
 
 

Neutral Citation Number: [2006] EWCA Civ 540 
Case No: A2/2005/1166 

IN THE SUPREME COURT OF JUDICATURE 
COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION) 
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN’S BENCH DIVISION 
(The Honourable Mr Justice Eady) 
HQ04X03523 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 16/05/2006 

Before : 
 

LORD JUSTICE PILL 
LORD JUSTICE KEENE 

and 
LORD JUSTICE MOSES 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 David Turner Appellant 
 - and - 
 (1) News Group Newspapers Limited 

(2) Arisara Turner 
Respondent 

 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Mr Desmond Browne QC (instructed by Messrs Campbell Hooper) for the Appellant 

Miss Adrienne Page QC (instructed by Messrs Farrer & Co) for the Respondent  
 

Hearing dates: 23/24 February 2006 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

Lord Justice Keene:

Introduction: 

1. This case is concerned with a dispute about the amount of compensation payable in a 
libel case under section 3(5) of the Defamation Act 1996 (“the 1996 Act”), a 
provision which deals with the situation where an offer to make amends has been 
accepted but where the parties do not agree on the compensation payable.  In such 
circumstances, section 3(5) provides that the amount of compensation  

“shall be determined by the court on the same principles as 
damages in defamation proceedings.” 

The issues in the present case include the scope and effect of the decision of this court 
in Burstein v. Times Newspapers Ltd [2001] 1 WLR 579 and in particular how far 
evidence of particular facts providing “directly relevant background context” is 
admissible in mitigation of damages in a case under section 3(5) of the 1996 Act.  We 
are told that this is the first case to come before this court where the Burstein decision 
has had to be considered in an offer of amends case. 

2. The appeal is brought by the claimant in the proceedings, Mr David Turner, against a 
decision of Eady J, who awarded compensation of £9,000 to the claimant.  There 
were, nominally at least, two defendants to the claim, the second, Arisara Turner, 
being a former wife of the claimant.  Her whereabouts, however, were and are 
unknown.  The first defendant, News Group Newspapers Ltd, is the publisher of the 
News of the World newspaper. 

3. The claim arose out of an article published in that newspaper on 15 February 2004.  
The article formed part of a larger two-page spread, entitled “How explosion in sex 
parties can be make-or-break affairs” and “SWINGERS AND LOSERS!”  The 
specific article about which Mr Turner complained was headed “ARISARA ‘It turned 
me on – but in the end it wrecked my marriage’.”  There then followed these words: 

“THE swinging scene was meant to spice up sultry Arisara 
Turner’s marriage – but ended up wrecking it. 

The beautiful photographer (pictured right) was 25 when she 
was introduced to a circle of middle-class swappers by her 
businessman husband at a Coventry club. 

‘I was nervous and needed Dutch courage’, recalled Arisara, 
who lives in west London. 

‘But inside I spotted a woman eyeing me up and we ended up 
in a clinch as my husband watched.  He couldn’t seem to get 
enough and it turned me on. 

Doctors 

‘But he kept pressuring me to have sex with the men too, and 
that I didn’t like – even though they were quite well-to-do 
people, even policemen and doctors. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

‘After a while I got fed up with it and decided I didn’t want to 
go any more.  That caused furious rows at home and in the end 
we divorced’.” 

4. The photograph on the right was of the second defendant.  As Eady J noted at 
paragraph 4 of his judgment, the claimant was not mentioned by name in the article 
and so would have been identifiable only by those readers who could recognise the 
photograph as being of one of his former wives.  He and the second defendant had in 
fact married in February 1999 but separated two years later and divorced in 
November 2001.  Co-habitation was then resumed for a further period, but they 
separated again in September 2003. 

5. The particulars of claim relied upon eight natural and ordinary meanings of the words 
complained of, those meanings being that: 

“5.1 the Claimant is and/or was involved in a twilight world of 
swingers and wife-swapping and was depraved and immoral. 

5.2 the Claimant is and/or was a member of a Coventry based 
sex, swinging and/or wife swapping club and/or circle.  

5.3 the Claimant is and/or was accustomed to having sex with 
strangers and that the consequence of the Claimant’s “craze” 
for sex with strangers was the breakdown of his marriage. 

5.4 the Claimant introduced the Second Defendant to a circle of 
middle-class wife-swappers. 

5.5 the Claimant obtained perverse enjoyment from watching 
the Second Defendant “in a clinch” with another woman. 

5.6 the Claimant pressurised the Second Defendant to have sex 
with other men. 

5.7 the Claimant is and/ or was a swinger and/or a wife-
swapper and/or a loser. 

5.8 the Claimant’s marriage to the Second Defendant broke 
down and they divorced as a consequence of swinging and/or 
wife-swapping.” 

6. The proceedings were begun by a claim form dated 13 April 2004.  Before taking this 
step, Mr Turner had written to the editor of the News of the World to complain on 17 
February 2004, referring to the allegations in the article as defamatory and seeking the 
editor’s comments and proposals.  Having received no response, he sent a further 
copy of the same letter on 26 February 2004 and on the same day complained to the 
Press Complaints Commission.  Eventually, after he had sent a further letter 
threatening to begin proceedings, and enclosing a draft “statement of claim”, Mr 
Turner received a brief reply dated 26 March 2004.  That came from the first 
defendant’s legal manager, who indicated that he was making enquiries. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

7. A more substantive response followed in a letter dated 5 April 2004 from the legal 
manager.  This did not accept that the article was inaccurate and continued: 

“Your former wife maintains that she has told the truth.  
Several other people to whom we have spoken lend support to 
her account.  We are also aware that, whilst you were married 
to her you arranged for her to be photographed (professionally) 
in “top shelf”/pornographic poses. 

In the circumstances, we do not think it would be appropriate 
offer you the “proposals” you seek.” 

8. The claimant was not satisfied with that response, as he made clear in a letter dated 6 
April 2004.  In that letter, he referred to there being “serious doubt” as to the 
reliability and integrity of his ex-wife and stated: 

“I have never disputed the fact that Mrs Turner was during our 
marriage a professional free lance photographic model and that 
I acted in common with others, as her agent in obtaining work 
of (inter alia) the type you refer to.  This is widely known and I 
do not see that it has any relevance whatsoever to my 
complaint.” 

9. The claim form in the proceedings then followed on 13 April 2004.  An unqualified 
offer to make amends under section 2 of the 1996 Act was made by solicitors on 
behalf of the first defendant by letter dated 18 June 2004.  As required by that 
statutory provision, it offered to make and publish a suitable correction of the 
statement and an apology, and to pay compensation and costs “as may be agreed or 
determined to be payable”.  But it also gave notice that, if agreement on compensation 
could not be reached, further matters would be relied on.  The judge rightly noted that 
the 18 June 2004 was the last opportunity to make an offer of amends, since such an 
offer could not be made once a defence had been served, and that date was when the 
defence was due to be served. 

10. Amongst the “further matters relied on” was a Burstein plea of mitigation attached to 
the letter.  It consisted of 28 paragraphs which in considerable detail described what 
were referred to as “lurid sexual practices” engaged in by the claimant.  The bulk of 
these allegations were subsequently withdrawn, as I explain later, and in those 
circumstances the judge felt it unnecessary to set them out in his judgment.  I share 
that view.  He stated, however, that he would have to do his best to take that 
document into account. 

11. The claimant accepted the offer to make amends by letter dated 9 July 2004.  
Negotiations then ensued as to the form of the apology and as to matters relevant to 
the amount of compensation.  A correction and apology were published in the News 
of the World on 15 August 2004.  In the course of correspondence the claimant made 
some limited admissions as to the matters alleged in the Burstein plea.  This became 
of importance because in due course Mrs Turner was found to be missing. She had 
supplied a signed witness statement to the first defendant, but in her absence the first 
defendant decided that it could no longer persist in the full range of allegations set out 
in its Burstein plea.  By a letter of 16 December 2004 it identified certain matters 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

upon which it still intended to rely when it came to the assessment of compensation, 
but by implication the first defendant limited itself to those identified matters.  It 
again identified those matters in a document served on 22 February 2005 and 
described as “Outline of the First Defendant’s Case”. 

12. These were effectively three in number.  The first was the membership of the claimant 
and the second defendant of a Coventry-based private members’ club called Caesars, 
which they were said to have attended on “fetish nights” on four or five occasions.  
The club was said to advertise itself as “the Midlands Leading Fetish, BDSM and 
Swingers Club” (BDSM standing for “Bondage and Discipline, Dominance and 
Submission, Sadism and Masochism”).   

