
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 
 
 
 

FIRST SECTION 
 
 
 
 
 
 

CASE OF NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH 
v. AUSTRIA 

 
(Application no. 5266/03) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 

STRASBOURG 
 

22 February 2007 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 
§ 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision. 



 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 1 

In the case of Nikowitz and Verlagsgruppe News GmbH v. Austria, 
The European Court of Human Rights (First Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Mr C.L. ROZAKIS, President, 
 Mr L. LOUCAIDES, 
 Mrs N. VAJIĆ, 
 Mr A. KOVLER, 
 Mrs E. STEINER, 
 Mr K. HAJIYEV, 
 Mr D. SPIELMANN, judges, 
and Mr S. NIELSEN, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 1 February 2007, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 5266/03) against the 
Republic of Austria lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by Mr Rainer Nikowitz, an Austrian national, and 
Verlagsgruppe News GmbH, a limited liability company with its registered 
office in Tulln, on 3 February 2003. 

2.  The applicants were represented by Mr H. Simon, a lawyer practising 
in Vienna. The Austrian Government (“the Government”) were represented 
by their Agent, Mr F. Trauttmansdorff, Head of the International Law 
Department at the Federal Ministry for Foreign Affairs. 

3.  On 15 September 2005 the Court decided to give notice of the 
application to the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the 
Convention, it decided to examine the merits of the application at the same 
time as its admissibility. 

THE FACTS 

THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

4.  The applicant company is the owner and publisher of the weekly 
magazine Profil. The first applicant works as a journalist for the applicant 
company. 

5.  In the section of the issue of Profil of 3 September 2001 dealing with 
society matters the applicant company published, on page 124, a two-page 

 



2 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

article by the first applicant with the headline “Ouch” and the strapline 
“Hermann Maier. Austria is limping. Rainer Nikowitz too is suffering from 
acute phantom pains as a result of the national broken leg.” The article was 
accompanied by a portrait of Mr Maier together with the caption “Hero 
Hermann's leg is causing millions of Austrians pain”. 

6.  The article was meant as an ironic essay on the reaction of the 
Austrian population and media scene to the road-traffic accident in which 
the Austrian ski-racing champion Hermann Maier had injured his leg some 
weeks before. In this context the article cited and commented on various 
statements from Austrian and German newspapers and Hermann Maier's 
Internet homepage. The article also mentioned one of Maier's competitors, 
the Austrian ski-racing champion Stefan Eberharter. The relevant passage 
reads as follows: 

“Even Maier's dear friend Stefan Eberharter had to say something, and he 
presumably decided against it at the last moment: 'Great, now I'll win something at 
last. Hopefully the rotten dog will slip over on his crutches and break his other leg 
too'.” 

“Auch Maiers lieber Freund Stefan Eberharter musste was sagen, und er entschied 
sich vermutlich im letzten Moment gegen: 'Super, jetzt gwinn ich endlich auch einmal 
was. Hoffentlich prackt's den miesen Hund mit den Krücken hin, und er bricht sich 
den anderen Haxn auch noch'.” 

7.  Subsequently, Mr Eberharter brought a private prosecution for 
defamation against the first applicant and a compensation claim under the 
Media Act (Mediengesetz) against the applicant company. He submitted that 
the above passage communicated a negative image of him as it suggested 
disdainful behaviour towards a colleague. Like all top athletes he earned the 
majority of his income from public-relations activities for sponsor 
companies. Because of the article in question he had already been 
repeatedly questioned about his attitude concerning Mr Maier's accident. If 
the suggested reproach of most objectionable competitiveness remained 
attached to him, this would entail a significant loss of value in his standing 
as a communication medium. His previous correspondence with the 
applicant company requesting it to publish his comment had remained 
unsuccessful. 

