
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 

 

 
 
 

FOURTH SECTION 
 
 
 
 
 
 

CASE OF FLUX AND SAMSON v. MOLDOVA 
 

(Application no. 28700/03) 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 
 

STRASBOURG 
 

23 October 2007 
 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 
§ 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision. 





 FLUX AND SAMSON v. MOLDOVA JUDGMENT 1 

 

In the case of Flux and Samson v. Moldova, 
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Sir Nicolas BRATZA, President, 
 Mr J. CASADEVALL , 
 Mr G. BONELLO, 
 Mr K. TRAJA, 
 Mr S. PAVLOVSCHI, 
 Mr L. GARLICKI , 
 Ms L. M IJOVIĆ, judges, 
and Mr T.L. EARLY , Section Registrar, 

Having deliberated in private on 2 October 2007, 
Delivers the following judgment, which was adopted on that date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 28700/03) against the 
Republic of Moldova lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by a Moldovan newspaper, Flux (“the applicant 
newspaper”) and Ms Aurelia Samson (“the second applicant”), on 13 May 
2003. 

2.  The applicants were represented by Mr V. Gribincea from “Lawyers 
for Human Rights”, a non-governmental organisation based in Chişinău. 
The Moldovan Government (“the Government”) were represented by their 
Agent at the time, Mr V. Pârlog. 

3.  The applicant newspaper alleged, in particular, that its right to 
freedom of expression had been violated as a result of judicial decisions in 
defamation proceedings brought against it. The second applicant 
complained about a violation of her right to reputation, contrary to Article 8 
of the Convention. 

4.  The application was allocated to the Fourth Section of the Court. On 
9 February 2006 the President of the Section decided to communicate the 
application to the Government. Under the provisions of Article 29 § 3 of the 
Convention, it was decided to examine the merits of the application at the 
same time as its admissibility. 



2 FLUX AND SAMSON v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

5.  The facts of the case, as submitted by the parties, may be summarised 
as follows. 

6.  On 13 December 2001 the applicant newspaper published an article 
based on a story by Mrs Z. Samson about her daughter (the second 
applicant). The article described the second applicant's problems with her 
neighbour, G.C., former Minister of Construction. 

7.  G.C. initiated court proceedings claiming damages for defamation. He 
did not specify which parts of the article he found to be defamatory. Before 
the first-instance court adopted its judgment, the applicant newspaper 
published an apology to G.C. at the request of the second applicant and G.C. 

8.  On 17 October 2002 the Buiucani District Court partly accepted 
G.C.'s claim due to the publication of the apology and ordered the 
newspaper to publish a retraction on the same page as the original article 
and to pay damages and court fees in the total amount of 1,404 Moldovan 
lei (MDL), equivalent to 105 euros (EUR). 

9.  The court found that the following “information” from the article did 
not “coincide with the truth”: 

“a former State official builds himself castles”, “the neighbours say that he rents 
them to earn a fortune”, “the ex-Minister of Construction G.C. decided to get rich off 
the back of the misery of others”, “through various methods he forced the elderly who 
lived in the same neighbourhood as [the second applicant] to leave their houses in 
exchange for paltry sums of money”, “he told [the second applicant] that he would 
achieve his aim at any price” and that “he would make her life impossible”. 

10.  The article also made the following statements, none of which was 
found to be untrue by the courts: 

 “one of G.C.'s 'attractive little houses' was built next to [the second applicant's] 
house” and “towered above it”; “in order to extend his assets G.C. destroyed [the 
second applicant's] shed”; “the fact that [G.C.] owns three apartments does not mean 
that he cannot get a fourth”. 

The article also discussed [the second applicant's] lack of faith in the 
ability of the justice system to protect her against a much wealthier 
neighbour. A picture of the second applicant's and G.C.'s house was 
published. The article ended with G.C.'s opinion on the matter which he had 
given by phone and a summary of several documents he sent by fax which 
suggested that the second applicant had breached some of her obligations 
under the law. 

11.  The court found that the repeated mention of G.C.'s former position 
as a minister increased the harm caused to him and found that there was no 
proof that he had used his former position in any illegal way. 



