Neutral Citation Number; [2011] EWHC 3197 (OBR)

Cagse No: HO10D04868

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE
QUEEN'S BENCH DIVISION

Roval Courts of Justice
Strand, London, WC2A 2LL

Date: 08/12/2011

Before :

THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT

Between
Nigel Waterson Claimant
- and -
(1) Stephen Lloyd MP Defendant
(2) Rebecca Carr

Desmond Browne QC & David Hirst (instructed by Irwin Mitchell LIP) for the Claimant
Richard Rampton QC & Ian Helme (instructed by Goodman Derrick LLP) for the
Defendant '

Hearing dates: 22 November 2011

Approved Judgment
‘ : I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this
1 | Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic.

.............................

THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT



L]






THE HONQURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v, Lioyd & Carr

Approved Judgment

Mr Justice Tugendhat :

1.

In this libel action Mr Waterson, who was Member of Parliament for Eastbourne
between 1992 and 2010, sues his successor, now Mr Lloyd MP and Ms Carr (together
“the Defendants™). She was Mr Lloyd’s agent in the period up to and during the
General Election held on 6 May 2010. It is not in dispute that, amongst the literature
widely distributed by and on behalf the Defendants, on several different occasions,
there are a number of documents consisting of a single folded sheet which had the
appearance of a free local newspaper. One is headed “SUSSEX COURIER Your Free
Local Newspaper New Issue, March 2010, That is the first publication complained
of. Another, issued in April and May 2010, is headed “EASTBOURNE AND
WILLINGDON EXPRESS”. That is the second publication complained of.

In early 2010 it was common knowledge that the latest possible polling day for a
general election would be 6 May 2010,

THE MODE OF TRIAL AND THE APPLICATIONS

3.

Each party has applied to the court for an order that judgment be entered summarily in
his or their favour. The main questions that I am asked to answer are: what is the
meaning of each of the two publications Mr Waterson complains of? In respect of
cach, is it a statement of fact, or a comment or opinion?

It is common ground that the trial of this action should be by judge alone. It follows
that I am able to entertain the applications for summary judgment that each of the
parties makes, and to determine the meaning of the words complained of as the trial of
a preliminary issue.

The Defendants do not plead a defence of truth (or justification, as it often called).
That means that if I find that either or both of the publications complained of is
defamatory, and is a statement of fact, then there is no defence, and I must enter
judgment for Mr Waterson.

On the other hand, if I find that the publications are comment (or opinion) Mr
Rampton submits that the Defendants are bound to succeed, and so that I should enter
judgment for the Defendants. But in response to the Defendants’ application, Mr
Browne submits that there is a further issue that [ cannot resolve at this hearing, so I
should not in any event enter judgment for the Defendants.

THE FIRST PUBLICATION COMPLAINED OF

7.

In the “Sussex Courier” on the front page and in a typeface 4 centimetres high there
was printed - the headline “EXPENSES SCANDAL MP FACES DEFEAT”.
Underneath there is the text in three columns each of about twelve lines said to be “by
Jonathan Walsh Chief Political Correspondent”. Mr Waterson does not complain of
the first five paragraphs (these explain why it is said he was facing defeat). He does
complain of the three following paragraphs on that page, which read as follows:

“The Borough of Bromley is where Mr Waterson and his
family live, more than sixty miles from his constituents.



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDYUAT Waterson v, Lioyd & Carr

Approved Judgment

8.

Taxpayers have paid almost £70,000 during the last four years
towards the cost of Mr Waterson’s Kent family home. The MP
also claimed for food, cleaning, utility bills and over £1000 to
have his garage re-decorated at the taxpayers’ expense.

Mr Waterson has also claimed for the cost of glossy brochures,
featuring the photo — opportunities for his visits to Eastbourne”.

There is a further passage complained of on the second page of the “Sussex Courier”
under the title “Expenses Scandal: Eastbourne Residents Speak Out”.

The words complained of reads:

“Tocal residents have delivered their verdict on the MPs’
expenses scandal.

Eastbourne Conservative MP Nigel Waterson has come under
fire in recent months for his own scandalous expenses claim.

