
CONSEIL
DE L’EUROPE

COUNCIL
OF EUROPE

COUR EUROPÉENNE DES DROITS DE L’HOMME
EUROPEAN COURT OF HUMAN RIGHTS  

 
 
 
 

FOURTH SECTION 
 
 
 
 
 
 

CASE OF SELISTÖ v. FINLAND 
 

(Application no. 56767/00) 
 

 
 
 
 
 

JUDGMENT 
 
 

STRASBOURG 
 

16 November 2004 
 

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 
§ 2 of the Convention. It may be subject to editorial revision.





 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 1 

In the case of Selistö v. Finland, 
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of: 
 Sir Nicolas BRATZA, President, 
 Mr M. PELLONPÄÄ, 
 Mr J. CASADEVALL, 
 Mr R. MARUSTE, 
 Mr S. PAVLOVSCHI, 
 Mr J. BORREGO BORREGO, 
 Mrs E. FURA-SANDSTRÖM, judges, 
and Mr M. O'BOYLE, Section Registrar, 

Having deliberated in private on 10 February 2004, 1 June 2004 and on 
26 October 2004, 

Delivers the following judgment, which was adopted on the last 
mentioned date: 

PROCEDURE 

1.  The case originated in an application (no. 56767/00) against the 
Republic of Finland lodged with the Court under Article 34 of the 
Convention for the Protection of Human Rights and Fundamental Freedoms 
(“the Convention”) by a Finnish national, Ms Seija Selistö, on 9 April 2000. 

2.  The Finnish Government (“the Government”) were represented by 
their Agent, Mr Arto Kosonen, Director, Ministry for Foreign Affairs. 

3.  The applicant alleged, in particular, that her conviction of defamation 
violated Article 10 of the Convention. 

4.  The application was allocated to the Fourth Section of the Court 
(Rule 52 § 1 of the Rules of Court). Within that Section, the Chamber that 
would consider the case (Article 27 § 1 of the Convention) was constituted 
as provided in Rule 26 § 1. 

5.  A hearing took place in public in the Human Rights Building, 
Strasbourg, on 10 February 2004 (Rule 59 § 3). 

6.  By a decision of 10 February 2004, following the hearing on 
admissibility and the merits (Rule 54 § 3), the Court declared the 
application partly admissible. 

 
There appeared before the Court: 

(a)  for the Government 
Mr A. KOSONEN, Director, Ministry for Foreign Affairs Agent, 
Mr I. HANNULA, Counsellor of Legislation, Adviser, 
Mrs L. LEIKAS, Legal Officer, Adviser 
 

 



2 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

(b)  for the applicant 
Mr M. WUORI, advocate, Counsel, 
Mr R. RYTI, advocate, Adviser 
 

THE FACTS 

I.  THE CIRCUMSTANCES OF THE CASE 

7.  The applicant was born in 1941 and lives in Vaasa, Finland. 
8.  The applicant is a journalist at the regional daily Pohjalainen which is 

published in Vaasa. In two articles published in January and February 1996 
she described the allegedly unprofessional behaviour of an unnamed 
surgeon, “X”, which allegedly had caused the death of a patient in the 
Seinäjoki Central Hospital on 7 December 1992. The patient's top rib had 
been pressing on her artery, thereby hampering the blood flow in her left 
arm which would occasionally go numb. The surgery had consisted of 
shortening the top rib by 5-8 centimetres. Complications had arisen after the 
rib had been shortened and the patient was established to have died from the 
bursting of her subclavian vein and the blood flow into her pleural cavity. 

9.  The patient's widower, Mr Haapalainen, had filed a criminal 
complaint against X and another surgeon who had assisted during the 
operation. The National Medico-Legal Board (terveydenhuollon 
oikeusturvakeskus, rättsskyddscentralen för hälsovården) had not found it 
possible to establish at what stage of her operation Mrs Haapalainen had 
suffered the injury leading to her death. Consequently, no causal link could 
be established between the injury and the conduct of either of the two 
surgeons. 

10.  The Central Criminal Police had conducted a pre-trial investigation 
into the death. In April 1994 the Vaasa County Prosecutor had decided not 
to press charges against X, as there was no evidence that he was guilty 
either of an offence in office caused by negligence or of involuntary 
manslaughter. The prosecutor had reasoned, inter alia, as follows: 

“... From the point of view of criminal law it must be examined whether the 
subclavian vein burst as a result of conduct of which someone may be held guilty and 
whether errors were committed during the after-care. ... The [expert] opinions have not 
found that the subclavian vein burst as a result of maltreatment or negligence 
attributable to [X] or the other operating surgeon. ... [The pre-trial record contains] a 
number of statements concerning [X's] possible alcohol consumption. ... In respect of 
the day of the operation the information is contradictory. ... Therefore there is 
insufficient evidence to find that [X] was under the influence of alcohol while 
operating on Mrs Haapalainen and that such influence affected his ability to carry out 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 3 

his duties. ... Nor has it been possible to determine whether [X's] shaking hands 
impacted in any significant way on the conduct of his surgery. ...” 

11.  The applicant's first article of 4 January 1996 bore the title “If only I 
could get a good grip on life again” (Kun saisi vielä joskus elämästä 
kunnolla kiinni). It contained an interview with Mr Haapalainen. The text 
accompanying his picture read as follows: 

“How is it possible that a surgeon is allowed to conduct surgery with alcohol in his 
blood – is it not a fact that pilots only get to manoeuvre a plane when they are 
absolutely sober, wonders Jorma Haapalainen, who lost his wife.” 

The introductory text on the front page bore the title: “How to survive all 
of this? (Miten tästä kaikesta selviää?). It read as follows: 

“Jorma Haapalainen, a father of two in Old Vaasa is trying to get a grip on his life 
again. Three years ago the wet Independence Day of a Seinäjoki surgeon cost the life 
of [Mr Haapalainen's] wife. 

– Whose is the responsibility, asks Jorma.”  

The front page also carried a picture of the couple. 
12.  On 9 January 1996 Pohjalainen published a second article by the 

applicant entitled: “A position of responsibility never goes with alcohol” 
(Vastuullinen työ ja alkoholi eivät koskaan sovi yhteen). It contained 
interviews with the Chief Physician of the Helsinki University Hospital and 
a Chief Controller of Finnair and discussed the need for surgeons and pilots 
to be sober and also otherwise in an appropriate condition in order to 
perform their tasks. The article made no reference to the previous article, 
nor did it mention Mr or Mrs Haapalainen or X 

13.  A third article by the applicant – published on 27 February 1996 – 
was entitled “The case of Eeva did teach us something” (Jotakin Eevan 
tapaus sentään opetti) and made reference to her article of 4 January 1996. 
It read, inter alia, as follows: 

“[The article of 4 January] raised the question of patient safety: how was it possible 
that a relatively young woman in good shape died from routine surgery. The pre-trial 
records speak, among other things, of the wrong form of collegiality. ...” 

Under the subheadings “We were concerned for our patients” and 
“Complications arose after the surgeries” the article cited four extracts from 
statements by hospital staff heard during the pre-trial investigation. The 
extracts read, inter alia as follows: 

“'Surgeon X has been the specialist doctor on the ward for two years and a half. 
Soon after he came to work here alcohol-related problems occurred. Often he had a 
visible hangover, which showed in his not being neatly dressed, in his reddish and 
swollen face, in his shaking hands and in his breath which smelled freshly of alcohol.' 

'We were concerned for the patients on whom surgeon X was operating. The 
Monday mornings were the worst, when [his] hands were also shaking the most. We 
would inform the other doctors on the ward of our observations, mainly Dr Y and Dr 

 



4 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

Z. In particular before a more important surgery we would ask another doctor to attend 
it. On many occasions Dr Y and Dr Z would attend because we had so requested.' 

'The patients operated on by surgeon X have suffered from more post-operative 
complications. The patients have had bleeding. ...' 

'Apparently patients have also made their own observations: I remember the case of 
a patient – due to arrive for an operation – who enquired who was going to operate on 
him. Since no surgeon had yet been designated, the patient informed us he would not 
come at all, unless Dr Z would perform the surgery. After the incident on 7 December 
1992 we have been receiving many telephone calls like this one ...' 