8.  On 6 December 2001 the Vienna Regional Criminal Court 
(Landesgericht), having held a hearing, convicted the first applicant of 
defamation under section 111 of the Criminal Code (Strafgesetzbuch) and 
sentenced him to a fine of 40 daily payments (Tagessätze) of 500 Austrian 
schillings (ATS) each (making a total of ATS 20,000 [approximately 1,450 
euros (EUR)]) suspended for a three-year probationary period. It further 
ordered the first applicant to pay the costs of the proceedings. It held the 
applicant company jointly and severally liable for the fine and the costs of 
the proceedings and further ordered it to pay ATS 10,000 (EUR 726.23) in 

 



 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 3 

compensation to Mr Eberharter under section 6 of the Media Act. Lastly, the 
court ordered the publication of extracts from its judgment. 

9.  The court noted that the offending passage was to be understood in 
the way it would be perceived by an average reader. The magazine Profil 
was aimed at an understanding and intellectual readership and the majority 
of readers could therefore be expected to discern the satirical and humorous 
content of the article and the passage in particular. This was not true, 
however, for a person who read the article only superficially and without the 
necessary concentration. Such a reader was confronted at the very beginning 
of the article, namely in its third paragraph, with the impugned passage 
suggesting that jealousy, rudeness and schadenfreude were obvious 
characteristics of Stefan Eberharter. The content of the offending statement 
could furthermore not be regarded as far-fetched, as in the milieu of skiing 
experts Stefan Eberharter was seen as the “eternal bridesmaid” in relation to 
Hermann Maier and known for his rather ribald expressions. Lastly, the rest 
of the article only informed the reader about the coverage of the accident in 
other media and did not say anything more about Stefan Eberharter's 
character. 

10.  The applicants appealed and submitted in particular that when 
assessing the meaning of the offending passage the court should not have 
applied the standard of a hasty and unfocused reader. In any event, the 
applicants' right to freedom of artistic expression outweighed 
Mr Eberharter's personal interests. The article at issue was a satirical and 
farcical essay on a subject of public interest. Stefan Eberharter was 
mentioned as the representative of all other ski-racing competitors who had 
no chance against the overpowering Hermann Maier. The wish put in 
Eberharter's mouth, to the effect that Hermann Maier should break his other 
leg too so that he could at last win something, was a humorous, exaggerated 
and furthermore comprehensible reaction. The humorous nature of the 
article was already evident from its headline, strapline and first paragraphs. 
Furthermore, the applicant company regularly published the first applicant's 
columns, whose satirical and humorous nature was therefore well-known to 
readers. 

11.  On 26 June 2002 the Vienna Court of Appeal (Oberlandesgericht) 
dismissed the applicants' appeal. It noted that the reading and understanding 
of the article demanded a very high level of intelligence and concentration. 
The court of first instance had therefore rightfully also taken account of 
readers who might peruse the first paragraphs of the article without 
understanding its satirical meaning and then discontinue their reading of the 
essay because it was too demanding. The fact that the offending statement 
was pure fiction and that Stefan Eberharter was only mentioned as a 
representative for all competitors of Hermann Maier was not discernable for 
such a reader. Stefan Eberharter was Hermann Maier's main challenger and 
he was the first to benefit from Hermann Maier's accident. Besides, any 

 



4 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

reader would assume that the author of the article had used information not 
yet known to the public and that there was a real background even behind 
comic exaggeration. The reported reaction conveyed a negative image of a 
top athlete who was expected to win in fair competition instead of wishing 
his competitor serious bodily harm. Stefan Eberharter was presented as a 
most egocentric person who would stop at nothing and accept any harm 
done to his competitors. The court concluded that Stefan Eberharter's 
personal interests outweighed the applicants' right to freedom of artistic 
expression. 

12.  This judgment was served on the applicants' counsel on 5 August 
2002. 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

13.  The applicants complained under Article 10 of the Convention that 
the Austrian courts' judgments violated their right to freedom of expression. 

Article 10 of the Convention, as far as relevant, reads as follows: 
“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 

freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

14.  The Government contested that argument. 

A.  Admissibility 

15.  The Court notes that the application is not manifestly ill-founded 
within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It further notes that 
it is not inadmissible on any other grounds. It must therefore be declared 
admissible. 

