LIBEL AND PUBLICATION IN THE PUBLIC INTEREST
DESMOND BROWNE QC: 5RB

Law for Journalists Conference: Friday 2 December 2005

1. REYNOLDS PRIVILEGE - IS IT REALLY PROTECTING PUBLIC INTEREST STORIES ?

11

12

13

None of us can possibly forget the words of Lord Nicholls in Reynolds v. Times Newspapers
(2001) 2 AC 127, 202E-F, that “the common law does not seek to set a higher standard than
that of responsible journalism, a standard the media themselves espouse”. A pointer to the fact
that there are likely to be differing views as to what constitutes responsible journalism in any
given case can be found in his earlier remark that “the sad reality is that the overall handling
of these matters by the national press, with its own commercial interests to serve, does not
always command general confidence”: 202B.

Many are the judges who (like Sir John Donaldson MR in Francome v. Mirror Group
Newspapers (1984) 1 WLR 892, 898A-B) have pointed out that “the media are peculiarly
vulnerable to the error of confusing the public interest with their own interest”. Usually these
interests march hand in hand, but not always. As Lord Wilberforce said in British Steel v.
Granada Television (1981) AC 1096, 1168: “There is a wide difference between what is
interesting to the public and what it is in the public interest to make known.”

Jameel v. Wall Street Journal Europe (2005) EMLR 377

In two high-profile and hotly contested cases, Loutchansky v. Times Newspapers (2003) QB
783 and Jameel v. Wall Street Journal Europe (2004) EMLR 218, decided by Gray J and
Eady J respectively, the media defendants have failed to establish Reynolds defences.
Judgment in the Jameel case (2005) EMLR 377, dismissing the Defendant’s appeal was
handed down by the Court of Appeal on 3 February 2005. Since then, on 4 May 2005 the
House of Lords has given the Defendant leave to appeal on two issues, the scope of Reynolds
privilege and the presumption of damages.



14

15

1.6

1.7

18

The issue in relation to damages is whether a company, (in particular, a foreign company not
doing business within the jurisdiction) is entitled to reply on the presumption in English law that
the libel has caused some general damage or whether it must prove that it has suffered some
actual (special) damage.

The issues in relation to Reynolds privilege are far-reaching:

(1)  whether Reynolds privilege should be re-stated as a privilege for fair and non-
negligent reporting of facts believed to be true about a matter of genuine public
interest, and

(2) the extent to which the defendant’s belief concerning the subject-matter of the article
is relevant to Reynolds privilege; and if it is relevant, what it is that the defendant must
show that he believed to be true.

Galloway v. Telegraph Group Ltd. (2005) EMLR 115

Prior to the Court of Appeal giving judgment in Jameel, on 2 December 2004 Eady J had
delivered his much publicised judgment awarding George Galloway MP damages as high as
£150,000 against The Daily Telegraph. At first sight the result appears a little surprising, but
itis necessary to examine the detail of the judgment in some depth to do justice to the manner
in which Eady J arrived at his conclusion. At the time of completing these notes (22"
November 2005) the Court of Appeal had heard argument in Galloway, but had not yet
delivered judgment.

The Telegraph’s articles published on two consecutive days in April 2003 were said to be
based on documents found by their reporter in the badly damaged offices of the Foreign
Ministry in Baghdad. The main allegation in the documents, which the defendants never sought
to justify, was that Mr Galloway had been receiving at least £375,000 a year from Saddam
Hussein’s regime under the UN oil for food programme. An editorial was in damning terms:

“There is aword for taking money from enemy regimes: treason. What makes this allegation especially
worrying, however, is that the documents suggest that the money has been coming out of Iraq’s oil-for-
food programme..... out of the revenue intended to pay for food and medicines for Iraqi civilians; the
very people whom Mr Galloway has been so fond of invoking.”

On meaning the Judge rejected as “quite unsustainable” [62] the defendants’ argument that
the words did not impute personal greed at all. He thought that the imputation was of both



19

personal greed on Mr Galloway’s part and of hypocrisy over his professed concern for the
suffering of Iragi people [65]. He construed the first day’s coverage as conveying the clear
message that, despite Mr Galloway'’s protestations and despite the lack of any enquiry into the
authenticity or veracity of the documents, the newspaper had concluded that the evidence was
overwhelming. Thus, the defendants’ reliance on the doctrine of neutral reportage, derived from
Al Fagih v. HH Saudi Research Marketing (2002) EMLR 215 and Strasbourg cases such as
Thoma v. Luxembourg (2003) 36 EHRR 21, failed because they had effectively adopted the
allegations as their own [159]:

“.... here the Defendants were not neutral. They did not merely adopt the allegations. They embraced
them with relish and fervour. They then went on to embellish them...”.

In reading the Judge’s application of Lord Nicholls’ ten non-exclusive criteria in Reynolds to
the facts of the case, it quickly becomes apparent that even-handed reporting is treated as
critical to responsible journalism.

° There could be no doubt about the seriousness of the allegations.

° The subject matter was undoubtedly of public concern; but the Judge cautioned that
this was a different question from whether it was in the public interest to publish the
specific allegations about Mr Galloway at the particular time in question [160].

° The sources of the information, if the defendants were correct, were operatives in
Saddam’s regime. Whether or not they had “axes to grind”, they could hardly be
classified as inherently reliable.

° No steps were taken to verify the information, because the defendants did not think
that they were capable of carrying out any meaningful verification. That would have
required powers which a newspaper lacks [161].

° As regards the status of the documents, the allegations were not contained in some
official report compiled after full enquiry, nor had they been (to quote Lord Nicholls
again) “the subject of an investigation that commands respect”. Eady J pointed out that
the documents were not even “public documents”, like the pre-trial records which were
at the heart of Selisto v. Finland, a decision of the ECHR handed down on 16
November 2004, the second day of the Galloway trial [162].



