
 1

                   AS TO THE ADMISSIBILITY OF 
 
 
                    Application No. 28851/95 
                        and No. 28852/95 
              by Earl Spencer and Countess Spencer 
                   against the United Kingdom 
 
     The European Commission of Human Rights sitting in private on 
16 January 1998, the following members being present: 
 
          Mr   S. TRECHSEL, President 
          MM   J.-C. GEUS 
               M.P. PELLONPÄÄ 
               E. BUSUTTIL 
               A. WEITZEL 
               J.-C. SOYER 
          Mr   H. DANELIUS 
          Mrs  G.H. THUNE 
          Mrs  J. LIDDY 
          MM   L. LOUCAIDES 
               M.A. NOWICKI 
               I. CABRAL BARRETO 
               N. BRATZA 
               I. BÉKÉS 
               D. SVÁBY 
               G. RESS 
               K. HERNDL 
               E.A. ALKEMA 
               M. VILA AMIGÓ 
          Mrs  M. HION 
          MM   R. NICOLINI 
               A. ARABADJIEV 
 
          Mr   M. de SALVIA, Secretary to the Commission 
 
     Having regard to Article 25 of the Convention for the Protection 
of Human Rights and Fundamental Freedoms; 
 
     Having regard to the applications introduced on 28 September 
1995 
by Earl Spencer and Countess Spencer against the United Kingdom and 
registered on 5 October 1995 under file Nos. 28851/95 and 28852/95; 
 
     Having regard to : 
 
-    the reports provided for in Rule 47 of the Rules of Procedure of 
     the Commission; 
 
-    the decision of the Commission of 2 September 1996 to join the 
     applications; 
 
-    the observations submitted by the respondent Government on 
     23 December 1996 and the observations in reply submitted by the 
     applicants on 7 April 1997 together with the Government's 
written 
     responses to the Commission's further questions received on 
     23 December 1998 and those of the applicants received on 
     6 January 1998; 
 
-    the parties' oral submissions at the hearing on 16 January 1998; 



 2

 
     Having deliberated; 
 
     Decides as follows: 
 
THE FACTS 
 
     The application was introduced the ninth Earl of Spencer (who is 
the brother of the late Diana Spencer, former Princess of Wales) and 
by his wife. The first applicant is a British citizen, born in 1964 
and 
he has a permanent address in Northampton. The second applicant is a 
British citizen, was born in 1965 and has an address in South Africa. 
The applicants are represented before the Commission by 
Mr. Simon Ekins, a solicitor practising in London. 
 
A. Particular circumstances of the case 
 
     The facts of the case, as submitted by the parties, may be 
summarised as follows. 
 
     On 2 April 1995 the News of the World, a mass circulation 
newspaper, published an article entitled "DI'S SISTER-IN-LAW IN BOOZE 
AND BULIMIA CLINIC". This article extended from the front page to the 
following two pages of that newspaper and reported the second 
applicant's admittance to a private clinic for treatment for an 
eating 
disorder and for alcoholism. It went into considerable detail on the 
applicants' personal and family problems and incidents (including the 
applicants' relationship, the second applicant's unhappiness about 
living on the large family estate inherited by the first applicant 
and 
the first applicant's alleged affair shortly after their marriage). 
Close friends of the applicants were referred to as sources. The 
article was accompanied by a photograph of the second applicant taken 
with a telephoto lens while she walked in the grounds of the private 
clinic, which photograph was captioned "SO THIN: Victoria walks in 
the 
clinic grounds this week". 
 
     On 2 April 1995 The People, also a mass circulation newspaper, 
published an article about the applicants in two parts. The first 
part 
was entitled "DI'S SISTER IN THERAPY CLINIC ... EXCLUSIVE" and also 
referred to the second applicant's admission to a private clinic for 
treatment for an eating disorder. The second part covered two pages, 
was entitled "Dorm for Di's sister-in-law as she fights slimming 
disease" and detailed the state of the second applicant's health and 
the treatment regime at the clinic and made reference to the amount 
of 
telephone calls made by the first applicant to the second applicant 
at 
the beginning of her stay at the clinic. 
 
     On the same day the Sunday Mirror (also a mass circulation 
newspaper) published an article entitled "ALTHORP WIFE IN CLINIC - 
Di's 
sister-in-law in addiction clinic". This article announced that the 
"long suffering" second applicant was being treated at a private 
clinic 



 3

for a slimming disease and referred to the effect of the illness on 
the 
applicants' marriage and noted that it was also believed that the 
second applicant was receiving treatment for a drink problem. 
 
     Later on 2 April 1995 the first applicant issued a statement 
confirming the second applicant's admission to the clinic. He 
condemned 
the intrusion into the second applicant's personal affairs, asserted 
that the second applicant was a private individual and stated that he 
could see no justification for the publication of the story. He 
argued 
that if anybody needed privacy and freedom from harassment it was a 
person suffering from psychological disorders. 
 
     A response by the associate editor of the News of the World to 
that statement of the first applicant was reported in that newspaper 
on 14 May 1995. That editor argued that the first applicant was a 
public figure by birth, was no stranger to publicity and had on many 
occasions encouraged media interest in his home and family in return 
for fees. As regards the second applicant's health, the associate 
editor referred to a report dated August 1993 in a magazine on the 
second applicant's attendance as a guest of honour at a charity 
evening 
in aid of the Eating Disorders Association where she had allegedly 
confirmed to the magazine journalist that she had suffered from such 
a disorder for many years. He also referred to an interview with the 
first applicant published in the Daily Mail on 5 August 1993 about 
the 
family estate, where the first applicant had revealed that the second 
applicant worked as a volunteer part-time at a hospital for young 
girls 
suffering from anorexia, which illness had plagued the second 
applicant's teenage years. 
 
     On 3 April 1995 the Daily Mirror, also a mass circulation 
newspaper, published a number of articles entitled "VICKY'S BRAVEST 
BATTLE". The articles referred, inter alia, to the second applicant's 
admission to the clinic, to her illnesses, to the usual causes and 
symptoms of such illnesses and to the alleged rift between the 
applicants which dated back, according to the article, to the first 
applicant's alleged affair shortly after their marriage. The 
applicants' friends were referred to as sources. A photograph of the 
second applicant, similar to that published by the News of the World, 
accompanied this article and was captioned "COURAGE Victoria strolls 
in the grounds of the clinic where she is trying to battle her way 
back 
to health". 
 