 



 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 5 

B.  Merits 

16.  The applicants contended that the offending statement concerned a 
fictitious, but nevertheless conceivable and humanly understandable thought 
by Mr Eberharter, which was clearly discernable as such even by the 
hastiest of readers. The domestic authorities' reference to a reader who 
perused the text in such a quick or unfocused manner that he failed to 
understand its content was inadmissible. The applicants were not 
responsible for such readers and the freedom of expression guaranteed 
under Article 10 of the Convention was not restricted by the fact that a 
reader might misunderstand the ideas expressed. Any reader who honestly 
believed that Mr Eberharter had in fact uttered the impugned statement 
before the press was simply ignorant. 

17.  The first applicant's satirical essays had become a trademark of the 
magazine Profil and the reader would thus expect the first applicant to make 
use of satire. The text of the article moreover contained other fictitious 
satirical statements, such as its remark that an ORF reporter had interviewed 
Mr Maier's first replaced bandage or that God himself had addressed 
Mr Maier and asked for his help. In any event, the article's headings already 
indicated its humorous and satirical approach. 

18.  In this article the first applicant had wished to criticise the national 
hysteria after Mr Maier's accident. The essential statement behind the 
impugned fictitious quotation of Mr Eberharter's thought was that he had 
every reason to be happy about his strong rival dropping out and the 
consequential chance of his winning, but had not expressed this openly. In 
reality, Mr Eberharter had had extraordinary ski-racing successes after 
Mr Maier's injury. Almost everyone in Mr Eberharter's position would have 
had the same thought deep down inside and the statement did not imply that 
he had reprehensible character traits. In any event, it was clearly 
recognisable that he had not expressed such words at all. 

19.  The Government conceded that there had been interference with the 
applicants' rights, but that it was prescribed by law and sought to protect the 
reputation and rights of others. Furthermore, the interference had been 
necessary and proportionate within the meaning of paragraph 2 of Article 10 
of the Convention. The article had quoted and commented on excerpts from 
various Austrian newspapers. In a total of eighteen quotations it had referred 
to headlines and passages from various other articles reporting statements 
which had actually been made in connection with Hermann Maier's 
accident. The impugned statement, attributed to Stefan Eberharter, was the 
only fictitious statement amongst all those quotations. As the Austrian 
courts had rightly pointed out, in those circumstances only a highly 
concentrated reader could have been expected to realise that this passage 
was pure fiction with comic exaggeration. The offending statement 
conveyed a negative image of Mr Eberharter's person in a striking and 

 



6 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

blatant manner. Even considering the satirical nature of this statement, the 
limits to the guarantees under Article 10 of the Convention had clearly been 
transgressed as there was no factual basis for the reproach of envy and 
inappropriate glee. The Government also referred in this regard to the 
judgment in Lopes Gomes da Silva v. Portugal (no. 37698/97, ECHR 
2000-X) and the decision in Österreichische Schutzgemeinschaft für 
Nichtraucher and Rockenbauer v. Austria (no. 17200/91, Commission 
decision of 2 December 1991, unreported). Mr Eberharter's interest in 
protection against statements which seriously affected his image as a 
sportsman had outweighed the applicants' interest in embellishing their 
article, which was of no particular public interest, by means of the 
impugned statement. Moreover, the interference with the applicants' rights 
had been proportionate as the fine imposed on the first applicant was a 
suspended penalty and the amount of compensation the second applicant 
had been ordered to pay was minor. 

20.  The Court notes that the domestic courts' decisions in the present 
case constituted an interference with the applicants' rights under Article 10 
of the Convention. The interference was prescribed by law and pursued the 
legitimate aim of the protection of the rights of others. The parties differed 
as to whether the interference in question had been “necessary in a 
democratic society”. 

21.  The Court reiterates in this regard that the test of “necessity in a 
democratic society” requires it to determine whether the interference 
complained of corresponded to a “pressing social need”. The Contracting 
States have a certain margin of appreciation in assessing whether such a 
need exists, but it goes hand in hand with a European supervision which 
covers both the legislation and the decision applying it, even one given by 
an independent court. The Court is therefore empowered to give the final 
ruling on whether a “restriction” is reconcilable with freedom of expression 
as protected by Article 10. 

