
Case No: A2/2016/0218 

 

Neutral Citation Number: [2016] EWCA Civ 100 

IN THE COURT OF APPEAL  

ON APPEAL FROM  

HIGH COURT OF JUSTICE, QUEENS BENCH DIVISION 

(Mr Justice Cranston) 

 

Royal Courts of Justice 

Strand 

London, WC2A 2LL 

 

Friday, 22 January 2016 

 

Before 

 

LORD JUSTICE JACKSON  

LADY JUSTICE KING 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Between: 

 

 PJS 

 

 

Applicant 

 - and -  

  

NEWS GROUP NEWSPAPERS LIMITED 

 

 

Respondents 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

(DAR Transcript of  

WordWave International Ltd  

trading as DTI 

165 Fleet Street, London EC4A 2DY 

Tel No:  020 7404 1400 Fax No: 020 7404 1424 

Official Shorthand Writers to the Court) 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Mr Hugh Tomlinson QC & Ms Lorna Skinner (instructed by Carter-Ruck Solicitors) 

represented the Applicant 

 

Mr Gavin Millar QC & Mr Ben Silverstone (instructed by News Group Newspapers) 

represented the Respondents 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Judgment



LORD JUSTICE JACKSON: 

 

1. This judgment is in six parts, namely:  

Part 1. Introduction,  

Part 2. The Facts,  

Part 3. The Present Proceedings,  

Part 4. The Appeal to the Court of Appeal,  

Part 5. The Law,  

Part 6. Decision.  

 

Part 1. Introduction 

2. This is an appeal by a well-known person who seeks to prevent a Sunday 

newspaper from publishing an account of his extramarital sexual activities.  The 

principal issue in this appeal is whether the first instance judge, who refused to 

grant an injunction, properly balanced the competing rights which are in play.   

 

3. For obvious reasons, this is an urgent matter.  The appellant issued his 

notice of appeal on Monday of this week, 18 January.  King LJ and I, sitting as a 

two-judge court, heard the appeal yesterday, Thursday, 21 January.  We are 

giving judgment today, Friday, 22 January, so that the newspaper editor knows 

what he can or cannot publish on Sunday. 

 

4. The claimant in these proceedings and appellant before this court is a well known 

person in his own right.   

 



5. The defendant in the action and the respondent in this court is 

News Group Newspapers Limited.  The defendant publishes the Sun on Sunday.   

 

6. In this judgment, I shall refer to the Human Rights Act 1998 as "the HRA". 

Section 6 of the HRA provides: 

"(1) It is unlawful for a public authority to act in a way which is 

incompatible with a Convention right. 

 

[...] 

 

(3) In this section ‘public authority’ includes— 

 

(a) a court or tribunal [...]” 

 

7. Section 12 of the HRA provides: 

… 

(3) No such relief is to be granted so as to restrain publication 

before trial unless the court is satisfied that the applicant is likely 

to establish that publication should not be allowed. 

 

(4) The court must have particular regard to the importance of 

the Convention right to freedom of expression and, where the 

proceedings relate to material which the respondent claims, or 

which appears to the court, to be journalistic, literary or artistic 

material (or to conduct connected with such material), to— 

 

(a) the extent to which— 

 

(i) the material has, or is about to, become available 

to the public; or 

 

(ii) it is, or would be, in the public interest for the 

material to be published; 

 

(b) any relevant privacy code." 

 

8. I shall refer to the European Convention on Human Rights as the "ECHR".  

Article 8 of the ECHR provides: 

“1. Everyone has the right to respect for his private and family 

life, his home and his correspondence.  

 



2. There shall be no interference by a public authority with the 

exercise of this right except such as is in accordance with the 

law and is necessary in a democratic society in the interests of 

national security, public safety or the economic well-being of the 

country, for the prevention of disorder or crime, for the 

protection of health or morals, or for the protection of the rights 

and freedoms of others." 

 

9. Article 10 of ECHR provides: 

"1. Everyone has the right to freedom of expression. This right 

shall include freedom to hold opinions and to receive and impart 

information and ideas without interference by public authority 

and regardless of frontiers. This article shall not prevent States 

from requiring the licensing of broadcasting, television or 

cinema enterprises. 

