
HOUSE OF LORDS 

SESSION 2002-03 
[2003] UKHL 23 

on appeal from: [2002] EWCA Civ 297 

OPINIONS 

OF THE LORDS OF APPEAL 

FOR JUDGMENT IN THE CAUSE 

Regina v. British Broadcasting Corporation (Appellants) 

ex parte Prolife Alliance (Respondents) 

JUDGMENT: 10 APRIL 2003 

REASONS: 15 MAY 2003 

The Appellate Committee comprised: 

Lord Nicholls of Birkenhead 

Lord Hoffmann 

Lord Millett 

Lord Scott of Foscote 

Lord Walker of Gestingthorpe 

 

HOUSE OF LORDS 

OPINIONS OF THE LORDS OF APPEAL FOR JUDGMENT 

IN THE CAUSE 

Regina v. British Broadcasting Corporation (Appellants) ex parte Prolife 
Alliance (Respondents) 

Judgment: 10 April 2003 

Reasons: 15 May 2003 

[2003] UKHL 23 



LORD NICHOLLS OF BIRKENHEAD 
 
My Lords, 

   1. Television broadcasters must ensure, so far as they can, that their programmes 
contain nothing likely to be offensive to public feeling. This 'offensive material 
restriction', as it may be called, is a statutory obligation placed on the independent 
broadcasters by section 6(1)(a) of the Broadcasting Act 1990. The BBC is subject to a 
comparable, non-statutory obligation under paragraph 5.1(d) of its agreement with the 
Secretary of State for National Heritage. This appeal concerns the operation of the 
offensive material restriction in the context of a party election broadcast. It is common 
ground that nothing in the present case turns on the fact that the obligation on 
independent television companies is statutory in form, whereas the obligation on the 
BBC is contained in an agreement. 

    2. The factual and regulatory background to the case is set out fully in the speeches 
of my noble and learned friends Lord Hoffmann and Lord Walker of Gestingthorpe. I 
need not repeat it. Suffice for me to say, ProLife Alliance is a political party 
registered under the Political Parties, Elections and Referendums Act 2000. It 
campaigns for 'absolute respect for innocent human life from fertilisation until natural 
death.' Among its principal policies is the prohibition of abortion. In May 2001 
ProLife Alliance fielded enough candidates for the June 2001 general election to 
entitle it to make one party election broadcast in Wales. The transmission was 
scheduled for a little under five minutes. 

    3. Early in May 2001 ProLife Alliance submitted a tape of its proposed broadcast to 
BBC, ITV, Channel 4 and Channel 5. The major part of the proposed programme was 
devoted to explaining the processes involved in different forms of abortion, with 
prolonged and graphic images of the product of suction abortion: aborted foetuses in a 
mangled and mutilated state, tiny limbs, a separated head, and the like. 
Unquestionably the pictures are deeply disturbing. Unquestionably many people 
would find them distressing, even harrowing. Representatives of each broadcaster 
refused to screen these pictures as part of the proposed broadcast. The broadcasters 
did not then, or at any stage, raise any objection regarding the proposed soundtrack. 
ProLife Alliance was not prevented from saying whatever it wished about abortion. 
The objection related solely to still and moving pictures of aborted foetuses. 

    4. On 22 May 2001 ProLife Alliance commenced judicial review proceedings 
against the BBC. At an expedited hearing, on 24 May Scott Baker J refused 
permission to proceed with the challenge. ProLife Alliance then submitted two further 
versions of the proposed broadcast to BBC, ITV and S4C. These are the broadcasters 
which split transmission of their services between the different parts of the United 
Kingdom. In the two revised versions the images of the foetuses were progressively 
more blurred. Neither was acceptable. On 2 June a fourth version was submitted and 
unanimously approved. This version replaced the offending pictures with a blank 
screen bearing the word 'censored'. The blank screen was accompanied by a sound 
track describing the images shown on the banned pictures. This version was broadcast 
in Wales on the evening of the same day. Five days later, on 7 June, the general 
election took place. 

 



    5. In January 2002 an appeal by ProLife Alliance was heard by the Court of 
Appeal, comprising Simon Brown, Laws and Jonathan Parker LJJ. The court granted 
permission to proceed with the judicial review challenge. The court treated the 
hearing in the Court of Appeal as the substantive hearing, and allowed the appeal: see 
[2002] 3 WLR 1080. The court made a declaration that the BBC's refusal to broadcast 
ProLife Alliance's party election broadcast was unlawful. 

    6. Freedom of political speech is a freedom of the very highest importance in any 
country which lays claim to being a democracy. Restrictions on this freedom need to 
be examined rigorously by all concerned, not least the courts. The courts, as 
independent and impartial bodies, are charged with a vital supervisory role. Under the 
Human Rights Act 1998 they must decide whether legislation, and the conduct of 
public authorities, are compatible with Convention rights and fundamental freedoms. 
Where there is incompatibility the courts must grant appropriate remedial relief. 

    7. In this country access to television by political parties remains very limited. 
Independent broadcasters are subject to a statutory prohibition against screening 
advertisements inserted by bodies whose objects are of a political nature. The BBC is 
prohibited from accepting payment in return for broadcasting. Party political 
broadcasts and party election broadcasts, transmitted free, are an exception. These 
'party broadcasts' are the only occasions when political parties have access to 
television for programmes they themselves produce. In today's conditions, therefore, 
when television is such a powerful and intrusive medium of communication, party 
broadcasts are of considerable importance to political parties and to the democratic 
process. 

    8. The foundation of ProLife Alliance's case is article 10 of the European 
Convention on Human Rights. Article 10 does not entitle ProLife Alliance or anyone 
else to make free television broadcasts. Article 10 confers no such right. But that by 
no means exhausts the application of article 10 in this context. In this context the 
principle underlying article 10 requires that access to an important public medium of 
communication should not be refused on discriminatory, arbitrary or unreasonable 
grounds. Nor should access be granted subject to discriminatory, arbitrary or 
unreasonable conditions. A restriction on the content of a programme, produced by a 
political party to promote its stated aims, must be justified. Otherwise it will not be 
acceptable. This is especially so where, as here, the restriction operates by way of 
prior restraint. On its face prior restraint is seriously inimical to freedom of political 
communication. 

    9. That is the starting point in this case. In proceeding from there it is important to 
distinguish between two different questions. Once this distinction is kept in mind the 
outcome of this case is straightforward. The first question is whether the content of 
party broadcasts should be subject to the same restriction on offensive material as 
other programmes. The second question is whether, assuming they should, the 
broadcasters applied the right standard in the present case. 

    10. It is only the second of these two questions which is in issue before your 
Lordships. I express no view on whether, in the context of a party broadcast, a 
challenge to the lawfulness of the statutory offensive material restriction would 
succeed. For present purposes what matters is that before your Lordships' House 

 



ProLife Alliance accepted, no doubt for good reasons, that the offensive material 
restriction is not in itself an infringement of Pro-Life Alliance's convention right 
under article 10. The appeal proceeded on this footing. The only issue before the 
House is the second, narrower question. The question is this: should the court, in the 
exercise of its supervisory role, interfere with the broadcasters' decisions that the 
offensive material restriction precluded them from transmitting the programme 
proposed by ProLife Alliance? 

    11. On this ProLife Alliance's claim can be summarised as follows. A central part 
of its campaign is that if people only knew what abortion actually involves, and could 
see the reality for themselves, they would think again about the desirability of 
abortion. The disturbing nature of the pictures of mangled foetuses is a fundamental 
part of ProLife Alliance's message. Conveying the message without the visual images 
significantly diminishes the impact of the message. A producer of a party broadcast 
can be expected to exercise self-control over offensiveness, lest the broadcast alienate 
viewers whose interest and support the party is seeking. Here, it was common ground 
that the pictures in the proposed programme were not fictitious or reconstructed or 
'sensationalised'. Nor was the use of these images 'gratuitous', in the sense of being 
unnecessary. The pictures were of real cases. In deciding that, even so, the pictures 
should not be transmitted the broadcasters must have misdirected themselves. They 
must have attached insufficient importance to the context that this was a party election 
broadcast. Any risk of distress could have been safeguarded by transmitting the 
programme after 10 pm with a suitably explicit warning at the beginning of the 
programme. 

    12. In my view, even on the basis of the most searching scrutiny, ProLife Alliance 
has not made out a case for interfering with the broadcasters' decisions. Clearly the 
context in which material is transmitted can play a major part in deciding whether 
transmission will breach the offensive material restriction. From time to time 
harrowing scenes are screened as part of news programmes or documentaries or other 
suitable programmes. Doubtless party broadcasts fall on the side of the somewhat 
indistinct line where a point being made may be expected to be illustrated with 
appropriate pictures, unpleasant as well as pleasant. For instance, a broadcast on 
behalf of a party opposed to war may be expected to illustrate the horrors of war with 
a picture of a gruesome war scene. The same may be true of a programme produced 
by those opposed to capital punishment. That could be expected to include a picture 
of an execution. But, even in such broadcasts, the extent to which distressing scenes 
may be shown must be strictly limited, so long as the broadcasters remain subject to 
their existing obligation not to transmit offensive material. Parliament has imposed 
this restriction on broadcasters and has chosen to apply this restriction as much to 
party broadcasts as to other programmes. The broadcasters' duty is to do their best to 
comply with this restriction, loose and imprecise though it may be and involving 
though it does a significantly subjective element of assessment. 

    13. The present case concerns a broadcast on behalf of a party opposed to abortion. 
Such a programme can be expected to be illustrated, to a strictly limited extent, by 
disturbing pictures of an abortion. But the ProLife Alliance tapes went much further. 
In its decision letter dated 17 May 2001 the BBC noted that some images of aborted 
foetuses could be acceptable depending on the context: 'what is unacceptable is the 
cumulative effect of several minutes primarily devoted to such images'. None of the 

 



broadcasters regarded the case as at the margin. Each regarded this as a 'clear case in 
which it would plainly be a breach of our obligations to transmit this broadcast.' In 
reaching their decisions the broadcasters stated they had 'taken into account the 
importance of the images to the political campaign of the ProLife Alliance.' In my 
view the broadcasters' application of the statutory criteria cannot be faulted. There is 
nothing, either in their reasoning or in their overall decisions, to suggest they applied 
an inappropriate standard when assessing whether transmission of the pictures in 
question would be likely to be offensive to public feeling. 

    14. I respectfully consider that in reaching the contrary conclusion the Court of 
Appeal fell into error in not observing the distinction between the two questions 
mentioned above, one of which was before the court and the other of which was not. 
Laws LJ said the 'real issue' the court had to decide was 'whether those considerations 
of taste and offensiveness, which moved the broadcasters, constituted a legal 
justification for the act of censorship involved in banning the claimant's proposed 
PEB'. The court's constitutional duty, he said, amounted to a duty 'to decide for itself 
whether this censorship was justified'. The letter of 17 May 2001 gave 'no recognition 
of the critical truth, the legal principle, that considerations of taste and decency cannot 
prevail over free speech by a political party at election time save wholly 
exceptionally': see [2002] 3 WLR 1080, 1090, 1097, 1099, paras 22, 37 and 44. 
Similarly, Simon Brown LJ said the critical issue was whether there was a pressing 
social need to ban this broadcast: p 1102, para 57. 

    15. The flaw in this broad approach is that it amounts to re-writing, in the context 
of party broadcasts, the content of the offensive material restriction imposed by 
Parliament on broadcasters. It means that an avowed challenge to the broadcasters' 
decisions became a challenge to the appropriateness of imposing the offensive 
material restriction on party broadcasts. As already stated, this was not an issue in 
these proceedings. Had it been, and had a declaration of incompatibility been sought, 
the appropriate government minister would need to have been given notice and, no 
doubt, joined as a party to the proceedings. Then the wide-ranging review of the 
authorities undertaken by the Court of Appeal would have been called for. 

    16. As it was, the Court of Appeal in effect carried out its own balancing exercise 
between the requirements of freedom of political speech and the protection of the 
public from being unduly distressed in their own homes. That was not a legitimate 
exercise for the courts in this case. Parliament has decided where the balance shall be 
held. The latter interest prevails over the former to the extent that the offensive 
material ban applies without distinction to all television programmes, including party 
broadcasts. In the absence of a successful claim that the offensive material restriction 
is not compatible with the Convention rights of ProLife Alliance, it is not for the 
courts to find that broadcasters acted unlawfully when they did no more than give 
effect to the statutory and other obligations binding on them. Even in such a case the 
effect of section 6(2) of the Human Rights Act 1998 would have to be considered. I 
would allow this appeal. The broadcasters' decisions to refuse to transmit the original 
version, and the first and second revised versions, of Prolife Alliance's proposed 
broadcasts were lawful. 