     All of the articles were published, and the photographs of the 
second applicant in the clinic were taken and published, without the 
applicants' prior knowledge or consent. 
 
     On 3 April 1995 the first applicant complained about the News of 
the World, The People and the Daily Mirror to the Press Complaints 
Committee ("PCC"), claiming breaches of certain provisions of the 
Code 
of Practice relating to privacy (clause 4 of the Code of Practice), 
activities of journalists in hospitals and other similar institutions 
(clause 6) and harassment (clause 8). 
 



 4

     Further to this complaint to the PCC, the News of the World 
printed an article entitled "HYPOCRISY OF THE ARROGANT EARL SPENCER" 
on 9 April 1995. The article alleged that the first applicant had 
seized every opportunity to put himself in the public eye. It claimed 
that the first applicant had received £250,000.00 in October 1992 
from 
a magazine for an interview with the applicants at the family estate 
which resulted in a nineteen page article. The article also stated 
that 
approximately two years later the same magazine was invited to a 
maternity hospital on the occasion of the birth of the applicants' 
fourth child. The article went on to point out that the first 
applicant 
had admitted having had an affair in interviews with journalists. The 
article contested the claim made by the first applicant before the 
PCC 
and stated that the relevant photograph was published after careful 
consideration as the paper knew that it could be in breach of the 
Code 
of Practice. 
 
     The paper went on as follows: 
 
     "If it caused offence or distress to Lady Spencer, we apologise 
     to her. But one reason we carried it was to prove our story was 
     true. For Earl Spencer has a rather disturbing tendency to lie 
     through the back of his teeth when the press he so loves to 
     manipulate uncover less than complimentary stories against him". 
 
     The PCC concluded that the News of the World had breached the 
Code of Practice. In the absence of a public interest justification, 
the PCC did not accept that the publication of a photograph "taken 
with 
a telephoto lens of a indisputably unwell person walking in the 
private 
secluded grounds of an addiction clinic" could be anything other than 
a breach of the Code. The PCC considered that, while the first 
applicant's past relationship with the press may have affected the 
extent to which he was entitled to privacy in relation to particular 
aspects of his own life, this did not leave the press free to comment 
on any matter concerning the second applicant. The PCC did not accept 
that the second applicant had opened her illness to public scrutiny. 
 
     The Daily Mirror agreed to publish an apology prior to the 
determination of the PCC and therefore the PCC ruled that the 
complaint 
against that newspaper had been resolved. The apology of the Daily 
Mirror was published on 11 April 1995, was addressed to both 
applicants 
and related to the publication of the photograph of the second 
applicant. 
 
     As regards the article in The People, the PCC considered that 
matters of health fell within the ambit of an individual's private 
life 
and that the intrusion into the second applicant's private life was 
not 
justified. The PCC considered that while the first applicant's past 
relationship with the press may have affected the extent to which he 
was entitled to privacy in relation to particular aspects of his own 
life, this did not leave the press free to report on any matter 



 5

concerning the second applicant, particularly, on the second 
applicant's health and psychological well being. The PCC did not 
accept 
that the second applicant had opened her illness to public scrutiny 
and 
concluded that The People newspaper had breached the Code of 
Practice. 
 
     On 14 May 1995 the News of the World published the adjudication 
of the PCC against that newspaper together with an apology. That 
apology was addressed to the second applicant and related to both the 
article and the relevant photograph. The People newspaper also 
published the adjudication and an apology, which apology was 
addressed 
to both applicants. 
 
     On 17 May 1995 the applicants' solicitors wrote two separate 
letters to two former friends of the applicants threatening breach of 
confidence proceedings for an injunction and the pursuit of a 
"financial claim" and requesting an undertaking regarding further 
disclosures in order to avoid an injunction hearing. The applicants' 
solicitors noted that the "grossest example" of their breach of 
confidence had resulted in the News of the World article of 
2 April 1995 - one of the friends had passed on a private letter from 
the second applicant to the press which letter contained information 
about the state of her health and both friends had also leaked 
related 
information. 
 
     A High Court Writ was served with those letters dated 17 May 
1995 
claiming a permanent injunction: 
 
     "restraining the Defendants whether by themselves their servants 
     or agents or otherwise howsoever from disclosing, publishing or 
     revealing to any party whomsoever or causing or permitting to be 
     disclosed, published or revealed without the authority of the 
     Plaintiffs any information concerning the following matters, 
     namely, the private lives, personal affairs or private conduct 
     of the Plaintiffs or their children, relatives, guests and 
     visitors (including members of the Royal Family and their 
staff); 
     the confidential financial affairs or business transactions of 
     the First Plaintiff; any incident, conversation, correspondence 
     or communication of a private nature involving the Plaintiffs, 
     their marriage, their children, relatives, guests, visitors or 
     staff; all being confidential information acquired by the 
     Defendants during the course and as a consequence of their 
     friendship with the Plaintiffs and in the First Defendant's 
     position as confidant of the Second Plaintiff." 
 
     Since the defendants did not give the requested undertaking, a 
statement of claim dated 29 June 1995 was served. The statement of 
claim invited the court to conclude that all or some of the 
information 
disclosed to the press since 1989 (including the publications of the 
News of the World of 2 April 1995) about the applicants had come from 
one or both of the defendants. In particular, the statement of claim 
founded this submission on, inter alia, specific correspondence 
between 
the second applicant and one of the defendants in March 1995 relating 



 6

to the second applicant's admission to a treatment centre which led 
to 
the publication in the News of the World of 2 April 1995 and on the 
publication of other information on 30 April 1995 of which only the 
defendants could have been aware. The applicants' suspicions had been 
confirmed by a test letter dated 1 May 1995 containing false 
information which had been sent by the first applicant to the second 
defendant - it was clear that the first defendant had also read the 
letter since he later telephoned the second applicant about its 
contents; the false information appeared less than a week later in 
the 
early editions of a newspaper; and the editor, when notified that it 
was simply a ploy, confirmed that he had run the story on the 
evidence 
of that test letter and the first defendant's telephone conversation 
with the second applicant. That newspaper had also published parts of 
the letter of 1 May 1995. 
 
