
 

 
 Privy Council Appeal No. 86 of 2001 
 
(1) The Gleaner Company Limited and 
(2) Dudley Stokes Appellants 

 v. 

Eric Anthony Abrahams Respondent 
 
 FROM 
 
 THE COURT OF APPEAL OF JAMAICA 
 --------------- 
 
 JUDGMENT OF THE LORDS OF THE JUDICIAL 
 COMMITTEE OF THE PRIVY COUNCIL, 
 Delivered the 14th July 2003 
 ------------------ 
 
 Present at the hearing:- 

   Lord Hoffmann 
Lord Hope of Craighead 
Lord Hobhouse of Woodborough 
Lord Millett 
The Rt. Hon. Justice Tipping 

     [Delivered by Lord Hoffmann] 
 ------------------ 

 

Libel damages: how much is too much? 
1.  There are two daily newspapers in Jamaica. One is the Daily 
Gleaner and the other the Star.  The Daily Gleaner is a morning 
paper; a broadsheet newspaper of record, with a reputation for good 
journalism. The Star is an afternoon tabloid.  Although there is said 
to be “friendly rivalry” between them, both belong to the first 
appellant, the Gleaner Company Ltd.  It is a very well known 
company (established in 1848) with substantial interests in 
publishing and other activities.  Between 1986 and 1992 the second 
appellant Dr Stokes was editor in chief of both papers. 
 
2.  In September 1987 both papers published libellous articles 
about the plaintiff, Mr Abrahams, who had been Minister of 
Tourism for Jamaica between 1980 and 1984.  They quoted Mr 
Robin Moore, an American novelist with Jamaican connections, as 
saying that Mr Abrahams, when Minister of Tourism, had taken 
bribes from US public relations and advertising agencies in return 
for awarding them lucrative contracts for promoting tourism in 
Jamaica. Mr Abrahams immediately commenced proceedings 



against the appellants for libel.  They pleaded justification and 
qualified privilege.  
 
3.  For various reasons to which their Lordships will in due 
course return, the action took a very long time to come to trial. In 
an interlocutory judgment in 1994 the Court of Appeal struck out 
the defences on the ground that the defendants were unable to plead 
any facts to support them.  In 1996 the action was heard by Smith J 
and a jury.  The only remaining issue was the amount of damages. 
The jury heard many days of evidence and the judge gave them a 
careful and detailed summing up.  After retiring for an hour and a 
half, the jury awarded J$80.7 million, which at that time was the 
equivalent of £1.2 million.  
 
4.  The defendants appealed.  The Court of Appeal rejected all 
criticisms of the summing up but nevertheless decided that the 
damages were excessive. They set aside the award and substituted 
J$35 million, which was at that time the equivalent of £533,000. 
The defendants appeal to Her Majesty in Council on the ground 
that the damages are still excessive.  In particular, they argue that 
the Court of Appeal did not have sufficient regard to the inhibiting 
effect which so large an award would have upon the exercise of the 
constitutional right to freedom of expression. 
 
History 
(a) The plaintiff 
5.  Mr Abrahams comes from a well known Jamaican family.  He 
was a Rhodes Scholar and past President of the Oxford Union who, 
on returning to Jamaica, decided to make his career in tourism.  At 
the age of 28 he was Chairman of the Jamaica Tourist Board, an 
independent statutory body charged with promoting tourism.  He 
went into politics and, after election to Parliament for East 
Kingston in 1980, became Minister of Tourism.  In 1984 he 
resigned as Minister and went into business as a tourism consultant, 
though remaining a Member of Parliament.  
 
(b) The “kickback” scandal 
6.  The scandal in which Mr Abrahams found himself engulfed in 
1987 arose out of an investigation by United States federal 
authorities in Connecticut.  In 1981 the Jamaican Tourist Board 
appointed Young & Rubicam Inc, an American advertising agency, 
to mount an expensive advertising campaign in the United States. 
In 1983 the US Internal Revenue Service, which was investigating 
Mr Robin Moore on suspicion of tax evasion, seized some of his 
papers. They found documents which suggested he had been party 

 



to arrangements by which Young & Rubicam paid a share of their 
commission (“kickbacks”) to Jamaicans as a bribe for assistance in 
obtaining the contract. Young & Rubicam had been paying 
substantial sums to a Cayman Island company called Ad Ventures 
Ltd which they were purporting to employ as a consultant but 
which rendered no services.  It was in fact a vehicle for the 
recipients of the bribes.  Further information came to the authorities 
as a result of a mistake on the part of a Young & Rubicam 
employee who sent three cheques payable to Ad Ventures Ltd to 
Mr Arnold Foote, a prominent Jamaican advertising man, at the 
address of the Jamaica Tourist Board in New York. There they 
came to the attention of the Board's regional manager and aroused 
his suspicion.  
 
7.  These sources pointed to the involvement of Foote and Moore. 
But they did not as yet implicate anyone else.  In April 1986 Moore 
pleaded guilty to tax avoidance and, as part of the plea bargain, 
agreed to assist the federal authorities with their investigation into 
the payments by Young & Rubicam.  The United States Attorney in 
Connecticut empanelled a grand jury to consider indicting Young 
& Rubicam and the other conspirators.  Moore spoke freely about 
his evidence to the grand jury to Ms Lisa Marie Petersen, a staff 
writer on the Advocate of Stamford, Connecticut.  She drafted an 
article based on what Moore had told her.  This contained 
allegations by Moore that he had suspected that Mr Abrahams was 
receiving bribes.  
 
(c) The publications 
8.  There followed an unfortunate chapter of accidents.  For 
reasons unexplained, Ms Petersen's draft was released to 
Associated Press (AP) before it had been published in the Advocate 
and, indeed, before she had completed her inquiries. On 
Wednesday 16 September 1987 she telephoned Mr Abrahams in 
Jamaica and read him her draft.  He reacted strongly; told her that 
Moore's story was a libel and that he, as Minister, had no power to 
award advertising contracts.  That was a matter for the Jamaica 
Tourist Board, an independent body.  Ms Petersen took note of his 
comments and when her article eventually appeared in the 
Advocate on Saturday 19 September 1987,  it included a balanced 
account of Moore's allegation and Mr Abrahams's denial, including 
his statement: 

“I was minister of tourism.  I was not on any tourist board 
and I had nothing to do with spending money.  I didn't award 
contracts and any suggestion that I have anything to do with 
any kickbacks is highly preposterous.” 

 



 
9.  Meanwhile, however, the original draft had been released by 
AP on its wire service on 16 September.  It was received by the 
Star, where Ms Cherice Brown, an experienced sub-editor, decided 
that it would be an interesting item to fill a space on her 
international page.  She did not think it necessary to consult anyone 
or check the story with Mr Abrahams or anyone else.  Within half 
an hour, someone (presumably at the Advocate) told AP that a 
mistake had been made and AP sent out a message “killing” the 
story.  But apparently the correction was not sent to Jamaica.   
 
10.  On Thursday 17 September 1987 the Star published the first 
article of which complaint is made: 

“Stamford, Connecticut 
 
Author Robin Moore says his personal diary and files 
contributed to Federal authorities suspicions that New York 
business executives paid kickbacks to Jamaican officials for 
lucrative tourism promotion contracts. 
 
‘All I can say is that I suspected the Minister of Tourism was 
exacting a toll’, the writer, Robin Moore of Westport  told 
the Advocate of Stamford in a copyright story published 
Tuesday. 
 
