would infer from Miss Mark 
denying that she had authorised publication of material from 
her book that Miss Mark had lied.” 

14. I need not deal separately with the judge’s reasoning with regard to the second limb 
of the lying meaning, that based on the appellant’s statement that she was “absolutely 
devastated”:  it is common ground that the pleading in that regard stands or falls 
together with the primary lying meaning based on the appellant’s denial of having 
authorised publication of material from the book. 

15. In short, therefore, the judge below decided that the lying meaning would only arise if 
the reader were to “understand MoS to be saying that Miss Mark had authorised 
publication of material from her book”, and that the article could not reasonably be 
understood in that way. 

16. In a further section of his judgment, however, the judge then turned to consider what 
the position would be “if I am wrong about that and the article complained of is 
capable of being understood to mean Miss Mark has lied because words attributed to 
MoS contradict what is attributed to Miss Mark”.  Even in that event, he held, the 
words would still not be capable of bearing the lying meaning because: 

“I accept that reporting the statements made by MoS and of 
Miss Mark is not, of itself, reasonably capable of being 
understood to mean that Miss Mark had lied and that there are 
no other matters contained in the words complained of, or in 
the circumstances in which the article was published, sufficient 
to indicate to a reasonable reader that the statements of MoS 
should be preferred to the statements of Miss Mark.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
17. It is plain that the judge there was accepting the respondent’s argument, previously 

recorded in the judgment as follows: 

“… this is a bane and antidote case and not a simple repetition 
rule case.  [Respondent’s counsel] submits that a meaning of 
guilt ie that Miss Mark has lied, is impossible merely on the 
basis that two conflicting statements have been published in the 
article.  Further, that there is nothing which allows the claimant 
to say that the article indicated, to a reader not avid for scandal, 
that one party’s case should be preferred to the other;  ….  He 
submits that the court should treat the ‘antidote’ as negating the 
‘bane’ leaving a neutral picture.” 

18. The Deputy Judge reached that alternative conclusion principally under English law.  
For good measure, however, he added that such a conclusion was reinforced by the 
ECtHR’s judgement in Thoma -v- Luxembourg (application number 38432/97, 29 
March 2001). 

19. As will readily be seen, for the appellant to succeed in her appeal she must overthrow 
the Deputy Judge’s conclusions on both points.  She must establish first, that what she 
was saying and what the MoS were saying would indeed reasonably have been read 
as inconsistent statements:  the article could not be implying that her vehement denial 
was a lie unless it contained also a contrary assertion.  Secondly, she must establish 
that this is not a bane and antidote case and, in this connection, that Thoma -v- 
Luxembourg presents no insuperable obstacle in her path.  These two points I shall 
discuss in turn under the respective headings “Contradictory Statements” and “Bane 
and Antidote”. 

Contradictory Statements 

20. Paragraph 17 of the article records that on the Sunday morning the appellant 
“vehemently denied authorising publication of material from the book”.  Paragraph 7 
notes MoS’s “robust statement” alleging that the appellant “had misrepresented her 
position”.  Which of those two statements would the reader understand to have been 
made first?  As became clear during the course of the hearing, Dyson LJ and I had in 
fact read the article one way, Mummery LJ the other.  Dyson LJ and I, over-
influenced, as I now think, by the order in which the respondents chose to refer to the 
two statements, understood the appellant’s denial to have followed MoS’s statement.  
(Later, of course, MoS made a second statement, referred to in paragraphs 26 - 31 of 
the article, but this for present purposes is not material.)  Even on this view, however, 
I for my part understood the appellant to be denying something which MoS were 
asserting against her, namely, that she had in fact authorised them to publish material 
from her book which they had then included in their own injuncted article.  This 
seemed to me to be the natural meaning of the article given that:  (a) the injunction 
had halted “publication of material from the book” (paragraph 3), the very conduct 
which the appellant had denied authorising;  (b) the injunction was granted “on the 
grounds of breach of confidence” (paragraph 27);  (c) it was “to protect [the Blairs’] 
children from unwarranted intrusion in their lives” (paragraph 21);  and (d) the 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
appellant was being alleged by MoS to have “misrepresented her position” (paragraph 
7), “insisted that confidentiality would not be a problem” (paragraph 10), and been 
“prepared to break every confidence of her former employers” (paragraph 30 and the 
second box).  Why, one further asks oneself, would the article bother to refer to the 
appellant’s vehement denial of something unless that something was being alleged 
against her?  It follows that even on this reading of the article I understood it to be 
saying that MoS were asserting, and the appellant was denying, that she had 
authorised the publication of the injuncted article, implicit in which (subject only to 
the bane and antidote point) was the allegation that her denial was a lie. 