Mr Waterson claimed almost £70,000 for the mortgage on his
large family home in Kent, which is over 60 miles away from
his constituents.

He also claimed over £1000 to have his garage re-decorated.

It is clear that Mr Waterson’s expenses claim has upset many
people in Eastbourne™.

There then follow two paragraphs of which Mr Waterson does not complain. Under
these there are what are presented as “Latest letters to the paper Eastboutne Herald”
(the Eastbourne Herald really is a local newspaper). Mr Rampton submits that the
words complained of must be viewed in the context of those quotations. They read as
follows:

[1] “The electorate is fed up with the entite House of
Commons, our MP included... It is time for Eastbourne to
vote for a new Member of Parliament™.

[2] “Why .does Mr Waterson need a large house in
Beckenham?”

[3] “I for one would prefer my local MP to live in Eastbourne
full-time and offer us taxpayers value for money. Eastbourne
deserves more than second best and perhaps it’s time we got
it”.

[4] “Why are you allowed to claim £70,000 of taxpayers’
money for the mortgage on your home in Beckenham, Kent...
why are you allowed to claim taxpayers® money to fund your
‘Sea Vews’ magazine”? ...you do not seem to enjoy mixing
with the ordinary voter”.



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v. Lioyd & Carr

Approved Judgment

10.

Mr Waterson attributes to the words set out in para 8 above both a natural and
ordinary meaning, and an innuendo meaning. An innuendo meaning is the technical
term for a meaning that would only be understood by a reader who knows facts not
stated in the words complained of (in this case those facts are set out in paras 8(1) to
(3) of the Particulars of Claim), and the reader interprets the words in the light of
those facts. The meanings Mr Waterson attributes to the words are as follows (the
numbers refer to his Particulars of Claim, and the underlining indicates a proposed
amendment which is not opposed):

“7. In their natural and ordinary meaning the words complained
of in paragraph 6 above meant and were understood to mean
that the Claimant’s conduct in making the various expenses
claims listed had given rise to legitimate outrage, and that the
cause of such scandal was his grave abuse for his own financial
advantage of the Parliamentary rules governing such claims.

8. Further, or in the alternative, the words complained of in
paragraph 6 above meant and were understood to mean that the
Claimant was one of a number of notorious Members of
Parliament, whose conduct had rightly become a subject of
recent scandal, because their claims were unlawful and/or in
breach of the Parliamentary rules, or such that they were liable
to repay the amounts they had received.

Particulars of Innuendo

8(1) In or about July 2009 the Daily Telegraph published over
a number of days details of expenses claims made by
individual Members of Parliament between 2004 and
2009. The details published became an unprecedentedly -
notorious matter of national scandal, and it emerged that a
very large number of Members of Parliament had made
unlawful claims or claims for payment to which they were
not entitled under the Parliamentary rules or claims which
though within the rules were essentially were improper.

8(2) As the scandal increased, on 19 May 2009 the Prime
Minister asked Sir Thomas Legg to investigate MPs’
claims, and on 19 June 2009 Scotland Yard announced
that a number of MPs would face criminal charges of
false accounting,.

8(3) Following the articles in the Daily Telegraph a large
number of MPs of all parties repaid monies to which they
had not been entitled, either voluntarily or as a result of
rulings by Sir Thomas Legg.

8(4) The above facts and matters were known to a very large
but unquantifiable proportion of the readers of the words
complained of .



THE HONQURABLE MR JUSTICE TUGENDHATYT Waterson v. Lloyd & Carr
Approved Judgment

THE SECOND PUBLICATION COMPLAINED OF

11.  There are three passages complained of in the “Eastbourne and Willingdon Express”.
They are as follows:

On page 2:

Under the heading “Courier Comment: It’s Time for Change”
“We’ve seen the scandal of MPs abusing their expenses”
Under the headline “Eastbourne Needs a New MP”

“Local Residents were angry to discover that Nigel Waterson
claimed £70,000 in just four years for his large Kent family
home, sixty miles from his constituents...”

Under the headline “NIGEL WATERSON’S ROLL OF
SHAME”

“In just four years claimed £70,000 for his family home sixty
miles away in Kent”.