     In the statement of claim the applicants also requested, inter 
alia,  an injunction in the terms of the summons together with 
damages 
(including aggravated and/or exemplary damages for breach of 
confidence 
based, inter alia, on the "great personal distress" caused to the 
applicants, the consequent strain on their relationship and the 
effect 
on the second applicant's treatment). Alternatively, an account of 
profits was sought. 
 
     On 4 June 1995 the case was settled, the High Court ordering on 
a consent basis an injunction in precisely the same terms as 
requested 
in the Writ. 
B. Relevant domestic law and practice 
 
1.   Relevant case-law 
 
     There is no law of privacy, as such, in England and Wales (Kaye 
v. Robertson [1991] FSR 62, Glidewell LJ at p. 66). 
 
     A remedy of breach of confidence exists. It is made up of three 
essential elements: the information itself must have "the necessary 
quality of confidence about it", the information "must have been 
imparted in circumstances importing an obligation of confidence" and 
there must have been an "unauthorised use of that information to the 
detriment of the party communicating it" (Coco v. A.N. Clark 
Engineers 
Ltd [1969] RPC 41, at 47). 
 
     Griffiths J. observed in the case of Bernstein v. Skyviews Ltd. 
[1978] 1 QB 479 that the plaintiff's complaint was not that the 
aircraft in question interfered with the use of his land but that a 
photograph had been taken from it. He pointed out that "there is, 
however, no law against taking a photograph" and that the mere taking 
of a photograph cannot turn an act which is not a trespass into the 
plaintiff's air space into one that is a trespass. He went on to 
refer 
to the possibility of an actionable nuisance if the case in question 
related to harassment by constant surveillance and photographing of 
the 
plaintiff from the air. 



 7

 
     As regards the damages recoverable for breach of confidence, 
Sir Robert Megarry, Vice-Chancellor, stated, in the case of Malone v. 
Metropolitan Police Commissioner [1979] Ch. 344, that: 
 
     "<the right of confidentiality> is an equitable right which is 
     still in the course of development, and is usually protected by 
     the grant of an injunction to prevent disclosure of the 
     confidence. Under Lord Cairns Act 1858 damages may be granted in 
     substitution for an injunction; yet if there is no case for the 
     grant of an injunction, as when the disclosure has already been 
     made, the unsatisfactory result seems to be that no damages can 
     be awarded under this head ... In such a case, where there is no 
     breach of contract or other orthodox foundation for damages at 
     common law, it seems doubtful whether there is any right to 
     damages, as distinct from an account of profits." 
 
     In 1984 the Court of Appeal granted an injunction, based on 
breach of confidence, restraining the defendants (the newspaper, its 
editor and two journalists) from publishing information which had 
been 
received from unidentified persons the latter of whom had obtained 
the 
information by tapping the plaintiffs' telephones (Francome and 
Another 
v. Mirror Group Newspapers Ltd and Others [1984] WLR 892). 
 
     The "Spycatcher case" (Attorney-General v. Guardian Newspapers 
(No. 2) [1990] AC 109) related to the publication by newspapers of 
extracts from a book entitled "Spycatcher" in which the author 
purported to recount his service in M.I.5. The Attorney General 
wished 
to restrain publication of the book or of any report or comment on 
the 
book. The judgment of Lord Goff (House of Lords) outlined the general 
principles as regards confidential information, and the corresponding 
duty not to disclose such information, as follows (p. 281B-C): 
 
     "... a duty of confidence arises when confidential information 
     comes to the knowledge of a person (the confidant) in 
     circumstances where he has notice, or is held to have agreed, 
     that the information is confidential, with the effect that it 
     would be just in all the circumstances that he should be 
     precluded from disclosing the information to others. I have used 
     the word "notice" advisedly, in order to avoid the (here 
     unnecessary) question of the extent to which actual knowledge is 
     necessary; though I of course understand knowledge to include 
     circumstances where the confidant has deliberately closed his 
     eyes to the obvious. The existence of this broad principle 
     reflects the fact that there is such a public interest in the 
     maintenance of confidences, that the law will provide remedies 
     for their protection". 
 
     He went on to clarify (p. 281D-E) that he had expressed the 
circumstances in which the duty arises in broad terms: 
 
     "not merely to embrace those cases where a third party receives 
     information from a person who is under a duty of confidence in 
     respect of it, knowing that it has been disclosed by that person 
     in breach of his duty of confidence, but also to include certain 
     situations ... where an obviously confidential document, such as 



 8

     a private diary, is dropped in a public place, and is then 
picked 
     up by a passer-by." 
 
     An order of an account of profits was made against The Sunday 
Times in relation to its previous publication of extracts of the book 
and in this respect, Lord Goff commented as follows (p. 286): 
 
     "The remedy of an account is alternative to the remedy of 
     damages, which in cases of breach of confidence is now 
available, 
     despite the equitable nature of the wrong, through a beneficent 
     interpretation of the Chancery Amendment Act 1858 (Lord Cairns' 
     Act), and which by reason of the difficulties attending the 
     taking of account is often regarded as a more satisfactory 
     remedy, at least in cases where the confidential information is 
     of a commercial nature, and quantifiable damage may therefore 
     have been suffered." 
 
     The above-cited passages from Lord Goff's judgment on the 
circumstances in which the duty of confidence arises were quoted with 
approval in the case of Shelley Films Ltd v. Rex Features Ltd [1994] 
EMLR 134 where the defendant photographic agency had bought and 
supplied to a newspaper a photograph taken without authorisation on 
the 
set of a film which was in closed and secret production. In fixing 
the 
agency with the requisite knowledge, the High Court referred to a 
defendant coming into possession of information in circumstances 
where 
he "ought as a reasonable person to know" that the plaintiff intended 
the information to be kept confidential. The circumstances were 
considered sufficient to conclude that there was a serious question 
to 
be tried as to whether the photographer was subject to an equitable 
obligation of confidence and as to whether the agency's knowledge of 
the circumstances in which the photograph was taken was sufficient 
for 
it to be subject to the same equitable obligation. Accordingly, an 
injunction was granted restraining further publication of the 
photograph in question. 
 
