
 

 
 

Neutral Citation Number: [2005] EWHC 892 (QB) 
 

Case No: HQ04X03523 
IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 
QUEEN'S BENCH DIVISION 
 

Royal Courts of Justice 
Strand, London, WC2A 2LL 

 
Date: 12/05/2005 

 
Before: 

 
THE HON. MR JUSTICE EADY 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
Between : 

 
 David Turner Claimant
 - and - 
 (1) News Group Newspapers Ltd Defendants

(2) Arisara Turner 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 
Jonathan Crystal (through the Bar Public Access Scheme) for the Claimant 

Adrienne Page QC (instructed by Farrer & Co) for the first Defendant 
 

Hearing dates: 25th and 26th April 2005 
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -    

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 
 
 

............................. 
 

THE HON. MR JUSTICE EADY 
 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

Mr Justice Eady:  

1. The purpose of this application is for the court to determine the appropriate amount of 
compensation to be paid by News Group Newspapers Ltd to Mr David Turner under 
section 3(5) of the Defamation Act 1996. There is a second Defendant, Arisara 
Turner, who is one of the Claimant’s former wives. Judgment was obtained against 
her, through his former solicitors, on 29th June 2004. The Defendants are sued in 
respect of the same publication, as joint tortfeasors, and it would thus not be 
appropriate for there to be two awards of compensation. The ordinary principles of 
law would apply in this respect, even though any sum fixed in these proceedings 
would technically be characterised as “compensation” rather than libel damages. 
There could be no question, however, of the Claimant recovering twice over. 

2. Mr Turner complained of an article published in The News of the World on 15th 
February 2004 as part of more general coverage, spread over two pages, under the 
headings “How explosion in sex parties can be make-or-break affairs” and 
“SWINGERS & LOSERS!” The article purports to set out the stories of a number of 
people who have had experience of “swinging” – a term which is defined in the first 
of the articles as being “hooked on sex with strangers”. The article covers “wife-
swapping” as well. These activities are said to be “booming thanks to the internet 
explosion that has set thousands hunting for thrills at new sex clubs”. 

3. There is also a complaint about the article appearing on the first Defendant’s website. 

4. The article which particularly concerns Mr Turner is headed “ARISARA – ‘IT 
TURNED ME ON – BUT IN THE END IT WRECKED MY MARRIAGE’ ”. There 
is a photograph alongside the articles of Arisara Turner, the second Defendant, who 
would no doubt be recognisable by some readers as one of Mr Turner’s former wives. 
They were married in February 1999. They separated first in 2001 and then, as I 
understand the position, resumed co-habitation shortly afterwards for another two 
years or so. People could only identify Mr Turner as the subject of the article if they 
were in a position to recognise the photograph, since he was not mentioned by name. 

5. The article contains the words complained of: 

“THE swinging scene was meant to spice up sultry Arisara 
Turner’s marriage – but ended up wrecking it. 

The beautiful photographer (pictured right) was 25 when she 
was introduced to a circle of middle-class swappers by her 
businessman husband at a Coventry club. 

‘I was nervous and needed Dutch courage’, recalled Arisara, 
who lives in west London. 

‘But inside I spotted a woman eyeing me up and we ended up 
in a clinch as my husband watched. He couldn’t seem to get 
enough and it turned me on. 

 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

Doctors 

‘But he kept pressuring me to have sex with the men too, and 
that I didn’t like – even though they were quite well-to-do 
people, even policemen and doctors. 

‘After a while I got fed up with it and decided I didn’t want to 
go any more. That caused furious rows at home and in the end 
we divorced’. ” 

6. The general message of the two page spread overall appears to be that “swinging” and 
wife-swapping are risky activities which can lead to jealousy and ultimately the break 
up of relationships. 

7. Mr Turner relies upon eight sub-paragraphs of natural and ordinary meanings which 
he attributes to those words: 

“5.1 The Claimant is and/or was involved in a twilight world of 
swingers and wife-swapping and was depraved and immoral. 

5.2 The Claimant is and/or was a member of a Coventry based 
sex, swinging and/or wife-swapping club and/or circle. 

5.3 The Claimant is and/or was accustomed to having sex with 
strangers and that the consequence of the Claimant’s ‘craze’ for 
sex with strangers was the breakdown of his marriage. 

5.4 The Claimant introduced the second Defendant to a circle 
of middle-class wife-swappers. 

5.5 The Claimant obtained perverse enjoyment from watching 
the second Defendant ‘in a clinch’ with another woman. 

5.6 The Claimant pressurised the second Defendant to have sex 
with other men. 

5.7 The Claimant is and/or was a swinger and/or a wife-
swapper and/or a loser. 

5.8 The Claimant’s marriage to the second Defendant broke 
down and they divorced as a consequence of swinging and/or 
wife-swapping”. 

8. Miss Page QC for the first Defendant points out that this is the first case to come 
before the court by way of the offer of amends jurisdiction under the 1996 Act in 
which the Claimant has not been readily identifiable to most readers, and thus can 
only establish a cause of action by pleading and proving a reference innuendo. What 
is more, it is also the first case in which the court has been invited to apply the 
principle in Burstein v Times Newspapers Ltd [2001] 1 WLR 57, CA, in the course of 
fixing an award of compensation. There is no doubt that it does apply in such cases, 
since the court has to apply exactly the same principles as govern an award of libel 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

damages at a conventional trial or assessment. As I noted in Abu v MGN Ltd [2003] 1 
WLR 2201 at [18]: 

“I do not need here to explore the implications of that decision 
in any detail. Suffice it to say that, in so far as it may in any 
way have changed or developed the law in relation to what is 
relevant to the assessment of libel damages, it will be equally 
effective in any assessment of compensation under section 3(5). 
Parliament rejected the Neill Committee’s recommendation for 
the abrogation of the so-called rule in Scott v Sampson (1882) 8 
QBD 491, just as earlier it had rejected similar 
recommendations by the Porter Committee (Report of the 
Committee on the Law of Defamation (Cmd 7536)) in 1948 
and the Faulks Committee (Report of the Committee on 
Defamation (Cmnd 5909)) in 1975. Thus it would appear still 
to be the law, subject always to the matters addressed in 
Burstein’s case, that a defendant cannot pray in aid purely for 
the mitigation of damages specific aspects of the Claimant’s 
behaviour (as opposed to matters alleged by way of general bad 
reputation)”. 