These unpolished statements can be found in the pre-trial record drawn up by the 
Vaasa branch of the Central Criminal Police. [The record] is a public document and 
may therefore be cited in this newspaper. ...” 

Under a subheading entitled “Dubious appointment” (Valinta hiersi) the 
article described certain hesitations which had preceded X's appointment in 
1990. 

Under a subheading entitled “The best interests of the patient seem to 
have been forgotten” (Potilaan paras taisi unohtua) the article continued as 
follows: 

“The pre-trial records clearly reflect the collegiality within the medical team, as 
shown in a wish to cover up a colleague's clear problem. ... 

A nurse who attended the round [preceding Mrs Haapalainen's operation] attempted 
to remedy the situation: 

'During the round surgeon X came over to my left side. Then I noticed that he was 
clearly drunk. ...  

I tried to establish eye contact with the other doctors in order to indicate [my 
concern] to them. I got no such opportunity. I even tried to have one of the two other 
doctors stay behind after the round but they had already gone off to the coffee room.' 

... The pre-trial record gives the impression that the memory of either of the two 
[surgeons] is failing. Even the Board for Patient Injuries arrive[d] at the conclusion 
that no one [could] be considered guilty, though, sadly, the patient died. Judging from 
[an X-ray] picture, the piece of bone [osteophyte] which remained inside 
[Mrs Haapalainen] after the operation was at any rate so sharp that it could have been 
fatal in itself even at a later stage. ...” 

The article of 27 February 1996 then continued with statements by chief 
physicians and chief surgeons of four central university hospitals, 
essentially reassuring the reader that a surgeon who was drunk, ill or just 
tired would not be allowed to operate. 

Finally, the article contained a statement by the Chief Physician of the 
Seinäjoki Hospital “who at the time took a rather humane, even though 
strict approach”:  

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 5 

“When more serious problems started occurring in surgeon X's work, we established 
another parallel position for a surgeon specialised in the same field, and things started 
working well. After [Mrs Haapalainen's] death, surgeon X was prohibited from 
operating for two years. In the beginning when he came to work he had to perform a 
breathalyser test. 

– Now surgeon X is the physician responsible for one of the wards and occasionally 
assists during surgery. Everything has been going well: even his hands are no longer 
shaking.” 

The article was illustrated with a drawing depicting a seemingly 
intoxicated surgeon using a pen to mark where to cut open the patient's 
stomach. 

14.  The public prosecutor, joined by X, charged the applicant before the 
Vaasa District Court (käräjäoikeus, tingsrätt) on two counts of intentional 
defamation. In the article of 4 January 1996 she had defamed X “without 
better knowledge” (ei vastoin parempaa tietoa, icke emot bättre vetande). In 
the article of 27 February 1996 she had defamed X “despite better 
knowledge” (vastoin parempaa tietoa, emot bättre vetande), that is to say 
by imputing an offence to him whilst knowing that he had not committed 
one. 

15.  The editor-in-chief of Pohjalainen, Mr Elenius, was charged with 
negligent abuse of the freedom of the press (painovapauden 
tuottamuksellinen väärinkäyttö, vållande till missbruk av yttrandefriheten) 
within the meaning of section 32 of the Freedom of the Press Act 
(painovapauslaki, tryckfrihetslag 1/1919). The prosecution argued that, 
regardless of the fact that he had become aware of the possibility that the 
applicant's article of 4 January 1996 might have defamed X and of the fact 
that the applicant was intending to write a further article, he had failed to 
supervise the publication of the applicant's article of 27 February 1996 by 
demanding that the article be approved by him. 

16.  The applicant denied both charges, arguing that X could not have 
been identified on the basis of her articles and that she had not even been 
aware of his identity when writing her first article. That article had 
concentrated on describing Mr Haapalainen's feelings as the surviving 
widower, whereas the article of 27 February 1996 had discussed patient 
safety. She had quoted from official documents and her articles had not 
forced X to close his private practice, as alleged by him. 

Mr Elenius also denied the charges against him, stating inter alia that 
after the first article had been published he had offered to publish a response 
by X. No such response had been forthcoming. The articles had been based 
on various sources and official documents accessible to the public. 
Moreover, the press was entitled to deal with the activities of a public 
hospital and patient security within such institutions. 

17.  On 14 September 1998 the District Court, relying on chapter 27, 
section 1, of the Penal Code (rikoslaki, strafflag) as in force at the relevant 

 



6 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

time, convicted the applicant of defamation committed “despite better 
knowledge” and by using a printed matter (painotuotteen kautta vastoin 
parempaa tietoa tehty herjaus, smädelse genom tryckalster emot bättre 
vetande). The conviction was grounded only on her article of 27 February 
1996, whereas she was acquitted of defamation committed “without better 
knowledge” by means of her article of 4 January 1996. She was sentenced 
to 25 daily income-based fines at the rate of 166 Finnish Marks (FIM) 
(corresponding to 27.90 euros (EUR)), totalling FIM 4.150 (EUR 698). 

18.  Mr Elenius was convicted as charged and sentenced to 12 daily fines 
at the rate of FIM 333 (EUR 56), totalling FIM 3,996 (EUR 672). 

19.  The defendants were ordered to reimburse jointly a witness fee in the 
amount of FIM 685.90 (EUR 115.36) as well as the complainant's legal 
costs in the amount of FIM 20,276 (EUR 3,410.20). 

20.  In examining the charges against the applicant as based on her article 
of 4 January 1996, the District Court took note of the banner headline and 
picture texts as well as of a third statement appearing in the text and which 
found it strange that nobody had intervened to prevent the surgeon from 
conducting the operation, even though everyone must have seen in what 
condition he was. The last-mentioned statement and the picture text had to 
be understood as having been expressed by Mr Haapalainen. The article had 
contained an allegation that the surgeon had been drunk or had been 
suffering from a hangover while operating on Mrs Haapalainen and that this 
had led to her death, without specifying in any detail why. 

The District Court further found that as the article of 4 January 1996 had 
contained a statement to the effect that the surgeon had been prohibited 
from conducting further operations, it had given the reader the impression 
that he or she had been punished for some sort of breach of official duties. 

21.  Turning to the article of 27 February 1996, the District Court noted 
that it had contained a reference to the first one and had asked how it was 
possible that a relatively young woman in good physical condition could die 
as a result of a routine surgery. The article had then cited statements from 
the pre-trial record which had discussed the surgeon's alcohol problem and 
the attitude of hospitals to that problem generally. Moreover, although the 
National Medico-Legal Board1 had been of the opinion that no one could be 
considered guilty of Mrs Haapalainen's death, the osteophyte which had 
remained in her body after the operation could have been fatal at any later 
stage. 

The article of 27 February 1996 had given the reader the impression that 
the surgeon had been drunk or had been suffering from a hangover while 
operating on Mrs Haapalainen. The final statement in that article – to the 
effect that “surgeon X was now doing fine” – strengthened the impression 

                                                 
1 In the original language apparently incorrectly referred to as the Board for Patient Injuries 
(potilasvahinkolautakunta, patientskadenämnden). 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 7 

that his or her alcohol problem had been acute at the time of the operation in 
question. Even though the article's reference to a sharp osteophyte had been 
somewhat misleading in light of the National Medico-Legal Board's 
opinion, this article had not taken any position as to the cause of Mrs 
Haapalainen's death. 

The District Court further found that even though X could not have been 
identified on the basis of the first article, the article of 27 February 1996 did 
render him identifiable to his potential clients in the Seinäjoki area. 

22.  Considering the fact that the articles had been published in a daily 
with an interval of some six weeks between them, the applicant's possible 
guilt had to be determined in respect of each of the articles. Her first article 
had been based solely on information provided by Mr Haapalainen, 
although already then she had been aware both that a police investigation 
had been conducted into the suspected maltreatment and that the public 
prosecutor had decided not to bring charges against the operating surgeon. 
Subsequently, but before writing her article of 27 February 1996, she had 
obtained from the office of the Central Criminal Police the complete pre-
trial investigation record, the opinion of the National Medico-Legal Board 
and the County Prosecutor's decision. 