     The case of Hellewell v. the Chief Constable of Derbyshire 
[1995] 
1 WLR 804, at 805 related to photographs taken of a man while he was 
in police custody which local shopkeepers had asked the police to 
supply for use by their security staff to reduce shoplifting. The 
applicant was unsuccessful in his application for an injunction to 
prevent the circulation of his photograph, the court finding that the 
Chief Constable would be bound to succeed in the main action in 
establishing a "public interest" defence. Laws J stated as follows: 
 
     "If someone with a telephoto lens were to take from a distance 
     with no authority a picture of another engaged in some private 
     act, the subsequent disclosure of the photograph would, in my 
     judgment, as surely amount to a breach of confidence as if he 
had 
     found or stolen a letter or diary in which the act was recounted 
     and proceeded to publish it. In such a case, the law should 
     protect what might reasonably be called a right of privacy, 



 9

     although the name accorded to the cause of action would be 
breach 
     of confidence." 
 
     In the case of Michael Barrymore v. News Group Newspapers 
Limited 
([1997] FSR 600), the second defendant had released information as 
regards his relationship with the first plaintiff (including letters 
exchanged between them) to the first defendant, the latter foreseeing 
a series of press articles on the matter. The High Court granted an 
injunction to restrain further publications of this information in 
the 
newspaper. As to the question of compensation Mr. Justice Jacobs 
pointed out (as regards the letters disclosed and to which copyright 
attached): 
 
     "the financial consequences will no doubt be a matter for the 
     court to decide in due course. I say no more at this stage other 
     than that newspapers which think that they can pay their way out 
     of breach of copyright may find it more expensive than it is 
     worth to print the material." 
 
2.   The Press Complaints Committee ("PCC") 
 
     This is a non-statutory body which was set up by the newspaper 
industry for the purposes of self-regulation. It commenced 
functioning 
in 1991. It is charged with the enforcement of a Code of Practice 
which 
was drafted by the newspaper industry's Code Committee and approved 
by 
the PCC in June 1993. The Code of Practice states that members of the 
press have a duty to maintain the highest professional and ethical 
standards and that in doing so they should have regard to the 
provisions of the Code of Practice. The Code of Practice includes 
provisions in relation to privacy (clause 4), activities of 
journalists 
at hospitals or similar institutions (clause 6), harassment and 
intimidation of subjects (clause 8) and in relation to certain public 
interest exceptions (clause 18). 
 
     If a newspaper has been found to be in breach of the Code of 
Practice, the newspaper is bound by the Code to print the 
adjudication 
by the PCC in full and with due prominence. However, the PCC has no 
legal power to prevent publication of material, to enforce its 
rulings 
or to grant any legal remedy against the newspaper in favour of the 
victim. 
 
 
COMPLAINTS 
 
     The first applicant submits that the United Kingdom has failed 
to comply with its obligations under the Convention to protect his 
right to respect for his private life in that it has failed to 
prohibit 
the publication and dissemination of information relating to his 
private affairs and to provide a legal remedy whereby he could have 
prevented such action or claim damages thereafter for the loss and 
distress caused. 



 10

 
     The second applicant refers to the taking of photographs with a 
telephoto lens without her knowledge or consent while she was on the 
private grounds of a clinic where she was obtaining treatment. She 
also 
argues that the United Kingdom has failed to effectively protect her 
private life in that it has failed to prohibit the taking, sale, 
publication and further publication of such photographs and to 
provide 
a legal remedy whereby she could have prevented such action or claim 
damages thereafter for the loss and distress caused. 
 
     The applicants invoke Articles 8 and 13 of the Convention. 
 
 
PROCEEDINGS BEFORE THE COMMISSION 
 
     The applications were introduced on 28 September 1995 and were 
registered on 5 October 1995. 
 
     On 2 September 1996 the Commission decided to join the 
applications and to communicate the applications to the respondent 
Government and invite them to submit written observations on the 
admissibility and merits of the cases. 
 
     The Government's observations were received on 23 December 1996 
after one extension of the time-limit fixed for that purpose. The 
applicants' observations were received on 7 April 1997 after two 
extensions of the time-limit fixed for that purpose. 
 
     On 20 October 1997 the Commission decided to hold a hearing on 
the admissibility and merits of the applications and requested 
further 
observations on certain matters. The Government's further 
observations 
were received on 23 December 1997 and those of the applicants were 
received on 6 January 1998. 
 
     The hearing was held on 16 January 1998. The Government were 
represented by Mr. Iain Christie, Agent, Foreign and Commonwealth 
Office and Mr. James Eadie, Counsel together with Mr. Paul Jenkins 
and 
Mr. Philip Stevens as advisers. The applicants were represented by 
Mr. Michael Briggs Q.C., Counsel, Mr. Jason Coppel, Counsel and by 
Mr. Simon Ekins, Solicitor. 
 
 
THE LAW 
 
     The applicants complain about a failure by the United Kingdom to 
fulfil its obligations under the Convention to protect their right to 
respect for their private lives in that it has failed to prohibit the 
publication and re-publication of information (photographs in the 
case 
of the second applicant) relating to their private affairs or to 
provide a legal remedy whereby they could have prevented such 
publication or claim damages thereafter for the distress caused. They 
invoke Articles 8 and 13 (Art. 8, 13) of the Convention. 
 
1.   Article 8 (Art. 8) of the Convention, insofar as relevant, reads 
as follows: 



 11

 
     "1. Everyone has the right to respect for his private ... life 
     ... . 
 
     2. There shall be no interference by a public authority with the 
     exercise of this right except such as is in accordance with the 
     law and is necessary in a democratic society ... for the 
     protection of the rights and freedoms of others." 
 