On page 4:
Under the headline “IT’S A TWO HORSE RACE”

“Voting Labour here in Fastbourne and Willingdon will just let
our expenses scandal MP off the hook”.

12. The meaning which Mr Waterson attributes to those words in theit natural and
ordinary meaning is:

*10(1) The Claimant’s conduct in making an expenses claim in
relation to his home in Kent was a shameful abuse of the
Parliamentary rules for his own advantage, and had given
cause for legitimate public indignation and anger, and

10 (2) He would escape his just deserts for such scandalous
conduct in relation to his expenses, unless the electorate
voted for the First Defendant”.

13. Mr Waterson also pleads in respect of the second publication an innuendo meaning in
the same terms as that pleaded in respect of the “Sussex Courier”.

14. It is common ground that the MPs’ expenses scandal was very widely discussed in
2009 and 2010. There is no dispute as to the facts set out in the Particulars of
Innuendo (set out in para 8 of the Particulars of Claim), so far as they go. It is also
accepted by the Defendants that the £1000 was not just for painting the garage, but for
the house as well as the garage.

THE DEFENCES



THE HONQURAEBLE MR JUSTICE TUGENDIAT Waterson v, Lloyd & Carr

Approved Judgment

15.

16.

17.

18.

But Mr Rampton for the Defendants points to further facts which are also not in
dispute. On 5 February 2010 the Director of Public Prosecutions had named three
MPs who would be facing criminal charges in respect of their expenses claims,
namely Mr Morley, Mr Chaytor and Mr Devine. He submits that people who knew
that would also know that Mr Waterson was not one of that number. And extensive
details of expenses claims by MPs had been printed in the Daily Telegraph
newspaper. It is not necessary to set those matters out in more detail.

In any event for the purposes of the present application, the parties agree that I must
assume that the Particulars of Innuendo would at a trial (if there were to be one) be
proved to be true, and to be matters that were widely known to members of
households in Eastbourne, to all of whom, it is said, these publications were
distributed.

The Defendants admit that the words complained of were widely distributed to the
electors of Eastbourne. The main case for the Defendants is that the words
complained of in each of the two publications were honest comment. The meaning
which the Defendants attribute to the words complained of is the same in respect of
each of the two publications. They set out their case in their Defence as follows:

“10. The words complained of constituted honest comment on a
matter of public interest, namely, the generosity of the
Parliamentary expenses system as it was at the time of
publication, the use that the claimant had made of that system
while he was MP for Eastbourne and the anger and resentment
that those matters were apt to cause, and had caused, amongst
voters and taxpayers.

Particulars of Comment

10.1 The comment expressed by the words complained of in
their natural and ordinary meaning and in their proper
context was that Claimant’s conduct in exploiting the
expenses system to help purchase and maintain a large
house in Kent, sixty miles from his constituency, at
considerable expense to the taxpayer, and in maintaining
his family home there in preference to Eastbourne, was
scandalous and such as to cause legitimate anger,
resentment and criticism, with the result that it would be
no more than the Claimant deserved if he lost his seat in
the forthcoming General Election for those reasons
{amongst others)”.

There is no dispute that the words complained of were on a matter of public interest.

MR WATERSON’S REPLY

19.

Mr Browne submits that even if the words complained of are comment, the
Defendants are not entitled to summary judgment because there is an issue as to the
honesty of their belief in what they published. In particular, he submits that there are
highly relevant facts that they omitted to include in the publications complained of.



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v. Lloyd & Carr

Approved Judgment

20.

21.

22,

23.

24,

These facts are that Mr Waterson’s expenses claims had been the subject of three
investigations, and he has not been the subject of criticism in any of them.