1.10

111

° Considering the urgency of the matter, the Judge distinguished between an urgent
need for the public to be told of untested allegations and the defendants’ need to
maintain security for what they later called a scoop [163]. Whilst news was “a
perishable commodity”, this story (if it could be stood up) was of interest at any time
and would not become stale. The urgency from the public point of view was not so
great as to justify either not giving Mr Galloway a proper opportunity to comment on
the Baghdad documents or omitting to carry out any attempt at all at verification [164].

° Eady J held that the defendants should have put to Mr Galloway for comment in
advance of publication the allegation that he had been in receipt of hundreds of
thousands of pounds from Saddam Hussein, but they had not done so [166]. Nor had
they put to him “with complete frankness” the underlying factual basis for the charge
of treason contained in the leader. Thus the gist of what Mr Galloway said related to
a different story from that published [167].

° Finally, the Judge considered the tone of the coverage to be “dramatic and
condemnatory”. It did not merely “raise queries or call for an investigation, it chose to
“adopt allegations as statements of fact”. Indeed, said Eady J, it went beyond the
documents and drew its own conclusions [168].

Eady J thought that in the last analysis, the question to be answered was the objective one
stated by Lord Phillips MR in Loutchansky v. Times Newspapers (2002) QB 783, [23],
“whether in all the circumstances the ‘duty-interest test or the right to know test’ had been
satisfied so that qualified privilege attaches”. He concluded [172]:

“To put it another way, did The Daily Telegraph have a duty [Judge’s emphasis] to publish the
material to the effect that Mr Galloway was an ‘MP in Saddam’s pay’ at all ? Did they have a duty to do
so without putting that allegation to him ? To my mind the answer must clearly be in the negative.”

In writing its judgment, the issue with which the Court of Appeal must be wrestling is whether
the Telegraph went beyond the bounds of permissible comment premised on the assumption
that the contents of the documents were true, or whether they effectually adopted those
contents and presented them to readers as true. If lessons are to be gleaned from the judgment
at first instance in Galloway, they relate to the importance of caution and care prior to
publication: caution in ensuring that a neutral stance is adopted in relation to the reporting of a
third party’s allegations, and care in putting to the subject of the article for comment the real gist
of what is to be published. As Lord Nicholls said in Reynolds, 203G “failure to report the
plaintiffs explanation is a factor to be taken into account’, and “depending on the



1.12

113

circumstances, it may be a weighty factor”. An article which fails to accompany a serious charge
with the gist of any explanation given faces “an uphill task” in claiming privilege if the allegation
proves to be false, 206D-E.

It would not be safe to draw any definitive conclusions about the protective effect of Reynolds
for the British press from Galloway (or indeed from Loutchansky or Jameel), since these three
cases merely reflect the outcome of the trial process. The experience of most practitioners is
surely that Reynolds introduced a sea-change in British journalism so that now almost
invariably the subject of a defamatory story is approached for his response in advance of
publication. Sometimes this has the effect that the story is not published at all, and sometimes
that it is published but in a somewhat attenuated form. Naturally it is impossible to quantify the
very many cases where claimants do not start proceedings, because the gist of their comments
has been properly sought and then published. Most practitioners advising potential claimants
would say that the existence of the defence does serve to dissuade claimants from suing, not
least because it is often difficult for a claimant to be able to assess at the start of litigation the
full extent of the efforts made by the newspaper before publication to investigate and verify the
story. This leaves the weaker Reynolds cases to be raked over at trial. There is no reason to
think that Reynolds could never have protected the publication in a neutral fashion of the
contents of the documents found by the Telegraph in Baghdad. But as Lord Phillips MR said in
Loutchansky, [40]:

“In the final analysis it must be for the court, not the journalist, to decide whether he was acting
responsibly.”

Jameel v. Wall Street Journal Europe SPRL (No.3) (2005) EMLR 377

The judgments of the Court of Appeal in the appeal from Eady J's judgment in Jameel v. Wall
Street Journal Europe SPRL (No.2): (2004) EMLR 196 resolve a number of important practical
issues regarding the defendant’s obligations in a Reynolds case.

° In Jameel the article alleged that Saudi officials were monitoring the bank accounts of
certain named individuals and businesses, with a focus on those with “Potential terrorist
ties”. The Defendants pleaded that they reasonably and honestly believed that
monitoring was taking place as they described. However, the inferential sting of the
defamation was the implication that there were grounds to suspect that the claimants
were involved in transferring funds to terrorists. The Defendants did not claim that they
believed that this was so. This therefore raised the question whether Reynolds privilege
could extend to the neutral reporting of the fact of an investigation which carries a

5



defamatory implication, notwithstanding that the reporter does not have an honest belief
in the truth of the implication. In other words, was all that was required an honest belief
on the part of the reporter that an investigation was being carried out ?

° It seems that the answer to this question turns on whether the article is investigative
journalism or mere reporting (sometimes called “neutral reportage”), such as succeeded
as a defence in Al Fagih v. HH Saudi Research & Marketing (UK) Ltd. [2002] EMLR
215. There the defendants were reporting a political slanging match, and Simon
Brown LJ considered that they had “fully, fairly and disinterestedly reported [the]
respective allegations and responses” [52]. In such eventuality they did not have to
attempt to verify what they published and then commit themselves to one side or the
other. At a very late stage in the Court of Appeal, the Wall Street Journal tried to rely on
reportage: see [22], but given the terms of the article, the attempt was hopeless.

° Atter considering the Privy Council case of Bonnick v. Morris [2003] 1 AC 300, which
was an unusual case since the journalist could plausibly claim that she did not
appreciate that her article carried a defamatory inference, Lord Phillips MR concluded
that “it may be necessary or at least admissible to allege and prove subjective belief in
order to establish a defence of Reynolds privilege” [29].

° This means that in future Reynolds cases, the pleadings will have to be much more
precise than they have tended to be in the past, and than they were in Jameel.

A defendant will now have to say where he is relying on reasonable belief in the truth
of matters published, or their implications, and where he is not.

A claimant will have to clarify whether or not he denies that the belief was held, or
whether he merely contends that the belief was not reasonable [31].