9. In Burstein at [40] May LJ warned that: 

“It will, generally speaking, normally be both unfair and 
irrelevant if a claimant complaining of a specific defamatory 
publication is subjected to a roving inquiry into aspects of his 
or her life unconnected with the subject matter of the 
defamatory publication”. 

It would follow that such an inquiry would also be inappropriate on an assessment 
under section 3(5). On the other hand, as I observed in Abu at [19]: 

“It has to be recognised, however, that ‘directly relevant 
background context’, properly confined, would be admissible 
in accordance with the Court of Appeal’s reasoning. Of course, 
it may not always be easy to draw the line but the principle will 
have to be applied”. 

10. The tension to which I there referred arises in this case. Although there was at an 
earlier stage in the proceedings an intention to rely upon “general bad reputation” on 
Mr Turner’s part, and notice was so given, this was subsequently withdrawn. The 
current position is that Miss Page wishes to rely upon certain admitted or 
unchallenged facts about Mr Turner and his conduct in relation to his former wife by 
way of “directly relevant background context”. Mr Crystal, on his behalf, has made it 
clear that he does not accept that those matters can properly be characterised as 
“context” primarily, as I understand it, for the reason that they were not in any sense 
causative of the publication of the defamatory words in the article. He submits that, 
from the Burstein decision as a whole, it is clear that this is a necessary precondition 
for the admission of background context. I shall have to consider these arguments 
shortly but, first, it is necessary to say a little more about the history of the 
proceedings. 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

11. Mr Turner launched his complaint two days after publication in a letter to the editor, 
which he introduced with these words: 

“Although I am not a reader of your newspaper I was given a 
copy of the article by my cleaning lady on Monday morning, 16 
February 2004 and was thereby forewarned of the inevitable 
reaction of some of my staff thereby avoiding the severe 
embarrassment and total humiliation which I would otherwise 
have suffered. 

Within that article you feature a photograph of my ex-wife 
Arisara Turner and a story line, which makes a number of 
unsavoury and sordid allegations about our marriage and 
married life, which are factually untrue and which I find wholly 
abhorrent and deeply upsetting. 

… I am frankly appalled that you should have carried a story 
about my private life without first approaching me, particularly 
when the allegations made are of such a personal and offensive 
nature …” 

12. There was an unfortunate hiatus during which his complaint appears to have been 
ignored or, as Mr Crystal put it, treated with contempt. It was necessary for another 
copy of the same letter to be sent. Still there was no response and Mr Turner next had 
resort to the Press Complaints Commission. Eventually, after a further chasing letter 
on 25th March 2004, there was a response from Mr Crone, the legal manager, dated 
26th March, in which he apologised and acknowledged receipt of the earlier 
correspondence. Following inquiries, he wrote further to Mr Turner of 5th April, 
stating: 

“Your former wife maintains that she has told the truth. Several 
other people to whom we have spoken lend support to her 
account”. 

Mr Crystal rhetorically inquired who these “other people” were. He invited the 
inference that there were no such people, and that this was simply a further example 
of a powerful newspaper group giving a relatively unknown complainant the brush 
off. At all events, the claim form was issued on 13th April 2004 and solicitors gave 
notice of acting on Mr Turner’s behalf on 23rd April. 

13. On 18th June 2004 an unqualified offer of amends was made by Farrer & Co on behalf 
of the first Defendant. It would naturally follow that it was no longer being 
maintained that the allegations complained of were true. In the course of that letter, 
however, notice was given of “further matters relied upon”. The significance of the 
date of the offer is simply that it was when the defence fell due for service. That was 
therefore the last opportunity permitted under the statute to take advantage of this 
regime. 

14. The most significant aspect of the “further matters relied upon” was a plea of 
mitigation based on Burstein which accompanied the letter and which ran to some 28 
paragraphs settled by counsel. There is no doubt that it would have been a startling 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

document for Mr Turner to receive. He relies upon it as aggravating the hurt to his 
feelings but, with appropriate sensitivity, neither counsel mentioned its contents in 
open court during the assessment hearing, since it has subsequently been withdrawn 
save in certain limited respects, which have been more narrowly defined. For these 
reasons, it would not be right for me to refer to the contents of the document either. It 
has remained confidential. I shall have to do my best to take it into account, and to 
make clear how I have done so, without going into its detailed contents. 

15. The significance of these matters was addressed by counsel from opposite ends of the 
spectrum. Miss Page submitted that, once an unqualified offer of amends has been 
made and the claimant therefore knows that he is to receive an apology and 
compensation, it should not be held against a defendant if steps are taken for the 
purpose of arriving at fair compensation by way of introducing “relevant background 
context”, even though it might reflect adversely on the claimant. In support of this 
argument she prayed in aid certain passages of the judgment of May LJ in Nail v 
News Group Newspapers Ltd [2004] EWCA Civ 1708, [2005] 1 All ER 1040 at [45]: 

“I should perhaps also add that a defendant who takes a judicial 
determination of compensation to the conclusion of a contested 
hearing does not by that fact alone aggravate the damage. 
[Counsel] did not submit that this should be seen as 
aggravation. The defendant is simply exercising the statutory 
right to have compensation determined by the court when, for 
whatever reason, it cannot be agreed. This is in contrast with 
some defendants who unsuccessfully contest full libel 
proceedings with, for instance, a plea of justification”. 

16. Mr Crystal, by contrast, submitted that here there are indeed certain features which 
should be taken into account by way of aggravation. He referred to words of mine in 
the Nail case at first instance: [2004] EWHC 647, [2004] EMLR 20 at [35]-[40]. He 
had these passages particularly in mind:  

“The offer of amends regime provides, as it was supposed to, a 
process of conciliation. It is fundamentally important that when 
an offer has been made, and accepted, any claimant knows 
from that point on that he has effectively ‘won’. He is to 
receive compensation and apology or correction. In any 
proceedings which have to taken place to resolve outstanding 
issues, there is unlikely to be any attack upon his character. 
The very adoption of the procedure has therefore a major 
deflationary effect upon the appropriate level of compensation. 
This is for two reasons. From the defendant’s perspective he is 
behaving reasonably. He puts his hands up, and accepts that he 
has to make amends for his wrong doing. As to the claimant, 
the stress of litigation has from that moment at least been 
significantly reduced. 

