
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 

 

 
 
 

FOURTH SECTION 
 
 
 
 
 
 

CASE OF TIMES NEWSPAPERS LTD (NOS. 1 AND 2) v. 
THE UNITED KINGDOM 

 
(Applications 3002/03 and 23676/03) 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 

STRASBOURG 
 

10 March 2009 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision.



 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 1 

 

In the case of Times Newspapers Ltd (Nos. 1 and 2) v. the United 
Kingdom, 

The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 
Chamber composed of: 
 Lech Garlicki, President, 
 Nicolas Bratza, 
 Giovanni Bonello, 
 Ljiljana Mijović, 
 Päivi Hirvelä, 
 Ledi Bianku, 
 Nebojša Vučinić, judges, 
and Lawrence Early, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 17 February 2009, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in two applications (nos. 3002/03 and 23676/03) 
against the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland lodged 
with the Court under Article 34 of the Convention for the Protection of 
Human Rights and Fundamental Freedoms (“the Convention”) by Times 
Newspapers Ltd on 28 October 2002 and 28 July 2003 respectively. 

2.  The applicant was represented by Reynolds Porter Chamberlain, a law 
firm in London. The United Kingdom Government (“the Government”) 
were represented by their Agent, Mr J. Grainger of the Foreign and 
Commonwealth Office. 

3.  The applicant alleged that the rule under United Kingdom law 
whereby each time material is downloaded from the Internet a new cause of 
action in libel proceedings accrued (“the Internet publication rule”) 
constituted an unjustifiable and disproportionate restriction on its right to 
freedom of expression. 

4.  On 11 October 2005 the Court declared inadmissible part of the 
application and communicated the remainder of the application to the 
Government. It also decided to examine the merits of this part of the 
application at the same time as its admissibility (Article 29 § 3). 

 



2 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 

 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The applicant, Times Newspaper Ltd, is the proprietor and publisher 
of The Times newspaper. The applicant is registered in England. 

A. The two articles in The Times 

6.  On 8 September 1999 The Times published a report in the printed 
version of the newspaper headlined “Second Russian Link to Money 
Laundering”. This report stated: 

“British and American investigators are examining the role of an alleged second 
Russian mafia boss over possible involvement in money-laundering through the Bank 
of New York. 

Investigators are understood to be looking at links to [G.L.: his name was set out in 
full in the original article], whose company, Nordex has been described by the CIA as 
an 'organisation associated with Russian criminal activity'. 

[G.L.]'s name surfaced in earlier money-laundering investigations which may have 
links to the Bank of New York affair, in which millions of dollars of Russian money 
are alleged to have been laundered. 

The Russian-born businessman came to the attention of European and American 
investigators in the early Nineties. They suspected Nordex of using its former 
international base in Vienna as a front for a large-scale money-laundering operation. 
His name also figured in a British police report in 1995, known as Operation Ivan, 
which looked at the extent of the influence of the Russian mob in London. 

[G.L.] has repeatedly denied any wrong-doing or links to criminal activity. 

Nordex, which has since moved out of Vienna, is also alleged to have been involved 
in the smuggling of nuclear weapons and by the mid-1990s reportedly controlled 
about 60 businesses in the former Soviet Union and another 40 companies in the 
West. 

The Times has learnt that these included between eight and ten off-shore companies 
in British jurisdictions, including the Channel Islands and the Isle of Man. 

They were administered through a chartered accountant in central London whose 
offices and home were raided in 1996 by officers from the City of London Police. 

The companies were suspected of being used to help launder money from Russia, 
which was then channelled through European banks. No charges were ever filed 
against the accountant. 

 



 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 3 

 

At about the same time a Yugoslav associate said to have been a frontman for [G.L.] 
was stopped and questioned after arriving at a London airport. No charges were filed 
against him. 

The British investigation into Nordex is believed to have failed because of the 
difficulty of establishing that the money funnelled through off-shore companies 
controlled by Nordex was linked to criminal activities. 

