
 

 
 

Neutral Citation Number: [2016] EWHC 931 (QB) 
 

Case No: HQ15D00037 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE 

QUEEN'S BENCH DIVISION 

 

Royal Courts of Justice 

Strand, London, WC2A 2LL 

 

Date: 26/04/2016 

 

Before : 

 

MR JUSTICE WARBY 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Between : 

 

 (1) Khalid Undre 

(2) Down to Earth (London) Limited  

 

Claimants 

 - and -  

 The London Borough of Harrow Defendant 

 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

 

Matthew Mason (instructed under the Bar Public Access scheme) for the Second Claimant 

Adam Wolanski (instructed by BLM LLP) for the Defendant 

 

Hearing dates: 18-19 April 2016 

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - 

Approved Judgment 
I direct that pursuant to CPR PD 39A para 6.1 no official shorthand note shall be taken of this 

Judgment and that copies of this version as handed down may be treated as authentic. 

 

 

............................. 

 

MR JUSTICE WARBY 

 

 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

Mr Justice Warby :  

1. This is the trial of preliminary issues in this libel action. The issues are whether the 

words complained of referred to and bore a defamatory meaning about the second 

claimant company and, if they did, whether they caused serious harm to its reputation 

within the meaning of s 1 of the Defamation Act 2013.  

THE FACTUAL BACKGROUND 

2. The first claimant, Mr Undre, is a restaurateur. He is described in the Particulars of 

Claim as the “owner” of a restaurant in Kensington High Street called “Down to 

Earth”. This is described as a vegan and vegetarian restaurant. The restaurant was 

operated by a company owned by the first claimant, named Down to Earth 

(Kensington) Limited (DTE Kensington), until about 26 September 2013.  At that 

time the first claimant caused DTE Kensington to enter voluntary liquidation. It 

proved to have a deficiency of some £500,000.  

3. The business continued however, having been taken over by the similarly-named 

second claimant (DTE London), of which the first claimant is also the owner, and a 

director. DTE London has operated the restaurant since 26 September 2013, as lessee 

of the premises, the lessor being a friend of the first claimant.  

4. The first claimant owns some farmland in Harrow, which he bought in 2011. During 

the winter of 2012-2013 he was keeping 20 cows on that land. The defendant is a 

London Borough Council responsible for, among other things, enforcement of the 

animal welfare legislation within its boundaries. The defendant prosecuted the first 

claimant in the Willesden Magistrates Court, alleging that in January and February 

2013 he neglected the welfare of his cows. He was tried before District Judge Jabbitt 

on six counts over two days, on 26 and 27 November 2013. The District Judge 

reserved judgment. On 20 December 2013 he handed down a detailed 76-paragraph 

written decision. This acquitted the first claimant on one count but convicted him on 

each of the other five.  

5. The offences of which the first claimant was convicted were: (1) failing without 

lawful authority or reasonable excuse to ensure that the cattle owned by him were fed 

a wholesome diet; (2) failing to take reasonable steps to ensure the cattle were fed at 

intervals appropriate to their psychological needs; (3) failing to take reasonable steps 

to ensure all had access to a suitable water supply and were provided with adequate 

fresh drinking water each day or were able to satisfy their fluid intake by other means; 

(4) failing to ensure all animals on his holding born after 31 December 1997 were 

identified by an ear tag; and (5) failing to dispose without undue delay of a cattle 

carcass. The first three offences were contrary to the Welfare of Farm Animals 

(England) Regulations 2007. The others were contraventions of the Cattle 

Identification Regulations 2007 and the Animal By-Products (Enforcement) 

(England) Regulations 2011 respectively.  

6. The District Judge was sure that the first claimant was guilty of “significant 

underfeeding over at least several weeks”. He found that “his enthusiasm for looking 

after the herd particularly in the bad weather had waned” such that “only once was 

water seen at the site”.  He considered the first claimant’s failure promptly to dispose 

of a carcass to be “symptomatic of his approach to the herd” evidenced by, among 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

other things, the fact “that he did not provide them with adequate food or water.”  

Overall, his conclusion was that “The herd suffered, particularly the cows that were 

pregnant or had recently given birth.”  After hearing mitigation, the District Judge 

sentenced the first claimant to a community order of 12 months, with a requirement to 

complete 120 hours of unpaid work.  

7. On 7 January 2014 the defendant placed a news release about the matter on its 

website, containing the following words (the numbering has been added by me):- 

“[1] A restaurateur whose neglect led to the deaths of three 

cows at a Harrow farm has been convicted of mistreating his 

animals and sentenced to community service. 

[2] Khalid Undre, 50, of Kenton, who owned vegetarian 

restaurant Down to Earth, kept a herd of cows in freezing 

conditions, with too little to eat and drink. 

[3] Pursuing a tip-off in January last year, Environmental 

Health Inspectors found Mr Undre’s cattle exposed in a field in 

sub-zero conditions.  Many were underweight. 

[4] One of the cows lay dead in the heavy snow, having 

given birth without help.  Another cow and its calf died later. 

[5] Undre pleaded not guilty but was convicted of five 

charges at Willesden Magistrates Court on 20 December.  After 

pleading poverty, he was sentenced to 120 hours of community 

work, and ordered to contribute towards prosecution costs. 

[6] Mr Undre owned the Down to Earth restaurant on 

Kensington High Street, which calls itself “environmentally 

sound, sustainable and animal friendly” and claims to sell 

“sustainable and ethical organic lifestyle products”.  A plate of 

scrambled eggs cost £7.50. while a “raw food” vegan terrine 

costs £8.50 

[7] The restaurant claims that “by-products from our 

kitchen go to feed the cows in our Harrow farm. 

[8]  Cllr Susan Hall, Leader of Harrow Council, said: 

“This was an appalling offence of animal cruelty, made all the 

more grotesque by the cynical way in which this man paraded 

himself as a champion of ethical food standards. 

[9] Our officers work extremely hard to prosecute these 

complex cases, and it is down to their hard work that these 

animals’ suffering is over and their owner brought to justice.” 