     The Commission is of the view that it is not necessary to 
consider the Government's submission that, to the extent that the 
information published relates to the second applicant only, the first 
applicant cannot claim to be a victim of a violation of the 
Convention 
because the Commission considers that his application is, in any 
event 
and for the reasons set out below, inadmissible on other grounds. In 
addition, the Commission notes that the first applicant submits in 
his 
first written observations that the same matters give rise to a 
separate issue under Article 8 (Art. 8) as regards his family life. 
However, and even assuming that this complaint has been introduced 
within the time-limit set down in Article 26 (Art. 26) of the 
Convention (by way of the full citation of Article 8 (Art. 8) in the 
application form initially submitted) the Commission is of the view 
that the matters raised by the first applicant under Article 8 
(Art. 8) of the Convention fall primarily to be considered in the 
context of the private life element of that Article. 
 
     The applicants essentially submit that the Government are under 
a positive obligation to provide effective protection for the rights 
guaranteed by the Convention. Given the terms of Article 10 (Art. 10) 
of the Convention, the absence of an effective domestic remedy as 
regards invasions of privacy by the press constitutes a failure to 
effectively respect their right to respect for their private lives as 
guaranteed by Article 8 (Art. 8) of the Convention. 
 
     The Government argue that the domestic system as a whole 
(including remedies in breach of confidence and against trespass, 
nuisance, harassment and malicious falsehood together with the Press 
Complaints Commission) provides adequate protection to individuals 
and 
an appropriate balance between the often competing rights guaranteed 
by Articles 8 and 10 (Art. 8, 10) of the Convention. 
 
     The Commission recalls that the obligation to secure the 
effective exercise of Convention rights imposed by Article 1 (Art. 1) 
of the Convention may involve positive obligations on a State and 
that 
these obligations may involve the adoption of measures even in the 
sphere of relations between individuals (Eur. Court HR, Plattform 
"Ärzte für das Leben" v. Austria judgment of 21 June 1988, Series A 
no. 
139, p. 12, para. 32). 
 
     On the facts as presented by the parties, the Commission would 
not exclude that the absence of an actionable remedy in relation to 
the 
publications of which the applicants complain could show a lack of 
respect for their private lives. It has regard in this respect to the 



 12

duties and responsibilities that are carried with the right of 
freedom 
of expression guaranteed by Article 10 (Art. 10) of the Convention 
and 
to Contracting States' obligation to provide a measure of protection 
to the right of privacy of an individual affected by others' exercise 
of their freedom of expression (see, mutatis mutandis, No. 10871/84, 
Dec. 10.7.86, D.R. 48, p. 158 and No. 31477/96, Dec. 15.1.97, 
unpublished). 
 
     However, the Government's principal argument is that the failure 
of the applicants to pursue a breach of confidence action against, 
inter alia, the relevant newspapers amounts to non-exhaustion of 
domestic remedies within the meaning of Article 26 (Art. 26) of the 
Convention. It is not disputed that the three essential elements of a 
breach of confidence action are those outlined by Megarry J in Coco 
v. 
Clark Engineers (loc. cit.). 
 
     In the first place, and as regards the nature of the information 
published, the Government submit that information about a person's 
medical condition and treatment (X and Y 1988 2 AER 648), marriage 
(Argyll v. Argyll 1967 Ch 302), adulterous relationships (Stephens v. 
Avery 1988 1 Ch 449 and Michael Barrymore v. News Group Newspapers 
Limited, loc. cit.) together with consequent commentary on the care 
arrangements for the children would be considered, in principle, as 
confidential. The Government therefore consider that the information 
published on 2 April 1995 was "confidential" information. However, 
the 
re-publication of that information on 3 April 1995 would not attract 
the protection of the law of breach of confidence because once 
confidential information is disclosed to a substantial number of 
persons, it loses its confidential nature. 
 
     Secondly, and as to the "circumstances importing an obligation 
of confidence", the Government submit that the true test is whether 
the 
newspaper was or should have been aware of the confidence attaching 
to 
the information and this comes from the language used in the Coco 
case 
(loc. cit.). This means that once a newspaper obtained information 
from 
the applicants' friends relating to the second applicant's medical 
condition and treatment and the applicants' relationship and 
marriage, 
the newspaper would have necessarily been aware of the nature of the 
information and, accordingly, the duty of confidence which those 
friends had owed to the applicants and had obviously broken. This 
implied knowledge on the part of the newspaper of the breaking of an 
obligation of confidence, based on the nature of the information 
itself, is sufficient to fulfil this second element of the breach of 
confidence action. Anonymous disclosures would work in favour of 
plaintiffs in view of the necessary conclusions a newspaper should 
draw 
from the desire for anonymity when disclosing information of a 
confidential nature. The Government refer to certain cases 
(including, 
Shelley Films Ltd, the Francome case and the Barrymore case, all loc. 
cit.) where injunctions were granted on the basis of breach of 
confidence where there were no prior relationships between the 



 13

respective plaintiffs and defendants. 
 
     Thirdly, and as to "unauthorised use of that information", it is 
plain, according to the Government, that the applicants consider the 
disclosure and subsequent publication in the press of such 
confidential 
information to constitute unauthorised use of that information. 
Moreover, the Government submit that once it is established that 
confidential information was used as a "springboard" to the obtaining 
of other information (for example, subsequent investigations 
undertaken 
to attempt to obtain independent verification of confidential 
information disclosed), such use of confidential information would 
constitute "unauthorised use" and would be, accordingly, enjoined 
(Seager v. Copydex Ltd [1967] 1 WLR 923). Therefore, where it is 
claimed by a defendant that the relevant published information was 
only 
partly confidential, the Government submit that once a plaintiff 
proves 
that the initial source of information was confidential (and the 
applicants' case in this respect in the domestic proceedings is, in 
the 
Government's view, compelling), the burden of proof shifts from the 
plaintiff to the defendant who must show that the information was 
obtained completely independently of the confidential source. 
 
     The Government also argue that the above principles apply 
equally 
to the photograph of the second applicant because the photograph must 
be considered in the context in which it was published (namely, 
accompanied by captions and articles). Taken in that context it was 
meant to convey and conveys confidential information. Moreover, the 
Government submit that there is no legal bar to restraining the 
publication of photographs, relying, inter alia, on the obiter dicta 
of Laws J in the Hellewell case (loc. cit.) and the injunction 
granted 
in the Shelley Films Ltd case (loc. cit.). Accordingly, the 
Government's case is that it is not the taking of the photograph 
which 
can be sanctioned but rather its subsequent distribution and 
publication accompanied by captions and the articles. As to the Kaye 
and Bernstein cases (loc. cit.), the Government point out that breach 
of confidence was not advanced as an argument in those cases. 
 
