
Neutral Citation Nun3ber: [20101 EWI-1C 2710 QBA 

Case No: IQ08X03657 
IN TIiE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S_BENCH DIVISION 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

Datc: 27/10/2010 

Before 

THE HONOURABLE MRS ,TUS'I'ICE SHARP DBE 

13etween : 

Cristiano Ronaldo Claimant 
- and - 

TelegraPh Media (Yroup Limited Defendant 

James Price QC and Adam Speker (instructed by Schillings) for the Claimant 
David Price of David Price Solicitors & Advocates for the Defendant 

Hearing dates: 22"d October 2010 

Approved Judgment 
T direct that pursuanif to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this ve7rsion as handed down may be treated as authentic. 

THE HONOURABLE MRS .TUSTICE SHARP 



Tl{H; IIONOU1LA13IaE, VE12S JUS"17C,.Is' SHARi' EZoaaldo v"I'elcgraph 

A[^I»r— oved .ludt rrient 

Mrs Justice Sharp: 

1. The trial in this libel action is due to begin on the 8 Novc;mber 2010. Last Friday 
afternoon, I heard an application by the defendant, Telegraph Media Group I.imited, 
for this action to be stayed as abuse of the process ol'the court. At the hearing, on the 
application of the Telegraph 1 tnade an Order pursuant to section 4(2) of the 
Contempt of Court Act 1981 that there should be no reporting of the hearing because 
it was anticipated that Jnention may be Jnade of matters it naight not be appropriate for 
a jury to know about. In view of the irnminence of the trial, 1 continue that order 
(which for the avoidance of doubt covers any report of this judgn3ent) until alter the 
trial of this action or the litigation otherwise connes to an end. 

2. 1 have decided that the Telegraph's application should be refused, and these are my 
reasorJs. 

The action 

3. The action is brought by Cristiano Ronaldo who is a worid famous footballer against 
the publishers of the Daily Telegraph ("the Telegraph"). He sues in respect of an 
article published in the Telegf-aph on the 18 July 2008 headed: "Ronaldo back in the 
limelight" which appeared in the Sports Section of the Telegraph. He also sues for the 
publication of the same article on the Telegf •aph's website, this time headed: 
"Cristiano Ronaldo's night out in LA sure to anger Sir Alex Ferguson and Man 
United." Both articles were illustrated by a photograph of Mr Ronaldo on crutches. 
The article in the newspaper was a prominent one at the top of the page, of which it 
occupied between a third and half; and it was flagged up by a"taster" on the front 
page of the Sports Section, also illustrated by a photograph of Mr Ronaldo on 
crutches. It is fair to say, as Mr James Price QC who acts for Mr Ronaldo, submits, 
that the story itself is treated as one of the most significant of that day's sports stories. 

^ Publication was substantial. About 778,585 hard copies of that editaon of the Daily 
TelegYaph were sold, and there were about 21,000 visits to the online article. It is 
generally accepted that readership is a multiple of circulation; and on that basis, it will 
have run into millions. 

S. At the time the article was published, Mr Ronaldo played for Manchester United, 
rnanaged then, as now, by Sir Alex Ferguson. It is common ground that Mr Ronaldo 
had surgery to his ankie on 7 July 2008, and remained in hospital to 10 July 2008. He 
would have been due to begin pre-season training at about this tin3e, but was given 
tixne off to recover from the operation. 

6. The natural and ordinary meaning conlplained of in the amended Particulars of Claim 
is this: 

"By partying in the Hollywood nightelub, Villa, where he 
danced without his crutches and drank copious arnounts of 
champagne when he was recovering from his recent ankle 
operation, [Mr Ronaldo] was behaving unprofessionally, 
irresponsibly and with a reckless indifference to his recovery." 



'111 B HONOUI2A13Irls l+1115 ,11 fSTICE: S[CAlil' 
AMiroved .J¢id rn3ciii 

3tonaido v'I'elegcaph 

7. There Is a clalnl for aggravated damages In whzch It is said amongst other nlatters, 
that the article was distressing for Mr Ronaldo because lie takes his health and fitncss 
extremely seriously, rarely drinks alcohoI and had not been drinking that evening, and 
di.d not take to the dance floor, with or without crutches. It is also said that the 
Telegraph dclayed responding to Mr Ronaldo's letter of complaint, and when it did 
respond it sought to I-nalce a news story out of its error by seeking Mr Ronaldo's 
agreement to a clarification that provided hina with " further opportunity to underlie a 
his coznmitment to Manchester United" a matter that had nothing to do with the 
Telegraph., and did not address Mr Ronaldo's complaint. Reliance is also placed on 
the terms of the Telegr•aph's defence and aniended defence, and its itnplicit 
acceptance, because of the way the defence is pleaded, that there were substantial 
inaccuracies in it (because of the failure to defend "the central allegation that [Mr 
Ronaldo] put down his crutches to dance and drank copious a>nounts of chalnpagne") 
and the failure to correct those inaccuracies. 

S. Mr .lanzes Price says that Mr Ronaldo was a professional sportsrxlan, and a very highly 
paid one. It was plainly his duty to his Club and to his fans to ensure he was ft to 
resume training at the earliest time, and not to jeopardise his recovery, or even worse, 
to risk furCher injury to his ankle. It follows he says, that a jury could well take the 
view that this is a serious libel of Mr Ronaldo, both professionally and personally, 
suggcsting as it does that he is willing to put his own passing pleasures ahead of his 
fitness and his duties to his Club and the fans. He draws attention to the fact that the 
article says that Mr Ronaldo and his party of four models, were served with £.10,000 
worth of Cz•istal champagne. Even if a Los Angeles nightclub was able to charge £250 
a bottle that would mean 40 bottles of champagne had been served.  