22.  The Court's task in exercising its supervisory function is not to take 
the place of the competent domestic courts but rather to review under 
Article 10 the decisions they have delivered in the exercise of their power of 
appreciation. This does not mean that the supervision is limited to 
ascertaining whether the respondent State exercised its discretion 
reasonably, carefully or in good faith; what the Court has to do is to look at 
the interference complained of in the light of the case as a whole, including 
the content of the statement held against the applicants and the context in 
which they made it. 

23.  In particular, the Court must determine whether the reasons adduced 
by the national authorities to justify the interference were “relevant and 
sufficient” and whether the measure taken was “proportionate to the 
legitimate aims pursued”. In doing so, the Court has to satisfy itself that the 
national authorities, basing themselves on an acceptable assessment of the 

 



 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 7 

relevant facts, applied standards which were in conformity with the 
principles embodied in Article 10 (see, among other authorities, Cumpǎnǎ 
and Mazǎre v. Romania [GC], no. 33348/96, §§ 88-90, ECHR 2004-XI, 
with further references). 

24.  In the present case, the domestic courts found that Mr Eberharter's 
personal interests in having his reputation protected had outweighed the 
applicants' right to freedom of expression. They noted in this regard that the 
reported reaction had conveyed a negative image of a top athlete who was 
expected to win in fair competition instead of wishing his competitor 
serious bodily harm. An unfocused reader could not have been expected to 
discern the satirical and humorous content of the article and impugned 
passage. Besides, any reader would have assumed that there was a real 
background even behind comic exaggeration. 

25.  The Court cannot find that these are “relevant and sufficient” reasons 
to justify the interference at issue. It notes that the article dealt with the road 
traffic accident in which the well-known Austrian skiing champion 
Hermann Mayer had been injured, this incident having attracted the 
attention of the Austrian media at the time. The article, as was already 
evident from its headings and the caption next to Mr Maier's photograph, 
was written in an ironic and satirical style and meant as a humorous 
commentary. Nevertheless, it sought to make a critical contribution to an 
issue of general interest, namely society's attitude towards a sports star. The 
Court is not convinced by the reasoning of the domestic courts and the 
Government that the average reader would be unable to grasp the text's 
satirical character and, in particular, the humorous element of the impugned 
passage about what Mr Eberharter could have said but did not actually say. 
This passage could at most be understood as the author's value judgment on 
Mr Eberharter's character, expressed in the form of a joke. 

26.  The Court notes that the impugned statement speculates on 
Mr Eberharter's true feelings about his competitor's accident and suggests, 
firstly, that he was pleased because he expected to benefit from this incident 
and, secondly, that he hoped his competitor would be further weakened. The 
Court acknowledges that such feelings, if actually expressed, would 
seriously affect and damage any sportsman's good image. However, the 
Court does not find that the same can be said about this humorous passage, 
which clearly mentions that Mr Eberharter made no such statement. The 
Court also notes in this regard that Mr Eberharter had already previously 
commented on Mr Maier's accident in public, obviously using different 
words. In sum, the Court considers that the impugned passage about 
Mr Eberharter remains within the limits of acceptable satirical comment in a 
democratic society. 

27.  Moreover, the Court, having regard to the fact that the Austrian 
courts convicted the first applicant of defamation and ordered the applicant 
company to pay compensation and to publish the judgment, cannot adhere 

 



8 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

to the Government's argument that the Austrian courts showed moderation 
in interfering with the applicants' rights in the present case. In particular, as 
regards the first applicant, what matters is not that he was sentenced to a 
relatively minor suspended penalty, but that he was convicted at all (see 
Lopez Gomez da Silva, cited above, § 36). 