13. The second matter was the role of the claimant as the second defendant’s manager or 
agent in arranging for her to be professionally photographed in pornographic poses, 
described by the first defendant’s counsel at trial as “open leg shots” and “girl on girl” 
poses.  The claimant was alleged to have encouraged her in this activity, from which 
she made a modest income. 

14. Thirdly, the first defendant relied on the fact that the claimant had publicised in the 
press in March 2001 his failed marriage and the fact that Mrs Turner had been a “page 
3” model.  This occurred in an interview published in The Sun under the headline 
“Page 3 Thai Girl Wed Me Just To Get Into Britain”.  In it he had called for her 
deportation.  It was said that the claimant had provided a photograph of the second 
defendant topless and a photograph of her with him, both of which accompanied the 
feature.  There was also reference to similar, if more restrained, coverage in The Mail 
on Sunday. 

15. The judge found, and there is no challenge to his finding, that the claimant had been 
informed of the first defendant’s intention to rely on these matters when it had served 
its original Burstein plea on 18 June 2004. 

The Judgment Below: 

16. Eady J approached the issue of compensation under section 3(5) on the basis that 
exactly the same principles were to be applied as govern an award of libel damages.  
That is accepted by both parties to this appeal and it appears to me to be inevitable, 
given the wording of that sub-section.  As to what those principles are, the judge 
acknowledged that a defendant could not pray in aid in mitigation of damages specific 
aspects of the claimant’s behaviour, as opposed to matters alleged by way of general 
bad reputation.  That followed from what has been described as the rule in Scott v. 
Sampson [1882] 8 QBD 491.  However, he also recognised that there was an 
exception to that rule as held by this court in the Burstein case, whereby evidence 
about the “directly relevant background context” was properly admissible, because 

“it is directly relevant to the damage which he [the claimant] 
claims has been caused by the defamatory publication”: per 
May LJ., paragraph 42.  

17. In seeking to apply these principles, Eady J identified the sting of the words 
complained of as lying in the words 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

“But he kept pressuring me to have sex with the men too, and 
that I didn’t like.” 

The judge commented at paragraph 24 of his judgment: 

“Although Mr Turner in the course of his evidence attempted to 
equate this allegation with his having participated in “rape”, 
that was not how he put it in his particulars of claim or in his 
letter before action.  For the reasons outlined in Abu therefore, 
that is not a meaning he is permitted to pursue at this stage.  It 
is, in any event, an unrealistic meaning in view of the headline 
to the effect that Mrs Turner claimed to have been “turned on”.  
The sting of the libel, which the first Defendant is not permitted 
to “justify by the back door”, is that of pressuring the second 
Defendant into consenting reluctantly to have sex with the 
“well-to-do people”.” 

He then went on to consider whether the three matters relied on by the first defendant 
in mitigation of damages fell within the scope of the exception identified in Burstein.  
At paragraph 25, he stated: 

“As will emerge shortly, although the Claimant had no qualms 
about encouraging his wife to pose for explicit photographs 
displaying her genitalia and indulging in various sexual 
activities with women, he drew the line at “boy on girl” 
because that he regarded as pornography.  It is against that 
background that the decision has to be made whether the three 
subjects I have described are “directly relevant background 
context” to the allegation of pressuring her to have sex with 
men or, in other words whether I should be assessing the 
compensation for that allegation in “blinkers” if I were to 
exclude them from consideration.  Since the allegation in the 
newspaper concerned the circumstances in which the Claimant 
and his wife attended the Coventry club and the supposed 
pressure on her to indulge in sexual activities with other people, 
I am quite satisfied that the first two topics identified at [21] 
above, at least, are relevant background context.  Moreover, 
since the Claimant complains of his distress at the infringement 
by the first Defendant of his privacy, I am equally satisfied that 
his self-invited exposure in the tabloid newspaper in 2001 is 
relevant to the extent with which he values that privacy and 
would, or would not, suffer hurt feelings by tabloid exposure on 
the subject of his marital relations.  I am not persuaded that a 
defendant need always establish a direct causal link between 
the “background context” and the fact of publication: that 
would be likely to lead to over-elaborate analysis in some 
cases, and detract from the flexibility which the Court of 
Appeal in the Burstein case clearly intended.” 

18. The judge then dealt with the evidence on these three topics: on the visits to Caesar’s 
Club in Coventry, it was admitted by the claimant that he had visited the club with the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

second defendant on fetish nights on 4 or 5 occasions.  He had been soberly dressed, 
but his then wife had worn an outfit aimed at a “St Trinian’s schoolgirl” effect.  He 
remembered bottoms being spanked but not other more extreme activities described 
by a witness called by the first defendant as taking place on a visit some years after 
the claimant’s visits.  There was no wife-swapping nor did he encourage his wife to 
have sex with other men.  The judge noted that the claimant’s visits involved a drive 
of some 92 miles from his home in Sheffield in order to attend these fetish nights and 
presumably a journey of similar length back.  The first defendant’s case on this topic 
was that someone who attended such a club would be correspondingly less likely to 
suffer embarrassment at the allegations of “swinging” than someone who had never 
done so. 

19. The judge dealt at greater length with the topic of the explicit photographs of the 
second defendant.  There were thousands of such photographs taken, as well as video 
material, of which he was provided with a selection.  They included detailed shots of 
Mrs Turner’s genitalia and of sexual activity between her and other women, including 
digital penetration and oral sex.  Photographs of her appeared in magazines such as 
Men Only, Mayfair, For Men, International Park Lane and Asian Babes.  There was 
evidence called by the first defendant from a professional photographer, who took 
many of the photographs, that the initial contact was made by the claimant and that it 
was he who gave instructions as to what sort of photographs were to be taken, such as 
“adult” and “top shelf”.  The claimant would usually say “the stronger the better”.  He 
too suggested photographs with other women in a “lesbian display”, as he did a video 
film.  There was evidence from another witness who ran a modelling agency that the 
second defendant “appeared to be completely under the control of her husband” who 
wanted much more explicit poses of her in more hard- core pornographic magazines. 

20. The claimant’s evidence on this was that, while he acted as her representative in 
arranging these photographic sessions, he did not have to pressurise her to do them.  
She enjoyed her work.  Insofar as this evidence conflicted with that called by the first 
defendant, the judge seems to have preferred the latter. In part this evidence was 
relied on by the first defendant as showing that the claimant would be less likely to be 
upset by allegations of dominant and exploitive behaviour than the average husband. 

21. As for the third matter, the press publicity instigated by the claimant about Mrs 
Turner and his marriage to her, the judge described the coverage in the Mail on 
Sunday, in which she was described as a glamour model who had posed in 
pornographic magazines and on “the X rated Adult Channel.”  The claimant was 
quoted as saying that he had been “totally ripped-off” by her when she had left him, 
taking luxury items worth £33,000.  A few days later most of a page in The Sun 
newspaper was devoted to the same topic.  The claimant, who was named, as he had 
been in The Mail on Sunday article, was described as a wealthy tycoon who “angrily 
claimed that his stunning bride Arisara only wed him to escape a life of poverty in 
Bangkok”.  He was quoted as feeling “used and hurt”.  She was termed a “page 3 Thai 
girl” whose photographs had appeared in Playboy and The Sun.  The claimant was 
said to want her to be sent home, that is to say to Thailand, on the basis that she had 
only married him to get a visa for the United Kingdom.  Friends of Mrs Turner, 
however, were quoted as saying that she was treated like a slave and was totally 
dominated.   

22. The judge at paragraph 44 of his judgment added this:  

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

“Alongside the article appears a page length photograph of Mrs 
Turner, topless.  There are two other photographs, one of Mr 
Turner with a caption describing him as “Used”, and what 
purports to be “David’s only picture of him and Arisara”.  He 
said in evidence that he was “mad at the time” and wanted 
revenge, but later they resumed cohabitation.” 

23. In the light of that evidence and the legal principles he had identified, Eady J 
addressed the quantum of compensation. He did so by a two-stage process: first, by 
arriving at a figure which would have been awarded after trial where the defendant 
had done nothing to aggravate the hurt to the claimant’s feelings and nothing to 
mitigate, for example by means of the publication of an apology; then at the second 
stage, by deciding to what extent, if any, that first figure should be discounted to give 
effect to any mitigation.   