1.14  The Court of Appeal also dealt with the role of the so-called “presumption of falsity” in libel trials.

° In the first place, this arose because a late attempt was made to argue that the
presumption infringed Articles 6 &10 ECHR, and that the Jameels should have been
required to plead and prove that the defamatory meaning of the article was untrue, even
in the absence of a plea of justification. The Court held that it was too late to raise this
point which, if it had been right, would require a major change in our law of defamation
to make it compliant with the Convention [55].



1.15

1.16

° However, the Wall Street Journal got a more sympathetic hearing about the use to
which the Judge put the presumption of falsity when directing the jury on the question
of whether the journalist reasonably and honestly believed that the claimants were
being monitored. Eady J directed them that they must proceed on the presumption that
the claimants were not on any such list [58]. The Court of Appeal considered that it was
not “appropriate for the jury to apply the presumption of falsity when considering the
issues of fact that were relevant to Reynolds privilege” [59].

° It is now clear that in future juries will have to perform some elaborate mental
gymnastics [61].

They must presume that the defamatory allegation is false, when considering liability
and damages.

But they must not make any such presumption, when resolving issues of fact relevant
to the claim to Reynolds privilege. These issues will normally be the existence of the
facts underlying the defendant’s subjective belief in the truth.

° The defendants’ success on this limited point got them nowhere, because it had not
been raised at the trial. The Court of Appeal re-emphasised the importance of the
principle that it will not entertain a complaint of misdirection in a libel action, if counsel
has failed to avail himself of the chance of raising it at the trial [63].

More fundamentally, the Court of Appeal had to address the submission based on its judgment
in Loutchansky v. Times Newspapers (2002) QB 783, [36] that the essence of the test for
Reynolds privilege was whether the publisher had exercised responsible journalism. Eady J
rejected this as a simple test on the ground that it was imprecise and suggested that the test
was subjective. The Court of Appeal agreed with the Judge, stating that responsible journalism
did not constitute the sole test for Reynolds privilege, but merely denoted the degree of care
which a journalist should exercise before publishing a defamatory statement [87]. Inthe Court’s
view, there is a further element to be demonstrated:

“The subject matter of the publication must be of such a nature that it is in the public interest that it
should be published. This is a more stringent test than that the public should be interested in receiving
the information.”

The final issue tackled by the Court of Appeal in Jameel was the bold submission that it was
no longer the law that “a trading corporation is entitled to sue in respect of defamatory matters



1.17

1.17

1.18

which can be seen as having a tendency to damage it in the way of its business”: per Lord Keith
in Derbyshire CC v. Times Newspapers (1993) AC 534, 574. It was contended that it was
unnecessary under Article 10 to allow a company to recover libel damages, when it had not
shown that the libel had caused it pecuniary damage [109]. The Court, like Eady J,
considered that vindication was an important objective of the law of defamation, and that a
requirement to prove special damage would leave many an injured company without a remedy.
They did not believe that “such a requirement would go far enough to provide necessary
protection for the reputation of corporations that are at risk of being damaged by inaccurate
press reports” [113]. However, they pointed out that it was “likely in practice that a foreign
corporation which trades outside this jurisdiction but does not trade within it will have greater
difficulty in establishing that it has a trading reputation within this jurisdiction.”

Armstrong v. Times Newspapers (2005) EWHC Civ 1007

On occasions the perceived liberality of the Reynolds doctrine has led to hopeless defences
being raised in cases where little or nothing had been done by the defendants to verify the
information published or to put it to the claimant in advance of publication. Where this occurs,
claimants have invoked CPR Pt.24 to strike out the defence on the ground that it has no realistic
prospect of success. It is also open to the claimant, if he is willing to confine his damages to
£10,000, to apply for summary disposal under s.8 Defamation Act 1996. One such case was
Gilbert v. MGN Ltd. (2000) EMLR 681, where Eady J held that the tests under CPR Pt.24 and
section 8 were the same.

Armstrong v. Times Newspapers Ltd (2004) EWHC 2928 (QB) initially appeared to be
another instance of a Reynolds plea with no prospect of success being prevented from going
to trial. In December 2004 Eady J struck out the defence, but in July 2005 it was restored by the
Court of Appeal.

The Claimant, the multiple winner of the Tour de France, complained of a Sunday Times article
suggesting he had taken drugs to enhance his performance. The allegation had not been the
subject of any official report or public investigation [87], and the newspaper did not appear to
have taken any steps to verify its article or to contact the claimant for his comments on the full
range of the serious allegations it intended to make. Brooke LJ pointed out that a failure to put
allegations to a claimant was not necessarily determinative [82]. He gave two illustrations:



1.19

1.20

121

1.22

° In Reynolds itself no effort was made to contact Mr Reynolds before publication, and
his defence of himself in the Dail was not mentioned. Yet the House of Lords was split
3-2 as to whether this was fatal to the defence.

° In GKR Karate v. Yorkshire Post (No.2) (2000) EMLR 410 Popplewell J upheld a
Reynolds defence, even though the journalist had made only one inadequate attempt
to put the defamatory allegations to the claimant.

Selistd v. Finland: ECHR (2005) EMLR 178

In Armstrong Eady J contrasted the factual position there with that in Selist6 v. Finland:
ECHR: 16 November 2004, where the articles about the surgeon claimant were derived from
apublic document, the police’s pre-trial record [60]. The ECHR noted that the surgeon had been
provided with an opportunity to comment after publication of each article, but not in advance
[67], but they also attached “considerable weight” to the fact that at no point was his name, age
or gender mentioned [64], nor was it claimed that the actual facts in the contested articles were
erroneous as such [60].

The approach of the ECHR inevitably strikes the English domestic lawyer as a little curious,
which perhaps explains Sir Nicholas Bratza’s trenchant dissent from the majority view of his
colleagues that there had been a breach of Article 10. For a start, the Court did not find it
necessary “to resolve the question as to how the newspaper articles would be interpreted by the
ordinary reader” [58]. They therefore did not consider whether the inferential meaning of the
article as a whole was justifiable, even though it was agreed that the articles concerned factual
statements and not value judgments [55].