Whereas juries used to compensate for the impact of the libel 
‘down to the moment of the verdict’, once an offer of amends 
has been accepted the impact of the libel upon the claimant’s 
feelings will have greatly diminished and, as soon as the 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

apology has been published, it is also hoped that reputation will 
be to a large extent restored. It is naturally true that if a 
defendant or his lawyers thereafter should behave 
irresponsibly, or try to drag in material to ‘justify by the back 
door’, that will be an aggravating factor. On the whole, 
however, once a defendant has decided to go down this route, it 
would make sense to adopt a conciliatory approach and work 
towards genuine compromise over matters such as the terms of 
an apology or the level of compensation. … 

If [media defendants] do not feel confident of getting a ‘healthy 
discount’ for adopting what is, in effect, a conciliation process, 
then I suspect (although  [counsel] did not put it in this way) 
that there may a return to the tactic (sometimes encountered on 
the part of media defendants in the old days) of using their 
considerable resources to complicate and prolong litigation 
with a view to discouraging less wealthy litigants”. 

(emphasis added) 

17. Mr Crystal submits that the first Defendant’s conduct in this case does not fit 
comfortably within that template. It is his case that the first Defendant should not 
receive any “discount”, let alone a healthy one. Indeed, its conduct should be taken to 
aggravate the injury to his client’s feelings and thus increase the damages, since: 

i) there has, in effect, been an “attack upon his character”; 

ii) the first Defendant has not been “behaving reasonably”; 

iii) the first Defendant and/or its lawyers have behaved “irresponsibly” and 
dragged in material to “justify by the back door”; 

iv) the first Defendant has not been trying genuinely to implement a conciliation 
process with Mr Turner but, instead, has been attempting to “see him off”; 

v) the first Defendant has employed the tactic of using its “considerable resources 
to complicate and prolong litigation with a view to discouraging less wealthy 
litigants”. 

18. It is necessary in these cases always to have in mind that there are two sides to the 
coin and to take them both into account. A particular step taken by a defendant in 
preparation for a section 3(5) hearing may sometimes give a claimant cause for 
concern or increase the hurt to his feelings, but it does not necessarily follow that the 
defendant is behaving unreasonably or resorting to impermissible tactics. Material 
which is relevant to mitigate the amount of damages or compensation may very well 
reflect on the claimant’s character. Provided it falls within the ambit of what the law 
permits, and it has been notified at least in general terms to the claimant before he 
takes his decision to accept the offer of amends, its introduction should not 
automatically be held against the defendant. Fairness requires that a defendant should 
not be called upon to pay compensation which is unmerited or to vindicate a claimant 
on a false basis. 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

19. The important question, therefore, is whether or not the material which has been the 
subject of Mr Crystal’s strictures is admissible on the quantification issue. The effect 
of the Court of Appeal’s decision in Burstein was to ease the strict confines of the rule 
in Scott v Sampson and to render admissible, in some circumstances, evidence of 
specific facts (hitherto only considered legitimate for the purposes of a plea of 
justification). As Miss Page recognised in the course of argument, this is a difficult 
area, and especially so in the light of the decision of the legislature in 1996 to reject 
the Neill Committee recommendation which had found its way into a draft clause 13 
of the Defamation Bill. This was referred to in Burstein at [54] by Sir Christopher 
Slade, who set out its terms: 

(1) In defamation proceedings the plaintiff is not entitled to damages for 
injury to his reputation beyond what he would be entitled to if all facts 
affecting or liable to affect his reputation (at the time that damages fall to 
be assessed), in relation to the sector of his life to which the defamatory 
statement relates, were generally known. 

(2) The defendant may, accordingly, in mitigation of damages, lead evidence 
not only as to the plaintiff’s general reputation at that time but also as to 
specific facts which if they were then generally known would affect the 
plaintiff’s reputation in relation to the relevant sector of his life. 

Notwithstanding the rejection of this clause, the Court of Appeal felt able in Burstein 
to introduce more flexibility by resort to considerations of “case management and 
justice”: see e.g. [41] and [58]. As May LJ expounded the principle at [42]: 

“For practical purposes, every publication has a contextual 
background, even if the publication is substantially untrue. In 
addition, the evidence which Scott v Sampson excludes is 
particular evidence of general reputation, character or 
disposition which is not directly connected with the subject 
matter of the defamatory publication. It does not exclude 
evidence of directly relevant background context. To the extent 
that evidence of this kind can also be characterised as evidence 
of the claimant’s reputation, it is admissible because it is 
directly relevant to the damage which he claims has been 
caused by the defamatory publication”. 

It therefore becomes critical to focus upon what, in any given case, can be 
characterised as “directly relevant background context”. Having regard to the fact that 
the draft clause 13 was not enacted in 1996, it is reasonable to assume that this 
concept must be narrower than the proposed statutory wording       (i.e. “all facts 
affecting or liable to affect his reputation … in relation to the sector of his life to 
which the defamatory statement relates”). 

20. I must now therefore turn to the three categories of material which were admitted in 
evidence, and as to which Miss Page submits (a) that they would go significantly to 
reduce the amount of the compensation to which the Claimant is entitled, and (b) that 
her client’s reliance upon them (even though it may incidentally cause embarrassment 
or hurt to he Claimant) should not be held against it. Mr Crystal argues the reverse, 
since he says that the matters were only introduced “to rough him up”. 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

21. The three topics were notified to the Claimant in a document served on 22nd February 
2005 as follows: 

i) The involvement of the Claimant and second Defendant in fetish functions at a 
club in Coventry called Ceasars, which advertises itself as “the Midlands 
leading fetish, BDSM and swingers club”. Miss Page tells me that BDSM 
stands for “Bondage in Discipline, Dominance and Submission, Sadism and 
Masochism”. 

ii) The very active career of the second Defendant as a model posing for what 
Miss Page described as “open leg shots” and “girl on girl” poses. The 
Claimant encouraged her in this career, from which she made a modest albeit 
tax free income, and acted as her agent. 

iii) After the Claimant and the second Defendant initially split up, in 2001, she 
was “slagged off” by the Claimant in The Sun newspaper under the title “Page 
3 Thai girl wed me just to get into Britain” and he called for her deportation. 