 FLUX AND SAMSON v. MOLDOVA JUDGMENT 3 

 

12.  On appeal, the applicant newspaper argued that the statements made 
were value-judgments not susceptible of proof. It also complained that the 
court had taken a proactive approach in favour of G.C. in identifying of its 
own motion specific expressions as defamatory even though G.C. had not 
singled any out. Moreover, it pointed out that there had been no reaction to 
the fact that Mrs Z. Samson had confirmed in court her statements. 

13.  On 14 January 2003 the Chişinău Regional Court upheld the 
judgment, rejecting a number of the newspaper's arguments and finding that 
“...the information in the article was a ground for an eventual proposal for 
the dismissal of [G.C.]”. The argument that the article reproduced the 
opinions of G.C.'s neighbours was rejected because the newspaper had 
published them. The court also assumed that two statements (namely, “he 
told [the second applicant] that he would achieve his aim at any price” and 
that “he would make her life impossible”) could only have been made by 
the second applicant. 

14.  In a further appeal (on 30 January 2003 and 3 March 2003), the 
applicant newspaper submitted that several of the second applicant's 
neighbours had been evicted from their houses, that one of them was left 
without a place to live and that G.C. had become the owner of those houses. 
It also argued that, according to domestic law, G.C. had to prove the fact 
that the second applicant had made the two statements in question, whereas 
the court simply assumed that she had made them. 

15.  On 20 March 2003 the Court of Appeal upheld the judgment. It 
rejected the newspaper's appeal as unfounded and as out of time, without 
giving any details as to the latter conclusion. 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

16.  The relevant domestic law has been set out in Busuioc v. Moldova 
(no. 61513/00, § 39, 21 December 2004). 

THE LAW 

17.  The applicant newspaper complained of a violation of its rights 
guaranteed by Article 10 of the Convention, which reads: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. This Article shall not 
prevent States from requiring the licensing of broadcasting, television or cinema 
enterprises. 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 



4 FLUX AND SAMSON v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, 
or for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

I.  ADMISSIBILITY 

18.  The Court notes that in its observations of 4 September 2006 the 
applicant newspaper asked the Court not to examine its complaints made 
under Articles 6 and 13 of the Convention or under Article 1 of Protocol 
No. 1 to the Convention. In the same observations, the second applicant 
asked the Court not to examine her complaint lodged under Article 8 of the 
Convention since she had, in the meantime, settled the dispute with her 
neighbour. Accordingly, the Court will not examine these complaints. 

19.  The Court considers that the applicant newspaper's complaint under 
Article 10 of the Convention raises questions of law which are sufficiently 
serious that their determination should depend on an examination of the 
merits. No grounds for declaring this complaint inadmissible have been 
established. The Court therefore declares it admissible. In accordance with 
its decision to apply Article 29 § 3 of the Convention (see paragraph 4 
above), the Court will immediately consider the merits of this complaint. 

II.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

20.  It is common ground between the parties that there was an 
interference with the applicant newspaper's freedom of expression in the 
present case, that it was “prescribed by law” and pursued a legitimate aim 
within the meaning of Article 10 § 2 of the Convention. The Court's task is 
to establish whether the interference was “necessary in a democratic 
society”. 

21.  The Court refers to the applicable general principles as established in 
its jurisprudence regarding freedom of expression (see, among many other 
authorities, Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), judgment of 
26 April 1979, Series A no. 30; Busuioc v. Moldova, no. 61513/00, 
21 December 2004; and Savitchi v. Moldova, no. 11039/02, 11 October 
2005). 

22.  The Court notes that the applicant newspaper was fined for being 
unable to prove the truth of several statements made in its issue of 
13 December 2001 (see paragraph 9 above). The applicant newspaper 
argued before the domestic courts that most of the statements represented 
value-judgments which could in principle not be proved. On appeal, it 
referred to several additional facts supporting, in its view, the value-
judgments made (see paragraph 14 above). 