 

2. The exercise of these freedoms, since it carries with it duties 

and responsibilities, may be subject to such formalities, 

conditions, restrictions or penalties as are prescribed by law and 

are necessary in a democratic society, in the interests of national 

security, territorial integrity or public safety, for the prevention 

of disorder or crime, for the protection of health or morals, for 

the protection of the reputation or rights of others, for preventing 

the disclosure of information received in confidence, or for 

maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

 

10. Having set out the relevant statutory materials, I must now turn to the facts.   

 

Part 2. The Facts 

11. The claimant is in the entertainment business and is married to YMA, who is a 

well known individual in the same business.   

 

12. In 2007 or 2008 the claimant met AB. There is a conflict of evidence as to 

whether they met through a mutual friend or on Facebook.  The claimant and AB 

had occasional sexual encounters starting in 2009.   

 



13. AB already had a partner, CD. In a text message exchange on 15 December 2011, 

the claimant asked if CD was "up for a three-way". AB said that CD was.  

Accordingly, the three met for a three-way sexual encounter which they duly 

carried out.  After that encounter, the sexual relationship between the claimant 

and AB came to an end, but they remained friends.  

 

14. Let me now return to the relationship between the claimant and YMA. They have 

young children.   

 

15. In or before early January 2016, AB and CD approached the editor of the Sun on 

Sunday.  They told the editor about their earlier sexual encounters with the 

claimant.  The editor proposed to publish the story.  On 14 January 2016, the 

newspaper’s lawyers contacted the claimant's representatives and informed them 

of the position.   

 

16. The claimant took the view that any publication of AB’s and CD’s story would be 

an invasion of privacy.  Accordingly, he commenced the present proceedings. 

 

Part 3. The present proceedings 

 

17. On the evening of Friday, 18 January 2016 the claimant applied to Cranston J, the 

duty Queen's Bench judge, for an interim injunction to restrain the defendant from 

publishing the proposed story in the Sun on Sunday.  At this stage, the claimant 

had not issued proceedings.  He had, however, notified the defendant of his 

application.  Accordingly, both parties appeared by counsel before the judge.   



 

18. In support of his application, the claimant served two witness statements, one 

made by himself and one by YMA.  In opposition to the application, the 

defendant served five witness statements.  These comprised two statements by 

AB, two statements by CD and one statement by Steve Kennedy, who is editor of 

the Sun on Sunday.  Mr Kennedy annexed to his statement a bundle of newspaper 

articles, magazine articles and similar material relating to the claimant, YMA.   

and their children.   

 

19. The defendant advanced two main lines of defence.  First, it contended that there 

was relevant ongoing public debate. Publication of the story, it was said, would 

contribute to that debate.  Secondly, the defendant contended that the claimant 

and YMA.   had put many details of their relationship into the public domain.  

Therefore, it was in the public interest that the defendant's newspaper should 

publish an account of the claimant's sexual exploits with others. 

  

20. Both the claimant and YMA  disputed that publication of the story would serve 

any public interest.  They denied that the article was relevant to any public debate.  

They maintained that they had not courted publicity about their private life.  They 

said that the various press articles about them were substantially true.  They had 

been in a relationship for many years. The relationship was an open one.  YMA 

accepted that from time to time the claimant had sexual encounters with others. 

The relationship between the claimant and YMA was one of commitment.  They 

provided a loving home for their children. 

 



21. Having considered the evidence and counsel's submissions, the judge refused the 

claimant's application for an interim injunction.  His judgment was short and 

clear.  Essentially, the judge rejected the defendant's first line of defence but 

accepted the second line of defence.  The material parts of the judgment read as 

follows: 

4.  The second background factor is that the Claimant and his partner 

have portrayed an image to the world of a committed relationship.  

That portrayal has taken a number of forms, Mr Tomlinson QC 

correctly points out there is always a dilemma for a public figure in that 

if they do not provide publicity they will be pursued the media [sic].  

But undoubtedly the Claimant and his partner have on a number of 

occasions and in various ways portrayed an image of commitment.  

Moreover the Claimant has himself actively sought publicity. 

  

5.  The third background factor is that the Claimant and his partner 

have young children.  They have featured in aspects of the publicity 

that the Claimant and his partner have attracted. 

 

... 

 

7.  To my mind the Claimant does have a reasonable expectation that 

his sexual activities will remain private.  However, it seems to me that 

the expectation of privacy is somewhat lower than might otherwise be 

the case because of the Claimant's own behaviour. 