^ In the Telegraph's defence (as re--amended) it is denied that the words are defamatory, 
and the reasons for that are set out in some detail. It is said that the article is seeking 

as a 
refusal to grant hiin his dream move to Spaina characterisation with which Mr 
Ronaldo agreed, and the celebrity lifestyle he appeared to be pursuing in Los Angeles. 
It is also said the article is not about Mr Roualdo's operation, or his recovery 
programin e . 

to draw a"tongue in cheek" comparison between the characterisation of Mr Ronaldo 
"slave" by Sepp Blatter the Fifa president because of Manchester United's 

10. in the alternative, the Telegraph's defence is that the article is true, or substantially 
true. The Ineaning which the Telegraph alleges to be true is this: 

"Shortly after having undergone surgery on his ankle and when 
he would otherwise have been due to return for pre-season 
training and having publicly agreed with the suggestion that he 
was being treated like "a slave" because of Manchester 
United's refusal to allow him to terminate his contract in order 
for him to fulfil his wish to move to Real Madrid and having 
behaved out of line with the reasonable expectations of 
Manchester United, [Mr Ronaldo] went on an urlllecessary trip 
to Los Angeles unconnected with Manchester United, 
notwithstanding the reservatiorls of his medical team, during 
which he "lived it up" and went "out on the town" on crutches, 
thereby unnecessarily increasing the risk of injury to the ankle 
and/or lengthening the requisite period of recovery and absence 

Page 3 



'I'FIC; HOVOUl2A13[.fs MIiS .IC1ST[CE SIIAltP 
ApurovedJudgPlelit 

§tonaltlo v'felegrapli 

froln football and generating inevitable inedia coverage 
including photographs." 

11. This plea is supported by twenty six paragraphs of particulars. As to aggravated 
datnages amongst other matters, the Te  legraph denies that it sought to make a news 
story out of Mr Ronaldo's complaint, or that the proposed clarihcation had nothing to 
do with his complaint and did not address it. It is also denied that there are substan#ial 
inaccuracies in the article. 

12. It is said, by Mr David Price who appears on behalf of the Telegraph, that the 
"original publisher" of the story of which he says the material part of "originatorr" or 

the article complained of in the Telegraph was a report, was the Daily Mirror ("the 
Mirror'). On Thursday, 17 July 2008 the Mirror published a front page article 
described as an EXCLUSIVr with the banner headline, RON TIIE LASH, illustrated 
by a photograph of Mr Ronaldo on one side (on crutches), and one of Paris Hilton on 
the other. Along the bottozrz of the page in large i;ype are three sub headlines: 
underneath the photogt •aph of Mr Ronaldo: "Man Utd's crocked star "dancing" at 
club"; "He spends £10,000 on bubbly and vodka"; and underneath the photograph of 
Miss Hilton: "He snubs Paris Hilton for posse of sexy models." The full story on page 
7 is in the same vein, with the headline: "One hell of a do, Ron" 

13. Mr Ronaldo sued the Mirror for libel in respect of its article. In his claicn against the 
Mirror, Mr Ronaldo relied in aggravation of damages on seven republications: two 
were of blogs, two were in the Sun newspaper, one was in the Star nevaspaper, one 
was in the Evening Standard and one was in the Western Mail. The Mirror defended 
its article by a plea of justification, which included in it, an allegation that Mr 
Ronaldo had been drinking and attezxzpting to dance whilst at the Villa nightclub in 
Hollywood. 

14. Both the Mirror and the Telegt°aph relied in their defences on section 12 of the 
Defamation Act 1952 1  . In the Telegraph defence, it was said that: 

"[Mr Ronaldo] has made claims against MGN Ltd and Sports 
Newspapers Ltd in respect of the publication of words to the 
same or similar effect as the words on which he has brought 
these proceedings. [The Telcgraph] reserves the right to rely on 
these and any other claim uncler s.12 of the Defamation Act 
1952." 

15. On 14 October 2009, shortly before the actions were due to be tried, 2  both actions 
came before me for a pre trial review. The substantial matter in dispute was whether 
the actions should be tried at the same time, before the same judge and jury. Mr 
Ronaldo's counsel, Mr Adam Speker, invited me to order they should be on the 
grounds that it would save time and costs. This application was strenuously resisted 
by Mr David Price, on behalf of the Telegraph. 

^ This provides that: "In any action for libel or slander the defendant may give in evidence in initigation of 
damages that the plaintiff has recovered damages, or has brought actions for damages, for libel or slander in 
respect of the publication of words to the salrse cffect as the wrds on which the action is founded, or has 
received or agreed to receive compensation in respect of any such pUblication." 
2 The trial date was then set for the 9 Novenber 2009. 

Page 4 



I'1iEs HONOl1RA13LF_, MftS JUS"1'IC15 811AliE' 
_AL^iv_e[1 

Aonakio v"rcicgraph 
,Jod^ me^^[ 

16. I3ecausc I was persuaded that there was a rislc of injusticc to the Telegr-aph if the 
actions were tried together, I refused the application, even though extra costs would 
be incurred if the actions were tried separately. 3 

17. When resisting the application, Mr Price submitted amongst other tnatters, as rny 
ruling recorded at [20]-[21 ], that there was a real risk of prejudice to the Telegraph if 
the two actions were heard together because there are important differences between 
them: first, as to the naturc and character of the articles, and second, as to the defences 
which are relied oza in both. It was said that the character and content of the two 
articles are very different; and that the plea of justification relied on by the Telegraph 
was both narrower in some respects, and broader as to the matters relied on than that 
relied on by the Mirr°or. 

18, Given the differences between the two articles and actions, including as to the 
nreanings defended, it was said there was real risk that the Telegr°aph would be "tar•red 
with the same brush" as the Mirr°or-. 