8. A document disclosed by the defendant at a late stage shows that it created, and may 

also have issued, a news release in a different form, by some means other than via the 

website. This document contains all the words that I have just quoted, but they are 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

followed by some “notes to editors.” The document is headed “For immediate release, 

January 7th 2014.”  It looks like the kind of press release that is circulated on paper 

and/or by email.  However, I have no other evidence about this document. Mr Mason, 

Counsel for the second claimant, thought about but in the end did not pursue an 

application to amend to embrace a claim in respect of this document.  The issues 

before me therefore relate only to the website publication of the news release, and its 

consequences.  

9. Complaint about that publication was first made on 19 March 2014, when the first 

claimant complained by means of a letter from Mr Mason, who represents the 

claimants as their public access barrister.  The core of the complaint put forward was 

that the news release had falsely stated that the first claimant’s neglect had led to the 

deaths of three cows, when no such finding had been made. It was said that the Mail 

Online and the Evening Standard had “used this false information to publish further 

articles causing further harm”.  The letter asserted that “This untrue information 

published on your website has caused and is causing Mr Undre considerable financial 

loss.”  There was no mention then of the second claimant.    

10. On 27 March 2014 the defendant responded, in a letter from Ms Wilson of its legal 

department. This asserted that the first claimant had “no claim in defamation” as the 

news release was true in its substance, and the comments of Cllr Hall were based on 

true facts. It also said it was difficult to understand how the news release could have 

caused the first claimant any financial loss, given what had been stated in mitigation 

before the District Judge. This was said to be “that the matter had received negative 

publicity and resulted in Mr Undre’s restaurant business suffering hugely to such an 

extent that it is now in liquidation, resulting in the loss of £500,000.”  The text on the 

Council’s website was however changed at this point, in what was described by Ms 

Wilson as “a gesture of goodwill”. Paragraph [1] was altered to read “The owner of a 

Kensington vegetarian restaurant, who neglected his cows at a Harrow farm, three of 

whom died, has been convicted of mistreating his animals and sentenced to 

community service.”   

11. There was a small amount of further correspondence, which continued to advance a 

claim on behalf of the first claimant only. The present proceedings were issued on 6 

January 2015, just before the expiry of the limitation period.  The claim form was 

issued on behalf of both claimants, accompanied by Particulars of Claim. These 

identified the words complained of as those in paragraph [1] of the news release, in its 

original form.  There is no complaint of the website publication as altered in March 

2014, as the first claimant confirmed in his evidence to me. The Particulars of Claim 

complained in paragraph 3 that the words complained of were defamatory of the first 

claimant; in paragraph 4, that they bore the natural and ordinary meaning “that the 

first claimant’s neglect caused the death of the three cows”; and in paragraph 5(a), 

that by reason of the publication of those words the first claimant’s reputation had 

been seriously damaged.  The first claimant’s claim has been the subject of an offer of 

amends, which he has accepted. The remedies have yet to be agreed or determined. 

12. Paragraph 3 of the Particulars of Claim also alleged that the words complained of 

were defamatory of the second claimant. No meaning defamatory of the second 

claimant was pleaded. But paragraph 5(b) alleged that by reason of the publication 

complained of “the second claimant has suffered serious financial loss which in turn 

has caused the first claimant as owner and director serious financial loss (the 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

claimants reserve their position to obtain expert financial evidence as to this loss).”  

No figures were set out, nor were any details of the facts relied on in support of this 

assertion given.   

13. In support of the claims for damages of both defendants the Particulars relied on the 

alleged republication of the news release by the Daily Mail, Evening Standard, and 

others, and on references to those publications which were said to have been made on 

TripAdvisor, and other restaurant review websites, on Facebook, and on Twitter. 

14. At a hearing on 1 May 2015 the defendant applied successfully to Eady J for an order 

that the following preliminary issues be tried:  

(a) Whether the words complained of were understood to refer to the Second 

Claimant, and if so the meaning of those words in relation to the Second Claimant. 

(b) Whether publication of the words complained of has caused or is likely to cause 

serious harm to the reputation of the Second Claimant. 

15. Directions were given for the service of witness statements of fact, and for disclosure. 

No direction was given for the service of any expert evidence.  There was some 

discussion about this at that time, but no such direction was sought then or at any later 

stage. When the time came, the claimant served three witness statements: one from 

the first claimant, one from Mr Rui de Souza, General Manager of the restaurant, and 

one from Lee Lennon, a Land Development Specialist. The defendant served no 

statements.  

16. At the start of the trial on Monday 18 April 2016 the first matter I had to deal with 

was an application by the defendant for an order striking out the claim without a trial 

pursuant to CPR 3.4(2)(a), on the grounds that the Particulars of Claim disclosed no 

reasonable basis for a claim by the second claimant.  This was a surprising thing to do 

on the first day of the trial which the defendant had sought. It is an application that 

clearly should have been made, if it was to be made, a lot sooner. Indeed, if well-

founded this is the application which should have been made to Eady J on 1 May 

2015. As it is, the first the court knew of this application was when the defendant’s 

skeleton argument was lodged, on the morning of Friday 15 April. The application 

notice was not issued until the morning of the first day of the trial.  It did not explain 

the lateness.  I declined to hear it so late, and on such short notice, making clear that I 

would only deal with the issues it raised in the context of a full preliminary issue trial 

process.   

17. I was also confronted with a late application by the claimants for permission to amend 

the Particulars of Claim. This was plainly prompted by the defendant’s application to 

strike out. The application notice was not issued until Monday 18 April, either.  

Despite its lateness, I granted permission to amend in the form applied for, save for 

one sub-paragraph which sought to introduce matters said to be relevant to damages 

but which appeared to me irrelevant to the preliminary issues.  

18. The amendments I allowed have two key features. The first is to plead for the first 

time a meaning or meanings defamatory of the second claimant. Paragraph 4 now 

asserts  



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

(1) that in their natural and ordinary meaning the words complained of “meant and 

were understood to mean that the first and second claimant’s neglect caused the 

death of three cows”; and  

(2) that “the article implied that the second claimant was to some degree responsible 

for the well-being of the cows and the first claimant’s neglect”. 