‘Call it a bribe, call it anything you want’ said Moore, the 
author of ‘The French Connection’, a novel on drug 
smuggling. 

 
The Advocate reported Sunday that Federal authorities in 
Connecticut are investigating public relations and advertising 
executives  suspected of paying Jamaican officials one 
million dollars for contracts worth $40 million from 1981-
1985. 

 
The Advocate, quoting anonymous sources close to the probe 
has said five or six executives of the public relations firm 
Ruder Finn and Rotman and the advertising firm Young and 
Rubicam are the focus of the investigation. 

 
Officials of both firms have denied any wrongdoing and said 
they are co-operating with the investigators. 

 
KEY FIGURE 

 

 



Moore said on Monday that his files helped lead Federal 
agents to suspect that Anthony Abrahams, Jamaica's former 
Tourism Minister was being paid by American businessmen 
for the multi-million-dollar tourism contracts. 

 
Sources close to a federal grand jury have said Abrahams is a 
key figure in the investigation, the newspaper said. 
Abrahams, however, has not testified before the grand jury 
empanelled in New Haven, the Advocate reported.     

 
The newspaper said efforts to reach Abrahams and his 
successor, Hugh Hart, during the past two weeks were 
unsuccessful, and Hart didn't return telephone calls to his 
office on Monday. 

 
Moore, 61, said the notes in his diary are impressions of 
what was going on between Abrahams and the United States 
companies.  The subjects also appeared in letters between 
him and friends in Jamaica.  

 
‘I have no definitive proof that this ever happened - it was 
just a suspicion of mine’, Moore said.  ‘People were talking. 
There were certain things everybody knew. There was no 
secret about the situation with the (former) Minister of 
Tourism’. 

 
Moore said IRS agents seized his diary and other documents 
in June 1983, when he was being investigated for his part in 
phony literary tax shelters.  Moore is now awaiting sentence 
on his 1986 conviction of evading taxes. 
 
Moore, who has lived in Jamaica periodically for the past 27 
years, said that in 1981 he volunteered his services to the 
Jamaican government to find advertising and public relations 
companies that would help the country's tourist trade. 
‘I was a sort of self-appointed liaison, although I asked to 
help.  I said, “Let's try to do something about the image here, 
which is very bad at the moment”.  I did indeed help 
introduce the advertising agency of Young & Rubicam to 
Jamaica but I certainly had nothing to do with any 
kickbacks, if indeed they did happen’. 

 
US Attorney Stanley Twardy Jr. has refused to confirm or 
deny the existence of the kickback investigation.” 

-AP 
 

 



11.  Abrahams saw the article and went to see Dr Stokes.  He told 
him that he had spoken to Ms Petersen and that she had said that 
she would be amending the draft which she had read on the 
telephone and which had now been published unamended in the 
Star.  Dr Stokes said that if he would write a rebuttal, it would be 
published in the Star of the following day. 
 
12.  Abrahams delivered his rebuttal to the offices of the 
newspapers. But the Star did not publish it.  Instead, on the 
following day, Friday 18 September, under the headline “Robin 
Moore: I suspected Jamaica Tourism Minister”, the original story 
was reprinted in the Daily Gleaner.  The only difference was that 
the words “People were talking.  There were certain things 
everybody knew.  There was no secret about the situation with the 
(former) Minister of Tourism” were omitted on the advice of Ms 
Donna Smith, a recent law graduate employed by The Gleaner 
Company Ltd, who said that they might be libellous.  This is the 
second publication of which complaint is made. 
 
13.  On Saturday 19 September Mr Abrahams's statement still  did 
not appear but the Daily Gleaner carried an item headed 
“Clarification”: 

“Absolutely no reference was made, or intended to be made, 
to the current Minister of Tourism in the headline: ‘Robin 
Moore: I suspected Jamaica Tourism Minister’, in the second 
paragraph of the Associated Press (AP) story ‘All I can say 
is I suspected the Minister of Tourism was exacting a toll, 
the writer Robin Moore, of Westport, told The Advocate of 
Stamford ...’ which was published on page 2 of yesterday's 
Gleaner Sept. 18, 1987.” 

 
This article, pointing the finger unequivocally at Mr Abrahams, is 
the third publication for which he sues. 
14.  Finally Mr Abrahams's statement was printed on page 2a of 
the Sunday Gleaner, another sister newspaper, on 20 September 
1987. 
 
Effect of the publications 
15.  The effect of the publications on 18 and 19 September was 
sensational.  Dr Donald Keith Duncan, a political opponent but 
also, as happens in the small political world of Jamaica, an old 
school friend, gave evidence at the trial of the scenes at his party 
conference, which was taking place that week-end. Everyone was 
reading the Star  and the Daily Gleaner and discussing the 
astonishing news that Mr Abrahams, previously thought to be a 

 



man of integrity, had been revealed to be dishonest.  Although the 
articles reported only Moore's suspicions, Dr Duncan was sure that 
a newspaper with the Daily Gleaner's reputation for responsible 
journalism would not have published such allegations unless it was 
sure that they were true.  Despite his previous friendship with Mr 
Abrahams, he therefore believed the story and, when he eventually 
read the rebuttal on the Sunday, dismissed it as self-serving. 
 
16.  Mr Abrahams was universally treated with hostility and 
contempt.  Everyone knew him, so there was nowhere he could go. 
He was openly called a thief by a shopper in the supermarket and 
taunted in public.  Social invitations ceased.  No one would do 
business with him. He became depressed, withdrawn and prone to 
weep.  Only a handful of people believed that he was innocent.  
 
(e) Claim and defence 
17.  Mr Abrahams issued a writ and statement of claim on 23 
September 1987.  On 2 October the defendants entered an 
appearance.  But they did not file a defence within the time allowed 
by the rules and on 23 October 1987 Mr Abrahams entered 
judgment in default of defence.  The defendants then applied to set 
aside the judgment and for leave to file a defence relying upon 
justification and qualified privilege. 
 
(f) Mr Gentles 
18.  By the time the defendants applied for leave to plead 
justification, they knew that AP had withdrawn the story.  But they 
also claimed to rely upon another source.  Between December 1980 
and February 1983 Mr John Gentles, a man with previous 
experience of the catering trade, had been Director of Tourism and 
afterwards Chairman of the Jamaica Tourist Board.  He was 
therefore both Chairman and Chief  Executive Officer of the Board 
at the time that the Young & Rubicam contract was awarded.  He 
left under a cloud: after an investigation, Mr Abrahams, as 
Minister, had dismissed him.  A company selling goods to the 
Board had been found to be controlled by his wife.  After his 
dismissal, he had been employed by Mr Oliver Clarke, the 
chairman of The Gleaner Company Ltd.  But in 1987 he was 
running a hotel in Chicago and was willing to assist the 
investigation in Connecticut. 
 
19.  Mr Gentles told a representative of the Daily Gleaner that he 
could testify that Mr Abrahams had signed contracts and cheques 
in the course of corrupt dealings and that he was giving evidence to 
this effect to the grand jury.  The defendants asked him to put these 

 



allegations on affidavit.  It is unclear how willing Mr Gentles was 
to commit himself on oath in public: in October 1993 counsel for 
the defendants told the Court of Appeal that it had been difficult to 
obtain an affidavit from him (Record Vol I p 32) but in evidence at 
the trial in 1996 Dr Stokes denied this (Record Vol I p 247).  At 
any rate, on 18 January 1988 Mr Gentles swore an affidavit which 
may be reproduced in full: 

“1. My true place of abode and postal address are at 400 
East Randolph, Chicago, Illinois, USA and I am a Hotelier. 
 