19, Mr Price also subn3itted that: 

"[A]lthough section 12 is relied on by each defendant, it would 
be better if the jury in the Telegr•aph action had the benefit of 
eonsidering what actual sum was awarded against the Mirror, if 
any, when considering what suni, if any, should be awarded in 
respect of the words cotnplained of in the Telegraph action." 

20. For listing reasons it did not prove possible to accommodate two jury tz'ials, one after 
the other, and the Telegraph (as it was entitled to do) did not accede to the alternative 
suggestion made by me after n1y ruling, that its trial could be heard immediately after 
the Mir-ror trial, by judge alone, that is, the same judge who had dealt with the Mirror 
trial, though Mr Ronaldo would have been content with that course. Thus the 
Telegraph action had to be talten out of the list and the trial date re-ifxed. 

21. The Mr°rar action subsequently settled shortly before it was due to be tried. The terms 
of sc.ttlement included payrnent of damages of £25,000, and of Mr •  Ronaldo's 
reasonable costs of the action and the reading of a Staternent in Open Court. The 
statenlent was read out on the 9 Novembez •  2009. In it, the substance of the allegations 
made by the Mirror was set out, the Mir°ror° accepted the allegations it had published 
were untrue, and apologised for having rnade them. It was also said that Mr Ronaldo 
had been paid substantial damages by the Mirror and that Mr Ronaldo considered 
himself to be fully vindicated. 

22. Following that settlement, there appear to have been difficulties between the patries to 
this action agreeing the terms of the order made at the I'TR. This delayed the re-fixing 
of the trial; and in the event, in April this year it was faxed, as I have said for 8 
Noveinber 2010. 

3 See [2009] EWHC 2862 (QB). In that ruling I also dealt with the history of the amendments to the pleadings 
and reference can be made to it for that background if necessary. 

P agc: 5 



THE HONpEJRA13L1s' M[2S ,EUS"1'ICL SIIARY 
AnProvecE Judzrneril 

Ronaldo v'rc3egt'aph 

The application to stay this action 

23. On 11 October 2010, the Telegy,aph issued the application to stay this action as an 
abuse of the process in reliance on the principles developed by the Court of l-1.ppeai in 
.lanzeel (Youssej) v Dow Jones dc Co Inc. [2005] QB 946, CA. The three grounds 
referred to in the application notice itself are these. F irst the claim as advanced in the 
Amended Particulars of Claim does not (or does not any longer) serve the legitimate 
purpose of protecting Mr Ronaldo's reputation. Second, the continuation of the claim 
is a restriction on the Telegraph's freedom of expression which is not necessary for 
the protection of Mr Ronaldo's reputation. Third, the costs and court resources 
involved in a trial would be displ •oportionate to any legitimale advantage to Mr 
Ronaldo in pursuing the claim to trial. The evidence relied on in support in Part C of 
the application notice centres on the Mirror settlement. 

24. The original meaning pleaded in the Particulars of Claim prior to amendments made 
in October 2009, rclied on a natural and ordinary meaning and an innuendo meaning. 
What was pleaded was this: 

"In their natural and ordinary meaning the said words 
meant and were understood to mean that by partrying and 
drinking champagne when he should have been recovering 
from his reeent ankle operation, the claimant was 
deliberately behaving in a manner calculated to dismay 
and/or anger his manager, Sir Alex Ferguson. 

By way of innuendo the said words meant and were 
understood to mean that the claimant, who was, following 
his ankle operation, supposed to be resting and recuperating 
at a rehabilitation clinie in order to ensure that he would be 
able to return to playing footbali as soon as possible, 
instead lfew to Hollywood where he went partying in 
nightclubs, dancing without his crutches, drinking 
champagne and deliberately behaving in a manner 
calculated to dismay and/or anger his manager, Sir Alex 
Ferguson" 

25. Although his skeleton argument contained a considerable number of observations on 
various developments in the law of defamation and the Jarneel jurisdiction, Mr David 
Price's submissions may be sumznarised as follows. First, it is said that as a result of 
the alnendment to meaning, Mr Ronaldo's claim to vindication in this action is no 
different to that in the Mirror action, with the result that vindication of his reputation 
in that action (widely reported, including by the Telegraph) has now vindicated his 
reputation in this one. He has it is said, no other legitimate reason to pursue his action, 
and there has been no evidence from him that he has, in the absence of a threat to 
republish, an existing offer by the Telegraph to "disavow" the allegations, and in the 
light of the fact that the defalnation here (if it be one) is not serious. 

26. Second, it is said, the Telegraph was, in effect, the reporter, not the originator of the 
allegation complained of. The court it is said should be readier to apply the Jameel 
principles in such circunnstances, having regard to existing ECHR principles relating 
to reported speech, the importance of freedom of expression for defendant publishers 

Pal;e 6 



'i'k11; 1It)NoU12A13L13 NI12S JIIS"i'C[:E 5E[AEt[' 
fli) 	 l 

Ronscldu v"i'clegraph 

and the fact in pai;'tieular, that the originator, is in a better posilion to provide true 
vindication than a mere rcporte►' (and danages can be claimed inthe original aciion 
for the republication as well). 

27. In effect, Mr David Price submits this action is "lawyer driven" and is only 
maintained now so Mr Ronaldo can recover his (considerable) costs in bringing it 
rather than for the legitimate purpose of vindication. He submits in essence that Mr 
Ronaldo is the victirn of his own success in the Mirrot° action. Where satisfaction has 
been obtained fi•oin the original publisher, as here, the right course is for the 
successful claimant to discontinue against the republisher, and if appropriate, malce an 
application for his costs on discontinuance. 