24. In dealing with the first of those stages, the judge commented that the meanings of the 
words put forward by the claimant were not at the highest level of gravity, not 
suggesting criminality or dishonesty on his part.  The impact of the article on his 
reputation appeared to be relatively minor.  None of the witnesses called by him 
actually believed the defamatory sting of the allegations.  Relatively few readers were 
able to identify him and they did not think that the allegations fitted him.  Eady J 
regarded the most important element in the assessment in the present case as being the 
need to compensate for hurt feelings, distress and embarrassment.  He took into 
account the impact of the article on the claimant’s then fiancée but against “the 
relevant background context” of the three categories of evidence introduced by the 
first defendant.  The judge saw the claimant as being far less sensitive to intrusive 
publication about his marital circumstances than the average claimant would be.  
Reflecting all these matters, he took a figure of £15,000 as being the starting point for 
compensation.   

25. At the second stage, the judge had to consider what, if any, discount was then to be 
made because of the offer of amends and the surrounding circumstances.  He took 
account of the fact that the first defendant had served originally a much more 
extensive and startling version of the Burstein plea, but he accepted that that plea had 
been put forward in good faith, relying on a witness statement made by Mrs Turner.  
He concluded that the first defendant had not acted improperly in putting forward that 
plea, but nonetheless he took account of the impact of it on the claimant’s feelings, 
given that much of it could not be substantiated in the absence of Mrs Turner. 

26. Eady J held that the apology published was adequate and accorded in substance with 
what the claimant was entitled to expect and what he wanted.  But the judge regarded 
the first defendant as having behaved initially in a dismissive way towards the 
complainant, and he also took account of the facts that the News of the World for a 
time asserted that the words were true and that the apology was published later than it 
needed to be.  For all these reasons he arrived at a discount of 40% which produced an 
award of £9,000. That covered not just the publication in the newspaper itself but also 
the publication, such as there may have been, on the first defendant’s website.   

 

 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

The Issues:  

27. The issues raised in this appeal range from broad ones of legal principle to those 
related specifically to the facts of this case.  Into the former category come a number 
of matters concerning this court’s decision in Burstein.  I propose to deal with those 
first. 

A. Matters of legal principle: 

(i) Can Burstein be reconciled with Speidel v. Plato Films Ltd [1961] A.C. 1090? 

28. In the course of his argument, Mr Browne Q.C., for the claimant has launched a 
frontal assault on the decision in Burstein.  He contends that it was decided per 
incuriam, that it cannot be squared with the House of Lords’ decision in Speidel and 
that it is unworkable in practice.  To give these submissions proper consideration, it is 
necessary to provide a brief survey of this aspect of the law of defamation. 

29. As I have indicated when summarising Eady J’s judgment, there is a principle 
recognised in 1882 in Scott v. Sampson that, while general evidence of bad reputation 
possessed by the claimant is admissible in mitigation of damage in defamation cases, 
evidence of specific acts of misconduct on the part of the claimant cannot be given in 
evidence.  The classic formulation of this principle was provided by Cave J in that 
case at pages 504 – 505. 

“As to … evidence of facts and circumstances tending to shew 
the disposition of the plaintiff, both principle and authority 
seem equally against its admission.  At the most it tends to 
prove not that the plaintiff has not, but that he ought not to 
have, a good reputation, and to admit evidence of this kind is in 
effect as was said in Jones v. Stevens to throw upon the plaintiff 
the difficulty of shewing an uniform propriety of conduct 
during his whole life.  It would give rise to interminable issues 
which would have but a very remote bearing on the question in 
dispute, which is to what extent the reputation which he 
actually possesses has been damaged by the defamatory matter 
complained of.  Among all the cases which have been reviewed 
there is not one which can be cited in support of the 
admissibility of this evidence.” 

It will be seen that the justification for this exclusionary principle was in large part a 
practical one, reflecting the need to prevent trials becoming extended by the 
investigation of new allegations about the claimant’s past life.  It also seems that Cave 
J was concerned about the lack of relevance of such evidence to the issue in the case, 
since it would have “but a very remote bearing on the question in dispute”. 

30. In any event, there can be no doubt that the principle in Scott v. Sampson was 
approved by the House of Lords in Speidel.  That decision was analysed in detail by 
May LJ in Burstein at paragraphs 29 to 35, and I do not seek to repeat here all the 
points which he there made.  Some analysis, however, is required, given the reliance 
placed on it by the present claimant. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

31. Viscount Simonds emphasised  

“the injustice and, indeed, the cruelty of an attack upon a 
plaintiff for offences real or imaginary which, if they ever were 
committed, may have been known to few and by them have 
been forgotten.” (page 1125) 

He, like Cave J, was also concerned about the inconvenience of having  

“one or more trials within the original trial.” (ibid) 

However, he recognised that in practice it might be difficult to define exactly the 
borderline between evidence of general bad reputation and that of specific conduct 
which had led to it. 

32. That was one of the considerations which led Lord Radcliffe, in a powerful speech, to 
dissent on this part of the case.  He concluded that: 

“… it would be wrong to hold that general evidence of 
reputation, which must mean reputation in that sector of a 
plaintiff’s life that has relevance to the libel complained of, 
cannot include evidence citing particular incidents, if they are 
of sufficient notoriety to be likely to contribute to his current 
reputation.  Such incidents are, after all, the basic material upon 
which the reputation rests, and I cannot see the advantage to 
anyone of excluding the better form of evidence in favour of 
the worse.” 

Lord Denning, another of the majority judges, relied upon a passage from Starkie on 
Slander and Libel as indicating the principle lying behind the exclusionary rule, 
namely that a plaintiff  

“… may be prepared with general evidence in support of 
character, though he cannot be supposed to be prepared with 
evidence to justify his conduct through life.” 

He emphasised that evidence of good or bad character had, in order to be admissible, 
to relate to that sector of a man’s reputation which is relevant:  

“Thus, if the libel imputes theft, the relevant sector is his 
character for honesty, not his character as a motorist.  And so 
forth.” 

But Lord Denning does not seem to have been prepared to draw a rigid distinction 
between the reputation which a plaintiff had and that which he ought to have had.  
Thus he gave at page 1138 the following illustration of how the legal principles 
should work in practice: 

“On the other hand, suppose a “notorious rogue” manages to 
conceal his dishonesty from the world at large.  He should not 
be entitled to damages on the basis that he is a man of 
unblemished reputation.  There must, one would think, be 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

people who know him and can come and speak to his bad 
character.” 

And he went on to say that evidence of specific misconduct could in certain 
circumstances be admissible, as where a newspaper alleged that a man had been 
convicted six times for “dishonesty” but later finds that he has only been convicted 
twice.  Those convictions could go before the jury.  Lord Denning said this: 

“Although the newspaper cannot justify in whole it can justify 
in part.  It can plead that, in so far as the words meant that he 
had been convicted twice, they were true and thus bring the two 
convictions before the jury.  In Clarkson v. Lawson Sergeant 
Wilde put the very case:  “If [the defendant] had charged the 
plaintiff with stealing three horses, he might have justified as to 
one,” and Park J. said he could.  “It was the common practice,” 
said Sir James Scarlett in one of the cases cited to your 
Lordships, “if a defendant could not justify all, to justify a part 
of the libel, and produce witnesses to prove the part justified as 
a ground of mitigation and reduction of damages”: see 
Waithman v. Weaver.  This rule is based on sound sense.  
Seeing that the law does not permit a defendant, in mitigation 
of damages, to adduce evidence which tends to justification, it 
must permit him to adduce the selfsame evidence when pleaded 
in partial justification: see Vessey v. Pike by Lord Tenterden 
C.J.  If it were not so, the plaintiff would recover damages for a 
character which he did not possess or deserve; and this the law 
will not permit.” 

One notes that final reference to preventing a plaintiff from recovering damages for a 
character which he did not deserve. 

33. Lord Morris of Borth-y-Gest was again concerned about the risk of a roving inquiry 
into the plaintiff’s character which would be hard to control, leading to trials within a 
trial.  He too upheld the decision in Scott v. Sampson, as did Lord Guest, who 
regarded it as preventing the opening of a door to collateral issues:  

“The result might be that a trial in which the truth or falsity of 
one allegation was being investigated might degenerate into 
trials of the truth or falsity of a dozen other allegations, whether 
or not relevant to the subject-matter of the libel.” (page 1148) 

34. It can be seen that the majority of the House of Lords approved the principle spelt out 
in Scott v. Sampson and did so largely for practical reasons of trial management.  That 
last aspect was one expressly noted by May LJ in the Burstein case.  In his judgment, 
with which the other two members of the court expressly agreed, May LJ observed 
that in Speidel  

“a main concern was to prevent libel trials from becoming 
roving inquiries into the plaintiff’s reputation, character or 
disposition.” (paragraph 35) 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

Burstein was a case where the defendant newspaper pleaded certain facts about the 
claimant’s past conduct, not by way of justification but in support of the pleaded 
defence of fair comment.  At the outset of the trial, the judge struck out that defence, 
because the words complained of, namely that the plaintiff used to organise bands of 
hecklers to go about wrecking performances of modern atonal music, were statements 
of fact, not comment.  There was thus no issue as to liability.  The judge also struck 
out the facts pleaded in support of the defence of fair comment and ruled that they 
were not admissible in mitigation of damages.   Evidence as to those facts never went 
before the jury which decided on the amount of damages.   