22. I shall need to address these topics in turn but, before I do so, I should also consider 
when it was that the first Defendant first notified the Claimant of its intention to pray 
those factors in aid on quantum. I indicated in Abu v MGN [2003] 1 WLR 2201 at [9]-
[10] that neither party should be able to take the other by surprise, by the introduction 
of new material, after an offer of amends has been accepted: 

“9 It would only accord with most people’s sense of justice if 
the offer of amends is construed as relating to the complaint as 
notified. Such an approach would also accord with the modern 
‘cards on the table’ approach to litigation generally and, more 
specifically, with the thinking behind the Defamation Pre-
Action Protocol. 

10 By the same token, if an offer of amends has been made, 
whether on a qualified or unqualified basis within the meaning 
of section 2(2), the complainant would not doubt like to know, 
before accepting it, if his reputation is going to be further 
undermined during the court process. …” 

23. Miss Page emphasised that all the three factors identified above were indeed notified 
to the Claimant prior to the acceptance of the offer of amends, in that they were 
included at paragraphs 16, 24 and 26 of the original Burstein plea (the contents of 
which generally have been regard as verboten for the purposes of the hearing before 
me). I am thus quite satisfied that the Claimant was so informed and that he would 
have been able to anticipate that the first Defendant intended to raise such material as 
background context to the publication, as the notice of 22nd February reaffirmed. One 
test formulated by May LJ in Burstein at [41] was whether the decision of the judge at 
first instance, to keep the relevant material away from the jury, was “to put them in 
blinkers”. 

24. It is accepted, of course, as it has to be on an application of this kind, that the sting of 
the words complained of was false and defamatory. Although there are a number of 
variations pleaded, which I have set out above, it seems to me to be clear that the nub 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

of Mr Turner’s complaint is to be found in the words “But he kept pressuring me to 
have sex with the men too, and that I didn’t like …”. Although Mr Turner in the 
course of his evidence attempted to equate this allegation with his having participated 
in “rape”, that was not how he put it in his particulars of claim or in his letter before 
action. For the reasons outlined in Abu therefore, that it is not a meaning he is 
permitted to pursue at this stage. It is, in any event, an unrealistic meaning in view of 
the headline to the effect that Mrs Turner claimed to have been “turned on”. The sting 
of the libel, which the first Defendant is not permitted to “justify by the back door”, is 
that of pressuring the second Defendant into consenting reluctantly to have sex with 
the “well-to-do people”. 

25. As will emerge shortly, although the Claimant had no qualms about encouraging his 
wife to pose for explicit photographs displaying her genitalia and indulging in various 
sexual activities with women, he drew the line at “boy on girl” because that he 
regarded as pornography. It is against that background that the decision has to be 
made whether the three subjects I have described are “directly relevant background 
context” to the allegation of pressurising her to have sex with men; or, in other words, 
whether I should be assessing the compensation for that allegation in “blinkers” if I 
were to exclude them from consideration. Since the allegation in the newspaper 
concerned the circumstances in which the Claimant and his wife attended the 
Coventry club and the supposed pressure on her to indulge in sexual activities with 
other people, I am quite satisfied that the first two topics identified at [21] above, at 
least, are relevant background context. Moreover, since the Claimant complains of his 
distress at the infringement by the first Defendant of his privacy, I am equally 
satisfied that his self-invited exposure in the tabloid newspapers in 2001 is relevant to 
the extent with which he values that privacy and would, or would not, suffer hurt 
feelings by tabloid exposure on the subject of his marital relations. I am not persuaded 
that a defendant need always establish a direct causal link between the “background 
context” and the fact of publication: that would be likely to lead to over-elaborate 
analysis in some cases, and detract from the flexibility which the Court of Appeal in 
the Burstein case clearly intended. 

26. I must now turn to the evidence that was before me on those three issues. On some 
five occasions Mr and Mrs Turner attended Caesar’s Club in Coventry which, I 
understand, is situated some 92 miles from Sheffield. They went to the Friday fetish 
nights for which there was apparently a dress code. The Claimant, eschewing leather 
or anything more exotic, wore a sober black shirt and trousers. His wife wore a white 
top and short skirt. He agreed with Miss Page that this was aimed at a “St. Trinian’s 
schoolgirl” effect.  

27. There was evidence before the court from a Miss Irena Barker who attended one of 
the advertised fetish nights on 8th October 2004, at the request of the The News of the 
World, and gave an account of the goings on. It seems that most men wore black 
leather trousers, although two opted for latex dresses and high heels. Various 
demonstrations were laid on; for example, four middle-aged men were poking at 
female “demonstrators” with bottle brushes and oven mitts. Another popular activity 
seemed to involve women having their genitals clamped with various metal clips. 
Bottoms were on offer for tickling, stroking or spanking with “small feather dusters, 
whips, sticks and other small beating implements”. Some people also entered 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

suffocation sacks from which the air was pumped out. Miss Barker left at about 1.30 
am. 

28. These events were, of course, some years after Mr and Mrs Turner used to attend. He 
thought the club must have changed hands as it appeared to be offering more 
sophisticated attractions than in his day. When he attended, it was “on its last legs”. 
He did remember bottoms being spanked, but nothing as dramatic as Miss Barker’s 
experiences. He took no particular notice of the bottoms, however, and treated it 
really as a “fancy dress” party. His wife, he said, was fascinated by the fetish scene 
and would make drawings of what people were wearing. It was “just something to do 
on a Friday night”. They apparently “made a night of it”, having a curry before they 
set out and enjoying breakfast on the M1 on the way back. There was no wife 
swapping; nor did Mr Turner encourage his wife to have sex with other men. 