[G.L.] is alleged to be a former business associate of Viktor Chernomyrdin, the 
former Russian Prime Minister, and in 1995 his name hit the headlines after it 
emerged that he had been photographed with President Clinton at a Democrat fund-
raising event in 1993. 

He is also alleged to have had business dealings with Semyon Mogilevich, the 
Hungarian-based mafia figure at the centre of the Bank of New York investigation.” 

7.  On 14 October 1999 The Times published a second article entitled 
“Trader linked to mafia boss, wife claims”. This report stated: 

“A Russian businessman under investigation by Swiss authorities pursuing 
allegations of money-laundering was a friend of [G.L.], a suspected mafia boss, the 
businessman's wife claims. 

Lev Chernoi, the aluminium magnate under Swiss investigation, was given access to 
staff and a chauffeur by [G.L.] when he moved to Israel, according to Lyudmila 
Chernoi, Mr Chernoi's estranged wife ... 

If Mrs Chernoi's allegation about a connection between her husband and [G.L.] is 
true, it will raise further questions about Mr Chernoi. In 1996 the CIA described 
Nordex, a company operated by [G.L.] and alleged to have been used to launder 
money and smuggle nuclear weapons, as an 'organisation associated with Russian 
criminal activity'. 

In 1996 [G.L.] triggered a row in America after a photograph was published of him 
with President Clinton in 1993. [G.L.] has denied any wrongdoing.” 

8.  Both articles were uploaded onto the applicant's website on the same 
day as they were published in its newspaper. 

B. The commencement of proceedings 

9.  On 6 December 1999 G.L. brought proceedings for libel in respect of 
the two articles printed in the newspaper against the applicant, its editor and 
the two journalists under whose by-lines the articles appeared, (“the first 
action”). The defendants did not dispute that the articles were potentially 
defamatory and did not seek to prove that the allegations were true. Instead, 
they relied solely on the defence of qualified privilege, contending that the 
allegations were of such a kind and such seriousness that they had a duty to 
publish the information and the public had a corresponding right to know. 

10.  While the first action was underway, the articles remained on the 
applicant's website, where they were accessible to Internet users as part of 

 



4 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 

 

the applicant's archive of past issues. On 6 December 2000, G.L. brought a 
second action for libel in relation to the continuing Internet publication of 
the articles (“the second action”). Initially, the defendants' only defence to 
the second action was one of qualified privilege. The two actions were 
consolidated and set down for a split trial on issues of liability and then 
quantum. 

11.  On 23 December 2000, the applicant added the following preface to 
both articles in the Internet archive: 

“This article is subject to High Court libel litigation between [G.L.] and Times 
Newspapers. It should not be reproduced or relied on without reference to Times 
Newspapers Legal Department.” 

C. The Internet publications proceedings 

12.  In or around March 2001 the defendants applied to re-amend their 
defence in the second action in order “to contend that as a matter of law the 
only actionable publication of a newspaper article on the Internet is that 
which occurs when the article is first posted on the Internet” (“the single 
publication rule”). They argued that, as a result, the second action was time-
barred by section 4A of the Limitation Act 1980. 

13.  On 19 March 2001 the High Court refused permission to re-amend 
the defence, relying in particular on the common law rule set out in Duke of 
Brunswick v Harmer (see paragraph 20 below) that each publication of a 
defamation gives rise to a separate cause of action. The court held that, in 
the context of the Internet, this meant that a new cause of action accrued 
every time the defamatory material was accessed (“the Internet publication 
rule”). 

14.  On 20 March 2001 the High Court found that the defendants had no 
reasonable grounds for contending that after 21 February 2000 (the date on 
which the defendants lodged their defence in the first action) they remained 
under a duty to publish the articles on the Internet. As a result, the court 
struck out the defence of qualified privilege in relation to the second action. 
On 27 March 2001, judgment was entered for G.L. in the second action, 
with damages to be assessed. By this time the applicant had removed the 
articles from its website. 

