
 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

Neutral Citation Number: [2011] EWHC 1884 (QB) 

Case No: HQ09X02550 

 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 26/07/2011 

 

Before : 

 

THE HONOURABLE MR JUSTICE TUGENDHAT 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 SARAH THORNTON  Claimant 

 - and -  

 TELEGRAPH MEDIA GROUP LTD Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Ronald Thwaites QC & Justin Rushbrooke (instructed by Taylor Hampton) for the 

Claimant 

David Price QC & Catrin Evans (instructed by David Price Solicitors and Advocates) for 

the Defendant 

 

Hearing dates: 4, 5, 6, 8 July 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Judgment 
Mr Justice Tugendhat :  

 

1. Sarah Thornton makes two claims in this action: one in libel and one in malicious 

falsehood.  Both claims arise out of a review (“the Review”) written by Lynn Barber 

of Dr Thornton’s book “Seven Days in the Art World” (“the Book”).  The Review 

was published in the print edition of the Daily Telegraph dated 1 November 2008, and 

thereafter in the online edition until taken down at the end of March 2009. The 

Defendant is the publisher (“the Telegraph”). 

2. The pre-action protocol letter written by solicitors for Dr Thornton is dated 23 March 

2009.  The first meaning complained of, as subsequently set out in the Particulars of 

Claim, was that Dr Thornton had dishonestly claimed to have carried out an hour-long 

interview with Ms Barber as part of her research for the Book, when the true position 

was she had not interviewed Ms Barber at all, and had in fact been refused an 

interview. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

3. The second complaint, that of malicious falsehood, was that in the Review Ms Barber 

had stated that Dr Thornton gave copy approval to the individuals mentioned in the 

book whom she had interviewed, that is to say the right to see the proposed text in 

advance of publication, and to alter it, or to veto its publication.  By the letter Dr 

Thornton complained that Ms Barber can only have made that statement without any 

honest belief in its truth, and that this was calculated to cause damage to Dr Thornton 

in her capacity as a freelance writer, ethnographer and former full time academic, who 

earned her living by regularly giving lectures and seminars, and by writing as a 

journalist.   

4. These two complaints have been referred to as “the interview allegation” and the 

“copy approval allegation”. 

5. By letter dated 3 April 2009 solicitors for the Telegraph made a qualified offer of 

amends under s.2 of the Defamation Act 1996 (“the Act”)  in relation to the meaning 

complained of in respect of the interview allegation.  The Telegraph made no such 

offer in relation to the copy approval allegation, which was at that time also 

complained of as a libel.   

6. Dr Thornton did not accept the offer of amends.  In s.4 of the Act provision is made as 

to the consequences of the failure on the part of a claimant to accept a Defendant’s 

offer of amends.  It includes the following: 

“(2) The fact that the offer was made is a defence (subject to   

sub-section (3)) to defamation proceedings in respect of 

the publication in question by that party against the 

person making that offer.  A qualified offer is only a 

defence in respect of the meaning to which the offer 

related.   

(3) There is no such defence if the person by whom the offer 

was made knew or had reason to believe that the statement 

complained of (a) referred to the aggrieved party and (b) 

was both false and defamatory of that party; but it shall be 

presumed until the contrary is shown that he did not know 

and had no reason to believe that was the case. 

(4) The person who made the offer need not rely on it by way 

of defence, but if he does he may not rely on any other 

defence.  If the offer was a qualified offer, this offer 

applies in respect only to the meaning of which the offer 

related. 

(5) The offer may be relied on in mitigation of damages 

whether or not it was relied on as a defence”. 

7. It follows that in relation to the interview allegation, if she is to succeed in her claim 

in this action, Dr Thornton must prove that, at the time when she caused it to be 

published, Ms Barber knew or had reason to believe that the interview allegation was 

false.  There is no dispute that Ms Barber knew that it referred to Dr Thornton and 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

that it was defamatory of her.  The Telegraph has relied on the offer of amends by 

way of defence. 

8. Likewise in respect of the copy approval allegation, because the claim is in malicious 

falsehood, Dr Thornton must prove that, at the time when she caused it to be 

published, Ms Barber knew that the allegation was false, or was indifferent to whether 

it was true or false. 

9. The Telegraph accepts that if Dr Thornton can prove this state of mind against Ms 

Barber then the Telegraph is liable. 

10. There is a separate claim in relation to the online publication as from the 7 November 

2008 alternatively 11 December 2008. On 7 November 2008 Dr Thornton complained 

directly to Ms Barber about the interview allegation. 11 December 2008 is the date of 

the letter of complaint written by Dr Thornton personally, in which she first 

complained to the Editor of the Telegraph, provided supporting evidence, and referred 

to the online publication.   

THE WORDS COMPLAINED OF 

11. The Review appeared on page 28 of the section of the newspaper headed “Review, 

Arts, Books and the Digital Life”.  It covers those parts of the page which are not 

devoted to advertisements or illustration.  There is a large and striking illustration 

which it is not necessary to refer to further.  So far as relevant the words complained 

of are as follows: 

“"Seven Days in the Art World by Sarah Thornton: … 

Sarah Thornton is a decorative Canadian with a BA in art 

history and a PhD in sociology and a seemingly limitless 

capacity to write pompous nonsense. She describes her book as 

a piece of "ethnographic research", which she defines as "a 

genre of writing with roots in anthropology that aims to 

generate holistic descriptions of social and cultural worlds". 

She also claims that she practices [sic] "reflexive ethnography", 

which means that her interviewees have the right to read what 

she says about them and alter it. In journalism we call this 

"copy approval" and disapprove. 

Thornton claims her book is based on hour-long interviews 

with more than 250 people. I would have taken this on trust, 

except that my eye flicked down the list of her 250 

interviewees and practically fell out of its socket when it hit the 

name Lynn Barber. I gave her an interview? Surely I would 

have noticed? I remember that she asked to talk to me, but I 

said I had already published an account of my experiences as a 

Turner Prize juror which she was welcome to quote, but I didn't 

want to add to…” 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

THE TURNER PRIZE 

12. In 2006 Ms Barber had been a member of the jury which decided who was to receive 

the Turner Prize in that year.  The prize is one of the world’s best known prizes for 

contemporary art. The Director of the Tate is Sir Nicholas Serota, and the decision as 

to who is to receive the prize is made by him and a jury of four.     

13. On 1 October 2006 Ms Barber published in The Observer an article headed “How I 

Suffered for Art’s Sake”.  The title reads: 

“When she was asked to be a Turner Prize judge for this year’s 

competition, Lynn Barber was thrilled.  A year later, that has 

changed.  On the eve of the 2006 show she reflects on how 

months of seeing banal and derivative work has left her 

depressed about the state of contemporary art in Britain”. 

14. As that introductory description makes clear, the article was published before the 

prize had been awarded.  It was a long article and it included a description of the stage 

which the deliberations of the panel had reached.  The fact that she published the 

account of her experience at a stage before the jury had reached their decision caused 

annoyance to Sir Nicholas Serota and the other members of the jury.   

15. Dr Thornton wrote a passage about this in the Book in terms which Ms Barber accepts 

are accurate.  Dr Thornton had interviewed Sir Nicholas and all the members of the 

jury.  One passage in the book is as follows:   

“This year, the judges, whose combined personal preferences 

will create an objective winner, include a journalist and three 

curators.  Lynn Barber, a columnist with the Observer is the 

only art world outsider.  In October, two days before the 

exhibition opened, she published an account of her experience 

as a judge in an article entitled “How I Suffered for Art’s 

Sake”. “I hate to say it”, she wrote, “but my year as a Turner 

juror has seriously dampened, though I hope not extinguished, 

my enthusiasm for contemporary art”. Barber complained that 

her qualifications to be a judge were negligible, the prize’s 

rules were “weird,” and her judgement went “haywire”.  At the 

same time she asserted that while all four artists were 

producing “interesting work,” one of them was so 

“outstanding” that she “would have thought the winner was 

blindingly obvious.”  In fact the problem started earlier during 

the process of shortlisting; Barber complained that her artist 

picks were so “brutally rejected” that she wondered whether 

she had been chosen merely as a “fig leaf” to cover the 

machinations of the art world.    

The Tate’s officials were privately furious.  “Lynn’s article will 

make it more difficult for the jury to work together”, admitted 

Serota.  “In the past, people have been able to speak their mind 

feeling pretty confident that what they say will not be written 

down and used in evidence against them.”  One of Barber’s 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

accusations was that the jury didn’t seriously consider 

nominations from the public.  Serota disagreed.  “The jury do 

take those nominations seriously.”  He raised his eyebrows and 

chortled silently.  “But not to the point of doing deep 

investigations into an artist who has shown once in 

Scunthorpe!” 

The other judges were dismayed as well.  One of them, Andrew 

Renton, who runs the curating programme at Goldsmiths and 

also manages a private contemporary art collection, told me, “I 

fear she has shot her load.  She has sidelined herself as a judge 

by going public before we have finished the process”. Renton 

also said that Barber’s inexperience had led her to put forth 

nominations that the others felt were “beyond premature”. The 

Turner prize, like any other award that aims to stand for 

something  coherent, needs to be controlled at the right time.  

As Renton explained, “to give the Turner nomination to 

someone who is straight out of art school is utterly 

irresponsible.  By the same token it shouldn’t become a mid-

life crisis prize.”… 

16. The Book goes on to quote from interviews which Dr Thornton had had with two of the 

other jurors.  The Book does not include a quotation from Ms Barber.   

17. There then follows another passage referring to Ms Barber as follows: 

“With a week to go before the ceremony Phil Collins hosted a 

press conference at a shabby guilt-and-mirrors hall in 

Piccadilly.  As part of his piece return of the real, he invited a  

panel of nine people who had appeared on reality television 

programs to tell their stories to an audience of journalists, 

including Lynn Barber.  One young man spoke about how 

humiliated he had been when he went to Ibiza as part of a 

reality TV competition to see who could date Miriam, only to 

learn that Miriam was a pre-op transsexual.  Barber heckled 

from the audience “what did you think you were doing?”  

Collins, undaunted by her power over his fate, told her to shut 

up.” 

THE COMMUNICATIONS BETWEEN DR THORNTON AND MS BARBER 

18. On 27 October 2006 Dr Thornton and Ms Barber exchanged five e-mails.  Four are in 

a string with the same subject heading namely “interview request”. 

19. At 13:19 Dr Thornton wrote to Ms Barber.  She started by explaining who had given 

her Ms Barber’s e-mail address, and then continued: 

“I am writing 6000 words on the Turner Prize for the New 

Yorker.  The piece concentrates on the experience of the artists 

and the judges. I have either already interviewed or have 

appointments to see Nick Serota and the other three judges of 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

this year’s prize.  I read your funny engaging piece published in 

the Observer on 1 October and look forward to the next 

installment.   I would very much like to meet you and in what I 

assume to be a challenge to my relatively dowdy research 

skills, interview you.  ….” 

20. At 13:44 Ms Barber replied: 

“Yes – though I can’t tell you much more than appeared in my 

article.  But anyway ring me any morning next week – [she 

gave her phone number] … ” 

21. At 13:49 Dr Thornton replied asking if she could have a conversation in person, and 

stating that she could go to see Ms Barber on any of three days the following week.  

At 13:52 Ms Barber agreed saying she could do the following Tuesday and suggested 

a time.  She gave her address and directions how to get to it.  At 19:56, in an e-mail 

under the subject heading “Tues 31 Oct 4pm”, Dr Thornton confirmed the 

appointment. 

22. On 30 October 2006 Ms Barber had second thoughts.  The two ladies exchanged three 

e-mails that day under the same subject headings as before.  At 17:10 Ms Barber 

wrote: 

“Sorry, but I don’t think I want to do interview about Turner 

Prize after all. I’ve said everything I wanted to say in my 

Observer article (which you are welcome to quote as much as 

you like), and if I did decide to spill more beans, I should spill 

them in the Obs not New Yorker”. 