This form of pleading seemed to me to raise an issue fit for trial. I declined Mr 

Wolanski’s invitation to rule out these amendments on the basis that the amended 

case was bound to fail.  Although I had not appreciated this at the time, it emerged 

from the closing submissions that the wording quoted at (2) above was intended to put 

forward a different imputation, relied on in the alternative to the meaning at (1). 

19. The second key feature of the amendments made at the start of the trial is that they 

expand the pleaded case on “serious financial loss”.  Paragraph 6(b) of the Amended 

Particulars of Claim now contains six new factual propositions evidently relied on to 

support that case.  Although these are all entirely new so far as the pleadings are 

concerned, they all reflect matters stated in the claimant’s witness statements, served 

in June 2015.  This of course is back-to-front: the statement of case should come first 

and the evidence afterwards, tailored to the pleaded issues. But the defendant had 

been given notice of the points it was intended to pursue, and was not able to contend 

that it had been prejudiced. It was argued by Mr Wolanski that the case on serious 

financial loss was bound to fail with or without the amendments, because the evidence 

falls short of what is needed. But I formed the view that the just solution was to 

permit the amendment so that the evidence could be led, and properly tested and 

considered.  

20. Having reached that conclusion I was persuaded to allow the defendant to call one 

witness whose statement it had not served until the first day of the trial, and to grant 

relief from sanctions for that purpose. This was the barrister who prosecuted the case 

in the Magistrates Court, Mr Thomas Coke-Smyth. His evidence was of limited scope 

but some potential importance.  In response, I admitted hearsay evidence on behalf of 

the claimant consisting of written accounts of what was recalled by Mr Giles 

Morrison, the barrister who represented the first defendant before the District Judge. 

REFERENCE AND MEANING 

21. Cases where individuals and companies are co-claimants can give rise to difficulties 

when it comes to reference and meaning.  A single set of words can defame both a 

company director or officer and the company itself, particularly if the individual is so 

closely associated with the company that those who know them will treat the one as 

an alter ego of the other. But not every derogatory statement about someone who runs 

a company defames that company. And a corporation cannot bring an action in 

respect of allegations which reflect solely on its individual officers, and not on the 

corporation: Bognor Regis UDC v Campion [1972] 2 QB 169, 175 (Brown J).  Where 

words might be thought to “reflect primarily upon human beings” the court will 

examine carefully a contention that they are damaging to a company’s business 

reputation: Multigroup Bulgaria Holding AD v Oxford Analytica Ltd [2001] EMLR 

737 [41] (Eady J).  



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

22. The second claimant’s case as set out in the original Particulars of Claim was, on its 

face, that the defendant had caused the second claimant company serious financial 

loss by libelling the first claimant. It appeared to be contended that the company had 

been defamed because the first claimant had been defamed.  These are not sound 

bases for a defamation claim. As Morland J explained at first instance in Shendish 

Manor Ltd v Coleman (in words recorded by Keene LJ at [2001] EWCA Civ 913 

[37]):- 

“A slanderous allegation about the executive chairman of a 

company may well have an adverse effect on the company, but 

the company cannot succeed in the claim in slander unless it 

can establish that the defamatory message, albeit defamatory of 

its executive chairman, is defamatory of the company.  Where, 

as in this case, the company is not referred to in the words 

complained of, the company must establish reference.” 

23. As these words make clear, there are two requirements: the words must refer to the 

corporate claimant, and they must convey a defamatory meaning about the corporate 

claimant. Those twin requirements are reflected in the preliminary issues as defined 

by Eady J in the present case.   The defendant was therefore justified in substance in 

seeking to strike out the claim as pleaded, even though the timing of its application 

was wholly inappropriate. And Mr Mason was right to respond by seeking permission 

to amend. The second claimant’s case as now pleaded sufficiently asserts the two 

necessary elements. The question for me is whether they are made out. 

Reference 

24. My judgment in Lachaux v Independent Print Ltd [2015] EWHC 2242 (QB), [2015]  

2 WLR 416 contains at  [15] a summary of the applicable principles, on which Mr 

Mason relies: 

“Reference 

(1) It is an essential element of the cause of action for 

defamation that the words complained of should be 

published ‘of the [claimant]’”: Knupffer v London Express 

[1944] AC 116, 120.  This does not mean the claimant must 

be named. The question is whether reasonable people 

would understand the words to refer to the claimant:  

“The test of whether words that do not specifically 

name the [claimant] refer to him or not is this: Are 

they such as reasonably in the circumstances would 

lead persons acquainted with the claimant to believe 

that he was the person referred to?” 

David Syme v Canavan (1918) 25 CLR 234, 238 (Isaacs J).  

(2) This is an objective test. If the words would be so 

understood by such people it is not necessary for the 

claimant to prove that there were in fact such people, who 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

read the offending words; so an individual defamed by 

name in Cornwall has a cause of action even if he was 

unknown in that county at the time of publication: see 

Gatley on Libel & Slander 12th ed para 7.3; Multigroup 

Bulgaria Ltd v Oxford Analytica Ltd [2001] EMLR 28 [22] 

(Eady J) cited with approval in Jameel at [28].”   

25. This objective requirement is not in dispute at this trial.  There has however been 

some discussion of whether there is also a subjective test of reference, which requires 

a claimant to prove that at least one individual did in fact understand the words 

complained of to refer to that claimant.  In Lachaux I rejected a submission that this is 

a requirement of the law of reference, observing (at [15]) that this  

“is not an essential element of the cause of action at common 

law.  Whether such proof is necessary to satisfy the serious 

harm requirement, or to overcome a Jameel application, or 

both, is a separate matter.”   

26. Mr Wolanski’s submissions have brought to my attention the fact that in Shendish 

Manor (above), which was not cited in Lachaux, Morland J granted summary 

judgment against the corporate claimant on the basis that there is such a subjective 

test, which the company had failed to satisfy. The Court of Appeal rejected a 

challenge to that conclusion. However, it is clear that the appeal did not challenge the 

Judge’s conclusion of law, but rather his application of the law to the facts. The 

judgments do not disclose or discuss the basis for the legal principle applied. The 

appeal was also dismissed on the basis that the case failed the objective test outlined 

above.   