 

8.  I am especially troubled by the Article 8 rights of the children.  At 

some point, Mr Tomlinson QC suggested, the Claimant and his partner 

might choose to reveal to the children the nature of their sexual 

relations outside their marriage but it was up to them to choose the time 

and place.  I can also well appreciate the point Mr Tomlinson QC has 

made about the difficulties these children not least because they are 

children of a  well-known couple.  But is a trite [sic] but important 

point that the Article 8 rights of the children cannot operate as a trump 

card. 

 

9.  In terms of the public interest Mr Millar QC put the case in my view 

too highly.  He contended that there was a relevant public debate. Mr 

Millar QC suggested that somehow the story which the Sun wanted to 

run would contribute to that debate. 

 

10.  Discounting that aspect of Mr Millar QC's case it seems to me that 

he established that there is a public interest in publication in this case.  

The Claimant and his partner have portrayed an image of commitment.  

I accept all that Mr Tomlinson QC has said that that does not 

necessarily mean they do not engage in sexual relations with other 



people.  Commitment may not entail monogamy.  But it seems to me 

that having promoted that particular public image there is a public 

interest in correcting it when the claimant has engaged in the sort of 

casual sexual relationships as demonstrated in the evidence to which I 

referred.” 

 

22. Recognising the importance of the issues, the judge granted permission to appeal.  

He also issued an interim injunction restraining publication of the story for seven 

days, in order to allow time for the claimant to appeal.  That injunction is due to 

expire in two hours from now.  Both parties gave the usual undertakings.  One of 

the claimant's undertakings was to issue proceedings on the following Monday.   

 

23. On Monday, 18 January, the claimant issued a claim form in the Queen's Bench 

division of the High Court seeking an injunction to restrain the defendant from 

publishing the story.  The claimant also issued a notice of appeal to the 

Court of Appeal. 

 

Part 4. The appeal to the Court of Appeal 

24. In his notice of appeal dated 18 January 2016, the claimant contended that the 

judge had incorrectly carried out the balancing exercise of the claimant's article 8 

rights against the defendant's article 10 rights.  He contended that the judge had 

drawn incorrect inferences from the publicity material exhibited by Mr Kennedy.  

He denied that publishing details of his sexual encounters with AB and CD would 

serve the public interest. 

 

25. The defendant served a respondent's notice raising two additional grounds in 

support of the judge's decision.  These additional grounds were: 



"1. publication of the material contributed to a debate of general 

interest; and 

 

2. publication of the material fell within the Respondent's 

freedom to criticise the Appellant on matters of public interest." 

 

26. Because of the urgency of the matter and the limited duration of the current 

injunction, I directed that the appeal be heard before a two-judge court on 

Thursday, 21 January with a view to giving judgment before the temporary 

injunction expired on Friday, 22 January.   

 

27. The appeal duly came on for hearing yesterday.  Mr Hugh Tomlinson QC and Ms 

Lorna Skinner appeared for the appellant/claimant.  Mr Gavin Millar QC and Mr 

Ben Silverstone appeared for the respondent/defendant.  I am grateful to all 

counsel for their considerable assistance to the court.   

 

28. Before grappling with counsel's submissions, I must first review the law. 

 

Part 5. The law 

29. The law in this field underwent a seismic change on 2 October 2000 when the 

HRA came into force.  Section 6 of that Act requires courts to act in accordance 

with the ECHR.  The relevant provisions of the ECHR for present purposes are 

articles 8 and 10, which I have set out in Part 1 above.   

 

30. The interplay between articles 8 and 10 was considered by the House of Lords in 

Campbell v MGN [2004] AC 457 and In re S (a child) [2005] 1 AC 593.  Lord 

Steyn summarised the position at paragraph 17 of S in four propositions as 

follows, 



 

"First, neither article has as such precedence over the other. 

Secondly, where the values under the two articles are in conflict, 

an intense focus on the comparative importance of the specific 

rights being claimed in the individual case is necessary. Thirdly, 

the justifications for interfering with or restricting each right 

must be taken into account. Finally, the proportionality test must 

be applied to each. For convenience I will call this the ultimate 

balancing test..." 