23. Eleven minutes later at 17:21 Dr Thornton replied: 

“I’m so disappointed. 

Talking to me does not pre-empt spilling more beans in the 

Observer as my deadline is not until the first week of January 

and I assume that you’d want to publish a piece shortly after a 

winner is chosen in December. 

Perhaps you’d be willing to talk to me after 4 December or 

after you’ve published your next piece?” 

24. On the same day 2½ hours later at 21:50 Ms Barber relented and wrote: 

“Yes, it would be fine to talk after we’ve chosen the winner in 

December, so try me again then”. 

25. On 4 December 2006 the name of the winner of the Turner Prize was announced.  On 

6 December 2006 Dr Thornton wrote to Ms Barber an e-mail under the subject 

heading “The New Yorker”.  She wrote: 

“When we last corresponded you said that you’d be willing to 

talk to me after the prize was awarded.  I understand that you 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

have a piece coming out in this Sunday’s Observer.  I will be in 

the US by then, but would be grateful if we could arrange a 

time to talk on the phone soon after that.  Sound good? 

I was glad to see you at Phil Collin’s press conference and a 

little surprised not to see the other judges”. 

26. On 8 and 9 December the two ladies exchanged e-mails, fixing a date and time for the 

phone call which Ms Barber agreed to take from Dr Thornton when she was in the 

US.   

27. In the issue of The Observer dated 10 December 2006 Ms Barber published a piece 

headed “My Turner’s Over. Phew!”. 

28. On 11 December 2006 Dr Thornton called Ms Barber by phone as arranged.  She had 

prepared notes of questions she was intending to ask, and one of these was why there 

had been so few women winners of the prize.  In her notes of what was actually said 

in the phone call, Dr Thornton records Ms Barber saying that she did not detect a 

gender bias.  The notes cover four pages of manuscript. Ms Barber also made a note 

of the conversation in her diary.  It reads: 

“New Yorker journo who has been pursuing me for weeks rang 

about the Turner Prize and I was mildly helpful but snotty.  She 

had a tiresome theory that women discriminated against 

(Tomma is only the third to have won!) but I refused to 

support”. 

29. In the issue of the New Yorker dated 19 March 2007 there appeared an article about 

the Turner Prize by Dr Thornton headed “Reality Show”. It covered over six pages.  It 

included an account of Ms Barber’s involvement which is similar to the account given 

in the Book. 

30. In October 2008 the Book was published.  In the issue of the Sunday Telegraph dated 

19 October 2008 there appeared a review of the Book by a different reviewer. 

31. On 20 October 2008 Ms Barber filed her Review with the Telegraph by sending it in 

the form of an e-mail to Mr Leith. The draft included an allegation that one of the 

other jurors had behaved improperly. The text of her e-mail was: 

“The last sentence of the second para will come as juicy news 

to a few people in the art world but will produce hysterical 

screams and complaints from its subject,… If you can’t be 

bothered with the fuss he is bound to make, just delete it.  It is 

true though”. 

32. In another e-mail the same day Ms Barber wrote to Mr Leith, in response to an e-mail 

from him, that the juror concerned “is a bit cracked so it could be v tedious”. 

33. In the issue of the Daily Telegraph dated 1 November 2008 the Review appeared in 

the form in which it had been submitted by Ms Barber, save for the passage about the 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

other juror which had been altered.  Ms Barber wrote in her diary that day: “They 

have toned down my exposé of … - just as well probably”. 

34. On 6 November 2008 the Review appeared on the website telegraph.co.uk.  Dr 

Thornton was in New York at the time, but it came to her attention.   

35. On 7 November 2008 at 11:48 Dr Thornton sent an e-mail addressed to Ms Barber 

copied to two people at her publishers, Granta, namely Pru Rowlandson and Sara 

Holloway.  The subject line was “Telephone Interview”.  Dr Thornton wrote: 

“I’m sorry you don’t remember giving me an interview on the 

phone in early December 2006, shortly after the announcement 

that Tomma Abts had won the prize.   

Do you take notes when you are the interviewee?  As your 

interviewer, I did.  I was writing up my research for The New 

Yorker (where it was first published) as well as for my book. 

Yours sincerely” 

36. On the same day 20 minutes later, Dr Thornton sent an e-mail to Drusilla Beyfus 

under the subject heading “Lynn Barber”.  Ms Beyfus works for the Telegraph.  The 

e-mail included a copy of what Dr Thornton had already written to Ms Barber.  In the 

e-mail Dr Thornton wrote: 

“Would you please do me a favour?  I am in New York and just 

read Lynn Barber’s accusation in the Telegraph that I didn’t 

interview her.  She obviously has memory problems.  I 

interviewed her for over half an hour in early December 2006.  

(If I were at home near my notes, I could tell you the exact date 

and time). 

Would you please forward this e-mail and the one below (that I 

just sent to Lynn)… to the editor who might have 

commissioned the book review?  This is an appalling 

accusation…” 

37. On 2 December 2008 Dr Thornton wrote again to Pru Rowlandson, including a copy 

of the e-mail of 7 November she had sent to Ms Barber.  The text of the e-mail 

included: 

“I think Sam [Leith] should know that Barber is criticized by 

Nick Serota and Andrew Renton on pages 129-130 of the book 

(although I remain dispassionate and just represent the debate). 

This is a conflict of interest that she conveniently failed to 

disclose to Sam or her readers. It is also a reason that she might 

want to kill the book. 

Barber’s review is a wilful misrepresentation of the book’s 

contents. Her opening paragraph concentrates on what is 

basically an endnote. Contrary to her assertion, I interviewed 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

all four judges, not just one. And her reference to me as 

swallowing pee is extremely offensive. 

I trust that Barber’s apology will not include another 

unprofessional rant”.   

38. Ms Rowlandson replied that Mr Leith had been made redundant that morning, and 

that she would find out who was handling the work at the Telegraph.  Ms Rowlandson 

took the matter up with Lorna Bradbury. She had been Mr Leith’s assistant.  On 5 

December 2008 she wrote to Ms Bradbury thanking her for taking the matter on and 

asking her: 

“Thank you for taking this on – this is the e-mail Sarah sent to 

Lynn shortly after the review appeared in the paper. 

Please would you forward to her and print a correction/apology 

in the paper”. 

39. In a separate e-mail of 2 December 2008 Dr Thornton had sent to Ms Rowlandson a 

copy of the e-mail Ms Barber had sent to her on 8 December 2006 at 13:08 (“You can 

phone me any morning next week …”). In a second e-mail of 5 December, Ms 

Rowlandson wrote to Ms Bradbury: 

“… this is a piece of evidence that [Dr Thornton] sent in which 

Lynn agrees to be interviewed by Sarah. It would seem odd to 

agree to be interviewed and then not”. 

40. Dr Thornton received no response to any of these e-mails, whether from Ms Barber, 

Ms Bradbury, or anyone at the Telegraph. 

41. On 11 December 2008 Dr Thornton sent a letter of complaint to the Editor of the 

Telegraph. 

“Lynn Barber’s review of my book Seven Days in the Art 

World (published in the Telegraph on 6 November 2008) 

contains two factual errors that are damaging to my reputation.  

It also contains further significant inaccuracies that undermine 

the authority of the review as a whole. 

First, Ms. Barber claims that I never interviewed her.  Second, 

she asserts that I gave “copy approval” to my interviewees.  

Both statements are false. 

(1) I interviewed  Lynn Barber on the phone on December 11
th

 

2006 from Atlanta, Georgia.  As I write on p.257 of my book, a 

“handful of interviews were done on the phone”.  Ms Barber’s 

was one of the few. 

I prefer to do interviews face-to-face, but Ms Barber cancelled 

our initial meeting at her house in … N19 because, as she wrote 

in an e-mail, “I’ve said everything I wanted to say in my 

Observer article (which you are welcome to quote as much as 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

you like).” However, on 30 October, Ms Barber agreed to an 

interview after the winner of the 2006 Turner Prize was 

announced and then again, in an e-mail on 6
th

 December, she 

specified when I should call.  (Please find the complete e-mail 

correspondence confirming possible dates and times of the 

interview below.) 

I persisted in obtaining an interview with Ms Barber because 

my editor at The New Yorker, Susan Morrison, was keen that I 

should interview all the judges (she had commissioned a 

version of the chapter, which appeared in the 19 March 2007 

issue). 

I called Ms Barber on 011 44… on Monday the 11
th

 December.  

I took four pages of notes during the conversation.  I wrote the 

date but not the time of the call, however, I am pretty sure it 

took place at around noon Atlanta time i.e. 5pm GMT, and 

lasted for 35-40 minutes. The interview was not very rewarding 

because Ms Barber mostly repeated what she had said in her 

two articles in The Observer.  This is why the interview was 

not used in my New Yorker article or in the longer chapter 

version, which appears in Seven Days in the Art World. 

Here are a couple of comments that Ms Barber made during the 

course of the conversation that should jog her memory. 

Re the artist Phil Collins. 

“I admired the karaoke work [They Shoot Horses but I was] not 

at all impressed by the reality TV stuff.  It is no news to the 

British public that reality TV uses and manipulates people.  It 

was making heavy weather of something familiar… It wasn’t 

an art work”. 

Re the artist Tomma Abts. 

“[At first I thought Tomma’s work was too lady-like …Her 

work got bigger the more I saw it.  [At first,] these small dull 

little canvasses… [Then] Wow.  They’re enormous. 

“It is very easy to forget giving someone an interview, 

especially on the phone.  Interviewees rarely take notes.  

Interviewers, however, do. I would have no need to put Ms 

Barber’s name in my Acknowledgements if I had not 

interviewed her”. 

(2) Ms Barber claims that I gave “copy approval and more 

specifically the “right to read what [I said] about them and alter 

it” to my interviewees.  This is not true and it is a very harmful 

accusation.  “Reflexive ethnography”, which I discuss in an 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

endnote, is a process by which researchers request feedback, 

which they can use or ignore as they see fit. 

No one in the book was given the right to alter what I said 

about them.  With so many conflicting opinions and definitions 

of art contained in the book, it would have been impossible to 

write it had I given copy approval to anyone. 

As an example, one artist refused to let me reproduce her work 

as an illustration within the book because she didn’t like what I 

said about her.  She had requested, through her dealer, that I 

remove some information, but I refused. 

There are many other significant factual inaccuracies in the 

review.  For example, Ms Barber says that I do not “get round 

to meeting an artist until chapter 6, but the reader encounters 

artists” in every chapter of the book.  Chapter 2, for instance, is 

almost entirely populated by artists.  It is extremely damaging 

to the credibility of a book about the art world to say that it 

does not “get around to meeting an artist” until its sixth of 

seven chapters. 

The fact that Sir Nicholas Serota and Dr Andrew Renton 

criticize Ms Barber’s behaviour (as a judge of the Turner Prize) 

on pages 129-130 may have motivated these gross distortions 

of the book’s contents.  I would have thought that Ms Barber 

would have mentioned this conflict of interest in her review as 

a mark of openness and honesty with her readers. 

Given the serious and injurious errors of fact in Ms Barber’s 

review of Seven Days in the Art World, a complete correction 

and apology in print and online - agreed in advance with me - is 

appropriate…” 

42. There is then set out the text of the e-mails sent on 6 December 2006 by Dr Thornton 

to Ms Barber, on 8 December at 18:08 by Ms Barber to Dr Thornton and on 9 

December by Dr Thornton to Ms Barber. It is only in respect of the third of these that 

Dr Thornton reproduced the subject heading “Talk on phone: Monday” 

43. Dr Thornton’s e-mail of 11 December 2008 is timed at 11:06. Two minutes later the 

editor (or someone in his office) forwarded it to the Consulting Editor, Mr Rhidian 

Wynn Davies, and to the head of the legal department Mr Arthur Wynn Davies.  Mr 

Arthur Wynn Davies is the father of Mr Rhidian Wynn Davies.  I shall refer to them 

as Mr Arthur and Mr Rhidian.  The message from the Editor to Mr Rhidian and to Mr 

Arthur was “over to you chaps please”.   