The first investigation Mr Browne refers to is that by the media, and in particular by
the Daily Telegraph. The Daily Telegraph listed his claims (as it listed the claims of
very many MPs) but made no criticisms of Mr Waterson. Nor did any other national
media publisher criticise his claims. Secondly, Mr Waterson was a subject of an
investigation within his own political party, the Conservative Party, and no criticisms
were made of him about the legitimacy of his claims. Finally, there was a review by
Sir Thomas Legg. He is the very distinguished retired Civil Servant who had been
appointed in June 2009 to determine the validity of payments of the Additional Costs
Allowance (“ACA”) made to MPs during the period April 2004 to March 2009, and
to recommend any repayments which MPs should make. The test that Sir Thomas
applied is set out in his report as follows:

“Against this background whilst most ACA payments appeared
to have been valid, a considerable number of them (a) could not
initially be judged valid or invalid, in the absence of the
necessary supporting evidence; or (b) were invalid because they
breached specific Green Book rules; or (¢) were invalid
because they breached the essential requirement of propriety
..."" {emphasis added).

Sir Thomas Legg wrote in his report under the name of Mr Waterson:

“Mr Waterson has no issues”.

These matters are pleaded by Mr Waterson in his Reply. [ understand that they are not
disputed as matters of fact, although the Defendants do dispute that these facts are
relevant to the issues in question.

Mr Waterson further pleaded in the Reply, and it not as I understand it in dispute, that:

“7.6.(F) The Claimant’s expenses claims were typical and
unexceptional for an MP at the time, whether a Liberal
Democrat MP, Conservative or otherwise in 2008/09. The
Claimant’s aggregate expenses claims of £158,162 placed him
222™ of 647 MP’s, and 357" out of 647 in relation to claims
under the ACA. In 2007/08 the Claimant’s aggregate claims
were the 183" highest at 645 MPs and in 2006/07, 371" highest
of 645 MPs (source: The Guardian/mysociety.org)...”

In support of Mr Waterson’s case that the Defendants had no honest belief in the
comment or opinion (if it was comment or opinion and not a statement of fact), he
pleads the following:

“12.1 In 2001, under the First Defendant’s predecessor as
candidate, Eastbourne Liberal Democrats had undertaken in
their promotional literature a similar election smear campaign
to that of 2010, namely that the Claimant was from somewhere
else and lived somewhere else — in that instance that he was



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v, Lloyd & Carr
Approved Judgment

from London. In 2001 the Claimant had the same property
designations as in 2010 with his main home the Eastbourne
house and his second home the Beckenham house.

12.2 In 2001 the Eastbourne Liberal Democrats were censured
by correspondents to the Eastbourne Herald for the factually
incorrect statement that the Claimant did not live locally in
Eastbourne and were forced to withdraw the statement (s) and
admit the Claimant did live in the constituency.

12.3 In view of the foregoing, in 2009/2010, the Defendants
and each of them knew or reasonably ought to have known that
the Beckenham house was in the London Borough of Bromley
and that it was misleading and disingenuous to claim, as they
repeatedly did, that the Claimant lived in Kent. The Claimant
had made no attempt to hide the fact that he maintained a
second home in London in order to attend Parliament”,

25.  The Defendants have each made a witness statement. In relation to the plea of malice
made against them in the Reply each of them stated as follows:

“6. I confirm that at the time of the publications 1 knew, or
knew in general terms, the following facts:

(1) The relevant rules governing expense claims — a copy of
which is exhibited to the Claimant’s Reply (Defence
paragraph 10.17 and Reply paragraph 7.1);

(2) The purchase by the Claimant and his wife, Dr Barbara
Judge, of the property in Eastbourne known as Thatched
Cottage in February 2000 (“the Eastbourne Property”)
(Defence paragraph 10.22 and Reply paragraph 7.2.1);

(3) The purchase by the Claimant and his wife of a large
detached four bedroom property in Beckenham (“the
Beckenham Property”) in August 2003 (Defence paragraph
10.23 and Reply paragraph 7.2.2);

(4) That the Beckenham Property is some 57 miles from the
constituency (Reply paragraph 7.2.3);

(5) The Claimant’s wife and two children spend the working
week at the Beckenham Property (Reply paragraphs 7.2.4
(B) and (G);

(6) That the Claimant’s wife worked in London (Defence
paragraph 10.25.1 and Reply 7.2.4 (A);

(7) The Claimant’s two children attended school in Bromley
(which is near to Beckenham) (Defence paragraph 10.25.2
and Reply paragraph 7.2.4 (B);