LORD HOFFMANN 

 



My Lords, 

The issue 

    17. The ProLife Alliance is a registered political party. Many people will know that 
it is opposed to abortion, euthanasia, embryo research and human cloning. Few will 
know anything else about it. It is a single-issue party. 

    18. In the 2001 general election the Alliance put up enough candidates in Wales to 
qualify for a party election broadcast. It submitted a tape to the broadcasting 
authorities. The Court of Appeal ([2002] 3 WLR 1080) said that it consisted mainly of 
"prolonged and deeply disturbing images" of aborted foetuses: "tiny limbs, bloodied 
and dismembered, a separated head, their human shape and form plainly 
recognisable" (Simon Brown LJ at p. 1103, Laws LJ at p. 1086). The broadcasting 
authorities unanimously refused to screen the broadcast on the ground that it 
contained material which would be offensive to public feeling. But the Court of 
Appeal has held in judicial review proceedings against one of the broadcasters, the 
BBC, that it acted unlawfully in rejecting it. The BBC appeals to your Lordships' 
House. 

    Programme standards 

    19. My Lords, the BBC rejected the tape on the ground that it infringed the 
standards of taste and decency with which all the programmes which it transmitted 
were required by law to comply. Before I explain the legal status of these standards, I 
must say something about their origins and rationale. The high standards of moral and 
religious rectitude enforced by Sir John Reith as first Director-General of the BBC 
(1922-1938) made external regulation unnecessary but after the BBC lost its 
monopoly of television broadcasting in 1955 the question of standards became more 
controversial. The Committee on the Future of Broadcasting (1974-1977), chaired by 
Lord Annan, (Cmnd. 6753) rejected the view that questions of taste and decency 
should be a matter of editorial discretion. It said (at para. 16.3): "Public opinion 
cannot be totally disregarded in the pursuit of liberty". 

    20. The main reason for singling out television and, to a lesser extent, radio for the 
imposition of standards of taste and decency is the intimate relationship which these 
media establish between the broadcaster and the viewer or listener in his home. 
Television in particular makes the viewer feel a participant in the events it depicts and 
acquainted with the people (real or fictitious) whom he regularly sees. The visual 
image brings home the reality which lies behind words. 

    21. The power of the medium is the reason why television and radio broadcasts 
have been required to conform to standards of taste and decency which, in the case of 
any other medium, would nowadays be thought to be an unwarranted restriction on 
freedom of expression. The enforcement of such standards is a familiar feature of the 
cultural life of this country. And this fact has given rise to public expectations. The 
Broadcasting Standards Commission puts the point with great clarity in paragraph 2 
of its Code on Standards: 

 



"There is an implied contract between the viewer, the listener and the 
broadcaster about the terms of admission to the home. The most frequent 
reason for viewers or listeners finding a particular item offensive is that it 
flouts their expectation of that contract - expectations about what sort of 
material should be broadcast at a certain time of day, on a particular channel 
and within a certain type of programme, or indeed whether it should be 
broadcast at all."  

    22. A similar point about expectations was made by Stevens J. giving the opinion 
of the United States Supreme Court in Federal Communications Commission v 
Pacifica Foundation (1978) 438 US 726, 748 in a case about the use of obscene 
language on sound radio: 

"the broadcast media have established a uniquely pervasive presence in the 
lives of all Americans. Patently offensive, indecent material presented over the 
airwaves confronts the citizen, not only in public, but also in the privacy of the 
home, where the individual's right to be left alone plainly outweighs the First 
Amendment rights of an intruder...Because the broadcast audience is 
constantly tuning in and out, prior warnings cannot completely protect the 
listener or viewer from unexpected program content. To say that one may 
avoid further offence by turning off the radio when he hears indecent language 
is like saying that the remedy for an assault is to run away after the first blow."  

The legislative framework. 

    23. All television broadcasters except the BBC operate under licences granted by 
the Independent Television Commission ("ITC"). When the Communications Bill 
now before Parliament comes into force, they will be licensed by the Office of 
Communications ("OFCOM"). The BBC operates under a Royal Charter and its 
regulation is therefore extra-statutory. But the standards of taste and decency 
applicable by the BBC and the other broadcasters are exactly the same and no one in 
these proceedings has suggested that the different regulatory systems make any 
difference. 

    (a)  The independent broadcasters.  

    24. Section 6(1)(a) of the Broadcasting Act 1990 imposes upon the ITC a duty to 
do all it can to secure that every service which it licenses complies with a requirement 
that- 

"nothing is included in its programmes which offends against good taste or 
decency or is likely to encourage or incite to crime or to lead to disorder or to 
be offensive to public feeling."  

    25. To give effect to this requirement, the ITC publishes a Programme Code 
(which is revised from time to time) and makes it a condition of every licence that the 
broadcaster must comply with the Code. Section 1 deals with, among other things, 
offence to good taste and decency. 

    (b)  The BBC 

 



    26. The BBC's most recent Royal Charter, dated 1 May 1996, provides in clause 
7(1)(b) that the Governors must satisfy themselves that all the activities of the 
Corporation are carried out in accordance with any agreement which may be made 
between the Corporation and the Secretary of State. The current agreement, dated 25 
January 1996, provides in clause 5.1(d) that the Corporation shall do all it can to 
secure that all programmes which it broadcasts or transmits- 

"do not include anything which offends against good taste or decency or is 
likely to encourage or incite to crime or lead to disorder or to be offensive to 
public feeling."  

    27. To give effect to this requirement, the BBC publishes (and from time to time 
revises) Producers' Guidelines of which a section is entitled Taste and Decency. 

    (c)  The Broadcasting Standards Commission 

    28. The Broadcasting Act 1996 set up the Broadcasting Standards Commission 
("BSC"). It has a duty under section 108 to draw up a code giving guidance as to the 
portrayal of sex and violence and "standards of taste and decency for such 
programmes generally". The Code which it published in 1998 is still in force. It is the 
duty of each broadcasting or regulatory body (including the BBC), when drawing up 
any code relating to "standards and practice for programmes" to reflect the general 
effect of the BSC's code. The ITC Programme Code and the BBC Producers' 
Guidelines were revised to comply with this requirement. 

    29. The BSC also has a duty under section 110(2)(b) to consider and make findings 
on complaints of alleged failures on the part of any programme broadcast by the BBC 
or the independent companies) to "attain standards of taste and decency." 

    (d)  The Communications Bill 

    30. The Communications Bill transfers to OFCOM the powers and duties of the 
BSC relating to programme standards. The proposed legislation on this subject goes 
into more detail than section 6(1)(a) of the 1990 Act. OFCOM is required by clause 
309(1) to set such standards for the contents of programmes to be included in 
television and radio services as appears to them best calculated to secure "the 
standards objectives". These include  

"(2)(f) that generally accepted standards are applied to the contents of 
television and radio services so as to provide adequate protection for members 
of the public from the inclusion in such services of offensive and harmful 
material;"  

    31. Clause 309(4) contains a list of matters to which OFCOM must have regard, so 
far as relevant, in setting standards. They are: 

"(a) the degree of harm or offence likely to be caused by the inclusion of any 
particular sort of material in programmes generally, or in programmes of a 
particular description;  

 



(b) the likely size and composition of the potential audience for programmes 
included in television and radio services generally, or in television and radio 
services of a particular description;  
(c) the likely expectation of the audience as to the nature of a programme's 
content and the extent to which the nature of a programme's content can be 
brought to the attention of potential members of the audience;  
(d) the likelihood of persons who are unaware of the nature of a programme's 
content being unintentionally exposed, by their own actions, to that content;  
(e) the desirability of securing that the content of services identifies when 
there is a change affecting the nature of a service that is being watched or 
listened to and, in particular, a change that is relevant to the application of the 
standards set under this section; and  
(f) the desirability of maintaining the independence of editorial control over 
programme content."  
(e)  Audience research  

    32. Clause 309(2)(f) of the Communications Bill makes explicit reference to 
"generally accepted standards". This is the way in which the notion of standards of 
taste and decency has always been interpreted. It is therefore necessary for both 
regulators and broadcasters to keep in touch with their audiences to discover what is 
likely to give offence. The BSC has power under section 122 of the 1996 Act to 
commission research into matters connected with, among other things, standards of 
taste and decency and from time to time publishes reports of surveys into public 
attitudes and expectations. These functions will be taken over by OFCOM. In 
addition, the broadcasters undertake their own surveys and researches and they are of 
course in the front line for complaints by members of the public.  

    Political and election broadcasts 

    33. The first party election broadcasts on sound radio took place during the general 
election campaign of 1924 and the first televised broadcasts in 1951. The initiative in 
arranging the broadcasts came from the BBC. Section 36 of the 1990 Act now 
provides that licences for certain descriptions of broadcasters must include 
"conditions requiring the licence holder to include party political broadcasts in the 
licensed service" and to observe "such rules with respect to party political broadcasts 
as the [ITC] may determine". In the case of the BBC there is at present no formal 
obligation to offer party political broadcasts ("PPBs") or party election broadcasts 
("PEBs") but in practice the rules of allocation are agreed by all broadcasters. Section 
11 of the Political Parties, Elections and Referendums Act 2000 has added a 
requirement that the ITC, before making any rules under section 36, and the BBC, in 
determining its policy with respect to party political broadcasts, shall have regard to 
any views expressed by the Electoral Commission. 

34. Section 4 of the Programme Code contains the rules for PPBs and PEBs. PPBs are 
offered to the major parties in Great Britain (the Labour, Conservative and Liberal 
Democrat parties and, in Scotland and Wales respectively, the Scottish National Party 
and Plaid Cymru) at the time of key events in the political calendar such as the 
Queen's Speech, the Budget and the party conferences. PEBs are of course offered at 
the time of elections. In the 2001 general election, the major parties were each offered 
a separate series of PEBs in each of the four nations of the United Kingdom. A 

 



smaller party could qualify for a PEB for transmission in the territory of any nation if 
it fielded candidates in at least one-sixth of its seats. This meant that a party could 
qualify if it put up 88 candidates in England, 12 in Scotland, 6 in Wales and 3 in 
Northern Ireland. 

    35. In a report published in 2003, the Electoral Commission considered whether 
there was a public interest in providing more opportunities for broadcasts by smaller 
parties. It concluded that there was not, and noted two concerns about the allocation 
of PEBs. First, it said in a Discussion Paper published in December 2001: 

"The effective raising of the threshold for smaller parties to qualify for PEBs, 
from 50 seats to one-sixth of contested seats, was made partly in order to deter 
organisations from fielding candidates so as to qualify for a PEB for their own 
publicity purposes rather than for genuine electoral purposes. It remains the 
case, however, that the estimated commercial value of the free airtime far 
exceeds the cost of lost candidate deposits in one sixth of seats. Should we be 
concerned by the possibility of this scenario? If so, what measures could be 
taken to provide additional disincentive?"  

    36. Secondly, in its Report and Recommendations, published in 2003, it said: 

"We are concerned that election broadcasts should inform electors' voting 
intentions. At the present time, and until such a time as transmission signals 
are far more fragmented and localised, most broadcasting media reach mass 
audiences. For independent candidates and for parties fielding candidates in a 
small number of constituencies, those constituencies would be only one very 
small part of the overall audience of a PPB. For the vast majority of viewers 
and listeners, therefore, there would be no opportunity to vote for that 
candidate or party and so the PPB would be irrelevant in terms of providing 
information to inform voting intentions."  

    Programme standards and PEBs 

    37. In requiring the application of standards of taste and decency, section 6(1)(a) of 
the 1990 Act makes no distinction between PEBs and other programmes. It applies to 
all programmes broadcast by a licensed service and section 202 defines "programme", 
in relation to any service, as including "any item included in that service". The 
agreement between the BBC and the Secretary of State similarly makes no distinction.  

    38. There is a provision in the Communications Bill (clause 311(7)(b)) which some 
have read as showing an intention to exclude PEBs from the standards of taste and 
decency. I do not propose to try to construe it; first, because it is not yet law and 
secondly because the Department of Culture, Media and Sport has written to the BBC 
to confirm that it is the government's intention that such standards should continue to 
apply to PPBs and PEBs and that the clause may be amended to make this clear.  

    39. Both the BBC and the independent broadcasters therefore accept that they 
remain responsible for compliance with standards of taste and decency by the PEBs 
which they transmit. Paragraph 4 of the BBC Producers' Guidelines says: 

 



"The content of party political broadcasts, party election broadcasts and 
Ministerial broadcasts (together with Opposition replies) is primarily a matter 
for the originating party or the government and therefore is not required to 
achieve impartiality. The BBC remains responsible for the broadcasts as 
publisher, however, and requires the parties to observe proper standards of 
legality, taste and decency."  