35. The defendant had wanted to rely on such facts as that the claimant had co-founded a 
group of militant campaigners against modern atonal music known as “The 
Hecklers”; that he sought through them to vilify such music and its composers; that 
the Hecklers in a newspaper article called upon the public to join them in booing a 
performance of the opera “Gawain” at Covent Garden that evening; that the claimant 
did not disassociate himself from that article but rather supported it publicly; and that, 
at the end of the performance referred to, the claimant and The Hecklers booed and 
hissed. 

36. The Court of Appeal held that the judge had been wrong to exclude all of these 
particulars, although some might properly have been excluded as irrelevant.  In a 
detailed analysis of the authorities, May LJ held that Scott v. Sampson and Speidel did 
not extend to excluding 

“particular facts directly relevant to the context in which a 
defamatory publication came to be made.” (paragraph 28) 

He emphasised both the need for such facts to be directly relevant and the ability of 
the court nowadays to control the conduct of a trial, saying at paragraph 40: 

“It will, generally speaking, normally be both unfair and 
irrelevant if a claimant complaining of a specific defamatory 
publication is subjected to a roving inquiry into aspects of his 
or her life unconnected with the subject matter of the 
defamatory publication.  It is also in accordance with the 
overriding objective that evidence should be properly confined, 
both in its subject matter and its duration to that which is 
directly relevant to the subject matter of the publication.  Thus 
under the Civil Procedure Rules, the court now has ample 
power to deal justly with the problems which, in the main, gave 
rise to the first and third limbs of the decision in Scott v. 
Sampson 8 QBD 491.” 

Those were the matters which I have described as the principle in Scott v. Sampson.  
May LJ went on to say at paragraph 42: 

“… the evidence which Scott v. Sampson excludes is particular 
evidence of general reputation, character or disposition which 
is not directly connected with the subject matter of the 
defamatory publication. It does not exclude evidence of directly 
relevant background context.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

Otherwise there would be a danger that the jury would be required to assess damages 
in blinkers (paragraph 47). 

37. Aldous LJ agreed with May LJ, as did Sir Christopher Slade in a short concurring 
judgment.  He agreed that there were matters amongst the defendant’s pleaded 
particulars which were directly relevant background facts and which explained the 
context in which the defamatory publication came to be made.  Consequently they 
were admissible.  But Sir Christopher regarded the case as a special one, because the 
claimant had deliberately sought for himself a reputation as a militant opponent of 
modernist atonal music.  If the jury were not to know of his activities in co-founding 
the Hecklers and procuring the booing of the opera Gawain, they would indeed be 
looking at the case in blinkers.  Nothing, he said, in the decided cases precluded the 
consideration of such facts, particularly after the introduction of the Civil Procedure 
Rules 1998.  

38. In the present appeal it is first argued by the claimant that Burstein was decided per 
incuriam.  This argument is not advanced on the footing that this court in Burstein 
overlooked any important judicial decision: it will be evident already that May LJ 
scrutinised the decisions on this topic, especially Scott v. Sampson and Speidel, in 
great detail.  It is, however, submitted that the court misunderstood the reason why 
Parliament did not change the law when considering the Defamation Bill in 1996 so 
as to permit the admission of evidence of particular acts of misconduct on the part of 
the claimant, as recommended in 1991 by a working group of the Supreme Court 
Procedure Committee, chaired by Neill LJ.  This is a reference to a passage in the 
judgment of May LJ at paragraph 38, which reads as follows:  

“The Neill Committee’s recommendations led to what became 
the Defamation Act 1996.  Clause 13 of the Defamation Bill 
was drafted to implement the committee’s recommendations 
with regard to Scott v. Sampson 8 QBD 491.  The clause did 
not survive into the Act, we are told for want of parliamentary 
time.  Various views were expressed in committee in support of 
and in opposition to the clause.  In the circumstances, I do not 
think that any particular parliamentary intention can be 
discovered from the introduction of the clause and for its failure 
to survive into the Act.  We are simply left with the law as it 
was.” 

39. Mr Browne contends that the reference there to “want of parliamentary time” is in 
error, and that the clause was dropped by the government because of criticisms of it 
during its passage through the House of Commons Standing Committee. 

40. That may well be.  We have been shown a passage from Hansard where the then Lord 
Chancellor, Lord Mackay, refers to the difficulty inherent in framing an alternative 
rule to that in Scott v. Sampson.  But the passage appearing in May LJ’s judgment at 
paragraph 38, quoted above, does not attach significant weight to why the clause did 
not become law, nor in my judgment should it have attached such weight.  It was clear 
that Parliament had the opportunity to change the law on this topic in 1996, as it has 
had before, and that it chose not to take it.  The court was well aware of that.  There is 
no way in which any erroneous reference to a want of parliamentary time can render 
the decision in Burstein per incuriam. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

41. It is then submitted that that decision cannot be reconciled with the House of Lords’ 
decision in Speidel, or that at the very least it should be applied with caution.  Mr 
Browne refers to the material which it was sought unsuccessfully to have admitted in 
Speidel in mitigation of damage, and quotes the editor of Gatley on Libel to the effect 
that the episodes being referred to could be argued to be part of the background 
context.  It is argued that the Burstein decision represents a radical departure from the 
approach approved in Speidel.   

42. In considering this argument, it needs to be borne in mind that the principle of Scott v. 
Sampson has never, before or since, been absolute.  There have always been important 
exceptions or limitations to it, and to some extent these were reflected in Lord 
Denning’s speech in Speidel.  The essence of the principle remains, as May LJ 
stressed in Burstein, that generally a claimant cannot be subjected to a roving inquiry 
into aspects of his life unconnected with the subject-matter of the defamatory 
publication and specific evidence relating to such aspects cannot be called in 
mitigation of damage.  That was the gist of the majority judgments in Speidel, insofar 
as they dealt with general principles. 

43. But once one is dealing with matters which are directly relevant to the subject-matter 
of the libel, even though they do not establish the truth of the defamatory words, the 
position has long been different.  Perhaps the most obvious is the admission of 
evidence put before the jury on a plea of justification or fair comment which 
ultimately fails.  It has long been established that evidence of specific acts properly 
admitted on such a plea may nonetheless be taken into account by the jury when 
assessing damages even though the plea has failed.  This goes back to the early 
nineteenth century (see Chalmers v. Shackell [1834] 6 C and P 475) and has been 
accepted in other common-law jurisdictions for many years, as can be seen in Sutter v. 
Brown [1926] App. Div. (SA) 172.  But it is also well-recognised in modern English 
law.  Perhaps the best known example is to be found in this court’s decision in 
Pamplin v. Express Newspapers Ltd [1988] 1 WLR 116. 

44. That was a case where the defendant pleaded, inter alia, a defence of justification and 
called evidence in support thereof.  On damages, the trial judge directed the jury that 
they could take into account, in mitigation of damages, evidence of specific acts of 
misconduct put before them by the defendant as part of the unsuccessful defence of 
justification.  That direction was upheld on appeal.  Neill LJ summarised the principle 
laid down in Scott v. Sampson, but then added: 

“So much for evidence which is directed solely to establish the 
plaintiff’s previous bad reputation.  But a defendant is also 
entitled to rely in mitigation of damages on any other evidence 
which is properly before the court and jury.  This other 
evidence can include evidence which has been primarily 
directed to, for example, a plea of justification or fair 
comment.” (page 120 A-B) 

The other two members of the court adopted a similar approach. 

45. That case was followed in another Court of Appeal decision, Jones v. Pollard 
(unreported, 12 December 1996).  There again the defendants had pleaded 
justification and called evidence to support that plea.  At the close of evidence, the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

bulk of the particulars of justification were struck out by the trial judge.  It was 
nonetheless held by this court that the jury had been entitled to take into account, 
when assessing damages, the evidence put before them concerning the particulars of 
justification eventually struck out, so long as the evidence related to “the relevant 
sector of the plaintiff’s life”: per Hirst LJ, page 22 G and 23 G-H. 