THE HONOURABLE MR JUSTICE FUGENDHAT Waterson v. Lloyd & Carr
Approved Judzment

(8) The Claimant and his wife were registered on the 2009
electoral role in Beckenham, as well as FEastbourne
(Defence paragraph 10.25.3 and Reply 7.2.4 (C);

(9) The Claimant normally spent Sunday, Monday and
Tuesday/Wednesday nights at the Beckenham Property
(Reply paragraph 7.2.4 (E));

(10)That, for the purposes of the Additional Costs Allowance

(“ACA™), the

Claimant designated the Eastbourne

Property as his “main home” and the Beckenham Property
as his “second home™;

(11)The Claimant’s expenses under ACA for the period 1 April
2004 to 31 March 2008 totalled £93,428 (or £23,357

annually);

(12)This included (Defence 10.28.6 and Reply 7.3 and 7.3.2):

(a) £65,532 in respect of mortgage interest for the
Beckenham Property (as the Claimant’s designated
second home);

(b)  £7,909 in respect of Council Tax for the Beckenham
property;

(c)  £2,200 utility bills for the Beckenham property;

(d)  £4,200 food bills for the Beckenham property;

(e) £3,300 cleaning bills for the Beckenham property; and

(f) £4,475 service and maintenance bills for the Beckenham

property (of which £1,000 are attributable to the exterior
of the Beckenham Property and the doors of the garage
to that property.

7. 1 further confirm that I did honestly believe at the time of the publications,
and still believe today that the opinions stated in those publications were
entirely cotrect, and that it was a scandal that Mr Waterson had a second
family home in Kent upon which he claimed very significant amounts
from the taxpayer to cover mortgage interest repayments and other

expenses”.

SUBMISSIONS

26.

There was no dispute as to the applicable law. Although there are a number of well-
known definitions of the legal meaning of the word "defamatory", the definition that
1s applicable to the present dispute is the definition used by Sir Thomas Bingham, MR
in Skuse v Granada Television Limited [1996] EMLR 278 at 286 where he said:

"A statement should be taken to be defamatory if it would tend
to lower the plaintiff in the estimation of right-thinking
members of society generally or would be likely to affect a
person  adversely in the estimation of reasonable people
generally."



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v. Lloyd & Carr

Approved Judgment

27.

28.

29.

30.

31.

In deciding what meaning the publications complained of bear the court should adopt
the same test as it applies in deciding what meaning words are capable of bearing. It
was again common ground that the court must have in mind the guidance given in
Skuse v Granada Television, summarised most recently by Sir Anthony Clarke MR in
Jeynes v News Magazines Limited [2008] EWCA Civ 130 at paragraph 14:

"The legal principles relevant to meaning ... may be
summarised in this way: (1) The governing principle is
reasonableness. (2) The hypothetical reasonable reader is not
naive but he is not unduly suspicious. He can read between the
lines. He can read in an implication more readily than a lawyer
and may indulge in a certain amount of leose thinking but he
must be treated as being a man who is not avid for scandal and
someone who does not, and should not, select one bad meaning
where other non-defamatory meanings are available. (3) Over-
claborate analysis is best avoided. (4) The intention of the
publisher is irrelevant. {(5) The article must be read as a whole,
and any "bane and antidote" taken together. (6) The
hypothetical reader is taken to be representative of those who
would read the publication in question. (7) In delimiting the
range of permissible defamatory meanings, the court should
rule out any meaning which, "can only emerge as the produce
of some strained, or forced, or utterly unreasonable
interpretation..." .... (8) It follows that "it is not enough to say
that by some person or another the words might be understood
in a defamatory sense."

Mr Rampton emphasises principle (5) from Jeynes: particularly in point in the present
case is the requirement that the words be read in their context, and that they be read as
a whole so that the meaning cannot be taken for example simply from a headline:
Charleston v Newsgroup Newspapers Limited [1995] 2 AC 65. Taken in their context
(that is including the matters set out in para 9 above) he submits that the “scandal”
which is referred to in the “Sussex Courier”, both on page 1 and on page 2, is simply
that “the Claimant has been allowed to claim £70,000 of taxpayers money for the
mortgage on his home in Beckenham”.