21. On Mummery LJ’s reading of the article, however, the lying meaning becomes 
plainer still.  If one understands the appellant’s denial (referred to in paragraph 17) to 
have been issued before MoS’s allegation (referred to in paragraph 7) that she had 
misrepresented her position, then it necessarily follows that MoS were characterising 
her denial as a lie.  On this reading, therefore, as indeed I understand Mr Warby QC 
to accept, the lying meaning becomes well-nigh incontestable. 

22. Recognising, moreover, that “judges should have regard to the impression that the 
article has made upon them themselves in considering what impact it would have 
made on the hypothetical reasonable reader” (per Gillick - see paragraph 11 above), it 
seems to me very difficult for Mr Warby to contend that Mummery LJ’s 
understanding is outside “the range of meanings of which the words are reasonably 
capable”, a contention which he must not only make, but make good.  Indeed, I go 
further.  Reading the article through a second time - as is surely permissible given, as 
here, a somewhat confusing, although intrinsically interesting, article - it seems to me 
that Mummery LJ’s reading is to be preferred.  When, after all, save in her statement 
on the Sunday morning, had the appellant ever actually stated “her position” so as to 
be capable of having “misrepresented” it?  To suggest that she had stated it in the 
various discussions she had with MoS on the Friday and Saturday (see paragraphs 9 
and 10 of the article) now seems to me not an entirely satisfactory answer. 

23. On any view, therefore, I conclude that the judge below was wrong to hold that no 
reasonable reader would understand MoS to have been saying that the appellant had 
authorised publication of material from her book.  I would, moreover, add this.  
Although the Deputy Judge in his second judgment of 14 February 2002 described the 
lying meaning as “fundamentally different” from the breach of confidence meaning, I 
do not so regard it myself.  Both meanings, it will be apparent, involve the assertion 
that the appellant lied (although, it is true, this was added only by extending the 
breach of confidence meaning).  At the heart of the lying meaning is the contention 
that the appellant authorised MoS to include in their article material from her book in 
breach of her duty of confidentiality to the Blairs (the allegation that she subsequently 
lied when denying having done so merely turning the knife in the wound);  at the 
heart of the breach of confidence meaning is the allegation that she was prepared to 
authorise publication of the book (and/or its serialisation by MoS), similarly in breach 
of her duty of confidence to the Blairs. 

24. As is apparent from the full statement issued by the appellant on 5 March 2000, she 
claimed to have “made clear [to the literary agent Jonathan Harris] that I did not want 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
anything published without the family’s consent” and that her book had got into the 
hands of MoS without her consent or knowledge.  She also pleads in her Amended 
Particulars of Claim that she was not aware that MoS had a copy of the manuscript of 
her book and that she “told Ms Barton [MoS’s reporter], as was the case, that she 
would not publish the book without obtaining the approval of the Blair family”.  At 
the end of the day it seems to me that whichever of the pleaded meanings one takes, 
the appellant’s prospects of success in the action will depend in large part upon 
whether or not the jury accept her claim that she neither had, nor would in future 
have, authorised any publication of the book’s contents save with the Blairs’ consent.  
She may, indeed, naively have believed (and possibly even stated) that 
“confidentiality would not be a problem” - that perhaps being the explanation for 
having gone to the trouble of writing the book in the first place without clearing it 
with the Blairs in advance.  But if in truth she never committed herself, and never 
would have committed herself, to the publication of any of this material without the 
Blairs’ agreement, then it might indeed be thought a damaging lie to say of her that 
she “was prepared to break every confidence of her former employers”, the real thrust 
of MoS’s allegation against her. 