2. I served as Director of  Tourism in Jamaica from about 
December 1980 until February 1983.  In about the month of 
April 1981 I was also appointed Chairman of the Jamaica 
Tourist Board. 
 
3. I have read the words set out in paragraphs 3, 4 and 5 of 
the Statement of Claim filed herein. 
 
4. The words set out in each of those paragraphs are true 
in substance and in fact.  New York business executives in 
fact paid kickbacks to Jamaican officials for lucrative 
tourism promotion contracts. Included among these 
payments were cheques either made payable to the Plaintiff 
or negotiated to the Plaintiff and received by the Plaintiff and 
further negotiated by him.  
 
5. It is true that the United States of America federal 
authorities in Connecticut are investigating public relations 
and advertising executives suspected of making payments to 
Jamaican government officials for the award of contracts by 
Jamaican agencies to the firms of those executives. 
6. The matters involved are currently being investigated 
by a Federal Grand Jury in Connecticut aforesaid and I have 
given evidence before the said Grand Jury.  I was asked to 
identify a number of documents and the signatures therein 
and these included public relations and advertising contracts 
and cheques either drawn by or made payable to the Plaintiff 
or negotiated to the Plaintiff and on which the Plaintiff's 
signature appeared.  I identified the Plaintiff's signature on 
those cheques. 
 
7. I am aware that the Plaintiff is a key figure in the 
Federal Grand Jury investigation.” 

 

 



20.  It is hardly necessary to point out that, as material for a 
defence, this affidavit raises far more questions than it answers. 
What were the public relations and advertising contracts with 
“Jamaican agencies” and what was the Minister of Tourism doing 
signing them?  If Mr Abrahams was receiving bribes, why was he 
drawing cheques; in whose favour and on which account?  Whose 
cheques had been payable to him and why should he as payee have 
signed them? How did Mr Gentles come to see them? The lack of 
particularity is striking.  
 
21.  This was the only material with which the defendants went 
before Edwards J to have the default judgment set aside. The 
application was heard on 16 December 1988, more than a year after 
the issue of the writ.  The judge dismissed it.  He said that the facts 
proposed to be pleaded could not sustain defences of either 
justification or qualified privilege. 
 
(g) The grand jury indictment 
22.  The defendants appealed and the appeal was not heard until 
nearly three years later.  Meanwhile, a good deal had happened. On 
6 October 1989 the grand jury in Connecticut, after years of 
deliberation, delivered itself of an indictment alleging corruption in 
various forms against Young & Rubicam and certain of its 
executives, as well as two Jamaicans: Mr Arnold Foote and Mr 
Abrahams.  These developments were of course widely reported in 
Jamaica. 
 
23.  Up to that stage, neither the grand jury nor any of the US 
investigators had spoken to Mr Abrahams or given him any 
opportunity to explain or deny the allegations against him.  The 
hearings were in secret and the evidence sealed.  But almost 
immediately after the indictment had been published, an American 
lawyer engaged by Mr Abrahams approached the prosecutors and 
suggested that they interview him.  He made full disclosure of his 
bank accounts.  He met the prosecutors and answered their 
questions (in Canada, because following the indictment a warrant 
had been issued for his arrest in the USA). The prosecutors did not 
appear to have any contracts or cheques purporting to bear his 
signature because none were produced to him for explanation.  The 
federal prosecutors visited Jamaica, obtained documents and 
interviewed other people there.  Contracts with the Tourist Board 
were public documents open to inspection. The Cayman Island 
authorities, pursuant to a co-operation treaty with the USA, allowed 
disclosure of the principals behind Ad Ventures Ltd.  No 
connection with Mr Abrahams was found. 

 



 
(h) Disposal of the indictment. 
24.  As a result of these investigations, the prosecutors agreed to 
have the indictment against him dismissed.  On 9 February 1990 
Young & Rubicam pleaded guilty.  They are an extremely well 
known company and the conduct of their executives who had paid 
money to Ad Ventures Ltd and others naturally precipitated an 
internal inquiry.  They made a statement with their guilty plea 
saying that their investigations had revealed no evidence of any 
payments to Mr Abrahams.  Mr Moore and Mr Foote may have 
pretended that he needed to be bribed but they appeared to have 
kept the money for themselves.  
 
(i) Persistence in plea of justification 
25.  The result was that when the appeal against the decision of 
Edwards J came before the Court of Appeal in December 1991, the 
United States proceedings against Mr Abrahams had been dropped. 
The defendants nevertheless persisted in their plea of justification. 
And the appeal was successful.  The Court of Appeal held (1991) 
28 JLR 657 that the defendants were entitled to a trial on both 
qualified privilege and justification.  On 24 December 1991 the 
Daily Gleaner published the judgment.  Under the strapline “True” 
it repeated its defence of justification.  Mr Abrahams had an 
unhappy Christmas.  Despite the withdrawal of the American 
proceedings, the Daily Gleaner was publicly stating its intention to 
prove that he was dishonest.  Very few people did not accept this at 
face value. Dr Duncan still thought that the newspaper must have 
convincing evidence.  This is not surprising.  It is a rule of 
professional conduct that counsel should not make allegations of 
fraud or dishonesty unless he has before him “material of such a 
character as to lead responsible counsel to conclude that serious 
allegations could properly be based upon it”: Medcalf v Mardell 
[2003] 1 AC 120, 134, per Lord Bingham of Cornhill.  Miss 
Martinez, another witness called at the trial who was herself a 
successful tourism consultant, said that she had been brought up 
“in absolute respect” for the authority of the Daily Gleaner. 
 
26.  After the publications in 1987, Mr Abrahams's tourism 
consultancy business collapsed.  No one was willing to do business 
with him.  Apart from his salary as a Member of Parliament, he 
“did not earn a shilling” (Record Vol I p 103) until 1992.  His 
goodwill as a consultant had depended entirely upon the contacts 
which he had made over the years; at school, at the University of 
the West Indies, at Oxford, in business and politics.  As he said 
afterwards in evidence, his contacts were the only capital assets he 

 



had.  When he was proclaimed to be dishonest, they all melted 
away. 
 
(j) The offer of employment 
27.  In 1992 Mr Abrahams secured a position as a radio talk show 
host; an occupation for which commercial integrity is not an 
essential qualification.  The show was a success.  In 1993, Mr 
Abrahams was approached by the manager of a new radio station 
called Power 106 in which The Gleaner Company Limited had a 
controlling interest and offered a contract. Mr Abrahams said that 
he was unhappy about being employed by a company which was 
publicly alleging that he was dishonest.  He met Mr Oliver Clarke, 
the chairman of The Gleaner Company Limited.  According to the 
evidence of Mr Abrahams at the trial, Mr Clarke said that his best 
bet was to take the contract with Power 106.  If he did, the Daily 
Gleaner would apologise.  But he should not expect any damages 
and he should realise that if he did not accept the terms, it would be 
five years before he would see the end of the matter.  Mr Clarke, 
who gave no evidence at the trial, was not exaggerating.  It took 
much longer.  But Mr Abrahams refused the offer. 
 