46. It is, of course, important to recognise that such evidence is restricted to that which 
can properly go before a jury in support of a plea of justification or fair comment.  
With that in mind, one is bound then to seek to discern the principle which lies behind 
these decisions that such evidence can be taken into account in mitigation of damages 
if the defence fails.  Patently it cannot be based upon the assumption that the jury 
would in any event be unable in practice to ignore such evidence.  It is a fundamental 
proposition of English law that juries, when directed to ignore evidence which they 
have heard, will faithfully do so, a proposition which operates as much in the criminal 
context as it does in the civil, and where any doubts as to its validity would have far-
reaching consequences.  One must therefore seek some other rationale.  It seems to 
me that it must lie in the fact that such evidence, properly admitted on a plea of 
justification or fair comment, is likely to have some direct bearing on the subject-
matter of the libel, even though it falls short of establishing such a defence.  It may be 
that this court in Burstein was seeking to formulate a principle which provided the 
rationale for this well-established practice.  

47. There are, of course, other well-known exceptions to the principle that evidence of 
specific acts of misconduct by the claimant cannot be put in on the issue of damages.  
In Goody v. Odhams Press Ltd [1967] 1 QB 333, this court held that the previous 
convictions of the claimant, within a relevant period of his life, were admissible in 
mitigation of damages.  This was justified on the basis that previous convictions were 
a matter of public record, which is indisputable, and were cogent evidence that the 
claimant had a bad reputation, because “they are matters of public knowledge”: per 
Lord Denning MR, at page 341A.  That last proposition seems more debatable, and it 
is interesting to observe that Lord Denning went on to refer not only to “reputation” 
but also to “character”: 

“Damages for libel are given for injury to character and 
reputation: and what better guide can there be to his character 
and reputation than his previous convictions?” (page 341D) 

48. In the same way judicial strictures in previous civil litigation have also been held to 
be admissible in mitigation of damages, on the ground that they too show the 
claimant’s general bad reputation and thus meet the requirements of Scott v. Sampson: 
see Waters v. Sunday Pictorial [1961] 1 WLR 967.  This concept of what a person’s 
general reputation consists of would not perhaps accord with most people’s 
understanding.   

49. The reference to “character” in the passage quoted above from Lord Denning in 
Goody is a valuable reminder that damages in defamation are not concerned solely 
with injury to reputation, but are intended to reflect other factors as well.  One of 
those is the degree of injury to the claimant’s feelings.  This is a long-recognised 
aspect of such an award.  It can be traced back to Goslin v. Corry [1844] 7 M and G 
342 ( at 346) and to Lynch v. Knight [1861] 9 HLC 577, at 598.  The extent of such 
injury may well depend on the character of the individual claimant and his 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

vulnerability or invulnerability to such hurt.  It is far from clear how the admission of 
evidence on this aspect of damages is to be reconciled with Scott v. Sampson or 
Speidel, since it does not appear to have been addressed in either of those decisions. 

50. My analysis of these lines of authority leads me to conclude that the principle in Scott 
v. Sampson and its endorsement in Speidel were in large part based upon concern 
about the risks of “trials within a trial”, a concern which as May LJ observed in 
Burstein the court is now better equipped to deal with than in the past because of its 
case management powers; that the principle has never been absolute; that one of the 
major exceptions to it, before and since that case, has been in respect of evidence of 
particular acts of misconduct by the claimant put before the jury in support of a plea 
of justification or fair comment which has then failed; and that insofar as a rational 
basis can be found for that major exception, it would seem to lie in the direct 
relevance such evidence is likely to have to the subject matter of the defamatory 
words.  The problem which arose in Burstein was that such evidence never got before 
the jury, because the trial judge struck out the pleaded defence of fair comment before 
evidence had been called, unlike the situation in Pamplin and in Jones v. Pollard.  
This court was understandably not enamoured of a situation where the question of 
what evidence could be taken into account in mitigation of damages depended upon a 
matter of procedure.  I share that view.  It does not make sense for the jury to consider 
damages in an evidential vacuum in cases where a defence has been struck out before 
the calling of evidence, when directly relevant background evidence is regularly 
allowed to be taken into account on damages in cases where it relates to a defence 
subsequently struck out by the judge or rejected by the jury.  Certainly one would 
wish to identify some underlying principle which would apply in cases where such 
evidence was not otherwise before the jury, and that, it appears to me, is what this 
court did in Burstein. 

51. I therefore do not accept that Burstein cannot be reconciled with the House of Lord’s 
decision in Speidel.  It represents a development of the common law beyond the point 
which it had reached in 1961, but there is nothing surprising about that.  Such 
developments are inherent in our system.  In my judgment we in the present case are 
bound by the Burstein decision.   

(ii) The scope of the Burstein decision  

52. It is contended on behalf of the claimant that the decision in Burstein has proved 
difficult to apply in subsequent cases and that its meaning and scope are uncertain.  
Mr Browne refers to a number of first-instance decisions which, on the face of them, 
may not seem consistent with one another.  He contrasts two decisions of Gray J, 
Carpenter v. Associated Newspapers (unreported, 16 January 2001) and Ghannouchi 
v. Houni Ltd [2003] EWHC 552 in order to illustrate the problems to which the 
Burstein decision is said to have given rise.  In the latter the judge appears to have 
attached importance to the fact that the editor of the newspaper in which the article 
complained of was published did not claim to have had any of the facts sought to be 
relied on in a Burstein plea in mind when he published. 

53. In reliance on that and on the judgment of Sir Christopher Slade in Burstein, Mr 
Browne submits that material is only admissible under Burstein if it is relevant either 
to how the defamatory publication came to be made or to how the claimant had 
himself caused a particular reputation of his to arise.  It is, however, accepted that the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

defendant does not have to show a causal connection between such matters and the 
publication of the libel. 

54. That concession is clearly right. It was expressly stated in Burstein that there was no 
causal connection whatever between anything the claimant may have said or done and 
the publication of the defamatory words: see paragraph 24.  The latter was in no sense 
provoked by the claimant’s conduct.  As for the limitations suggested on behalf of the 
claimant in the present case to the Burstein decision, I cannot see that any of the 
judgments in Burstein support the proposition that the defendant must have had the 
directly relevant facts in mind when publishing the words complained of.  It is true 
that May LJ does refer to “particular facts directly relevant to the context in which a 
defamatory publication came to be made” (paragraph 28), but the emphasis there 
seems to be more on the context than on any mental process gone through by the 
defendant.   

55. Again, it is right that Sir Christopher Slade attached importance in his judgment in 
Burstein to the fact that the claimant had sought for himself a particular kind of 
reputation.  That, however, was not a necessary part of the principle expounded by 
May LJ, endorsed by Aldous LJ and “fully” agreed to by Sir Christopher Slade at 
paragraph 53.   

56. I accept the point made in argument that it is somewhat repetitive to use the words 
“background” and “context” in the phrase “directly relevant background context”, but 
that in itself does not produce obscurity.  It is in any event inevitable that cases will 
occur where it is not easy to determine whether the test in Burstein is met or not.  That 
does not mean that the test is an inappropriate one, any more than is that propounded 
in Scott v. Sampson: as Viscount Simonds recognised in Speidel, the line between 
evidence of general bad reputation and evidence of specific conduct giving rise to 
such a reputation is not easy to draw.  What constitutes the directly relevant 
background will vary from case to case, but I would myself accept the need for the 
courts to proceed, as Mr Browne advocates, with some caution in applying Burstein, 
given that it represents a modification of the long-standing rule in Scott v. Sampson.  
As Eady J put it in Polanski v. Conde Naste Publications Limited (unreported, 21 
October 2003), one should guard against extending too creatively the concept of 
“directly relevant background”.  The Court of Appeal in Burstein was concerned to 
avoid jurors having to assess damages while wearing blinkers.  If evidence is to 
qualify under the principle spelt out in Burstein, it has to be evidence which is so 
clearly relevant to the subject-matter of the libel or to the claimant’s reputation or 
sensitivity in that part of his life that there would be a real risk of the jury assessing 
damages on a false basis if they were kept in ignorance of the facts to which the 
evidence relates. 

(iii) Burstein in offer of amends cases. 