Bane and Antidote 

25. For this next part of the judgment it must be postulated that the article is reporting 
inconsistent statements, namely that of MoS asserting, the appellant for her part 
denying, that she authorised publication of material from her book.  This being the 
case, the rival arguments advanced on the appeal appear on analysis (and I should 
note that this analysis has involved some reconstruction, or at least reorganisation, of 
the submissions actually made) to be these.  Mr Price for the appellant contends (a) 
that MoS’s assertion, repeated by the Daily Mail, that the appellant authorised 
publication of material from her book (plainly something which she should not have 
done without the Blairs’ consent) and misrepresented her position are themselves 
plainly defamatory under the repetition rule, (b) that the publication of the appellant’s 
denial is not an effective antidote and (c) that the media’s duty to report on matters of 
public interest in adequately protected by the defence of qualified privilege.  Mr 
Warby’s contrary submission is that, providing only that the opposing statements are 
reported neutrally, ie without the publisher indicating to the reader that the 
defamatory assertion which is then recorded as having been denied is adopted by the 
publisher, or is to be preferred, the denial should be regarded as the antidote, 
neutralising the bane of the assertion.  He submits, indeed, that even without reference 
to the denial, the reporting of an unadopted allegation should not properly be regarded 
as defamatory in the first place. 

26. Let it be assumed for the moment that the two contradictory statements in question 
here are indeed to be regarded as having been reported neutrally rather than the article 
being weighted (“spun” to use Mr Warby’s word) in MoS’s favour (although this is 
something to which I shall later return).  On this basis the competing arguments 
appear to me to raise two central questions. 

i) Is the repetition rule reconcilable with the Strasbourg jurisprudence upon 
which Mr Warby principally relies? 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
ii) Even if it is, does the reporting within the same publication of two conflicting 

statements (the one defamatory, the other its denial), without the publishers 
disclosing a particular preference for either, have the consequence that the 
denial is to be regarded as the antidote, the publication in the result losing its 
otherwise defamatory meaning? 

(i) The Repetition Rule 

27. This issue on analysis arises strictly independently of the bane and antidote argument 
and logically falls to be considered first.  It is Mr Warby’s contention that the 
repetition rule cannot survive the decisions of the ECtHR in Thoma -v- Luxembourg 
(Application No 38432/97, 29 March 2001) and Verdens Gang and Aase -v- Norway 
(Application No 45710/99, 16 October 2001), at any rate in the case of an essentially 
neutral media publication.  Before examining the argument it is necessary to remind 
oneself just what the repetition rule is.  I shall hope to be forgiven for doing so by 
reference to two judgments of my own in this court: 

“The repetition rule … is a rule of law specifically designed to 
prevent a jury from deciding that a particular class of 
publication - a publication which conveys rumour, hearsay, 
allegation, repetition, call it what one will - is true or 
alternatively bears a lesser defamatory meaning than would 
attach to the original publication itself.  By definition, but for 
the rule, those findings would otherwise be open to the jury on 
the facts;  why else the need for a rule of law in the first place?” 
(Stern -v- Piper [1997] QB 123, 135-136) 

“At first blush one might wonder why a correctly attributed and 
unadopted allegation is defamatory at all;  to state that the 
allegation has been made is, after all, true.  Such a report is, 
however, plainly defamatory under what is known as the 
repetition rule:  a report of a defamatory remark by A about B 
is not justified by proving merely that A said it:  rather the 
substance of the charge must be proved.  A jury cannot be 
invited to treat the allegation as reported as bearing any lesser 
defamatory meaning that the original allegation ….” (Al Fagih 
-v- HH Saudi Research and Marketing (UK) Limited [2002] 
EMLR 13, paragraph 35) 

28. I noted in Stern -v- Piper Lord Reid’s dictum in Lewis -v- Daily Telegraph Limited 
[1964] AC 234, 260: 

“Repeating someone else’s libellous statement is just as bad as 
making the statement directly.” 