(k) The defence struck out 
28.  The only particulars of justification offered by the defendants 
were the terms of the affidavit of Mr Gentles.  It did not appear that 
the intervening three years had induced him to be any more 
forthcoming about his allegations.  Mr Abrahams asked for further 
and better particulars; Bingham J refused them.  Mr Abrahams 
appealed.  On 24 January 1994 the Court of Appeal was told by 
counsel for the defendants that they were in no position to give any 
particulars.  They were trying to obtain the evidence which had 
been given to the grand jury but that was difficult and might take at 
least a year.  The Court of Appeal reminded the defendants that Mr 
Abrahams had a constitutional right, under section 20(2) of the 
Constitution, to a fair trial within a reasonable time.  A trial without 
particulars of dishonesty would not be fair and to wait another year 
would not be reasonable.  So they struck out the defence. The 
defendants did not appeal against that decision.  
 
(l) A further diversion 
29.  That left only the assessment of damages.  But the defendants 
made a further application before the case could come to trial. They 
issued a third party notice to join AP as a defendant.  AP objected, 
pointing out that the terms of their contract with the Gleaner 
Company Limited provided that no one was obliged to print their 
material and that they gave no warranty as to whether it would be 

 



considered libellous.  Mr Abrahams also objected, saying that to 
join AP, who seemed to have a good defence, would only delay his 
action against the defendants, whom the Court of Appeal had held 
to have no defence. Counsel for the defendants told the judge that 
Mr Abrahams was opposing the joinder of AP because he was 
afraid that the evidence given to the grand jury would be disclosed. 
 Mr Abrahams not unreasonably regarded this as a repetition of the 
libel.  He said that he had no objection to the disclosure of the 
grand jury evidence.  On 25 November 1994 Ellis J set aside the 
third party notice and early in 1995 an order was made for the 
assessment of damages.  
 
(m) The apology 
30.  On 9 July 1995, when there appeared to be no way of 
avoiding the assessment, the Star and the Daily Gleaner published 
articles headed “Apology”.  No attempt had been made to negotiate 
the wording with Mr Abrahams in advance: 

“In September 1987 the story of which complaint is made 
concerning Mr Anthony Abrahams, former Minister of 
Tourism of Jamaica, came from The Associated Press of the 
United States, in the ordinary and regular course of business. 
At that time we honestly believed the information to be true 
and accurate considering the usually reliable source from 
which it came. This agency has supplied us with material 
suitable for publication over a number of years and is 
responsible and reputable. 
 
Accordingly, we published the information in the issue of the 
newspaper of the 18th September 1987.  We were sued by 
Mr Abrahams in libel and in our defence we pleaded 
justification and qualified privilege, sincerely and innocently 
believing that we could obtain the evidence to support these 
defences. As it turned out the Court of Appeal dismissed 
these defences since the evidence was not forthcoming. We 
now realise that we cannot sustain these allegations. 
Accordingly we hereby withdraw the allegations. 

 
In the circumstances we tender our sincere apologies to Mr 
Abrahams and are very sorry for any embarrassment or 
discomfort arising from the article.” 

 
(n) The trial 
31.  The trial took place a year later, in May, June and July 1996. 
The defendants gave notice of the matters upon which they 
intended to rely upon in mitigation of damages.  The first was that 

 



they had published a “full and ample apology”.  A second was that 
AP was a “responsible and reputable news agency”.  The third was 
that the grand jury in Connecticut had presented an indictment. 
And the fourth was that the defendants had made Mr Abrahams 
“reasonable offers of employment” in an associated company.  That 
was presumably the offer of a contract with Power 106. 
 
32.  Mr Abrahams pleaded no special damage, such as loss of 
particular earnings, but gave evidence in support of an award of 
general damages which took loss of earnings into account.  He said 
that in 1987 his business as a tourism consultant was prospering 
and seemed about to take off.  He hoped to make real money. 
Instead, for five years he earned nothing and then had to take up a 
different occupation. 
 
33.  In addition, Mr Abrahams called medical evidence about the 
effect on him of the ostracism and humiliation he had suffered.  He 
had, for example, been thrown out of the offices of a potential 
client and searched by his security officers.  At one stage he felt 
unwilling to go out of doors.  An eminent psychiatrist deposed that 
he had suffered both physiological and mental damage; the 
aggravation of asthma and diabetes, development of obesity 
through inertia; damage to his self-esteem.  Dr Duncan said that 
when he met him after a long interval he was shocked at what he 
looked like. 
 
34.  The evidence given by Dr Stokes at the trial made it clear that 
the “full and ample apology” was by no means an admission that he 
had been in error.  Not at all.  Cross-examined as to how anyone 
could have accepted the affidavit of Mr Gentles as sufficient 
material upon which to destroy a man's reputation, he said: 

“The first reason is that Mr Gentles made it abundantly clear 
that he identified plaintiff's signature on these cheques (and 
if my memory serves me right the indictment was still in 
place). 

 
The reason why is because I would personally want to see 
the cheques. In other words, unless I personally saw the 
cheques I think it was reasonable to maintain that Abrahams 
was guilty.” 

 
35.  The judge gave the jury a standard direction, in accordance 
with English law as laid down in Rookes v Barnard [1964] AC 
1129 and Broome v Cassel & Co Ltd [1972] AC 1027 on the 
circumstances in which they could award exemplary damages.  The 

 



jury stated in their verdict that they did not award exemplary 
damages.  On general compensatory damages, the judge directed 
the jury (Record Vol I p 486) that the award should be reasonable 
and proportionate: 

“You should ensure that any award you make is 
proportionate to the damage which the plaintiff has suffered 
as a result of the libel, and is a sum which is necessary to 
award him so as to provide adequate compensation and to re-
establish his reputation.”     

 
36.  He told the jury that they were entitled to have regard to the 
evidence of loss of earnings and the evidence of actual 
physiological and psychiatric damage which Mr Abrahams had 
suffered.  In aggravation of the compensatory damages, they were 
also entitled to have regard to the persistence in the plea of 
justification until it was struck out; indeed, to the evidence of Dr 
Stokes which made it clear that notwithstanding the absence of any 
particulars, he would still have wished to maintain that plea at the 
trial.  In the circumstances, they were entitled to regard the 
“apology” as insincere.  Likewise, they were entitled to regard the 
terms upon which Mr Oliver Clarke offered Mr Abrahams 
employment with Power 106 as contemptuous.  The jury awarded 
J$80.7 million. 
 
 
(o) The Court of Appeal 
37.  The defendants appealed.  During 1997 they issued six 
summonses for extensions of the time within which to file the 
record and another four during 1998.  In October 1999 they filed 
supplementary grounds of appeal.  The appeal was eventually 
heard between October 1999 and February 2000. Judgment was 
given on 31 July 2000. 
 