     Fourthly, and as to the remedies for an action in breach of 
confidence, the Government point out that while an injunction will be 
granted to prevent publication or imparting of confidential 
information, it will be refused if there is a genuine "public 
interest" 
in the published material or if the information is considered 
trivial. 
They specify that neither of such limitations applies in these cases. 
In addition, an injunction can be granted after publication in 
relation 
to publication of new information but not in relation to the re- 
publication of the same information. Moreover, and relying on the 
above-cited extract from p. 286 of Lord Goff's judgment in the 
Spycatcher case, damages can be obtained in addition to an 
injunction. 
While the Government do not specify whether the grant of an 
injunction 



 14

restraining publication in the future of new confidential information 
allows the grant of damages for past disclosures, they note that the 
applicants claimed exemplary/aggravated damages in relation to past 
disclosures in the Writ of 17 May 1995. 
 
     Furthermore, the Government point out that the remedy of an 
account of profits is available irrespective of whether or not an 
injunction could also be ordered. As to the applicants' submission 
that 
there is no reported case where such an order has been made, the 
Government refer to the making of such an order in relation to a past 
publication against The Sunday Times in the Spycatcher case (loc. 
cit.). As to the applicants' main objection to the account of profits 
remedy namely, the difficulties in calculating the amount 
attributable 
to the publication in breach of confidence, the Government outline 
how 
such a calculation can be done and argue that the above-cited 
comments 
of Mr. Justice Jacobs in the Barrymore case (loc. cit.) demonstrate 
that once a breach of confidence is established, the courts would 
have 
scant sympathy for any argument against an award of an account of 
profits based on difficulties of calculation. 
 
     Finally, the Government stress the particular facts of this case 
and, in particular, the compelling case made out by the applicants in 
their statement of claim dated 29 June 1995 that the published 
information of which the applicants complain emanated from a breach 
of 
confidence from those former friends. Accordingly, in law, in 
practice 
and on the facts of the applicants' cases, the remedy of an action in 
breach of confidence against, inter alia, the relevant newspapers was 
accessible to the applicants, was capable of providing redress for 
their complaints, offered reasonable prospects of success and was an 
effective remedy which should have been exhausted by them in order to 
fulfil the requirements of Article 26 (Art. 26) of the Convention. 
 
     The applicants submit that the breach of confidence action is in 
law and practice an ineffective remedy for the invasion of an 
individual's private life by the media. 
 
     In the first place, and as regards the nature of the information 
disclosed, the applicants agree that the information published on 
2 April 1995 was confidential. However, from then on it was in the 
public domain and its re-publication on 3 April 1995 was not 
actionable 
as a breach of confidence. The Barrymore case (loc. cit.) is 
distinguishable as future instalments disclosing further private 
matters had been envisaged, with the consequence that an injunction 
relating to future publications was both relevant and effective for 
that plaintiff. 
 
     Secondly, the applicants consider the second element of the 
action (the circumstances importing an obligation of confidence) to 
be 
the most problematic. They submit that it must be shown that the 
relevant newspaper had been put on notice prior to publication that 
the 
disclosure amounted to a breach of a duty of confidence owed by the 



 15

source to the subject of the information. Accordingly, the applicants 
would have had to prove that the newspapers had the requisite notice 
both of the friends' duty of confidence and of their breach of that 
duty. Moreover, such a duty will not exist in the majority of cases 
of 
media intrusion and, if it exists, it is difficult to establish. The 
task is rendered even more difficult by the protection afforded to 
newspapers (by Article 10 (Art. 10) of the Convention and by domestic 
law) as regards revealing their sources (Eur. Court HR, Goodwin v. 
the 
United Kingdom judgment of 27 March 1996, Reports of Judgments and 
Decisions 1996-II, p. 483) and the fact that information will often 
be 
provided to the newspapers anonymously. If establishing such a duty 
is 
possible, it will often relate only to some of the published material 
and, in such circumstances, the applicants submit that, if a 
plaintiff 
cannot prove that the information was unavailable to the defendant by 
any other means, the plaintiff's case will fail. 
 
     As to the remedies available for a breach of confidence, the 
applicants refer to the impossibility of obtaining an injunction 
prior 
to publication in the absence of prior warning. There is no 
jurisdiction to grant an injunction as regards material already 
published - so that once the information was published on 2 April 
1995, 
they had no possibility of restraining the re-publication of the same 
material on 3 April 1995. 
 
     In addition, and pursuant to Lord Cairns' Act 1858, the 
applicants submit that damages cannot be obtained in addition to an 
injunction but only in lieu of an injunction. Furthermore, if an 
injunction could not have been granted (and it could not have been 
granted in relation to prior publications), damages cannot be awarded 
(Sir Robert Megarry VC, in Malone v. Metropolitan Police 
Commissioner, 
loc. cit. and Lord Goff in the Spycatcher case, loc. cit., p. 286). 
In 
any event, their own personal distress (to which the damages would 
have 
to relate) falls outside a category of loss for which, in the absence 
of a special type of contract, damages can be awarded under common 
law. 
As to an order of an account of profits, the applicants emphasise the 
major evidential difficulties associated with proving to a court that 
the inclusion of the confidential information in a newspaper 
containing 
many other articles directly led to an identifiable and calculable 
profit which could be awarded to a plaintiff. They submit that there 
is no reported case of an award of an account of profits against a 
newspaper by reason of the publication of confidential material. 
 
     The second applicant emphasises the distinct nature of her 
complaints from those of the first applicant. She complains only 
about 
the taking, distribution and publication of the photograph; in view 
of 
the nature of the disclosures, she was more immediately affected by 
the 



 16

matters complained of than the first applicant; and, since she was 
the 
sister-in-law of the late Princess of Wales rather than her brother, 
her private affairs are of even less public interest than those of 
the 
first applicant. She points out that, even if Laws J's obiter dicta 
were the law, the photograph in itself did not show a "private act", 
the second applicant having been simply walking in the garden. No 
duty 
of confidence can be established in this respect - contrary to the 
position in the Shelley Films Ltd case (loc. cit.), the photographer 
was in a public place; he was there unknown to and uninvited by the 
applicant; no privilege was given to the photographer which he had 
abused; he could have been acting on a tip-off; and there is no 
evidence to show that the photographer had any idea from where the 
tip- 
off came. Accordingly, the publication of the photograph falls 
completely outside any breach of confidence remedy. 
 