I noted too Lord Denning’s observation in “Truth” (NZ) Limited -v- Holloway [1960] 
1 WLR 997, 1003: 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
“If the words had not been repeated by the newspaper, the 
damage done … would be as nothing compared to the damage 
done by this newspaper when it … broadcast the statement to 
the people at large ….” 

29. Although, therefore, it is true to say, as indeed I said in Stern -v- Piper, that the 
repetition rule, where it applies, “dictates the meaning to be given to the words used” , 
that is by no means to say that the meaning dictated is an artificial one.  Rather the 
rule accords with reality.  If A says to B that C says that D is a scoundrel, B will think 
just as ill of D as if he had heard the statement directly from C.  If, moreover, A is a 
respectable newspaper, D’s position will be worse than if B had merely heard the 
statement directly from C.  It will be worse in part because there will be many more 
Bs, and in part because responsible newspapers do not generally repeat serious 
allegations unless they think there is something in them so that the very fact of 
publication carries a certain weight.  If, of course, in retailing C’s statement, A says 
that C is often unreliable so that B should not suppose the statement necessarily to be 
true, that would certainly mitigate the gravity of the libel.  Just as it would aggravate 
the libel if A said that C’s statements ordinarily turned out to be true.  But in either 
event, D’s reputation would be damaged and the repetition rule precludes A from 
pretending the contrary (ie, justifying by asserting that what he said was true, the only 
defamer being C). 

30. How then, if at all, is this affected by recent Strasbourg jurisprudence?  Thoma is the 
case upon which Mr Warby principally relies.  Put shortly, what the ECtHR held there 
was that article 10 had been infringed by the Luxembourg court’s conclusion that a 
journalist was to be regarded as having adopted a fellow journalist’s allegation simply 
by failing formally to distance himself from it.  The court reiterated what it had said in 
Jersild -v- Denmark (A No 298, 23 September 1994): 

“Punishment of a journalist for assisting in the dissemination of 
statements made by another person … would seriously hamper 
the contribution of the press to discussion of matters of public 
interest and should not be envisaged unless there are 
particularly strong reasons for doing so.” 

and concluded: 

“A general requirement for journalists systematically and 
formally to distance themselves from the content of a quotation 
that might insult or provoke others or damage their reputation 
was not reconcilable with the press’s role of providing 
information on current events, opinions and ideas.” (paragraph 
64) 

31. There was some consideration of Thoma in Lukowiak -v- Unidad Editorial SA [2001] 
EMLR 1043 where Eady J suggested that “it is not easy, in certain respects, to 
reconcile” Thoma’s reasoning with that in Stern -v- Piper (or the later Court of 
Appeal decision in Shah -v- Standard Chartered Bank [1999] QB 241 which followed 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
Stern -v- Piper) (paragraph 58 of Lukowiak), and that “at some stage, in the light of 
these principles [established in Thoma] it may be necessary for the English courts to 
make some adjustment to the blanket approach adopted towards ‘repetitions’ in Stern 
and Shah” (paragraph 59 of Lukowiak).  None of that, however, was strictly in point 
in Lukowiak.  As Eady J continued: 

“In the present context, I am not concerned with meaning or the 
need to justify, where the English repetition rule would be 
relevant;  but rather with the distinct issue of whether or not 
this defendant … was under a social or moral duty to pass on to 
its readers the information ….” (paragraph 61). 

32. Eady J held in the event that the publication there in question was indeed protected by 
qualified privilege. 

33. For my part I see no inconsistency between the repetition rule as explained in Stern 
and Shah on the one hand and, on the other, the ECtHR’s decision in Thoma that 
journalists cannot be “systematically and formally” required to “distance themselves 
from the content of a [defamatory] quotation”.  On the contrary, it seems plain to me 
that any supposed tension between these has now been satisfactorily resolved by this 
court’s decision in Al-Fagih.  What that case recognised is that “the repetition rule 
concerns only the scope of the defence of justification in report cases:  it does not 
limit the scope of qualified privilege at common law.  Least of all does it require that 
an unadopted allegation is to be treated in the same way as an allegation asserted to be 
true.” (paragraph 36). 