29. The subject seems to have come into this case originally via the draft pleading the 
Claimant sent to Farrer & Co, solicitors for the first Defendant, on 25th March of last 
year. Miss Page submits that he must therefore himself have, correctly, identified his 
membership of and attendance at the Caesar’s Club for fetish nights as being relevant 
background context. She submits that he would be correspondingly less likely to 
suffer embarrassment at the allegations of “swinging” than someone who had never 
attended such a club. That is as far as it goes. 

30. The next subject is that of the explicit photographs. As I have said, Mr Turner acted as 
his wife’s representative in arranging for photographic sessions. Quite why she was 
doing it was unclear. His evidence seemed to be ambivalent, as to whether she was 
doing it because she enjoyed it or purely to make money. But there is evidence on that 
subject from two other witnesses, to which I shall refer shortly. It seems that Mrs 
Turner was something of a “trooper” in this enterprise. She appeared on an X-rated 
Adult Channel, and in magazines such as Men Only, Men’s World, Mayfair, For Men, 
International Park Lane, and Asian Babes. Thousands of photographs were taken and 
some video material, of which I was provided with a selection in evidence. 

31. Mrs Turner was happy, time and again, to go on displaying her perineum from every 
possible angle. She pulled her labia about to give the viewer opportunities for quasi-
gynaecological inspection. In many shots she had a ring inserted at the upper end of 
her labia. This was no doubt to sparkle things up a bit and also perhaps to give her 
better purchase. She is shown, for example, in some photographs using it like a ring-
pull. There were also photographs of other women, with whom she was rolling about 
naked. They were kissing each other at one end or the other. My attention was drawn 
to certain specific pictures from what was described as “an assorted selection”, in one 
of which Mrs Turner was using her tongue on the clitoris of an unidentified third 
party (said by Miss Page to be “a total stranger”). 

32. According to the Claimant, Mrs Turner enjoyed her work: there was no question of 
his “pressuring” her to do it. She was keen to have a measure of independence by 
making some spending money for herself (free of tax).  

33. A somewhat different picture emerged from the evidence of one of her regular 
photographers who gave evidence before the court. He was Mr Jeff Kaine, a very 
experienced (and specialist) professional photographer with his own studio. He was 
the person who took the “assorted selection” to which I have referred. Originally, in 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

1999, Mr Kaine was rung up by the Claimant who made an appointment to bring his 
wife over, because she was “keen to break into modelling”. He said he wanted shots 
of her “in compromising positions, preferably with other women”.  

34. He only came to London for the introductory shoot, but thereafter kept in touch with 
Mr Kaine by telephone. As Mr Kaine said in paragraph 5 of his witness statement: 

“I agreed to the above arrangement with David Turner and 
Arisara came to my studio about a dozen or so times during the 
course of about a year. To the best of my recollection, apart 
from the first shoot when I met him and Arisara, David Turner 
never came down from Sheffield with Arisara to my studio for 
the other shoots but he was always on the telephone giving me 
instructions as to the sort of photographs he wanted me to take 
of Arisara. On every occasion, the photographs were to be of 
Arisara semi or wholly undressed and of a ‘top shelf’ and adult 
nature. On one occasion I remember how David Turner 
telephoned me and said that his wife wanted to be 
photographed with another woman in a ‘lesbian display’. I 
specifically remember how he described Arisara as ‘gagging 
for it’.  I never really took ‘instructions’ from Arisara herself 
(although I was careful to ensure that she never was doing 
anything that she did not want to). It was always David Turner 
who told me what sort of photographs (in general terms – 
‘sexy’ / ‘adult’ / ‘top shelf’) were to be taken. He would usually 
say to me that the photographs were to be ‘the stronger the 
better’. He also said that if Arisara looked nervous or unwilling 
to perform then I was to ‘dominate’ her and force her to pose in 
an explicit way. I never would do such a thing as it is entirely 
unprofessional and against my nature. I remember how Arisara 
told me in fact that she did not mind the photo sessions because 
she was just doing it to please her husband”. 

35. Mr Kaine added that the Claimant would always expect 20 to 30 photographs from 
every shoot to be sent to him – presumably for his personal records. Mrs Turner 
signed a separate release form each and every time Mr Kaine sold photographs to a 
particular magazine. This was unusual, but it was an arrangement stipulated by Mr 
Turner so that he could keep track of where she was appearing. 

36. As time went on, Mr Kaine said that there were problems caused by Mr Turner’s 
constantly telephoning publishers to complain over their choice of shots in the 
magazine. One publisher apparently so tired of Mr Turner ringing him up that he sent 
a batch of photographs back to Mr Kaine, saying that he never wanted to deal with 
him again if Mr and Mrs Turner were involved. 

37. Mr Kaine also made video film of Mrs Turner and another woman, originally with the 
intention of using it for his own web site as a “pay to view” item. I have seen a 
selection of stills from that video. It was called “Wan and Rachelle” (“Wan” being 
one of Mrs Turner’s professional noms de guerre). It shows the usual activities and, in 
particular, digital penetration and oral sex. Mr Kaine said it was “arranged under the 
express instructions of David Turner”.  Although Mr Turner said that Mr Kaine was 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

“mistaken” in that respect, most of his evidence was not challenged in cross-
examination. 

38. Another witness was Phil Green, a legal executive from Lincolnshire who has a 
modelling agency called Supermodel Ltd. He too was contacted by Mr Turner 
because his wife was keen to work as a “glamour model”. Mr Green agreed to act as 
her agent and took a percentage (except in cases where Mr Turner had arranged 
matters direct, as he did with Jeff Kaine). Mr Green only dealt with a certain level of 
material, which he characterised as “ ‘Loaded’ and ‘FHM’ and nothing stronger”. But 
Mr Turner pressed him to arrange for “much more explicit poses for publication in 
more hard-core pornographic or ‘top shelf’ magazines”. 