44. Half an hour later at 11:40 Mr Arthur forwarded Dr Thornton’s letter of complaint to 

an addressee referred to as “Legal”. This is an e-mail address accessed by members of 

the team of lawyers assisting Mr Arthur.  At 12:09 Dr Thornton’s e-mail was 

forwarded to Ms Barber for her comments. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

45. The member of the legal team who dealt with the matter for the Telegraph was Mr 

David Philp.  He is a barrister who was called in 1973.  For much of his professional 

life he had been involved in legal advisory work for newspapers.  By 1993 he was 

working for the Telegraph and continued to do so until his retirement last year in 

2010.  He worked on a freelance basis.   The legal departments of national 

newspapers are always busy.  The work of the legal advisers includes vetting copy for 

publication (that is pre-publication advice) and responding to complaints, as well as 

advising on other legal matters.  The lawyers such as Mr Philp were advisers.  They 

would draft letters, but the letters would be sent and signed by a person with the status 

of head of department or, in this case the Consulting Editor Mr Rhidian. 

46. The letter to Dr Thornton that Mr Philp drafted, and that Mr Rhidian signed, 

acknowledged receipt of the letter of complaint and stated: 

“We will investigate the points raised in your e-mail and to that 

end Lynn Barber has been asked for her comments.  You will 

have our full response as soon as practicable after we receive 

Ms Barber’s reply”. 

47. That letter was e-mailed by Mr Philp to Dr Thornton as a pdf attachment at 16:49.  Mr 

Philp has explained in his witness statement that it is customary for holding letters to 

include a paragraph referring to the fact that the publication online of an article 

complained of is being suspended pending an investigation, but that it is not an 

invariable practice.  There is a subsequent letter dated 27 March 2009, written in 

response to the pre-action protocol letter from Dr Thornton’s solicitors, which 

includes what I take to be the standard paragraph that was not included in the letter 

dated 11 December 2008.  In the letter of 27 March 2009 the paragraph reads: 

“In the meantime in accordance with our customary procedure 

on receiving a complaint alleging factual inaccuracy (and 

entirely without prejudice to the outcome of our investigation), 

we have suspended the website version of the above article”. 

48. I shall return below to consider the evidence of Mr Philp as to the reason for not 

suspending the publication of the online article.  At this stage it is sufficient to note 

that in his witness statement he states that having formed the view that the article 

should not be suspended, he mentioned this to Mr Rhidian as Mr Rhidian returned the 

signed letter to him prior to it being e-mailed.  He does not recall whether Mr Rhidian 

said anything on that point to him at that time.   

49. About a quarter of an hour later at 17:06 Dr Thornton e-mailed Mr Philp thanking him 

for the letter. She wrote: 

“I do hope that you will take the review off the website while 

the results of the investigation are pending”. 

50. Mr Philp did not respond to that and he did not cause the Review to be taken off the 

website.   

51. At 18:01 Ms Barber made her first communication with Mr Philp.  Privilege has not 

been waived as to the contents of the communications between Ms Barber and Mr 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

Philp.  The evidence relating to those communications is confined to the fact that they 

took place and the date and time.   

52. In a letter dated 29 June 2011 by David Price Solicitors and Advocates to Dr 

Thornton’s solicitors it is stated that there were further e-mail communications 

between Mr Philp and Ms Barber in relation to the substantive letter of response 

which was dated 18 December 2008, but that no communication between Ms Barber 

and Mr Philp has any reference to the continuing website publication.  It is pleaded in 

the Re-Amended Defence that Ms Barber was provided with the text of the draft letter 

dated 18 December 2008 before it was sent, and she confirmed in evidence that she 

read and approved it. 

53. In her diary entry for 11 December 2008 Ms Barber wrote: 

“Didn’t get home until 4.30 and found msg to ring Brian 

McArthur re legal complaint from Sarah Thornton – he told me 

to deal with lawyer direct so I did – she had kept all my e-mails 

but they confirmed my refusal to talk – however, she said she 

did talk to me on Dec 11 2006 so I looked up my diary wh[ich] 

records tiresome NY journo”. 

54. Mr Philp states in his second witness statements that the letter dated 18 December 

which he drafted was ready for signature by Mr Rhidian on 17 December.  The letter 

was in fact signed by Mr Arthur.  Mr Philp had been unable to see Mr Rhidian that 

day.  He had a brief conversation with Mr Arthur before he left the office on 17 

December informing him that the letter should be sent the following day. 

55. The letter of 18 December 2008 reads as follows: 

           “Dear Ms Thornton 

             Re:  “ Seven Days in the Art World” -  Lynn Barber review: 

The Daily Telegraph – 1 November 2008  
 

We are now in a position to respond to your e-mail of 11 

December. 

In the Acknowledgements section of your book you list a number 

of people who are singled out as “interviewees” to whom you are 

“particularly indebted” “for being so generous with their 

thoughts”. Lynn Barber is one of those listed. 

While acknowledging that a handful of interviews were conducted 

by phone you say that most were face to face sessions lasting 

about an hour and some contributed beyond that among this group.  

Readers of the book will not know which category applies to Ms 

Barber.  However she was a central character in your account of 

the Turner prize jury (2006).  It might appear that she was one of 

those who gave you such full co-operation that she merited 

inclusion in the list.   



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

Ms Barber makes it clear in the review that you contacted her in 

2006.  She disputes that this contact amounted to an interview in 

any meaningful sense.  As a well known and experienced 

journalist she has conducted many interviews over the years, 

published in a wide variety of leading newspapers and magazines, 

and as such she is well qualified to express a view as to what does 

or does not constitute an interview. 

In the review she says that she told you she did not want to add to 

the account she had already published but said you were free to 

quote from it.  In your account you refer to an e-mail in which she 

said the same thing.  Then you cite a series of e-mails referring to 

a “talk” rather than a formal interview.  You say that the 

“interview” was “not very rewarding  because Ms Barber mostly 

repeated what she had said in her two articles in The Observer”.  

This is in contrast to your suggestion, by way of her inclusion in 

the list, that she had been being “generous” with her “thoughts”. 

You say your editor at The New Yorker was keen for you to 

interview all the Turner Prize judges and indeed they are included 

in the book acknowledgements list without any differentiation.  

Yet it does not appear that Ms Barber made any significant 

contribution other than that derived from what she had already 

written.  She had not wanted to give you an interview but to refer 

you to what she said previously and to say that she had nothing to 

add.  You persisted for the reason given but to no productive 

effect.  Indeed since people quoted in a particular chapter had the 

opportunity to read what had been written, Ms Barber must not 

have provided any new material or quotes worth including since 

she was not afforded that opportunity. 

It would have been more accurate to have included Ms Barber 

among those mentioned in the first paragraph of page [2]57 – 

contacts that fell short of a proper interview. 

As to “reflexive ethnography”, you relate how the feedback from 

people shown what you had written often led to a “richer and more 

accurate” account.  It seems as if the individual concerned was 

afforded the opportunity to correct factual inaccuracies and to add 

“richer” material to the end result – in other words to alter what 

had originally been written.  This lends itself to a comparison with 

“copy approval”. 

It seemed to Ms Barber that your account of the Turner prize 

judging relied heavily on one judge’s account, and omitted some 

important information regarding remarks made to that judge by Mr 

Serota.  She considered this underlined her criticism of “reflexive 

ethnography” by way of comparison to a more rigorous and 

sceptical journalistic approach to the subject. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

Although we appreciate that it must have been disappointing not to 

have received a more positive review of your book, we do consider 

that it fell well within the limits of fair comment. 

Yours sincerely 

Rhidian Wynn Davies 

Consulting Editor”. 

56. As appears from Ms Barber’s diary entry for 11 December 2008, the letter of 18 

December 2008 was written at a time when Ms Barber knew that her statement in the 

Review that Dr Thornton had never interviewed her was false.  However, the letter 

does not address that point at all.  Instead it embarks on a new and different attack on 

Dr Thornton, based on the argument (subsequently abandoned) that whether or not a 

conversation counted as an interview depended on the quality of the responses to the 

questions posed by the interviewer to the interviewee, and that Ms Barber “is well 

qualified to express a view as to what does or does not constitute an interview”.   

57. The letter is argumentative in other respects. It takes the false point that Dr 

Thornton’s e-mails set out in her letter of 11 December refer only to a “talk” rather 

than a formal “interview”.  The point is false because the subject line of the e-mails 

did indeed refer to the “interview request”. Dr Thornton did not set out the subject 

line in her letter of complaint dated 11 December 2008, and no one for the Telegraph 

or Ms Barber made any enquiries to establish the full extent of the e-mail exchange. 

There are other criticisms to be made of the letter. 

58. Dr Thornton sought legal advice.  On 23 March 2009 her solicitors wrote the pre-

action protocol letter already referred to. As already noted, in a response dated 29 

March 2009 the Telegraph informed Dr Thornton’s solicitors that the Telegraph had 

suspended the website version of the Review.   

59. On 3 April 2009 the Telegraph made the qualified offer of amends.  On 30 April 2009 

Dr Thornton rejected the offer.  In the light of the response of 18 December 2008 (and 

the lack of response) by Ms Barber to the complaints and requests for corrections that 

Dr Thornton had made personally on and after 7 November 2008, she was no longer 

prepared to accept that Ms Barber might have forgotten the interview which took 

place on 11 December 2006.  She gave notice that she would assert that at the very 

least Ms Barber had reason to believe that the statement complained of was false, 

within the meaning of the Act s. 4(3), and that Ms Barber had been actuated by 

malice. 

60. The Telegraph offered a form of apology in respect of the interview allegation, but 

not in respect of the copy approval allegation. In relation to the copy approval 

allegation the most that the Telegraph were prepared to offer was a statement of Dr 

Thornton’s position on the point.  Dr Thornton was not willing to accept the form of 

apology offered in respect of the interview allegation. 

61. On 16 June 2009 Dr Thornton issued her claim form. On 15 July 2009 she served her 

Particulars of Claim. On 15 September 2009 the Telegraph served a defence pleading 

the offer of amends in accordance with s.4 of the Act.   



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

62. In the issue of the Telegraph dated Saturday 26 September 2009 the Telegraph 

published an apology (in a form not previously offered) as follows: 

“Sarah Thornton – an apology 

In her review of Seven Days in the Art World by Sarah 

Thornton (Nov 1, 2008) Lynn Barber took issue with Dr 

Thornton’s assertion that she (Ms Barber) was among the 250 

people who had been interviewed for the book, either face to 

face or by telephone.  In fact, Ms Barber did have a pre-

arranged telephone interview with Dr Thornton two years 

earlier which lasted over thirty minutes.  We and Ms Barber 

therefore now accept that it would be wrong to suggest that Dr 

Thornton made a false or dishonest claim to have interviewed 

Ms Barber and apologise to Dr Thornton for any distress 

caused by any contrary impression the review may have given. 

In addition, the review commented on Dr Thornton’s use of a 

practice known as “reflexive ethnography” which Ms Barber 

equated to “copy approval”. Dr Thornton points out that she did 

not give interviewees the right to alter any material she had 

written about them and that she always maintained complete 

editorial control of the final product and used the feedback 

provided by her subjects entirely as she saw fit”. 

63. The case has had a long and complicated procedural history which it is unnecessary to 

recite in this judgment. Judgments delivered include the following: [2009] EWHC 

2863 (QB); [2010] EWHC 1414 (QB); [2011] EWHC 159 (QB); [2011] EWCA Civ 

748. 

THE OFFER OF AMENDS PROCEDURE 

64. The legislative policy underlying the offer of amends procedure set out in s.4 of the 

Act, and the meaning of that section, are explained in detail by the Court of Appeal in 

Milne v Express Newspapers [2004] EWCA Civ 664; [2005] 1 WLR 772.  In the 

judgment of the court handed down by May LJ, at para 36, the court stated that the 

words “reason to believe” in s.4(3) did not “apply to anything short of recklessness”.  