57. The third matter of legal principle is whether and, if so, how far Burstein should be 
applied in offer of amends cases.  It is argued by the claimant that the procedure under 
sections 2 to 4 of the 1996 Act was intended to conciliate, not to intimidate a 
claimant, or as this court put it in Milne v. Express Newspapers plc [2004] EWCA Civ 
664, (2004) E.M.L.R. 461 , paragraph 14, the main purpose is to encourage the 
sensible compromise of defamation proceedings.  Yet there is a risk that powerful 
newspapers will use a Burstein plea to intimidate a claimant.  Mr Browne points to the 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

original Burstein plea in the present case, with its shocking allegations, subsequently 
not pursued, and submits that that was what was happening here.  Such a process, he 
submits, flies in the face of the intention lying behind the offer of amends procedure.  
At the very least, unproven allegations in a Burstein plea must aggravate the injury 
and increase the amount of compensation. 

58. For the first defendant, Miss Page Q.C. accepts that last proposition and also accepts 
that if material was put forward improperly in such a plea, that too will lead to 
increased compensation.  But she emphasises that a defendant has a statutory right to 
have compensation determined by the court when, for whatever reason, it cannot be 
agreed: see Nail v. News Group Newspapers Ltd [2004] EWCA Civ 1708; [2005] 1 
All ER 1040, at paragraph 45.  When the court comes to determine the amount of 
compensation, it is required by section 3(5) of the 1996 Act to apply the same 
principles as apply to an award of damages in defamation proceedings.  Miss Page 
adopts a statement contained in paragraph 18 of Eady J’s judgment in the present 
case: 

“Fairness requires that a defendant should not be called upon to 
pay compensation which is unmerited or to vindicate a claimant 
on a false basis.” 

59. I agree.  There can be no doubt that a Burstein plea can be relied upon by a defendant 
in the offer of amends procedure, just as it can in defamation litigation.  That follows 
from the terms of section 3(5), and Mr Browne accepts that the same approach has to 
be adopted in both situations.  It follows that a defendant is entitled to fight his corner 
on an assessment of statutory compensation, just as he is over the question of 
damages in litigation.  In appropriate circumstances, that may properly include 
reliance on a Burstein plea.  Of course, if such a plea includes hurtful allegations 
which cannot ultimately be made out, that additional hurt will reflect in the award of 
damages or compensation. If the judge concludes that allegations were made 
improperly without there being at the time evidential support, that too will increase 
the amount of compensation.  These are the risks taken by a defendant who seeks to 
mitigate by attacking the claimant’s character.  But the approach is no different from 
that applicable in defamation litigation. 

60. Indeed, I see the force in Miss Page’s submission that a Burstein plea may often be 
especially appropriate in offer of amends cases for two reasons.  First, because no 
defence has been offered, there will have been no opportunity for evidence of specific 
acts of misconduct on the part of the claimant to have been put before the court in 
support of a plea of justification or fair comment or to show lack of malice.  The 
defendant will have been deprived of that opportunity.  Secondly, as this court 
indicated in Nail, paragraph 41, in offer of amends cases the claimant’s reputation has 
been repaired to the full extent that is possible by means of a suitable correction and 
apology.  Consequently, injury to feelings tends to play a more significant part in the 
assessment of statutory compensation than is normally the case in the determination 
of damages in litigation, particularly where the claimant is not well-known.  In 
determining the extent of the injury to the claimant’s feelings, evidence about his past 
conduct in that aspect of his life which is the subject-matter of the libel may be 
particularly relevant.   

61. That then brings one to the issues specific to the facts of the present case. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

B  Issues specific to this case   

(i)   Were the three matters relied on by the first defendant in mitigation 
properly admitted in evidence? 

62. This aspect of the case can be taken relatively briefly.  It is accepted on behalf of the 
claimant that, if the approach spelt out in Burstein is valid and applicable in offer of 
amends cases, then it is proper to take into account the claimant’s visits to Caesar’s 
Club on “fetish nights”.  Mr Browne concedes that that would be relevant to any 
assessment of the extent of injury to the claimant’s feelings as a result of the 
publication of the News of the World article.  Furthermore, the fact that the claimant 
acted as his then wife’s agent in getting her work in “top shelf/pornographic poses” 
was acknowledged by him to be “widely known”.  That being so, it is conceded that 
that fact is relevant to the claimant’s reputation and was therefore admissible.  That 
concession is rightly made: the evidence in question goes to his general reputation in 
respect of his sexual relationship with the second defendant, and is properly 
admissible irrespective of the decision in Burstein. 

63. The third matter relied on by the first defendant was the publicising by the claimant in 
the press of the failure of his marriage to a “page 3 model”.  It is said on his behalf 
that this evidence does not fall within the ambit of the Burstein decision.  None of the 
matters referred to in the articles in The Sun or The Mail on Sunday amount to 
directly relevant background to the false allegation that the claimant had pressurised 
Mrs Turner to have sex with other men.   

64. I see the force of that argument, insofar as it goes.  But it does not seek to deal with 
Eady J’s reasoning for taking account of this piece of material, which I have set out in 
paragraph 17 of this judgment.  As the judge said, the claimant complained of his 
distress at the infringement of his privacy.  The degree of that distress had to be 
gauged against “his self-invited exposure” in the tabloid press, which was relevant to 
the extent to which he valued his privacy and would suffer hurt feelings by tabloid 
exposure on the subject of his marital relations.  In my judgment, this third piece of 
material was, on the basis described by the judge, properly admissible. 

(ii) Did the judge err as a matter of principle in his assessment of 
compensation? 

65. I put the issue in that form, since the mere fact that this court might have arrived at a 
somewhat different figure of compensation does not entitle us to interfere.  The award 
has to be manifestly wrong for this court to do so.  The considerations to be reflected 
in an award under the statutory scheme are not in doubt.  They begin with the 
provisions of section 3(5) of the 1996 Act, not merely the first sentence thereof, 
quoted at the outset of this judgment, but also the following words: 

“The court shall take account of any steps taken in fulfilment of 
the offer and (so far as not agreed between the parties) of the 
suitability of the correction, the sufficiency of the apology and 
whether the manner of their publication was reasonable in the 
circumstances, and may reduce or increase the amount of 
compensation accordingly.” 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

The matters likely to be relevant were set out by this court in Nail at paragraphs 37 to 
41, and it is unnecessary to repeat these comments here.  I confine myself to the 
points raised on this appeal. 

66. One general query raised on behalf of the claimant, though not pursued at length, is 
whether it is right in these compensation cases to use a two-stage process as the judge 
did here, that is to say, assessing first what the award would have been in the absence 
of a correction and apology, and then applying a discount to take account of those and 
other factors.  I can see that there may be other ways in which the judge could arrive 
at an eventual figure, but the two stage approach is rational and reflects the two parts 
of section 3(5).  There is nothing wrong with such an approach, which tends to ensure 
that the judge makes explicit the factors which he has taken into account.  

67. A further general point made by Mr Browne is that the court must be alert to prevent 
awards against those who defame others from becoming so low that they cease to 
have any deterrent affect and merely become a cost item in the defendant’s balance 
sheet.  It is argued that the pendulum has swung away from excessive awards to such 
an extent that publishers may be tempted to take the risk of having to pay.  It seems to 
me that that is a legitimate consideration to be borne in mind, which I do, but in itself 
it tells one nothing about the appropriateness of Eady J’s award in this case or the 
figure of £15,000 which he took as his starting point. 

68. It is convenient to consider first the arguments raised in relation to the starting point 
and then to deal with the issues as to the size of the discount.  It is contended on 
behalf of the claimant that Eady J’s starting point of £15,000 was far too low and the 
appropriate figure should have been in the range of £50,000 to £55,000.  Mr Browne 
refers in this context to the award substituted by this court in Houston v. Smith 
(unreported, dated 16 December 2003), where the defamatory allegation had been one 
of sexual harassment by a doctor.  In the present case it is argued that the judge 
underestimated the gravity of the libel, which was “tantamount to an allegation of 
being party to a rape”.  The meaning of having “pressurised” Mrs Turner to have sex 
with other men amount to more than urging her to do so and was akin, when read in 
context, to forcing her to do so against her will. 

69. I do not accept that submission.  Not only do the particulars of claim not allege 
anything akin to rape but the context of the words in the article makes it clear that Mrs 
Turner was consenting, albeit reluctantly, to have sex with other men.  The article 
makes it clear that when she got fed up, she decided not to go anymore.  The judge 
accurately summarised the sting of the libel in the passage from paragraph 24 of his 
judgment which I have quoted at paragraph 17 of this judgment.  I am not persuaded 
that he underestimated the gravity of the libel. 