27. Here, the second claimant called no witness to say that they had identified the 

claimant as referred to in the words complained of. But Mr Wolanski did not rely on 

the subjective test. Mr Mason did not challenge the test, but submitted that it was met 

on the evidence in this case, because it was a plain and obvious inference from the 

words complained of. 

28. I do not accept that the objective test of reference is satisfied in this case, save to a 

limited and unimportant extent. I accept that there are mentions of the restaurant 

business in paragraphs [2], [6] and [7] of the news release. I accept also that 

reasonable people “acquainted with” the claimant company, DTE London, would 

know that it was the company that was operating the restaurant business in January 

2014, at the time of publication.  It does not follow, however, that such people would 

understand the mentions in those three paragraphs as references to the claimant 

company.  

29. Any reasonable reader would understand that this article was providing information 

about events the previous year.  The words complained of, published in January 2014, 

refer at [3] to a “tip off in January last year”, that is to say 2013. The references to 

sub-zero conditions and snow in paragraph [3] and [4] were in fact and will have been 

understood as references to the unusually severe winter of 2012-2013. Paragraphs [2] 

and [6] tell the reader that the first claimant “owned” (past tense) Down to Earth.  The 

point thus conveyed to the ordinary reasonable reader is that the first claimant at one 

and the same time (a) neglected his herd of cows in the ways described and (b) owned 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

a vegetarian restaurant which made the claims described in paragraphs [6] and [7]. As 

Mr Wolanski submits, the thrust of the message conveyed is one of hypocrisy.  The 

point is rammed home by the comments of Cllr Hall quoted at [8], describing the 

behaviour as “appalling” and made more “grotesque” by the fact that the first 

claimant “paraded himself as a champion of ethical food standards.” These comments 

clearly suggest a gap between the first claimant’s deeds and words, at the time of the 

offending. 

30. A reasonable reader, acquainted with DTE London, would not take these references to 

the first claimant’s ownership of the restaurant as references to DTE London. I am not 

sure whether DTE London even existed in January 2013, but if it did it was not 

operating the restaurant.  It did not start doing so at any time prior to September 2013.  

It is the now-defunct DTE Kensington that was operating the restaurant business at 

the time referred to in the news release.   

31. It is not necessary for me to decide whether there is a subjective test of reference. The 

argument in this case has not led me to alter the view expressed in Lachaux. But if 

there is such a test, the claim fails on that ground also. I do not consider that I have 

any sound basis on which to infer that any reasonable reader actually took the words 

complained of to refer to the claimant company.  

32. The submission that references in the news release to the first claimant’s ownership of 

the restaurant were, objectively or subjectively considered, references to the second 

claimant company in this action therefore cannot be upheld.   

33. The quotations in paragraphs [6] and [7] of the news release were in the present tense.  

In their context, they clearly conveyed the suggestion that the claims had been made 

earlier, at the time of the offending described. But they suggested that the same claims 

were still current. That could not be conduct of DTE Kensington. A person acquainted 

with DTE London would reasonably take it to refer to behaviour by DTE London. To 

this extent I accept, therefore that those paragraphs refer to the claimant company.  I 

am not sure I would be prepared to infer, if it were necessary, that anybody actually 

understood them to refer to the company. But in any event, this conclusion does not 

assist the company, because such limited reference cannot sustain its case on 

defamatory meaning.  

Meaning  

34. The principles to be applied in deciding upon the natural and ordinary meaning of 

published words are clear and uncontroversial. They were set out by Sir Anthony 

Clarke MR in Jeynes v News Magazines Limited [2008] EWCA Civ 130 [14].   For 

present purposes it is enough to say that the court gives the words the meaning that 

they would convey to the ordinary reasonable reader, assuming that person reads the 

entire document complained of, and is neither unduly naïve nor avid for scandal. 

Here, there is no difficulty in concluding that the paragraph complained of, read in the 

context of the news release as a whole, bears the meaning that the first claimant so 

neglected his cattle that three of them died. The issue is whether it also bears the same 

meaning or some similar meaning about the second claimant. There are several 

reasons why I do not consider that it does. 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

35. The first and most straightforward reason for this conclusion is that the focus of the 

news release is entirely on the first claimant and his personal conduct.  Paragraph [1] 

describes how he kept a herd of cows. Paragraph [2] refers to “Mr Undre’s cattle”. It 

is he that was prosecuted for and convicted of the offences: paragraphs [1] and [5]. 

The reader would not have been in doubt that the neglect of which the first claimant 

was accused was personal neglect, not some form of vicarious responsibility for the 

failings of others. The criticisms of the Council leader were personal. The adjectives 

she used described the behaviour of the first claimant, and not that of any corporate 

entity.  The document concludes with a statement praising the hard work that has 

meant “these animals’ suffering is over and their owner brought to justice” (emphasis 

added). 

36. The claimant company’s primary argument, that the words meant that it was guilty of 

the neglect described in paragraph [1] of the news release, depends on an 

interpretation of the release that I do not accept. The argument is, as it has to be, that 

the document suggests to the ordinary reasonable reader that the restaurant business 

was jointly responsible with the first claimant for the care and welfare of the cattle, 

and hence for the neglect that is said to have caused the deaths.  I do not consider that 

the reasonable reader would draw that conclusion. True, there is a reference in 

paragraph [7] to “our Harrow farm.”  But this is not further explained. Given the 

heavy emphasis on the personal role of the first claimant throughout the rest of the 

document, it would be unreasonable for a reader to jump from this brief allusion to 

some kind of joint activity to the conclusion that the restaurant business bore 

responsibility for the neglect referred to.  

37. In any event, my conclusions on reference would have defeated the claim. The 

reasonable reader acquainted with DTE London would know that the company was 

not running the restaurant in January 2013. Such a reader would have even less reason 

to jump to the conclusion that in January 2013 DTE London (assuming it was in 

existence then) was jointly responsible for the welfare of the first claimant’s cattle 

herd, and thus for the neglect described.  