    40. Likewise, paragraph 4.2 of the ITC Programme Code says: 

"Editorial control of the contents of [PPBs and PEBs] normally rests with the 
originating political party. However, licensees are responsible to the ITC for 
ensuring that nothing transmitted breaches the Programme Code, notably the 
requirements on matters of offence to good taste and decency set out in 
Section 1...Licencees should issue parties with general guidelines on the 
acceptability of content...These guidelines, which are agreed between all 
relevant broadcasters, are designed to reconcile the editorial standards of the 
broadcaster, and audience expectations, with the freedom of political parties to 
convey their political messages."  

    41. The Guidelines issued by the broadcasters for the 2001 election said that PEBs 
had to comply with the ITC Programme Code and the BBC Producers' Guidelines 
relating to taste and decency and the codes concerning fairness and privacy "having 
regard to the political context of the broadcast". Accuracy, on the other hand, is 
entirely a matter for the political party making the broadcast. 

    The ProLife Alliance Broadcast 

    42. The 2001 general election was not the first time that the Alliance had produced 
a PEB which the broadcasters rejected. The same thing had happened in the 1997 
election. On that occasion their application for leave to apply for judicial review was 
dismissed by Dyson J. By the time a renewed application was made to the Court of 
Appeal, the election was over and the Court of Appeal refused to entertain the 
application on the ground that it would serve no useful purpose. The Alliance then 
made a complaint to the European Court of Human Rights. I shall return to these 
proceedings later. 

    43. When it came to the 2001 election, therefore, both the Alliance and the BBC 
were aware that programme standards might be an issue. The Alliance submitted its 
tape on 1 May 2001. On 10 May the BBC's Chief Political Adviser, Mrs Anne 
Sloman, wrote to say that she had viewed the film together with representatives from 
ITV, Channel 4 and Channel 5 and that they all considered that the "shots of aborted 
foetuses and of mutilated foetuses" did not comply with the BBC Guidelines or the 
ITC Code. 

    44. The Alliance wrote on 13 May enclosing written submissions arguing its case. 
The BBC's decision was conveyed in a letter from the Litigation Department dated 17 
May 2001, which included the following passages: 

"We can confirm that Anne Sloman's letter of 10 May represents the views of 
the BBC, ITV, Channel 4 and Channel 5. Having viewed the video, each 

 



broadcaster individually came to the same conclusion that the broadcast would 
be offensive and so was not acceptable. We have met again to reconsider the 
matter in the light of your written submissions and we have again watched the 
video...  
Some of the images are unacceptable in themselves because they are likely to 
be offensive to public feeling, in particular the images of aborted foetuses 
mostly in "a mangled and mutilated state"...  
Some images of aborted foetuses could in principle be acceptable depending 
on the context in which they appear. What is unacceptable in your client's 
broadcast is the cumulative effect of several minutes primarily devoted to such 
images...  
In reaching our conclusions, we have certainly taken into account the 
importance of the images to the political campaign of the ProLife Alliance. 
We have also proceeded on the basis that we should seek the minimum 
changes necessary to ensure compliance with the obligations of the BBC...  
We have had regard to the guidelines on taste and decency, prevailing 
standards of taste and decency, broadcasters' criteria on the portrayal of 
violence, and public interest considerations, as well as all the other points 
made in your client's letter of 13 May and the accompanying written 
submissions. But none of these factors leads us to conclude other than that it 
would be wrong to broadcast these images which would be offensive to very 
large numbers of viewers. None of the broadcasters regarded this as a case at 
the margin. We all regard it is a clear case in which it would plainly be a 
breach of our obligations to transmit this broadcast.  
We have considered whether (as you suggest in your written submissions) the 
images could be broadcast after 10 pm, with a warning for viewers. It is our 
judgment that the images are so offensive that it would not be appropriate to 
take that course in this case."  

    The application for judicial review 

    45. The Alliance applied for permission to apply for judicial review of the decision 
in the letter of 17 May. The application came before Scott Baker J. who dismissed it 
on 24 May. He considered whether the BBC had properly applied the standards of 
taste and decency which it was enjoined to apply by clause 5.1 of its agreement with 
the Secretary of State. What were generally accepted standards of taste and decency 
were matters on which untutored opinion could differ but the broadcasters were 
particularly experienced in making such decisions. They received feedback from the 
public about what they broadcast. He referred to the right of free speech in article 10.1 
of the European Convention but said that it was qualified in article 10.2 by reference 
to the rights of others, which in his opinion included the right of viewers not to be 
confronted with offensive material in their own homes. He bore in mind that since the 
Human Rights Act 1998 the duty of the court is not necessarily confined to deciding 
whether an administrative decision is irrational. Interference with human rights can be 
justified only to the extent permitted by the Convention. In this case, however, the 
issue was whether the BBC had properly carried out its duty under the agreement to 
balance the rights of the Alliance against those of the viewers. The judge thought that 
"even with the most anxious scrutiny" it was impossible to conclude that the BBC's 
decision was near the margin, let alone irrational.  

 



    Subsequent developments  

    46. After the hearing before Scott Baker J, the Alliance submitted two more 
versions of their broadcast, both of which were rejected on similar grounds. This time 
Mrs Sloman consulted her colleagues at BBC Wales, including the Controller, Ms 
Menna Richards. Again there was unanimity in rejecting them. Finally the Alliance 
submitted a sound track without any images and this was broadcast on 2 June. Polling 
day was 7th June. The 6 Alliance candidates in Wales received a total of 1,609 votes, 
or 0.117% of the total votes cast in the principality: see Andrew Geddis, What future 
for political advertising on the United Kingdom's television screens? ("Political 
advertising") [2002] Public Law 615, 618. 

    The Court of Appeal 

    47. After the election, the Alliance appealed to the Court of Appeal (Simon Brown, 
Laws and Jonathan Parker LJJ). The appeal was allowed. 

    48. Laws LJ said that Scott Baker J. had been wrong to treat the case as falling 
within the "conventional jurisprudence" of judicial review. This was a "profoundly 
mistaken approach". The real question was whether the considerations of taste and 
offensiveness upon which the broadcasters acted were a "legal justification for the act 
of censorship" involved in banning the proposed PEB: see p. 1090. Given the 
importance of free political speech, was a refusal on grounds of offensiveness 
necessary and proportionate in a democratic society? Laws LJ rejected the suggestion 
that in deciding this question the court should show "deference" to the broadcasters. 
The weight to be given to their views was "modest at best": p. 1097. What mattered 
was "the court's constitutional responsibility to protect political speech." That meant 
that the court had to decide for itself whether censorship could be justified. Laws LJ 
thought that considerations of taste and decency would "very rarely" be an adequate 
ground for interfering with free political speech at an election time. Perhaps if there 
was "gratuitous sensationalism and dishonesty": p. 1099. But mere offensiveness of 
true images was not enough. Simon Brown LJ gave a judgment in similar terms and 
Jonathan Parker LJ agreed. 

    Two questions or one? 

    49. The effect of the Court of Appeal's judgment was that instead of starting by 
accepting, as the judge had done, that the regulatory framework required the BBC not 
to screen a PEB unless it complied with generally accepted standards of taste and 
decency and then going on to ask whether the BBC had properly applied those 
standards, the Court of Appeal elided the two stages by asking whether it was 
consistent with freedom of speech for the BBC to apply such standards at all. 

    50. Andrew Geddis, in his valuable article Political Advertising, from which I have 
already cited, expressed (at p. 621) his doubts about this reasoning: 

"In essence, the court found that the broadcasters acted unlawfully by allowing 
the shock and disgust that the Alliance's PEB might cause to the viewing 
public to outweigh that party's right to express its political message in its 
chosen form. Thus, the broadcasters' failure properly to carry out a full 

 



proportionality review - to ask if the social evil to be avoided justified the 
extent of the infringement on the Alliance's rights - meant, in the court's eyes, 
that the broadcasters had illegitimately exercised their judgment with regard to 
the taste and decency obligations.  
The problem with the court's analysis is that it is not clear how, in a legal 
sense, the broadcasters were really at fault. Simply put, they were not 
empowered by their legal instructions to conduct the kind of full 
proportionality inquiry that the Court of Appeal required of them. It is true that 
the very diffuseness of the broadcasters' taste and decency obligations allowed 
them a degree of leeway in the exercise of their judgment. And the 
broadcasters did (quite properly) consider the Alliance's right of political 
expression when carrying out this exercise. However, the broadcasters still had 
to abide by the overarching legal instructions laid down for them, either by 
Parliament (via the Broadcasting Act and the ITC) or by the Secretary of 
State...(via the BBC's agreement). These instructions were clear, if not always 
easy to apply: the broadcasters must decide if a programme meets their taste 
and decency obligations; and if it does not, then they must not screen it...  
The Court of Appeal's decision effectively rewrote the broadcasters' 
obligations to read something like "nothing is to be included in [a 
broadcaster's] programmes which offends against good taste or decency 
or...public feeling except in the case of PEBs". Therefore, while the 
broadcasters bear the brunt of the court's blame for not properly implementing 
their obligations as rule appliers, the real force of the court's judgment 
actually is directed at the rule-makers' failure to exempt PEBs from the 
broadcasters' taste and decency obligations."  

    51. I agree. In my opinion there are two questions to be asked. First, was 
Parliament entitled by section 6(1)(a) to impose on PEBs a need to comply with taste 
and decency standards which were meant to be taken seriously? Secondly, if it was, 
did the broadcasters properly apply those standards. I shall examine both of these 
questions. 

    Can taste and decency standards be applied to PEBs? 

    (a)  Is this an issue? 

    52. The Alliance has never argued that section 6(1)(a) of the 1990 Act, in its 
application to PEBs, is inconsistent with its rights under article 10 of the Convention. 
But this is lip-service, because the thrust of its submissions, which found favour in the 
Court of Appeal, is that the statute should be disregarded or not taken seriously. The 
exceptional cases in which the Court of Appeal thought standards of taste and 
decency might be applicable, namely "gratuitous sensationalism and dishonesty", 
have nothing to do with taste and decency. Both would require the BBC to exercise an 
editorial control over the political content of the broadcast which it expressly 
disavows. It is for the political party to vouch for the accuracy of its programme and 
decide whether its material is necessary for its purpose and not "gratuitous". The BBC 
is neither entitled nor required to express a view on these matters. It assumes that the 
material included in the PEB is both necessary and true. It has to decide whether it 
should nevertheless not be broadcast on the ground that it offends against generally 
accepted standards of taste and decency.  

 



    53. I therefore propose to consider the relationship between provisions such as 
section 6(1)(a) and Article 10 of the Convention. 

    Freedom of political speech 

    54. I am fully conscious of the importance of free political speech. But I think that 
the Court of Appeal failed to make some important distinctions. 

    (a)  The nature of the right under article 10 

    55. First, the primary right protected by article 10 is the right of every citizen not to 
be prevented from expressing his opinions. He has the right to "receive and impart 
information and ideas without interference by public authority".  

    56. In the present case, that primary right was not engaged. There was nothing that 
the Alliance was prevented from doing. It enjoyed the same free speech as every other 
citizen. By virtue of its entitlement to a PEB it had more access to the homes of its 
fellow citizens than other single-issue groups which could not afford to register as a 
political party and put up six deposits.  

    57. There is no human right to use a television channel. Parliament has required the 
broadcasters to allow political parties to broadcast but has done so subject to 
conditions, both as to qualification for a PEB and as to its contents. No one disputes 
the necessity for qualifying conditions. It would obviously not be possible to give 
every grouping which registers as a political party a PPB or PEB. The issue in this 
case is about the condition as to contents, namely that it should not offend against 
standards of truth and decency. 

    58. The fact that no one has a right to broadcast on television does not mean that 
article 10 has no application to such broadcasts. But the nature of the right in such 
cases is different. Instead of being a right not to be prevented from expressing one's 
opinions, it becomes a right to fair consideration for being afforded the opportunity to 
do so; a right not to have one's access to public media denied on discriminatory, 
arbitrary or unreasonable grounds.  

    59. A recent example of the application of this principle is the decision of the Privy 
Council in Benjamin v Minister of Information and Broadcasting [2001] 1 WLR 
1040. Mr Benjamin was host of a phone-in programme on government-controlled 
Anguilla Radio. The government suspended his programme because he had aired a 
politically controversial question (whether Anguilla should have a lottery) on which 
the government wished to stop discussion. Lord Slynn of Hadley (at p. 1048, paras 26, 
27) accepted that Mr Benjamin had no primary right to broadcast. But he did have a 
right not to have his access to the medium denied on politically discriminatory 
grounds. Lord Slynn (at p 1052) described the government's action as "arbitrary or 
capricious". This is something which very much engages the freedom of political 
speech protected by article 10.  