The Finnish court based its conviction on what was not mentioned in the article (namely the
public prosecutor’s decision not to press charges and a statement of the National Medico-Legal
Board that it had found no negligence or mistake) and thus on the overall impression conveyed
to the reader [57]. The ECHR ignored this impression and thought that what they described [63]
as “a certain selectiveness of quotation” could not be regarded as a sufficient and relevant
justification for the applicant’s criminal conviction:

“Generally, journalists cannot be expected to act with total objectivity and must be allowed some degree
of exaggeration or even provocation”.

Important though it undoubtedly is, it is difficult to draw any definitive conclusion from the
decision in the Selist6 case. Strasbourg jurisprudence is concerned with reviewing the facts of

9



particular cases overall, and not with the domestic legal rules of contracting states. Selisto is
certainly a reminder of Lord Nicholls’ warning in Reynolds, 203G, that failure to report the
plaintiff's explanation was a weighty factor against the existence of privilege, but should not be
elevated into a rule of law. Eady J bore this warning in mind in Armstrong [89], but added that
where the allegations were as serious for the claimant as in that case, “itis likely to be very rare
that an approach will not be regarded as necessary”.

2. INTERNET LIBELS: IS THE WEBSITE YET ANOTHER LIABILITY FOR JOURNALISTS?

2.1

2.2

2.3

Loutchansky v. Times Newspapers Ltd. (No.2-5) (2002) QB 783

The decision of the Court of Appeal in Loutchansky v. Times Newspapers Ltd (No.2-5) (2002)
QB 783 shows that there are real risks in continuing publication on a website of an article which
has given rise to proceedings in relation to its original publication in the paper. Itis clear that the
protection of the Limitation Act does not start to run whilst the publication on the website
continues. This is because there is no “single publication rule”, treating the hard copy and
electronic publications as having occurred on the same original date. Instead the Courts apply
the long-standing rule dating back to the mid-19th century that each publication of a libel gives
rise to a separate cause of action subject to its own limitation period: Duke of Brunswick v.
Harmer (1847) 14 QB 185.

The Court of Appeal in Loutchansky, 8§74 p817H, down-played the social utility of newspaper
archives, whether hard-copy or electronic, and did not consider that the law of defamation need
inhibit the responsible maintenance of archives. Lord Phillips MR thought that:

“Archive material is stale news and its publication cannot rank in importance with the dissemination of
contemporary material.... Where it is known that archive material is or may be defamatory the
attachment of an appropriate notice warning against treating it as the truth will normally remove any
sting from the material ”.

In the Loutchansky case, The Times failed to attach any qualification to the articles on the
Internet, even though they were not seeking to justify them. This proved fatal to their Reynolds
plea. The Court of Appeal could not see “how the failure to attach any qualifications to the
articles published over the period of a year..... could possibly be described as responsible
journalism”: §79, p819C.

10



24

2.5

“Libel tourism”: foreign claimants and off-shore websites

Following the decision of the House of Lords in Berezovsky v. Michaels (2000) 1 WLR 1004
it was only a matter of time before a foreign claimant who could demonstrate a reputation in this
country successfully initiated proceedings against a foreign defendant in respect of Internet
publication within the jurisdiction, even though the publication was directed from off-shore and
even though the bulk of the publication took place outside the jurisdiction. The claimant must,
however, confine his complaint to publication within the jurisdiction, since it is impermissible to
obtain leave to serve out of the jurisdiction on the basis of publication within it and then to add
a claim in respect of publication outside: Diamond v. Sutton (1866) LR 1 Ex 130, 132
(approved by Lords Steyn and Hope in Berezovsky at 1012h and 1032d-e respectively).

Lennox Lewis v. Don King (2005) EMLR 45

In Lennox Lewis & Others v. Don King (2005) EMLR 45 the Court of Appeal dismissed an
appeal by the Defendants from Eady J who had allowed an action by the boxing promoter, Don
King, to proceed on words published on an American boxing website which the evidence
showed had been extensively downloaded in this jurisdiction. Eady J reached his decision by
applying the following well-established principles of defamation law to the technology of the
Internet:

° Publication takes place where defamatory words are heard or read: Bata v. Bata (1948)
WN 366, approved by Lord Steyn in Berezovsky at 1012.

° Each publication is a separate cause of action. This rule goes back to Duke of
Brunswick v. Harmer (1849) 14 QB 185, approved by Lords Steyn, Hoffmann and
Hope in Berezovsky at 1012c, 1024f & 10269 respectively.

° The law presumes damage upon proof of the publication of words which are defamatory
of the claimant: Ratcliffe v. Evans (1892) 2 QB 524, 529, cited by Lord Steyn in
Berezovsky at 1012.

° There is no de minimis principle when it comes to establishing publication: Harrods v.

Dow Jones & Co. Inc. (2003) EWHC 1162, [39] per Eady J. In that case there had
been publication of a mere ten copies to subscribers and some very limited Internet
publication, but Eady J considered [41] that a claimant whose reputation was damaged
within the jurisdiction was entitled to seek vindication here. This principle will need to

11



2.6

2.7

be re-considered in the light of the recent Court of Appeal decision in Dow Jones & Co.
Inc. v. Yousef Jameel (2005) EWCA Civ 75, where the Court of Appeal dismissed as
an abuse of process a claim based on a mere five hits in the UK on the Wall Street
Journal website.

Publication on the Internet takes place where the website is accessed or downloaded
by the user: Godfrey v. Demon Internet (2001) QB 201, 208, cited with approval by
the Court of Appeal in Loutchansky v. Times Newspapers (2002) QB 783, [58-59].

A challenge to the applicability of these guideline principles was mounted unsuccessfully before
the High Court of Australia in Gutnick v. Dow Jones Inc. at the end of 2002. Gleeson CJ held:

(1)

(2)

(3)

that those who post material on the worldwide web do so, knowing that their material
is available to all and sundry without any geographic restriction [35],

publication takes place within the jurisdiction where it is downloaded [44].

a claim for damage to reputation will warrant an award of substantial damages only if
the claimant has a reputation in the place where publication takes place [53].