 

31.  In McKennitt v Ash [2006] EWCA Civ 1714, [2008] QB 73, Buxton LJ (with 

whom Latham and Longmore LJJ agreed) authoritatively set out the proper 

approach of the court in a case such as this at paragraph 11: 

“11. The effect of this guidance is, therefore, that in order to find 

the rules of the English law of breach of confidence we now 

have to look in the jurisprudence of articles 8 and 10. Those 

articles are now not merely of persuasive or parallel effect but, 

as Lord Woolf says, are the very content of the domestic tort that 

the English court has to enforce. Accordingly, in a case such as 

the present, where the complaint is of the wrongful publication 

of private information, the court has to decide two things. First, 

is the information private in the sense that it is in principle 

protected by article 8? If “no”, that is the end of the case. If 

“yes”, the second question arises: in all the circumstances, must 

the interest of the owner of the private information yield to the 

right of freedom of expression conferred on the publisher by 

article 10? The latter enquiry is commonly referred to as the 

balancing exercise, and I will use that convenient expression.” 

 

 

32. There are therefore two stages in the court's consideration.  The first stage is to 

determine whether the claimant had a reasonable expectation of privacy in the 

disclosed facts. See Lord Browne of Madingley v Associated Newspapers 

Limited [2007] EWCA Civ 295, [2008] QB 103 at paragraph 24.  There is a 

helpful discussion of this concept in Murray v Express Newspapers [2008] 

EWCA Civ 446, [2009] Ch 481.  I need not linger on Murray because in the 



present case, it is common ground that the claimant did have a reasonable 

expectation of privacy in respect of his sexual encounters with AB and CD.  

 

33. I turn now to the second stage.  In assessing the article 10 rights of a newspaper 

which proposes to publish confidential information, it is necessary to consider 

whether there is any argument for publication based on the public interest.  The 

mere gratification of readers’ prurient curiosity does not serve the public interest. 

See Donald v Ntuli [2010] EWCA Civ 1276, [2011] 1 WLR 294 at 

paragraphs 19 to 21. 

 

34. The Grand Chamber of the Strasbourg Court explored this concept at some length 

in Axel Springer AG v Germany [2012] 55 EHRR 6.  That case concerned articles 

published in a German newspaper about criminal offences committed by a well-

known television actor.  At paragraphs 88 to 95, the court identified the following 

six criteria as relevant for the exercise of balancing article 8 rights and article 10 

rights: 

(i) Contribution to a debate of general interest. 

 

(ii) How well known is the person concerned and what is the 

subject of the report? 

 

(iii) Prior conduct of the person concerned. 

 

(iv) Method of obtaining the information and its veracity. 

 

(v) Content, form and consequences of the publication. 

 

(vi) Severity of the sanction imposed. 

 



35. The court stated that the first criterion was of particular importance.  At 

paragraph 90 the court said: "An initial essential criterion is the contribution made 

by photos or articles in the press to a debate of general interest".  

 

36.  The Grand Chamber of the Strasbourg Court gave further consideration to the 

criteria in Couderc and Hachette Filipacchi Associés v France (Application 

No.40454/07) 10 November 2015.  At paragraph 110, the court discussed the first 

criterion.  It said: 

"... the only decisive question is whether a news report is 

capable of contributing to a debate of public interest, and not 

whether it achieves this objective in full." 

 

37. In paragraph 100, the court referred to the second criterion.  It said: 

"... articles aimed solely at satisfying the curiosity of a particular 

readership regarding the details of a person’s private life, 

however well-known that person might be, cannot be deemed to 

contribute to any debate of general interest to society." 

 

38. One important aspect of the public interest, which arises for consideration in the 

present case, is the need to correct false information which an individual has put 

into the public domain.  If someone makes false public statements about himself 

or presents a false image to the public, then there is a public interest in setting the 

record straight. See Rio Ferdinand v MGN Limited [2011] EWHC 2454 (QB) at 

paragraphs 65 and 68.  This principle comes into play where an individual has set 

out to present a false picture. It is not enough that he gave bland answers in 

interview.  Furthermore, it may not be enough that he was caught out by tricky 

and unwelcome questions: see Toulson and Phipps on Confidentiality, 3rd Ed at 

paragraphs 7-054 to 7-055; and X v Persons Unknown [2006] EWHC 2783, 

[2007] EMLR 10 at paragraphs 35 to 36.   



 

39. Finally, when the court is carrying out the balancing exercise, it should in 

appropriate cases have regard to the interests of other family members who may 

suffer as a result of the proposed publication.  This is certainly not a trump card, 

but it can on occasions be significant: see K v News Group Newspapers Ltd 

[2011] EWCA Civ 439, [2011] 1 WLR. 1827.   