34. That, to my mind, is the crucial point to bear in mind.  The repetition rule concerns 
the meaning of words - and, of course, justification, the other side of the same coin.  It 
recognises the reality as I have sought to explain it.  It does not have the effect of 
making defamatory a publication which otherwise would not be.  But when, of course, 
it comes to qualified privilege, the precise terms and circumstances in which the 
defamation comes to be repeated become all-important.  The (non-exhaustive) ten 
factors identified by Lord Nicholls in Reynolds -v- Times Newspapers Limited [2001] 
2 AC 127 are then all in play.  It is at this point that the journalist can seek to pray in 
aid “the contribution of the press to discussion of matters of public interest” (see 
paragraph 30 above).  Thoma, in short, says much about the circumstances in which 
the defence of qualified privilege may be available in a case of mere reportage, 
nothing about the meaning to be attributed to the published words.  That is true 
equally of the Verdens Gang case on which Mr Warby also seeks to rely.  Both 
proceeded on the clear basis that the publications in question were defamatory.  
Whereas in Thoma, however, the journalist had merely reported the allegations (and 
so, in the absence of “particularly strong reasons” for penalising him, there was no 
sufficient cause to do so), in Verdens Gang the allegations had been adopted and in 
those circumstances the court held the complaint inadmissible. 

35. In short, whilst I am certainly prepared to recognise that the approach adopted in Al-
Fagih may need to be taken further still - rather than perhaps confined merely to the 
reporting of statements (attributed and unadopted) by both sides to a political dispute 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
- I reject entirely the argument that the repetition rule as such needs changing.  To 
regard reportage as being incapable of harming a person’s reputation would be to 
introduce into the law a fiction which the repetition rule is designed to avoid.  
Furthermore, as I sought to point out in both Stern -v- Piper and Al-Fagih, abolishing 
the repetition rule would make a nonsense of the law of qualified privilege. 

(ii) Publishing a denial 

36. Given that under the repetition rule the report of a defamatory allegation is itself 
prima facie defamatory, is the simultaneous reporting of a denial of that allegation a 
sufficient antidote to rid the publication as a whole of its otherwise defamatory 
meaning? 

37. The correct approach is not in doubt.  If the defamatory sting of an article is wholly 
removed by surrounding words then, to use Baron Alderson’s famous phrase in 
Chalmers -v- Payne (1835) 2 CM & R 156, 159: “The bane and the antidote must be 
taken together.”  Nor could it be doubted that the principle applies to repetition cases - 
see again, Stern -v- Piper.  As Hutley JA observed in Sergi -v- Australian 
Broadcasting Commission [1983] 2 NSWLR 669, 670:  “the bane and antidote theory 
… is merely a vivid way of stating that the whole publication must be considered, not 
a segment of it”.  One asks, therefore, in this as in any other case where the principle 
is invoked, whether, considered as a whole, the publication is damaging to the 
claimant’s reputation.  That, at least, is the question ultimately to be asked.  At 
present, of course, the court is concerned with whether the defamatory meaning 
sought to be alleged - here the lying meaning - could be conveyed to the ordinary 
reasonable reader, the supposed antidote notwithstanding.  The approach at this 
interim stage was suggested by Hirst LJ in Mitchell -v- Faber and Faber [1998] 
EMLR 807, 815 as follows: 

“So far as the antidote is concerned, it seems to me that only in 
the clearest of cases would it be proper for a judge to rule that 
the sting of words, which are ex hypothesi capable of a 
defamatory meaning in themselves, is drawn by the 
surrounding context, so that in the result those words cease to 
be capable of a defamatory meaning.  In my judgment the 
general, though perhaps not universal rule should be that this is 
a matter for the jury and not the judge to decide.” 

38. Applying that approach in Cruise -v- Express Newspapers plc [1999] QB 931, 940, 
Brooke LJ spoke of “those rare cases in which it is open to a judge to consider that the 
alleged antidote so obviously extinguishes the alleged bane that there is no issue 
which can properly be left to a jury”. 