At para 45 the court stated the main parliamentary intention of the offer of amends 

procedure was promoting machinery to enable defamation proceedings to be 

compromised at an early stage without the expense of a jury trial.  At para 46 the 

court noted that the procedure provided for appropriate vindication and compensation 

of a claimant, because if compensation was not agreed it was determined by the court 

on the same principles as defamation proceedings: see Abu v MGN Limited (Practice 

Note) [2003] 1 WLR 2201.  Accordingly, s.4(3) sets a high hurdle and places the 

burden of surmounting it squarely on the claimant.   

65. At para 49 the court said: 

“There is, in our judgment a powerful reason why the words in 

question should be construed as importing recklessness in Lord 

Diplock’s sense.  If a claimant establishes malice on the part of 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

a person who publishes a defamatory statement, he has the 

basis for a claim of aggravated, and possibly exemplary, 

damages. [Counsel for the claimant] accepted that, malice 

apart, compensation can be fully assessed and awarded under 

section 3(5).  There would be little point therefore in relying on 

Section 4(3) unless the requirement there was to establish 

malice.  Recognising that some claimants may prefer a jury 

trial cannot alone have been the parliamentary purpose”. 

66. The definition of “recklessness” in this context is that given by Lord Diplock in 

Horrocks v Lowe [1975] AC 135, namely genuine indifference as to truth or falsity.  

At page 150 of that report Lord Diplock said: 

“Apart from those exceptional cases, what is required on the part of 

thedefamer to entitle him to the protection of the privilege is positive belief in 

the truth of what he published or, as it is generally though tautologously 

termed, "honest belief". If he publishes untrue defamatory material recklessly, 

without considering or caring whether it be true or not, he is in this, as in other 

branches of the law, treated as if he knew it to be false. But indifference to the 

truth of what he publishes is not to be equated with carelessness, 

impulsiveness or irrationality in arriving at a positive belief that it is true. The 

freedom of speech protected by the law of qualified privilege may be availed 

by all sorts and conditions of men. In affording them immunity from suit if 

they have acted in good faith in compliance with a legal or moral duty or in 

protection of a legitimate interest, the law must take them as it finds them.” 

THE ASSESSMENT OF CREDIBILITY 

67. Mr Price submits that the allegation that Ms Barber knew that what she was writing 

about Dr Thornton was false, or that she had reason to believe that it was false (in the 

sense that she did not care whether it was true or false), is one that the court should 

not  accept. 

11. He cited the well known guidance in Re H (Minors)(Sexual Abuse: Standard of Proof) 

[1996] AC 563 586D-H:  

"The balance of probability standard means that a court is 

satisfied an event occurred if the court considers that, on the 

evidence, the occurrence of the event was more likely than not. 

When assessing the probabilities the court will have in mind as 

a factor, to whatever extent is appropriate in the particular case, 

that the more serious the allegation the less likely it is that the 

event occurred and, hence, the stronger should be the evidence 

before the court concludes that the allegation is established on 

the balance of probability. Fraud is usually less likely than 

negligence. Deliberate physical injury is usually less likely than 

accidental physical injury. ... Built into the preponderance of 

probability standard is a generous degree of flexibility in 

respect of the seriousness of the allegation.  



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

Although the result is much the same, this does not mean that 

where a serious allegation is in issue the standard of proof 

required is higher. It means only that the inherent probability or 

improbability of an event is itself a matter to be taken into 

account when weighing the probabilities and deciding whether, 

on balance, the event occurred. The more improbable the event, 

the stronger must be the evidence that it did occur before, on 

the balance of probability, its occurrence will be established." 

68.  But I also remind myself of the words of Lady Hale in Re B (Children) [2008] UKHL 

35; [2009] 1 AC 11 at para 72: 

“As to the seriousness of the allegation, there is no logical or 

necessary connection between seriousness and probability. 

Some seriously harmful behaviour, such as murder, is 

sufficiently rare to be inherently improbable in most 

circumstances. Even then there are circumstances, such as a 

body with its throat cut and no weapon to hand, where it is not 

at all improbable. Other seriously harmful behaviour, such as 

alcohol or drug abuse, is regrettably all too common and not at 

all improbable. Nor are serious allegations made in a vacuum. 

Consider the famous example of the animal seen in Regent's 

Park. If it is seen outside the zoo on a stretch of greensward 

regularly used for walking dogs, then of course it is more likely 

to be a dog than a lion. If it is seen in the zoo next to the lions' 

enclosure when the door is open, then it may well be more 

likely to be a lion than a dog.” 

69. I accept that the allegation against Ms Barber is tantamount to one of fraud. If the 

matter is considered in a vacuum, that is without at the same time considering all the 

other circumstances of the case, then when a person makes a statement which is later 

admitted to be false, the inherent probabilities are that the explanation is more likely 

to be forgetfulness or negligence than a deliberate intention to tell the falsehood, or 

indifference to whether the statement is true or false. 

70. However, notwithstanding Mr Price’s submission to the contrary, in my judgment in 

the present case the improbability that a statement by a reputable writer will be a 

deliberate falsehood is relevant to Ms Barber’s state of mind in two ways. Since Ms 

Barber is a reputable journalist, it assists her (as Mr Price submits) in demonstrating 

the difficulty that Dr Thornton faces in proving that she wrote a deliberate falsehood 

in the Review. But in my judgment it assists Dr Thornton in proving that Ms Barber 

herself did not care whether her allegation of lying made against Dr Thornton was 

true or false. This is because the more serious the allegation a writer makes, the more 

readily will a court consider that a failure to carry out any check before publication is 

indicative of indifference to the truth, rather than to mere carelessness.   

71. The point is put this way by the editors of Gatley on Libel and Slander para 17.16, by 

reference to the judgment of Gleeson CJ in Roberts v Bass [2002] HCA 57, 212 CLR 

1 at [39]: 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

“Whether there is reckless indifference will also be affected by 

what the defendant knows of the contents of what he is 

publishing. If we return to the example of the leaflet distributor 

it would be difficult to say that he was recklessly indifferent if 

he failed to make any inquiry about charges in the leaflet that a 

candidate was incompetent or untrustworthy; it does not follow 

that the same should be true if the leaflet accused the candidate 

of serious crime”. 

72. Mr Price also reminded me, rightly, that in deciding upon the credibility of a witness 

the court may have regard to the contemporaneous documents, following the guidance 

given in cases such as The Ocean Frost [1985] 1 Lloyd's Rep 1 at [57].  

73. There is great assistance to be obtained from extra-judicial writing of Lord Bingham 

in a chapter headed "The Judge as Juror: The Judicial Determination of Factual 

Issues" (“The Business of Judging", Oxford 2000, pages 3ff; Current Legal Problems, 

vol 38 Stevens & Sons Ltd 1985 page 1–27). Lord Bingham cited Sir Richard 

Eggleston QC Evidence, Proof and Probability (1978), 155  who set out the main 

tests to be used by a judge to determine whether a witness is lying or not. 

(1) the consistency of the witness's evidence with what is 

agreed, or clearly shown by other evidence, to have occurred; 

(2) the internal consistency of the witness's evidence; 

(3) consistency with what the witness has said or deposed on 

other occasions; 

(4) the credit of the witness in relation to matters not germane 

to the litigation; 

(5) the demeanour of the witness. 

74. Lord Bingham then added these observations: 

“In choosing between witnesses on the basis of probability, a 

judge must of course bear in mind that the improbable account 

may nonetheless be the true one. The improbable is, by 

definition, as I think Lord Devlin once observed, that which 

may happen, and obvious injustice could result if a story told in 

evidence were too readily rejected simply because it was 

bizarre, surprising or unprecedented.… 

… so long as there is any realistic chance of a witness being 

honestly mistaken rather than deliberately dishonest a judge 

will no doubt hold him to be so, not so much out of charity as 

out of a cautious reluctance to brand anyone a liar (and 

perjurer) unless he is plainly shown to be such.” 

75. Mr Price submitted that there are what he referred to as artificial constructs which 

those attempting to prove malice may adopt: (a) hindsight bias (b) the conflation of 

the objective and the subjective and (c) the illogical jump from the future to the past. 

By the latter he explained that the evidence of how Ms Barber acted, or omitted to act, 

post-publication is an unreliable indicator of what was going through her mind at the 

date of publication. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

76. Mr Thwaites submitted that the full text of the Review demonstrates Ms Barber’s 

state of mind. The allegation that Dr Thornton did not get round to meeting an artist 

until after she had met auctioneers, collectors and others is a falsehood apparent from 

the Book itself which Ms Barber had read. So she was willing to tell a falsehood. But 

she was unrepentant when confronted with this in cross-examination. She was 

likewise unrepentant when confronted with the fact, as she accepted, that she had no 

basis for writing that Dr Thornton gave anyone a right, as opposed to an opportunity, 

to ask Dr Thornton to alter the text. Moreover, the Review is spiteful in its terms, 

from the opening words, which are personal and disparaging. A reviewer is entitled to 

be spiteful, so long as she is honest, but if she is spiteful, the court may more readily 

conclude that misstatements of fact are not honest, since spite or ill will is a motive 

for dishonesty.  

77. Mr Thwaites submitted that the evidence showed that Ms Barber did not have the bad 

memory she claimed to have. But he also stressed the extent to which Ms Barber had 

claimed to have a bad memory, from which it must follow that she must have known 

that her lack of recollection of an interview (if in fact she did not recall it), provided 

no reliable basis for her to be confident that no interview had in fact taken place. On 

the contrary, he submitted, if she believed her memory was bad, then she would have 

to resort to checking the truth of the allegation before she could make it with 

confidence. But she chose to suggest to her readers, not that her memory might be at 

fault, but that she could be certain that there had been no interview. He also submits 

that there is an inherent implausibility in Ms Barber remembering in the detail with 

which she did remember part of the e-mail exchange she had had with Dr Thornton in 

October 2006, but forgetting that there had in fact been an interview. He also relied on 

her subsequent behaviour, and her having lied in the course of her oral evidence. 

LIBEL: THE INTERVIEW ALLEGATION - did Ms Barber believe what she wrote to be 

true? 

78. Mr Price submitted that the claim that Ms Barber knew that the interview allegation 

was false must fail. He submitted that she had been unshaken in cross-examination, 

that there was no reason why she should have written what she knew to be false, and 

that the contemporaneous documents were consistent with her evidence. Dr Thornton 

had herself (in her e-mails between 7 November and 11 December 2008) given Ms 

Barber the benefit of assuming that the explanation for the false statement was 

forgetfulness. 

79. Mr Price pointed to the fact that when Ms Barber submitted her piece to the Telegraph 

she drew to the attention of Mr Leith the words she had inserted alleging bad 

behaviour on the part of the other Turner Prize juror, and added: “If you can’t be 

bothered with the fuss he is bound to make, just delete it. It is true though”. There is a 

similar entry in her diary, together with a second diary entry recording that the 

Telegraph had “toned down my exposé” of the other juror, with the comment “just as 

well probably”. There is nothing similar in the e-mail or the diary relating to Dr 

Thornton. But the diary entry for 11 December 2008 records the complaint from Dr 

Thornton, to which Dr Thornton had by then added the date of 11 December 2006 for 

the interview, and Ms Barber records she looked up her diary and found that it 

“records tiresome NY journo”. She wrote nothing in her diary to support the 

allegation that she knew the interview allegation to be false. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

80. As to this point, Mr Thwaites pointed to the fact that Ms Barber also wrote to Mr 

Leith that the juror in question “is a bit cracked so it could be v tedious”. So, submits 

Mr Thwaites, what Ms Barber was warning Mr Leith about was no more than the risk 

that the other juror would sue on a true allegation. So that casts no light on why she 

did not draw to the attention of Mr Leith the allegation against Dr Thornton. 