23.  In elaborating on the applicant's possible guilt the court reasoned as 
follows: 

“The court acknowledges the freedom of the press to report critically on hospitals 
and, among other issues, on any alcohol abuse that might have been established in 
such an institution. A critical reviewer must nevertheless bear in mind that his or her 
statements may amount to criminal defamation. The readership has the right to expect 
that the facts forming the basis of an article have been verified and that any erroneous 
piece of information has been corrected. The persons dealt with in the articles are 
entitled to demand that they be based on correct facts and a person who has been 
criticised must be given the right to respond. These principles are also to be found in 
the ethical guidelines adopted within the [journalistic] profession. 

Ms Selistö's conduct does not meet the aforementioned criteria. The surgery 
performed by [X] has been carefully scrutinised without any error [on his part] having 
been established. Regardless of this, Ms Selistö's article [of 27 February 1996] 
contains a groundless allegation that the surgeon conducted an operation in a drunken 
state or while suffering from a hangover. 

When writing her article [of 27 February 1996] Ms Selistö had become aware that it 
was capable of subjecting the surgeon who had operated Mrs Haapalainen to contempt 
and of damaging his livelihood. 

The article [of 27 February 1996] contains many direct quotations from the pre-trial 
record ... which had been made public – in particular from the statements of a nurse. 
The court does not find that this renders Ms Selistö's conduct less reprehensible. The 
large pre-trial investigation material contains elements pro and contra and in the 
overall assessment, for example in the County Prosecutor's reasons, the statements of 
the nurse in question have not been given any weight. Ms Selistö selected only those 
elements that supported her [own] opinion without clearly stating that the National 

 



8 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

Medico-Legal Board had provided a reasoned opinion and that the County Prosecutor 
had made a reasoned decision not to bring charges. In the District Court's view the 
statements of the nurse arguably could have been used in an article discussing, at a 
general level, the alcohol problems existing in hospitals. In the article now in question 
the nurse's statements have been reported together with the death of Mrs Haapalainen. 

In the Supreme Court's precedent no. 1971 II 77 the defendants were convicted of 
defamation for not having checked the veracity of information contained in a circular 
before dispatching it. 

The District Court finds that Ms Selistö had no reasonable cause to believe that the 
allegations contained in the article [of 27 February 1996] were true. [She] could and 
should have verified the facts of the story. [Her] negligence in this respect is 
attributable to her as an intentional offence. ...” 

24.  On 26 May 1999 the Vaasa Court of Appeal (hovioikeus, hovrätt), 
after a re-hearing, found the applicant guilty of continued defamation 
“despite better knowledge” and by using a printed matter. Her sentence was 
increased to 50 daily fines, totalling FIM 8,300 (EUR 1,396). Mr Elenius 
was likewise found guilty of negligent abuse of the freedom of the press and 
his sentence was increased to 25 daily fines, totalling FIM 8,325 (EUR 
1,400). 

25.  The appellate court considered that the allegation against X which 
had appeared in the articles had been particularly serious, had defamed his 
honour fundamentally and had diminished his social status and professional 
prospects. The articles had been visibly published in a mass medium, where 
they had been given much print space. In light of the general sentencing 
practice, the defendants' conduct as well as the nature and seriousness of the 
defaming statement, the sentences inflicted by the District Court had been 
too lenient. 

26.  The appellate court considered that the applicant's articles had been 
so linked together, both by their substance and by the local circumstances 
they had dealt with, that the two alleged forms of defamation had to be 
considered as one single act. The court reasoned, inter alia, as follows: 

“Ms Selistö and Mr Elenius have argued that the subject of patient safety which had 
been discussed, in particular, in the article of 27 February 1996 is such an important 
issue in society that the press must be entitled to express even strong criticism without 
being prevented from doing so by the criminal law provisions on defamation. [They] 
have further argued that they had strong and plausible grounds for believing that the 
information published in the articles had been truthful. 

Public health care is a societal issue of such magnitude as to entitle the press to 
express criticism. Given his position as a practising surgeon in a public hospital, [X's] 
activities were of such public-office nature that he had to accept even strong criticism 
of his behaviour. That criticism nevertheless had to be appropriate and based on facts. 
A mass medium may not always be able to obtain a confirmation of the absolute 
veracity of information to be published. The information to be published must at any 
rate be sufficiently grounded and all negative allegations or allegations directed 
against a specific person which may be defamatory when published, must be 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 9 

examined critically. Confirmation of the veracity of the allegations should as far as 
possible be sought from more than one source. The more serious and hurtful the 
criticism, the stronger the duty to have the truthfulness of information confirmed.  

...  

The information gleaned from the interview with Mr Haapalainen and the elements 
selected from the pre-trial investigation record, all of which supported the view that 
[X's] conduct had been reprehensible, was not such reliable information as to provide 
Ms Selistö with sufficient grounds for the allegations contained in her article of 27 
February 1996 and for the tone thereof. In addition, Ms Selistö has conceded that at 
the time of writing that article she had been aware of the conclusion reached by the 
National Medico-Legal Board in its opinion as well as of the fact that [X] had not been 
charged. Ms Selistö nonetheless failed to verify in detail the terms of [the Board's] 
opinion as well as of the outcome of the pre-trial investigation, even though that could 
easily have been done. In these circumstances Ms Selistö must be found to have 
accused, in the articles of 4 January and 27 February 1996, a person identifiable as [X] 
of an offence as well as of reprehensible conduct, without having verified the 
allegations and without having had any objectively weighty grounds or likely reasons 
for considering the defamatory allegations truthful. 

[X] was not given the possibility of presenting his views in respect of either article. 
...  

... Even though [X] was not named in the articles, the information stated therein was 
so detailed that [he] could nevertheless be recognised as the surgeon whom the articles 
had concerned. ...”  

27.  On 18 October 1999 the Supreme Court (korkein oikeus, högsta 
domstolen) refused Ms Selistö and Mr Elenius leave to appeal. 

28.  On 22 March 2001 the Deputy Parliamentary Ombudsman 
(eduskunnan apulaisoikeusasiamies, riksdagens biträdande 
justitieombudsman) responded to a petition by Mr Haapalainen. She noted, 
inter alia, that the National Medico-Legal Board had initiated an inquiry 
into X's professional conduct in the beginning of 1994. He had been 
prohibited from conducting surgeries until September 1995, when he had 
been found capable of resuming his work as a surgeon. 

As for the County Prosecutor's decision not to press charges against X 
the Deputy Ombudsman found that a conclusion to the contrary would have 
been more justified as suspicions concerning gross maltreatment should 
preferably be examined by a court of law. She stated that this was not 
tantamount to a finding that the County Prosecutor had overstepped his 
margin of discretion in breach of the law or his duties. In any case the legal 
successors of Mrs Haapalainen had enjoyed an independent right to bring 
private prosecution proceedings. The case had been investigated as 
suspected manslaughter, for which any criminal proceedings had been time-
barred already by the time of the petition. While the Deputy Ombudsman 
still had the right to bring charges for aggravated manslaughter, she 
concluded that this was no longer appropriate. 

 



10 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

II.  RELEVANT DOMESTIC LAW 

29.  Article 8, subsection 1 (969/1995) of the 1919 Constitution (Suomen 
hallitusmuoto, regeringsformen för Finland), as in force at the relevant time, 
stipulated that the private life, honour and home of every person was to be 
secured. This provision corresponds to Article 10 of the Constitution of 
2000 (perustuslaki, grundlagen; Act 731/1999 which entered into force on 
1 March 2000). 

30.  Article 10 of the Constitution stipulated the following: 
“Everyone has the freedom of expression. Freedom of expression entails the right to 

express, disseminate and receive information, opinions and other communications 
without prior prevention by anyone. More detailed provisions on the exercise of the 
freedom of expression are laid down by an Act. Provisions on restrictions relating to 
pictorial programmes that are necessary for the protection of children may be laid 
down by an Act. 

Documents and recordings in the possession of the authorities are public, unless 
their publication has for compelling reasons been specifically restricted by an Act. 
Everyone has the right of access to public documents and recordings.” 

The same provision appears in the current Constitution of 2000 
(section 12). 

31.  According to chapter 27, section 1, of the Penal Code, as in force at 
the relevant time, a person alleging, contrary to his or her better knowledge, 
that someone had committed an offence was to be convicted of defamation, 
unless he or she could show probable cause in support of the allegation. If 
the defamation took place in public or, for example, by means of a printed 
matter, the sentence could be increased. 