Mr Rampton submits that there is no suggestion of any other scandal, such as a breach
of the rules or impropriety short of a breach of the rules.

Both Mr Rampton and Mr Browne illustrate what is meant by some other scandal as
being at the very least what Eady J set out in Lait v Evening Standard Limited (No 1)

_[2010] EWHC 642 at para 8:

“In the light of all that has taken place over the past 12 months,
it is in my judgment unreal to suggest that readers would not
think the worst of a Member of Parliament who had taken
advantage of (or “milked”) the expenses system simply because
he or she had stayed within the letter of the law or the rules™.

Similarly in respect of the second publication complained of Mr Rampton submits the
“gcandal” and “abuse” referred to is confined to the criticism that Mr Waterson had



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v. Lloyd & Carr
Approved Judgment

32.

33.

34.

35.

36.

claimed £70,000 from the taxpayer for a home that was 60 miles from the
constituency. There is no room, he submits, for any suggestion that those claims
constituted a breach of any rules. Such an interpretation would be exorbitant and
unnatural, open only to someone of an unreasonably suspicious cast of mind who
would strain to find a defamatory allegation of fact where none was made.

As to the innuendo meanings, Mr Rampton submits that they take the matter no
further. Since, as he submits, there is nothing in any of the words complained of to
suggest that the Claimant might fall into any of the categories described in the
Particulars of Claim at para 8 (1)-(3) and 11(1)-(3), even readers who knew those
facts could not reasonably assign the Claimant’s conduct to any of those categories.

In brief, he submits, the scandal referred to in the publications complained of is no
more than the mere fact of Mr Waterson having made a claim for any repayment at all
that included sums in respect of mortgage interest and decoration of his own property.

Mr Rampton relies on the fact that in the second publication complained of,
underneath the title, there is printed in very small print “Printed and Delivered at No
Cost to the Taxpayer Paid for Entirely by Volunteer Contributions”. The “Sussex
Courter” also bears at the bottom of the fourth page in small print “Printed by...
Published and Promoted by R. Carr on behalf of S L Lloyd (Liberal Democrats), ...”
So he submits that no readers would be fooled by these obvious spoofs into believing
that they were reading a real newspaper. They are obviously party political leaflets.
There had also been editions of the “Eastbourne & Willingdon News” distributed in
August 2009, December 2009 and February 2010, so readers would have been
familiar with the spoof format and recognised it as such,

The Jeynes case sets out the court’s approach to deciding what words mean, There is
also guidance as to the approach the court should adopt in distinguishing statements
of fact on the one hand, from comment or opinion on the other hand.

It is common ground that what a defendant has to prove in order to succeed in a
defence of comment is what has recently been restated by the Supreme Court as
follows in Spiller v Joseph [2010] UKSC 53, [2011] 1 AC 852. At paras 3 and 105
the Supreme Court approved an earlier statement of the law by Lord Nicholls and
corrected it to read as follows (so far as material):

“16. ... First, the comment must be on a matter of public
interest. ...

17. Second, the comment must be recognisable as comment, as
distinet from an imputation of fact. If the imputation is one of
fact, a ground of defence must be sought elsewhere, for
example, justification or privilege. Much learning has grown up
around the distinction between fact and comment. For present
purposes it is sufficient to note that a statement may be one or
the other, depending on the context. Ferguson J gave a simple
example in the New South Wales case of Myerson v. Smith's
Weekly (1923) 24 SR (NSW) 20, 26:



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v. Lloyd & Carr

Approved Judgment

37.

38.

"To say that a man's conduct was dishonourable is not
comment, it is a statement of fact. To say that he did certain
specific things and that his conduct was dishonourable is a
statement of fact coupled with a comment.'

18. Third, the comment must be based on facts which are true
or protected by privileged.... If the facts on which the comment
purports to be founded are not proved to be true or published on
a privilege occasion, the defence of fair comment is not
available.

19. Fourth, the comment must explicitly or implicitly indicate,
at least in general terms, the facts on which it is based.