The decision of the House of Lords in Berezovsky established the following:

The jurisdiction in which the tort was committed is a weighty circumstance pointing to
that jurisdiction as the place where the tort should be tried. Lord Hoffmann referred at
1020a to a dictum of Phillips LJ in Schapira v. Ahronson (1999) EMLR 735 in which
the latter described the displacement of the burden as “an uphill task”.

If the claimant has a reputation to protect in England, that adds a further significant
English dimension to the case: see Lord Steyn at 1015. As Lord Nolan put it at 1017e,
“a businessman... takes his reputation with him wherever he goes, regardless of the
place where he acquired it.”

Where a case is solely concerned with the claimant’s reputation in England, and he

seeks to have his reputation judged by English standards, England is the natural forum:
see Lord Nolan at 1017.

12



2.8

2.9

2.10

2.11

In the Court of Appeal in the Don King case (2004) EWCA Civ 1329, the defendants attacked
Eady J's refusal to set aside service on the ground that he had misapplied the law in a case
involving parties resident in the USA on both sides and a publication on a US website. There
was no challenge to the rule that words on the Internet are published at the place where they
are downloaded [2].

In giving the judgment of the Court, Laws LJ rejected the appellants’ invitation to adopt a special
rule for “trans-national” or Internet libels. However, it agreed that the court must consider what
Lord Steyn in Berezovsky at 1012 called “the global picture”. Because a defendant who
published on the web might in theory find himself vulnerable to multiple actions in different
jurisdictions, the place where the tort was committed ceased to be a potent limiting factor [28].
However, there was no “single-publication rule”, and “a global publisher should not be too
fastidious as to the part of the globe where he is made a libel defendant” [31].

Laws LJ concluded that in an Internet case the court’s discretion would tend to be more “open-
textured” than otherwise, for that was the means by which the court might give effect to the
publisher's choice of a global medium. However, the Court rejected “out of hand” any
consideration of whether the defendant intended to target the publication towards the jurisdiction
in which he was sued [33-4], since in truth he had targeted every jurisdiction where the text
might be downloaded.

Richardson v. Schwarzenegger (2004) EWHC 2422 (QB)

Since the Don King case, Eady J has also refused to set aside service out of the jurisdiction in
another case involving an English journalist, who claimed to have been sexually assaulted by
Arnold Schwarzenegger, and sued him and his spokesman. In Richardson v. Schwarzenegger
(2004) EWHC 2422 (QB) the claimant relied on the spokesman’s denial in an interview with The
Los Angeles Times that Schwarzenegger had engaged in improper conduct. She claimed that
this made her appear a liar, and that the denial had been published in England. In deciding that
the action should be tried in the UK, Eady J took account of the following features of the case:

° The correct forum was the one where it was just and reasonable for the defendants to
answer for their alleged wrongdoing.

° The claimant was a UK citizen, living and working here and with an established
reputation here. England was the place where the damage to her reputation was to be
presumed.

13



2.12

2.13

2.14

2.15

o The claimant had no comparable connection with any other jurisdiction, and the
underlying events in the action (the interview at which the assault allegedly took place)
took place here.

Dow Jones & Co. Inc v. Yousef Jameel (2005) EMLR 353

The Times greeted this decision as “calling a halt to libel tourism”, but this is really to read too
much into the judgments. The significance of the case was the willingness of the Court to
dismiss the action as an abuse of process on the basis that the five publications (three of them
to the claimant’s associates) did not, individually or collectively amount to a real and substantial
tort. For some reason the Defendant did not apply to set aside service out of the jurisdiction, but
It is clear that if it had, the application would have been allowed [70]. This is nothing new; it
follows a line of cases from Kroch v. Rossell (1937) 1 AER 725. Because the Defendant
submitted to the jurisdiction, the Court needed to operate its jurisdiction to dismiss as an abuse.
Itis here that the case does make new law, since the jurisdiction to dismiss as an abuse would
be just as applicable when the defendant was served within the jurisdiction. Thus the Court
commented [56] that they did not believe that today the Duke of Brunswick v. Harmer (1849)
14 QB 185 could have survived an application to strike out. This was because his cause of
action was technical and no more: he had procured the republication to his agent of an article
published many years before for the sole purpose of bringing proceedings which would
otherwise have been statute-barred.

The Court was not impressed by the argument that Yousef Jameel needed vindication in this
country, or that he was being deprived of his Article 6 rights. Lord Phillips MR [69] thought that
even if he succeeded and was awarded a small sum in damages:

“The cost of the exercise will have been out of all proportion to what has been achieved. The game will
not merely not have been worth the candle, it will not have been worth the wick.”

Consideration of issues of proportionality in approaching the question of whether an action is
an abuse shows how much the Court’s approach has changed over the last decade. In Joyce
v. Sengupta (1993) 1 WLR 337, 343E-G, Nicholls LJ described as “hopeless” the submission”
that an action was an abuse if only nominal damages were likely to be recoverable by the
plaintiff. He thought that even if damages were at best modest, if the plaintiff won, she would
have cleared her name and achieved her main purpose.

Although US media groups are naturally resentful of the long reach of the English court,
provided that they have no assets within this jurisdiction or one where an English judgment can

14



be enforced, they will usually be able to ignore an English judgment with impunity. The
American courts have consistently declined to enforce English libel judgments on grounds of
public policy, ruling that English law flies in the teeth of the protection afforded by the First
Amendment.

The Law Commission study

2.16  Issues in relation to publication on the Internet will continue to be controversial. The Law
Commission in their Scoping Study in December 2002 acknowledged that there was a
problem, but did not think that it could be solved within the short or medium term. They
expressed “sympathy” about the levels of global risk to which Internet publishers were exposed,
but considered that “any solution would require an international treaty, accompanied by greater
harmonisation of the substantive law of defamation.”