    60. The same approach can be found in the jurisprudence of the European Court of 
Human Rights ("ECHR"). In Haider v Austria (1995) 83 DR 66 the Commission 
rejected the complaint of Mr Haider, the Austrian politician, that (among other things) 

 



his opinions had not been given enough time on television, as manifestly unfounded. 
It said (at p. 74): 

"The Commission recalls that article 10 of the Convention cannot be taken to 
include a general and unfettered right for any private citizen or organisation to 
have access to broadcasting time on radio or television in order to forward his 
opinion, save under exceptional circumstances, for instance if one political 
party is excluded from broadcasting facilities at election time while other 
parties are given broadcasting time."  

    61. The emphasis, therefore, is on the right not to be denied access on 
discriminatory grounds. In Huggett v United Kingdom (1995) 82A DR 98 the 
Commission considered a complaint about the criteria for allocating PEBs in the 1994 
European Parliament elections. Mr Huggett was an independent candidate who did 
not qualify. The Commission also rejected the complaint as manifestly unfounded 
because there was no "arbitrariness or discrimination" in the application of the 
criteria. 

    62. In my opinion, therefore, the Court of Appeal asked itself the wrong question. It 
treated the case as if it concerned the primary right not to be prevented from 
expressing one's political views and concluded that questions of taste and decency 
were not an adequate ground for censorship. The real issue in the case is whether the 
requirements of taste and decency are a discriminatory, arbitrary or unreasonable 
condition for allowing a political party free access at election time to a particular 
public medium, namely television. 

    (b)  Contents conditions 

    63. The problem about conditions relating to the content of the broadcast, as 
opposed to conditions depending on such matters as the number of candidates fielded 
or votes obtained in the last election, is that they run a much greater risk of being 
considered discriminatory. After all, the goverment in Benjamin's case may be said in 
effect to have imposed a condition for access to the radio which related to the contents 
of the broadcast: the broadcaster should not discuss matters to which the government 
objected. But this was discriminatory on objectionable grounds. So conditions which 
concern the contents of the programmes which will be accepted for broadcasting must 
be carefully examined to make sure that they are truly neutral between different points 
of view, or that any lack of neutrality can be objectively justified.  

    64. That was the question in the recent controversial ECHR case of VgT Verein 
Gegen Tierfabriken v Switzerland (2002) 34 EHRR 159, which concerned the 
prohibition of political advertising by section 18(5) of the Swiss Federal Radio and 
Television Act. An animal rights association complained that the television authority 
had rejected as "political" its advertisement depicting commercial pig rearing as cruel 
and urging people to eat less meat, when it had accepted commercials from the meat 
industry extolling the pleasures of pork and bacon. As a matter of common sense, the 
association's complaint was not without merit. The Swiss government argued that no 
one had a right to television time and that the primary right under article 10 was not 
engaged. But the court took the view that for practical purposes it was. Prima facie, 
anyone was entitled to whatever television time for commercials he could afford to 

 



buy. Therefore a refusal to allow anyone a commercial on the grounds of the content 
of his broadcast was a discrimination which had to be justified. The court decided that 
there was no sufficient justification for discriminating against political advertising "in 
the particular circumstances of the applicant association's case": para. 75 at p. 177. 
This is a guarded, if somewhat opaque, decision. The court expressly said that such a 
prohibition might be compatible with article 10 "in certain situations." But the 
Secretary of State cautiously regarded the decision as a reason for being unable to 
certify that the proposed continuation of the UK ban on political advertising in clause 
309 of the Communications Bill is compatible with the Convention. 

    (c)  Are conditions as to taste and decency discriminatory? 

    65. A condition concerning standards of taste and decency is neutral in the sense 
that applies across the board to all political parties wishing to broadcast PPBs. Until 
the Alliance produced its proposed PEB in the 1997 election, it does not appear to 
have caused difficulty to any political party. But the Alliance says that it is 
discriminatory against a party which feels the need to breach the standards in order to 
get its message across. That is true. 

    66. The question then is whether it can be objectively justified. In deciding this 
question, it must first be borne in mind that the quality of the article 10 right is 
different from that which was in issue in the VgT case. This is not a case in which the 
Alliance was exercising a right to buy television time which was prima facie open to 
everyone in order to express its views on whatever subject it thought fit. The BBC and 
Parliament have decided that in the public interest free television time should be made 
available to political parties for PEBs because they consider that this would advance 
the democratic interest in encouraging an informed choice at the ballot box. 

    67. In deciding whether a condition as to the content of a PEB is unreasonable or 
discriminatory, it is therefore in my opinion relevant to consider whether it has any 
impact upon the particular democratic interest which offering the PEB was intended 
to advance. For example, if political parties are given PEBs in connection with a 
referendum on whether we should join the Euro, it would be unreasonable to attach 
much weight to an objection by the Alliance that standards of taste and decency 
prevented them from using their PEB to best effect in advocating the case against 
abortion. The subject is unrelated to the democratic interest in providing a PEB. 

    68. Although it may be said that all questions of social and economic policy are 
open to discussion in a general election, the Alliance PEB was quite unrelated to the 
specific policy of encouraging an informed choice at the ballot box. Their views were 
of electoral concern, at any rate theoretically, to the voters in only six of the Welsh 
constituencies. And the results, which were not wholly unpredictable, showed that 
they were of concern to very few of those voters. In any case, abortion is not in this 
country a party political issue. It has for many years been the practice to allow 
members of Parliament a free vote on such issues. So, despite the reference by the 
Court of Appeal (at p. 1097) to the "cockpit of a general election", the Alliance 
broadcast had virtually nothing to do with the fact that a general election was taking 
place. The election merely gave it an opportunity to publicise its views in a way 
which would have been no more or less effective at any other time.  

 



    69. My Lords, I think that it is necessary to bring some degree of practicality and 
common sense to this question. The Electoral Commission, in its 2003 report (at p. 
36), expressed its concern about this aspect of the Court of Appeal's decision: 

"While we too would attach considerable weight to freedom of expression for 
political parties, especially during election campaigns, we are not convinced 
that this calls for PEBs to be exempted from the normal standards applied to 
all other broadcast material. It is not, in our view, realistic to conclude that the 
electorate necessarily stands to benefit from PPBs being outside the normal 
controls. In addition, we would be concerned if incentive was provided for 
organisations to register as political parties and field sufficient candidates in 
order to qualify for PPBs which would not only provide access to the media 
that would not otherwise be available but would enable material to be 
broadcast that would not otherwise be allowed."  

 70. Even assuming that the Alliance broadcast had been an ordinary PEB, relevant to 
the general election, I do not think it would have been unreasonable to require it to 
comply with standards of taste and decency. They are not particularly exacting and, as 
I have said, take into account the political context and the importance to the political 
party in getting its message across. But the rationale for having such standards applies 
to political as well as to any other broadcasts; the standards are part of the country's 
cultural life and have created expectations on the part of the viewers as to what they 
will and will not be shown on the screens in their homes. 

    71. Is there anything in European law which suggests that a taste and decency 
requirement would be regarded as unreasonable or discriminatory? In the VgT case 
the court made it clear that it was not considering a case in which the objection to an 
advertisement was that its content was offensive: see paragraph 76 at p. 177. And at 
this point it is also relevant to consider the response of the ECHR to the complaint of 
the Alliance about the rejection of its PEB in the 1997 election. On 26 June 2000 the 
Registrar of the ECHR wrote to the Alliance saying that "in accordance with the 
general instructions received from the Court" he drew their attention to "certain 
shortcomings" in the application. The indication given by the Registrar was that the 
court might consider that the taste and decency requirements were not an "arbitrary or 
unreasonable" interference with their access to television. Subsequently the court, 
after noting that the Alliance had been informed of "possible obstacles" to the 
admissibility of the application, rejected it as not disclosing "any appearance of a 
violation of the rights and freedoms set out in the Convention..." 

    72. The Court of Appeal treated this decision as an aberration to which no attention 
should be paid. But, like Scott Baker J., I think that it is very significant. The test 
applied in the letter from the Registrar, namely, whether the restriction on the content 
of the PEB was "arbitrary or unreasonable", seems to me precisely the test which 
ought to be applied. It is more in accordance with the jurisprudence of the ECHR and 
a proper analysis of the nature of the right in question than the fundamentalist 
approach of the Court of Appeal. 

    73. In my opinion therefore, there is no public interest in exempting PEBs from the 
taste and decency requirements on the ground that their message requires them to 
broadcast offensive material. The Alliance had no human right to be invited to the 

 



party and it is not unreasonable for Parliament to provide that those invited should 
behave themselves.  

    (d)  Deference 

    74. There is a good deal of discussion in the judgment of Laws LJ about whether 
"deference" should be paid to the decision-makers. As Andrew Geddis points out in 
the article from which I have quoted, Laws LJ treated the broadcasters as having 
decided to censor the Alliance broadcast and dismissed their argument that they were 
trying to apply statutory standards of taste and decency. But the question I am now 
addressing is whether Parliament was entitled to require PEBs to comply with 
standards of taste and decency and so the relevant decision-maker is Parliament. 

    75. My Lords, although the word "deference" is now very popular in describing the 
relationship between the judicial and the other branches of government, I do not think 
that its overtones of servility, or perhaps gracious concession, are appropriate to 
describe what is happening. In a society based upon the rule of law and the separation 
of powers, it is necessary to decide which branch of government has in any particular 
instance the decision-making power and what the legal limits of that power are. That 
is a question of law and must therefore be decided by the courts. 

    76. This means that the courts themselves often have to decide the limits of their 
own decision-making power. That is inevitable. But it does not mean that their 
allocation of decision-making power to the other branches of government is a matter 
of courtesy or deference. The principles upon which decision-making powers are 
allocated are principles of law. The courts are the independent branch of government 
and the legislature and executive are, directly and indirectly respectively, the elected 
branches of government. Independence makes the courts more suited to deciding 
some kinds of questions and being elected makes the legislature or executive more 
suited to deciding others. The allocation of these decision-making responsibilities is 
based upon recognised principles. The principle that the independence of the courts is 
necessary for a proper decision of disputed legal rights or claims of violation of 
human rights is a legal principle. It is reflected in article 6 of the Convention. On the 
other hand, the principle that majority approval is necessary for a proper decision on 
policy or allocation of resources is also a legal principle. Likewise, when a court 
decides that a decision is within the proper competence of the legislature or executive, 
it is not showing deference. It is deciding the law.  

    77. In this particular case, the decision to make all broadcasts subject to taste and 
decency requirements represents Parliament's view that, as the Annan Committee put 
it (paragraph 16.3), "public opinion cannot be totally disregarded in the pursuit of 
liberty". That seems to me an entirely proper decision for Parliament as representative 
of the people to make. For the reasons I have given, it involves no arbitrary or 
unreasonable restriction on the right of free speech. 

    The decision by the broadcasters  

    78. If, as I think, Parliament was entitled to impose standards of taste and decency 
which were meant to be taken seriously, the next question is whether the broadcasters 
acted lawfully in deciding that the Alliance PEB did not comply. Mr Anderson has 

 



not suggested that the decision letter of 17 May 2001 shows that the broadcasters 
misunderstood the guidelines or failed to take into account the political importance of 
the images to the Alliance. They made it plain that they did. He says that the rejection 
of the broadcast is sufficient in itself to show that they must have made some 
unspecified error of law. 

    79. In my view the only route by which one can arrive at such a conclusion is that 
of the Court of Appeal, which is to say that the broadcasters were not entitled to apply 
standards of truth and decency at all. But I have already explained why I do not think 
that this route is legitimate. Once one accepts that the broadcasters were entitled to 
apply generally accepted standards, I do not see how it is possible for a court to say 
that they were wrong. 

    80. Public opinion in these matters is often diverse, sometimes unexpected and in 
constant flux. Generally accepted standards on these questions are not a matter of 
intuition on the part of elderly male judges. The researches into public opinion by the 
BSC and the broadcasters would be superfluous if this were the case. And I attach 
some importance to the fact that Mrs Sloman, who was the principal decision-maker 
for the BBC, and Mrs Richards, the Controller of BBC Wales, are women. In deciding 
which members of the public would be likely to find the images offensive, I would 
imagine that one constituency the broadcasters would have had in mind was the 
200,000 women who, for one reason or another, according to the Alliance evidence, 
have abortions every year. Although people often speak of "abortion on demand", 
having an abortion is something which few women undertake lightly. It is often a 
traumatic emotional experience. I would therefore hesitate a good deal before saying 
that the broadcasters must have been wrong in saying, as they did, that the images 
would be offensive to very large numbers of viewers. 

    81. I would therefore allow the appeal and restore the judgment of Scott Baker J, 
whose judgment, if it were not for that of the Court of Appeal, I would have been 
content to adopt as my own. For the same reasons, I think it was lawful for the BBC 
to refuse to broadcast the second and third versions of the programme. 

LORD MILLETT 

My Lords, 

    82. I have had the advantage of reading in draft the speech of my noble and learned 
friend Lord Nicholls of Birkenhead. Although for a long time of the contrary view, I 
am persuaded that for the reasons he gives the judgment of the Court of Appeal is 
unsustainable. I would therefore allow the appeal. 