20. Finally, the comment must be one which could have been
made by an honest person, however prejudiced he might be,
and however exaggerated or obstinate his views: .... It must be
germane to the subject-matter criticised. Dislike of an artist's
style would not justify an attack upon his morals or manners.
But a critic need not be mealy-mouthed in denouncing what he
disagrees with. He is entitled to dip his pen in gall for the
purposes of legitimate criticism: ...,

21. These are the outer limits of the defence. The burden of
establishing that a comment falls within these limits, and hence
within the scope of the defence, lies upon the defendant who
wishes to rely upon the defence."

Mr Browne relies on these principles, and on the following further statements of the

law:

i)

““...the objective test for fair comment is concerned with whether the defendant
is able to show that a hypothetical person could honestly express the relevant
comment on the facts pleaded and/or proved by the defendant... If the
claimant, by way of rebuttal, proves truly exculpatory circumstances which
negate the suspicious circumstances raised by the defendant, that will
undermine the accuracy of the factual substratum for the comment. The
defendant would therefore fail...”: Branson v Bower (No 2} [2002] QB 737
para [38]-[39]

“It is not comment ... grossly to misrepresent the conduct of a public man, and
then to hold him up to execration for his alleged wrongdoing”: Christie v
Roberison (1889) 10 NSWLR 157, 163 cited in Gatley on Libel and Slander
117 ed para 12.14.

Neither counsel submitted that it makes any difference to the present case that this
libel action is brought on publications distributed in the context of a hard fought
general election, Mr Browne submitted that the public interests to which the law must
give effect are well explained in the judgment of Judge Loucaides in Lindon,
Otchakovsky-Laurens and July v. France - 21279/02 [2007] ECHR 836; (2008) 46
EHRR 35:



THY HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v, Lleyd & Cary

Approved Judgment

39.

40.

41,

42,

43.

"The main argument in favour of protecting freedom of
expression, even in cases of inaccurate defamatory statcments,
is the encouragement of uninhibited debate on public issues.
But the opposite argument is equally strong: the suppression of
untrue defamatory statements, apart from protecting the dignity
of individuals, discourages false speech and improves the
overall quality of public debate through a chilling effect on
irresponsible journalism. Moreover, such debates may be
suppressed if the potential participants know that they will have
no remedy in the event that false defamatory accusations are
made against them. The prohibition of defamatory speech also
eliminates misinformation in the mass media and effectively
protects the right of the public to truthful information.
Furthermore, false accusations concerning public officials,
including candidates for public office, may drive capable
persons away from government service, thus frustrating rather
than furthering the political process".

False statements may be an interference with free elections, as is recognised in the
Representation of the People Act 1983 5.106. Such statements discourage electors
from voting for candidates they might otherwise have voted for, if they had not been
misled. Neither counsel suggested that the importance of distinguishing fact from
opinion was different in the context of an election, as opposed to any other context.

Mr Browne identifies a number of features of the two publications that lead to the
conclusion that the passages complained of would not reasonably be understood as
meaning that the scandal is the mere fact of making the claims for mortgage interest
and costs of decoration pursuant to a scandalous system. And he points to reasons for
understanding that they are statements of fact, not comment or opinion.

In the “Sussex Courier” there is a general reference to “the MPs’ expenses scandal”,
which includes all the forms which the scandal has taken, including those MPs whose
claims were unlawful in the sense of criminal, those MPs whose claims were in
breach of the rules and those MPs criticised by their parties and by Sir Thomas Legg
so that they made voluntary repayments. The alternative, innuendo, meaning is
pleaded to cover the possibility that it might be argued that these facts were not so
generally known to readers in Eastbourne that the law requires it to be proved that
some readers had that knowledge.

There are the repeated references in the “Sussex Courier” to the amounts that Mr
Waterson has claimed (£73,000 for his mortgage interest and £1,000 allegedly fo have
his garage painted), with no indication that it is the mere fact of any such expenses
being claimed that is the scandal. There is the repetition of the fact that the home in
respect of which the claims were made is a home in Kent 60 miles from the
constituency. These statements can only be factual and are said to be part of the
scandal. -

The passages in the “Sussex Courier” are presented in the style in which newspapers
present news pieces, as opposed to comment pieces. There are no indications that the
word scandal is attributed to anyone who might have expressed such an opinion, for
example there are no quotation marks around the word where it appears. Page 2 is laid



THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v, Lloyd & Carr
Approved Judgment

44,

45,

out like a real newspaper, with the left hand column clearly identified as a comment
piece, whereas the passages complained of are in what looks like a news piece.