39. As with Mr Kaine, the financial arrangements stipulated by Mr Turner were unusual. 
Both witnesses explained that the industry-wide practice was for the model concerned 
to be paid a fixed fee for each session, but Mr Turner wanted the revenues to be 
shared whenever her photograph was syndicated to a magazine. Relations broke down 
because Mr Turner insisted on negotiating his own deals with photographers and “he 
had a liking for Arisara to be photographed for the more explicit and erotic 
magazines”. She only remained on Mr Green’s books for about fifteen months. He 
seems to have got on reasonably well with Mrs Turner and told me: 

“Some time after I had finished working as Arisara’s agent, I 
cannot now remember exactly when, Arisara telephoned me out 
of the blue to say that she had left her husband, David Turner 
and was travelling over to the agency. I remembered Arisara 
and, in particular, how when I had first met her I had found her 
to be extremely shy and someone who appeared to be 
completely under the control of her husband. I particularly 
remember how she was a lot younger than her husband and I 
was slightly surprised by her telling me that she had now left 
him. She said to me that I was effectively one of the very few 
people that she knew other than her husband and she asked if I 
could help. I felt some responsibility towards Arisara having 
previously acted as her agent and she came to stay at my house 
for a few days after she had left her husband.” 

Again, this evidence was not challenged in any material respect. 

40. Miss Page relies on this category of evidence as relevant to the quantum of 
compensation – partly because a claimant’s conduct is legitimately to be taken into 
account: see e.g. Kelly v Sherlock (1866) LR 1 QB 686. It is partly also because (she 
submits) Mr Turner is less likely to have been upset by allegations of dominant and 
exploitative behaviour than the average husband. As Miss Page put it, the assessment 
of compensation requires account to be taken of the “open and liberal manner” in 
which they conducted themselves and of their “modern” approach to such matters. 

41. The third aspect of Mr Turner’s behaviour she wished to highlight concerned the 
press publicity at his instigation following shortly after the breakdown of the 
marriage. 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

42. An article appeared in the Mail on Sunday for 18th March 2001 by Alison Gordon, 
“Social Affairs Editor”. It consisted largely of quotations from Mr Turner and, to a 
lesser extent, from Mrs Turner. It was headed “Businessman’s wife runs off after row 
over her modelling career” and “My Page 3 Thai bride fleeced me of £33,000”. There 
is a photograph of Mrs Turner posing on a bed, although on this occasion wearing her 
knickers, and underneath the caption states “Arisara won many admirers as a glamour 
model but husband David Turner, right, disapproved”. A much smaller photograph of 
Mr Turner appears in the bottom right hand corner. The text is as follows: 

“HE said he only wanted love – but a wealthy businessman 
who married a Thai girl was counting the cost last night. 

David Turner was enchanted with his beautiful young bride and 
she in turn appeared to be very happy with her new life in 
Britain. 

But eight months after being granted a visa to stay here as long 
as she liked, Arisara – who found fame as a glamour model – 
has vanished, taking luxury items worth £33,000 with her. 

The break-up came after 50 year-old Mr Turner pleaded with 
Arisara, 26, to give up the career which had seen her pose 
naked for The Sun’s Page 3, in pornographic magazines and on 
the X-rated Adult Channel. 

She refused and has now left their penthouse home in Sheffield. 

Mt Turner, 50, said yesterday: ‘I’ve been totally ripped off. I 
have been very hurt and shocked. I had grown to love her and I 
wanted to have a child with her and for us to spend the rest of 
our lives together. 

There had been friction because I wanted her to pack in her 
career but she wanted her independence’. 

Mr Turner, who has three children by three previous marriages, 
had deliberately sought out a Thai bride. 

He said: ‘I thought a Thai woman would be more loving and 
caring and faithful than a Western woman.’ 

Among the possessions allegedly stolen by Arisara were a gold 
Corum watch valued at £18,000, a gold Rolex worth £9,300, 
and a £1,000 laptop computer. Police are investigating. 

The couple first met in England in 1998 after Mr Turner 
responded to an advertisement in The Sunday Times by Kent-
based Siam Introductions. Arisara was here on a six-month 
visa, planning to marry an army officer, but their relationship 
collapsed. Within days she agreed to move in with Mr Turner 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

and they married in a Sheffield register office in February 
1999, just days after Mr Turner’s third divorce came through. 

Seven months later they contacted a photographer to take some 
glamour pictures ‘as a bit of fun’. It was the start of a 
flourishing modelling career and Arisara posed as Susie of 
Sheffield on Page 3 and went on to appear in magazines and 
erotic books. 

After she fled three weeks ago, Mr Turner tracked her down at 
Heathrow as she prepared to fly back to Bangkok. But they 
argued and she disappeared. Since then Mr Turner has become 
increasingly suspicious that she may already have been 
married. 

Last night The Mail On Sunday found Arisara at the home of a 
friend. She admitted taking the computer and running up a 
large bill for cosmetics on Mr Turner’s store card, but denied 
taking watches and cash. 

She said: ‘He abused me. He tried to treat me like a slave, I had 
to cook exactly what he wanted to eat and if I did anything 
wrong he punished me.’ 

Mr Turner denies the allegations.” 

It is obvious that the version presented to the public on that occasion is hardly 
consistent with the unchallenged evidence of Mr Kaine and Mr Green, but Miss 
Page’s primary point on the quantification of compensation was that Mr Turner 
seemed content on that occasion to portray himself as a “loser” (one of his own 
meanings). 

43. A few days later, on 21st March, most of a page in The Sun was devoted to the same 
topic under the heading “PAGE 3 THAI GIRL WED ME JUST TO GET INTO 
BRITAIN: Boss’s fury at runaway bride”. On this occasion he called for her 
deportation: 

“A WEALTHY tycoon told yesterday how a Page Three model 
from Thailand married him – then ran off after getting a visa to 
stay in Britain. 

Company director David Turner angrily claimed that his 
stunning bride Arisara only wed him to escape a life of poverty 
in Bangkok. 

Mr Turner, 50, has complained to immigration authorities that 
the 26-year-old exotic beauty “used” him so she could live 
permanently in this country. 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

He said that she cleared their penthouse flat of all her 
belongings and vanished – then racked up a £1,000 bill for 
cosmetics. 

Mr Turner, who had been married three times before, fell for 
Arisara after meeting her through an introduction agency. 

They tied the knot on the day his third divorce came through in 
1999 and she took up modelling. 

Soon she appeared in Playboy and The Sun, under the English 
name Susie. 