Under chapter 27, section 2 of the Penal Code, as in force at the relevant 
time, a person alleging, albeit not contrary to his or her better knowledge, 
that someone had committed an offence was to be convicted of defamation, 
unless he or she could show probable cause in support of the allegation. 

32.  The current chapter 24, section 9, subsection 2 of the Penal Code, as 
amended by Act no. 531/2000, provides that where criticism is aimed at the 
conduct of another person in his or her political or business activity, public 
office or function, scientific, artistic or other comparable public activity, and 
where this criticism clearly does not exceed the limits of acceptable 
conduct, it shall not be considered defamation within the meaning of 
subsection 1. 

 
 
 
 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 11 

THE LAW 

I.  ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION 

33.  The applicant complained that her conviction for defamation of X. 
violated Article 10 of the Convention which in so far as relevant reads as 
follows: 

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include 
freedom to hold opinions and to receive and impart information and ideas without 
interference by public authority and regardless of frontiers. ... 

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are 
prescribed by law and are necessary in a democratic society, in the interests of 
national security, territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or 
crime, for the protection of health or morals, for the protection of the reputation or 
rights of others, for preventing the disclosure of information received in confidence, or 
for maintaining the authority and impartiality of the judiciary.” 

34.  The Court notes that it was common ground between the parties that 
the applicant's conviction constituted an interference with her right to 
freedom of expression, as guaranteed by Article 10 § 1 of the Convention. 
Furthermore, there was no dispute that the interference was prescribed by 
law and pursued a legitimate aim, namely the protection of the reputation or 
rights of others, within the meaning of Article 10 § 2. The Court endorses 
this assessment. 

35.  The dispute in the case relates to the question whether the 
interference was “necessary in a democratic society.” 

A.  The parties' submissions 

1.  The applicant 

36.  The applicant maintained that the impugned measures were based on 
factual statements, not on value judgments. She argued that the thrust of her 
articles concerned the alarming circumstances surrounding the death of a 
patient, possibly resulting from gross negligence on the part of medical 
staff. This was a matter of considerable public interest. The quality of her 
journalism had been impeccable and she had acted in good faith. No names 
of medical staff had been disclosed. The sanction inflicted on her was 
disproportionate to the legitimate aim invoked by the Government and was 
likely to discourage critical journalism or to curtail it in a manner which was 
not necessary in a democratic society. 

 



12 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

37.  The applicant submitted that she succeeded in obscuring the identity 
of the surgeon in question, as was demonstrated by the fact that three of X's 
colleagues at the same hospital immediately reacted to the reportage in 
question as they had inferred that they had been singled out and targeted, 
thus also illustrating the applicant's point that the case described in the 
reportage was neither unique nor exceptional, but a symptom of a more 
wide-spread and serious problem. 

38.  The purpose of the articles was to present a cautionary example with 
a view to preventing such gross negligence from happening in the future, 
without any intent to identify or focus on the person of X. Thus, an 
interview with X was out of the question even though it was good 
journalistic practice not to publish anonymous interviews or commentary by 
persons directly involved in a topical issue. It would have been illogical to 
avoid, on the one hand, disclosure of the identity of surgeon X while 
distributing the statements by him on the specifics of a given operation, on 
the other. X was in any case unwilling from the very beginning to co-
operate in establishing the facts of the case. 

The applicant maintained that both she and the editor of Pohjalainen 
offered X an opportunity to comment on the article(s). They were also 
prepared to publish any comment or rejoinder that X might have wished to 
make, but with the proviso that that specific observations on the details of a 
concrete case could not be published anonymously, as this would have been 
contrary to the most elementary rules of good journalistic practice. After the 
publication of the first article there was contact from X simply asking for 
pecuniary compensation, without any request for specific corrections to the 
information as such. Further, shortly before the editor's, Mr Elenius's, last 
working day as editor-in-chief (i.e. 24 April 1996), and before the District 
Court proceedings, the applicant and Mr Elenius each in turn proposed that 
X draft a rejoinder to be published in the paper. Both proposals were 
rejected, on the grounds that if X drafted a rejoinder to the articles, his 
identity could become known, while X's claim was based on the fact that X 
had already been identified. The applicant concluded that she and Mr 
Elenius had demonstrated sufficient willingness to accommodate any factual 
or other views on the concrete substance of the articles that X may have 
wanted to articulate. 

2.  The Government 

39.  The Government submitted that the paramount issue was whether 
the national authorities correctly exercised their discretion when they 
convicted the applicant for being in breach of her obligation to provide the 
public with bona fide information. Though her articles did raise the general 
problem of ensuring that surgeons did not operate on patients when in an 
intoxicated condition, her articles did not discuss problems of health care as 
such but focused on a particular person and a particular case. They 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 13 

maintained that only a very minor part of the articles concerned the general 
problem of ensuring that operating surgeons were not in an intoxicated 
condition. Even assuming that the articles in question concerned a matter of 
general interest, the very severe allegations targeted at X, who was never 
convicted or even officially accused of any wrong-doing, could not be seen 
as contributing to public discussion. 

40.  The Government also submitted that the articles intentionally quoted 
only certain parts of the pre-trial investigation records, leaving the overall 
impression that, as was noted by the Court of Appeal, Mrs Haapalainen's 
death was attributable to X due to the latter's intoxicated state and 
negligence. As was further noted by the Court of Appeal, the applicant used 
the information concerning X's alcohol consumption in a selective manner, 
failing to mention the public prosecutor's decision not to press charges. By 
nevertheless publicly alleging that the patient's death had been attributable 
to X the applicant failed in her obligation to verify the truth of the factual 
allegation in question. 

41.  The Government further pointed out that, while she did have access 
to this information and was not under pressure of time, the applicant omitted 
to mention the National Medico-Legal Board's conclusions of 30 August 
1993, according to which no negligence or mistake had been found in the 
treatment of Mrs Haapalainen. 

42.  Moreover, the Court of Appeal noted that while the articles did not 
mention X by name, they did provide such detailed information as to render 
it possible for others to identify him. In the Government's opinion X was not 
only identifiable in his working place, the hospital where over 2,000 persons 
work, but also in his town of residence and in his home town. 

43.  The Government emphasised that the applicant admitted in the Court 
of Appeal that she did not try to verify the facts given to her by the widower 
of Mrs Haapalainen as regards the first article (of 4 January 1996). They 
maintained that after the publication of this article another person, 
subsequently heard as a witness in the trials, contacted the applicant naming 
surgeon X and requesting her to interview X on the issue and issue a 
rectification of the facts. According to the Government the applicant refused 
to contact X, stating that the Letters to the Editor-section (yleisönosasto, 
insändarspalt) was available for commentary. In the Government's view, 
writing a letter to be published would have revealed X's identity and had he 
commented on a specific case, he would have violated his obligation of 
professional secrecy and the right to privacy of the patient in question, e.g., 
mentioning the patient's repeated refusal of blood transfusion on the 
grounds of religious conviction. Moreover, the Court of Appeal's judgment 
confirmed that an opportunity to comment on an article afterwards did not 
alter liability for an offence that had already been committed. 

44.  As regards the article of 27 February 1996, the applicant did not, in 
the Government's opinion, offer the draft to X for verification of the facts in 

 



14 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

advance. After the publication of the second article the editor of the 
newspaper was approached by phone by the same person that had 
approached the applicant previously. Also X's lawyer contacted the editor in 
writing in order to discuss the procedures to avoid legal action. The editor 
refused to comply with the request to apologise and to publish a correction 
and pay compensation to X. 

45.  The Government concluded that the Court of Appeal, when finding 
the interest in protecting X's reputation outweighing the applicant's freedom 
of expression, relied on reasons which could reasonably be regarded as 
“relevant and sufficient” for the purposes of Article 10. 

B.  The Court's assessment 

1.  General principles 

46.  According to the Court's well-established case-law, freedom of 
expression constitutes one of the essential foundations of a democratic 
society and one of the basic conditions for its progress and each individual's 
self-fulfilment. Subject to paragraph 2 of Article 10, it is applicable not only 
to “information” or “ideas” that are favourably received or regarded as 
inoffensive or as a matter of indifference, but also to those that offend, 
shock or disturb. Such are the demands of pluralism, tolerance and 
broadmindedness, without which there is no “democratic society” (see 
Handyside v. the United Kingdom, judgment of 7 December 1976, Series A 
no. 24, p. 23, § 49 and Jersild v. Denmark, judgment of 23 September 1994, 
Series A no. 298, p. 26, § 37). This freedom is subject to the exceptions set 
out in Article 10 § 2, which must, however, be construed strictly. The need 
for any restrictions must be established convincingly. 