81. My findings of fact are as follows. 

82. Ms Barber had in fact been interviewed by Dr Thornton. It follows that she knew she 

had been interviewed, unless she had subsequently forgotten about it. Ms Barber 

stated that she is interviewed on occasions about her own interviewing technique, but 

she had not been interviewed about anything else in 2006, so far as she could 

remember. So it is less likely that she had forgotten than it would have been if she was 

accustomed to being interviewed on such matters. As she put it in evidence: 

“I thought that if I had done an interview I would have 

remembered, because I am quite interested in being interviewed 

and noticing other people’s techniques”. 

83. In the Book which Ms Barber was reviewing Dr Thornton states that she had 

interviewed Ms Barber. An author is not likely to include a person’s name in her 

Acknowledgements as having been interviewed if that is not true. The fact that Ms 

Barber read it in the Book was a good reason why Ms Barber should believe that the 

author’s claim was true. Ms Barber could suggest no reason why an author should 

make such a claim if it was not true. 

84. Ms Barber had a clear memory of the e-mail of 30 October 2006 at 17:10 (“Subject: 

Interview Request”) because the words of the Review (“I remember she asked to talk 

to me, but I said I had already published an account of my experiences as a Turner 

Prize juror which she was welcome to quote”) are very close to the words of the e-

mail (“Sorry but I don’t think I want to do interview about Turner Prize after all. I’ve 

said everything I wanted to say in my Observer article [dated 1 October 2006] (which 

you are welcome to quote as much as you like”). It is unlikely that she would have 

such a clear memory of the 17:10 e-mail, but have forgotten the e-mail at 21:50 the 

same day, in which she relented and said “Yes, it would be fine to talk after we’ve 

chosen the winner in December, so try me again then”.  There is also the use of the 

same word “talk” both in the 21:50 e-mail and in the Review, which is consistent with 

her memory of the earlier e-mail in the exchange being good. It is also unlikely that 

Ms Barber would have so clear a memory of the 30 October 2006 17:10 e-mail, but 

no memory of the talk on 11 December 2006. 

85. In her witness statement Ms Barber stated: “When I read the book I dimly 

remembered that Thornton had asked for an interview about the Turner Prize, but I 

thought I had given her the brush off”. That is not an accurate description of her 

memory. Her memory that Dr Thornton had asked for an interview was precise, not 

dim. And her description of her memory in the Review is of an unqualified memory: 

“I remember she asked to talk to me”. Her description of her memory of the brush off 

is even clearer: the terms in which she recounts the brush off in the Review are very 

similar to the words used in the e-mail of 30 October 2006. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

86. Ms Barber had a good memory of the events concerning the Turner Prize, which 

occurred in 2006 in the weeks just before the interview. She gave a detailed account 

of some of those events in the draft of the Review which she sent to Mr Leith on 20 

October 2008. In that draft Ms Barber said of another juror that, on the same occasion 

on which she had apologised for her behaviour, Sir Nicholas Serota questioned the 

other juror at length about his behaviour (which she explains in detail). She recalled 

those events concerning the other juror, because she noticed that Dr Thornton had not 

included them in the Book. Ms Barber wrote in the Review that Dr Thornton’s 

account of those events was “a very partial account”. She wrote it was partial in the 

sense that Dr Thornton included matters to her (Ms Barber’s) discredit, but did not 

include matters which were to the discredit of the other juror. As Ms Barber 

confirmed in cross-examination, there was no inaccuracy in what Dr Thornton had 

written about her in the Book. And she had had to apologise to the other jurors who 

were annoyed at her indiscretion in publishing in The Observer an account of the 

deliberations of the jurors before they had reached a decision as to who was to be the 

winner of the Turner Prize. 

87. What Ms Barber called this “partial” account by Dr Thornton of her involvement in 

the Turner Prize was a motive for Ms Barber making the damaging allegations which 

she did make against Dr Thornton. Ms Barber referred in evidence to these as 

“disobliging remarks”.  

88. In her first response to Dr Thornton’s complaint, that is in the letter of 18 December 

2008, Ms Barber caused Mr Philp to write: 

“It seemed to Ms Barber that your account of the Turner prize 

judging relied heavily on one judge’s account and omitted 

some important information regarding remarks made to that 

judge by Mr Serota”. 

89. In her witness statement Ms Barber wrote that she: 

“found the section on the Turner Prize judges’ meeting 

particularly irritating because I was a participant and knew it to 

be partial … Thus she included the fact that at the start of the 

final judges’ meeting I had to make an apology for writing an 

article in the Observer about my trials as a judge, but not what 

happened next. Nick Serota asked … [and she recounts the 

alleged misbehaviour of the other juror]. 

90. This complaint of partiality is a surprising one, because Ms Barber accepts that she 

had not herself informed Dr Thornton about the alleged misbehaviour of the other 

judge. She explained that she would not have given this story gratis to another 

journalist.  

91. Ms Barber wrote in her witness statement in a number of places that she has a 

notoriously bad memory. In reading the documents and in listening to her oral 

evidence, I did not see any sign that that was true. On the contrary, her memory of 

events in 2006, as recounted in the Review, and her memory of events when she gave 

evidence, seemed to me to be normal or in some respect better than might be 

expected. I do not accept the accuracy of her statement that her memory is bad. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

92. Ms Barber introduced into her witness statement her own book “An Education”, 

published in 2009. She did that to illustrate what she claimed to be her bad memory. 

In it she states her age to be 65, and she lists a number of matters which she says she 

can no longer remember. So far as I can judge, they appear to me to be matters which 

a 65 year old person with a normal memory would no longer remember. She says she 

“can’t even always remember whether I’ve interviewed someone”. She is a 

professional interviewer. Professional people cannot normally remember all the 

people with whom they have had professional talks. She writes that she used to be 

able to do shorthand at 100 wpm but cannot now. That is normal. She writes that she 

got top marks in A-level Latin, but cannot now translate a line of Horace. That is 

normal. However, Ms Barber remembers enough of Horace to make an elegant 

literary reference. She wrote in her book: “Eheu fugaces, I can’t translate a line of 

Horace now”. So she remembered the two opening words of a famous poem by 

Horace lamenting the speed with which years pass by and we grow old. The purpose 

of introducing into her own book the claim that she has had “a flaky memory all my 

life” appears to me to be a literary device to warn the reader that the memoir does not 

purport to be completely accurate. 

93. At the start of her cross-examination Ms Barber accepted that if someone asked her a 

series of questions over the telephone, which she answered, then that was an 

interview. She could hardly have responded otherwise to Mr Thwaite’s question. It is 

the ordinary meaning of the word interview that one person asks questions of another 

so as to elicit an answer. She confirmed that she accepted that Dr Thornton had 

interviewed her by telephone, by arrangement, for a period of 35 to 40 minutes.  

94. But on more than one occasion Ms Barber has suggested that whether or not she had 

an interview with Dr Thornton is arguable because whether or not a talk is an 

interview depends upon how helpful or informative the answers are. She first 

suggested that in what she said to Mr Philp who included it in his draft of the letter of 

18 December 2008. She reverted to that in her cross examination. She said “we can 

argue forever, and probably will, about … whether she did interview me”. I cannot 

accept that. 

95. It is not arguable, and I cannot accept that Ms Barber believed, that a pre-arranged 

telephone call lasting over half an hour, following requests for an interview, at which 

Dr Thornton asked questions and Ms Barber gave answers (which Ms Barber 

described in her diary as “mildly helpful”) is anything other than an interview. 

96. Mr Thwaites challenged Ms Barber to explain why she had not checked to see 

whether or not Dr Thornton had interviewed her. Her first answer was her main 

response to this point. It was: “I didn’t believe she’d interviewed me. I was pretty sure 

about that”.  But Mr Thwaites then asked how she could be sure enough not to check, 

given what she was claiming about her flaky memory. Under that pressure, she told 

what is certainly a lie. She said: “I was confused anyway, because the person I think I 

exchanged e-mails with was a New Yorker journalist; is that right? And here it was 

for a book. I wasn’t quite sure that she [Dr Thornton] was the same person”. She had 

to accept this was a lie, because the first paragraph of the Review identifies Dr 

Thornton as the person who had asked for an interview.  

97. It was true that, in the e-mails Dr Thornton had exchanged with Ms Barber in 2006 

under the subject heading “Interview request”, Dr Thornton had written that she was 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

writing for the New Yorker. And Ms Barber had recorded in her diary for 11 

December 2006 that Dr Thornton was a New Yorker journalist. It was not true that 

Ms Barber had ever been confused as to whether the person with whom she 

exchanged the e-mails was the author of the Book. 

98. Ms Barber confirmed in cross-examination that she used a computer to write her 

articles and to access the internet, including for research, as well as for e-mails. She 

said she had also briefly written a blog, and had used Twitter for a time. She said she 

no longer had the e-mails she exchanged with Dr Thornton in 2006, but she was 

vague as to when she claimed to have deleted them. She said she did not know at the 

time she wrote the Review that it would be published on the Telegraph website. She 

accepted that her reviews for the Telegraph had been published on its website since 

September 2004. She said she did not discover that until 11 December (the date of Dr 

Thornton’s e-mail which referred to the website publication). 

99. I did not find convincing Ms Barber’s evidence as to when she deleted her e-mails. 

Nor did I find convincing her claim that she did not know that her book reviews were 

published on the Telegraph website.  

100. There is a further reason for concluding that Ms Barber knew that what she wrote 

about the interview was false. Dr Thornton claims that the review contained other 

false statements. One of the statements that Ms Barber had to accept was false was the 

statement that: 

“she talks to auctioneers, collectors, art historians, academics 

and critics before she finally gets round to meeting an artist”. 

101. However, there are references in almost every chapter to artists that Dr Thornton has 

met. Chapter 2 is about a seminar at the California Institute of the Arts, and the 

persons mentioned in it are all artists. Ms Barber accepted in evidence that she should 

not have said that in the review. She refers to that chapter in the Review. 

102. The manner in which Ms Barber behaved on receipt of Dr Thornton’s e-mails, in 

which she asserted that there had been an interview, is significant in assessing Ms 

Barber’s state of mind. The allegation that Dr Thornton lied in claiming to have 

interviewed Ms Barber is so serious, that it might be expected that Ms Barber would 

take very seriously the claim made by Dr Thornton on 7 November 2008 that there 

had indeed been an interview. But Ms Barber did not respond to the e-mail of 7 

November at all. Asked if this was an important e-mail to her, Ms Barber replied that 

it was not at all. She said she did not understand what Dr Thornton was asking for, 

and she did not pass the complaint on to the Telegraph. She said: “It is mad to 

complain to me. She had to go through the literary editor”.  

103. I find Ms Barber’s lack of reaction to Dr Thornton’s initial complaint made on 7 

November 2008 to be consistent with Ms Barber knowing already that her allegation 

that she had not been interviewed was untrue.  

104. Ms Barber’s explanation of the letter of 18 December 2008 is also significant as to Ms 

Barber’s state of mind when she wrote the Review. Exactly how that letter came to be 

compiled is not known to me because the Telegraph did not waive privilege. I accept 

that the draft was written by Mr Philp. But the greater part of the letter conveys 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

information which is attributed to Ms Barber, which can only have been derived from 

what she said to Mr Philp, and which she agrees she approved before the letter was 

sent. The letter does not address at all the substance of the complaint, namely that it 

was a factual error on the part of Ms Barber to write that Dr Thornton had never 

interviewed her. That is passed over in silence. So Ms Barber impliedly admitted it, 

but did not address the point. I interpret that in the same way as I interpret Ms 

Barber’s lack of response to the e-mail of 7 November. 