LORD SCOTT OF FOSCOTE 

My Lords, 

    83. I have had the advantage of reading in draft the opinions on this appeal of my 
noble and learned friends Lord Nicholls of Birkenhead, Lord Hoffmann and Lord 
Walker of Gestingthorpe. I gratefully adopt their exposition of the facts and law 

 



underlying this appeal but, to my regret, I find myself unable to join my noble and 
learned friends in the conclusion that they have reached. 

    84. The short issue in the case is whether the broadcasters, the BBC and the ITV 
companies, acted lawfully in declining to transmit the television programme 
submitted to them by the ProLife Alliance as the Alliance's desired party election 
broadcast for the purposes of the 2001 general election. 

    85. It is accepted that the broadcasters' refusal to transmit the ProLife Alliance's 
programme engages Article 10 of the European Convention on Human Rights. Article 
10 guarantees "the right to freedom of expression" which includes "freedom … to … 
impart information and ideas without interference by public authority …" The 
licensing of broadcasting, whether by radio or television, is however expressly 
authorised and in this country unlicensed broadcasting is not permitted. So it is not 
open to the ProLife Alliance, or to anyone else, to make private arrangements for the 
broadcasting of the programmes of their choice. 

    86. It is this feature of television broadcasting that engages Article 10. The right to 
impart information and ideas does not necessarily entitle those who desire to do so to 
be supplied with the means or facilities necessary to enable the information to be 
conveyed to the desired audience. A person who has written a book or a play cannot 
insist on having it published by a publisher, or placed on someone else's bookstall, or, 
if a play, staged in someone else's theatre. But radio and television broadcasting are 
different. Licences are required. And licences are granted on conditions that impose 
restrictions as to the contents of programmes that can be broadcast. So Article 10 is 
engaged. 

    87. It follows that, in the present case, the ProLife Alliance is entitled to say that 
the criteria applied to its desired party election programme by the broadcasters in 
deciding whether or not to accept the programme should be no more severe than are 

"…. necessary in a democratic society, in the interests of national security, 
territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for 
the protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights 
of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary." (Article 
10(2)).  

    88. I have set out in full the Article 10(2) heads under which restrictions on Article 
10 rights can be justified notwithstanding the obvious inapplicability of most of the 
heads to the reasons why the Alliance's proposed programme was rejected. I have 
done so because it seems to me helpful to notice their comprehensive character. The 
application of restrictions allegedly in the public interest but not justifiable under any 
of these heads would, in my opinion, constitute a breach of Article 10 rights. 

    89. The licences under which the BBC and the ITV companies are permitted to 
broadcast impose conditions relating to the content of the programmes that can be 
broadcast. In the case of the BBC the conditions are contained in paragraph 5 of an 
Agreement dated 25 January 1996 between the BBC and the Secretary of State. The 

 



paragraph requires the BBC to do all that it can to secure that all programmes it 
broadcasts— 

"do not include anything which offends against good taste or decency or is 
likely to encourage or incite to crime or lead to disorder or to be offensive to 
public feeling;" (para 5.1(d)).  

Section 6(1) of the Broadcasting Act 1990 imposes a restriction to the same effect on 
the ITV companies. It provides that  

"The [Independent Television] Commission shall do all that they can to secure 
that every licensed service complies with the following requirements, 
namely—  
(a)  that nothing is included in its programmes which offends against good 
taste or decency or is likely to encourage or incite to crime or to lead to 
disorder or to be offensive to public feeling;"  

    90. It is these conditions on which the BBC and the ITV broadcasters respectively 
rely in justifying their refusal to broadcast the Alliance's desired party election 
programme. There is plainly nothing in the programme which could be said to be 
likely to encourage or incite to crime or to lead to disorder. The justification for the 
refusal is based, therefore, on the broadcasters' opinion that the programme "offends 
against good or decency or is likely … to be offensive to public feeling". In the debate 
before your Lordships reliance was placed by the broadcasters particularly on the 
requirement that nothing must be broadcast that is likely to be offensive to public 
feeling.  

    91. It was not contended by counsel for the Alliance that a restriction barring the 
televising of a programme likely to be offensive to public feeling was, per se, 
incompatible with Article 10. Nor should it have been. The reference in Article 10(2) 
to the "rights of others" need not be limited to strictly legal rights the breach of which 
might sound in damages and is well capable of extending to a recognition of the sense 
of outrage that might be felt by ordinary members of the public who in the privacy of 
their homes had switched on the television set and been confronted by gratuitously 
offensive material. 

    92. Nor, as my noble and learned friend Lord Nicholls of Birkenhead has pointed 
out, was it contended before your Lordships that the content of party election 
broadcasts should be subject to any textually different restrictions from those 
applicable to other programmes (see paras 9 and 10 of his opinion). The requirement 
that broadcasts should not offend good taste and decency or be offensive to public 
feeling is not necessarily an Article 10 breach in relation to party election broadcasts 
any more than it is in relation to programmes generally. The issue, therefore, on the 
present appeal is a narrow one. It is whether the rejection by the broadcasters of this 
particular programme, the purpose of which was to promote the cause of the Alliance 
at the forthcoming general election, was a lawful application by the broadcasters of 
the conditions by which they were bound. To put the point another way, was their 
rejection of the Alliance's desired programme necessary in a democratic society for 
the protection of the right of home-owners that offensive material should not be 
transmitted into their homes? 

 



    93. The issue is one that is fact-sensitive. The relevant facts seem to me to be 
these— 

(1)  The ProLife Alliance is against abortion. 

(2)  Its candidates at general elections stand on a single issue, namely, that the 
abortion law should be reformed so as either to bar abortions altogether or, at least, to 
impose much stricter controls than at present pertain. This is a lawful issue and one of 
public importance. 

(3)  The Alliance's desired programme was factually accurate. Laws LJ described 
what was shown in the programme thus— 

"The pictures are real footage of real cases. They are not a reconstruction, nor 
in any way fictitious. Nor are they in any way sensationalised."  

There was no dissent from this description. 

(4)  Laws LJ went on to describe what was shown in the programme as "…. certainly 
disturbing to any person of ordinary sensibilities". This, too, was not disputed. 

(5)  It was accepted that, if the programme was to be transmitted, it would have to be 
transmitted in the late evening, and be preceded by an appropriate warning. 

(6)  Television is of major importance as a medium for political advertising. That this 
is so has throughout been recognised on all sides. 

    94. The decision to refuse to broadcast the programme was communicated to the 
Alliance by a letter of 17 May 2001 from the BBC. The letter said that the BBC, and 
the ITV broadcasters, had concluded that "it would be wrong to broadcast these 
images which would be offensive to very large numbers of viewers". Was this a 
conclusion to which a reasonable decision maker, paying due regard to the Alliance's 
right to impart information about abortions to the electorate subject only to what was 
necessary in a democratic society to protect the rights of others, could have come? 

    95. In my opinion, it was not. The restrictions on the broadcasting of material 
offending against good taste and decency and of material offensive to public feeling 
were drafted so as to be capable of application to all programmes, whether light 
entertainment, serious drama, historical or other documentaries, news reports, party 
political programmes, or whatever. But material that might be required to be rejected 
in one type of programme might be unexceptionable in another. The judgment of the 
decision maker would need to take into account the type of programme of which the 
material formed part as well as the audience at which the programme was directed. 
This was a party election broadcast directed at the electorate. He, or she, would need 
to apply the prescribed standard having regard to these factors and to the need that the 
application be compatible with the guarantees of freedom of expression contained in 
Article 10. 

    96. The conclusion to which the broadcasters came could not, in my opinion, have 
been reached without a significant and fatal undervaluing of two connected features of 

 



the case: first, that the programme was to constitute a party election broadcast; 
second, that the only relevant criterion for a justifiable rejection on offensiveness 
grounds was that the rejection be necessary for the protection of the right of 
homeowners not to be subjected to offensive material in their own homes. 

    97. The importance of the general election context of the Alliance's proposed 
programme cannot be overstated. We are fortunate enough to live in what is often 
described as, and I believe to be, a mature democracy. In a mature democracy 
political parties are entitled, and expected, to place their policies before the public so 
that the public can express its opinion on them at the polls. The constitutional 
importance of this entitlement and expectation is enhanced at election time. 

    98. If, as here, a political party's desired election broadcast is factually accurate, not 
sensationalised, and is relevant to a lawful policy on which its candidates are standing 
for election, I find it difficult to understand on what possible basis it could properly be 
rejected as being "offensive to public feeling". Voters in a mature democracy may 
strongly disagree with a policy being promoted by a televised party political broadcast 
but ought not to be offended by the fact that the policy is being promoted nor, if the 
promotion is factually accurate and not sensationalised, by the content of the 
programme. Indeed, in my opinion, the public in a mature democracy are not entitled 
to be offended by the broadcasting of such a programme. A refusal to transmit such a 
programme based upon the belief that the programme would be "offensive to very 
large numbers of viewers" (the letter of 17 May 2001) would not, in my opinion, be 
capable of being described as "necessary in a democratic society …. for the protection 
of …. rights of others". Such a refusal would, on the contrary, be positively inimical 
to the values of a democratic society, to which values it must be assumed that the 
public adhere. 

    99. One of the disturbing features of our present democracy is so-called voter-
apathy. The percentage of registered voters who vote at general elections is 
regrettably low. A broadcasters' mind-set that rejects a party election television 
programme, dealing with an issue of undeniable public importance such as abortion, 
on the ground that large numbers of the voting public would find the programme 
"offensive" denigrates the voting public, treats them like children who need to be 
protected from the unpleasant realities of life, seriously undervalues their political 
maturity and can only promote the voter-apathy to which I have referred. 

    100. For these reasons the decision of the BBC and the other broadcasters to refuse 
to transmit the Alliance's desired programme was, in my opinion, a decision to which 
no reasonable decision maker, applying the standards prescribed by paragraphs 5.1(d) 
of the BBC Agreement and section 6(1)(a) of the 1990 Act, and properly directing 
itself in accordance with Article 10, could have come. I find myself in full agreement 
with the Court of Appeal and would dismiss this appeal. 

LORD WALKER OF GESTINGTHORPE 

My Lords, 

    101. The respondent to this appeal, the ProLife Alliance ('the Alliance') is an 
organisation which campaigns for 'absolute respect for innocent human life'. It is 

 



opposed to abortion, euthanasia, destructive embryo research and human cloning. It is 
common ground that it is a respectable organisation working within the democratic 
process and it does not engage in or encourage violent protest. 

    102. The Alliance is also a political party registered under Part II of the Political 
Parties, Elections and Referendums Act 2000 ('the 2000 Act'). It participated on a 
small scale in the general election in 2001, as it had done in 1997. This appeal is 
concerned with the refusal of the British Broadcasting Corporation ('the BBC') and 
other terrestrial television broadcasters (Channel 3, Channel 4, and Channel 5) to 
transmit a party election broadcast on behalf of the Alliance in the form of the 
programme produced by the Alliance. The BBC is the sole appellant in your 
Lordships' House but it can be seen as acting on behalf of all the broadcasters. 

    103. The Alliance wished to show, by graphic images, what it described as the 
terrible truth about abortion. The broadcasters declined to transmit the programme, in 
three successive edited versions, on the grounds that it offended good taste, decency 
and public feeling. The Alliance complains that this decision infringed its right to 
freedom of expression under article 10 of the European Convention for the Protection 
of Human Rights and Fundamental Freedoms ('the Convention'). I will set out the 
familiar terms of article 10: 

"(1) Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas 
without interference by public authority and regardless of frontiers. This 
article shall not prevent States from requiring the licensing of broadcasting, 
television or cinema enterprises.  
(2) The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and 
responsibilities, may be subject to such formalities, conditions, restrictions or 
penalties as are prescribed by law and are necessary in a democratic society, in 
the interests of national security, territorial integrity or public safety, for the 
prevention of disorder or crime, for the protection of health or morals, for the 
protection of the reputation or rights of others, for preventing the disclosure of 
information received in confidence, or for maintaining the authority and 
impartiality of the judiciary".  

    104. I must summarise the framework of regulation of television broadcasting, 
including party political broadcasts ('PPBs') and party election broadcasts ('PEBs'). 
The framework is partly statutory and partly non-statutory, since the BBC was 
established (in 1927) by Royal Charter rather than by Act of Parliament (although it 
derived its original monopoly position in radio from a licence under the Wireless 
Telegraphy Acts 1904 to 1926, and its original monopoly in television broadcasting 
from a licence granted in 1935; the television monopoly continued until the coming 
into force of the Television Act 1954). Whereas the independent terrestrial television 
broadcasters ('the independents') are regulated mainly by and under the Broadcasting 
Act 1990 ('the 1990 Act') as supplemented and amended by the Broadcasting Act 
1996 ('the 1996 Act') the BBC is regulated mainly by its Royal Charter and by 
successive agreements (the latest dated 25 January 1996) between the Secretary of 
State for National Heritage and the BBC. The functions of the Independent Television 
Commission ('the ITC') are limited to the independents, whereas the Broadcasting 
Standards Commission ('the BSC') established by the 1996 Act has functions in 

 



relation to the BBC as well as the independents. These include (under section 
110(2)(b) of the 1996 Act) adjudicating on complaints about standards of taste and 
decency. But the powers of the BSC do not included imposing any prior restraint on 
what is to be broadcast. 