     Moreover, the second applicant argues that the reliance by the 
Government on the above-quoted extract from the Hellewell case does 
not 
support in any way the proposition that the law of confidence 
provides 
a remedy as regards the relevant photographs. Laws J's comments are 
accepted by the Government to be obiter dicta. There is no legal 
authority in Laws J's favour, no subsequent judicial support and 
overwhelming authority against him (Bernstein v. Skyviews loc. cit. 
and 
Kaye and Robertson, loc. cit.);  moreover, this latter judgment was 
binding on Laws J which would distinguish the Whiteside decision of 
the 
Commission (No. 20357/92, Dec. 7.3.94, D.R. 76-A p. 80). In any event 
and even if Laws J's comments could be accepted as covering the 
disclosure by a photographer of a photograph to the newspapers, the 
actual taking of the photographs and their re-publication on 
3 April 1995 would not be actionable. 
 
     Accordingly, the applicants submit that the view which was taken 
by the Commission in its Winer decision as regards the uncertainty 
attending the extent and scope of the breach of confidence remedy 
pertains to date (No. 10871/84, loc. cit. at p. 170). It remains a 
vague remedy for which there is no statutory or jurisprudential 
basis. 
It does not constitute a relevant or effective domestic remedy, there 
was no other effective remedy for them to exhaust, there is no 
uncertainty in this respect requiring resolution by the courts and 
the 
settlement of ineffective proceedings against former friends does not 
alter this position. Accordingly, the complaints should not, in the 
applicants' view, be declared inadmissible on grounds of non-
exhaustion 
of domestic remedies. 
 
     The Commission recalls that Article 26 (Art. 26) of the 
Convention reflects the position that States are dispensed from 
answering before an international body for their acts before they 
have 
had an opportunity to put matters right through their own legal 
system. 
In this regard, the provisions of Article 26 (Art. 26) represent an 



 17

important aspect of the principle that the machinery of protection 
established by the Convention is subsidiary to the national systems 
safeguarding human rights (Eur. Court HR, Akdivar v. Turkey judgment 
of 16 September 1996, Reports 1996-IV, No. 15, p. 15, para. 65). 
 
     As to the requirements of Article 26 (Art. 26) of the 
Convention, 
the Commission recalls that the applicants are only required to 
exhaust 
such remedies which relate to the breaches of the Convention alleged 
and which provide effective and sufficient redress. The applicants do 
not need to exercise a remedy which, although theoretically of a 
nature 
to constitute a remedy, does not in reality offer any chance of 
redressing the alleged breach (No. 9248/81, Dec. 10.10.83, D.R. 34, 
p. 78). Accordingly, the Government must establish that the remedy in 
question was accessible, was one capable of providing redress in 
respect of the applicants' complaints and offered reasonable 
prospects 
of success. Once this burden has been discharged, it falls to the 
applicants to establish that the remedy advanced by the Government 
was, 
inter alia, for some reason inadequate and ineffective or that there 
were special circumstances absolving them from the requirement of 
exhaustion of domestic remedies (Eur. Court HR, Akdivar v. Turkey 
judgment, loc. cit., p. 16, para. 68). It has not been argued and the 
Commission does not consider that the applications give rise to any 
special circumstances which would absolve the applicants from 
exhausting domestic remedies. 
 
     Moreover, where there is doubt as to the prospects of success in 
a particular case it should be submitted to the domestic courts for 
resolution. This is particularly so in a common law system since, 
where 
the courts extend and develop principles through case-law, it is 
generally incumbent on an aggrieved individual to allow the domestic 
courts the opportunity to develop existing rights by way of 
interpretation (No. 20357/92, Dec. 7.3.94, D.R. 76-A, p. 80, at p. 
88). 
 
     In the present cases, the applicants considered the greater part 
of the information published on 2 April 1995 to be of a private and 
confidential nature. The first main area of dispute between the 
parties 
relates to the second essential element of the breach of confidence 
remedy namely, "the circumstances importing a duty of confidence." 
However, the Commission considers that the difference between the 
positions of the parties as to the circumstances importing such a 
duty 
is, in practical terms, relatively narrow, particularly in light of 
the 
description (which is not specifically challenged by the applicants) 
of Lord Goff in the Spycatcher case of the broad circumstances in 
which 
such a duty can be implied. In any event, the Commission considers 
that 
the particular facts of these cases reduce significantly the 
relevance 
of this dispute between the parties - the pleadings in the domestic 
proceedings in the present cases demonstrate that these applicants 
had 



 18

a very detailed and strong case pointing to their former friends as 
the 
direct sources of the essential confidential information published on 
2 April 1995. It notes, in particular, the successful ploy adopted by 
the first applicant (his letter of 1 May 1995) to seek to confirm the 
identity of the sources of those disclosures. 
 
     Similarly, the Commission would not find convincing any 
suggestion by the applicants that the information published on 
2 April 1995 would be found to derive only in part from the breach of 
a duty of confidentiality (because, for example, it had been 
independently verified by investigation) in light of the strong and 
detailed case of the applicants in the domestic proceedings as to the 
direct responsibility of their former friends for the relevant 
publications. 
 
     The second main area of dispute between the parties relates to 
the remedies available on establishing a breach of confidence. The 
Commission accepts that the applicants have raised some doubt as to 
the 
availability of damages for breach of confidence where an injunction 
could not have been granted. Pursuant to Lord Cairns' Act 1858, it 
appears that damages are confined to a case where an injunction could 
have been granted but, for some reason, was not and that where 
publication has already taken place an injunction could not have been 
granted. 
 