D. The Court of Appeal 

15.  The defendants appealed against the High Court's order of 19 March 
2001 rejecting the single publication rule. They argued that the Internet 
publication rule breached Article 10, pointing out that as a result of the rule 
newspapers which maintained Internet archives were exposed to ceaseless 
liability for re-publication of the defamatory material. The defendants 

 



 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 5 

 

argued that this would inevitably have a chilling effect on the willingness of 
newspapers to provide Internet archives and would thus limit their freedom 
of expression. 

16.  In its judgment of 5 December 2001, the Court of Appeal, per Simon 
Brown LJ, dismissed the appeal against the order in the second action, 
stating: 

“We do not accept that the rule in the Duke of Brunswick imposes a restriction on 
the readiness to maintain and provide access to archives that amounts to a 
disproportionate restriction on freedom of expression. We accept that the maintenance 
of archives, whether in hard copy or on the Internet, has a social utility, but consider 
that the maintenance of archives is a comparatively insignificant aspect of freedom of 
expression. Archive material is stale news and its publication cannot rank in 
importance with the dissemination of contemporary material. Nor do we believe that 
the law of defamation need inhibit the responsible maintenance of archives. Where it 
is known that archive material is or may be defamatory, the attachment of an 
appropriate notice warning against treating it as the truth will normally remove any 
sting from the material.” 

17.  On 30 April 2002 the House of Lords refused leave to appeal. The 
parties subsequently settled the action and the applicant agreed to pay G.L. a 
sum of money in full and final settlement of claims and costs arising in both 
actions. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW AND PRACTICE 

A.  The Limitation Act 1980 

18.  Section 2 of the Limitation Act 1980 (“the 1980 Act”) sets out a 
general limitation period of six years in tort actions. Section 4A of the 1980 
Act qualifies this limitation period as regards defamation actions and 
provides as follows: 

“The time limit under section 2 of this Act shall not apply to an action for– 

(a) libel or slander, 

(b) slander of title, slander of goods or other malicious falsehood, 

but no such action shall be brought after the expiration of one year from the date on 
which the cause of action accrued.” 

19.  Section 32A of the 1980 Act provides: 
“(1) It if appears to the court that it would be equitable to allow an action to proceed 

having regard to the degree to which– 

(a) the operation of section 4A of this Act prejudices the plaintiff or any person 
whom he represents, and 

 



6 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 

 

(b) any decision of the court under this subsection would prejudice the defendant or 
any person whom he represents, 

the court may direct that that section shall not apply to the action or shall not apply 
to any specified cause of action to which the action relates. 

(2) In acting under this section the court shall have regard to all the circumstances of 
the case and in particular to– 

(a) the length of, and the reasons for, the delay on the part of the plaintiff; 

(b) where the reason or one of the reasons for the delay was that all or any of the 
facts relevant to the cause of action did not become known to the plaintiff until after 
the end of the period mentioned in section 4A– 

(i) the date on which any such facts did become known to him, and 

(ii) the extent to which he acted promptly and reasonably once he knew whether or 
not the facts in question might be capable of giving rise to an action; and 

(c) the extent to which, having regard to the delay, relevant evidence is likely– 

(i) to be unavailable, or 

(ii) to be less cogent than if the action had been brought within the period mentioned 
in section 4A.” 

B. The Internet publication rule 

20.  Duke of Brunswick v Harmer [1849] 14 QB 154 lays down a 
common law rule of some significance. On 19 September 1830 an article 
was published in the Weekly Dispatch. The limitation period for libel was, 
at that time, six years. The article defamed the Duke of Brunswick. 
Seventeen years after its publication an agent of the Duke purchased a back 
number containing the article from the Weekly Dispatch's office. Another 
copy was obtained from the British Museum. The Duke sued on those two 
publications. The defendant contended that the cause of action was time-
barred, relying on the original publication date. The court held that the 
delivery of a copy of the newspaper to the plaintiff's agent constituted a 
separate publication in respect of which suit could be brought. 

21.  In Godfrey v Demon Internet Limited [2001] QB 201 the respondent 
brought an action in defamation against the appellants who were Internet 
service providers. They had received and stored on their news server an 
article, defamatory of the respondent, which had been posted by an 
unknown person using another service provider. The judge stated: 

“In my judgment the defendants, whenever they transmit and whenever there is 
transmitted from the storage of their news server a defamatory posting, publish that 

 



 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 7 

 

posting to any subscriber to their ISP who accesses the newsgroup containing that 
posting. Thus every time one of the defendants' customers accesses 'soc culture thai' 
and sees that posting defamatory of the plaintiff there is a publication to that 
customer.” 