38.  The defendants made several criticisms of the summing up, 
particularly about the directions as to the regard which the jury 
could have to loss of earnings and injury to health as elements in 
general damages.  They were all rejected by the Court of Appeal 
and have not been pursued before their Lordships' Board.  The 
judges of the Court of Appeal all agreed that there was ample 
evidence on which the jury could award aggravated damages. Forte 
P said that there was “abundant evidence of malice in the 
appellants’ qualified apology offered so long after the publication 
and the persistence in the plea of justification”.   Harrison JA said 
that there was evidence of "clear instances of humiliation which 
must have caused [the plaintiff] immeasurable stress”.  Langrin JA 

 



said that the case had “outrageous features” which put it in a class 
by itself.  Nevertheless, they decided that J$80.7 million was 
simply too much.  Forte P said that, given the provisions relating to 
freedom of speech in section 22 of the Constitution, the award was 
in excess of the amount reasonably required to protect the 
plaintiff's reputation. The Jamaican Court of Appeal does not have 
the power conferred upon the English Court of Appeal by section 
8(2) of the Courts and Legal Services Act 1990 and the Civil 
Procedure Rules to substitute an award of damages for a sum 
awarded by the jury which it considers to be excessive.  Except by 
consent, it can only order a new trial.  In the present case, however, 
the parties had agreed that the Court of Appeal should be at liberty 
to substitute what they considered to be an appropriate sum. So the 
Court substituted an award of J$35 million. 
 
Submissions before the Board 
39.  The chief submission of Lord Lester of Herne Hill QC, who 
appeared for the appellants before their Lordships’ Board, was that 
the Court of Appeal had insufficient regard to the constitutional 
provisions to which Forte P referred.  But before coming to the 
constitutional aspect of the matter, their Lordships address some 
more general questions about libel damages. 
 
 
(a) Exemplary and compensatory damages 
40.  The plaintiff had cross-appealed against the refusal of 
exemplary damages; the cross-appeal was unanimously dismissed 
and has not been pursued before their Lordships' Board.  In 
dismissing the cross-appeal, Forte P said: 

“Nevertheless I should add that the sum of $35 million 
which I would substitute for the jury’s award is in my view 
sufficient to achieve the purpose of punishing the appellants 
and deterring others from behaving in the manner in which 
the appellants acted in this case.”  

 
41.  Lord Lester complains that this passage indicates that Forte P 
did not understand the distinction between punitive and 
compensatory damages and wrongly introduced a punitive element 
into his substituted award of J$35 million.  Their Lordships reject 
this submission.  In their opinion Forte P’s observation reflects an 
entirely orthodox view of the dual function of compensatory 
damages.  Ever since the distinction between compensatory and 
exemplary damages was formulated by Lord Devlin in Rookes v 
Barnard [1964] AC 1129 it has been recognised that compensatory 
damages may also have a punitive, deterrent or exemplary function. 

 



What distinguishes exemplary damages for the purpose of the 
Rookes v Barnard dichotomy is that they do not have a 
compensatory function.  Lord Devlin made this clear when he said 
(at p 1228): 

“In a case in which exemplary damages are appropriate, a 
jury should be directed that if, but only if, the sum which 
they have in mind to award as compensation (which may, of 
course, be a sum aggravated by the way in which the 
defendant has behaved to the plaintiff) is inadequate to 
punish him for his outrageous conduct, to mark their 
disapproval of such conduct and to deter him from repeating 
it, then it can award some larger sum.” 

 
42.  This passage has formed the basis of numerous similar 
statements in later cases (see, for example, Sir Thomas Bingham 
MR in John v MGN Ltd [1997] QB 586, 619).  In the case of any 
tort, liability to pay damages as compensation for loss or harm is 
capable of having some deterrent or exemplary effect and this is 
particularly true of defamation; first, because it is an intentional tort 
and secondly because the conduct of the defendant is capable of 
aggravating the damages.  It is true that in Broome v Cassel & Co 
Ltd [1972] AC 1027, 1077 Lord Hailsham of St Marylebone LC 
said that compensatory and exemplary damages were “as 
incompatible as oil and vinegar” but most judges have accepted 
that in many cases the two purposes are inextricably mixed. The 
monetary value which a society places upon reputation and 
freedom from  unjustified shame and humiliation is bound to be a 
conventional figure. The higher it is set, the greater the deterrence.  
 
(b) The quest for uniformity and moderation 
43.  In England, until quite recently, it was not considered 
appropriate to tell the jury more about the amount of damages 
which it would be appropriate to award than could be conveyed by 
general words like “fair compensation” or “moderate”.  No figures 
were mentioned. But judicial concern about very large and 
sometimes capricious awards led to, first, a change in the law 
(section 8 of the Courts and Legal Services Act 1990) which gave 
the Court of Appeal power to substitute its own figure for an award 
which it considered excessive  and, secondly, a change in practice 
by which judges gave juries more precise guidance about the 
appropriate level of damages. 
 
44.  Three ways of giving the jury guidance on the amount of the 
award have been canvassed in the recent authorities.  First, to give 
them a reminder about the purchasing power of money: how much 

 



income a given capital sum could produce if invested, the cost of a 
motor car, a holiday and so forth.  Secondly, to suggest a 
comparison with awards in other libel cases.  Thirdly, to make a 
comparison with awards of general damages in personal injury 
cases. 
 
(i) The purchasing power of money. 
45.  Reminders of the purchasing power of money were 
recommended by the Court of Appeal in Sutcliffe v Pressdram Ltd 
[1991] 1 QB 153 and have been the practice in England ever since: 
see Rantzen v Mirror Group Newspapers (1986) Ltd [1994] QB 
670, 696; John v MGN Ltd [1997] QB 586, 608.  In the present 
case, Smith J told the jury that they should consider the purchasing 
power of the award which they made. 
 
(ii) Awards in other libel cases 
46.  Comparisons with other libel awards were rejected in 
Sutcliffe’s case as more likely to cause confusion and waste of time 
than to assist.  For similar reasons, the Court of Appeal in Ward v 
James [1966] 1 QB 273, 301-302 emphatically rejected the 
suggestion that greater uniformity in awards of general damages in 
personal injury actions could be achieved by telling juries of 
awards in other cases.  (Instead, the Court of Appeal abolished 
juries in such cases.)  But the question was reconsidered by the 
Court of Appeal in Rantzen v Mirror Group Newspapers (1986) 
Ltd [1994] QB 670, after the 1990 Act allowed the Court of Appeal 
to make its own awards in cases in which that of the jury had been 
held to be excessive.  The Court of Appeal said that article 10(2) of 
the European Convention on Human Rights, which required that 
any restrictions on freedom of speech should be “prescribed by 
law” and “necessary in a democratic society”, required that awards 
of damages for libel should be more controlled and predictable than 
they were.  Leaving the award to a unguided jury and refusing to 
interfere unless the damages were such that “no twelve men could 
reasonably have given them” might not comply either with the 
principle of legal certainty or the requirement of proportionality.  
Their view was later confirmed by the European Court of Human 
Rights in Tolstoy Miloslavsky v United Kingdom (1995) 20 EHRR 
442 in which an award of £1.5 million by a jury under the pre-
Rantzen regime was held to be excessive having regard to the 
absence of any judicial guidance. 
 
47.  Rantzen’s case therefore made two changes in the law.  First, 
juries should still not be told of awards made by other juries but 
could be referred to awards made by the Court of Appeal in the 

 



exercise of its new powers.  Neill LJ said [1994] QB 670, 694 that 
over time the decisions of the Court of Appeal would provide a 
corpus to which reference could be made and which could provide 
a norm.  By the time of Kiam v MGN Ltd [2002] 3 WLR 1036, nine 
years later, the corpus amounted to six cases. Secondly, the Court 
of Appeal decided that in future the awards of juries would be 
subjected to “a more searching scrutiny” than in the past.  The 
question, in relation to compensatory damages, would be: 

“Could a reasonable jury have thought that this award was 
necessary to compensate the plaintiff and re-establish his 
reputation? ([1994] QB 670, 692).” 