 FLUX AND SAMSON v. MOLDOVA JUDGMENT 5 

 

23.  The Court notes that none of the domestic courts responded to these 
arguments by verifying whether any of the statements could be considered 
value-judgments or by verifying the truth of the additional facts referred to 
by the applicant newspaper. The Court reiterates that the existence of facts 
can be demonstrated, whereas the truth of value-judgments is not 
susceptible of proof. The requirement to prove the truth of a value judgment 
is impossible to fulfil and infringes freedom of opinion itself, which is a 
fundamental part of the right secured by Article 10 (see Jerusalem 
v. Austria, no. 26958/95, § 42, ECHR 2001-II, and Busuioc, cited above, 
§ 61), although opinions insufficiently based on facts can also be excessive 
(see Oberschlick v. Austria (no. 2), judgment of 1 July 1997, Reports of 
Judgments and Decisions 1997-IV, p. 1276, § 33). 

24.  The Court considers that the phrases “a former State official builds 
himself castles” and “the ex-Minister of Construction G.C. decided to get 
rich off the back of the misery of others” are value-judgments, expressing as 
they did the newspaper's opinion about the building activities of G.C. and 
their effects on his neighbours. These opinions were, moreover, based on 
facts which have not been shown to be untrue, some mentioned in the article 
itself (see paragraph 10 above) and some referred to during the proceedings 
(see paragraph 14 above). In such circumstances, the Court considers that 
the newspaper could not be expected to prove the truth of its value-
judgments and that, moreover, its opinions were not without a factual 
foundation. 

25.  The Court also notes that the domestic courts did not react to the 
confirmation made by the second applicant's mother of her own statements 
made to the newspaper. The Court considers that, in requiring the applicant 
newspaper to prove the truth of its statements, while at the same ignoring 
the evidence adduced to support its statements and thereby show their 
truthfulness, the finding of the Moldovan courts that the statement was 
defamatory could not be justified as necessary in a democratic society (see 
Jerusalem v. Austria, no. 26958/95, § 45-46, ECHR 2001-II; Savitchi, cited 
above, § 59; and Busuioc, cited above, § 88). 

26.  The Court also takes into account the balanced tone of the article. 
Having presented one party's view, it also informed the reader of the other 
party's story and referred to some documents which suggested that the 
second applicant had also breached certain legal obligations (see paragraph 
10 above). In view of the above, the Court is satisfied of the newspaper's 
good faith and that it had acted in consonance with principles of responsible 
journalism (see Bladet Tromsø and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, 
§ 63, ECHR 1999-III), albeit resorting to “a degree of exaggeration or even 
provocation”, which had to be protected (see Prager and Oberschlick 
v. Austria, judgment of 26 April 1995, Series A no. 313, § 38). 

27.  Finally, it is to be noted that the article raised issues of genuine 
public interest, namely the alleged abuses of a former State official and the 



6 FLUX AND SAMSON v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

inability of the justice system to properly respond to such alleged abuse. It 
also conveyed the views of third parties while making that clear to the 
reader. This is of particular relevance to the phrases in the article “the 
neighbours say that he rents them to earn a fortune”, “he told [the second 
applicant] that he would achieve his aim at any price” and that “he would 
make her life impossible”. The Court reiterates that “punishment of a 
journalist for assisting in the dissemination of statements made by another 
person ... would seriously hamper the contribution of the press to discussion 
of matters of public interest and should not be envisaged unless there are 
particularly strong reasons for doing so” (see Jersild v. Denmark, judgment 
of 23 September 1994, Series A no. 298, § 35; and Thoma v. Luxembourg, 
no. 38432/97, § 62, ECHR 2001-III). The Court does not see such strong 
reasons for interfering with the newspaper's freedom of expression in the 
present case, given the balanced tone of the article. 

28.  In view of the above, and given that any residual harm to G.C.'s 
reputation was removed by the prompt publication of an apology (see 
paragraph 7 above), the Court concludes that the interference did not 
correspond to a pressing social need and thus that it was not necessary in a 
democratic society. Accordingly, there has been a violation of Article 10 of 
the Convention. 

III.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

29.  Article 41 of the Convention provides: 

“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 
thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 

A.  Pecuniary damage 

30.  The applicant newspaper claimed EUR 112 for pecuniary damage, 
corresponding to the fine and court fees paid by it. 

31.  The Government submitted that there was no causal link between the 
alleged violation and the claims made by the applicant newspaper. 