28.  It follows that the interference complained of was not “necessary in 
a democratic society” within the meaning of Article 10 § 2 of the 
Convention. Consequently, there has been a violation of Article 10 of the 
Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

29.  Article 41 of the Convention provides: 
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 

A.  Damage 

30.  The applicants claimed a total of 7,288.13 euros (EUR) including 
value-added tax (VAT) in respect of pecuniary damage. This amount 
consisted of EUR 726.73 for the compensation the applicant company had 
been ordered to pay to Mr Eberharter, EUR 2,421.40 for the reimbursement 
of the costs incurred by Mr Eberharter in the domestic proceedings and 
EUR 4,140 for the loss of advertising revenue owing to the publication of 
extracts from the judgment in the applicant company's magazine Profil. 

31.  The Government contended that the amount claimed by the applicant 
company for the loss caused by having to publish the judgment was 
excessive. They contested, in particular, the inclusion of a surcharge of 15% 
on the normal advertising rate to account for special placement of the notice 
in the magazine's “Society” section. In any event, the applicants had 
incorrectly calculated this surcharge as EUR 740 instead of EUR 510. They 
did not comment on the other claims. 

32.  Having regard to the direct link between the applicants' claims for 
reimbursement of the compensation and of the costs of the domestic 
proceedings which had been awarded to Mr Eberharter, and the violation of 
Article 10 found by the Court, the Court finds that the applicants are entitled 
to recover the full amount of EUR 3,148.13 in this connection. The Court 
further considers that there is also a direct link between the applicant 
company's claim for the loss of advertising revenue caused by the 
publication of the judgment in its magazine and the violation found 
(compare Scharsach and News Verlagsgesellschaft v. Austria, no. 39394/98, 

 



 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 9 

§ 50, ECHR 2003-XI). The Court agrees with the applicants that the loss of 
advertising revenue should be calculated on the basis of the normal 
advertisement rate for similar publication. The advertisement rate for an 
equal-sized insert in the applicant company's magazine amounted at the 
material time to EUR 3,400 to which a surcharge of 15% was to be added 
for special placement. In the present case, the relevant provisions of the 
Media Act obliged the applicant company to publish the judgment in a 
section that was the same as, or similar to, that in which the impugned 
original article had appeared. The Court accordingly awards the applicants 
EUR 3,910 for the loss of advertising revenue. In sum, the Court awards a 
total of EUR 7,058.13 in respect of pecuniary damage. This amount 
includes VAT. 

B.  Costs and expenses 

33.  The applicants also claimed a total of EUR 2,397.64 for the costs 
and expenses incurred in the domestic proceedings and EUR 2,561.46 for 
those incurred in the proceedings before the Court. 

34.  The Government submitted that the amount claimed for costs in 
respect of the domestic proceedings was excessive in so far as it included 
the sum of EUR 127.70 for “review of the publication of the judgment”. 
They further argued that the amount claimed in respect of the present 
proceedings was also excessive. 

35.  According to the Court's case-law, an applicant is entitled to 
reimbursement of his costs and expenses only in so far as it has been shown 
that these have been actually and necessarily incurred and were reasonable 
as to quantum. In the present case, regard being had to the information in its 
possession, the above criteria and the Government's comment, the Court 
awards EUR 2,269.94 for costs in respect of the domestic proceedings. The 
Court further finds that the sum claimed by the applicants in respect of the 
present proceedings appears reasonable and awards the full amount, namely 
EUR 2,561.46. In sum, the Court awards a total of EUR 4,831.40 under the 
head of costs and expenses. This amount does not include VAT. 

C.  Default interest 

36.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points. 

 



10 NIKOWITZ AND VERLAGSGRUPPE NEWS GMBH v. AUSTRIA JUDGMENT 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the application admissible; 
 
2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 
 
3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicants, within three 
months from the date on which the judgment becomes final in 
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, the following 
amounts: 

(i) EUR 7,058.13 (seven thousand and fifty-eight euros thirteen 
cents) in respect of pecuniary damage; 
(ii) EUR 4,831.40 (four thousand eight hundred and thirty-one euros 
forty cents) in respect of costs and expenses; 
(iii) any tax that may be chargeable on the latter amount; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points; 
 

4.  Dismisses the remainder of the applicants' claim for just satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 22 February 2007, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Søren NIELSEN Christos ROZAKIS 
 Registrar President 

 