 
48.  Since then, English juries have been referred to Court of 
Appeal awards in other cases, although, as Neill LJ himself foresaw 
in Rantzen’s case, the practice is not without some danger of time-
consuming and inconclusive arguments before the jury about the 
facts of other cases and the extent to which other awards are truly 
comparable.  In Kiam’s case ([2002] 3 WLR 1036, 1054) Simon 
Brown LJ made some eminently practical suggestions about how to 
deal with this problem and ensure that generally speaking counsel 
avoided reference to comparables and left the detailed guidance on 
figures to the judge.  
 
(iii) General damages in personal injury cases 
49.  Reference to awards in personal injuries cases is far more 
controversial.  It was advocated as a legitimate comparison by 
Diplock LJ in McCarey v Associated Newspapers Ltd (No 2) 
[1965] 2 QB 86, 109-110 but rejected by Lord Hailsham of St 
Marylebone LC in Broome v Cassel & Co Ltd [1972] AC 1027, 
1070-1071 and by the Court of Appeal in Rantzen’s case [1994] 
QB 670, 695.  In John v MGN Ltd [1997] QB 586 the Court of 
Appeal reversed itself and since then juries have regularly been 
told to have regard to awards of general damages (for pain, 
suffering and loss of amenity) in personal injury actions.  These are 
themselves conventional figures: the current scale was fixed by the 
Court of Appeal in Heil v Rankin [2001] QB 272 and runs to a 
maximum of £200,000 for the most catastrophic injuries.  As a 
result, Eady J said in Reed & Lillie v Newcastle Borough Council 
[2002] EW HC 1600 (QB) at paras 1547-1551 that there is now a 
ceiling of £200,000 for compensatory damages in libel cases.  
 
50.  Their Lordships express no view on the current practice in 
England. But the matter is clearly one on which different opinions 
may be held.  The arguments in favour of comparison tend to stress 
the moral unacceptability of treating damage to reputation as 

 



having a higher “value” than catastrophic damage to the person.  It 
is however arguable that the assessment of general damages in both 
personal injury and libel cases is far more complicated than trying 
to “value” the damage; an exercise which everyone agrees to be 
impossible on account of the incommensurability of the subject-
matter.  Other factors enter into the calculation.  Personal injury 
awards are almost always made in actions based on negligence or 
breach of statutory duty rather than intentional wrongdoing. 
Furthermore, the damages are almost always paid out of public 
funds or by insurers under policies which are not very sensitive to 
the claims records of individual defendants. The cost is therefore 
borne by the public at large or large sections of the public such as 
motorists or consumers.  The exemplary and deterrent elements in 
personal injury awards are minimal or non-existent.  On the other 
hand, the total sums of compensation paid for personal injury are 
very large.  They have an effect on the economy which libel 
damages do not.  The amounts of the awards in personal injury 
actions therefore depend to some extent upon what society can 
afford to pay victims of accidents over and above compensation for 
the actual financial loss they have suffered.  As Lord Woolf MR 
said of general damages in personal injury cases in Heil v Rankin 
[2001] QB 272, 297: 

“Awards must be proportionate and take into account the 
consequences of increases in the awards of damages on 
defendants as a group and society as a whole.” 

 
51.  Once it is appreciated that the awards are not paid by 
individual defendants but by society as a whole or large sections of 
society, there are also considerations of equity between victims of 
personal injury which influence the level of general damages. 
Compensation, both for financial loss and general damages, goes 
only to those who can prove negligence and causation.  Those 
unable to do so are left to social security: no general damages and 
meagre compensation for loss of earnings.  The unfairness might be 
more readily understandable if the successful tort plaintiffs 
recovered their damages from the defendants themselves but makes 
less sense when both social security and negligence damages come 
out of public funds.  So any increase in general damages for 
personal injury awarded by the courts only widens the gap between 
those victims who can sue and those who cannot.   
 
52.  In addition, as Sedley LJ pointed out in Kiam v MGN Ltd 
[2002] 3 WLR 1036, 1057, once one treats awards of general 
damages as simply an unsophisticated attempt to place a value 
upon misfortune, all kinds of anomalies appear.  He drew attention 

 



to the maximum of £7,500 for a claim for bereavement set by 
section 1A(3) of the English Fatal Accidents Act 1976, which not 
infrequently constitutes the sole claim for the death of a child and 
provokes outraged headlines deploring a law which places so low a 
“value” upon a child’s life.  
 
53.  Few of these considerations of equity and policy apply to 
awards in defamation cases.  On the other hand, defamation cases 
have important features not shared by personal injury claims. The 
damages often serve not only as compensation but also as an 
effective and necessary deterrent.   The deterrent is effective 
because the damages are paid either by the defendant himself or 
under a policy of insurance which is likely to be sensitive to the 
incidence of such claims.  Indeed, the effectiveness of the deterrent 
is the whole basis of Lord Lester’s argument that high awards will 
have a “chilling effect” on future publications.  Awards in an 
adequate amount may also be necessary to deter the media from 
riding roughshod over the rights of other citizens.  In Kiam’s case 
Sedley LJ said at p 1058: 

 
“[I]n a great many cases proof of a cold-blooded cost benefit 
calculation that it was worth publishing a known libel is not 
there, and the ineffectiveness of a moderate award in 
deterring future libels is painfully apparent … Judges, juries 
and the public face the conundrum that compensation 
proportioned to personal injury damages is insufficient to 
deter, and that deterrent awards make a mockery of the 
principle of compensation.” 

 
54.  The remedy suggested by Sedley LJ to preserve the purity of 
the distinction between compensation and punishment was a 
revival of the prosecution for criminal libel.  But some might feel 
that so drastic an intervention by the state in regulating the conduct 
of the media had other disadvantages.  They might prefer instead to 
compromise the purity of the distinction and see practical wisdom 
in what Lord Wilberforce said in Broome v Cassel & Co Ltd [1972] 
AC 1027, 1114: 

“It cannot lightly be taken for granted, even as a matter of 
theory, that the purpose of the law of tort is compensation, 
still less that it ought to be, an issue of large social import, or 
that there is something inappropriate or illogical or 
anomalous (a question-begging word) in including a punitive 
element in civil damages, or, conversely, that the criminal 
law, rather than the civil law, is in these cases the better 
instrument for conveying social disapproval, or for 

 



redressing a wrong in the social fabric, or that damages in 
any case can be broken down into two separate elements. As 
a matter of practice, English law has not committed itself to 
any of these theories; it may have been wiser than it knew.” 

 
Oil and vinegar may not mix in solution but they combine to make 
an acceptable salad dressing. 
 
55.  In addition, as this case amply illustrates, there are other 
differences between general damages in personal injury cases and 
general damages in defamation actions.  One is that the damages 
must be sufficient to demonstrate to the public that the plaintiff’s 
reputation has been vindicated.  Particularly if the defendant has 
not apologised and withdrawn the defamatory allegations, the 
award must show that they have been publicly proclaimed to have 
inflicted a serious injury.  As Lord Hailsham of St Marylebone LC 
said in Broome v Cassel & Co Ltd [1972] AC 1027, 1071, the 
plaintiff “must be able to point to a sum awarded by a jury 
sufficient to convince a bystander of the baselessness of the 
charge”. 
 