28. Mr David 1'rice accepts the application is made late in the clay, but he relies on the 
delay in bringing the matter to trial by Mr Ronaldo, and the additional developnn.ents 
in the Jameel jurisdiction — in particular the decision of Tugendhat J in Hays v Ple v 
Hartley [2010] EWHC 1068 (QB) - which he subn-lits supporC his application and 
which have occurred since this action was re-listed for trial in April 2010. 

29. Mr James Price submits that notwithstanding the Mis°s°of •  settlement, it remains the 
case, in accordance with well settled prirzciples, that Mr 12onaldo is entitled to proper 
cornpensation and vindication for a serious (and certainly non--trivial) libel published 
to millions of readers, whicli is completely untrue. This is particularly so where the 
Telegraph continues to run a fiill plca of justiifcation. He submits the application is 
>nade unacceptably late, and is, in reality, a last throw of the dice by a defendant 
facing an imminent trial. He submits had I been told at the FTR that the consequence 
of success against the MirYo3-, either as a settleznent or after a trial was that the 
TelegYaph action would be struck out as an abuse, I rnight have declined to rnake the 
order that the trials should be heard separately. And he invites me to consider vvhat 
wouid have happened had I not made that order: namely that the jury would have 
been invited in accordance with well-established principles, to assess dainages for 
each publication taking account of the fact by virtue of section 12 of the Defamaion 
Act 1952, there should be no "double recovery" 

30. He submits on the facts, where clearly the MirYor and the Telegf •aph have their own 
circle of readers and the differences between the two newspapers, there would have 
been no questionof the jury assessizzg compensation for the Mirror•, and then 
declining to award anything in respect ofthe Telegr-aph publication on the ground that 
Mr Ronaldo was sufficiently vindicated by the Mirr°or action. 

31. Such rnatters as are now relied on by the Telegraph in this application are, he submits, 
matters if anything which go to mitigation of dainages. To deny Mr Ronaldo 
compensation and the vindication he is entitled to would be a breach of his articie 5 
rights of access to justice, and without doubting the importance of the article 10 rights 
of the defendant publisher, they do not have pre-eminence over the article 8 rights of a 
claimant such as this one, in circumstances suchas these, to vindicate his reputation 
and be coznpensated for the damage done to it by the words co>;nplained of There is 
nothing wrong with a claimant in any event, obtaining his costs for a legitimate action 
properly pursued; and it would be wrong for a claiYnant in the position of this one, to 
be penalised, as he would be, on the Telegraph ' s argument, if he was forced to 
discontinue with the ordinary costs consequences of doing so. The facts bealring on 

Page 7 



THE 1IONOU12AI3hIs' M(2S J[JSi`ICI^ ,SHARP ftonaldo v'C'eleg<<Eph 
A 3Proved Jildp'mcnt 

the decision in Hays Mr 7ames I'rice submits bear no resemblance to the facts in this 
case. 

32. Mr Janes I'rice also submits that the Telegf°aph should be held to the stance it adopted 
at the PTR (that there should be two separate trials) and that it should not now be 
allowed to adopt the entirely different stance that the action should not be tried at all. 

33. As for the suggesi:ion that the court should be more inclined to invoke the Janzeel 
jurisdiction in relation to reported speech, Mr James 1'riee submits as preliminary 
observations, that wlaal was published was hardly a neutral rcport, and was a 
repetition by a serious newspaper of vapid tittle tattle without checicing or verification 
or giving any opportunity to Mr Ronaldo to commeni. But in any event, he says, there 
are powerful legal objections to such an approach viz the place for such points to be 
advanced, is in a defence of privilege. I-Iere, a Reynolds privilege was pleaded by the 
TelegraPh, but was abandoned (with the Telegraph paying the costs of abandonment) 
after a credible answer to the plea of good faith was pleaded in the Reply. 

Discussion 

34. It is well settled that the compensatory principle applies to any award of damages in 
an action for libei, and that for a personal claimant, there are three relevant elements 
to the assessment of such an award: damage to reputation, vindication and injury to 
feelings: see for example John v MGN Ltd [ 1997] Q 586 at 608 where the Court of 
Appeal said: 

"The successful plaintiff in a defamation action is entitled to 
recover, as general compensatory damages, such suin as will 
compensate him for the wrong he has suffered. That sum m.ust 
compensate him for the damage to his reputation; vindicate his 
good name; and take account of the distress, hurt, and 
humiliation which the defamatory publication has caused." 

35. The assessment of damages includes a substantial subjective element for the reasons 
explained by Lord Hailsham in Cassell & Co Ltd v Broon2e [ 1972] AC 1027 at 1070- 
1 citing Windeyer J in Uren v John Fairfax & Sons Ply Ltd [1967] 117 CLR 118 at 
150 where he said: 

"It seems to me that properly speaking, a man defamed does 
not get compensation for his damaged reputation. He gets 
dainages because he was injured in his reputation, that is 
simply because he was publicly defamed. For this reason, 
eompensation by damages operates in two ways: as a 
vindication of the plaintiff to the public and as consolation to 
him for a wrong done. Compensation here is a solatium rather 
than a monetary recompense for harrn measurable in money." 

36. A number of factors are likety to be of importance in assessing damages including the 
gravity of the libel, the extent of publication, the need for vindication and injury to 
feelings. The element of vindication is likely to assume a greater importance where a 
defendant continues to assert the truth of a libel, or fails or refuses to apologise. 