105. However, the letter of 18 December then goes on to raise for the first time the denial 

that “this contact amounted to an interview in any meaningful sense”. Of course, Ms 

Barber did not thereby mean to convey that, when she had written the piece in 

October, that is what she had had in mind. This is a new attack on Dr Thornton. It was 

apparently prompted by Dr Thornton’s acceptance in her letter of 11 December that 

the interview was not very rewarding. Ms Barber is not saying in the letter of 18 

October that Dr Thornton should not have mentioned Ms Barber’s name in the 

Acknowledgments at all, but that she should have mentioned Ms Barber’s name in a 

different part of the Acknowledgements. Moreover, Ms Barber caused Mr Philp to 

raise in the letter of 18 December what Mr Thwaites puts forward as her motive for 

having accused Dr Thornton of lying (see the passage quoted in para 89 above). 

106. I have also considered the manner in which Ms Barber gave evidence. While the 

demeanour of a witness is not the best guide to whether the witness is lying or not, in 

this case I found nothing in her demeanour which suggested to me that she cared one 

way or another whether  the interview allegation was true or false. She manifested no 

sign of caring at all. 

107. It is a very serious matter for a judge to find that a witness has lied. In this case it is a 

charge that the witness has already admitted to in another context.  

108. The cross-examination ended with the following exchange: 

“Q.  In your book, An Education, at page 76, do you describe 

yourself in these terms:  

"I had become a proficient liar in my years with Simon and 

had found it hard to break the habit.  I was also apt to do bad 

things if I could get away with them." 

I'll provide some context to that if you wish it. It is in relation 

to meeting your husband, who you describe as someone who 

was good? 

A.  Yes. 

Q.  And this episode in your life is when you were a teenager 

and pursued by a married man who was considerably older and 

was a con man – 

A.  Yes. 

Q.  -- in addition. 

A.  Yes. 

Q.  But is that the truth, that you had become a proficient 

liar? 

A.  While I was with Simon.  But the point I was -- I mean, it is 

unfair to quote it without the context, because what I'm then 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

saying is that I had the good luck to marry a very good, honest 

man, and I think improved myself as a result.” 

109. I repeat that it was Ms Barber herself who introduced her own book into evidence. 

LIBEL: THE INTERVIEW ALLEGATION - reasons why, if she did not know the truth, Ms 

Barber was reckless 

110. If I accepted the passage in her witness statement in which she states that she “dimly 

remembered” being asked for an interview and “thought she had given her the brush 

off”, then I could not accept that she had that degree of confidence in her memory 

such as might credibly explain why, if she was an honest person, she failed to check 

whether her allegation of lying against Dr Thornton was correct. If her memory was 

only dim, and she only thought she had given Dr Thornton the brush off, then that 

would be a reason for saying that she was reckless in not checking. 

111. In the Preface to her own book (“An Education”), Ms Barber states that: 

“This is all by way of warning that you are in the hands of a 

deeply unreliable memoirist whose memory is not to be trusted. 

Where possible I have checked facts either against my diaries 

or articles, but I’m never exactly a slave to facts at the best of 

times. But does it matter?” 

112. If she knows that her memory is “not to be trusted”, then she cannot claim the 

reliability of her memory as a credible explanation for her not having checked 

whether Dr Thornton had interviewed her or not. In her witness statement she said 

that when she saw her name in the Acknowledgements section of the Book it did not 

cross her mind that she may have forgotten. The more she claims to have a bad 

memory, the less credible her assertions that she was so confident in her memory that 

there had not been an interview that it did not cross her mind that she might be wrong. 

113. In her own book Ms Barber recorded that she had kept a detailed diary since she was 

aged 30 and used it to check facts where possible. 

114. A further reason Ms Barber gives in her witness statement as to why she should not 

have checked with Dr Thornton whether they had talked or not was that for a reviewer 

to get in touch with the author of a book under review “would be a very peculiar thing 

for a book reviewer to do”. But I do not understand her to suggest that that was a 

reason which influenced what she did at the time, because she goes on to say in her 

witness statement “But in any case, it did not cross my mind that Thornton had 

interviewed me”.  

115. However, since she mentions the point, I must say that in my view it is not a reason 

which she can plausibly pray in aid. Ms Barber also accepted in her oral evidence that 

if Mr Leith had realised before she received the Book that she was herself referred to 

in it, then he probably should not have given it to her to review. Her understanding as 

to why Mr Leith might have objected to her writing a review is that he might have 

thought the review would “get personal”. The review was in fact as personal as it 

could be. The opening lines refer to the author’s physical appearance and academic 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

qualifications, and do so in terms which Ms Barber described to me as slightly 

pejorative or disparaging, and a personal insult.  

116. I accept that it would be a very peculiar thing for a book reviewer to get in touch with 

the author of a book. But the reason why it would be peculiar does not apply to the 

facts of this case. Where a journalist contemplates publishing a statement of fact 

which is defamatory of the subject of the statement, it is a requirement of responsible 

journalism that the subject should be invited to comment upon that statement before it 

is published. This is a requirement of responsible journalism both because it promotes 

accuracy and because it promotes fairness. The fact that the journalist is proposing to 

include the defamatory statement of fact in a piece which would normally consist 

mainly of opinions does not excuse the journalist from doing what she would be 

required to do if the defamatory statement of fact were intended for a news article. It 

is the nature of the defamatory statement, not the type of piece in which it is to be 

included, that gives rise to the requirement to check the facts and give the subject an 

opportunity to comment upon the allegation. 

117. Ms Barber accepted in evidence that she knew that the allegation that Dr Thornton 

had not interviewed her, as Dr Thornton claimed in the Book, was a damaging 

allegation to make against someone in Dr Thornton’s position. She accepted that she 

was accusing Dr Thornton of lying about the interview. And the fact that Ms Barber 

realised the dangers of the review being written in terms more personal than the 

literary editor would expect was a further reason why she should have checked her 

facts. 

118. A further reason Ms Barber gave for not checking whether or not she had been 

interviewed was that she was probably working to a deadline. Again this is not a 

reason which she said that she recalled influencing her decision at the time. It was 

speculation. This reason could not be a credible explanation why, as an honest person, 

she did not check so serious an allegation. She did not have to include the interview 

allegation in the Review. And in any event there was a period of some ten days 

between her submission of the piece to the Telegraph on 20 October and its first 

publication in the issue of 1 November. So there was on any view time to check 

before the distribution to the public. 

119. Ms Barber also suggested that it would have been difficult for her to find an entry in 

her diary, when she did not know what she was looking for. But the words of the 

Review make clear that Ms Barber knew in October 2008 that the exchanges that took 

place between Dr Thornton and Ms Barber before the interview were exchanges 

which post dated Ms Barber’s article in the issue of The Observer dated 1
st
 October 

2006. That is clear from the fact that Ms Barber states in the Review that she 

remembered telling Dr Thornton that she was welcome to quote from that article. I do 

not accept she believed that it would have been difficult for her to read her diary from 

1
st
 October 2006 onwards in order to see if there was an entry relating to Dr Thornton. 

120. The failure to check an allegation that is so serious that a check is to be expected is 

consistent with knowledge that the allegation in question is false. A person does not 

need to check if she already knows what a check would reveal. 

121. None of the reasons suggested by Ms Barber as to why she should not have checked 

to see if the interview allegation was true or false are at all convincing as an 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

explanation of why she did not check. If (contrary to my finding) Ms Barber did not 

know that the interview allegation was false, then in my judgment the probable 

explanation is that she was indifferent to the truth or falsity of the allegation. 

122. The subsequent behaviour of Ms Barber is not only consistent with Ms Barber being 

indifferent to the truth or falsity of the allegation. In my judgment it is probative that 

she was indifferent. 

123. Ms Barber’s reaction to Dr Thornton’s e-mail of 7 November 2008 demonstrates 

indifference to the truth or falsity of the interview allegation as at that date. An honest 

person who cared whether what she had written was true or false would have wanted 

to know whether or not she had made a false accusation of lying against Dr Thornton. 

It is no answer to say, as Ms Barber did in evidence, that it was not clear what Dr 

Thornton was asking for in that e-mail. In her witness statement of 12 June 2011 she 

stated in respect of the complaint of 7 November 2008: “I still do not think that it 

called for a reply”. At best that demonstrates her indifference to the truth of falsity of 

what she had written. 

124. Ms Barber’s reaction to Dr Thornton’s e-mail of 11 December 2008, as recorded by 

her in her diary, demonstrates her indifference to the truth or falsity of the interview 

allegation as at that date also. An honest person who cared whether what she had 

written was true or false, and who had discovered that what she had alleged was false 

(as Ms Barber had by then discovered, if she did not already know), would have felt 

concern, and expressed it. Instead, as appears from the letter of 18 December 2008, 

she decided to attack Dr Thornton on a new basis, claiming in effect that the word 

“interview” meant what she, Ms Barber, said it meant, and referring again to her own 

grievance that Dr Thornton had not included in the Book a mention of what Ms 

Barber considered to be the misbehaviour of the other juror, notwithstanding that she 

had not told Dr Thornton about this herself.  

125. The fact that Ms Barber demonstrated indifference to the truth or falsity of the 

interview allegation upon receipt of Dr Thornton’s e-mails of 7 and 11 December 

2008 is relevant to the finding that I must make as to her state of mind when she wrote 

the Review in mid October, less than eight weeks earlier.  On receipt of the e-mail of 

7 November Ms Barber can have had no reason to believe that the interview 

allegation was true, and on receipt of the e-mail of 11 December 2008 she knew it 

was false. But she remained indifferent.  

126. Mr Price relies on the diary entries for 20 October and 1 November concerning the 

allegation about the behaviour of the other juror which Ms Barber had included in the 

Review, but which had been edited by the Telegraph. He submits that these two 

entries demonstrate a general anxiety and implicit sense of responsibility not to get 

into legal difficulties. In my judgment they provide a striking contrast with the entry 

for 11 December. They invite an explanation of why she did not record in her diary 

her concerns about Dr Thornton, unless the explanation be that she had no concerns 

about Dr Thornton. 

127. It is with some hesitation that I reached the conclusion that Ms Barber knew the 

interview allegation was false at the time she wrote the Review. I have had no 

hesitation in reaching the alternative conclusion that (if she did not know it was false) 

she was reckless, that is indifferent as to whether it was true or false. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

CONCLUSION ON THE CLAIM FOR LIBEL 

128. It follows from the conclusions that I have reached, that the offer of amends provides 

no defence to the claim for libel. 

LIBEL: THE CLAIM IN RESPECT OF THE WEBSITE 

129. There is a claim for libel in respect of the website publication alone which is 

maintained on a different basis. This difference turns on the states of mind not only of 

Ms Barber, but also of Mr Rhidian, Mr Arthur and Mr Philp.  Nothing turns on this 

different basis of the claim, if I am right in my conclusions as to the state of mind of 

Ms Barber when she wrote the Review in October 2008. But in case I am wrong in 

any of my conclusions, I shall consider this alternative way of putting the claim. 

130. The fact that gives rise to a separate argument in relation to the website is that on 11 

December 2008 Ms Barber had seen Dr Thornton’s complaint of that date, checked 

her diary and found that it was true that Dr Thornton had spoken to her by 

arrangement on 11 December 2006, and that Dr Thornton had asked her questions, 

and that she had been “mildly helpful”. It follows, so Mr Thwaites submits, that from 

that point onwards Ms Barber, and so also Mr Philp, Mr Rhidian and Mr Arthur, knew 

that the interview allegation was false, or had reason to believe that it was false, 

within the meaning of s.4(3). 

131. In the Amended Particulars of Claim and the Re-Amended Defence the pleadings in 

relation to the website publication mirror the pleadings in respect of the hard copy 

publication. Publication of the Review is admitted. The difference emerges in the 

Amended Reply. In para 4.10A it is pleaded that by the 11 December 2008 letter Dr 

Thornton made the Telegraph aware of the falsity of the interview allegation, and 

specifically requested publication online of a correction and apology, and, by her later 

e-mail that day, suspension of the Review from the website. It is pleaded that that 

letter was read by Mr Rhidian, Mr Arthur and Mr Philp. The same allegation is made 

against Ms Barber, save that in her case it is pleaded that she knew of the falsity from 

7 November.  

132. The Amended Reply then pleads that neither of the three named gentleman, nor 

anyone else at the Telegraph took any action to amend or remove the Review from the 

website, although they knew that it was there. So it is said that they were each 

“knowingly responsible as a matter of law for the continuing publication of the” 

Review. 