3. OFFERS OF AMENDS: HAS THE DEFAMATION ACT 1996 PROVIDED A CHEAP WAY
OuT ?

Abu v. MGN (2003) 1 WLR 2201

3.1  The new offer of amends procedure created by s.2-4 Defamation Act 1996 was only brought
into effect on 28 February 2000, and initially media defendants were surprisingly slow to take
advantage of it. But within the past two or three years it has been used more and more by media
defendants to provide what Eady J has called “a fair and reasonable exit route for defendants
confronted with unreasonable demands from... manipulative or powerful claimants, who felt no
doubt sometimes that they had them over a barrel”: Abu v. MGN Ltd (2003) 1 WLR 2201, [8].

3.2 It was not until November 2002 that guidance as to the operation of the new procedure was
provided by Eady J in his judgment in Abu. In it he traced the origins of the new procedure back
to Chapter VII: Report of Sir Brian Neill's Committee on Practice and Procedure in
Defamation. The Judge had himself been a member of that Committee and pointed out that
times had changed, since the measures were first proposed in July 1991, when feelings were
running high about massive jury awards [5]. Perhaps conscious that the procedure was getting
off to a slow start, the Judge tried to ensure that the statutory provisions were attractive to use,
providing an incentive to defendants to make the offer and to claimants to accept. In either case,
he said, a rational decision could only be made if it was possible to predict the range of
outcomes to which a party was committing himself [8].

15



3.3

34

3.5

3.6

The Judge therefore emphasised that the offer of amends was to be construed as relating to the
complaint as notified [his emphasis]: [9]. This has important practical consequences for
claimants’ advisers in relation to what they put into their letter before action or particulars of
claim. As Eady J said [8]:

“..... before making an offer a defendant needs to be able to assess the gravity of the impact of the libel
upon the complainant’s reputation and feelings, and this will generally have to be done in the light of
the particulars of claim and/or letter before action. It would not seem fair if an offer is made and
accepted on one basis, and the complainant then reveals_for the first time elements of pleadable
damage not previously mentioned, such as for example that his marriage had broken down or that he
had lost his employment.”

Eady J went on to point out that the provisions of the Act were all the more attractive to
defendants to use, since the restrictions proposed by the Neill Committee on the manner in
which the defendant could mitigate damages had not found their way into the statute [10]. The
Neill Committee had accepted that defendants should be allowed to rely on matters in
mitigation which were purely defensive in character, but proposed a ban on attacks on the
claimant’s character and on raising matters tending to show that he or she was not entitled to
an unblemished character. The practical consequences for claimants are serious:

“So far as claimants are concerned.... they will have little option but to accept such an offer because
otherwise they will find themselves up against a defence under section 4.”

At first instance in Nail v. News Group (2004) EWHC 647 (QB), [66] Eady J stated that
claimants were generally entitled, so far as possible, to be informed of anything disparaging
which the defendants proposed to introduce before deciding whether to accept the offer. Since
the rejection of an offer of amends was generally a complete defence, it was “not proper under
that very powerful incentive to lure a claimant into accepting what appears to be a genuine offer
to put matters right, only for him to find that his reputation will be ‘rubbished’ anyway.”

Rigg v. Associated Newspapers (2004) EMLR 52

There may also be cases where the claimant will need to consider whether to seek limited
disclosure against the defendants before reaching the decision whether to accept the offer.
Thus, in Rigg v. Associated Newspapers (2004) EMLR 52, Gray J ordered disclosure of the
journalist's notes of an interview with the Claimant, where there was a dispute as to whether the
offending article accurately recorded what had been said. The Judge ruled that the notes bore
directly on the pleaded issues of false attribution and malice, and since they would be
disclosable later whether or not the offer of amends was accepted, there was no sense in
postponing the moment of disclosure.

16



3.7

3.8

39

Milne v. Express Newspapers (2003) 1 WLR 927

Three weeks after the Abu judgment, the difficulties confronting a claimant seeking to overcome
a section 4 defence became clear with Eady J's judgment in Milne v. Express Newspapers
(2003) 1 WLR 927, where he struck out a claimant’s reply alleging that the information available
to the defendant was such that it reasonably should have known that the statement complained
of was false. The Judge held that Parliament’s intention in section 4(3) was that those who
made an offer of amends which was rejected should only be deprived of the resulting defence
in the event of bad faith, and not in cases of mere negligence or reasonable grounds to suspect
falsity. The scale of the task confronting a claimant in such circumstances is shown by the way
in which the Judge defined “bad faith™: [41]:

“... that is to say, where a defendant knows that what he is alleging is untrue... or where he has reason
to believe that the words are false. What this means is that he has chosen to ignore or shut his mind
to information which should have led him to believe [the Judge’s emphasis] (not merely suspect) that
the allegation is false.”

Thus “reason to believe” in section 4(3) is not to be equated with either “reasonable grounds
to suspect” or with constructive knowledge [44]. The burden for the claimant to discharge is
made still greater by the presumption in the section that, until the contrary is shown, the
defendant did not know and had no reason to believe that the statement was both false and
defamatory. The Court of Appeal dismissed the claimant’s appeal, (2004) EMLR 461, holding
that section 4(3) imported the familiar concept of recklessness (in the sense of utter indifference
to the truth) which was discussed by Lord Diplock in the classic passage in Horrocks v. Lowe
(1975) AC 135, 149-150.

Cleese v. Clark (2004) EMLR 37

With the exception of Cleese v. Clark (2004) EMLR 37 and Nail v. News Group Newspapers
(2004) EWHC 647 (QB), once the offer of amends has been accepted, the parties have been
able to agree damages and it has not been necessary to proceed to a contested hearing under
section 3(5). Doubtless this is because defendants have been willing to make realistic offers
and, if necessary, well judged payments into court. At this stage the Act enjoins the Court to
take account of any steps carried out in fulfilment of the offer and (so far as not agreed between
the parties) the suitability of any apology and the reasonableness of the manner of publication.
In Cleese, [20], Eady J advised defendants who for some reason were unable to agree an
apology “to publish as prompt and generous apology as the circumstances permit, with a view
to moderating the level of compensation”.