Page 8 



THE [IONOURAeLR 

wuve.tl JNc[Lmenf 
f2omnido v'rclegrapl, 

Ap 

37. An apology is not a defence to an action but it nlay (though not invariably will) be 
rclevant in mitigationEqually, the absence of an apology may be an imporlant 
feature in aggravation of damages because the defendant's conduct, including of the 
action itsclf is capablc of inereasing the injury to a claimant's feelings. See for 
exan-iple, wlaat is said by Lord Reid in Broone at 1085, by Nourse LJ in Sutcliffe v 
Pressdr°am Ltcl [1991] 1 QB 153, at 184 CA, by the Court of Appeal in John at 607; 
by Neill L.I in Rantzen vMir •roy- Gr-oup Newspaper°s (1986) Ltd [1994] QB 670, at 683 
and in Gleaner Co Ltcl vAbr •aharns [2004] 1 AC 628 at [34], [36]. If the matter comes 
before a jury, the jury will be directed to takc into account all such znatters up to and 
including the date of their award in their assessment of damages. 

38. A claimant is entitled to bring a separate action for libel where (as is not unusual) the 
same or siznilar defamatory allegations are published in a number of different 
publications by different publisher-s. 'rhe separate publications are separate torts. He 
may bring one action and rely on any further publieations by different publishers as 
republications, but he is not obliged to do so. There may be good reasons for bringing 
separate actions: for exaniple the conduct of the individual publishers may require 
separate consideration in the context of a claim to aggravated damages, or the 
publications may be such that the claimant considers only separate actions will result 
in an appropri 
can properly be made liable for the other publications on which the claimant wishes to 
sue. 

ate vindication, or there may be questions as to whether one publisher 

39. Where separate claims are brought, there are well established principles deriving from 
the highest authority, and fromstatute, whzch apply to the assessment of damages. 
These have been developed or enacted as the case may be having regard to the right of 
the individual claimant to redress for the harm done by the individual publication and 
to the principle that each publisher, as a tortfeasor is responsible for the harm done by 
his or her tort. There may be eommon elements of damage caused by siinilar 
publications for which damages must be apportioned in accordance with section 12 of 
the Defamation Act 1952. Coanpensation must be gauged and awarded accordingly. 

40. I thinlc it is instrucfiive to considcr as Mr .Tames I'rice invites ane to do, what would 
have happened had I not acceded to the Telegf-aph 's application at the PTR to separate 
the Mirrof- and the Telegraph actions. If the jury had concluded the words were 
defainatory and false, it would have had to assess damages in respect of each 
publication having regard to the above principles and the law as stated in Dingle v 
.4ssocurted Neu7spapet-s [1961]  2 QB 162 (CA) and [ 1964] AC 371 (HL) and in Lewis 
v Daaly Telegrcrph [1 964] AC 234. 

41. In Dingle v tlssociated Newspapers [1961] 2 QB 162 (CA) and [1964] AC 371 (HL) 
the question at issue was whether the judge who had assessed damages at trial, was in 
error in mitigating the amount awarded against the d.efendant by taking into 
consideration the effect on the plaintiff s reputation of other publications of the same 
libel (which had appeared in a privileged fortn before or at the same time as the libel 
complained of). The Court of Appeal held the judge was wrong to do so, and the 
House of Lords dismissed the appellant newspaper's appeal. It was also held that the 
judge had also been mistaken in concluding that a subsequent article in the sanze 
newspaper, one month after the publication complained of; reporting the finding of 
the select coinmittee that "cleared" the claimant, ainounted to an ample or complete 

T'agc: 9 



"rNFF. M Mohol llZA kil.l%. N112S .IL1STIC1: S1 iAl21' 
ApDrovcd .1udgmeal1 

RonMdo v"]'elegraph 

vindication of him (see the observations of Sellars.L.I at page 161 and Holroyd Pearce 
LJ at page 183). 

42. As Sellars LJ observed at page 171: 

"It has not been the law that a man pays less for his defamatory 
remarks which he cannot justify merely because sonaeone else 
has published previously or concurrently the same libel. If it 
were otherwise a defamed man xnight have no adequate redress, 
for the full range and extent of publication or republication can 
rarely if ever be tracecl and established and every offender 
brought to justice." 

43. Sellars LJ went on to say at page 173: 

"These statutory provisions only emphasise the existence of the 
general rule of Saunders v. Mills 6 Bing. 213 and in no way 
serve to prevent a plaintiff from receiving the full 
compensation for the wrong done to hirn but only to prevent 
him being paid the full danrage more than once, or at least to 
avoid an overlapping of danrages, talcing into consideration that 
the matters for assessment may not always have common 
features affecting the amount of damages, soine dcfendants 
may have apologised at once most generously, or may have 
made the publication complained of in excusable 
circumstances, whereas others may have acted maliciously and 
sustained their allegation to the end. Damages for Iibel of the 
same purport would clearly from the nature and extent of a 
publication not necessarily be the same against all defendants 
against whom liability was established, except in the case of 
joint tortfeasors." 

44. Devlin Ld made observations to the same effect at page 186-187: 

"The reasoning behind Saunders v. Mills 6 Bing. 213 and 
Harrison v. Pearce 1 F. & F. 567 is, I thinlc, simply that the 
damage done by other publications is deemed to be irrelevant. 
So in one sense it is. If each publisher is thought of as having 
his own circle of readers or Iisteners, he will be anade 
responsible for the publication to them but not beyond, and it is 
irrelevant to say that some other publisher will be responsible 
for another publication of the same libel to another circle. But 
in defamation the damage goes beyond the harmful effect upon 
the minds of those who receive the publication at first hand. 
There has to be taken into account as we11, for example, the 
element of niental distress which does not increase 
proportionately with the extent of the publication. 