70. Nor do I regard the claimant’s position and reputation as comparable to that of the 
general practitioner in Houston v. Smith.  In this respect his admitted role as agent for 
the second defendant in arranging for her to be photographed in pornographic poses 
for publication in magazines becomes important.  That role was conceded to be 
“widely known”, at least amongst those who knew the claimant.  He was a man who, 
as the judge noted, was described by his counsel as relatively unknown, unlike some 
“celebrity” claimants who bring libel actions.  He would not have been identifiable by 
most of the readers of the News of the World but only by those who recognised the 
photograph of his former wife.  But those who were amongst his circle of 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

acquaintances would have been aware of his activities in connection with the 
pornographic photographs of the second defendant.  His reputation was thus very 
different from that of the claimant in Houston v. Smith. 

71. Complaint is made on his behalf that the judge seems to have accepted the evidence 
of the first defendant’s witnesses about the extent to which the claimant sought more 
explicit photographs of Mrs Turner, without dealing with the claimant’s denials of 
this.  Indeed, the judge refers to the evidence called on behalf of the first defendant as 
being mostly not challenged in cross-examination.  He does not say that he 
disbelieves the claimant’s evidence on this.   

72. There is not a great deal of force in these complaints.  The judge was undoubtedly 
aware that there was, to some extent, a conflict of evidence: he refers at paragraph 33 
of his judgment to a somewhat different picture emerging from the evidence of the 
professional photographer called by the first defendant from that described by the 
claimant.  Insofar as there was such a conflict, Eady J clearly preferred the evidence 
of the first defendant’s witnesses.  He could have given his reasons for doing so more 
clearly, but that that was his finding cannot be in serious doubt.   

73. What is also apparent is that those who read the News of the World article and 
realised that it referred to the claimant generally did not believe the allegations 
contained in it.  That was the evidence of the witnesses called by the claimant, as the 
judge noted.  Insofar as those who realised that it referred to the claimant were 
concerned, their reaction was, according to his own evidence, to smile or to giggle, 
rather than to shun him or avoid him socially.  That too is relevant to any figure for 
compensation in respect of damage to his reputation. 

74. The injury to his feelings also has to be reflected in the starting figure, and here all 
three of the matters covered by the ultimate Burstein plea are relevant.  In the light of 
those, the judge found that  

“Mr Turner is far less sensitive to intrusive publications about 
his marital circumstances, or to being portrayed as a ‘loser’, 
than would be the average claimant.” (paragraph 51) 

Eady J had the benefit of hearing the claimant give evidence and was in a much better 
position than this court to assess the extent of the hurt suffered by the claimant from 
the publication. 

75. It has not been shown that the judge overlooked any relevant factor in arriving at his 
figure of £15,000 as the starting point, nor in the unusual circumstances of this case 
does it seem to me that that figure in itself indicates any error of principle on his part.  
It was one at which he could properly arrive. 

76. That leaves the issue of the appropriate discount to allow for the apology and 
correction, as well as for the events connected with them.  The latter include the 
original Burstein allegations, put forward on 18 June 2004 and (with the three 
exceptions) not withdrawn until six months later on 16 December 2004.  Those were 
undoubtedly serious and shocking allegations, and the fact that they were not 
ultimately established must reduce the size of the discount to reflect the hurt to the 
claimant’s feelings.  I am satisfied that Eady J sought to do that. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

77. He found, however, that those original Burstein allegations had not been put forward 
improperly.  That is challenged on this appeal.  It is accepted by Mr Browne that the 
first defendant had a signed witness statement from Mrs Turner which supported 
those allegations, but he argues that, if the first defendant was not prepared to rely on 
her for the purpose of a defence of justification of the original article, it should not be 
seen as proper for the first defendant to rely on her signed witness statement in respect 
of the Burstein plea of June 2004. 

78. One does not know why the first defendant did not choose to defend the claim on the 
basis of justification, though it is acknowledged that Mrs Turner’s signed witness 
statement did not say anything about the original allegations in the published article.  
But I am not persuaded that the first defendant acted improperly in putting forward 
the original Burstein plea.  Those allegations certainly were covered by the signed 
witness statement.  The first defendant was entitled to rely on that.  Moreover, a 
suggestion that the first defendant had acted in bad faith in this respect was not 
pursued before the judge.  He was entitled to conclude that the June 2004 allegations 
were not improperly put forward and to refrain from reducing the discount still further 
for that reason.   

79. It is argued on behalf of the claimant that the published apology and correction were 
not prominently displayed, but instead were tucked away and included no reference to 
the first defendant paying damages.  Eady J accepted that they were not prominent, 
and he expressly took that into account (paragraph 59), but he noted that the 
publication accorded in substance with what was wanted by the claimant, who had 
described it as “a suitable correction and apology”.  As for damages, those had not 
been agreed, not had any figure for compensation under the 1996 Act.  The judge took 
the view (paragraph 58) that a reference to compensation not having been agreed 
would not have improved the claimant’s position, because it could have given the 
impression that the claimant was haggling or being greedy.  I see the force of that and 
do not regard the omission of such a reference as being of significance.   

80. There were aspects of the first defendant’s conduct after the claimant’s first letter of 
complaint which were relevant to the discount.  His complaint was initially ignored, 
and then he was told that there was no reason to think that the published words were 
false.  Only on 18 June 2004 did the first defendant concede liability, which was four 
months after the defamatory publication.  The apology and correction were published 
six months after the defamatory publication in February 2004. 

81. This court said in Nail that there is no conventional or standard discount when an 
offer to make amends has been accepted and an agreed apology published, since each 
case will be different.  However, the court also said (paragraph 47) that most such 
cases will exhibit substantial mitigation. I agree.  The publication of the apology and 
correction will normally have made good, so far as is possible, the damage to the 
claimant’s reputation, and he will have been vindicated.  His feelings will have been 
injured, and the assuaging of that hurt may be more limited, but a significant discount 
will usually be appropriate.  This court in Nail was not prepared to interfere with a 
fifty per cent discount, despite the distress caused to the claimant in that case, but that 
was a case where the apology was not published late, as it was in the present case.  
Moreover, it was not a case where there had been aggravating features, such as the 
unsubstantiated allegations in the original Burstein plea in the present case. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

82. Patently one would expect a smaller discount than fifty per cent in this case.  Eady J 
arrived at a discount of forty per cent.  He seems to me to have taken account of all 
the considerations relevant to the size of the discount.  Does his figure of forty per 
cent indicate that he has nonetheless erred in principle in his assessment?  I cannot see 
that it does. These are matters of fine judgment, where an appeal court must be 
cautious about second-guessing the figure arrived at by the judge who heard the 
witnesses and who is best placed to quantify the effect on the claimant’s reputation 
and, especially, on his feelings.  I am not persuaded that there is any basis on which 
this court would be entitled to interfere with the discount chosen by Eady J. 

83. It follows that, in my judgment, the award of £9,000 to the claimant was one at which 
the judge was entitled to arrive.  I would dismiss this appeal.    

Lord Justice Moses: 

84. I agree.  The three categories of evidence relied upon by the News Group Newspapers 
Limited were relevant to the issue of the extent of the injury which the claimant 
asserted he had suffered.  Firstly, the evidence that the claimant and his wife travelled 
one hundred and eighty four miles  to and from Caesar’s Club and that, on occasion, 
she was dressed in a manner calculated to meet the lubricious gaze of others attending 
a “fetish night” was relevant to prove the truth and extent of his alleged 
embarrassment caused by the offending article.  Secondly, the evidence of his 
participation, as agent, in the pornographic exposure of his wife was relevant both to 
his reputation and to the extent of the hurt to his feelings.  Thirdly, his disclosure of 
the break-down of his marriage to two newspapers, which included an attack on his 
former wife, were relevant to the extent of the infringement on his privacy of which 
he complained and the consequential distress he claimed he had suffered. 

85. There seems to me to be little difficulty as to the admissibility of that evidence in the 
instant case.  They afford but poor illustrations of the difficulty in drawing the line 
between that which offends the exclusionary principle enunciated in Scott v. Sampson 
and that which is admissible, in accordance with the decision in Burstein.  The 
sensitivities of one who is accused of pressurising, not forcing, his wife to have sex 
with men are bound to be less refined, if he was prepared to encourage his wife in 
public displays of sexual exposure. 