38. These conclusions apply equally to the alternative meaning relied on, which is merely 

a weaker version of the primary case.  The fact that, as I have found, the informed 

reader would have understood that in January 2014 DTE London was making the 

claims described in paragraphs [6] and [7] of the news release is of no significance. 

That cannot support either of the meanings complained of, or anything similar, not 

least because the informed reader would have known that, even if DTE London was 

accurately describing it as “our farm” in January 2014, the Harrow farmland was not 

in any sense its farm a year earlier, when the neglect took place. 

SERIOUS HARM TO REPUTATION  

39. Section 1 of the 2013 Act provides: 

“(1) A statement is not defamatory unless its publication has 

caused or is likely to cause serious harm to the reputation of the 

claimant.  



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

(2) For the purposes of this section, harm to the reputation of a 

body that trades for profit is not “serious harm” unless it has 

caused or is likely to cause the body serious financial loss.” 

40. If a body that trades for profit is to satisfy the requirements of s 1(1), proof that a 

statement has caused serious financial loss is necessary, but it is not sufficient. 

Parliament clearly did not intend to change the rule that B cannot recover damages for 

loss suffered as a result of a libel of A. This is a general rule which applies as much to 

spouses, or those in commercial partnership with one another, as it does to companies 

and their directors. The issue is therefore whether the claimant company can show 

serious financial loss consequent on serious harm to its reputation caused by a 

defamatory imputation about the company, contained in the publication complained 

of. 

41. It follows from what I have said that the second claimant cannot show that the 

publication complained of has caused serious harm to its reputation, because it has not 

shown that the publication conveyed any imputation defamatory of the company. But 

its evidence would in any event have fallen a long way short of satisfying s 1.  Even 

if, contrary to my findings, there was such a defamatory imputation, I would not have 

been satisfied that the imputation caused serious financial loss.   

Has financial loss been proved? 

Loss of restaurant sales 

42. There are three main strands to the company’s claim that this is what happened. The 

first and main contention is that the damaging gist of the news release was 

republished in the news media and on social media, leading to “cancellations and the 

restaurant [being] noticeably less busy”, with an associated “very marked decrease” in 

“net sales” at the time of publication in January 2014 “with recovery thereafter”. 

43. The evidence establishes to my satisfaction, and it is indeed conceded, that the 

defendant’s news release caused or contributed to the publication of articles in the 

Evening Standard (hard copy and online) and in the online version of the Daily Mail. 

Those articles repeated the substance of what was said in the news release. The 

articles or their gist were in turn repeated in other, online, locations, via Twitter and 

Facebook, among other places. It is not disputed that republication of the gist of the 

news release was a reasonably foreseeable consequence of placing it on the website 

(regardless of whether the other document to which I have referred was issued by the 

defendant).   

44. I have also been persuaded that one consequence of the newspaper publications and 

their repetition was that some people decided to cancel reservations at the restaurant, 

and some spoke of boycotting it. But it is not shown that this caused any, or any 

serious loss of profit, or that any loss of profit flowed from the single paragraph 

complained of, or the defamatory sting that this is alleged to have conveyed about 

DTE London.  

45. There are two aspects to this inquiry: has the company proved that (a) it suffered 

serious financial loss which was (b) caused by the imputation?   



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

Serious financial loss? 

46. A good starting point is to ask whether the company has proved that its financial 

position worsened in January 2014, after the publication complained of, compared 

with its previous position. The company rests this aspect of its case on a “Net sales 

summary” prepared by its accountants, covering the period from January 2013 to 

December 2015. This is said to be based on the credit card receipts and cash banked 

by the restaurant. It is not clear what the sales are “net” of. It may be that the 

reference is to VAT. The document is inherently unhelpful, however, because it 

shows only revenues and tells me nothing at all about costs, or profits. Worse, for the 

critical month of January 2014 the figures in the summary do not purport to represent 

actual receipts for that month.  

47. The first claimant explained in his evidence that the liquidation of DTE Kensington 

meant that the restaurant’s credit card and other payment facilities needed 

replacement. This took some time. As a result, when the net sales summary was 

prepared the receipts for four months (September 2013 to January 2014) were totted 

up and divided by four, arriving at an average monthly figure of £15,220.10.  Because 

the figure given for January 2014 is arrived at in this way it is impossible to carry out 

any meaningful comparison with the corresponding month in 2013.  It is also 

impossible to compare it with any of the previous three months.  

48. Faced with this point, Mr Mason directed my attention to some underlying 

documentation disclosed by the claimant, which includes a monthly “sales analysis” 

for January 2014 and similar documents for later months. These are stated on their 

face to be “extracted from VAT returns and bank.” The January 2014 total is £14,612, 

on which Mr Mason invited me to rely. However, not only is this approach in conflict 

with the first claimant’s oral evidence,  the “sales analysis” figures for the following 

months do not agree with the figures for those months that are given in the “Net sales 

summary”. Some of the monthly totals are higher, some are lower. None are the same. 

The discrepancies are not vast, but they are unexplained. This undermines confidence 

in both documents. 

49. Moreover, a claimant can only recover damages for loss of profit (or increased 

losses). As Mr Wolanski has pointed out, it does not necessarily follow that a 

reduction in “net sales” translates into an equivalent, or any, loss of profit or increased 

loss. Not all costs are fixed. In the restaurant business many costs may be highly 

variable according to turnover. I cannot derive profit figures from the company’s 

accounts. It has yet to file accounts, and the first claimant’s evidence was that it 

“cannot” do so until 9 months after its financial year end. If draft accounts exist, I 

have not been shown them. The evidence suggests, unsurprisingly, that the company 

does do some P&L calculations. Mr de Souza told me that although he had not seen 

tax returns he had seen spreadsheets which contained some form of “primitive profit 

and loss calculations”. But no such documents were produced in evidence, or even 

disclosed. 

50. The company has not put forward any profit and loss calculations of any kind. The 

first claimant told me that the annual rental for the property is £30,000, which he 

understandably suggested was very modest for the location. Otherwise, however, 

there are no figures for overheads, or labour costs, or the costs of raw materials, or 

services, from which one might have been able to work out or deduce the levels of 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

profitability that are likely to have been achieved by the second claimant.  A further 

point that it might be necessary to take into account is the impact of corporation tax 

(British Transport Commission v Gourley [1956] AC 185; McGregor on Damages 

19th ed, Ch 17 Section I). None of this has been considered in the preparation of the 

company’s case on this preliminary issue. 