133. Thus, it is said, the Telegraph knew as from those dates that the Review was false or 

had reason to believe that it was false and defamatory of Dr Thornton, within the 

meaning of s.4(3) of the Act. So, it is said that in respect of the website publication 

the offer of amends provides no defence in respect of publications after those dates. 

134. There being no Rejoinder, the case for the Telegraph is set out in a Skeleton argument 

prepared for the trial. Mr Price accepts that it is obvious from the letter of 11 

December 2008 that there was a conversation between Dr Thornton and Ms Barber on 

11 December 2006. But he submits that an honest reader of the letter of 11 December 

could conclude that the conversation in December 2006 did not amount to an 

interview, and that each of Ms Barber and the three gentleman believed that it did not 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

amount to an interview, or in the case of the three gentlemen, that Ms Barber was 

entitled to and did hold that view. 

135. Further Mr Price submits that, for the purpose of s.4(3), the individual who has the 

relevant state of mind must also make a conscious decision in bad faith to continue 

the publication, and that none of the individuals concerned acted in bad faith. For this 

proposition he argues from the legislative purpose of the offer of amends procedure, 

and cites Shapiro v La Morta [1923] 40 TLR 201. That case concerned a poster 

referring to the plaintiff which was not taken down after she had pointed out that the 

information in it about her was incorrect. The claim failed because the information 

was not defamatory, and there was no intention to injure, and the damage claimed was 

in any event too remote. I do not find this case of assistance. 

136. Mr Price goes on to submit that the only person who made any conscious decision 

was Mr Philp, so that even if he had made that decision in bad faith, his decision 

would not defeat the offer of amends, because he was working  freelance, as an 

independent contractor. He cites Duncan & Neill on Defamation at para 18.28. 

137. Mr Thwaites submits that the position of Mr Philp as an independent contractor does 

not affect the Telegraph’s liability, in so far as he was an agent for the Telegraph if he 

made the decision in question. Further, he submits that the ordinary rules in relation to 

responsibility for publication apply, and he cites from Bunt v Tilley [2007] 1 WLR 

1243 at para 21 where Eady J said: 

“If a person knowingly permits another to communicate 

information which is defamatory, when there would be an 

opportunity to prevent the publication, there would seem to be 

no reason in principle why liability should not accrue”. 

138. I turn now to consider the facts relevant to this part of the case, in so far as they are 

not already set out above (see para 43 above and following). 

139. Mr Rhidian, Mr Arthur and Mr Philp all gave evidence in the form of witness 

statements, but only Mr Arthur and Mr Philp were required to submit to cross-

examination by Mr Thwaites. 

140. Mr Philp’s first witness statement was made for an interlocutory application and dated 

10 December 2009, and relates only to the letter of 18 December 2008. He said that 

he sought information from Ms Barber before drafting the letter of 18 December, as 

he would from the author of any article which was the subject of a complaint, and that 

the wording of the letter was approved by Mr Rhidian. The letter referred to what Ms 

Barber had in mind in December 2008, not what she had in mind at the time she wrote 

the Review. 

141. Mr Philp’s second witness statement is dated 17 June 2011. He had not been asked to 

address his mind to the reason why the website publication was not suspended until 

2011. By that time he could not remember what information was available to him 

when he drafted the letter of 11 December 2008 in response to Dr Thornton’s 

complaint of that day. He could recollect that he thought that the complaint was weak. 

He consciously decided not to state in his letter of 11 December that the online 

publication would be suspended.  



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

142. He then set out what he believes his thought processes were. He believed he thought 

that Dr Thornton’s statement in her letter, that her conversation with Ms Barber was 

not very rewarding, was not materially different from Ms Barber’s statement in the 

Review about not wishing to add to her published account. He believed he was 

influenced by the Review being a comment piece, and by Ms Barber expressing the 

opinion that her contact with Dr Thornton did not amount to an interview. It did not 

occur to him that the Review was accusing Dr Thornton of dishonesty: that was not 

suggested until the letter from Dr Thornton’s solicitors.  

143. Mr Philp stated that he assumed that his draft letter of 18 December 2008 had been 

approved by Mr Rhidian. But he was later informed that that letter had in fact been 

signed by Mr Arthur on behalf of Mr Rhidian. After learning that, he recalled that he 

had had a brief conversation with Mr Arthur after learning that he was unable to see 

Mr Rhidian. 

144. In cross-examination Mr Philp said that he gave no further thought to suspending the 

website publication when he received the later e-mail from Dr Thornton on 11 

December, nor at any time thereafter. After he had sent the letter of 11 December 

2008 to Dr Thornton he was busy dealing with copy being prepared for publication in 

the next day’s paper. He would have printed out the e-mails and put them in a file. 

145. He did recall speaking to Ms Barber following receipt of Dr Thornton’s letter of 11 

December. He communicated with Ms Barber about it by e-mail between that date 

and 18 December. He sent a copy of Dr Thornton’s letter of 11 December to Ms 

Barber. As a result of information received from her he believed that there had been a 

conversation between Dr Thornton and Ms Barber on 11 December 2006. He had no 

evidence to contradict that. But he did not believe that it was an interview. His view 

was influenced by the fact that (as set out in her letter of 11 December 2008) the e-

mails Dr Thornton had exchanged with Ms Barber in 2006 were not headed 

“Interview”, and by the fact that in chapter 4 of the Book there was no reference to 

there having been an interview, but only to articles by Ms Barber. What Ms Barber 

was saying to him was that whatever contact she had had with Dr Thornton, it was not 

an interview. 

146. Mr Philp said that the letter of 18 December was drafted to a layperson and intended 

to make the Telegraph’s point as diplomatically as possible. At one point he said: 

“… in considering the piece at the time that is the judgment 

view I came to. Whether that was right or wrong is another 

matter”. 

147. From Mr Philp’s demeanour I was left with the impression that he did not consider 

that the view he had taken of the complaint from 11 to 18 December was one that he 

ought to have taken. He came very close to accepting that it was not.  

148. Whether or not Mr Philp was careless in what he did and did not do is not relevant to 

this action. Nothing in this judgment should be taken as a finding of a breach of a 

professional duty of care by Mr Philp or Mr Arthur, since no issue as to that has been 

put before me to decide. The only question is whether Mr Philp or Mr Arthur knew 

that what was published about the interview on the website was false, or was 

indifferent to whether it was true or false. Mr Philp’s position was different from that 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

of Ms Barber. She had been a party to what she referred to as the talk in December 

2006. He had not. She had given him her opinion that it was not an interview. 

149. I find that Mr Philp was mistaken in the view he took, and in omitting to advise that 

the website publication be suspended. But he did not know the interview allegation to 

be false. He accepted Ms Barber’s claim that, in her opinion, the conversation which 

had undoubtedly taken place was not an interview. It follows that the defence of offer 

of amends would not be defeated only on the basis of Mr Philp’s state of mind.  

150. However, should the point be of relevance in the future, I do find that the decision not 

take the Review off the website was a deliberate decision. Mr Philp deliberately drew 

to the attention of Mr Rhidian his opinion that it should not be taken off the website. 

This opinion was accepted by Mr Rhidian. 

151. In his witness statement Mr Rhidian states that he has no recollection of what 

happened in the handling of Dr Thornton’s complaint in December 2008. He would 

not have kept the Review on the website if he had believed it was false and 

defamatory. He would have trusted Mr Philp’s opinion. He was not cross-examined. It 

follows that on the basis of Mr Rhidian’s state of mind alone, the defence of offer of 

amends would not be defeated. 

152. In his witness statement Mr Arthur states that he has no recollection of signing the 

letter of 18 December. He accepted that he must have read Dr Thornton’s letter of 11 

December, but he would have trusted Mr Philp and would have been very busy. He 

would not have recommended the retention on the website of an allegation that was 

false and defamatory. He repeated this in cross-examination. He had been party to the 

decision to make the offer of amends, with the concession that involved as to the 

allegation being false and defamatory. He was clearly embarrassed, but did not accept 

that he had known that the interview allegation was false. He accepted with the 

benefit of hindsight that the complaint could have been handled better. 

153. My conclusion in relation to Mr Arthur’s state of mind is similar to that in relation to 

Mr Philp’s, as set out in para 149 above. 

154. In my judgment, if the claim in libel based on the state of mind of Ms Barber did not 

succeed in relation to her state of mind before 7 November (as in my judgment it 

does), then it would succeed in relation to the website publications after that date, and, 

if not after that date, then certainly after 11 December. Although she persuaded the 

lawyers that the interview allegation could be defended on the basis that the admitted 

conversation did not amount to an interview in her opinion, I have found that that was 

not in fact her opinion. And I have found that she knew that the Review was on the 

website, and that if she had candidly admitted the truth, namely that Dr Thornton had 

interviewed her as Dr Thornton said she had, then the website publication would have 

been suspended. What she told Mr Philp had the direct result that the website 

publication continued, when it would otherwise not have done. 

155. I accept the submission of Mr Thwaites on the basis of Bunt v Tilley that all that it is 

necessary for Dr Thornton to prove is that Ms Barber is a publisher in the ordinary 

sense of that word in the law of libel. That she was a publisher in that legal sense of 

the word is not in dispute. But on the facts the result would be the same if what had to 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

be proved was a deliberate decision. Ms Barber did make a deliberate decision to 

mislead Mr Philp. 

MALICIOUS FALSEHOOD: THE COPY APPROVAL ALLEGATION – did Ms Barber 

believe what she wrote? 

156. When Ms Barber wrote the Review she had no information about Dr Thornton’s 

techniques other than the information that Dr Thornton gave in the Book. So the copy 

approval allegation is unlike the interview allegation, in that the interview allegation 

purports to be based on Ms Barber’s own personal knowledge derived from a source 

other than the Book itself.   

157. In the second paragraph of the Review Ms Barber wrote of Dr Thornton: 

“She also claims that she practices reflexive ethnography, 

which means that her interviewees have the right to read what 

she says about them and alter it. In journalism we call this 

‘copy approval’ and disapprove”. 

158. The e-mails exchanged between Ms Barber and Dr Thornton before the interview 

contained no mention of copy approval or any other right of approval to be given by 

Dr Thornton to Ms Barber. The only source which Ms Barber had for these words was 

in the Book at p257. Dr Thornton had there written: 

“Also as part of a practice called ‘reflexive ethnography’, the 

people who are quoted in a particular chapter had the 

opportunity to read what I wrote. Their feedback often led to a 

richer and more accurate account of their art world and I’m 

exceptionally appreciative of those who took this extra time”. 

159. Dr Thornton first complained of the copy approval allegation in her e-mail of 11 

December 2008. She complained of it as one of the two factual errors damaging to 

her. 

160. In drafting the letter of 18 December 2008 in response to that complaint Ms Barber 

and Mr Philp recognised the distinction between a right and an opportunity: 

“It seems as if the individual concerned was afforded the 

opportunity to correct factual inaccuracies and to add ‘richer’ 

material to the end result – in other words to alter what had 

originally been written. This lends itself to a comparison with 

‘copy approval’”. 

161. In cross-examination Ms Barber accepted that an ‘opportunity’ is not a right. She 

accepted that she should not have said that Dr Thornton gave people a right to alter 

what she had written.  

162. As discussed in my judgment in this case ([2010] EWHC 1414 (QB)), it is not 

defamatory of a writer to say that she practises copy approval. It is a right given, for 

example, by the writers of authorised biographies, which are a normal and reputable 

form of writing. But as Ms Barber also accepted, it is damaging to attribute the 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

practice to a person who is writing for journalism in a serious newspaper, or for 

academic readers. 

