
 

 

 

 

1 
 

2630776_1.docx 
 

IN THE HIGH COURT OF JUSTICE  

QUEEN’S BENCH DIVISION 

B E T W E E N: 
 

  SASHA WASS QC 
Claimant 

 
and 

 
ASSOCIATED NEWSPAPERS LIMITED 

 
Defendant 

 
 

 

 

      STATEMENT IN OPEN COURT 
 

 

 
 

Claimant’s Leading Counsel - Adrienne Page QC 
 
 

My Lord, in this action I appear for the Claimant, Ms Sasha Wass QC, who is a Queen's 

Counsel, and a member of 6 KBW Chambers.  Ms Wass has over 36 years’ experience 

at the Bar.  She has both defended and prosecuted in numerous high-profile cases of 

complex fraud, international money laundering, murder and serious sexual misconduct, 

including the prosecution of Rolf Harris and the defence of Rosemary West. 

 

Ms Alison Soens of Reynolds Porter Chamberlain LLP appears for the Defendant, the 

publisher of the Mail on Sunday and MailOnline. 

 

On 9 October 2016 the Mail on Sunday published a full two page article by its journalist 

David Rose, which appeared under the banner headline: "Revealed: How top QC 'buried 

evidence of Met bribes to put innocent man in jail'" (“the Article”).  The Article was 

accompanied by a large photograph of Ms Wass with the caption “SCANDAL: Senior 

Barrister Sasha Wass”.  The Article appeared in near identical form on MailOnline; 

indeed it continued to appear there until it was taken down in October 2017. 

The Article related to confiscation proceedings concerning Bhadresh Gohil, a disgraced 

solicitor who in 2010, following a trial prosecuted by Ms Wass QC, was convicted of four 

offences of Money Laundering and one offence of Prejudicing a Money Laundering 



 

 

 

 

2 
 

2630776_1.docx 
 

Enquiry. Mr Gohil thereafter pleaded guilty to a separate, $37 million fraud on the 

Nigerian people and of laundering the proceeds of the fraud.  Mr Gohil was sentenced to 

10 years in prison for his involvement and was released in December 2015.   

The Article in the Mail on Sunday alleged that Ms Wass was “facing professional ruin” 

because of her  attempts to bury damning evidence that police officers responsible for 

the investigation and prosecution of Mr Gohil (which resulted in his conviction at which 

Ms Wass had been prosecuting counsel) had taken bribes. 

The Article also suggested to readers that these alleged attempts by Ms Wass to bury 

evidence of police corruption included her backing baseless criminal charges against Mr 

Gohil for perverting the course of justice with the object of having him put in prison, when 

in fact she knew him to be an innocent whistle-blower who had alerted the authorities to 

evidence of corruption on the part of investigating police officers; that Ms Wass had 

deliberately lied to the Court of Appeal; and that, at Mr Gohil’s appeal to the Court of 

Appeal, Ms Wass was aware that evidence that had been improperly tampered with was 

being placed before the Court.  

As the Defendant now accepts, these allegations were and are entirely untrue.  Their 

publication arose following a court hearing at which Mr Gohil made allegations about Ms 

Wass which the Defendant now accepts had no proper basis.   In fact, at all times before, 

during and since the events which were the subject-matter of the Article, Ms Wass acted 

honestly, entirely professionally and in accordance with both her knowledge and 

instructions. She complied fully with her duties to the Court; she has not in any way lied 

or deliberately misled any Court and there is no basis whatsoever for questioning her 

integrity.  

In addition, Ms Wass was in no way involved in any attempt to bury or tamper with 

evidence of police corruption.  Contrary to what the Article suggested, Ms Wass did not 

see any “dossier” containing allegations of police corruption until December 2015 (not 

2014 as the Article had suggested).  But in any event, far from confirming that there was 

evidence that officers had taken bribes as the Article suggested, the “dossier” - which 

related to a police investigation called Operation Limonium - concluded that there was no 

evidence of corruption by officers.   

It was also untrue for the Article to suggest that Ms Wass knew that Mr Gohil was an 

innocent whistle-blower; he was anything but. By the time the Article was published, Mr 

Gohil had been convicted by a jury in November 2010 of money laundering and 



 

 

 

 

3 
 

2630776_1.docx 
 

prejudicing a money laundering enquiry. He also pleaded guilty in December 2010 to a 

$37 million fraud on the Nigerian public purse. Thereafter, on 8 March 2011, he admitted 

and apologised for his criminality in open court.   

Finally, and in any event, the decision to prosecute Mr Gohil for perverting the course of 

justice was not taken by Ms Wass, as the Article alleged – it was made by the Director of 

Public Prosecutions; as trial counsel, Ms Wass was deliberately kept separate from this 

decision by a Chinese wall.  Contrary to the impression given in the Article, far from in 

any way misconducting herself it was Ms Wass who then discovered, in January 2016, a 

previous disclosure failure (in which she had had no involvement), which caused her to 

immediately advise the CPS that the case that the DPP had signed off had been brought 

on a fundamentally flawed basis. The DPP agreed and thereafter instructed Ms Wass to 

offer no evidence; this was confirmed at a hearing on the 21st January 2016. Ms Wass 

thereafter declined to accept any further instructions from the CPS in the Gohil-related 

cases. 

In light of the prominent publication of these false allegations to the Mail on Sunday and 

MailOnline’s very substantial readership, under such a sensational headline, Ms Wass 

immediately made a legal complaint through her then solicitors, within days of 

publication, demanding that the Article be removed from MailOnline and seeking the 

publication of a correction. Following the Defendant's refusal to comply with those 

demands, Ms Wass brought a complaint through IPSO, which upheld the complaint in 

August 2017.   

The IPSO Committee ordered the Defendant to publish its adjudication, which it duly did 

in its print edition and online on 6 August 2017.    

However, it was only after Ms Wass was forced to bring this complaint in libel that the 

Defendant finally removed the Article from its website.  

Naturally, the publication of these extremely serious, false and defamatory allegations 

over such a prolonged period has caused enormous distress to Ms Wass, as well as very 

considerable professional concern and embarrassment given that the allegations went to 

the very heart of her professional reputation. That distress was exacerbated by the 

Defendant's unreasonable resistance to her IPSO complaint.  

In recognition of the falsity of the allegations made against her, the Defendant has 

agreed to publish a full and prominent apology in the Mail on Sunday and on MailOnline, 



 

 

 

 

4 
 

2630776_1.docx 
 

and to join in the reading of this statement in open Court. Further, the Defendant has 

agreed to pay Ms Wass substantial libel damages, as well as her legal costs. 

 

Defendant's Solicitor - Ms Alison Soens of Reynolds Porter Chamberlain LLP 
 
 

My Lord, on behalf of the Defendant, I confirm all that my friend has said. The Defendant 

withdraws these false allegations and apologises to Ms Wass.   

 

12 June 2018 