47.  The test of “necessity in a democratic society” requires the Court to 
determine whether the “interference” complained of corresponded to a 
“pressing social need”, whether it was proportionate to the legitimate aim 
pursued and whether the reasons given by the national authorities to justify 
it are relevant and sufficient (see the Sunday Times v. the United Kingdom 
(no. 1) judgment of 26 April 1979, Series A no. 30, p. 38, § 62). In 
assessing whether such a “need” exists and what measures should be 
adopted to deal with it, the national authorities are left a certain margin of 
appreciation. This power of appreciation is not, however, unlimited but goes 
hand in hand with a European supervision by the Court, whose task it is to 
give a final ruling on whether a restriction is reconcilable with freedom of 
expression as protected by Article 10 (see, Bladet Tromsø and Stensaas v. 
Norway [GC], no. 21980/93, § 58, ECHR 1999-III, and Nilsen and Johnsen 
v. Norway [GC], no. 23118/93, § 43, ECHR 1999-VIII). 

48.  The Court further recalls the essential function the press fulfils in a 
democratic society. Although the press must not overstep certain bounds, 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 15 

particularly as regards the reputation and rights of others and the need to 
prevent the disclosure of confidential information, its duty is nevertheless to 
impart – in a manner consistent with its obligations and responsibilities – 
information and ideas on all matters of public interest (see the Jersild v. 
Denmark, cited above pp. 23-24, § 31, the De Haes and Gijsels v. Belgium, 
judgment of 24 February 1997, Reports of Judgments and Decisions 1997-I, 
pp. 233-34, § 37, and the Bladet Tromsø and Stensaas judgment cited 
above, § 59). Not only does it have the task of imparting such information 
and ideas: the public also has a right to receive them (see Thorgeir 
Thorgeirson v. Iceland, judgment of 25 June 1992, Series A no. 239, p. 27, 
§ 63). In addition, the Court is mindful of the fact that journalistic freedom 
also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even 
provocation (see the Prager and Oberschlick v. Austria, judgment of 
26 April 1995, Series A no. 313, p. 19, § 38, and the Bladet Tromsø and 
Stensaas judgment cited above, § 59). In cases such as the present one, the 
national margin of appreciation is circumscribed by the interests of a 
democratic society in enabling the press to exercise its vital role of “public 
watchdog” by imparting information of serious public concern. 

49.  The Court's task in exercising its supervisory function is not to take 
the place of the national authorities, but rather to review under Article 10, in 
the light of the case as a whole, the decisions they have taken pursuant to 
their power of appreciation (see Bergens Tidende and Others v. Norway, 
no. 26132/95, § 50, ECHR 2000-IV). 

2.  Application in the present case 

50.  As noted above (see paragraph 35) the principal issue in the present 
case is whether the interference with the applicant's freedom of expression 
was “necessary in a democratic society”. In particular the Court must 
determine whether it was proportionate to the legitimate aim pursued and 
whether the reasons given by the national authorities to justify it were 
relevant and sufficient (see Sunday Times v. the United Kingdom (no. 1), 
judgment of 26 April 1979, Series A no. 30, p. 38, § 62). 

51.  The Court observes at the outset that the impugned articles, which 
recounted the personal experiences of the surviving widower as well as 
matters of patient safety, concerned an important aspect of health care and 
as such raised serious issues affecting the public interest (see Bergens 
Tidende and Others v. Norway, cited above, § 51). The Court is unable to 
accept the Government's submission that only a very minor part of the 
articles concerned the general problem of ensuring that operating surgeons 
were not in an intoxicated condition. 

52.  The Court notes that the articles of 9 January and 27 February 1996 
were closely connected in that the latter article contained a reference to the 
first article. The article of 9 January 1996 discussed the necessity to be 
sober in the working place and existing safeguards in the contexts of 

 



16 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

hospital environment and air traffic. The purpose of the three articles was to 
discuss the general problem of alcohol consumption while working, a matter 
which is obviously of great public concern. The fact that the first and the 
third article dealt with a particular case, namely the operation on 
Mrs Haapalainen and its surrounding circumstances, does not alter this 
conclusion. It is natural in journalism that an individual case is chosen to 
illustrate a wider issue. 

53.  Where, as in the present case, measures taken by the national 
authorities are capable of discouraging the press from disseminating 
information on matters of legitimate public concern, careful scrutiny of the 
proportionality of the measures on the part of the Court is called for. 

54.  The Court reiterates that Article 10 of the Convention does not 
guarantee a wholly unrestricted freedom of expression even with respect to 
press coverage of matters of serious public concern. Under the terms of 
paragraph 2 of the Article, the exercise of this freedom carries with it 
“duties and responsibilities” which also apply to the press. These “duties 
and responsibilities” assume significance when, as in the present case, there 
is a question of attacking the reputation of private individuals and 
undermining the “rights of others” (see Bladet Tromsø and Stensaas 
v. Norway [GC], no. 21980/93, § 65, ECHR 1999-III). By reason of the 
“duties and responsibilities” inherent in the exercise of freedom of 
expression, the safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to 
reporting on issues of general interest is subject to the proviso that they are 
acting in good faith in order to provide accurate and reliable information in 
accordance with the ethics of journalism (see Fressoz and Roire v. France 
[GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999-I). 

55.  The Court endorses the parties' consensus that the articles concerned 
factual statements and not value judgments. A distinction is necessary, as 
the existence of facts can be demonstrated, whereas the truth of value 
judgments is not susceptible of proof (see Lingens v. Austria, judgment of 
8 July 1986, Series A no. 103, § 46). As the issues in the present case 
concerned factual statements it is of great importance that the duties and 
responsibilities mentioned above were respected. 

56.  In order to assess whether the “necessity” of the restriction of the 
exercise of the freedom of expression has been established convincingly, the 
Court must examine the issue essentially from the standpoint of the 
reasoning adopted by the domestic courts. It must thus be assessed whether 
the applicant's conviction struck a fair balance between the public interests 
involved and the interests of X. 

57.  The Court first notes that to a large degree the national courts did not 
find that the facts presented in the articles had been erroneous as such. The 
applicant's conviction was based more on what was not mentioned (i.e. the 
public prosecutor's decision not to press charges and the statement of the 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 17 

National Medico-Legal Board) and on some assertions included in the texts, 
and the overall impression thus conveyed to the reader. 

The District Court found that the article of 4 January 1996 contained an 
allegation that X was drunk or suffering from a hangover during the surgical 
operation and that this led to Mrs Haapalainen's death. Reference to the ban 
on X performing operations in the future gave the reader the impression that 
X had been subjected to some sort of a punishment for his mistake. As 
regards the article of 27 February 1996 the District Court found that 
although it contained discussion about the general subject of hospitals' 
attitude towards drinking problems, it strengthened the impression that X 
had had an alcohol problem at the time of the operation, and was drunk or 
suffering from a hangover while operating. It further found that X could be 
identified based on the information contained in the articles. It noted, inter 
alia, that before writing the article of 27 February 1996 the applicant was 
familiar with the decision not to press charges and with the National 
Medico-Legal Board's statement, according to which no neglect or 
erroneous measures had been substantiated. Against this background the 
District Court found that the allegation in the article of 27 February 1996 
about X's drunkenness or hangover was groundless and that the applicant 
had neglected to verify the facts appropriately. 

The Court of Appeal found that the quotations from the pre-trial records 
were selective and that the overall attitude and tone of the article of 
27 February 1996 was disapproving and condemnatory. It considered that 
the National Medico-Legal Board's conclusion was mentioned sarcastically 
and that the article failed to include the decision not to press charges 
against X. The notice in the article about the fact that nobody could be held 
responsible for Mrs Haapalainen's death did not, in the Court of Appeal's 
opinion, eliminate the libellous character of the article. It also found that the 
details provided in the articles were so precise that X could be identified at 
least in his working environment and also by members of the general public. 
While acknowledging that X had to endure even severe criticism as a civil 
servant the Court of Appeal found that the applicant had failed to verify the 
facts appropriately. It also pointed out that X had not been given an 
opportunity to present his observations on the contested articles. 