163. When asked by Mr Thwaites what explanation she had for altering ‘opportunity’ to 

‘right’, other than resentment at what Dr Thornton had written about herself, Ms 

Barber replied with a question of her own: “Why would I feel resentment towards 

her? I have never met her”. She gave no explanation for the alteration, other than that 

she considered that, on being given an opportunity to send feedback to Dr Thornton, 

people would be almost bound to ask to alter things. She said “I suspect that she did 

alter things on the basis of her feedback”. 

164. In an article in the Observer on 27 January 2002 (“Caution: big name ahead”) Ms 

Barber expressed clear views on the different forms of approval that subjects may ask 

for when being invited to agree to being interviewed. She discussed in detail “copy 

approval”, “picture approval”, and “writer approval”. In each case her use of the word 

“approval” denoted a right given by the interviewer or writer to the subject to see the 

material proposed to be published in advance of publication, and to delete or veto 

anything that the subject did not like. The meaning of “copy approval” as understood 

by journalists and academic writers was not in dispute in this action. 

165. Ms Barber had also had personal experience that was relevant. She had herself 

acquired a right to see but not to alter what Nick Hornby was to write in a script for a 

film about herself. As she described it on page 3 of her own book published in 2009, 

but relating to events some time before that: 

“Luckily, I had the nous to put a clause in the contract saying I 

was allowed to see and comment on (but not alter) any script 

Nick Hornby wrote”. 

166. She accepted in cross-examination that Nick Hornby did occasionally do things with 

the feedback that she gave to him. 

167. On the basis of the Book itself, there was no material upon which Ms Barber could 

dispute Dr Thornton’s evidence that what Ms Barber had written about her giving a 

right of copy approval was false. Moreover, on the basis of the Book, which was the 

only material she had before her at the time she wrote the Review, I find that Ms 

Barber had no reason to believe and did not believe that Dr Thornton had given a right 

of copy approval to the people she quoted. She understood very well that an 

opportunity was not a right, and believed that what she had written was false. In 

reaching this conclusion I have taken into account the conclusions I have reached on 

the interview allegation. 

168. However, at a late stage before the trial the Telegraph sought to amend its Defence 

and denied (instead of just not admitting) that the copy approval allegation was false. 

The Telegraph asked for disclosure of further documents. What prompted this was the 

contents of the witness statement of Dr Thornton dated 16 May 2011. After denying 

that any individual was offered (or asked for) copy approval, Dr Thornton wrote: 

“With respect to this, I made clear in advance to interviewees, 

when requesting an interview, that I would obtain their express 

permission to attribute a quote. Again there is no issue about 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

this, and it is a distinction readily understood by those who 

have practised in this field. … This quote checking process 

undoubtedly improved the clarity and crispness of the 

quotations … Many interviewees improved their grammar and 

word choice or, at my instigation, added an illuminating 

metaphor. If the interviewee was nervous about something they 

had said but I thought the wording was true and important, I 

worked hard to keep it. In an extreme case, if an interviewee 

refused permission to attribute words that I wanted to keep, I 

would use the quote in unattributed form”. 

169. In seeking an interview with some interviewees (but not with Ms Barber) Dr Thornton 

had written: “I conduct all my interviews off the record and would obtain your 

express permission to attribute a quote”. In the Book Dr Thornton makes clear that a 

number of the quotes are attributed to individuals referred to by pseudonyms. 

170. Mr Price attacked Dr Thornton’s claim on this point in two ways. First, he submitted 

that the documents exchanged between Dr Thornton and a number of interviewees 

from whom Dr Thornton sought quote approval, showed that in practical terms quote 

approval was really the same thing as copy approval. Second he submitted that Dr 

Thornton had in practice granted copy approval.  He argued that, without permission 

to use quotes, there could be no book. 

171. Dr Thornton rejected these contentions. She pointed out that she had in fact used 

pseudonyms in a number of cases, and said she could have done so in more cases. As 

she said, the “Book is not a series of celebrity profiles … My chief purpose is to 

understand the way the art world works, not to profile people”. So there was nothing 

to stop her using the quotes in unattributed form, even if the people quoted did not 

give approval to an attribution. 

172. There are a very large number of individuals to whom quotes are attributed in the 

Book. But the disclosed material related to very few. 

173. The disclosed documents reveal that in a small number of cases Dr Thornton did alter 

quotations and other parts of the text in response to feedback. They also disclose that 

in other cases she was asked to alter the text and declined to do so.   

174. The onus of proving that the copy approval allegation is false lies on Dr Thornton. 

But once Dr Thornton had asserted in evidence that she did not give copy approval, 

and in the absence of documents showing that she had, the Telegraph sought to 

discharge the evidential burden of demonstrating that the allegation was true. 

175. There was an obvious difficulty which Mr Price acknowledged. Simply to show that 

Dr Thornton had offered an individual an opportunity to give feedback, that the 

individual had given feedback, and that Dr Thornton had altered the text as a result, 

would not prove that Dr Thornton had given the individual a right of any kind. Such a 

scenario is equally consistent with Dr Thornton’s account of the matter. 

176. When asked about specific changes to the text that Dr Thornton had made in response 

to requests from a handful of individuals, Dr Thornton responded that she had made 

the changes on the grounds of accuracy, or because she thought it appropriate to do 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

so, in some cases out of courtesy. Examples were when she removed a reference to a 

person’s age or hairstyle, or a comparison between the appearance of an individual 

and that of a well known actor. 

177. In my judgment Mr Price’s challenge to Dr Thornton’s case on falsity in relation to 

the copy approval allegations was always likely to be difficult on the limited material 

he had available to him. In fact it proved impossible to make good.  

178. As Mr Thwaites pointed out in submissions, judges send the draft of judgments to the 

parties for their advisers to submit editorial corrections and to draw attention to 

obvious errors. Counsel may in a few cases contend that the draft judgment does not 

accurately record their submissions. In very rare cases counsel may point out that 

words used by a judge could be misunderstood, or that they reflect adversely upon a 

third party when it is unnecessary and inappropriate to do so (see eg Mohamed, R (on 

the application of) v Secretary of State for Foreign & Commonwealth Affairs [2010] 

EWCA Civ 158, [2010] 3 WLR 554 at para [5]). Judges commonly accept corrections 

and alterations requested by counsel, but no one could suggest that what the judge is 

offering is a right of approval, as opposed to an opportunity to submit feedback. The 

concern of the judge is to achieve fairness and accuracy, so far as possible, in his 

recitation of the facts and the submissions of the parties.  

179. In my judgment, there is, as Ms Barber well understood, a distinction between 

quotation approval and copy approval, and no equivalence between them which is 

material to this case. Dr Thornton has satisfied me that she did not grant copy 

approval. The allegation that she did so is false, and Ms Barber knew that it was false. 

Ms Barber did not believe that there was any material similarity between what Dr 

Thornton granted to her interviewees and copy approval. 

DAMAGES 

180. I did not understand Ms Barber to dispute that the copy approval allegation was 

calculated to cause  pecuniary damage to Dr Thornton. On the evidence of Dr 

Thornton’s professional activities as a journalist and academic that conclusion would 

in any case be inevitable. It is clear from the Review and Ms Barber’s other writings, 

referred to above, that journalists, and editors, take a strong view against giving such 

a right of approval. 

181. Witnesses for Dr Thornton explained in their witness statements that this was so. 

Examples are Ms Rocco and Mr Guarino. Mr Price objected to this evidence on the 

grounds that it was expert evidence for which permission had not been obtained. Both 

of these witnesses spoke about journals for which Dr Thornton has actually written, 

The Economist and Artforum International Magazine respectively. The objection 

seemed to me to be technical in the extreme, given Ms Barber’s own views of the 

matter expressed in the Review.  But if I have to rule on the objection, I would reject 

it. These witnesses were speaking of whether their publications would accept further 

work from Dr Thornton if she gave copy approval. That is not opinion. It is evidence 

of their intentions as to the conditions under which they would be willing to make 

agreements with Dr Thornton in the future. Ms Rocco made a clear distinction 

between quote approval, which she characterises as a form of fact checking, and copy 

approval, which she describes as surrendering editorial control. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

182. However, the copy approval allegation is far less serious than the interview allegation. 

The interview allegation does not relate merely to professional practice. It is an attack 

on Dr Thornton’s honesty. I accept Dr Thornton’s view that there could hardly be 

more serious an allegation to make against someone in her profession. 

183. In these circumstances, it is difficult to make separate awards of damages. 

184. Other factors relevant to damage are the circulation of the Review, both in hard copy 

and on the website. The circulation of the hard copy of the Telegraph is in excess of 

one million copies. Not all readers would have read the Review, but in the case of 

some copies there is likely to have been more than one reader. There is evidence 

which was not disputed of at least 700 website readers. In addition it is probable that 

there were republications on other websites and blogs. 

185. Dr Thornton spoke of professional colleagues who mentioned the Review to her, and 

others who manifested signs of having read it or known of it. She was able to deny the 

truth of the allegations, but did not feel that she had always convinced her colleagues. 

She had had the humiliation of having to discuss it with some people with, or for 

whom, she worked, such as Ms Rocco, who did accept what she said. 

186. The malice that I have found on the part of Ms Barber is a serious aggravating factor. 

And the manner in which her complaint was dealt by her, and by the Telegraph 

generally, is a further aggravating factor. In ordinary language she was fobbed off. It 

is clear that Mr Philp drafted the letter of 18 December in a different style from that 

which is to be expected of an experienced newspaper lawyer. But Dr Thornton’s 

complaint, although obviously not written by a lawyer, was clear and fully reasoned. 

It called for an equally clear and reasoned reply. The reply of 18 December was high 

handed. It suggested that Ms Barber was the authority on what was or was not an 

interview, and it criticised Dr Thornton for not including in the Book the allegation of 

misbehaviour against the other juror which Ms Barber had initially put in her Review 

(but which she had accepted should be edited out), and which she had deliberately not 

told Dr Thornton about. The letter was offensive to Dr Thornton. This is an 

aggravating factor. 

187. There was an apology by the Telegraph, about ten months after the first publication, 

and about six months after the Review had been removed from the website. An 

apology is always some mitigation. But to be effective in vindication of a person’s 

reputation, and so mitigation of damage, an apology must be prompt. This apology 

was not prompt, and so counts for much less than it would have done if it had been 

made in late 2008 or early 2009. There was no apology for the copy approval 

allegation. 

188. The cross-examination was also an aggravating factor. Mr Price persisted at length in 

putting to Dr Thornton that she did in fact grant copy approval. And he asked some 

intrusive questions about the financial affairs of her husband and father, which had no 

relevance to the case, but which served to humiliate. 

189. In my judgment the least award of damages that is necessary in this case is one of 

£65,000. If it has to be split between the libel and the malicious falsehood, I would 

attribute £50,000 to the libel and £15,000 to the malicious falsehood. 



 

Approved Judgment 

Thornton v Telegraph Media 

 

 

190. If it has to be split between the print edition and the online edition, I would apportion 

one half to each. The website publication is more limited in numbers, but lasts much 

longer, and is likely to be seen by persons using search engines to find out about Dr 

Thornton. That is a common practice for people considering dealing with one another 

and wanting to know more about the other person. 

THE APPLICATION FOR SUMMARY JUDGMENT 

191. On 29 June 2011 The Telegraph issued an application for summary judgment on the 

basis that the allegations of malice had no real prospect of success. Mr Price did not 

pursue these, but asked me to state in my judgment what I would have decided. 

192. This is not a satisfactory way of proceeding. If the Telegraph had wished to call no 

evidence at the close of Dr Thornton’s case, that is a course that would have been 

open to them. If they had done that the claim would have succeeded. For the reasons 

stated above, the evidence in support of the claim raised a case to answer. So if the 

application for summary judgment had been pursued, it would have failed. 

CONCLUSION 

193. For these reasons this claim succeeds. 

 