But the marriage crumbled after Arisara was granted an 
indefinite visa to stay in Britain. 

Mr Turner said she packed all her things while he was out and 
fled their flat in Sheffield without any explanation. 

Later the same day, he said she ran up the £1,000 bill on his 
account at a department store. 

Mr Turner who wants Arisara sent home said: ‘I now realise 
this was probably a marriage of convenience – I feel used and 
hurt. She was everything I ever dreamed of in a woman. 

I thought she loved me as much as I loved her, but now I can 
see it was all one-way traffic. 

After she got the visa to stay in Britain she seemed to change. 

I wanted her to give up modelling so we could have a child, but 
she wasn’t keen. The Immigration Service should report her’. 

But pals of Arisara – now living in a hostel – hit back, claiming 
she was treated like a slave 

Her agent Phil Green said: ‘Whatever David says it wasn’t a 
marriage of convenience. 

She is a timid girl and was totally dominated. She never set out 
to deceive anyone’. 

The Immigration Service said ‘We are looking into the 
matter’”. 

44. Alongside the article appears a page length photograph of Mrs Turner, topless. There 
are two other photographs, one of Mr Turner with a caption describing him as “Used”, 
and what purports to be “David’s only picture of him and Arisara”. He said in 
evidence that he was “mad at the time” and wanted revenge, but later they resumed 
cohabitation. 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

45. I must now address the assessment of compensation having regard to all these 
circumstances relating to the specific case, as well as to the general principles to be 
applied in “offer of amends” cases, as they have been expounded in the recent cases 
and, in particular, in Abu v MGN Ltd and Nail v News Group Newspapers Ltd (cited 
above). The first stage is to identify the figure I should award at the conclusion of a 
hypothetical trial in which the defendant had done nothing to aggravate the hurt to the 
claimant’s feelings (e.g. by pleading justification or by insulting cross-examination) 
and nothing to mitigate (e.g. by the publication of an apology). At the second stage, I 
must consider to what extent, if at all, that figure should be discounted to give effect 
to any mitigating factors of which this Defendant is entitled to take advantage. 

46. Most relevant is the offer of amends itself, made on 18th June 2004, and the apology 
published in the newspaper on 15th August. Naturally, in the course of carrying out 
the exercise, I must also weigh in the scales any conduct which, despite the offer of 
amends, has had the effect of aggravating matters. This could be relevant to reducing 
the size of the “discount” or, in an extreme case, I suppose it might even, at least 
theoretically, make it appropriate to allow no discount at all. 

47. It is clear from the Court of Appeal judgment in Nail at [47] that there are no hard and 
fast rules as to the size of the reduction. It will be left to the judge to make the 
assessment on the particular facts. Cases vary so much. 

48. The matters I have been considering so far, in the light of the evidence introduced by 
Miss Page, do not go to mitigation in the strict sense, so as to be taken into account at 
stage two. They are simply part of the background context against which I have to 
make a judgment as to the starting figure at stage one. 

49. I must proceed, in a case where the offer of amends is “unqualified”, on the basis of 
the meaning or meanings the Claimant has put forward prior to the offer being made. I 
have set out Mr Turner’s meanings at [7] above. It is immediately apparent that they 
are not at the highest level of gravity. The allegations may have been embarrassing 
and intrusive, but there is no pleaded meaning which suggests criminality or 
dishonesty on his part. It is relevant also to have in mind the factors sometimes 
encountered in defamatory publications which were identified by the Court of Appeal 
in John v MGN Ltd [1997] QB 586, 607: 

“In assessing the appropriate damages for injury to reputation 
the most important factor is the gravity of the libel; the more 
closely it touches the plaintiff’s personal integrity, professional 
reputation, honour, courage, loyalty and the core attributes of 
his personality, the more serious it is likely to be”. 

It is fair to say in the instant case that these factors do not appear to be significantly 
engaged. 

50. The impact of the News of the World article on Mr Turner’s reputation appeared to be 
relatively minor. According to his evidence, it led those people he knew and who 
recognised the photographs of Mrs Turner to smile or giggle rather than to revile him 
or to shun or avoid him socially. For example, he said that his secretary “had a great 
big smile on her face and was obviously amused by this whole sorry state of affairs”. 
Moreover, it is quite apparent from the evidence introduced that none of the witnesses 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

actually believed the defamatory sting of the allegations. Naturally, the relatively few 
readers who were able to identify him were people known to him socially or from the 
working environment. They did not apparently think it fitted the Mr Turner they 
knew. Correspondingly, therefore, the need for vindication of his reputation is of less 
significance. 

51. I am well aware, of course, that injury to reputation and the need for vindication are 
not the only considerations. I must also compensate for hurt feelings, distress and 
embarrassment. As in the Nail case, that is the most important element in the equation 
here. Mr Turner gave evidence about the impact of the article upon him. In particular, 
he told me of his anxiety about breaking the news of the publication to his then 
fiancée (also, as it happens, from Thailand). I need to take that into account, albeit 
against “the relevant background context” of the three categories of evidence Miss 
Page has introduced. It is quite apparent, for example, from the articles in The Sun and 
The Mail on Sunday in 2001 that Mr Turner is far less sensitive to intrusive 
publications about his marital circumstances, or to being portrayed as a “loser”, than 
would be the average claimant. 

52. Nowadays, since the decision in John v MGN Limited, it is recognised that the court 
can have regard to the level of general damages in the quite different context of 
personal injury cases. That is not because there is a direct comparison to be made, but 
rather so as to make sure that libel awards are not disproportionately large when set 
alongside such figures: see e.g. the judgment of May LJ in Nail v News Group 
Newspapers Ltd at [37]. It is simply one aspect of keeping in mind the value of money 
and the need to have a sense of proportion. There is no point in referring for present 
purposes to levels of awards for particular categories of injury, but it is reasonable to 
suppose that comparisons of this kind have played a part in the general moderation of 
libel damages over the years since the John case was determined. It is in accordance 
with that current scale of values that I must measure the appropriate level of 
compensation. 