58.  The Court does not find it necessary to resolve the question as to 
how the newspaper articles would be interpreted by the ordinary reader. Its 
function is rather to determine whether, considering the impugned articles in 
the wider context of the Pohjalainen's coverage as a whole, the measures 
applied by the Court of Appeal, including the award of damages, were 
proportionate to the legitimate aim pursued. 

59.  The Court observes that the first article was based on the interview 
of the widower, Mr Haapalainen. It recalls that news reporting based on 
interviews constitutes one of the most important means whereby the press is 
able to play its vital role of “public watchdog”. The methods of objective 

 



18 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

and balanced reporting may vary considerably, depending among other 
things on the medium in question; it is not for the Court, any more than it is 
for the national courts, to substitute its own views for those of the press as 
to what techniques of reporting should be adopted by journalists (see the 
Jersild judgment cited above, pp. 23-25, §§ 31 and 34). The Court notes that 
the text accompanying the picture of Mr Haapalainen (see paragraph 11 
above), questioning “how is it possible that a surgeon is allowed to conduct 
surgery with alcohol in his blood ...” is an expression used by 
Mr Haapalainen, reflecting his own understandable perception of the matter. 
Reading the articles as a whole, the Court cannot find that this statement 
was excessive or misleading. 

60.  The Court attaches considerable weight to the fact that it has not 
been claimed that the actual facts in the contested articles were erroneous as 
such. It is also of importance that the depicted events and quotations in the 
article of 27 February 1996 were derived from the police's pre-trial record, 
which was a public document. In the Court's opinion no general duty to 
verify the veracity of statements contained in such documents can be 
imposed on reporters and other members of the media, who must be free to 
report on events based on information gathered from official sources. If this 
were not the case the efficacy of Article 10 of the Convention would to a 
large degree be lost. 

61.  The Court also notes that an important argument supporting the 
applicant's conviction was the assessment that the factual statements in the 
article of 27 February 1996 were selective. It observes that in the article it 
was maintained that the pre-trial records clearly reflected the collegiality 
within the medical team and criticised that this was failing to address the 
danger to patient safety. In the Court's opinion the fact that the quotations in 
the article only comprised some of the pre-trial statements of a nurse, 
present at the operation in question, and that there were no quotations from 
the other persons present during that operation, who had not perceived signs 
of the alleged drunkenness or hangover, gives rise to the impression that the 
reporting was somewhat one-sided. The fact however remains that the 
reporting was based on information included in the public pre-trial records. 

It further attaches weight to the fact that the article did mention that 
“even the Board for Patient Injuries arrive[d] at the conclusion that no one 
[could] be considered guilty, though, sadly, the patient died.” Unlike the 
Court of Appeal, the Court cannot regard this statement in its context as 
purely sarcastic. Despite the fact that it contained an apparently unintended 
error in that the National Medico-Legal Board was referred to as the Board 
of Patient Injuries, it nevertheless acknowledged the fact that no breaches of 
official duties had been substantiated as regards X. 

62.  The fact that the decision not to press charges against X was not 
mentioned in the article is nevertheless problematical. As mentioned above, 
the article of 27 February 1996 did mention that “no one [could] be 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 19 

considered guilty”, but this assertion was made in connection with the 
National Medico-Legal Board's conclusions. In any case there was no 
express mention of the waiver of charges although it is common ground 
between the parties that the applicant was aware of that decision before 
writing the article. It is observed however that in the Court of Appeal the 
applicant testified that although aware of the decision, she obtained a copy 
of the decision only after the publication of 27 February 1996. In evaluating 
the importance of this fact the Court has taken into account the Deputy 
Parliamentary Ombudsman's decision of 22 March 2001. Although the 
Deputy Parliamentary Ombudsman did not expressly state her opinion 
concerning the lawfulness of X's actions and she refrained from bringing an 
action herself, her decision nevertheless supports the view that based on the 
pre-trial records a court ruling would have been preferable and, thus, that 
there were relevant reasons to press charges against X. This finding lends 
support to the approach to the facts taken by the applicant in the contested 
articles, or, at the very least, suggests that the content of the articles had not 
been erroneous or that the applicant had not failed to verify the facts 
appropriately. 

63.  The information contained in the articles gives in any case an 
alarming picture about issues of patient safety. In the light of the above 
findings the Court concludes that the reporting was based on accurate and 
reliable facts. The certain selectiveness of quotation in the article of 
27 February 1996 cannot be regarded as both a sufficient and relevant 
reason to justify the applicant's conviction. Generally, journalists cannot be 
expected to act with total objectivity and must be allowed some degree of 
exaggeration or even provocation (see the Prager and Oberschlick 
v. Austria, judgment of 26 April 1995, Series A no. 313, § 38). From the 
point of view of the general public's right to receive information about 
matters of public interest and, thus, from the stand point of the press there 
were justified grounds supporting the need to conduct public discussion 
about the matter. 

64.  The Court further attaches considerable weight to the fact that at no 
point was X's name, age or gender mentioned in the contested articles. The 
Court observes that the District Court held that X became identifiable in his 
home town after the publication of the article of 27 February 1996 (i.e. not 
based on the article of 4 January 1996). The Court of Appeal did not 
distinguish between the two articles and found that based on the information 
contained in the two articles as a whole, X was identifiable at least in his 
working place and, based on two witness statements, also beyond X's 
immediate circle and acquaintances. Based on these findings by the 
domestic courts the Court accepts that the information contained in the two 
contested articles could have led to X's identity being disclosed at least to 
some persons. It is however to be emphasised in the present context that X's 
identity was never expressly communicated to the general public. 

 



20 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

65.  As there were certain risks of identification it is understandable that 
X was reluctant to have his rejoinder published in the Pohjalainen. The 
question of whether and how X was provided with an opportunity to present 
his views concerning the articles is, however, disputed. 

According to the applicant both she and the editor of Pohjalainen offered 
X an opportunity to comment on the article(s). They were also prepared to 
publish any comment or rejoinder that X might have wished to make. 
Further, the applicant claims that she and the editor each in turn proposed 
that X draft a rejoinder to be published in the paper. 

According to the Government the applicant, however, refused to 
contact X and stated that the Letters to the Editor-section was available for 
commentary. In the Government's view, writing a letter to be published 
would have revealed X's identity and had he commented on a specific case, 
he would furthermore have violated his obligation to professional secrecy 
and the right to privacy of the patient in question. As regards the article of 
27 February 1996, the applicant did not in the Government's opinion offer 
the draft to X for verification of the facts in advance. 

66.  Based on the submitted material the Court cannot draw any 
conclusive inferences as regards X's possibility to comment on the articles. 
It however notes that the applicant's observations are inconclusive in that 
although it is maintained that X was given an opportunity to comment “on 
the article(s)”, it is left open whether this opportunity concerned both 
articles and if not, which one of them, and, regarding both articles, whether 
such an opportunity was proposed before the publication or only afterwards. 
The Court is satisfied that he was provided with an opportunity to present 
his comments after the publication of each article. There is no indication 
that he was offered a possibility to comment on the articles in advance. 

67.  The Court is of the opinion that although due weight must be given 
to the fact that X's identity might have been disclosed had he published his 
rejoinder, this circumstance in itself, nevertheless, cannot prevent the 
publication of matters of public interest, subject to the proviso that in the 
reporting of issues of general interest journalists act in good faith in order to 
provide accurate and reliable information in accordance with the ethics of 
journalism. 

In the present case X was given an opportunity to have his comments 
published following the publication of the articles. In this respect it is to be 
noted that there is no indication that X had tried to obtain permission from 
Mr Haapalainen to lift X's duty of professional secrecy or to reveal matters 
concerning the privacy of the late Mrs Haapalainen in his rejoinder. 
Although the opportunities given to X to put forward his arguments may be 
regarded as somewhat limited, the Court is nevertheless unable to find 
that X was not given a chance to defend himself or that the ethics of good 
journalism had been violated. 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 21 

68.  In conclusion the Court notes that the purpose of the applicant's 
articles was to discuss matters of patient safety. The operation on 
Mrs Haapalainen was selected as an example illustrating the problems 
involved. It is often the case that discussion of individual cases is used to 
highlight a more general problem. It cannot find that the factual statements 
contained in the articles were either excessive or misleading. Nor is there 
any indication that the applicant had acted mala fide. 