C. The defence of qualified privilege 

22.  The leading case on the defence of qualified privilege is Reynolds v 
Times Newspapers [2001] 2 AC 127. That case established that qualified 
privilege is an absolute defence to libel proceedings. In the leading 
judgment before the House of Lords, Lord Nicholls of Birkenhead 
explained the defence as follows: 

“The underlying principle is conventionally stated in words to the effect that there 
must exist between the maker of the statement and the recipient some duty or interest 
in the making of the communication. Lord Atkinson's dictum, in Adam v. Ward 
[1917] A.C. 309, 334, is much quoted: 

 'a privileged occasion is ... an occasion where the person who makes a 
communication has an interest or a duty, legal, social, or moral, to make it to the 
person to whom it is made, and the person to whom it is so made has a corresponding 
interest or duty to receive it. This reciprocity is essential'.”. 

D. Press Complaints Commission Code of Conduct 

23.  The Press Complaints Commission has adopted a code of conduct 
which is regularly reviewed and amended as required. Paragraph 1 of the 
current Code of Conduct reads as follows: 

“1. Accuracy 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate - an 
apology published. 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact. 

iv) A publication must report fairly and accurately the outcome of an action for 
defamation to which it has been a party, unless an agreed settlement states otherwise, 
or an agreed statement is published.” 

 



8 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 

 

E. The US single publication rule 

24.  Unlike the United Kingdom court, the courts of the United States of 
America have chosen to apply the “single publication rule”. In the case of 
Gregoire v GP Putnam's Sons (1948) 81 N.E.2d 45 a book originally put on 
sale in 1941 was still being sold in 1946 following several reprints. The 
New York Court of Appeals considered the rule in Duke of Brunswick v 
Harmer, but concluded that it was formulated “in an era which long 
antedated the modern process of mass publication” and was therefore not 
suited to modern conditions. Instead, the court held that the limitation 
period started to run in 1941, when the book was first put on sale. The court 
pointed out that 

“Under [the rule in Duke of Brunswick v Harmer] the Statute of Limitation would 
never expire so long as a copy of such book remained in stock and is made by the 
publisher the subject of a sale or inspection by the public. Such a rule would thwart 
the purpose of the legislature.” 

25.  The single publication rule was subsequently applied to a website 
publication in Firth v State of New York (2002) NY int 88. In that case, a 
report published at a press conference on 16 December 1996 was placed on 
the internet the same day. A claim was filed over a year later. The New 
York Court of Appeals held that the limitation period started when the 
report was first uploaded onto the website and did not begin anew each time 
the website version of the report was accessed by a user. The court observed 
that: 

“The policies impelling the original adoption of the single publication rule support 
its application to the posting of ... the report ... on the website ... These policies are 
even more cogent when considered in connection with the exponential growth of the 
instantaneous, worldwide ability to communicate through the Internet ... Thus a 
multiple publication rule would implicate an even greater potential for endless 
retriggering of the statute of limitations, multiplicity of suits and harassment of 
defendants. Inevitably, there would be a serious inhibitory effect on the open, 
pervasive dissemination of information and ideas over the Internet which is, of course, 
its greatest beneficial promise.” 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

26. The applicant complains that the Internet publication rule constitutes 
an unjustifiable and disproportionate restriction of its right to freedom of 
expression as provided in Article 10 of the Convention, which reads, insofar 
as relevant, as follows: 

 



 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 9 

 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society ... for the protection of the 
reputation or rights of others ...” 