32.  The Court considers the applicant newspaper's claim for pecuniary 
damage to be well founded and awards it in full. 

B. Non-pecuniary damage 

33.  The applicant newspaper also claimed EUR 5,000 for non-pecuniary 
damage, referring to the Court's awards in previous Article 10 cases. 



 FLUX AND SAMSON v. MOLDOVA JUDGMENT 7 

 

34.  The Government disagreed and considered that no evidence of non-
pecuniary damage had been submitted. 

35.  Having regard to its finding of a violation of Article 10 of the 
Convention, the Court considers that an award of compensation for non-
pecuniary damage is justified in this case. Making its assessment on an 
equitable basis, the Court awards the applicant newspaper EUR 3,000 (see 
Savitchi, cited above, § 64; Ukrainian Media Group v. Ukraine, 
no. 72713/01, § 75, 29 March 2005, and Kommersant Moldovy v. Moldova, 
no. 41827/02, §§ 49 and 52, 9 January 2007). 

C.  Costs and expenses 

36.  The applicant newspaper's lawyer claimed EUR 1,665 for the costs 
and expenses incurred before the Court. He submitted a detailed time-sheet 
according to which he had spent 27.75 hours working on the case at an 
hourly rate of EUR 60. The calculation in the time-sheet did not include the 
time spent on the complaints under Articles 6, 8 and 13 and Article 1 of 
Protocol No. 1 to the Convention which were subsequently withdrawn by 
the applicant newspaper. 

37.  As to the hourly fee of EUR 60, the lawyer argued that it was within 
the limits of the rates recommended by the Moldovan Bar Association 
which were EUR 40-150. He also referred to the high cost of living in 
Chişinău, giving as examples the prices of accommodation and petrol. 

38.  The Government disagreed with the amount claimed for 
representation. They considered it excessive and argued that the amount 
claimed by the lawyer was not the amount actually paid to him by the 
applicant newspaper. They disputed the number of hours worked by the 
applicant newspaper's lawyer and the hourly rate he charged. They also 
argued that the rates recommended by the Moldovan Bar Association were 
too high in comparison to the average monthly salary in Moldova and 
pointed to the non-profit nature of the organisation Lawyers for Human 
Rights. 

39.  The Court reiterates that in order for costs and expenses to be 
included in an award under Article 41 of the Convention, it must be 
established that they were actually and necessarily incurred and are 
reasonable as to quantum (see, for example, Amihalachioaie v. Moldova, 
no. 60115/00, § 47, ECHR 2004-III). 

40.  The reimbursement of fees cannot be limited only to those sums 
already paid by the applicant to his or her lawyer; indeed, such an 
interpretation would discourage many lawyers from representing less 
prosperous applicants before the Court. In any event, the Court has always 
awarded costs and expenses in situations where the fees were not paid by 
the applicants to their lawyers before the Court's judgment (see, among 
other authorities, Ilaşcu and Others v. Moldova and Russia [GC], 



8 FLUX AND SAMSON v. MOLDOVA JUDGMENT 

 

no. 48787/99, § 493, ECHR 2004-VII, and Christian Democratic People's 
Party v. Moldova, no. 28793/02, § 85, ECHR 2006-...). 

41.  In the present case, regard being had to the itemised list submitted 
and the complexity of the case, the Court awards the applicant newspaper's 
lawyer EUR 1,000 for costs and expenses. 

D.  Default interest 

42.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT UNANIMOUSLY 

1.  Declares the application admissible; 
 
2.  Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention; 
 
3.  Holds 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant newspaper, within 
three months from the date on which the judgment becomes final in 
accordance with Article 44 § 2 of the Convention, EUR 112 (one 
hundred and twelve euros) in respect of pecuniary damage, EUR 3,000 
(three thousand euros) in respect of non-pecuniary damage, and 
EUR 1,000 (one thousand euros) for costs and expenses, to be converted 
into the national currency of the respondent State at the rate applicable at 
the date of settlement, plus any tax that may be chargeable; 
 (b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points; 

 
4.  Dismisses the remainder of the applicant newspaper's claim for just 

satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 23 October 2007, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

 T.L. EARLY   Nicolas BRATZA 
 Registrar President 