In the “Eastbourne & Willingdon Express” there is again a general statement about
MPs: “the scandal of MPs abusing their expenses”. The word “abuse” in that context
does not convey the meaning that might be conveyed by words which referred to MPs
merely using a system that was itsell a scandal. Abuse can only connote a breach of
the rules or worse. This is emphasised by the words that “our expenses scandal MP”
would be “let off the hook”. And again there are the statements that can only be
factual as to the amounts claimed, and the location of the house “in Kent” and it being
“60 miles from his constituents™.

Mr Browne submitted that reasonable readers would include many who would be
fooled by the spoofs, and believe they were reading a real free newspaper. In any
event, for it to be of any help to the Defendants to rely on the documents as spoofs,
the court would have to find that thete were no readers who were fooled. That is most
unlikely,

DECISIONS ON MEANING

46.

47,

48.

49.

In my judgment the submissions of Mr Browne are to be preferred, for all the reasons
that he gives.

I have no hesitation reaching this conclusion. On the contrary, I found difficulty in
following how a reasonable reader in the circumstances specified in Jeynes could be
expected to understand the “scandal” in question to be confined to the mere fact that
Mr Waterson made a claim in respect of a mortgage and decoration. The scandal
referred to would reasonably be understood as meaning, and in my judgment does
mean in each publication, that Mr Waterson was himself guilty of abuse of the
Parliamentary rules for his own financial advantage, as more fully set out in each of
the natural and ordinary meanings and innuendo meanings which Mr Waterson
attributes to the two publications that he complains of. These meanings are plainly
defamatory (as is not in dispute), and in my judgment they are plainly statements of
fact. There is no attempt by the writers to distinguish what can only be factual
statements (such as the amounts of the claims, and the location of the house in Kent)
from matters of comment or opinion.

The court is not required in a case such as this to choose between the meanings
advanced by each of the parties. The court must come to its own conclusion as to
what the words complained of mean. In the present case I conclude that the meanings
attributed to the words complained of by Mr Waterson are the meaning that those
publications do bear.

For the avoidance of doubt, I accept that it would have been possible for the
Defendants to do what Mr Rampton submits that they did. It would have been
possible to identify the scheme applicable to MPs’ expenses, 1o have expressed the
opinion that it was a scandalous scheme, to state that Mr Waterson had made claims
under the scheme entirely lawfully, and to express the opinion that nevertheless it was
wrong for him to have made the claims. But I do not accept that a reasonable reader
would understand that that is what the Defendants achieved in the publications Mr
Waterson complains of.



THE HONQURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT Waterson v. Lloyd & Carr
Approved Judgment

50.

51.

52.

It follows that I must enter summary judgment in favour of Mr Waterson on liability,
for damages or other relief to be determined later, if not agreed.

It also follows that I do not have to consider whether I would have entered judgment
for the Defendants at this stage, if I had accepted the submission of Mr Rampton that
the publications complained of were comment,

Readers of this judgment will appreciate that the Defendants accept that Mr Waterson
had a home in the Eastbourne constituency. They also accept that the second home
which he had with his family in Kent was a home in the London Borough of Bromley,
which is close enough to Westminster to have enabled him to attend Parliament
conveniently (particularly late at night), and for his wife to attend the hospital where
she works at Great Ormond Street. They also accept that since Parliament sits at
Westminster, it is necessary for MPs to have a place to stay near to Westminster, in
addition to a home in the constituency, where the constituency is not itself in London.
A reader of the publications complained of might not have understood that the
Defendants did accept all these things. But it was for Mr Waterson to choose what to
complain about. I have dealt in this judgment with the matters which he has
complained about, and am not concerned with matters which he has not complained
about.

CONCLUSION

53.

For the reasons given above, judgment will be entered for Mr Waterson on the issue
of liability, and issues as to the relief to be given will be determined separately, if not
agreed.