56.  A second difference is that in an action for personal injury it is 
usually not difficult for the plaintiff to prove that his injury caused 
inability to work and consequent financial loss.  Loss of earnings is 
therefore recoverable as special damage and ordinarily, in cases of 
grievous injury, constitutes by far the greater part of the award. 
Likewise, the expenses of care, nursing and so forth are 
recoverable as special damage.  They do not constitute a factor in 
the assessment of general damages. In defamation cases, on the 
other hand, it is usually difficult to prove a direct causal link 
between the libel and loss of any particular earnings or any 
particular expenses.  Nevertheless it is clear law that the jury are 
entitled to take these matters into account in the award of general 
damages.  The strict requirements of proving causation are relaxed 
in return for moderation in the overall figure awarded. In the 
present case, in which Mr Abrahams was unable to find any 
remunerative employment for five years, loss of earnings must 
have played a significant part in the jury’s award. 
 
Criticisms of the Court of Appeal 
57.  The directions given by the judge to the jury and the award of 
the jury are not strictly in issue in this appeal because the Court of 
Appeal set the award aside.  The criticisms are of the substituted 
award by the Court of Appeal.  But the judges did express views on 
how the jury should be directed and the test for deciding whether 

 



an award was excessive, on both of which it is appropriate for their 
Lordships to comment. 
 
(a) Other libel awards 
58.  Forte P was unwilling in general to allow the jury to be 
addressed by counsel about first instance awards in other 
defamation cases.  He said that the variables were too many to be 
“conducive to making worthwhile comparisons”.  In holding this 
opinion he followed the consistent views of the English Court of 
Appeal in Rantzen’s case ([1994] QB 670, 694) and John’s case 
([1997] QB 586, 611-612) and their Lordships do not think that his 
ruling is open to criticism.  As for the English practice of allowing 
reference to awards made by the Court of Appeal itself, Forte P 
pointed out that the power to make a substituted award, which had 
allowed the development in England of such corpus of authority as 
there was, did not exist in Jamaica.  Only because the parties had 
consented to a substituted award was this “the first opportunity for 
a long time” for the Court of Appeal to make one.  Both Forte P 
and Harrison JA were willing in principle to accept the possibility 
of reference to Court of Appeal awards but, for the moment, the 
material did not exist. 
 
59.  In fact the judge had allowed counsel for the defendants to 
refer to two other awards in Jamaica, but commented to the jury: 

“Comparison with other awards is very difficult, because the 
circumstances of each libel case are almost bound to be 
different. You are not going to find two cases with the 
factors the same, and indeed this fact was borne out in Mr 
George’s [for the defendants] and Mr Spaulding’s [for the 
plaintiff] addresses to you.” 

 
60.  In explaining his decision to set aside the jury’s award, Forte 
P did say that it was “phenomenal” and “multiple times any award 
ever granted in Jamaica in these type of cases”.  This extremely 
limited use of previous awards (which have in Jamaica been of 
relatively modest amounts) is understandable.  The appellants 
complain that he did not make further reference to earlier awards in 
arriving at the substituted figure of $35 million, which was also 
many times larger.  But their Lordships see no merit in this 
criticism.  It is inherent in the fixing of damages of this kind that it 
will be impossible to produce a formula which explains why so 
many times earlier awards is sufficient but double that amount is 
too much. 
 
(b) Personal injury awards 

 



61.  The judge made no reference to personal injury awards. Forte 
P thought that they might be a “general guide” but that the present 
case was too far removed from any personal injury case cited for a 
comparison to be of any value.  But Harrison and Langrin JJA did 
not think that any rational assistance could be obtained from them. 
Similar views were expressed by McKay J in Television New 
Zealand Ltd v Quinn [1996] 3 NZLR 24, 47 and the Irish Supreme 
Court in Proinsias de Rossa v Independent Newspapers plc [1999] 
4 IR 432.  
 
62.  The appellants submit that the rejection of guidance from 
personal injury awards was an error of law.  As will be apparent 
from the earlier discussion, their Lordships consider that this is a 
matter open to legitimate differences of opinion. They do not think 
that any question of legal principle is involved.  Whether a link 
should be established between defamation awards and personal 
injury awards is a question of policy.  General damages in personal 
injury cases are, as their Lordships have pointed out, conventional 
figures influenced by the overall amount which a society considers 
it reasonable to pay in compensation to accident victims and 
fairness between successful tort plaintiffs and other accident 
victims on state benefits.  Defamation awards, on the other hand, 
are also conventional figures, but influenced (among many other 
things) by society’s views on the need to use private litigation as a 
means of controlling irresponsible behaviour by the media.  It is 
not the practice of the Board to take a view on these matters.  In 
Australian Consolidated Press Ltd v Uren [1969] 1 AC 590, 644 
Lord Morris of Borth-y-Gest explained why the Board declined to 
interfere with the decision of the High Court of Australia not to 
review its jurisprudence on exemplary damages in the light of 
Rookes v Barnard [1964] AC 1129: 

“[I]n a sphere of law where its policy calls for decision and 
where its policy in a particular country is fashioned so 
largely by judicial opinion it became a question for the High 
Court to decide whether the decision in Rookes v Barnard 
compelled a change in what was a well settled judicial 
approach in the law of libel in Australia.  Their Lordships are 
not prepared to say that the High Court were wrong in being 
unconvinced that a changed approach in Australia was 
desirable.” 

 
63. In the present case likewise, the law in Jamaica before John’s 
case was as settled as it had been in England.  No references were 
made to awards in personal injury cases.  Their Lordships are not 
willing to say that the Court of Appeal was wrong in considering 

 



that in Jamaica no change was desirable. They were entitled to hold 
the opinion that a conventional figure established for an award 
performing one social function was no guide to what should be the 
conventional figure for an award performing a different social 
function. 
 
(c) The test for deciding whether an award is excessive. 
64. The test for excess propounded by Neill LJ in Rantzen's case 
(“Could a reasonable jury have thought that this award was 
necessary to compensate the plaintiff and re-establish his 
reputation”) was founded upon article 10(2) of the European 
Convention on Human Rights and particularly the requirement that 
the award should be “necessary in a democratic society”.  The 
language of section 22 of the Jamaican Constitution, which 
requires that the provisions of any law restricting freedom of 
speech should be “reasonably required for the purpose of 
protecting the reputations ... of other persons” is somewhat 
different.  But “necessary” has much the same value as “required” 
and their Lordships can see no difference in the overall meaning. 
(“A matter of word games”, as Lord Cooke of Thorndon said in 
Television New Zealand Ltd v Quinn [1996] 3 NZLR 24, 37.) Forte 
P commented upon the linguistic differences but said in the end 
that he was an agreement with the Rantzen test and would “bring a 
similar approach to the interpretation of section 22 of the 
Constitution”.  This meant, he said, that an award which exceeded 
the amount “reasonably required for the protection of the plaintiff's 
reputation” would be subject to interference by the court.  He then 
rephrased the question as: 

“Could a reasonable jury have thought that this award was 
one which was reasonable to compensate the plaintiff and to 
re-establish his reputation?” 