    105. By section 6(1) of the 1990 Act the ITC is required to do all that it can to 
secure that in every service licensed by it, 

"(a)…nothing is included in its programmes which offends against good taste 
or decency or is likely to encourage or incite to crime or to lead to disorder or 
to be offensive to public feeling".  

    The following paragraphs of section 6(1) impose comparable requirements in 
respect of accuracy and impartiality in news programmes, impartiality in programmes 
dealing with political or industrial controversy, responsibility in religious 
programmes, and the prohibition of subliminal images. 'Programme' is widely defined 
in section 202. By section 7 the ITC is required to draw up a code giving guidance on 
standards and practice, especially in relation to the portrayal of violence. The ITC has 
produced a code known as the ITC Programme Code. 

    106. Very similar provisions are included in the agreement dated 25 January 1996 
between the Secretary of State and the BBC. Para. 5.1 of the agreement is very similar 
to section 6(1) of the 1990 Act, and para. 5.1(d) (in relation to offensive material) is 
for all practical purposes identical with section 6(1)(a). The BBC Producers' 
Guidelines provide the counterpart of the ITC Programme Code. Mr Pannick QC (for 
the BBC) accepts for the purposes of this appeal that the BBC is a public authority, 
without making any wider concession as to its status in different contexts. 

    107. Party political broadcasts have been a feature of public life in the United 
Kingdom for about 80 years on radio, and for about 50 years on television. Their 
longevity recognises the peculiar power of radio and television to communicate with 
the electorate in their own homes (or wherever else they may be listening to the radio 
or watching television). Such broadcasts are in a special position and raise special 
problems, since the broadcasters' usual duties of fairness and balance cannot apply. A 
broadcast made by a political party must be expected to be partisan. However it is not 
in dispute that the prohibition on offending good taste, decency or public feeling 
applies to them. 

    108. By section 36 of the 1990 Act any licence granted by the ITC to any of the 
independents must contain conditions requiring the broadcaster to include party 
political broadcasts in its service, and to observe rules made by the ITC in respect to 
party political broadcasts. There is no special definition of PPBs or PEBs; the latter is 
simply a PPB made during the period before a general election. No PPB may be made 
except by a registered political party (a restriction which applies to the BBC as well as 
to the independents). By section 36(5) of the 1990 Act (as added by the 2000 Act) the 
ITC must have regard to the views of the Electoral Commission (a body established 
by the 2000 Act) before making rules under section 36(1)(b). A similar requirement is 
imposed in respect of the BBC by section 11(3) of the 2000 Act. The general effect is 
that the independents must provide PPBs and must do so within statutory guidelines; 

 



the BBC need not provide PPBs (although it has always done so) but if it does it too 
must stay within statutory guidelines. 

    109. Before the 2001 general election the BBC and the independents agreed rules 
for the allocation of PEBs to political parties fielding candidates at the election. The 
details are not important for present purposes, but the general effect was that the 
Alliance would be entitled to one PEB (to be transmitted in the area in question) if 
candidates were standing in its interest in one-sixth of the seats in England, Wales, 
Scotland or Northern Ireland (as the case might be). The maximum duration of the 
broadcast would be four minutes forty seconds. It was for the Alliance (as for any 
other eligible party) to produce and edit the programme at its own expense, but 
transmission was provided free of charge by the broadcasters. 

    110. At the end of March 2001 the Alliance first contacted the BBC. What followed 
was to some extent traversing old ground which had already been covered in 1997. It 
is not necessary to recount what happened in 1997 in detail (it is set out more fully in 
the judgment of Laws LJ in the Court of Appeal, paras. 17 to 19) since the programme 
put forward in 1997 was in some respects different, and the Human Rights Act 1998 
('the Human Rights Act') was not then in force, or indeed anything more than a 
possible manifesto commitment. In brief, however, the Alliance's application for 
judicial review was refused by Dyson J on 24 March 1997, and a renewed application 
was refused by the Court of Appeal (presided over by Lord Woolf MR) on 20 October 
1997. On 24 October 2000 the Alliance's complaint to the European Court of Human 
Rights was declared inadmissible (presumably on the ground of being manifestly ill-
founded) by a Committee of four judges. 

    111. I return to the events of 2001. On 2 May the Alliance submitted to the BBC a 
video containing its proposed PEB. At that stage there was uncertainty as to how 
many candidates the Alliance would field in different parts of the United Kingdom 
(the last date for nominations was 22 May, with voting on 7 June; in the event the 
Alliance fielded the requisite number of candidates only in Wales). On 8 May there 
was a meeting to view and discuss the video, attended by Ms Anne Sloman of the 
BBC and representatives of the independents. Ms Sloman is the Chief Political 
Adviser of the BBC, a post she has held since 1996. She has had a distinguished 
career in the BBC since joining it as a producer in 1967, and her experience and 
professional skills are not in issue. On 10 May the Alliance was informed of the 
broadcasters' preliminary view that the proposed PEB would not comply with the 
BBC Producers' Guidelines or the ITC Programme Code in respect of taste and 
decency. The letter invited written submissions, and Mr Bruno Quintavalle (who is 
the Secretary of the Alliance, and a member of the English Bar) sent submissions on 
13 May. On 16 May there was a further meeting of representatives of the 
broadcasters, including Ms Sloman. A BBC solicitor also attended this meeting. Ms 
Sloman's undisputed evidence is that the unanimous view of the meeting was that the 
proposed PEB was unacceptable, and that none of those present considered it to be a 
difficult or marginal decision.  

    112. On 17 May the BBC's Litigation Department sent a letter to the Alliance's 
solicitors communicating this decision. The stated reasons included the following: 

 



"In reaching our conclusions, we have certainly taken into account the 
importance of the images to the political campaign of the ProLife Alliance. 
We have also proceeded on the basis that we should seek the minimum 
changes necessary to ensure compliance with the obligations of the BBC as set 
out in paragraph 5 (1)(d) of the Agreement, and the Producers' Guidelines, and 
the obligations of the other broadcasters under the ITC Code.  
"We have had regard to the guidelines on taste and decency, prevailing 
standards of taste and decency, broadcasters' criteria on the portrayal of 
violence, and public interest considerations, as well as all the other points 
made in your client's letter of 13 May and the accompanying written 
submissions. But none of these factors leads us to conclude other than that it 
would be wrong to broadcast these images which would be offensive to very 
large numbers of viewers. None of the broadcasters regards this as a case at 
the margin. We all regard it as a clear case in which it would plainly be a 
breach of our obligations to transmit this broadcast.  
"We have considered whether (as you suggest in your written submissions) the 
images could be broadcast after 10 pm, with a warning for viewers. It is our 
judgment that the images are so offensive that it would not be appropriate to 
take that course in this case. We should make it clear, however, that we are not 
saying that in principle an election broadcast could never be transmitted after 
10 pm with a warning."  

    113. The Alliance promptly applied for judicial review of this decision. There was 
a hearing on 23 and 24 May, and the application was refused by Scott Baker J on 24 
May. On 31 May and 1 June the Alliance submitted a second and a third revised 
version of the PEB, with progressively more blurred images. Neither of these was 
acceptable. On 2 June a fourth version was submitted. It was accepted and was 
transmitted in Wales on the same day. It contained no images other than a red 
background with the single word CENSORED. 

    114. The undisputed evidence on behalf of the Alliance included some factual 
material about abortion, as practised in the United Kingdom, which Laws LJ 
summarised in his judgment (para. 6): 

"Each year approximately 200,000 abortions are carried out in the United 
Kingdom, some 70% of them funded by the taxpayer. The great majority are 
performed on the third of the five permitted grounds under the Abortion Act 
1967 as amended: that is that the continuance of the pregnancy would involve 
risk, greater than if the pregnancy were terminated, of injury to the physical or 
mental health of the pregnant woman. There is some evidence that many 
doctors maintain that the continuance of a pregnancy is always more 
dangerous to the physical welfare of a woman than having an abortion, a state 
of affairs which is said to allow a situation of de facto abortion on demand to 
prevail. The commonest form of abortion is suction abortion (vacuum 
aspiration), used on foetuses from 7 to 15 weeks gestation. Suction abortion 
always causes the foetus to be mutilated to a greater or lesser extent. Larger 
foetuses must be dismembered prior to extraction. A technique known as D 
and E (dilation and extraction) is used to effect this, either in conjunction with 
vacuum aspiration, or (after 13 weeks) on its own. In the second and third 
trimester, drugs (prostaglandins) can be used to induce premature labour. 

 



However before labour is induced there is a requirement, under Royal College 
of Obstetricians and Gynaecologists guidelines, to kill the foetus in the womb. 
This is usually done by the injection of potassium chloride into the foetal 
heart, or of saline solution into the amniotic fluid. The latter causes a slow 
death. It is said that the purpose is to avoid the possibility of a live birth which, 
if followed by death, could result in criminal charges."  

    115. I will also set out Laws LJ's account (with which I agree) of the first version of 
the programme (the subject-matter of the decision letter of 17 May 2001 and the 
judicial review proceedings). The summary is in para. 13 of Laws LJ's judgment. 

"It shows the products of a suction abortion: tiny limbs, bloodied and 
dismembered, a separated head, their human shape and form plainly 
recognisable. There are some pictures showing the results of the procedures 
undertaken to procure an abortion at later stages. There is no sound on the 
video. There is some introductory text. Then the words of articles 2, 3 and 14 
of the Convention are cut into the visual images at various points. There is 
also some text briefly describing different abortion techniques. The pictures 
are real footage of real cases. They are not a reconstruction, nor in any way 
fictitious. Nor are they in any way sensationalised. They are, I think, certainly 
disturbing to any person of ordinary sensibilities."  

    116. The matter came before the Court of Appeal in January 2002. At the beginning 
of the hearing the Court granted permission to proceed with the application for 
judicial review, and treated the hearing as a substantive appeal from Scott Baker J. On 
14 March 2002 the Court of Appeal (Simon Brown, Laws and Jonathan Parker LJJ) 
unanimously allowed the appeal and refused permission to appeal to your Lordships' 
House (but leave to appeal was granted by your Lordships on 17 July 2002). 

    117. In the Court of Appeal Laws LJ gave the leading judgment, using robust and 
vivid language to describe the high constitutional importance of freedom of speech. 
He cited from some well-known authorities both on freedom of speech and on the 
heightened protection which must under the Human Rights Act be accorded to human 
rights, with a correspondingly closer scrutiny of administrative decision-making when 
human rights are engaged. After referring to these authorities Laws LJ said at para. 
37,  

"These considerations, with respect, give the lie to Mr Pannick's plea for 
deference to the decision-makers. If a producer were so insensitive as to 
authorise the inclusion of what is to be seen in the claimant's PEB video in an 
episode of a TV soap, the broadcasters would of course forbid its being shown 
and the courts would of course uphold them. That is at the extreme. There 
might be other more marginal situations, in which the courts would incline to 
defer to the broadcasters' judgment. Where the context is broadcast 
entertainment, I would accept without cavil that in the event of a legal 
challenge to a prohibition the courts should pay a very high degree of respect 
to the broadcasters' judgment, given the background of the 1990 Act, the 1996 
Act, the BBC agreement, the codes of guidance and the BSC adjudications. 
Where the context is day-to-day news reporting the broadcasters' margin of 
discretion may be somewhat more constrained but will remain very 

 



considerable. But the milieu we are concerned with in this case, the cockpit of 
a general election, is inside the veins and arteries of the democratic process. 
The broadcasters' views are entitled to be respected, but their force and weight 
are modest at best. I emphasise this is in no sense a slur on their expertise: 
having looked through the evidence I am very conscious, if I may say so, of 
the experience and professionalism clearly possessed by Ms Sloman, and her 
colleagues were no doubt likewise qualified. But in this context the court's 
constitutional responsibility to protect political speech is overarching. It 
amounts to a duty which lies on the court's shoulders to decide for itself 
whether this censorship was justified."  

    Mr Pannick criticised the last sentence as one of what he described as the Court of 
Appeal's three basic errors. 