A. Admissibility 

27.   The Court has consistently emphasised that Article 10 guarantees 
not only the right to impart information but also the right of the public to 
receive it (see Observer and Guardian v. the United Kingdom, 26 November 
1991, § 59(b), Series A no. 216; Guerra and Others v. Italy, 19 February 
1998, § 53, Reports of Judgments and Decisions 1998-I). In light of its 
accessibility and its capacity to store and communicate vast amounts of 
information, the Internet plays an important role in enhancing the public's 
access to news and facilitating the dissemination of information generally. 
The maintenance of Internet archives is a critical aspect of this role and the 
Court therefore considers that such archives fall within the ambit of the 
protection afforded by Article 10. 

28.  The Court concludes that the applicant's complaint is not manifestly 
ill-founded within the meaning of Article 35 § 3 of the Convention. It 
further notes that it is not inadmissible on any other grounds. It must 
therefore be declared admissible. 

B. The merits 

1. The parties' observations 

a. The applicant 

29.  The applicant contended that the Internet publication rule restricted 
its ability to maintain a publicly accessible Internet archive. It pointed to the 
“chilling effect” that the rule had upon freedom of expression, which it said 
was aggravated by the fact that it had not actively sought to disseminate the 
information contained in its Internet archive. The applicant submitted that 
Article 10 required the adoption of a single publication rule. 

30.  The applicant contested the finding of the Court of Appeal that the 
maintenance of archives constituted an insignificant aspect of freedom of 

 



10 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 

 

expression. The applicant pointed to the importance of the integrity and 
availability of historical records to an open and democratic society. 

31.  The applicant argued that since the defence of qualified privilege 
was a complete defence to the libel claim, it was under no obligation to 
publish a qualification in respect of the relevant articles until the litigation 
had been resolved. It pointed out that the Code of Practice of the Press 
Complaints Commission obliged newspapers to post a notice or 
qualification where a publication had been the subject of a judgment or 
settlement in favour of the complainant. Any other approach would require 
a large number of articles to be qualified. Attempts to limit qualification to 
those articles which were potentially libellous would be difficult: because 
the libellous nature of a publication may change over time, the applicant 
would be required to keep the entirety of its Internet archive under review. 
The applicant pointed out that approximately 500 items were uploaded onto 
its Internet archive every day. 

32.  The applicant argued that it was open to the Court to consider the 
general principle which arose, notwithstanding the specific facts of the case. 
Although the applicant accepted that G.L.'s rights were also engaged, it 
considered that a single publication rule would not constitute an excessive 
restriction on the right of effective access to the court. 

b. The Government 

33.  The Government relied on the conclusions in the domestic 
proceedings that the journalists had not demonstrated the requisite standard 
of responsibility in respect of the two articles. They further relied on the fact 
that no qualification was added to the articles on the applicant's website 
until 23 December 2000, over 12 months after the original libel proceedings 
were initiated. 

34.   Although the Government accepted that maintaining archives had a 
social utility, they considered that this was not an aspect of the exercise of 
freedom of expression which was of central or weighty importance, archive 
material being “stale news”. In the present case, the Government argued that 
there was no evidence that the applicant had been prevented or deterred 
from maintaining its online archive. Furthermore, the steps required of the 
applicant to remove the sting from its archive material were not onerous. 

35.  As regards the applicant's claim of ceaseless liability, the 
Government observed that no question of ceaseless liability arose in the 
present case. The Government pointed out that the second action was 
contemporaneous with the first action and did not raise stale allegations 
many years after the event. In any case, even under a single publication rule, 
(1) the continued publication of articles which the applicant knew to be 
defamatory, which were not qualified in any way and which were not 
defended as true would constitute a separate actionable tort under English 
law; and (2) if accompanied by a statutory discretion along the lines of 

 



 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 11 

 

section 32A of the 1980 Act, the court may well have exercised that 
discretion to allow G.L. to bring the second action, having regard to the 
circumstances. 

36.  The Government highlighted that the present case also engaged the 
Article 8 and Article 6 rights of G.L. In the choice between the single 
publication rule and the Internet publication rule, these competing interests 
should be balanced. They pointed to the fact that there was no consistency 
of approach to this issue in other jurisdictions and concluded that, on the 
facts of this case, the application of the Internet publication rule was a 
permissible and proportionate restriction on the applicant's right to freedom 
of expression and did not violate Article 10. 