51. Nor do I have the benefit of any expert evidence. The (qualified) right to rely on such 

evidence was reserved in the original Particulars of Claim, but not exercised. Expert 

evidence might, for instance, have provided at least general information about profit 

margins in the restaurant trade, seasonal fluctuations, and the like, and might have 

attempted to apply these to the business of Down to Earth. 

52. Nor do I have any documentary evidence or calculations of the financial results for 

the restaurant when it was operated by DTE Kensington, to enable me to compare the 

before and after positions. DTE Kensington seems never to have filed accounts.  I 

have the “net sales” figures for January to August 2013, which are followed by the 

average figures to which I have referred. Otherwise, such accounting information as I 

have for that company is contained in the liquidator’s reports. These show that the 

company built up a deficit of over £0.5m over less than a year. But the evidence is 

that the majority of that deficit is accounted for by capital injections made by the first 

claimant. It might be reasonable to assume that the business was placed in liquidation 

because it was making operating losses.  Otherwise, one might think, the first 

claimant might not have written off his investment but waited for it to be recouped. 

There is other evidence, to which I shall come, that supports the view that there were 

operating losses under DTE Kensington. But the issue of precisely what losses were 

incurred when was not really explored in the claimant company’s evidence.  

53. The first claimant and Mr de Souza were both confident that there had been losses, Mr 

de Souza speaking memorably of the “scars” that he could see the business had 

suffered. But he took over as General Manager over a year later, neither witness 

attempted precision, and in any event neither was giving me expert evidence. As Mr 

Mason conceded, whatever their expertise might be, their evidence was called as 

evidence of fact.  This leaves the court in a difficult position. It is the task of a libel 

claimant which trades for profit to persuade the court of the probability of serious 

financial loss. Evidence of this kind is not at all satisfactory.  

54. In the end, despite all the deficiencies in the evidence that I have outlined, my 

conclusion is that there is, just, enough evidence to allow the conclusion that the 

business probably did experience a significant reduction in profitability in late 2013. 

By my calculations, average monthly revenues for the first eight months of 2013 were 

running at about £24,800. On the first claimant’s own figures, the average for the next 

four months was £15,220.10. The difference is significant. But this does not support 

the pleaded case of a “very marked decrease” in net sales in January 2014. Still less 

does it follow that there was a “very marked” reduction in profitability at that point, or 

at all.  Doing the best I can, I think it likely that profits fell during the four month 

period identified. But the drop in profitability is likely to have been less than the fall 

in revenue, due to cost reductions and cost cutting. I simply do not have the necessary 

evidential basis to find that there was a “serious” financial loss over that period.  

55. The pleaded case is that there was a “recovery” after January 2014. The evidential 

picture is of increased net sales in February, compared to January, and of a 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

progressive though not smooth increase after that. The case advanced at trial has been, 

however, that the figures show a loss because the monthly net sales figures for this 

period in 2014 are below those for the corresponding months in 2013, and that losses 

continued into 2015 and beyond.  The picture presented by the figures is however 

patchy and inconsistent. In the result the evidence falls short of providing serious 

financial loss for this period also. 

Causation 

56. Nor has the company made out its case on causation.  Where special damage is 

alleged in a defamation case the issue of causation is often fraught with difficulty, and 

this case is by no means an exception.  There are invariably competing candidates for 

causative factors, and confounding factors. It can be very difficult to prove that the 

alleged libel was the cause of any loss of profit or other financial loss that is 

established. Here, there are many factors that serve, in combination, to defeat any 

such conclusion.  

57. The first is that the business was loss-making from the outset, under DTE Kensington. 

This, as a general proposition, is clearly established. The details are obscure. But a 

reasonable inference is that there was a continuing operating loss at the time that DTE 

Kensington was placed in liquidation in September/October 2013.  A strong 

possibility, at the least, is that this was a struggling business in any event. Secondly, 

there is the impact of the prosecution and conviction of the first claimant. This had 

been embarked on before the time that DTE went into liquidation. It was current when 

that decision was made. Such matters are inherently likely to become known to 

members of the public. Thirdly, the trial and the public judgment of the District Judge 

were plainly liable to lead to the circulation of damaging information about the first 

claimant, with whom the restaurant was associated. Fourth, I accept the evidence of 

Mr Coke-Smyth as to what was said to the District Judge by Mr Morrison, Counsel 

for the first claimant, in mitigation on 20 December 2013; and I find that what 

Counsel told the Judge is likely to have been substantially true.  

58. Mr Coke-Smyth made an attendance note within the hours after the hearing, which he 

sent to the defendant shortly before 6pm. It is that attendance note which the 

defendant relied on in responding to the letter before action: see paragraph [10] above. 

The words of the letter which I have quoted there are not a precise quotation from the 

attendance note, but they are substantially so. The attendance note records that the 

£500,000 loss was said to be a loss “to Mr Undre”.  Key features of Mr Coke-Smyth’s 

attendance note are supported by the recollection of Mr Morrison, recorded in recent 

email correspondence. He could not recall the figure being mentioned, but believed “it 

was said in mitigation that he had declared himself insolvent and that his house was at 

risk because his social media pages had been trolled and business suffered”. Later Mr 

Morrison made clear that he could not recall whether it was the first claimant 

personally or the business that had been said to be insolvent.   

59. The second claimant’s case is, as I understand it, that there has been some confusion 

here. The first claimant’s evidence is that it was not true at this stage that there had 

been negative publicity causing a  huge loss, and he could not recall anything of that 

kind being said. I find, however, that it was said. 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

60. The clear evidence from both Counsel is that the District Judge was told in the course 

of mitigation that the matter before the court had resulted in negative publicity 

causing serious financial loss. It does not matter a great deal for present purposes 

whether the court was told that the loss had been suffered by the business or by the 

first claimant personally. I am however confident that it was said that the first 

claimant had suffered such a loss. He, after all, was the defendant. The probability is 

that the court was also told that the business had suffered a large financial loss.   