     However, the Commission notes the judgment of Lord Goff in the 
Spycatcher case (a House of Lords judgment handed down more than ten 
years after the Malone case in the High Court). It considers that, at 
the very least, the extract quoted above (from p. 286 of that 
judgment) 
shows the developing state of the law relating to the award of 
damages. 
In any event, it is not disputed that an account of profits arises 
irrespective of the grant of an injunction. As regards the award of 
an 
account of profits where the publication has already taken place, the 
Commission notes that an account of profits was ordered against The 
Sunday Times in the Spycatcher case in relation to publications which 
had already taken place. Moreover, in light of Mr. Justice Jacob's 
comments (albeit in the context of breach of copyright) in the 
Barrymore case (loc. cit.), the award of an account of profits in the 
Spycatcher case where the relevant articles were published along with 
numerous others and in view of the extensive nature of the coverage 
in 
the relevant newspapers on 2 April 1995, the Commission does not 
findthe applicants' submissions as regards the difficulties in 
calculating the relevant profits sufficient to warrant a conclusion 
as 
to the ineffective nature in Convention terms of an order of an 
account 
of profits. 
 
     Moreover, the Commission has contrasted the applicants' 
submissions herein as regards the remedies available on establishing 
a breach of confidence with the broad terms of the consent order of 
4 June 1995. It also contrasts those submissions of the applicants 
with 
their claims in the statement of claim for an injunction and damages 



 19

(including aggravated and/or exemplary damages for breach of 
confidence 
based, inter alia, on the "great personal distress" caused to the 
plaintiffs, the consequent strain on their relationship and the 
effect 
on the second applicant's treatment) or, in the alternative, an 
account 
of profits. 
 
     It is not disputed that the lack of prior notice of publication 
will necessarily limit the possibility of obtaining a re-publication 
injunction. However, it is equally not disputed that an injunction 
could have been granted to prevent further disclosures which had been 
found to be in breach of confidence. As to re-publication of the same 
information on 3 April 1995, the Commission considers that an 
injunction to restrain publication of further information would have 
had, at least, a deterrent effect on such re-publication by any 
newspapers on notice of that injunction. 
 
     Furthermore, and as regards the second applicant's complaint 
which she emphasises relates only to the photograph, the Commission 
considers it questionable whether the meaning of the photograph 
together with the identity of the subject and venue would have been 
understood from the photograph standing alone without at least a 
caption. In addition, the Commission notes that the Shelley Films Ltd 
case (loc. cit.) clearly suggests that photographs can of themselves 
form the basis of a breach of confidence action and, in view of the 
clearly clandestine manner in which the photograph of the second 
applicant was taken, the Commission does not consider that the 
Shelley 
Films Ltd case is as clearly distinguishable on its facts as is 
submitted by the applicants. In any event, the Commission considers 
that its comments above on the action of breach of confidence apply 
equally to the photograph - in the context of exhaustion of domestic 
remedies, it is sufficient to note that the second applicant could 
have 
(and did in the domestic proceedings) take the breach of confidence 
action in relation to the photograph together with the accompanying 
captions and articles. 
 
     Finally, the Commission recalls the view expressed in the Winer 
case (No. 10871/84, Dec. 10.7.86, D.R. 48, p. 158, at p. 170) that 
the 
failure to take a breach of confidence action did not constitute a 
failure to exhaust domestic remedies in view of the uncertainty as to 
the precise scope and extent of that remedy. The Commission notes 
that, 
contrary to the position in the Winer case, the majority of the 
submissions in the present cases, both written and oral, focused on 
the 
scope and extent of that remedy. Based for the most part on judicial 
authorities dated after the Winer case (the more relevant of which 
are 
cited above and which include an important House of Lords judgment of 
1990), the parties in the present cases were in a position to 
describe 
in detail the essential elements and application in practice of the 
breach of confidence remedy. Indeed, the Commission considers the 
extensive and detailed nature of the submissions, of itself, 
indicates 
that there has been significant clarification of the scope and extent 



 20

of a breach of confidence action. 
 
     The Commission therefore considers that the parties' submissions 
in the present cases do not demonstrate the same level of uncertainty 
as to the remedy of breach of confidence which prevailed at the time 
of the Winer decision of the Commission, the domestic courts having 
extended and developed certain relevant principles through their 
case- 
law by interpretation (No. 20357/92, Dec. 7.3.94, loc. cit.). 
 
     Accordingly, the Commission considers that the parties' 
submissions indicate that the remedy of breach of confidence (against 
the newspapers and their sources) was available to the applicants and 
that the applicants have not demonstrated that it was insufficient or 
ineffective in the circumstances of their cases. It considers that, 
insofar as relevant doubts remain concerning the financial awards to 
be made following a finding of a breach of confidence, they are not 
such as to warrant a conclusion that the breach of confidence action 
is ineffective or insufficient but rather a conclusion that the 
matter 
should be put to the domestic courts for consideration in order to 
allow those courts, through the common law system in the United 
Kingdom, the opportunity to develop existing rights by way of 
interpretation. 
 
     In such circumstances, the Commission considers that the 
applicants' complaints under Article 8 (Art. 8) of the Convention are 
inadmissible under Article 27 para. 3 (Art. 27-3) of the Convention 
on 
the basis that the applicants have not exhausted domestic remedies 
within the meaning of Article 26 (Art. 26) of the Convention. 
 
2.   Article 13 (Art. 13) of the Convention provides as follows: 
 
     "Everyone whose rights and freedoms as set forth in this 
     Convention are violated shall have an effective remedy before a 
     national authority notwithstanding that the violation has been 
     committed by persons acting in an official capacity." 
 
     The Commission notes that it has rejected the applicants' 
substantive complaints under Article 8 (Art. 8) of the Convention on 
the basis that they have failed to comply with the exhaustion of 
domestic remedies requirement under Article 26 (Art. 26) of the 
Convention. In such circumstances, the Commission finds their 
complaints under Article 13 (Art. 13) of the Convention must be 
rejected as manifestly ill-founded within the meaning of Article 27 
para. 2 (Art. 27-2) of the Convention. 
 
     For these reasons, the Commission, by a majority, 
 
     DECLARES THE APPLICATION INADMISSIBLE 
 
     M. DE SALVIA                            S. TRECHSEL 
       Secretary                              President 
   to the Commission                      of the Commission 
 