More important, there is the slow spread of the libel beyond the 
immediate circle; and if eventually the whole public mind is 
permeated, no one can identify each separate source of 

Page 10 



1'![1L I^OkVUUl2A13f..1i; A912S J[fS^, :IC;G SiIAt2F' 
A rroved ,fudgiiient 

Ronaldo v'['e]egrapEt 

infection. The damage due to mental distress and to widespread 
repetition constitute, it may be said, an indivisible injury for 
which the danaat;es cannot be sepa.rately assessed as between 
different publications of the same libel, and therefore each 
wrongdoer whose act is a substantial cause of the injury must 
pay for the whole. m ...  each publisher is answerable for his act 
to the same extent as if the calumny originated with hiin." This 
statement of the law in Gatley (4th ed., p. 106), has recently 
been approved in Cadarn v. Beaverbrook Newspapers Ltd 
[1959] 1 Q.B. 413. and in "Truth" (N.Z.) Ltd. v. I-IolIoway 
[1960] 1 W.L.R. 997, 1003. 

... The common law position has been partly alleviated by 
legislation which foreshadowed to a liiniled extent the solution 
that was later applied for joint torts in 1935 [Law Reform 
(Married_Women and Tortfeasors) Act, 1935]. 'The Law of 
Libel Arnendment Act, 1888, s. 5, provides that where actions 
are brought in respect to the same or substantially the same 
libel against two or more defendants, the actions may be 
consolidated and tried together and the danlages given in 
respect of the libel apportioned between the defendants. By the 
Defamation Act, 1952, s. 12, enlarging the scope of a similar 
provision previously nlade in section 6 of the Act of 1888, the 
defendant is permitted to give in evidence in rnitigation of 
daralages that the plaintiff has recovered damages or brought 
actions for damages or received or agreed to receive 
compensation in respect of publications to the same effect as 
that sued upon." 

45. Devlin LJ went on to say this at page 190-1: 

"If a man reads four newspapers at breakfast and reads 
substantially the sarne libel in each, liability does not depend on 
which paper he opens first. Perhaps one newspaper inlfuences 
him more than another, but unless he cansay he disregarded 
one altogether, then each is a substantial cause of the damage 
done to the plaintiff in his eyes. A fortiori, when a reader of the 
"Daily Mail" picked up the issue for June 16 and read the 
article coxnplained of, it is not possible to say how much 
damage was doo.e by the privileged extract from the report and 
how much by Bromley's story; all that can be said is that they 
combined to injure the plaintiffs reputation. 

Inthe application of these general principles to danlage done by 
a libel there are two qualif cations to be borne in mind. Each of 
them is illustrated by an authority relied upon by Mr. I~aullts. 
The first is that damage done by two distinct libels is separately 
measurable and it is immaterial that the two libels form part of 
the same publication. The seeond is that the daznage done by 
the publication of a libel must be measured, albeit roughly, in 
accordance with the nuinber of people to whom the publication 

€'age I 1 



THE 110N0[JRAI31,1. MI2S hc1SI'IC1, 51IAIdP 
)rnved_Ju[Ij;iilcilt 

[tonaldo v'f'elegrahh 
Ap 

is made. A man's reputation is in the keeping of others and it is 
by words uttered to those others that it is injured; the larger the 
number to whom the publication is made the greater the injury. 
If the libel is spread frozn nrouth to mouth by a series of 
utterances, the damage done by each must be separately 
assessed; if the publication consists of only one utterance to a 
large numbcr, therc can be only one asscssment but it must be 
made in accordance with size." 

46. In Lewis v Daily Telegraph there were two successive trials against two national 
newspapers for substantially similar articles where the meaning complained of for 
each was the same. At page 261 Lord Reid explained how each jury should be 
directed: 

"Here there were similar libels published in two national 
newspapers on the same day and each has to be dealt with by a 
different jury. If each jury were to award damages without 
regard to the fact that the plaintiffs are also entitled to damages 
against the other neurspaper, the aggregate of the damages in 
the two actions would almost certainly be too large. Section 12 
of the Defamation Act, 1952, is intended to deal with that. In 
effect it requires that each jury shall be told about the other 
action, but the question is what each jul •y should be told. I do 
not think it is sufficient merely to tell each jury to make such 
allowance as they may think fit. They ought, in rny view, to be 
directed that in considering the evidence submitted to them 
they should consider how far the damage suffered by the 
plaintiffs can reasonably be attributed solely to the libel with 
which they are concerned and how far it ought to be regarded 
as the joint result of the two libels. If they think that some part 
of the damage is the joint result of the two libels they should 
bear in mind that the plaintiffs ought not to be compensated 
twice for the same loss. They can only deal with this matter on 
very broad lines and they must take it that the other jury will be 
given a similar direction. They must do the best they can to 
ensure that the sum which they award will fully compensate the 
plaintiffs for the damage caused by the libel with which they 
are concerned, but will not take into account that part of the 
total damage suffered by the plaintiffs which ought to enter into 
the other jury's assessment." 

47. In my view, even if those principles are considered through the prism of jurisdiction 
developed by the Court of Appeal in Jameel the argument that although the Telegraph 
action was not an abuse of the process when it was begun, it became one as a result of 
the settlement in the Mirror action is misconceived. 

48. In Jameel the Court of Appeal determined it was an abuse of the process for 
defamation proceeclings to be pursued that were not serving the legitimate purpose of 
protecting the claimant's reputation, which included compensating the claimant only 
if his reputation had been unlawfully damaged. Publication was to five individuals, 
three of whom were in the claimant's camp, and the other two had no recoliection of 

Page 12 



i'III: 1IOn'f)CJ12Ai3t,1; MRS J . IIS'I'ICI;SIIARP 
Approyed Jii[tt3uerit 

Ronaldo v'T'ele;:aph 

having read the clairnant's name. The Court hcld that that publication was minimal 
and dalnage to the claimant's reputation insignificant. 