61. I find that the figure of £500,000 was mentioned. It is likely that a figure was 

mentioned, and most unlikely that Counsel recorded the wrong figure. Mr Coke-

Smyth was a good witness, and I find his evidence convincing. He told me that he 

recalled writing down the figure of £500,000 because it was a striking figure, and 

because it was striking that this point was being made when the submission was that 

the matter should be dealt with by way of a financial penalty.  

62. There may have been some misunderstanding between client and Counsel, Mr 

Morrison, on this point. The figure of £500,000 is the total deficit accumulated by 

DTE Kensington over its lifetime. That could not have all been attributable to 

negative publicity about the criminal proceedings. But was it true that negative 

publicity had caused a huge, or a substantial or serious loss, to the restaurant business 

by 20 December 2013?  I find that it was substantially true.  The first claimant denied 

this, and pointed out that there is no documentary evidence of any social media 

trolling or similar. That is true.  But the absence of evidence is not evidence of 

absence. The claimants’ disclosure has been less than perfect.  I resolve this difficult 

issue by concluding that what was said was probably true in substance.  I rely on two 

factors in particular. First, it seems improbable that Counsel made such a suggestion 

in mitigation without instructions to that effect; and nobody has suggested that the 

first claimant lied to his Counsel. Secondly, there is the fact that the second claimant’s 

“net sales summary” shows the drop in revenues in September 2013 onwards to which  

I have already referred.  

63. As to the period after publication of the news release, I would have rejected the 

claimant’s case on causation grounds even if I had been satisfied that there was 

financial loss.  There is undoubtedly a considerable body of evidence that news of the 

first claimant’s conviction caused anger, hostility and resentment amongst customers, 

potential customers and others.  It is clear that a boycott of the restaurant was 

proposed as a result.  Whether it was implemented is less clear. But in any case the 

overwhelming effect of the evidence is that all of this was prompted by revulsion at 

the conduct attributed to the first claimant.  There is scarcely any evidence that 

anybody thought badly of the restaurant on any basis other than its association with an 

individual convicted of neglecting animals.     

64. Remarkably, much of this evidence comes from a print out from the second 

claimant’s own Twitter page, showing that it retweeted a series of hostile messages on 

and after 9 January 2014, the date when the Evening Standard picked up the story 

from the defendant’s news release. One tweet reads “Owner of vegetarian 

@downtoearthKen was convicted of animal cruelty on his smallholding”. Another 

reads “Down to Earth Cafe … is owned by Khalid Undre. He allowed 3 cows to 

freeze and starve to death on his farm.” A third suggests “I hope everyone boycotts 

the Down to Earth café … Animal cruelty from a twat peddling veggie/vegan food.”  

This language represents the whole thrust of the tweets. It is directed at the first 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

claimant, not the second claimant. The proposed boycott is not based on guilt by 

association so much as punishment for association. 

65. There is another, related problem with the claimant’s case. As Mr Wolanski pointed 

out in cross-examination, the complaint in this case relates only to paragraph [1] of 

the news release, alleging that neglect caused the death of cows. To succeed in its 

case that the release and its republication caused serious financial loss to its restaurant 

business it would have been necessary for the second claimant to show that it was the 

imputation of causing death that was causative. But the words complained of contain 

a series of other serious criticisms of the first claimant, of which no complaint is 

made. Mr Wolanski identified five, each of which the first claimant accepted was 

present: the animals were exposed in a field in sub-zero conditions; a cow was found 

dead in heavy snow having given birth unattended; the sentence and costs order; the 

comment of Susan Hall that the behaviour was “appalling”; and the further comment 

that the matter was “grotesque” because of its contrast with the ethical claims made.   

66. The first claimant accepted that these other matters were damaging and were likely to 

have caused some loss by deterring customers. But he was adamant that the allegation 

of causing death was of a different and much more serious order. It was that which 

will have caused the greatest loss. I do not accept that the evidence or an objective 

assessment of the position supports that view. 

The squatter 

67. The second limb of the case on serious financial loss is that one consequence of the 

alleged libel was the occupation of the first claimant’s farmland by a squatter. This 

defeated a plan to grow organic crops for supply to the restaurant, which therefore had 

to buy in organic produce from outside at much higher cost. In support of this part of 

the case I was shown a posting by the squatter, which boasted of his intention to 

occupy the claimant’s land, and some court papers establishing the claim that 

possession proceedings had been necessary.  

68. Mr Lennon also gave evidence in support of this part of the claim, explaining that he 

estimated he could have grown a minimum of 10,000 lbs of food annually on the land. 

He told me bought-in produce would cost as much as 10 times as much.  The 

evidence is that the squatter also encouraged neighbours to join him in stealing farm 

machinery. I would have needed more detail to justify a finding on that issue. 

69. This evidence is enough, however, to show that there was a squatter, and that his 

actions caused the company loss in the form of extra purchase costs for food. I have 

no evidence as to what those costs were. I refused to allow evidence about these 

alleged losses to be led from the first claimant by way of supplemental questions in 

chief, when no warning of an intention to give such evidence had been given, and 

Counsel told me he did not know what the answers to his questions would be.  The 

justice of that approach was reinforced later, when it became apparent that there are 

documents relating to these issues, including Mr Lennon’s estimates, which have not 

been disclosed.  

70. On the basis of Mr Lennon’s oral evidence, the restaurant’s alleged turnover figures, 

and an impressionistic assessment of the proportion of that turnover that is likely to be 

represented by raw material costs, it is possible to guesstimate the scale of the extra 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

expense. That is not a very satisfactory approach. Nonetheless, I might have been 

persuaded that this represented a serious financial loss to the company.  I could not 

have found that it was a loss caused by any libel of the second claimant, however, for 

two reasons. 