17



3.10

311

3.12

3.13

In Cleese, [22-4] Eady J noted that it was in accordance with Parliament’s intention and the
CPR for an informal round-the-table meeting to take place, if practical, to identify and resolve
any issues still outstanding. The judge tried to discourage attempts to reach agreement through
a prolonged exchange of solicitors’ letters [24]:

“Once solicitors enter into correspondence, there is a tendency to keep cards up sleeves and there is
also scope for obfuscation and posturing. It is best avoided in this context... there can be no form of
human communication more stilted than letters between litigation solicitors of the type with which we
are all familiar, where endless points are scored of the ‘We are surprised to note...." variety.”

The cheapness of the exit route provided by the offer of amends procedure was underlined by
the award in Cleese of a mere £13,500 damages for an article “obviously spiteful on its face”
and “manifestly vitriolic” [41], which suggested “a long, slow decline in [the claimant’s talents
and professionalism had finally ended with a bump” [42]. Such apology as was published was
“without any great enthusiasm or generosity of spirit” [43].

In Abu, [22] Eady J pointed out that section 3 does not artificially cap damages ina
comparable fashion to section 9(1)(c), which is concerned with the summary disposal
procedure under sections 8-10 and provides for a ceiling of £10,000. Thus, not only may very
serious allegations fall to be dealt with under the offer of amends procedure, but the claimant
has effectually been deprived by the legislation of his constitutional right to trial by jury. The
Judge therefore warned that there must be “nothing in any sense ‘rough or ready’ about the
assessment of a claimant's reputation under the offer of amends procedure”. Proportionality
does not mean that corners need to be cut, and in the case of grave allegations, it may well be
that justice requires that significant time and money be spent in arriving at the right answer.

Nail v. News Group Newspapers (2004) EWHC 647

The second case in which a contested trial on damages needed to take place was Nail v. News
Group Newspapers & Harper Collins (2004) EWHC 647, where allegations of coarse sexual
misconduct and arrogant bullying of those with whom he worked had been made against the
actor, Jimmy Nail, in both a book and an article in The News of the World. Eady J awarded
“modest but by no means nominal” damages of £7,500 for the book, and £22,500 for the
newspaper article. In relation to the latter, he said that his “starting point valuation” had been
£45,000, but that taking account of mitigating factors, he made a reduction of 50% [76]. His view
was that “a healthy discount” was in order [41]:

18



3.14

3.15

3.16

3.17

“Media defendants who act promptly when confronted with a claim are entitled to be rewarded for
making the offer and, correspondingly, the claimant’s ordeal will generally be significantly reduced with
immediate effect.”.

In the Court of Appeal, Nail's counsel argued that the Judge had been wrong in principle to
discount compensation in order to encourage other defendants to use the offer of amends
procedure. The claimant ought to receive proper compensation, not discounted compensation
which penalised him for being conciliatory. Irresponsible newspapers must not be tempted to
make defamatory publications confident that, if they are sued, a relatively cheap procedure was
available which was likely to result in modest compensation. Nevertheless, counsel accepted
that £45,000 was an appropriate starting point for the newspaper article. The question for the
Court of Appeal was therefore whether the discount of as much as 50% was excessive.

In his judgment delivered on 20 December 2004, May LJ acknowledged [39] that the court must
be careful not to drive down damages to a level which publishers might with equanimity be
tempted to risk having to pay, or to set the level of damages so high that freedom of expression
was unduly curtailed. Whilst May LJ thought [42] that Eady J's use of the word “rewarded” was
“superficially open to misinterpretation”, he commented that:

“The adoption of the procedure will have what the judge referred to as a major deflationary effect upon
the appropriate level of compensation because adopting the procedure is bound to result in substantial
mitigation.... there is no distinction in substance between a reduction in compensation on account of
the substantial mitigation bound to result from the use of the procedure and a ‘reward’ for using the
procedure, providing that the mitigating factors are not brought into play twice.”

The Court of Appeal refused to increase [47] Eady J's award; he had made no error of principle
and had given proper and full consideration to all relevant factors. Even if another judge might
have reached a somewhat amount, that did not mean his conclusion was wrong. May LJ was
at particular pains to “reject entirely any idea that there might be a conventional or standard
percentage discount when an offer of amends has been accepted and an agreed apology
published.” Whilst it is true that each case will be different and require individual consideration,
it seems likely that the 50% discount will set a benchmark in cases where an agreed apology
has been published, and there are no unusual aggravating or mitigating features.

Campbell-Jones v. Guardian Media Group Plc (2005) EMLR 542
The decision of Eady J in Campbell-Jones v. Guardian Media Group (2005) EMLR 542 in

May 2005 illustrates the importance of conciliatory handling of complaints in the early stages,
if the defendants are to gain the advantage of a generous discount. The claimant was a Colonel

19



3.18

in the Intelligence Corps posted to Irag. The Guardian published an article linking him to the
torture jail at Abu Ghraib, and which the Judge thought conveyed the impression that British
ministers had given a false impression when denying any involvement by British troops in
abuses at the jall.

Initially the defendants had responded to the claimant's complaint by asserting that it had a
complete defence, including one of fair comment. Eady J thought this was an insulting
suggestion and “a grave error of judgment”: §87. He also thought it was “a case for a speedy,
unequivocal and prominent apology” (810), not least to minimise the security risks to the
claimant. In fact, the apology was only published three months later. The Judge took as his
starting point a figure for damages of £90,000, and then applied a reduced discount of only 35%
on the ground of the belated offer of amends and apology.

4. A FOOTNOTE ON DAMAGES FOR LIBEL: SHOULD COMPENSATORY DAMAGES
SERVE TO DETER ?

4.1

4.2

Since the decision in Lillie & Reed v. Newcastle City Council (2002) EWHC 1600, the ceiling
on general damages for defamation has conventionally been treated as being set at £200,000.
In Lillie & Reed the allegations of child abuse were as grave as can be imagined, they had led
to the claimants having to go into hiding and were sought to be justified during a trial over many
months. The same Judge’s award of £150,000 to George Galloway therefore came as
something of a surprise, even when account is taken of what the Judge called the “undoubtedly
aggravating features of the conduct of the trial” [218]. Eady J rightly reminded himself that
general damages must be proportionate to the objectives the tort of defamation sets out to
achieve (including both solatium and vindication) and to the harm done. So was £150,000 too
high ?