53. Bearing all these considerations in mind, at the first stage of the assessment exercise, I 
have decided that the right starting point is £15,000. I now turn to consider the 
question of “discount”. In Nail, as it happens concerning the same Defendant, I 
selected a 50% reduction in the light of the offer of amends and the circumstances in 
which it came to be made. That will not always be appropriate, of course, but I 
thought it right on those particular facts, and especially because there had been no 
significant derogation from the appropriate spirit of conciliation through aggravating 
conduct. 

54. As I have already made clear, Mr Crystal contends on Mr Turner’s behalf that this is a 
very different case. He relies particularly on what I described as the “startling” first 
version of the Burstein plea. It is important to recall, however, that this was not 
conjured out of thin air, as Mr Turner apparently suspected, as a dishonest attempt to 
“rough him up”. During the hearing it was made clear that it had been based on a 
statement from Mrs Turner. Mr Crystal complained that he had never been shown it, 
and he was thus not in a position at that stage to accept that it had been put forward in 
good faith. He was therefore given a copy to consider. I should make it clear that I 
was not given a copy and this has not, therefore, affected my mind in making the 
assessment. I have also ignored, as I was asked to do, the content of the original 
Burstein plea itself. Once a copy of the statement was supplied to the Claimant’s 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

advisers, no more was heard of it. I should therefore proceed on the basis that the 
Burstein plea was put forward in the first place in good faith. (I am told that Mrs 
Turner had subsequently moved from her address and the first Defendant’s advisers 
were unable to make contact.) 

55. As I have suggested earlier, given that the Burstein principle applies in s. 3(5) 
assessment cases, it is almost inevitable that sometimes the steps which a defendant 
takes, albeit quite legitimately for the purposes of achieving a fair overall assessment, 
will add hurt to a claimant’s feelings. That does not mean that the level of 
compensation goes up automatically. That would be to discourage defendants from 
seeking to deploy arguments based on Burstein or the more traditional mitigating 
factors. It would hamper settlements and undermine the utility of the “offer of 
amends” procedure. The primary question seems to me, in any given case, whether a 
claimant has behaved reasonably in raising any particular matters, rather than seeking 
to introduce irrelevant or scandalous matter to take impermissible advantage of the 
court’s process. In the latter case, which in practice one imagines will be very rare, it 
would of course be right to reflect such aggravating conduct in quantifying the 
compensation. The test needs to be an objective one and cannot be solely determined 
by reference to the individual claimant’s reaction. 

56. I have seen nothing in this case to persuade me that the first Defendant has acted 
improperly in the introduction of materials following its offer of amends, and I do not 
think it would be right to penalise them in that respect. Having said that, although the 
original Burstein plea was advanced in good faith, the first Defendant found itself 
unable to substantiate a significant part of the allegations in the absence of Mrs 
Turner. Its impact on the Claimant’s feelings must, therefore, be taken into account as 
one factor tending to detract from the deflationary effect of making the offer of 
amends. 

57. There is criticism of the apology published on 15th August 2004. It had been the 
subject of negotiation and largely corresponded to what the Claimant wanted. 
Inevitably, of course, its publication drew his name to the attention of far more 
readers than the original article. It was published under the heading “DAVID 
TURNER APOLOGY” on page 36 in these terms: 

“ON 15 February we published an article, Swingers And 
Losers, which wrongly stated that Arisara Turner was pressured 
by her then husband, David Turner, to take part in the swinging 
and wife-swapping scene, including pressuring her to have sex 
with other men. 

We now accept that neither Mr Turner nor his then wife, 
Arisara Turner, were involved in swinging or wife-swapping 
and neither did Mr Turner pressurise his former wife to have 
sex with other men.  

We apologise to Mr Turner for the error.” 

58. No one could pretend that the apology was prominent, but it did at least accord in 
substance with what Mr Turner was entitled to expect and what he wanted.  Indeed, 
the Claimant himself (in his allocation questionnaire) described it as “a suitable 

 



THE HON. MR JUSTICE EADY 
Approved Judgment 

Turner v News Group Newspapers & anr 

 

 

correction and apology”. The principal criticism now is that it did not include words 
to the effect that the first Defendant had agreed to pay damages. A sum of 
compensation would be payable in accordance with the statutory procedure, but very 
few readers would be aware of that. The first Defendant took the approach that, since 
damages had not yet been agreed, it would not be appropriate to suggest the contrary. 
The only alternative would be to say something along the lines, “We will pay Mr 
Turner appropriate compensation in due course. If it cannot be agreed, the matter will 
be referred to a judge to resolve the dispute under s. 3(5) of the Defamation Act 
1996”. I cannot see that this would have improved the Claimant’s position, and indeed 
it might have given the impression to some readers that he was haggling or being 
greedy. In these circumstances, I do not believe the omission should count against this 
Defendant. 

59. In this context of the first Defendant’s treatment of his complaint, it seems to me that 
Mr Turner’s best point is that he was ignored for some weeks and then told that The 
News of the World had no reason to think that the allegations were false. That is a 
different situation from that in which a defendant needs time to make inquiries to 
establish the merits of the claim, one way or another, which certainly should not work 
to his disadvantage: See e.g. Nail [2004] EWHC 647 (QB), [2004] EMLR 20 at [59]. 
The rather dismissive way in which the complaint was initially treated, and the 
assertion that the words were true, which appeared to be maintained from 8th April to 
18th June 2004, are factors which in my judgment have some impact upon the 
“discount”. It was also the case in Nail that justification was canvassed early on, but 
that was an aggravating factor which was said in the circumstances to be “short 
lived”. Inevitably, of course, the initial delay here meant that the apology was 
published later than it needed to be (i.e. six months after publication). As I have 
already recognised, it was also rather tucked away and was likely to have been missed 
by many of the relevant readers. I have also mentioned the failure to make good the 
Burstein plea in its original form. For those reasons I consider that less credit (or 
“discount”) should be given to the first Defendant than in the Nail case. Once the 
offer was made, however, there does not seem to be anything to justify a significant 
“penalty”. 

60. In all the circumstances, I think that the right discount should be 40% in this case. I 
therefore assess the overall award of compensation at £9,000. That is intended to 
embrace not only the newspaper publication but also any “hits” there may have been 
on the relevant part of the website. 

 