2. The Court's assessment 

37.  The Court notes that judgment was entered against the applicants in 
the second action. Furthermore, the applicant subsequently agreed to pay a 
sum of money in settlement of G.L.'s claims and costs in both actions. The 
Court therefore considers that the second action constituted an interference 
with the applicant's right to freedom of expression. Such interference 
breaches Article 10 unless it was “prescribed by law”, pursued one or more 
of the legitimate aims referred to in Article 10 § 2 and was “necessary in a 
democratic society” to attain such aim or aims. 

a. “Prescribed by law” 

38.  The applicant does not contest the lawfulness of the interference, 
which derived from the application of the rule set out in Duke of Brunswick 
v Harmer as developed in the case of Godfrey v Demon Internet Limited. 
The Court sees no reason to hold that the interference was not lawful and 
therefore concludes that the interference with the applicant's right freedom 
of expression was “prescribed by law” within the meaning of Article 10 § 2. 

b. Legitimate aim 

39.  The Internet publication rule is aimed at protecting the rights and 
reputation of others. It has not been disputed, and the Court also agrees, that 
the interference has a legitimate aim. 

c. “Necessary in a democratic society” 

i. General principles 

40.  The Court reiterates that freedom of expression constitutes one of the 
essential foundations of a democratic society and in that context the 
safeguards guaranteed to the press are particularly important. Whilst the 
press must not overstep the boundaries set, inter alia, in the interest of “the 
protection of the reputation or rights of others”, it is nevertheless incumbent 

 



12 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 

 

on it to impart information and ideas of public interest. Not only does the 
press have the task of imparting such information and ideas but the public 
also has a right to receive them. In this way, the press fulfils its vital role as 
a “public watchdog” (Observer and Guardian v. the United Kingdom, 
26 November 1991, § 59, Series A no. 216). 

41.  The Court observes that the most careful of scrutiny under Article 10 
is required where measures or sanctions imposed on the press are capable of 
discouraging the participation of the press in debates on matters of 
legitimate public concern (Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], 
no. 21980/93, § 64, ECHR 1999-III).  The Court further recalls that 
particularly strong reasons must be provided for any measure limiting 
access to information which the public has the right to receive (see Timpul 
Info-Magazin and Anghel v. Moldova, no. 42864/05, § 31, 27 November 
2007). 

42.  However, the Court reiterates that Article 10 does not guarantee a 
wholly unrestricted freedom of expression to the press, even with respect to 
press coverage of matters of serious public concern. When exercising its 
right to freedom of expression, the press must act in a manner consistent 
with its duties and responsibilities, as required by Article 10 § 2. These 
duties and responsibilities assume particular significance when, as in the 
present case, information imparted by the press is likely to have a serious 
impact on the reputation and rights of private individuals. Furthermore, the 
protection afforded by Article 10 to journalists is subject to the proviso that 
they act in good faith in order to provide accurate and reliable information 
in accordance with responsible journalism (Fressoz and Roire v. France 
[GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I and Bladet Tromsø and Stensaas, 
cited above, § 65). 

43.  Finally, it should be recalled that in assessing whether the 
interference was justified, it is not the role of the Court to substitute its 
views for those of the national authorities but to review the case as a whole, 
in the light of Article 10, and consider whether the decision taken by 
national authorities fell within the margin of appreciation allowed to the 
member States in this area (Handyside v. the United Kingdom, 7 December 
1976, § 50, Series A no. 24). 

ii. Application of the principles to the present case 

44.  The applicants maintain that they are exposed to litigation, without 
limit in time, on account of the adoption of the Internet publication rule 
instead of the single publication rule. 

45.  The Court agrees at the outset with the applicant's submissions as to 
the substantial contribution made by Internet archives to preserving and 
making available news and information. Such archives constitute an 
important source for education and historical research, particularly as they 
are readily accessible to the public and are generally free. The Court 

 



 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 13 

 

therefore considers that, while the primary function of the press in a 
democracy is to act as a “public watchdog”, it has a valuable secondary role 
in maintaining and making available to the public archives containing news 
which has previously been reported. However, the margin of appreciation 
afforded to States in striking the balance between the competing rights is 
likely to be greater where news archives of past events, rather than news 
reporting of current affairs, are concerned. In particular, the duty of the 
press to act in accordance with the principles of responsible journalism by 
ensuring the accuracy of historical, rather than perishable, information 
published is likely to be more stringent in the absence of any urgency in 
publishing the material. 