In Galloway [212] Eady J explained that it had been important to himin Lillie & Reed to identify
the maximum permitted, since he intended to award compensation on that scale. By contrast,
in the Galloway case, he felt he could compensate the claimant “without needing to isolate that
cut-off point (if indeed there still is one) with any degree of precision”. This remark makes it
sound as if the Judge’s mind had been influenced by the citation to him of the Privy Council
decision in The Gleaner Co. Ltd. v. Abrahams (2004) 1 AC 628. On the other hand, the Judge
expressly stated that he did not consider that “the somewhat uncertain state of the law in this
area [was] going to have any effect on the compensation exercise” in the Galloway case.

20



43

4.4

4.5

The Gleaner Co. Ltd. v. Abrahams (2004) 1 AC 628

In The Gleaner case, the Privy Council declined to interfere with an award of £533,000 general
damages made by the Jamaican Court of Appeal in substitution of a jury award of £1.2m. The
Claimant, a former Minister of Tourism, had been accused of taking bribes, and a plea of
justification stood on the record for some seven years before it was struck out in the absence
of pleaded facts to support it. An apology was then published, but the claimant produced strong
evidence of a ruined career, public humiliation and prolonged stress.

The Jamaican Court of Appeal declined to follow the English practice derived from John v.
MGN Ltd (1997) QB 586 of using personal injuries damage as a reference point in the
quantification of libel damages, and the Privy Council held that they had not erred in this
respect. It was a question of policy “open to legitimate differences of opinion” and did not, in
Lord Hoffmann’s view [62], involve any question of legal principle:

“[The Court of Appeal] were entitled to hold the opinion that a conventional figure established for an
award performing one social function was no guide to what should be the conventional award for an
award performing a different social function.”

Whilst the Privy Council expressed no view on the current practice in England, Lord Hoffmann
acknowledged that it was arguable that the assessment of general damages in both personal
injury and libel cases was far more complicated than trying to value the damage [50]. Other
factors entered into the calculation. These included:

° Personal injury awards were almost always made in actions for negligence or breach
of statutory duty rather than intentional wrongdoing.

° Personal injuries damages are almost always paid out of public funds or by insurers
under policies not very sensitive to the claims records of individual defendants. The cost
is therefore borne by the public at large.

° The exemplary or deterrent elements in personal injury awards are minimal or non-
existent.
° The total sums of compensation paid for personal injury are very large, and have an

effect on the economy which libel damages do not.

21



4.6

4.7

4.8

4.9

4.10

Lord Hoffmann pointed out that defamation cases had important features not shared by personal
injury claims [53], particularly in relation to deterrence:

“The damages often serve not only as compensation but also as an effective and necessary deterrent.
The deterrent is effective because the damages are paid either by the defendant himself or under a
policy of insurance which is likely to be sensitive to the incidence of such claims.... Awards in an
adequate amount may also be necessary to deter the media from riding roughshod over the rights of
other citizens.”

Eady J [209] picked up this passage from Lord Hoffmann in Galloway, and commented that “it
may indeed be thought that deterrence is a function not confined to punitive damages”. He is
not the only judge to have considered deterrence recently in the context of the assessment of
libel damages. In Kiam v. MGN Ltd (2003) QB 281, 304 [75], Sedley LJ commented that “the
ineffectiveness of a moderate award in deterring future libels is painfully apparent”. But he
pointed out that there was a conundrum:

“.... compensation proportioned to personal injury damages is insufficient to deter, and... deterrent
awards make a mockery of the principle of compensation.”

Deterrence is normally considered to be an aspect of punishment, and the courts may have to
wrestle in the future with its appropriateness as a consideration when quantifying compensatory
damages, even when they include an aggravated element. In the meantime the award in the
Galloway case poses the question whether damages in future will be fixed at a level intended
to deter the press from conduct which fails the Reynolds test of responsible journalism. If that
IS to be the case, the level of damages will inevitably start to rise.

Rupert Lowe v. Times Newspapers Ltd.

From the recent award to the Chairman of Southampton Football Club of £250,000 against The
Times on 26 October 2005, it appears that these issues are not just academic and that juries
can still be prone to setting damages at the deterrent level: Rupert Lowe v. Times
Newspapers Ltd. The libel certainly fell short of the top-end of the scale of gravity: it accused
Mr Lowe of having acted shabbily in sacking the club’s manager when he was facing criminal
charges. The jury found that the article was comment, but that the comment was not such as
an honest person could make on the facts as stated or referred to in the article.

Not surprisingly, the editor of The Times greeted the award as “absolutely extraordinary and
disproportionate.... for the use of one mild adjective”. The Judge granted permission to appeal

22



411

on damages, but was not asked for permission on liability. (Since then, the defendants have
asked for permission from the Court of Appeal.)

There appear to have been two possible causes for the very high award, each of which provides
some consolation that such awards can be avoided in the future:

(1)

Firstly, the Judge was apparently not asked to give, and did not give, the jury guidance
on a bracket for figures for damages, as was done in Kiam v. MGN Ltd. (2003) QB
281.

Such a bracket is not a straitjacket, and if the jury exceed it by a small margin (as in fact
they did in Kiam), that will not invalidate the award. But, unless they are given a bracket
with mention of specific figures, there will remain a risk that they go off the permissible
scale. It certainly appears from his judgment in Kiam, 300B, that Simon Brown LJ
envisaged that guidance on figures should come from the Judge.

Secondly, Mr Lowe was cross-examined in a manner which caused it to emerge, quite
permissibly, that he had agreed with the club that any damages should go to charity.
Such evidence would normally be quite inadmissible, but the effect in this case was to
allow the jury to give rein to their philanthropic instincts from someone else’s purse.

2 DECEMBER 2005 DESMOND BROWNE QC

5RB
www.5rb.com

23