 
65. Lord Lester made much of the substitution of “reasonable” for 
“necessary” in this formulation and said that it watered down the 
test.  But a fair reading of this part of the judgment shows that 
Forte P did not think that he was saying anything different from 
what Neill LJ had said.  His final conclusion was that J$80.7 
million was “in excess of an amount which is reasonably required 
by law to protect the position of the respondent, given the 
provisions of section 22 of the Constitution”.  Langrin JA 
expressed the test in similar terms, using the words “reasonably 
necessary”.  Again, their Lordships see no difference in meaning. 
But they recommend that in order to avoid these delicate linguistic 
arguments in the future, it would be better to adhere to Neill LJ's 
formulation. 

 



 
(d) The substituted amount 
66. Lord Lester submitted that although Neill LJ's test in 
Rantzen's case [1994] QB 670, 692 was satisfactory for the purpose 
of deciding whether the jury's award should be set aside, it was an 
inadequate guide to deciding what amount should be substituted. 
Their Lordships do not understand this criticism.  The test sets out 
the criterion which the jury should apply and says that an award in 
excess of what a reasonable jury could have thought satisfied this 
criterion will be liable to be set aside.  It seems to their Lordships 
entirely right for the Court of Appeal, having set aside the award, 
to apply the criterion which the jury should have done.  And in so 
doing, they had to be loyal to the findings of fact which the 
magnitude of the jury's award shows that they must have made. 
 
67. This is what the Court of Appeal said they were doing and 
their Lordships see no grounds for saying that they acted upon any 
other principle.  Lord Lester complained that despite the fact that 
the parties had agreed that the Court of Appeal's power to substitute 
its own award was without prejudice to the right of either party to 
appeal to the Privy Council, the Court of Appeal did not explain 
how it arrived at the figure of the figure of J$35 million. But what 
would have counted as an explanation?  This is how Neill LJ, 
whose experience of libel cases and knowledge of the law is second 
to none, dealt with the matter in Rantzen's case at p 696: 

“A very substantial award was clearly justified ... The jury 
were entitled to conclude that the publication of the article 
and its aftermath were a terrible ordeal for Miss Rantzen. 
But, as has been pointed out, Miss Rantzen still has an 
extremely successful career as a television presenter.  She is 
a distinguished and highly respected figure in the world of 
broadcasting.  Her work in combating child abuse has 
achieved wide acclaim.  We have therefore been driven to 
the conclusion that the court has power to, and should, 
intervene.  Judged by any objective standards of reasonable 
compensation or necessity or proportionality the award of 
£250,000 was excessive.  We therefore propose to exercise 
our powers under section 8(2) of the Act of 1990 and Ord. 
59, r. 11(4) and substitute the sum of £110,000.” 

 
68. Why £110,000?  Why not £100,000 or £120,000?  The matter 
is not capable of further analysis.  Similarly in John's case Sir 
Thomas Bingham MR had little more to say on the matter [1997] 
QB 586, 621: 

 



“We turn therefore to consider the size of the compensatory 
award, which was £75,000.  We take account of the 
prominence given to this article in the ‘Sunday Mirror’ and 
of the distress and hurt which the plaintiff described in his 
evidence.  It is also relevant to note that though an apology 
was offered it was never published.  This was not a trivial 
libel. The plaintiff had striven hard to overcome his previous 
disabilities and, because he was a man with an international 
reputation, probably every reader of the newspaper knew to 
whom the article referred.  Nevertheless we have no doubt 
that the award of £75,000 was excessive. Though the article 
was false, offensive and distressing it did not attack his 
personal integrity or damage his reputation as an artist.  We 
would substitute the figure of £25,000.” 

 
69. Their Lordships therefore think that the Court of Appeal were 
perfectly justified in simply saying that they thought that $35 
million was the amount necessary to compensate Mr Abrahams. 
Whether this was the right figure they were in the best position to 
say.  As the highest court sitting in Jamaica, they would have had a 
knowledge which their Lordships do not share of, among many 
relevant matters, the standing in Jamaican society of the Daily 
Gleaner and the Star, the sensitivity of the local community to 
corruption and the links between the political, social and business 
life of the community which amplified the effect of the libel on the 
plaintiff.  In Tolstoy Miloslavsky v United Kingdom (1995) 20 
EHRR 442 the European Court of Human Rights said (at p 472): 

“… perceptions as to what would be an appropriate response 
by society to speech which does not or is not claimed to 
enjoy the protection of Article 10 of the Convention may 
differ greatly from one Contracting State to another.  The 
competent national authorities are better placed than the 
European Court to assess the matter and should therefore 
enjoy a wide margin of appreciation in this respect.”  

 
70. Their Lordships think that the same is true of the courts of 
Jamaica.  In any case, even if the attitude to damages of the courts 
in Jamaica were the same as that in England, this case differs 
widely from the standard English “comparables” such as Rantzen 
and John.  In neither of those cases was there any evidence that the 
libel had caused serious financial loss or actual damage to health. 
Lord Lester repeatedly asked in what respect the circumstances of 
this case were, as the Court of Appeal described them, 
extraordinary or highly unusual. Their Lordships have set out the 
history at some length.  For nearly sixteen years the defendants, 

 



with all the prestige and resources at their command, have 
doggedly resisted the attempts of Mr Abrahams to clear his name. 
They have maintain their allegations far beyond the point in 1988 
at which it became obvious that they had no evidence to support 
them; at the trial in 1996 and even before their Lordships' Board.  
Paragraph 6.15 of their printed case reads: 

“Because of the way in which the Court of Appeal struck out 
the defences, the Appellants were deprived of the 
opportunity to prove the relevant facts, for example, by 
calling Mr Gentles as a witness, cross-examining the 
Respondent, seeking discovery of the Respondent's bank 
statements and cheque books and copies of public relations 
and advertising contracts which he had signed, administering 
interrogatories, seeking to subpoena copies of the relevant 
contractual documents from the Ministry of Tourism and 
giving notice to the Respondent to admit relevant facts.” 

 
71. Their Lordships regard this passage as nothing more than a 
repetition of the libel under cover of absolute privilege and cannot 
understand how it could have been thought likely to induce their 
Lordships to reduce the damages.  On the contrary, it underlines the 
importance of Lord Hailsham of St Marylebone's observation in 
Broome v Cassel & Co Ltd [1972] AC 1027, 1071, that in case the 
allegations should re-emerge, the damages must be large enough to 
proclaim the baselessness of the libel. 
 
Conclusion 
72. That leaves the constitutional argument upon which Lord 
Lester relied.  He said that so large an award was a threat to a free 
press and contrary to the requirement of section 22 of the 
Constitution which limits restrictions on free expression to what is 
reasonably required for the purpose of protecting the reputation of 
other persons.  But the judges of the Court of Appeal, like the trial 
judge, had well in mind the provisions of section 22.  That was why 
they set aside the jury's award.  This is not a case in which freedom 
to publish is in issue.  It is accepted by the defendants, even though 
with bad grace, that publication was wrongful and fell outside the 
permissible limits of section 22(1).  So the only question is whether 
the damages were no more than was necessary adequately to 
compensate the plaintiff.  For the reasons already stated at length, 
their Lordships would not interfere with the Court of Appeal's 
assessment of the necessary amount. They were entitled to take the 
view that if it had a chilling effect upon this kind of conduct, that 
would be no bad thing. Their Lordships see no reason to think that 
the award of so large an amount in the special circumstances of this 

 



case will inhibit responsible journalism. They will humbly advise 
Her Majesty that the appeal should be dismissed with costs. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 