71. First, there is no evidence that the squatter was motivated by the alleged libel on the 

company. Put another way, he does not appear to have been impelled by a belief that 

the restaurant business was to blame for the fate of the cattle. The evidence 

powerfully suggests the contrary: that his motivation was hostility towards the first 

claimant, as an individual. The posting I have referred to, made by the squatter on the 

website of “Convicted Animal Abusers and Neglecters” on 26 March 2014, said this: 

“I’m squatting his land anyone want to join me? I’m going to court to make sure he 

gets what’s coming to him.” Secondly, I do not accept that such behaviour and its 

consequences represent harm of a reasonably foreseeable kind. The squatter’s 

behaviour seems to me wholly unreasonable and unforeseeable. 

Exhibitions  

72. The third limb of the claimant’s case on serious financial loss is an assertion that it 

suffered due to the loss of a business opportunity involving someone described by Mr 

Mason as “the exhibitionist”.  This proved to be an infelicitous term for a 

photographer who had proposed some kind of joint venture involving the use of the 

basement at the restaurant as an exhibition space. It is clear that the person concerned 

withdrew from further dealings over such a scheme because of concern over what 

came up on Google searches. I am sure the search results featured coverage resulting 

from the news release, and the consequent media coverage. But there is no evidence 

to enable me to disentangle in the claimant company’s favour the complex causation 

issues to which that gives rise.  

73. In the email to the first claimant dated 19 February 2014 that is relied on to prove this 

element of the company’s case the photographer explains her decision on this basis: 

“After the recent  events in the press regarding the  herd of cows I won’t feel 

comfortable to exhibit in your lovely café as this is the first link I get referred to when 

putting ‘downtoearth’ on google.” This is not evidence that the venture fell apart 

because she took the words complained of or their republication to mean that the 

claimant company had been guilty of causing the death of cows by neglect.   

74. I have not been presented, either, with any evidence as to how exactly such a venture 

might have yielded a profit for the claimant company, what that profit might have 

been, how any profit figure is calculated or arrived at, or why I should conclude that it 

would probably have been achieved.  Some attempt was made to elicit some evidence 

of this kind in supplemental questions in chief, but I refused to allow it. This was for 

the same reasons as I refused to permit additional evidence about the losses due to the 

squatter. It is unfair to seek to bounce an opponent with evidence of this kind at the 

last minute. 

CONCLUSIONS 

75. The claimant company was not referred to in the defendant’s news release, other than 

as an entity making certain claims in January 2014 about its business methods at that 

time. The company was not defamed by the news release. The release did not imply 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

that the Down to Earth restaurant business was jointly responsible for the animal 

welfare offences of which the first claimant was convicted. Even if it had, the 

reasonable reader would not have taken the second claimant to be the entity 

responsible, as the offences were committed in January 2013 (as the release made 

clear), and the second claimant was not carrying on the restaurant business at that 

time. 

76. It has not been proved that the restaurant business suffered any relevant “serious 

financial loss”.  It has been established that it was hugely loss-making between 

January and September of 2013, and that there was a reduction in profitability during 

the autumn of 2013. But all of that was before the publication complained of. The 

reduction is probably due to adverse publicity surrounding the prosecution.  

Republication of the news release in the media in January 2014 probably had an 

adverse financial impact on the restaurant business, but the extent of that impact 

cannot be assessed. In any event, no causal link between that impact and the 

defamatory imputation complained of has, or more accurately would have been,  

made out. The probability is that the impact was due to other aspects of the news 

release and consequent media publication. The most potent causal factor was 

customers shunning the business because it was associated with the first claimant, 

whose personal reputation had been harmed. That is not actionable by the company. 

The other strands of the claimant’s case on damage have failed for lack of proof of 

loss and/or causation. 

OBSERVATIONS 

77. The trial of the preliminary issue on serious harm to reputation in this case has been 

conducted on the footing that the only issue is whether the claimant company has 

shown that its case overcomes the threshold requirement set by s 1 of the 2013 Act. It 

has failed to do that. But the process raised the question of whether that is how such 

issues should always be examined, in a case that falls within s 1(2).  

78. If the claimant had succeeded on the threshold issue in this case, it is common ground 

that a further hearing on quantum would have had to follow, if liability had been 

admitted or proved. Generally it is undesirable for a host of reasons to have two 

separate hearings on closely related issues. That risk could be avoided by a more 

thorough examination of loss at a single hearing designed to yield not only an answer 

to the threshold question but also, if appropriate, a finding on the quantum of the 

financial loss established. Such an approach would however tend to drive up costs. 

For one thing, it would often require expert evidence, with all that this involves. That 

in turn could bring into question the wisdom of ordering a preliminary issue trial in 

the first place.   

79. I am not suggesting that the order in this case, or the process followed, were 

inappropriate. However, it does seem to me that these issues will deserve 

consideration in future, to ensure that an appropriate balance can be struck in the 

circumstances of individual cases. Other points of practice deserving of some thought 

relate to costs budgeting. Concern has been expressed at the costs involved in some 

preliminary issue trials, and I share the view expressed by Dingemans J when dealing 

with costs in Lokhova v Tymula on 17 February 2016 that it is desirable to develop 

means of costs budgeting for such trials. The more elaborate and costly the 

preliminary issue process, the stronger the arguments in support of that view. Factors 



MR JUSTICE WARBY 

Approved Judgment 

Double-click to enter the short title  

 

 

to bear in mind may be that if the quantum of loss is established as a preliminary 

issue, it may prove easier to settle the claim or, if that does not occur, to budget the 

remaining stages. Proportionality is of course much easier to assess when it is known 

what is at stake.  

80. A related question is how detailed the statements of case need to be on these issues. 

The claimant company alleged special damage from the outset, but without any 

details. The heads of loss and some supporting facts were pleaded by way of 

amendment at trial, but no details of the loss alleged, or its calculation, have ever been 

pleaded. No Defence had been served by the time of the hearing before Eady J, and he 

did not order one. That was appropriate, to save costs and preserve the opportunity to 

make an offer of amends; but practice has developed, and today the court would have 

directed service of a statement of the defence case on the preliminary issue: Lachaux 

[163], [168]. The absence of such statements of case has not prevented the fair 

resolution of the issues at this trial, but clearer definition of the issues at an earlier 

stage would have supported the overriding objective in several respects. 