39. Amongst the many authorities drawn to our attention on this appeal were two in 
which the court had in fact felt able to rule that the publication complained of was 
incapable of a defamatory meaning.  I think it instructive to note their basic facts.  
The first, Bik -v- Mirror Newspapers Limited [1976] 1 NSWLR 275 is another 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
Australian case.  The publication there was devoted to the report of a ministerial 
statement clearing the plaintiff’s reputation.  I cite only briefly from Herron CJ’s 
judgment: 

“The plaintiff’s submission is plain and bald.  He asserts that, 
where it is intended to clear a person of a defamatory stigma by 
a published statement, defamatory matter is necessarily 
published because the statement of his innocence supports an 
implication that it has previously been said or believed that the 
person has been guilty of discreditable conduct.  In other 
words, to specify the nature of the allegation intended to be 
refuted, it is said, is plainly defamatory.” 

40. That submission was, not surprisingly, rejected.  The court concluded that:  “from 
beginning to end, the article sued upon sets out to destroy any suggestion that the 
plaintiff was guilty … the whole tenor of the article is to inform the reader that Mr 
Bik was wholly cleared …”. 

41. The second case, Charleston -v- Newsgroup Newspapers Limited [1995] 2 AC 65 
concerned the publication of an article with headlines, photographs and captions, the 
photographs showing the plaintiffs’ faces superimposed on the near-naked bodies of 
models in pornographic poses.  Considered alone, as they would have been by a 
significant minority of readers, the headlines, photographs and captions were clearly 
capable of bearing a defamatory meaning.  The critical question, however, was 
whether that availed the plaintiff.  There was simply no dispute but that, read as a 
whole, the article would not be regarded by a reasonable reader as defamatory of the 
plaintiffs.  All this is plain from the following short passage in Lord Bridge’s speech, 
at p71: 

“There is no dispute that the headlines, photographs and article 
relating to these plaintiffs constituted a single publication nor 
that the antidote in the article was sufficient to neutralise any 
bane in the headlines and photographs.  Thus it is essential to 
the success of [counsel for the plaintiffs’] argument that he 
establish the legitimacy in the law of libel of severance to 
permit a plaintiff to rely on a defamatory meaning conveyed 
only to the category of limited readers.” 

The argument in the event failed. 

42. What view, then, is likely to be taken of a neutral report which sets out both an 
allegation and its denial?  For my part I find it very difficult to conceive of 
circumstances in which the mere printing of a denial could of itself be said to 
constitute an antidote sufficient to neutralise the bane, let alone that it could be 
thought so obviously to have this effect as to entitle the court at an interim stage to 
withdraw the issue from the jury.  Many of the cases on qualified privilege, indeed, 
suggest the same conclusion.  Factor 8 in Reynolds (“Whether the article contained 

 



Judgment Approved by the court for handing down 
(subject to editorial corrections) 

Mark -v- Associated Newspapers Limited 

 
the gist of the plaintiff’s side of the story”), for example, predicates that not even that, 
let alone a bare denial, will have extinguished the defamatory meaning. 

43. Returning to the facts of the present case, I conclude that there is no question 
whatever of paragraph 17 of this particular article constituting a sufficient antidote to 
the bane represented by the remainder of the article.  On the contrary, as I have 
endeavoured to explain, the publication here of the appellant’s denial (particularly if 
read as preceding MoS’s statement reported in paragraph 7 of the article) compounds 
rather than mitigates this defamation.  Nor, I would add, do I regard the respondents 
as having in fact reported these contradictory statements neutrally.  Indeed, far from 
it:  to my mind the article is heavily weighted in MoS’s favour.  The writer seems to 
me to associate himself very closely with MoS’s view - hardly surprisingly, given, as 
stated in the article, that these are sister newspapers, owned by the same publisher.  In 
short, as it seems to me, a less promising interlocutory plea for a strike-out under the 
bane and antidote principle would be hard to find. 

44. It follows from all this that in my judgement the Deputy Judge, highly expert and 
experienced in this field though I recognise him to be, was wrong on both points.  
However one reads this article it seems to me to record the appellant and MoS as 
making inconsistent statements.  The lying meaning is therefore reasonably open to 
the reader and the bane and antidote argument simply will not run. I would allow this 
appeal. 

Lord Justice Mummery: 

45. I agree. 

Lord Justice Dyson: 

46. I also agree. 

 