86. Similarly, in Burstein, it is difficult to conceive how a fair measure of compensation 
could be achieved for one composer who had chosen to attack the work of a fellow, 
albeit renowned, composer by booing, organising others to boo and boasting that he 
had done so without assessing the damages payable in the light of those facts.  The 
problem lies in the identification and articulation of the principle by which such facts 
are to be admitted. 

87. The purpose of the approach taken by the Court of Appeal in Burstein is clear; it was 
to ensure that the claimant was properly vindicated and fairly compensated.  
Exclusion of the facts identified by Sir Christopher Slade (at paragraphs 59 and 60) 
would not have achieved that result.  The problem, as in so many branches of the law, 
lies in the expressions used to identify and describe the principle deployed to admit 
that evidence.  May LJ referred to relevant background context (paragraph 41) or 
background context directly relevant to damage (paragraph 47).  Ever forgetful of the 
need not to read judgments as if they were statutes, the words directly relevant 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

background context have been used as a label to be stuck on, by a defendant or ripped 
off, by a claimant.  But the words themselves are no substitute for the reasoning of the 
court in Burstein. 

88. The difficulty may lie, I suggest, in the fact that the label which it has been sought to 
apply, in subsequent cases, does not itself greatly assist in identification. Once 
detached, it does not, pace Keene LJ at paragraph 56, provide a test, since it assumes 
a meaning to the words of description it employs. To describe a fact as directly 
relevant has no meaning without identification of the issue to which it is alleged to be 
relevant.  The word context may itself be misleading.  It is accepted that, following 
Burstein, facts may be admitted, notwithstanding that they did not themselves cause 
or provoke the publication of the defamatory material; that must follow from the 
decision in Burstein itself.  Further, there is no requirement that the facts should have 
been known to the publisher at the time of publication; there is no logic in such a 
requirement to achieve that which the principle seeks to achieve, a fair measure of 
damages.  In those circumstances to ask whether the facts form part of the context in 
which the defamatory material was published does not seem to me to be of help to 
anyone save the lawyers who may gain much by endless debate as to what the label 
signifies. Nor does it assist to speak of the jury or judge being kept in blinkers, unless 
it is clear what is to be hidden from their eyes. 

89. Keene LJ refers to directly relevant background and Sir Christopher Slade similarly 
refers to directly relevant background facts; the reference to background draws a 
distinction from those facts which relate directly to the defamatory words, which ex 
hypothesi, after an offer of amends, cannot be used in justification or to deploy the 
defence of fair comment.  After an offer of amends, only those facts which are 
directly relevant to the existence and extent of the alleged damage may be admitted, 
unless a claimant seeks to rebut the presumption in Section 4(3) of the Defamation 
Act 1996.  The key lies in identifying that which is directly relevant to the issue of 
damages.  That lies, in my view, in recalling the reference by Cave J in Scott v. 
Sampson to uniform propriety (cited by Keene LJ at paragraph 29). A claimant’s life 
may appropriately be considered in sectors (see Lord Denning in Plato Films v. 
Speidel [1961] AC 1090, 1140 and Goody v. Odhams Press [1967] 1 QB 333, 341A).  
A defendant may seek to reduce the damages by adducing evidence which is directly 
relevant to a claimant’s conduct or reputation in the particular sector to which the 
defamatory material relates, for the purpose of mitigating damage. 

90. Direct relevance to a particular sector of the claimant’s life should be assessed by 
starting with a careful identification of the sector of the claimant’s life to which the 
defamatory material relates; too broad an approach, such as his private life will defeat 
the function of the reference to direct relevance.  Further restriction may be achieved 
by scrutiny of the purpose for which it is sought to adduce the facts in issue.  It should 
be recalled that the purpose of the rule in Scott v. Sampson was by no means only a 
desire to keep a case within manageable proportion.  The rule serves the important 
function of preventing a claimant from being terrorised into submission.  It is worth 
recalling that, alongside its failed attempt to abrogate the rule in Scott v. Sampson, the 
Neill Committee advised that a defendant making an offer of amends should not be 
permitted to attack a claimant’s character.  Such an attack, once the rule had been 
abolished, should only be made before a jury (paragraph VII.28).  But that advice 
went, along with the recommendation to abolish the rule. 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

91. It is, therefore, important to subject the proposal to adduce facts relating to the 
claimant’s character to scrutiny to avoid the vice, which Scott v. Sampson seeks to 
avoid, re-appearing in cases where an offer of amends has been made.  The 
compulsion to accept an offer of amends imposed by the difficulty in proof under 
Section 4(3) should not, I suggest, be used as a weapon by defendants to force 
acceptance of derisory offers. 

92. However, in the instant appeal, in my view the judge’s assessment of what this 
claimant deserved was, in my view, correct. 

Lord Justice Pill 

93. I agree that the appeal should be dismissed and there are only a few points I wish to 
make.   

Burstein 

94. Several expressions were used in Burstein v Times Newspapers Ltd [2001] 1WLR 579 
to state the principle there established.  I prefer that used by Sir Christopher Slade at 
paragraph 58, by way of comment on the judgment of May LJ.  What are admissible 
are “directly relevant background facts”.   They are admissible “because they [are] 
directly relevant to the damage to the claimant’s reputation suffered by him as a result 
of the publication”.  I agree with the guide as to what facts come within that category 
provided by Keene LJ at paragraph 56 of his judgment:  that there would be a real risk 
of the jury assessing damages on a false basis if they were kept in ignorance of the 
facts to which the evidence relates. 

The starting point 

95. I agree with Keene LJ that, for the reasons he gives at paragraphs 69 to 75 of his 
judgment, the judge could properly arrive at a starting point of £15,000 for the 
assessment of damages.  In particular, I do not accept that the allegation against the 
claimant in the publication was “tantamount to being party to rape”.  Moreover, the 
claimant’s own admitted and proved conduct was such that his reputation could not, 
in relation to the allegations made, be compared with that of a husband who valued 
his privacy and that of his wife. 

The discount 

96. I am more concerned about the conduct of the first defendant when relying on the 
offer to make amends procedure provided by Sections 2 and 3 of the Defamation Act 
1996.  Section 3(5) provides that: “If the parties do not agree with the amount to be 
paid by way of compensation, it shall be determined by the court …”  The courts 
should guard against the use of the procedure, in combination with the use of the 
principle in Burstein, as a cloak for making allegations intended to deter a claimant 
from proceeding to a proper assessment of damages. 

97. In this case, letters to the first defendants went unanswered and the initial response, 
when made, was to assert that the words used were true.  The offer to make amends  
was made at the last possible moment.  It was accompanied by a Burstein statement so 

 



Judgment Approved by the court for handing down. Turner v. News Group Newspapers Ltd 
 

startling in content that the judge felt unable to set it out, or summarise it, in his 
judgment. 

98. The judge accepted, and was entitled to accept, that the matters in the statement were 
put forward in good faith.  If they were to be put forward, they had to be put forward 
at that stage.  Much of the material could not, in the event, be justified, however, and, 
that being so, putting it forward was a factor which should operate to diminish the 
discount to which the first defendant was entitled under the procedure.  On the other 
hand, it must be recognised that the claimant’s own conduct did leave him open to a 
legitimate use of the Burstein principle against him. 

99. In this case, the judge’s wish not to analyse how much of the Burstein statement 
properly fell within the principle in that case is understandable.  In my judgment, 
however, there is often likely to be a requirement, if the discount is to be assessed 
fairly, to analyse how much of the Burstein statement falls legitimately within the 
principle in that case and how much of it is “seeking to introduce irrelevant or 
scandalous matter to take impermissible advantage of the court’s process”, a 
possibility, which the judge hoped would be very rare, considered at paragraph 55 of 
his judgment. 

100. The court should in my view be slow to interfere with the discount determined by the 
judge who has heard the evidence and conducted the trial.  Some of the same factors 
are at work as in the case of apportionments under the Law Reform (Contributory 
Negligence) Act 1945 (“the 1945 Act”).  In that context appellate courts are very 
reluctant to interfere with the trial court’s apportionment, though they may do so in 
the event of a substantial misjudgement in the factual basis of the apportionment. 

101. In National Coal Board v England [1954] AC 403, the approach to apportionment 
under the 1945 Act was in issue.  Lord Porter, at page 420, stated that “an appellate 
body does not interfere with the discretion exercised by the judge who tried the case”.  
In the present context, that discretion is likely to be a wide one because of the number 
of factors which need to be taken into account and weighed.  I would not interfere 
with the apportionment in this case. 

102. For those reasons, and the reasons given by Keene LJ, I would dismiss this appeal. 

 