 

40. Having set out the relevant legal principles, I must now come to a decision on the 

present case.   

Part 6. Decision 

41. The issue at this stage of the litigation is whether the claimant is entitled to an 

interim injunction.  Because ECHR article 10 is in play, the American Cyanamid 

test does not apply.  Instead, the court must apply section 12 (3) and 12 (4) of the 

HRA.  As Lord Nicholls explained in Cream Holdings Ltd v Banerjee [2004] 

UKHL 44; [2005] 1 AC 253 at paragraph 22, the court must not grant an interim 

injunction: 

"... unless satisfied the applicant's prospects of success at the 

trial are sufficiently favourable to justify such an order being 

made in the particular circumstances of the case. As to what 

degree of likelihood makes the prospects of success 'sufficiently 

favourable', the general approach should be that courts will be 

exceedingly slow to make interim restraint orders where the 

applicant has not satisfied the court he will probably ('more 

likely than not') succeed at the trial." 

 

42. The next procedural point which I must bear well in mind is that we are not sitting 

as a court at first instance.  We are hearing an appeal from a judge who has 

already carried out the balancing exercise which we are being asked to perform.  

In AAA v Associated Newspapers Ltd [2013] EWCA Civ 554, Lord Dyson, with 



whom Tomlinson and Ryder LJJ agreed, described the role of the Court of Appeal 

in cases such as this at paragraph 8 as follows: 

"It is now clearly established that a balancing exercise between 

articles 8 and 10 of the European Convention on Human Rights 

(‘the ECHR’) conducted by a first instance judge is treated as 

analogous to the exercise of a discretion. Accordingly, an 

appellate court should not intervene unless the judge has erred in 

principle or reached a conclusion which was plainly wrong or 

outside the ambit of conclusions that a judge could reasonably 

reach..." 

 

43. Understandably Mr Millar places great weight on that passage.  He submits that 

the claimant has failed to surmount the high threshold set in AAA. Therefore, this 

appeal must fail. 

 

44. I must confess that initially I saw considerable force in that argument.  I have 

however come to the conclusion that there are two significant shortcomings in the 

judgment below, which enable this court to re-open this matter.   

 

45. The first shortcoming is that in paragraph 8, the judge identifies the article 8 

rights of the children as a relevant consideration.  That is plainly correct.  The 

judge does not, however, go on to explain how he has taken those rights of the 

children into account.   

 

46. The second shortcoming is in paragraph 10.  The judge found that in various 

publicity material the claimant and YMA have portrayed an image of 

commitment.  He accepts that commitment may not entail monogamy.  He then 

says that there is a public interest in correcting the image which the claimant and 

YMA portrayed.   



 

47. The difficulty with paragraph 10 is that on the present evidence, the claimant and 

YMA are a committed couple and they have been for a long time.  On the 

evidence of both of them, the claimant's occasional sexual encounters with others 

do not detract from that commitment.  The judge accepted that proposition in his 

statement "commitment may not entail monogamy".  Against that background, a 

bundle of press articles showing the claimant and YMA’s commitment to each 

other does not present a false image requiring correction.   

 

48. I therefore conclude that this court should look again at the evidence and carry out 

its own balancing exercise.  In saying this, I do not criticise the judge.  He was 

dealing with matters at a short hearing on a Friday evening.  This court has had 

the benefit of a one-day hearing with full argument from leading counsel.    

 

49. The next issue which we must consider is whether the press articles and similar 

material went further than portraying commitment.  Were the claimant and YMA 

presenting an image of monogamy to the world?  I interject to say that the word 

"monogamy" has been used in the documents and in counsel's submissions to 

mean “faithfulness in sexual matters to one's partner or spouse”; it has not been 

used in the original sense of the word, meaning having only one husband or wife. 

 

50. The bundle of material which the defendant has assembled only contains two 

references to monogamy.  Both those references occurred before the claimant 

began his sexual relationship with AB.  Mr Millar submitted that press articles 

remain on the internet forever.  Therefore, the claimant was under a duty to 



correct them when they became false.  In my view, that submission is unrealistic 

and I reject it.  A person cannot normally be expected to sift through historic 

material about himself on the internet and to amend statements which have 

become incorrect. 