    118. Jonathan Parker LJ agreed with Laws LJ and also with Simon Brown LJ, who 
also gave a full judgment. After referring to authority in the European Court of 
Human Rights, including Bowman v United Kingdom (1998) 26 EHRR 1, Simon 
Brown LJ said (para. 57): 

"Against that broad background, let me now turn to the critical issue arising 
here. Was there a pressing social need to ban this broadcast? I have reached 
the clear conclusion that there was not. Disturbing, perhaps shocking, though 
the images on this video undoubtedly are, they represent the reality, the 
actuality, of what is involved in the abortion process. To campaign for the 
prohibition of abortion is a legitimate political programme. The pictures are in 
a real sense the message. Words alone cannot convey (particularly to the less 
verbally adept) the essentially human character of the foetus and the nature of 
its destruction by abortion. This video provides a truthful, factual and, it is 
right to say, unsensational account of the process. As the claimant's evidence 
explains:  
'All the most challenging images from the 1997 PEB were removed, including 
a scene of an actual abortion procedure. All images of third trimester abortions 
were also removed, as were other distressing sequences, including graphic 
images of severed heads.'"  

    These observations (and comparable observations by Laws LJ at paras. 43 and 44) 
were said to be the second of the Court of Appeal's basic errors, that is insisting on the 
importance of the images and disregarding other means open to the Alliance of 
getting its message across. The third error on which Mr Pannick relied (and which he 
put in the forefront of his case) was that the Court of Appeal came close to 
disregarding the simple fact that PEBs are not immune from the obligation of 
avoiding offence to good taste, decency and public feeling. 

    119. My Lords, the House has had the benefit of clear and helpful written and oral 
submissions both from Mr Pannick and from Mr Anderson QC for the Alliance. But 
there was little or no discussion of the correct meaning to be placed on the words in 
section 6(1)(a) of the 1998 Act (reproduced almost word for word in the BBC's 
contractual obligation) prohibiting anything "which offends against good taste or 
decency or is likely . . . to be offensive to public feeling". There are obvious 
difficulties about such an imprecise sequence of words. In Müller v Switzerland 

 



(1988) 13 EHRR 212 the European Court of Human Rights recognised the vagueness 
of the word 'obscene' in the Swiss Criminal Code, but held that it was nevertheless 
"prescribed by law" (and Mr Anderson did not pursue that point in his oral 
submissions). Nevertheless I think it is necessary to consider the meaning to be 
attached to the words quoted from section 6(1)(a) (for which I shall use the shorthand 
"offensive material"). 

    120. 'Good taste' is an expression with a distinctly old-fashioned timbre. It seems 
very possible that in the days of Lord Reith (when newsreaders were males wearing 
dinner jackets and speaking the King's English) there really were no unseemly 
references in any broadcast to sexual activities or bodily functions, and no 
disrespectful jokes about living (or recently deceased) members of the Royal Family. 
Those times are long since past. They disappeared, perhaps forever, during the 1960's. 
It now needs an effort of memory or imagination to call to mind the strict statutory 
censorship of theatres which continued until its final abolition by the Theatres Act 
1968. 

    121. Counsel agreed, to my mind correctly, that the various phrases describing 
offensive material are best taken as a single composite expression. That takes some of 
the pressure off 'good taste'. The composite expression must in my view be interpreted 
in accordance with contemporary standards. The broadcasters' two published codes 
show that in practice the obligation to avoid offensive material is interpreted as 
limited to what is needlessly (or gratuitously) shocking or offensive. Here the context 
is of crucial importance, and what could not possibly be justified as entertainment 
may be justified (in news or current affairs programmes) as educating the public about 
the grim realities of life. Your Lordships were referred to a number of adjudications 
by the BSC (some mentioned in paras. 61 and 62 of the judgment of Simon Brown 
LJ) which show that the BSC takes the same view of its statutory duty under section 
110 (2)(b) of the 1996 Act. I do not regard the broadcasters or the BSC as having 
failed in their duties by not imposing the more stringent standards which might have 
been appropriate 50 or more years ago. 

    122. So when Mr Pannick rightly reminded your Lordships that PEBs are not 
immune from the obligation to avoid offensive material, that obligation must be 
understood as directed to matter which is likely to cause much more than mild 
discomfort. Even material which causes a significant degree of revulsion may be 
justified by the serious purpose of the context in which the material is broadcast. I 
would if necessary invoke section 3 (1) of the Human Rights Act to arrive at that 
conclusion, but I do not think it is necessary to do so. It can be arrived at by applying 
ordinary principles of statutory construction. It would be absurd to test offensiveness 
by the standards which prevailed in or before the middle of the last century. 

    123. Nevertheless the citizen has a right not to be shocked or affronted by 
inappropriate material transmitted into the privacy of his home. It is not necessary to 
consider whether that is a Convention right (Mr Pannick made a brief reference to 
article 8, but did not seek to develop the point). Whether or not it is classified as a 
Convention right, it is in my view to be regarded as an "indisputable imperative" in 
the language of the European Court of Human Rights in Chassagnou v France (1999) 
29 EHRR 615, para 113. Neither the existence of the "watershed" nor any specific 

 



warning broadcast before a programme can be relied on to provide protection, as the 
BBC and the independents recognise in their published codes. 

    124. In forming their judgments the broadcasters were required to (and as the letter 
of 17 May 2001 shows, did) take account of the character of the Alliance's 
programme as a PEB (although one concerned with a single issue which many would 
regard as an issue of ethics rather than party politics). The European Court of Human 
Rights has recognised the special importance of freedom of expression at the time of 
an election (Bowman v United Kingdom (1998) 26 EHRR 1, para 42). But even in that 
context the freedom is not absolute (see para 43 of the same judgment). The 
broadcasters also had to take into account the special power and intrusiveness of 
television. They are, by their training and experience, well qualified (so far as 
anybody, elected or unelected, could claim to be well qualified) to assess the 
Alliance's PEB as against other more or less shocking material which might have been 
included in news or current affairs programmes, and to form a view about its likely 
impact on viewers in Wales (the only country where the "CENSORED" version was 
eventually shown). In making those assessments the broadcasters were reviewing not 
programmes produced or commissioned by their own organisations, but programmes 
produced by or for political parties over which (except as regards offensive material) 
the broadcasters had no control. They could not themselves make editorial changes, 
but had to accept or reject the ready-made programme in its entirety.  

    125. Counsel's submissions were directed to two main questions. One is the manner 
in which article 10 is engaged on the facts of this case (Mr Pannick did not dispute 
that it is engaged in some way). The other (which is of crucial importance) is the 
nature of the review of the broadcasters' decision which the court had to undertake (or 
to put it another way, the degree of deference which the court should have shown 
towards the broadcasters as the primary decision-makers). The answer to the first 
question is likely to have an important bearing on how the second question should be 
answered. 

    126. Where a citizen complains that a national authority is infringing his right to 
freedom of expression, it is usually some form of coercion that he objects to: either 
prior restraint (that is, some form of censorship) or criminal sanctions (such as a 
prosecution for sedition, blasphemy or inciting racial hatred) after the event. In 
general the citizen has no right to require the state to furnish him with the means of 
expressing his views, whether by publishing a book, or presenting a theatrical 
production, or broadcasting a television programme. 

    127. The qualification in the last sentence of Article 10 (1) ("This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises") does not add much. It is concerned wholly or mainly with technical 
considerations (Groppera Radio AG v Switzerland (1990) 12 EHRR 321, paras 59-
61). In particular, para 61 of the judgement of the European Court of Human Rights 
makes clear that any licensing measures may still have to be tested under Article 10 
(2). 

    128. VGT v Switzerland (2002) 34 EHRR 159 was concerned with a prohibition, 
under Swiss federal law, on radio or television commercials of a political nature. 
VGT, an organisation campaigning for animal welfare, wanted to have broadcast a 

 



television commercial concerned with the welfare of pigs but it was rejected as being 
political. The government of Switzerland defended the prohibition as necessary in a 
democratic society in order to prevent political debate being too much influenced by 
those with the greatest financial resources. It also pointed out that VGT had access to 
other channels of communication (while accepting that these were not so powerful 
and pervasive in character). Nevertheless the European Court of Human Rights 
unanimously found an infringement of Article 10, mainly (it seems) because of the 
monopoly positions enjoyed in Switzerland by a single public broadcasting 
corporation and a single company controlling television commercials. The judgment 
does not, with respect, give full or clear reasons for what seems to be a far-reaching 
conclusion. It has already had one striking consequence, that is that the 
Communications Bill now before Parliament has not been certified as complying with 
the Convention because of a single clause relating to political advertising. 

    129. The true significance of the VGT case is therefore rather imponderable. But at 
least the general principle stated by the Commission in the much earlier case of X and 
the Association of Z v United Kingdom (1971) 38 CD 86 still holds good, that 
although no private citizen or organisation has any unfettered right to access to 
broadcasting facilities,  

"the denial of broadcasting time to one or more specific groups or persons 
may, in particular circumstances, raise an issue under Article 10 alone or in 
conjunction with Article 14 of the Convention".  

    The Commission expressed similar views in Haider v Austria (1995) 83 DR 66. 
The statement in X and the Association of Z v United Kingdom was cited by the Privy 
Council in an appeal from Anguilla which raised human rights issues, Benjamin v 
Minister of Information & Broadcasting [2001] 1 WLR 1040, 1049.  

    130. I do not think it is necessary, in order to dispose of this appeal, to try to go 
further into the general question of how Article 10 is engaged in the field of 
broadcasts with a political content. But it is worth noting that the cases do reveal a 
degree of paradox. On the one hand, political discussion or debate is, of all forms of 
communication protected by Article 10, accorded particular importance (see for 
instance Bowman v United Kingdom (1998) 26 EHRR 1, para. 42). But on the other 
hand, there may be good democratic reasons for imposing special restrictions, 
especially to prevent those with the deepest pockets from exercising too much 
influence through the most powerful and intrusive means of communication. 

    131. I now come on to what I see as the crucial issue. The long trek away from 
Wednesbury irrationality (see Associated Provincial Picture Houses Limited v 
Wednesbury Corporation [1948] 1 KB 223) as the only appropriate test, where human 
rights are involved, began many years before the coming into force of the Human 
Rights Act. The need for 'anxious scrutiny' by the Court, where human life or liberty 
is at risk, was memorably stated by Lord Bridge of Harwich in R v Secretary of State 
for the Home Department ex parte Bugdaycay [1987] AC 514, 531. The principle of 
proportionality (having received a passing mention by Lord Diplock in Council of 
Civil Service Unions v Minister for the Civil Service [1985] AC 374, 410) was 
discussed but not adopted in R v Secretary of State for the Home Department ex parte 
Brind [1991] 1 AC 696 (especially at 749, 750, 762, 766-7), a case in which the 

 



House was asked (but declined) to apply Article 10 at a time when it did not form part 
of national law. The Wednesbury test was quite strongly reaffirmed, on a human 
rights issue (homosexuals in the armed forces) in R v Ministry of Defence ex parte 
Smith [1996] QB 517 in which Sir Thomas Bingham MR said at p556, 

"The greater the policy content of a decision, and the more remote the subject 
matter of a decision from ordinary judicial experience, the more hesitant the 
court must necessarily be in holding a decision to be irrational. That is good 
law and, like most good law, common sense. Where decisions of a policy-
laden, esoteric or security-based nature are in issue even greater caution than 
normal must be shown in applying the test, but the test itself is sufficiently 
flexible to cover all situations".  

    However, the European Court of Human Rights later ruled against the United 
Kingdom in that matter: Smith and Grady v United Kingdom (1999) 29 EHRR 493.  

    132. Some of these cases speak of the national court, on judicial review, according 
to administrative decision-makers a margin of appreciation. But since the coming into 
force of the Human Rights Act it has become clear that that expression is confusing 
and therefore inapposite. The correct principle is that the court should in appropriate 
cases show some deference to the national legislature or to official decision-makers: 
see the observations of Lord Hope of Craighead in R v DPP ex parte Kebilene [2000] 
2 AC 326, 380-1 and those of Lord Steyn in Brown v Stott [2001] 2 WLR 817, 842. 
Lord Hope (at p.381) favoured the expression "discretionary area of judgment" put 
forward by Lord Lester of Herne Hill QC and Mr Pannick in Human Rights Law and 
Practice (1999) p.74. This lead was followed by the Court of Appeal in R (Mahmood) 
v Secretary of State for the Home Department [2001] 1 WLR 840; Laws LJ referred 
(at p.855) to the need for a "principled distance" between the decision-maker's 
decision on the merits and the court's adjudication. 