69.  The Court does not accept that the limited nature of the fine is 
decisive as regards the issue of necessity; what is of greater importance is 
that the journalist was convicted. 

70.  In light of the above, the Court does not find that the undoubted 
interests of X in protecting his professional reputation was sufficient to 
outweigh important matters of legitimate public concern. In short, the 
reasons relied on by the respondent State, although relevant, are not 
sufficient to show that the interference complained of was “necessary in a 
democratic” society. 

Accordingly, there has been a violation of Article 10 of the Convention. 

II.  APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION 

71.  Article 41 of the Convention provides: 
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to 
the injured party.” 

A.  Damage 

72.  The applicant sought compensation for pecuniary damage incurred 
through the fine imposed by the Court of Appeal in the amount of 
FIM 8,300; the legal costs and expenses she was obliged to pay X by the 
District Court, amounting to FIM 20,276 with an annual interest currently of 
11 per cent as from 20 October 1998, and by the Court of Appeal, 
amounting to FIM 12,754.80, with an annual interest of 11 per cent as from 
26 June 1999; as well as remuneration to the State for costs of evidence 
amounting to FIM 685.90 at the District Court and to FIM 1,083 at the 
Court of Appeal, thus totalling FIM 43,099.77 (corresponding to 
EUR 7,248.85). 

The applicant also claimed the sum of EUR 50,000 in compensation for 
non-pecuniary damage for suffering and distress caused by the violation of 
her rights, including the loss of her professional esteem and reputation as 
journalist. 

 



22 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

73.  As far as pecuniary damages were concerned and in case the Court 
was to find a violation, the Government conceded that the applicant was 
entitled to compensation. They noted that the applicant's claims for 
pecuniary damages were not specified except for the fine paid by her. For 
the rest, the applicant was jointly and separately liable for the costs with her 
editor and could not in the Government's opinion claim the amounts in full 
as her own liability. They calculated that that the applicant had been ordered 
to pay in total EUR 4,413.50. More specifically, the applicant had been 
ordered to pay: the fine (EUR 1.396); half of the legal costs of X before the 
District Court (EUR 1,705.10) and before the Court of Appeal 
(EUR 1,072.60) as well as the costs of evidence before the District Court 
(EUR 57.70); and remuneration of the costs of evidence before the Court of 
Appeal (EUR 182.10). As to the claims for interest they noted that the Court 
should use its normal grounds of assessment in the Finnish cases. 

The Government stated that the finding of a violation should constitute in 
itself a sufficient just satisfaction for the non-pecuniary damage sustained 
by the applicants. At any rate, the applicant's claims for non-pecuniary 
damages were in their opinion far too excessive as to quantum, and that the 
applicant should be awarded as compensation for non-pecuniary damages 
EUR 2,000 at the most. 

74.  The Court finds that there is a causal link between the violation 
found and the alleged pecuniary damage. Consequently, there is justification 
for making an award to the applicant under that head. Taking into account 
all the circumstances, it awards the applicant EUR 3,500 for compensation 
for pecuniary damage. 

75.  The Court accepts that the applicant has also suffered non-pecuniary 
damage – such as distress and frustration resulting from the conviction and 
sentence – which is not sufficiently compensated by the findings of 
violation of the Convention. Making its assessment on an equitable basis, 
the Court awards the applicant EUR 5,000 under this head. 

B.  Costs and expenses 

76.  The applicant requested the reimbursement of her legal costs and 
expenses before the domestic courts of FIM 51,325.73 (EUR 8,632.37), 
including the fee of FIM 250 levied by the Supreme Court. 

The applicant also claimed the reimbursement of her legal costs and 
expenses incurred through the proceedings before the Court, amounting to 
EUR 15,782.44 (including VAT). 

77.  The Government noted that the applicant's total claim for 
reimbursement of legal costs and expenses was EUR 24,414.44. They 
further stated that there was no documentation regarding the costs before 
national courts except the reference to the amount in the decision of the 
Court of Appeal, and that it was unknown whether that amount included 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 23 

VAT or not. The Government also submitted that the reimbursement of 
costs and expenses should be reduced because on 1 June 2004 the Court 
declared inadmissible the applicant's complaint under Article 6 § 2 of the 
Convention. They also maintained that there were two cases before the 
Court's oral hearing of 10 February 2004, which fact should be taken into 
consideration when deciding the amounts of costs to be awarded. 

78.  The Government left it to the Court's discretion to decide whether 
the applicant had substantiated her claims for costs and expenses 
adequately. However, in their view the total amount of compensation for 
costs and expenses for the applicants should not exceed EUR 13,000 
(including VAT) in the present case. 

79.  As regards the domestic proceedings the Court observes that in the 
Court of Appeal's judgment of 26 May 1999 it was mentioned that the 
applicant requested reimbursement of her own legal expenses before the 
Court of Appeal for FIM 51,015.73 (EUR 8,590.32). There is no other 
indication concerning the applicant's legal expenses incurred before the 
domestic courts. Having regard to all the circumstances, the Court awards 
the applicants EUR 8,000 under this head. 

80.  As for the proceedings before this Court the applicants' bill of costs 
and expenses of 10 September 2004 totalled EUR 15,782.44 (including 
VAT). Having regard to all the circumstances, the Court awards the 
applicant EUR 15,000 under this head. 

C.  Default interest 

81.  The Court considers it appropriate that the default interest should be 
based on the marginal lending rate of the European Central Bank, to which 
should be added three percentage points. 

FOR THESE REASONS, THE COURT 

1.  Holds by six votes to one that there has been a violation of Article 10 of 
the Convention; 

 
2.  Holds unanimously 

(a)  that the respondent State is to pay the applicant, within three months 
from the date on which the judgment becomes final according to 
Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts: 

(i)  EUR 3,500 (three thousand five hundred euros) in respect of 
pecuniary damage; 
(ii)  EUR 5,000 (five thousand euros) in respect of non-pecuniary 
damage; and 

 



24 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

(iii)  EUR 23,000 (twenty three thousand euros) in respect of costs 
and expenses; 

(b)  that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points; 

 
3.  Dismisses unanimously the remainder of the applicant's claim for just 

satisfaction. 

Done in English, and notified in writing on 16 November 2004, pursuant 
to Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court. 

Michael O'BOYLE Nicolas BRATZA 
 Registrar President 

In accordance with Article 45 § 2 of the Convention and Rule 74 § 2 of 
the Rules of Court, the dissenting opinion of Sir Nicolas Bratza is annexed 
to this judgment. 

 

N.B. 
M.O.B. 

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 25 

DISSENTING OPINION OF SIR NICOLAS BRATZA 

I regret that I am unable to share the view of the majority of the Chamber 
that there has been a violation of the applicant's rights under Article 10 of 
the Convention.  

I am in full agreement with the analysis in the judgment of the general 
principles which should govern the Court's approach to the issues raised in a 
case such as the present. Two of those principles are to my mind of 
particular relevance.  

(i) Press freedom is of cardinal importance in a democratic society, the 
press having both a right and a duty to impart, in a manner consistent with 
its obligations and responsibilities, information and ideas on all matters of 
public interest and concern. Accordingly, careful scrutiny is called for on 
the part of the Court of the proportionality of measures taken by national 
authorities which are capable of discouraging the press from performing its 
vital role as “public watchdog”. However, the exercise of the freedoms 
guaranteed by Article 10 carries with it “duties and responsibilities” which 
not only apply to the press but assume special significance when, as in the 
present case, the statements made may affect the reputation and rights of 
other private individuals. As the Court has consistently held, these duties 
and responsibilities are such that the guarantees afforded to journalists by 
Article 10, in reporting on issues of general interest, are subject to the 
proviso that they are acting in good faith in order to provide accurate and 
reliable information in accordance with the ethics of journalism. Thus, 
special grounds are required before the media can be dispensed from their 
ordinary obligation to verify factual statements that are defamatory of 
private individuals. Whether such grounds exist depends in particular on the 
nature and degree of the defamation in question and the extent to which the 
media can reasonably regard their source as reliable with respect to the 
allegations (see, among other authorities, McVicar v. the United Kingdom, 
no. 46311/99, § 84, ECHR 2002–III and Bladet Tromsø and Stensaas v. 
Norway [GC], no. 21980/93, § 66, ECHR 1999-III). 