 

51. I have read and re-read the bundle of publicity material many times.  This 

represents the best evidence that the defendant has been able to assemble in 

respect of a substantial period of many years.  There are, as I say, just two 

references by the claimant to monogamy.  One of those references is in answer to 

a direct question of the kind discussed by Toulson and Phipps at paragraph 7-054.  

In my view the picture which emerges from the publicity material is not one of 

total marital fidelity, but rather a picture of a couple who are in a long term, 

loving and committed relationship.  On the present evidence, that image is an 

accurate one. 

 

52. If the defendant publishes the proposed story, this will not set the record straight 

in any material respect. It will simply reveal that one feature of the claimant’s and 

YMA’s long term relationship is that the claimant is allowed to have occasional 

sexual encounters with others.  That would provide supplementary information, 

but it would not correct a false image.   

 

53. I accept that the claimant is a public figure. This therefore exposes him to 

comment and criticism in the media.  Criteria number 2 as set out in Axel is 

therefore relevant.  On the other hand, as the Strasbourg Court observed in 

Couderc, "kiss and tell" stories about a public figure which do no more than 



satisfy readers’ curiosity concerning his private life do not serve the public 

interest.  I therefore come to the conclusion that the judge's decision cannot be 

supported for the reasons which the judge gave. 

 

54. I must now turn to the respondent's notice.  This sets out two additional grounds 

for supporting the judge's decision as recited in Part 4 above.   

 

55. In addressing these grounds, I bear in mind the important policy considerations 

which ECHR article 10 enshrines.  The right to freedom of expression includes 

the right to say or publish matter which others may find offensive, heretical or 

unwelcome.  Freedom of expression is an important right for its own sake. See the 

judgment of Sedley LJ in Redmond-Bate v DPP [1999] EWHC Admin 733.   

 

56. Mr Millar submits that there is a relevant public debate in progress. Mr Millar 

submits that the proposed story in the Sun on Sunday will contribute to that 

debate.   

 

57. I am not persuaded by that submission.  In my view, the information which it is 

proposed to publish will not advance the public debate or provide support for any 

of the competing opinions which are in circulation.  I entirely agree with the 

judge's analysis of this issue as set out in paragraph 9 and the first half line of 

paragraph 10 of his judgment.   

 

58. Mr Millar has developed a separate argument that the defendant is entitled to 

publish articles criticising public figures.  The defendant is entitled to make such 

criticism, even if the conduct in question is not criminal: see Hutcheson v 



News Group Newspapers Ltd [2011] EWCA Civ 808, [2012] EMLR 2 at 

paragraph 29.  Therefore, the defendant is entitled to publish an article criticising 

the claimant's adulterous relationship. 

 

59. I accept that the defendant is entitled to publish articles criticising people in the 

public eye.  Therefore, the defendant does have article 10 rights to publish an 

account of the claimant's adultery.  On the other hand, the claimant has an 

article 8 right for his sexual liaisons to remain a private matter.   

 

60. Mr Tomlinson submitted that the judge erred in playing down the claimant's 

article 8 rights on the ground of his behaviour.  It seems to me that assessing the 

weight attached to the article 8 rights was a matter for the judge.  Nevertheless, 

even on the judge's assessment, the claimant had an expectation that his sexual 

encounters will remain private.  The proposed story, if it is published, will be 

devastating for the claimant.  In my view on any proper balancing exercise, the 

claimant's article 8 right to privacy must prevail over the defendant's article 10 

right to publish an account of the adultery. 

 

61. There is also the position of the children to consider.  The proposed article would 

generate a media storm and much public interest in the claimant's family.  There 

would be increased press interest in the claimant's and YMA’s   family life.  The 

children would become the subject of increased press attention, with all that that 

entails.  Furthermore, even if the children do not suffer harassment in the short-

term, they are bound to learn about these matters from school friends and the 



internet in due course.  That is a factor to place in the balance: see 

K v News Group Newspapers. 

 

62. Let me now draw the threads together.  For the reasons set out above, I am 

satisfied on the basis of the evidence before this court that when this action comes 

to trial, the claimant is likely to establish that publication should not be allowed.  

Therefore, the claimant has satisfied the test in section 12 (3) of the HRA.   

 

63. Accordingly, if King LJ agrees, the claimant's appeal will be allowed.  There will 

be an interim injunction restraining the defendant from publishing the proposed 

article until trial or further order. 

 

LADY JUSTICE KING 

64. I agree. 

 

Order:  Appeal allowed 

 