46.  The Court further observes that the introduction of limitation periods 
for libel actions is intended to ensure that those who are defamed move 
quickly to protect their reputations in order that newspapers sued for libel 
are able to defend claims unhindered by the passage of time and the loss of 
notes and fading of memories that such passage of time inevitably entails. In 
determining the length of any limitation period, the protection of the right to 
freedom of expression enjoyed by the press should be balanced against the 
rights of individuals to protect their reputations and, where necessary, to 
have access to a court in order to do so. It is, in principle, for contracting 
States, in the exercise of their margin of appreciation, to set a limitation 
period which is appropriate and to provide for any cases in which an 
exception to the prescribed limitation period may be permitted (see 
Stubbings and Others v. the United Kingdom, 22 October 1996, §§ 54-55, 
Reports of Judgments and Decisions 1996-IV). 

47. On the facts of the present case, the Court considers it significant 
that, although libel proceedings in respect of the two articles were initiated 
in December 1999, the applicant did not add any qualification to the articles 
in its Internet archive until December 2000. The Court recalls the 
conclusion of the Court of Appeal that the attachment of a notice to archive 
copies of material which it is known may be defamatory would “normally 
remove any sting from the material”. To the extent that the applicant 
maintains that such an obligation is excessive, the Court observes that the 
Internet archive in question is managed by the applicant itself. It is also 
noteworthy that the Court of Appeal did not suggest that potentially 
defamatory articles should be removed from archives altogether. In the 
circumstances, the Court, like the Court of Appeal, does not consider that 
the requirement to publish an appropriate qualification to an article 
contained in an Internet archive, where it has been brought to the notice of a 
newspaper that a libel action has been initiated in respect of that same 
article published in the written press, constitutes a disproportionate 
interference with the right to freedom of expression. The Court further notes 
that the brief notice which was eventually attached to the archive would 

 



14 TIMES NEWSPAPER LTD (NOS. 1 AND 2) v. THE UNITED KINGDOM 

 

appear to undermine the applicant's argument that any qualification would 
be difficult to formulate. 

48.  Having regard to this conclusion, it is not necessary for the Court to 
consider in detail the broader chilling effect allegedly created by the 
application of the Internet publication rule in the present case. The Court 
nonetheless observes that the two libel actions brought against the applicant 
concerned the same two articles. The first action was brought some two to 
three months after the publication of the articles and well within the one-
year limitation period. The second action was brought a year later, some 14 
or 15 months after the initial publication of the articles. At the time the 
second action was filed, the legal proceedings in respect of the first action 
were still underway. There is no suggestion that the applicant was 
prejudiced in mounting its defence to the libel proceedings in respect of the 
Internet publication due to the passage of time. In these circumstances, the 
problems linked to ceaseless liability for libel do not arise. The Court 
would, however, emphasise that while an aggrieved applicant must be 
afforded a real opportunity to vindicate his right to reputation, libel 
proceedings brought against a newspaper after a significant lapse of time 
may well, in the absence of exceptional circumstances, give rise to a 
disproportionate interference with press freedom under Article 10. 

49.  The foregoing considerations are sufficient to enable the Court to 
conclude that in the present case, the finding by the domestic courts in the 
second action that the applicant had libelled the claimant by the continued 
publication on the Internet of the two articles was a justified and 
proportionate restriction on the applicant's right to freedom of expression. 

50.  There has accordingly been no violation of Article 10 of the 
Convention. 

 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the remainder of the application admissible; 
 
2.  Holds that there has been no violation of Article 10 of the Convention. 

Done in English, and notified in writing on 10 March 2009, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 Lawrence Early Lech Garlicki 
 Registrar President 

 

 