(ii) The Court's task in exercising its supervisory function is not to take 
the place of the national authorities but rather to review under Article 10, in 
the light of the case as a whole, the decisions they have taken pursuant to 
their power of appreciation. In carrying out this task, the Court must assess 
whether the reasons given by the national authorities are both relevant and 
sufficient to show that the interference was “necessary in a democratic 
society” and proportionate to the legitimate aim served.  

I share the view of the majority of the Chamber that the reasons relied on 
by the national courts and by the respondent State were relevant to show 
that the interference was necessary. Where I part company with the majority 
is as to their view that the reasons were not “sufficient” and that the interests 

 



26 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

of X in protecting his professional reputation were not such as to outweigh 
important matters of legitimate public concern.  

It is beyond dispute that the general subject matter which was at the heart 
of the three articles concerned – namely, the dangers posed to the public by 
alcohol abuse on the part of members of certain professions, notably 
surgeons and pilots – was a matter of great and legitimate public interest. 
However, the articles of 4 January 1996 and 27 February 1996 which were 
the subject of the defamation proceedings against the applicant differ from 
that of 9 January 1996 in that they focussed on the specific case of the 
operation carried out by surgeon X, which resulted in the death of Mrs 
Haapalainen. Both articles, as found by the national courts, contained a clear 
allegation that X had been drunk or had been suffering from a hangover 
while operating on Mrs Haapalainen and that this had led to her death – an 
allegation which, as the Court of Appeal observed, was of the utmost 
seriousness for the reputation and professional standing of a practising 
surgeon.  

Both the District Court and the Court of Appeal acknowledged that the 
press were free to report critically on hospitals and on any alcohol abuse 
that might have been established in such an institution and that, as a 
practising surgeon in a public hospital, X's professional activities were such 
that he had to accept even strong criticisms of his behaviour. But both 
courts also stressed that such criticism had to be appropriate and based on 
fact. While the media may not always be able to obtain confirmation of the 
absolute veracity of information which was to be published, such 
information should, in the view of the Court of Appeal, at any rate be 
sufficiently grounded in fact and allegations against a specific person should 
be critically examined. The more serious and damaging the allegation made, 
the stronger the obligation to confirm the truth of the information on which 
the allegation is based.  

It was the unanimous conclusion of both courts that the impugned 
articles did not meet those criteria. In the view of the Court of Appeal, the 
information gleaned from the interview with Mr Haapalainen and the 
selected parts of the statements in the pre-trial investigation file did not 
afford a reliable basis for the allegations contained in the articles. Moreover, 
despite being aware of the conclusions of the National Medico-Legal Board, 
as well as the fact that no prosecution had been brought against X, the 
applicant had failed to check in detail the terms of the Board's opinion or the 
outcome of the pre-trial investigation. This being so, the applicant had 
accused X of an offence, as well as of reprehensible conduct, “without 
having verified the allegations and without having had any objectively 
weighty grounds or likely reasons for considering the defamatory 
allegations truthful”. In addition, the Court of Appeal found that X had not 
been given the possibility of presenting his views in respect of either article.  

 



 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 27 

In concluding that the reasons given by the national courts, and adopted 
by the respondent Government, were not sufficient to justify the 
interference with the applicant's freedom of expression, the majority of the 
Chamber place reliance on a number of features of the case – the fact that it 
had not been claimed that the actual facts were erroneous as such; the fact 
that, although the reporting was somewhat one-sided, it had been based on 
information included in the public pre-trial records; the fact that in March 
2001 the Deputy Parliamentary Ombudsman found that it would have been 
preferable if charges had been brought against X; the fact that at no point 
was X's name, age or gender mentioned in the articles in question; and the 
fact that X was provided with an opportunity to present his comments after 
publication of each article. In my view, none of these factors, whether 
considered individually or cumulatively, are such as to justify the 
conclusion that the domestic courts exceeded any acceptable margin of 
appreciation.  

Even if the national courts did not find the facts stated in the two articles 
to be erroneous as such, they clearly found that there was no sufficiently 
reliable information to support the allegation that X had been under the 
influence of alcohol when operating on Mrs Haapalainen. The fact that the 
information in the article of 27 February 1996 was obtained from public 
pre-trial records and contained direct quotations from statements by hospital 
staff has to be viewed in the light of the national courts' finding that the 
applicant had selected only those parts of the records which supported her 
own thesis and, more importantly, that she had omitted to mention that the 
County Prosecutor had issued a reasoned decision not to institute criminal 
proceedings – a decision reached on the basis of all the material in the pre-
trial file.  

While accepting that this failure on the applicant's part was 
“problematic”, the majority of the Chamber emphasise that “although aware 
of the decision of the County Prosecutor, the applicant had only obtained a 
copy of it after the publication of 27 February 1996”. It is also pointed out 
that the County Prosecutor's decision has in any event to be seen in the light 
of the decision of 22 March 2001 of the Deputy Parliamentary Ombudsman. 
I do not consider that either point assists the applicant. The Prosecutor's 
decision had been taken in April 1994, nearly two years before the 
impugned articles were published. I find it difficult to see how the failure of 
the applicant to obtain a copy of the decision before publication of the two 
articles may be said to be consistent with the diligence expected of a 
responsible journalist. Moreover, when judging the necessity and 
proportionality of measures taken by the national courts in 1998 and 1999, I 
cannot attach much weight to the fact that in 2001 the Deputy Parliamentary 
Ombudsman voiced a view different from that of the County Prosecutor 
some 7 years before. Still less can I accept that the decision of the Deputy 

 



28 SELISTÖ v. FINLAND JUDGMENT 

Ombudsman suggests, as the judgment of the Chamber argues, that “the 
applicant had not failed to verify the facts appropriately” (judgment, § 62). 

As to the fact that X's identity “was never expressly communicated to the 
general public” (judgment, § 64), I am again unable to attach the same 
importance to the point as the majority of the Chamber when it is borne in 
mind that the national courts found it to be established that, as a result of 
details given in the two articles, X was identifiable in his home town, in his 
working place and beyond his immediate circle and acquaintances.  

The opportunity afforded to X to reply to the allegations made against 
him was, as the judgment correctly acknowledges, a “somewhat limited” 
one. It is apparent from the judgments of the national court that X was given 
no possibility to comment in advance of the publication of either article. In 
this respect the case is to be distinguished from that of Bergens Tidende and 
Others v. Norway (no. 26132/95, ECHR 2000-IV) in which Doctor R, the 
subject of the articles in question, had been approached by the applicant 
newspaper prior to the publication of the articles and his comments invited 
on the interviews which the applicant had conducted with his former 
patients. While it is common ground that X was given an opportunity to 
have any comments or rejoinder published after the articles had appeared in 
print, this cannot in my view be regarded as affording him an effective 
opportunity to defend himself, the damage to his reputation having already 
occurred.  

The judgment concludes in paragraph 68 by noting that the purpose of 
the applicant's articles was to discuss matters of patient safety and that the 
operation on Mrs Haapalainen was selected as an example illustrating the 
problems involved. While I accept that it is perfectly legitimate to use 
individual cases to highlight a more general problem, where, as in the 
present case, this involves the making of serious allegations against an 
identifiable individual, special care must be exercised to ensure the accuracy 
of the allegations made. The national courts were, I consider, entitled to 
conclude that the necessary care had not been shown in the present case.  

As to the penalty imposed on the applicant, the majority of the Chamber 
assert that the limited nature of the fine cannot be decisive as regards the 
issue of necessity, the fact that the applicant was convicted being of greater 
significance. The relatively modest amount of the fine may not be of 
decisive importance but it is in my view of clear relevance to the 
proportionality of the interference with the applicant's Article 10 rights. 
Although I have reservations in principle about the use of criminal sanctions 
to punish statements defamatory of private individuals, neither the 
conviction of the applicant nor the fine imposed on her in the present case 
can in my view be regarded as disproportionate to the legitimate aim of 
protecting the rights of others. 

 