In my view this is a very different case on its facts. The Telegraph's application in 
this case ignores it seems to Ine, Mr Ronaldo's prospective entitlement to 
compensation for the harn-) done by the publication in the Telegraph. I can see no 
reason why the settlemcnt of the Mirror action deprives Mr Ronaldo of his 
entitlelnent to compensation for the harm done to his reputation by the Telegrapli 
article, in the event the jury concludes in his favour that the words were defamatory 
and untrue; nor can I conclude that the datnages Mr Ronaldo will recover will be 
tninimal. The Telegraph artic]e was published to a probable readership of more than a 
rnillion people. I also think I aIn entitled to talce notice, as Mr James Price invites me 
to do, of the fact that the nature of the Telegraph and Mirror newspapers is different, 
a matter Mr David Price reiied on at the PTR, and the overlap in readcrship must be 
slight, a feature of potentially considerable significance for the reasons explaiaaed in 
the passages in Dingle cited above. I do not consider the allegation of 
unprofessionalism — if that is the conclusion the jury reaehes on meaning - can be 
dismissed as trivial; the jury may regard it as serious for the reasons advanced by Mr 
Jarnes Price, and it has not been suggested a jury would be perverse to ascribe the 
meaning complained of to what was publishe.d. The Telegraph article upset Mr 
Ronaldo and injured his feelings for the reasons he has explained in his witness 
statement, and relies on in his claimagainst the Tel.egraph for aggravated dainages. 

50. It cannot thus be said in my view that the damages obtained by Mr Ronaldo in 
settlement of the Mirror action, are apt to compensate Mr Ronaldo in respect of the 
separate harm the Telegraph article may have caused. Nor can it be presumed that the 
damages he obtained on settlement were r'ntended to do so; on the contrary, it seems 
to'me, in particular, given the reliance by both sides on section 12, 1 cannot znfer that 
the dalnages of £25,000 was compensation for anything other than the publa'cations 
connplained of in the Mirror action itself. 

51. Looking at it ar►other way, in my view it is fanciful to suppose that had the actions 
been tried together, the jury wuld have assessed compensation for the Mirror 
publication and then declined to award anything in respect of the Te  legraph action, on 
the ground that the claimant was sufficiently vindicated by the outcome of the Mirror 
action or vice versa for that matter. Nor indeed do I consider this would have been the 
result if the actions had been tried one after the other by a separate jury (as they would 
have been, but for the fact that the Telegraph trial had to be re-ifxed). Liability cannot 
in circumstances such as these, sensibly depend upon which newspaper is sued first. 

52. Moreover, if the submissions nrade on behalf of the Telegraph are correct, a publisher 
relying on section 12 of the Defamation Act 1952, or a republisher (as the Telegraplz 
suggests it is in this case) need only wait until after the conclusion of the first action --- 
whether after a trial or settlement - and report the result, without correction or apology 
of its own, and then it can apply to have the action strucic out. This would in my view 
have serious implications potentially, for a claimant's article S rights to the protection 
of his or her reputation, quite apart from the potential encouragement that might be 
given to republish defamatory allegations appearing in another newspaper, and then to 
refuse to compromise legitimate complaints that are made about them. 

P1oe 13 



'rIIG H()NC]URA[3Lls' 1VIRS.JUS`1'ICIs S1[Alil' 
Aoproved JttdgnEenE 

R01Wld0 v']'cicgraph 

53. As to vindication, I cannot accept the suggestion niade by Mr David Price that Mr 
Ronaldo has been completely vindicated because that is whal his counsel said in the 
Statezxlent in Open Court. I agree with Mr James I'rice that this submission does not 
accord with reality; Mr Ronaldo was fully vindicated in the MirYor action. He can 
hardly have been expected to say he did not feel fully vindicated because the 
Telegraph was continuing to run a defence of justification in a different action. 

54. But in any event, it seems to rne that it is difficult, if not impossible for the Telegraph 
to argue that Mr Ronaldo has been fully vindicated by the Miryor settlement, the 
Statement in Open Court and the Telegraph's own report of it, in the face of a plea of 
justification which is steadfastly maintaincd. As Mr 3ames Price says, the statements 
of case are a matter of public record, and the terms of the defence are referred to in 
my public judgment at the PTR. Though the Telegrraph says it is willing to publish "a 
disavowal" it has not done so. 

55. The matters relied on by Mr David Price, in partieular the report by the Telegraph of 
the outcome of the Mirror action, including the Mir•ror's acceptance that events did 
not happen as reported and that Mr Ronaldo did not drink or dance but sat in a corner 
with the Portuguese national teazn physiotherapist may be relevant in mitigation of 
damages. I do not think however that a jury wuld be perverse to reject the 
submission that this mitigation operated to reduce the damages to niI or to a rninimal 
sum in the absence of any similar acceptance or apology by the Telegraph. I consider 
it unarguable in these circuznstances that it is an abuse of the process for Mr Ronaldo 
to continue with his action against the Telegraph because it has reported another 
newspaper's ackrJowledgement that a related libel in that different newspaper was 
false. As for costs, as I have already said in 1'laji-loannau it would not be right to 
strike out a case, merely because the costs were high in the absence of other factors 
which make the action an abuse. Moreover the CPR makes provision for costs to be 
dealt with proportionately during the proceedings themselves, and after a trial. 

56. There have been a number of libel cases post Jameel, where the courts have declined 
to strike the action out on Jameel grounds, for example, Mardas v New Yark Times Co 
[2009] EMLR 8, and a decision of mine, Haji-loannou v Dixon [2009] EWHC 178 
(QB)• 

57. Mr David Price however, relies in particular, as I have indicated, on a recent decision 
by Tugendhat J in Hays Plc v Flartley [2010] I✓WHC 1468 (QB) where a claim was 
struck out. I do not however consider the salieat facts of Hays are materially similar 
to those in this case. 