    133. The clearest and most authoritative guidance has been given by your 
Lordships' House in R (Daly) v Secretary of State for the Home Department [2001] 2 
AC 532. That case was concerned with official policy as to the searching of prison 
cells, and the impact of the policy on prisoners' rights to confidential communication 
with their lawyers. The passage in the speech of Lord Steyn (at pp 547-8) is very well 
known but it bears repetition: 

"The contours of the principle of proportionality are familiar. In de Freitas v 
Permanent Secretary of Ministry of Agriculture, Fisheries, Lands and Housing 
[1999] 1 AC 69 the Privy Council adopted a three-stage test. Lord Clyde 
observed, at p 80, that in determining whether a limitation (by an Act, rule or 
decision) is arbitrary or excessive the court should ask itself: "whether: (i) the 
legislative objective is sufficiently important to justify limiting a fundamental 
right; (ii) the measures designed to meet the legislative objective are rationally 
connected to it; and (iii) the means used to impair the right or freedom are no 
more than is necessary to accomplish the objective." Clearly, these criteria are 
more precise and more sophisticated than the traditional grounds of review. 
What is the difference for the disposal of concrete cases?"  

   134. Lord Steyn then referred to some valuable academic work and observed,  

 



"The starting point is that there is an overlap between the traditional grounds 
of review and the approach of proportionality. Most cases would be decided in 
the same way whichever approach is adopted. But the intensity of review is 
somewhat greater under the proportionality approach. Making due allowance 
for important structural differences between various Convention rights, which 
I do not propose to discuss, a few generalisations are perhaps permissible. I 
would mention three concrete differences without suggesting that my 
statement is exhaustive. First, the doctrine of proportionality may require the 
reviewing court to assess the balance which the decision maker has struck, not 
merely whether it is within the range of rational or reasonable decisions. 
Secondly, the proportionality test may go further than the traditional grounds 
of review inasmuch as it may require attention to be directed to the relative 
weight accorded to interests and considerations. Thirdly, even the heightened 
scrutiny test developed in R v Ministry of Defence ex parte Smith [1996] QB 
517, 554 is not necessarily appropriate to the protection of human rights".  

    135. Lord Steyn then referred to the outcome of the Smith case in the European 
Court of Human Rights and continued, 

"In other words, the intensity of the review, in similar cases, is guaranteed by 
the twin requirements that the limitation of the right was necessary in a 
democratic society, in the sense of meeting a pressing social need, and the 
question whether the interference was really proportionate to the legitimate 
aim being pursued.  
The differences in approach between the traditional grounds of review and the 
proportionality approach may therefore sometimes yield different results. It is 
therefore important that cases involving Convention rights must be analysed in 
the correct way. This does not mean that there has been a shift to merits 
review. On the contrary, as Professor Jowell [2000] PL 671, 681 has pointed 
out the respective roles of judges and administrators are fundamentally distinct 
and will remain so. To this extent the general tenor of the observations in 
Mahmood [2001] 1 WLR 840 are correct. And Laws LJ rightly emphasised in 
Mahmood, at p 847, para 18 "that the intensity of review in a public law case 
will depend on the subject matter in hand." That is so even in cases involving 
Convention rights. In law context is everything".  

    Lord Bingham of Cornhill agreed with Lord Steyn and Lord Cooke of Thorndon. 
Lord Cooke, in a short speech, went further and suggested that the day would come 
when it would be more widely recognised that Wednesbury was an unfortunately 
retrogressive decision in English administrative law. Lord Hutton agreed with Lord 
Bingham and Lord Steyn. Lord Scott of Foscote agreed with Lord Bingham and Lord 
Cooke. 

    136. The valuable academic work referred to by Lord Steyn in Daly has also been 
discussed in detail by Lord Hope in R v Shayler [2003] 1 AC 247-284-7 (paras 72-
79). Finally (as to the authorities bearing on this part of the case) I would refer to the 
dissenting judgment of Laws LJ in International Transport Roth Gmbh v Secretary of 
State for the Home Department [2002] 3 WLR 344, 376-8 (which he must have 
written at much the same time as he was writing his judgment in the case now under 
appeal). The whole passage is of great interest but I will highlight four principles 

 



which Laws LJ put forward (with the citation of appropriate authority) for the 
deference which the judicial arm of government should show to the other arms of 
government: 

    (1) (at p 376) "greater deference is to be paid to an Act of Parliament than to a 
decision of the executive or subordinate measure"; 

    (2) (at p 377) "there is more scope for deference 'where the Convention itself 
requires a balance to be struck, much less so where the right is stated in terms which 
are unqualified' (per Lord Hope in ex parte Kebilene)"; 

    (3) (at p 377) "greater deference will be due to the democratic powers where the 
subject-matter in hand is peculiarly within their constitutional responsibility, and less 
when it lies more particularly within the constitutional responsibility of the courts"; 

    (4) (at p 378) "greater or less deference will be due according to whether the 
subject matter lies more readily within the actual or potential expertise of the 
democratic powers or the courts". 

    137. The second of these principles is certainly applicable in the present case and is 
of the greatest importance. Striking a fair balance between individual rights and the 
general interest of the community is inherent in the whole of the Convention: 
Sporrong and Lönnroth v Sweden (1982) 5 EHRR 35, para 69. The other three points 
made by Laws LJ are thought-provoking but I do not find them particularly helpful in 
determining this appeal, for several reasons. In this case (as in many cases raising 
human rights issues) responsibility for the alleged infringement of human rights 
cannot be laid entirely at the door of Parliament or at the door of an executive 
decision-maker. Responsibility for the alleged infringement is as it were spread 
between the two (this is a point made by Mr Andrew Geddis in an article at [2002] PL 
615, 620-3). Moreover the court's (or the common law's) role as the constitutional 
guardian of free speech is a proposition with which many newspaper publishers might 
quarrel (see the observations of Lord Steyn in Reynolds v Times Newspapers Limited 
[2001] 2 AC 127, 210-1, although in recent years your Lordships' House has fully 
recognised the central constitutional importance of free speech). A third difficulty is 
that the principles stated by Laws LJ do not allow, at any rate expressly, for the 
manner (which may be direct and central, or indirect and peripheral) in which 
Convention rights are engaged in the case before the court. 

    138. My Lords, this is an area in which our jurisprudence is still developing, and 
we have the advantage of a great deal of published work to assist us in finding the 
right way forward. I have obtained particular assistance from Understanding Human 
Rights Principles, edited by Mr Jeffrey Jowell QC and Mr Jonathan Cooper (2001) 
and from the very full citations in the third (2001) edition of Judicial Review 
Handbook by Mr Michael Fordham. Fordham's survey in para. 58.2 appears to me to 
give a useful summary of where we seem to be going. Under the heading "Latitude 
and Intensity of Review" he writes: 

"Hand in hand with proportionality principles is a concept of 'latitude' which 
recognises that the Court does not become the primary decision-maker on 
matters of policy, judgment and discretion, so that public authorities should be 

 



left with room to make legitimate choices. The width of the latitude (and the 
intensity of review which it dictates) can change, depending on the context 
and circumstances. In other words, proportionality is a 'flexi-principle'. The 
latitude connotes the appropriate degree of deference by court to public body. 
In the Strasbourg (ECHR) jurisprudence the concept of latitude (called 'the 
margin of appreciation') comes with a health warning: it has a second super-
added deference (international court to domestic body) inapt to domestic 
judicial review (domestic court to domestic body). This means that Human 
Rights Act review needs its own distinct concept of latitude (the 'discretionary 
area of judgment'). The need for deference should not be overstated. It remains 
the role and responsibility of the Court to decide whether, in its judgment, the 
requirement of proportionality is satisfied".  

    There is also an interesting recent article by Mr Richard Edwards which I shall 
return to. 

    139. So the Court's task is, not to substitute its own view for that of the 
broadcasters, but to review their decision with an intensity appropriate to all the 
circumstances of the case. Here the relevant factors include the following. 

    (1) There is no challenge to the statutory (or in the case of the BBC quasi-statutory) 
requirement for exclusion of what I have (as shorthand) called offensive material. 
That requirement is expressed in imprecise terms which call for a value-judgment to 
be made. The challenge is to the value-judgment made by the broadcasters. 

    (2) Their remit was limited (for reasons not inimical to free speech) to a single 
decision either to accept or to reject the programme as presented to them. In making 
that decision the broadcasters were bound (in accordance with their respective codes) 
to have regard to the special power and pervasiveness of television. 

    (3) Although your Lordships do not know the identities of all those involved in the 
decision, Ms Sloman is undoubtedly a broadcaster of great experience and high 
reputation. There is no reason to think that she and the others involved failed to 
approach their task responsibly and with a predisposition towards free speech. No 
doubt is cast on the good faith of any of them. 

    (4) Free speech is particularly important in the political arena, especially at the time 
of a general election. That is why specific arrangements are made for PEBs, but the 
fact that PEBs are not immune from the general requirement to avoid offensive 
material is only a limited restriction on free speech, and it applies equally to all 
political parties. There was no arbitrary discrimination against the Alliance. 

    (5) The effect of the decision was to deprive the Alliance of the opportunity of 
making a broadcast using disturbing images of the consequences of abortion. The 
Alliance still had (and used) the opportunity to broadcast its chosen text, and it was 
still at liberty to use a variety of other means of communicating its message. In that 
respect article 10, although engaged, was not engaged as fully as if there had been 
some total ban. 

 



    140. Most of these points call for no further elaboration but I should say a little 
more about the last two. Part of the Alliance's complaint (and one which carried 
considerable weight with the Court of Appeal) was that the Alliance was uniquely 
disadvantaged by the prohibition on offensive material, because it (alone of all the 
makers of PEBs) wanted to shock viewers with the realities of abortion. The Alliance 
could say, no doubt correctly, that it alone was being prevented from putting across its 
message in its chosen way. It is however possible to imagine that some other party 
campaigning on a single issue might be in a similar position: as was said in Becker v 
Federal Communications Commission (1996) 95 F 3d75, 87,  

"the political uses of television for shock effect is not limited to abortion . . . 
('Other subjects that could easily lead to shocking and graphic visual treatment 
include the death penalty, gun control, rape, euthanasia and animal rights.')"  

    But I would not regard this as making the restriction on offensive material arbitrary 
or discriminatory in any relevant sense. Images such as those in the Alliance's video, 
transmitted into hundreds of thousands of homes, would indeed have extraordinary 
power to stir emotions and to influence opinions. But that is the justification for 
imposing on the broadcasters responsibility for excluding offensive material. It cannot 
be a free-standing reason for disregarding the prohibition as discriminatory against 
those who (for whatever well-intentioned reasons) wish to shock television viewers. 

    141. I do therefore see force in Mr Pannick's submission that the Court of Appeal 
came close to overlooking the fact that PEBs are not immune from the requirement 
for offensive material to be excluded. I also see some force in his criticism that the 
Court of Appeal attached too much importance to the disturbing images which the 
Alliance wished to transmit for their shock effect. Most important of all, I think (with 
very great respect to the Court of Appeal) that although not avowedly engaged in a 
merits review, they did in fact engage in something close to that. Although my 
opinion has fluctuated, in the end I do not think that it has been shown that the 
broadcasters' decision, even if reviewed with some intensity, was wrong. I would 
therefore allow the appeal. 

    142. After making some progress in the preparation of this speech I have had the 
great advantage of reading the speech of my noble and learned friend Lord Hoffmann, 
and his insights have assisted me to the conclusion which I have eventually reached as 
to the outcome of the appeal. 

    143. I add a footnote in relation to the article by Mr Edwards, Judicial Deference 
under the Human Rights Act (2002) 65 MLR 859. This draws extensively on 
Canadian human rights jurisprudence and discusses the notion of human rights 
legislation as formalising a constitutional dialogue between different branches of 
government, with each branch being in a sense accountable to the other (see Iacobucci 
J in Vriend v Alberta [1998] 1 SCR 495, paras 138-9). The article is critical of the 
British judiciary for being over-deferential and insufficiently principled in its 
approach to proportionality under the Human Rights Act. 

    144. As to deference, I would respectfully agree with Lord Hoffmann that (simply 
as a matter of the English language) it may not be the best word to use, if only 
because it is liable to be misunderstood. However the elements which Mr Edwards 

 



puts forward as his basis for a principled approach (at pp 873-80, largely drawing on 
Canadian jurisprudence: legislative context; the importance of the Convention right in 
a democracy; mediation between different groups in society; respect for legislation 
based on considered balancing of interests; recognition of "holistic" policy areas 
which are not readily justiciable; and respect for legislation representing the 
democratic will on moral and ethical questions) appear to me by no means dissimilar 
from the principles which do emerge from Daly and other recent decisions of your 
Lordships' House. The Wednesbury test, for all its defects, had the advantage of 
simplicity, and it might be thought unsatisfactory that it must now be replaced (when 
human rights are in play) by a much more complex and contextually sensitive 
approach. But the scope and reach of the Human Rights Act is so extensive that there 
is no alternative. It might be a mistake, at this stage in the bedding-down of the 
Human Rights Act, for your Lordships' House to go too far in attempting any 
comprehensive statement of principle. But it is clear that any simple "one size fits all" 
formulation of the test would be impossible. 

    145. For these reasons I would allow this appeal. 

 

 