58. In Hays, the claimant was a corporation. This was highly material as the judge found, 
for two reasons. First, it did not claim to have suffered any financial loss and so in any 
event could only recover modest daniages. Second, the claimant had no article 8 right 
which was engaged by the alleged libel and the claizxk. The defendant was a 
middleman who passed on allegations originating with ex-employees to a journalist 
on the Sunday Mirror. The ex-employees themselves subsequently communicated the 
allegations to the journalist. The claimant did not sue the Sunday Mirror because it 
had a potential Reynolds defence, which the judge found the claimant may have no 
real prospect of defeating if the defendant were to amend to rely on it in defence to an 
allegation that the Sunday MiYror article was a republication of what he said to the 
journalist. In any event, republication in the Sunday Mirf •of•  was balanced by giving 

F'age 14 



THE HONOiIRAI;l,E? M1tS.TiJSTICIE, 5liARI' Ronaldo vTclegraph 
Ah jrovcd .luds^nwnt 

proper coverage to the clailnant's case, so damages for republication could only have 
been inodest. The ex-ernployees settled the case and made an agreed public statemelat 
in effect, acl<nowledging the falsity of the allegations. The public staternent was 
published on the Sunday Mirrror's website. Accordingly, the claimarzt had received 
vindication both from the originato7r of the libel, that is, the ex employees, and fi-o>n 
the newspaper. What was left therefore was a claim in respect of the publication by 
the defendant as a single individual to the journalist. The claimant had said darnages 
were of secondary importance, and in any event damages were not worth pursuing 
because there was little prospect that the claimant would ever be able to enforce an 
award. The symbolic value of an award of damages would not add any value in terrns 
of vindication to the public statement made by ex-employees who were the authors of 
the allegations, and the only persons, apart from the claimant in a position to know 
where the truth lay. There was no basis for granting an injunction restraining 
repetition. 

59. The judge concluded the claimant had acted properly in suing the defendant, when the 
ex-ernployees denied publication, but that was not a reason to allow the action to 
continue once it was apparent there was nothing to be gained. The claimant would 
incur costs in discontinuing the action against the defendant, but they would 
ordinarily have been expected to recover those costs fromthe ex-employees, since it 
was their denial of publication which had led to the claimant suing the defendant. 

60. Mr Janaes Price emphasises that in Hays, the claimant had been fully vindicated by 
the originators of the libel and the newspaper. The defendant was a middleman who 
had published the allegations to a single individual, and had no more to offer. There 
was no prospect of the clainiant obtaining compensation or need for injunction. HaJ>s 
has no bearing therefore on the very different situation in this case of the publication 
of related libels in more than one mass circulation newspaper, and where in the instant 
action, the Telegraph maintains that it is able to justify the substantial truth of the 
libel. 

61. I also do not consider the court should generally be readier to invoke the Jan2eel 
jurisdiction in relation to cases involving reported speech, as Mr David Price submits 
in reliance on Thonaa v Luxenabourg [2003] 36 EHRR 21 in particular at [62] and [64] 
citing Jes°sild rl Denniark [1994] 19 EI-IRR 1. The Janieel jurisdiction itself after all 
requires the court to consider the true value of the vindication available to a elaimant 
on the facts of the case before it, as the Court of Appeal did in Janzeel itself (at [59] 
and [67] — [69]), and Tugendhat .T did in Hays. 

62. In any event, Mr David Price's submissions are predicated on the assumption that this 
case is indeed one concerning reported speech, of the nature considered by the ECHR 
in the above cited cases, albeit as he accepts, not involving speech of the greatest 
weight, in article 10 terms. Since as a result of my judgrnent this matter will go for 
trial, if it does not settle, it would not be appropriate for me to say any more than there 
are certainly arguments (namely those made on behalf of Mr Ronaldo to which I have 
referred in the first part of paragraph 33 above) that this case is not concerned with the 
sort of reported speech with which the cases of Thoina and JeYsild were concerned. 

63. Mr David Price's subtnissions also seem to me to be, in part at least, to amount to an 
attacic on the repetition rule itself; and there are fundamental difficulties it seen-is to 
me with the argunaents he advances. As Mr Ja>nes Price says, the impact of Thofna 

Page [ 5 



THE IiONO[11ZAFSI. [;_V_1_I_25.IiJS'F1C1; 5I[Alti' 
Al)provcd J ̂ ^de mcnt  

R011,11do v "l'clegretph 

and related cases has already been considerc.d in this _juu •isdiction by the Court of 
Appeal in Mark v Associcrted Newspapef^s [2002] 1✓MLR 38, at [27]-[35] of the 
judgment of Simon Brown LJ with whr'ch Mummery and Dyson LJJ agreed. In short, 
as Mr Janaes Price submits, the repetition rule is wholly consistent with Strasbourg 
jurisprudence, and any supposed tension between Thorna and the repetitr'on rule has 
been resolved by the reportage defence in such cases as Al-Fagih v HH Saudi 
Resecrrch and Marketing (UK) Ltd [2002] >;MLR 13 CA, Mcrrk itself and Roberts v , 
Gable [200$] QB 502. In Roberts, the Court of Appeal reviewed the law on reportagc 
and was satisfied that "we walk in tune and in step with the Convention and the 
Strasbourg jurisprudence." The Telegraph therefore has had the opportunity to raise 
points concerning these matters in its Reynoldr defence: but that defence was 
abandoned atfer service of the Reply. 

.M It would be an odd result in this case, if I were to strike this action out now, having 
regard to the subsnissions made at the 1'TR by Mr David Price, and the imminencc of 
the trial. There may be exceptional circumstances which rnerit a late application. 
Generally it seems to me, however if such applications are to be made they should be 
made as soon as possible. 

65. It is not necessary however for rne to say more about the contentious allegations made 
on both sides about various matters, because, in the event I do not consider this action 
is an abuse of the process of the court for the reasons I have given, and accordingly 
the TelegYaph's application is refused. 

Aage 16 


